Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste
Acties:
  • 135.285 views

Onderwerpen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06 18:37
Helaas was er weer een grote aanval op de energie infrastructuur in Oekraïne vannacht. De schade zal later deze dag wel duidelijk worden. Las al wel over doden helaas :(

🚨 Russians were used against Ukrainians: • Kh-101/55 missiles; • Zm14 missiles of Kalibr complex; • Kh-59/69/31P missiles; • X-22 missiles; • ballistic missiles 9m723 OTRK "Iskander-M"/KN-23; • "Kinzhals"; • 3m22 hypersonic missiles; • UAVs.

MAKS 24 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 17 november 2024

Ik zie ook diverse verwijzingen online dat deze aanval komt nadat Scholtz heeft gebeld met Putin. Dikke middelvinger dus naar Scholz. Wanneer leren onze leiders het een keer?

https://www.dw.com/en/ger...ime-in-2-years/a-70796017

[ Voor 34% gewijzigd door consolefreak op 17-11-2024 08:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:22
consolefreak schreef op zondag 17 november 2024 @ 08:17:
Helaas was er weer een grote aanval op de energie infrastructuur in Oekraïne vannacht. De schade zal later deze dag wel duidelijk worden. Las al wel over doden helaas :(

[Bluesky]

Ik zie ook diverse verwijzingen online dat deze aanval komt nadat Scholtz heeft gebeld met Putin. Dikke middelvinger dus naar Scholz. Wanneer leren onze leiders het een keer?

eerste lijstje wat ik zie vandaag:
❗️🚀🚨 A new massive attack by the Russians today. What is known as of now:

📍Kyiv region - fire on the roof of a five-story residential building. Debris fell near "Silpo" in Holosiivsky district, and in Rusanivka - in a park.
📍Rivne - attack on the energy infrastructure of the region. Electricity and water supply have been cut off.
📍Volyn — hitting critical infrastructure facilities. There is a power outage.
📍 Vinnytsia — hits on critical infrastructure facilities were recorded. There is a power outage.
📍 Zaporizhzhia region - a strike on critical infrastructure facilities was also recorded.
📍Odesa region - energy infrastructure. In the city, electricity and water supply disappeared, and all electric transport stopped.
📍Poltava — explosions rang out near Kremenchuk, smoke is currently rising from the likely impact site. In the area of ​​emergency shutdowns.
📍Dnipro - the sounds of explosions were heard.
📍 Kryvyi Rih - the sounds of explosions were also heard in the region.
📍Lviv region - as a result of the fall of fragments of an enemy missile, there was destruction and subsequent fire in garages.
📍Mykolaiv - arrival of "Shaheds" in a residential building. 2 dead, 6 more injured.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
consolefreak schreef op zondag 17 november 2024 @ 08:17:

[Bluesky]

Ja, kansloos weer Odesa nog steeds zonder stroom en water, in Kyiv en Dnirpo schijnt iig de stroom weer te zijn hersteld.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tens
Droevige cijfers, maar je wilt je niet voorstellen hoe het geweest zou zijn zonder Air defence.

De Russen hebben aardig opgespaard voor deze actie, schattingen uit diverse bronnen gaan er van uit dat ze genoeg voorraad moeten hebben voor minsten twee, mogelijk vier (eentje roept zelfs 8 ) van zulke aanvallen
Shot down:
1/1 3M22 Zircon hypersonic cruise missile
7/8 Kh-47M Kinzhal aeroballistic missiles
85/101 Kalibr/Kh-101 cruise missiles
0/1 Iskander-M ballistic missile
4/4 Kh-22/Kh-31P cruise/anti-radar missiles
5/5 Kh-59/69 cruise missiles
42/90 Shahed drones and other types
As a result of active electronic warfare, another 41 drones were supressed and landed on Ukrainian territory. Two more flew back to Russia and/or occupied territories.
aandeel f-16's:
✈️F-16 pilots shot down 10 air targets today!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYZkiZDyu6iXuTpcm6C0wFgSxrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FMrYLUFNr4ai9u3NPQsSa1TL.jpg?f=fotoalbum_large

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:22
Tens schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:54:
Droevige cijfers, maar je wilt je niet voorstellen hoe het geweest zou zijn zonder Air defence.

De Russen hebben aardig opgespaard voor deze actie, schattingen uit diverse bronnen gaan er van uit dat ze genoeg voorraad moeten hebben voor minsten twee, mogelijk vier van zulke aanvallen

[...]

[Afbeelding]
Toch echt wel heel veel neergehaald, vooral qua missiles. Dit scheelt zo enorm veel schade...

[ Voor 19% gewijzigd door caspervc op 17-11-2024 19:06 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Was al bekend neem ik aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Wz_S0ZVkJPtaz8x1gpaCaKSh0M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ovQeAZH2A9kpnh0P0EVBSEVD.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:08
Dit kan wel eens een aardige game changer zijn!

Als de russen het niet verwachten, zou vannacht al een mooi moment zijn om wat doelen te raken die al heel lang op de verlanglijst staan.

Kerch brug ?

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Dat werd eens tijd ook.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-06 16:34
Nee! Let's go!

Hoeveel lange afstands raketten heeft Oekraïne in voorraad? 10 , 100, 1000?

[ Voor 9% gewijzigd door Spykie op 17-11-2024 19:36 ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Gwindorian schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:34:
[...]

Dit kan wel eens een aardige game changer zijn!

Als de russen het niet verwachten, zou vannacht al een mooi moment zijn om wat doelen te raken die al heel lang op de verlanglijst staan.

Kerch brug ?
Kremlin..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-06 18:02

Spotmatic

Ken sent me

Mooi, afknallen die hap. Het kan niet zo zijn dat het altijd alleen maar eenrichtingsverkeer is. Een paar leuke niet-burgerdoelen rond Moskou, inderdaad de Kerch-brug en nog een paar andere locaties die van de aardbodem weggevaagd zouden mogen worden. Waar kan ik op de knop drukken? _/-\o_

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:53
Sinds wanneer ligt deze in Rusland?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:47

Fiber

Beaches are for storming.

Zou een keer tijd worden...

