Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CBGerard
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 09:28
MarcelGo schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:15:
[...]

Gebruiken jullie hetzelfde mailadres?
Ik heb beide geprobeerd. Ook als ik op haar GSM mijn emailadres invoer krijg ik de foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CBGerard
m.eddy schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:07:
[...]

Handleiding gevolgt? Je moet de guest via de auto uitnodigen/toevoegen.
Ik heb de handleiding gevolgd. Voorzover ik weet zal zij toch eerst de app moeten kunnen openen? En mijn inloggegevens invoeren op haar GSM werkt ook niet.
Er moet iets zijn met een instelling op haar GSM. Denk ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CBGerard
gangofrs schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:22:
Het laden stoppen vanuit de app lijkt in de app te lukken, maar de auto laadt gewoon lekker verder...
Ik merk dat de auto lang niet altijd wakker wordt als je die via de app probeert te activeren. Op de vaste parkeerplaats is deze met het openbare netwerk verbonden via 4G met twee balkjes. Hier moet iets bijzonders aan de hand zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkie64
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17-09 17:00
Vanavond thuis viel me ineens op dat ik rechtsachter wel 85 heb staan, maar linksachter geen type aanduiding (Elroq). Hoort deze er wel of niet op te zitten?
En als tweede, ik dacht in reviews gezien te hebben dat er twee paraplu s in de deuren zouden zitten. Volgens de prijslijst is het maar 1 en ik heb er ook maar 1. Voor degenen die hem al hebben, wat hebben jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Het embleem hoort erop te zitten, raar dat dat bij jou niet zo is.

Plu is idd maar één (had hier ook eerder een soortgelijke vraag geplaatst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankythefly
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-10 10:49
frenkie64 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 22:11:
Vanavond thuis viel me ineens op dat ik rechtsachter wel 85 heb staan, maar linksachter geen type aanduiding (Elroq). Hoort deze er wel of niet op te zitten?
En als tweede, ik dacht in reviews gezien te hebben dat er twee paraplu s in de deuren zouden zitten. Volgens de prijslijst is het maar 1 en ik heb er ook maar 1. Voor degenen die hem al hebben, wat hebben jullie?
Links hoort idd Elroq te staan bij ale uitvoeringen, vreemd. Vergeten te plaken in de fabriek oid?

Er zit inderdaad 1 plu is, alleen links. extra wel te bestellen via Skoda uiteraard. (jammer dat ze de webshop bij skoda gestopt hebben btw)

Elroq 60 BE Timiano Green + Lodge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankythefly
Frime22 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:37:
Onlangs ben ik benaderd door de lm dat de 19" proteus velgen slecht leverbaar zijn waardoor Skoda de velgen kosteloos omruilt voor de 20" vega velgen. Hier heb ik uiteraard geen nee op gezegd. Zijn er meer die dit bericht ook hebben gehad?
Klopt inderdaad, de Proteus zijn niet of slecht leverbaar en de oplossing is dat iedereen gratis upgrade krijgt naar Vega 20" .

Letr wel op bij lease, bandencijfer gaat dan omhoog (want 20" vervangen kost meer) dus dan zal het niet helemaal gratis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Italioboy
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-10 17:45
Frime22 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:37:
[...]

Ik dacht dat de sportline velgen wel anders waren en niet leverbaar zijn voor de BE.

Toch heel netjes van Skoda dat ze de levertijden niet willen vertragen en dat ze het op deze manier willen oplossen.
Sportline heeft zwarte vega’s welke niet standaard in de catalogus staan. De BE zal dan de “normale” vega krijgen.

Wel jammer want dat maakt de Sportline weer minder uniek. Ik had graag de oude Asterion velgen nog gehad welke dus zijn vervangen door de zware Vega door ook leveringsproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draayertje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:22
frenkie64 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 22:11:
Heel bijzonder, ik heb linksachter wel Elroq staan maar rechtsachter geen 85, daar staat het sportline logo...

Gisteren heb ik voor het eerst een laadsessie gedaan bij FastNed. Ik had nog 12% in de accu en heb hem in 28 minuten naar de 80% geladen. Hij begon heel positief met ruim 170 kW te laden, maar dat zakte langzaam weer in naar 66 kW aan het eind. Ik als EV newbie vraag me af of dat zo hoort?

Overigens gaf FastNed aan dat er bijna 58 kWh geladen is, terwijl de MySkoda app het bij 53 kWh houdt. Dat vind ik nogal een flink verschil, zeker bij €0,74 per kWh...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0ypa-PcM9VeMYo63xVAlRpZZdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E3NTXbYq9mcC5DAZQqSbev7Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
draayertje schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:56:
[...]
Gisteren heb ik voor het eerst een laadsessie gedaan bij FastNed. Ik had nog 12% in de accu en heb hem in 28 minuten naar de 80% geladen. Hij begon heel positief met ruim 170 kW te laden, maar dat zakte langzaam weer in naar 66 kW aan het eind. Ik als EV newbie vraag me af of dat zo hoort?
Ja, dat is normaal maar wel heel afhankelijk van accu/techniek die in de auto zit. Er zijn ook merken die heel strak een mooie lijn laten zien, en anderen hebben dit. Een accu helemaal vol proppen met atomen kost voor het laatste stukje veel moeite. Ook zo'n beetje de reden dat bij laden alle merken 10/20-80% melden qua tijd.

Er zijn hier nog wat topics over op Tweakers. Daarom is volladen ook zonde van de tijd bij een snellader. Tot 80 duurt gevoelsmatig net zo lang als die laatste 20% tot 100%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:45
[...]

Heel bijzonder, ik heb linksachter wel Elroq staan maar rechtsachter geen 85, daar staat het sportline logo...

Overigens gaf FastNed aan dat er bijna 58 kWh geladen is, terwijl de MySkoda app het bij 53 kWh houdt. Dat vind ik nogal een flink verschil, zeker bij €0,74 per kWh...

[Afbeelding]
Laadverlies verklaart het verschil? Eigenlijk moet het bij Fastned geleverde energie heten…

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stockbaard
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-10 12:13
Van het weekend weer een proefrit gedaan, nu in een BE 85 advanced. Deze auto was veel beter dan die van mijn eerste proefrit (BE 85 clever), een stuk stiller van binnen en geen trilling in het stuur > 90 km/u. Komende van een ID3 voelt alles heel vertrouwd aan. Mijn indruk na 2 proefritten:

Pluspunten:
- HUD heeft mij positief verrast, voor mij een waardevolle toevoeging.
- Stoelen (voor & achter) zijn veel beter dan in de ID3
- Goede zitpositie, enorm grote zijspiegels
- 360 graden camera werkt erg goed
- Middenconsole is ruim, genoeg opbergvakken
- Infotainment is snel en overzichtelijk

Minpunten:
- HUD niet te gebruiken met een gepolariseerde zonnebril.
- Schakelen: om in D/B te rijden moet je naar achteren drukken, voor R naar voren. Dit voelt voor mij onnatuurlijk.
- Elektrisch verstelbare stoelen: voor het wisselen van de posities moet je het knopje 1 of 2 ingedrukt houden, in plaats van 1x drukken. Daarbij ging stoel bij de Easy entry modus niet ver genoeg naar achteren, maar misschien is dat nog in te stellen.

Dit alles heeft mij doen besluiten om binnenkort een aanvraag in te dienen om de auto te bestellen (zakelijke lease). Het wordt een BE 60 advanced, Lodge interieur, Timiano Green. Als de bestelling geplaatst is zal ik het bestand in de TS bijwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkie64
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17-09 17:00
Frankythefly schreef op maandag 12 mei 2025 @ 22:48:
[...]

Klopt inderdaad, de Proteus zijn niet of slecht leverbaar en de oplossing is dat iedereen gratis upgrade krijgt naar Vega 20" .
Mijne is gisteren gewoon geleverd met Proteus velgen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Nu online
Stockbaard schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:39:
Minpunten:
- HUD niet te gebruiken met een gepolariseerde zonnebril.
- Schakelen: om in D/B te rijden moet je naar achteren drukken, voor R naar voren. Dit voelt voor mij onnatuurlijk.
- Elektrisch verstelbare stoelen: voor het wisselen van de posities moet je het knopje 1 of 2 ingedrukt houden, in plaats van 1x drukken. Daarbij ging stoel bij de Easy entry modus niet ver genoeg naar achteren, maar misschien is dat nog in te stellen.
Schakelen went, dit is in een automaat al sinds jaar en dag de standaard. Maar heb er in mijn ICE ook geen last meer van.

Wat betreft die stoelen, als je voor het instappen op de 1 of 2 drukt dan gaat de stoel al goed. Dan hoef je die niet ingedrukt te houden. Dat is alleen als je al in de auto zit, denk om te voorkomen dat je tijdens het rijden per ongeluk tegen het stuur aan wordt geperst :+
Dit toevallig van de week gezien in het filmpje van Speicher. Die heb ik paar pagina's geleden gedeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mindgarp
  • Laatst online: 07-10 13:31
[...]

[Afbeelding]
Zoals @Holzschuh ook al zei, is dat normaal. Dit is een hele mooie laadcurve, precies zoals je 'm wilt hebben eigenlijk. Alleen de 'zaagtandjes' zie je liever niet, maar die had je maar heel even. Een eindsnelheid (bij 80%) van 66/67 kW is normaal voor 82 kWh batterij van LG Chem (Elroq 85). Je pieksnelheid lag zelfs op 179 kW!

Deze laadcurve is beter dan wat ik eerder deelde: zie het hieronder gequote bericht. Wel valt me op dat hij bij jou de pieksnelheid minder lang vasthield.
mindgarp schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:05:
Over laden gesproken: zie hier een grafiek van mijn laadsessie onlangs bij Fastned van 2 tot 80% (1 tot 80% volgens Fastned). De batterij was voorverwarmd en het laadstation leeg, op één andere auto na. Ideale omstandigheden dus.

Wat mij opviel:
  • De pieksnelheid van 175 kW wordt gehaald (177 kW zelfs) en vastgehouden tot ongeveer 30%
  • Als de batterij een temperatuur van 50 graden bereikt, schakelt de koeling in (ventilator was in de avond duidelijk hoorbaar)
  • Omdat de batterij te heet wordt (max. 51,5 graden volgens Car Scanner) gaat de lader throttlen en zakt de laadsnelheid snel terug naar rond de 100 kW
  • De eindsnelheid was 67 kW
Het knijpen van de laadsnelheid om oververhitting te voorkomen heeft Speicher recent nog besproken: https://youtu.be/uNZRwlV9USc?si=lzDRC4R1e45fzcCu.

Ook Bjorn Nyland (https://www.youtube.com/@bjornnyland) heeft het hier vaak over gehad, hij noemt dit 'rapid gating'. Alle MEB-auto's hebben daar last van. Best jammer, want hoewel 32 minuten een mooie laadtijd is, had dat nog 2 minuten sneller kunnen zijn als de laadcurve mooi geleidelijk zou aflopen.

Lang verhaal kort: de beloofde 28 minuten van 10 naar 80% haalt de Elroq 85 zeker.

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq85
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17-10 15:06
Bij onze FIAT 500e kun je de laadsterkte instellen voor de wallbox tussen ca. 3 en 11 kW in 5 stappen. Dit is straks handig als het salderen afgelopen is. Kun je bij de Elroq ook de laadsterkte instellen eigenlijk? Of is de oplossing om maar weer op 1 fase te gaan laden ipv 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:28
@Elroq85 Ik denk dat je enkel laadstroom beperken kan selecteren en dan houdt hij nog 8A over.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• pkrielen
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:20
Holzschuh schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 22:22:
Speicher heeft deel 1 van 8 gedeeld van zijn "How to Skoda" serie.

De versie van zijn Engelse Kanaal;
YouTube: Just get going with a Škoda ELROQ & ENYAQ – Your perfect EV start! (...

Delen die nog komen;
2 Assistance systems
3 Infotainment
4 Charging
5 Efficiënt driving
6 Navi and charge
7 Voice control
8 Parking and maneuvering
Net online gekomen, deel 2:
YouTube: Škoda assistance systems explained - pACC, Travel Assist, Auto Hold ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindgarp
Oké ik geef toe, dit is een beetje een OCD-dingetje, maar ik ben benieuwd of meer mensen hier 'last' van hebben:
  • Ik had Battery Care Mode ingeschakeld. Toen kreeg ik iedere keer als ik de auto startte een bericht 'Waarschuwingen - Battery Care Mode is actief'.
  • Battery Care Mode daarom maar uitgeschakeld. Maar nu krijg ik iedere keer als ik de auto start het bericht 'Waarschuwingen - Aktiveert u de Battery Care Mode' (de spelfout is van Skoda, niet van mij).
Weet iemand hoe ik hier vanaf kom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiff81
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-07 15:15
Iemand toevallig al het ‘echte’ verbruik van de 60 (sportline) versie?

Ik zal hem even onderbouwen.
In de zomervakantie ga ik met gezin (twee jonge meiden) naar zuid Frankrijk. Ik verwacht ongeveer 120/130 te rijden. Ik heb geen idee wat het verbruik gaat zijn. Ik zou graag een inschatting willen maken wat mijn laadplekken gaan zijn.
Ik rij nu hybride en verder geen ervaring met volledig elektrisch.

Daarnaast nog de vraag. Een dakkoffer kost erg veel batterij, maar hoe zit het met een bagagetas op de fietsendrager? (https://www.obelink.nl/fi...bergtas-black-553870.html)

[ Voor 78% gewijzigd door Stiff81 op 14-05-2025 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:26
Stiff81 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:48:
Is toch van heel veel variabelen afhankelijk? Er is geen echt gebruik. Ok, die is er wel maar geldt alleen voor die specifieke dag en rit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeeEzel
  • Laatst online: 14:59
La1974 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:56:
[...]

Is toch van heel veel variabelen afhankelijk? Er is geen echt gebruik. Ok, die is er wel maar geldt alleen voor die specifieke dag en rit.
Ik denk dat hij eerder om een gemiddeld verbruik doelde over een grote aantal kilometers/periode :)

Skoda Elroq BE60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertMR
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17-10 14:30
mindgarp schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:32:
Oké ik geef toe, dit is een beetje een OCD-dingetje, maar ik ben benieuwd of meer mensen hier 'last' van hebben:
  • Ik had Battery Care Mode ingeschakeld. Toen kreeg ik iedere keer als ik de auto startte een bericht 'Waarschuwingen - Battery Care Mode is actief'.
  • Battery Care Mode daarom maar uitgeschakeld. Maar nu krijg ik iedere keer als ik de auto start het bericht 'Waarschuwingen - Aktiveert u de Battery Care Mode' (de spelfout is van Skoda, niet van mij).
Weet iemand hoe ik hier vanaf kom?
Hier hetzelfde, melding komt elke keer terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stiff81
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-07 15:15
ZeeEzel schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:12:
[...]

Ik denk dat hij eerder om een gemiddeld verbruik doelde over een grote aantal kilometers/periode :)
Ja klopt. Misschien niet duidelijk in mijn omschrijving. Thanks.

Ik hoor het graag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeertMR
  • Laatst online: 17-10 14:30

In de zomervakantie ga ik met gezin (twee jonge meiden) naar zuid Frankrijk. Ik verwacht ongeveer 120/130 te rijden. Ik heb geen idee wat het verbruik gaat zijn. Ik zou graag een inschatting willen maken wat mijn laadplekken gaan zijn.

Daarnaast nog de vraag. Een dakkoffer kost erg veel batterij, maar hoe zit het met een bagagetas op de fietsendrager? (https://www.obelink.nl/fi...bergtas-black-553870.html)
Ik heb er nu een kleine 1000 km op zitten, waarvan een goede 70km met kleine huifaanhanger.
Verbruik zit op 18kWh/100km. Wanneer ik per rit bekijk, voornamelijk B-wegen, zit het verbruik tussen de 16 en 17 kWh/100km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakTom92
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-10 21:00

100 a 105 rijden lijkt langzamer, maar je verbruik is zoveel lager dat je waarschijnlijk sneller op je eindbestemming bent omdat je 1 a 2 keer laden kan skippen.

Heb zelf niet genoeg 130 gereden en heb een 85 dus kan geen direct antwoord geven op je vraag.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:37

Tip van de dag. Navigeer met de interne navigatie van Skoda. Mijn vrouw en ik hadden voordat we op vakantie naar Zuid-Oostenrijk gingen flinke anxiety-range. Na deze vakantie niet meer, mede door de interne navigatie.

Als je je start - eindbestemming invoert wordt er automatisch berekent waar je moet stoppen om op te laden. In ons geval van Oostenrijk was dit gemiddeld na 2 - 2,5 uur. Dit was zonder fietsendrager met een start niveau van 100%

Gaat je verbruik onverwachts omhoog (flinke berg, 130km/u, wind tegen etc.) dan berekent de navigatie automatisch een eerdere stop als dit nodig is.
Ook kan je spelen met de tussenstop- en aankomst percentages. Een 20% ondergrens is erg behoudend vanuit Skoda. Wij hadden de tussenstop percentage op 7-8% staan en aankomst op 10%

Wij zijn - als ik mijn EV-Flux account mag geloven - 5x gestopt onderweg.

Overigens is het niet altijd goed in te schatten wat je verbruik doet. Wij zijn in februari met de boot naar Vlieland geweest mét een fietsendrager en twee elektrische fietsen. Van de 100% accu was nog maar iets van 11% over aangezien we een verbruik van 32,3Kwh hadden per 100km, terwijl het maar 160KM is... 8)7
TweakTom92 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:27:
[...]

100 a 105 rijden lijkt langzamer, maar je verbruik is zoveel lager dat je waarschijnlijk sneller op je eindbestemming bent omdat je 1 a 2 keer laden kan skippen.
^ Dit dus.

Overigens rijden wij een 60 versie. Let wel dat het ook voor je vermoeidheid goed kan zijn om vaker de auto uit te gaan. Die 2 - 2,5 uur vonden wij prima. Lekker eruit, bakkie koffie en weer door.

Op de heenreis bleven we wat langer staan en laadde we door boven de geadviseerde percentages (65% benodigd, maar door naar 80%). Terugreis de de laad tijden van de auto aangehouden en dat reed relaxter dan verwacht.

[ Voor 16% gewijzigd door CuBras op 14-05-2025 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetaalMan
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-10 15:31
Er zijn hierboven al goede tips gegeven, maar als je (@Stiff81) er op de heen- en terugreis de voorkeur aan geeft om consequent 120-130 te rijden dan zou ik voor de Elroq 60 voor het gemak rekenen met een laadstop circa elke 1,5 uur. Zoals gezegd, door bijvoorbeeld 105 te rijden kun je waarschijnlijk één of meer stops uitsparen en onder aan de streep toch eerder arriveren.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:26
ZeeEzel schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:12:
[...]

Snap ik. Maar hoe ga je aan dat gemiddelde komen en wat zegt een gemiddelde. Als ik een zwaar rechtervoet heb is dat killing voor het gemiddelde. Als ik heel behoudend rij, is dat dat representatief.

Zoveel variabelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq85
La1974 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:15:
[...]

Snap ik. Maar hoe ga je aan dat gemiddelde komen en wat zegt een gemiddelde. Als ik een zwaar rechtervoet heb is dat killing voor het gemiddelde. Als ik heel behoudend rij, is dat dat representatief.

Zoveel variabelen
Helemaal eens. In die zin zegt een verbruik in een review eigenlijk meer over de eigenaar als over de auto zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mindgarp

In de eerste plaats zou ik zeggen: maak je geen zorgen. Ik ben meerdere malen met een EV naar Zuid-Frankrijk geweest en dat is echt geen enkel probleem meer: langs de autoroutes staan echt overal snelladers. Hou wel rekening met drukte als je op een zwarte zaterdag gaat rijden.

Verder heeft Skoda een hele goede Range Calculator om je bereik in te schatten: https://www.skoda-auto.com/apps/range.

(@S_Chief Is het misschien een idee om deze aan de topicstart toe te voegen?)

Iets achter je auto is beter voor de aerodynamica dan iets erop. Ik durf niet te zeggen wat het effect is van een fietsendrager met bagagetas, maar dat is sowieso de betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptspekkie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-10 20:29
Vraag voor een ieder die toegang hebben gekregen tot de honeymoon pagina. Hoe lang duurde het voor jullie dat ie van stap1 naar stap2 ging? (En dus de geplande productie week bekend werd)

Vol verwachting zit ik elke dag wel meerdere keren op de pagina te spieken, maar helaas zie ik nog altijd alleen stap 1. (En ja mijn geplande aflevering is week 29, en hij zegt nog 66 dagen, dus dat is nog lang genoeg. Maar met alle berichten van een ieder die hem eerder kreeg, hoop ik zo dat ook mijn levertijd iets korter zal gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeeEzel
cptspekkie schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:50:
Vraag voor een ieder die toegang hebben gekregen tot de honeymoon pagina. Hoe lang duurde het voor jullie dat ie van stap1 naar stap2 ging? (En dus de geplande productie week bekend werd)

Vol verwachting zit ik elke dag wel meerdere keren op de pagina te spieken, maar helaas zie ik nog altijd alleen stap 1. (En ja mijn geplande aflevering is week 29, en hij zegt nog 66 dagen, dus dat is nog lang genoeg. Maar met alle berichten van een ieder die hem eerder kreeg, hoop ik zo dat ook mijn levertijd iets korter zal gaan worden.
Dit hangt volgens mij ook heel erg af, hoe actief de dealer hem invult toch?

Skoda Elroq BE60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptspekkie
Dat vraag ik me dus inderdaad ook af.

Want bij een soortgelijke vraag richting de dealer, gaf mijn contactpersoon (verkoper) aan dat de fabrikant de meeste info zelf ingeeft. Alleen als de auto bij de dealer aankomt, moesten hen hem via de site binnen melden en konden ze een foto uploaden. Tenminste dat is wat ie me mailde. Of het echt klopt dat weet ik dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisMoore
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-10 20:26

DennisMoore

Alles went...

Whut? Ik meen me te herinneren dat je de gewenste acculading in percentages voor einddoel en tussenstops kon ingeven? 'k Zie nu alleen maar een instelling voor gewenst km-bereik 🥴.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-eDt0Bf9VzndbCK0bKMAb913PYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CstfxnbvU7MpDDA6mcR99zXi.jpg?f=fotoalbum_large

'k Vind dat hele navigatiesysteem in de auto maar bar onhandig en niet-intuïtief (los nog van de al eerder beklaagde spam aan POI-icoontjes) Met even serieus wat usability-testen met (nieuwe) gebruikers zou het zó verbeterd kunnen worden..😐.

"Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisMoore
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-10 20:26

DennisMoore

Alles went...

-edit- Ah, dat was in de app. Logisch natuurlijk 🥹.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MvmRvsjg4VlM1_mcrxpB02gbwqk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PRiXb7lqXVQHIR8gGghW5Fky.jpg?f=fotoalbum_large

"Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Modalen
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-10 13:22
Weet iemand of er een eenvoudige mogelijkheid is om de gesproken navigatie-aanwijzingen van de ingebouwde navigatie uit te schakelen?
En is er een manier om te zien met welk accu-percentage je naar verwachting zult aankomen op je bestemming? Ik zie alleen het aantal resterende kilometers van een rit en de verwachte aankomsttijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakTom92
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-10 21:00
Modalen schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:46:
En is er een manier om te zien met welk accu-percentage je naar verwachting zult aankomen op je bestemming? Ik zie alleen het aantal resterende kilometers van een rit en de verwachte aankomsttijd.
Nee dit kan helaas niet, erg jammer want dat is onwijs handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindgarp
Weet iemand of er een eenvoudige mogelijkheid is om de gesproken navigatie-aanwijzingen van de ingebouwde navigatie uit te schakelen?
Je kunt hiervoor bovenaan je scherm een snelkoppeling plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Modalen
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-10 13:22
mindgarp schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:00:
[...]
Je kunt hiervoor bovenaan je scherm een snelkoppeling plaatsen.
Dankjewel, ga ik daar even zoeken!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frankythefly
In het navigatiescherm van rechterzijkant naar links vegen, dan klik je op de bestemming (laadstop of eindbestemming) en dan zie je het verwachte percentage bij aankomst. Deze is dynamisch dus wijzigt tijdens de rit als je (on)zuiniger gaat rijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Heeft er iemand een key-cover voor zn Elroq autosleutel?

Toevallig tips voor een goede passende versie? (leer/ hardcover/ silicone)

Bij prutsites als Temu zie je wel een hoop opties, maar daar zie je door de (vanuit het Chinees/Engels/Nederlands vertaalde) bomen het bos niet.
En dan kan het tegenwoordig toch net zo goed bij Amazon of Bol ofzo kopen. Maar daar zie je dan weer voor Skoda voornamelijk oudere sleutelmodellen

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Decibel
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15-09 09:49
Chillz schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:27:
Heeft er iemand een key-cover voor zn Elroq autosleutel?

Toevallig tips voor een goede passende versie? (leer/ hardcover/ silicone)

Bij prutsites als Temu zie je wel een hoop opties, maar daar zie je door de (vanuit het Chinees/Engels/Nederlands vertaalde) bomen het bos niet.
En dan kan het tegenwoordig toch net zo goed bij Amazon of Bol ofzo kopen. Maar daar zie je dan weer voor Skoda voornamelijk oudere sleutelmodellen
Ik heb deze besteld bij AliExpress.
Ze zijn van vrij goede kwaliteit, hoe ze zijn om de sleutel kan ik je nog niet vertellen. Die heb ik nog niet :P

https://nl.aliexpress.com...Is7f&gatewayAdapt=glo2nld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Ik heb dezelfde. Prima kwaliteit en zit (heel) strak om de sleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Top!
ik vind dat gouden randje niet zo mooi, liever chroom dan

Maar ik zal dan toch ook eens daar bij Ali gaan rondklikken

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
@Chillz Chroom bestaat ook. Ik heb ze beide liggen (makkelijk te onderscheiden):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ctXi847VnRvK0iYgq2kLFKO9M4Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xXN9m61BbYk652kXG6knL3Q4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 69% gewijzigd door S_Chief op 14-05-2025 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ripk
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 06-10 15:26

Ik ben ook nog in afwachting van de bestelde Elroq 85 maar we gaan binnenkort ook naar zuid Frankrijk, doordat het bij ons kantje boord is of we met de Elroq of toch toch met de huidige benzine auto gaan ben ik toch al een en ander gaan uitzoeken. Mede door het uitgebreide verhaal wat ik hier gelezen hebt van iemand die met de caravan en Elroq een mooie reis gemaakt hebben ben ik eens goed gaan kijken naar Ionity maar die lijkt echt dik vertegenwoordigd in Frankrijk en is zeker met een (maandelijks opzegbaar) abonnement ook nog eens zeer vriendelijk geprijsd. Natuurlijk kan je pas laden waar nodig maar als je Ionity plant zit je waarschijnlijk voor ongeveer €100,- aan stroomkosten in zuid Frankrijk mbv snelladers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jari12
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-10 09:25
Ben sinds paar maanden Skoda Elroq rijder, iemand anders deze problemen ook tegengekomen?

1. Laadonderbreking: als de (publieke) laadpaal tijdelijk laden onderbreekt, hervat de auto het laden niet erna als het weer aan gaat. Zo merk ik regelmatig dat de auto in de ochtend niet volledig geladen is. Dit is ook van afstand niet te regelen, en dit probleem hadden we bij vorige elektrische auto (en zelfde laadpaal) niet, dan werd laden voortgezet

2. Nood remassist gaat op random momenten aan, als er helemaal niks aan de hand is op de weg. Dus piepen, remmen, alles. Heel raar, en ook nog geen oplossing voor gevonden.

3. Instellingen worden niet onthouden. Je moet de meeste instellingen van de auto elke keer opnieuw doen als je de auto start.

Oftewel, nog zeker geen topervaring tot nu toe. Herkennen andere gebruikers dit ook?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:39

Pinjataaa

Hit me!

Onze Elroq precies een maand eerder dan verwacht geleverd, dat is een leuke verrassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampekap06
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:55
Als je navigeert de balk met de route selecteren en dan de eindbestemming selecteren. Onhandig aantal keer klikken maar da's het snelste dat ik heb kunnen vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Nu online
jari12 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:09:
Ben sinds paar maanden Skoda Elroq rijder, iemand anders deze problemen ook tegengekomen?

1. Laadonderbreking: als de (publieke) laadpaal tijdelijk laden onderbreekt, hervat de auto het laden niet erna als het weer aan gaat. Zo merk ik regelmatig dat de auto in de ochtend niet volledig geladen is. Dit is ook van afstand niet te regelen, en dit probleem hadden we bij vorige elektrische auto (en zelfde laadpaal) niet, dan werd laden voortgezet

2. Nood remassist gaat op random momenten aan, als er helemaal niks aan de hand is op de weg. Dus piepen, remmen, alles. Heel raar, en ook nog geen oplossing voor gevonden.

3. Instellingen worden niet onthouden. Je moet de meeste instellingen van de auto elke keer opnieuw doen als je de auto start.

Oftewel, nog zeker geen topervaring tot nu toe. Herkennen andere gebruikers dit ook?
2. Kan komen door verkeersbordherkenning, weet niet of het gebeurt tijdens ACC?

3. Heb je voorbeelden? Sommige zoals de snelheidspiep is verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindgarp

1. Ik neem aan dat je het over AC-laden hebt? Heb je toevallig het automatisch ontgrendelen van van de laadkabel na afloop van het laden aanstaan?

2. Geen idee, maar wat je omschrijft lijkt op de ingreep die de auto doet als je je handen te lang van het stuur houdt bij gebruik van Travel Assist. Is dat het niet? ;)

3. Kun je wat specifieker zijn? Om welke instellingen gaat het? Bepaalde instellingen worden niet onthouden, omdat dit wettelijk niet is toegestaan (bijv. rijmodus Sport).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindgarp
Holzschuh schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:50:
[...]

2. Kan komen door verkeersbordherkenning, weet niet of het gebeurt tijdens ACC?
Dat is inderdaad de meest logische verklaring. :) Verkeersbordherkenning kun je beter uitzetten om phantom breaking te voorkomen.

[ Voor 3% gewijzigd door mindgarp op 14-05-2025 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Lijkt mij niet. Snelheidsaanpassing agv verkeersbordherkenning gaat namelijk niet gepaard met gepiep.

Punt 3: rij je niet met een gastprofiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19-10 17:15

ErikVers

e-Duurzaam

1 check vooral je app en zet ff alle vertrek tijden en voor klimatisering en verminderde ac belasting ed uit

2
Ik heb een tijdje in een alpha (intro) uitvoering gereden en die noodrem was bij mij vooral als ik zijn meldingen negeerde over stuur weer moeten vastpakken. Echt heel irritant. Gordel werd aangetrokken en vol het anker uit 🫣 dan ben je iig weer wakker. Ik hoop dat bij de voor mij in bestelling staande auto we al wat software updates verder zijn en dat iets minder abrupt gaat.

Tip er zijn tuners die je obd kunnen schrijven en dan onthoud hij je laatst gekozen settings ook wat betreft lane assistant ed. Normaliter gaan dat soort instellingen bij elke start weer aangezet. Ik heb hier uiteraard geen advies voor om dit te doen of er ervaring mee 😜🙈
Mocht niet met nonchelant rijden bij jou te maken hebben dan zou ik naar de dealer gaan.

3 zie 2 dat heeft met wetgeving te maken en met je profiel afhankelijk van welke setting je op doelt. Het zijn er nogal wat namelijk waar je het over ksn hebben 😂

[ Voor 10% gewijzigd door ErikVers op 14-05-2025 20:45 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lauraannelore
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 13-06 10:13
cptspekkie schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:59:
Dat vraag ik me dus inderdaad ook af.

Want bij een soortgelijke vraag richting de dealer, gaf mijn contactpersoon (verkoper) aan dat de fabrikant de meeste info zelf ingeeft. Alleen als de auto bij de dealer aankomt, moesten hen hem via de site binnen melden en konden ze een foto uploaden. Tenminste dat is wat ie me mailde. Of het echt klopt dat weet ik dus niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mjjvEkEhFQ09Rk5yE4aBvD5ITO0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/oJLDNlzPzmu2bCUDNbgW2vff.jpg?f=user_large

Deze afbeelding kwam ik ergens online tegen over de statussen in Honeymoon en waardoor deze getriggerd worden.

17-3 ontving ik de link van Honeymoon.
28-3 ging deze naar status 2
26-4 naar status 3
29-4 naar status 4
23-5 ophaalafspraak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq85
Ripk schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:47:
[...]

Ik ben ook nog in afwachting van de bestelde Elroq 85 maar we gaan binnenkort ook naar zuid Frankrijk, doordat het bij ons kantje boord is of we met de Elroq of toch toch met de huidige benzine auto gaan ben ik toch al een en ander gaan uitzoeken. Mede door het uitgebreide verhaal wat ik hier gelezen hebt van iemand die met de caravan en Elroq een mooie reis gemaakt hebben ben ik eens goed gaan kijken naar Ionity maar die lijkt echt dik vertegenwoordigd in Frankrijk en is zeker met een (maandelijks opzegbaar) abonnement ook nog eens zeer vriendelijk geprijsd. Natuurlijk kan je pas laden waar nodig maar als je Ionity plant zit je waarschijnlijk voor ongeveer €100,- aan stroomkosten in zuid Frankrijk mbv snelladers.
Ik heb me laten vertellen dat je in principe een abonnement voor maar 1 maand kunt nemen. Weet iemand hoe je dit voor elkaar krijgt en of dit ook midden in een maand in kan gaan (voor 4 weken) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Nu online
Elroq85 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 22:26:
[...]

Ik heb me laten vertellen dat je in principe een abonnement voor maar 1 maand kunt nemen. Weet iemand hoe je dit voor elkaar krijgt en of dit ook midden in een maand in kan gaan (voor 4 weken) ?
Heb je deze 2 topics al gechecked?
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

Auto duurt nog 5 weken maar ondertussen al wat appjes en passjes verzamelt.
Ionity abo start op het moment dat je 'm start. Heb voor de zomer Zuid-Duitsland op de planning staan.
Scheelt met het "duurste" abonnement gewoon minstens 80€ vs. de normale prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leinenga
  • Laatst online: 16-10 15:28
Elroq85 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 22:26:
[...]

Je kan het abbo aanzetten vlak voordat je gaat laden en je kunt hem dan direct weer opzeggen en je hebt een maand opzegtermijn dus heb je effectief 1 maand een abbo. Dat kan dus ook op elke willekeurige dag ingaan.

Wij nemen op vakantie naar Frankrijk een abbo van zowel Ionity als Tesla. Dat geeft iets meer flexibiliteit en Tesla zit in Frankrijk wat vaker bij een winkelcentrum iets naast de tol, zodat je het half uur laden nog even wat kunt rondkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq85
Holzschuh schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:02:
[...]

Heb je deze 2 topics al gechecked?
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

Auto duurt nog 5 weken maar ondertussen al wat appjes en passjes verzamelt.
Ionity abo start op het moment dat je 'm start. Heb voor de zomer Zuid-Duitsland op de planning staan.
Scheelt met het "duurste" abonnement gewoon minstens 80€ vs. de normale prijs.
Ja ik heb hier ook gekeken maar kennelijk niet goed genoeg ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq85
leinenga schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:38:
[...]

Je kan het abbo aanzetten vlak voordat je gaat laden en je kunt hem dan direct weer opzeggen en je hebt een maand opzegtermijn dus heb je effectief 1 maand een abbo. Dat kan dus ook op elke willekeurige dag ingaan.

Wij nemen op vakantie naar Frankrijk een abbo van zowel Ionity als Tesla. Dat geeft iets meer flexibiliteit en Tesla zit in Frankrijk wat vaker bij een winkelcentrum iets naast de tol, zodat je het half uur laden nog even wat kunt rondkijken.
Dank hiervoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leendert_s
  • Laatst online: 18-10 09:36
TweakTom92 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:49:
[...]

Nee dit kan helaas niet, erg jammer want dat is onwijs handig.
als je op je bestemming klikt kan je zien hoe laat en met hoeveel accu je aankomt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindgarp
Leendert_s schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:25:
[...]

als je op je bestemming klikt kan je zien hoe laat en met hoeveel accu je aankomt
Dat geldt ook voor de geplande laadstops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leendert_s
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEV9YsyDIEF-wcW7CwuxtRNEUNU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uRlIsrgQ3PcKy6yRR4ETvhSZ.jpg?f=fotoalbum_large

Verbruik valt mij alles mee over lange tijd, zijn bijna allemaal snelweg kilometers. Rij dan wel netjes 103km/h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq85
Leendert_s schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:34:
[Afbeelding]

Verbruik valt mij alles mee over lange tijd, zijn bijna allemaal snelweg kilometers. Rij dan wel netjes 103km/h
En met de airco ook nog stevig aan zo te zien aan 18,5 graden ? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leendert_s
Elroq85 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:41:
[...]

En met de airco ook nog stevig aan zo te zien aan 18,5 graden ? ;-)
die heb ik in de ochtend uitstaan, in de middag/avond naar huis wel aan op 19.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq85
Leendert_s schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:43:
[...]

die heb ik in de ochtend uitstaan, in de middag/avond naar huis wel aan op 19.5
Dan is dit een prima score.
Ik zit zelf net boven de 15 kWh/100 km met alleen airco aan als ik dat nodig vind. En altijd rijdend in "B".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17-10 11:09
Ik vind in de B rijden nog even wennen. Hoe kan ik de mate van recuperatie instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elroq85
Martijnvdb schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:03:
Ik vind in de B rijden nog even wennen. Hoe kan ik de mate van recuperatie instellen?
Ik kan dit niet omdat ik een "kale" BE uitvoering heb. Maar "B" is voor mij zelf prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mindgarp
Martijnvdb schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:03:
Dat kan alleen als je de Sportline hebt, met flippers achter het stuur.

Wel is het zo dat de auto ook energie terugwint als je in D rijdt. Alleen past -ie de recuperatie dan automatisch aan afhankelijk van de omstandigheden (vandaar de blauwe A in je display).

In B recupereert de auto altijd maximaal. Ik vind dat fijn en het went snel: op wegen waar je vaker rijdt, weet je op een gegeven moment precies wanneer je het stroompedaal moet loslaten of de ACC uitzetten. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb
mindgarp schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:10:
[...]

Dat kan alleen als je de Sportline hebt, met flippers achter het stuur.

Wel is het zo dat de auto ook energie terugwint als je in D rijdt. Alleen past -ie de recuperatie dan automatisch aan afhankelijk van de omstandigheden (vandaar de blauwe A in je display).

In B recupereert de auto altijd maximaal. Ik vind dat fijn en het went snel: op wegen waar je vaker rijdt, weet je op een gegeven moment precies wanneer je het stroompedaal moet loslaten of de ACC uitzetten. 8)
Dankjewel. Al heb ik wel eens in beeld gehad en toen gaf ie 2 aan bij recuperatie volgens mij...

Heb geen sportline

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mindgarp
Er is een video op het YouTube-kanaal It's Only Electric waarin het goed wordt uitgelegd. Die heb ik hier weleens gedeeld.

Speicher zal het ongetwijfeld gaan behandelen in deel 5 (Efficient Driving) van zijn 'How-to Skoda EV' serie.

[ Voor 31% gewijzigd door mindgarp op 15-05-2025 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jari12
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-10 09:25
mindgarp schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 17:52:
[...]

1. Ik neem aan dat je het over AC-laden hebt? Heb je toevallig het automatisch ontgrendelen van van de laadkabel na afloop van het laden aanstaan?

2. Geen idee, maar wat je omschrijft lijkt op de ingreep die de auto doet als je je handen te lang van het stuur houdt bij gebruik van Travel Assist. Is dat het niet? ;)

3. Kun je wat specifieker zijn? Om welke instellingen gaat het? Bepaalde instellingen worden niet onthouden, omdat dit wettelijk niet is toegestaan (bijv. rijmodus Sport).
1.Goeie tips idd, dank je! Ik heb het automatisch ontgrendelen uitstaan, maar dat leek mij ook de goede richting. Ga ik toch wel even bij de dealer checken

2. Dit klinkt het meest logische, maar dan voelt hij denk ik dus niet goed aan dat het stuur gewoon wordt vastgehouden, er komt ook geen waarschuwing vooraf, opeens een intense ingreep. Wel lijkt me die het meest plausibel, vanwege de piepjes en alle toeters en bellen erbij

3. Specifieker: alle assist en eco modus instellingen gaan weer naar nul bij opstarten. Is dat dus wettelijk geregeld? Herken dit niet van de ID3 hiervoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
jari12 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:33:
[...]

3. Specifieker: alle assist en eco modus instellingen gaan weer naar nul bij opstarten. Is dat dus wettelijk geregeld? Herken dit niet van de ID3 hiervoor
Klopt, dat is nieuwe wetgeving.

Je kunt wel snelkoppelingen toevoegen om het snel weer naar wens in of uit te schakelen.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:54
Wij hebben er net een rit opzitten van een kleine 600km naar zuid Duitsland.
De eerste keer een rit >150km.
Een aantal bevindingen;
De auto is primarily comfortabel voor langere ritten. Komend van Volvo is het altijd spannend hoe een ander dit doet, maar viel reuze mee. Als ik niet had hoeven laden had ik in 1 ruk doorgereden.
Wat wel opviel, is hoe comfortabel de Elroq wordt bij 150km/h. Een stuk rustiger en stabieler lijkt wel. Was ik erg van onder de indruk. Alleen dan slurpt ie wel kWhs, maar dat is niet raar.

