[F1 2024] Race 21 GP van Brazilië Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 49 Laatste
Acties:
  • 177.406 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:08
MikeyMan schreef op maandag 4 november 2024 @ 08:58:
[...]

De strafpunten zijn vziw nog steeds direct gekoppeld aan de gegeven tijdstraf.
Dan is het nog vreemd dat ze eerst een straf communiceren, dan het document intrekken en er een extra straf aan toevoegen. Het is gewoon complete wanorde in de regels en toepassing daarvan.
Enerzijds vind ik dat er teveel regels zijn (inhalen mag bijna niet meer, want te gevaarlijk, alleen met DRS op een recht stuk) en de regels die er zijn zijn compleet tegengesteld aan wat je bij racen wil hebben/ zien. Nu is een van de oorzaken ook dat de banen vaak geen gras/ grind meer hebben, waardoor het minder erg is als je jezelf van de baan laat lopen bij een inhaalactie.

Maar het meten met meerdere maten ligt er i.m.o. gewoon te duidelijk op, en wat wilde men hier nu mee bereieken? Net als met de straf voor Verstappen pas na de race. De regels zijn/ waren helder, gewoon 10Sec geven, dat geeft hem ook de kans om mét die straf in het hoofd te proberen die 10Sec te pakken te krijgen.
Dit soort tijdstraffen achteraf erbij op tellen, (uuuuren later) maakt dat het heel erg lijkt op zien welke straf passend is dat het gevolg van die straf maar hoog genoeg wordt. Een straf is gewoon een bepaalde strafmaat (in tijd, in punten op de licentie, of combinatie daarvan), maar het gevolg voor de race moet wanneer ook maar enigszins mogelijk (en hier was écht tijd zat voor) tijdens de race/ binnen enkele ronden bepaald zijn. Het gedoe 'bepalen we na de race wel', maakt ook dat het lijkt op dat ze kijken naar wat het effect van de straf moet zijn, ipv naar de logische strafmaat.
Dit natuurlijk gecombineerrd met dat voor Norris (hoe toevallig :+ ) het erop lijkt dat ze de straf minimaliseren en bij Max deze Maximaliseren (zou wellicht ook aan de naam kunnen liggen). Ik zeg bewust erop lijkt, want we weten het met zijn allen niet. De schijn wordt wel heel erg opgehouden dat het wel zo is, en het meest frappante is dat ze er nooit op reageren, wellicht zo opgevoed dat ze niet mogen liegen, dus dan maar verzwijgen :P
Ik heb altijd geleerd dat als alle pijlen in een bepaalde richting wijzen, dat het wel zeer waarschijnlijk is dat het ook een zekere (kern van) waarheid bevat.

Eventuele strafpunten kunnen dan ná de race wel bepaald worden

[OnTopic]
Fantastische race gisteren, het gemak waarmee Max door het veld sneed is zeker te prijzen, met het slechte zicht door het opspattende water. Wat zal hij lekker hebben gereden die rondjes toen hij eerste lag, enigszins gewoon zicht en vrij baan. Maar ook wetende/ horende dat Norris wat wegzakte dat het enorm logisch lijkt dat hij Kampioen wordt, en de druk er wel een beetje af is.

Ik heb niet heel erg veel inhaalacties gezien anders dan die van Max. Net ook nog interview met Norris gezien, die toch ook naar zichzelf moet kijken. Dat 'al die anderen' bij Rood hun banden met geluk vrij mochten wisselen, maar benoemde daarbij niet (of het is niet het hele interview en heel vreemd geknipt/ geplakt) dat hij wat foutjes had gemaakt en daardoor terug viel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
jbdeiman schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:13:
[...]

Dan is het nog vreemd dat ze eerst een straf communiceren, dan het document intrekken en er een extra straf aan toevoegen. Het is gewoon complete wanorde in de regels en toepassing daarvan.
Enerzijds vind ik dat er teveel regels zijn (inhalen mag bijna niet meer, want te gevaarlijk, alleen met DRS op een recht stuk) en de regels die er zijn zijn compleet tegengesteld aan wat je bij racen wil hebben/ zien. Nu is een van de oorzaken ook dat de banen vaak geen gras/ grind meer hebben, waardoor het minder erg is als je jezelf van de baan laat lopen bij een inhaalactie.

Maar het meten met meerdere maten ligt er i.m.o. gewoon te duidelijk op, en wat wilde men hier nu mee bereieken? Net als met de straf voor Verstappen pas na de race. De regels zijn/ waren helder, gewoon 10Sec geven, dat geeft hem ook de kans om mét die straf in het hoofd te proberen die 10Sec te pakken te krijgen.
Dit soort tijdstraffen achteraf erbij op tellen, (uuuuren later) maakt dat het heel erg lijkt op zien welke straf passend is dat het gevolg van die straf maar hoog genoeg wordt. Een straf is gewoon een bepaalde strafmaat (in tijd, in punten op de licentie, of combinatie daarvan), maar het gevolg voor de race moet wanneer ook maar enigszins mogelijk (en hier was écht tijd zat voor) tijdens de race/ binnen enkele ronden bepaald zijn. Het gedoe 'bepalen we na de race wel', maakt ook dat het lijkt op dat ze kijken naar wat het effect van de straf moet zijn, ipv naar de logische strafmaat.
Dit natuurlijk gecombineerrd met dat voor Norris (hoe toevallig :+ ) het erop lijkt dat ze de straf minimaliseren en bij Max deze Maximaliseren (zou wellicht ook aan de naam kunnen liggen). Ik zeg bewust erop lijkt, want we weten het met zijn allen niet. De schijn wordt wel heel erg opgehouden dat het wel zo is, en het meest frappante is dat ze er nooit op reageren, wellicht zo opgevoed dat ze niet mogen liegen, dus dan maar verzwijgen :P
Ik heb altijd geleerd dat als alle pijlen in een bepaalde richting wijzen, dat het wel zeer waarschijnlijk is dat het ook een zekere (kern van) waarheid bevat.

Eventuele strafpunten kunnen dan ná de race wel bepaald worden

[OnTopic]
Fantastische race gisteren, het gemak waarmee Max door het veld sneed is zeker te prijzen, met het slechte zicht door het opspattende water. Wat zal hij lekker hebben gereden die rondjes toen hij eerste lag, enigszins gewoon zicht en vrij baan. Maar ook wetende/ horende dat Norris wat wegzakte dat het enorm logisch lijkt dat hij Kampioen wordt, en de druk er wel een beetje af is.

Ik heb niet heel erg veel inhaalacties gezien anders dan die van Max. Net ook nog interview met Norris gezien, die toch ook naar zichzelf moet kijken. Dat 'al die anderen' bij Rood hun banden met geluk vrij mochten wisselen, maar benoemde daarbij niet (of het is niet het hele interview en heel vreemd geknipt/ geplakt) dat hij wat foutjes had gemaakt en daardoor terug viel.
Norris was even vergeten dat hij de rest van het weekend geluk had.
Piastri die hem notabene 2x voor liet zonder gezeik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soulcrusher
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 11:40
DaniëlWW2 schreef op maandag 4 november 2024 @ 08:49:
Over de hele stewards wil ik alleen het volgende zeggen:

[...]

Wikipedia: Hanlon's razor

Want ondanks alles, denk ik nog steeds dat het meer met volslagen, abjecte, onacceptabele incompetentie en amateurisme dan met kwaadwilligheid te maken heeft.
Dit denk ik eigenlijk ook. Misschien hebben ze wel een rad van fortuin waar ze iedere keer een draai aangeven :+

iRacing Profiel

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 12:54
Ik zou het wel zo netjes vinden als de mods de reacties over de straf voor Norris/McLaren de volgende keer niet weer verwijderen. 'Dat Norris/McLaren er waarschijnlijk met een boete af zal komen' is zoals verwacht uitgekomen maar zou dan zogenaamd niks bijdragen en was "nergens voor nodig" en zou alleen maar complotdenken zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Justevo op 04-11-2024 09:38 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:52
Geen tijd om alle berichten terug te lezen, maar was deze al gedeeld?
https://x.com/ferranwest/status/1853101429466009654

Het was me tijdens de liveuitzending al onduidelijk hoe Stroll in de grindbak was beland, maar hij is er dus dus gewoon zelf ingereden :X 8)7

Zijn engineer zegt na zijn schuiver nog achteruit en terug naar de pits, maar meneer rijdt dus bewust vooruit door de grindbak heen... Wellicht beter voor iedereen dat hij de race niet heeft meegedaan, dat dan weer wel :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Het is toch totaal niet interessant waarom het gebeurd. Er is een duidelijk patroon herkenbaar en regels worden elke keer maar weer willekeurig toegepast. Of in het geval van Merc en de start infringement gewoon compleet niet. En bij het start infringement hebben ze niet eens de moeite gedaan om een excuus op te schrijven. Het zal wel weer in achterkamertjes gesust worden.

Als kijker is het gewoon niet meer te volgen, ongeacht welke kleur bril je op hebt.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:51
Grrrrrene schreef op maandag 4 november 2024 @ 08:31:
[...]
Nogmaals: tijdens die 10-15s "VSC-Ending" is de baan NIET groen. De "green flag conditions" melding komt expliciet NA de VSC Ending-periode.

Ik snap wat je bedoelt, maar als je strict kijkt, is het absoluut geen groene vlag situatie.
Je behoort natuurlijk "track clear" te lezen (aka: er zijn geen gele vlaggen). Onder een VSC ending is de "track clear". Tijdens de aborted start was de track overduidelijk niet clear, immers was er tijdens de echte formation lap al een gele vlag, en toen die sukkels voor de tweede keer langs kwamen stond er zeer waarschijnlijk zelfs een recovery vehicle "on" track (waarvoor de FIA ook weer geen waarschuwing gegeven had, want semi rode vlag en er circuleren geen auto's).

Wat Verstappen deed was effectief alleen iets tegen het sport reglement aangezien hij er een oneerlijk voordeel mee behaalde. Maar het wordt in zijn algemeenheid beoordeeld als zijnde "tijdens VSC", ondanks dat je van een verzachtende omstandigheid v.w.b. "track clear" zou kunnen spreken. Vervolgens is 5s ook nog eens de lichtste straf die ze kunnen geven, en is dat vrij standaard voor een vergrijp waarbij je een voordeel behaald. Straffen voor 4x buiten de baan gaan etc etc zijn volgens mij 10s en dus veel zwaarder.
Wat Norris & Russell (en uiteindelijk iedereen) deed was vertrekken terwijl er effectief een soort van rode vlag was. En is daarmee daadwerkelijk rijden op het moment sat dat niet mag én er marshalls op/naast de baan zijn (lichtpanelen in T4 zullen geel / "dubbel" geel zijn geweest). Dat is dus een veel groter vergrijp aangezien het niet eens onder een "track clear" was.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07:09
soulcrusher schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:22:
[...]

Dit denk ik eigenlijk ook. Misschien hebben ze wel een rad van fortuin waar ze iedere keer een draai aangeven :+
Nah Herbert zijn uitspraken maken duidelijk dat sommige stewards echt wel vooringenomen zijn. Of dat ook effect heeft op de straffen voor McL en Norris kan ik niet met zekerheid zeggen. Maar het zou wel goed zijn als je als FIA zo'n Herbert er gewoon uitdondert. Je wil als sport niet dat je jury zo openlijk hun afgunst voor 1 van je sporters laten horen. Ook echt ongehoord in de internationale sport volgens mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
!mark schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:27:

Het was me tijdens de liveuitzending al onduidelijk hoe Stroll in de grindbak was beland, maar hij is er dus dus gewoon zelf ingereden :X 8)7

Zijn engineer zegt na zijn schuiver nog achteruit en terug naar de pits, maar meneer rijdt dus bewust vooruit door de grindbak heen... Wellicht beter voor iedereen dat hij de race niet heeft meegedaan, dat dan weer wel :+
Stroll is er gewoon klaar mee, je ziet dat aan alles. Denk alleen dat hij niet mag van z'n pa }:O

Geef dat zitje aan Colapinto ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Charles Hill schreef op maandag 4 november 2024 @ 08:50:
[...]

Ik omscheef het verkeerd. Een tijdstraf is normaal, daarna een strafpunt extra geven op de superlicentie volgens mij niet. De één krijgt de zwaarste straf, de rest de minst zware dit weekend, op basis van eigen invulling van de verantwoordelijken. Is heel vreemd.
Bij vrijwel elke (tijd)straf worden er ook strafpunten op de superlicentie gegeven. Verstappen is vorige week zelfs gematst dat hij maar voor 1 van de 2 vergrijpen (2) penalty points heeft gekregen. Waarbij die 2 penalty points ook weer standaard is voor leaving the track and gaining an advantage / forcing someone off. Dat is ook hoe Magnussen na Miami ineens zoveel punten kreeg. Meerdere (tijd)straffen en elke keer (fors) penalty points.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:17

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Topicstarter
The day after..

Iedereen een beetje bijgekomen van deze top race? Wat werden we toch verwend zeg! Perfecte weersomstandigheden zorgden voor een geweldige race-ervaring, wat van mij vaker mag. Want we hebben dit seizoen veel races gehad zonder crashes/SC/VSC of andere spannende gekheid.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, is de crash van Stroll in de formation lap erg slecht. Helemaal omdat hij na zijn crash ook nog eens heel vrolijk even de grindbak in rijdt, er word wel vaker geroepen dat hij niet F1 geschikt is, door eerdere acties van hem en na de acties van gisteren denk ik dat nu iedere fan het antwoord wel weet. Hij word puur in de F1 gehouden door zijn rijke vader of ik mis iets?

Door deze crash werd de start afgebroken, wat ook direct het begin van de grote chaos was waardoor er ook echt van alles mis ging. Zoals Norris die gewoon wegrijdt terwijl de lichten nog oranje zijn omdat de startprocedure is afgebroken en zijn team hem over de boordradio verteld om de motor af te zetten, iets wat nooit had gemogen vanwege de veiligheid (Uiteindelijk een Reprimande en geldboete, in mijn ogen veel te laag).

De start & Race;

Toen de start uiteindelijk daar was had Norris geen geweldige start en werd direct voorbij gestoken door Russel die de leiding nam, maar achterin het veld had Verstappen een geweldige start en haalde niet 2 maar 3 tot misschien wel 4 auto's in de eerste ronde. Daar bleef het alleen niet bij, want hij haalde elke lap wel een of twee auto's in totdat hij bij Leclerc aankwam. Die het hem natuurlijk wel iets lastiger maakte..

Persoonlijk vond ik Norris zijn race pace goed maar niet uitmunten, hij moest wederom weer voorbij worden gelaten door zijn teamgenoot Piastri om een extra punt te kunnen scoren. Krijg langzaam toch wel een beetje flashbacks naar de tijd van Hamilton en Bottas, waar Bottas net zoals Piastri ook de perfecte wingman was.

Verstappen heeft als je het mij vraagt een van zijn allerbeste races gereden en duidelijk een harde tik uitgedeeld aan Mclaren en Ferrari, ondanks de spanning in de titelstrijd wel mijn voorkeur heeft vind ik Norris het niet goed genoeg doen om kampioen te worden. Hij heeft constant hulp nodig van zijn teamgenoot Piastri, die hem telkens voor moet laten..

Wat beide Alpine coureurs hebben laten zien mogen we niet negeren en vergeten, want Gasly en Ocon reden met het materiaal wat ze hadden een erg sterke race. Ontzettend knap dat Gasly het voor elkaar kreeg om Russel achter zich te houden, want Russel kwam wel met een rap tempo dichterbij.

Dat we bij ons thuis totaal niet blij zijn met de FIA lijkt me wel duidelijk, hoe die de afgelopen tijd handelen in straffen en de afwisselende zwaarte ervan is echt niet professioneel. Ze worden ook gigantisch afgebrand op Twitter en andere media, maar ik verwacht geen wijzigingen in straffen. Ondanks ik het wel helemaal oneens ben met de uitkomst van de straf die Norris en Russel hebben gehad, kan ik er vrij weinig aan veranderen... zal het daarom ook maar loslaten :)

We kunnen wel zeggen dat er nog zoveel veel meer valt te zeggen en bespreken over deze chaotische race van tweeënhalf uur, maar laten we het wel leesbaar houden en er geen groot boekverslag van maken. Hopelijk blijft het kampioenschap nog wel een aantal races spannend ondanks het gat wat Verstappen dit weekend heeft geslagen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EN7Kd9_zu1JSFEKtzUigiIYjJvw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lzAfgQt2uqqYKlRuGhVIHVta.png?f=user_large

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
redwing schreef op maandag 4 november 2024 @ 08:59:
[...]

Een goed overleg waarin Max aangaf in een bak water te rijden en GP aan geeft dat er nog een bui komt, maar het daarna minder gaat worden. Ook werd gezegd dat de situatie erger was dan tijdens de eerdere keer dat er een rode vlag ws vanwege teveel regen. De conclusie was dat er eigenlijk al een rode vlag had moeten zijn, waardoor de kans dat ie nog ging komen heel groot was.
"Lucky, nothing to do with talent" :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Holk schreef op maandag 4 november 2024 @ 08:46:
Het is what it is. We kunnen wel boos worden en de British bias roepen, maar zelf zijn we ook niet vrij van een kleine voorkeur. Aan het einde van de rit heeft Max gewonnen en heeft nu 62 punten voorsprong op Norris met nog 3 races (3x26) en 1 sprint (1x8) te gaan. Los dat Norris niet alles eenvoudig gaat winnen, zie ik Max niet zoveel punten morsen. Komt goed, dit weekend zou een -13 punten kunnen zijn geweest, maar werd een +15. Dat is een grotere dreun dan welke 10sec penalty dan ook.
Jack Plooij kon toch altijd erg (over) enthousiast bij de perspit staan om welke coureur dan ook die iets geweldigs deed een paar veren in de reet te steken.. Hoe irritant hij soms ook was, ze gaven andere coureurs ook de spotlight..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charles Hill
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 10-09 09:23
RobertMe schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:33:
[...]

Bij vrijwel elke (tijd)straf worden er ook strafpunten op de superlicentie gegeven. Verstappen is vorige week zelfs gematst dat hij maar voor 1 van de 2 vergrijpen (2) penalty points heeft gekregen. Waarbij die 2 penalty points ook weer standaard is voor leaving the track and gaining an advantage / forcing someone off. Dat is ook hoe Magnussen na Miami ineens zoveel punten kreeg. Meerdere (tijd)straffen en elke keer (fors) penalty points.
Dat is mij dan niet duidelijk geweest. Nooit geweten dat het ook meteen penalties zijn. Dacht dat deze gegeven werden bij ernstigere overtredingen. Zoals wat dit weekend allemaal is gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:37

BM

Moderator Spielerij
!mark schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:27:

Of het heel bewust was weet ik niet. Je ziet duidelijk dat ie probeerd z'n auto in een 180 te krijgen. Dat mislukt (serieus, hoe dan, gladder word de baan niet :+), en aangezien een F1 wagen niet echt graag/makkelijk achteruit wil lijkt ie dan te kiezen voor de weg vooruit. Superdomme actie, maar ik denk ook niet bepaald zijn 1e keuze.

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:28:
[...]

Je behoort natuurlijk "track clear" te lezen (aka: er zijn geen gele vlaggen). Onder een VSC ending is de "track clear".
Nope.
56.7 When the clerk of the course decides it is safe to end the VSC procedure the message “VSC
ENDING” will be sent to all Competitors via the official messaging system and, at any time
between 10 and 15 seconds later, “VSC” on the FIA light panels will change to green and drivers
may continue the session or continue racing immediately.
After 30 seconds the green lights will
be extinguished.
Met de groene vlag wordt aangegeven dat het eerdere gevaar er niet meer is. Na een gele vlag zie je altijd een groene vlag om aan te geven dat je daar weer mag racen. Na een VSC zie je ook 30s lang groene panelen/vlaggen om aan te geven dat je weer mag racen. Tot je die vlaggen ziet, mag je niet racen. Zolang er geen groene vlag / groen paneel getoond is, kunt je niet creatief "track clear" lezen. De VSC-borden staan gewoon nog aan.

Zie ook de F1-website: https://www.formula1.com/...ags.T5DqOqbWI6S4Va8Y5yMld
Green flag
An easy one to start with, the green flag is used to indicate that the track is clear, whether this is at the start of a warm-up lap, practice session or qualifying session, or immediately after an incident that necessitated the use of one or more yellow flags.
Geen groene vlag na VSC = geen track clear.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Qoine
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:04
Het gekke aan de situatie met Norris vind ik vooral dat hij eigenhandig de race met een ronde heeft ingekort en dat dat blijkbaar maar $5000 kost. Dat we van 71 naar 70 rondes gingen is logisch gezien de extra formation lap, maar door de stunt van Norris werden het er 69.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Qoine schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:47:
Het gekke aan de situatie met Norris vind ik vooral dat hij eigenhandig de race met een ronde heeft ingekort en dat dat blijkbaar maar $5000 kost. Dat we van 71 naar 70 rondes gingen is logisch gezien de extra formation lap, maar door de stunt van Norris werden het er 69.
Exact, dus dat zou ook wel te redeneren zijn naar een overtreding van de sportieve regels. Dit was toen vanuit zijn positie een voordeel.

Tevens hoop over gezegd, maar de onjuiste gevolgde startprocedure zijn we wel over eens dat hiervoor een andere straf meer passend zou zijn geweest. 10 seconden stop/go of 5 gridplaatsen in volgende race.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 20:31

miekol

erm

PalingDrone schreef op zondag 3 november 2024 @ 23:16:
[...]

Pas nog een mooie race gezien waarop het einde opeens 2 Ferraricoureurs op het podium stonden, die 2 reden zo lekker voor het strijdtoneel uit dat het net als nu bij VER prima via het scoreboard te volgen was.
Sappige beelden waren van verderop in het veld en gevechten zijn nou eenmaal spannender dan rustig cruisende wagens die vrijwel foutloos richting het podium rijden.
Toen VER door het veld stormde was dat gelukkig wel allemaal in beeld.
Ja helemaal mee eens, maar mijn ervaring is dat ze normaal gesproken wanneer er iemand zo ver vooruit rijdt wel pak hem beet elke 3-4-5 rondes even een shot van 10-15 seconde van de leider pakken en dan weer naar de actie snijden. Nu zaten ze voor mijn gevoel minuten lang op de strijd om P10, terwijl er echt nog wel meer te zien was her en der voor mijn gevoel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
Grrrrrene schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:46:
[...]

Nope.

[...]

Met de groene vlag wordt aangegeven dat het eerdere gevaar er niet meer is. Na een gele vlag zie je altijd een groene vlag om aan te geven dat je daar weer mag racen. Na een VSC zie je ook 30s lang groene panelen/vlaggen om aan te geven dat je weer mag racen. Tot je die vlaggen ziet, mag je niet racen. Zolang er geen groene vlag / groen paneel getoond is, kunt je niet creatief "track clear" lezen. De VSC-borden staan gewoon nog aan.

Zie ook de F1-website: https://www.formula1.com/...ags.T5DqOqbWI6S4Va8Y5yMld

[...]

Geen groene vlag na VSC = geen track clear.
Mijn punt is, dat Verstappen een overtreding begaat op het moment dat er (gegarandeerd) geen marshalls op de baan zijn (er komt geen VSC ending zolang men nog aan het werk is). En Norris een overtreding begaat op het moment dat er (zeer waarschijnlijk) wel marshalls op de baan zijn (anders voldeed namelijk een "Extra formation lap").

En IIRC geeft RC ook daadwerkelijk een bericht "Track clear in sector ..." uit onder VSC, SC en red flag. Dat er dan nog steeds een (Amerikaanse) "full course yellow" is staat los van dat er niemand meer aan het werk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:59
De enige vraag die rest is, wie heeft er invloed uitgeoefend op gegeven straffen. FIA d.m.v. Stewards en British bias, FOM owv US (“achtig” team), MBS vanwege…redenen of Netflix/any of the above tbv de spanning.

Of gewoon simpelweg onkunde. Maar dat is eigenlijk ook niet meer hard te maken omdat dezelfde gekke beslissingen, van dezelfde personen steeds terugkomen. Bij opzichtige onkunde zou je maatregelen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:22
Qoine schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:47:
Ik denk niet dat Norris bij zichzelf dat het een goed idee was om de race met een ronde te verkorten en gas te geven bij het afbreken van de start. Hij was gewoon in verwarring wat te doen en gaf gas.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:29

Bezulba

Formerly known as Eendje

ArcticWolf schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:33:
[...]

Stroll is er gewoon klaar mee, je ziet dat aan alles. Denk alleen dat hij niet mag van z'n pa }:O

Geef dat zitje aan Colapinto ofzo.
Stroll rijd alleen nog omdat pa dat wil. En dat is eigenlijk gewoon heel triest. In z'n eerdere jaren liet hij zien best een goede rijder te zijn maar hij is er gewoon klaar mee. Of dat nu komt door het reizen, gezeik om het racen, de auto of de constante aandacht van pa is niet zo heel belangrijk.

Het gaat overigens nooit genoeg zijn, ook al zou hij kampioen worden, dan is het nog niet goed genoeg.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:26

JB

Cédric roelt!

Heeft ALO nog iets geroepen over Max (en de eventuele Britse bias)? Die reed ook gewoon door, terwijl hij verging van de pijn uiteindelijk :X

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:58:
[...]

Mijn punt is, dat Verstappen een overtreding begaat op het moment dat er (gegarandeerd) geen marshalls op de baan zijn (er komt geen VSC ending zolang men nog aan het werk is). En Norris een overtreding begaat op het moment dat er (zeer waarschijnlijk) wel marshalls op de baan zijn (anders voldeed namelijk een "Extra formation lap").

En IIRC geeft RC ook daadwerkelijk een bericht "Track clear in sector ..." uit onder VSC, SC en red flag. Dat er dan nog steeds een (Amerikaanse) "full course yellow" is staat los van dat er niemand meer aan het werk is.
Ik kan niet meer dan de regels voor je quoten. Een VSC, SC en rode vlag gelden altijd voor het hele circuit, dus daarop volgt nooit het bericht "Track clear in sector ...". Alleen bij een gele vlag geldt deze (meestal) in een bepaalde sector of bochtencombinatie. Die zone eindigt daarom altijd met, jawel, een groene vlag om aan te geven dat de baan weer vrij is. Een gele vlag kan uiteraard ook voor de hele baan gelden, maar dat is zeer zeldzaam.

Natuurlijk zal in praktische zin de baan wel vrij zijn als RC beslist om de "VSC ending" fase in te gaan, want anders hadden ze die fase niet gestart, maar als je zegt "dat kun je lezen als track clear", dat signaal is expliciet NIET gegeven en je bent NIET vrij om te racen in de VSC-ending-fase. Het is enkel een periode van 10-15s waarin de rijders zich kunnen klaarmaken om weer te gaan racen. Dat betekent nog even wat aanpassingen aan diff, rembalans, energy recovery, etc.

Maar ik heb dit al vaker herhaald: ik vind dat de stewards gewoon de regels moeten naleven, consequent, iedere race, ongeacht wie ze een straf opleggen. Ik wil nergens beargumenteren dat Norris geen straf had verdiend, ik vind 5k straf en een reprimande ook veel te licht gezien het gevaar. Ik zoek alleen naar redenen waarom ze dat hebben gedaan en het enige wat ik kan bedenken is dat wat Verstappen doet een bewuste keuze is uit een poging om een voordeel te halen en dat Norris niks won door weg te rijden, terwijl dat niet de bedoeling was. De intentie was anders. Niettemin had het best meer dan een boete en een "foei" mogen zijn.

En waar ik op reageerde is het bagatelliseren van de actie van Max. "VSC Ending kun je ook lezen als track clear" is gewoon niet waar, daarom mag je in die fase ook nog niet te hard rijden.

[ Voor 3% gewijzigd door Grrrrrene op 04-11-2024 10:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
Osxy schreef op maandag 4 november 2024 @ 08:07:
[...]

Wat is precies een domme opmerking? Het moment van vallen van rode vlaggen, SC's etc is mazzel.
Max was erg snel in de regen. Dat was geen kwestie van geluk.

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05:35
Waarom duurt het zo lang tot het volgende raceweekend? Hebben ze echt zoveel tijd nodig om alles op te bouwen >:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
mkmi schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:13:
Waarom duurt het zo lang tot het volgende raceweekend? Hebben ze echt zoveel tijd nodig om alles op te bouwen >:)
Williams is wel even bezig denk ik. Twee wagens aan puin gereden. En iedereen wil na een triple header ook wel even thuis zijn denk ik. Een deel van het personeel zal de boel inpakken en daarna meevliegen naar het volgende circuit om daar weer alles uit te pakken en op te bouwen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
asing schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:16:
[...]

Williams is wel even bezig denk ik. Twee wagens aan puin gereden. En iedereen wil na een triple header ook wel even thuis zijn denk ik. Een deel van het personeel zal de boel inpakken en daarna meevliegen naar het volgende circuit om daar weer alles uit te pakken en op te bouwen.
Ja, efficient is het niet....

Als iedereen (merendeel komt toch uit de EU qua locaties) naar huis/thuisbasis vliegt, en over 2 weken weer naar USA....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Speedster schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:10:
Norris heeft het toch specifiek over de wissel tussen hem en Max doordat hij wel ging pitten en Max niet. Hij zegt nergens dat Max de hele race geluk heeft gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

En dat is dan nog de samenvatting zonder de qualy die ook chaos was met 5 rode vlaggen in de ochtend :)
Hij heeft constant hulp nodig van zijn teamgenoot Piastri, die hem telkens voor moet laten..
Mwa, zo erg is het ook weer niet, Piastri heeft hem dit weekend er 2x langs gelaten, voor de rest het hele seizoen tot dit weekend niet.

Leuke en mooie samenvatting verder d:)b

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 17:52
Norris had het specifiek over dat het 'geluk is en geen talent' bij het proberen te timen van de rode vlag. Ondanks dat die vlieger hier misschien niet helemaal op ging (zie Peter Windsor), klopt die uitspraak natuurlijk wel grotendeels. Hij had het totaal niet over de rijkunsten van Verstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiaX
  • Niet online
laatookmaar

[ Voor 98% gewijzigd door NiaX op 04-11-2024 10:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Bard1982 schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:22:
Norris had het specifiek over dat het 'geluk is en geen talent' bij het proberen te timen van de rode vlag. Ondanks dat die vlieger hier misschien niet helemaal op ging (zie Peter Windsor), klopt die uitspraak natuurlijk wel grotendeels. Hij had het totaal niet over de rijkunsten van Verstappen.
Klopt, over de rijkunsten zei hij dit:
Norris: Verstappen could have lapped me during Brazilian Grand Prix
Dat was in de context 'als Verstappen wel vooraan gestart was'
“Max was easily quicker than us and I think if he went from the front he probably would have lapped us. The pace was good, I think similar to George but the Red Bull was very fast today.
https://www.motorsport.co...lian-grand-prix/10670346/

[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 04-11-2024 10:44 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:09

Osxy

Holy crap on a cracker

[...]

Dat heeft Norris nergens gezegt, zijn comment ging over de VSC/SC/Rode vlaggen.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ja, ik heb het idee dat zijn uitspraak verkeerd wordt uitgelegd. De regenomstandigheden waren niet "rode vlag-waardig", maar dat was ook niet de reden voor de rode vlag. Dat er iemand een rode vlag veroorzaakte, net als Norris gepit is (en ook nog onder VSC ending), is inderdaad domme pech. Alleen: als je weet dat de regen ineens intenser wordt en je hebt baanpositie, blijf dan buiten en kopieer wat Max doet. Max zat op dat moment nog ver achter Norris en is feitelijk de enige waar hij naar moet kijken. De kans dat er met die omstandigheden iemand af vliegt, is heel groot en dat weet je.

Maar ja, was er niks gebeurd, dan was hij met 2 vingers in de neus weer naar de leiding gereden. Volgens mij zat hij er vlak voor de rode vlag maar een seconde of 7-8 achter. We zullen nooit weten wat er was gebeurd als er geen rode vlag was geweest. Met het enorme gat dat Max trok aan het eind, zou je zeggen dat hij er sowieso wel langs was gekomen.

De emotie van Norris is natuurlijk goed te begrijpen. Je staat op pole en je rivaal staat 17e in de regen. De kans dat er iets met hem gebeurt tijdens het inhalen is groot en tegen de tijd dat hij in de punten zit, rijd jij vast wel ver voor. Zo ver dat je de race onder controle hebt. Hij had in gedachten al een enorme deuk in zijn achterstand gereden, terug naar iets in de 20 punten. En nu is het realistisch gezien gewoon over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:05
Charles Hill schreef op maandag 4 november 2024 @ 08:55:
[...]

Moeten ze wel zo hoog blijven staan, anders worden het minder centjes 😉 een team kan een weekend ook zomaar verliezen, zie Williams.

Maar zeker een heel goede prestatie van Alpine!
Het seizoen is nog niet gedaan inderdaad en het is close tussen een aantal teams, maar dit hebben ze toch weer te pakken.

Enerzijds vind ik het nog wel sneu voor andere teams ook. Vooral Haas en RB hebben het hele seizoen punten gesprokkeld, stonden er daardoor goed voor. Alpine heeft af en toe ene puntje gepakt en maken nu ineens een gigantische klapper.
Maarja, ook dat hoort erbij.

Vind het erg zonde dat Albon niet meereed, die doet het vaak ook goed in dit soort omstandigheden en had wellicht ook nog een mooie score kunnen halen.
Persoonlijk vond ik Norris zijn race pace goed maar niet uitmunten, hij moest wederom weer voorbij worden gelaten door zijn teamgenoot Piastri om een extra punt te kunnen scoren.
Ik vond Norris zijn pace helemaal niet zo geweldig eigenlijk. Hij kon Russell volgen in het begin, maar heb geen enkele keer het idee gehad dat hij sneller zou zijn. Later in de race kwam hij ook maar moeilijk aan andere auto's voorbij.... behalve Piastri dan.

Nee de McLaren ging niet lekker gisteren. Geeft niet, hoort er ook bij. Wat er niet bijhoort als je kampioen wilt worden is zoveel foutjes in een race maken als dat Norris gisteren heeft gedaan. Hij had prima een paar plekken hoger kunnen eindigen, maar door zijn eigen schuld is dat niet gebeurt.

Hetzelfde geld voor Leclerc, ook hij maakt gedurende een race te vaak foutjes waardoor hij tijd verliest. De boordradio van Verstappen was dan ook treffend in de sprintrace.

Dat is toch wat anders dan een Verstappen, die is veel foutlozer en rijdt tientallen ronden als een klok dezelfde rondetijden. Dan optimaliseer je in elk geval je kansen als je niet de beste auto hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Norris had het specifiek over dat het 'geluk is en geen talent' bij het proberen te timen van de rode vlag. Ondanks dat die vlieger hier misschien niet helemaal op ging (zie Peter Windsor), klopt die uitspraak natuurlijk wel grotendeels.
Die uitspraak klopt gewoon niet <punt>.

Je kunt ook stellen dat Verstappen 2x pecht had met de VSC. Eerst begint die als hij (net als Russell & Norris) langs dd pit entry is. En daarna eindigt die terwijl hij nog niet in/bij de pit entry is (Norris & Russell zijn al committed om te pitten als de "VSC ending" komt). Niet dat het overigens de intentie van Verstappen was om te pitten als de VSC bleef, maar toch.

Bij de hevige regenbui en SC is het gewoon duidelijk. Verstappen vraagt om een rode vlag omdat er niet in te rijden valt. Vervolgens komt de SC en geeft GP duidelijk aan dat hij niet weet waarom er geen rode vlag is omdat het harder regende dan "de kwalificatie gisteren die niet door ging". Dat is dus gewoon een fout van de FIA om ze te laten rijden.
Daarnaast maken ze daarvoor al weloverwogen de keuze om niet te pitten. Omdat het volgens de radar maar een minuut of vier zo hard zal regenen (en de SC er is). Dat is dus 100% berekend om buiten te blijven. Waarbij Verstappen zelf ook "grotendeels" het besluit neemt. In de zin van "nu is het full wets, maar hoe lang blijft het zo?" => tijd stil en vervolgens "4 minuten" => "fack. En daarna? Droog?" => weer een tijd stil rn "daarna lichte regen". Waarbij GP ook nog aangeeft dat "ze het aan het bespreken zijn". En richting start/finish geeft Verstappen de "lets try another lap". En dan komt IIRC de SC (en dan weet je wel dat het klaar is. Die omstandigheden onder SC laten ze nooit het veld gaan, dat wist Ferrari in Maleisie 2001(?) ook al, met hun botched pitstop die een minuut duurde waarbij ze uiteindelijk naar de wets (i.p.v. extremes. Aka huidige inters) gingen.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• metallicattim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07 08:44
Iemand dit al teruggekeken op de NOR cockpit cam? Ze geven hem eerst aan dat het waarschijnlijk een aborted start wordt, maar hij wel de reguliere procedure moet volgen. Het bord licht op ABORTED START en na 3 sec rijdt hij gewoon weg. Hij had dus voorbereid moeten zijn op de aborted start. Dit verdiend serieus een zwaardere straf, echt ongelofelijk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Grrrrrene schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:31:
Alleen: als je weet dat de regen ineens intenser wordt en je hebt baanpositie, blijf dan buiten en kopieer wat Max doet. Max zat op dat moment nog ver achter Norris en is feitelijk de enige waar hij naar moet kijken.
Dat is niet perse heel slim in deze omstandigheden. Verstappen kon makkelijk pitten nadat Norris langs de pit was (/pit callen terwijl McLaren niet meer kon reageren). En de baan was / werd 20 sec langzamer, als Norris nog die ronde extra moest rijden was Verstappen er dus gewoon langs geweest als hij wel de snelheid vond na de pitstop. Immers gaf de regen de mogelijkheid tot een enorme undercut. (Zie ook ik meen Tsunoda die op de full wets flierefluitend langs Hamilton op inters gaat).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedster
  • Laatst online: 30-07 09:39
Hmm zo komt het wel op mij en op velen andere over. Norris had er beter aangedaan om net als Hamilton Verstappen te feliciteren met zijn prestatie.

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:41
Speedster schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:49:
[...]

Hmm zo komt het wel op mij en op velen andere over. Norris had er beter aangedaan om net als Hamilton Verstappen te feliciteren met zijn prestatie.
Soms komt iets anders over dan je het in al je emoties verwoordt. Hij heeft later wel degelijk felicitaties en lof uitgesproken. Dat doe je als je ziet dat je woorden verkeerd zijn overgekomen.
We moeten dit ook niet groter maken dan het is. In mijn beleving zegt het veel over de teleurstelling bij Norris, direct na dit resultaat. En die begrijp ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-09 13:48
Speedster schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:49:
[...]

Die Norris is zo geniepig mannetje niet normaal, en niet eerlijk voor de camera vind ik.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Het Peertje
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 08-09 11:10
mkmi schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:13:
Het duurt 3 weken om Max zijn enorme ballen daar te krijgen.
Iets met speciaal vervoer oid, aangezien een Formule 1 wagen niet de openbare weg op mag....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:13
Hoezo klopt die uitspraak grotendeels? De situatie was duidelijk een rode vlag dus de kans op een daadwerkelijke rode vlag was een stuk groter dan dat er doorgereden zou worden.

Norris denkt schijnbaar dat talent alleen slaat op de rijkunsten en dat tactiek puur op geluk is gebaseerd. En precies daardoor heeft ie de verkeerde keuze gemaakt. Hij had niets te verliezen door ook door te rijden en Max te counteren, maar in plaats daarvan werd de makkelijkste weg gekozen. Had ie een beetje nagedacht was ie ook buiten gebleven. Sowieso is het wel duidelijk dat zodra het weer is om de full wets te gebruiken, de race door de FIA wordt stilgelegd. Daar zijn genoeg voorbeelden van te vinden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:43:
[...]

Dat is niet perse heel slim in deze omstandigheden. Verstappen kon makkelijk pitten nadat Norris langs de pit was (/pit callen terwijl McLaren niet meer kon reageren). En de baan was / werd 20 sec langzamer, als Norris nog die ronde extra moest rijden was Verstappen er dus gewoon langs geweest als hij wel de snelheid vond na de pitstop. Immers gaf de regen de mogelijkheid tot een enorme undercut. (Zie ook ik meen Tsunoda die op de full wets flierefluitend langs Hamilton op inters gaat).
Dat de baan 20s langzamer werd, wil natuurlijk niet zeggen dat Max op nieuwe inters 20s sneller zou zijn dan Norris op gebruikte. Bovendien zou Max in verkeer terecht zijn gekomen bij een pitstop. Daar komt hij wel doorheen, maar het kost hoe dan ook tijd. Je zag dat ook in het begin van de race: hij zette pas de snelste ronde toen hij vrij zicht had door een gat naar voren.

Ik bedoel dat Lando zou reageren op wat Max zou doen, door de volgende ronde zelf binnen te komen. Sowieso trappen die teams echt niet in elkaars calls om te pitten. De dummy is een erg uitgemolken truc in de pitlane. Formeel niet toegestaan, maar wordt altijd weggezet als "oh, communicatiefoutje".

Tsunoda had in die fase op full wets veel meer grip, logisch, maar Max en Norris zouden naar inters zijn gegaan en die hadden het (ook in nieuwstaat) moeilijk met zoveel water. Als ze wel naar full wets waren gegaan, wisten ze ook dat ze NOG een stop moesten maken, dus dat kost je dan 40s voor een paar ronden voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 20:26

FunkyTrip

Funky vidi vici!

[...]

Precies. Zonde rode vlag had Max ook iedereen voorbijgegaan. Hij was een seconde per rondje sneller dan de rest.
Dan was het wellicht nog mooier geweest. Van 17 naar 1 puur op snelheid _O_

Dit dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Iets anders, ik vond het ook wel weer typerend dat eerder in de race GP aangaf dat Ferrari op de verkeerde tijd de pit inging omdat ze in verkeer terecht zouden komen. Op de een of andere manier hebben ze dus bij Red Bull genoeg tijd en kennis om zelfs van de andere teams te weten wat ze wel/niet moeten doen. En op zich is dat natuurlijk logisch, maar als je zelfs van de andere teams aan kunt geven dat ze fouten maken (op het moment dat ze gemaakt worden) ben je toch wel goed bezig.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

redwing schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:56:
[...]
Had ie een beetje nagedacht was ie ook buiten gebleven. Sowieso is het wel duidelijk dat zodra het weer is om de full wets te gebruiken, de race door de FIA wordt stilgelegd. Daar zijn genoeg voorbeelden van te vinden.
Ik denk dat ze bij McLaren minimaal een 'box opposite Russell' hadden moeten aangeven bij Lando.
Lando gaf zelf al eerder aan dat hij wilde boxen voor een undercut op Russell.

Gewoon Russell naar binnen volgen en dan uiteindelijk geen enkele van je objectives raken ivm de VSC ending was wel pijnlijk.
Al was dit weekeinde de consistentie van de raceleiding voor VSC start en end ook niet erg voorspelbaar.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Cartman! schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:19:
[...]

Norris heeft het toch specifiek over de wissel tussen hem en Max doordat hij wel ging pitten en Max niet. Hij zegt nergens dat Max de hele race geluk heeft gehad.
https://imgur.com/a/norri...om-p17-interlagos-qMtttnl

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:16

DataGhost

iPL dev

YakuzA schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:06:
[...]

Ik denk dat ze bij McLaren minimaal een 'box opposite Russell' hadden moeten aangeven bij Lando.
Lando gaf zelf al eerder aan dat hij wilde boxen voor een undercut op Russell.

Gewoon Russell naar binnen volgen en dan uiteindelijk geen enkele van je objectives raken ivm de VSC ending was wel pijnlijk.
Al was dit weekeinde de consistentie van de raceleiding voor VSC start en end ook niet erg voorspelbaar.
Hij had wel al veel eerder om nieuwe banden gevraagd dus een pitstop zat er sowieso wel aan te komen. Ook al was de VSC ending bij inrijden van de pitlane, hebben ze daar toch een paar seconden voordeel mee kunnen halen. Volgens mij was het alsnog de beste optie voor ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

metallicattim schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:41:
Iemand dit al teruggekeken op de NOR cockpit cam? Ze geven hem eerst aan dat het waarschijnlijk een aborted start wordt, maar hij wel de reguliere procedure moet volgen. Het bord licht op ABORTED START en na 3 sec rijdt hij gewoon weg. Hij had dus voorbereid moeten zijn op de aborted start. Dit verdiend serieus een zwaardere straf, echt ongelofelijk 8)7

[YouTube: Lando Norris Brazilië cockpit-cam start]
De toegepaste regels zijn afhankelijk van land van herkomst :X :+ (vraag alonso maar)

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Grrrrrene schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:59:
[...]

Dat de baan 20s langzamer werd, wil natuurlijk niet zeggen dat Max op nieuwe inters 20s sneller zou zijn dan Norris op gebruikte.
Verstappen zou nooit naar inters gaan. GP was gewoon heel duidelijk in een "wil je boxen voor extremes?", inters is helemaal niet over gesproken. Daarnaast was de stint na de rode vlag ook langer dan de stint voor de rode vlag. Boxen voor nieuwe inters zou dus niks/niet veel opleveren aangezien de huidige goed genoeg waren. Daarnaast stel ik ook nergens dat Verstappen op vers rubber 20 sec sneller zou zijn. Zoals je zelf schrijft, het gat was 7 seconden.
Bovendien zou Max in verkeer terecht zijn gekomen bij een pitstop. Daar komt hij wel doorheen, maar het kost hoe dan ook tijd.
Dat ging de VCARB (van Tsunoda meen ik) anders vrij makkelijk af op de full wets vs de inters.
Ik bedoel dat Lando zou reageren op wat Max zou doen, door de volgende ronde zelf binnen te komen.
You don't say ;)
Sowieso trappen die teams echt niet in elkaars calls om te pitten. De dummy is een erg uitgemolken truc in de pitlane. Formeel niet toegestaan, maar wordt altijd weggezet als "oh, communicatiefoutje".
Waarom zou een team als dummy naar buiten gaan? En als Verstappen roept om te boxen dan gaat die dat echt wel doen. En waarom zou Verstappen die call maken? Vrij simpel, omdat er altijd een "your call" van GP naar Verstappen is geweest in soortgelijke omstandigheden. En een coureur die een dummy doet kan ik mij daarnaast ook gewoon echt niet herinneren.
Tsunoda had in die fase op full wets veel meer grip, logisch, maar Max en Norris zouden naar inters zijn gegaan en die hadden het (ook in nieuwstaat) moeilijk met zoveel water.
Nee dus. Je doet de aanname dat ze naar inters zouden gaan. En dat is pertinent niet waar v.w.b. Verstappen. GP is daar heel duidelijk in zijn vraag naar "laat het weten als je extremes wilt". Inters is never nooit over gesproken.
En hetzelfde zie je bij Perez, gepit, naar full wets. En die klaagde op de radio dat ze niet hadden moeten stoppen. Ook daar dus geen enkele twijfel over nieuwe inters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Cartman! schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:19:
[...]

Inderdaad. Norris noemt zichzelf/McLaren unlucky en Verstappen/Red Bull lucky wat betreft de rode vlag nadat Norris (en Russell) net gepit hadden. Dat is toch ook gewoon zo?

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:16

DataGhost

iPL dev

RobertMe schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:10:
[...]

Verstappen zou nooit naar inters gaan. GP was gewoon heel duidelijk in een "wil je boxen voor extremes?", inters is helemaal niet over gesproken. Daarnaast was de stint na de rode vlag ook langer dan de stint voor de rode vlag. Boxen voor nieuwe inters zou dus niks/niet veel opleveren aangezien de huidige goed genoeg waren. Daarnaast stel ik ook nergens dat Verstappen op vers rubber 20 sec sneller zou zijn. Zoals je zelf schrijft, het gat was 7 seconden.
Eh, er is natuurlijk wel impliciet over gesproken. Ik kan me vaag herinneren dat Max vroeg hoe hard en hoe lang het zo door zou blijven regenen en daarna zei dat hij door wilde rijden op zijn huidige set, inter dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
redwing schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:03:
Iets anders, ik vond het ook wel weer typerend dat eerder in de race GP aangaf dat Ferrari op de verkeerde tijd de pit inging omdat ze in verkeer terecht zouden komen. Op de een of andere manier hebben ze dus bij Red Bull genoeg tijd en kennis om zelfs van de andere teams te weten wat ze wel/niet moeten doen. En op zich is dat natuurlijk logisch, maar als je zelfs van de andere teams aan kunt geven dat ze fouten maken (op het moment dat ze gemaakt worden) ben je toch wel goed bezig.
Die opmerking van GP over Leclerc was achteraf, dus gewoon een observatie. "Leclerc pitted into traffic", niet "Leclerc will come out into traffic". En verder zitten er gewoon 20+ man op de fabriek deze dingen in de gaten te houden. GP hoeft dat niet zelf te constateren. Maar zal dat mogelijk wel gedaan hebben simpelweg omdat Leclerc direct voor Verstappen reed en het dus direct van invloed op Verstappens race is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ja, dat zeg ik toch? Hij praat over de red flag, hij zegt niet dat Max geluk heeft de hele race.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 07:02
Mog schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:11:
[...]

Inderdaad. Norris noemt zichzelf/McLaren unlucky en Verstappen/Red Bull lucky wat betreft de rode vlag nadat Norris (en Russell) net gepit hadden. Dat is toch ook gewoon zo?
Vind van niet. Verstappen had ook naar binnen kunnen gaan, maar nam een weloverwogen beslissing om buiten te blijven. Norris had dezelfde afweging kunnen maken.

Die beslissing staat los van de rode vlag. Die werkte uiteraard niet in Verstappens nadeel, maar gezien de pace die hij had zelfs op de 'oude' banden had weet ik nog zo net niet of Norris hem had kunnen pakken als er geen rode vlag was geweest.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
DataGhost schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:13:
[...]

Eh, er is natuurlijk wel impliciet over gesproken. Ik kan me vaag herinneren dat Max vroeg hoe hard en hoe lang het zo door zou blijven regenen en daarna zei dat hij door wilde rijden op zijn huidige set, inter dus.
Dus is er geen woord gesproken over pitten voor nieuwe inters ;) Het was of extremes of doorrijden. Ja, pitten voor inters kon ook. Net zoals pitten voor slicks. Maar als Verstappen, of het team, daarover twijfelde was het echt wel benoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing-Paradise
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:12
[...]

De teams die niet naar binnen gingen hebben dat toch ook bewust gedaan. Je kunt de wedstrijd niet uitrijden op je eerste set inters, maar dat hoeft ook niet. Je moet de stint alleen lang genoeg rekken tot iemand anders een rode vlag veroorzaakt. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Racing-Paradise schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:16:
[...]
Je kunt de wedstrijd niet uitrijden op je eerste set inters,
Waarom niet? in Turkije was dat in de regenrace een paar jaar geleden wel gedaan.

Die met Stroll op pole, daar had Ocon op zijn originele set inters de hele race gereden dacht ik.

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 04-11-2024 11:20 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
RobertMe schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:14:
[...]

Die opmerking van GP over Leclerc was achteraf, dus gewoon een observatie. "Leclerc pitted into traffic", niet "Leclerc will come out into traffic". En verder zitten er gewoon 20+ man op de fabriek deze dingen in de gaten te houden. GP hoeft dat niet zelf te constateren. Maar zal dat mogelijk wel gedaan hebben simpelweg omdat Leclerc direct voor Verstappen reed en het dus direct van invloed op Verstappens race is.
Hij zei dat op het moment dat ie de pit inreed, niet nadat ie de pit uitkwam. En de toon waarop het werd gezegd gaf wel aan dat ie het een verkeerde beslissing vond. Het klonk voor mij alsof ie richting Max aangaf dat het niet slim was om op dat moment te gaan pitten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
[...]

Er zijn events op de baan en acties van de wedstrijdleiding. Soms vallen die in je voordeel, soms in je nadeel. Dat is nu eemaal zo. Max had ook wel eens pech met een pitstop met direct erna een SC.

In dit geval kan je het zien als een "Championship Defining Moment" waarbij McLaren/Norris het oog even niet op de bal hebben en RBR dankzij heel veel ervaring weet het beste eruit te halen. Het resultaat is een mokerslag in het WK waarbij het wel heel gek moet lopen wil Max de titel ontgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

alexbl69 schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:15:
[...]

Vind van niet. Verstappen had ook naar binnen kunnen gaan, maar nam een weloverwogen beslissing om buiten te blijven. Norris had dezelfde afweging kunnen maken.
Maar dat is dan nog steeds een gok toch? Red Bull/Verstappen gokten erop om buiten te blijven. En dit keer pakte dat goed uit. Er zijn zat momenten waarbij het niet goed uitpakt.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
[...]

Norris benoemde in datzelfde interview ook Russel als de 'eigenlijke winnaar'.. Zijn analyse is over het algemeen niet zo scherp als de gemiddelde WK'n ;)

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

krietjur

Where am I?

Eerste race dit seizoen die ik niet live kon kijken wegens mijn 2-jarige trouwdag ^) en we daarom een dagje naar Rotterdam waren. Bewust weggebleven van alle nieuwssites, in de auto geen radio geluisterd en toen we rond 22:00 thuis waren de herhaling gekeken. Wilde eerst de samenvatting kijken op Viaplay, maar toch voor de volle race gegaan. Werd een latertje en de wekker om 6:00 viel tegen, maar het was het waard. Wat een race :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]

Als je de discussie van Max met GP volgde was het een weloverwogen beslissing waarbij ze het haast en zekerheid vonden dat er een rode vlag ging komen. Daar speelt natuurlijk altijd een beetje geluk/pech bij mee, maar als je ipv van voor de 90% kans op een rode vlag kiest voor de 10% dat ie niet komt, kun je dan nog wel spreken van pech voor Norris/geluk voor Max (en de anderen die buiten bleven)

Ik krijg hierbij trouwens ook een beetje het idee dat Norris te bang was om van de baan te spinnen en daarom voor de veilige optie van pitten koos.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 12:57
redwing schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:23:
[...]
maar als je ipv van voor de 90% kans op een rode vlag kiest voor de 10% dat ie niet komt, kun je dan nog wel spreken van pech voor Norris/geluk voor Max (en de anderen die buiten bleven)
Ik vraag het mij af of er een rode vlag was gekomen zonder de crash van de Williams.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

redwing schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:23:
[...]

Als je de discussie van Max met GP volgde was het een weloverwogen beslissing waarbij ze het haast en zekerheid vonden dat er een rode vlag ging komen. Daar speelt natuurlijk altijd een beetje geluk/pech bij mee, maar als je ipv van voor de 90% kans op een rode vlag kiest voor de 10% dat ie niet komt, kun je dan nog wel spreken van pech voor Norris/geluk voor Max (en de anderen die buiten bleven)
Met de wedstrijdleiding zoals die is, en met hoe er gehandeld wordt, is in de laatste jaren degene die naar de Wet wisselt gewoon de bok.
Want de SC komt toch wel, en die blijft dan rondjes rijden totdat iedereen op zijn inters weer fatsoenlijk rondjes kan rijden.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:31

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

redwing schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:19:
[...]

Hij zei dat op het moment dat ie de pit inreed, niet nadat ie de pit uitkwam. En de toon waarop het werd gezegd gaf wel aan dat ie het een verkeerde beslissing vond. Het klonk voor mij alsof ie richting Max aangaf dat het niet slim was om op dat moment te gaan pitten.
Niet zo spannend toch. Als het gemiddeld 25 seconden doet om een pitstop te doen weet je precies waar je terecht komt. Dat lukt met de live-timing van F1 tv zelf ook wel ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Ora et Labora schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:25:
[...]

Ik vraag het mij af of er een rode vlag was gekomen zonder de crash van de Williams.
Gezien de keuzes van de FIA is dat inderdaad nog een vraag. Gezien de condities op de baan was het echter een no-brainer dat er een rode vlag moest komen (zeker gezien een eerdere rode vlag met minder slechte condities). En wederom was de FIA eigenlijk heel laat met de rode vlag, getuige ook de crash van de Williams.

De FIA moet eens gaan bedenken wat ze nu willen. Of gewoon door laten racen en geen rode vlag bij zulk weer (wat naar mijn idee de beste optie is, je hebt niet voor niets full wets), of gelijk een rode vlag geven als de omstandigheden zo slecht worden.

[removed]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hugo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 16:12
Was een heerlijke race. En zoals Ocon al zei: “Someone very important to all of us said a long time ago that in the rain the cars are almost equal, and that phrase didn't age at all."

Natuurlijk hadden de Alpine's en Verstappen voordeel bij de rode vlag maar er kwam niemand in de laatste 25 ronden langs. Ocon heeft al vaker in de regen laten zien dat hij een goede rijder is. Verstappen was wederom een klasse apart.

En de straf voor de aborted race procedure is logisch. Commercieel gezien is het veel interessanter om de illusie te laten bestaan dat er nog iemand anders wereldkampioen kan worden. De bedragen mochten wat mij betreft met een factor 10 omhoog om het enigzins eerlijk laten te lijken. Aanraken van een achtervleugel of een vloekwoord zeggen is klaarblijkelijk strafbaarder.

Volgend seizoen nieuwe kansen voor iedereen. Hopelijk weer met mooie gevechten op de baan. Tot die tijd nog 3 races te gaan. Zin in in!

TREQ Formula Rig || Fanatec CSL DD 8NM || MCLaren GT3 V2 || CSL Elite Pedals || 3x LG 27GL63T Ultragear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
MikeyMan schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:27:
[...]

Niet zo spannend toch. Als het gemiddeld 25 seconden doet om een pitstop te doen weet je precies waar je terecht komt. Dat lukt met de live-timing van F1 tv zelf ook wel ;)
Klopt, en eigenlijk is mijn grootste vraag dan ook waarom Ferrari dan toch pit. Als zelfs de andere teams kunnen zien dat het een slechte keuze is, moet je dat toch zelf ook kunnen doen?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:10:
[...]

Maar dan is dit toch een non-discussie? Als Max naar Extremes was gegaan, had hij het hele veld opnieuw moeten inhalen EN Norris op enige achterstand zetten om na zijn noodzakelijke stop terug naar inters nog voor Norris te rijden. Hoe dan ook: als je op significante voorsprong vooraan rijdt, heb je de luxe dat je kunt anticiperen op wat anderen doen en Max was de enige concurrent waar Norris naar moest kijken. Als Max niet binnenkomt, moet Norris dat ook niet doen. Doet hij dat wel, copy wat Max doet. Het team zou dan een ronde lang de kans hebben gehad om dat te kopiëren. Je wil in zo'n geval de status quo bewaren. Nu hebben ze zelf als eerste gepit, track position afgestaan en dan neem je bewust dit risico met een VSC of rode vlag, waardoor anderen een (bijna) gratis pitstop krijgen of zelfs een gratis bandenwissel en reparaties bij een rode vlag.
[...]

Dat ging de VCARB (van Tsunoda meen ik) anders vrij makkelijk af op de full wets vs de inters.

[...]

You don't say ;)
Nouja, je voelde blijkbaar de behoefte om aan te geven dat Max naar binnen kon gaan nadat Norris langs de pit entry was gereden, wat nogal logisch is als hij achter Norris rijdt :P
[...]

Waarom zou een team als dummy naar buiten gaan? En als Verstappen roept om te boxen dan gaat die dat echt wel doen. En waarom zou Verstappen die call maken? Vrij simpel, omdat er altijd een "your call" van GP naar Verstappen is geweest in soortgelijke omstandigheden. En een coureur die een dummy doet kan ik mij daarnaast ook gewoon echt niet herinneren.
Heb je nog nooit een dummy gezien? Hoe vaak staan teams wel niet klaar voor een rijder die zogenaamd binnen komt, om uit te lokken dat de concurrentie ook binnen komt? De dummy doe je om je concurrent een verkeerde beslissing te laten maken. Nu deed Norris dat zonder dummy al, ook goed :D
[...]

Nee dus. Je doet de aanname dat ze naar inters zouden gaan. En dat is pertinent niet waar v.w.b. Verstappen. GP is daar heel duidelijk in zijn vraag naar "laat het weten als je extremes wilt". Inters is never nooit over gesproken.
Dat is toch totaal irrelevant? Ik geef aan dat Norris had kunnen wachten tot Max binnen kwam. Pareren, ipv zelf het initiatief nemen. Nu maak jij ervan dat Max niet op inters zou hebben gereden. Daar gaat het niet om. Als Max full wets had gepakt, was het NOG slimmer geweest voor Norris om te wachten en nieuwe inters te monteren. Max had dan immers 2x moeten stoppen, want met full wets kun je de race niet uitrijden, gezien het al duidelijk was dat de regen minder intens zou worden. Dat Max nooit naar inters zou hebben geswitcht, maakt mijn punt alleen maar duidelijker :)

Norris had geen enkele reden om eerder naar binnen te gaan dan Max. Je geeft, als je aan de leiding ligt en je moet die korte periode van heftige race door, geen track position op als je zo'n voorsprong hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 12:57
redwing schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:29:
[...]

Gezien de keuzes van de FIA is dat inderdaad nog een vraag. Gezien de condities op de baan was het echter een no-brainer dat er een rode vlag moest komen (zeker gezien een eerdere rode vlag met minder slechte condities). En wederom was de FIA eigenlijk heel laat met de rode vlag, getuige ook de crash van de Williams.

De FIA moet eens gaan bedenken wat ze nu willen. Of gewoon door laten racen en geen rode vlag bij zulk weer (wat naar mijn idee de beste optie is, je hebt niet voor niets full wets), of gelijk een rode vlag geven als de omstandigheden zo slecht worden.
Complotdenkers zeggen dat als Verstappen ook gepit had en achter Norris had gereden, er wel direct een rode vlag was geweest maar omdat Verstappen niet gepit had en dus voordeel zou hebben van een rode vlag en nadeel van de safety car, de safety car moest blijven rijden.
Totdat ze echt niet anders meer konden door de crash van de Williams.

(Evenals de enorm late beslissing in Q2 terwijl de Haas er al een tijdje stond, er pas een VSC kwam toen duidelijk was dat Verstappen niet door zou gaan naar Q3).

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Hugo schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:30:
En de straf voor de aborted race procedure is logisch. Commercieel gezien is het veel interessanter om de illusie te laten bestaan dat er nog iemand anders wereldkampioen kan worden. De bedragen mochten wat mij betreft met een factor 10 omhoog om het enigzins eerlijk laten te lijken. Aanraken van een achtervleugel of een vloekwoord zeggen is klaarblijkelijk strafbaarder.
Maar die keuze is alleen logisch als je er van uit gaat dat de FIA bewust mensen voor wil trekken. Want de keuze is dan vooral gemaakt om Norris een hand boven het hoofd te houden. Terwijl hij weg rijdt bij een afgebroken start,ondanks waarschuwingen vooraf, en daarmee op een baan gaat rijden waar marshalls kunnen zijn. Het is gewoon een aanfluiting dat dat minder straf oplevert dan een keertje vloeken.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:26

JB

Cédric roelt!

Wie vind het ook heerlijk relax om die 3 weken uit te zitten nu? :D Hier ga ik wel goed op, richting de laatste triple header. Alleen NOR die dit theoretisch nog kan vergallen :P

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo
Overigens heeft het geen enkele zin om te speculeren. Zoals Verstappen ooit zei: "Als mijn moeder ballen had was ze mijn vader" Dus of Verstappen naar Full Wets zou gaan of Norris later zou pitten is voor niemand duidelijk wat er dan gebeurd zou zijn.
redwing schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:35:
[...]

Maar die keuze is alleen logisch als je er van uit gaat dat de FIA bewust mensen voor wil trekken. Want de keuze is dan vooral gemaakt om Norris een hand boven het hoofd te houden. Terwijl hij weg rijdt bij een afgebroken start,ondanks waarschuwingen vooraf, en rijdt daarmee een baan op waar marshalls kunnen zijn. Het is gewoon een aanfluiting dat dat minder straf oplevert dan een keertje vloeken.
Ik denk dat de meeste wel zien dat de besluitvorming van de FIA niet de meest sterke is en niet de professionaliteit toont die je van zo'n orginisatie zou mogen verwachten

[ Voor 58% gewijzigd door Hugo op 04-11-2024 11:38 . Reden: gereageerd op redwing ]

TREQ Formula Rig || Fanatec CSL DD 8NM || MCLaren GT3 V2 || CSL Elite Pedals || 3x LG 27GL63T Ultragear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Hugo schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:36:
Overigens heeft het geen enkele zin om te speculeren. Zoals Verstappen ooit zei: "Als mijn moeder ballen had was ze mijn vader" Dus of Verstappen naar Full Wets zou gaan of Norris later zou pitten is voor niemand duidelijk wat er dan gebeurd zou zijn.
Tja, voor mij is het wel duidelijk dat Max deze race hoe dan ook had gewonnen. Zijn race-pace en kennis van waar wel/niet te rijden was zoveel beter dat ie ook dan wel naar voren was gereden. Het grote verschil was dan alleen geweest dat Norris waarschijnlijk wat verder naar voren had gezeten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 17-09 18:10

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Denk dat daar ook niemand anders over denkt, maar dat het eerder zit in de 'conclusies' die bepaalde mensen aan deze acties koppelde. Die laatste stint van Max (nadat hij Ocon voorbij was en vervolgens dacht 17 fastest laps pakte) en dan als eindclusie 'een race van lucky en unlucky' maken is imho dan ook best onterecht.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
True, maar achteraf analyseren waar het fout is gegaan, is wel onderdeel van het nabespreken van zo'n race. Geloof maar dat dit bij McLaren ook besproken wordt en dat ze daar wellicht een volgende keer anders mee omgaan. En bij zo'n analyse hoort ook "wat als we dit anders hadden gedaan", wat per definitie hypothetisch is. Als Lando niet was gestopt (los van wat Max zou doen), had hij er na de rode vlag voor gestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]

Ik denk dat de meeste wel zien dat de besluitvorming van de FIA niet de meest sterke is en niet de professionaliteit toont die je van zo'n orginisatie zou mogen verwachten
Klopt, ik ga nog steeds uit van incompetentie, want b.v. die 5k geldboete voor Norris hadden ze anders ook al gelijk kunnen geven. Het is niet alsof de reakties achteraf anders zullen zijn dan dat ze het gelijk na (of zelfs tijdens) de race hadden gegeven. Oftewel ik krijg het idee dat ze gewoon echt niet wisten wat ze er mee aan moesten en daarom maar zoiets hebben gedaan.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik vind het inderdaad logisch om in situaties waarin het grijs gebied is, achteraf de rijders even te horen voor je straffen uitdeelt. Soms komt daaruit iets wat je als stewards niet uit de telemetrie en beelden kunt halen. Maar in dit geval is het gewoon duidelijk wat er gebeurt: iemand rijdt weg, terwijl dat expliciet niet mag. Waarom je dan tot na de race gaat wachten met het uitdelen van een straf, is voor mij echt een raadsel :)

Maar het boeit me minder nu, omdat het resultaat daar is. Met nog 3 races en een sprint te gaan, staat Max zo ver voor dat het heel onwaarschijnlijk is dat hij niet zijn 4e WDC binnenhaalt.

[ Voor 44% gewijzigd door Grrrrrene op 04-11-2024 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Grrrrrene schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:31:
Als Max naar Extremes was gegaan, had hij het hele veld opnieuw moeten inhalen EN Norris op enige achterstand zetten om na zijn noodzakelijke stop terug naar inters nog voor Norris te rijden. [...]
Als Max niet binnenkomt, moet Norris dat ook niet doen. Doet hij dat wel, copy wat Max doet.
Does not compute. Als Norris hetzelfde moet doen als Verstappen had hij dus ook naar de full wets moeten gaan en hadden ze beiden nog eens moeten stoppen. Waarbij Verstappens mogelijke massive undercut (kans) bleef staan. En als Norris naar inters ging had die niet alleen het risico op punten verliezen door de foute keuze, maar dus ook het risico dat Verstappen die tweede stop niet hoefde te maken (door rode vlag). Want van alle pitters naar full wets heeft niemand een pitstop naar inters gemaakt.

Daarnaast is het redelijk naïef als Norris naar Verstappen zou kijken. Hij moest gisteren "gemiddeld" nog 9 punten inlopen (12 per weekend, 3 had hij al van de sprint). En op dat moment deed hij dat niet (meen ik). Als je zo'n gat moet overbruggen moet je zelf je race maximaliseren om zoveel mogelijk punten te behalen / in te lopen. Door Verstappen te kopiëren beperk je evt "schade" maar loop je ook niet zo goed mogelijk in. De strategie die jii beschrijft pas meer bij de WDC leider, die heeft niks te winnen maar alles te verliezen met een foute call. En dan kun je beter dezelfde foute (of juiste) call maken dan je directe concurrent dan zelf de foute call maken en je concurrent de juiste.
[...]

Heb je nog nooit een dummy gezien? Hoe vaak staan teams wel niet klaar voor een rijder die zogenaamd binnen komt, om uit te lokken dat de concurrentie ook binnen komt? De dummy doe je om je concurrent een verkeerde beslissing te laten maken. Nu deed Norris dat zonder dummy al, ook goed :D
Dan heb je niet goed gelezen. Ik heb nog nooit een coureur een dummy zien callen. En GP is altijd van de "your call" in dit soort situaties. Dus het team kan wel naar buiten lopen voor een dummu maar McLaren kan (/moet) weten dat het team de call niet maakt. En bij mijn weten hebben coureurs nog nooit echt een dummy call gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo
Grrrrrene schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:42:
[...]

True, maar achteraf analyseren waar het fout is gegaan, is wel onderdeel van het nabespreken van zo'n race. Geloof maar dat dit bij McLaren ook besproken wordt en dat ze daar wellicht een volgende keer anders mee omgaan. En bij zo'n analyse hoort ook "wat als we dit anders hadden gedaan", wat per definitie hypothetisch is. Als Lando niet was gestopt (los van wat Max zou doen), had hij er na de rode vlag voor gestaan.
Met een regen race zoals deze zijn alle voorspellingen en what if's te onderhevig aan veel te veel randvoorwaarden. En natuurlijk gaat McLaren het na bespreken. Dat zal Red Bull ook doen want voor hun 2de rijder ging het een stuk minder. En zo'n nabespreking duurt over het algemeen langer dan de race zelf en word elk detail doorgenomen met ondersteunende data en communicatie. Uiteindelijke doel is om te leren en beter te worden.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Drials
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 00:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4hBGi4a7WijlYQdQ_HARhpapSms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wdmJrhEkdneb8kDdr0OJEQ6U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Mooie complimenten van een collega. Ik heb hem ook oprecht geen fouten zien maken, niet qua racen en het team niet met zijn strategie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
Ik snap wel dat de voeten voor de start infringement 6 uur duurt: Ze willen dit gewoon buiten de sportlights houden. En de meeste kijkers kijken niet meer op of om als de uitzending op zwart gaat.

De meeste gevallen dat het na de race worden bekeken vallen hier onder.

Verder snap ik ook dat Verdtappen 5 seconden kreeg en Norris voor de start niet. Verstappen gokt er gewoon op en probeert voordeel te behalen uit de situatie (of eigenlijk probeert die nog te redden wat er te redden valt na een opvallend getimede safety car). Duidelijk opzet dus die straf.

Norris was geen opzet of poging tot tijdswinst. zeer bijzondere omstandigheden en daarom geen tijdstraf.

Maar het blijft voor controverse zorgen. Aan de andere kant hoort dat ook wel een beetje bij de F1. Ik ben vooral blij dat Max er iedereen weer even aan heeft herinnert waarom hij een drievoudig wereldkampioen is....

Rain is the great equalizer... But Max has no equal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorah_Newstone
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 17-09 19:28
matthijst schreef op zondag 3 november 2024 @ 22:30:
[...]

Ja als je het niet wilt snappen wordt het lastig 8)7
Ik zie een Norris op p6 die uitwijkt om niet achterin Russell te rijden. Hij komt buiten de baan en komt terug op p7.
De hele term geeft al aan dat er niks aan de hand is: leaving the track and gaining and advantage? Welke advantage: hij was p6 en komt terug als p7.
Als die ontrack was gebleven dan was die waarschijnlijk zelfs P8.. dus hoezo geen advantage? Hij maakt zelfs nog meer snelheid doordat die van de baan ging. (Rechtdoor inplaats van de bocht nemen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jorah_Newstone
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 17-09 19:28
Waah schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:06:
Ik snap wel dat de voeten voor de start infringement 6 uur duurt: Ze willen dit gewoon buiten de sportlights houden. En de meeste kijkers kijken niet meer op of om als de uitzending op zwart gaat.

De meeste gevallen dat het na de race worden bekeken vallen hier onder.

Verder snap ik ook dat Verdtappen 5 seconden kreeg en Norris voor de start niet. Verstappen gokt er gewoon op en probeert voordeel te behalen uit de situatie (of eigenlijk probeert die nog te redden wat er te redden valt na een opvallend getimede safety car). Duidelijk opzet dus die straf.

Norris was geen opzet of poging tot tijdswinst. zeer bijzondere omstandigheden en daarom geen tijdstraf.

Maar het blijft voor controverse zorgen. Aan de andere kant hoort dat ook wel een beetje bij de F1. Ik ben vooral blij dat Max er iedereen weer even aan heeft herinnert waarom hij een drievoudig wereldkampioen is....

Rain is the great equalizer... But Max has no equal.
Nee ik snap dat niet, het gaat hier ook over veiligheid he, het is een natte baan, er staan marshalls de auto van Stroll weg te halen. Teams weten dat een aborted start betekend om niet weg te rijden. Juist ook om Marshalls te beschermen tegen ongeleide projectielen. Daar mag best een serieuze straf tegenover staan.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• RobertMe
Jorah_Newstone schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:12:
Juist ook om Marshalls te beschermen tegen ongeleide projectielen.
Maar Stroll deed toch al niet meer mee.

I'll leave myself out.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Waah schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:06:

In het geval van Max was er geen enkel veiligheidsrisico, in het geval van Norris was dat er wel. En de regels in deze situatie zijn er toch echt vooral vanwege de veiligheid. Het is dan ook gewoon raar dat een poging tot tijdswinst zwaarder wordt bestraft dan een veiligheidsrisico. Dat eerste hoort bij racen, het 2e zou een no-go moeten zijn met bijbehorende straffen.
Daarbij waren de omstandigheden voor Norris helemaal niet zeer bijzonder. Het gebeurt misschien niet zo vaak,maar het is niets meer of minder dan een start die aborted is. Waarbij Norris vooraf al door zijn team was geinformeerd dat de kans groot was dat dat zou gebeuren.

Ik ben niet zo van de straffen, maar juist dit soort dingen zouden wel zwaar bestraft moeten worden. Het gaat hier nl. niet om racen, maar om de veiligheid van de medewerkers op/naast de baan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
RobertMe schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:14:
[...]

Maar Stroll deed toch al niet meer mee.

I'll leave myself out.
Dat had de FIA als reden van alleen een geldboete in het report moeten zetten _/-\o_

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:20
Max zijn fastest van zijn 17 fastest laps

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Waren er niet ook een stuk of 10 van zijn fastest laps sneller dan de fastest lap van de "volgende" coureur?

[ Voor 8% gewijzigd door RobertMe op 04-11-2024 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 17-09 18:10

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik zie bij diverse post-race discussies dat Lando gezegd zou hebben dat Max zo snel was, als hij vooraan begonnen was, hij zelfs Lando op een rondje zou hebben gezet, maar ik kan dat nergens vinden in een interview zelf (buiten de continue gebruikte 'isnt skill, its luck' interview stuk.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:51
Grrrrrene schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:43:
Ik vind het inderdaad logisch om in situaties waarin het grijs gebied is, achteraf de rijders even te horen voor je straffen uitdeelt. Soms komt daaruit iets wat je als stewards niet uit de telemetrie en beelden kunt halen. Maar in dit geval is het gewoon duidelijk wat er gebeurt: iemand rijdt weg, terwijl dat expliciet niet mag. Waarom je dan tot na de race gaat wachten met het uitdelen van een straf, is voor mij echt een raadsel :)

Maar het boeit me minder nu, omdat het resultaat daar is. Met nog 3 races en een sprint te gaan, staat Max zo ver voor dat het heel onwaarschijnlijk is dat hij niet zijn 4e WDC binnenhaalt.
Simpele 10 seconden straf zou je verwachtten net zoals vorige week toen Perez net buiten het vak stond in Mexico. Maar ja, dat had ook niets uitgemaakt want piastri was al verzocht om meer dan tien seconden achter Norris te blijven in dat geval en Yuki had ook meer dan 10 seconden achterstand. Het had dus niets uitgemaakt anders dan het nu weer wat Bias schept over die Britten die voorgetrokken worden door de FIA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:03
Ora et Labora schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:25:
[...]

Nee, die was er niet gekomen denk ik. De meeste reden dan ook nog op inters, dus hadden best een aantal rondes achter de safety car gekunt, crash was de oorzaak voor de rode vlag.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappelbakker
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:19
redwing schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:31:
[...]

Klopt, en eigenlijk is mijn grootste vraag dan ook waarom Ferrari dan toch pit. Als zelfs de andere teams kunnen zien dat het een slechte keuze is, moet je dat toch zelf ook kunnen doen?
Ik denk dat het een gok was van Ferrari. Ze zaten klem qua positie op de baan. Stel dat Lec had gepit voor nieuwe inters en de rest van het veld kopieert hem. Dan heeft Lec voordeel van al opgewarmde inters en kan zo sneller rijden dan diegene die net gepit zijn. Eigenlijk een undercut dus. Of mensen die dan buiten blijven zijn sowieso de sigaar na verloop van tijd.

Gegokt en verloren deze keer. Was het uitgepakt zoals ik hierboven beschrijf of een ander scenario wat voordelig was geweest voor Lec, dan stond iedereen op de banken. Je wint / verliest soms.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Gynnad schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:43:
[...]
Nee, die was er niet gekomen denk ik. De meeste reden dan ook nog op inters, dus hadden best een aantal rondes achter de safety car gekunt, crash was de oorzaak voor de rode vlag.
Ze waren nooit meer gestart vanuit de safetycar omdat het heel wat rondes zou hebben geduurd voordat de baan voldoende was opgedroogd. In slechte condities laten rijden kan nog, maar het veld loslaten in zulke slechte condities zal de FIA nooit doen.

[removed]

Pagina: 1 ... 46 ... 49 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Huisregels van dit topic:
  • Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
  • Graag de slowchat beperken tot de vrije trainingen en races. Geef elkaar de ruimte om daarbuiten meer inhoudelijke discussies te voeren.
  • Hou het een beetje gezellig. Je persoonlijke frustraties over commentaar, coureurs, andere participanten in dit topic, of wat dan ook, zijn hier niet welkom.
  • Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen, gesneer of vervelende opmerkingen.

Overige topics:

Dit topic sluit ergens in de week na de race.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de
Officiële Tweakers Discord