Heh, ja, nu pas gezien ... Snorry 😉
Niet baanbrekend, maar "omdat het kan". Op je smartwatch oa zien wat de SOC is.
YouTube: What Happens When You Connect ŠKODA to a Smartwatch?
YouTube: What Happens When You Connect ŠKODA to a Smartwatch?
Echt ff oriënteren op de topics: lange reizen door Europa en Laadpassensador schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 05:23:
[...]
Ben van de week naar Denemarken geweest (800 km heen en 800 km terug), laden bij de Tesla superchargers ging niet met de druppels van de ANWB en Shell. Laden onderweg is zeker niet goedkoop. Nu 4000 km op de teller en eind volgende week 712 km naar het oosten van Duitsland.
Als particulier in Europa reizen is Ionity met maand abonnement of de Tesla-app met maand abonnement het beste.
Scheelt je zo de helft van de laadkosten.
Zelf 3500km gereden met de caravan en was echt veeeel goedkoper uit dan met benzine.
Maar met of zonder caravan, met beetje plannen en keuze maken voor bepaalde laders op route scheelt dat enorm.
Qua planning als tip om je route via ABRP-App te plannen.
Even in de herhaling, de vraag is eeder gesteld, maar nieuwe rijders, nieuwe antwoorden denk ik.
De door Skoda aangeboden Elektrisch rijden training, wie wil/gaat hem doen en wie heeft hem gedaan en wat vond men ervan?
https://rijvaardigheidscentrumlelystad.nl/skoda/
Persoonlijk denk ik dat het netjes is dat men het aanbied, het voor veel mensen hier op het forum teveel beginner niveau zal zijn omdat "we" al zoveel hier gelezen hebben en video's bekeken.
Denk dat ik zelf als er een gaatje is in de buurt het wel zal gaan bekijken, al is het alleen maar om te horen wat ze te vertellen hebben. Zie wel dat het aardig volgeboekt is, dus ofwel te weinig plaatsen of toch wel populair verhaal.
De door Skoda aangeboden Elektrisch rijden training, wie wil/gaat hem doen en wie heeft hem gedaan en wat vond men ervan?
https://rijvaardigheidscentrumlelystad.nl/skoda/
Persoonlijk denk ik dat het netjes is dat men het aanbied, het voor veel mensen hier op het forum teveel beginner niveau zal zijn omdat "we" al zoveel hier gelezen hebben en video's bekeken.
Denk dat ik zelf als er een gaatje is in de buurt het wel zal gaan bekijken, al is het alleen maar om te horen wat ze te vertellen hebben. Zie wel dat het aardig volgeboekt is, dus ofwel te weinig plaatsen of toch wel populair verhaal.
Het vermelde verbruik was onjuist. Ik heb de post aangepast naar ong. 19 kW/100 km. Het verbruik valt mij alles mee. De motortrailer met motorfiets weegt ong. 500 kg.CBGerard schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 15:41:
Onze Elroq is nu 6 weken oud en er staan 3200 km op. Voor ons één groot avontuur: we hebben altijd schakelauto’s op benzine gereden.
Ik heb wat rekenwerk verricht om benzineprijs versus elektraprijs bij snelladers te vergelijken.
Uitgangspunt benzine: verbruik 1:17, literprijs € 1,80.
Uitgangspunt elektra: verbuik 16 kWh/100 km, prijs € 0,79 per kWu.
Uitkomst: per km kost benzine € 0,11; per km kost elektra € 0,13. Elektrisch rijden is hier duurder dan met benzine als brandstof.
Het breakeven point is € 0,69 per kWh. Alles wat je dus goedkoper laadt maakt elektra als brandstof voordeliger dan benzine.
@ Patox: bedankt voor jouw tip over Ionity, ik heb vandaag al geladen voor € 0,39. Ik ben nog aan het uitzoeken of de Skoda navigatie rekening kan houden met Ionity.
Hebben meer mensen hier dat het automatisch vergrendelen van de auto niet altijd goed gaat? Hier de ene keer wel en de andere keer niet. Ik kan er eigenlijk nooit vanuit gaan en ga dus steeds weer terug om handmatig de auto op slot te doen. Heel irritant.
Of doe ik iets verkeerd? Ik dacht dat het gewoon een kwestie van weglopen met de sleutel in je zak was.
Of doe ik iets verkeerd? Ik dacht dat het gewoon een kwestie van weglopen met de sleutel in je zak was.
Heb ik ook af en toe…helaasberndw schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 22:38:
Hebben meer mensen hier dat het automatisch vergrendelen van de auto niet altijd goed gaat? Hier de ene keer wel en de andere keer niet. Ik kan er eigenlijk nooit vanuit gaan en ga dus steeds weer terug om handmatig de auto op slot te doen. Heel irritant.
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Heb ik aan het begin ook een paar keer gehad maar de laatste tijd gaat het goed. Zou fijn zijn als er een subtiel geluidssignaal gegeven zou worden (net als bij een gefaalde sluitpoging), dan hoef je niet om te kijken of nog eens op de sleutel te drukken.
Maar goed, de keuze om maar 1x te knipperen bij vergrendelen vind ik sowieso raar van VAG. Als je omkijkt dan ben je altijd te laat. Enige waar je dan nog naar kan kijken zijn de ingeklapte buitenspiegels (wat in het donker niet makkelijk is). Mijn andere auto (Mercedes) doet dat slimmer (1x bij open, 3x bij sluiten). Als je dan nog omkijkt en je ziet geknipper dan weet je dat het goed zit.
Maar goed, de keuze om maar 1x te knipperen bij vergrendelen vind ik sowieso raar van VAG. Als je omkijkt dan ben je altijd te laat. Enige waar je dan nog naar kan kijken zijn de ingeklapte buitenspiegels (wat in het donker niet makkelijk is). Mijn andere auto (Mercedes) doet dat slimmer (1x bij open, 3x bij sluiten). Als je dan nog omkijkt en je ziet geknipper dan weet je dat het goed zit.
[ Voor 3% gewijzigd door S_Chief op 31-05-2025 23:50 ]
De Skoda navigatie stuurt je van de snelweg af. in veel plaatsen zijn er Clever laadstation.Pinjataaa schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 11:10:
[...]
Misschien een beetje offtopic, maar waar laad je dan wel? En een beetje van de snelweg af neem ik aan? Wij hebben Denemarken ook op de planning namelijk
Het gaat weer wat lastiger worden de Elroq van de Enyaq te onderscheiden.
Voorheen kon je nog met een snelle blik op de neus werpen het onderscheid maken.
Gister zag ik een `nieuwe neus` maar vond het zo’n aparte kleur. Dus ik kijk naar de achterkant, was het de nieuwe enyaq.
Voorheen kon je nog met een snelle blik op de neus werpen het onderscheid maken.
Gister zag ik een `nieuwe neus` maar vond het zo’n aparte kleur. Dus ik kijk naar de achterkant, was het de nieuwe enyaq.
PSN: Flix20-NL
Ik denk dat dit persoonlijk is, afhankelijk met hoeveel soc je bij een laadpaal aan wilt komen. Wij hebben nog geen langere ritten gemaakt dus bij ons staat deze op de standaard settings, denk niet dat er een ideale setting is maar afhankelijk van de persoon, het systeem rekent tijdens de rit ook door als je zuiniger of minder zuinig rijdt dan gepland. .Rennie01 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 22:40:
Heb de Elroq 60 (Timiano green) afgelopen week mogen ontvangen. Ben hem nog een beetje aan het leren kennen (eerste volledig electrische wagen...). Bevalt tot nu toe erg goed, rijdt heerlijk.
Ik heb een vraag over instellingen onder Laden - setup - e-Routeplanner. En dan met name resterende actieradius bij reisdoel en bij laadstop.
Ik heb deze nu zo staan:
[Afbeelding]
Wat zijn hier de aanbevolen / beste settings?
Elroq 60 BE Timiano Green + Lodge
Ik dacht dat het dus aan mij lag. Heel vervelend ja, daar kan je dus nooit volledig op vertrouwen. Ben benieuwd waar dat aan ligt...berndw schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 22:38:
[PSN: carlhendrix] | Steam ID : n3w_w4rri0r |
@ BerndW: automatisch vergrendelen heb ik uitgeschakeld omdat ik vaak langs de auto loop. Als ik de sleutel in mijn zak heb gaat die steeds van slot af en er (vaak) weer op. Voor mij geen probleem om de handgreep aan te raken.
@Rennie01: Om de resterende actieradius in te stellen kun je ook naar het resterende percentage kijken. Omdat wordt aanbevolen wordt om niet onder 20% te komen is dat een mooi uitgangspunt. Voor de 60- accu is dat 80 km; da's ook een mooie reserve.
@Rennie01: Om de resterende actieradius in te stellen kun je ook naar het resterende percentage kijken. Omdat wordt aanbevolen wordt om niet onder 20% te komen is dat een mooi uitgangspunt. Voor de 60- accu is dat 80 km; da's ook een mooie reserve.
Dank je wel! Dus 60km "Resterende waarde bij laadstop". Actieradius bij reisdoel is natuurlijk ook afhankelijk van of je op bij die locatie kan laden vermoed ik (thuis kan ik dat).CBGerard schreef op zondag 1 juni 2025 @ 16:59:
@ BerndW: automatisch vergrendelen heb ik uitgeschakeld omdat ik vaak langs de auto loop. Als ik de sleutel in mijn zak heb gaat die steeds van slot af en er (vaak) weer op. Voor mij geen probleem om de handgreep aan te raken.
Kan ik dit ook ergens in de app instellen die percentages of alleen in de auto zelf? Bij een specifieke laadlocatie die ik heb ingesteld ("thuis") kan ik wel percentages instellen.
Dank je. Zal ook een beetje ervaring moeten opdoen (lees wat km’s maken 😀) om een beeld te vormen.Frankythefly schreef op zondag 1 juni 2025 @ 09:52:
[...]
Ik denk dat dit persoonlijk is, afhankelijk met hoeveel soc je bij een laadpaal aan wilt komen. Wij hebben nog geen langere ritten gemaakt dus bij ons staat deze op de standaard settings, denk niet dat er een ideale setting is maar afhankelijk van de persoon, het systeem rekent tijdens de rit ook door als je zuiniger of minder zuinig rijdt dan gepland. .
Zou je me de standaard settings eens willen doorgeven?
[ Voor 8% gewijzigd door Rennie01 op 01-06-2025 18:01 ]
Vraagje hier. De draadloos laden pad lijkt bij ons niet te werken. Geprobeerd met 2 telefoons. Ook gekeken in de instellingen en het zou volgens mij gewoon standaard aan moeten staan. Zie ik iets over het hoofd? Gaat om een Business Edition.
Kijk bij de Merc ook altijd naar de spiegels. Parkeer nooit ergens waar het zo donker is dat ik dat niet kan zien.S_Chief schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 23:49:
Heb ik aan het begin ook een paar keer gehad maar de laatste tijd gaat het goed. Zou fijn zijn als er een subtiel geluidssignaal gegeven zou worden (net als bij een gefaalde sluitpoging), dan hoef je niet om te kijken of nog eens op de sleutel te drukken.
'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd
Mijn Elroq wordt woensdag geleverd en ik ben alle research nu wel zo'n beetje voorbij.
Brandende vraag die ik nog heb en die jullie misschien uit eravring kunnen beantwoorden:
Kan ik tijdens het laden het infotainment gebruiken voor bijvoorbeeld YouTube achtige zaken?
Dat kan een Tesla al heel lang, maar online lees ik voor Android Auto tal van workarounds om dit voor elkaar te krijgen. Die workarounds zijn dan weer wel al 3 jaar oud dus dat geeft mij hoop dat dit inmiddels gewoon out of the box kan?
Brandende vraag die ik nog heb en die jullie misschien uit eravring kunnen beantwoorden:
Kan ik tijdens het laden het infotainment gebruiken voor bijvoorbeeld YouTube achtige zaken?
Dat kan een Tesla al heel lang, maar online lees ik voor Android Auto tal van workarounds om dit voor elkaar te krijgen. Die workarounds zijn dan weer wel al 3 jaar oud dus dat geeft mij hoop dat dit inmiddels gewoon out of the box kan?
23 mei mijn Elroq (BE 85 met plus pakket) opgehaald en er afgelopen weekend mee naar Zuid Frankrijk geweest. Onze eerste bevindingen:
Qua lange afstanden en laden een goede ervaring. Enkele reis was 1150km en onderweg slechts 4 keer (enkele reis) hoeven laden. Niet meer stops dan normaal hoeven maken. In Frankrijk vertrokken met zonnig weer en 30 graden, de klimaatvoorbereiding op afstand was een genot met dit weer! De laatste laadstop in NL was slechts 10 min voor de laatste km die we tekort kwamen tot thuis. Tijdens het begin van de rit wat file gehad, verder 130 kunnen rijden.
