Ja, de sfeerverlichting kan worden aangepast in intensiteit en ook uitgeschakeld: voetruimte/middenconsole, deuren en dashboard (alleen op luxere versies) apart.Jeroen 0878 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 12:51:
Weet iemand of er een mogelijkheid is om de voetverlichting tijdens het rijden uit te zetten?
Mag ik ervan uitgaan dat het met het cleverpakket dus niet apart in te stellen is?
'LED interieurverlichting inclusief sfeerverlichting' zit op de Business Edition en de Sportline. Ik heb hier echter begrepen dat de Selection ook ledverlichting in de deuren heeft (maar niet op het dashboard). Hoe dat met de verlichting van de voetruimte/middenconsole zit, weet ik niet, want ik heb een BE.Jeroen 0878 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 13:38:
Mag ik ervan uitgaan dat het met het cleverpakket dus niet apart in te stellen is?
Als het erop zit, zal je het ook kunnen instellen/uitzetten.
De link met het Clever-pakket ontgaat me. Waar doel je op?
Dat is een upgrade pakket in nl. Daar zit de kessy, getinte ramen achter, stoelverwarming voor. Adaptieve cruise controle en nog wat extra zaken in.
Ik heb een business edition met dat pakket erop.
Kan helaas nergens een instelling vinden om de verlichting bij de voeten apart te dimmen of uit te zetten.
Kan helaas nergens een instelling vinden om de verlichting bij de voeten apart te dimmen of uit te zetten.
Jazeker dan dat! kijk bij sfeerverlichting in de drie zones.Jeroen 0878 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:03:
Dat is een upgrade pakket in nl. Daar zit de kessy, getinte ramen achter, stoelverwarming voor. Adaptieve cruise controle en nog wat extra zaken in.
Ik krijg dus een kale Selection uitvoering met navigatievoorbereiding. Daar zit dus geen navigatie in, dat doe ik met android auto apps.
Nu vraag ik mij af of er android (auto) apps zijn die wel het e.e.a. kunnen uitlezen of instellen? Bijvoorbeeld routes aanpassen aan acculading?
Nu vraag ik mij af of er android (auto) apps zijn die wel het e.e.a. kunnen uitlezen of instellen? Bijvoorbeeld routes aanpassen aan acculading?
Iemand al een idee/suggestie welke zekering te gebruiken om een dashcam op aan te sluiten?
De app A Better RoutePlanner (ABRP) is dan heet meest uitgebreid denk ik. er is een gratis en betaalde versie van. De betaalde houdt dan als het goed is rekening met de acculading maar dar ben ik niet zeer van, wellicht heb je een OBD stekker nodig voor extra connectiviteit.Kanoet schreef op zondag 18 mei 2025 @ 15:02:
Ik krijg dus een kale Selection uitvoering met navigatievoorbereiding. Daar zit dus geen navigatie in, dat doe ik met android auto apps.
Elroq 60 BE Timiano Green + Lodge
Pas daarmee wel op dat je een beveiligde ODB dongel neemt.
De goedkopere chinesium willen nog wel eens onbeveiligd zijn en kan iedereen met kwade intenties toegang verkrijgen.
De goedkopere chinesium willen nog wel eens onbeveiligd zijn en kan iedereen met kwade intenties toegang verkrijgen.
PSN: Flix20-NL
Ik zag volgens mijn release notes van ABRP dat premium nu auto's uit kan lezen via Android auto (accu status enzo). Weet niet of ik dat verkeerd geintepreteerd heb maar zou kunnen dat een dongel niet meer nodig is als dit klopt.Frankythefly schreef op zondag 18 mei 2025 @ 17:06:
[...]
De app A Better RoutePlanner (ABRP) is dan heet meest uitgebreid denk ik. er is een gratis en betaalde versie van. De betaalde houdt dan als het goed is rekening met de acculading maar dar ben ik niet zeer van, wellicht heb je een OBD stekker nodig voor extra connectiviteit.
16 mei was een goede dag voor toekomstige Elroq rijders in Nederland
. Ik hoop dat de mijne hier tussenzit.
Als ik RDW Open Data moet geloven zou dat zomaar kunnen, één nieuwe entry waarbij catalogusprijs overeenkomt.
Bron: https://www.kentekenradar.nl/auto/skoda/elroq/
Als ik RDW Open Data moet geloven zou dat zomaar kunnen, één nieuwe entry waarbij catalogusprijs overeenkomt.

Bron: https://www.kentekenradar.nl/auto/skoda/elroq/
:strip_exif()/f/image/ZYaKOpeZKxy8ONviQH4JjRu7.png?f=user_large)
[ Voor 0% gewijzigd door carlhendrix op 19-05-2025 10:25 . Reden: Opmaak ]
[PSN: carlhendrix] | Steam ID : n3w_w4rri0r |
Of direct bij de leverancier checken windesa.com?Flix20 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:27:
[...]
Ik heb hier eens naar zitten zoeken. Van de Elroq bestaan ze nog niet.
Maar, van de Enyaq is al veel te vinden.
Wellicht weet iemand hier al hoe identiek de Enyaq en Elroq daadwerkelijk zijn.
zouden de raampartijen ook identiek zijn en daarmee de zonnewering v/d Enyaq ook in de Elroq passen.
Ook ik sta op het punt een Elroq te gaan leasen. Mijn e-golf contract loopt per 1 juli af. Heb op dit moment een optie op een business 85 met clever pakket in de kleur steel grey. Ik zou alleen toch ook heel graag een winter pakket hebben alleen die staan momenteel niet op voorraad heb ik begrepen. Denk dat ik dan toch maar gewoon de knoop door moet hakken en het zo laten. Het is wel echt een mooie auto hoor. Flinke upgrade voor mij.
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Waarom zou je dit winterpakket graag willen? Ik heb hem niet genomen omdat:Maikie18 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:01:
Ook ik sta op het punt een Elroq te gaan leasen. Mijn e-golf contract loopt per 1 juli af. Heb op dit moment een optie op een business 85 met clever pakket in de kleur steel grey. Ik zou alleen toch ook heel graag een winter pakket hebben alleen die staan momenteel niet op voorraad heb ik begrepen. Denk dat ik dan toch maar gewoon de knoop door moet hakken en het zo laten. Het is wel echt een mooie auto hoor. Flinke upgrade voor mij.
De verwarmde stoelen vóór heb je al, die zijn standaard bij de Business edition.
De verwarmde voorruit is niet nodig als je de auto laat voorverwarmen vanuit de app.
De overige zaken waren al helemaal niet interessant omdat er (bijna) nooit iemand achterin zit.
Beetje onzin maar zou het leuk vinden voor de kinderen. Betreft voorruit had ik inderdaad niet aan gedacht om het via voorverwarmen te doen. Met de egolf deed ik niet aan voorverwarmen en dan is het best handig om het wel te hebben.TweakTom92 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:09:
[...]
Waarom zou je dit winterpakket graag willen? Ik heb hem niet genomen omdat:
De verwarmde stoelen vóór heb je al, die zijn standaard bij de Business edition.
De verwarmde voorruit is niet nodig als je de auto laat voorverwarmen vanuit de app.
De overige zaken waren al helemaal niet interessant omdat er (bijna) nooit iemand achterin zit.
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Doordat ik wel eens natte spullen meeneem (duikuitrusting) heb ik de voorruitverwarming al gebruikt: snellere manier van ontwasemen bij het wegrijden is er m.i. niet.TweakTom92 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:09:
[...]
Toch even balen van de auto. Vanochtend vertrokken voor een midweek weg. Na een paar uur in de zon op een parkeerplaats wilde ik de auto lekker koel krijgen met de airco, maar helaas. Koude lucht was ver te zoeken. Beetje jammer als je een auto net 3 dagen hebt. En nu zit ik in het buitenland dus kan ik ook niet direct naar de dealer terug. Ouderwets ramen open dus..
Misschien simpel gedacht, maar heb je de eco stand aan staan? Dan koelt de airco nauwelijks. Menu van de airco openen en de middelste knop op gemiddeld of hoog zetten zou het moeten zijn dan. Lucht is vrijwel meteen koud.berndw schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:47:
Toch even balen van de auto. Vanochtend vertrokken voor een midweek weg. Na een paar uur in de zon op een parkeerplaats wilde ik de auto lekker koel krijgen met de airco, maar helaas. Koude lucht was ver te zoeken. Beetje jammer als je een auto net 3 dagen hebt. En nu zit ik in het buitenland dus kan ik ook niet direct naar de dealer terug. Ouderwets ramen open dus..
Elroq 60 BE Timiano Green + Lodge
Instellingen, instellingen, instellingen...... aanpassen % bij tussenstop/laden, bestemmingen.Flix20 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:11:
Wij hebben er net een rit opzitten van een kleine 600km naar zuid Duitsland.
De eerste keer een rit >150km.
Een aantal bevindingen;
De auto is primarily comfortabel voor langere ritten. Komend van Volvo is het altijd spannend hoe een ander dit doet, maar viel reuze mee. Als ik niet had hoeven laden had ik in 1 ruk doorgereden.
Wat wel opviel, is hoe comfortabel de Elroq wordt bij 150km/h. Een stuk rustiger en stabieler lijkt wel. Was ik erg van onder de indruk. Alleen dan slurpt ie wel kWhs, maar dat is niet raar.
De daadwerkelijke range viel wel wat tegen. Overal aan de snelheid gehouden maar 400km met de 85 was toch echt wel de max. De EV vind >110km/h gewoon niet leuk. (Voor het laden heb ik niet hoger dan 130 gereden.)
Ik had toch zeker wel 450+ verwacht met een buitentemperatuur van rond de 20 graden.
Tot slot hetgeen wat echt tegenviel, de onboard Navi met het laden.
Die had bedacht om halverwege even 5 min te laden om uiteindelijk met 10% op plaats van bestemming aan te komen.
Hier was ik het niet mee eens. Ik rij liever door tot 10-15% om m vervolgens tot 80% vol te gooien om ook op de eindbestemming nog wat marge te hebben.
Dit aanpassen vond ik nogal omslachtig. Als je aan Skoda alternatieve vraagt geeft ie allemaal laadplekken in de omgeving aan. Waarbij het niet duidelijk is hoe ver deze van de route ligt. Dus dat vertrouwde ik niet.
Via de app hebben we het uiteindelijk wel kunnen aanpassen door het gewenste accu % op locatie aan te geven.
Toen we de laadlocatie naderde sliep de kleine achterin echter nog. En gezien hoe moeizaam die slaapt in de auto en ook direct wakker wordt bij stilstaan zijn we deze locatie voorbij gereden.
De navigatie pikte dit echter niet goed op en bleef ons gedurende de volgende 15km alsmaar terug sturen.
Dit resulteerde ook in het missen van een afslag. Dus de irritatie nam toe.
En om vervolgens een alternatief welke langs de snelweg lag te vinden, vond ik ook maar moeizaam gaan. Een flink aantal lagen toch echt enkele km van de snelweg/route.
Uiteindelijk maar één gekozen en ook daardoor hebben we 7km over een provinciale weg zitten knorren om vervolgens weer exact diezelfde route terug te moeten.
Ik weet niet of het hier aan de omgeving ligt, dat er zo weinig langs de snelweg te vinden is. Maar hier had ik toch meer van verwacht.
400km rijden prima toch.... ff wat eerder de benen strekken, koffie/thee, toiletbezoek, niks mis mee. Anders geen EV rijden 🫣
Ze hebben nog een sportline 60 in race blue met clever pakket, winter pakket en trekhaak gevonden.
Nu moet ik dus de keuze maken tussen business line 85 in steel grey met clever pakket of de sportline. Prijsverschil is 10 euro per maand, in het voordeel van de business.
Ik rij ongeveer 12k km per jaar, dus in theorie zou een 60 prima moeten kunnen maar als ik kijk naar de winter snelweg actieradius dan valt die voor de 60 best tegen.
Ik weet echt niet waar ik goed aan doe en welke ik moet kiezen. Zou graag horen waarom jullie de ene of andere zouden kiezen.
Nu moet ik dus de keuze maken tussen business line 85 in steel grey met clever pakket of de sportline. Prijsverschil is 10 euro per maand, in het voordeel van de business.
Ik rij ongeveer 12k km per jaar, dus in theorie zou een 60 prima moeten kunnen maar als ik kijk naar de winter snelweg actieradius dan valt die voor de 60 best tegen.
Ik weet echt niet waar ik goed aan doe en welke ik moet kiezen. Zou graag horen waarom jullie de ene of andere zouden kiezen.
Ik heb zelf de 60 omdat ik al lang geen last meer heb van spanning voor het laden. In dit geval is echter een 85 BE 10 euro goedkoper dan een 60 sportline? Als je niet per se een trekhaak wilt zou ik denk ik toch voor de 85 gaan.
Zet even de opties van beide naast elkaar, dan weet je wat je mist met de BE.
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Ik heb geen trekhaak nodig. Je hebt mijn eerdere bericht mogelijk gemist maar ik had de BE dus gereserveerd staan alleen ik wilde graag een winter pakket, uit voorraad is die er niet dus daarom kwam er als 2e optie de sportline uit met winter pakket en ook een trekhaak maar wel met mindere accu. Ik heb moeite met knopen doorhakken zoals je merktP_de_B schreef op maandag 19 mei 2025 @ 21:59:
Ik heb zelf de 60 omdat ik al lang geen last meer heb van spanning voor het laden. In dit geval is echter een 85 BE 10 euro goedkoper dan een 60 sportline? Als je niet per se een trekhaak wilt zou ik denk ik toch voor de 85 gaan.
Edit; we gaan dit jaar ook met de auto op vakantie bestemming ligt op 1100km afstand. Ik weet dat ik het daar zeker niet vanaf moet laten hangen maar toch
[ Voor 9% gewijzigd door Maikie18 op 19-05-2025 22:17 ]
Ik snap je dilemma. Maar ik denk dat je inderdaad je even over het bereik angst moet heenzetten.
Er zijn echt wel genoeg snellaad punten om in geval van vakantie je auto weer vlot van 10 naar 80% te laden.
Ja de rit duurt wellicht iets langer, of wellicht maakt het op de lange duur zelfs niets uit, maar pauzeer je net op andere momenten. (combineer je laden met je plas en eet stops, ipv een tank beurt van 5 min en later een plas en eet pauze op een andere plek)
Dus uit de keuze van een sportline in race blauw, of een grijze BE, dan is voor mij de keuze snel gemaakt. Race blauwe Sport line all the way. (En ja dat zegt iemand die beknibbelt heeft en uiteindelijk voor energy blue BE 60 advanced is gegaan, maar er dus laatst achter kwam dat ik ook best sportline 60 had kunnen hebben, oh well )
Er zijn echt wel genoeg snellaad punten om in geval van vakantie je auto weer vlot van 10 naar 80% te laden.
Ja de rit duurt wellicht iets langer, of wellicht maakt het op de lange duur zelfs niets uit, maar pauzeer je net op andere momenten. (combineer je laden met je plas en eet stops, ipv een tank beurt van 5 min en later een plas en eet pauze op een andere plek)
Dus uit de keuze van een sportline in race blauw, of een grijze BE, dan is voor mij de keuze snel gemaakt. Race blauwe Sport line all the way. (En ja dat zegt iemand die beknibbelt heeft en uiteindelijk voor energy blue BE 60 advanced is gegaan, maar er dus laatst achter kwam dat ik ook best sportline 60 had kunnen hebben, oh well )
In jouw geval zou ik voor de BE kiezen. Ik bekijk altijd wat mij het meest oplevert, ook op langere termijn. Dat mijn kinderen achterin stoelverwarming hebben vind ik zelf vrij nutteloos. We leven al in een enorme comfortcrisis, een warm achterwerk is niet nodig in mijn optiek. Hadden wij vroeger ook niet.
Daarnaast is het laden zelf geen issue, maar het gemak van minder vaak laden vind ik wel een prettig idee.
Succes!
Daarnaast is het laden zelf geen issue, maar het gemak van minder vaak laden vind ik wel een prettig idee.
Succes!
De 85 BE wat mij betreft. Nog minder laden en een fijne motor ;-)Maikie18 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 22:15:
[...]
Ik heb geen trekhaak nodig. Je hebt mijn eerdere bericht mogelijk gemist maar ik had de BE dus gereserveerd staan alleen ik wilde graag een winter pakket, uit voorraad is die er niet dus daarom kwam er als 2e optie de sportline uit met winter pakket en ook een trekhaak maar wel met mindere accu. Ik heb moeite met knopen doorhakken zoals je merkt
Edit; we gaan dit jaar ook met de auto op vakantie bestemming ligt op 1100km afstand. Ik weet dat ik het daar zeker niet vanaf moet laten hangen maar toch
Ik heb even gekeken naar laadplanning van langere trip van ca. 1000 km naar Como.
De auto geeft dan 3 laadstops aan van ca. 30 min..
Minimale accu voor laden heb ik 30 km ingesteld, maar de planning van het laden tot x% kan ik niet instellen..
Lijkt dat ie standaard tot 80 % instelt.
Kijk ik op ABRP pakt deze 4 laadstops van gemiddeld 20 min..
Wat is jullie ervaring qua rijden langere ritten? lang tot 80% of korter en 1x meer?
Minimale accu voor laden heb ik 30 km ingesteld, maar de planning van het laden tot x% kan ik niet instellen..
Wat is jullie ervaring qua rijden langere ritten? lang tot 80% of korter en 1x meer?
De verwarmde bips (en handjes) zijn voor mijn gevoel qua efficiency juist wel handig in een BEV die geen restwarmte heeft . Zelfs in de ICE die ik nu heb staat de verwarming meestal niet of nauwelijks aan omdat mijn bips/bovenbenen via de stoel veel sneller op temperatuur zijn.Amuser schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 07:08:
In jouw geval zou ik voor de BE kiezen. Ik bekijk altijd wat mij het meest oplevert, ook op langere termijn. Dat mijn kinderen achterin stoelverwarming hebben vind ik zelf vrij nutteloos. We leven al in een enorme comfortcrisis, een warm achterwerk is niet nodig in mijn optiek. Hadden wij vroeger ook niet.
Succes!
Mijn verwachting is dat ik met het winterpakket minder hoef te verwarmen/ontwasemen wat in de winter zorgt voor een lager verbruik. Benieuwd of deze theorie in de praktijk stand houdt
Check oa. dit topic: OMEGA_ReD in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"Poortm schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:28:
Ik heb even gekeken naar laadplanning van langere trip van ca. 1000 km naar Como.
Van wat wat ik overal lees; laag aankomen bij de snellader en zeker niet langer dan 80%. Hoe leger de accu hoe hoger de laadcurve in het begin. Omdat die curve daalt is het na een tijdje niet interessant om de stekker erin te houden. Wordt de afweging of je 3*20 of 4*15 minuten wil staan te laden
Denk dat rijstijl meer doet voor je reistijd, afweging van sneller de volgende laadstop bereiken maar vaker moeten laden tegen rustiger en langer rijden met minder laadstops.
Ik zou zelf voor de 4 stops gaan, je blijft dan toch vaak iets langer staan (17 a 18min ipv 15min) waardoor je net wat meer marge houd naar je nieuwe laadstop en je dus wat harder kan rijden. Niet dat dit perse sneller is in totaal, maar lekker met het verkeer mee kunnen rijden vind ik prettiger dan achter een vrachtwagen hangen omdat de linkerbaan te snel gaat.Poortm schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:28:
Staat gewoon op gemiddeld, ook op hoog geprobeerd. Dus ik denk toch dat hij niet goed afgevuld is o.i.d. Geen idee.Frankythefly schreef op maandag 19 mei 2025 @ 20:35:
[...]
Misschien simpel gedacht, maar heb je de eco stand aan staan? Dan koelt de airco nauwelijks. Menu van de airco openen en de middelste knop op gemiddeld of hoog zetten zou het moeten zijn dan. Lucht is vrijwel meteen koud.
Dat aanpassen tijdens het rijden gaat gewoon niet zo simpel en daarin vind ik de onboard Navi echt te kort schieten. In NL gaat het allemaal wat simpeler omdat tegenwoordig bij de meeste pompen langs de grote A wegen wel een laad station zit. In BE en DE is dat gewoon anders.JS-Ah schreef op maandag 19 mei 2025 @ 21:21:
[...]
Instellingen, instellingen, instellingen...... aanpassen % bij tussenstop/laden, bestemmingen.
400km rijden prima toch.... ff wat eerder de benen strekken, koffie/thee, toiletbezoek, niks mis mee. Anders geen EV rijden 🫣
Hoewel die Nederlandse palen ook niet zaligmakend zijn.
Gister op de terugweg aan een Shell paal gehangen, laden was netjes gestart dus wij met de kleine ff lunchen.
Komen we na 45min terug, verwachtend een (bijna) volle auto aan te treffen, was er maar 5% bijgeladen en daarna de sessie gestopt. Had op de app al gezien dat er niet geladen werd, maar we weten allemaal hoe onbetrouwbaar die is.
Gelukkig moesten we nog maar 175km naar huis dus met 5min extra laden zat er voldoende in om met ruime marge thuis te komen maar toch… laat weer zien dat het allemaal nog niet zo feilloos gaat.
En als ik de vrije keuze had gehad, dan had ik ook zeker geen EV gekozen omdat ik het een wasse neus vind maar dat is een hele andere discussie die hier niet thuis hoort.
Ik heb hier met de bodem nog een beetje zitten klooien en de mat krijg ik gewoon niet lekker passend. Nu viel mij iets op waar het in zou kunnen zitten maar daarbij heb ik de hulp van iemand hier nodig om te checken bij een auto die geleverd is met het transport pack.Flix20 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:27:
Wat betreft die vlakke laadbodem, is hier al iemand die het ook heeft. Ik ben dan wel benieuwd of de mat dan zo hoort alsof het net niet lijkt te passen, alsof ie verder naar achter moet.
[Afbeelding]
Direct op het plaatwerk van de achterbak ligt bij mij een 2/3cm dikke mat die ter isolatie lijkt. Nu lijkt de schuine instelt ook juist zoveel in hoogte uit te steken. Dus ik ben benieuwd of de auto’s die geleverd zijn met het transport pack, deze mat ook hebben. Hieronder wat afbeeldingen voor wat ik bedoel;
![]() | ![]() | ![]() |
Vandaag contact met dealer gehad. 28 mei kan ik de auto op gaan halencarlhendrix schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 19:33:
[...]
Vandaag toch maar de stoute schoenen aangetrokken en de dealer en de LM gebeld. Dealer zegt de auto over 1 á 2 dagen te verwachten (schijnt bij PON te staan). Vervolgens duurt het nog 2 weken voor rijklaar maken(geen idee wat er moet gebeuren) en dan kan de auto pas afgeleverd worden.
Verwachting ligt nu op 26 mei. Dealer belt zodra de auto bij hen staat. V.d. Brug Heerenveen.

Ik heb de 60 BE met transportpakket. Er is een dempingsmat van ong. 4-5 mm dikteFlix20 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:59:
[...]
Direct op het plaatwerk van de achterbak ligt bij mij een 2/3cm dikke mat die ter isolatie lijkt. Nu lijkt de schuine instelt ook juist zoveel in hoogte uit te steken. Dus ik ben benieuwd of de auto’s die geleverd zijn met het transport pack, deze mat ook hebben. Hieronder wat afbeeldingen voor wat ik bedoel;
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
gelijmd op het plaatwerk. Die rubber mat van 2-3 cm dik heb ik niet.
:strip_exif()/f/image/8wnu8d3iC0JVMculkh6fDap1.jpg?f=fotoalbum_large)
Scherp, ik zag het ook net. Top!! Benieuwd of de aanhanger gewicht geremd al op 1400kg staat. In de AW film zeiden ze dat ze dat naar 1800kg wilden brengen!ZeeEzel schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:26:
Ik weet niet of het al gezegd was, maar de RS staat nu ook in configurator.
Staat nu nog op 1200kg, dat is me de meerprijs (op dit moment) niet waard.
[ Voor 10% gewijzigd door twinkey op 20-05-2025 21:44 ]
Binnenkort een trip maken naar Kroatië met de Elroq 60. Twijfel nog even tussen een Ionity Power abbo of de Powepass.
Ionity Power (eerste maand 8 euro). 39 cent.
Powerpass (15 euro). 49 cent bij Ionity & Aral Pulse.
Tarief bij Ionity scheelt 10 cent. Over de hele trip kost me dat rond de 40 euro. Voor Powerpass spreekt Plug&Charge en Aral opties voor door Duitsland.
Mis ik nog andere inzichten?
Tarief bij Ionity scheelt 10 cent. Over de hele trip kost me dat rond de 40 euro. Voor Powerpass spreekt Plug&Charge en Aral opties voor door Duitsland.
Patox schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:59:
Binnenkort een trip maken naar Kroatië met de Elroq 60. Twijfel nog even tussen een Ionity Power abbo of de Powepass.
Tarief bij Ionity scheelt 10 cent. Over de hele trip kost me dat rond de 40 euro (als ik alles bij Ionity zou kunnen laden). Voor Powerpass spreekt Plug&Charge en Aral opties voor door Duitsland.
@Patox Dit is eerder iets voor Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa of [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Een vraag aan de mensen met een BE + Drive pakket: Hebben jullie een 3 spaaks stuur met paddles? Ik kan niet uit de prijslijst halen of dat enkel voor de Sportline variant geldt(die heeft geloof ik standaard een 3 spaaks stuur)
De prijslijst laat zien dat het drive pakket inclusief 3spaaks stuur is. Echter op de sportline is het drive pakket goedkoper omdat de sportline het stuur standaard al heeft.
Vraagje; ik rij met name de korte stukjes in de B-stand om zoveel als mogelijk gebruik te maken van one pedal driving. echter bij het verkeerslicht laat ik hem rustig uitrollen en dan blijft de auto toch doorrollen met 5 km/u. Dus helemaal tot stilstand lukt niet en heb ik de rem nog even nodig. herkenbaar?
Klopt, remt af tot ca. 5 km/u. Bij een stoplicht trap ik de rem in zodat de auto in "hold" (groene lampje op dashboard) komt en ik mijn voet van het rempedaal af kan halen.Martijnvdb schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:43:
Vraagje; ik rij met name de korte stukjes in de B-stand om zoveel als mogelijk gebruik te maken van one pedal driving. echter bij het verkeerslicht laat ik hem rustig uitrollen en dan blijft de auto toch doorrollen met 5 km/u. Dus helemaal tot stilstand lukt niet en heb ik de rem nog even nodig. herkenbaar?
Inderdaad echt one pedal rijden zit er niet in. Maar zoals elroq85 beschrijft kan je het beste ermee omgaan. Dat had ik ook tijdens mijn proefrit.
Na het zien van het eerste deel van speicher ben ik me dus ook wel gaan afvragen of B modus wel echt de meest zuinige stand is of dat D/B niet heel veel uitmaakt.
In D blijft de auto dus doorrollen wanneer je gas los laat en bij het remmen bepaalt de auto of dit dmv de remmen of op de motor gaat. Dus word er ook geregenereerd.
In B stand duikt de auto dus op de rem bij het loslaten van het pedaal. Met als gevolg dat er veel meer geaccelereerd moet worden. En dat kost juist het meeste energie.
In D blijft de auto dus doorrollen wanneer je gas los laat en bij het remmen bepaalt de auto of dit dmv de remmen of op de motor gaat. Dus word er ook geregenereerd.
In B stand duikt de auto dus op de rem bij het loslaten van het pedaal. Met als gevolg dat er veel meer geaccelereerd moet worden. En dat kost juist het meeste energie.
Volgens mij hangt dit dus van je rijstijl af. Ik kom van een Hybride Yaris waarin ik ook vaak wel zuinig reed en verder vooruit keek en uit liet rollen. Met deze rijstijl is D denk ik zuiniger.Flix20 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:57:
Na het zien van het eerste deel van speicher ben ik me dus ook wel gaan afvragen of B modus wel echt de meest zuinige stand is of dat D/B niet heel veel uitmaakt.
Maar als je een rijstijl hebt waarbij je minder vooruit kijkt en later remt zal B naar verwachting wat zuiniger zijn.
Irritant geen 1 pedal drive.Martijnvdb schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:43:
Ik begrijp werkelijk niet waarom niet alle EVs dat hebben, want dan kun je gewoon zelf kiezen welke stand je wilt.
Tip...ik rem al vele jaren met links dus dan is t veel makkelijker.
Het is totaal niet hetzelfde,
maar de Adaptive Cruise Control vertraagt wel helemaal tot stilstand (en kun je ook in B-drive zetten)
Remmen met links (in een automaat) wordt juist haast overal afgeraden.
maar de Adaptive Cruise Control vertraagt wel helemaal tot stilstand (en kun je ook in B-drive zetten)
Persoonlijk vind ik dit een slechte tip.Ferry34 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:10:
Irritant geen 1 pedal drive.
Ik begrijp werkelijk niet waarom niet alle EVs dat hebben, want dan kun je gewoon zelf kiezen welke stand je wilt.
Leeg - Sinds 20180907
Mee eens. Skoda (VW) zou het systeem moeten overnemen zoals Volvo dat gebruikt. Fijn naar wens in te stellen (aan, uit, of afhankelijk van auto's voor je). En in de Volvo kun je de auto millimeter voor millimeter vooruit laten kruipen door het gaspedaal heel iets te gebruiken. Geen gekloot met schokkerige auto-hold of doseren met het rempedaal tijdens parkeren. Dat stoorde me in 't begin het meest aan de Skoda. Maar ach, alles went na verloop van tijd. Toch, gemiste kans.Ferry34 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:10:
[...]
Irritant geen 1 pedal drive.
"Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it."
Alleen bij manouvreren/inparkeren zet ik de Elroq in "D". Dan kun je heel eenvoudig de auto laten kruipen zonder schokken. Dat is toch simpel? Auto-hold kun je overigens gewoon uitschakelen.DennisMoore schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:33:
[...]
Mee eens. Skoda (VW) zou het systeem moeten overnemen zoals Volvo dat gebruikt. Fijn naar wens in te stellen (aan, uit, of afhankelijk van auto's voor je). En in de Volvo kun je de auto millimeter voor millimeter vooruit laten kruipen door het gaspedaal heel iets te gebruiken. Geen gekloot met schokkerige auto-hold of doseren met het rempedaal tijdens parkeren. Dat stoorde me in 't begin het meest aan de Skoda. Maar ach, alles went na verloop van tijd. Toch, gemiste kans.
Nou ik doe dat al 25 jaar en het is veel veiliger (reactietijd is veel korter) en makkelijker.Chillz schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:28:
[...]
Persoonlijk vind ik dit een slechte tip.
Als ik bij een rotonde kom of een gelijkwaardige kruising, dan is mn voet al bij de rem.
In een EV is t minder voordeel omdat de auto al remt, maar zonder 1 pedal is t voordeel weer groot.
Ik zou dit geen tip willen noemen! Sterker nog, het is levensgevaarlijk om dit zomaar met een automaat uit te voeren.Althans, zo heb ik het altijd geleerd, en ervaren.Ferry34 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:10:
[...]
[ Voor 7% gewijzigd door carlhendrix op 21-05-2025 11:50 . Reden: toevoeging ]
Tja, Max doet het ookChillz schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:28:
[...]
Persoonlijk vind ik dit een slechte tip.
Maargoed die heeft een iets snellere auto..
/f/image/HQ2Y0bb69g8GKgsMiqQ2DS6s.png?f=fotoalbum_large)
Kruipt niet zo langzaam en beheerst als een one-pedal drive auto dat kan. Probeer de Volvo maar eens, die doet het echt 10x beter, je hoeft nóóit bang te zijn dat ie ineens tegen een paaltje springt als je je voet teveel van 't pedaal haalt, of dat ie ineens toch in de auto-hold springt omdat je net wat te hard bijremdeElroq85 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:40:
[...]
Alleen bij manouvreren/inparkeren zet ik de Elroq in "D". Dan kun je heel eenvoudig de auto laten kruipen zonder schokken. Dat is toch simpel? Auto-hold kun je overigens gewoon uitschakelen.
Ik *wil* dus niet telkens handmatig de auto-hold aan/uit hoeven schakelen bij inparkeren en met het rempedaal te moeten doseren. Het is onpractisch en onnodig, andere auto's hebben er al lang afscheid van genomen.
"Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it."
Het ligt een beetje aan de omstandigheid.. Als je even gaat eten kan je het beste opladen tot 80% (of meer als je niet onnodig de laadpaal bezet houd).. Voor korte tussenstops laad ik meestal tot een procent of 65, daarna gaat het laadvermogen over het algemeen flink naar beneden. Dan kan je beter 1 keer extra wat korter laden.TweakTom92 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:51:
[...]
Ik zou zelf voor de 4 stops gaan, je blijft dan toch vaak iets langer staan (17 a 18min ipv 15min) waardoor je net wat meer marge houd naar je nieuwe laadstop en je dus wat harder kan rijden. Niet dat dit perse sneller is in totaal, maar lekker met het verkeer mee kunnen rijden vind ik prettiger dan achter een vrachtwagen hangen omdat de linkerbaan te snel gaat.
Ik maak overigens van te voren wel een route, maar deze pas ik onderweg dynamisch aan. Voor de grote rustplaatsen zie je meestal wel hoeveel kilometer het is naar de volgende. Dus als dat nog 40 kilometer is en de auto geeft aan dat er nog 80 kilometer gereden kan worden ga ik er 1 verder.
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Ik heb een tijd geleden zo'n gratis cursus EV rijden gedaan. Daar was dit toch wel echt de tip. Uitrollen en weer optrekken kost veel minder energie dan afremmen en weer optrekken. Advies was om binnen de bebouwde kom de B stand te gebruiken en daarbuiten de D stand.Flix20 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:57:
Met padels kan je nog veel preciezer afremmen of uitrollen. Uiteindelijk scheelt het toch wel aardig wat.
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Ik heb het drive pakket op een BE85. Inderdaad het 3 spaaks stuur met paddles.carlhendrix schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 08:52:
Een vraag aan de mensen met een BE + Drive pakket: Hebben jullie een 3 spaaks stuur met paddles? Ik kan niet uit de prijslijst halen of dat enkel voor de Sportline variant geldt(die heeft geloof ik standaard een 3 spaaks stuur)
Dan ben ik benieuwd in navolging van recente meldingen hoe jij in de praktijk met D/B en die paddles omgaat..MichielJ schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:54:
[...]
Ik heb het drive pakket op een BE85. Inderdaad het 3 spaaks stuur met paddles.
Ik ben in afwachting van mijn SL60 die ook die paddles heeft.
Ik ben benieuwd wat die paddles toevoegen. Ik rijd met (pkrielen schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:59:
[...]
Dan ben ik benieuwd in navolging van recente meldingen hoe jij in de praktijk met D/B en die paddles omgaat..
Je komt aanrijden bij een stoplicht in D-modus. Met de padels rem ik eerst maximaal af, als ik wat dichter kom haal laat ik hem wat lichter afremmen, nog dichterbij dan haal ik het afremmen er vanaf totdat de auto uitgerold is of ik weer kan doorrijden.Elroq85 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:26:
[...]
Ik ben benieuwd wat die paddles toevoegen. Ik rijd met (of (D) zonder recuperatie. Ik zou niet weten welke keuze ik nog meer zou willen hebben. Dit voldoet prima maar ik laat me graag verrassen ;-)
Klinkt nu als veel handelingen, maar inmiddels gaat het automatisch.
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Aha ok, dat doe ik dus gewoon in de B stand met langzaam op laten komen van het stroompedaal. Is kwestie van wennen maar ik had al deze ervaring met de FIAT 500e van mijn vrouw ;-)kw_nl schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:42:
[...]
Je komt aanrijden bij een stoplicht in D-modus. Met de padels rem ik eerst maximaal af, als ik wat dichter kom haal laat ik hem wat lichter afremmen, nog dichterbij dan haal ik het afremmen er vanaf totdat de auto uitgerold is of ik weer kan doorrijden.
Dat was precies mijn eerste indruk na het lezen. Lijkt wel een F1 wagen. Maar zo voelde schakelen ook ooit.kw_nl schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:42:
[...]
Jammer dat het praktisch onmogelijk is om inzichtelijk te krijgen of en hoeveel winst ermee te behalen valt.
Ja. Een F1 auto is weinig te vergelijken met een standard weg-autopkrielen schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:43:
[...]
Tja, Max doet het ook![]()
Maargoed die heeft een iets snellere auto..
[Afbeelding]
Een F1 auto is eerder een flink opgevoerde kart. En in een kart rem je wel met links
Leeg - Sinds 20180907
Dat is dus inderdaad ook juist mijn rijstijl. Gewoon heel vroeg gas loslaten, laten uitrollen.Patox schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:03:
[...]
Volgens mij hangt dit dus van je rijstijl af. Ik kom van een Hybride Yaris waarin ik ook vaak wel zuinig reed en verder vooruit keek en uit liet rollen. Met deze rijstijl is D denk ik zuiniger.
Maar als je een rijstijl hebt waarbij je minder vooruit kijkt en later remt zal B naar verwachting wat zuiniger zijn.
Met de Elroq nu rem ik (of althans, de auto in B stand) aanzienlijk meer dan ik hiervoor met mijn benzine auto doe.
Aaah, je doet het al 25 jaar zo, dan moet het wel goed zitten... Dat zijn altijd de beste onderbouwingen!Ferry34 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:40:
[...]
Nou ik doe dat al 25 jaar en het is veel veiliger (reactietijd is veel korter) en makkelijker.
Als ik bij een rotonde kom of een gelijkwaardige kruising, dan is mn voet al bij de rem.
In een EV is t minder voordeel omdat de auto al remt, maar zonder 1 pedal is t voordeel weer groot.
Hoe zie jij het alternatief dan? volgas de kruising naderen om van het gas af te gaan en dan pas je voet van het gashalen om vol te remmen?

Of zoals je het bij je rijlessen geleerd hebt; tijdig gas los, uitrollen en alvast je voet naar de rem brengen zodat je deze kan indrukken wanneer het nodig is?
Nou ik rij 500.000 km elektrisch en rij al 32 jaar lang 9 uur per dag in een taxi zonder een ongeluk.Flix20 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:47:
[...]
Dat is dus inderdaad ook juist mijn rijstijl. Gewoon heel vroeg gas loslaten, laten uitrollen.
Met de Elroq nu rem ik (of althans, de auto in B stand) aanzienlijk meer dan ik hiervoor met mijn benzine auto doe.
[...]
Aaah, je doet het al 25 jaar zo, dan moet het wel goed zitten... Dat zijn altijd de beste onderbouwingen!
Hoe zie jij het alternatief dan? volgas de kruising naderen om van het gas af te gaan en dan pas je voet van het gashalen om vol te remmen?![]()
Of zoals je het bij je rijlessen geleerd hebt; tijdig gas los, uitrollen en alvast je voet naar de rem brengen zodat je deze kan indrukken wanneer het nodig is?
Met een One pedal Drive hoef je nooit meer te remmen alleen wanneer je serieus hard moet remmen omdat er iemand door rood rijdt ofzo.
Echter het is handig als je zo'n rotonde op rijdt en je bent niet 100% zeker of die aankomende fiets of auto wel gaat remmen, dan staat mijn voet al op de rem voor het geval dat.
Mijn vorige EV had geen one pedal drive dus iedereen keer bij een stoplicht etcetera moest je toch weer naar de rem.
Dan vind ik het 10 keer makkelijker om met links te remmen
Het is ook maar een tip.. als het niks is voor jou dan moet je het niet doen.
Ik vind het vele malen makkelijker
[ Voor 4% gewijzigd door Ferry34 op 21-05-2025 19:45 ]
Vandaag gaan kijken hoe de race blue er in het echt uitzag voordat ik akkoord gaf. Ik vond het toch niet helemaal mijn ding ondanks dat het een BE was en geen sportline die er wltoxh net iets mooier uitziet. Per toeval kwam daar net een nieuwe Elroq binnen in tiamo kleur met alle opties die ik wil + nog 1 extra. Wel helaas een 60 maar als morgen de prijs meevalt dan gaat die het toch worden.
Verkoper deed nog wel een aparte uitspraak die ik in twijfel trek. Volgens hem kun je als je geen clever pakket hebt via de app voor 300 euro alsnog predictive adaptive cruise control activeren. Klopt dat???
Verkoper deed nog wel een aparte uitspraak die ik in twijfel trek. Volgens hem kun je als je geen clever pakket hebt via de app voor 300 euro alsnog predictive adaptive cruise control activeren. Klopt dat???
Ja dat klopt! Je kan een aantal functies in de auto kopen, bijvoorbeeld de ACC en automatisch grootlicht bediening. Je kan ze zelfs een maand gratis proberen. De prijs voor ACC ligt idd rond de 300€ volgens mij.Maikie18 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 21:38:
Ik weet overigens niet zeker of deze ACC dan ook de functie bevat die ‘automatisch stuurt’ (ipv enkel afstand houden). Maar dat kunnen anderen je misschien vertellen.
[ Voor 14% gewijzigd door TweakTom92 op 21-05-2025 21:48 ]
Sturen hoeft voor mij niet maar als ik dit had geweten was de poule om uit te kiezen groter geweest. Voor mij is het nu te laat want ik moet morgen echt beslissen en tekenen om straks niet zonder auto te zitten.TweakTom92 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 21:46:
[...]
Ja dat klopt! Je kan een aantal functies in de auto kopen, bijvoorbeeld de ACC en automatisch grootlicht bediening. Je kan ze zelfs een maand gratis proberen. De prijs voor ACC ligt idd rond de 300€ volgens mij.
Ik weet overigens niet zeker of deze ACC dan ook de functie bevat die ‘automatisch stuurt’ (ipv enkel afstand houden). Maar dat kunnen anderen je misschien vertellen.
Bedankt.
Misschien ben ik een apart geval, maar bij grote reizen wil altijd na een uur of 2 - 2,5 even de benen strekken. Uit gewoonte (lagere prijzen) vaak net even iets van de snelweg. Volgens mij heb ik dan met een Elroq 85 geen enkel probleem om snelladers te vinden in Duitsland (waar ik het meeste rijd) en is een kwartiertje laden dan meer dan genoeg om het volgende laadpunt te vinden.M@cer schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:58:
[...]
Het ligt een beetje aan de omstandigheid.. Als je even gaat eten kan je het beste opladen tot 80% (of meer als je niet onnodig de laadpaal bezet houd).. Voor korte tussenstops laad ik meestal tot een procent of 65, daarna gaat het laadvermogen over het algemeen flink naar beneden. Dan kan je beter 1 keer extra wat korter laden.
Ik maak overigens van te voren wel een route, maar deze pas ik onderweg dynamisch aan. Voor de grote rustplaatsen zie je meestal wel hoeveel kilometer het is naar de volgende. Dus als dat nog 40 kilometer is en de auto geeft aan dat er nog 80 kilometer gereden kan worden ga ik er 1 verder.
'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd
En binnen de bebouwde kom vond ik de B-stand juist erg irritant. Daar laat je juist vaak het pedaal los om iets af te remmen, bij gelijkwaardige kruisingen bijvoorbeeld. Dan wil je niet dat de auto echt gaat remmen.kw_nl schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:29:
[...]
Ik heb een tijd geleden zo'n gratis cursus EV rijden gedaan. Daar was dit toch wel echt de tip. Uitrollen en weer optrekken kost veel minder energie dan afremmen en weer optrekken. Advies was om binnen de bebouwde kom de B stand te gebruiken en daarbuiten de D stand.
Met padels kan je nog veel preciezer afremmen of uitrollen. Uiteindelijk scheelt het toch wel aardig wat.
Remmen met rechts op een kart is inderdaad knap ingewikkeldChillz schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:13:
[...]
Ja. Een F1 auto is weinig te vergelijken met een standard weg-auto
Een F1 auto is eerder een flink opgevoerde kart. En in een kart rem je wel met links

Kan ook, maar dan moet je wel regelmatig een stuk van de snelweg af.. Vorige maand naar Europapark geweest en heen inderdaad van de snelweg af en terug via de snelweg. Uiteindelijk was terug wel sneller.JPD68 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:51:
[...]
Misschien ben ik een apart geval, maar bij grote reizen wil altijd na een uur of 2 - 2,5 even de benen strekken. Uit gewoonte (lagere prijzen) vaak net even iets van de snelweg. Volgens mij heb ik dan met een Elroq 85 geen enkel probleem om snelladers te vinden in Duitsland (waar ik het meeste rijd) en is een kwartiertje laden dan meer dan genoeg om het volgende laadpunt te vinden.
Maar een parkeerplaats langs de snelweg is ook niet alles...
Heb trouwens wel al een aantal keer gehad dat ik geladen heb buiten de snelweg en dat de laadkosten nooit verrekend zijn.. Vorige maand ook 2x bij Mc Donalds geladen in Duitsland, nooit een rekening van gezien.
[ Voor 3% gewijzigd door M@cer op 22-05-2025 09:56 ]
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Heb al heel lang de instelling dat de trip of vakantie begint als ik de deur achter mij dicht doe... dus een paar kilometer om is geen probleem. En parkeerplaatsen langs de snelweg zijn een gruwel. Misschien scheelt het ook dat we zonder kinderen op pad gaan.M@cer schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:55:
[...]
Kan ook, maar dan moet je wel regelmatig een stuk van de snelweg af.. Vorige maand naar Europapark geweest en heen inderdaad van de snelweg af en terug via de snelweg. Uiteindelijk was terug wel sneller.
Heb trouwens wel al een aantal keer gehad dat ik geladen heb buiten de snelweg en dat de laadkosten nooit verrekend zijn.. Vorige maand ook 2x bij Mc Donalds geladen in Duitsland, nooit een rekening van gezien.
Je kan hem ook gedoseerd laten afremmen door niet helemaal los te laten. Of exact op de plek houden dat hij vrij laat rollen, alsof je in D zit en het pedaal helemaal loslaat.JPD68 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:53:
[...]
En binnen de bebouwde kom vond ik de B-stand juist erg irritant. Daar laat je juist vaak het pedaal los om iets af te remmen, bij gelijkwaardige kruisingen bijvoorbeeld. Dan wil je niet dat de auto echt gaat remmen.
Precies dat. Vergt wat oefening maar uiteindelijk vind ik dit primaTweakTom92 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:03:
[...]
Je kan hem ook gedoseerd laten afremmen door niet helemaal los te laten. Of exact op de plek houden dat hij vrij laat rollen, alsof je in D zit en het pedaal helemaal loslaat.
Nou ja, als je tegenwoordig die prijzen ziet bij McDonalds, dan mag dat ook wel :-PM@cer schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:55:
[...]
Kan ook, maar dan moet je wel regelmatig een stuk van de snelweg af.. Vorige maand naar Europapark geweest en heen inderdaad van de snelweg af en terug via de snelweg. Uiteindelijk was terug wel sneller.
Ik rijd eigenlijk in de stad ook al jaren 99% op de adaptive cruise controlTweakTom92 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:03:
[...]
Je kan hem ook gedoseerd laten afremmen door niet helemaal los te laten. Of exact op de plek houden dat hij vrij laat rollen, alsof je in D zit en het pedaal helemaal loslaat.
Ik heb een 60 Sportline, en heb de paddels aan het stuur. EDIT: verkeerd gelezen, dit wist je al.pkrielen schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:59:
[...]
Dan ben ik benieuwd in navolging van recente meldingen hoe jij in de praktijk met D/B en die paddles omgaat..
[ Voor 5% gewijzigd door GeertMR op 22-05-2025 13:41 ]
Zojuist van Udenhout (dealer) gesproken, auto is in NL
Zou al vanaf 5 juni afgeleverd kunnen worden (dus ruim onder de verwachting) echter Ayvens (lease) houdt contractdatum aan dus wordt het 17 juni..
@S_Chief
Lijkt iets mis met mijn regel in de XLS, de formule wil niet echt meewerken, kun je die fixen?
Zou al vanaf 5 juni afgeleverd kunnen worden (dus ruim onder de verwachting) echter Ayvens (lease) houdt contractdatum aan dus wordt het 17 juni..
@S_Chief
Lijkt iets mis met mijn regel in de XLS, de formule wil niet echt meewerken, kun je die fixen?
Dan hoop ik snel wat te horen!! Mijne is een kleine week na jou besteld ook bij Van Udenhout.pkrielen schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:04:
Zojuist van Udenhout (dealer) gesproken, auto is in NL![]()
@S_Chief
Hadden hun jou gebeld, of heb je zelf contact opgenomen?
[ Voor 5% gewijzigd door Decibel op 22-05-2025 14:16 ]
Ik zou zelf bellen, want ze zijn bij van udenhout Den Bosch niet heel erg goed met de mensen op de hoogte houden. ik zag in de sheet dat mensen hun auto konden ophalen. En die bestellingen waren rond dezelfde tijd als mijn bestelling.
Ben toen zelf gaan bellen en toen 'kwamen' ze erachter dat de auto al bij PON stond.....
Ben toen zelf gaan bellen en toen 'kwamen' ze erachter dat de auto al bij PON stond.....
[ Voor 23% gewijzigd door NEAK70 op 22-05-2025 14:28 . Reden: typo ]
Ik werd gebeld door filiaal Den Bosch, maar aflevering gaat in Veldhoven zijn.Decibel schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:15:
[...]
Dan hoop ik snel wat te horen!! Mijne is een kleine week na jou besteld ook bij Van Udenhout.
Hadden hun jou gebeld, of heb je zelf contact opgenomen?
Nice! Dan wacht ik het even af tot volgende week ergens ofzo en ga ik ook eens informeren als ik niks gehoord heb.pkrielen schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:28:
[...]
Ik werd gebeld door filiaal Den Bosch, maar aflevering gaat in Veldhoven zijn.
Wat mij nu 3x opgevallen is: Ik leg mijn auto met x percentage aan de lader. Als ik dan de app erbij pak, is dat ineens een paar procent minder.
Voorbeelden:
- met 18% bij een DC lader arriveren en zodra ik de laadkabel aansloot gaf hij 12% aan
- met 47% bij een openbare AC lader arriveren en zodra ik de laadkabel aansloot gaf hij 43% aan
- met 66% bij een privé AC lader arriveren en zodra ik de laadkabel aansloot gaf hij 60% aan
Is dit normaal? En zo ja, hoe kan het...
Voorbeelden:
- met 18% bij een DC lader arriveren en zodra ik de laadkabel aansloot gaf hij 12% aan
- met 47% bij een openbare AC lader arriveren en zodra ik de laadkabel aansloot gaf hij 43% aan
- met 66% bij een privé AC lader arriveren en zodra ik de laadkabel aansloot gaf hij 60% aan
Het percentage werkt niet als een vlotter in een benzinetank. Er zijn veel invloeden; temperatuur is erg belangrijk, ook cellvoltages die onderling stabiliseren en wellicht wat dalen bij stilstand. Een accu is een chemisch proces en dat proces gaat door na stilzetten van de auto, het percentage aangegeven door de BMS is een gok en geen hard getal.draayertje schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:33:
Wat mij nu 3x opgevallen is: Ik leg mijn auto met x percentage aan de lader. Als ik dan de app erbij pak, is dat ineens een paar procent minder.
Voorbeelden:
@draayertje Wat TweakTom92 zegt, maar een keer tot 100% laden voor BMS kalibratie doet wonderen.
Nieuwe prijslijst beschikbaar op de website. RS toegevoegd. Verdere aanpassingen niet bekeken.
=/- €1000 duurder zie ik zo even 123.Martijnvdb schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:17:
Nieuwe prijslijst beschikbaar op de website. RS toegevoegd. Verdere aanpassingen niet bekeken.
Toch even de stoute schoenen aangetrokken en gebeld naar van den Udenhout Den Bosch.
Auto is gisteren op de trein naar NL gezet en verwachting is dat ze mij volgende week gaan bellen voor een afspraak te maken. Dat zou dan dik 4 weken voor verwachting zijn.
Auto is gisteren op de trein naar NL gezet en verwachting is dat ze mij volgende week gaan bellen voor een afspraak te maken. Dat zou dan dik 4 weken voor verwachting zijn.
Was helaas alleen op de 85 mogelijk, mijn 60 zal het zonder moeten doen.. Ach kunt niet alles hebbenHeimdallr schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:25:
Vandaag mijn 85 Sportline opgehaald. Kilometer of 70 ermee gereden en zeer blij dat ik de adaptieve vering als optie heb gekozen want het verschil tussen de verschillende modi is duidelijk merkbaar.
[Afbeelding]
Wanneer had jij 'm besteldDecibel schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:38:
Toch even de stoute schoenen aangetrokken en gebeld naar van den Udenhout Den Bosch.
Ik heb er nu zo'n 650 kilometer opzitten. Snelweg, maar ook redelijk wat binnendoor op bochtige wegen in de Ardennen.
Pluspunten tot nu toe:
- weggedrag (ook in de bochten). Kon best sportief sturen zonder dat hij ingreep of zwaar uit balans raakte. Je moet er wel rekening mee houden dat je 2000kg met je meedraagt.
- interface van het infotainment scherm. Duidelijk, geen poespas. Snelkoppelingen erg handig (lane assist en snelheidswaarschuwing kunnen snel uit).
- ruimte. Vooral achterin. Zijn weinig auto's, ook uit hogere segment, waar ik comfortabel 'achter mezelf' kan zitten met mijn 1.95 met lange benen.
- actieradius. Wij hebben een 60 en dit is al zo'n verbetering t.o.v. de e-golf die we hiervoor hadden. Uiteraard is dit zo subjectief als wat, maar voor ons is dit ruim voldoende.
- geluid van de audio. Ik ben geen geluidstechnicus, maar hou wel van muziek in de auto. Ik vind het goed genoeg.
Minpuntjes:
- zoals eerder gemeld doet de airconditioning het niet goed (genoeg). Ik ga ervan uit dat de dealer dit maandag a s. oplost
- ik krijg zo 1/5 van de keren dat ik instap, een zwart scherm op Android Auto. Ik moet dan even de connectie weer uitschakelen en inschakelen. Misschien een kleine bug, geen idee. Geen ramp vooralsnog.
- draadloos laden werkt slecht. Kan aan mijn telefoon liggen maar krijg regelmatig een foutmelding dat het draadloos laden niet werkt. Op een draadloze lader thuis doet de telefoon het zonder problemen overigens.
Ohja, en wat ik echt heel triest vind eigenlijk is dat er niet standaard een netje in zit voor je laadkabel. Ik bedoel bij elke review, test en vergelijking wordt er mee geopend als een voorbeeld van simply clever, maar daar moet dan weer een pakket voor worden aangeschaft. Beetje jammer, kost niks volgens mij.
Pluspunten tot nu toe:
- weggedrag (ook in de bochten). Kon best sportief sturen zonder dat hij ingreep of zwaar uit balans raakte. Je moet er wel rekening mee houden dat je 2000kg met je meedraagt.
- interface van het infotainment scherm. Duidelijk, geen poespas. Snelkoppelingen erg handig (lane assist en snelheidswaarschuwing kunnen snel uit).
- ruimte. Vooral achterin. Zijn weinig auto's, ook uit hogere segment, waar ik comfortabel 'achter mezelf' kan zitten met mijn 1.95 met lange benen.
- actieradius. Wij hebben een 60 en dit is al zo'n verbetering t.o.v. de e-golf die we hiervoor hadden. Uiteraard is dit zo subjectief als wat, maar voor ons is dit ruim voldoende.
- geluid van de audio. Ik ben geen geluidstechnicus, maar hou wel van muziek in de auto. Ik vind het goed genoeg.
Minpuntjes:
- zoals eerder gemeld doet de airconditioning het niet goed (genoeg). Ik ga ervan uit dat de dealer dit maandag a s. oplost
- ik krijg zo 1/5 van de keren dat ik instap, een zwart scherm op Android Auto. Ik moet dan even de connectie weer uitschakelen en inschakelen. Misschien een kleine bug, geen idee. Geen ramp vooralsnog.
- draadloos laden werkt slecht. Kan aan mijn telefoon liggen maar krijg regelmatig een foutmelding dat het draadloos laden niet werkt. Op een draadloze lader thuis doet de telefoon het zonder problemen overigens.
Ohja, en wat ik echt heel triest vind eigenlijk is dat er niet standaard een netje in zit voor je laadkabel. Ik bedoel bij elke review, test en vergelijking wordt er mee geopend als een voorbeeld van simply clever, maar daar moet dan weer een pakket voor worden aangeschaft. Beetje jammer, kost niks volgens mij.
[ Voor 9% gewijzigd door berndw op 22-05-2025 19:23 ]
Klopt, ik gebruik ‘m niet. M’n telefoon wordt erg warm en laad langzaam, zeker met CarPlay aan. De dealer raadde aan om hem uit het hoesje te halen, dat zou ‘t laden sneller maken met minder warmte. Heb er nu een kabel liggen en dat gaat een stuk beter.berndw schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:21: