Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
even een wat meer gedetaileerd antwoord op vraag nr. 13.Ematic schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:49:
[...]
1. Beschikt de Duravolt over een lokale open API (directe aansturing vanuit Home Assistant, niet via een cloud o.i.d.)?
Deze vraag neem ik mee naar Marstek.
2. Hoelang garantie zit er op het systeem (in jaren)?
10 jaar swap garantie Volgens Duramotion
3. Als binnen deze garantietermijn het systeem stuk gaat ontvang je dan gratis een nieuwe?
4. Hoeveel capaciteit SoC heeft de batterij nog minimaal beschikbaar na zijn garantie van 6000 cycli?
+/- 80%
5. De 5 kWh batterij weegt 60 kg. Wordt deze bijvoorbeeld op een zolder van een woning geplaatst door jullie of tot de 1e drempel?
Ja de monteur is bereid om een tilletje te geven om hem op zolder te zetten.
6. Als de tussenleverancier stopt of failliet gaat waar kun je dan terecht met een evt. garantieclaim?
Duramotion
7. Geldt BTW teruggave ook als je alleen zou handelen op de Day a Head markt?
Wat ik weet is een Dynamisch contract verplicht. Frank Energie komt goed uit de bus. Hoe zij te werk gaan weet ik nog niet.
8. Moet je die BTW teruggave zelf regelen of doet een partij dit voor je ( a la een Centrale die die regelt voor Zonneplan klanten).
Wij hebben een afspraak met onze accountant gemaakt die voor slechts 50 euro excl. btw dit voor je kan doen.
9. Gaan p1 dongels sws bij iedere leverancier nageleverd (gratis)?
Nee voor alsnog is dit alleen bij mij (Ematic). wat de rest gaat doen, geen idee.
10. Als de p1 poort van de slimme meter bezet is is het dan een probleem als de p1 dongel van Duravolt op een splitter komt te zitten?
Nee, dit zal geen probleem zijn.
11. Hoeveel Duravolt batterijen mogen er op 1 fase aansluiting zitten?
3680 / 800= 4 wel een eigen groep
12. Hoeveel op een 3 fase aansluiting?
3 x 3680 / 800= 4 per fase wel een eigen groep.
13. HW levert kWh meters. Die communiceren ook met de app. Technisch is het denk ik mogelijk om een batterij van Duravolt achter deze meter te zetten? Kunnen zien hoeveel kWh er geladen wordt en ontladen.
Deze zet ik door naar Duramotion (maar mij lijkt dit geen probleem)
14. Nu was je duidelijk mbt HW koppelingen. Dat is er niet. Zit het wel in de planning of dat ook gewoon niet (zover bekend).
Zit er niet in zou ook niet zo slim zijn van HW om hun software open te stellen voor 3de en omzet mis te lopen op hun eigen batterijen.
(13. HW levert kWh meters. Die communiceren ook met de app. Technisch is het denk ik mogelijk om een batterij van Duravolt achter deze meter te zetten? Kunnen zien hoeveel kWh er geladen wordt en ontladen.
Deze zet ik door naar Duramotion (maar mij lijkt dit geen probleem))
Het punt is dat je hier in feite twee mogelijkheden hebt. E.e.a. ook weer afhankelijk of je voor één eigen groep ( in 1-Fase of 3-Fase) gaat kiezen of dat het via een WCD doos (enkele Batterij of meerdere welke verspreid zijn op verschillende groepen (dat laatste is veelal bouwkundig een probleem omdat in Nederland de groepen veelal per bouwlaag en functie verdeeld zijn.
Maar in de meterkast zou je bv wel 2 of drie aparte WCD op verschillende bestaande groepen kunnen plaatsen (dan is echter de stap naar een eigen aparte groep voor deze 3 batterijen ook nog maar een hele kleine (ik persoonlijk zou dan toch direct voor een eigen groep kiezen (advies gebruik hier dan ook direct een alamat en geen automaat (LS).
1) optie waar je een enkele batterij op een bestaande WCD aansluit.
Je kunt hier het beste een Home Wizard Energy Socket gebruiken (deze meet zowel import als ook export), deze kun je perfect in je bestaande Home Wizard integreren.
:strip_exif()/f/image/gY6dDJpO8JjNzLOSi56dpfaj.png?f=user_large)
HW energy socket link
Heb je 2 Batterijen die op twee afzondelijke WCD zitten kun je dus elk een eigen energy socket meegeven.
2) eigen groep (voorbeeld 1 fase)
hier heb je eigenlijk twee opties, 1) je plaatst naast de alamat in de groepenkast een HW kWh meter.
Deze heeft 2 Din plaatsen nodig.
:strip_exif()/f/image/uCjGuZMWGPrNB5jyzJRNKhnj.png?f=user_large)
HW kWh meter link, dit is de goedkopste oplossing waarbij je wel niet elke batterij afzondelijk kunt monitoren en schakelen.
optie 2) je plaatst tussen elke batterij een eigen energy socket, dan heb je de gegevens per batterij.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Ik denk, maar dat is een gok, dat dit meer marketing is dan wat anders, ze zitten natuurlijk voor de normale functie via een WCD vast aan de wettelijke 800W export, echter voor de import (=laden) is natuurlijk alleen de grens van de zekering (normaal 16A dus totaal 3680W op die groep) van toepassing, dus daar zou je die 2.500W dus wel kunnen gebruiken.onlinaius schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:04:
[...]
Ja, dat vind ik ook nog niet altijd duidelijk. Er wordt geladen met 2500w. Ik weet niet hoe dergelijke hardware in elkaar zit, dus misschien zeg ik wat raars, maar het lijkt me toch 'goedkoper' om 1 omvormer in te bouwen, dan twee omvormers, 1 'grote' en 1 'micro' ?
Of is laden / ontladen sowieso een andere omvormer?
Er zal dus maar één omvormer inzitten die echter voor export op die bekende 800W begrenst is maar wel qua import die 2.500W aan kan.
Import van 2500 WattMacD007 schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:44:
[...]
Ik denk, maar dat is een gok, dat dit meer marketing is dan wat anders, ze zitten natuurlijk voor de normale functie via een WCD vast aan de wettelijke 800W export, echter voor de import (=laden) is natuurlijk alleen de grens van de zekering (normaal 16A dus totaal 3680W op die groep) van toepassing, dus daar zou je die 2.500W dus wel kunnen gebruiken.
Er zal dus maar één omvormer inzitten die echter voor export op die bekende 800W begrenst is maar wel quaimport die 2.500W
aan kan.
Is het niet zo dat verbruikers van meer dan 2000W op een eigen groep moeten zoals de wasmachine b.v.?
Bron Aparte groepen
"Er geldt een aantal specifieke eisen: toestellen met een hoger verbruik dan 2000W moeten zijn voorzien van een eigen installatieautomaat. Dat geldt bijvoorbeeld voor wasmachines en wasdrogers."
Betekent dit dat er 2500w vanuit bijv. je zonnepanelen de accu in gaan en uit de accu 800w?onlinaius schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:04:
[...]
Ja, dat vind ik ook nog niet altijd duidelijk. Er wordt geladen met 2500w. Ik weet niet hoe dergelijke hardware in elkaar zit, dus misschien zeg ik wat raars, maar het lijkt me toch 'goedkoper' om 1 omvormer in te bouwen, dan twee omvormers, 1 'grote' en 1 'micro' ?
Dat maakt het wel interessant, omdat ik flink wat panelen heb.
Stroom gaat nooit vanuit je panelen deze accu in.pheijms schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:10:
[...]
Betekent dit dat er 2500w vanuit bijv. je zonnepanelen de accu in gaan en uit de accu 800w?
Dat maakt het wel interessant, omdat ik flink wat panelen heb.
Uit de panelen komt DC (gelijk) stroom. die word in de PV omvormer omgezet naar AC ( wissel) stroom 230V
De accu word geladen met AC stroom uit het stopcontact. en dit kan idd met 2500 Watt laden gebeuren.
Ja, als je uitgaat van de NEN1010 is dat zo, echter in de Bbl is dat anders beschreven. Waarbij er ook belangrijk is dat niet de gehele NEN1010:2015 (op dit moment) een wettelijke status heeft. Dit is dus ook zo met de NEN1010 eis van die 2.000W grens.Peterhardenberg schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:02:
[...]
Import van 2500 Watt
Is het niet zo dat verbruikers van meer dan 2000W op een eigen groep moeten zoals de wasmachine b.v.?
Bron Aparte groepen
"Er geldt een aantal specifieke eisen: toestellen met een hoger verbruik dan 2000W moeten zijn voorzien van een eigen installatieautomaat. Dat geldt bijvoorbeeld voor wasmachines en wasdrogers."
uittreksel van Bbl (praktijkboek Bbl)
/f/image/bt53CS6g7CMjV3xMNiuN6Bej.png?f=fotoalbum_large)
en in aanvulling, zie onderstaande tekst; wat nu onder "uit oogpunt van veiligheid" gezien moet worden is dus best lastig. art. 5.40 van de omgevingsregeling geeft daar dus meer uitsluitsel over.
/f/image/6C0RD9I9mAYxufItbibQG9Hh.png?f=fotoalbum_large)
helaas staat daar echter ook niet veel meer:
art.5:40: Bij toepassing van NEN 1010 zijn alleen de onderdelen van toepassing die technische voorschriften uit oogpunt van veiligheid bevatten over een voorziening voor elektriciteit.
bron
[ Voor 26% gewijzigd door MacD007 op 11-11-2024 11:47 ]
onlinaius schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:04:
[...]
:strip_exif()/f/image/tuonFaCLzxkDR8J2PJAqsWEz.png?f=user_large)
Dit was dus idd ook wat ik me afvroeg. Ik heb de nodige HW spullen in huis. Kan ik dan toch mbv een kWh meter of de Energy Socket de gegevens in de app krijgen m.b.t. de batterij en kloppen de totaal gegevens enzo dan nog. Als ik het goed lees kan dat dus. Correct me if i am wrong.MacD007 schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:26:
[...]
even een wat meer gedetaileerd antwoord op vraag nr. 13.
(13. HW levert kWh meters. Die communiceren ook met de app. Technisch is het denk ik mogelijk om een batterij van Duravolt achter deze meter te zetten? Kunnen zien hoeveel kWh er geladen wordt en ontladen.
Het punt is dat je hier in feite twee mogelijkheden hebt. E.e.a. ook weer afhankelijk of je voor één eigen groep ( in 1-Fase of 3-Fase) gaat kiezen of dat het via een WCD doos (enkele Batterij of meerdere welke verspreid zijn op verschillende groepen (dat laatste is veelal bouwkundig een probleem omdat in Nederland de groepen veelal per bouwlaag en functie verdeeld zijn.
Maar in de meterkast zou je bv wel 2 of drie aparte WCD op verschillende bestaande groepen kunnen plaatsen (dan is echter de stap naar een eigen aparte groep voor deze 3 batterijen ook nog maar een hele kleine (ik persoonlijk zou dan toch direct voor een eigen groep kiezen (advies gebruik hier dan ook direct een alamat en geen automaat (LS).
Je kunt hier het beste een Home Wizard Energy Socket gebruiken (deze meet zowel import als ook export), deze kun je perfect in je bestaande Home Wizard integreren.
[Afbeelding]
HW energy socket link
Heb je 2 Batterijen die op twee afzondelijke WCD zitten kun je dus elk een eigen energy socket meegeven.
2) eigen groep (voorbeeld 1 fase)
hier heb je eigenlijk twee opties, 1) je plaatst naast de alamat in de groepenkast een HW kWh meter.
Deze heeft 2 Din plaatsen nodig.
[Afbeelding]
HW kWh meter link, dit is de goedkopste oplossing waarbij je wel niet elke batterij afzondelijk kunt monitoren en schakelen.
optie 2) je plaatst tussen elke batterij een eigen energy socket, dan heb je de gegevens per batterij.
Volgens mij doe je er sws verstandig aan om de boel op een eigen groep te zetten. Dan zit niks elkaar in de weg. Ik heb de HW bestelling ook nog steeds lopen (kan kostenloos annuleren) al kan deze Duravolt ook interessant zijn. Misschien zou je de HW batterij ook gewoon beter op een eigen groep kunnen zetten. Al is 1 nog te overzien. Als de Duravolt wilt laden met 2500 Watt en je hebt de wasmachine op dezelfde groep dan ga je al.Peterhardenberg schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:18:
[...]
Stroom gaat nooit vanuit je panelen deze accu in.
Uit de panelen komt DC (gelijk) stroom. die word in de PV omvormer omgezet naar AC ( wissel) stroom 230V
De accu word geladen met AC stroom uit het stopcontact. en dit kan idd met 2500 Watt laden gebeuren.
In ons huis zit op iedere groep wel een grote verbruiker. Vaatwasser, wasmachine, droger, keukengroep is al apart, groep zonnepanelen etc. Een HW past daar wel bij. De Duravolt zou ik niet plug and play ergens bij drukken. In mijn situatie dan!
volgens mij zit je juist.Devke schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:53:
[...]
Dit was dus idd ook wat ik me afvroeg. Ik heb de nodige HW spullen in huis. Kan ik dan toch mbv een kWh meter of de Energy Socket de gegevens in de app krijgen m.b.t. de batterij en kloppen de totaal gegevens enzo dan nog. Als ik het goed lees kan dat dus. Correct me if i am wrong.
e.e.a. heeft gewoon met de beschikbare capaciteit te maken. De gemiddelde Nederlander zal zich daar echter geen aandacht aan schenken, die stopt gewoon willekeurig een apparaat in een WCD en kijkt dan vreemd op als er dan een zekering er uit knalt.Devke schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:02:
[...]
Volgens mij doe je er sws verstandig aan om de boel op een eigen groep te zetten. Dan zit niks elkaar in de weg. Ik heb de HW bestelling ook nog steeds lopen (kan kostenloos annuleren) al kan deze Duravolt ook interessant zijn. Misschien zou je de HW batterij ook gewoon beter op een eigen groep kunnen zetten. Al is 1 nog te overzien. Als de Duravolt wilt laden met 2500 Watt en je hebt de wasmachine op dezelfde groep dan ga je al.
In ons huis zit op iedere groep wel een grote verbruiker. Vaatwasser, wasmachine, droger, keukengroep is al apart, groep zonnepanelen etc. Een HW past daar wel bij. De Duravolt zou ik niet plug and play ergens bij drukken. In mijn situatie dan!
Zeker bij oudere huizen (van voor 1975) die veelal toch niet echt een uitgebreide groepenkast hebben krijg je af ten toe wel eens met verrassingen te maken.
Dus is het een afweging, heb ik nog voldoende restcapaciteit ? of juist niet meer en hoe makelijk is om dat uit te breiden.
Ik zelf kwam op een gegeven ook voor de beslissing om of met veel knip en plakwerk de bestaande 25 jaar oude Hager groepenkast ( en dat was dus al eens een vervanging van de oorsprokelijke) uit te breiden of direct alles nieuw te maken. De keuze is gevallen op het laatste zodat ook alles weer op de nieuwste stand is gebracht. Inclusief een voor Nederland ongebruikelijke overspanningsbeveiliging. Dus ook geen oude zekeringen mee overgenomen, maar alles nieuw. Hierbij ook de groepen uitelkaar getrokken waarbij ik nu 14 groepen in huis heb (met nog ruimte voor een EV uitbreiding als die er ooit gaat komen).
Echter de bedoeling was eigenlijk van dit soort batterijsystemen dat deze zo veel mogelijk plug en play zijn, mits dus je huis-installatie dit toelaat.
[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 11-11-2024 14:23 ]
Mooi. Ik zal hier eens ook iemand laten komen die een inschatting mag maken wat het kost een groep erbij te maken.zodat batterijen los staan van andere verbruikers. Ben benieuwd wat dat gaat kosten 🙈MacD007 schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:21:
[...]
e.e.a. heeft gewoon met de beschikbare capaciteit te maken. De gemiddelde Nederlander zal zich daar echter geen aandacht aan schenken, die stopt gewoon willekeurig een apparaat in een WCD en kijkt dan vreemd op als er dan een zekering er uit knalt.
Zeker bij oudere huizen (van voor 1975) die veelal toch niet echt een uitgebreide groepenkast hebben krijg je af ten toe wel eens met verrassingen te maken.
Dus is het een afweging, heb ik nog voldoende restcapaciteit ? of juist niet meer en hoe makelijk is om dat uit te breiden.
Ik zelf kwam op een gegeven ook voor de beslissing om of met veel knip en plakwerk de bestaande 25 jaar oude Hager groepenkast ( en dat was dus al eens een vervanging van de oorsprokelijke) uit te breiden of direct alles nieuw te maken. De keuze is gevallen op het laatste zodat ook alles weer op de nieuwste stand is gebracht. Inclusief een voor Nederland ongebruikelijke overspanningsbeveiliging. Dus ook geen oude zekeringen mee overgenomen, maar alles nieuw. Hierbij ook de groepen uitelkaar getrokken waarbij ik nu 14 groepen in huis heb (met nog ruimte voor een EV uitbreiding als die er ooit gaat komen).
Echter de bedoeling was eigenlijk van dit soort batterijsystemen dat deze zo veel mogelijk plug en play zijn, mits dus je huis-installatie dit toelaat.
Lijkt me ook geen probleem. Alleen kWh-meter gaat wel per groep in de meterkast, wat uiteraard een goede waarde zal geven als je een aparte groep hebt voor de WCD waar je de stekker van de Duravolt in stopt.MacD007 schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:26:
[...]
even een wat meer gedetaileerd antwoord op vraag nr. 13.
Ik heb kWh-meter voor de domme zonnepanelen. Die geeft dus altijd een negatieve waarde op de momenten na waarop de omvormer inschakelt. Dan pakt ie even een paar watt.
