[PSN: carlhendrix] | Steam ID : n3w_w4rri0r |
Het bijschrift van de video klopt niet. De Elroq wordt geproduceerd in de fabriek in Mladá Boleslav.carlhendrix schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:55:
https://youtu.be/dO1lNBPO3Vw?si=_okaqnmDuh3yUSuh
Voor wie het leuk vindt, zo wordt o.a. de Elroq geproduceerd. Een tour langs verschillende assemblage lijnen van de Kvasiny fabriek.
Ik mag hopen dat bij op afstand openen de klep geluid maakt. En hoop ook dat iedereen snapt waarom dat ding geluid maakt als ineens iets in beweging komt. Als ik met mijn winkelwagentje aankom en ik open op afstand vaak genoeg meegemaakt dat mensen van de auto ernaast "schrikken".techdeck schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:15:
Weet iemand of “Virtual Pedal” geluid maakt bij het openen gaan van de achterklep?
En op afstand open met je sleutel?
Mijn Octavia doet dit wel en dat is kei irritant vooral in de nacht (maakt heel de buurt wakker) na de recente update lijkt het nog harder te zijn.
Met VCDS is het vast uit te zetten alleen de leasemaatschappij heeft daar een bepaalde mening over.
Bij virtual pedal sta je ernaast om je voet onder de bumper door te zwaaien. Vanuit veiligheidsperspectief lijkt me dat dan overbodig.
carlhendrix schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:55:
https://youtu.be/dO1lNBPO3Vw?si=_okaqnmDuh3yUSuh
Voor wie het leuk vindt, zo wordt o.a. de Elroq geproduceerd. Een tour langs verschillende assemblage lijnen van de Kvasiny fabriek.
Hier is wel de Elroq in productie te zien.
Of hier de langere versie:
Teller bij het RDW staat ondertussen op 70 en ook de eerste rode is in het land.
[ Voor 5% gewijzigd door Flix20 op 21-02-2025 09:08 ]
PSN: Flix20-NL
Pon wil dit jaar minimaal 8000 Elroqs verkopen en dan ook nog wat Enyaqs, tegenover in totaal 3800 Enyaqs vorig jaar. Dus de registraties zullen binnenkort toch echt wel op (moeten) gaan lopen.Flix20 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:07:
[...]
[...]
Hier is wel de Elroq in productie te zien.
Of hier de langere versie:
[YouTube: Škoda Elroq production - this is how they make it | Czech Republic |]
Teller bij het RDW staat ondertussen op 70 en ook de eerste rode is in het land.
Hier als voorbeeld de Elroq naast de EV3:
/f/image/fZNl5TNv7qOYLnMzytrDA3h2.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/WzJhRbzhrt32DnkSWEmfgQFS.png?f=fotoalbum_large)
Ja ergens is het begrijpelijk. Aan de andere kant heb vaker meegemaakt dat mensen zich rot schrikken van dat geblèr omdat ze denken dat je achteruit gaat rijden.Holzschuh schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 07:49:
[...]
Ik mag hopen dat bij op afstand openen de klep geluid maakt. En hoop ook dat iedereen snapt waarom dat ding geluid maakt als ineens iets in beweging komt. Als ik met mijn winkelwagentje aankom en ik open op afstand vaak genoeg meegemaakt dat mensen van de auto ernaast "schrikken".
Bij virtual pedal sta je ernaast om je voet onder de bumper door te zwaaien. Vanuit veiligheidsperspectief lijkt me dat dan overbodig.
Even voor de beeldvorming.
YouTube: Skoda Enyaq iV, MY2023 - sound deactivation for trunk opening/closing
Dan wordt het alleen virtuele pedaal de komende jaren dan maar, jammer.
Hadden die auto's ook al OTA capaciteit?Shanquish schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:27:
[...]
Bij mijn demo auto van de week is me geen geluid opgevallen.
Ik heb al mijn VW's meteen aan de vcds gehangen zodra die geleverd was. Leasetoko heeft daar nooit wat van gevonden, ook niet na het inleveren 4 jaar later.
Kan me voorstellen dat als er nu een update gedaan word, al die instellingen ook weer terug bij factory zijn.
Dit is leukmindgarp schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:04:
Dit is een leuke site om je oude en je nieuwe auto naast elkaar te zetten: https://www.carsized.com/
Leeg - Sinds 20180907
Ik heb op een skoda forum gelezen dat VCDS bij de auto’s vanaf ergens in de loop van 2024 niet kunnen worden toegepast zonder een extra stap en dus aanpassingen min of meer onmogelijk maaktFlix20 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:16:
[...]
Hadden die auto's ook al OTA capaciteit?
Kan me voorstellen dat als er nu een update gedaan word, al die instellingen ook weer terug bij factory zijn.
Edit gevonden. https://www.vcds-coding.n...een-model-2024-2025-hebt/
[ Voor 12% gewijzigd door MarcelGo op 21-02-2025 12:52 ]
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Geef het een paar maanden.MarcelGo schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:46:
[...]
Ik heb op een skoda forum gelezen dat VCDS bij de auto’s vanaf ergens in de loop van 2024 niet kunnen worden toegepast zonder een extra stap en dus aanpassingen min of meer onmogelijk maakt
Edit gevonden. https://www.vcds-coding.n...een-model-2024-2025-hebt/
bij mijn Enyaq is het nu zo dat, wanneer ik de klep met de afstandsbediening of met het knopje in de bestuurdersdeur open, dan het geluid komt. Wanneer ik met mijn voet de klep open is het stil. Zelfde als met het sluiten (dat gaat dan weer niet met het knopje in de bestuurdersdeur)techdeck schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:15:
Weet iemand of “Virtual Pedal” geluid maakt bij het openen gaan van de achterklep?
En op afstand open met je sleutel?
Mijn Octavia doet dit wel en dat is kei irritant vooral in de nacht (maakt heel de buurt wakker) na de recente update lijkt het nog harder te zijn.
Met VCDS is het vast uit te zetten alleen de leasemaatschappij heeft daar een bepaalde mening over.
Maar wij hebben zo ook het KESSY (keyles entry, start/stop) met de auto voor de deur en eigenlijk hebben we net achter de deur een plank waarop de sleutels liggen. De sleutel zal dan ca 5m vanaf de auto liggen.
Is dit iets om rekening mee te houden?
Overigens wonen we niet in een diefstalgevoellige wijk. Heb in het jaar dat we er nu wonen nog van geen incident gehoord.
Wij bewaren ze in een metalen doosje. Dan speelt de afstand geen rol meer.Flix20 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:10:
Ander puntje; wellicht hebben sommige van jullie al met het bijltje moeten hakken of gaat het bij de Elroq wel meevallen omdat ze niet zo diefstalgevoelig zijn als BMW, Audi e.d.
Maar wij hebben zo ook het KESSY (keyles entry, start/stop) met de auto voor de deur en eigenlijk hebben we net achter de deur een plank waarop de sleutels liggen. De sleutel zal dan ca 5m vanaf de auto liggen.
Overigens wonen we niet in een diefstalgevoellige wijk. Heb in het jaar dat we er nu wonen nog van geen incident gehoord.
Alle keyless sleutels gaan tegenwoordig gewoon uit als ze stil liggen, dus daar hoef je je geen zorgen meer om te maken. Sowieso gebruikt Skoda al een hele tijd UWB als protocol, dat is praktisch niet te kraken.Flix20 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:10:
Ander puntje; wellicht hebben sommige van jullie al met het bijltje moeten hakken of gaat het bij de Elroq wel meevallen omdat ze niet zo diefstalgevoelig zijn als BMW, Audi e.d.
Al die doosjes, hoesjes en andere rotzooi die verkocht is vooral snake oil
[ Voor 9% gewijzigd door Bob Popcorn op 21-02-2025 14:32 ]
Kan niet stoppen met ontploffen!
Zo te zien is het probleem opgelost. Ik kan de auto via de VIN code nu wel koppelen.Elroq85 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:48:
[...]
Ah mooi. Ik keek net nog even in het EXCEL overzicht en je zou toch zeggen dat er al meer eigenaars moeten zijn obv de gegevens....ik zou dat graag willen weten omdat ik problemen heb om de SKODA APP te activeren. De VIN code wordt niet herkend.
Ah, dat wou ik even weten. Ik weet dat o.a. BWM al wel zulke sleutels gebruikte maar van VAG wist ik het nog niet.Bob Popcorn schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:30:
[...]
Alle keyless sleutels gaan tegenwoordig gewoon uit als ze stil liggen, dus daar hoef je je geen zorgen meer om te maken. Sowieso gebruikt Skoda al een hele tijd UWB als protocol, dat is praktisch niet te kraken.
Al die doosjes, hoesjes en andere rotzooi die verkocht is vooral snake oil
Dank je wel. Ik kan er nu ook gebruik van maken...;-)DM0206 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:46:
[...]
Zo te zien is het probleem opgelost. Ik kan de auto via de VIN code nu wel koppelen.
[ Voor 8% gewijzigd door MarcelGo op 21-02-2025 19:06 ]
En inmiddels een afspraak voor aflevering: volgende week ophalen! Totale levertijd is dan ongeveer 3 maanden, zo’n 6 weken korter dan geschat.upje schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:12:
Zojuist bericht ontvangen dat de bestelde Elroq onderweg naar NL is. Gaat wel hard nu. Verwachte leverdatum is/was half april. Zou dus wel eens eerder kunnen worden.
[ Voor 4% gewijzigd door upje op 21-02-2025 18:45 ]
RDW: https://opendata.rdw.nl/V...rtuigen/m9d7-ebf2/exploreMarcelGo schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:53:
Wat is het linkje/website RDW voor de geregistreerde te tellen/volgen?
Hier worden alleen tenaamgestelde voertuigen geteld, dus het aantal ligt iets lager (momenteel 26, waarschijnlijk alle auto's in een showroom) maar het is wel makkelijker checken: https://iserv.nl/files/elektrisch/
[ Voor 20% gewijzigd door mindgarp op 22-02-2025 14:45 ]
- Loft
- Lodge
- Eco suite
:strip_exif()/f/image/AnBKSkKAEMBYUqTHnxqWOmbm.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu had ik proefgereden vorige week met de lodge, maar vind die rode gordels lelijk…
Nu heb ik in de offertr de loft aangehouden (heb maxx pakket), maar ben nu toch aan het twijfelen… loft is compleet stof
volgens mij en lodge en eco nepleer
en juist die nepleer afwerking vond ik wel
weer mooi vorige week
hmmm.. zijn er ergens reallife foto’s van deze 3 interieuren?
Grappig om eens een Elroq 50 in een review te zien. De reviewer is kritisch op het remgevoel, maar verder positief, o.a. over het geluidssysteem.
Stap 4: Donderdag 20 transport
Stap 5: Vrijdag 21 bericht van aankomst in NL
Honeymoon berichten volgende elkaar snel op.
Op de sneltrein geweest denk ik 😎
Zal die komende week wel bij de dealer verschijnen denk ik.
[ Voor 4% gewijzigd door JS-Ah op 22-02-2025 09:47 ]
Welke nummers hebben deze berichten? Dan weet ik een beetje waar ik ben in het proces.JS-Ah schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 22:22:
Dinsdag 18 start productie
Donderdag 20 transport
Vrijdag 21 bericht van aankomst in NL
Honeymoon berichten volgende elkaar snel op.
Op de sneltrein geweest denk ik 😎
Zal die komende week wel bij de dealer verschijnen denk ik.
KLopt van de drie opties. Ik heb nog geen foto's of videos van de eco suite gezien. Loft en Lodge wel. Alle reviews van december op Mallorca hadden Lodge of Loft als ik het goed zie. Anders even langs de Skoda dealer, ze staan inmiddels in de showroom.DrDelete schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:45:
Ik was vanmiddag bij de dealer om een offerte te vragen, en ik werd verrast door de mogelijkheid van een 3e interieur optie, er blijken 3 versies:
- Loft
- Lodge
- Eco suite
[Afbeelding]
Nu had ik proefgereden vorige week met de lodge, maar vind die rode gordels lelijk…
Nu heb ik in de offertr de loft aangehouden (heb maxx pakket), maar ben nu toch aan het twijfelen… loft is compleet stof
weer mooi vorige week
Elroq 63 BE Timiano Groen + Lodge
Aangevuld berichtmindgarp schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 23:25:
[...]
Welke nummers hebben deze berichten? Dan weet ik een beetje waar ik ben in het proces.
En aanvullend:mindgarp schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 23:25:
[...]
Welke nummers hebben deze berichten? Dan weet ik een beetje waar ik ben in het proces.
1 = bestelbevestiging
2 = Productie gepland en productieweek bekend
Betekend dat dat deze bij de importeur staat, klaar om naar de dealer getransporteerd te worden, of gebeurt dit bij de dealer zelf?
Voor zover ik weet gebeurt dat bij de dealer zelf. Vaak worden daar een aantal af te leveren auto's tegelijk op kenteken gezet. Afleverdatum kan uiteraard weer iets later zijn.Flix20 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:56:
Vraag; wanneer een auto op kenteken gezet is.
Betekend dat dat deze bij de importeur staat, klaar om naar de dealer getransporteerd te worden, of gebeurt dit bij de dealer zelf?
Altijd bij dealer. Soms bestellen ze showroomautos en het zou zonde zijn als deze meteen een kenteken krijgen.Flix20 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:56:
Vraag; wanneer een auto op kenteken gezet is.
Meestal wordt vlak voor aflevering kenteken aangevraagd.
Hier alvast een video met Eco Suite interieurDrDelete schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:45:
Ik was vanmiddag bij de dealer om een offerte te vragen, en ik werd verrast door de mogelijkheid van een 3e interieur optie, er blijken 3 versies:
- Loft
- Lodge
- Eco suite
[Afbeelding]
weer mooi vorige week
YouTube: Elektrisches Kompakt SUV: Skoda Elroq 85 im Fahrbericht | ADAC
[ Voor 6% gewijzigd door MaxDlius op 22-02-2025 18:32 ]
Steam/Battle.net ID: MaxDlius
thx! maar interesant voor de business line uitvoeringMaxDlius schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:31:
[...]
Hier alvast een video met Eco Suite interieur
YouTube: Elektrisches Kompakt SUV: Skoda Elroq 85 im Fahrbericht | ADAC
wat bleek t geval… ik had thuis de sportline uitgezocht, die heeft half nepleer en stof in zwart, mooi uitziend, maar ik kreeg de offerte van de business line haha, foutje in de communicatie dus
nieuwe offerte gekregen en allemaal prima
zo, nu afwachten wat leasemaatschappijen voor prijzen bieden
Wat is hier nu precies interessant aan?DrDelete schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:44:
[...]
thx! maar interesant voor de business line uitvoering
wat bleek t geval… ik had thuis de sportline uitgezocht, die heeft half nepleer en stof in zwart, mooi uitziend, maar ik kreeg de offerte van de business line haha, foutje in de communicatie dus
nieuwe offerte gekregen en allemaal prima
zo, nu afwachten wat leasemaatschappijen voor prijzen bieden
ik was verrast door een 3 tal interieuropties die uiteindelijk voor mij niet meer relevant waren
maar leek me goed om aan te geven welke basis versie je neemt, maakt nogal uit in de vervolgopties
Ik hoor namelijk niks van de dealer en heb ook niks in mijn mailbox gehad. Nu zie ik hier dat stap 1 de bestelbevestiging is.
Ik heb de dealer gevraagd of ik nog een definitieve bestelbevestiging krijg, en toen kreeg ik als antwoord:
"Er bestaat niet zoiets als een definitieve bestelbevestiging. De auto is wel al in bestelling genomen bij de fabriek. Wel heb ik je aangemeld voor de honeymoon. Dan kun je het productieproces volgen."
Dus als ik de berichten hier mag geloven had ik al bericht moeten hebben van de honeymoon?
Wie is de Mol?S_Chief schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:30:
Kleine waarschuwing: probeer elkaars data niet te bewerken in het overzicht..Ik heb een aantal velden weer hersteld.

Dat zou wel of heel dom of heel kinderachtig zijn
1 = inderdaad bestelbevestiging maar dat is de bevestiging dat de dealer de auto bij de fabriek besteld heeft.draayertje schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:55:
Kan iemand mij vertellen wanneer het honeymoonproces precies begint? Is dat al zodra de auto besteld is door de dealer?
Ik hoor namelijk niks van de dealer en heb ook niks in mijn mailbox gehad. Nu zie ik hier dat stap 1 de bestelbevestiging is.
Ik heb de dealer gevraagd of ik nog een definitieve bestelbevestiging krijg, en toen kreeg ik als antwoord:
"Er bestaat niet zoiets als een definitieve bestelbevestiging. De auto is wel al in bestelling genomen bij de fabriek. Wel heb ik je aangemeld voor de honeymoon. Dan kun je het productieproces volgen."
Dus als ik de berichten hier mag geloven had ik al bericht moeten hebben van de honeymoon?
Geen recirculatieknop! Dat had ik me niet eerder gerealiseerd. Die ga ik wel missen, want ik gebruik 'm vaak. Hopelijk kan dit alsnog via een snelkoppeling.
[ Voor 40% gewijzigd door mindgarp op 23-02-2025 11:15 ]
@S_Chief Een andere manier om het te doen is bijv. de 'Tweakers Inster lijst', zie: Hyundai Inster - EV - ervaringenS_Chief schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:30:
Kleine waarschuwing: probeer elkaars data niet te bewerken in het overzicht..Ik heb een aantal velden weer hersteld.
Maar dat is wel erg veel werk voor jou.
Geen aparte knop idd, je kunt het wel vrij vlot selecteren. Als je met 1 klik naar het klimaatmenu gaat kun je daar meteen de recirculatie aantikken, 1x extra klikken dus. Als je het echt vaak gebruikt zou je het als sneltoets onderin kunnen vastleggen volgens mij. Je hebt een aantal apps onder en boven die je kunt customizen.mindgarp schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:57:
Autoreview: https://www.autoreview.nl...-ruime-concurrent-kia-ev3
Geen recirculatieknop! Dat had ik me niet eerder gerealiseerd. Die ga ik wel missen, want ik gebruik 'm vaak. Hopelijk kan dit alsnog via een snelkoppeling.
Die is er gewoon, maar zit in display van Clima verwerkt. En idd je kan ook favoriet/sneltoets doen van recirculatie. Tenminste bij 3.7 software.... maar 5.x kan dan vast ook.mindgarp schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:57:
Autoreview: https://www.autoreview.nl...-ruime-concurrent-kia-ev3
Typisch journalisten die stukjes. Iets meer verdiepen en 1 alinea met klagen kan eruit 😅
Heb ik vroeger met andere topics gedaan, maar kost inderdaad veel tijd (vooral met alle datums die nu zijn opgenomen). Excel heeft gelukkig versiebeheer dus als het verkeerd gaat kan ik zo een oude erbij pakken.mindgarp schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:06:
[...]
@S_Chief Een andere manier om het te doen is bijv. de 'Tweakers Inster lijst', zie: Hyundai Inster - EV - ervaringen
Maar dat is wel erg veel werk voor jou.
Anyway, met drie weken zou de Elroq klaar moeten staan voor aflevering. Eerst zien dan geloven.
en daarbij ook nog eens verkeerde info, elke uitvoering van de Elroq heeft een lederen stuurwiel.
hij bedoelt waarschijnlijk dat het businessmodel geen sportstuurwiel heeft, maar zijn zin suggereert anders.
Die van mij staat op Hankook. Voor 235/50x20 en achter 255/45x20. Ik heb tot nu toe geen klachten en vind ze prima rijden. Op 20" is de auto natuurlijk wat stugger maar ik heb altijd Duitse auto's gereden en ik ben dat gewend.S_Chief schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:16:
@Elroq85 Met welke banden is jouw Elroq afgeleverd? Las iets over Kumho/Hankook oid. Ben benieuwd wat je ervan vindt.
Wie bepaald dat eigenlijk?S_Chief schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:16:
@Elroq85 Met welke banden is jouw Elroq afgeleverd?
VAG/ Skoda/ de fabriek?
Of heeft de dealer, leasemaatschappij en/of koper er ook nog wat over te zeggen?
Als leaserijder heb je zelf weinig in te brengen.
Ik heb in de jaren toch al een aantal nieuwe leaseauto's besteld, maar nog nooit vraag (of info) gekregen over het merk banden onder de auto.
Leeg - Sinds 20180907
Ik heb in het verleden weleens vernomen dat heel veel Audi's en Volkswagens in Nederland op Continental banden worden afgeleverd, omdat Pon deze importeert/distribueert.Chillz schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:53:
[...]
Wie bepaald dat eigenlijk?
VAG/ Skoda/ de fabriek?
Of heeft de dealer, leasemaatschappij en/of koper er ook nog wat over te zeggen?
Ik heb in de jaren toch al een aantal nieuwe leaseauto's besteld, maar nog nooit vraag (of info) gekregen over het merk banden onder de auto.
Als je daarop let, dan valt dat ook op, terwijl dezelfde modellen in het buitenland dan op een ander merk rijden.
Dat gezegd hebbende, volgens mij heb ik de Elroq in alle video's op Hankook zien staan (voor zover ik daarop heb gelet en het zichtbaar was), dus dat lijkt het merk te zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door mindgarp op 24-02-2025 11:06 ]
Maar wat een fijne auto zeg. Dit gaat 'm wel worden denk ik, moet nog tot en met december met de ID.3 doen.
Ja dat gevoel had ik ook bij de proefrit. En nu nog nu er inmiddels 1000 km op zitten ;-)tiguan schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:25:
Heb net een proefrit gehad in een Elroq Business Edition 82 kWh, deze had Hankook banden.
Maar wat een fijne auto zeg. Dit gaat 'm wel worden denk ik, moet nog tot en met december met de ID.3 doen.
Hetzelfde hier. Ik zit alleen een beetje met de bijtelling. Dat zal het verschil uitmaken tussen de 85kwh of de 63 kWhtiguan schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:25:
Heb net een proefrit gehad in een Elroq Business Edition 82 kWh, deze had Hankook banden.
Mijn eerste elektrische auto was ook de 80 variant van de Enyaq omdat ik in 2021 behoorlijke "angst" had voor de range, maar inmiddels heb ik prima durven kiezen voor de 60. In veel gevallen kun je daar prima mee uit de voeten. Natuurlijk best een keer niet, maar ik heb inmiddels wel ervaren dat eventjes aan een snellader dan geen probleem is, of in ieder geval dat ik dat niet vindt.debom schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:35:
[...]
Hetzelfde hier. Ik zit alleen een beetje met de bijtelling. Dat zal het verschil uitmaken tussen de 85kwh of de 63 kWh
Ik heb inmiddels met mijn e2008 (WLTP:400) (die straks weggaat voor een Elroq) 27K km gereden in iets meer dan een jaar en misschien 4 keer bij een snellader gestaan. Als je dagelijkse woon/werk 400km enkele reis is zou ik het niet doen, maar in veel gevallen kan het prima. Je kunt ook bijna overal laden tegenwoordig.
Natuurlijk kan voor jou de situatie anders zijn, maar ik heb mijn eigen insteek behoorlijk bijgesteld na 4 jaar elektrisch rijden.
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
PON of de fabrikant idd.Chillz schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:53:
[...]
VAG/ Skoda/ de fabriek?
Heb zelf vrijwel uitsluitend met banden uit het 'hogere' segment gereden, dus ik ben benieuwd hoe Hankook gaat bevallen.
Hoeveel kilometer woon werk doe jij per dag? Ik zit nog heel erg te twijfelen en neig naar de 63 kWh, en dan echt door het prijs verschil in de lease. Ik rijd ongeveer 140km per dag woon werk, kan thuis en op kantoor laden. Ik heb ook het idee dat ik de grotere accu alleen nodig ga hebben met auto vakanties (wat misschien 1 a 2x per jaar is) en als ik voor m’n werk naar het buitenland moet (ook 2 keer per jaar).P_de_B schreef op maandag 24 februari 2025 @ 17:52:
[...]
Mijn eerste elektrische auto was ook de 80 variant van de Enyaq omdat ik in 2021 behoorlijke "angst" had voor de range, maar inmiddels heb ik prima durven kiezen voor de 60. In veel gevallen kun je daar prima mee uit de voeten. Natuurlijk best een keer niet, maar ik heb inmiddels wel ervaren dat eventjes aan een snellader dan geen probleem is, of in ieder geval dat ik dat niet vindt.
Ik heb inmiddels met mijn e2008 (WLTP:400) (die straks weggaat voor een Elroq) 27K km gereden in iets meer dan een jaar en misschien 4 keer bij een snellader gestaan. Als je dagelijkse woon/werk 400km enkele reis is zou ik het niet doen, maar in veel gevallen kan het prima. Je kunt ook bijna overal laden tegenwoordig.
Natuurlijk kan voor jou de situatie anders zijn, maar ik heb mijn eigen insteek behoorlijk bijgesteld na 4 jaar elektrisch rijden.
Maar als ik dat van jou zo lees zou de 63kWh inderdaad zat moeten zijn.
Wel iets minder, maar 140 woon/werk met thuis en op kantoor opladen is een nobrainer wat mij betreft. Ik zou als ik niet thuis kon opladen misschien wel voor de grootste variant gaan, maar als je op kantoor en thuis kunt laden is er sowieso geen probleem zou ik zeggen.mark322 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:52:
[...]
Hoeveel kilometer woon werk doe jij per dag? Ik zit nog heel erg te twijfelen en neig naar de 63 kWh, en dan echt door het prijs verschil in de lease. Ik rijd ongeveer 140km per dag woon werk, kan thuis en op kantoor laden. Ik heb ook het idee dat ik de grotere accu alleen nodig ga hebben met auto vakanties (wat misschien 1 a 2x per jaar is) en als ik voor m’n werk naar het buitenland moet (ook 2 keer per jaar).
Maar als ik dat van jou zo lees zou de 63kWh inderdaad zat moeten zijn.
Overwegen is nog gebruik trekhaak ja/nee en wat hangt er achter.P_de_B schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:00:
[...]
Wel iets minder, maar 140 woon/werk met thuis en op kantoor opladen is een nobrainer wat mij betreft. Ik zou als ik niet thuis kon opladen misschien wel voor de grootste variant gaan, maar als je op kantoor en thuis kunt laden is er sowieso geen probleem zou ik zeggen.
Met de Enyaq 60 3 1/2 jaar gereden met vouwwagen, perfect te doen. Maar nu met caravan toch besloten voor de Elroq 85, waardoor bereik vergelijkbaar is. Daarnaast natuurlijk wel qua vermogen en opladen iets meer/groter.
@tiguan Ik ben wel benieuwd wat jij zo fijn vindt aan de Elroq, als je die vergelijkt met je ID.3. Zelf heb ik daar nooit in gereden. Ervaar je veel verschil? Ze staan immers allebei op het MEB platform en de aandrijflijnen zijn gelijk (afhankelijk van de uitvoering uiteraard).tiguan schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:25:
Ik heb in beide gereden en de binnenkant van de Skoda is echt niet te vergelijken met het plastic van een ID.3. Daarnaast is hij ruimer, hoger etc. Het is wat mij betreft echt een andere categorie auto.mindgarp schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:50:
[...]
@tiguan Ik ben wel benieuwd wat jij zo fijn vindt aan de Elroq, als je die vergelijkt met je ID.3. Zelf heb ik daar nooit in gereden. Ervaar je veel verschil? Ze staan immers allebei op het MEB platform en de aandrijflijnen zijn gelijk (afhankelijk van de uitvoering uiteraard).
in de skoda configurator kun je bij het menu "velgen". op de i achter jouw velgen klikken voor de bandenlabels incl merken, als ik het goed zie 2 merken per velg, dus of de een of de ander krijg je.Chillz schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:53:
[...]
VAG/ Skoda/ de fabriek?
Ik zie Hankook, Kumho en Pirelli staan, zal obv beschikbaarheid zijn denk ik.
De Elroq voelt volwassener aan. Het is dan ook een flink zwaardere auto, dus dat verschil voel je wel. Het accelereren en remmen gaat lekker soepel. Toen ik na de proefrit weer in mijn ID.3 zat was 't net alsof ik 't remmen verleerd was, zo houterig ging 't opeens, het accelereren en remmen is een stuk onrustiger. Daarnaast vind ik het interieur veel deftiger bij de Elroq, mooie materialen, mooi afwerking.mindgarp schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:50:
[...]
@tiguan Ik ben wel benieuwd wat jij zo fijn vindt aan de Elroq, als je die vergelijkt met je ID.3. Zelf heb ik daar nooit in gereden. Ervaar je veel verschil? Ze staan immers allebei op het MEB platform en de aandrijflijnen zijn gelijk (afhankelijk van de uitvoering uiteraard).
Ik heb mn eigen veld wel even aangepast , de leasemaatschappij heeft de auto blijkbaar toch bij een andere dealer besteld (helaas 100km van mijn woonplaats...S_Chief schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:30:
Ik heb ook serieus gekeken naar de ID3 GTX, ondanks dat ie duurder is voelt ie goedkoper aan, die armsteuntjes aan de rugleuning bijvoorbeeld, het dashboard etc. Nee de keus voor de Elroq was hier unaniem, altijd fijntiguan schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:51:
[...]
De Elroq voelt volwassener aan. Het is dan ook een flink zwaardere auto, dus dat verschil voel je wel. Het accelereren en remmen gaat lekker soepel. Toen ik na de proefrit weer in mijn ID.3 zat was 't net alsof ik 't remmen verleerd was, zo houterig ging 't opeens, het accelereren en remmen is een stuk onrustiger. Daarnaast vind ik het interieur veel deftiger bij de Elroq, mooie materialen, mooi afwerking.
Bij mij doet de LM dat ook gewoon. Ik woon in regio Rotterdam. De auto wordt in Heerenveen besteld?! Ze komen 'm dan wel op de zaak afleveren, maar dan kan 'ie gelijk aan de laadpaal.DonPedro schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:30:
[...]
Ik heb mn eigen veld wel even aangepast , de leasemaatschappij heeft de auto blijkbaar toch bij een andere dealer besteld (helaas 100km van mijn woonplaats...)

En ik mag juist vanuit 't Gooi naar Dordrecht komencarlhendrix schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 09:10:
[...]
Bij mij doet de LM dat ook gewoon. Ik woon in regio Rotterdam. De auto wordt in Heerenveen besteld?! Ze komen 'm dan wel op de zaak afleveren, maar dan kan 'ie gelijk aan de laadpaal.

Kon er ook wel voor kiezen om 'm af te laten leveren, maar de dealer zelf stelde ook al de vraag of het de eerste keer elektrisch rijden was. En dat ze dan wel adviseren om bij de showroom te komen afhalen om zo wat uitleg te kunnen doen.
Nu was ik dat sowieso wel van plan want zo'n dealer kan vaak net ff wat info geven over bepaalde systemen.
Anders komt er zo'n pensionado of student de auto afgooien maar inhoudelijke vragen worden vaak moeilijk ("er zit iets van Carplay op, maar dat gebruikt toch niemand" was een keer een quote).
Maar daarnaast is het ook gewoon een leuk moment om het doek van de auto af te trekken.
Ik heb een 85kwh Business Edition Elroq besteld in Timiano Green, Loft interieur, standaard 19" velgen en Clever upgrade pakket.
In het 'eigen veld' van Ayvens/Leaseplan heb ik mijn lokale dealer Wittebrug in De Lier opgegeven, en dat is gelukt. Gisteren werd ik door de verkoper van deze locatie gebeld om de configuratie nog een keer door te nemen, vanochtend kreeg ik een verwachte levertijd zichtbaar in de Ayvens/Leaseplan app: 14-20 juli!
Ik hoop echter dat die leverdatum wel wat naar voren komt, alle keren dat ik Skoda er zelf over sprak gaven ze 4 maanden op (mid juni), Ayvens zal nog een extra slag om de arm houden.
Kan niet wachten tot ik hem kan ophalen, ik rij nu een Hyundai Ioniq 5 met 58kwh accu, afgelopen weken komt hij met 100% lading niet boven de 300km bereik. Het is een hele fijne auto, maar het bereik is wat summier.
Daar bovenop gaat het snelladen ook niet erg rap, zeker als de interne navigatie even vergeten is de accu voor te verwarmen (is echt een onwerkbaar systeem..) waardoor je de eerste 15 minuten met 48kw laad

Toen ik nog meerdere keren per week naar mijn werk ging had ik een Enyaq 60. Doordat ik thuis en op kantoor kon laden durfde ik het wel aan, ondanks dat het enkele reis 120 km. was. Nooit geen probleem gehad. Zelfs in de winter niet.P_de_B schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:00:
[...]
Wel iets minder, maar 140 woon/werk met thuis en op kantoor opladen is een nobrainer wat mij betreft. Ik zou als ik niet thuis kon opladen misschien wel voor de grootste variant gaan, maar als je op kantoor en thuis kunt laden is er sowieso geen probleem zou ik zeggen.
En ja, op vakantie moet je misschien een keer vaker laden maar voor die enkele keer per jaar is dat geen probleem. Het is tenslotte vakantie.
Dan ben ik niet de enige.... woonplaats Emmeloord en dealer is A-Point AmsterdamDonPedro schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:30:
[...]
Ik heb mn eigen veld wel even aangepast , de leasemaatschappij heeft de auto blijkbaar toch bij een andere dealer besteld (helaas 100km van mijn woonplaats...)
Ik rij nu de ID3 1st edition met 58kwh. En met het koude weer kom ik al gauw op 260km effectieve kilometers die ik haal. En met een enkele rit van 70km naar het werk, is dat best krap. Ik ben dan ook nog aangewezen op een publieke paal die meestal bezet is. Dan heb ik liever een minder luxe auto met meer bereik.P_de_B schreef op maandag 24 februari 2025 @ 17:52:
[...]
Mijn eerste elektrische auto was ook de 80 variant van de Enyaq omdat ik in 2021 behoorlijke "angst" had voor de range, maar inmiddels heb ik prima durven kiezen voor de 60. In veel gevallen kun je daar prima mee uit de voeten. Natuurlijk best een keer niet, maar ik heb inmiddels wel ervaren dat eventjes aan een snellader dan geen probleem is, of in ieder geval dat ik dat niet vindt.
Wat ik begreep van de dealert heeft de 60 dezelfde motor als de id3 pro. Met een iets groter accu pakket 63kw tegenover 58kw) ivm het gewicht van de auto (verschil van 100kg tussen mijn id3 1st max en de 60 elroq). Ik zit met mijn id3 op 17,7kwh/100km voor de lange termijn. En in de winter kan dit oplopen tot 25kwh/100km na een dikke 4 jaar rijden.googol101 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:53:
Ik heb nog niet veel praktijkgegevens over de actieradius van de Skoda Elroq 60 op het internet kunnen vinden. Heeft iemand van jullie al ervaring met deze variant?
Ga wel aan de dealer vragen of ze de auto met de oplegger komen brengen, en niet over de weg gereden. Anders zit de eerste steenslag er al opLeendert_s schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:59:
[...]
Dan ben ik niet de enige.... woonplaats Emmeloord en dealer is A-Point Amsterdam

Interessant. Ik had de IONIQ 5 juist bovenaan mijn lijstje staan, maar ik kon 'm helaas niet leasen. Wat mij betreft is dat wel echt een auto uit een klasse hoger, zowel qua rijcomfort, interieur, ruimte als uitstraling (maar dat is natuurlijk persoonlijk). De eerste generatie had missers/minpunten, weet ik uit reviews, maar die zijn bij de facelift vorig jaar allemaal opgelost. Ook de EV-routeplannng en het (automatisch) voorverwarmen zijn sterk verbeterd. Ik denk niet dat de Elroq (c.q. VW) daar beter in is.TweakTom92 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:16:
Ik lees al een paar weekjes mee, omdat mijn bestelling zojuist is geaccepteerd introduceer ik mijzelf hierbij!
Ik heb een 85kwh Business Edition Elroq besteld in Timiano Green, Loft interieur, standaard 19" velgen en Clever upgrade pakket.
In het 'eigen veld' van Ayvens/Leaseplan heb ik mijn lokale dealer Wittebrug in De Lier opgegeven, en dat is gelukt. Gisteren werd ik door de verkoper van deze locatie gebeld om de configuratie nog een keer door te nemen, vanochtend kreeg ik een verwachte levertijd zichtbaar in de Ayvens/Leaseplan app: 14-20 juli!
Ik hoop echter dat die leverdatum wel wat naar voren komt, alle keren dat ik Skoda er zelf over sprak gaven ze 4 maanden op (mid juni), Ayvens zal nog een extra slag om de arm houden.
Kan niet wachten tot ik hem kan ophalen, ik rij nu een Hyundai Ioniq 5 met 58kwh accu, afgelopen weken komt hij met 100% lading niet boven de 300km bereik. Het is een hele fijne auto, maar het bereik is wat summier.
Daar bovenop gaat het snelladen ook niet erg rap, zeker als de interne navigatie even vergeten is de accu voor te verwarmen (is echt een onwerkbaar systeem..) waardoor je de eerste 15 minuten met 48kw laadTijdens mijn proefrit in de Elroq kwam ik in het menu een handmatige 'voorverwarmen-accu' knop tegen, mijn hart ging sneller kloppen...
Goede tip. Ik hoop op Hankook dan, want de Kumho banden zijn aanzienlijk lawaaiiger, volgens de spec sheet. Best raar eigenlijk dit, beetje een loterij wat je krijgt.Frankythefly schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:11:
[...]
in de skoda configurator kun je bij het menu "velgen". op de i achter jouw velgen klikken voor de bandenlabels incl merken, als ik het goed zie 2 merken per velg, dus of de een of de ander krijg je.
Ik zie Hankook, Kumho en Pirelli staan, zal obv beschikbaarheid zijn denk ik.
Ja, dat zou top zijn. Ik heb 'm ook zo besteld.TweakTom92 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:39:
@Flix20 Ik ben heel erg benieuwd hoe de Elroq er in het echt uit ziet op de standaard 19" Proteus velgen in het Timiano Green, in de Excel zie ik dat je hem net als ik besteld hebt in deze configuratie! Zou je daar wat foto's van kunnen plaatsen als deze geleverd is?
Niemand heeft nog een Elroq 60 geleverd gekregen, dus dat kan kloppen.googol101 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:53:
Ik heb nog niet veel praktijkgegevens over de actieradius van de Skoda Elroq 60 op het internet kunnen vinden. Heeft iemand van jullie al ervaring met deze variant?
EV Database is heel betrouwbaar, in mijn ervaring: https://ev-database.org/nl/auto/3032/Skoda-Elroq-60
Nou....voor de 85 wordt op de snelweg in de zomer 415 opgegeven terwijl ik daar nu al ruim boven zit. Ik kan haast niet geloven dat er met 110 zelfs in de zomer zoveel af gaat. Ik ga het beleven.mindgarp schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:17:
[...]
Niemand heeft nog een Elroq 60 geleverd gekregen, dus dat kan kloppen.
EV Database is heel betrouwbaar, in mijn ervaring: https://ev-database.org/nl/auto/3032/Skoda-Elroq-60
Jij zet hem vervolgens in je garage zonder ooit een meter er mee te gaan rijden?DonPedro schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:05:
[...]
Ga wel aan de dealer vragen of ze de auto met de oplegger komen brengen, en niet over de weg gereden. Anders zit de eerste steenslag er al op
Gevoelskwestie denk ik, zou toch ook liever zelf de 1ste kilometers erin rijden. Nieuwe auto gaan rijden waar al 100km snelweg mee gereden voelt net anders dan bij de dealer er zelf instappen.MLLL schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:13:
[...]
Jij zet hem vervolgens in je garage zonder ooit een meter er mee te gaan rijden?
En dan is de steenslag mijn eigen rijden geweest.
De Ioniq 5 die ik rij is er een van de eerste generatie. Rijd hem nu enkel zakelijk, tot ik mijn auto geleverd krijg. Deze was 'over' na vertrek van een collega. Het kan goed dat de punten die ik aanhaal opgelost zijn in nieuwere versies. Zo kan ik op internet uitleg vinden hoe je handmatig de accu moet voorverwarmen, maar in die van mij zit dat niet. De routeplanning in mijn versie is ronduit bagger, hij kiest gerust een lader van 50kw terwijl er overal 300kw's beschikbaar zijn. Handmatig aanpassen is een kriem, je kan enkel een lijst weergeven op basis van 'dichtstbijzijnde' en niet 'langs de route'. Carplay werkt veel fijner, maar dan wordt de accu ook niet voorverwarmd én hij sluit automatisch de ingebouwde navigatie af.mindgarp schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:09:
[...]
Interessant. Ik had de IONIQ 5 juist bovenaan mijn lijstje staan, maar ik kon 'm helaas niet leasen. Wat mij betreft is dat wel echt een auto uit een klasse hoger, zowel qua rijcomfort, interieur, ruimte als uitstraling (maar dat is natuurlijk persoonlijk). De eerste generatie had missers/minpunten, weet ik uit reviews, maar die zijn bij de facelift vorig jaar allemaal opgelost. Ook de EV-routeplannng en het (automatisch) voorverwarmen zijn sterk verbeterd. Ik denk niet dat de Elroq (c.q. VW) daar beter in is.

Verder is het een hele fijne auto hoor, comfort is goed en de head-up display is geweldig fijn.
Goed, genoeg rant over de Ioniq, het gaat hier over de Elroq.
Ja, de Head-Up Display van Hyundai/Kia is erg goed. Ik heb 'm zowel in de IONIQ 5 als de EV3 ervaren.TweakTom92 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:33:
[...]
De Ioniq 5 die ik rij is er een van de eerste generatie. Rijd hem nu enkel zakelijk, tot ik mijn auto geleverd krijg. Deze was 'over' na vertrek van een collega. Het kan goed dat de punten die ik aanhaal opgelost zijn in nieuwere versies. Zo kan ik op internet uitleg vinden hoe je handmatig de accu moet voorverwarmen, maar in die van mij zit dat niet. De routeplanning in mijn versie is ronduit bagger, hij kiest gerust een lader van 50kw terwijl er overal 300kw's beschikbaar zijn. Handmatig aanpassen is een kriem, je kan enkel een lijst weergeven op basis van 'dichtstbijzijnde' en niet 'langs de route'. Carplay werkt veel fijner, maar dan wordt de accu ook niet voorverwarmd én hij sluit automatisch de ingebouwde navigatie af.![]()
Verder is het een hele fijne auto hoor, comfort is goed en de head-up display is geweldig fijn.
Goed, genoeg rant over de Ioniq, het gaat hier over de Elroq.Ik verwacht ook niet dat de interne planner veel beter is, maar als ik Carplay kan gebruiken voor navigatie en handmatig kan voorverwarmen ben ik tevreden.
Mijn Elroq heeft ook een HUD, maar ik heb nog geen VAG auto kunnen rijden met een HUD, dus even afwachten. Ik begreep dat navigatie via Android Auto of Apple Carplay ondersteund wordt, dus dat is in ieder geval positief!
Als je alleen publiek kunt laden snap ik het. Maar als je thuis of op het werk kunt laden is het prima te doen natuurlijk.debom schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:29:
[...]
Ik rij nu de ID3 1st edition met 58kwh. En met het koude weer kom ik al gauw op 260km effectieve kilometers die ik haal. En met een enkele rit van 70km naar het werk, is dat best krap. Ik ben dan ook nog aangewezen op een publieke paal die meestal bezet is. Dan heb ik liever een minder luxe auto met meer bereik.
Waar baseert de EV database zich dan op? Dan heb ik namelijk hoop dat de range hoger uit komt!mindgarp schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:17:
[...]
Niemand heeft nog een Elroq 60 geleverd gekregen, dus dat kan kloppen.
Ze zeggen hierover: "Het rekenmodel is voor bijna alle voertuigen vergeleken met praktijktests uit diverse bronnen. Van sommige elektrische auto's bestaan zelfs zeer nauwkerige praktijkgegevens. Op deze bronnen hebben we onze rekenmodellen afgestemd en getoetst. Het rekenmodel geeft dan ook de meest realistische actieradius voor de 6 gestelde stiuaties. Het model wordt bovendien contstant van nieuwe data voorzien waardoor het model naar verloop van tijd alleen maar nauwkeuriger wordt."googol101 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:57:
[...]
Waar baseert de EV database zich dan op? Dan heb ik namelijk hoop dat de range hoger uit komt!
Bron: https://ev-database.org/n...ieradius-elektrische-auto
Voor de Elroq zijn er uiteraard nog geen praktijkcijfers, maar ik denk dat het rekenmodel het bereik van de verschillende Elroq-versies vrij goed kan benaderen op basis van gegevens van de Enyaq, andere MEB-auto's, c.q. vergelijkbare elektrische auto's.
Het bereik in de winter is overigens een ‘worst-case scenario’, dat wordt ook uitgelegd. Zal in de praktijk dus beter zijn. Zeker in Nederland, met de zachte winters hier.
Als we de Ford Explorer EV ook voor t gemak onder "VAG auto" rekenen, dan heb ik daar wel in een versie met HUD gereden. Daar werd ik niet gelijk heel warm van.mindgarp schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:44:
[...]
Mijn Elroq heeft ook een HUD, maar ik heb nog geen VAG auto kunnen rijden met een HUD, dus even afwachten.
Hier wel een filmpje over de HUD van de Elroq gevonden: https://www.tiktok.com/@motoreport/video/7448281526510374166
Als ik het goed heb, geeft hij zelf al aan dat het een stap beter is dan de huidige HUD van de Enyaq.
Leeg - Sinds 20180907
Dat ziet er goed uit!Chillz schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 16:37:
[...]
Als we de Ford Explorer EV ook voor t gemak onder "VAG auto" rekenen, dan heb ik daar wel in een versie met HUD gereden. Daar werd ik niet gelijk heel warm van.
Hier wel een filmpje over de HUD van de Elroq gevonden: https://www.tiktok.com/@motoreport/video/7448281526510374166
Als ik het goed heb, geeft hij zelf al aan dat het een stap beter is dan de huidige HUD van de Enyaq.
Volgens mij zit de Elroq op een nieuwere softwareversie dan de Explorer en de Capri.
Heb je een linkje naar een bron over wat je vertelt over Android Auto en Carplay? Ik begreep juist dat dit niet kan omdat je Android auto geen gegevens naar de h.u.d. door kan sturen.. staat ergens eerder in dit topic.mindgarp schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:44:
[...]
Ja, de Head-Up Display van Hyundai/Kia is erg goed. Ik heb 'm zowel in de IONIQ 5 als de EV3 ervaren.
Mijn Elroq heeft ook een HUD, maar ik heb nog geen VAG auto kunnen rijden met een HUD, dus even afwachten. Ik begreep dat navigatie via Android Auto of Apple Carplay ondersteund wordt, dus dat is in ieder geval positief!