Boardcam even teruggekeken en Max zat inderdaad naast Piastri voordat de VSC eindigde. Hij liet wel gelijk zijn gas los, maar hij had er idd niet mogen zitten.
nee dit gaat over een safety car herstart
Meestal zitten ze er ook niet (zo) naast, je hoort alleen een vrij duidelijke bias en iets te veel de mening van bepaalde commentatoren.Xgar schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 16:14:
[...]
Dat heb ik Sky dus nooit zien doen, toegeven dat ze ernaast zitten.
Karun, "Britney", Button en Brundle vind ik altijd redelijk neutraal en objectief maar daar zullen anderen vast weer anders over denken.
Hill kan me gestolen worden, dan luister ik nog liever naar Palmer.
Maar ondanks het duidelijk/subtiel etaleren van hun mening komt er echt minder onzin uit Sky dan uit de emotionele Mol. (En da's ook niet zo raar als je ziet wat voor een enorme productie SkyF1 neerzet.)
Moet een coureur er tijdens een vsc achter blijven? Als de ander te langzaam rijdt, dan kan iemand ernaast komen zonder te hard te gaan toch?jan390 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 16:22:
Boardcam even teruggekeken en Max zat inderdaad naast Piastri voordat de VSC eindigde. Hij liet wel gelijk zijn gas los, maar hij had er idd niet mogen zitten.
En dan bedoel ik niet inhalen, want dat mag niet, is logisch.
[ Voor 7% gewijzigd door Charles Hill op 02-11-2024 16:38 ]
Het maakt niet uit dat Max naast Piastri zat tijdens de VSC. Het gaat om de delta.

[ Voor 54% gewijzigd door talkatoo op 02-11-2024 16:43 ]
Dat is dus een 5 seconden straftalkatoo schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 16:39:
Het maakt niet uit dat Max naast Piastri zat tijdens de VSC. Het gaat om de delta.
[Afbeelding]
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Maarjah, als je voorganger dan dus ook traag rijdt, echt net in de delta, is dit risico ineens wel heel groot.
Of bedoelen ze hier dat hij te snel over was? Want dat zou ik ook knap vinden.
[ Voor 12% gewijzigd door jbdeiman op 02-11-2024 16:48 ]
Max was te snel: "failing to stay above the minimum time". Je moet boven de minimum gestelde tijd blijven bij een VSC, want dan rij je langzamer. Daarin is Max 'gefailt' (hij reed dus onder de minimum tijd = sneller).jbdeiman schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 16:47:
[...]
Maarjah, als je voorganger dan dus ook traag rijdt, echt net in de delta, is dit risico ineens wel heel groot.
Of bedoelen ze hier dat hij te snel over was? Want dat zou ik ook knap vinden.
[ Voor 42% gewijzigd door talkatoo op 02-11-2024 16:53 ]
Probleem is dat hij PIA ook niet voorbij mag, die ook heel langzaam reed. Die radioboodschap was niet voor niets.talkatoo schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 16:53:
[...]
Max was te snel: "failing to stay above the minimum time". Je moet boven de minimum gestelde tijd blijven bij een VSC, want dan rij je langzamer. Daarin is Max 'gefailt' (hij reed dus onder de minimum tijd = sneller).
Dit is bedoeld voor momenten waarbij iemand het veld moedwillig ophoudt omdat een teamgenoot voor hem zo een gat kan creeëren. Eigenlijk precies waar VER PIA van beschuldigde.
Verstappen beschuldigde helemaal niemand. Hij attendeerde er op bij zijn team dat ze moesten opletten dat McL niet met de delta's zou spelen. En ja, dat is in het verleden gebeurd.autje schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 16:55:
[...]
Eigenlijk precies waar VER PIA van beschuldigde.
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
Dit is een vsc
Toch te triest voor woorden dat we inmiddels 1.5 verder zijn en er nog geen duidelijkheid is.
Dan vraag ik me af op welk moment, want eigenlijk bleef hij steeds achter Piastri rijden, behalve toen hij er naast kwam. Zal Piastri dan eerst een stukje te hard hebben gereden om daarna ineens in te houden?talkatoo schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 16:53:
[...]
Max was te snel: "failing to stay above the minimum time". Je moet boven de minimum gestelde tijd blijven bij een VSC, want dan rij je langzamer. Daarin is Max 'gefailt' (hij reed dus onder de minimum tijd = sneller).
En dat Verstappen dan steeds achter hem aan reed, maar Piastri net genoeg af heeft geremd en Verstappen te laat of niet hard genoeg?
[ Voor 10% gewijzigd door jbdeiman op 02-11-2024 17:04 ]
Maar (nogmaals), Verstappen ging te snel (hij bleef niet boven de minimum tijd, oftewel: hij ging sneller door een mini sector dan mocht). Dan maakt het niet uit hoe langzaam Piastri gaat. Sterker nog: als Piastri echt te langzaam ging dan was wel duidelijk dat Verstappen te snel ging, want dan was hij er ook nog eens langs geredenautje schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 16:55:
[...]
Probleem is dat hij PIA ook niet voorbij mag, die ook heel langzaam reed. Die radioboodschap was niet voor niets.
Dit is bedoeld voor momenten waarbij iemand het veld moedwillig ophoudt omdat een teamgenoot voor hem zo een gat kan creeëren. Eigenlijk precies waar VER PIA van beschuldigde.
Als ze dus een minimum tijd tussen twee meetpunten hadden van 10 seconden, en Verstappen reed er 9,5 over, "faalde hij boven de minimum tijd te blijven", en was hij dus sneller door de sector. Als Piastri er 11 seconden over doet is dat irrelevant voor Verstappen.
Het is andersom als het onderzoek daadwerkelijk was voor te langzaam rijden, dan kan hij inderdaad niet sneller gaan dan Piastri en als Piastri (te) langzaam gaat zal hij inderdaad automatisch ook te langzaam gaan (of moeten inhalen).
Bij een normale SC mag je idd niet alongside. Zoals de regel is opgeschreven in het reglementenboek geldt dit niet voor een VSC.Charles Hill schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 16:37:
[...]
Moet een coureur er tijdens een vsc achter blijven? Als de ander te langzaam rijdt, dan kan iemand ernaast komen zonder te hard te gaan toch?
En dan bedoel ik niet inhalen, want dat mag niet, is logisch.
De investigation gaat alleen over de vraag of Verstappen sneller reed dan de minimum time per zone, die kan hij gewoon zien op z’n stuurtje tijdens een VSC en daar mag hij niet onder komen.
Als dat wel zo is standaard straf.
Volgens mij hoefde ze zich pas 20 minuten geleden bij de stewards te melden.Robbie T schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:01:
Toch te triest voor woorden dat we inmiddels 1.5 verder zijn en er nog geen duidelijkheid is.
edit: Was al gepost
[ Voor 91% gewijzigd door Milenco op 02-11-2024 17:03 ]
Laatste opmerking die ik hier over kwijt wil
Het is 0.8 sec als de vsc er is, en ze rijden weer met een verschil van 0.58
Heel veel kan het dan nooit geweest zijn
Voor Verstappen om naast Piastri te komen zal hij toch (marginaal) sneller moeten zijnjbdeiman schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:01:
[...]
Dan vraag ik me af op welk moment, want eigenlijk bleef hij steeds achter Piastri rijden, behalve toen hij er naast kwam. Zal Piastri dan eerst een stukje te hard hebben gereden om daarna ineens in te houden?
En dat Verstappen dan steeds achter hem aan reed, maar Piastri net genoeg af heeft geremd en Verstappen te laat?
Maar, coureurs anticiperen het eindigen van de VSC. Er is immers een minimum tijd tussen twee meetpunten, en geen maximum snelheid. Dus je kunt eerst heel snel gaan, en daarna heel langzaam. Op het moment dat vervolgens de VSC eindigt (/"VSC ending" melding) dan kun je in de mini sector waar je in rijdt terwijl het "groen" wordt dus veel harder rijden, immers wordt het einde van die sector niet meer gemeten (want dat passeer je onder groen). Alleen loop je dus wel het risico dat als het niet groen wordt dat je voor het einde van die mini sector vol op de rem moet om dus niet te snel door de sector gereden te zijn.
Gaat waarschijnlijk om een relatief kleine overschrijding (denk zelf niet veel meer dan 0.5 seconden.jbdeiman schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:01:
[...]
Dan vraag ik me af op welk moment, want eigenlijk bleef hij steeds achter Piastri rijden, behalve toen hij er naast kwam. Zal Piastri dan eerst een stukje te hard hebben gereden om daarna ineens in te houden?
En dat Verstappen dan steeds achter hem aan reed, maar Piastri net genoeg af heeft geremd en Verstappen te laat of niet hard genoeg?
Edit:
Dit zegt Helmut Marko erover:
Helmut Marko on alleged VSC infringement : "We're checking it out at the moment. It's about starting too early during the VSC. But you have to spread that over three sectors. It's a matter of milliseconds."
[ Voor 21% gewijzigd door talkatoo op 02-11-2024 17:08 ]
Nou ja dit is toch gewoon zwart wit zou je zeggen. Je moet binnen deze tijden blijven bij vsc. Doe je dat niet ben je het bokje.
En ik neem aan dat ze nog wel rondetijden kunnen meten en dit is dus eigenlijk niet aan veel interpretatie onderhevig, binnen of buiten de grenzen.
En ik neem aan dat ze nog wel rondetijden kunnen meten en dit is dus eigenlijk niet aan veel interpretatie onderhevig, binnen of buiten de grenzen.
If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA
Dat maakt niet uit, 0,001 is al een penalty. Dit is een zwart-wit regel.Peter F schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:04:
Laatste opmerking die ik hier over kwijt wil
Het is een zwart wit regel, probleem is dat de straf niet zwart wit is
Wat zou een penalty kunnen zijn, 5 seconden?
Dat is P4?
Dat is P4?
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Wat heb je liever? Een weloverwogen (juiste) beslissing of een gehaaste foute beslissing?Robbie T schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:01:
Net zo zwart wit als het woord 'fuck'?Saffie_time schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:09:
Nou ja dit is toch gewoon zwart wit zou je zeggen. Je moet binnen deze tijden blijven bij vsc. Doe je dat niet ben je het bokje.
Zwart wit is iets waar de stewards zelden goed in zijn. Maar misschien dat ze nu wel in een zwart-wit bui zijn.
3 plekken extra grid penalty?hoevenpe schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:12:
Wat zou een penalty kunnen zijn, 5 seconden?
Dat is P4?
Max rijdt de laatste tijd duidelijk op het scherpst van de snede. Ben benieuwd hoe zich dat de komende races gaat ontvouwen.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Serieus.... damn. Geen mitigating circumstances? Te laat zijn excuses gegeven ?

De FIA heeft afgelopen 2 races al vaak genoeg aangetoond dat geen enkele straf zwart wit is.talkatoo schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:10:
Het is een zwart wit regel, probleem is dat de straf niet zwart wit is
Wat dat betreft ben ik het intussen wel met @siggy eens. De stewarts krijgen het altijd voor elkaar om met een lul verhaal mitigerende omstandigheden te vinden. Norris die een mildere straf krijgt omdat hij buiten de baan wordt gereden. Leclerc die mag vloeken omdat de interviewer er naar vroeg. Etc etc. Tenzij je Verstappen bent, dan zijn de regels ineens heel zwart wit en de standaard straffen eigenlijk nog te milt.
Facebook post van Red Bull
https://www.facebook.com/...Xv1KZakBqv6Mfxj7nF7qTyzul
UPDATE: Max has been given a post-Sprint five-second time penalty, demoting him to P4 in the finishing order.
UPDATE: Max has been given a post-Sprint five-second time penalty, demoting him to P4 in the finishing order.
[ Voor 6% gewijzigd door Mr. Jummy op 02-11-2024 17:18 ]
iPhone 12 | iPad (2021) | MacBook Pro 16" (2023) | PSP, PS3, PS4, PS5, Nintendo Gamecube, Wii & Switch | LG OLED 55" B9
Als je er zo lang over moet doen om tot een oordeel te komen ben je gewoon aan het zoeken. Gezeik met die FIA.StefanVerkerk schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:13:
[...]
Wat heb je liever? Een weloverwogen (juiste) beslissing of een gehaaste foute beslissing?
Net als bij de var met dat lijntjes leggen, op het moment dat je lijntjes moet gaan leggen of iemand met zijn kleine teen buiten spel staat moet je de aanvallende partij voordeel geven.
En nu gaan we dan vast zeggen ja maar ze moeten beelden bekijken en de data analyseren enzovoort enzovoort. Je ziet snel genoeg of ie binnen de delta rijdt.
De FIA heeft maar 1 doel, McLaren laten winnen, zoveel is duidelijk. Corrupte zooi.
En Perez is ook een druiloor. Altijd maar praatjes en het ligt altijd overal aan dan weer onzekerheid wegens contract wat afloopt, dan weer iets in de auto en dan weer iets omdat ie al 3 races een keutel dwars heeft zitten. Het is een pannekoek en RB is in principe maar een 1-mans team.
Ook dat er geen VSC is terwijl Hulkenberg naast de auto staat, dat McLaren wisselt en wanneer Max dan aan wil gaan vallen, poef VSC, terwijl Hulkenberg toen veilig stond.RobertMe schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:15:
[...]
De FIA heeft afgelopen 2 races al vaak genoeg aangetoond dat geen enkele straf zwart wit is.
Wat dat betreft ben ik het intussen wel met @siggy eens. De stewarts krijgen het altijd voor elkaar om met een lul verhaal mitigerende omstandigheden te vinden. Norris die een mildere straf krijgt omdat hij buiten de baan wordt gereden. Leclerc die mag vloeken omdat de interviewer er naar vroeg. Etc etc. Tenzij je Verstappen bent, dan zijn de regels ineens heel zwart wit en de standaard straffen eigenlijk nog te milt.
Dit klopt niet. Er spelen andere zaken dan de veiligheid des coureurs.
een treffende spreuk
En weer verder, dat ene punt kan de FIA op een plek stoppen waar de zon niet schijnt.
Het slechtste wat Max nu kan doen is z'n focus verliezen.
Het slechtste wat Max nu kan doen is z'n focus verliezen.
Ze weten dat we toch over een paar uur weer kijken dus er is geen enkele reden tot haast.StefanVerkerk schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:13:
[...]
Wat heb je liever? Een weloverwogen (juiste) beslissing of een gehaaste foute beslissing?
Wat een gezeik zo. Ik kap er lekker mee als dit zo doorgaat.
Ze doen er ook alles aan om die laatste zandbakraces interessant te maken he?Mr. Jummy schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:17:
Facebook post van Red Bull
Wanneer het op Interlagos allemaal al beslist was dan hadden veel mensen die laatste sfeerloze ritjes boven op de olievoorraad mooi overgeslagen, * PalingDrone wel iig.
Maar het is heel simpel: als Verstappen te snel reed was het gewoon een driver error. Daarvoor kun je niet boos worden op de FIA/Stewards.
Echt, Max houdt zich niet aan gestelde en gecommuniceerde sectortijden die hij moet rijden, objectief meetbaar en blijkbaar te doen voor de 18 andere op de baan. Gevolg: penalty, netjes volgens de reglementen. En nog wordt hier gereageerd alsof hem groot onrecht aangedaan wordt?!
Hoe dan? Hij maakt zelf een stomme fout, de FIA, Britten, Herbert, McLaren, Sky of Norris zaten niet met hun voet op zijn gaspedaal, deed ie echt helemaal zichzelf aan.
Hoe dan? Hij maakt zelf een stomme fout, de FIA, Britten, Herbert, McLaren, Sky of Norris zaten niet met hun voet op zijn gaspedaal, deed ie echt helemaal zichzelf aan.
Er zijn toch duidelijke mitigating circumstances? Zoals dat hij heel snel weer het gat liet vallen (opzettelijk of niet) met Piastri. Ik kan wel wat voorbeelden aanhalen waar dit in het verleden bij het overtreden van een zwart wit regel dat voldoende was.Requiem19 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:31:
Maar het is heel simpel: als Verstappen te snel reed was het gewoon een driver error. Daarvoor kun je niet boos worden op de FIA/Stewards.
En er waren deze week nog 2 versies van het overschrijden van dezelfde regel. Ze doen geen enkele moeite om er een verhaal van te maken bij Max. Bij de liefjes van F1 doen ze alle moeite om een mindere straf te geven, of helemaal geen, én om de hete brei heen te draaien. En, ik ga er maar ff weer vanuit, dat er vrij weinig tekst zal staan, laat staan enige poging om uit te leggen waarom de straf lager had gekund bijvoorbeeld, zoals wel het geval is bij anderen.
De FIA verdient er niks aan als de laatste races nog interessant zijn. FOM en de TV zenders wel.PalingDrone schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:28:
[...]
Ze doen er ook alles aan om die laatste zandbakraces interessant te maken he?
Wanneer het op Interlagos allemaal al beslist was dan hadden veel mensen die laatste sfeerloze ritjes boven op de olievoorraad mooi overgeslagen, * PalingDrone wel iig.
Daarnaast zal het toch echt Verstappen zelf zijn die te hard gereden heeft, en niet de FIA. Met het anticiperen van het einde van de VSC loopt hij bewust het risico dat de VSC nog (iets) langer duurt en je dus te hard door die sector gaat. En... regels zijn regels. 2 weken terug was hij stellig in "Lando haalt illegaal buiten de baan in", dan nu ook stellig over "1 microseconde te snel".
Vsc te laat ingezetRequiem19 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:31:
Vsc te laat uitgezet
Het was net niks
Door het van het gas af gaan was er totaal geen voordeel. Sterker nog, uiteindelijk heeft hij dik tijd verloren.
Maar lekker gewerkt hoor.
Te snel is te snel. Gegokt en verloren. Al snap ik de gok niet helemaal. Maar goed, ik zit niet in zijn auto en strijd niet om de punten 😄RobertMe schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:34:
[...]
De FIA verdient er niks aan als de laatste races nog interessant zijn. FOM en de TV zenders wel.
Daarnaast zal het toch echt Verstappen zelf zijn die te hard gereden heeft, en niet de FIA. Met het anticiperen van het einde van de VSC loopt hij bewust het risico dat de VSC nog (iets) langer duurt en je dus te hard door die sector gaat. En... regels zijn regels. 2 weken terug was hij stellig in "Lando haalt illegaal buiten de baan in", dan nu ook stellig over "1 microseconde te snel".
Deze regels zijn er voor de veiligheid. Daarom wel grappig dat de FIA deze race niet naar veiligheid kijkt maar naar het kampioenschap spannend maken door een perfect getimede VSC en dan Max bestraffen omdat hij 0.1 seconde te snel reed zonder voordeel of gevaar.Requiem19 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:31:
Regels zijn regels, deze heel duidelijk.siggy schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:34:
Er zijn toch duidelijke mitigating circumstances? Zoals dat hij heel snel weer het gat liet vallen (opzettelijk of niet) met Piastri.
Één punt minder, en door...
Misschien inderdaad niet handig van Ver, misschien ook wel op het punt/ moment dat hij naast Piastri komt die dan wel net genoeg remde. Niet handig, zeker, wellicht ook slim uitgelokt.talkatoo schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:37:
[...]
Deze regels zijn er voor de veiligheid. Daarom wel grappig dat de FIA deze race niet naar veiligheid kijkt maar naar het kampioenschap spannend maken door een perfect getimede VSC en dan Max bestraffen omdat hij 0.1 seconde te snel reed zonder voordeel of gevaar.
Ja bijzonder hoe dat gaat. Fanboy gedrag. Ik ben zelf elke race voor Verstappen maar hier wordt wel heel erg gedaan dat ze out to get him zijn. Hij provoceert zelf dan ook wel graag. Ik vind het wel mooi om te zien maar daar hoort ook tegen reacties bij. Actions have consequences.Requiem19 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:31:
Maar dan mag je nog steeds niet de delta negeren .MikeyMan schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:36:
[...]
Vsc te laat ingezet
Vsc te laat uitgezet
Het was net niks
Door het van het gas af gaan was er totaal geen voordeel. Sterker nog, uiteindelijk heeft hij dik tijd verloren.
Maar lekker gewerkt hoor.
De gok valt wel degelijk te snappen. Door te anticiperen op het einde kun je (veel) harder door die laatste sector rijden (de sector waarin het uiteindelijk groen wordt dus). Zonder dat anticiperen had hij waarschijnlijk ook niet naast Piastri kunnen worden. En mogelijk dat hij dus Piastri ook voorbij was geweest als het wel groen was geworden in die sector. Want je ziet hem nu overduidelijk remmen op het moment dat het eigenlijk groen wordt waarbij Piastri er dis vandoor gaat.Charles Hill schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:36:
[...]
Te snel is te snel. Gegokt en verloren. Al snap ik de gok niet helemaal. Maar goed, ik zit niet in zijn auto en strijd niet om de punten 😄
De gok is dus prima, maar dan wel ook op de delta blijven letten en op het eind van de sector op tijd afremmen als het niet groen wordt.
Is het negeren? Of net pech. Nogmaals, het was net niks. En uiteindelijk had ie er geen voordeel van.backupdevice schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:39:
[...]
Maar dan mag je nog steeds niet de delta negeren .
Er is ook zoiets als de geest van de wet. Dit is gewoon nutteloos kapot fluiten van de wedstrijd.
[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 02-11-2024 17:41 ]
Welke voorbeelden heb je in gedachte? Ik ken ze niet…siggy schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:34:
[...]
Er zijn toch duidelijke mitigating circumstances? Zoals dat hij heel snel weer het gat liet vallen (opzettelijk of niet) met Piastri. Ik kan wel wat voorbeelden aanhalen waar dit in het verleden bij het overtreden van een zwart wit regel dat voldoende was.
En er waren deze week nog 2 versies van het overschrijden van dezelfde regel. Ze doen geen enkele moeite om er een verhaal van te maken bij Max. Bij de liefjes van F1 doen ze alle moeite om een mindere straf te geven, of helemaal geen, én om de hete brei heen te draaien. En, ik ga er maar ff weer vanuit, dat er vrij weinig tekst zal staan, laat staan enige poging om uit te leggen waarom de straf lager had gekund bijvoorbeeld, zoals wel het geval is bij anderen.
Geest van de wet past niet bij straffen die gebaseerd zijn op delta’s die gemeten worden door censoren. Beetje zwanger bestaat ook niet .MikeyMan schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:40:
[...]
Er is ook zoiets als de geest van de wet. Dit is gewoon nutteloos kapot fluiten van de wedstrijd.
En als Verstappen met het negeren van de delta Piastri inhaalt was het een prima actie geweest zeker? Of mocht het dan toch weer niet?MikeyMan schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:40:
[...]
Is het negeren? Of net pech. Nogmaals, het was net niks.
0.63 sec
https://www.fia.com/sites...%20Car%20infringement.pdf
Ja dag. En niet een poging gezocht naar mitigating circumstances. Alsof ik de toekomst in kan kijken
Ja dag. En niet een poging gezocht naar mitigating circumstances. Alsof ik de toekomst in kan kijken

Volledig mee eens dat die VSC eerder moest worden ingevoerd, maar zoals ik ook al zei is het niet de eerste keer dat FIA zo lang wacht.Grrrrrene schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 16:03:
[...]
Dit was een klip en klare VSC. Er stond een coureur langs de baan te wachten op de marshals om zijn auto weg te duwen. Dat ze dan een ronde lang wachten of hij nog weg komt ofzo (geen idee waar ze op wachten?) is gewoon slecht.
Maar goed, you win some, you lose some. Een straf voor de overlap onder VSC zou erg overdreven zijn, zeker aangezien hij zijn tijdswinst heeft teruggegeven. Had hij dat niet gedaan, had hij ook geen positie verloren als ze 5s geven.
Ik ben er oprecht van overtuigd dat de FIA nooit partijdig is maar dat alles beslissing gewoon door onkunde zijn
Het document staat nu ook online, 0.63 seconden (best veel) was hij te snel, hij hoorde dat en wilde het herstellen door langzamer te rijden maar omdat de VSC toen voorbij was telde dat niet meer. Niet handig gedaan.
Haha wtf ze worden steeds gekker, ah zal ook niet he corrupte bende.
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Niet om oude koeien uit de sloot te halen. 2x Hamilton, 1x in Mexico (weet even het jaar niet meer, maar toen was Rosberg er nog) remmen waren niet goed, snijdt compleet de eerste bochtencombinaties af en verliest geen enkele positie. Omdat er daarna een sc was vond de wedstreidleiding het prima dat Hamilton enige tijdwinst had teruggegeven.Requiem19 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:40:
[...]
Welke voorbeelden heb je in gedachte? Ik ken ze niet…
En de 2e is 1e rondje Abu Dahbi 2021. Hamilton wint daar luttele seconden door de chicane af te snijden, maar de wedstreidleiding vond dat hij de tijd had teruggeven.
Tsja. En nu kloppen ze zich weer op het borstje want regels zijn regels.
hij heeft te hard gereden dus onder VSC hoe kunnen ze dan niet straffen dat is gewoon je eigen schuldAmaze86 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:42:
Als het allemaal zo simpel is, waarom duurt het dan 2 uur voordat ze er uit zijn?
Het is gewoon een jurysport geworden en met de huidige techniek en bijbehorende data snap ik dat, maar kom dan ook een keer met een professionele jury met vast salaris en niet met een stel schnabbelaars met ieder hun eigen belangen die denken zichzelf relevant te moeten maken.
Het is gewoon een jurysport geworden en met de huidige techniek en bijbehorende data snap ik dat, maar kom dan ook een keer met een professionele jury met vast salaris en niet met een stel schnabbelaars met ieder hun eigen belangen die denken zichzelf relevant te moeten maken.
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
En die twee mclarens die te hard reden tijdens geel, niks aan de hand want als hun het zijn mag het.sjufke schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:44:
Hij heeft gegokt op het krijgen van groen en verloren
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Dat zijn allebei geen voorbeelden van het overtreden van de minimum time onder de VSC.siggy schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:44:
[...]
Niet om oude koeien uit de sloot te halen. 2x Hamilton, 1x in Mexico (weet even het jaar niet meer, maar toen was Rosberg er nog) remmen waren niet goed, snijdt compleet de eerste bochtencombinaties af en verliest geen enkele positie. Omdat er daarna een sc was vond de wedstreidleiding het prima dat Hamilton enige tijdwinst had teruggegeven.
En de 2e is 1e rondje Abu Dahbi 2021. Hamilton wint daar luttele seconden door de chicane af te snijden, maar de wedstreidleiding vond dat hij de tijd had teruggeven.
Tsja. En nu kloppen ze zich weer op het borstje want regels zijn regels.
Het zou een corrupte bende zijn als zij geen straf hadden gegeven.Amaze86 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:42:
Dit is gewoon een fout van Max . Klaar .
Ik zeg Jos Verstappen volgend jaar als Steward in de F1 en Alonso als Steward.
Vergeet ik er nog een paar?
Rosberg een optie?
Rosberg een optie?
[ Voor 9% gewijzigd door djmuggs op 02-11-2024 17:51 ]
ICE ICE Baby
Beetje fuck zeggen kan ook niet. En een beetje buiten de baan inhalen ook niet. Toch worden er verschillende straffen voor gegeven.backupdevice schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:41:
[...]
Geest van de wet past niet bij straffen die gebaseerd zijn op delta’s die gemeten worden door censoren. Beetje zwanger bestaat ook niet .
Geef dan ook straf voor te hard rijden tijdens geel.backupdevice schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:48:
[...]
Het zou een corrupte bende zijn als zij geen straf hadden gegeven.
Dit is gewoon een fout van Max . Klaar .
Het gaat om overtreden van een regel. Regel = regel, maar soms ook niet. En dat is wat hier weer willekeurig wordt toegepast. En het is toeval dat elke keer Max in het nadeel is. Hoe je het ook wendt of keert. Dan is Max wel de meest pechvolle coureur ooit.Requiem19 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:47:
[...]
Dat zijn allebei geen voorbeelden van het overtreden van de minimum time onder de VSC.
[ Voor 16% gewijzigd door siggy op 02-11-2024 17:50 ]
Helemaal mee eens . Maar je dit soort straffen worden gebaseerd op censor data en die data is altijd correct.RobertMe schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:48:
[...]
Beetje fuck zeggen kan ook niet. En een beetje buiten de baan inhalen ook niet. Toch worden er verschillende straffen voor gegeven.
Regels met inhalen hebben altijd een mate van interpretatie.siggy schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:49:
[...]
Het gaat om overtreden van een regel. Regel = regel, maar soms ook niet. En dat is wat hier weer willekeurig wordt toegepast.
In dit geval is het gewoon feitelijk.
Hier boos over zijn is volkomen onterecht.
Dus er zal wel weer gedoe zijn over hoe lang het duurde (einde safety car) dan.DataGhost schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:42:
Het document staat nu ook online, 0.63 seconden (best veel) was hij te snel, hij hoorde dat en wilde het herstellen door langzamer te rijden maar omdat de VSC toen voorbij was telde dat niet meer. Niet handig gedaan.
Maar als het zo duidelijk is, dan moet je gewoon direct straffen.
Dit pas 2 uur na de race doen is gewoon enorme onzin. En als het zo duidelijk en zwart wit is, zeg dan gewoon direct 5 seconden straf, en als de verdediging goed is, het goed kan onderbouwen dan draai je de straf terug.
Het lijkt allemaal zo amateuristisch in een van de duurste (qua materiaal) sporten ter wereld.
Als het dubbel geel is, dan is dit na te gaan via de data. Want dubbel geel heeft een max speedAmaze86 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:48:
[...]
Geef dan ook straf voor te hard rijden tijdens geel.
Is het enkel geel dan heb je aan liften en remmen genoeg .
In ieder geval vast stewards die betaald krijgen en zich aan gedragsnormen hebben te houden, wat Herbert totaal niet heeft met zijn commentaar in de media.djmuggs schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:48:
En dan of stewards uit landen waar de strijdende partijen voor beide kampioenschappen geen link mee hebben, of juist zoveel mogelijk wel, en dan niet 3x Brits, maar uit het VK, Nederland, Duitsland, Italië, bijvoorbeeld.
Dit is toch hetzelfde als je plek teruggeven na een fout. Ter voorkoming van een penalti. Hij ging van zn gas af en had daardoor al dik ingeleverd.RobertMe schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:41:
[...]
En als Verstappen met het negeren van de delta Piastri inhaalt was het een prima actie geweest zeker? Of mocht het dan toch weer niet?
Krijgen we dan ook een live feed vanuit de stewardsroom?Charles Hill schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:52:
[...]
In ieder geval vast stewards die betaald krijgen en zich aan gedragsnormen hebben te houden, wat Herbert totaal niet heeft met zijn commentaar in de media.
En dan of stewards uit landen waar de strijdende partijen voor beide kampioenschappen geen link mee hebben, of juist zoveel mogelijk wel, en dan niet 3x Brits, maar uit het VK, Nederland, Duitsland, Italië, bijvoorbeeld.
ICE ICE Baby
En weer een besmeurde race. Gatverdamme het plezier gaat er zo wel af zeg. Wat een idioterie om met de vsc te wachten tot mcl een positie wissel heeft kunnen doen. Was ook onmiddellijk aan daarna.
Dit begint echt idiote vormen aan te nemen.
Dit begint echt idiote vormen aan te nemen.
Hij ging van zijn gas af toen de vsc voorbij was . Te laat dusMikeyMan schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:54:
[...]
Dit is toch hetzelfde als je plek teruggeven na een fout. Ter voorkoming van een penalti. Hij ging van zn gas af en had daardoor al dik ingeleverd.
Gewoon een mix, en niet alleen maar thee drinkers.djmuggs schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:48:
Rosberg een optie?
Dat Norris buiten de baan inhaalt is ook door een sensor gemeten (hij kreeg er ook een lap time deleted for exceding track limits voor). Dat Leclerc "Oh fuck" zei is ook door sensoren geregistreerd (de microfoonsbackupdevice schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:50:
[...]
Helemaal mee eens . Maar je dit soort straffen worden gebaseerd op censor data en die data is altijd correct.
Dat Verstappen nu deze straf krijgt is gewoon 100% terecht. Maar de FIA weet bij anderen zich verdomde vaak onder de standaard straf of voorgaand gegeven straffen uit te lullen. Als Norris +10 + een TL had gekregen voor buiten de baan inhalen (nog eens +5) en Leclerc een taakstraf voor zijn fuck had nu niemand geklaagd. Zwart witte regels die overschreden zijn en een standaard straf.
Juist door zwart witte regels grijs te maken door elke keer een andere straf te geven maken ze de boel kapot. Niet door een straf te geven voor zwart witte overtredingen.
80,2km/h in de pitstraat is ook te hard en 5 seconden.MikeyMan schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:40:
Is het negeren? Of net pech. Nogmaals, het was net niks. En uiteindelijk had ie er geen voordeel van.
Buiten de baan inhalen , of een TL kunnen altijd verachtende omstandigheden hebben aka grijs.RobertMe schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:56:
[...]
Dat Norris buiten de baan inhaalt is ook door een sensor gemeten (hij kreeg er ook een lap time deleted for exceding track limits voor). Dat Leclerc "Oh fuck" zei is ook door sensoren geregistreerd (de microfoons), en daarnaast door de personen die erbij waren. Waaronder de FIA pers manager die erbij was en daarna lange tijd met Leclerc heeft gesproken.
Dat Verstappen nu deze straf krijgt is gewoon 100% terecht. Maar de FIA weet bij anderen zich verdomde vaak onder de standaard straf of voorgaand gegeven straffen uit te lullen. Als Norris +10 + een TL had gekregen voor buiten de baan inhalen (nog eens +5) en Leclerc een taakstraf voor zijn fuck had nu niemand geklaagd. Zwart witte regels die overschreden zijn en een standaard straf.
Juist door zwart witte regels grijs te maken door elke keer een andere straf te geven maken ze de boel kapot. Niet door een straf te geven voor zwart witte overtredingen.
Te hard rijden tov van de vsc delta niet
Dat is omdat die er niet zijn. Er zijn tijden waar je je aan hebt te houden, overtredingen worden automatisch vastgesteld, die tijden bestaan om VSC situaties veilig te houden voor diegenen die op/naast de baan aan het werk zijn en tegelijk te zorgen dat niemand er een oneigenlijk voordeel uit haalt.siggy schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:42:
0.63 sec
Het behalen van voordeel is echter geen onderdeel van de regel, enkel het "rijd minstens tijd x" is dat. Daar valt nul komma nul aan te mitigeren. Hij deed iets wat niet mocht en krijgt een penalty. Die niet geven zou terechte vragen oproepen "waarom krijgt Max geen straf bij een gemeten zwart/wit overtreding?"
Eens dat het tijdens de race zou moeten kunnen. Als ze rondetijden kunnen schrappen tijdens een kwali, dan moet dit ook geheel automatisch kunnen. De vraag is dan dus waarom "noted" ipv meteen straf publiceren. Ik gok dat er even teruggekeken moet worden bij iedere penalty en dat ze daar zo kort voor het einde van een race even geen tijd voor willen nemen want ze moeten wel blijven opletten.jbdeiman schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:51:
[...]
Dus er zal wel weer gedoe zijn over hoe lang het duurde (einde safety car) dan.
Maar als het zo duidelijk is, dan moet je gewoon direct straffen.
Dit pas 2 uur na de race doen is gewoon enorme onzin. En als het zo duidelijk en zwart wit is, zeg dan gewoon direct 5 seconden straf, en als de verdediging goed is, het goed kan onderbouwen dan draai je de straf terug.
Het lijkt allemaal zo amateuristisch in een van de duurste (qua materiaal) sporten ter wereld.
Dan wordt het dus na de race, zit je meteen met een bak vertraging waar ze niks aan kunnern doen: driver en vertegenwooriger moeten zich melden, maar eerst door het post-race (media-)circus heen.
Dan dat gesprek, besluitvorming, documentje afronden, langs Legal, publiceren. Dat dat niet in een uurtje rond is, verbaast me niks.
Maar je moet een minimum tijd rijden toch, en die Piastri deed dat niet. Wat doet Max vervolgens...juist hij zet een tandje bij en is zo de klos....hij melde het nog op de radio.backupdevice schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:52:
[...]
Als het dubbel geel is, dan is dit na te gaan via de data. Want dubbel geel heeft een max speed
Is het enkel geel dan heb je aan liften en remmen genoeg .
Dat is wel een groot probleem. Stewards mogen geen schijn van partijdigheid hebben, maar dat hebben ze wel. Het is alsof je de finale van een WK, Engeland-Duitsland laat leiden door een aantal arbiters waarvan de hoofdarbiter en de VAR Brits zijn en dat verdedigen door gewoon de reglementen te volgen.Ample Energy schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:46:
Als het allemaal zo simpel is, waarom duurt het dan 2 uur voordat ze er uit zijn?
Nu is de internationale coverage ook voornamelijk Brits, dus hoor je er op de mainstream kanalen niet veel over. Maar Alonso gaf het al jaren geleden aan, Verstappen trekt zijn mond erover open en inmiddels zie je ook het sentiment bij internationale pers en op internationale niet-Britse fora bijdraaien.
Het speelde ook al met Balestre vs Senna, maar toen had je nog geen internetfora. Het lijkt er echter op dat de FIA niet anders kan dan de protocollen rond het aanstellen van de stewards in de nabije toekomst nog eens onder de loep te nemen om de geloofwaardigheid van de sport te behouden, voor zover die er nog is. Zeker nu het steeds arbitrairder lijkt te worden.
0.63 seconden is natuurlijk totaal niet in de geest van de regels.
Max had er sowieso geen voordeel van want: 1. PIA niet ingehaald en 2. LEC was te ver weg.
Begint een beetje op vroeger tijden te lijken toen FIA stond voor Ferrari International Assistance, alleen nu met een M i.p.v. een F
Zeker als je kijkt naar hoe lang het duurde voor de VSC actief werd, zodat McLaren nog mooi even de tijd had om de posities om te wisselen.
Max had er sowieso geen voordeel van want: 1. PIA niet ingehaald en 2. LEC was te ver weg.
Begint een beetje op vroeger tijden te lijken toen FIA stond voor Ferrari International Assistance, alleen nu met een M i.p.v. een F
Waaruit blijkt dat piastri zich niet aan de minimum tijd hield ?Amaze86 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:59:
[...]
Maar je moet een minimum tijd rijden toch, en die Piastri deed dat niet. Wat doet Max vervolgens...juist hij zet een tandje bij en is zo de klos....hij melde het nog op de radio.