De daadwerkelijke range viel wel wat tegen. Overal aan de snelheid gehouden maar 400km met de 85 was toch echt wel de max. De EV vind >110km/h gewoon niet leuk. (Voor het laden heb ik niet hoger dan 130 gereden.)
Ik had toch zeker wel 450+ verwacht met een buitentemperatuur van rond de 20 graden.
Tot slot hetgeen wat echt tegenviel, de onboard Navi met het laden.
Die had bedacht om halverwege even 5 min te laden om uiteindelijk met 10% op plaats van bestemming aan te komen.
Hier was ik het niet mee eens. Ik rij liever door tot 10-15% om m vervolgens tot 80% vol te gooien om ook op de eindbestemming nog wat marge te hebben.
Dit aanpassen vond ik nogal omslachtig. Als je aan Skoda alternatieve vraagt geeft ie allemaal laadplekken in de omgeving aan. Waarbij het niet duidelijk is hoe ver deze van de route ligt. Dus dat vertrouwde ik niet.
Via de app hebben we het uiteindelijk wel kunnen aanpassen door het gewenste accu % op locatie aan te geven.
Toen we de laadlocatie naderde sliep de kleine achterin echter nog. En gezien hoe moeizaam die slaapt in de auto en ook direct wakker wordt bij stilstaan zijn we deze locatie voorbij gereden.
De navigatie pikte dit echter niet goed op en bleef ons gedurende de volgende 15km alsmaar terug sturen.
Dit resulteerde ook in het missen van een afslag. Dus de irritatie nam toe.
En om vervolgens een alternatief welke langs de snelweg lag te vinden, vond ik ook maar moeizaam gaan. Een flink aantal lagen toch echt enkele km van de snelweg/route.
Uiteindelijk maar één gekozen en ook daardoor hebben we 7km over een provinciale weg zitten knorren om vervolgens weer exact diezelfde route terug te moeten.
Ik weet niet of het hier aan de omgeving ligt, dat er zo weinig langs de snelweg te vinden is. Maar hier had ik toch meer van verwacht.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mindgarp
Flix20 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:11:
De daadwerkelijke range viel wel wat tegen. Overal aan de snelheid gehouden maar 400km met de 85 was toch echt wel de max.
Ik heb de Skoda Range Calculator (https://www.skoda-auto.com/apps/range) al een paar keer aanbevolen en ik zal dat niet blijven doen O-), maar als je daar Elroq 85 / Spring / Highway invult, dan zie je dat de het rijbereik 406 kilometer is. Dus echt verassend is het niet. :+
Die had bedacht om halverwege even 5 min te laden om uiteindelijk met 10% op plaats van bestemming aan te komen.
Hier was ik het niet mee eens. Ik rij liever door tot 10-15% om m vervolgens tot 80% vol te gooien om ook op de eindbestemming nog wat marge te hebben.
In de auto kun je instellen hoeveel rijbereik je wilt over hebben bij laadstops en op je eindbestemming, apart van elkaar (in kilometers helaas, niet in batterijpercentage).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq85
Flix20 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:11:
Wij hebben er net een rit opzitten van een kleine 600km naar zuid Duitsland.
De eerste keer een rit >150km.
Een aantal bevindingen;
De auto is primarily comfortabel voor langere ritten. Komend van Volvo is het altijd spannend hoe een ander dit doet, maar viel reuze mee. Als ik niet had hoeven laden had ik in 1 ruk doorgereden.
Wat wel opviel, is hoe comfortabel de Elroq wordt bij 150km/h. Een stuk rustiger en stabieler lijkt wel. Was ik erg van onder de indruk. Alleen dan slurpt ie wel kWhs, maar dat is niet raar.

De daadwerkelijke range viel wel wat tegen. Overal aan de snelheid gehouden maar 400km met de 85 was toch echt wel de max. De EV vind >110km/h gewoon niet leuk. (Voor het laden heb ik niet hoger dan 130 gereden.)
Ik had toch zeker wel 450+ verwacht met een buitentemperatuur van rond de 20 graden.
Tot slot hetgeen wat echt tegenviel, de onboard Navi met het laden.
Dit aanpassen vond ik nogal omslachtig. Als je aan Skoda alternatieve vraagt geeft ie allemaal laadplekken in de omgeving aan. Waarbij het niet duidelijk is hoe ver deze van de route ligt. Dus dat vertrouwde ik niet.
Via de app hebben we het uiteindelijk wel kunnen aanpassen door het gewenste accu % op locatie aan te geven.
Toen we de laadlocatie naderde sliep de kleine achterin echter nog. En gezien hoe moeizaam die slaapt in de auto en ook direct wakker wordt bij stilstaan zijn we deze locatie voorbij gereden.
De navigatie pikte dit echter niet goed op en bleef ons gedurende de volgende 15km alsmaar terug sturen.
Dit resulteerde ook in het missen van een afslag. Dus de irritatie nam toe.
En om vervolgens een alternatief welke langs de snelweg lag te vinden, vond ik ook maar moeizaam gaan. Een flink aantal lagen toch echt enkele km van de snelweg/route.
Uiteindelijk maar één gekozen en ook daardoor hebben we 7km over een provinciale weg zitten knorren om vervolgens weer exact diezelfde route terug te moeten.
Ik weet niet of het hier aan de omgeving ligt, dat er zo weinig langs de snelweg te vinden is. Maar hier had ik toch meer van verwacht.
Tja, zo zie je maar dat actieradius van veel zaken afhangt waaronder de bestuurder zelf natuurlijk. Ik haal ook op de snelweg echt de 500 km wel. Maar inderdaad dan wel tussen 100-105 blijven rijden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:25
Elroq85 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 07:27:
[...]

Tja, zo zie je maar dat actieradius van veel zaken afhangt waaronder de bestuurder zelf natuurlijk. Ik haal ook op de snelweg echt de 500 km wel. Maar inderdaad dan wel tussen 100-105 blijven rijden ;-)
En bijvoorbeeld de airco niet op 19,5 maar op 21 graden zetten...

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CBGerard
Mijn echtgenote kon niet inloggen in de MySkoda app. Ze gebruikt een Samsung A55.
Dit heb ik uiteindelijk zelf opgelost: zij gebruikte standaard de Samsung Bixby browser. Toen ik dit had gewijzigd in Google werkte de app wel.
Toen kon ik haar ook als gebruiker aanmelden in de auto.

[ Voor 7% gewijzigd door CBGerard op 16-05-2025 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elroq85
JPD68 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:15:
[...]

En bijvoorbeeld de airco niet op 19,5 maar op 21 graden zetten...
Ja inderdaad. Die van mij staat op 21 graden en dat scheelt ook weer extra koelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pkrielen
Elroq85 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:22:
[...]

Ja inderdaad. Die van mij staat op 21 graden en dat scheelt ook weer extra koelen.
Net hoe je het bekijkt, als het buiten wat frisser is moet hij meer verwarmen en dan werkt het meer tegen :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elroq85
pkrielen schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:27:
[...]

Net hoe je het bekijkt, als het buiten wat frisser is moet hij meer verwarmen en dan werkt het meer tegen :*)
Ja dat is waar maar ik varieer de ingestelde binnentemperatuur een beetje afhankelijk van de buitentemparatuur. Dus bij warm weer naar 21 graden en bij koel weer naar 19.5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:25
pkrielen schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:27:
Omdat er sprake is van Airco ging ik uit van het verkoelende effect ;-) Bij koel weer is het instellen op een iets lagere temperatuur natuurlijk ook beter. Al zullen de bezitters van een Elroq met een WP er misschien een graadje bovenop kunnen doen zonder al te veel actieradius te verliezen.

Afgezien daarvan heb nog nooit 300+ KM aan één stuk gereden.... waar maak ik mij ook druk om O-)

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boldarak
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:50
Martijnvdb schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:14:
[...]

Dankjewel. Al heb ik wel eens in beeld gehad en toen gaf ie 2 aan bij recuperatie volgens mij...

Heb geen sportline
Klopt, dat is als je de Sport mode aanzet. Dan staat hij standaard op niveau 2. Dat kan je dus niet wijzigen als je geen sportline versie hebt. Ik blijf dit mega irritant vinden!

PSN ID = OTL002

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb
Boldarak schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:59:
[...]

Klopt, dat is als je de Sport mode aanzet. Dan staat hij standaard op niveau 2. Dat kan je dus niet wijzigen als je geen sportline versie hebt. Ik blijf dit mega irritant vinden!
Ja inderdaad. Raar. Dank voor je reactie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cptspekkie
Zojuist bericht gehad, mijn productie week staat gepland voor week 24 (de week van 9 juni)

Eindelijk weer een stapje dichterbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anme
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-10 12:49
Mijn garage doet niet aan Honeymoon (vd Udenhout Ehv), dus ik heb gebeld voor een update. De auto wordt volgende week geproduceerd. 1 april besteld. Betreft een 85 BE. Zal waarschijnlijk 1ste week juni in Nederland arriveren. De datum die ons beloofd was: 27 juni, wordt hopelijk eerder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mindgarp
mindgarp schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:38:
[Afbeelding]

Het was spannend, maar de Elroq heeft het in april nog afgelegd tegen de Kia EV3.

De EV3 had 848 tenaamstellingen afgelopen maand, tegen 821 voor de Elroq.

Uitgesplitst:
Elroq 50 - 33
Elroq 60 - 429
Elroq 85 - 359

Als we de 150 Enyaqs meetellen, dan is Skoda wel de winnaar. ;)

Ik durf er wel op te gokken dat de Elroq in mei de bestverkochte auto van Nederland wordt.
Het is half mei, dus even gecheckt. Tussenstand deze maand:
Skoda Elroq - 416
Kia EV3 - 236

Het totaal aantal in Nederland tenaamgestelde Elroqs staat nu op 1558. De 85 gaat nog steeds aan kop, maar de 60 loopt in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrielen
Anme schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:30:
Mijn garage doet niet aan Honeymoon (vd Udenhout Ehv), dus ik heb gebeld voor een update. De auto wordt volgende week geproduceerd. 1 april besteld. Betreft een 85 BE. Zal waarschijnlijk 1ste week juni in Nederland arriveren. De datum die ons beloofd was: 27 juni, wordt hopelijk eerder
Tja, de informatie voorziening zonder Honeymoon is beetje behelpen, zit ook bij zelfde dealer (die schijnbaar dus af en toe of selectief datums kan zien :P ) en dit was zijn antwoord afgelopen maandag..

Niet echt nieuws vanuit de fabriek, hij is wel definitief gepland alleen wij zien geen datum wanneer deze gepland is.
Verwachting eind juni/juli dat je gaat rijden!

Betreft een 60 SL die op 24/03 besteld is.
Lease loopt 17 juni af, dus eerder zal ik hem toch niet krijgen, maar de 18e is ook goed :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrielen
mindgarp schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:46:
[...]

Het is half mei, dus even gecheckt. Tussenstand deze maand:
Skoda Elroq - 416
Kia EV3 - 236

Het totaal aantal in Nederland tenaamgestelde Elroqs staat nu op 1558. De 85 gaat nog steeds aan kop, maar de 60 loopt in.
Leuke site die van de RDW, als ik beetje aannames doe dan zijn er momenteel (pas) 5 soortgelijke auto's in NL zoals ik hem besteld heb, waarvan 2 nog niet uitgeleverd.
Ik vermoed/hoop dat mijn kenteken er tussen nu en 2 weken bijkomt..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ioUDLZ1PkcJ28MMvAnewRtbDXOU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lMmPtIJhGe3doiYU0jseZJP6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• berndw
  • Laatst online: 03-10 23:51
Hij is binnen! Toch ook maar even een plaatje delen hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4BYBOHKnArPr2N3sUD6f0Vv2T-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jTeSGwcj6NKJ5u0yYx2yrdZR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisqq
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 02-08 10:35
Wat een ellende met de Skoda Elroq.
Als je géén trekhaak AF fabriek hebt gekozen is Skoda NIET in staat om deze achteraf te monteren en in te lezen.

Skoda doe hier wat mee ??!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:45
Chrisqq schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 18:26:
Wat een ellende met de Skoda Elroq.
Als je géén trekhaak AF fabriek hebt gekozen is Skoda NIET in staat om deze achteraf te monteren en in te lezen.

Skoda doe hier wat mee ??!!!
Jammer dat je dat hier niet gelezen hebt, is al vaker over bericht.

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkrielen
MarcelGo schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 18:46:
[...]

Jammer dat je dat hier niet gelezen hebt, is al vaker over bericht.
Aanvullend, zowel de VW als de Skoda dealers (zelfde platform) hebben mij vooraf duidelijk geadviseerd (Dat was in Februari) om OF de trekhaak af fabriek te nemen OF dan maar niet, om 2 redenen:
  • Het was lastig en had behoorlijke wachttijd als het achteraf moest gebeuren. (Schijnbaar moest onderkant van de auto dan bij de dealer worden aangepast omdat die dan niet voorbereid zou zijn in de fabriek en was er een behoorlijke uitdaging met de software die erop aangepast moest worden en nog niet vrijgegeven was voor de dealers)
  • Het was een stuk duurder als het achteraf moest gebeuren. Ik meen 1700,- ipv 990,- (zoiezo belachelijke prijzen voor een trekhaak, maar dat is andere discussie).
Met die redenatie heb ik dus de trekhaak in de lease zitten ten koste van het advanced pakket (nu dus "maar" plus). Geen spijt van die keuze als ik nu zie wat er in de praktijk inderdaad gebeurt met nabestellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeeEzel
pkrielen schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 19:05:
[...]

Aanvullend, zowel de VW als de Skoda dealers (zelfde platform) hebben mij vooraf duidelijk geadviseerd (Dat was in Februari) om OF de trekhaak af fabriek te nemen OF dan maar niet, om 2 redenen:
  • Het was lastig en had behoorlijke wachttijd als het achteraf moest gebeuren. (Schijnbaar moest onderkant van de auto dan bij de dealer worden aangepast omdat die dan niet voorbereid zou zijn in de fabriek en was er een behoorlijke uitdaging met de software die erop aangepast moest worden en nog niet vrijgegeven was voor de dealers)
  • Het was een stuk duurder als het achteraf moest gebeuren. Ik meen 1700,- ipv 990,- (zoiezo belachelijke prijzen voor een trekhaak, maar dat is andere discussie).
Met die redenatie heb ik dus de trekhaak in de lease zitten ten koste van het advanced pakket (nu dus "maar" plus). Geen spijt van die keuze als ik nu zie wat er in de praktijk inderdaad gebeurt met nabestellingen.
Aanvulling hier op, bovenstaande klopt als een bus. Maar de 1700 eu is exclusief de btw. Dus je gaat eerder naar de 2000 euro :)

Skoda Elroq BE60

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• ArjanK86
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 18-09 20:44
Toch ook maar aangemeld, sinds een week eigenaar van een Race Blue Elroq 60 BE.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3TlLSpadP-3qZY0M5GwrHPAInxs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YVquYVp0cOF9GDcDpwI4vO2q.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben ook begonnen met een review bij te houden op AW, zijn er nog maar weinig van en hoop zo anderen te kunnen laten inzien wat voor fijne auto het is. In week tijd ruim 1100 km gereden.

https://www.autoweek.nl/r...kw-business-edition-2025/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mindgarp
Afbeeldingslocatie: https://images.autoreview.nl/1280/test-kia-ev3-vs-skoda-elroq-dit-is-het-ev-duel-van-2025-2025-01-edited-bdd9b4.webp

Auto Review vergelijkt de Elroq met de Kia EV3: https://www.autoreview.nl...kia-ev-3-skoda-elroq-2025.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• berndw
  • Laatst online: 03-10 23:51
Grappig, je zou denken dat er inmiddels genoeg EV3 vs Elroq testen zijn geweest. Heb al zoveel vergelijkingstesten gezien en gelezen. Maar aan de andere kant bevestigt het wel weer dat ik de juiste keuze gemaakt heb en dat is altijd leuk om te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen 0878
  • Laatst online: 16-10 22:36
Weet iemand of er een mogelijkheid is om de voetverlichting tijdens het rijden uit te zetten?
Pagina: 1 ... 30 ... 56 Laatste