Nu ook bij de NOS:

https://nos.nl/artikel/25...standsraketten-in-rusland

Nog even minstens twee maanden doelen ver in Rusland raken... _/-\o_

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-06 15:20
Nou, eerst zoveel mogelijk vliegvelden en munitieopslagen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Ik hoop dat ze wat beschikbaar is verstandig inzetten.
Eerst de luchtafweer verzadigen met drones en dan er vol op.

Ik ga er maar vanuit dat ze in Oekraïne al wel een plan gesmeed hebben voor als de kans kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:00

franssie

Save the albatross

VS weet dat de oorlog sowieso op Europees grongebied wordt uitgevochten, dat is al sinds altijd en in de koude oorlog nooit anders geweest (Niemand heeft interesse in Alaska, al wordt Groenland geopolitiek wel spannender)

Ik gun het de UA maar heb er wat gemengde gevoelens bij.

edit de enige Europese oorlog op hun grondgebied was hun burgeroorlog.

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 17-11-2024 19:47 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

franssie schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:45:
[...]

VS weet dat de oorlog sowieso op Europees grongebied wordt uitgevochten
So be it. Maar in ieder geval niet met de verdedigende partij met gebonden handen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
[...]

VS weet dat de oorlog sowieso op Europees grongebied wordt uitgevochten, dat is al sinds altijd en in de koude oorlog nooit anders geweest (Niemand heeft interesse in Alaska, al wordt Groenland geopolitiek wel spannender)

Oekraïne is/wordt gebruikt om Rusland weer voor lange tijd terug in hun hok te schoppen.
Laten we hopen dat op termijn Oekraïne er beter uitkomt.

Voorlopig is het een enorme shitzooi daar grote delen gaan nog vele jaren nodig hebben om weer enigszins normaal bewoonbaar te worden.
Om nog maar te zwijgen over de enorme hoeveelheid getraumatiseerde mensen die daar rond dwalen.

Wat een hel voor niks...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Gwindorian schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:34:
[...]

Ik ben benieuwd wat er op die lijst staat, er zijn een stuk meer doelen dan raketten: https://storymaps.arcgis....6ee6f49908f9fb415ad23051c

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
nst6ldr schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:59:
[...]

Ik ben benieuwd wat er op die lijst staat, er zijn een stuk meer doelen dan raketten: https://storymaps.arcgis....6ee6f49908f9fb415ad23051c
Hoeveel raketten zijn er dan?
En wat voor percentage haalt werkelijk zijn doel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-06 18:47
Is Moscow niet te bereiken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spykie
Ronald.42 schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:01:
[...]

Hoeveel raketten zijn er dan?
En wat voor percentage haalt werkelijk zijn doel?
Ik vermoed een vrij groot percentage, eerlijk gezegd. Buiten Moskou en St. Petersburg. Ze zitten in Rusland niet heel ruim meer in hun luchtafweergeschut. Vandaar dat één van de huizen van Putin gesloopt is, scheelde luchtafweergeschut.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

evilution schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:53:
[...]

So be it. Maar in ieder geval niet met de verdedigende partij met gebonden handen.
*knip* Niet speculeren over Nucleaire wapens. Om dat wat op zijn plek te houden hebben we daar een apart topic voor.

[ Voor 39% gewijzigd door teacup op 18-11-2024 07:07 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 23:55

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Want? Wordt tijd dat Oekraïne eens vrijheid van handelen krijgt. En dan nog zullen ze hoofdzakelijk militaire doelen targeten.

Hoop dat ome Biden ook al een heel stel volle boten die kant op heeft gestuurd met mooie spullen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
[...]

Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog :>

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

MikeyMan schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:05:
[...]

Want? Wordt tijd dat Oekraïne eens vrijheid van handelen krijgt. En dan nog zullen ze hoofdzakelijk militaire doelen targeten.

Hoop dat ome Biden ook al een heel stel volle boten die kant op heeft gestuurd met mooie spullen.
Dat heb ik toeglicht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Zou ik ook wel fijn vinden maar is niet heel nuttig. Toch liever vliegvelden, liefst met vliegtuigen er op, havens en schepen, munitie, brandstof en wapenopslagplaatsen, radar stations, etc.

Ben heel benieuwd wat we er van gaan merken komende weken.

En als dit goed gaat zonder merkbare escalaties durven de Duitsers wellicht ook eindelijk met hun Taurus over de brug te komen... :z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
franssie schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:05:
[...]

Ik had het niet geschreven, maar doelde op een Nucleaire oorlog, Putin gaat echt de VS niet aanvallen met een tactische raket. Maar er is wel een escalatie gevaar, waarschijnlijk om Europa onder druk te zetten mee te gaan in onderhandelingen lijkt me. we gaan het meemaken, nieuwe stroomversnelling.
Heeft Rusland ergens gedurende deze smo al een nucleaire test gedaan?
Ik meende er ooit wat van te horen maar heb het niet meer helder.
Vriend Kim doet wel eens wat gekke dingen voor aandacht.
Maar vanuit Rusland heugd het me niet echt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Zwelgje schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:06:
[...]

Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog :>
Die dus inderdaad. en hangt er inderdaad vanaf welke kentekenplaat je hebt :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-06 15:11

bloody

0.000 KB!!

Begrijpelijk dat er blij gereageerd wordt dat RU strikes toegestaan worden, het lijkt echter alleen maar van toepassing te zijn op Kursk.

Too little, too late.

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dat gaat dan, ook met teruglezen, langs me heen vrees ik... :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
Ronald.42 schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:07:
[...]

Heeft Rusland ergens gedurende deze smo al een nucleaire test gedaan?
Ik meende er ooit wat van te horen maar heb het niet meer helder.
Vriend Kim doet wel eens wat gekke dingen voor aandacht.
Maar vanuit Rusland heugd het me niet echt..
nee, 24 oktober 1990 was de laatste van hun kant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
bloody schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:08:
Begrijpelijk dat er blij gereageerd wordt dat RU strikes toegestaan worden, het lijkt echter alleen maar van toepassing te zijn op Kursk.

Too little, too late.
In eerste instantie Kursk waar het ingezet zal worden, daarna?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Fiber schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:07:
[...]

Zou ik ook wel fijn vinden maar is niet heel nuttig.
Mjah, ik weet het niet. Kan twee kanten op.

Ergens wil je ook wel de Russische bevolking dwars zitten. Zodat ze misschien ook eens wat tegengas gaan geven. Hoeft niet perse met burger doelen of doden natuurlijk. Maar enige zichtbaarheid zou misschien wat mensen aan het denken zetten.

Aan de andere kant zal het verhaal dat Oekraïne de agressor is inmiddels diep zitten :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 26-06 15:11

bloody

0.000 KB!!

Ronald.42 schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:10:
[...]

In eerste instantie Kurs waar het ingezet zal worden, daarna?
*knip* speculatief, wat kort door de bocht

Heb geen enkele illusie hoor, puur Kursk betekent dus ook dat er geen belangrijke vliegvelden of radarsystemen aangevallen kunnen worden elders.

[ Voor 10% gewijzigd door teacup op 18-11-2024 07:02 ]

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwindorian
hcQd schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:37:
[...]

Sinds wanneer ligt deze in Rusland?
Ik weet niet goed waaruit je afleid dat ik dat zeg :)
Al ligt denk ik formeel het oostelijke deel van de brug op RU gebied, maar goed, daar gaat het verder helemaal niet over. Het lijkt mij wel een doel wat op de Wish list zal staan.

Hoe dan ook, ik ben benieuwd wat we de komende tijd zullen zien. ALS we al wat gaan merken. het is natuurlijk wel rijkelijk laat dit besluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
bloody schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:16:
[...]

Daarna niets, want tegen die tijd is Trump aan de macht en is het einde oefening.

Heb geen enkele illusie hoor, puur Kursk betekent dus ook dat er geen belangrijke vliegvelden of radarsystemen aangevallen kunnen worden elders.
Ik heb geen flauw idee wat beschikbaar is aan raketten voor Oekraïne maar ik gok er op dat ze wel doelen gaan pakken die zeer doen.
Dus niet alles op Kursk maar net genoeg om de Koreanen weg te pesten en de rest op andere strategische plekken inzetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Is net vers van de pers zie ik:
https://www.nytimes.com/2...ssia-atacms-missiles.html

Zal ongetwijfeld wat met de 100+ raketten op de stroomvoorziening van doen hebben? Icm Biden die weet dat de dagen in zijn kantoor geteld zijn.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
https://edition.cnn.com/2...social&utm_source=twitter

Lees op Twitter dat Trump het de 20 direct wilt laten stoppen? Dus max 2 maanden?

https://x.com/HaraldDoorn...SvMe4p3R_LuGuwTlwm5w&s=19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
bloody schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:16:
[...]

Daarna niets, want tegen die tijd is Trump aan de macht en is het einde oefening.
die soep zal niet zo heet worden opgegeten als hij wordt opgediend of is opgediend aan het Amerikaans electoraat

vergis je niet in de miljarden die is gestoken in Amerikaanse wapenproductie welke voor enorm veel werkgelegenheid heeft gezorgd en het 'militair industrieel complex' (onderschat hun macht niet) veel geld heeft opgeleverd.

die oorlog of in ieder geval de leveringen aan materiaal gaan gewoon door na de inauguratie van trump, don't worry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:22
Kerch brug is met atacms volgens mij buiten bereik als ik op de kaart kijk. Misschien gaat Duitsland nu ook wel de taurus raketten leveren. Die hebben volgens mij wel bereik genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Is toch 60 dagen. En als er daarna inderdaad gestopt zou moeten worden dan kun je maar beter niet te zuinig doen en alles wat er maar voor handen is nu bij die Russen op hun dak gooien... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Is wel iets flink geraakt in het stroomnet. Bij Odesa pas morgen rond 12 uur weer stroom.

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:59

Voordat men denkt dat Oekraïne nu doelen diep in Rusland kan raken met ATACMS en daarmee de oorlog “in een nieuwe fase” komt: het lijkt er voorlopig op dat Biden dit vooral bedoeld heeft tegen N-Koreaanse en Russische troepen in/nabij Koersk. Maar toch: goed nieuws. www.nytimes.com/2024/11/17/u...

Bob Deen (@bobdeen.bsky.social) 17 november 2024

Wil de partymood niet bederven, maar er zijn toch wat beperkingen aan het gebruik van ATACMS in Rusland.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
Lees verder dat nu Engeland en Frankrijk nu ook om zijn.

Bron https://www.rbc.ua/rus/ne...-ukrayini-1731871314.html

[ Voor 45% gewijzigd door Wackmack op 17-11-2024 20:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-06 09:49
Probleem zit hem in de mankracht. Oekraïne heeft vaker doelen in Rusland geraakt met drones. De stukken land die ze nu kwijtraken is niet door een gebrek aan ATACMS in Kursk, maar door te weinig soldaten.

Too little, too late. Is meer een symbolisch gebaar.

https://x.com/Tatarigami_UA/status/1858218439053099394
https://x.com/Tatarigami_UA/status/1858224528704303324

[ Voor 23% gewijzigd door Mr.Joker op 17-11-2024 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Dat kan ik niet lezen, allemaal hiërogliefen voor mij...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Een verwijzing wordt gemaakt na dit rapport, maar het zit achter een paywall.
https://frontelligence.su...nce-on-atacms-for-ukraine

Edit: Excuus, @Mr.Joker had het al gepost, maar de embed deed het niet.

offtopic:
Het geheim is net zo lang op Toon voorbeeld drukken totdat het werkt

[ Voor 27% gewijzigd door Yakolev op 17-11-2024 20:53 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fraggert
  • Laatst online: 22:17

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ronald.42 schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:45:
[...]

Hier de link van @Wackmack in het engels;

https://newsukraine.rbc.u...ine-s-use-1731872568.html

Je kunt linksboven switchen tussen talen.

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 17-11-2024 20:53 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 23:11
Ronald.42 schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:45:
[...]

Tijd voor een browser uit dit decennium? :P

Niet dat het uitmaakt want het is niet meer dan enthousiasme van linkposter en slechte journalistiek.

De bronnen voeren allemaal naar https://www.lefigaro.fr/i...rmes-americaines-20241117 wat over de VS gaat. Daar wordt door de UA 'bronnen' een enkele relatief onbeduidende zin uitgelicht om 'nieuws' van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Rukapul schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:54:
[...]

Tijd voor een browser uit dit decennium? :P

Niet dat het uitmaakt want het is niet meer dan enthousiasme van linkposter en slechte journalistiek.

De bronnen voeren allemaal naar https://www.lefigaro.fr/i...rmes-americaines-20241117 wat over de VS gaat. Daar wordt door de UA 'bronnen' een enkele relatief onbeduidende zin uitgelicht om 'nieuws' van te maken.
Ik kijk alles op mijn telefoon en ben soms lui.

Maar dat linkje heeft wel een leuk plaatje met het bereik van diverse stukken oorlogstuig.
Nu alleen nog zorgen dat Oekraïne daar ook voldoende over kan beschikken.
En ze daadwerkelijk nuttig kan inzetten.

Komende maanden zijn of een stroomversnelling of we blijven nog weer hangen waar we nu zijn.

We gaan het zien, maar voor het moraal is het wel weer een opsteker denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ronald.42 schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:00:
[...]

Ik kijk alles op mijn telefoon en ben soms lui.

Maar dat linkje heeft wel een leuk plaatje met het bereik van diverse stukken oorlogstuig.
Nu alleen nog zorgen dat Oekraïne daar ook voldoende over kan beschikken.
En ze daadwerkelijk nuttig kan inzetten.

Komende maanden zijn of een stroomversnelling of we blijven nog weer hangen waar we nu zijn.

We gaan het zien, maar voor het moraal is het wel weer een opsteker denk ik.
Het eerste dat je ziet bovenaan is UA EN RU (in Latijns schrift). Waarbij UA de standaard was. Dus even klikken en je bent klaar.

Daarnaast heeft Firefox Mobile (gewoon de stable release, te installeren via Play Store of F-Droid) een beta feature met private translation, inclusief Oekraïense ondersteuning. Dan kun je het direct vanuit de browser vertalen, zonder gebruik te hoeven maken van een externe dienst.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:31

Seraphin

Meep?

Ik hou toch wat gemengde gevoelens over aan de aankondiging dat UA nu ook langeafstandswapens in "mag" zetten op RU gebied door de VS.

Ik lees het vooral als een bevestiging dat het escalatie-argument (om deze toestemming tot nu toe te onthouden) gewoon kul was, en bovendien dat er bij Biden en c.s. kennelijk de verwachting heerst dat steun vanuit de VS afgeschaald gaat worden na de inauguratie van Trump. Ik zie er ook een bevestiging in van een reeds eerder geconstateerde trend: militaire hulp uit het Westen, en vooral verruiming van de slagkracht van UA, komt telkens pas na extreem lang delibereren (waardoor RU genoeg tijd heeft om tegenmaatregelen te nemen) en in zwaar gerantsoeneerde hoeveelheden (waardoor échte invloed amper merkbaar is). Zie ook tanks, straaljagers, ATACMS.

Maar goed, slecht nieuws is het ook niet, dus laten we hopen dat UA de komende tijd nog maximaal profijt kan halen.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Seraphin schreef op zondag 17 november 2024 @ 23:00:
Ik hou toch wat gemengde gevoelens over aan de aankondiging dat UA nu ook langeafstandswapens in "mag" zetten op RU gebied door de VS.

Ik lees het vooral als een bevestiging dat het escalatie-argument (om deze toestemming tot nu toe te onthouden) gewoon kul was, en bovendien dat er bij Biden en c.s. kennelijk de verwachting heerst dat steun vanuit de VS afgeschaald gaat worden na de inauguratie van Trump. Ik zie er ook een bevestiging in van een reeds eerder geconstateerde trend: militaire hulp uit het Westen, en vooral verruiming van de slagkracht van UA, komt telkens pas na extreem lang delibereren (waardoor RU genoeg tijd heeft om tegenmaatregelen te nemen) en in zwaar gerantsoeneerde hoeveelheden (waardoor échte invloed amper merkbaar is). Zie ook tanks, straaljagers, ATACMS.

Maar goed, slecht nieuws is het ook niet, dus laten we hopen dat UA de komende tijd nog maximaal profijt kan halen.
Nou ja, RU heeft geëscaleerd: Noord-Koreaanse soldaten plus de energieinfra UA en masse geraakt. Ik denk dat het te maken heeft met het eerste.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gwindorian
YouTube: 50,000 North Korean and Russian Soldiers CRUSHED by Ukrainian Force

In dit filmpje wordt uitgelegd dat het wel eens heel gunstig kan zijn dat, nu er toestemming is, ook kampen met gestationeerde troepen (noord Koreaans en Russische)geraakt kunnen worden rondom koersk.

Edit: negeer de clickbait titel

[ Voor 4% gewijzigd door Gwindorian op 17-11-2024 23:20 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Het is straks Biden's probleem niet meer, daarom kunnen de restricties eraf. En zo zien we maar weer: het leven van de frontsoldaten is afhankelijk van de politieke grillen. Ik snap wel dat veel Oekraïense mannen niet willen sneuvelen voor politieke spelletjes en dan maar liever onderduiken of het land ontvluchten.

Enne, de Iraanse raketten en Noord-Koreaanse wapens die het Kremlin ontvangen heeft hebben ook geen restricties, wat dat betreft wordt het "speelveld" een klein beetje eerlijker.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:44
XWB schreef op zondag 17 november 2024 @ 23:23:
[...]

Het is straks Biden's probleem niet meer, daarom kunnen de restricties eraf. En zo zien we maar weer: het leven van de frontsoldaten is afhankelijk van de politieke grillen. Ik snap wel dat veel Oekraïense mannen niet willen sneuvelen voor politieke spelletjes en dan maar liever onderduiken of het land ontvluchten.

Enne, de Iraanse raketten en Noord-Koreaanse wapens die het Kremlin ontvangen heeft hebben ook geen restricties, wat dat betreft wordt het "speelveld" een klein beetje eerlijker.
Nog beter, ze wisselen van Dems naar Reps dus het is ook Kamala haar probleem niet. Inderdaad is het naar om te beseffen dat je met je handen op de rug moet vechten omdat het machtigste land ter wereld bang is voor hun eigen hachje.

Ik zou nu alleen willen dat dit nog niet bekend was. Ik boed, eerst alles op 300km afstand kapot knallen en dan "oja, one more thing. We hebben toestemming gegeven.". Nu geef je de Russen wat tijd en gelegenheid. Die hadden ze niet hoeven krijgen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aFTW7zE-oWOs6ubNM7ccUFNFB3A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JtqDmYnUUbsxvAvSMqwe2hMO.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78739

asing schreef op zondag 17 november 2024 @ 23:48:
[...]

Nog beter, ze wisselen van Dems naar Reps dus het is ook Kamala haar probleem niet. Inderdaad is het naar om te beseffen dat je met je handen op de rug moet vechten omdat het machtigste land ter wereld bang is voor hun eigen hachje.

Ik zou nu alleen willen dat dit nog niet bekend was. Ik boed, eerst alles op 300km afstand kapot knallen en dan "oja, one more thing. We hebben toestemming gegeven.". Nu geef je de Russen wat tijd en gelegenheid. Die hadden ze niet hoeven krijgen.
Idd, wij moeten alles te weten komen ahv bvb satellietbeelden (NK troepen), terwijl de Russen alles op voorhand te weten komen via onze transparante democratische besluitvorming en vrije media. Ook op dat vlak is het geen gelijk speelveld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:39

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Maar waar haalt die twitteraar zijn wijsheid vandaan? Hij verwijst nergens naar.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoewel ik het eens ben met de frustratie zie ik hier juist een verfijnd escalatieladder in gebruik. US gaat hemeltergend traag die ladder omhoog, maar dat betekent wel dat ze keer op keer significant kunnen reageren op acties RU. Als ze gelijk all-in gegaan zouden zijn kon dat niet. Dat is gelijk waarom de beperkte tot Kursk Oblast blijft: juist zodat die op gegeven moment eraf kan als signaal.

Dit zou daarom niet alleen in context van US verkiezingsuitslag gezien moeten worden, feit dat RU reageerde op telefoontje Scholz met massale raketaanval speelt zeker mee.

Wat wel met verkiezingen te maken zal hebben is specifiek keuze voor deze stap: Putin wil UA koste wat kost uit Kursk hebben voor 20-1, Biden wil UA blijkbaar helpen dat tegen te gaan en zo betere onderhandelingspositie te hebben.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:34
dion_b schreef op maandag 18 november 2024 @ 07:33:
Dit zou daarom niet alleen in context van US verkiezingsuitslag gezien moeten worden, feit dat RU reageerde op telefoontje Scholz met massale raketaanval speelt zeker mee.
Uhhh feit? Is daar bewijs van dat Putin reageerde met een raketaanval? Heeft zo'n aanval niet een (veel) lange(re) voorbereiding?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PASware schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:40:
[...]

Uhhh feit? Is daar bewijs van dat Putin reageerde met een raketaanval? Heeft zo'n aanval niet een (veel) lange(re) voorbereiding?
Het heeft teen veel langere voorbereidingstijd nodig, maar keuze om wel of niet op het knopje te drukken is politiek en wordt ook als zodanig geïnterpreteerd. De volgordelijkheid is daadwerkelijk een feit, de vermeende oorzaaksrelate een veronderstelling, maar wel een waar hij op afgerekend kan worden - hij had ook kunnen kiezen om het niet door te laten gaan.

Omgekeerd is de timing van deze uitspraak van Biden allerminst toeval. Dit had nul technische voorbereiding nodig en had qua uitspraak op elk moment kunnen gebeuren. Toch koos hij voor specifiek nu.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 01:44
dion_b schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:05:
[...]

Het heeft teen veel langere voorbereidingstijd nodig, maar keuze om wel of niet op het knopje te drukken is politiek en wordt ook als zodanig geïnterpreteerd. De volgordelijkheid is daadwerkelijk een feit, de vermeende oorzaaksrelate een veronderstelling, maar wel een waar hij op afgerekend kan worden - hij had ook kunnen kiezen om het niet door te laten gaan.
Daarbij is er wel een voorbereidingstijd nodig, maar dit zijn dingen die klaar gezet worden en waarbij de daadwerkelijke start niet vooraf al precies vast ligt. Dit is dus typisch een aanval die klaar gezet wordt en gestart wordt op een moment dat rusland het goed uitkomt. Het is niet zo dat er nog veel tijd nodig is nadat ze bedenken dat ze willen beginnen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-06 18:40
PASware schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:40:
[...]

Ja veel langere voorbereiding, maar qua schaal en moment aan te passen. Dat telefoontje van Scholz is gezien als pure westerse zwakte, dus het teken om nog een flink tekeer te gaan en de westerse weekdieren weer flink angst in te boezemen.

Vergeet niet, met Rusland valt niet te onderhandelen. Niet echt althans. Alles wordt gewogen op de schaal van zwakte en sterkte. En slechts als ze tijd nodig hebben gaan ze aan tafel. En dan nog blijft het plan ongewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
dion_b schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:05:
[...]

Omgekeerd is de timing van deze uitspraak van Biden allerminst toeval. Dit had nul technische voorbereiding nodig en had qua uitspraak op elk moment kunnen gebeuren. Toch koos hij voor specifiek nu.
Toch kunnen wij hier niet zeggen of het een feit is of niet. Het heeft wel een hoop schijn dat het zo kan zijn. Het is opvallend dat deze zware aanval komt kort nadat Scholz gebeld heeft, maar maakt het nog niet direct een feit dat Putin 'op de knop heeft gedrukt' omdat het belletje met Scholz hem niet zinde. Wel logisch natuurlijk, maar of het echt zo is kunnen wij simpelweg niet weten.

Dat Biden nu 'ineens' wel overstag is, is ook opvallend. Maanden tegenwerken en nu 'ineens' wel voor om lange afstandsraketten te sturen. Grote kans dat dit komt het gesprek tussen Scholz en Putin en de raket aanval die kort erna plaatsvond. Mogelijk is dit toch een veel grotere trigger geweest dan de eerdere aanvallen van Rusland.

Maar of het allemaal echt feitelijk verband met elkaar heeft? Zo grote kans wat mij betreft, maar zeker weten kunnen wij het niet.
CornermanNL schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:24:
[...]
Ja veel langere voorbereiding, maar qua schaal en moment aan te passen. Dat telefoontje van Scholz is gezien als pure westerse zwakte, dus het teken om nog een flink tekeer te gaan en de westerse weekdieren weer flink angst in te boezemen.

Vergeet niet, met Rusland valt niet te onderhandelen. Niet echt althans. Alles wordt gewogen op de schaal van zwakte en sterkte. En slechts als ze tijd nodig hebben gaan ze aan tafel. En dan nog blijft het plan ongewijzigd.
Geen idee van de precieze inhoud/woorden van het gesprek, maar als ik zo inschat is Scholz een 'soft eitje', die mogelijk Putin op de tenen is gaan staan.

Dat er niet met Russen te onderhandelen valt kan ik mij wel in vinden, ze verdraaien alles zo enorm dat het toch nooit aan hun ligt. Met Russen onderhandel je niet met woorden, maar met raketten en dan is de stap die Biden nu neemt helemaal zo gek nog niet (maar wel hopeloos laat).

[ Voor 25% gewijzigd door PASware op 18-11-2024 09:31 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:05
Nee joh, Biden heeft niets gedaan om zo de campagne niet in de weg te zitten. Nu dat gelopen zaak is heeft hij vrij spel tot aan dat hij weg moet. Hij kan immers toch niet vervolgd worden voor wat hij als president doet en het heeft ook geen verdere politieke gevolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:35
Caelorum schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:30:
Nee joh, Biden heeft niets gedaan om zo de campagne niet in de weg te zitten. Nu dat gelopen zaak is heeft hij vrij spel tot aan dat hij weg moet. Hij kan immers toch niet vervolgd worden voor wat hij als president doet en het heeft ook geen verdere politieke gevolgen.
*knip* Speculatief

[ Voor 37% gewijzigd door teacup op 18-11-2024 21:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Wat informatie over de omvang van de raketaanval in vergelijking met eerdere aanvallen.

Russian missile strikes in context. The Sunday attack was the largest since 29.12.2023 (122 vs 120 missiles) and the second largest since September 2022.

(@konradmuzyka.bsky.social) 18 november 2024

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C5Ujt9UTUw8UQbEiRmyEZXtjs4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HQWYM5CsDkSbzdfeZi4MWWKq.jpg?f=fotoalbum_large

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Yakolev schreef op maandag 18 november 2024 @ 11:36:
Wat informatie over de omvang van de raketaanval in vergelijking met eerdere aanvallen.

[Bluesky]

[Afbeelding]
Ik ben iig 'blij' om te zien dat de productie de laatste 2 jaar iig niet genoeg is om de 1e campaign te evenaren.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-06 14:21
Gelukkig zijn de aantallen raketten niet zo groot dat ze dit vaker kunnen uitvoeren.
In de tussentijd zijn de aantallen drones natuurlijk wel gigantisch toegenomen, maar die lijken toch meestal minder schade aan te richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
gustaveau schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:32:
Gelukkig zijn de aantallen raketten niet zo groot dat ze dit vaker kunnen uitvoeren.
In de tussentijd zijn de aantallen drones natuurlijk wel gigantisch toegenomen, maar die lijken toch meestal minder schade aan te richten.
Er is schijnbaar genoeg om dit nog 4 tot 8 keer te doen de komende weken...

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Spykie schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:01:
[...]

Er is schijnbaar genoeg om dit nog 4 tot 8 keer te doen de komende weken...
Ze schijnen er ca 100/maand te produceren, dus ik weet niet of ze genoeg gespaard hebben om dat te kunnen doen.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
gustaveau schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:32:
En ze zijn makkelijker te onderscheppen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-06 09:19
dion_b schreef op maandag 18 november 2024 @ 07:33:
[...]

Hoewel ik het eens ben met de frustratie zie ik hier juist een verfijnd escalatieladder in gebruik. US gaat hemeltergend traag die ladder omhoog, maar dat betekent wel dat ze keer op keer significant kunnen reageren op acties RU. Als ze gelijk all-in gegaan zouden zijn kon dat niet. Dat is gelijk waarom de beperkte tot Kursk Oblast blijft: juist zodat die op gegeven moment eraf kan als signaal.
Ik zie ook liever het glas halfvol dan halfleeg, maar wie in 2024 nog dacht dat je Poetin op andere gedachten kon brengen, heeft toch onder een fikse rotsblok liggen slapen. De enige vraag is hoe snel we zijn verovering t/m de Elbe laten verlopen, verder is het volstrekt helder.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:39

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Laten we nu weer teruggaan naar de concrete gebeurtenissen van vandaag. Andere discussie graag in bijvoorbeeld in [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +48 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rkWxjDBdRLbq2C3ESGVoLMloCsE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/djHZ26vy58b8R3O0SzSlRAv7.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag is het dag 1000 van de oorlog! (let wel, de cijfers zijn gister, dag 999 dus).

De slag om Antanov Airport (Hostomel), Bucha, Mariupol (ziekenhuis en theater), bombarderen van ziekenhuizen, winkelcentra, bushaltes en de lijst gaat maar door en door.

Ik hoop, tot in het diepste van mijn ziel, dat ik niet nog 1000 dagen elke ochtend hier de cijfers hier aan het plaatsen ben.

Slava Ukraine!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eo5zb7mraOWZmradV_QcFEGt2Js=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0Z2OV5SUNZ6Y7hZk5DYJw5ll.jpg?f=user_large
(Soldaten na de slag om Antanov Airport, wat een cruciale slag bleek te zijn. Doordat de Russen hier geen voet aan de grond kregen konden ze Kyiv niet innemen wat bepalend zou blijken te zijn voor het verloop van de oorlog)

[ Voor 10% gewijzigd door beany op 19-11-2024 07:01 ]

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tens
Al eerder geraakte opslag. Secundaire explosies, dus het lijkt succesvol.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• gustaveau
https://www.theguardian.c...s-to-strike-inside-russia

Er zijn grote kansen dat het VK en Frankrijk nu ook groen licht geven voor het "flexibeler" inzetten van Storm Shadows/SCALP.
Nu Duitsland nog, jammer dat Scholz daar nog steeds zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Per ongeluk in het verkeerde topic geplaatst.

Rusland is zich aan het voorbereiden op wat meer ATACMS aanvallen op vliegvelden in Koersk. Ze lijken afschermingen, maar ook betonnen structuren neer te zetten.

Thread in onderstaande ''tweet''

Kursk: Russia Prepares Airfields for the Impact The announcement permitting Ukraine to strike inside Russia with ATACMS came just yesterday, but evidence suggests Russia has been fortifying the Kursk military airbase since early October. Analysis from Frontelligence Insight🧵:

Tatarigami (@tatarigami.bsky.social) 18 november 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Tens schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 08:17:
Al eerder geraakte opslag. Secundaire explosies, dus het lijkt succesvol.

[Twitter]

[Twitter]
Blijkbaar de schuld al bij ATACMS gelegd:

Ukrainian war correspondent Butusov states that Defense Forces struck a military target in Russia with U.S.-made ATACMS ballistic missiles, citing a General Staff report. The target was the arsenal of the 1046th Logistics Center near the city of Karachev, Bryansk region. t.me/ButusovPlus/...

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 19 november 2024

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:12

AndereKoekoek

Ping! Pong?

YakuzA schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:49:
[...]

Blijkbaar de schuld al bij ATACMS gelegd:
[Bluesky]
AD bericht dit:
10:36
Oekraïense troepen hebben afgelopen nacht een wapenarsenaal van Russische troepen aangevallen in de buurt van de stad Karachev in de regio Brjansk. Dat heeft de generale staf bevestigd.

'In de nacht van 18 op 19 november 2024 hebben eenheden van de strijdkrachten van Oekraïne het arsenaal van het 1046e logistieke centrum aangevallen in de buurt van de stad Karachev in de Russische regio Brjansk', luidde het op Facebook. 'De vernietiging van Russische munitiedepots om de gewapende agressie tegen Oekraïne te stoppen, zal doorgaan. Wordt vervolgd.'

Volgens het Oekraïense persbureau RBC Ukraine en de nieuwssite Censor.net werd de aanval uitgevoerd met ATACMS-langeafstandsraketten. 'Het gebeurde voor het eerst nadat de VS hiervoor toestemming had gegeven', luidde het.

Eerder meldden Andrii Kovalenko, hoofd van het Centrum voor het Bestrijden van Desinformatie bij de Nationale Veiligheids- en Defensieraad van Oekraïne, en gouverneur Alexander Bogomaz van de Brjansk-regio dat er als gevolg van een aanval explosies waren geweest en dat er brand was uitgebroken in het arsenaal van het Hoofddirectoraat Raketten en Artillerie van het Russische Ministerie van Defensie in de stad Karachev.

Volgens de Russische gouverneur vielen er geen slachtoffers en veroorzaakte de aanval geen aanzienlijke schade. Vanaf 02:30 uur werden 12 secundaire explosies en detonaties gemeld.
Zijn dit dan toch 2 verschillende aanvallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
En natuurlijk wordt de nucleaire dreiging weer ge-uit door Rusland, als reactie op het mogen inzetten van de Atacms....
https://www.theguardian.c...-nuclear-doctrine-ukraine

Lijkt me vooral een teken dat ze nattigheid voelen. Die nucleaire respons kan er toch niet komen, want dat kost teveel goodwill met China.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:44
gustaveau schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:04:
En natuurlijk wordt de nucleaire dreiging weer ge-uit door Rusland, als reactie op het mogen inzetten van de Atacms....
https://www.theguardian.c...-nuclear-doctrine-ukraine

Lijkt me vooral een teken dat ze nattigheid voelen. Die nucleaire respons kan er toch niet komen, want dat kost teveel goodwill met China.
Dat is een beetje het nadeel van de positie waar het Kremlin zich in geluld heeft. Als een idioot de escalatieladder op geklommen waardoor ze nu geen trede meer over hebben. Het westen shuifelt die ladder op en heeft nog zat opties over.

Overigens is het een hoop geschreeuw om niets. Als ik Denys van gisteren mag geloven dan heeft Biden alleen toestemming gegeven voor de short range HIMARS (160km dus, niet de ATACMS) en die mogen alleen in de Kursk regio ingezet worden.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
AndereKoekoek schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:32:
[...]
AD bericht dit:
[...]
Zijn dit dan toch 2 verschillende aanvallen?
Tenzij ze 2 verschillende ammo depots bij 'Karachev' hebben lijkt het iig 1 aanval.
67th GRAU Arsenal in Karachev, Bryansk region
The target was the arsenal of the 1046th Logistics Center near the city of Karachev, Bryansk region

[ Voor 24% gewijzigd door YakuzA op 19-11-2024 14:12 ]

PSN

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Tens
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G8mJv2o7DQv1Z1IDy8R0spgoswI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AMg2m1OFPyUpcSsVRKoT94em.png?f=user_large

Heb het even door google translate gehaald:
Oekraïne heeft twee atacms afgevuurd die beide doel hebben geraakt.
ATACMS is nog steeds alleen een claim van Rusland btw, afgezien vaneen niet bij naam genoemd US official.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3eP1eD3Tpy1GD5RBhIKX9nXcKM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/huiBZqBPwbfi9wG2MxUeT4XT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Tens op 19-11-2024 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
*knip* Informatie uit 2023

[ Voor 89% gewijzigd door teacup op 19-11-2024 20:20 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Laatst online: 22:17

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

*knip* Liever een TR maken

[ Voor 91% gewijzigd door teacup op 19-11-2024 20:22 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Ik vind dat de media overdreven negatief zijn over de Oekraïnse situatie. Ze hebben het idd moeilijk, maar Rusland verovert slechts mondjesmaat gebied tegen een heel hoge prijs. Als je dan bedenkt dat de Russen in het begin van de oorlog verdreven zijn uit de regio Kiev, Charkiv en Cherson en er nooit teruggekomen zijn, dan vind ik dat Oekraïne goed standhoudt. Natuurlijk is er een tekort aan materiaal en manschappen, maar dat is in Rusland ook zo, nu ze beroep moeten doen op Iran en Noord-Korea. De economie is er ook langzaam maar zeker onderuit aan het gaan. Is de situatie negatief in de zin dat Oekraïne onmogelijk alles kan heroveren? Jazeker. Maar het is zeker ook zo dat Rusland waarschijnlijk nooit zijn doel zal halen: regimewissel en demilitarisering. Alles samengeteld staat Rusland er nu ook slechter voor dan 3 jaar geleden, ze hebben niet eens de 4 geannexeerde provincies onder controle.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• C00P
  • Laatst online: 19:32
Ik denk dat als het zoals nu nog een jaar zou doorgaan dat Rusland als eerste zou ineen storten.

Maar spijtig genoeg komt Trump terug in januari en dat is waar Putin op gerekend heeft.

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
@Anoniem: 78739
je vergeet het moraal aan Oekraïnse kant, die lijkt ook steeds minder te worden. Ze krijgen weinig tot geen hulp van het westen terwijl het wel was beloofd en verliezen steeds meer (mensen en terrein). Dit duurt ondertussen al 10 jaar (Krim en Donbass waren al in 2014 ingenomen). Het moraal wordt steeds slechter. Rusland kan alles blijven doen wat ze willen, Oekraïne kan alleen teruglopen en langzaam aanschouwen hoe hun land en mensen kapot worden gemaakt terwijl wij in het westen van alles beloven, maar niks waarmaken.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:11

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

En dan hoor je vandaag geluiden dat Europa oorlogsmoe is. Hou op zeg. Het zijn de Oekraïners die aan het front staan en zwaar lijden. Regel eens dat ze echt terug kunnen vechten in plaats van die krokodillentranen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-06 20:03
Ik weet niet 100% zeker of dit in dit topic hoort. Er was sprake van dat Rusland een internet kabel tussen Finland en Duitsland zou hebben gesaboteerd. NRC schrijft nu dat het mogelijk een Chinees schip was.
Binnen twee dagen raakten twee communicatiekabels in de Oostzee beschadigd. Nu schaduwt de Deense marine een Chinees vrachtschip dat zich precies boven een datakabel bevond op het moment dat de verbinding wegviel.
https://www.nrc.nl/nieuws...ls-in-de-oostzee-a4873748

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:24
Anoniem: 78739 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:49:
Ik vind dat de media overdreven negatief zijn over de Oekraïnse situatie. Ze hebben het idd moeilijk, maar Rusland verovert slechts mondjesmaat gebied tegen een heel hoge prijs.
Het risico is dat ze op een gegeven moment door kunnen stoten zodra ze de linies doorbreken. De Korea oorlog is een goed voorbeeld van hoe snel het kan omslaan van statisch naar dynamisch.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
1000 dagen aan bevestigde verliezen voor Rusland volgens Oryx.

1000-day update Documented Russian equipment losses since the start of the 2022 invasion of Ukraine by equipment type Full list: www.oryxspioenkop.com/2022/02/atta...

Jakub Janovsky (@rebel44cz.bsky.social) 19 november 2024

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/voSmVrpy0RVLH24xktvaKnbq0EI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NZAUS5kGoa7jcszTpPlFo2jU.jpg?f=user_large

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0bCvp4GDFtNcSoFTn5RjNVmjhE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K4lhVY5AGgKTGzF3htbJhCPW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Oekraïne krijgt van de Verenigde Staten antipersoonsmijnen.

Biden approves antipersonnel mines for Ukraine, undoing his own policy
The move comes as Russia’s advances in eastern Ukraine threaten to overwhelm front-line defenses.
President Joe Biden has authorized the provision of antipersonnel land mines to Ukraine, two U.S. officials said, a step that will bolster Kyiv’s defenses against advancing Russian troops but has drawn criticism from arms control groups.

The move comes in the wake of the White House’s recent authorization allowing Ukraine to use a powerful long-range missile system to strike inside Russia — part of a sweep of urgent actions the lame-duck Biden administration is taking to help Kyiv’s faltering war effort.

Anti-personnel and anti-tank mines are one way by which Ukraine is compensating for a lack of infantry. Offensive and defensive mining is highly effective, enabling Ukraine to hold terrain. Many are dropped by drones now, as a form of remote mining, some types with self-liquidating timers.

Michael Kofman (@michaelkofman.bsky.social) 20 november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-06 21:28
Yakolev schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:35:
Oekraïne krijgt van de Verenigde Staten antipersoonsmijnen.

Biden approves antipersonnel mines for Ukraine, undoing his own policy
The move comes as Russia’s advances in eastern Ukraine threaten to overwhelm front-line defenses.

[...]

[Bluesky]
Praten we dan over de "claymore mine"?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• consolefreak
Naast de mijnen zitten er ook meer leuke dingen in de laatste support package vanuit Amerika:

🇺🇸👀🇺🇦 The weapons in the new package of aid for Ukraine include an infusion of air defense, including HIMARS, as well as 155mm and 105mm artillery rounds, Javelin anti-armor munitions and other equipment and spare parts, - AP News

The Ukrainian Review (@theukrainianreview.bsky.social) 20 november 2024

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• consolefreak
Naast deze support package, is er ook nog een ander interessant bericht. Amerika heeft berichten van een actuele dreiging in Kyiv. De ambassade is dan ook vandaag vanuit voorzorg gesloten.
Event: The U.S. Embassy in Kyiv has received specific information of a potential significant air attack on November 20. Out of an abundance of caution, the Embassy will be closed, and Embassy employees are being instructed to shelter in place. The U.S. Embassy recommends U.S. citizens be prepared to immediately shelter in the event an air alert is announced.

Actions to Take:
  • Monitor local media for updates
  • Identify shelter locations in advance of any air alert
  • Immediately take shelter if an air alert is announced
  • Follow the directions of Ukrainian officials and first responders in the event of an emergency
Bron: https://ua.usembassy.gov/...u-s-embassy-kyiv-ukraine/
Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid