Betreffende audio vind ik carplay lastig. Mijn huidige Seat Ateca heeft wired carplay en standaard BE audio. De DAB+ radio klinkt gewoon goed, audio via Carplay (spotify) vind ik zeker minder sprankelend en dynamisch.
Je hebt in Spotify ook gewoon een EQ toch, daar ff aan pielen voor beter resultaat.m.eddy schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:19:
Betreffende audio vind ik carplay lastig. Mijn huidige Seat Ateca heeft wired carplay en standaard BE audio. De DAB+ radio klinkt gewoon goed, audio via Carplay (spotify) vind ik zeker minder sprankelend en dynamisch.
Kan niet stoppen met ontploffen!
Ik heb de Skoda Elroq 60 business edition besteld via mijn werkgever (Alphabet Lease)
Achteraf mag ik er pas een trekhaak op laten zetten (kwestie tussen Alphabet Lease en werkgever) maar dan kost het bijna het dubbele t.o.v. AF fabriek.
Nu hoor ik bij de dealer dat er reeds een half jaar software problemen zijn bij Skoda waardoor het nu NIET mogelijk is om de trekhaak achteraf te monteren op de Elroq ook al heb je trekhaakvoorbereiding.
Iemand een update ?
Achteraf mag ik er pas een trekhaak op laten zetten (kwestie tussen Alphabet Lease en werkgever) maar dan kost het bijna het dubbele t.o.v. AF fabriek.
Nu hoor ik bij de dealer dat er reeds een half jaar software problemen zijn bij Skoda waardoor het nu NIET mogelijk is om de trekhaak achteraf te monteren op de Elroq ook al heb je trekhaakvoorbereiding.
Iemand een update ?
in de Enyaq is het nu dat je de eerste keer de vraag krijgt en dat ie dat onthoud.TweakTom92 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:59:
[...]
Is er hier iemand die weet of in de Elroq de CarPlay via USB verbinding maakt als je die aansluit, of dat dit altijd draadloos gaat?
Ik heb mijn telefoon draadloos ingesteld en de telefoon van mijn vriendin bedraad. Meestal rij ik dus pakt ie gewoon mijn telefoon maar als zij rijdt sluit ze het kabeltje aan en dan druk je op het scherm op het Skoda logo en dan kiest ze haar telefoon
Heeft iemand al een Elroq succesvol gekoppeld met Homeassistant voor automations?
Ik heb geen update, maar kreeg dezelfde informatie van mijn dealer.Chrisqq schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:51:
Ik heb de Skoda Elroq 60 business edition besteld via mijn werkgever (Alphabet Lease)
Iemand een update ?
Welke mogelijkheden biedt dit? Ook nog andere zaken dan wat kan via de MySkoda app? Of gaat het vooral om automatiseren?techdeck schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:34:
Heeft iemand al een Elroq succesvol gekoppeld met Homeassistant voor automations?
Ik kwam deze website tegen die je de mogelijkheid geeft de Elroq vast te visualiseren op je oprit of in je straat. Je hebt er verder niets aan, maar het is wel grappig.
https://skodaelroqexperience.co.uk/
Camera vereist uiteraard, dus link openen op je mobiel.
https://skodaelroqexperience.co.uk/
Camera vereist uiteraard, dus link openen op je mobiel.
:strip_exif()/f/image/fL4TjtBnTlggAbFS3spxSpKi.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 39% gewijzigd door mindgarp op 04-03-2025 14:23 ]
Hier zojuist mail vanuit de LM gekregen met de info waaronder het kenteken.
Nu klopt die nav de catalogus prijs vanuit de RDW data dus had al een vermoede maar die klopte dus!
Duurt al met al dan wel lang vergelijken met andere hier. Kenteken staat al ruim een week in de database maar ophalen kan volgende week woensdag pas op z'n vroegst.
Nu klopt die nav de catalogus prijs vanuit de RDW data dus had al een vermoede maar die klopte dus!
Duurt al met al dan wel lang vergelijken met andere hier. Kenteken staat al ruim een week in de database maar ophalen kan volgende week woensdag pas op z'n vroegst.
PSN: Flix20-NL
Hallo, ik heb een elroq besteld. Sportline 60, incl winter pakket en trekhaak. En de business upgrade plus. Skoda is nieuw voor mij en nu vraag ik mij af hoe goed het standaard geluid is in de Skoda? Wie heeft ervaring mee, bijvoorbeeld in de enyaq… lees het graag!
Daarvan heb ik vandaag om 08:20 al wat gezegd over mijn Elroq...;-)Stiff81 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:15:
Hallo, ik heb een elroq besteld. Sportline 60, incl winter pakket en trekhaak. En de business upgrade plus. Skoda is nieuw voor mij en nu vraag ik mij af hoe goed het standaard geluid is in de Skoda? Wie heeft ervaring mee, bijvoorbeeld in de enyaq… lees het graag!
Ai… dan ben ik niet zo scherp. Ik ga kijken.Elroq85 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:22:
[...]
Daarvan heb ik vandaag om 08:20 al wat gezegd over mijn Elroq...;-)
Maar samengevat?
Voor standaard wat mij betreft prima maar zoals gezegd ben ik geen "boem-boem" liefhebber. Ik weet niet precies hoe die "muziek" heet dus omschrijf ik het maar even zo...Stiff81 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:29:
[...]
Ai… dan ben ik niet zo scherp. Ik ga kijken.
Maar samengevat?
Vandaag contact gehad met dealer, volgende week productie, levering eind maart/begin april.
Mijn aanname is dat de MySkoda app geen automations heeft (ook geen eenvoudige iftt optie). Persoonlijk nooit gebruik gemaakt van de app ook niet met mijn huidige auto. Concrete usecase. Ik wil dat de auto wordt verwarmd om werkdagen op het moment dat de auto kouder is dan 10 graden of gekoeld wordt als het 20 graden is.mindgarp schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:14:
[...]
Welke mogelijkheden biedt dit? Ook nog andere zaken dan wat kan via de MySkoda app? Of gaat het vooral om automatiseren?
Groen dealerkenteken.Bob Popcorn schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:49:
[...]
Duits kenteken toevallig?Die heb ik gereden bij Wittebrug Den Haag, vond het geluid (draadloos carplay) prima, deed niet onder voor mijn Octavia. Is idd geen supergeluid (vergeleken met een X5 met Harman Kardon
) maar ik vond het niet dramatisch slecht. Ben er wel gevoelig voor namelijk.
mag hopen dat elke dealer wel 1 of meerdere demos hebben rijden.
Ik heb in De Meern in een enyaq gezeten die volgens de dealert dezelfde standaard speakers zou hebben als de elroq. Het geluid viel zeker niet tegen. Ik heb de installatie (tot ongenoegen van de verkopers) redelijk hard opengedraaid. Geen vervorming, geen trilling in de deuren te horen. Voor standaard speakers was ik best onder de indruk. Ter vergelijking. De Dynaudio speakers uit mijn oude passat gte highline waren beduidend slechter.
[edit: typo]
[edit: typo]
Stiff81 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:15:
Dank voor je info. Top! Ik heb een golf highline gehad, dus denk dat dat hetzelfde zou zijn geweest.
Ik heb de 60 uitvoering gekozen, prijstechnisch.
Het is mijn eerst full electric en ben benieuwd.
Iemand enig idee wat het reeele bereik gaat zijn (met een wat zwaardere rechtervoet, tot max +30 op de snelweg)
Iemand enig idee wat het reeele bereik gaat zijn (met een wat zwaardere rechtervoet, tot max +30 op de snelweg)
debom schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:36:
Ik heb in De Meern in een enyaq gezeten die volgens de dealert dezelfde standaard speakers zou hebben als de elroq. Ik het geluid viel zeker niet tegen. Ik heb de installatie (tot ongenoegen van de verkopers) redelijk hard opengedraaid. Geen vervorming, geen trilling in de deuren te horen. Voor standaard speakers was ik best onder de indruk. Ter vergelijking. De Dynaudio speakers uit mijn oude passat gte highline waren beduidend slechter.
[...]
+30 is gelijk aan 30% extra verbruik, dan kun je zelf rekenen afhankelijk van de buitentemperatuur, 130km/h in de winter gaat het echt snel, zou me verbazen als je de 200km haaltStiff81 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:39:
Dank voor je info. Top! Ik heb een golf highline gehad, dus denk dat dat hetzelfde zou zijn geweest.
[...]
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Voor de leaserijders onder ons; hebben jullie toegang tot die honeymoon omgeving gekregen van jullie LM? Of zelf de dealer gebeld en erom gevraagd?
Is het overigens een idee om een kolom aan de Excel sheet toe te voegen, waarbij men aan kan geven dat het om lease gaat? Misschien met e.v.t. LM erbij.. Dan kunnen we zien welk percentage lease is.
Is het overigens een idee om een kolom aan de Excel sheet toe te voegen, waarbij men aan kan geven dat het om lease gaat? Misschien met e.v.t. LM erbij.. Dan kunnen we zien welk percentage lease is.
[PSN: carlhendrix] | Steam ID : n3w_w4rri0r |
Het is schijnbaar alleen voor dealers die onder Pon vallen. Als dat voor jouw dealer geldt, hoef je het niet aan te vragen, het is standaard (voorkomt een hoopt belletjes en emails over de status van de bestelling, denk ik).carlhendrix schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:18:
Voor de leaserijders onder ons; hebben jullie toegang tot die honeymoon omgeving gekregen van jullie LM? Of zelf de dealer gebeld en erom gevraagd?
Uiteraard moet de dealer dan wel jouw emailadres aan de bestelling gekoppeld hebben. Anders gaan de updates wellicht naar de leasemaatschappij.
Ik wilde hetzelfde, omdat het bedrag dan niet in de bijtelling meegenomen zou worden. Maar kreeg inderdaad van de dealer de melding dat er geen tools beschikbaar gemaakt worden om de software in de Elroq aan te passen zodat de auto 'weet' dat er een trekhaak op zit. Dit is nodig om veel systemen goed te laten functioneren (parkeersensoren, rem-regeneratie verlagen, etc).Chrisqq schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:51:
Ik vraag mij af of een warmtepomp het waard is wanneer je niet thuis kan laden en het grootste accupakket neemt. Mijn werkgever wil het liefst dat je op kantoor oplaad wanneer een laadpaal op eigen terrein niet mogelijk is. Het bedrag voor een warmtepomp kan ik dan besteden aan andere opties of wanneer ik dit niet doe zal dit mij per maand zo'n 20 eu besparen.
Die berekening klopt niet helemaal. Als je +30 harder rijd (130 in plaats van 100) gaat je luchtweerstand meer dan twee keer omhoog. Luchtweerstand werkt alles behalve linear.MarcelGo schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:48:
[...]
