Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-05 21:16
ZeeEzel schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:38:
[...]

Je VIN nummer is zeker alleen bekend wanneer je de honeymoon link gebruikt? Helaas werkt mijn LM niet met zo'n link..
Ja, die kwam mee met de melding van Stap 4: Auto onderweg naar NL.
pkrielen schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:48:
[...]

Haha, is maar goed ook dat je een foutmelding kreeg, anders zou iedereen alvast met de App in de fabriek jouw auto kunnen voorverwarmen met alleen een VIN :P
Heeft de monteur wel een warme kont :D

Ik ging er ook vanuit dat ik nog wat zaken in de auto moest aantikken. Dat was met de Kamiq ook.
Maar geloof dat er nog wat meer zaken moeten gebeuren bij de dealer/Skoda want app wist alleen dat het een Graphite Grey Elroq was; "Er gaat iets mis" en uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:58
pkrielen schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:48:
[...]

Haha, is maar goed ook dat je een foutmelding kreeg, anders zou iedereen alvast met de App in de fabriek jouw auto kunnen voorverwarmen met alleen een VIN :P
Vergrendelen mensen de auto via de app. Staan er 30 auto's met loeiende alarmen op de band :+

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:42
Flix20 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:26:
[...]

Vergrendelen mensen de auto via de app. Staan er 30 auto's met loeiende alarmen op de band :+
Kan de Elroq wel op afstand worden geopend of gesloten? Dat was een gemis bij de Enyaq...

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flix20
kw_nl schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:32:
[...]

Kan de Elroq wel op afstand worden geopend of gesloten? Dat was een gemis bij de Enyaq...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtstTt6UvUx_Gg7WaTZsdHq2fv0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/K76FfDHkLsCuvDSEuZY5pp0S.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeeEzel
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 15:54
Ik las ergens dat je hiervoor naar de dealer moet met je paspoort om het te activeren. Dit kan natuurlijk ook al tijdens de aflevering gebeurd zijn.

Misschien is dit vooral relevant voor zakelijke rijders, waarbij de auto direct wordt afgeleverd.

Ford Fiesta bj. 2023, in bestelling Skoda Elroq BE60.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Boldarak
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-05 15:00
Vandaag de Elroq opgehaald bij de dealer, verrassing was dat mijn werkgever een nette 85 BE besteld had, terwijl ik in de veronderstelling was dat er een 60 BE op me stond te wachten, altijd fijne verassingen.

Ik kom zelf van een Enyaq 60 Sportline af, dus alles voelt wel bekend aan. Toch wel wat andere zaken die me opgevallen zijn in het uurtje wat ik er nu mee gereden heb.

- Entertainment display werkt vele malen sneller (kwam van software versie 3,7 af). Ook ziet het display qua UI er ook net even wat gelikter en gebruiksvriendelijker uit.
- Qua acceleratie is het een heel stuk sneller dan mijn vorige auto, rijd erg lekker als je even moet inhalen
- Qua zitruimte helemaal niets ingeleverd t.o.v. Enyaq, uiteraard wel in de kofferbak
- Helaas qua opties iets minder bedeeld als de voorganger, maar dat ligt natuurlijk aan de versie die gekozen is. Wat ik niet snap is dat ze de automatische kofferbak in een pakket gestopt hebben, dat mag voor die prijs wel in de basis BE versie zitten.
- Ik vind de neus stiekem echt veel mooier

Kortom eerste ervaring als zeer positief ervaren en blij dat ik weer in een vertrouwde elektrische omgeving zit (had als tussenauto een Ocatavia station, ook fijn maar haalt het niet bij elektrisch)

Dealer (Maas-Koning) zei dat het storm liep met de interesse en de verkoop van de Elroq. Ze zaten op 5 orders per dag (doordeweeks). Qua proefrijden liep de agenda ook al aardig vol, dus waren gelukkig met het toevoegen van dit type aan de Skoda vloot

PSN ID = OTL002

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ZeeEzel schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:35:
[...]

Ik las ergens dat je hiervoor naar de dealer moet met je paspoort om het te activeren. Dit kan natuurlijk ook al tijdens de aflevering gebeurd zijn.

Misschien is dit vooral relevant voor zakelijke rijders, waarbij de auto direct wordt afgeleverd.
Bij volkswagen kon het gewoon via de app, je moest de S-pin activeren en daarvoor moest je eenmalig een scan maken van je paspoort.
Uiteindelijk 1x gebruikt op vakantie waarbij ik wat uit mijn auto moest pakken terwijl de sleutels nog op mn kamer lagen.

Werkte prima, ondanks dat de auto in een parkeerkelder onder het gebouw stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boldarak
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-05 15:00
Wel gelijk een vraag!

Wat ik mis zijn de flippers op het stuur om de recuperatie te kunnen instellen. Dit zitten er niet.
Kan niet vinden hoe ik dan de recuperatie steviger of uit kan zetten. In de handleiding staat een plaatje met een stuur, maar met flippers ??

PSN ID = OTL002

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empie69
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:25
Boldarak schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:34:
Wel gelijk een vraag!

Wat ik mis zijn de flippers op het stuur om de recuperatie te kunnen instellen. Dit zitten er niet.
Kan niet vinden hoe ik dan de recuperatie steviger of uit kan zetten. In de handleiding staat een plaatje met een stuur, maar met flippers ??
Er zijn inderdaad geen flippers. Enige regelmogelijkheid is om B te kiezen in plaats van D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leendert_s
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 13:36
gefeliciteerd, wanner heb je dat ding besteld volgens excel 17-02-2025 klopt dat echt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:56
Leendert_s schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:49:
[...]

gefeliciteerd, wanner heb je dat ding besteld volgens excel 17-02-2025 klopt dat echt?
Pre geconfigureerde auto die reeds in bestelling was door de dealer. Dus is niet representatief deze doorlooptijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stockbaard
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:12
Boldarak schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:34:
Wel gelijk een vraag!

De flippers op het stuur zijn alleen aanwezig in de Sportline uitvoeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrielen
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:01
Stockbaard schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:02:
[...]

De flippers op het stuur zijn alleen aanwezig in de Sportline uitvoeringen.
En alleen de 85 versie vanaf week 6 2025 als ik het goed heb gelezen in de prijslijst.. (wat ik eigelijk wel prima vind, ik heb een 60 in bestelling en ik heb die extra deingen liever niet aan mijn stuur..)

[ Voor 5% gewijzigd door pkrielen op 26-03-2025 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arene
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:12
pkrielen schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:16:
[...]

En alleen de 85 versie vanaf week 6 2025 als ik het goed heb gelezen in de prijslijst.. (wat ik eigelijk wel prima vind, ik heb een 60 in bestelling en ik heb die extra deingen liever niet aan mijn stuur..)
Waar vind je deze informatie? Bedoel je dat de 85 van voor week 6 anders is dan de 85 van na week 6? Dat zou ik wel bijzonder vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeeEzel
arene schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 22:45:
[...]