Eh, door de gewonnen tijd terug te geven? Zoals posities teruggeven tijdens illegale inhaalacties? Zoals meteen heel veel sorry zeggen?Bundin schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:59:
[...]
Dat is omdat die er niet zijn. Er zijn tijden waar je je aan hebt te houden, overtredingen worden automatisch vastgesteld, die tijden bestaan om VSC situaties veilig te houden voor diegenen die op/naast de baan aan het werk zijn en tegelijk te zorgen dat niemand er een oneigenlijk voordeel uit haalt.
Het behalen van voordeel is echter geen onderdeel van de regel, enkel het "rijd minstens tijd x" is dat. Daar valt nul komma nul aan te mitigeren. Hij deed iets wat niet mocht en krijgt een penalty. Die niet geven zou terechte vragen oproepen "waarom krijgt Max geen straf bij een gemeten zwart/wit overtreding?"
Iedereen gelijjk straffen is blijkbaar heel moeilijk en daar gaat het om. Een 'beter' voorbeeld dan de afgelopen week is er echt niet meer.
Hoop dat Max nog eens hulp van Checco krijgt.
Oh oh Mr. B, oh oh!
Ja maar, wanneer had NOR dan PIA voorbij moeten gaan?AppleFan2007 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:42:
[...]
Volledig mee eens dat die VSC eerder moest worden ingevoerd, maar zoals ik ook al zei is het niet de eerste keer dat FIA zo lang wacht.
Ik ben er oprecht van overtuigd dat de FIA nooit partijdig is maar dat alles beslissing gewoon door onkunde zijn
Norris reed bij hem weg tijdens vsc, en max begon meteen te klagen omdat Piastri langzamer reed.backupdevice schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:00:
[...]
Waaruit blijkt dat piastri zich niet aan de minimum tijd hield ?
Dit is gewoon een directe overtreding zonder dat je het goed kunt maken. Zo staat het nu eenmaal in de regels..siggy schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:01:
[...]
Eh, door de gewonnen tijd terug te geven? Zoals posities teruggeven tijdens illegale inhaalacties? Zoals meteen heel veel sorry zeggen?
Iedereen gelijjk straffen is blijkbaar heel moeilijk en daar gaat het om. Een 'beter' voorbeeld dan de afgelopen week is er echt niet meer.
Ga je ook boos worden als Verstappen 1 km/h te snel rijdt in de pits en 5s krijgt omdat hij geen voordeel heeft?
Ik ben ook fan, maar laten we een heulll klein beetje objectief blijven toch?
Waarom? Als er verzachtende omstandigheden zijn is het geen zwart/witte regel meer.backupdevice schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:58:
[...]
Buiten de baan inhalen , of een TL kunnen altijd verachtende omstandigheden hebben aka grijs.
Verstappen zat als eerste bij de apex en hoeft geen ruimte te laten voor een aanvaller. Als die aanvaller vervolgens besluit in te halen buiten de baan is dat gewoon een 10s penalty. Onafhankelijk van het feit of de verdediger ook buiten de baan gaat. Want die krijgt daar zijn eigen "straf" voor (geldt als TL violation waar een penalty op staat). Dat de verdediger iets fouts doet maakt de actie van de aanvaller niet minder fout.
Of anders gezegd, in het geval zoals het was hebben de stewarts Verstappen soort van een 5 seconden penalty gegeven voor één, en zijn eerste, TL violation. Waarom krijgt Verstappen daar ineens een straf voor? Die straf krijgt ieder ander pas bij zijn vierde TL violation.
Max heeft geen timing scherm voor de sectortijden van zijn collega's op zijn stuur. Hij kan roepen wat ie wil, maar heeft niet per se altijd gelijk. De stewards/wedstrijdlieidng hebben die data wel en blijkbaar reed Piastgri dus binnen de marges.Amaze86 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:04:
[...]
Norris reed bij hem weg tijdens vsc, en max begon meteen te klagen omdat die langzamer reed.
Dat is een boete, geen 5s.hoevenpe schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:57:
[...]
80,2km/h in de pitstraat is ook te hard en 5 seconden.
In vorm van een Bottas actie uit 2021 HongarijeVincentG schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:02:
Hoop dat Max nog eens hulp van Checco krijgt.
Nee.Amaze86 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:04:
[...]
Norris reed bij hem weg tijdens vsc, en max begon meteen te klagen omdat die langzamer reed.
Max zei tegen zijn engineer dat hij moest opletten dat Piastri dit niet zou doen.
En guess wat , de censoren op die auto van Piastri geven de delta door aan de wedstrijdleiding.
Je kan maar op 1 iemand boos zijn en dat is Max .
[ Voor 6% gewijzigd door backupdevice op 02-11-2024 18:06 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Huisregels van dit topic:
Overige topics:
Huisregels van dit topic:
- Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
- Graag de slowchat beperken tot de vrije trainingen en races. Geef elkaar de ruimte om daarbuiten meer inhoudelijke discussies te voeren.
- Hou het een beetje gezellig. Je persoonlijke frustraties over commentaar, coureurs, andere participanten in dit topic, of wat dan ook, zijn hier niet welkom.
- Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen, gesneer of vervelende opmerkingen.
Overige topics:
- Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie:
[F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Viaplay in Nederland - Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij heen?
- Algemeen F1 nieuws / discussie kan uiteraard gewoon in: [F1] Seizoen 2024
- Andere race categorieën zijn hier offtopic, daar is Algemeen race topic Deel 3 voor.
- En voor gerelateerde randzaken is er: [F1] Randzaken
- De budgetcap: [F1] De budgetcap
Dit topic sluit ergens in de week na de race.
![]() | Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de Officiële Tweakers Discord |