dion_b schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:05:
[...]
Het heeft teen veel langere voorbereidingstijd nodig, maar keuze om wel of niet op het knopje te drukken is politiek en wordt ook als zodanig geïnterpreteerd. De volgordelijkheid is daadwerkelijk een feit, de vermeende oorzaaksrelate een veronderstelling, maar wel een waar hij op afgerekend kan worden - hij had ook kunnen kiezen om het niet door te laten gaan.
Omgekeerd is de timing van deze uitspraak van Biden allerminst toeval. Dit had nul technische voorbereiding nodig en had qua uitspraak op elk moment kunnen gebeuren. Toch koos hij voor specifiek nu.
Toch kunnen wij hier niet zeggen of het een feit is of niet. Het heeft wel een hoop schijn dat het zo kan zijn. Het is opvallend dat deze zware aanval komt kort nadat Scholz gebeld heeft, maar maakt het nog niet direct een feit dat Putin 'op de knop heeft gedrukt' omdat het belletje met Scholz hem niet zinde. Wel logisch natuurlijk, maar of het echt zo is kunnen wij simpelweg niet weten.
Dat Biden nu 'ineens' wel overstag is, is ook opvallend. Maanden tegenwerken en nu 'ineens' wel voor om lange afstandsraketten te sturen. Grote kans dat dit komt het gesprek tussen Scholz en Putin en de raket aanval die kort erna plaatsvond. Mogelijk is dit toch een veel grotere trigger geweest dan de eerdere aanvallen van Rusland.
Maar of het allemaal echt feitelijk verband met elkaar heeft? Zo grote kans wat mij betreft, maar zeker weten kunnen wij het niet.
CornermanNL schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:24:
[...]
Ja veel langere voorbereiding, maar qua schaal en moment aan te passen. Dat telefoontje van Scholz is gezien als pure westerse zwakte, dus het teken om nog een flink tekeer te gaan en de westerse weekdieren weer flink angst in te boezemen.
Vergeet niet, met Rusland valt niet te onderhandelen. Niet echt althans. Alles wordt gewogen op de schaal van zwakte en sterkte. En slechts als ze tijd nodig hebben gaan ze aan tafel. En dan nog blijft het plan ongewijzigd.
Geen idee van de precieze inhoud/woorden van het gesprek, maar als ik zo inschat is Scholz een 'soft eitje', die mogelijk Putin op de tenen is gaan staan.
Dat er niet met Russen te onderhandelen valt kan ik mij wel in vinden, ze verdraaien alles zo enorm dat het toch nooit aan hun ligt. Met Russen onderhandel je niet met woorden, maar met raketten en dan is de stap die Biden nu neemt helemaal zo gek nog niet (maar wel hopeloos laat).
[
Voor 25% gewijzigd door
PASware op 18-11-2024 09:31
]
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler