1 pluspunt bied de rs sowieso, meer pk’s en 2 motorentwinkey schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 20:20:
Ik zag dat je die Elroq RS nog niet kan configureren, benieuwd of het t.o.v. de Sportline meer voordeel bied. Dit leek wel zo omdat er bv. in de AutoWeek introvideo canton audio in zat. Maar goed, die zijn waarschijnlijk sowieso al full-option...
Verwachte levering was week 19, maar we hebben onze Sportline advanced gisteren opgehaald. Wij zijn erg enthousiast! Nog wel even wennen aan het menu en wat hendeltjes, maar dat heeft meer met de overstap naar Skoda te maken.draayertje schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:14:
Zijn hier al (toekomstige) 85 sportline rijders die een indicatie hebben gekregen van de leverdatum?
Die van mij is op 9 december besteld, maar het blijft heel erg stil vanaf de kant van de dealer.
Eerste indruk: Rijdt erg comfortabel, info tainmenr duidelijk, mooi weergegeven in het raam en be mooi geluid ook. Vandaag 360 km gereden zonder tussendoor laden. Wel weggegaan met 100% ipv 80%, teruggekomen met 18%. Veel snelweg op de route en inclusief stuk 130. We kwamen van een Hybrid, voor ons was het vandaag een testrit. Wij zijn enthousiast!
Inmiddels is de bestelbevestiging binnen. Verwachte afleverdatum is 30-9 (25 weken). Hopelijk wordt dat nog naar beneden bijgesteld 😅Amuser schreef op zondag 30 maart 2025 @ 08:15:
Mijn Elroq wordt als het goed is deze week ook besteld.
BE 85
Black Magic
Vega
Clever
Wordt nog niet echt wijs uit de levertijd. Begin januari al mee bezig geweest, toen 26 weken.
Gisteren online een document tegengekomen met levertijden auto’s, daar staat ie op 11 weken (laatste update 20-3-2025).
Hoop dat laatste want ben er al sinds december mee bezig haha
Ik heb mijne een week eerder 2 weken eerder besteld (12-03) en ik zou hem (20-06) binnen moeten krijgen. 60BE + Plus, zou wel heel apart zijn als jouw levertijd nu zou kloppen.Amuser schreef op zondag 6 april 2025 @ 06:50:
[...]
Inmiddels is de bestelbevestiging binnen. Verwachte afleverdatum is 30-9 (25 weken). Hopelijk wordt dat nog naar beneden bijgesteld 😅
Skoda Elroq BE60
1 pluspunt ?CafkaOnline schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 20:26:
[...]
1 pluspunt bied de rs sowieso, meer pk’s en 2 motoren![]()
Tijdens zoektocht op de Ayvens site: september 2025Amuser schreef op zondag 6 april 2025 @ 09:51:
Ik gok dat de leasemaatschappij een veilige marge in heeft gebouwd. Zal morgen de dealer is bellen.
Bij bestellen 1e indicatie: 16-22 juni (mij iets te toevallig: huidige contract loopt 17 juni af)
2 dagen na bestellen 2e indicatie: nog steeds 16-22 juni (wel het idee dat die datum meer vanuit fabriek kwam dan van LM maar wel zelfde indicatie)
Dealer gesproken week later: "ik verwacht dat je half Juli kan rijden ivm vervoer, papierwerk,poetsen, etc.."
Dus ik denk gewoon aannemen dat het eind Juli wordt voor me en alles eerder is een kadootje..
Ik zie in de Excel lijst dat er vaak zo'n 2-3 weken zit tussen transport en aflevering. Dat biedt perspectief: mijn Elroq was eergisteren op transport (met de trein).
Dank. Zie daar 15,2/100 over de eerste 150 km. Valt niet tegen.Acxels schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 13:29:
[...]
Op de auto linksboven klikken en dan naar gegevens. Huidig verbruik, verbruik sinds start, sinds laden en 'lange tijd'.
Dit is de eerste die ik zie met zwarte vega velgen, mooi!Poortm schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:25:
Hij staat op de plas bij Pouw, vrijdag aflevering.![]()
![]()
![]()
[Afbeelding]
Gefeliciteerd, veilige kilometers gewenst!mindgarp schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:00:
Vandaag opgehaald: Elroq 85 Business Edition met Advanced pakket!
Bijna in dezelfde configuratie als de Elroq die ik heb besteld m.u.v. de velgen, ik heb 20 inch Neptune. Ik ben zeer benieuwd naar de HUD en de Top Area 360 view. Kun je hier misschien iets over zeggen?
[PSN: carlhendrix] | Steam ID : n3w_w4rri0r |
Dank je!carlhendrix schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:49:
[...]
Gefeliciteerd, veilige kilometers gewenst!
Bijna in dezelfde configuratie als de Elroq die ik heb besteld m.u.v. de velgen, ik heb 20 inch Neptune. Ik ben zeer benieuwd naar de HUD en de Top Area 360 view. Kun je hier misschien iets over zeggen?
Als 'gadgetfreak' word ik erg blij van de HUD: (voor mij) nieuwe en interessante technologie.
Hoewel ik nog maar 300 kilometer heb gereden, denk ik echter ook dat het een 'blijvertje' is in gebruik. In het begin was mijn reflex uit gewoonte naar het scherm te kijken, maar ik merk dat ik nu al aan de HUD begin te wennen. Hij zit veel meer in je zichtlijn en op een logischere (en daarmee veiligere) plek.
Dat laatste geldt overigens ook voor het infotainmentscherm. Sommige mensen vinden een 'tablet op je dashboard' lelijk, maar Skoda heeft ergonomisch een veel betere keuze gemaakt dan bijv. Ford.
De beeldkwaliteit van de HUD vind ik prima en het is fijn dat alle navigatieaanwijzingen worden weergegeven, ook die van Android Auto of Apple Carplay apps.
Mijn eerste indruk is dat ik de Top Area View niet vaak zal gebruiken. Wellicht in krappe parkeergarages ofzo, maar daar ben ik nog niet geweest. Voor alledaags (straat)parkeren is de achteruitrijcamera handiger, denk ik.
Dat laatste geldt overigens ook voor het infotainmentscherm. Sommige mensen vinden een 'tablet op je dashboard' lelijk, maar Skoda heeft ergonomisch een veel betere keuze gemaakt dan bijv. Ford.
Precies hierom voor mij geen Capri/Explorer
Precies hierom voor mij geen Capri/Explorer
[ Voor 3% gewijzigd door MarcelGo op 07-04-2025 12:29 ]
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Zojuist het volgende gespot in de leaseportal
:strip_exif()/f/image/WhvVyeQmXkWNWRYMVsG8IpCz.png?f=user_large)
Voor de liefhebbers. Arval heeft hem besteld bij een Van Udenhout dealer.
:strip_exif()/f/image/WhvVyeQmXkWNWRYMVsG8IpCz.png?f=user_large)
Voor de liefhebbers. Arval heeft hem besteld bij een Van Udenhout dealer.
[ Voor 14% gewijzigd door Decibel op 07-04-2025 18:55 ]
Nou de rangecijfers beginnen er een beetje op te lijken.
De 85 staat nu met 75% aan de paal en geeft 350km aan. Dus volle accu zou 466km moeten betekenen.