Ik heb overigens zelf diverse goedkopere smartpluggen die ook lekker compact zijn, in tegenstelling tot die wat dikkere die een paar jaar geleden (en misschien nog wel) bij de AC Tion lagen. De nieuwe(re) smalle pluggen meten ook de energie wat er doorheen gaat. Geen idee of die ook kunnen meten als er stroom teruggaat en ie dan negatieve waardes kan geven. Maar als ik het niet goed weet te integreren in HomeAssistant en niet goed kan meten wat er in en uit de batterij gaat ga ik dit wel proberen.
aka pluim003
SlayaStone schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:00:
[...]
[Afbeelding]
Maar deze PR praat klopt dan niet toch?
Deze combinatie vind ik zelf dus ook vrij vreemd.
Dus oftewel:
1. Er zit een 2500 watt omvormer om te laden en te ontladen op de accu (mogelijk twee, ik weet niet zeker of je kunt laden en ontladen op dezelfde omvormer, maar ik gok van wel), en deze kan softwarematig naar 800 watt worden gezet,
Oftewel
2. Er zit een 2500 watt omvormer op de accu, en een efficientere 800 watt micro-omvormer.
Welke van de 2 scenario's gaat het om @Ematic ?
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
lang niet elke energie plug kan ook teruglevering meten, dus dat zul je in de spec's moeten nakijken. ik weet dat de HW versies dit wel doen, wil je HA integratie dan zijn er genoeg andere mogelijkheden.DikkieDick schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:40:
[...]
Lijkt me ook geen probleem. Alleen kWh-meter gaat wel per groep in de meterkast, wat uiteraard een goede waarde zal geven als je een aparte groep hebt voor de WCD waar je de stekker van de Duravolt in stopt.
Ik heb kWh-meter voor de domme zonnepanelen. Die geeft dus altijd een negatieve waarde op de momenten na waarop de omvormer inschakelt. Dan pakt ie even een paar watt.
Ik heb overigens zelf diverse goedkopere smartpluggen die ook lekker compact zijn, in tegenstelling tot die wat dikkere die een paar jaar geleden (en misschien nog wel) bij de AC Tion lagen. De nieuwe(re) smalle pluggen meten ook de energie wat er doorheen gaat. Geen idee of die ook kunnen meten als er stroom teruggaat en ie dan negatieve waardes kan geven. Maar als ik het niet goed weet te integreren in HomeAssistant en niet goed kan meten wat er in en uit de batterij gaat ga ik dit wel proberen.
onlinaius schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:49:
[...]
[...]
Deze combinatie vind ik zelf dus ook vrij vreemd.
Dus oftewel:
1. Er zit een 2500 watt omvormer om te laden en te ontladen op de accu (mogelijk twee, ik weet niet zeker of je kunt laden en ontladen op dezelfde omvormer, maar ik gok van wel), en deze kan softwarematig naar 800 watt worden gezet,
Oftewel
2. Er zit een 2500 watt omvormer op de accu, en een efficientere 800 watt micro-omvormer.
Welke van de 2 scenario's gaat het om @Ematic ?
2.5kw is toch gewoon een grote omvormer? Dan klopt er niks van het verhaal dat het een kleine, en dus efficiënte, omvormer is.
Wat betreft de "kleine omvormer" heb je waarschijnlijk gelijk in -> er zit een grotere in dan 800W obv de voorgaande info. De marketing is daarmee ook niet helemaal correct.SlayaStone schreef op maandag 11 november 2024 @ 17:12:
[...]
2.5kw is toch gewoon een grote omvormer? Dan klopt er niks van het verhaal dat het een kleine, en dus efficiënte, omvormer is.
De efficiëntie moet nog blijken, misschien is het verlies erg beperkt (en dus vergelijkbaar met een 800W uitvoering van de concurrentie).
Een HW socket (al dan niet tijdelijk) ertussen is niet verkeerd, dan kun je precies zien wat het verschil is tussen IN & UIT en het rendement uitrekenen.
WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier
Ja, echter wil je hem als stekker thuis-batterij gebruiken dan laat deze 2,5 kW omvormer toch maar de bekende 800W max richting je huis door (DC -> AC).SlayaStone schreef op maandag 11 november 2024 @ 17:12:
[...]
Die 2,5 kW kun je alleen gebruiken als je hem dus niet via een stekker, maar vast met een eigen zekering en dus groep gaat aansluiten.
Wil je deze met een eigen zekering en aparte groep wel aansluiten met een stekker is weer die limiet van 800W van toepassing.
Je keuze is dus wel of geen stekker en dus daaraan verbonden eigen groep en zekering.
Stel ik wil 2 Duravolt accu’s op 1 fase, dan vind ik 2x800 te weinig maar 2x 2500 iets te veel van het goede. Kun je ook 1 op 2500 en de andere op 800 watt laten staan?
@Duramotion
Tevens ben ik benieuwd naar de aansturing van batterijen. Bij het laden en/of ontladen, hoe wordt bepaald welke batterij voor hoeveel watt deze gaat laden of ontladen? Is het eerst tot 100% van batterij 1 en bij nog meer vermogen naar batterij 2?
Of iedere batterij voor 50% (bij 2 stuks) en bij 3 batterijen 33% etc.?
En wanneer de batterijen over verschillende fase zitten (bijv op elke fase 1x Duravolt) maakt dit nog een verschil op bovenstaande?
En wordt er dan wel naar de belasting per fase gekeken?
Stel belasting op fase 1 is al 22A en fase 2 en 3 is nihil en alle batterijen krijgen commando om maximaal te laden, gaat dan batterij op fase 2 en 3 maximaal laden en batterij op fase 1 voor maximaal 2 a 3A?
Klopt maar je vergeet dat een batterij niets met AC kan, dus daarvoor moet de wisselspanning (AC) dus weer terug gezet worden naar gelijkspanning (DC) en dat doet dus de ingebouwde omvormer.Peterhardenberg schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:18:
[...]
Stroom gaat nooit vanuit je panelen deze accu in.
Als de stroom dan weer vanuit de batterij je huis in moet gebeurt dat dus upnieuw maar nu in omgekeerde volgorde (DC -> AC) beide omzettingen gaan wel met enig verlies.
Nu zijn er systemen ( bv van de merken van pv systemen ) waar de DC spanning direct van de pv omvormer naar de batterij opslag, alleen dan zit je wel veelal vast aan hun eigen merkbeboden batterijsystemen.
[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 11-11-2024 22:51 ]
Dat zal idd een goede zijn. Ik ga het gewoon testen en we zien wel. En werkt het niet dan komt er een andere plug en misschien dan toch maar een duurdere HW-plug.MacD007 schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:52:
[...]
lang niet elke energie plug kan ook teruglevering meten, dus dat zul je in de spec's moeten nakijken. ik weet dat de HW versies dit wel doen, wil je HA integratie dan zijn er genoeg andere mogelijkheden.
aka pluim003
Grappig dat nog niemand met deze suggestie is gekomen, als dit werkt zou dit voor mij een uitstekende integratie manier zijn. Met een aparte P1 meter in de meterkast is dit de enige integratie die ik nodig zou hebben om lekker makkelijk in de Energy app al m'n gegevens verzameld te hebben.MacD007 schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:26:
[...]
[Afbeelding]
HW energy socket link
Hoef ik ook niet te beginnen met HA.
@Ematic op jullie website verkopen jullie de Marstek en de Duravolt batterijen apart en voor een andere prijs? De Marstek is goedkoper, is dat omdat de installatie er niet bij zit? Zit er verder nog verschil in?
[ Voor 9% gewijzigd door jevin20 op 12-11-2024 10:31 ]
Dit ben ik helemaal met je eens,MacD007 schreef op maandag 11 november 2024 @ 22:45:
[...]
Klopt maar je vergeet dat een batterij niets met AC kan, dus daarvoor moet de wisselspanning (AC) dus weer terug gezet worden naar gelijkspanning (DC) en dat doet dus de ingebouwde omvormer.
Als de stroom dan weer vanuit de batterij je huis in moet gebeurt dat dus upnieuw maar nu in omgekeerde volgorde (DC -> AC) beide omzettingen gaan wel met enig verlies.
Nu zijn er systemen ( bv van de merken van pv systemen ) waar de DC spanning direct van de pv omvormer naar de batterij opslag, alleen dan zit je wel veelal vast aan hun eigen merkbeboden batterijsystemen.
Omdat in dit topic gaat het over de Duravolt batterij en heb ik geantwoord hoe het gaat met de duravolt batterij die AC word gevoed.
volgens mij als dit nog steeds via de stekker loopt dus niet, dan blijft de 800W limiet staan, alleen als je dit direct (dus zonder stekker maar vast) doet kun je de limiet van 800W laten vallen.Rick- schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:52:
Wanneer de Duravolt achter een eigen automaat zit, dan mag je software matig de omvormer limiet van 800 watt laten vervallen kun je op maximaal 2500 watt ontladen.
Stel ik wil 2 Duravolt accu’s op 1 fase, dan vind ik 2x800 te weinig maar 2x 2500 iets te veel van het goede. Kun je ook 1 op 2500 en de andere op 800 watt laten staan?
@Duramotion
Tevens ben ik benieuwd naar de aansturing van batterijen. Bij het laden en/of ontladen, hoe wordt bepaald welke batterij voor hoeveel watt deze gaat laden of ontladen? Is het eerst tot 100% van batterij 1 en bij nog meer vermogen naar batterij 2?
Of iedere batterij voor 50% (bij 2 stuks) en bij 3 batterijen 33% etc.?
En wanneer de batterijen over verschillende fase zitten (bijv op elke fase 1x Duravolt) maakt dit nog een verschil op bovenstaande?
En wordt er dan wel naar de belasting per fase gekeken?
Stel belasting op fase 1 is al 22A en fase 2 en 3 is nihil en alle batterijen krijgen commando om maximaal te laden, gaat dan batterij op fase 2 en 3 maximaal laden en batterij op fase 1 voor maximaal 2 a 3A?
Waarom denk je dat? Ik denk namelijk dat dat niet zo is, want wat zou je dan moeten doen? De stekker afknippen?MacD007 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:41:
[...]
volgens mij als dit nog steeds via de stekker loopt dus niet, dan blijft de 800W limiet staan, alleen als je dit direct (dus zonder stekker maar vast) doet kun je de limiet van 800W laten vallen.
[...]
Op een eigen groep 2500W via een stekker of rechtstreeks moet toch niks uitmaken? Een normaal gekeurd stopcontact mag officieel 16 ampere aan, dus 10 ampere zou geen probleem mogen zijn. Volgens mij is die max 800W via de stekker enkel een advies en kan je in de software gewoon 2500W aanvinken. (lijkt mij)MacD007 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:41:
[...]
volgens mij als dit nog steeds via de stekker loopt dus niet, dan blijft de 800W limiet staan, alleen als je dit direct (dus zonder stekker maar vast) doet kun je de limiet van 800W laten vallen.
[...]
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"
Dit alles heeft niks met technische beperking te maken, maar met Europese richtlijnen voor systemen die vermogen terugleveren via een stekker. 800W is daar de gewoon de norm. Dat is wel wat meer dan een advies. Het heeft ook te maken met de al dan niet aanwezigheid van extra beveiligingen die een niet-stekker accu systeem wel verplicht moet hebben.Vulcan750 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:57:
Op een eigen groep 2500W via een stekker of rechtstreeks moet toch niks uitmaken? Een normaal gekeurd stopcontact mag officieel 16 ampere aan, dus 10 ampere zou geen probleem mogen zijn. Volgens mij is die max 800W via de stekker enkel een advies en kan je in de software gewoon 2500W aanvinken. (lijkt mij)
[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 12-11-2024 19:07 ]
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
zo ver ik de wetgeving hiervan zie is het een echte limiet, wettelijk maakt het namelijk wel uit of iets via een stopcontact of vast aan de installatie is gekoppeld.Vulcan750 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:57:
[...]
Op een eigen groep 2500W via een stekker of rechtstreeks moet toch niks uitmaken? Een normaal gekeurd stopcontact mag officieel 16 ampere aan, dus 10 ampere zou geen probleem mogen zijn. Volgens mij is die max 800W via de stekker enkel een advies en kan je in de software gewoon 2500W aanvinken. (lijkt mij)
het probleem zit hem hier dat je geen stroom vanuit de batterij het thuis-netwerk en eventueel het net zelf op ag zetten als dit verbonden is met een stekker. Voor vast aangesloten apparatuur gelden daar gewoon andere regels voor waaraan dit product dus niet voldoet (en dus infeite ook niet bedoeld is).
Maar daar moet Duravolt maar een uitspraak over doen, want zij weten exact hoe dit moet.
Dat heb je helemaal goed. Via een stekker maximaal 800w invoeden. Via een vaste aansluiting op een eigen groep mag het meer zijn. Maar dan moet je idd de stekker er af knippen.jevin20 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:49:
[...]
Waarom denk je dat? Ik denk namelijk dat dat niet zo is, want wat zou je dan moeten doen? De stekker afknippen?
Ja, dat lijkt inderdaad de regel te zijn. Beetje zonde inderdaad wel, want het maakt natuurlijk niet echt een verschil of iets met een stekker op een aparte groep zit, of vast aangesloten. Met dat verschil dat als er via een stekker is aangesloten je later de batterij net wat makkelijker in een nieuwe situatie / woning kunt aansluiten.jevin20 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:49:
[...]
Waarom denk je dat? Ik denk namelijk dat dat niet zo is, want wat zou je dan moeten doen? De stekker afknippen?
[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 12-11-2024 21:30 ]
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Die gedachtegang had ik dus ook. Ik geloof direct dat dit blijkbaar niet mag, maar qua veiligheid zie ik het verschil niet. Het is dezelfde accu die laadt en ontlaadt, met of zonder stekker op dezelfde apart daarvoor aangesloten groep... 😵💫onlinaius schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:22:
[...]
Ja, dat lijkt inderdaad de regel te zijn. Beetje zonde inderdaad wel, want het maakt natuurlijk niet echt een verschil of iets met een stekker op een aparte groep zit, of vast aangesloten. Met dat verschil dat als er via een stekker is aangesloten je later de batterij net wat makkelijker in een nieuwe situatie / woning kunt aansluiten.
[ Voor 3% gewijzigd door Vulcan750 op 12-11-2024 22:35 ]
Het apparaat zit nog steeds aangesloten met een kabel, het enige verschil is dat deze aan de kant waar normaal een stekker in het stopkontact (WCD) zit er nu een vaste verbinding mbt een lasdoos zit.onlinaius schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:22:
[...]
Ja, dat lijkt inderdaad de regel te zijn. Beetje zonde inderdaad wel, want het maakt natuurlijk niet echt een verschil of iets met een stekker op een aparte groep zit, of vast aangesloten. Met dat verschil dat als er via een stekker is aangesloten je later de batterij net wat makkelijker in een nieuwe situatie / woning kunt aansluiten.
Wago heeft bv daar een hele leuke van waar de bekende wago lasklemmen ook direct in vast zitten. En dat alles ook nog in IP 54.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XIkG4xftBUPuIH46ryJXYCfo.jpg?f=user_large)
snameroc
Met 800W zit je op circa 3,5A, dus dat valt wel mee.snameroc schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 23:22:
Een stopcontact is nu eenmaal niet gemaakt voor continu 10A. Als le het ontladen begrenst op 800 watt kan er nadien maximaal 2 uur 10A lopen en kan de wcd daarna weer afkoelen.
Voor een dedicated groep met puur en alleen die accu zou het ook gewoon goed moeten gaan.Vulcan750 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 22:34:
[...]
Die gedachtegang had ik dus ook. Ik geloof direct dat dit blijkbaar niet mag, maar qua veiligheid zie ik het verschil niet. Het is dezelfde accu die laadt en ontlaadt, met of zonder stekker op dezelfde apart daarvoor aangesloten groep... 😵💫
Mijn 3Kw terras heater doet het ook al jaren prima.
Één keer een gesmolten wcd omdat de stekker er niet goed in zat maar vooruit.
Het is meer een stukje bescherming dat niet iedereen 16 ampere uit de meterkast plus 10 ampere uit de accu over een niet dedicated groep gaat lopen duwen.
Moet je wel je best voor doen, maar in theorie kan het.
Dus een stukje bescherming voor de mensen die niet helemaal in de gaten hebben wat ze aan het doen zijn als ze dat vinkje van 800 naar 2500 zetten.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Toch niet als je hem op 2500 zet op een aparte groep maar wel wcd?MacD007 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 23:25:
[...]
Met 800W zit je op circa 3,5A, dus dat valt wel mee.
Dan kun je theoretisch op een zonnige dag continu laden en ontladen met 2500 watt
snameroc
@MacD007MacD007 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 23:21:
[...]
Het apparaat zit nog steeds aangesloten met een kabel, het enige verschil is dat deze aan de kant waar normaal een stekker in het stopkontact (WCD) zit er nu een vaste verbinding mbt een lasdoos zit.
Wago heeft bv daar een hele leuke van waar de bekende wago lasklemmen ook direct in vast zitten. En dat alles ook nog in IP 54.
[Afbeelding]
Prachtige oplossing deze Waco lasdoos,
Maar als je boven de 800W invoed, moet deze dan ook niet op een eigen groep worden aangesloten?
( anders heb je weer slimmeriken die deze lasdoos met een stekker willen aansluiten

Die PR-praat is ook een letterlijke rip-off van de HomeWizard website. Een erg stijl-loze actie van Duravolt, maar dan weet je in ieder geval met wat voor bedrijf je in zee gaat:SlayaStone schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:00:
[...]
[Afbeelding]
Maar deze PR praat klopt dan niet toch?
https://duravolt.nl/
:strip_exif()/f/image/vZ1W9NiDQc7aUppjn1S33Ntj.png?f=user_large)
https://www.homewizard.com/nl/plug-in-battery/
:strip_exif()/f/image/g33xE8uEpbYxqBh4HiFBndSO.png?f=user_large)
Mooi verhaal voor een batterij met een (terug getrimde) 2500W omvormerphYzar schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:10:
[...]
Die PR-praat is ook een letterlijke rip-off van de HomeWizard website. Een erg stijl-loze actie van Duravolt, maar dan weet je in ieder geval met wat voor bedrijf je in zee gaat:
https://duravolt.nl/
[Afbeelding]
https://www.homewizard.com/nl/plug-in-battery/
[Afbeelding]

Je zou ook kunnen zeggen dat HW goed naar andere sites heeft gekeken en daarop een mooie tekst heeft gemaakt. Zegt natuurlijk helemaal niets, alle vaatwasser fabrikanten komen ook met soortgelijke teksten.phYzar schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:10:
[...]
Die PR-praat is ook een letterlijke rip-off van de HomeWizard website. Een erg stijl-loze actie van Duravolt, maar dan weet je in ieder geval met wat voor bedrijf je in zee gaat:
/f/image/TclaDAtF7B0xeWtr6McFAQln.png?f=fotoalbum_large)
Dat zou je kunnen zeggen, maar niet als HomeWizard 2 maanden eerder dan Duravolt hiermee kwam en Duravolt zo schaamteloos kopiëert dat het niet overkomt met hun andere specificaties.GM15 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:33:
Je zou ook kunnen zeggen dat HW goed naar andere sites heeft gekeken en daarop een mooie tekst heeft gemaakt.
17.550Wp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | 90kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA
Ik zou graag gedetailleerde uitleg willen hebben hoe je met de app van Duravolt het laden op goedkope uren danwel het terugleveren aan het net kan regelen. Niet iedereen wil zelf met Home Assisant aan de slag
NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0
Begrijpelijk, maar het betekend wel dat als je de accu (in een volgende woning?) ooit nog eens op de stekker wilt je er een nieuwe stekker aan moet gaan knutselen.MacD007 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 23:21:
[...]
Het apparaat zit nog steeds aangesloten met een kabel, het enige verschil is dat deze aan de kant waar normaal een stekker in het stopkontact (WCD) zit er nu een vaste verbinding mbt een lasdoos zit.
[Afbeelding]
Op zich niet al te lastig uiteraard, maar wel een beetje zonde.
Begrijpelijk, en een waarschuwing bij het vinkje omzetten zou ook niet verkeerd zijn.Ronald.42 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 23:25:
[...]
Voor een dedicated groep met puur en alleen die accu zou het ook gewoon goed moeten gaan.
Mijn 3Kw terras heater doet het ook al jaren prima.
Één keer een gesmolten wcd omdat de stekker er niet goed in zat maar vooruit.
Het is meer een stukje bescherming dat niet iedereen 16 ampere uit de meterkast plus 10 ampere uit de accu over een niet dedicated groep gaat lopen duwen.
Moet je wel je best voor doen, maar in theorie kan het.
Dus een stukje bescherming voor de mensen die niet helemaal in de gaten hebben wat ze aan het doen zijn als ze dat vinkje van 800 naar 2500 zetten.
Daarnaast zou het niet gek zijn als er nog een derde mogelijkheid zou zijn, bijvoorbeeld 1600.(mits op eigen groep!)
Er is echt geen wcd die daar warm of koud van wordt. 😉
Ik denk niet dat het daar in zit. De accu kan ook 2500watt vragen, en er zijn genoeg ovens die op een standaard stopcontact zitten en daar voor langere periodes fors vermogen overheen halen.snameroc schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 23:22:
Een stopcontact is nu eenmaal niet gemaakt voor continu 10A. Als le het ontladen begrenst op 800 watt kan er nadien maximaal 2 uur 10A lopen en kan de wcd daarna weer afkoelen.
Welke kant die stroom op gaat maakt niet uit.
Ik vermoed dat de 800 watt te maken heeft met een scenario waarbij je de bedrading overbelast.
Als je groep ruwweg 4800 watt (edit: of 3840 bij een 16A zekering, wat volgens mij inderdaad meer voorkomt) kan leveren, en de accu 2500 watt dan kan er dus theoretisch 7300 watt (6340 watt) over de bedrading lopen zonder dat de stop er uitknalt (tenzij ik dit verkeerd interpreteer uiteraard).
De wetgever heeft naar mijn idee de stekker regel als 'makkelijke wet' ingesteld om te zorgen dat alles wat meer dan 800 watt invoed door iemand wordt aangesloten die in ieder geval genoeg kennis heeft om apparaten permanent aan te sluiten, zodat wanneer tante Gerda een thuisaccu en / of zonnepanelen met stekker koopt ze niet het huis afbrand.
[ Voor 3% gewijzigd door onlinaius op 13-11-2024 11:35 ]
Nee, want volgens mij heeft de batterij gewoon een losse kabel met aan de ene kant een C13 stekker die in de batterij gaat en de andere kant een F-stekker (CEE 7/4) cq een E/F -stekker (CEE 7/7).onlinaius schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:20:
[...]
Begrijpelijk, maar het betekend wel dat als je de accu (in een volgende woning?) ooit nog eens op de stekker wilt je er een nieuwe stekker aan moet gaan knutselen.
In het ergste geval dus een nieuwe stekker kopen, of de bestaande loskoppelen.
Ja, helemaal mee eens, echter daar heb je wel een klein probleemje, dan moet het product wel op de markt liggen en te verkrijgen zijn, en dat is helaas nog niet echt het geval.Ersus schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:42:
Toch lees ik liever gebruikerservaringen dan een of andere marketing gesabbel.
Dus er zal toch iemand de spits moeten afbijten en die loopt natuurlijk dan de kans op een kat in de zak te kopen.
Nou, als jij nu de stekker eraf knipt om de lasdoos aan te sluiten, dan is het niet zo moeilijk om daar als je weer een stekker wilt een mooi kroonsteentje oid voor te gebruikenonlinaius schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:20:
[...]
Begrijpelijk, maar het betekend wel dat als je de accu (in een volgende woning?) ooit nog eens op de stekker wilt je er een nieuwe stekker aan moet gaan knutselen.
Daar heb je dan nog steeds dezelfde stekker voor...
Maar voor degene die dat willen is nog onduidelijk of dat wel mogelijk is. details van de API zijn nog niet gedeeld.stil schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:43:
Niemand heeft nog een homewizard of duravolt/marstek. Duravolt beloofd wat meer mogelijkheden. het is allemaal nog afwachten. Het niet verklaren en wel aankondigen van een fikse prijsverhoging voor de Duravolt stoort (mij in elk geval).
Ik zou graag gedetailleerde uitleg willen hebben hoe je met de app van Duravolt het laden op goedkope uren danwel het terugleveren aan het net kan regelen. Niet iedereen wil zelf met Home Assisant aan de slag
Dit dus. Zou je bijvoorbeeld op een groep met aftakkingenonlinaius schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:32:
[...]
Ik vermoed dat de 800 watt te maken heeft met een scenario waarbij je de bedrading overbelast.
- een batterij hebben die via de stekker 2300 W kan leveren, ofwel 10 A
- een zekering in de meterkast hebben van 16 A
Vandaar dat bekende advies om je batterij of zonnepanelen op een aparte groep te zetten. Uit een apparaat dat max 800 W terug kan leveren komt niet meer dan 3,5 A extra. Dat is veilig. Al denken sommige NEN 1010-fanaten daar anders over.
En nog een tweede argument: als je stekkerset (zonnepanelen of batterij) meer dan 800 W terug kan leveren moet de inverter voldoen aan de Requirement for Generators, RfG.
Daar horen zwaardere eisen bij en dat betekent extra certificeringskosten.
@Peterhardenberg waarom haal je mijn tekst bericht door? Je kan dan ook gewoon de vraag over de api zelf herhalen. Iets met eitiquette?Peterhardenberg schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:05:
[...]
Maar voor degene die dat willen is nog onduidelijk of dat wel mogelijk is. details van de API zijn nog niet gedeeld.
[ Voor 11% gewijzigd door stil op 13-11-2024 18:55 ]
NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0
Ja, daar ging ik overigens wel van uit, want anders ga je dit soort toepassingen volgens mij dan niet doen.Peterhardenberg schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:56:
[...]
@MacD007
Prachtige oplossing deze Waco lasdoos,
Maar als je boven de 800W invoed, moet deze dan ook niet op een eigen groep worden aangesloten?
( anders heb je weer slimmeriken die deze lasdoos met een stekker willen aansluiten)
Dit is puur bv op een zolder, meterkast, kelder waar je dit soort leidingen (kabels) en ook verdeeldozen gaat gebruiken.
Sorry hiervoor ik wilde alleen iets toevoegen over de Api.stil schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:54:
[...]