+30 is gelijk aan 30% extra verbruik, dan kun je zelf rekenen afhankelijk van de buitentemperatuur, 130km/h in de winter gaat het echt snel, zou me verbazen als je de 200km haalt
Nou komt niet al het verbruik puur uit luchtweerstand, je hebt andere verliezen, rolweerstand etc die minder hard meeschalen, dus 130km/u is ook niet zomaar 2x meer verbruik dan 100km/u, maar 30% is wel een lage inschatting.
[ Voor 19% gewijzigd door TweakTom92 op 04-03-2025 17:50 ]
Naast de Skoda Elroq staat ook de Hyundai Kona nog op mijn shortlist. Deze kan ik tot de max samenstellen. Zijn er mensen die deze twee auto's hebben vergeleken? Voordeel van de Elroq is dat op deze een groter accupakket mogelijk is. De grootste accu van de Kona komt qua range toch een stuk minder verder.
Ik heb hem om deze reden ook niet genomen. Ik kan (en mag) thuis aan een openbare paal laden waardoor ik hem kan voorverwarmen. Dan heb je voor kortere ritten weinig aan een warmtepomp.remcodh078 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:33:
Ik vraag mij af of een warmtepomp het waard is wanneer je niet thuis kan laden en het grootste accupakket neemt. Mijn werkgever wil het liefst dat je op kantoor oplaad wanneer een laadpaal op eigen terrein niet mogelijk is. Het bedrag voor een warmtepomp kan ik dan besteden aan andere opties of wanneer ik dit niet doe zal dit mij per maand zo'n 20 eu besparen.
Warmtepomp in Nederland is vrijwel nutteloos, verblijf je langere periodes in Scandinavië of Zwitserland gedurende de winter dan kan je het overwegen, anders zonde van je geld.remcodh078 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:33:
Je hebt gelijk, maar als je de praktijk autowegverbruik cijfers van een paar youtubers vergelijkt is 30% best een redelijke schattingTweakTom92 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:35:
[...]
Die berekening klopt niet helemaal. Als je +30 harder rijd (130 in plaats van 100) gaat je luchtweerstand meer dan twee keer omhoog. Luchtweerstand werkt alles behalve linear.
Nou komt niet al het verbruik puur uit luchtweerstand, je hebt andere verliezen, rolweerstand etc die minder hard meeschalen, dus 130km/u is ook niet zomaar 2x meer verbruik dan 100km/u, maar 30% is wel een lage inschatting.
Ik heb de iD3 met dezelfde motor en 58kw accu. De elroq is iets zwaarder en heeft daarom een iets grotere accu. Ik rij ook niet bepaald zuinig (hij trekt zo lekker op). Ik zit in de winter op 20kw/100km. Op de langere termijn (inmiddels dik 4 jaar) zit ik op 17.7kw/100km. In de praktijk komt dat neer op ~270km tot 310km actie radius. Dit is met 100% geladen.Stiff81 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:39:
[...]
:strip_exif()/f/image/pOijnJSxkBl3X8NwSkkHEfrr.jpg?f=fotoalbum_large)
Van EV database, koude winter en snelweg verbruik is wel iets hoger, deze waarde zal aardig overeenkomen met 130 km/h in de winter en dan 80% van het totaal is toch wel beperkt
Maar makkelijk op te lossen door 100km/h te gaan rijden
[ Voor 7% gewijzigd door MarcelGo op 04-03-2025 20:23 ]
Je kunt gerust opladen tot 100% SoC als dat nodig is. Het enige dat slecht is voor de accu, is 'm volgeladen laten staan. Maar als je bijvoorbeeld 's nachts laad en de volgende ochtend gaat rijden, dan is 100% geen probleem.MarcelGo schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:21:
[Afbeelding]
Van EV database, koude winter en snelweg verbruik is wel iets hoger, deze waarde zal aardig overeenkomen met 130 km/h in de winter en dan 80% van het totaal is toch wel beperkt
Maar makkelijk op te lossen door 100km/h te gaan rijden
Ja, dat ben ik met je eens, als je dat doet wil je hem nog steeds niet helemaal leegrijden, en je daadwerkelijke bereik is altijd wat minder. (de naam van de prognose meter is niet voor niets GOM)mindgarp schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:53:
[...]
Je kunt gerust opladen tot 100% SoC als dat nodig is. Het enige dat slecht is voor de accu, is 'm volgeladen laten staan. Maar als je bijvoorbeeld 's nachts laad en de volgende ochtend gaat rijden, dan is 100% geen probleem.
Ik rijd al 10 jaar volledig elektrisch en heb al van alles meegemaakt van een Zoe met de kleinste accu dagelijks van Lelystad naar Schiphol in de winter achter een vrachtwagen hangen, een VW e-Golf naar Zuid Frankrijk en nog een paar EV’s. Maar ook laadproblemen door defecte laadpalen en kuren van de auto bij werkende laadpalen, en een tip, vertrouw niet op de laatste laadpaal maar hou wat marge voor een alternatief anders staat het best lullig met een lege accu.
Deze link al eens gedeeld in een post. Dit is een snelwegtest met 130 km/u van een ID3 met ditzelfde accupakket.Stiff81 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:39:
[...]