De 85 staat nu met 75% aan de paal en geeft 350km aan. Dus volle accu zou 466km moeten betekenen.
PSN: Flix20-NL
Mooie configuratie zo! Ik moet zeggen dat de donkergrijze bumperpartijen zo ook mooi wegvallen en de noodzaak voor wrappen (bij een andere kleur) minder maakt. Althans dat is mijn mening natuurlijk.Poortm schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:25:
Hij staat op de plas bij Pouw, vrijdag aflevering.![]()
![]()
![]()
[Afbeelding]
Veel plezier gewenst met deze auto!
Sinds enkele dagen staat de Elroq bovenaan de shortlist. Alleen schrik ik wel van de hier genoemde levertijden. Zie wel wat voorraad staan, maar geen enkele met de door ons gewenste warmtepomp. Enig idee of dat achteraf ingebouwd kan worden?
'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd
Naar mijn weten niet.JPD68 schreef op maandag 7 april 2025 @ 18:56:
Sinds enkele dagen staat de Elroq bovenaan de shortlist. Alleen schrik ik wel van de hier genoemde levertijden. Zie wel wat voorraad staan, maar geen enkele met de door ons gewenste warmtepomp. Enig idee of dat achteraf ingebouwd kan worden?
Mijne is op 4-april besteld en is 2e helft juni bij de dealer. Vind ik persoonlijk een vrij vlotte levertijd.
Zeker gezien ik 4 jaar geleden 8 maanden op een Peugeot 208 heb moeten wachten
Oh dat valt heel erg mee, hoop deze of volgende week de knoop door te kunnen hakken en levering medio juli is prima.Decibel schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:01:
[...]
Naar mijn weten niet.
Mijne is op 4-april besteld en is 2e helft juni bij de dealer. Vind ik persoonlijk een vrij vlotte levertijd.
Zeker gezien ik 4 jaar geleden 8 maanden op een Peugeot 208 heb moeten wachten
Wat maakt voor jullie de warmtepomp zo gewenst?JPD68 schreef op maandag 7 april 2025 @ 18:56:
Doe even goed onderzoek. Het nut van de warmtepomp lijkt in Nederland echt heel beperkt.JPD68 schreef op maandag 7 april 2025 @ 18:56:
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Weet je zeker dat je de warmtepomp nodig hebt?JPD68 schreef op maandag 7 april 2025 @ 18:56:
Veel mensen denken dat je die nodig hebt om je auto te kunnen voorverwarmen of om je accu op temperatuur te brengen.
De enige reden dat je een warmtepomp nodig hebt, is als je lange ritte in de kou gaat maken. Maar dan nog hebben we het over enkele tientallen kilometers meer range.
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Meer efficientie bij het verwarmen van het interieur in koude perioden, wat zorgt voor een lager verbruik en in principe dus een iets grotere range t.o.v. eenzelfde situatie zonder warmtepomp. Ik weet niet wat de verwachte 'winst' bij de Elroq is, maar in het algemeen ligt dit volgens mij tussen de 5-15%. Het effect zal groter zijn bij lagere temperaturen. Dat we in Nederland tegenwoordig vrij gematigde winters hebben, zal eraan bijdragen dat veel merken er voor de Nederlandse markt voor kiezen om de warmtepomp optioneel te maken of zelfs helemaal niet te leveren (Kia EV3).Flix20 schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:14:
[...]
Wat maakt voor jullie de warmtepomp zo gewenst?
Ik heb op mijn huidige EV geen warmtepomp. Roep vaak dat ik die graag zou willen in een volgende auto, maar eigenlijk is dat (voor mijn typische gebruik) onzin. De wat kleinere range in de winterperiode is nog altijd genoeg voor 95% van de ritten - zodanig dat een warmtepomp het verschil niet zou maken...
:strip_exif()/f/image/5cEsar1RjhrjMqVUm2zWnHsH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GvUez67JkPBoZGcOqlFwgmi2.jpg?f=fotoalbum_large)
Sinds een week m'n groene Care-By-Volvo EX40 (met alle toeters & bellen) ingeruild voor een bijna even groene Elroq 85 (ook met alle toeters & bellen) 😎. Interessant wel om te merken wat de Elroq beter doet en waar de (veel duurdere) Volvo beter in is.
De bagageruimte is in ieder geval 99% gelijk in grootte, zodat m'n omkeerbare Volvo-mat bijna perfect in de Elroq past 😄! Handig voor bezoekjes aan de bouwmarkt.
:strip_exif()/f/image/qDNUzHM0tyWPNVEwACo5wsKu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oPLw1499RLh74M9LJ23ZVoRx.jpg?f=fotoalbum_large)
"Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it."
Met dezelfde filosofie als de noodzaak van de warmtepomp kun je ook andere zaken als overbodig typeren. Ik denk dan aan een andere dan de standaard kleur of andere velgen.
Ik spreek natuurlijk voor mezelf als ik vanuit mijn technische interesse liever een warmtepomp heb dan andere (duurdere) velgen.
Het voorgaande geld ook voor mijn keuze als particulier voor een elektrische auto in de huidige tijd....
Ik spreek natuurlijk voor mezelf als ik vanuit mijn technische interesse liever een warmtepomp heb dan andere (duurdere) velgen.
Het voorgaande geld ook voor mijn keuze als particulier voor een elektrische auto in de huidige tijd....
Oké, dat is in tegenstelling tot wat ik tot nu toe heb gelezen. Het voorverwarmen van de auto in de winter en het vergroten van de efficiëntie is toch handig? De kosten vind ik geen probleem, dus waarom zou ik geen warmtepomp nemen?P_de_B schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:30:
[...]
Doe even goed onderzoek. Het nut van de warmtepomp lijkt in Nederland echt heel beperkt.
Helemaal mee eens, ik hoef bijvoorbeeld geen trekhaak, terwijl die op voorraad en demo autos vaak wel zit. Zo wil ik ook elektrisch verstelbare stoelen met geheugen functie, we gebruiken de auto om en om.CBGerard schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:55:
Met dezelfde filosofie als de noodzaak van de warmtepomp kun je ook andere zaken als overbodig typeren. Ik denk dan aan een andere dan de standaard kleur of andere velgen.
300 km in de winter zonder laden is hier een pré juist ook op die ene heel koude dag. De Mrs vertrekt 's ochtends vrij vroeg en dan is een voorverwarmde auto wel fijn.MetaalMan schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:33:
[...]
Meer efficientie bij het verwarmen van het interieur in koude perioden, wat zorgt voor een lager verbruik en in principe dus een iets grotere range t.o.v. eenzelfde situatie zonder warmtepomp. Ik weet niet wat de verwachte 'winst' bij de Elroq is, maar in het algemeen ligt dit volgens mij tussen de 5-15%. Het effect zal groter zijn bij lagere temperaturen. Dat we in Nederland tegenwoordig vrij gematigde winters hebben, zal eraan bijdragen dat veel merken er voor de Nederlandse markt voor kiezen om de warmtepomp optioneel te maken of zelfs helemaal niet te leveren (Kia EV3).
Ik heb op mijn huidige EV geen warmtepomp. Roep vaak dat ik die graag zou willen in een volgende auto, maar eigenlijk is dat (voor mijn typische gebruik) onzin. De wat kleinere range in de winterperiode is nog altijd genoeg voor 95% van de ritten - zodanig dat een warmtepomp het verschil niet zou maken...
Side note: Je kan je auto en batterij ook voor verwarmen zonder warmtepomp.JPD68 schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:00:
[...]
300 km in de winter zonder laden is hier een pré juist ook op die ene heel koude dag. De Mrs vertrekt 's ochtends vrij vroeg en dan is een voorverwarmde auto wel fijn.
Aldus ChatGPT:
Ja, ook zonder warmtepomp kun je bij de Škoda Elroq (en andere MEB-platform EV’s zoals de Enyaq, ID.4 etc.) de batterij nog steeds verwarmen of voorverwarmen. De warmtepomp heeft namelijk primair invloed op het verwarmen van het interieur op een efficiëntere manier, maar de batterijverwarming gebeurt los daarvan.
Hoe werkt batterijverwarming zonder warmtepomp?
Bij kou (met name onder 10 °C) kan het accumanagementsysteem automatisch:
de batterij actief verwarmen als dat nodig is om prestaties en laadsnelheid te behouden,
dit gebeurt via een elektrische verwarmingsweerstand of via restwarmte van andere componenten, niet via de warmtepomp.
Daarnaast kun je in veel EV’s (zoals ook verwacht bij de Elroq) via de app of infotainment:
preconditioning aanzetten – dit verwarmt zowel het interieur als de batterij, mits de auto aan de laadpaal hangt,
Dit is belangrijk voor het behoud van de laadsnelheid (snelladen) en rijbereik bij kou.
Dus kort gezegd:
✅ Ja, de batterij kan worden verwarmd zonder warmtepomp.
⚠️ De warmtepomp maakt alleen het interieurverwarmen efficiënter (minder verbruik).
⚡ Voor optimaal gebruik: laad de auto in de kou altijd op met preconditioning ingeschakeld.
Tuurlijk, als geld geen rol speelt: leef je uit. Het zou voor mij alleen geen knock out zijn als je een voorraadauto zoekt. Bij de Enyaq is het toen uitgebreid uitgezocht en het verschil is echt niet in de orde van 10%. Voorverwarmen aan de stekker en dan de stoelverwarming aan helpt prima om warm te blijven.JPD68 schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:55:
[...]
Oké, dat is in tegenstelling tot wat ik tot nu toe heb gelezen. Het voorverwarmen van de auto in de winter en het vergroten van de efficiëntie is toch handig? De kosten vind ik geen probleem, dus waarom zou ik geen warmtepomp nemen?
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Daarnaast is het voorverwarmen ook stil in tegenstelling tot met een warmtepomp.
Heb nu geen warmtepomp en mijn vorige auto wel. Die kon behoorlijk lawaai maken tijdens het voorverwarmen. Mijn huidige hoor je niet.
Heb nu geen warmtepomp en mijn vorige auto wel. Die kon behoorlijk lawaai maken tijdens het voorverwarmen. Mijn huidige hoor je niet.
Polestar 2 LRSM '21 Magnesium 19" Pilot (P3.6.4)
Is het iemand al gelukt al die POI-icoontjes-bagger uit de navigatie te verwijderen? 'k Word een beetje gek van alle (vaak full colour) logo's van Pizzahut, MacDonalds, tankstations, sportscholen, hotels, tandartspraktijken, etc etc.
In de kaart-Settings staan uiteraard alle 'Preferred' categorieën al uitgevinkt. Maar toch worden de icoontjes getoond 🥴.
Een paar jaar oude Enyaq-topics bieden weinig hoop 😬: https://www.reddit.com/r/...dk9l/remove_poi_from_map/ en https://www.enyaq-forum.d...oi-in-der-karte/?pageNo=2
In de kaart-Settings staan uiteraard alle 'Preferred' categorieën al uitgevinkt. Maar toch worden de icoontjes getoond 🥴.
Een paar jaar oude Enyaq-topics bieden weinig hoop 😬: https://www.reddit.com/r/...dk9l/remove_poi_from_map/ en https://www.enyaq-forum.d...oi-in-der-karte/?pageNo=2
[ Voor 22% gewijzigd door DennisMoore op 07-04-2025 20:25 ]
"Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it."
snip: zie PM
[ Voor 111% gewijzigd door We Are Borg op 08-04-2025 07:24 ]
Yesss, vandaag bericht dat ik 22/4 mijn Skoda Elroq op kan halen! Aftellen
Het gaat om het verwarmen van het interieur.Decibel schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:03:
[...]
Side note: Je kan je auto en batterij ook voor verwarmen zonder warmtepomp.
Aldus ChatGPT:
Ja, ook zonder warmtepomp kun je bij de Škoda Elroq (en andere MEB-platform EV’s zoals de Enyaq, ID.4 etc.) de batterij nog steeds verwarmen of voorverwarmen. De warmtepomp heeft namelijk primair invloed op het verwarmen van het interieur op een efficiëntere manier, maar de batterijverwarming gebeurt los daarvan.
Hoe werkt batterijverwarming zonder warmtepomp?
Bij kou (met name onder 10 °C) kan het accumanagementsysteem automatisch:
de batterij actief verwarmen als dat nodig is om prestaties en laadsnelheid te behouden,
dit gebeurt via een elektrische verwarmingsweerstand of via restwarmte van andere componenten, niet via de warmtepomp.
Daarnaast kun je in veel EV’s (zoals ook verwacht bij de Elroq) via de app of infotainment:
preconditioning aanzetten – dit verwarmt zowel het interieur als de batterij, mits de auto aan de laadpaal hangt,
Dit is belangrijk voor het behoud van de laadsnelheid (snelladen) en rijbereik bij kou.
Dus kort gezegd:
✅ Ja, de batterij kan worden verwarmd zonder warmtepomp.
⚠️ De warmtepomp maakt alleen het interieurverwarmen efficiënter (minder verbruik).
⚡ Voor optimaal gebruik: laad de auto in de kou altijd op met preconditioning ingeschakeld.
Definieer lawaai... Bromtoon? Komt het boven het geruis van de banden uit? Vergelijkbaar met een koelkast of een airco?Cheetar schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:10:
Daarnaast is het voorverwarmen ook stil in tegenstelling tot met een warmtepomp.
reactie op verwijderde reactie
[ Voor 91% gewijzigd door We Are Borg op 08-04-2025 07:25 ]
Ik stapte vanmorgen om 0615 in een voorverwarmde auto. Buiten temp was toen 1 a 2 graden. Vanmiddag zat ik op een 100% range van ~440km zonder WP.JPD68 schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:00:
[...]
300 km in de winter zonder laden is hier een pré juist ook op die ene heel koude dag. De Mrs vertrekt 's ochtends vrij vroeg en dan is een voorverwarmde auto wel fijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Flix20 op 07-04-2025 21:55 ]
Wat mij van het weekend opviel was ook wel storend aan de kaart.DennisMoore schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:15:
Is het iemand al gelukt al die POI-icoontjes-bagger uit de navigatie te verwijderen? 'k Word een beetje gek van alle (vaak full colour) logo's van Pizzahut, MacDonalds, tankstations, sportscholen, hotels, tandartspraktijken, etc etc.
Normaliter kan je bij de laadpunten zien hoe de bezetting hiervan is.
Echter wanneer je een laadpunt als favoriet opslaat, dan laat de UI dat niet meer zien… ook bijzonder.
snip
[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 08-04-2025 07:25 ]
Ik vind de reviews op Autoweek ook wel fijn en apart dat er nog niet meer reviews zijn.
Wat ik ook wel raar vind is dat afgelopen maand de EV3 nog steeds de verkooptopper blijkt te zijn en ik nergens de Elroq terugzie. Als ik de dealers zo hoor gaan ze echt met bosjes de deur uit, en ja tuurlijk helpt dat in de beleving om dat te zeggen maar ik zie het hier en lees het hier ook terug. Iemand een idee wat er in maart verkocht is? Om de vergelijking met de EV3 te kunnen maken?
Ook interessant met deze kou dat er dan nog 440km verwacht wordt. Als ik deze site mag geloven: https://ev-database.org/nl/auto/3033/Skoda-Elroq-85 dan is het met snelwegverbruik (acc op 105 km/h) 320km. Iemand daar ervaring mee (met flinke vrieskou dus)?
Retour verwacht ik 390km te moeten maken dus dat zou die dan net wel of net niet in de winter redden... Zou jammer zijn als de verwarming en dat soort luxe uit moet...
Wat ik ook wel raar vind is dat afgelopen maand de EV3 nog steeds de verkooptopper blijkt te zijn en ik nergens de Elroq terugzie. Als ik de dealers zo hoor gaan ze echt met bosjes de deur uit, en ja tuurlijk helpt dat in de beleving om dat te zeggen maar ik zie het hier en lees het hier ook terug. Iemand een idee wat er in maart verkocht is? Om de vergelijking met de EV3 te kunnen maken?
Ook interessant met deze kou dat er dan nog 440km verwacht wordt. Als ik deze site mag geloven: https://ev-database.org/nl/auto/3033/Skoda-Elroq-85 dan is het met snelwegverbruik (acc op 105 km/h) 320km. Iemand daar ervaring mee (met flinke vrieskou dus)?
Retour verwacht ik 390km te moeten maken dus dat zou die dan net wel of net niet in de winter redden... Zou jammer zijn als de verwarming en dat soort luxe uit moet...
De EV3 verkoopt als een tierelier en de Elroq komt net op stoom natuurlijk. Nu pas 700 stuks vanaf half februari... De 85 heb ik ook bij 2-3 graden gereden en dan is 430-440 ook zeker haalbaar met max. 100 per uur.twinkey schreef op maandag 7 april 2025 @ 23:01:
Ik vind de reviews op Autoweek ook wel fijn en apart dat er nog niet meer reviews zijn.
Turbinegeluid, tijdens het rijden merk je het niet, maar als je geparkeerd bent en je komt aanlopen, dan hoor je het duidelijk.JPD68 schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:33:
[...]
Definieer lawaai... Bromtoon? Komt het boven het geruis van de banden uit? Vergelijkbaar met een koelkast of een airco?
Filmpje van model Y gevonden, ter illustratie: YouTube: Tesla Model Y Heat Pump Sound (Normal)
[ Voor 17% gewijzigd door Cheetar op 07-04-2025 23:13 . Reden: Filmpje toegevoegd ]
Polestar 2 LRSM '21 Magnesium 19" Pilot (P3.6.4)
20 juni omruilenHolzschuh schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:13:
[...]
Ik geloof dat we een tweeling hebben. Net telefoontje dat de Elroq is aangekomen. Of ik 17 april tijd heb.
Alleen jammer dat de PL van de Kamiq nog langer is dus hij ging eens bellen. Fingers crossed.

Tot die tijd staat mijn auto 3 maanden op de parkeerplaats bij de dealer
Kwamen nogal wat kosten bij volgens de dealer anders (en Enexis komt toch pas volgende week schouwen voor de meterkast dus laadpaal is er nog niet).
De Elroq kwam pas op mijn radar nadat ik een bericht over Audi las waarin gesproken werd over de nieuwe Q2 die vergelijkbaar is met de Elroq.twinkey schreef op maandag 7 april 2025 @ 23:01:
Kia is klaarblijkelijk erg goed in het in de markt zetten van de EV3, een auto waarvan de Mrs en ik direct zeiden, die is lelijk en van binnen helemaal. Vergelijk de Elroq qua kwalificaties ook eerder met de EV6 en de Ioniq5 iets kleiner maar 4-6K goedkoper.
Wel eens aan een warmtepomp gedacht?Ook interessant met deze kou dat er dan nog 440km verwacht wordt. Als ik deze site mag geloven: https://ev-database.org/nl/auto/3033/Skoda-Elroq-85 dan is het met snelwegverbruik (acc op 105 km/h) 320km. Iemand daar ervaring mee (met flinke vrieskou dus)?

Dan vind ik het al minder een probleem, gaat niemand last van hebben gezien de parkeersituatie bij ons appartementencomplex.Cheetar schreef op maandag 7 april 2025 @ 23:11:
[...]
Turbinegeluid, tijdens het rijden merk je het niet, maar als je geparkeerd bent en je komt aanlopen, dan hoor je het duidelijk.
Filmpje van model Y gevonden, ter illustratie: YouTube: Tesla Model Y Heat Pump Sound (Normal)
Ik rij een Ioniq 5 met 59kwh accu en mijn harde bereik kwam niet onder de 290 afgelopen winter. Ik rij vrij vlot dus met wat rustiger rijgedrag kan daar nog wel wat bovenop. Alle verhalen die ik hier hoor bevestigen dat de Elroq zuiniger is dan de Ioniq 5, waardoor ik eigenlijk niet geloof dat er maar 320km uit gehaald kan worden.twinkey schreef op maandag 7 april 2025 @ 23:01:
De meeste ervaringen die ik lees komen nog makkelijk boven de 400km uit in de afgelopen koude periode.
Kijk, zoiets helpt. Thanks!! Dat is hoopgevend! Er is al heel vaak langsgekomen dat een warmtepomp overbodige luxe is, misschien helpt het je op een dag dat het een keer -10 is een 10-20km extra maar hoe vaak is dat nog tegenwoordig?TweakTom92 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:00:
[...]
Ik rij een Ioniq 5 met 59kwh accu en mijn harde bereik kwam niet onder de 290 afgelopen winter. Ik rij vrij vlot dus met wat rustiger rijgedrag kan daar nog wel wat bovenop. Alle verhalen die ik hier hoor bevestigen dat de Elroq zuiniger is dan de Ioniq 5, waardoor ik eigenlijk niet geloof dat er maar 320km uit gehaald kan worden.
De meeste ervaringen die ik lees komen nog makkelijk boven de 400km uit in de afgelopen koude periode.
Anders wellicht handig dat iemand met een Elroq + warmtepomp hier wat ervaringen deelt, maar gezien het mooie weer van de laatste tijd zal dat pas volgend jaar worden denk ik.
Gisteren liep ik nietsvermoeden naar huis, staat er opeens een Elroq in de straat geparkeerd! Mijn vriendin schrok van het geluid wat ik maakte toen ik 'm zag.
/f/image/lOHRbsDQ2939Nacb95fftu57.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben de eigenaar erg dankbaar, hij heeft hem namelijk in dezelfde configuratie als ik: Timiano Green met de 19" Proteus velgen. Deze combinatie had ik nog niet in het echt mogen bewonderen; de auto's bij de dealer hadden de antraciet Regulus velgen of de grote 21" Supernova eronder zitten.
Het eerste wat ik dacht was: dit is mooi in verhouding!
Ook staan deze standaard velgen niet te ver naar binnen, soms zie je dat kleinere velgen een wat hogere ET krijgen.
Kan niet wachten op de levering, nog een week of 6 geduld.
/f/image/lOHRbsDQ2939Nacb95fftu57.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben de eigenaar erg dankbaar, hij heeft hem namelijk in dezelfde configuratie als ik: Timiano Green met de 19" Proteus velgen. Deze combinatie had ik nog niet in het echt mogen bewonderen; de auto's bij de dealer hadden de antraciet Regulus velgen of de grote 21" Supernova eronder zitten.
Het eerste wat ik dacht was: dit is mooi in verhouding!
Kan niet wachten op de levering, nog een week of 6 geduld.
staan er straks wel 2 gelijke in de straat
moet je nog uitkijken dat je niet met de verkeerde probeert weg te rijden
Leeg - Sinds 20180907
Uiteindelijk ga je dat pas weten eens het zover is, ik heb em erbij genomen omdat ik het belangrijker vond dan een trekhaak. Ik zal komende winter laten weten wat mijn range is, dan weten we ineens of het uberhaupt nuttig is ;-).twinkey schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:33:
[...]
Kijk, zoiets helpt. Thanks!! Dat is hoopgevend! Er is al heel vaak langsgekomen dat een warmtepomp overbodige luxe is, misschien helpt het je op een dag dat het een keer -10 is een 10-20km extra maar hoe vaak is dat nog tegenwoordig?
Anders wellicht handig dat iemand met een Elroq + warmtepomp hier wat ervaringen deelt, maar gezien het mooie weer van de laatste tijd zal dat pas volgend jaar worden denk ik.
Maar ik doe qua woon-werkverkeer elke dag 120km minimum. Als dat mij in de winter dan 10% winst oplevert in range is het mooi meegenomen ;-)
Ik heb mijn Elroq 85 sinds afgelopen vrijdag en heb een kleine 400 kilometer gereden. Het gemiddelde verbruik staat op 16,2 kWh per 100 km, waarmee het rijbereik op 475 km komt. De auto zelf geeft op dit moment overigens 500 km aan (omgerekend naar 100% accucapaciteit).TweakTom92 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:00:
[...]
Ik rij een Ioniq 5 met 59kwh accu en mijn harde bereik kwam niet onder de 290 afgelopen winter. Ik rij vrij vlot dus met wat rustiger rijgedrag kan daar nog wel wat bovenop. Alle verhalen die ik hier hoor bevestigen dat de Elroq zuiniger is dan de Ioniq 5, waardoor ik eigenlijk niet geloof dat er maar 320km uit gehaald kan worden.
Mijn ritten gingen zowel over lokale wegen, provinciale wegen als snelwegen. De meeste kilometers over de snelweg uiteraard, maar ik heb niet harder gereden dan 110 km/u. Wel een paar keer flink opgetrokken, dat blijft leuk met een (nieuwe) elektrische auto.

(Mijn Elroq heeft geen warmtepomp.)
10% extra is ongeveer 40km. Dat gaat voor jou toch niet het verschil maken?Tomskii5 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:18:
[...]
Uiteindelijk ga je dat pas weten eens het zover is, ik heb em erbij genomen omdat ik het belangrijker vond dan een trekhaak. Ik zal komende winter laten weten wat mijn range is, dan weten we ineens of het uberhaupt nuttig is ;-).
Maar ik doe qua woon-werkverkeer elke dag 120km minimum. Als dat mij in de winter dan 10% winst oplevert in range is het mooi meegenomen ;-)
Je zult sowieso bij meer dan 3 p/w wwv moeten opladen. Dat veranderd niet met die 10%. Je zou er hooguit een keer extra van naar de supermarkt kunnen gaan. Maar om daarvoor de meerprijs te rechtvaardigen...
Iedereen moet het voor zichzelf weten uiteraard.
Heb er nu zelf bijna 3000km opzitten en zit op een gemiddeld verbruik van 17.8kWh/100km.
Nu rij ik 90% v/d tijd wel op ACC, maar die staat dan op 115k/h.
[ Voor 3% gewijzigd door Flix20 op 08-04-2025 15:38 ]
En ook dat is natuurlijk helemaal persoonlijk en geen goed/fout in.CBGerard schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:55:
Persoonlijk kijk ik liever iedere dag naar een in mijn ogen mooi uitgevoerde auto dan die hoogst uitzonderlijke situatie van die ene keer die extra 10% (wat mij al sterk lijkt dat het zoveel scheelt) extra range hebben.
Want hoevaak gaat in het huidig klimaat de temperatuur nou dusdanig laag zijn en ga je die extra range nodig hebben.
Als ik nu even verwend mag klinken, ik heb er geen last van aangezien het in een leasebudget zit. Mocht ik de wagen zelf moeten betalen was hij wel afgevallen :)!Flix20 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:33:
[...]
10% extra is ongeveer 40km. Dat gaat voor jou toch niet het verschil maken?
Je zult sowieso bij meer dan 3 p/w wwv moeten opladen. Dat veranderd niet met die 10%. Je zou er hooguit een keer extra van naar de supermarkt kunnen gaan. Maar om daarvoor de meerprijs te rechtvaardigen...
Iedereen moet het voor zichzelf weten uiteraard.
Heb er nu zelf bijna 3000km opzitten en zit op een gemiddeld verbruik van 17.8kWh/100km.
Nu rij ik 90% v/d tijd wel op ACC, maar die staat dan op 115k/h.
Betaal je er alsnog voor, hetzij een paar € p/m maar je betaald het wel.Tomskii5 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:40:
[...]
Als ik nu even verwend mag klinken, ik heb er geen last van aangezien het in een leasebudget zit. Mocht ik de wagen zelf moeten betalen was hij wel afgevallen :)!
maandag 28 april om 11:00 staat de auto voor mij klaar. kan niet wachten;)
Mijn werkgever betaald ervoor, ik heb er verder geen last vanFlix20 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:44:
[...]
Betaal je er alsnog voor, hetzij een paar € p/m maar je betaald het wel.
Zoals je zelf al zei geen echt goed of fout in, eerder voorkeur voor elk individu lijkt me dan.
Over de velgen gesproken, grotere inchmaat heeft flink invloed op je rijbereik! Bij de Elroq heb ik de specs niet gevonden per velg, maar bij de Kia EV3 spreken ze over WLTP 603 bij 17" wat reduceert tot 563 bij 19".CBGerard schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:55:
Groter dan 19" zal nog onzuiniger zijn, een van de redenen dat ik voor de standaard proteus ben gegaan.
Betaal jij geen bijtelling/VAA over de wagen?Tomskii5 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:11:
[...]
Mijn werkgever betaald ervoor, ik heb er verder geen last van. Maar ja klopt, het is een extra kost p/m in het leasebudget die potentieel naar iets anders zou kunnen gaan.
Zoals je zelf al zei geen echt goed of fout in, eerder voorkeur voor elk individu lijkt me dan.
Edit: ah u bent van België, daar is de VAA (bijtelling) erg gunstig voor EV's en betaal je bijna niets privé. Dat is in Nederland anders.
1000€ extra cataloguswaarde (de WP) kost hier ongeveer 6€ per maand netto afhankelijk van je inkomen.
[ Voor 26% gewijzigd door TweakTom92 op 08-04-2025 16:21 ]
VAA klopt, maar die komt nu al minder uit dan de ICE waar ik nu mee rij dus niet echt een probleem haha :-DTweakTom92 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:16:
[...]
Betaal jij geen bijtelling/VAA over de wagen?Ik betaalde voor de WP al snel 6€ per maand netto bijtelling.
EDIT: Excuses, ik had dat moeten meegeven ;-)
[ Voor 6% gewijzigd door Tomskii5 op 08-04-2025 16:42 ]
Vanmiddag een Elroq 85 Sportline besteld, in Race Blue, met WP en zonder trekhaak. Verder het Maxx pakket omdat het kon 😎
Heb al 2 jaar een bedrag staan dat ik bij wilde betalen en daar kwam het precies op uit.
Levering eind juni, ik hoop voor de 28e want dan verloopt de APK op onze huidige auto.
Heb al 2 jaar een bedrag staan dat ik bij wilde betalen en daar kwam het precies op uit.
Levering eind juni, ik hoop voor de 28e want dan verloopt de APK op onze huidige auto.
Een goede video met uitgebreide uitleg van de bediening en de instellingen van de Elroq. Hoewel ik de auto al heb, heb ik toch nog wat nieuwe dingen opgepikt. Ook leuk om te kijken als je nog wacht, gaat een stuk dieper dan de diverse reviews.
@S_Chief Missschien iets voor de topicstart?
Ik heb vandaag ook bericht ontvangen om een afleverafspraak te maken. Oorspronkelijk zou hij 23 mei komen.. Lijkt dus ook een week of 5 eerder te worden maar dat is helemaal niet vervelend!
Vanavond een acceleratietest gedaan. 
Frappant genoeg tweemaal achter elkaar exact dezelfde 0-100 km/u tijd gemeten (met Car Scanner): 6,541 seconden!
Dat is de sneller dan de opgegeven 6,7 seconden voor de Elroq 85.

Frappant genoeg tweemaal achter elkaar exact dezelfde 0-100 km/u tijd gemeten (met Car Scanner): 6,541 seconden!
[ Voor 20% gewijzigd door mindgarp op 08-04-2025 22:09 ]
Zozo, dat is rap. Wellicht hangt e.e.a. nog iets af van temperatuur en SOC?mindgarp schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:06:
Vanavond een acceleratietest gedaan.
Dat weet ik niet zeker. SoC was < 50% en er zaten twee personen in de auto. Dus het zou nog sneller moeten kunnen.Elroq85 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:09:
[...]
Zozo, dat is rap. Wellicht hangt e.e.a. nog iets af van temperatuur en SOC?
Wind, wegdek en banden (grip) kunnen zeker van invloed zijn.
Netjes dat de waarden ook daadwerkelijk worden gehaald. Wat ik ook imposant vind zijn de tussenacceleraties bv. van 50-130 bij invoegen op de snelweg. Prima motor die APP550 ;-)mindgarp schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:12:
[...]
Dat weet ik niet zeker. SoC was < 50% en er zaten twee personen in de auto. Dus het zou nog sneller moeten kunnen.
Wind, wegdek en banden (grip) kunnen zeker van invloed zijn.
Zeer interessant. Kan je idd veel dingen uit halen die je misschien nog niet wist.mindgarp schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 19:24:
Een goede video met uitgebreide uitleg van de bediening en de instellingen van de Elroq. Hoewel ik de auto al heb, heb ik toch nog wat nieuwe dingen opgepikt. Ook leuk om te kijken als je nog wacht, gaat een stuk dieper dan de diverse reviews.![]()
[YouTube: Elroq video walkthrough guide]
Wat me opviel: Trouwens wel iets wat mij over het algemeen stoort. Auto's hebben tegenwoordig Daylight Running Lights. Daarmee ben je vóór wel goed zichtbaar, maar achter staan de achterlichten ineens uit. Fijn dat de Elroq daar een knopje voor heeft om deze weer aan te zetten. Wat mij betreft gewoon standaard aan voor alle auto's, nacht én dag.
Zou wat mij betreft 1 vd eerste dingen zijn om met VAGCOM (als dat kan?) standaard aan te zetten bij de Dag lichten.
Ja, dat heb ik bij mn huidige en vorige golf aangezet met vcds, net als 4x comfort knipperen etc.twinkey schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:46:
[...]
Zeer interessant. Kan je idd veel dingen uit halen die je misschien nog niet wist.
Wat me opviel: Trouwens wel iets wat mij over het algemeen stoort. Auto's hebben tegenwoordig Daylight Running Lights. Daarmee ben je vóór wel goed zichtbaar, maar achter staan de achterlichten ineens uit. Fijn dat de Elroq daar een knopje voor heeft om deze weer aan te zetten. Wat mij betreft gewoon standaard aan voor alle auto's, nacht én dag.
Zou wat mij betreft 1 vd eerste dingen zijn om met VAGCOM (als dat kan?) standaard aan te zetten bij de Dag lichten.
Begrijp ik het goed dat je nog steed de matrix verlichting bij elke rit apart weer moet aanzetten?
In vcds kan dit ook op automatisch worden gezet, maar aangezien de elroq qua beveiliging nog potdicht is, zal dit niks worden.
Volgens mij is dit v/a 2024 verplicht op alle nieuwe auto's in de EU, dat ook achter de daylight lichten aan staan.twinkey schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:46:
[...]
Zeer interessant. Kan je idd veel dingen uit halen die je misschien nog niet wist.
Ik vind inderdaad de 50-120 acceleratie een stuk imposanter dan de van stilstand naar 100 sprint.Elroq85 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:17:
[...]
Netjes dat de waarden ook daadwerkelijk worden gehaald. Wat ik ook imposant vind zijn de tussenacceleraties bv. van 50-130 bij invoegen op de snelweg. Prima motor die APP550 ;-)
Bij sprint v/a stilstand word het vermogen ook geleidelijk 'vrijgegeven' vanuit de software.
Je kan gewoon éénmalig je verlichting op auto zetten (lichthendel van je afduwen) en dan blijft de matrix standaard aanstaan.Shanquish schreef op woensdag 9 april 2025 @ 05:43:
[...]
Ja, dat heb ik bij mn huidige en vorige golf aangezet met vcds, net als 4x comfort knipperen etc.
Begrijp ik het goed dat je nog steed de matrix verlichting bij elke rit apart weer moet aanzetten?
In vcds kan dit ook op automatisch worden gezet, maar aangezien de elroq qua beveiliging nog potdicht is, zal dit niks worden.
Voor al heel lang. Ik kan online niks terug vinden over achter.Flix20 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 08:31:
[...]
Volgens mij is dit v/a 2024 verplicht op alle nieuwe auto's in de EU, dat ook achter de daylight lichten aan staan.
Heb ook even snel gekeken maar kan het inderdaad ook niet vinden of dit nou inderdaad wettelijk verplicht is of dat het een broodjeaap verhaal is geweest.Decibel schreef op woensdag 9 april 2025 @ 08:38:
[...]
Voor al heel lang. Ik kan online niks terug vinden over achter.
Ik reed hiervoor met een BMW X1 25e (U11) en die had af fabriek de optie (kon uitgezet worden) om met DRL achter ook aan te rijden. Ik vind het zelf ook veel aangenamer, voornamelijk omdat het gros van de mensen hun lichten niet manueel aanzet wanneer het regent (maar niet donker genoeg is om de lichtsensor te triggeren).Flix20 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:14:
[...]
Heb ook even snel gekeken maar kan het inderdaad ook niet vinden of dit nou inderdaad wettelijk verplicht is of dat het een broodjeaap verhaal is geweest.
Dus ik zou verwachten dat het niet verplicht is, maar wel aan te zetten is. (Hoewel je bij VAG dan weer de optie hebt om bij ruitenwisseractiviteit automatisch de lichten mee in te schakelen)
Voor de geinteresseerde gezien ik dit eerder heb zien langskomen.
Arval heeft mijn auto via een Van Udenhout dealer besteld. Deze belde mij al om de configuratie te bevestigen etc. Ik heb direct met de dealer kunnen regelen dat de typeaanduiding (Elroq naam + Sportline badge) eraf gehaald wordt. Hier deden ze totaal niet moeilijk over.
Arval heeft mijn auto via een Van Udenhout dealer besteld. Deze belde mij al om de configuratie te bevestigen etc. Ik heb direct met de dealer kunnen regelen dat de typeaanduiding (Elroq naam + Sportline badge) eraf gehaald wordt. Hier deden ze totaal niet moeilijk over.
Zojuist een mail ontvangen met het geboortebericht van mijn Elroq!
Transport duurt ongeveer 5 weken, na aankomst nemen ze contact op voor de afleverafspraak.

Toevoeging voor degene die levertijd interessant vinden; ik heb deze bij Ayvens besteld op 16 februari, deze is na alle procedures op 25 februari door Skoda geaccepteerd.

Transport duurt ongeveer 5 weken, na aankomst nemen ze contact op voor de afleverafspraak.

Toevoeging voor degene die levertijd interessant vinden; ik heb deze bij Ayvens besteld op 16 februari, deze is na alle procedures op 25 februari door Skoda geaccepteerd.
[ Voor 36% gewijzigd door TweakTom92 op 09-04-2025 13:06 ]
Hier ook aangevraagd via de dealer die het er zelf laat afhalenDecibel schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:04:
Voor de geinteresseerde gezien ik dit eerder heb zien langskomen.
Goedemiddag,
Ik ben nu een week eigenaar van de Skoda Elroq waar ik zeer tevreden over ben.
Ik heb alleen een vraag over iets of dat normaal is ja of de nee. Is moeilijk uit te leggen maar soms als ik de auto van het slot haal maakt hij een luid geluid. 1 keer een tik. Net alsof hij iets inschakelt. En nee is niet de vergrendeling. Dit geluid maakt hij ook als de auto op slot gaat. Hij doet dit niet elke keer maar meestal wel. Wanneer hij dit niet doet dan hoor ik het als ik op de bestuurdersstoel ga zitten.
Weet iemand wat dit is?
Alvast bedankt!
Ik heb alleen een vraag over iets of dat normaal is ja of de nee. Is moeilijk uit te leggen maar soms als ik de auto van het slot haal maakt hij een luid geluid. 1 keer een tik. Net alsof hij iets inschakelt. En nee is niet de vergrendeling. Dit geluid maakt hij ook als de auto op slot gaat. Hij doet dit niet elke keer maar meestal wel. Wanneer hij dit niet doet dan hoor ik het als ik op de bestuurdersstoel ga zitten.
Weet iemand wat dit is?
Alvast bedankt!
Lijkt me sterk dat je die hoort als de deuren dicht zijn. Ook zit het stuur nog op slot wanneer ik er eenmaal in zit
Hoi allemaal,
Ten eerste dank voor het delen van de ervaringen en foto's; ik lees met plezier mee en zag vandaag toevallig een Elroq rijden. We twijfelen hier vooral nog tussen een aangeklede Elroq 85, of een (al heel goed aangeklede) standaard Enyaq 85.
Zijn er hier leaserijders die de wegklapbare trekhaak achteraf hebben kunnen laten plaatsen? Dat zou bijtelling schelen.
Hoor het graag!
Ten eerste dank voor het delen van de ervaringen en foto's; ik lees met plezier mee en zag vandaag toevallig een Elroq rijden. We twijfelen hier vooral nog tussen een aangeklede Elroq 85, of een (al heel goed aangeklede) standaard Enyaq 85.
Zijn er hier leaserijders die de wegklapbare trekhaak achteraf hebben kunnen laten plaatsen? Dat zou bijtelling schelen.
Hoor het graag!
Die wegklapbare trekhaak zal achteraf niet lukken, een gewone misschien wel tegen best wel hoge kosten…wat je bespaart zal niet gauw de moeite waard zijn.rogiermac schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:53:
Hoi allemaal,
Hoor het graag!
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Ik weet niet wat het is, maar ik herken het wel. Mijn vorige VAG EV had het ook, dus niets om je zorgen over te maken.Driessen1989 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:47:
Goedemiddag,
Weet iemand wat dit is?
Alvast bedankt!
Ik kreeg bericht dat achteraf voorlopig helemaal niet kan, omdat de software niet aan te passen is. Hij adviseerde: of af-fabriek of kans op nooit.MarcelGo schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:02:
[...]
Die wegklapbare trekhaak zal achteraf niet lukken, een gewone misschien wel tegen best wel hoge kosten…wat je bespaart zal niet gauw de moeite waard zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door TweakTom92 op 09-04-2025 22:50 ]
Het is me nog niet opgevallen eerlijk gezegd maar ik zal er morgen eens op letten.Driessen1989 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:47:
Goedemiddag,
Weet iemand wat dit is?
Alvast bedankt!
Twee vraagjes:
- Met de laatste versie van de MySkoda app (8.1.0) zou je de laadgeschiedenis moeten kunnen zien. Bij mij blijft deze echter blanco. Wat zijn jullie ervaringen?
- Is er al iemand die Pay to Park (via Parkopedia) geactiveerd heeft? Zo ja, wat zijn je ervaringen?
Heb net het YT filmpje erover bekeken. YouTube: How to use Pay to Park in Infotainmentmindgarp schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:26:
Is er al iemand die Pay to Park (via Parkopedia) geactiveerd heeft? Zo ja, wat zijn je ervaringen?
Ben wel benieuwd of dit beter is dan een app. Ze benoemen het als een verschil dat je geen telefoon meer hoeft te pakken maar nu moet je op je scherm wat rondklikken.
Gevoelsmatig per saldo hetzelfde. Heb nu de Q-park app, daarmee rol ik ook gewoon zo de parkeergarages in.
Pay to park rekent €0,39 per transactie. Q-Park rekent geen transactiekosten.mindgarp schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:26:
Twee vraagjes:
- Met de laatste versie van de MySkoda app (8.1.0) zou je de laadgeschiedenis moeten kunnen zien. Bij mij blijft deze echter blanco. Wat zijn jullie ervaringen?
