bonyuri schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:09:
[...]
Ik denk dat dit het inderdaad netjes opsomt, zo zit ik er op het moment ook in.
Bij de Scenic maak ik me vooral "zorgen" om het bereik en de laadsnelheid. In veel testen komt dit naar voren als een negatief punt. Omdat dit mijn eerste elektrische auto gaat worden weet ik ook niet goed of dat daadwerkelijk een probleem gaat zijn in de praktijk...
Als de Elroq een standaard warmtepomp had gehad en als de elektrisch verstelbare stoelen in een goedkoper pakket hadden gezeten dan was voor mij de Elroq zelfs goedkoper geweest, en was mijn keuze snel gemaakt.
Wanneer je dagelijkse rijafstand zo'n 200km of minder is, hoef je doorgaans alleen thuis te laden. Laadtijden zijn dan irrelevant.
Rekensom met Elroq 85:
Ev-database zegt Highway - Cold Weather 320km.
Neem hiervan 60% (dagelijkse max lading op 80%, leegrijden tot 20%) = 192km.
Rijd je regelmatig lange afstanden?
Op een dagje Amsterdam > Maastricht > Amsterdam zul je inderdaad in Maastricht het liefst aan een laadpaal parkeren tijdens je bezoek, zeker in de winter. Is dat in een parkeergarage, dan krijg je vaak minder dan 11kW door de hoeveelheid laadpalen; soms 7kW, bij uitzondering merk ik ook wel eens 3kW. Laders langs de straat of enkele laders op een parkeerterrein geven meestal wel 11kW.
Wanneer het minder dan 11kW is, wordt een stop op de terugweg waarschijnlijker. Maar deze stop kan vrij kort zijn omdat je al een deel geladen hebt. Daarnaast mag je thuis bijna leeg aankomen en vooral dat laatste is heel vreemd en moet je aan wennen bij je eerste elektrische auto.
Rijd je eens per jaar naar Zuid-Frankrijk?
Dan kun je met ABRP de laadtijden vergelijken van verschillende auto's:
Zo kon mijn (oud model) Tesla M3 LR AWD met 1:40 uur aan totale laadtijd die afstand rijden en in mijn ervaring heb ik nooit lang op de auto hoeven wachten bij laadstops, zeker niet met een jong kind, waarbij het ook een na sanitaire stop is, met wat eten en drinken.
De Skoda Elroq doet volgens ABRP in dezelfde omstandigheden 1:36 uur erover.
Wanneer ik dezelfde rit zou doen in mijn huidige (oud model) Kia e-Niro, wordt die laadtijd 3:13 uur met meer laadstops en dan zit je wel vaker bewust te wachten op de auto.
De Scenic zou er 2:07 uur over doen en dat valt alleen net buiten mijn comfortzone voor vakantiereizen omdat het onnodig veel langer is dan een Tesla M3 uit 2019. Verder vind ik het ook een enorm geslaagde auto.
De Elroq heeft ook nog achterwielaandrijving, wat fijner is dan de voorwielaandrijving van de Scenic.