Waar vind je deze informatie? Bedoel je dat de 85 van voor week 6 anders is dan de 85 van na week 6? Dat zou ik wel bijzonder vinden.
Bij deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bv6gfLiP5BnaETp_vDe-B2qb4ts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mrhnR4jQVMk4Jp4KEVg6JPb1.jpg?f=fotoalbum_large

(https://www.skoda.nl/-/me...-1-januari-2025-v10-1.pdf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arene
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:12
Ah, ok. Het is een optie via het 'drive pakket'.En dat kun je vanaf week 6 kiezen.

Ik las het als dat alle modellen 85 vanaf week 6 de paddles hadden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mindgarp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:34
Interessante video voor tweakers (en dat zijn we hier allemaal ;)) en speciaal voor mensen met een Elroq 85 (in bestelling). Heel veel lof voor de APP550 motor!

[ Voor 12% gewijzigd door mindgarp op 26-03-2025 23:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fork74
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-05 13:18
Leendert_s schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:49:
[...]

Ja dat klopt echt maar zoals @Patox al aangaf. De wagen stond al in de bestelling bij de dealer.
Rijdt er trouwens niet minder om :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
Benieuwd waarom dat er nu zo achter staat. Dit is de versie (V3) die geldig was toen ik begon met oriëntatie en daar staan al dezelfde opties bij het Drive Pakket.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lKFPDvws-iDmWofIm4VdbpKo7UI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/50gh6nouGSTuDetqUZjg2RY7.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielJ
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:50
Holzschuh schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 07:44:
[...]

Benieuwd waarom dat er nu zo achter staat. Dit is de versie (V3) die geldig was toen ik begon met oriëntatie en daar staan al dezelfde opties bij het Drive Pakket.

[Afbeelding]
Mijn vermoeden zou zijn dat ze de modellen met die optie pas vanaf week 6 produceren? Ik heb dit pakket inderdaad besteld op de BE (eind december besteld) dus ben benieuwd wat ik krijg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
fork74 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 07:22:
[...]

Ja dat klopt echt maar zoals @Patox al aangaf. De wagen stond al in de bestelling bij de dealer.
Rijdt er trouwens niet minder om :*)
Heb je al langere ritten kunnen maken en iets te zeggen over verbruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elroq85
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15:20
mindgarp schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 23:26:
Interessante video voor tweakers (en dat zijn we hier allemaal ;)) en speciaal voor mensen met een Elroq 85 (in bestelling). Heel veel lof voor de APP550 motor!

[YouTube: German Engineering At Its Best: Tearing Down the New Volkswagen APP550 Electric Motor]
Ja vriend en vijand (van VW) zijn het er wel over eens dat deze motor een mooi stuk techniek is.
Zuinig en heel krachtig. Ik verbaas me er elke keer over dat bij het accelereren de hele voorkant van de auto omhoog komt en dat bij een gewicht van 2000 kg. Juist de tussensprint van bv 70-130 vind ik ook imponerend en makkelijk als je gaat invoegen op de snelweg ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fork74
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-05 13:18
Patox schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:10:
[...]

Heb je al langere ritten kunnen maken en iets te zeggen over verbruik?
nog geen lange ritten gemaakt, komen dit weekend.
tot nog toe 17.2kw /100km
vanwege de nieuwigheid van de auto, rijd ik natuurlijk nog als een..... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leendert_s
vanmorgen geinformeerd door A-Point. de productie heeft minimaal 4 weken vertraging... betreft de 60 BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTom92
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:29
Weet iemand of er in de achterbak een 12V aansluiting zit? Ik kan vaag herinneren dat ik die gezien heb, op foto’s en in specs kan ik t niet vinden.

Zo ja, staat hier altijd 12V op of enkel als de auto ‘aan’ staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkrielen
Elroq85 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:43:
[...]

Ja vriend en vijand (van VW) zijn het er wel over eens dat deze motor een mooi stuk techniek is.
Zuinig en heel krachtig. Ik verbaas me er elke keer over dat bij het accelereren de hele voorkant van de auto omhoog komt en dat bij een gewicht van 2000 kg. Juist de tussensprint van bv 70-130 vind ik ook imponerend en makkelijk als je gaat invoegen op de snelweg ;-)
Ik ben erg benieuwd hoe de 60 bevalt op dat gebied, er was nergens een 60 beschikbaar tijdens proefritten dus moest in een 85 uitproberen, dus dat geeft een te positief beeld ben ik bang voor.
gelukkig kan het ten opzichte van mijn huidige diesel nooit tegenvallen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
TweakTom92 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:03:
Weet iemand of er in de achterbak een 12V aansluiting zit? Ik kan vaag herinneren dat ik die gezien heb, op foto’s en in specs kan ik t niet vinden.

Ja in de achterbak zit een 12V.
Durf niet te zeggen of hier altijd spanning op zit. Dit lijkt me overigens ook niet wenselijk, dan trekt die mogelijk je accu helemaal leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __REMCO__
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-05 13:29
Leendert_s schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:42:
vanmorgen geinformeerd door A-Point. de productie heeft minimaal 4 weken vertraging... betreft de 60 BE
wanneer zou ie in eerste instantie geproduceerd worden dan? De mijne staat nog steeds in de week van 28 april (week 18) maar ik heb nog niks gehoord

Edit: nvm week 12 staat er bij jou in de Excel |:(

[ Voor 6% gewijzigd door __REMCO__ op 27-03-2025 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leinenga
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-05 16:46
TweakTom92 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:03:

Bij mijn ID3 kan ik dit regelen met een zekering. Door 1 positie naar beneden of boven te doen.
Zie Ultraman in "Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1"
Bij de Elroq kan dit dan vermoedelijk ook wel. Ik vind het voor op vakantie met een koelbox onderweg wel prettig dat die stroom blijft houden. En ik heb ook bij stops van een uur nooit last gehad van een lege 12V accu.

[ Voor 0% gewijzigd door leinenga op 27-03-2025 13:23 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leendert_s
__REMCO__ schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:38:
[...]

wanneer zou ie in eerste instantie geproduceerd worden dan? De mijne staat nog steeds in de week van 28 april (week 18) maar ik heb nog niks gehoord

Edit: nvm week 12 staat er bij jou in de Excel |:(
Ze houden me op de hoogte over wat wel de leverweek gaat worden, er is een vraag bij PON uitgezet. wacht het wel af... zodra ik meer weet horen jullie het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
pkrielen schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:15:
[...]

Ik ben erg benieuwd hoe de 60 bevalt op dat gebied, er was nergens een 60 beschikbaar tijdens proefritten dus moest in een 85 uitproberen, dus dat geeft een te positief beeld ben ik bang voor.
Ik heb met deze 204pk motor in de Enyaq 80 gereden en dat was echt meer dan prima. Het zijn geen Tesla acceleraties, maar het is niet te vergelijken met een gemiddelde brandstofauto.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
leinenga schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:23:
[...]

Bij mijn ID3 kan ik dit regelen met een zekering. Door 1 positie naar beneden of boven te doen.
Bij de Elroq kan dit dan vermoedelijk ook wel. Ik vind het voor op vakantie met een koelbox onderweg wel prettig dat die stroom blijft houden. En ik heb ook bij stops van een uur nooit last gehad van een lege 12V accu.
Bij de Kamiq staat er altijd spanning op. De koelbox zoemt altijd vrolijk verder.
Ik heb die link die hier in het begin werd gedeeld met de online handleiding nog eens geprobeerd maar daar komt geen manual meer uitrollen: https://manual.skoda-auto.com/004/en-com/Models

/edit
nvm, laadt gewoon heeeeeel lang. Maar kan niet meteen iets vinden over de 12v aansluiting. Misschien dat iemand anders meer geluk heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Holzschuh op 27-03-2025 14:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pebertje01
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-05 22:01
19 Maart besteld:
-Elroq Sportline 85
-Graphite grey
-Business upgrade clever
-Trekhaak

Updates levering volgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CafkaOnline
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 24-05 20:47
pkrielen schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:15:
[...]

zou dit ook niet een verkoop techniek zijn??
ben er zeker van dat je het verschil wel merkt, maar dat zal alleen zijn als je tot het uiterste gaat.
en aangezien we in nederland 100 /120 mogen rijden lijkt me dit niet noemenswaardig.

ik kreeg te horen dat je een 85 moet kopen omdat deze later gewilder zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox

[YouTube: German Engineering At Its Best: Tearing Down the New Volkswagen APP550 Electric Motor]
Zou het eigenlijk technisch niet ook gewoon mogelijk te zijn deze motor te monteren met een 60 accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq85
CafkaOnline schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:35:
[...]

zou dit ook niet een verkoop techniek zijn??
ben er zeker van dat je het verschil wel merkt, maar dat zal alleen zijn als je tot het uiterste gaat.
en aangezien we in nederland 100 /120 mogen rijden lijkt me dit niet noemenswaardig.

ik kreeg te horen dat je een 85 moet kopen omdat deze later gewilder zijn ;)
Even afgezien van het vermogen ben ik wel benieuwd in hoeverre de "nieuwe" APP550 motor in de 85 v.w.b. efficiëntie beter is dan de motor in de 60

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DrDelete
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:49
vandaag 27-3-2025 besteld bij LM:

Skoda Elroq 82kw Sportline 5d
Metallic lak Steel Grey
21" Supernova zwart gepolijst
Winter pakket
Drive Pakket
Warmtepomp
Business upgrade pakket - Maxx

met laadpaal via LM (Blue Current)

Levering: half juli '25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindgarp
Patox schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:36:
[...]

Zou het eigenlijk technisch niet ook gewoon mogelijk te zijn deze motor te monteren met een 60 accu?
Ongetwijfeld. Maar deze motor heeft aanzienlijk meer koppel (en vermogen) dan de APP310, namelijk maximaal 550 Nm versus maximaal 310 Nm. Dat zal ongetwijfeld ten koste gaan van het rijbereik. Dus hoewel de APP550 efficiënter is, is de APP310 toch een betere match voor de Elroq 50 en de Elroq 60.

Interessant is dat de vorm en afmetingen van de APP550 identiek zijn aan die van de APP310, wat ze inderdaad uitwisselbaar maakt. Misschien kun je een retrofit laten doen? _O-

Een interessant detail in de video vond ik daarnaast dat de APP550 ook ingezet kan worden i.c.m. een 800V systeem.

[ Voor 4% gewijzigd door mindgarp op 27-03-2025 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindgarp
Elroq85 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:37:
[...]

Even afgezien van het vermogen ben ik wel benieuwd in hoeverre de "nieuwe" APP550 motor in de 85 v.w.b. efficiëntie beter is dan de motor in de 60
Dat is niet zo ingewikkeld:
  • Elroq 50: 376 km / 52 kWh = 7,23 km per kWh
  • Elroq 60: 427 km / 59 kWh = 7,24 km per kWh
  • Elroq 85: 579 km / 77 kWh = 7,52 km per kWh
De Elroq 85 komt dus 3,9% verder bij gelijke accucapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq85
mindgarp schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:03:
[...]

Dat is niet zo ingewikkeld:
  • Elroq 50: 376 km / 52 kWh = 7,23 km per kWh
  • Elroq 60: 427 km / 59 kWh = 7,24 km per kWh
  • Elroq 85: 579 km / 77 kWh = 7,52 km per kWh
De Elroq 85 komt dus 3,9% verder bij gelijke accucapaciteit.
Mmm...als dat rendementverschil alleen komt door de nieuwe motor, dan valt dat verschil nog wel mee. Ik had meer verwacht eigenlijk maar wellicht was de oude motor ook al prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mindgarp
Elroq85 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:08:
[...]

Mmm...als dat rendementverschil alleen komt door de nieuwe motor, dan valt dat verschil nog wel mee. Ik had meer verwacht eigenlijk maar wellicht was de oude motor ook al prima.
Ja, de APP310 is ook een prima motor. Dat geven de heren van Munro ook aan in de video.

Trouwens goed om te zien dat Volkswagen echt voor kwaliteit heeft gekozen en niet heeft bezuinigd op deze motoren. Dat belooft veel voor de betrouwbaarheid en levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweebel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-05 12:27
Elroq85 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:08:
[...]

De 85 is ook bijna 200kg zwaarder en heeft bredere banden achter dan de 60. Dus helemaal 1 op 1 vergelijken is lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mindgarp
tweebel schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:28:
[...]

De 85 is ook bijna 200kg zwaarder en heeft bredere banden achter dan de 60. Dus helemaal 1 op 1 vergelijken is lastig.
Klopt. De efficiëntiewinst die ze geboekt hebben met de APP550 is dan ook groter geweest dan 3,9%. Ik meen dat ik ooit ergens 7% heb gelezen (ofzo), maar dat kan ik niet terugvinden. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mindgarp
@dharc @Acxels @aCb1780 @robin_vd_ven @Zuaro @Boldarak @Joensa
Als ik het Excelbestand mag geloven, dan hebben jullie deze week allemaal je Elroq in ontvangst genomen. *O*

Hebben jullie tijd om ervaringen en foto's te delen, of zijn jullie alleen maar aan het rijden? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTom92
leinenga schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:23:
[...]

Hoop inderdaad dat het kan, voor koelboxen op vakantie ideaal.
Bij sommige EV’s wordt de 12v ook gewoon bijgeladen met een dc/dc converter vanuit de grote accu, dan trek je ‘m praktisch nooit leeg.

Vind het van de Elroq wel jammer dat ze geen 230vac aansluiting hebben. De EV3 heeft een 16A V2L onder de achterbank; frituren langs de kant van de weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• techdeck
  • Laatst online: 08:54
Elroq85 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:37:
[...]

Het is al een paar keer geroepen en ik denk dat het genuanceerd moet worden.

De 85 (550) is niet perse “zuiniger” dan de 50 of 60 (350) in absolute zin. Eigenlijk is het iets minder zuinig. De reden waarom hij in verhouding met de 50 of 60 “zuiniger” is komt door het feit dat je meer pk’s en koppel krijgt voor bijna hetzelfde verbruik als de kleinere motoriseringen.

Verbruik volgens ev-database.org:
Elroq 50 Efficiency = 168 Wh/km
Elroq 60 Efficiency = 169 Wh/km
Elroq 85 Efficiency = 171 Wh/km

Vergelijk het zo; je hebt een 3.6 VR6 FSI met 300pk en die verbruikt evenveel benzine als een 1.4 16v TSI met 170pk. Hij is efficiënter maar niet perse zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTom92
Flix20 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:17:
[...]

Ja in de achterbak zit een 12V.
Durf niet te zeggen of hier altijd spanning op zit. Dit lijkt me overigens ook niet wenselijk, dan trekt die mogelijk je accu helemaal leeg.
Super! Mocht je t willen testen ben wel benieuwd. Voor vakantie met de koelbox is het ideaal als hij aan blijft, je trekt ‘m niet zomaar leeg. En sommige nieuwe EV’s laden bij vanuit de hoofdaccu tijdens stilstand, dan kan je dagen vooruit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Acxels
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06-05 16:58
Afgelopen dinsdag heb ik mijn elroq 60 be advanced mogen ophalen. Tot dusver super tevreden. Vallen wel een paar dingen op;
- ik heb een HUD. Deze is top maar het hele dashboard weerspiegelt behoorlijk. Dus als je naar de gegevens op je HUD kijkt zie je daarna op de een of andere manier vooral je dashboard in het raam. Hopelijk een kwestie van wennen.
- verbruik tijdens een normale woon werk verkeer rit van 200km (95% snelweg 100kmph) was 15,8 kw/100km. Top zou ik zeggen.
- auto trekt mooi op naar de 160 worden geen records gebroken maar voelt zeker niet traag.
- de gordijntjes achter moet je niet 'loslaten' deze klappen anders hard naar beneden en eindigen vast in je deur.
- het infotaiment systeem is echt top, snel en overzichtelijk.
-10kw geladen in 5 minuten is ook top terwijl de batterij nog op 30% stond. Wel de accu voorverwarmd wat het verbruik behoorlijk verhoogd. Na het eenmaal verwarmen lijkt de batterij behoorlijk lang warm te blijven.
- travel assist is top. De auto wordt netjes gecentreerd in de baan ipv het ping pongen tussen de lijnen zoals bij mijn vorige auto's.

Ik heb verder wel wat vragen. Ik ga volgende maand naar noord Italië en twijfel tussen abrp en de skoda navigatie. Het voorverwarmen lijkt tot nog toe een eenmalige actie en hoef ik niet perse voor elk laad punt te doen. Ik ben vooral benieuwd naar de powerpass. Er zit een optie in het navigatie systeem bij de planner die je powerpass aan en uit laat zetten. Weet iemand of je dan navigeert via 'prefered partners' van het elli netwerk? De powerpass is de enige mogelijkheid om ook plug & charge aan te zetten lijkt het.

[ Voor 8% gewijzigd door Acxels op 28-03-2025 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empie69
Acxels schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 07:13:
- ik heb een HUD. Deze is top maar het hele dashboard weerspiegelt behoorlijk. Dus als je naar de gegevens op je HUD kijkt zie je daarna op de een of andere manier vooral je dashboard in het raam. Hopelijk een kwestie van wennen.
Hoop dat je hier inderdaad aan went... is het vooral 's avonds of ook overdag?
Het voorverwarmen lijkt tot nog toe een eenmalige actie en hoef ik niet perse voor elk laad punt te doen.
Is dat inderdaad zo? Ik was in de veronderstelling dat je voor iedere laadstop diende voor te verwarmen?

[ Voor 21% gewijzigd door Empie69 op 28-03-2025 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Empie69 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:22:
[...]

[...]

Is dat inderdaad zo? Ik was in de veronderstelling dat je voor iedere laadstop diende voor te verwarmen?
Om de volledige snelheid van het snelladen (175kw in geval van de 85) dient de accu opgewarmd te zijn.
'koel' zit de laadsnelheid zo rond de 40kw is mijn ervaring.
In het laadscherm krijg je een mooi overzicht wat de op dat moment maximale laadsnelheid is.
Ook hoelang het duurt voordat de batterij op optimale temp is. Dat is vanaf 'koud' circa 40 minuten de afgelopen week.

Dus doorgaans is met het reguliere 11kw laden het voorverwarmen niet nodig. Wil je volle pijp snelladen, dan moet je wel voorverwarmen.

De dealer gaf bij de aflevering aan, dat als je aan het rijden bent, bijvoorbeeld op lange afstanden (dus op vakantie) dat het voorverwarmen dan ook helemaal niet nodig is omdat doro het rijden de accu al warm is.
Nou heb ik daar wel m'n twijfels bij of dat echt klopte. Maar als je de route dmv de onboard navigatie doet, dan berekent de auto wanneer er geladen moet worden en zal dan ook de accu voorverwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acxels
Empie69 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:22:
[...]

[...]

De weerspiegeling is vooral overdag. In het donker geen last van gehad.

Ik heb de accu moeten voorverwarmen ook al had ik 200km gereden. Dit duurde ongeveer 40 minuten (tijdens het rijden uiteraard) daarna 10kw geladen en 70km gereden. Na die 70km bleef de laadsnelheid op max staan terwijl het buiten een paar graden boven 0 was. Mijn aanname is dus dat na 1x voorverwarmen de accu redelijk lang op temperatuur blijft. Strategie voor de vakantie is een vertrektijd instellen. Tijdens het laden wordt de accu voorverwarmd. Ik ben dan benieuwd of ik deze nog een keer aan moet zetten voor de eerste laad stop. Maar dat weet ik pas over een maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
Ook wel benieuwd naar de weersomstandigheden bij het weerspiegelen van de HUD.

Heb er zelf geen last van gehad tijdens mijn proefritten. Weet niet of spelen met de plaatsing van de HUD een verschil maakt. Of anders mooi kek blauw maken met de sneeuwmodus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acxels
Holzschuh schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:52:
Ook wel benieuwd naar de weersomstandigheden bij het weerspiegelen van de HUD.

Heb er zelf geen last van gehad tijdens mijn proefritten. Weet niet of spelen met de plaatsing van de HUD een verschil maakt. Of anders mooi kek blauw maken met de sneeuwmodus.
Het probleem is niet de hud zelf. Het is de rest van het dashboard wat zichtbaar is op de ruit. Lijkt een beetje spiegelend glas om de hud werkend te krijgen oid. Maar mooi dat het je niet opvalt! Kan ook persoonlijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
Ja, ik had gezien dat er een soort donkerder glas/plastic was waar de HUD op projecteert.
Is het dan tijdens de zonnigere dagen of altijd?

De proefritten waren in dec/jan dus daar was weinig zon te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Dat kwam overigens in een aantal review video's van de testtrip in Mallorca ook als commentaar naar boven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark322
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:02
Vanmiddag release van de Elroq RS! Ben benieuwd wanneer die leverbaar is, hoe die eruit ziet en wat die gaat kosten.. vast weer ene bak duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acxels
Het weerspiegelen is vooral op zonnige dagen. Het valt denk ik vooral op omdat je regelmatig je focus verlegd van vooruit kijken naar het raam om de HUD info te zien. Daarna en/of daardoor valt de weerspiegeling meer op.

Maar voor mij is het zeker niet onoverkomelijk of iets dergelijks. Het is alleen wel wennen. Sorry als sommige er geen last van hadden en nu wel hebben. What has been seen cannot be unseen 🙈.

Edit: een foto zegt meer denk ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tH1w7sILA9mq_YcEY1iLNUWDwXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1OE437WzWh9UhpnGGRrR2PyV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Acxels op 28-03-2025 10:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ZeeEzel
De eerste teasers van de RS, 3 april wordt hij volledig onthuld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-2OdNeTm3v_xoOYWGEIxFgmt_g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ECDu2sA1qxMj3FPPPwcF3A4O.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fa6qYCSxTzCCzcTRL0VLEv8JKpc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TvKWX3UyeRdT2IM1poV8ohEg.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEWHHoMTvIjYn5rbbtEUx-ymrTE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/W5grwbrATxIVhesiRqpZuncZ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ehOfI7nrzYYfwF1MLQbqp4Fb-UA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dEpxDNXwd2nnFxe3IwrSf3It.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6RXQxOZCnjY5bgEpZWAceESWeY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bBKiyzaFLzKK0anF5cfb0ldm.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IwgCQe6t6J8DXSqRqZ_nYsiTnlQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7I0VfcjMAR8LQFqdfN3Vt9e3.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiff81
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 28-05 19:39
Helaas bericht van mijn leverancier. In plaats van 20 mei, komt mij Elroq pas 20 juni aan bij de garage.
Het betreft een 60 Sportline. 🫤

Meer met een ‘verlate’ levering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mindgarp
Acxels schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 07:13:
Ik heb verder wel wat vragen. Ik ga volgende maand naar noord Italië en twijfel tussen abrp en de skoda navigatie. Het voorverwarmen lijkt tot nog toe een eenmalige actie en hoef ik niet perse voor elk laad punt te doen. Ik ben vooral benieuwd naar de powerpass. Er zit een optie in het navigatie systeem bij de planner die je powerpass aan en uit laat zetten. Weet iemand of je dan navigeert via 'prefered partners' van het elli netwerk?
Zo heb ik het wel begrepen van Electrified Speicher. Hij heeft de Powerpass in diverse video's besproken. Ze zijn lang, maar wel informatief, dus ik kan ze zeker aanbevelen:
https://www.youtube.com/@electrifiedspeicher/videos.
De powerpass is de enige mogelijkheid om ook plug & charge aan te zetten lijkt het.
Dat klopt en dat blijft voorlopig ook zo: zie zijn laatste video. Zeer teleurstellend als je het mij vraagt. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• techdeck
mark322 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:25:
Vanmiddag release van de Elroq RS! Ben benieuwd wanneer die leverbaar is, hoe die eruit ziet en wat die gaat kosten.. vast weer ene bak duurder.
Bij Skoda zijn ze wel een beetje lui geworden.

Het is letterlijk een kruising tussen een First Edition en een Sportline.

Wat zeg ik? Het is gewoon een First Edition met 299pk.

Ben wel benieuwd of deze echt geleverd gaat worden met de Crystal Face 2.0. Tot nu toe is dat alleen een Enyaq feestje.

[ Voor 5% gewijzigd door techdeck op 28-03-2025 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Wat me overigens opviel, ik zat eens door de optielijst van de Enyaq te bladeren.
Hoe ik de Elroq heb geconfigureerd; 85 met plus pakket, is de Enyaq BE 60 uitvoering eigenlijk identiek uitgerust en slechts €350,- duurder.
Als ik daar dan een kleurtje bijdoe, is de meerprijs €1250,-.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:21

Dank voor deze link, kan die Munro slecht hebben maar deze is wel informatief ;)

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindgarp
MarcelGo schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:53:
[...]

Dank voor deze link, kan die Munro slecht hebben maar deze is wel informatief ;)
Ja, het is wel een 'typetje'.. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-05 21:00

bonyuri

Investigator!

Flix20 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:53:
Wat me overigens opviel, ik zat eens door de optielijst van de Enyaq te bladeren.
Hoe ik de Elroq heb geconfigureerd; 85 met plus pakket, is de Enyaq BE 60 uitvoering eigenlijk identiek uitgerust en slechts €350,- duurder.
Ik merkte dat ook.
De Enyaq BE is echt veel beter uitgerust dan de Elroq BE als je het mij vraagt. Bij de Elroq moet ik l weer pakketten gaan kiezen om elektrisch verstelbare stoelen te krijgen, terwijl dat er bij de Enyaq BE gewoon bij zit.

Bij mij was het verschil tussen een Elroq 85 BE met de pakketten die ik "nodig heb" en een Enyaq 85 BE zonder pakketten (maar waar wel alles in zit wat ik "nodig heb") maar iets van 2.000 euro...

What Do You Call An Alligator In A Vest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:21
bonyuri schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:06:
[...]

Ik merkte dat ook.
De Enyaq BE is echt veel beter uitgerust dan de Elroq BE als je het mij vraagt. Bij de Elroq moet ik l weer pakketten gaan kiezen om elektrisch verstelbare stoelen te krijgen, terwijl dat er bij de Enyaq BE gewoon bij zit.

Bij mij was het verschil tussen een Elroq 85 BE met de pakketten die ik "nodig heb" en een Enyaq 85 BE zonder pakketten (maar waar wel alles in zit wat ik "nodig heb") maar iets van 2.000 euro...
Zijn toch ook dezelfde auto’s, op die ?17cm na dan, dus iets meer dan 100€ per cm. Is dus gewoon een marketing keuze, een goedkoper model omdat we dingen weglaten of een compleet model met wat hogere vanaf prijs.

Voor mij is niet de prijs doorslaggevend maar ik heb die extra lengte niet nodig en ben dus blij met de optie van zelf keuzes maken om de Elroq naar mijn zin te kopen :)

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• techdeck
Flix20 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:53:
Met de vorige generatie was het prijsverschil rond de 3 a 5 duizend euro.
Het verschil tussen een hatchback en een station is gemiddeld tussen de 1500 en 2000 bij VAG.
Dus best netjes dat ŠKODA dat ook hanteert bij de Elroq en Enyaq. De Enyaq is min of meer de “station” versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aCb1780
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-05 19:45
techdeck schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:40:
[...]

Bij Skoda zijn ze wel een beetje lui geworden.

Het is letterlijk een kruising tussen een First Edition en een Sportline.

Wat zeg ik? Het is gewoon een First Edition met 299pk.

Ben wel benieuwd of deze echt geleverd gaat worden met de Crystal Face 2.0. Tot nu toe is dat alleen een Enyaq feestje.
299pk? Dat zou inderdaad heel lui zijn. VW krijgt 320pk uit een ID3, de ID7 GTX krijgt er 340 met dezelfde motor als een Elroq85.

Skoda zou gewoon een ap550 op de vooras en eentje op de achteras moeten leggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McNoob
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
bonyuri schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:06:
[...]
Ik merkte dat ook.

Mede vanwege de extra kofferbakruimte en de geringe meerprijs daarom uiteindelijk toch gekozen voor de Enyaq inclusief het panorama-schuif-/kanteldak wat op de Elroq nog niet mogelijk is.

Herstel: niet mogelijk wordt
Is de Elroq ook leverbaar met een panoramadak?
De Elroq wordt niet leverbaar met een panoramadak of schuifdak. Een panoramadak is wel beschikbaar voor de nieuwe Enyaq.

[ Voor 15% gewijzigd door McNoob op 28-03-2025 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier_be
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 29-04 11:22
Wat me opvalt is dat hier maar weinig mensen voor de ‘50’-versie gekozen hebben. Zelf ben ik net aan het kijken naar een zo zuinig mogelijke wagen, en aangezien 99% van mijn ritten (enkele afstand) onder de 50 km blijven, lijkt de versie met de 50 kWh-batterij voor mij ideaal.

Ik heb niet de behoefte om dagelijks grote afstanden af te leggen, dus waarom onnodig extra batterijgewicht meesleuren? Dat scheelt niet alleen in gewicht, maar mogelijks ook in verbruik en slijtage. Toch merk ik dat de meeste mensen kiezen voor de 60 kWh of zelfs grotere batterijen.

Ik ben benieuwd naar jullie mening:
Waarom hebben jullie niet voor de 50 gekozen? Zijn er zaken waar ik misschien nog niet aan gedacht heb?
Alvast bedankt voor jullie inzichten!

[ Voor 0% gewijzigd door Xavier_be op 28-03-2025 12:43 . Reden: *edit: foutje in getal ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
Xavier_be schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 12:41:
Wat me opvalt is dat hier maar weinig mensen voor de ‘50’-versie gekozen hebben. Zelf ben ik net aan het kijken naar een zo zuinig mogelijke wagen, en aangezien 99% van mijn ritten (enkele afstand) onder de 50 km blijven, lijkt de versie met de 50 kWh-batterij voor mij ideaal.

Ik heb niet de behoefte om dagelijks grote afstanden af te leggen, dus waarom onnodig extra batterijgewicht meesleuren? Dat scheelt niet alleen in gewicht, maar mogelijks ook in verbruik en slijtage. Toch merk ik dat de meeste mensen kiezen voor de 60 kWh of zelfs grotere batterijen.

Waarom hebben jullie niet voor de 50 gekozen? Zijn er zaken waar ik misschien nog niet aan gedacht heb?
Was bij mij niet eens een keuze omdat in ons lease beleid de Selection niet is opgenomen, enkel de BE uitvoering. En die word niet met de 50 geleverd.

En daar zit denk ik ook de crux. De Selection is niet veel goedkoper(4k/10%) als de 60BE maar toch mis je een hoop van de opties wat het m.i. niet interessant maakt om voor de Selection te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CBGerard
  • Laatst online: 27-05 18:57
Mijn keuze voor de 60 is tweeledig: de reikwijdte in combinatie met het gewicht t.o.v. de 82. Het is dus een persoonlijke keuze. Als de 50 voor jou voldoende is doe je het m.i. goed. Op termijn is de inruil- c.q. verkoopwaarde misschien een bijkomend argument?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-05 21:00

bonyuri

Investigator!

MarcelGo schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:16:
[...]

Zijn toch ook dezelfde auto’s, op die ?17cm na dan, dus iets meer dan 100€ per cm. Is dus gewoon een marketing keuze, een goedkoper model omdat we dingen weglaten of een compleet model met wat hogere vanaf prijs.
Volgens mij zit er tussen de basis uitvoering van beide auto’s ongeveer 8000 euro verschil.
Alleen doordat Skoda “betere” opties standaard op de Enyaq BE heeft gestoken wordt voor mij het verschil tussen Elroq en Enyaq VEEL kleiner, bijna verwaarloosbaar zelfs.

What Do You Call An Alligator In A Vest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elroq85

Ik rijd gewoon prive en wil een lange tijd met deze auto doen en tussen telkens tussen 30-70% laden. En daarom heb ik dus voor de 85 gekozen. Zo weinig mogelijk laadessies tussen 30-70%. En daarnaast graag een beetje power is ook wel leuk ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• techdeck

Goede vraag.

Combinatie van langere afstanden afleggen (heen weg meer dan 100km), meer pk’s en de 60 was je kleinste motorisering voor de betreffende uitvoering (Business Edition).

En qua MRB scheelde het ook niet zoveel als ik me niet vergis.

[ Voor 3% gewijzigd door techdeck op 28-03-2025 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeeEzel

Het leasebeleid van mijn werkgever stelt dat de accu minimaal 2,5 keer mijn woon-werkafstand (WLTP) moet kunnen afleggen. Mijn gemiddelde dagelijkse rit is ongeveer 180 km retour, dus daarom heb ik gekozen voor de 60 BE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
McNoob schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 12:13:
[...]

Mede vanwege de extra kofferbakruimte en de geringe meerprijs daarom uiteindelijk toch gekozen voor de Enyaq inclusief het panorama-schuif-/kanteldak wat op de Elroq nog niet mogelijk is.
Heb die berekening ook gemaakt. Ik kwam op net geen 5K verschil uit. Geen idee of ik zo'n luxepaard ben maar dat waren die paar cm me niet waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkrielen

De Sportline (dit ik wilde vanwege het interieur) is pas vanaf de 60 te krijgen en hij heeft net wat meer PK.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dharc
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-05 14:17

Als enige 50-rijder op dit forum kan ik enkel bevestigen dat tot op heden de wagen aan onze behoeften voldoet. Ook wij rijden meestal korte afstanden en met thuisladen is dit m.i. perfect doenbaar. Wij rijden hoofdzakelijk (min 95%) stedelijk verkeer aan de Belgische snelheden van 30, 50 en 70 km/h. De wagen beschikt dan ook over meer dan voldoende vermogen zeker in vergelijking met de vorige wagen (Karoq 1.0 DSE). De 7 kWh verschil tussen Elroq 60 en 50 is niet spectaculair. Ritten van meer dan 200 km zijn voor ons eerder uitzonderlijk.
Ik wil wel benadrukken dat had ik mijn wagen in Nederland moeten kopen het een 60 zou geweest zijn. Nu beschik ik over een Elroq 50 met Advanced pack wat in Nederland niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Heb vandaag maar eens contact opgezocht met de dealer.
Krijg toch wel dagelijks een storingsmelding dat de hulpsystemen uitgeschakeld worden, voor een tel, soms iets langer.
Hij had de klacht nog niet eerder van de Elroq gehad, maar wel van andere Skoda's.

Hij gaf al aan dat het komt omdat er dan wat voor de sensor zit, welke achter de achteruitkijkspiegel geplaatst zit. Deze is heel gevoelig afgesteld.
Zelfs bij mist (zoals gister en vandaag) kan die daardoor al van slag raken, maar ook na al die Sahara zand van de afgelopen dagen kan dat de sensor beïnvloeden.

Zijn advies was een doekje in de auto te leggen en dan maar regelmatig langs de sensor te halen.
Ik vroeg of hij wel melding maakte van de keren dat ze hier over gebeld worden maar hij gaf aan dat de auto zelf deze storingen doorgeeft aan Skoda.
Hierop zou een software update kunnen volgen.
Zelf kunnen ze er niet zoveel aan, behalve her kalibreren maar dat kan dan alleen binnen de door Skoda gestelde parameters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• techdeck
Flix20 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 14:13:
Heb vandaag maar eens contact opgezocht met de dealer.
Krijg toch wel dagelijks een storingsmelding dat de hulpsystemen uitgeschakeld worden, voor een tel, soms iets langer.
Hij had de klacht nog niet eerder van de Elroq gehad, maar wel van andere Skoda's.

Hij gaf al aan dat het komt omdat er dan wat voor de sensor zit, welke achter de achteruitkijkspiegel geplaatst zit. Deze is heel gevoelig afgesteld.
Zelfs bij mist (zoals gister en vandaag) kan die daardoor al van slag raken, maar ook na al die Sahara zand van de afgelopen dagen kan dat de sensor beïnvloeden.

Zijn advies was een doekje in de auto te leggen en dan maar regelmatig langs de sensor te halen.
Ik vroeg of hij wel melding maakte van de keren dat ze hier over gebeld worden maar hij gaf aan dat de auto zelf deze storingen doorgeeft aan Skoda.
Zelf kunnen ze er niet zoveel aan, behalve her kalibreren maar dat kan dan alleen binnen de door Skoda gestelde parameters.
Wellicht heeft hij het al nagevraagd, maar mogelijk zijn er al “terugroep-acties”. Naast het fysiek vervangen van een module of camera zou ook updates kunnen die niet OTA zijn aangeboden dit doen ze in de werkplaats.

Bij mijn bij mijn huidige auto is dat al een paar keer voorkomen. Beste is om even de werkplaats te bellen en vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

grotere batterij betekend ook gewoon minder laadsessies, ik heb geen thuislader dus ben voornamelijk aangewezen op openbare laadpunten, al dan niet DC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvde1
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 28-05 12:54
Vandaag een proefrit gedaan met een 85. Viel heel goed mee, alleen was ik verrast van de prestaties...die me toch wat tegenvielen. Die 286 pk voelden echt niet zo aan, ook niet toen ik de sportstand had geselecteerd. Ik rij nu met een bmw x1 25 hybride met een gecombineerd vermogen van 245 pk en die voelt toch heel wat levendiger aan. De Elroq is geen lichte jongen, maar dat is mijn huidige bmw ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
bartvde1 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 15:19:
Vandaag een proefrit gedaan met een 85. Viel heel goed mee, alleen was ik verrast van de prestaties...die me toch wat tegenvielen. Die 286 pk voelden echt niet zo aan, ook niet toen ik de sportstand had geselecteerd. Ik rij nu met een bmw x1 25 hybride met een gecombineerd vermogen van 245 pk en die voelt toch heel wat levendiger aan. De Elroq is geen lichte jongen, maar dat is mijn huidige bmw ook niet.
Op welk punt vind je het vermogen tegenvallen en wat had je verwacht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elroq85
Die is ook vlot maar de 85 is net nog iets sneller in de sprint. Maar zonder motorgeluid "lijkt" het minder snel te gaan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• techdeck
Hybride auto met een elektrische auto vergelijken? Geen idee of dat een eerlijke vergelijking is. Een elektrische fiets vergelijken met een elektrische scooter lijkt me ook lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McNoob
  • Nu online
Holzschuh schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:31:
[...]
Heb die berekening ook gemaakt. Ik kwam op net geen 5K verschil uit. Geen idee of ik zo'n luxepaard ben maar dat waren die paar cm me niet waard.
Ik kwam op 30 euro per maand extra voor ~100L meer bagageruimte en een kanteldak. Met een gezin van 4, waarvan 3 dames, en de meeste vakanties met deze auto is het dat bedrag voor mij meer dan waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankythefly
  • Laatst online: 10:10
McNoob schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 17:34:
[...]

Ik kwam op 30 euro per maand extra voor ~100L meer bagageruimte en een kanteldak. Met een gezin van 4, waarvan 3 dames, en de meeste vakanties met deze auto is het dat bedrag voor mij meer dan waard.
Is dat zakelijke lease?

Privelease bij Skoda naast elkaar gezet:
Enyaq Selection 60 met metallic 60/15.000 >> 745 euro pmnd
Elroq Business ed, metallic en Clever+winter >> 624 euro pmnd

Dat is 121 euro verschil. UItrusting scheelt nauwelijks, Enyaq uiteraard ruimer, maar dat verschil is echt groot.

Dus voor privelease is de keuze makkelijk gemaakt als je de ruimte niet nodig hebt.

Elroq 63 BE Timiano Groen + Lodge

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Decibel
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 28-05 21:41
Vandaag ook proefrit gehad in de Elroq en de knoop doorgehakt.

In de leaseportal (Arval) van de zaak een Elroq besteld!
Elroq 60 Sportline
Advanced pack
Warmtepomp
Tiamano Green

Levertijd zou eind juni zijn kon de dealer (Wealer) mij vertellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McNoob
  • Nu online
Frankythefly schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:42:
[...]

Is dat zakelijke lease?

Privelease bij Skoda naast elkaar gezet:
Enyaq Selection 60 met metallic 60/15.000 >> 745 euro pmnd
Elroq Business ed, metallic en Clever+winter >> 624 euro pmnd

Dat is 121 euro verschil. UItrusting scheelt nauwelijks, Enyaq uiteraard ruimer, maar dat verschil is echt groot.

Dus voor privelease is de keuze makkelijk gemaakt als je de ruimte niet nodig hebt.
Ja klopt zakelijke lease, En ik moet mezelf inderdaad verbeteren nadat ik de berekening erbij heb gepakt, de Elroq BE 85 was dikker aangekleed voor dat bedrag. o.a. 21", Winterpakket, advanced pack en DCC zaten daarbij. Een aantal onderwerpen zitten wel al in de Enyaq BE 85 (clever en plus pakket) en met wat kleinere velgen en geen warme kont op de achterbank konden wij ook prima leven. De kofferbak ruimte telt voor ons veel zwaarder.

Het verschil per maand t.o.v. private lease is wel groter dan ik dacht :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonPedro
  • Laatst online: 28-05 20:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBJ5ZIWMfmMpB61Te6AxpiAct4U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0pyzyZNnjkYrYmmMvmNWzK8O.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.autoblog.nl/n...e-skoda-elroq-vrs-7084181

Voor wie een Elroq sportline nog wel wat sportiever mag, de Elroq vRS 😎
Wel met de doorlopende DRL aan de voorzijde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankythefly
  • Laatst online: 10:10
McNoob schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 22:10:
[...]

Ja klopt zakelijke lease, En ik moet mezelf inderdaad verbeteren nadat ik de berekening erbij heb gepakt, de Elroq BE 85 was dikker aangekleed voor dat bedrag. o.a. 21", Winterpakket, advanced pack en DCC zaten daarbij. Een aantal onderwerpen zitten wel al in de Enyaq BE 85 (clever en plus pakket) en met wat kleinere velgen en geen warme kont op de achterbank konden wij ook prima leven. De kofferbak ruimte telt voor ons veel zwaarder.

Het verschil per maand t.o.v. private lease is wel groter dan ik dacht :o
Ah oke. Het verschil is idd erg groot bij privelease. Ik denk dat ze de Elroq gunstiger berekend hebben (hogere restwaarde bijv) wat het verschil zou verklaren.

Elroq 63 BE Timiano Groen + Lodge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empie69
Flix20 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 14:13:

Zijn er anderen met dit probleem? Dit is echt heel onhandig lijkt me...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mauri Pr
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 14-04 09:28
Volgens Honeymoon zou mijn auto week 11 geproduceerd worden

Week 11, geen bericht, week 12 ook niet, eind week 12 gemaild en uiteindelijk kreeg ik dinsdag week 13 de start productie, en vrijdag het chassisnummer.

Grappig genoeg zei pouw al die tijd week 12 productie, daarmee week 16-17 aflevering, zou nu dan wel week 17-18 worden

Hij is in ieder geval geproduceerd!

60, Be + clever

Elroq60

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elroq1990
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 28-05 22:30
Mauri Pr schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 11:37:
Volgens Honeymoon zou mijn auto week 11 geproduceerd worden

Week 11, geen bericht, week 12 ook niet, eind week 12 gemaild en uiteindelijk kreeg ik dinsdag week 13 de start productie, en vrijdag het chassisnummer.

Grappig genoeg zei pouw al die tijd week 12 productie, daarmee week 16-17 aflevering, zou nu dan wel week 17-18 worden

Hij is in ieder geval geproduceerd!

60, Be + clever
Bij mij hetzelfde. De auto zou in week 11 geproduceerd worden. Van de week contact gehad met de dealer en zij gaven aan dat het iets vertraagd is, productie nu deze week (week 13). Aflevering verwacht in week 17/18.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patox
Elroq1990 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:12:
[...]

Bij mij hetzelfde. De auto zou in week 11 geproduceerd worden. Van de week contact gehad met de dealer en zij gaven aan dat het iets vertraagd is, productie nu deze week (week 13). Aflevering verwacht in week 17/18.
Same hier - zou week 10 productie zijn, week 12 in Nederland. Maar dat is wat verschoven. Inmiddels is hij al sinds 11 maart onderweg. Geduldig blijven is wel lastig als het zo dichtbij komt! Als je weet dat het nog maanden duurt, geen probleem maar nu.. lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amuser
  • Nu online
Patox schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:19:
[...]

Same hier - zou week 10 productie zijn, week 12 in Nederland. Maar dat is wat verschoven. Inmiddels is hij al sinds 11 maart onderweg. Geduldig blijven is wel lastig als het zo dichtbij komt! Als je weet dat het nog maanden duurt, geen probleem maar nu.. lastiger.
[quote]Patox schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:19:
[...]

En wanneer had je ‘m besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh0tterke
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-05 14:39
Decibel schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 22:01:
Vandaag ook proefrit gehad in de Elroq en de knoop doorgehakt.

In de leaseportal (Arval) van de zaak een Elroq besteld!
Elroq 60 Sportline
Advanced pack
Warmtepomp
Tiamano Green

Levertijd zou eind juni zijn kon de dealer (Wealer) mij vertellen.
Werken jullie in Nederland ook met een TCO? Ik begin bij een nieuwe werkgever en krijg daar een TCO budget van €1025 (5 jaar - 30k km per jaar) en ben van plan een Elroq te bestellen maar heb nog geen idee wat ik van opties kan nemen met die TCO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:44
In NL spreken we meestal van Leasebudget ipv TCO, wat waarschijnlijk wel ongeveer op hetzelfde neer zal komen.

Verder valt er voor jouw vraag weinig te vergelijken...
Leasebudgetten verschillen al per werkgever; (lease-) prijzen verschillen per werkgever/ leasemaatschappij en per land

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• techdeck
Hoe praktisch is de kofferruimte van de Elroq?

Voor degene die benieuwd zijn naar de bruikbaarheid van de kofferruimte in een Elroq.

Hierbij:

YouTube: Skoda ELROQ Review - best selling EV in 2025?

Spreicher Elektrisiert heeft recente ook iets vergelijkbaars gedaan, maar met andere use-cases.
Voor jonge gezinnen is het misschien handig om te weten of ze überhaupt een kinderwagen kwijt kunnen en zo ja hoe?

[ Voor 8% gewijzigd door techdeck op 29-03-2025 16:17 ]

Pagina: 1 ... 19 ... 33 Laatste