- Is er al iemand die Pay to Park (via Parkopedia) geactiveerd heeft? Zo ja, wat zijn je ervaringen?
Dit lijkt mij een relais wat de HV-batterij koppelt/insckakeld bij aankomst (deur ontgrendelen/op stoel zitten/rempedaal indrukken) en ontkoppeld nadat de auto op slot gaat. Bij het EV merk met de T gebeurd het ook als je de auto ontwaakt via de app.Driessen1989 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:47:
... maar soms als ik de auto van het slot haal maakt hij een luid geluid. 1 keer een tik. Net alsof hij iets inschakelt. ...
Dit heb ik bij de dealer ook gehoord. Wel serieus iets om mee te nemen voor aanstaande kopers die een trekhaak nodig hebben.TweakTom92 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:25:
[...]
Ik kreeg bericht dat achteraf voorlopig helemaal niet kan, omdat de software niet aan te passen is. Hij adviseerde: of af-fabriek of kans op nooit.
Elroq en dashcam-gebruik: hoe lossen jullie het op zonder 12V stekker vooraan?
Hey allemaal,
Zijn er hier (toekomstige) Elroq-chauffeurs die van plan zijn een dashcam te gebruiken, of er misschien al eentje hebben geïnstalleerd?
Ik heb vernomen dat er in de Elroq geen 12V aansluiting (sigarettenaansteker) meer vooraan aanwezig is. Dat roept bij mij de vraag op hoe jullie dit oplossen.
Gaan jullie de stroomkabel helemaal van achteruit de koffer trekken, via de interieurbekleding naar voren toe om daar een dashcam op te hangen? Of zijn er misschien alternatieve oplossingen, zoals aansluiten op de zekeringkast of gebruik maken van een USB-C poort (ik heb vernomen dat die niet krachtig genoeg zijn voor een dashcam)?
Ik ben benieuwd hoe anderen dit aanpakken of wat jullie plannen zijn. Alle inzichten en tips zijn welkom!
Alvast bedankt!
Hey allemaal,
Zijn er hier (toekomstige) Elroq-chauffeurs die van plan zijn een dashcam te gebruiken, of er misschien al eentje hebben geïnstalleerd?
Ik heb vernomen dat er in de Elroq geen 12V aansluiting (sigarettenaansteker) meer vooraan aanwezig is. Dat roept bij mij de vraag op hoe jullie dit oplossen.
Gaan jullie de stroomkabel helemaal van achteruit de koffer trekken, via de interieurbekleding naar voren toe om daar een dashcam op te hangen? Of zijn er misschien alternatieve oplossingen, zoals aansluiten op de zekeringkast of gebruik maken van een USB-C poort (ik heb vernomen dat die niet krachtig genoeg zijn voor een dashcam)?
Ik ben benieuwd hoe anderen dit aanpakken of wat jullie plannen zijn. Alle inzichten en tips zijn welkom!
Alvast bedankt!
Wat ik lees op andere fora:Xavier_be schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:11:
Hey allemaal,
Alvast bedankt!
bron: https://www.enyaqforums.co.uk/viewtopic.php?t=2754Checked the paper manual for mine.
Front phone box , USB ports : Fuse 20 is 7.5A
Dat zou betekenen dat je de dashcam gewoon via USB kan aansluiten en dan de kabel via de a-style wegwerken. Zo doe ik dat nu ook in mijn ID.3. Ik gebruik een usb-c naar usb-a verloopstekker en dan een langer kabel naar het dashboard. Werkt prima.
Let er vooral op hoeveel Ampere je dashcam nodig heeft.
(ter illustratie, mijn dashcam heeft iets meer dan 2.1 ampere nodig, daardoor werkte deze niet op de voorste USB-C aansluitingen van de VW ID.3 (die geven namelijk maar 2.0A) maar wel op de achterste, die geven meer dan 2.0 gek genoeg)
*sowieso
Mijn Nextbase dashcam heeft een voeding nodig van 5V / 1.5A.DonJunior schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:24:
[...]
Wat ik lees op andere fora:
[...]
bron: https://www.enyaqforums.co.uk/viewtopic.php?t=2754
Dat zou betekenen dat je de dashcam gewoon via USB kan aansluiten en dan de kabel via de a-style wegwerken. Zo doe ik dat nu ook in mijn ID.3. Ik gebruik een usb-c naar usb-a verloopstekker en dan een langer kabel naar het dashboard. Werkt prima.
Let er vooral op hoeveel Ampere je dashcam nodig heeft.
(ter illustratie, mijn dashcam heeft iets meer dan 2.1 ampere nodig, daardoor werkte deze niet op de voorste USB-C aansluitingen van de VW ID.3 (die geven namelijk maar 2.0A) maar wel op de achterste, die geven meer dan 2.0 gek genoeg)
In de online handleiding van de Škoda Elroq staat het volgende over de USB-C poorten aan de voorkant:
"The USB inputs can be used for charging with up to 45 W charging power and for data transfer."
Over de USB-C poorten aan de achterkant vermeldt de handleiding:
"The USB inputs only allow charging with a charging power up to 45 W."
Het voorbeeld van jouw VW ID.3 stemt me hoopvol — bedankt voor je reactie!
Heeft iemand de "gratis electrisch rijden" training al gevolgd? Ben even benieuwd of die interessant genoeg is om in te schrijven. ;-)
Heb er ook even naar zitten kijken maar het zou voor mij 1u enkele reis zijn voor misschien 2/3 handige tips.Elroq85 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:26:
Heeft iemand de "gratis electrisch rijden" training al gevolgd? Ben even benieuwd of die interessant genoeg is om in te schrijven. ;-)
En stiekem verwacht ik die tips hier ook nog wel een keer voorbij te zien komen.
Rangeupdate 85: de 500km komt in zicht!
/f/image/ad1Aqufj0dUYmdFRRMvMU4CV.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door Flix20 op 10-04-2025 12:32 ]
Precies dat dus. Ik wacht ook nog even;-)Flix20 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:31:
[...]
Heb er ook even naar zitten kijken maar het zou voor mij 1u enkele reis zijn voor misschien 2/3 handige tips.
En stiekem verwacht ik die tips hier ook nog wel een keer voorbij te zien komen.
[Afbeelding]
kun je mooi je Elroq uitproberen toch??Flix20 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:31:
[...]
Heb er ook even naar zitten kijken maar het zou voor mij 1u enkele reis zijn voor misschien 2/3 handige tips.
[Afbeelding]
*sowieso
Ik ben ook wel benieuwd,Xavier_be schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:11:
[b]Elroq en dashcam-gebruik:
heb de Elroq nog niet, nu ook nog geen dashcam,
maar heb al wel vaak zitten denken er eentje te nemen. Gewoon voor de leuk
(of mn werktelefoon ervoor gebruiken, maar die moet dan toch ook ergens mounten en stroom krijgen)
Leeg - Sinds 20180907
Garmin heeft een oplossing voor op je ODB poort.Xavier_be schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:11:
Hey allemaal,
Alvast bedankt!
Volgens mij kun je die ook nog instellen om permanent, of 1 uur na uitschakelen contact stroom te blijven leveren.
https://www.garmin.com/nl-NL/p/735279/pn/010-12530-23
:strip_exif()/f/image/Z2RYamMcoG7GG2uTPgDgMdyo.png?f=user_large)