Charles Hill schreef op maandag 4 november 2024 @ 08:19:
[...]
Het heeft niets te maken met naast Piastri zitten, maar de delta met 0,6 sec overschrijden, zonder er ook maar een plek mee te winnen. Dus geen enkel sportief voordeel behaald. Te hard is te hard, maar de straf wordt achteraf bepaald en is ook weer te zwaar.
Ik zeg ook niet dat het gaat om het naast Piastri zitten, maar dat was wel het doel van die 0,6s overschrijding natuurlijk. Ze racen naar de bocht op de gok dat het gat dat ze t.o.v. de delta hebben laten vallen, niet "op" is tijdens de VSC-periode. Ze nemen allemaal zo'n gokje, omdat het een truc is om een voordeel te hebben op mensen om je heen: gat laten vallen en gokken wanneer de VSC ophoudt. Dat heb je met SC-herstarts ook: als je ziet dat degene voor je pas laat op het gas gaat, kun je ook vlak voor de start/finish lijn (want daarvoor mag je niet inhalen) alvast gasgeven, zodat je eerder op je gas bent gegaan, het hele rechte stuk dat voordeel hebt en er na start/finish voorbij gaat.
Het wel in gevaar brengen van personeel langs de baan, de wedstrijd lag immers stil dus marshals zouden gewoon de baan op moeten kunnen voor bijvoorbeeld wat schoonmaakwerk, wordt veel en veel lichter bestraft.
Het is gewoon opvallend in een negatieve zin hoe verschillend de straffen zijn.
Nogmaals: ik vind ook dat de straf hoger had moeten zijn, maar het bagatelliseren van de straf voor Max is waar ik op reageer. Dat was geen misverstand over een afgebroken start, maar een bewuste gok in de hoop er sportief gewin uit te halen. Dat was bij Norris niet het geval.
Maakt voor de gevaarzetting niet zoveel uit, maar voor de achterliggende reden om de regels bewust danwel onbewust te overtreden wel degelijk.
VSC ending (dit wordt wat semantisch), betekent niet dat de VSC over is. Dus de VSC is er gewoon nog. Hij gaat alleen met 10-15s verdwijnen en niemand weet precies wanneer.
[
Voor 8% gewijzigd door
Grrrrrene op 04-11-2024 08:24
]