@Peterhardenberg waarom haal je mijn tekst bericht door? Je kan dan ook gewoon de vraag over de api zelf herhalen. Iets met eitiquette?
Maar dat had ik idd beter anders kunnen doen.
@Ematic spreekt van 20 december. Is dat omdat ze reseller zijn of klopt de site van Duravolt gewoon niet?
Ook daar staat (in de banner)
" Eerste Duravolt Plug-In batterijen worden 20 december uitgeleverd!"
1-3 dagen is misschien straks de bedoeling. Nu nog niet.
Compleet over gekekenRudolfR schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:56:
@Horla
Ook daar staat (in de banner)
" Eerste Duravolt Plug-In batterijen worden 20 december uitgeleverd!"
1-3 dagen is misschien straks de bedoeling. Nu nog niet.

Antwoord op vraag 1.Ematic schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:49:
[...]
1. Beschikt de Duravolt over een lokale open API (directe aansturing vanuit Home Assistant, niet via een cloud o.i.d.)?
Deze vraag neem ik mee naar Marstek.
2. Hoelang garantie zit er op het systeem (in jaren)?
3. Als binnen deze garantietermijn het systeem stuk gaat ontvang je dan gratis een nieuwe?
4. Hoeveel capaciteit SoC heeft de batterij nog minimaal beschikbaar na zijn garantie van 6000 cycli?
+/- 80%
5. De 5 kWh batterij weegt 60 kg. Wordt deze bijvoorbeeld op een zolder van een woning geplaatst door jullie of tot de 1e drempel?
Ja de monteur is bereid om een tilletje te geven om hem op zolder te zetten.
6. Als de tussenleverancier stopt of failliet gaat waar kun je dan terecht met een evt. garantieclaim?
Duramotion
7. Geldt BTW teruggave ook als je alleen zou handelen op de Day a Head markt?
Wat ik weet is een Dynamisch contract verplicht. Frank Energie komt goed uit de bus. Hoe zij te werk gaan weet ik nog niet.
8. Moet je die BTW teruggave zelf regelen of doet een partij dit voor je ( a la een Centrale die die regelt voor Zonneplan klanten).
Wij hebben een afspraak met onze accountant gemaakt die voor slechts 50 euro excl. btw dit voor je kan doen.
9. Gaan p1 dongels sws bij iedere leverancier nageleverd (gratis)?
Nee voor alsnog is dit alleen bij mij (Ematic). wat de rest gaat doen, geen idee.
10. Als de p1 poort van de slimme meter bezet is is het dan een probleem als de p1 dongel van Duravolt op een splitter komt te zitten?
Nee, dit zal geen probleem zijn.
11. Hoeveel Duravolt batterijen mogen er op 1 fase aansluiting zitten?
3680 / 800= 4 wel een eigen groep
12. Hoeveel op een 3 fase aansluiting?
3 x 3680 / 800= 4 per fase wel een eigen groep.
13. HW levert kWh meters. Die communiceren ook met de app. Technisch is het denk ik mogelijk om een batterij van Duravolt achter deze meter te zetten? Kunnen zien hoeveel kWh er geladen wordt en ontladen.
Deze zet ik door naar Duramotion (maar mij lijkt dit geen probleem)
14. Nu was je duidelijk mbt HW koppelingen. Dat is er niet. Zit het wel in de planning of dat ook gewoon niet (zover bekend).
Zit er niet in zou ook niet zo slim zijn van HW om hun software open te stellen voor 3de en omzet mis te lopen op hun eigen batterijen.
ER IS GEEN LOCAL OPEN API
He bah, wat vervelend! Behoorlijke dealbreaker!Ematic schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:37:
[...]
Antwoord op vraag 1.
Misschien terugkoppelen dat ze dat echt klanten kost, dat dit echt een USP had kunnen zijn voor deze doelgroep. Vervolgvraag is dan wel of ze de modbus/RS485 specificatie vrij willen geven. Als ze dat ook niet willen dan is dit ding eigenlijk niet interessant voor heel veel tweakers want dat betekent dat je geen eigen controle hebt over het apparaat.Ematic schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:37:
[...]
Antwoord op vraag 1.
[ Voor 28% gewijzigd door JT op 14-11-2024 15:47 ]
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Dit betekend dus dat je NIET kunt aansturen met Homey, HA e.d.Ematic schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:37:
[...]
Antwoord op vraag 1.
zoals eerder wel is toegezegd.
Je loopt denk ik iets te hard van stapel met je conclusies want als ze de modbusspec delen dan kun je op basis van RS485 en ESPHome in HA integreren. Zo bedien ik mijn balansventilatie. Vandaar mijn vraag aan @Ematic .Peterhardenberg schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:50:
[...]
Dit betekend dus dat je NIET kunt aansturen met Homey, HA e.d.
[ Voor 4% gewijzigd door JT op 14-11-2024 15:51 ]
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Kan ik zonder de app communiceren met de Duravolt?Peterhardenberg schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:50:
[...]
Dit betekend dus dat je NIET kunt aansturen met Homey, HA e.d.
Ja, communicatie op API-niveau is mogelijk voor integraties en maatwerk.
Communicatie op API niveau mogelijk maar geen open API betekend in mijn ogen allen uitlezen en niet aansturen.EdVe schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:52:
[...]
Kan ik zonder de app communiceren met de Duravolt?
Ja, communicatie op API-niveau is mogelijk voor integraties en maatwerk.
Nu zijn er uiteraard Tweakers die daar altijd wel iets op vinden maar sorry dat ben ik niet.
Dus ik wacht nog even af hoe een en ander straks uitpakt. en luister eerst naar de gebruikers ervaringen hier op het forum.
@Ematic en @Duramotion oeps. Hier ligt wel een gemiste kans. Dit maakt hem voor mij een heel stuk minder interessant. 😬. Bij HW is hij wel aanwezig maar nog gesloten. Ik verwacht dat die tzt wel wat meer mogelijkheden gaat bieden. Jammer. Wel dank voor het navragen! Ik ga hem sws niet bestellen en wacht op ervaringen van gebruikers die er wel 1 bestellen.Ematic schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:37:
[...]
Antwoord op vraag 1.
[ Voor 8% gewijzigd door Devke op 14-11-2024 16:38 ]
Ik sta er hetzelfde in, ik kijk het ook nog even aan.Devke schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:37:
[...]
@Ematic en @Duramotion oeps. Hier ligt wel een gemiste kans. Dit maakt hem voor mij een heel stuk minder interessant. 😬. Bij HW is hij wel aanwezig maar nog gesloten. Ik verwacht dat die tzt wel wat meer mogelijkheden gaat bieden. Jammer. Wel dank voor het navragen! Ik ga hem sws niet bestellen en wacht op ervaringen van gebruikers die er wel 1 bestellen.
Na mijn ervaringen met mijn hybride Quatt warmtepomp zit ik eigenlijk niet meer zo te wachten op nog meer verschillende leveranciers met eigen apps, en eigen softwarematige beperkingen.
Maar als de ervaringen van de eerste gebruikers heel positief zijn ga ik misschien nog overstag.
Het verrast me niet @Duramotion @Ematic . Het produkt krijgt hier veel aandacht, maar stelt software technisch teleur, veel ruis (beginn 2025...), en krijgt veel exposure maar probeert vervolgens bestellingen te pushen door het aankondigen van fikse prijsverhogingen die ze verklaren met hoger containerprijzen. Die vervolgens hier vakkundig worden ontkracht maar waarop geen reactie volgt.Ematic schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:37:
[...]
Antwoord op vraag 1.
In brabant hebben we hier een uitdrukking voor
cherry picking
Even mbt het uitlezen: dan zou integratie in HA toch ook moeten werken? Ik kan op basis van wat er in- en uit de batterij komt bepalen of ik 'iets' moet laten doen? Kan er desnoods nog een slimme stekker voor zetten die hem op basis van informatie uit- of inschakelt dunkt me. Nou weet ik zo niet wanneer ik hem zou willen uitschakelen maar goed.Peterhardenberg schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:59:
[...]
Communicatie op API niveau mogelijk maar geen open API betekend in mijn ogen allen uitlezen en niet aansturen.
Nu zijn er uiteraard Tweakers die daar altijd wel iets op vinden maar sorry dat ben ik niet.
Dus ik wacht nog even af hoe een en ander straks uitpakt. en luister eerst naar de gebruikers ervaringen hier op het forum.
Overigens gisteren mail van stekker-batterij.nl dat ik bestelling definitief kan maken. Komt wel 59 euro verzendkosten bij en wordt ie op een pallet voor de deur geleverd. Of ik moet hem ophalen uit Vriezenveen, wat overigens een ritje van enkele reis iets meer dan 110km is.
aka pluim003
Uitschakelen moet je denk ik niet willen. Raakt een BMS dan in de war? Ik kan me voorstellen met een lokale open API dat je bijvoorbeeld de batterij in een pauze wil zetten als je je EV staat te laden. Zonde om je batterij ervoor leeg te trekken. Denk aan omzettingsverliezen extra. Van Zonnepanelen naar batterij. Van batterij naar net en van net weer naar je batterij EV. (Laatst genoemde heb je altijd).DikkieDick schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 07:51:
[...]
Even mbt het uitlezen: dan zou integratie in HA toch ook moeten werken? Ik kan op basis van wat er in- en uit de batterij komt bepalen of ik 'iets' moet laten doen? Kan er desnoods nog een slimme stekker voor zetten die hem op basis van informatie uit- of inschakelt dunkt me. Nou weet ik zo niet wanneer ik hem zou willen uitschakelen maar goed.
Overigens gisteren mail van stekker-batterij.nl dat ik bestelling definitief kan maken. Komt wel 59 euro verzendkosten bij en wordt ie op een pallet voor de deur geleverd. Of ik moet hem ophalen uit Vriezenveen, wat overigens een ritje van enkele reis iets meer dan 110km is.
Je zou op basis van dynamische tarieven laaduitstel willen evt. Je stroomopwek in de duurste uren het net op en in de goedkoopste uren de batterij in.
Overtollige stroom evt de markt op gooien op een later moment.
Daarnaast (ook een vraag die vanuit mij oppopt). Wat als de leverancier failliet gaat? De batterij van HW blijft met zn p1 meter sws werken. Hier ook?
Zo maar wat ideeën.
Nou zou je zag ik in een eerder post iets met EspHome iets kunnen (integratie binnen HA) maar dan moet je wel met een kabeltje extra werken. De vraag is dan ook wat je wel mag en wat je niet mag met de batterij. Die blijft overeind staan. Misschien kan @Ematic of @Duramotion aangeven of bijvoorbeeld bovenstaande dan allemaal wel kan?
[ Voor 9% gewijzigd door Devke op 15-11-2024 08:03 ]
Waarom zou dat onwenselijk zijn? Ik kan me onvoordelige scenario's bedenken bijv. dat je EV nog lang aan de lader staat, en er komt nog een zonnige periode waarbij je niet de accu wilt gebruiken.Devke schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 07:59:
[...]
Ik kan me voorstellen met een lokale open API dat je bijvoorbeeld de batterij in een pauze wil zetten als je je EV staat te laden. Zonde om je batterij ervoor leeg te trekken. Denk aan omzettingsverliezen extra.
Dat is echter meer een 'probleem' van de thuisbatterij: goed plannen is moeilijk. De batterij kan worden opgeladen om 4:00 in de nacht als het variabele elektriciteitstarief het goedkoopst is, maar als om 9:00 de zon gaat schijnen en deze blijft schijnen voor de rest van de dag was dat geen slimme strategie.
Dat is (en blijft?) een van de lastigste dingen van thuisbatterijen, EV's en in iets mindere mate ook warmtepompen: er valt efficientie te winnen als er heel goed geplanned wordt, maar tot nu toe lijken er nog niet echt aanbieders dat te zien als nuttige USP.
Hier wordt door sommigen vrij makkelijk over gedaan: je plaatst gewoon even een nieuw groepje, fluitje van een cent.
Daar ben ik het wel deels mee eens, de groep plaatsen is inderdaad niet al te moeilijk, maar om daarna vloeren / muren / plafonds open te gaan trekken om kabels te trekken brengt heel erg veel kosten / gedoe met zich mee.
Voor wie wel graag 2500 watt wil kunnen leveren vanuit de batterij, maar geen extra groepen kan of wil leggen / geen extra kabels kan of wil trekken kan een pv verdeler een oplossing zijn:
https://www.bouweninstall...en-op-de-wasmachinegroep/
Zou je eventueel ook kunnen combineren met een andere grootverbruiker zoals droger of warmtepomp.
Jammer ik had hem bijna gekocht, maar nu is er niks meer aan tenzij er via de modbus/RS485 nog wat te regelen is.Ematic schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:37:
[...]
Antwoord op vraag 1.
Je thuisbatterij leeg trekken weer om de EV op te laden. Dan maar liever gelijk de EV en de accu even stil zetten. Via via kost je extra. Ik snap dat het wat lastig plannen is. Weer heb je niet in de hand. Het zal er ook aan liggen op welk tijdstip je thuis bent en wel kunt laden dan nog met opwek. Er zijn idd meerdere variabelen. Als je e.a. aan elkaar kunt koppelen dan denk ik dat je bijvoorbeeld m.b.v. HA best iets leuks kunt bouwen. Op de BMS'en worden steeds slimmer. Misschien dat dit een aanvulling is op mijn vorige post.onlinaius schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:42:
[...]
Waarom zou dat onwenselijk zijn? Ik kan me onvoordelige scenario's bedenken bijv. dat je EV nog lang aan de lader staat, en er komt nog een zonnige periode waarbij je niet de accu wilt gebruiken.
Dat is echter meer een 'probleem' van de thuisbatterij: goed plannen is moeilijk. De batterij kan worden opgeladen om 4:00 in de nacht als het variabele elektriciteitstarief het goedkoopst is, maar als om 9:00 de zon gaat schijnen en deze blijft schijnen voor de rest van de dag was dat geen slimme strategie.
Dat is (en blijft?) een van de lastigste dingen van thuisbatterijen, EV's en in iets mindere mate ook warmtepompen: er valt efficientie te winnen als er heel goed geplanned wordt, maar tot nu toe lijken er nog niet echt aanbieders dat te zien als nuttige USP.
Ruwweg dezelfde vraag: als je een vast contract met statische tarieven hebt en geen EV dan is “alleen lezen” toch nog steeds voldoende voor gebruik in HA?DikkieDick schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 07:51:
[...]
Even mbt het uitlezen: dan zou integratie in HA toch ook moeten werken? Ik kan op basis van wat er in- en uit de batterij komt bepalen of ik 'iets' moet laten doen? Kan er desnoods nog een slimme stekker voor zetten die hem op basis van informatie uit- of inschakelt dunkt me. Nou weet ik zo niet wanneer ik hem zou willen uitschakelen maar goed.
Je kan nog steeds besluiten automatiseren zoals “nu de vaatwasser aan” of “nu de auto laden” (mits daar de juiste interfaces op zitten, natuurlijk). Of zie ik iets over het hoofd?
En nee, het gebruik van een smart plug is af te raden. Zeker als de batterij net met 10 A staat te laden.
Als ik het goed begrijp werkt een read only API niet als je berichten naar de accu wilt sturen dus kun je via HA geen commando sturen naar de accu.Sonero schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:11:
[...]
Ruwweg dezelfde vraag: als je een vast contract met statische tarieven hebt en geen EV dan is “alleen lezen” toch nog steeds voldoende voor gebruik in HA?
Je kan nog steeds besluiten automatiseren zoals “nu de vaatwasser aan” of “nu de auto laden” (mits daar de juiste interfaces op zitten, natuurlijk). Of zie ik iets over het hoofd?
En nee, het gebruik van een smart plug is af te raden. Zeker als de batterij net met 10 A staat te laden.
Maar misschien zie ik ook wel iets over het hoofd.
@Ematic vervelend dat je alles zonder btw op de site hebt staan. Dacht dat dit niet meer mocht.
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB
Sommige sites staat de btw er netjes bij. Bijvoorbeeld 0% voor Marstek model Jupiter:fxs81 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:07:
Ga dit topic ook even in de gaten houden, ben benieuwd naar de 1e ervaringen.
@Ematic vervelend dat je alles zonder btw op de site hebt staan. Dacht dat dit niet meer mocht.
https://pluginenergy.de/p...fur-balkonkraftwerke-aio/
Oh, wacht uitverkocht. Deze dan, 6,7 kWh voor hetzelfde bedrag: https://pluginenergy.de/p...ftwerke/?ref=homeandsmart
Sonero schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:26:
[...]
Sommige sites staat de btw er netjes bij. Bijvoorbeeld 0% voor Marstek model Jupiter:
https://pluginenergy.de/p...fur-balkonkraftwerke-aio/
[b]1249€ inclusief BTW? Waarom is deze Duravolt bijna 700€ duurder?
Oh, wacht uitverkocht. Deze dan, 6,7 kWh voor hetzelfde bedrag: https://pluginenergy.de/p...ftwerke/?ref=homeandsmart
[ Voor 7% gewijzigd door stil op 15-11-2024 13:33 ]
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB
Dat dicht ik eerst ook maat je kan er PV verdeler wel veilig gebruiken voor PV omdat die alleen terug kan leveren.onlinaius schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:01:
We hebben het hier (en in andere topics) al regelmatig gehad over extra groepen plaatsen icm 800 / 2500 watt teruglevering (en in andere topics icm warmtepompen).
Hier wordt door sommigen vrij makkelijk over gedaan: je plaatst gewoon even een nieuw groepje, fluitje van een cent.
Daar ben ik het wel deels mee eens, de groep plaatsen is inderdaad niet al te moeilijk, maar om daarna vloeren / muren / plafonds open te gaan trekken om kabels te trekken brengt heel erg veel kosten / gedoe met zich mee.
Voor wie wel graag 2500 watt wil kunnen leveren vanuit de batterij, maar geen extra groepen kan of wil leggen / geen extra kabels kan of wil trekken kan een pv verdeler een oplossing zijn:
https://www.bouweninstall...en-op-de-wasmachinegroep/
Zou je eventueel ook kunnen combineren met een andere grootverbruiker zoals droger of warmtepomp.
Maar met een accu die ook kan laden helpt dit dus niet. Je grote verbruiker en de accu kunnen tegelijk stroom trekken en de kabel over belasten.
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Waarom zou dat af te raden zijn? De HW smart plug is gewoon tot 16A, zoals degene die ik in huis heb dat ook zijn of zelfs tot 20A. Dat zou echt geen enkel probleem moeten zijn.Sonero schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:11:
[...]
Edit: Tenzij je bedoelt om het uit te schakelen via de smartplug door die uit te schakelen; dat lijkt me minder verstandig. Maar puur voor monitoring is dat geen issue.
[ Voor 18% gewijzigd door jevin20 op 15-11-2024 15:31 ]
Ik heb niet een dynamisch contract en geen EV. En nee, ik zou ook niet direct een reden weten waarom ik de batterij uit zou moeten schakelen. Heeft ook helemaal geen zin.Devke schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 07:59:
[...]
Uitschakelen moet je denk ik niet willen. Raakt een BMS dan in de war? Ik kan me voorstellen met een lokale open API dat je bijvoorbeeld de batterij in een pauze wil zetten als je je EV staat te laden. Zonde om je batterij ervoor leeg te trekken. Denk aan omzettingsverliezen extra. Van Zonnepanelen naar batterij. Van batterij naar net en van net weer naar je batterij EV. (Laatst genoemde heb je altijd).
Je zou op basis van dynamische tarieven laaduitstel willen evt. Je stroomopwek in de duurste uren het net op en in de goedkoopste uren de batterij in.
Overtollige stroom evt de markt op gooien op een later moment.
Daarnaast (ook een vraag die vanuit mij oppopt). Wat als de leverancier failliet gaat? De batterij van HW blijft met zn p1 meter sws werken. Hier ook?
Zo maar wat ideeën.
Nou zou je zag ik in een eerder post iets met EspHome iets kunnen (integratie binnen HA) maar dan moet je wel met een kabeltje extra werken. De vraag is dan ook wat je wel mag en wat je niet mag met de batterij. Die blijft overeind staan. Misschien kan @Ematic of @Duramotion aangeven of bijvoorbeeld bovenstaande dan allemaal wel kan?
Met oog op faillissement: geldt datzelfde dan niet voor HW? Of zie ik wat over het hoofd? Het nu zo'n P1-meter van HW. Dus ik zou sowieso een splitter nodig hebben.
Ben dus nu ook aan het dubben of ik mijn pre-order definitief maak.
aka pluim003
Aaah, ja, ik begrijp je punt. Maar dat gebeurd (als het goed is) niet, want er wordt eerst binnen de woning gekeken wat er nodig is aan elektriciteit (incl EV), en wat er over blijft pakt de accu op.Devke schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:51:
[...]
Je thuisbatterij leeg trekken weer om de EV op te laden. Dan maar liever gelijk de EV en de accu even stil zetten. Via via kost je extra. Ik snap dat het wat lastig plannen is. Weer heb je niet in de hand. Het zal er ook aan liggen op welk tijdstip je thuis bent en wel kunt laden dan nog met opwek. Er zijn idd meerdere variabelen. Als je e.a. aan elkaar kunt koppelen dan denk ik dat je bijvoorbeeld m.b.v. HA best iets leuks kunt bouwen. Op de BMS'en worden steeds slimmer. Misschien dat dit een aanvulling is op mijn vorige post.
De EV kan wel opladen vanuit de accu als de accu eerder vol is geladen (voordat de EV werd aangesloten), en dan lijkt het me niet perse onwenselijk om vanuit de accu te laden: je laad dan namelijk goedkope elektriciteit uit de accu in de EV, en gebruikt ook nog eens de volledige capaciteit van de accu, dus efficienter kan het bijna niet (tenzij je natuurlijk de mogelijkheid had de EV eerder aan te sluiten).
Precies wat ik bedoel: 10 A schakelen via de smartplug lijkt me onverstandig. Diezelfde 10 A meten via de plug lijkt me geen probleem.jevin20 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:30:
[...]
Waarom zou dat af te raden zijn? De HW smart plug is gewoon tot 16A, zoals degene die ik in huis heb dat ook zijn of zelfs tot 20A. Dat zou echt geen enkel probleem moeten zijn.
Edit: Tenzij je bedoelt om het uit te schakelen via de smartplug door die uit te schakelen; dat lijkt me minder verstandig. Maar puur voor monitoring is dat geen issue.
Hier heb je schijnbaar ook nog te maken met dat moeilijke vragen eerst doorgeplaatst moeten worden naar de producent.
Wat dat betreft zou het handiger zijn als we een rechtstreekse lijn met de maker van de accu hebben.
Ik wacht het verder even rustig af, de discussie hier is momenteel niet echt zinvol.
Het leverd alleen maar meer vragen en ergenis/teleurstelling op.
Ik zou graag zo snel mogelijk dat ding op de plank hebben en kijken wat hij doet.
Dan kun je ook zinvoller een discussie vormen over de praktijk ervaringen en wat er eventueel te tweaken is.
Wil je zekerheid dan zul je een systeem moeten kopen dat al op de markt is zoals bijvoorbeeld een Sessy of zo.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Betekent dit dat ik de batterij-status niet eens uit zou kunnen lezen? Zoals energie in, energie uit, percentage lading, aantal cycles?Peterhardenberg schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:32:
[...]
Als ik het goed begrijp werkt een read only API niet als je berichten naar de accu wilt sturen dus kun je via HA geen commando sturen naar de accu.
Maar misschien zie ik ook wel iets over het hoofd.
Ik heb geen behoefte de batterij te sturen om twee redenen: 1) ik vertrouw erop dat het NOM-algoritme van de batterij uitstekend werkt, 2) ik wil het BMS niet in de weg zitten met geforceerd sturen, lijkt me niet goed voor de levensduur.
En stuur daarom liever de ballast: vaatwasser en wasmachine starten als de zon schijnt. Naast Buienalarm lijkt het me niet handig om óók nog eens de batterij-status te moeten bewaken.
En zoals al eerder aangegeven, het maakt toch niet uit of de batterij-inhoud richting je EV gaat? Dat is nog steeds goedkoper dat je stroom uit het net trekken?
HW kun je als het goed is blijven gebruiken. P1 praat met de batterij. Zonder tussenkomst van HW servers. Zo heb ik het begrepen.DikkieDick schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:34:
[...]
Ik heb niet een dynamisch contract en geen EV. En nee, ik zou ook niet direct een reden weten waarom ik de batterij uit zou moeten schakelen. Heeft ook helemaal geen zin.
Met oog op faillissement: geldt datzelfde dan niet voor HW? Of zie ik wat over het hoofd? Het nu zo'n P1-meter van HW. Dus ik zou sowieso een splitter nodig hebben.
Ben dus nu ook aan het dubben of ik mijn pre-order definitief maak.
Ligt ook een beetje aan het moment van de dag denk ik. De batterij zit met een paar uurtjes vol. Dan schijnt de zon vaak nog met mooi weer. Dan sta je toch de accu mee te laten helpen te vullen. Misschien zet je die capaciteit liever in op moment dat de zon weg is. Avond. Nacht NOM draaien.onlinaius schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:36:
[...]
Aaah, ja, ik begrijp je punt. Maar dat gebeurd (als het goed is) niet, want er wordt eerst binnen de woning gekeken wat er nodig is aan elektriciteit (incl EV), en wat er over blijft pakt de accu op.
De EV kan wel opladen vanuit de accu als de accu eerder vol is geladen (voordat de EV werd aangesloten), en dan lijkt het me niet perse onwenselijk om vanuit de accu te laden: je laad dan namelijk goedkope elektriciteit uit de accu in de EV, en gebruikt ook nog eens de volledige capaciteit van de accu, dus efficienter kan het bijna niet (tenzij je natuurlijk de mogelijkheid had de EV eerder aan te sluiten).
@Duramotion @Ematicstil schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:48:
Ik stel voor dat @Ematic @Duramotion met een detailleerde beschrijving komen hoe je met hun batterij slim kunt laden en terugleveren aan het landelijk net. Hoe je met hun app rekening kunt houden met de vraag in je huis, slim in actie kan komen door te ontladen of juist te gaan laden. Want ik lees wel allerlei cliams ( waar ik asteed mer oevr tijfel dat ze ze kunnen waarmaken), maar niemand heeft dit ding. Voor alsnog allemaal loze beloftes. Enkel gratis publiciteit voor ze.
Is there anybody out there..
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.