- Winter
- Winterbanden
- 130 km/u
YouTube: The NEW VW Id.3 Pro 2024 (59 kWh) - 130 km/h range test (81mph)
Elroq 63 BE Timiano Groen + Lodge
TLDR: 216km met een lichtere auto en minder frontaal oppervlak, klopt aardig, denk nu even een jaartje of 2 verder en 6 of 7% degradatieFrankythefly schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:29:
[...]
Deze link al eens gedeeld in een post. Dit is een snelwegtest met 130 km/u van een ID3 met ditzelfde accupakket.Zo'n beetje de slechtste omstandigheden voor een EV.
- Winter
- Winterbanden
- 130 km/u
YouTube: The NEW VW Id.3 Pro 2024 (59 kWh) - 130 km/h range test (81mph)
Ik heb m’n Enyaq erin zitten, maar ik ga er vanuit dat de Elroq ook gewoon werkt:techdeck schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:34:
Het grote Škoda ENYAQ iV Home Assistant integratie topic
Ik heb er zelf meerdere automations erin zitten:
Waarschuwing als de deuren niet op slot zijn.
Waarschuwing als de stekker niet in de auto zit als ik naar bed ga.
Auto begint een half uur voordat ik weg ga bij kantoor automatisch te koelen/opwarmen
En zo kan je er nog veel meer van maken.
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Vandaag de mail gehad dat de hij onderweg is naar Nederland
Omdat ik het excel sheetje niet meer kan vinden
- 17 februari besteld
- 17 februari productie week bekend
- 1 maart start met de bouw
- 5 maart transport naar Nederland
Gaat hier over een 60BE die al door de dealer besteld was als voorraad
- 17 februari besteld
Vandaag de mail gehad dat de de Elroq is vertraagd. besteld begin november, levering vertraagd naar week 18. Gaat om een 60BE. begrijp niet helemaal hoe het kan dat latere bestellingen eerder geleverd worden.
Het staat er letterlijk bij. Hij heeft een model genomen welke de dealer al besteld was.
ik ben niet helemaal scherp vandaag, sorry!Flix20 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:09:
Het staat er letterlijk bij. Hij heeft een model genomen welke de dealer al besteld was.
Overigens snap ik de 'frustratie' heus wel.noordpool schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:13:
[...]
ik ben niet helemaal scherp vandaag, sorry!
Als ik hier lees dat bij sommige de auto 1 week na transport al gereed is om af te halen, de ander vermoedelijk op hetzelfde transport(gezien de datum) ook al afgeleverd zijn en ik moet 3/4 weken wachten na transport
Duurt lang!
Wellicht een reden voor de vertragingen:
TLDR: Er vallen geen gedwongen ontslagen. Het gaat enkel om het niet verlengen van tijdelijke contracten en geen vervanging voor gepensioneerden.
https://www.autovisie.nl/...nen-meer-dan-8-000-banen/
Header:
TLDR: Er vallen geen gedwongen ontslagen. Het gaat enkel om het niet verlengen van tijdelijke contracten en geen vervanging voor gepensioneerden.
Header:
Bij Skoda verdwijnen meer dan 8.000 banen
Op z’n zachtst gezegd, gaat het niet zo lekker in autoland. Mercedes schrapt banen, Volkswagen doet hetzelfde, bij Maserati wordt de geldkraan dichtgedraaid en ook Skoda moet maatregelen nemen. Het merk gaat meer dan 8.000 banen schrappen.
Nee niet echt en ook niet overwogen. Wat een ontzettend lelijke auto is dat maar smaken verschillen natuurlijk. Puur obv technische specs zou ik het niet weten.remcodh078 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:37:
Naast de Skoda Elroq staat ook de Hyundai Kona nog op mijn shortlist. Deze kan ik tot de max samenstellen. Zijn er mensen die deze twee auto's hebben vergeleken? Voordeel van de Elroq is dat op deze een groter accupakket mogelijk is. De grootste accu van de Kona komt qua range toch een stuk minder verder.
Buiten het feit dat je voorraadmodellen besteld kan het ook komen van een bepaalde configuratie. Als jij een HUD hebt besteld en deze zijn tijdelijk niet voorradig wordt je weer naar achteren geschoven.noordpool schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:01:
Gaat om een 60BE. begrijp niet helemaal hoe het kan dat latere bestellingen eerder geleverd worden.
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Dat is wel het vervelende van die pakketten structuur ja. Dat je pakket X moet nemen omdat je bijv. elektrische stoelen wil. Maar dat die hud, die ook in dat pakket zit, je gestolen kan worden.P_de_B schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:29:
[...]
Buiten het feit dat je voorraadmodellen besteld kan het ook komen van een bepaalde configuratie. Als jij een HUD hebt besteld en deze zijn tijdelijk niet voorradig wordt je weer naar achteren geschoven.
Vervolgens wordt je vertraagd omdat de hud niet op voorraad is

Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Een autofabrikant zal in de regel bestelde auto's zo snel mogelijk willen produceren om de omzet die dat genereert op kortst mogelijke termijn te realiseren. Daarnaast hebben alle autofabrikanten te maken met Europese emissiedoelstellingen, die VAG op dit moment niet haalt (wat kan leiden tot hoge boetes). Het verkopen en produceren van EV's heeft daarom de hoogste prioriteit. Om die reden neemt Skoda genoegen met een kleinere marge op EV's dan op ICE-auto's, zoals Klaus Zellmer laatst heeft aangegeven.carlhendrix schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:19:
Wellicht een reden voor de vertragingen:
Header:
[...]
Haha, herkenbaar!MarcelGo schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:25:
[...]
Ja, dat ben ik met je eens, als je dat doet wil je hem nog steeds niet helemaal leegrijden, en je daadwerkelijke bereik is altijd wat minder. (de naam van de prognose meter is niet voor niets GOM)
Ik rijd al 10 jaar volledig elektrisch en heb al van alles meegemaakt van een Zoe met de kleinste accu dagelijks van Lelystad naar Schiphol in de winter achter een vrachtwagen hangen, een VW e-Golf naar Zuid Frankrijk en nog een paar EV’s. Maar ook laadproblemen door defecte laadpalen en kuren van de auto bij werkende laadpalen, en een tip, vertrouw niet op de laatste laadpaal maar hou wat marge voor een alternatief anders staat het best lullig met een lege accu.
Ik heb niet zoveel EV-ervaring als jij, maar rij ook alweer 5 jaar elektrisch. Heb in die tijd ook van alles beleefd, vooral in het buitenland. Maar ik moet zeggen dat dit vooral in de eerste jaren was, de laatste twee zomervakanties waren eigenlijk probleemloos. Nou ga ik de komende zomer naar Kroatië en dat is nog wel een beetje spannend, als ik naar de dekking van snelladers kijk..
Ik heb zowat het hele Youtube afgestruind voor video's van de Elroq, en ergens meen ik gehoord te hebben (veel van die video's zijn duits) dat Skoda ervoor heeft gekozen om vanaf maart vollop te gaan produceren.
ook in de autoblog video over de Elroq zegt Wouter dat deze auto 'moet' slagen... en als je iets dan niet wil als fabrikant zijnde zijn leveringsproblemen...
ik denk dat het allemaal wel meevalt , in 2020 bij mijn Golf was het nog volop corona, toen schoten die levertijden echt alle kanten op.
feitelijk is niks zeker tot je een belletje krijgt van de dealer dat de auto bij hun op het terrein is gelost en ze graag een leverafspraak willen maken.
ook in de autoblog video over de Elroq zegt Wouter dat deze auto 'moet' slagen... en als je iets dan niet wil als fabrikant zijnde zijn leveringsproblemen...
ik denk dat het allemaal wel meevalt , in 2020 bij mijn Golf was het nog volop corona, toen schoten die levertijden echt alle kanten op.
feitelijk is niks zeker tot je een belletje krijgt van de dealer dat de auto bij hun op het terrein is gelost en ze graag een leverafspraak willen maken.
Helder. Alleen heb ik nog niet voor ogen wat het ‘daadwerkelijke’ bereik is van de 60 batterij. Wltp is 400+, maar gok ik een beetje goed dat het ongeveer 325 zal zijn bij ‘normaal’ gebruik?TweakTom92 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:35:
[...]
Die berekening klopt niet helemaal. Als je +30 harder rijd (130 in plaats van 100) gaat je luchtweerstand meer dan twee keer omhoog. Luchtweerstand werkt alles behalve linear.
Wat is de BE toevoeging?fork74 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:12:
- 17 februari besteld
De mijne gisteren besteld en komt in week 21.
Business EditionStiff81 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:49:
[...]
Wat is de BE toevoeging?
De mijne gisteren besteld en komt in week 21.
Zelf heb ik 4 jaar een Kona gereden en nu een week de Elroq.
De Elroq is echt een ander slag auto. En voelt echt als een upgrade t.o.v. de Kona.
De zitruimte op de achterbank in de Kona is minimaal met grote kinderen. Onder de stoelen is geen ruimte voor je voeten dus voor mijn kinderen is de Elroq een dikke vooruitgang.
Betreft het bereik maakt het niet veel uit.
De Elroq heeft 77Kwh met op het moment een gemiddeld verbruik van 20Kwh per 100 Km kom ik ook maar tot max 385 KM bij 100% laden (op dit moment).
De Kona heeft een 64Kwh accu maar rijd iets zuiniger en zit daardoor rond hetzelfde bereik (op dit moment).
De rijhulpsystemen zijn in de Elroq een stuk rustiger (De laneassist bij een Kona piept in stereo geluid terwijl de Elroq het stuur laat trillen). Geeft meer rust in de auto.
Elroq heeft een trekhaak die 1000 kg mag trekken een Kona 750 max.
Afhankelijk van je eigen situatie is het een afweging wat je echt nodig gaat hebben en waar je concessies in kan doen.
En uiterlijk is een kwestie van smaak en persoonlijk.
De Elroq is echt een ander slag auto. En voelt echt als een upgrade t.o.v. de Kona.
De zitruimte op de achterbank in de Kona is minimaal met grote kinderen. Onder de stoelen is geen ruimte voor je voeten dus voor mijn kinderen is de Elroq een dikke vooruitgang.
De Elroq heeft 77Kwh met op het moment een gemiddeld verbruik van 20Kwh per 100 Km kom ik ook maar tot max 385 KM bij 100% laden (op dit moment).
De Kona heeft een 64Kwh accu maar rijd iets zuiniger en zit daardoor rond hetzelfde bereik (op dit moment).
De rijhulpsystemen zijn in de Elroq een stuk rustiger (De laneassist bij een Kona piept in stereo geluid terwijl de Elroq het stuur laat trillen). Geeft meer rust in de auto.
Afhankelijk van je eigen situatie is het een afweging wat je echt nodig gaat hebben en waar je concessies in kan doen.
remcodh078 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:37:
Hier eigenlijk idem de auto direct afgeschreven. Wat een vind ik dat een gedrocht op wielen zeg.Elroq85 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:26:
[...]
Nee niet echt en ook niet overwogen. Wat een ontzettend lelijke auto is dat maar smaken verschillen natuurlijk. Puur obv technische specs zou ik het niet weten.
Volgens mij is de EV3 technisch gelijk (zelfde platform) dus als de techniek de doorslag zou geven, zou ik eerder voor de EV3 gaan (wat ik ook geen mooie auto vind)
Dit is goed te weten. Als ik de 300 haal, moet ik dus blij zijn 🙄debom schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:40:
[...]
Ik heb de iD3 met dezelfde motor en 58kw accu. De elroq is iets zwaarder en heeft daarom een iets grotere accu. Ik rij ook niet bepaald zuinig (hij trekt zo lekker op). Ik zit in de winter op 20kw/100km. Op de langere termijn (inmiddels dik 4 jaar) zit ik op 17.7kw/100km. In de praktijk komt dat neer op ~270km tot 310km actie radius. Dit is met 100% geladen.
De Elroq een verbruik van gemiddeld 20 kWh/100 km???djtricky schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:50:
[...]
Wow, dat is veel meer dan ik nu verbruik....ik zit aan de 17.2 kWh/100 km en met 80% snelweg.
Ja idd zit nu met zo'n 1100 Km op de teller op 20kWh/ 100 km.
Alleen hebben wij hier in ons deel van het land geen snelweg
Heb ook de voorverwarming aanstaan op werkdagen.
De drive mode staat op normaal.
Elroq85 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:44:
[...]
De Elroq een verbruik van gemiddeld 20 kWh/100 km???
Wow, dat is veel meer dan ik nu verbruik....ik zit aan de 17.2 kWh/100 km en met 80% snelweg.
Dank voor je reactie. Heb je het over het laatste model Kona of die er voor? De nieuwere is dacht ik best ruim op de achterbank en zelfs geschikt voor langere mensen zie ik in de reviews. Qua range dat het weinig verschil maakt vind ik wel zorgwekkend!djtricky schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:50:
[...]
Heb je trouwens het standaard geluidssysteem? Zo ja, wat vind je er van?djtricky schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:50:
[...]
Mmm....evt. voorverwarmen doe ik aan de laadkabel maar niet zo vaak eerlijk gezegd. Ik rijd altijd in de "B" stand dus zoveel mogelijk recuperatie. Airco uit tenzij het nodig is. Maar zoals gezegd veel snelwegkilometers met ca. 100 km/u.djtricky schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:48:
Ja idd zit nu met zo'n 1100 Km op de teller op 20kWh/ 100 km.
[...]
Ik heb het voor je in de Excel-sheet gezet, aangezien ik toch bezig was.fork74 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:12:
- 17 februari besteld
Zie dat we dezelfde dealer hebben en qua planning vrijwel gelijk lopen!
Voor mijn Elroq 85 Business Edition was het:
0 = Bevestiging van de dealer dat de auto is besteld - 13 januari
1 = Honeymoon: Mijn nieuwe auto - 15 januari
2 = Honeymoon: De productieweek van uw ŠKODA Elroq is bekend! - 31 januari
3 = Honeymoon: Vandaag wordt gestart met de bouw van uw ŠKODA! - 28 februari
4 = Honeymoon: Uw ŠKODA Elroq is onderweg! - 4 maart
0 = Bevestiging van de dealer dat de auto is besteld - 13 januari
1 = Honeymoon: Mijn nieuwe auto - 15 januari
2 = Honeymoon: De productieweek van uw ŠKODA Elroq is bekend! - 31 januari
3 = Honeymoon: Vandaag wordt gestart met de bouw van uw ŠKODA! - 28 februari
4 = Honeymoon: Uw ŠKODA Elroq is onderweg! - 4 maart
[ Voor 18% gewijzigd door mindgarp op 05-03-2025 15:17 ]
Wie gaat de volgende Elroq review plaatsen (evt. alleen aankooptraject als begin) ?
https://www.autoweek.nl/reviews/
was niet zo bijzonder ging naar binnen bij de dealer voor een Karoq toen wilde mijn vrouw liever een Enyaq uiteindelijk is het dus een Elroq geworden.Elroq85 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:15:
Wie gaat de volgende Elroq review plaatsen (evt. alleen aankooptraject als begin) ?
Kijk, dat is lekker simpelJoensa schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:07:
[...]
was niet zo bijzonder ging naar binnen bij de dealer voor een Karoq toen wilde mijn vrouw liever een Enyaq uiteindelijk is het dus een Elroq geworden.![]()
![]()
Toch wel interessant.Joensa schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:07:
[...]
was niet zo bijzonder ging naar binnen bij de dealer voor een Karoq toen wilde mijn vrouw liever een Enyaq uiteindelijk is het dus een Elroq geworden.![]()
![]()
Niet allemaal hoor. Ik rijd gewoon prive en vind het lekker rijden ;-)mindgarp schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:35:
[...]
Toch wel interessant.De meeste mensen kiezen (denk ik) heel bewust voor een EV of omdat de werkgever elektrisch rijden verplicht stelt. Hoe ging jij dan ineens om van ICE naar BEV?
ik rijd hem prive en rij nu in een Nissan Leaf was tijd voor wat andersmindgarp schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:35:
[...]
Toch wel interessant.De meeste mensen kiezen (denk ik) heel bewust voor een EV of omdat de werkgever elektrisch rijden verplicht stelt. Hoe ging jij dan ineens om van ICE naar BEV?
Dat noem ik ook een bewuste keuze.Elroq85 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:42:
[...]
Niet allemaal hoor. Ik rijd gewoon prive en vind het lekker rijden ;-)
Gek genoeg is er in veel media voornamelijk aandacht voor duurzaamheid, als het om EV's gaat (plus de 'nadelen' natuurlijk). Maar ze zijn veel stiller en sneller dan vergelijkbare ICE auto's en bieden daarmee comfort uit een hogere klasse. Dus ik volg je 'ik vind het lekker rijden' argument helemaal.
En daar komt nog iets bij voor de Elroq (85): een hele goede actieradius, sterke motor, mooi design(smaak) en 5 jaar onderhoud voor nog geen 45K...dat heeft me wel over de streep getrokken moet ik zeggen.mindgarp schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:55:
[...]
Dat noem ik ook een bewuste keuze.
Gek genoeg is er in veel media voornamelijk aandacht voor duurzaamheid, als het om EV's gaat (plus de 'nadelen' natuurlijk). Maar ze zijn veel stiller en sneller dan vergelijkbare ICE auto's en bieden daarmee comfort uit een hogere klasse. Dus ik volg je 'ik vind het lekker rijden' argument helemaal.
De 5 jaar onderhoud betaal je gewoon zelf hoor. Je kan er ook voor kiezen om dat niet te nemen, dan gaat de prijs omlaag.
hij zegt nergens dat ie het gratis krijgt, hij betaalt 45K en daar heeft hij het onderhoud bij zitten
Maar wat valt dan onder onderhoud?
En wat voor onderhoud heb je aan een ev, met name in de eerste 5 jaar.
Setje banden, Interieurfilter, Ruitenwisser?
Banden en slijtage onderdelen vallen er natuurlijk niet onder, verder zal het je nog tegenvallen, maar tot 300 euro per 2 jaar…Flix20 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:05:
Maar wat valt dan onder onderhoud?
Ik volg even niet wat tegen zou moeten vallen?MarcelGo schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:30:
[...]
Banden en slijtage onderdelen vallen er natuurlijk niet onder, verder zal het je nog tegenvallen, maar tot 300 euro per 2 jaar…
Heb het er even bijgezocht zonder de kleine letters verder.
Dus in 5 jaar zullen ze hooguit 2 keer nieuwe remolie(en dan maak je het al bont)en interieurfilter doen.Inclusief 5 jaar onderhoud
De Elroq wordt standaard geleverd inclusief tot en met 5 jaar⁴ onderhoud, waarbij de auto, wanneer nodig, op alle belangrijke punten gecontroleerd wordt. De services die hier onder vallen bestaan uit inspectieservices, het vervangen van het interieurfilter, het verversen van de remvloeistof en het reinigen van de trommelremmen. Ook voeren we gelijk een APK uit indien het nodig is. Zo houd je je Elroq zo lang mogelijk als nieuw.
De apk hoeft bij een nieuwe auto pas na 4 jaar dus daar ‘krijg’ je er ook 1 van.
Het is mooi dat je het erbij ‘krijgt’ maar het stelt natuurlijk geen reet voor.
Uh....nee volgens mij is het standaard. En ja, het is lang niet zo duur als bij een ICE, dat is waar maar de beurtjes zijn zeker niet gratis.upje schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:59:
De 5 jaar onderhoud betaal je gewoon zelf hoor. Je kan er ook voor kiezen om dat niet te nemen, dan gaat de prijs omlaag.
Ik was niet duidelijk genoeg, ik vindt de servicebeurten van EV’s best nog prijzig, terwijl er veel minder onderhoud nodig is, 6 maanden geleden nog iets van 280 euro voor de KiaFlix20 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:11:
[...]
Ik volg even niet wat tegen zou moeten vallen?

Elroq85 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:43:
[...]
Uh....nee volgens mij is het standaard. En ja, het is lang niet zo duur als bij een ICE, dat is waar maar de beurtjes zijn zeker niet gratis.
offtopic:
Nou, ik heb wel eens de prijs van een beurt voor m'n e-Golf gezien en die was doodleuk 350/400 euro als ik het mij goed herinner. Dat soort bedragen betaal ik ook als mijn C-klasse voor een kleine beurt naar de dealer gaat.
Nou, ik heb wel eens de prijs van een beurt voor m'n e-Golf gezien en die was doodleuk 350/400 euro als ik het mij goed herinner. Dat soort bedragen betaal ik ook als mijn C-klasse voor een kleine beurt naar de dealer gaat.
De priijslijst is naar versie 10-1 gegaan: https://www.skoda.nl/-/me...-1-januari-2025-v10-1.pdf
Ik heb niet gekeken wat er veranderd is.
Ik heb niet gekeken wat er veranderd is.
Zoals altijd weer een interessante nieuwe video van Speicher:
Het piepende rempedaal ken ik uit de Enyaq demo waar ik een proefrit in heb gemaakt. Echt heel irritant. Laten we hopen dat het probleem inmiddels is opgelost en dat de Elroq er geen last van heeft.
Het piepende rempedaal ken ik uit de Enyaq demo waar ik een proefrit in heb gemaakt. Echt heel irritant. Laten we hopen dat het probleem inmiddels is opgelost en dat de Elroq er geen last van heeft.
Mooie auto, helaas nog niet aan de beurt om mijn Cupra Born te vervangen, maar anders stond deze met stip op 1. Ook voor het oog minder lomp dan de Enyaq.
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Weet iemand een Elroq te staan in de kleur Race Blue? Ik ga voor de Sportline en ik twijfel nog tussen die kleur en Steel Grey.
Blauw, Blauw, Blauw!!!!! Zou zo fijn zijn als wat meer mensen voor kleur zou kiezen in plaats van al die saaie zwarte en grijze auto's..remcodh078 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:41:
Weet iemand een Elroq te staan in de kleur Race Blue? Ik ga voor de Sportline en ik twijfel nog tussen die kleur en Steel Grey.
In de review van autoweek gebruiken ze een Race Blue versie van de Elroq
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Steel Grey in Sportline variant. Is echt prachtig met de zwart accenten!remcodh078 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:41:
Had hiervoor een Octavia in "raceblauw". Werd er een beetje moe van dus nu weer wat anders :-PM@cer schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:54:
[...]
Blauw, Blauw, Blauw!!!!! Zou zo fijn zijn als wat meer mensen voor kleur zou kiezen in plaats van al die saaie zwarte en grijze auto's..
In de review van autoweek gebruiken ze een Race Blue versie van de Elroq
Heel netjes, mijn Enyaq 60 (2021) doet deze dagen 19kWh/100km en buiten de snelweg rond de 18kWh/100km.Elroq85 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:14:
Ritje van 60 km met 20 km bebouwdekom/buitenweg en 40 km snelweg. Verbruik 15.3 kW/100 km....dat is lekker en geeft nu al actieradius van ca. 515 km. Best tevreden zo ;-)[Afbeelding]
Kortom, de Elroq is een stuk zuiniger.
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Goedemiddag allemaal.
Bij mij is het papierwerk gisteren ondertekend bij mijn werkgever, ik heb een Elroq besteld via de leasemaatschappij (PON). Helaas verder nog niets bekend over levertijd etc.
Het is een 85 Business Edition geworden in Graphite Grey met het Business Upgrade Pakket Plus.
Ik vind het dan een heel complete auto die zeker niet onder gaat doen voor de oude Karoq.
Bij mij is het papierwerk gisteren ondertekend bij mijn werkgever, ik heb een Elroq besteld via de leasemaatschappij (PON). Helaas verder nog niets bekend over levertijd etc.
Het is een 85 Business Edition geworden in Graphite Grey met het Business Upgrade Pakket Plus.
Ik vind het dan een heel complete auto die zeker niet onder gaat doen voor de oude Karoq.
De nieuwe VW APP550 motor in de Elroq85 schijnt weer een stuk zuiniger te zijn dan eerdere modellen.kw_nl schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:45:
[...]
Heel netjes, mijn Enyaq 60 (2021) doet deze dagen 19kWh/100km en buiten de snelweg rond de 18kWh/100km.
Kortom, de Elroq is een stuk zuiniger.
In de kerstvakantie heb ik proefgereden in zo'n duitse sportline raceblue!remcodh078 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:41:
Gave kleur, zeker mn 2e keus na een black magic
maar ik zie nog steeds geen 60kwh geregistreerd staan.
krijgt mijn dealer dan toch gelijk?
Bij mij voor de deurremcodh078 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:41:
Nice! De vijfde met een Elroq in dit topic zo te zien. Via welk filiaal van A-point heb je 'm?
Ik hoop het nietJoensa schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:03:
Er staat nog geen enkele Elroq 60 op kenteken in ieder geval volgens de RDWPatox schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:57:
[...]
Ik hoop het nietMaar ik denk het ook niet want er zijn zoals hier gerapporteerd al meerdere 60's gespot en onderweg naar Nederland.
Ik denk ook van niet. Begin van de week nog contact gehad met de dealer en stond nog steeds voor productie volgende week (week 11).Joensa schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:03:
We zitten nu in week 10.Elroq1990 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:42:
[...]
Ik denk ook van niet. Begin van de week nog contact gehad met de dealer en stond nog steeds voor productie volgende week (week 10).
De Elroq 60 van @fork74 is al op transport, zoals hij eerder meldde. Dus de productie is zeker gestart.
eerst zien en dan geloof ik hetmindgarp schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:45:
[...]
We zitten nu in week 10.
De Elroq 60 van @fork74 is al op transport, zoals hij eerder meldde. Dus de productie is zeker gestart.
die van mij zou ook week 10 gemaakt worden en week 13 ophalen.Elroq1990 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:42:
[...]
Ik denk ook van niet. Begin van de week nog contact gehad met de dealer en stond nog steeds voor productie volgende week (week 10).
Collega zei vanmorgen een hele trailer vol met ELROQS te zien op de A1👌😅
Elroq60
Ik geloof het ook pas als ik volgende week bericht krijg dat de auto gemaakt is, want weet dat het zomaar nog kan veranderen.Joensa schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:09:
[...]
die van mij zou ook week 10 gemaakt worden en week 13 ophalen.
Volgens mij staan er een aantal 60kwh’s in het overzicht die deze week geproduceerd zouden moeten worden, dus we komen er als het goed is snel genoeg achter. 😄