Bij de uitleg werd ons de voorruitverwarming uitgelegd, ik was in de veronderstelling dat dit alleen bij het winterpakket zat? Een meevaller dus.
Daarnaast mis ik dat de buitenspiegels kantelen bij achteruit rijden, zien we nog iets over het hoofd?
Aantal herkenbare punten in dit topic:
overdreven gevoelige (adaptive) lane assist;
chromen omlijsting achterdeur zit los, zelf teruggedrukt en nu maar even bekijken of dit blijft zitten;
gevoelige virtual pedal, bij het in- en uitladen sloot de kofferbak onbedoeld een aantal keer (daarom deze functie inmiddels uitgezet);
ACC per 10km/h instelbaar (of zelf gas bijgeven en SET gebruiken);
auto gaat niet altijd op slot bij weglopen.
Qua lange afstanden en laden een goede ervaring. Enkele reis was 1150km en onderweg slechts 4 keer (enkele reis) hoeven laden. Niet meer stops dan normaal hoeven maken. In Frankrijk vertrokken met zonnig weer en 30 graden, de klimaatvoorbereiding op afstand was een genot met dit weer! De laatste laadstop in NL was slechts 10 min voor de laatste km die we tekort kwamen tot thuis. Tijdens het begin van de rit wat file gehad, verder 130 kunnen rijden.
Bij de uitleg werd ons de voorruitverwarming uitgelegd, ik was in de veronderstelling dat dit alleen bij het winterpakket zat? Een meevaller dus.
Daarnaast mis ik dat de buitenspiegels kantelen bij achteruit rijden, zien we nog iets over het hoofd?
Aantal herkenbare punten in dit topic:
overdreven gevoelige (adaptive) lane assist;
chromen omlijsting achterdeur zit los, zelf teruggedrukt en nu maar even bekijken of dit blijft zitten;
gevoelige virtual pedal, bij het in- en uitladen sloot de kofferbak onbedoeld een aantal keer (daarom deze functie inmiddels uitgezet);
auto gaat niet altijd op slot bij weglopen.
:strip_exif()/f/image/dbt4eLXSjeOAQFXm2fsFEmM6.jpg?f=fotoalbum_large)
* Buitenspiegels automatisch kantelen bij achteruit rijden is een instellinglauraannelore schreef op zondag 1 juni 2025 @ 18:41:
[Afbeelding]
* De ACC kan je niet alleen met 10 km/h omhoog/omlaag zetten, maar dat kan ook met 1 km/h omhoog of omlaag.
Wat wel vaag werkt, in mijn beleving. Voor 1km omlaag moet je op set klikken en voor 1km omhoog hendel naar je toetrekken. Op mijn vorige Skoda (Scala) kon het simpeler door omhoog en omlaag te klikken op set knop.upje schreef op zondag 1 juni 2025 @ 18:59:
[...]
* Buitenspiegels automatisch kantelen bij achteruit rijden is een instelling
* De ACC kan je niet alleen met 10 km/h omhoog/omlaag zetten, maar dat kan ook met 1 km/h omhoog of omlaag.
Verder zit het pookje een beetje onhandig voor mijn gevoel. Bij de scala kon ik hem makkelijker vinden. Zal wel een kwestie van wennen zijn.
Heb je wel minimaal het clever pakket?Patox schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:27:
Vraagje hier. De draadloos laden pad lijkt bij ons niet te werken. Geprobeerd met 2 telefoons. Ook gekeken in de instellingen en het zou volgens mij gewoon standaard aan moeten staan. Zie ik iets over het hoofd? Gaat om een Business Edition.
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Je moet wel een elektrisch verstelbare stoel hebben helaas.upje schreef op zondag 1 juni 2025 @ 18:59:
[...]
* Buitenspiegels automatisch kantelen bij achteruit rijden is een instelling
/f/image/F8dW4Phi94BTz2MXGGXl6jQN.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/IgPsL2bsnOgWkfVpXkZxhShU.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door pkrielen op 01-06-2025 19:47 ]
Is niet standaard op de BE, dan moet je een pakket bijbesteld hebben.Patox schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:27:
Standaard staat deze bij ons op 30km / 30kmRennie01 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:18:
[...]
Dank je. Zal ook een beetje ervaring moeten opdoen (lees wat km’s maken 😀) om een beeld te vormen.
Zou je me de standaard settings eens willen doorgeven?
Het is een fijne serie om te kijken. Wat nieuw is voor mij is de tip om hem wel in D te zetten en dan zoveel mogelijk "coasten"/ laten uitrollen. Ik gebruik tot nu juist vaak de B stand maar ga dit proberen, kijken of ik het verbruik wat lager kan krijgen. Ik zit nu op 16,8 kwh/ 100 km. over de eerste 3.000 km.
Rollen is altijd zuiniger, maar het ligt er ook maar net aan hoe je met de B-stand omgaat. Als je het pedaal iets ingedrukt houdt ben je ook aan het rollen, en als je dat volhoudt totdat je echt moet vertragen dan ben je onderaan de streep even zuinig uit als met D en rollen. B vergt alleen wat meer voetwerk in een dergelijke situatie.Frankythefly schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:50:
[...]
Het is een fijne serie om te kijken. Wat nieuw is voor mij is de tip om hem wel in D te zetten en dan zoveel mogelijk "coasten"/ laten uitrollen. Ik gebruik tot nu juist vaak de B stand maar ga dit proberen, kijken of ik het verbruik wat lager kan krijgen. Ik zit nu op 16,8 kwh/ 100 km. over de eerste 3.000 km.
[ Voor 5% gewijzigd door S_Chief op 01-06-2025 21:44 ]
Sinds de tips van Speicher lukt het me om mijn verbruik naar 14 kWh/100 km te krijgen:)
Lidet er om den mans vrede, som ingen vurder
Als je die pad hebt kun je hem in de instellingen aan en uit zetten. Toen ik mijn GSM daar neer had gelegd kreeg ik de melding kreeg dat er iets op lag dat mogelijk beschadigd zou kunnen raken. Mijn GSM kan niet draadloos opgeladen worden....Patox schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:27:
Heb ik ook...is dat niet op te lossen? Of bekabeld dan maar?CBGerard schreef op zondag 1 juni 2025 @ 22:09:
[...]
Als je die pad hebt kun je hem in de instellingen aan en uit zetten. Toen ik mijn GSM daar neer had gelegd kreeg ik de melding kreeg dat er iets op lag dat mogelijk beschadigd zou kunnen raken. Mijn GSM kan niet draadloos opgeladen worden....
Mijn Kamiq met Kessy doet dat na 5 jaar ook niet altijd goed. Maar heb eigenlijk snel het automatisme om met de hand over de klink te gaan, dan gaat die gewoon op slot. Half kootje is al genoeg gelukkigberndw schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 22:38:
Of je hebt toch ergens een vinkje aan gezet, volgens alle prijslijsten zit een verwarmbare voorruit alleen in de versies met een winterpakket.lauraannelore schreef op zondag 1 juni 2025 @ 18:41:
Aha bedankt, "de draaiknop staat in stand R" is dus blijkbaar nodig om de buitenspiegel te kantelen bij achteruit rijden. Bij mij werkte het tot nu toe ook nog niet, maar hiermee wel.pkrielen schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:46:
[...]
Je moet wel een elektrisch verstelbare stoel hebben helaas.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En dan even voor de duidelijkheid. Jij hebt WEL elektrische stoelen?Modalen schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:00:
[...]
Aha bedankt, "de draaiknop staat in stand R" is dus blijkbaar nodig om de buitenspiegel te kantelen bij achteruit rijden. Bij mij werkte het tot nu toe ook nog niet, maar hiermee wel.
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Aldus het Excel het Advanced pakket. Dus ja.Maikie18 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:06:
[...]
En dan even voor de duidelijkheid. Jij hebt WEL elektrische stoelen?
Ja, eentje.Maikie18 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:06:
[...]
En dan even voor de duidelijkheid. Jij hebt WEL elektrische stoelen?
Zoals verwacht is de Elroq in mei de bestverkochte auto van Nederland geworden: https://www.autoweek.nl/a...d-kia-blijft-marktleider/.
[ Voor 16% gewijzigd door mindgarp op 02-06-2025 11:22 ]
Ben erg benieuwd hoe de Elroq zich in de komende maanden gaat gedragen in de top10 van EV's...mindgarp schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:21:
[Afbeelding]
Zoals verwacht is de Elroq in mei de bestverkochte auto van Nederland geworden: https://www.autoweek.nl/a...d-kia-blijft-marktleider/.
Afgelopen periode wel meegelezen, maar nog niet gereageerd.
Inmiddels al bijna 5k aan kilometers achter de rug. Wat een heerlijke auto, voor de eerste keer een EV, maar wat rijdt dat prettig! Fijne hoge zit, goede stoelen. Infotainment werkt prima (1x een uitval gehad). De ingreep van de lane-assist is soms wat aggressief (korte, oranje, waarschuwing, stuur je iets bij en ondanks dat schiet hij in het rood en gaan er allerlei dingen in de nood. Goede ruk aan het stuur en dan is wel klaar...).
Dit geldt eigenlijk ook voor de beveiliging bij het achteruit rijden (als hij een wandelaar ziet ofzo), dan schiet hij wel heel snel in de vlekken en voert een noodstop uit (terwijl ik denk, kan nog makkelijk)...
Een paar bekende schoonheidsfoutjes, die eerder ook al genoemd zijn op dit forum:
- automatisch unlocken en locken werkt niet altijd naar behoren. Hierdoor zelf handmatig op slot doen (ik kijk het nog even aan en anders deactiveren we dat en gaan we gewoon weer handmatig doen)
- bij het achteruitrijden gaat de rechterspiegel wel naar beneden, maar soms gaat hij niet meer omhoog. (moet ik even op de geheugenknop van de elektrische stoel klikken en dan schiet hij weer goed)
De kofferbakinhoud valt mij wel wat tegen. Voor dagelijks gebruik prima, voor weekendje weg (met hond) is het wel erg krap. Dus van het weekend dakdragers besteld en een dakkoffer geregeld voor de weekendjes weg in Nederland. Voor de grote vakantie gaat de hond niet mee en verwacht ik wel weg te kunnen zonder dakkoffer.
Ondanks dat ik al weer bijna ruim 1,5 maand aan het rond toeren ben, heb ik mij wel ingeschreven voor de elektrisch rijden training. Staat gepland vlak voor de vakantie, dus hopelijk daar nog wat tips hiervoor...
Inmiddels al bijna 5k aan kilometers achter de rug. Wat een heerlijke auto, voor de eerste keer een EV, maar wat rijdt dat prettig! Fijne hoge zit, goede stoelen. Infotainment werkt prima (1x een uitval gehad). De ingreep van de lane-assist is soms wat aggressief (korte, oranje, waarschuwing, stuur je iets bij en ondanks dat schiet hij in het rood en gaan er allerlei dingen in de nood. Goede ruk aan het stuur en dan is wel klaar...).
Dit geldt eigenlijk ook voor de beveiliging bij het achteruit rijden (als hij een wandelaar ziet ofzo), dan schiet hij wel heel snel in de vlekken en voert een noodstop uit (terwijl ik denk, kan nog makkelijk)...
Een paar bekende schoonheidsfoutjes, die eerder ook al genoemd zijn op dit forum:
- automatisch unlocken en locken werkt niet altijd naar behoren. Hierdoor zelf handmatig op slot doen (ik kijk het nog even aan en anders deactiveren we dat en gaan we gewoon weer handmatig doen)
- bij het achteruitrijden gaat de rechterspiegel wel naar beneden, maar soms gaat hij niet meer omhoog. (moet ik even op de geheugenknop van de elektrische stoel klikken en dan schiet hij weer goed)
De kofferbakinhoud valt mij wel wat tegen. Voor dagelijks gebruik prima, voor weekendje weg (met hond) is het wel erg krap. Dus van het weekend dakdragers besteld en een dakkoffer geregeld voor de weekendjes weg in Nederland. Voor de grote vakantie gaat de hond niet mee en verwacht ik wel weg te kunnen zonder dakkoffer.
Ondanks dat ik al weer bijna ruim 1,5 maand aan het rond toeren ben, heb ik mij wel ingeschreven voor de elektrisch rijden training. Staat gepland vlak voor de vakantie, dus hopelijk daar nog wat tips hiervoor...
[ Voor 6% gewijzigd door p.selker op 02-06-2025 13:24 ]
Ik heb wel een nadeeltje aan de stoelen van Sportline ontdekt. Ondanks dat ze perfect zitten is het bij het in en uitstappen vrijwel onmogelijk om de wang niet te raken. Met op den duur slijtage plekken tot gevolg.
De truuk in dit filmpje werkt niet echt omdat de Elroq een SUV is.
YouTube: How to enter and step out of bucket seats.
Wie heeft nog een tip?
Wie heeft nog een tip?
[ Voor 3% gewijzigd door Heimdallr op 02-06-2025 13:13 ]
Dat gevoel heb ik ook zelfs al bij de stoelen van de BE....vind de tip wel interessant, dan heb ik ook meteen wat gymnastiekoefeningen gedaanHeimdallr schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:12:
Ik heb wel een nadeeltje aan de stoelen van Sportline ontdekt. Ondanks dat ze perfect zitten is het bij het in en uitstappen vrijwel onmogelijk om de wang niet te raken. Met op den duur slijtage plekken tot gevolg.
Wie heeft nog een tip?
Die tip in het filmpje lukt mij vrijwel alleen als de stoelen in hun laagste positie staan. Maar dan is het nog blijft het lastig omdat de Elroq een SUV is. Bij een sportauto is het makkelijker.
'k Vind het Canton systeem prima klinken, beter dan dat in de Volvo XC40 iig (Harman Kardon meen ik).mindgarp schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:12:
[YouTube: Skoda Elroq Audio Review: An Impressive 12-speaker Canton Audio System!]
De eerste review van het Canton Sound System (https://www.canton.de/en/partner/automotive/elroq/).
Maarrrrr... het volume gaat niet bijzonder hoog, je verliest wat bergruimte onder de vloer in de kofferbak, en bij bepaalde bas-frequenties gaan plastic delen van de deuren flink meetrillen. Dat laatste is natuurlijk niet aan Canton, maar aan Skoda te wijten
"Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it."
Zoals gezegd: in de instellingen kun je het oplaadpad uitschakelen. Mijn GSM sluit ik met een USB- kabel aan en het opladen gaat bijzonder snel!Martijnvdb schreef op zondag 1 juni 2025 @ 22:21:
[...]
Heb ik ook...is dat niet op te lossen? Of bekabeld dan maar?
Bedankt. Toch jammer dat het draadloos niet goed werkt. Waar zit die instelling?
Voor een iPhone heb ik gemerkt dat het oplaadpad het beste werkt als je de telefoon met de onderkant naar beneden legt.
(klinkt eigenlijk logisch - onderkant naar onder; maar in de praktijk schuif je m eerder er met de bovenkant naar beneden in)
máár... ondanks dat dat het beste werkt, word mn telefoon er heel warm van en gaat het laden niet heel rap...
Nu gewoon via een draadje op een van de de USB-C poorten voorin, die laden veel sneller en betrouwbaarder.
(die dan weer op een magneethouder aangesloten)
(klinkt eigenlijk logisch - onderkant naar onder; maar in de praktijk schuif je m eerder er met de bovenkant naar beneden in)
máár... ondanks dat dat het beste werkt, word mn telefoon er heel warm van en gaat het laden niet heel rap...
Nu gewoon via een draadje op een van de de USB-C poorten voorin, die laden veel sneller en betrouwbaarder.
Leeg - Sinds 20180907
die spoel wordt toch altijd warm? is bij mijn golf8 ook zo, ik laad daarom altijd via usb c kabel: stabiele (stroom- en apple carplay) verbinding en en sneller laden vd iphoneChillz schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:45:
Voor een iPhone heb ik gemerkt dat het oplaadpad het beste werkt als je de telefoon met de onderkant naar beneden legt.
Zit er eigenlijk verschil in vermogen in de B of D stand? Of is het puur het recupereren?
JaMartijnvdb schreef op maandag 2 juni 2025 @ 17:22:
Zit er eigenlijk verschil in vermogen in de B of D stand? Of is het puur het recupereren?
Zojuist te horen gekregen dat we op 11 juni de auto kunnen ophalen. 1 april besteld. Ruim 2 weken eerder dan voorspeld.
In het beginscherm rechtsonder "Apps" (de vier blokjes)Martijnvdb schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:26:
Bedankt. Toch jammer dat het draadloos niet goed werkt. Waar zit die instelling?
"Setup"
"Draadloos laden voor mobiele apparaten" uitschakelen.
In het beginscherm onderin "Apps" (4 blokjes)Martijnvdb schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:26:
"Setup"
"Draadloos laden voor mobiele apparaten" uitschakelen.
Klopt, vandaag meteen getest en verbruik gaat meteen naar de 14,5 per 100 km, scheelt flink!S_Chief schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:44:
[...]
Rollen is altijd zuiniger, maar het ligt er ook maar net aan hoe je met de B-stand omgaat. Als je het pedaal iets ingedrukt houdt ben je ook aan het rollen, en als je dat volhoudt totdat je echt moet vertragen dan ben je onderaan de streep even zuinig uit als met D en rollen. B vergt alleen wat meer voetwerk in een dergelijke situatie.
Wel wennen aan uitrollen, duurt even voordat hij afremt. Ik heb ook het idee dat hij slim afremt obv de navigatie, ondanks dat ik geen reisdoel ingesteld heb. rijdt wel fijn. In drukker verkeer lastiger maar deze testrit ging top in D dus.
Klopt, dat deed de e-Golf zelfs al. Je kan het wel uitschakelen (dan verdwijnt de 'A' naast de 'D').
In drukker verkeer remt 'ie ook tot op zekere hoogte voor verkeer voor je in D (zelfs met ACC uit).
In drukker verkeer remt 'ie ook tot op zekere hoogte voor verkeer voor je in D (zelfs met ACC uit).
[ Voor 33% gewijzigd door S_Chief op 02-06-2025 20:32 ]
Hoe zit het met het advanced pakket waarbij ervaar het goed is koeling op de draadloze lader zit?DrDelete schreef op maandag 2 juni 2025 @ 17:02:
[...]
die spoel wordt toch altijd warm? is bij mijn golf8 ook zo, ik laad daarom altijd via usb c kabel: stabiele (stroom- en apple carplay) verbinding en en sneller laden vd iphone
Ik heb hem 25 april besteld en vandaag mail gehad dat hij deze week gebouwd wordt en in ca 2 weken wordt uitgeleverd. Datum stond eerst op 17 juli, dus wordt een maand eerder geleverd.Anme schreef op maandag 2 juni 2025 @ 17:44:
Zojuist te horen gekregen dat we op 11 juni de auto kunnen ophalen. 1 april besteld. Ruim 2 weken eerder dan voorspeld.
Als ik google op 'deze kabel' vind ik hem dan?Frankythefly schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:39:
[Afbeelding]
Deze kabel heb ik (uiteraard oranje vanwege Lodge met de oranje gordels) werkt top en het blijft netjes opgerold liggen, geen losse kabels die ergens bungelen oid.
Morgen maar gaan bestellen, maar nog een (voorlopig) laatste vraagje: ik neig naar de Sportline omdat ik niet van chroom houd aan de buitenzijde en omwille van het sportievere uiterlijk, maar vallen die sportstoelen wat mee voor dagelijks woon-werkverkeer? (Ja, ik heb daarnet het filmpje dat hierboven werd gepost gezien maar veel wijzer werd ik er niet van 😉).
Volgens mij weet je het zelf ook…maar vooruit het vermogen is alleen beïnvloedbaar door de rijmodussen eco, normaal of sport waarbij het eigenlijke vermogen ook gelijk is alleen de snelheid waarmee dat wordt vrijgegeven verschilt.
Even offtopic, maar onder "Add tip" de optie "Show your support for the team at SKEGIC" is toch wel next level voor een webshoppkrielen schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:19:
[...]
Als je rechts klikt op de afbeelding en "search the web for image" selecteert vind google hem ja...![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik zie in de prijslijst op pagina 1 dat als je vanaf 1 juni besteld, je de uitvoering BE 85 Tour (de France) krijgt. Deze is niet alleen 2k goedkoper, maar standaard nog rijker uitgerust met oa Kessy (tip: met mijn huidige Renault Captur werkt het automatische vergrendelen slechter als de sleutel te dicht bij je telefoon zit), geluiddempend glas en USB achter. Ook de diverse kleuren zitten bij de prijs erin. Interessant om met je LM op inkoper te bespreken.
Ik heb 'm ook besteld. Ziet er goed uit en dat oranje is een mooie link met de Lodge gordels idd.Frankythefly schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:39:
Deze kabel heb ik (uiteraard oranje vanwege Lodge met de oranje gordels) werkt top en het blijft netjes opgerold liggen, geen losse kabels die ergens bungelen oid.
Even een vraagje. Ik heb voor het eerst de auto even aan de snellader bij de Gamma (Shell) gehangen. Ging allemaal prima, maar snelheid viel mij tegen, max 59 kw terwijl de lader 150 kw aangeeft. Na circa 8 minuten losgekoppeld en nu verder laden op de zonnepanelen. Moet ik nog ergens wat instellen zodat de 150 kw wordt gehaald? Heb ik te kort geladen? Batterij voorverwarmen? Had wel 30 minuten gereden.
Hoor graag, bedankt.
Hoor graag, bedankt.
Bij het infoblad van het laden kan je zien wat de maximale laadsnelheid is op dat moment.Martijnvdb schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:58:
Even een vraagje. Ik heb voor het eerst de auto even aan de snellader bij de Gamma (Shell) gehangen. Ging allemaal prima, maar snelheid viel mij tegen, max 59 kw terwijl de lader 150 kw aangeeft. Na circa 8 minuten losgekoppeld en nu verder laden op de zonnepanelen. Moet ik nog ergens wat instellen zodat de 150 kw wordt gehaald? Heb ik te kort geladen? Batterij voorverwarmen? Had wel 30 minuten gereden.
Hoor graag, bedankt.
Kan dus zijn dat de accu niet warm genoeg was om op de 150kw te laden.
Hoe vol was je batterij nog toen je ging snelladen? De hogere waardes haal je alleen als je batterij op temperatuur is en indien de capaciteit laag is. Grofweg tussen 0 en 40%. Hierna zal de laadsnelheid lager worden. Bij fastned laten ze inmiddels de laadcurve zien zoals zij hem kennen.Martijnvdb schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:58:
Hoor graag, bedankt.
https://www.fastnedchargi...ht/skoda?model=Enyaq%2085
note: dit is wel de Enyaq maar dat is hetzelfde platform.
[ Voor 3% gewijzigd door MichielJ op 03-06-2025 10:20 ]
Ah hij zat op 60%....dat verklaart een hoop denk ik. Thx
Ja precies, dat dacht ik ook. Dus stand D of B heeft geen invloed op de vermogensafgifte.MarcelGo schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 07:15:
[...]
Volgens mij weet je het zelf ook…maar vooruit het vermogen is alleen beïnvloedbaar door de rijmodussen eco, normaal of sport waarbij het eigenlijke vermogen ook gelijk is alleen de snelheid waarmee dat wordt vrijgegeven verschilt.
Zondag bij de Gamma Haaksbergen (Shell) voor het eerst even aan de snellader gehangen, en laadde met zo'n 135-140kW. Accu was op 18% bij het aansluiten, liep daarna vanaf zo'n 50% accu wel iets terug. Auto gaf voor de tijd (koud/thuis) ook wel aan met 140kW te kunnen laden, heb niet voorverwarmd, en voor de tijd 5 min gereden.Martijnvdb schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:58:
Hoor graag, bedankt.
Wagen aangekomen bij de dealer. Uitleveren niet voor 28/6 wegens huidige leasecontract
. Ik pas het aan in de sheet!
Hier ook. Denk dat ik ongeveer een 50% success rate heb.berndw schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 22:38:
Wij hebben de auto op 8 april besteld en mogen op 12 juni de Elroq ophalen. Deze is vandaag binnengekomen.Anme schreef op maandag 2 juni 2025 @ 17:44:
[ Voor 1% gewijzigd door JPD68 op 03-06-2025 18:01 . Reden: Typo ]
Heb de auto nog niet, maar vroeg me af.. kun je niet gewoon altijd in D rijden, en wanneer je voelt dat je gaat moeten remmen ipv uitbollen, switchen naar B?
Of werkt dat niet? 😅
Of werkt dat niet? 😅
Op zich wel knapJPD68 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:42:
[...]
Wij hebben de auto op 8 april besteld en mogen op 12 april de Elroq ophalen. Deze is vandaag binnengekomen.
Als je vroeg genoeg begint met rustig te remmen regenereer je al prima…MrJones schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:43:
Heb de auto nog niet, maar vroeg me af.. kun je niet gewoon altijd in D rijden, en wanneer je voelt dat je gaat moeten remmen ipv uitbollen, switchen naar B?
Of werkt dat niet? 😅
In D bepaalt de auto zelf hoe die afremt. Dit zal meerendeels op de motor zijn en waar nodig met ingreep rem.MrJones schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:43:
Of werkt dat niet? 😅
In de praktijk wisselen tussen D/B zou kunnen maar is niet werkbaar. Dan had je net zogoed een schakelbak kunnen nemen.
Heb ook gemerkt dat ik in D rijden prettiger vind dat in B. In B remt de auto wel heel snel. In D remt de auto af als je pedaal loslaat en er een voorganger is. En dan nog zelf een beetje bijremmen. Dan zie je een - teken bij verbruik. Als je lekker hard remt, schiet deze naar -99 overigens.
Kwestie van gewenning ook.
Ik vond B rijden in het begin niets. Nu beetje aan het experimenteren en merk dat nu juist raar voelt dat de auto zoveel snelheid vast houdt in D.
Denk dat ik van de 10k km zo'n 8000 in B heb gereden.
Ik vond B rijden in het begin niets. Nu beetje aan het experimenteren en merk dat nu juist raar voelt dat de auto zoveel snelheid vast houdt in D.
Me too...alleen met inparkeren/manouvreren even in DFlix20 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:24:
Kwestie van gewenning ook.
Ik was tot nu toe een 'B-rijder', maar ben n.a.v. Speicher's video en de discussie hier toch weer eens gaan experimenteren met in D rijden, om te kijken of ik dan zuiniger rij.
Maar wat je wilt zijn natuurlijk flippers achter het stuur, zoals de Sportline die heeft. Van alle extra's op de Sportline is dit wat ik op mijn BE het meeste mis.
Voor mij werkt dit wel. Ik heb mijn rechterarm sowieso meestal al op de middenarmsteun liggen, dus mijn hand is dan al vlakbij de schakelaar.MrJones schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:43:
Of werkt dat niet? 😅
Maar wat je wilt zijn natuurlijk flippers achter het stuur, zoals de Sportline die heeft. Van alle extra's op de Sportline is dit wat ik op mijn BE het meeste mis.
Ik heb flippers op mijn BE. Volgens mij was dat onderdeel van een pakket (DCC?)mindgarp schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:15:
Zal van de week eens kijken hoe dat werkt. Voorlopig alleen in D gereden en de auto een beetje ontdekt.
Je hebt gelijk, die zijn onderdeel van het Drive-pakket en niet standaard op de Sportline. Wel standaard op de RS. Naast DCC, nog een goede reden om voor een Drive-pakket te kiezen dus.carlhendrix schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:25:
[...]
Ik heb flippers op mijn BE. Volgens mij was dat onderdeel van een pakket (DCC?)
Zal van de week eens kijken hoe dat werkt. Voorlopig alleen in D gereden en de auto een beetje ontdekt.
Aangepast 12 juni dus, zit midden in het inrichten van ons nieuwe appartement. Eigenlijk komt de auto te vroeg, maar heb er ook wel heel veel zin in.
Er zijn 2 verschillende batterijpakketten toch, voor de 77 kWh?MichielJ schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:14:
[...]
Hoe vol was je batterij nog toen je ging snelladen? De hogere waardes haal je alleen als je batterij op temperatuur is en indien de capaciteit laag is. Grofweg tussen 0 en 40%. Hierna zal de laadsnelheid lager worden. Bij fastned laten ze inmiddels de laadcurve zien zoals zij hem kennen.
https://www.fastnedchargi...ht/skoda?model=Enyaq%2085
note: dit is wel de Enyaq maar dat is hetzelfde platform.
Het andere batterijpakket kent een vlakkere laadcurve die overeen komt met wat in deze video wordt besproken.
YouTube: Charging the "NEW" VW Id.4 Pro (2024) at Ionity from 4-90%
Dat sluit beter aan bij de ervaringen van @GeertMR
Volgens mijn informatie zijn ze "standaard op het sportstuur" en dus elke Sportline.mindgarp schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:45:
[...]
Je hebt gelijk, die zijn onderdeel van het Drive-pakket en niet standaard op de Sportline. Wel standaard op de RS. Naast DCC, nog een goede reden om voor een Drive-pakket te kiezen dus.
Ik kan het over 2 weken bevestigen
De skegic heb ik idd, maar je hebt ze ook van andere aanbieders zag ik, via Bol bijv. ik vind deze lekker werken omdat er niks los hangt, lengte is verschillend, ik heb 1 meter.
Klopt, zitten standaard op de Sportline.pkrielen schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:12:
[...]
Volgens mijn informatie zijn ze "standaard op het sportstuur" en dus elke Sportline.
Ik kan het over 2 weken bevestigen
Hier een sportline 85 in steel grey met upgrade plus pakket besteld. Komt uit voorraad, mijn huidige lease moet per 1 juli weg dus zal hem in de week daarvoor ophalen.
Ik zou eerst voor een business line met clever pakket gaan maar toen zag ik het sportline interieur en de velgen en toen was ik eigenlijk om.
Nu ik me echt nog eens verdiep in de folders en informatie valt het me op dat die dus een anders onderstel heeft en progressive stuurbekrachtiging en dat de stoelen ook anders zitten. Ik heb niet eerder met een sportline gereden dus hoop niet dat dit heel anders gaat zijn dan de business line. Tenzij in positieve zin natuurlijk.
Dus best spannend..
Ik zou eerst voor een business line met clever pakket gaan maar toen zag ik het sportline interieur en de velgen en toen was ik eigenlijk om.
Nu ik me echt nog eens verdiep in de folders en informatie valt het me op dat die dus een anders onderstel heeft en progressive stuurbekrachtiging en dat de stoelen ook anders zitten. Ik heb niet eerder met een sportline gereden dus hoop niet dat dit heel anders gaat zijn dan de business line. Tenzij in positieve zin natuurlijk.
Dus best spannend..
Je kunt tijdens het rijden inderdaad gewoon switchen tussen d en b, op elk moment.MrJones schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:43:
Of werkt dat niet? 😅
Oké, dan klopte mijn eerste bericht toch. Zo was het mij ook door de verkoper verteld.
Ik heb ook nooit in sportstoelen gezeten maar ben vandaag bij de dealers langs geweest voor een testrit (en de bestelling 😉) en ze zitten echt heel comfortabel. Geen idee wat het met langere ritten wordt maar ik had niet het gevoel in kuipen te zitten.Maikie18 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:38:
Hier een sportline 85 in steel grey met upgrade plus pakket besteld. Komt uit voorraad, mijn huidige lease moet per 1 juli weg dus zal hem in de week daarvoor ophalen.
Dus best spannend..
Het is me niet erg duidelijk.
Ik neem aan dat de Elroq automatisch opladen ondersteunt.
Voor de mensen met een Shell-laadtoken, kunnen jullie de autocharge configureren voor Ionity en Fastned? Is het dan een auto feature, of een Shell feature?
En Tesla als bonus?
(anders, auto aangekomen bij dealer, kan ik hem op 24-06 thuisbezorgd krijgen, of op 25-05 ophalen bij de dealer. Kan hem zelf niet ophalen op 24-06, oude e-Niro ondergaat dan zijn APK).
(pardon my poor Dutch)
Ik neem aan dat de Elroq automatisch opladen ondersteunt.
Voor de mensen met een Shell-laadtoken, kunnen jullie de autocharge configureren voor Ionity en Fastned? Is het dan een auto feature, of een Shell feature?
En Tesla als bonus?
(anders, auto aangekomen bij dealer, kan ik hem op 24-06 thuisbezorgd krijgen, of op 25-05 ophalen bij de dealer. Kan hem zelf niet ophalen op 24-06, oude e-Niro ondergaat dan zijn APK).
(pardon my poor Dutch)
Pardon my poor Dutch
Ik heb echt nooit dat hij niet op slot gaat. Tip die de dealer mee gaf, misschien ligt het daar aan: stap pas uit als het scherm zegt: ‘Tot ziens, <naam>’berndw schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 22:38:
Dan weet je zeker dat de auto gedetecteerd heeft dat je wilt stoppen, zet hij automatisch de auto uit en misschien dat ook dán alleen het automatisch op slot gaan werkt bij weglopen.
Het ‘Tot ziens, <naam>’ komt bij mij altijd als ik de auto stil zet, voet op de rem houd, in neutraal zet en/of de handrem aantrek of de deur open.
Hierna stap ik uit, deur dicht, loop ik weg en hoor ik het tikje dat hij op slot gaat. Spiegels gaan dicht en klaar.
Ik heb het kessy (keyless entry start/stop) pakket erop (zit in Clever) en meen te herinneren dat ik de functie ergens handmatig heb aangezet.
Waar ik juist de uitleg heb gekregen (en bv ook door Speicher) dat je al die extra stappen niet hoeft te doen. Als je auto-hold aan hebt staan is het gewoon kwestie van remmen, stilstaan en uitstappen.TweakTom92 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 22:09:
[...]
Ik heb echt nooit dat hij niet op slot gaat. Tip die de dealer mee gaf, misschien ligt het daar aan: stap pas uit als het scherm zegt: ‘Tot ziens, <naam>’
Dan weet je zeker dat de auto gedetecteerd heeft dat je wilt stoppen, zet hij automatisch de auto uit en misschien dat ook dán alleen het automatisch op slot gaan werkt bij weglopen.
Het ‘Tot ziens, <naam>’ komt bij mij altijd als ik de auto stil zet, voet op de rem houd, in neutraal zet en/of de handrem aantrek of de deur open.
Hierna stap ik uit, deur dicht, loop ik weg en hoor ik het tikje dat hij op slot gaat. Spiegels gaan dicht en klaar.
Ik heb het kessy (keyless entry start/stop) pakket erop (zit in Clever) en meen te herinneren dat ik de functie ergens handmatig heb aangezet.
Bij mij werkt het ook twijfelachtig. Wel is me opgevallen dat het vooral gebeurt wanneer je de auto opent en weer sluit zonder erin gezeten en/of gereden te hebben. Bijvoorbeeld om er iets uit te pakken.
Net telefoontje van de dealer gehad.
16e om 09:30 kan ik de Elroq ophalen!
16e om 09:30 kan ik de Elroq ophalen!
Klopt, zolang je ‘tot ziens’ ziet staan heb je het goed gedaan zover ik begrijp. Daar is de neutraal/handrem niet handmatig voor nodig.Flix20 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 08:45:
[...]
Waar ik juist de uitleg heb gekregen (en bv ook door Speicher) dat je al die extra stappen niet hoeft te doen. Als je auto-hold aan hebt staan is het gewoon kwestie van remmen, stilstaan en uitstappen.
Bij mij werkt het ook twijfelachtig. Wel is me opgevallen dat het vooral gebeurt wanneer je de auto opent en weer sluit zonder erin gezeten en/of gereden te hebben. Bijvoorbeeld om er iets uit te pakken.
Ik had een paar keer dat hij nog niet zelf de handrem had aangetrokken en dan rolde de auto toch naar voren omdat ik de rem te zacht had ingedrukt en de autohold niet geactiveerd was; better safe than sorry.
Nogmaals geen idee of dit effect heeft op het automatisch op slot zetten, maar voor degene die daar problemen mee hebben wellicht iets om te proberen.
Bij toeval ontdekt: als je een stevige frisdrankfles in het deurvak klemt, kun je zelfs de Spotify 'Technobunker'-playlist beluisteren zonder dat er iets meetrilt 😎.DennisMoore schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:33:
[...]
'k Vind het Canton systeem prima klinken, beter dan dat in de Volvo XC40 iig (Harman Kardon meen ik).
Maarrrrr... het volume gaat niet bijzonder hoog, je verliest wat bergruimte onder de vloer in de kofferbak, en bij bepaalde bas-frequenties gaan plastic delen van de deuren flink meetrillen. Dat laatste is natuurlijk niet aan Canton, maar aan Skoda te wijten. En tja ach, jammer, maar het is imo geen premium merk.
Nu voor de rechterdeur nog een fles regelen dus 😄 (of beter iets anders, een blokje hout op maat oid). Probleem is verholpen iig!
:strip_exif()/f/image/5tlcSGcWUsrPfIeDqcx1piHp.jpg?f=fotoalbum_large)
"Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it."
Goede tip! Maar had je daar niet je lifehammers zitten? Of heb je die eruit gehaald?DennisMoore schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:09:
[...]
Bij toeval ontdekt: als je een stevige frisdrankfles in het deurvak klemt, kun je zelfs de Spotify 'Technobunker'-playlist beluisteren zonder dat er iets meetrilt 😎.
Nu voor de rechterdeur nog een fles regelen dus 😄 (of beter iets anders, een blokje hout op maat oid). Probleem is verholpen iig!
[Afbeelding]