.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V156 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
Mijne ging tot 8% en gaat dan automatisch bijladen tot 11% met 600 watt, gisteren waargenomen.Maxwp schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:39:
[...]
Je accu gaat tot 9% ?
Je fan draait de hele dag ? Dan zou ik hem terug brengen als defect
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Het accupakket is passief gekoeld. Het bms is met een fan gekoeld. (Hele wilde aanname)SatScan schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:01:
[...]
De accu moet zich om zoveel tjjd kalibreren. Met name LFP moeten dat regelmatig doen om een volledige werking te houden. Dit betekent dat de batt soms door de ingestelde 11% zakt en regelmatig tot 100% geleden moet worden. Dat regelt de batt in dit geval helemaal zelf. Bij dgn dat er geen zonne-energie is kan het zijn dat de batt zich toch een keer helemaal oplaad. Hierdoor blijf je gebruik maken van de maximale capaciteit van de batt. Bij mijn auto is dit niet anders (63.5Kw batt en 60.5Kw beschikbaar).
Ik zou de batt een keer geheel opladen en zich laten ontladen, blijf je dit fenomeen houden dan zou ik idd aanbieden als defect. Ik ga er vanuit dat de batt 24/7 aan het stroomnet aangesloten is.
mc2
Of de bms überhaupt aan balancing doet en hoe dat weet nog iemand.
Maar de 2e krijg ik niet meer te zien en dus gekoppeld. Heb de batterij al eens 10 minuten van de stroom gehaald en opnieuw opgestart, maar helpt niet. Wie weet raad?
Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114 -Shelly Pro 3EM-120A
Please do not reply through this email.Thank you.
--
Dat is toch heerlijk zo'n reactie.
Ik ken Julia al een hele tijd dus vooruit. Ik zal in dit geval de verkoper een mailtje doen, die kent Julia ook hoop ik.
Staat bij mij in de kelder aan 14.6 °C en heb hem al een paar keer van leeg tot vol laten laden met 2500W. Temperatuur van de koelvinnen was toen aan het einde 42°C. En ik zie echt geen enkele opening in de batterij waar lucht kan worden aangezogen en/of uitgeblazen.S2S schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:55:
[...]
De fan is er wel. Laad de accu maar eens met 2500 watt. (Met een omgeving van 17 graden en hoger)
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Hier gaat ie nooit onder de 12 procent..SatScan schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:01:
[...]
De accu moet zich om zoveel tjjd kalibreren. Met name LFP moeten dat regelmatig doen om een volledige werking te houden. Dit betekent dat de batt soms door de ingestelde 11% zakt en regelmatig tot 100% geleden moet worden. Dat regelt de batt in dit geval helemaal zelf. Bij dgn dat er geen zonne-energie is kan het zijn dat de batt zich toch een keer helemaal oplaad. Hierdoor blijf je gebruik maken van de maximale capaciteit van de batt. Bij mijn auto is dit niet anders (63.5Kw batt en 60.5Kw beschikbaar).
Ik zou de batt een keer geheel opladen en zich laten ontladen, blijf je dit fenomeen houden dan zou ik idd aanbieden als defect. Ik ga er vanuit dat de batt 24/7 aan het stroomnet aangesloten is.
mc2
En toch is er een fan. Ik heb hem gisteren duidelijk gehoord. Maar ik denk dat je omgevingstemperatuur te laag is. Fan niet nodig om aan te slaan.PNARI schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:22:
[...]
Staat bij mij in de kelder aan 14.6 °C en heb hem al een paar keer van leeg tot vol laten laden met 2500W. Temperatuur van de koelvinnen was toen aan het einde 42°C. En ik zie echt geen enkele opening in de batterij waar lucht kan worden aangezogen en/of uitgeblazen.
[ Voor 3% gewijzigd door S2S op 06-02-2025 15:47 ]
Er is een fan. Had jij begrepen dat die er niet is dan? dat was nl ook mijn aanname.PNARI schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:22:
[...]
Staat bij mij in de kelder aan 14.6 °C en heb hem al een paar keer van leeg tot vol laten laden met 2500W. Temperatuur van de koelvinnen was toen aan het einde 42°C. En ik zie echt geen enkele opening in de batterij waar lucht kan worden aangezogen en/of uitgeblazen.
achteraf gezien hebben ze half gelogen..of de helft verzwegen.net hoe je het ziet.
Dan kan de software update niet ver weg zijnErasmo schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:45:
Net een mailtje gekregen dat de P1 dongle morgen bezorgd wordt.
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V156 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
zit intern ergens rond de stekkers hoor je hemPNARI schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:49:
[...]
Ik heb helemaal geen fan aan die batterij zitten, tenminste, ik zie geen enkele opening.
waarschinlijk blaast die tegen de binnenkant van de koelvinnen aan zodat die wamte word overgegeven en dan die warmte word afgegeven aan die binnen aan de buitenkant of zo
hij heeft met 0,9kwh bijgeladen vandaag, niet veel zon gehad.
maar hij blijft op 11% zitten en heeft ondanks dat hij dan neem ik aan ook die 900 watt wer het huis kon in prikken n iet gedaan.
hij blijft "ik ben leeg" knipperen
als zo elke dag een 1000 wat aan energie verdwijnt dan is dat niet mooi?
of zal hij de volgende keer iets sneller laden omdat er vandaag al wat is ingegaan maar te weinig om t eontladen?
Even meedenken.... kan er een heatpipe inzitten die hoorbaar gaat werken als de batt heter wordt?Maxwp schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:04:
[...]
zit intern ergens rond de stekkers hoor je hem
waarschinlijk blaast die tegen de binnenkant van de koelvinnen aan zodat die wamte word overgegeven en dan die warmte word afgegeven aan die binnen aan de buitenkant of zo
Wat heb je vandaag aan cumu.. ontlading?
[ Voor 4% gewijzigd door SatScan op 06-02-2025 16:08 ]
bij mij heeft hij altijd rond de 5 a 10 watt in standby gedaan.
maar ik nspa niet hoe je accu onder de 11% komt
haal je de stekkker uit het stopcontact in de nacht? want dan moet hij de eneergie uit zijn accu halen maar zolang hij aan het grid hangt gaan die leds niet branden uit de energie van de accu maar uit het net gewoon
ja net zoals in een laptop maar dan alsnog met een fan erbijSatScan schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:07:
[...]
Even meedenken.... kan er een heatpipe inzitten die hoorbaar gaat werken als de batt heter wordt?
die hoor je echt goed draaien als hij met 2500 watta aan het laden is
niet exrtreem loud of zo maar je hoort hem
[ Voor 100% gewijzigd door Losballos2005 op 06-02-2025 20:43 ]
ok wacht in de kelderPNARI schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:22:
[...]
bij mij word hij ruim 60 graden of meer
dan zal die fan wel meer gaan draaien denk ik
hoe heb je dat ding naar beneden gerkegen weegt iet svan 70 kilo haha
0 geen enkele ontlading vreemd genoeg.SatScan schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:07:
[...]
Even meedenken.... kan er een heatpipe inzitten die hoorbaar gaat werken als de batt heter wordt?
idd vreemd
het bms gaat zichzelf koelenals dat nodig is. dat is normaal.SatScan schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:07:
[...]
wat ik denk is dat die 900 watt niet vloldoende is geweest om van 11 naar 12% te gaan
pas als hij boeven de 11% zit gaat hij ook weer een keer ontladen.
morgen ( als er zon is ) zal hij weer gaan laden en dan mogelij kiet sneller naar 12% gaan omdat hij nu al op 11,4% zit of zo?
aan de andere kant 0,900kwh is meer dan 1 % ..... dus die had zeker boven de 11% nometen zijn gekomen
edit
OEPS
moet coorectie toevoegen
ik had op de modbus gekeken en de stekker was los geraakt dus blijven staan op 11%
in de app zie ik 0,720kwh ontladen
en volgens mij is die 0,900kwh ook van eerder niet van vandaag
ALLES werkt!!!!
[ Voor 19% gewijzigd door Maxwp op 06-02-2025 17:01 ]
Gewoon uit de koffer van de auto geladen en op zijn plaats gezet. Ik heb de garage in de kelder 😂Maxwp schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:18:
[...]
ok wacht in de kelder
bij mij word hij ruim 60 graden of meer
dan zal die fan wel meer gaan draaien denk ik
hoe heb je dat ding naar beneden gerkegen weegt iet svan 70 kilo haha
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
ja.....PNARI schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:44:
[...]
Gewoon uit de koffer van de auto geladen en op zijn plaats gezet. Ik heb de garage in de kelder 😂
lucky
Ehh. Bij mij komt hij niet onder de 11%. Waarom denk je dat?Maxwp schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:07:
[...]
bij mij heeft hij altijd rond de 5 a 10 watt in standby gedaan.
maar ik nspa niet hoe je accu onder de 11% komt
haal je de stekkker uit het stopcontact in de nacht? want dan moet hij de eneergie uit zijn accu halen maar zolang hij aan het grid hangt gaan die leds niet branden uit de energie van de accu maar uit het net gewoon
1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL
[ Voor 100% gewijzigd door Ellroe32 op 06-02-2025 17:10 ]
1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL
😀Maxwp schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:30:
[...]
wat ik denk is dat die 900 watt niet vloldoende is geweest om van 11 naar 12% te gaan
pas als hij boeven de 11% zit gaat hij ook weer een keer ontladen.
morgen ( als er zon is ) zal hij weer gaan laden en dan mogelij kiet sneller naar 12% gaan omdat hij nu al op 11,4% zit of zo?
aan de andere kant 0,900kwh is meer dan 1 % ..... dus die had zeker boven de 11% nometen zijn gekomen
edit
OEPS![]()
moet coorectie toevoegen
ik had op de modbus gekeken en de stekker was los geraakt dus blijven staan op 11%![]()
in de app zie ik 0,720kwh ontladen![]()
en volgens mij is die 0,900kwh ook van eerder niet van vandaag
ALLES werkt!!!!
Maar er blijken nog maar 4 slimme meters in de app te staan, dus kunnen de meesten er nog niks mee behalve via een omweg.
Maar dat is geen plug en play meer.
Deze week wel veel zon gehad, zoveel dat de warmtepomp zelf niks meer hoefde te doen.
Het was 21,5 graden in huis.
Ik had nu al nom kunnen draaien.
Ik ben heel erg boos 😤 op smart charged, eerlijk zijn lijkt mij het belangrijkste.
Batterij is bèta en leverancier is dat ook.
Succes met de ellende.
[ Voor 3% gewijzigd door obed112 op 06-02-2025 22:29 ]
Het is niet netjes zo'n behandeling van een (weder)verkoper, maar deze krijgen ook vaak nog eens extra de bagger van de fabrikant over zich heen gestort ...obed112 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:53:
Even een update, smart charged heeft 3 keer beloofd te leveren, heb op 24 december besteld, electien is hier geweest voor het stopcontact op een aparte groep, heb home assistant voorbereid met shelly emulator en alles , afgelopen zondag een e-mail ontvangen van smart charged waarin ze plechtig beloofden nu einde te gaan leveren aankomende zaterdag. Krijg nu net een e-mail van smart charged, het is opnieuw uitgesteld naar 15 februari.
Ik ben heel erg boos 😤 op smart charged en ik kap ermee!!!!
Succes met de ellende.
Ik heb ook een meter van een merk/type iskra am550 (DSMR5) die er niet tussen staat en werkt op zich prima. Hij geeft op zich de data iedere seconde door. Door de batterij wordt dit vertraagd naar 1x per 6 seconden, dat laatste is denk ik om hem bij wisselende belasting (magnetron, inductie plaat, enphase omvormersetc) niet te veel op en neer te laten werken.Polvo176 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:19:
Volgens mij worden deze en volgende week een hoop batterijen uitgeleverd met P1 meter.
Maar er blijken nog maar 4 slimme meters in de app te staan, dus kunnen de meesten er nog niks mee behalve via een omweg.
Deze week wel veel zon gehad, zoveel dat de warmtepomp zelf niks meer hoefde te doen.
Welke van de vier wel genoemde slimme meters heb je bij de App als alternatief voor de ISKRA AM550 (DSMR 5.0) uitgekozen?FritsLa schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:58:
[...]
Ik heb ook een meter van een merk/type iskra am550 (DSMR5) die er niet tussen staat en werkt op zich prima. Hij geeft op zich de data iedere seconde door. Door de batterij wordt dit vertraagd naar 1x per 6 seconden, dat laatste is denk ik om hem bij wisselende belasting (magnetron, inductie plaat, enphase omvormersetc) niet te veel op en neer te laten werken.
Tevens een updat over de batterij. Vanmorgen zag ik dat de verbinding van de ct-003 verbroken was. Heb toen alles geprobeert maar kreeg hem niet meer aan de praat. Toen ben ik weer de shellypro gaan emuleren in HA. Ik kreeg ook dat niet meer aan de praat. Toen een bericht via de app gestuurd of ze mijn firmware wilden pushen van 147 naar 146. Binnen een kwartier stond dat klaar. Terug in firmware gegaan en shelly proberen toe te voegen. Dat lukte allemaal wel. Maar ik kreeg geen waardes. Van alles geprobeert. De identities in HA gebruikt ven home wizard, van de dsmr in HA. Niks meer. Uiteindelijk de firmware van de accu weer geupdate naar 147, toen met veel pijn en moeite uiteindelijk de ct-003 van marstek weer gekoppeld en werkend gekregen. Vergeet niet om de shelly emulatie addon te stoppen, anders lukt het niet. Pfffff wat een ding. Het is toch wel te hopen dat het straks met wat upfates beter gaat.
PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride
Ik heb vandaag dezelfde mail gehad, heb “pas” besteld op 20 januari en een tweede bestelling gedaan op 29 januari, ik hoop wel dat het volgende week gaat worden anders trek ik de betaling ook terug en ga ik ergens anders shoppen.obed112 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:53:
Even een update, smart charged heeft 3 keer beloofd te leveren, heb op 24 december besteld, electien is hier geweest voor het stopcontact op een aparte groep, heb home assistant voorbereid met shelly emulator en alles , afgelopen zondag een e-mail ontvangen van smart charged waarin ze plechtig beloofden nu einde te gaan leveren aankomende zaterdag. Krijg nu net een e-mail van smart charged, het is opnieuw uitgesteld naar 15 februari.
Succes met de ellende.
1 stuks week in gebruik. Voor mensen zie hem snel willen hebben;)
Ik stuur ze terug anders. De programmeer mogelijkheden zijn minder dan gehoopt en zie geen vooruitgang.
tjaPolvo176 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:19:
Volgens mij worden deze en volgende week een hoop batterijen uitgeleverd met P1 meter.
hebnu ook wel het gevoel dat ze eerste de meter uitleveren en dan weer gaan wachten op de opmerkingen van klanten via de app of zo om gaande weg wat toe te voegen
is wel erg dat men eigenlijk de klanten gebruikt als gratis research.. leuk en aardig zo maar het is geen kickstarter project of zo . of een opensource iets waarbij de community vooraf weet waar ze aan beginnen
ik heb de b2500 emulatie draaien op HA met 147 en dat werktHoutje01 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:15:
Ik heb vandaag contact gehad met liander over een eventuele meterwisseling i.v.m. De update tijd van de meter die ik nu heb. 10 seconden is te lang volgens mij. Ik moest de batterij eerst aanmelden op energieleveren.nl. Als dan blijkt dat de slimme meter die ik heb niet geschikt is dan zou ik vanzelf bericht krijgen over een meterwissel.
Tevens een updat over de batterij. Vanmorgen zag ik dat de verbinding van de ct-003 verbroken was. Heb toen alles geprobeert maar kreeg hem niet meer aan de praat. Toen ben ik weer de shellypro gaan emuleren in HA. Ik kreeg ook dat niet meer aan de praat. Toen een bericht via de app gestuurd of ze mijn firmware wilden pushen van 147 naar 146. Binnen een kwartier stond dat klaar. Terug in firmware gegaan en shelly proberen toe te voegen. Dat lukte allemaal wel. Maar ik kreeg geen waardes. Van alles geprobeert. De identities in HA gebruikt ven home wizard, van de dsmr in HA. Niks meer. Uiteindelijk de firmware van de accu weer geupdate naar 147, toen met veel pijn en moeite uiteindelijk de ct-003 van marstek weer gekoppeld en werkend gekregen. Vergeet niet om de shelly emulatie addon te stoppen, anders lukt het niet. Pfffff wat een ding. Het is toch wel te hopen dat het straks met wat upfates beter gaat.
gvreemd
500 euroaartvg schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:31:
Ik heb er 2 nieuwe in doos staan in Den Haag.
1 stuks week in gebruik. Voor mensen zie hem snel willen hebben;)
Ik stuur ze terug anders. De programmeer mogelijkheden zijn minder dan gehoopt en zie geen vooruitgang.
bedoel dee waarde zakt steeds verder in
[ Voor 6% gewijzigd door Maxwp op 06-02-2025 20:37 ]
Voor alle 3 zekerMaxwp schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:36:
[...]
500 euro![]()
bedoel dee waarde zakt steeds verder in
Wil zeker iets korting geven maar dan praten we over de verzendkosten terug naar leveranciers niet 1/3 van de prijs.
Hmmm.... beetje raar dat dit gepost mag worden, vorige week heb ik hier een objectieve posting gedaan over mijn leverancier.Disksoft schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:20:
[...]
Ik heb vandaag dezelfde mail gehad, heb “pas” besteld op 20 januari en een tweede bestelling gedaan op 29 januari, ik hoop wel dat het volgende week gaat worden anders trek ik de betaling ook terug en ga ik ergens anders shoppen.
Bestelproces, betaling, communicatie nakomen van beloftes en afspraken.
Nu was de uitkomst heel positief over dit bedrijf (en nog).
Posting heeft er zegge en schrijven 1 uur op gestaan en is toen door een Mod verwijderd.
Valt me nu op dat negatieve ervaringen met een leverancier wel blijven staan.
Lijkt me toch wel belangrijk dat potientiele klanten hier kunnen lezen welke leveraancies betrouwbaar zijn en ze te helpen met de juiste keuze te maken.
A-label (huur)bungalow 90m2 4000WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu V153 HW P1 meter 5.1903 , lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos
pachage dealaartvg schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:38:
[...]
Voor alle 3 zeker
Wil zeker iets korting geven maar dan praten we over de verzendkosten terug naar leveranciers niet 1/3 van de prijs.
mmm. 750 per stuk
Mijn accu laad wel op, maar ontlaad niet. in geen enkele modus. dus ook niet manueel. heb het geprobeerd via de modbus. werkte eerst wel nu ook niet. gaat geen error lampje branden ook.
Naast dat heb ik geprobeerd:
- stekker uit stopcontact accu kort uit
- stekker uit stopcontact accu lang uit (ca 2 uur)
- factory reset met behoud van gegevens
- factory reset zonder behoud van gegevens.
- na factory reset ontladen manueel aan zetten
- backup power aan (gaat niet meer aan)
Niks helpt. erg vreemd probleem en opeens reageert de helpdesk stuk trager. kan ook door tijdverschil komen
Wel jammer was verder tevreden.
Jullie nog suggesties?
Is wel benaderbaar via https://eu.hamedata.com/app/AfterSales/index.html ?limwand schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:53:
Voor ik hem ga terug sturen (Wacht nog op antwoord van Marstek zelf).
Mijn accu laad wel op, maar ontlaad niet. in geen enkele modus. dus ook niet manueel. heb het geprobeerd via de modbus. werkte eerst wel nu ook niet. gaat geen error lampje branden ook.
Naast dat heb ik geprobeerd:
- stekker uit stopcontact accu kort uit
- stekker uit stopcontact accu lang uit (ca 2 uur)
- factory reset met behoud van gegevens
- factory reset zonder behoud van gegevens.
- na factory reset ontladen manueel aan zetten
- backup power aan (gaat niet meer aan)
Niks helpt. erg vreemd probleem en opeens reageert de helpdesk stuk trager. kan ook door tijdverschil komenMaar anders gaat hij retour naar de leverancier.
Wel jammer was verder tevreden.
Jullie nog suggesties?
Dan is ie niet dood... ergens een harde reset mogelijk? Knop 30 sec ingedruk houden of zoiets?
Inrternet verbinding van Batt werkt is iedergeval. Staat mqtt ON ?
Oke ik dacht dat modbus en de APP niet samen werkte?
https://github.com/tomquist/hame-relay
Of zit ik verkeerd met mijn gedachte?
[ Voor 12% gewijzigd door SatScan op 06-02-2025 21:23 ]
Ga ik proberen thanks!SatScan schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 21:02:
[...]
Is wel benaderbaar via https://eu.hamedata.com/app/AfterSales/index.html ?
Edit ik kan de batterij daar wel zien, dus als je dat bedoeld met benaderbaar ja. ik kan er geen dingen wijzigen/opdrachten geven.
Edit 2: Na modbus weer aan te sluiten en uitlezen. plus commando afvuren is nu de lading van 100% naar 6% gewijzigd. leek dus alsof hij iets niet bijwerkte. heb hem nu weer op laden staan (dat werkte continu wel en sprong eerder na een minuut dan weer naar 100%) Hopelijk helpt dit nu wel
[ Voor 50% gewijzigd door limwand op 06-02-2025 21:15 ]
Ik heb in november al bestelt en heb de zelfde mail gekregen.obed112 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:53:
Succes met de ellende.
Ben er nu ook wel een beetje zat van.
Hier hetzelfde. Vandaag mail gehad dat de 5e bezorg afspraak ook niet wordt nagekomen.Polvo176 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 21:31:
[...]
Ik heb in november ook bestelt en heb de zelfde mail gekregen.
Ben er nu ook wel een beetje zat van.
Maar nu voor het eerst dat ze het vooraf melden ipv niets laten horen (er is vooruitgang 😜)
Dus nog maar weer een week geduld hebben, komen ze dan niet na annuleer ik de order en claim ik mijn geld terug.
Hoe langer het duurd hoe goedkoper hij wordt zie ik..Rick- schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 21:58:
[...]
Hier hetzelfde. Vandaag mail gehad dat de 5e bezorg afspraak ook niet wordt nagekomen.
Maar nu voor het eerst dat ze het vooraf melden ipv niets laten horen (er is vooruitgang 😜)
Dus nog maar weer een week geduld hebben, komen ze dan niet na annuleer ik de order en claim ik mijn geld terug.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Kaifa MA304-P1 maar die andere doen het volgens mij ook gewoon, behalve de KMH want die werkt niet met P1 maar infrarood lezer.Siert192 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:02:
[...]
Welke van de vier wel genoemde slimme meters heb je bij de App als alternatief voor de ISKRA AM550 (DSMR 5.0) uitgekozen?
Thanks voor de info!FritsLa schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 22:25:
[...]
Kaifa MA304-P1 maar die andere doen het volgens mij ook gewoon, behalve de KMH want die werkt niet met P1 maar infrarood lezer.
En doen alle drie de modi (automatisch, handmatig en AI) het gewoon via die Kaifa instelling?
[ Voor 14% gewijzigd door Siert192 op 06-02-2025 22:33 ]
Das mooi om te horen, dus toch nog maar een weekje geduld hebben.FritsLa schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 22:25:
[...]
Kaifa MA304-P1 maar die andere doen het volgens mij ook gewoon, behalve de KMH want die werkt niet met P1 maar infrarood lezer.
Overstappen op een andere zoals HW zit ook weer veel levertijd op, dus dat schiet ook niet op.
Ook dat is vreemd. Dat was eerst 2 euro per dag 0,40 cent keer 5 kWh.Ronald.42 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 22:07:
[...]
Hoe langer het duurd hoe goedkoper hij wordt zie ik..
[Afbeelding]
Ik heb daadwerkelijk de kaifa 304 slimme meter maar die leest hij niet correct. Ik kan nog steeds niks met mijn Marstek.Polvo176 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 22:27:
[...]
Das mooi om te horen, dus toch nog maar een weekje geduld hebben.
Overstappen op een andere zoals HW zit ook weer veel levertijd op, dus dat schiet ook niet op.
Ik wil NOM op de P1 meter en anders niks van het apparaat.
Owh geen idee joh.obed112 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 22:34:
[...]
Ook dat is vreemd. Dat was eerst 2 euro per dag 0,40 cent keer 5 kWh.
Ik was wel benieuwd als ik nu een bestel of ze dan ook een levertijd aan geven.
Maar die werdt nergens gegeven.
En zo kwam ik die cashback tegen.
Ik heb wel net een mail dat er iets met DHL bezorgt wordt bij mij namens de leverancier van mijn accu.
Ik vermoed dat het de ct003 is.
Ben benieuwd.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
[...]
[Afbeelding]
[/
Echter eerder was het 0,40 per kWh per dag. Dus 2 euro per dag, het wordt hun nu te duur, waardoor ze de cashback aanpassen.
[ Voor 19% gewijzigd door Rick- op 06-02-2025 22:44 ]
Ik vind het geld nog niet eens het allerbelangrijkste, ik wil ook gewoon gaan experimenteren met de thuisbatterij, vandaag weer 12 kWh teruggeleverd echt zonde.Ronald.42 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 22:38:
[...]
Owh geen idee joh.
Ik was wel benieuwd als ik nu een bestel of ze dan ook een levertijd aan geven.
Maar die werdt nergens gegeven.
En zo kwam ik die cashback tegen.
Ik heb wel net een mail dat er iets met DHL bezorgt wordt bij mij namens de leverancier van mijn accu.
Ik vermoed dat het de ct003 is.
Ben benieuwd.
Heb gelukkig nog wel een alternatief, heb op de bewuste pre order dag in Juni ook bij hw besteld. Kan dus eind februari of begin maart 2 hw batterijen verwachten. Dacht er eerst over om ze te annuleren maar ik wacht nog even voor de zekerheid. Heb hier nog geen vertrouwen in.
Mooie korting...Rick- schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 22:41:
[...]
Mocht deze volgende week wel bezorgd worden, dan is het ongeveer 80 dagen tussen bestellen en leveren. Laat nu net de kWH op 12-dec €1,21 zijn geweest
Zal wel op niks uit lopen waarschijnlijk..
484 keer sorry denk ik
Ja je besteld iets met een verwachte levertijd, die wordt overschreden en ondertussen zijn er wel al anderen met die accu aan het stoeien die jij ook al had moeten hebben.obed112 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 22:43:
[...]
Ik vind het geld nog niet eens het allerbelangrijkste, ik wil ook gewoon gaan experimenteren met de thuisbatterij, vandaar weer 12 kWh teruggeleverd echt zonde.
Heb gelukkig nog wel een alternatief, heb op de bewuste pre order dag in Juni ook bij hw besteld. Kan dus eind februari of begin maart 2 hw batterijen verwachten. Dacht er eerst over om ze te annuleren maar ik wacht nog even voor de zekerheid. Heb hier nog geen vertrouwen in.
Ik ken het gevoel.
Die van mij zou voor de kerst komen en dat werdt 10 januari uiteindelijk.
Maar ik ben wel uitgetest nu, ding moet nu ook gewoon set en forget werken op NOM
Dus wat dat betreft ben ik ook nog niet voldaan zullen we maar zeggen.
Ik hoop het met je mee. Had even overwogen om de HW P1 te gebruiken maar daar zie ik toch te veel gedoe mee. Dus vooralsnog pruttelt ie lekker op "AI" modus.SatScan schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:54:
[...]
Dan kan de software update niet ver weg zijn
Je kan het goed horen als je bv een firmware update doet. Dan spint ie hem even op aan het einde, wellicht als zelftest wellicht als teken dat ie klaar is. Zie je soms wel vaker bij apparatuur.Maxwp schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:04:
[...]
zit intern ergens rond de stekkers hoor je hem
ze worden steeds goedkoperRonald.42 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 22:07:
[...]
[Afbeelding]
Dat vind ik hier dus wel raar.PNARI schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 22:49:
Mijn CT003 is ook onderweg alhoewel ik niet ontevreden ben met de werking van de P1 van HW. Heb nu ik een nieuwe inkomende modem heb geplaatst precies ook wel betere verbinding met de batterij. Als ik nu de app open zie vrijwel altijd dat de batterij en CT online zijn en de CT geeft ook zeer snel het verbruik aan.
Als ik op manueel draai wat ik dus nu doe, dan is er eigenlijk altijd als ik de app open wel verbinding.
Ct groen accu groen.
Zet ik hem dan op automaat is het een kwestie van tijd en is de verbinding nu en dan weg. Dan is de ct grijs. De accu nog groen (wifi)
Kijk ik dan in nu op Homewizard dan is de p1 wel gewoon actief.
Net of hij zijn eigen verbinding saboteert op automatisch
Ik wacht de ct003 even af en kijken wat er dan gebeurt.
Zou het dan bijv ook een optie zijn om een apart wifi punt te maken waar alleen de marstek p1 en accu aan hangen, een soort dedicated wifi voor alleen de accu en marstek p1?
Mocht het wederom een instabiel verhaal worden met wel of geen koppeling.
Wat jij ziet zag ik ook wel maar nu lijkt het veel beter. Ik zie nog wel wat vertraging in de waarden van MTapp en HW app. Als ik een belasting inschakelen verandert de waarde in HW onmiddelijk terwijl in MT het wel tot 5 seconden duurt. Je ziet de grafiek in MT wel meestal per seconde opschuiven.Ronald.42 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 00:03:
[...]
Dat vind ik hier dus wel raar.
Als ik op manueel draai wat ik dus nu doe, dan is er eigenlijk altijd als ik de app open wel verbinding.
Ct groen accu groen.
Zet ik hem dan op automaat is het een kwestie van tijd en is de verbinding nu en dan weg. Dan is de ct grijs. De accu nog groen (wifi)
Kijk ik dan in nu op Homewizard dan is de p1 wel gewoon actief.
Net of hij zijn eigen verbinding saboteert op automatisch![]()
Ik wacht de ct003 even af en kijken wat er dan gebeurt.
Zou het dan bijv ook een optie zijn om een apart wifi punt te maken waar alleen de marstek p1 en accu aan hangen, een soort dedicated wifi voor alleen de accu en marstek p1?
Mocht het wederom een instabiel verhaal worden met wel of geen koppeling.
Hoeveel signaalsterkte zie je op de P1 in HW . Ik had 38% maar door er een booster langs te te hangen hebt ik nu 100 %. Jij gebruikt toch de P1 van HW als CT dacht ik.
Ik draai nu toch al bijna een week op auto en eigenlijk met goed resultaat. Ik ga ook nog op aanraden van mijn zoon een nieuwe router zetten op de benedenverdieping die met een lankabel verbonden is met de modem in de kelder en alles via die router laten lopen. Batterij staat recht onder de router en zo krijg ik in het hele huis en ook buiten een beter wifibereik.
[ Voor 16% gewijzigd door PNARI op 07-02-2025 06:33 ]
:strip_exif()/f/image/y3cdXVuX2tvyYvLAUPYVekHa.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is kort samengevat alles wat ik met mijn Marstek Thuisaccu als doel zou willen nastreven.
(op grond van mijn verbruikscijfers van de afgelopen 8 maanden)
Vraag: Zou dit een realistisch streven zijn geweest? En haalbaar met de huidige versie van de Marstek?
Mochten jullie aanvullingen/verbeteringen hebben: graag!
[ Voor 3% gewijzigd door Siert192 op 07-02-2025 07:21 ]
Voor mijzelf heb ik de berekening ook gemaakt.Siert192 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 07:08:
[Afbeelding]
Dit is kort samengevat alles wat ik met mijn Marstek Thuisaccu als doel zou willen nastreven.
Vraag: Zou dit een realistisch streven zijn geweest? En haalbaar met de huidige versie van de Marstek?
Dit op basis van 15m waarden over heel 2024.
In 2024 was mijn opwek PV 7577kWh
Waarvan 1887 zelf verbruikt en 5690 naar het net. Daarnaast was mijn netafname 9244 kWh.
Door het toepassen van 1 MT met stand NOM verwacht ik 1240kWH minder naar het net te sturen (uitgaande met 10% verlies met laden en 10% verlies ontladen).
Dit bij gelijkblijvend gedrag. Daarnaast zal gedrag moeten veranderen, zoveel mogelijk tijdens zon wassen/drogen etc.
Daarnaast de laadpaal kan ik nu aanpassen en meer op zon laten laden.
Puur alleen accu zal effect ongeveer 1240kWH zijn. Met een 2e accu zal het het rond de 2000kWh uitkomen, wat ik niet teruglever aan het net.
[ Voor 7% gewijzigd door Rick- op 07-02-2025 08:02 ]
Ik ken je verbruiksprofiel niet maar volgens mij niet realistisch. Ik weet niet welke aannames je hebt gedaan hebt maar ik zie voor juni, juli, augustus en september geen afnames van het net. Dat kan volgens mij niet met een batterij van 5kWh. Voor oktober, november, december en januari zie ik geen teruglevering naar het net. Vind ik ook wel erg optimistisch.Siert192 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 07:08:
[Afbeelding]
Ik kan je mijn gegevens geven die ik heb berekend aan de hand van de kwartierverbruiken en injectie van de laatste 3 jaar en gerekend met een batterij rendement van 70%
Zonder 5kWh batterij van het net 3600kWh, 4800 kWh injectie en totale opbrengst panelen 7400 kWh. met 5kWh batterij afname 2350 kWh, injectie 3550 kWh dus zonder batterij 64 % van opgewekte zonnestroom naar het net, met batterij 47% en dit zonder mijn gebruiksprofiel ( dat al redelijk is geoptimaliseerd denk ik ) aan te passen.
Wat is de reden dat je een dynamisch contract hebt gekozen ?
Dat gaat inderdaad niet lekker.obed112 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 22:43:
[...]
Ik vind het geld nog niet eens het allerbelangrijkste, ik wil ook gewoon gaan experimenteren met de thuisbatterij, vandaag weer 12 kWh teruggeleverd echt zonde.
Ik heb ook 2 HW batterijen in pre-order staan en getwijfeld over de Venus. Daarbij toch gekozen om op de HW te blijven wachten met de volgende overwegingen:
Heb je het noodstroom functie echt nodig?
Hier valt de stroom zelden uit (3x kort in 15 jaar) en als het echt lang duurt dan gaat 5 kWh je toch niet redden. Wel fijn als je iets kritisch hebt draaien zoals een server of medische hulpmiddelen.
Ook is het piekvermogen van de Venus interessant, maar de keuken met 3 fase inductieplaat is toch niet op te vangen, hooguit dat het wat meer dempt dan de 1600W van 2 HW batterijen maar als je echt zwaar verbruik hebt dan is die 5 kWh alleen maar eerder op. Dat kan je bij HW met een extra 2,7 kWh module oplossen.
Qua prijs per kWh is de Venus in 5 kWh uitvoering wel iets gunstiger, maar met de vrij hoge verliezen op NOM stand in de nacht heb ik mijn twijfels of dit onder de streep gunstiger is over de levensduur.
Succes met de keuze. Ik hoop voor je dat ze eindelijk gaan leveren als je toch doorzet en dat het minimaal is wat je er van verwacht.
[/quote]
Wat bedoel je met hoge verliezen in NOM in nachtstand ?
Dank voor je reactie, maar na je eerste zin ben je mij al kwijt en kan ik niet meer volgen wat je allemaal bedoelt met dergelijke termen als “Door het toepassen van 1 MT met stand NOM verwacht ik 1240kWH minder naar het net te sturen”Rick- schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 07:59:
[...]
Voor mijzelf heb ik de berekening ook gemaakt.
Waarvan 1887 zelf verbruikt en 5690 naar het net. Daarnaast was mijn netafname 9244 kWh.
Door het toepassen van 1 MT met stand NOM verwacht ik 1240kWH minder naar het net te sturen (uitgaande met 10% verlies met laden en 10% verlies ontladen).
Dit bij gelijkblijvend gedrag. Daarnaast zal gedrag moeten veranderen, zoveel mogelijk tijdens zon wassen/drogen etc.
Puur alleen accu zal effect ongeveer 1240kWH zijn. Met een 2e accu zal het het rond de 2000kWh uitkomen, wat ik niet teruglever aan het net.
Daar ben ik waarschijnlijk te dom voor …
Helaas …
[ Voor 5% gewijzigd door Siert192 op 07-02-2025 09:12 ]
En hier precies hetzelfdeDisksoft schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:20:
[...]
Ik heb vandaag dezelfde mail gehad, heb “pas” besteld op 20 januari en een tweede bestelling gedaan op 29 januari, ik hoop wel dat het volgende week gaat worden anders trek ik de betaling ook terug en ga ik ergens anders shoppen.
Wat bedoel je? Mijn verbruiksprofiel van de afgelopen 8 maanden (eerder had ik geen zonnepanelen) staat in de tabel toch? En waardoor is mijn streven dan niet realistisch/te optimistisch?PNARI schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:06:
[...]
Ik ken je verbruiksprofiel niet maar volgens mij niet realistisch. Ik weet niet welke aannames je hebt gedaan hebt maar ik zie voor juni, juli, augustus en september geen afnames van het net. Dat kan volgens mij niet met een batterij van 5kWh. Voor oktober, november, december en januari zie ik geen teruglevering naar het net. Vind ik ook wel erg optimistisch.
Ik kan je mijn gegevens geven die ik heb berekend aan de hand van de kwartierverbruiken en injectie van de laatste 3 jaar en gerekend met een batterij rendement van 70%
Zonder 5kWh batterij van het net 3600kWh, 4800 kWh injectie en totale opbrengst panelen 7400 kWh. met 5kWh batterij afname 2350 kWh, injectie 3550 kWh dus zonder batterij 64 % van opgewekte zonnestroom naar het net, met batterij 47% en dit zonder mijn gebruiksprofiel ( dat al redelijk is geoptimaliseerd denk ik ) aan te passen.
Wat is de reden dat je een dynamisch contract hebt gekozen ?
Tenslotte: mijn dynamisch contract heeft er sinds 01-03-2023 voor gezorgd dat ik per maand een aantal tientjes per maand minder kwijt was aan energie …
Verkrijgt realtime informatie over de elektriciteitsprijs in de regio en laadt op wanneer de elektriciteitsprijs het laagst is. Tegelijkertijd leert het de gewoonten van de klant op het gebied van stroomverbruik en de opwekking van zonne-energie om het gehele laadplan dynamisch te optimaliseren. Realiseer intelligent beheer.
Met verbruiksprofiel bedoel ik hoe je die verbruiken hebt gerealiseerd op dagbasis, kook je electrisch, verwarm je je water electrisch, verwarm je met een wamtepomp en hoe je verbruik was voor je zonnepanelen installeerde.Siert192 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:23:
[...]
Wat bedoel je? Mijn verbruiksprofiel van de afgelopen 8 maanden (eerder had ik geen zonnepanelen) staat in de tabel toch? En waardoor is mijn streven dan niet realistisch/te optimistisch?![]()
Tenslotte: mijn dynamisch contract heeft er sinds 01-03-2023 voor gezorgd dat ik per maand een aantal tientjes per maand minder kwijt was aan energie …
0 afname van het net in juni, juli, augustus is niet realistisch omdat je daar gemiddeld 8.3 kWh/dag verbruikt van het net, een dag geen zon heb je al 3.3 kWh nodig van het net nodig. en dan ga ik gemakshalve uit van 100 % rendement van de batterij en je de dag ervoren met volle batterij bent geëindigd. September gaat misschien wel redelijk lukken maar ook daar zullen er dagen zijn dat je niet eindigt met een volle batterij en als je je verbruik niet verandert want die is wel een stuk lager dan de vorige 3 maanden.
En wat die besparing met dynamisch contract betreft. Heb je de gerealiseerde verbruiken en injecties van die 8 maanden vergeleken met wat je met een vast of variabel contract zou betaald hebben rekening houdend met de prijsherzieningsformules die in de contracten zitten ?
[ Voor 10% gewijzigd door PNARI op 07-02-2025 10:21 ]
Goed dat je het aangeeft.Siert192 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:08:
[...]
Dank voor je reactie, maar na je eerste zin ben je mij al kwijt en kan ik niet meer volgen wat je allemaal bedoelt met dergelijke termen als “Door het toepassen van 1 MT met stand NOM verwacht ik 1240kWH minder naar het net te sturen”
Daar ben ik waarschijnlijk te dom voor …
Helaas …
1 MT = 1 Accu (Marstek)
NOM = modus Nul Op de Meter
Met 1 batterij verwacht ik per jaar 1240kWh van mijn PV opwek minder terug te sturen aan het net, maar kan ik dmv de accu zelf gebruiken.
Helpt dit?
Correctie op mijn data:Rick- schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 07:59:
[...]
Voor mijzelf heb ik de berekening ook gemaakt.
Met 1 accu verwacht ik per jaar 1226kWh van mijn PV opwek meer zelf te gebruiken ipv terug te leveren.
Met 2 accu’s wordt het 1740kWH.
Dus 1 accu extra heeft een effect van ongeveer 500 kWH (1740-1226) op mijn zelf consumptie van PV opwek.
Met 3 accu’s wordt het 1970 kWH, effect van 270 kWH
Dus hoe meer accu’s hoe minder het effect. Accu’s krijg je zomers wel vol, maar niet leeg.
In de winter krijg je ze wel leeg, maar niet vol.
De omvormer heeft een slechter rendement op lage belasting. Dus in de nacht als je woning misschien 150 tot 200W trekt zal de Venus met zijn enorme omvormer veel verlies hebben bij het precies op 0 houden van de slimme meter.PNARI schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:45:
Qua prijs per kWh is de Venus in 5 kWh uitvoering wel iets gunstiger, maar met de vrij hoge verliezen op NOM stand in de nacht heb ik mijn twijfels of dit onder de streep gunstiger is over de levensduur.t.
[/quote]
De HW thuisaccu heeft een omvormer van 800W en zal bij 200W terugleveren dus 25% van zijn vermogen zitten i.p.v. 8%.
Hoewel ik nog geen goede vergelijking heb gezien tussen de Venus en de HW, zie ik wel duidelijke verschillen in rendement tussen de twee topics.
Marstek kun je dus bij een grootverbruiker makkelijker inzetten om nom te draaien, mocht je dat willen.
Ook is de prijs per kWh hoger. Een accu begint pas leuk te worden rond de 5 kWh (daarom ook gekozen voor Marstek) er zijn ook pilots gehouden in Nederland met accu’s/thuis accu’s die werden ook gedaan met rond de 5kWH, dat leverde positieve effecten op in een klein tot middelgrote thuishoudens Ook om het net minder te belasten.
Bij zonnestroom opslag maakt het voor mij persoonlijk niet uit dat de Marstek iets meer verlies heeft. (Stroom is dan bijna gratis) Bij laden met dynamische prijzen is het jammer.
Veel hebben de Marstek gekocht omdat je veel accu krijgt voor weinig. Maar vaak geldt in het leven “goedkoop is duurkoop”. Of voor een dubbeltje op de eerste rij. (Zei mijn oma altijd) dus we zullen het zien hoe het uit gaat pakken . Ik ben er tot nu toe op manueel wel tevreden over.
[ Voor 9% gewijzigd door S2S op 07-02-2025 11:02 ]
Ik zie soortgelijke resultaten in mijn berekeningen. Hangt natuurlijk van het verbruikprofiel en zonnepaneelinstallatie die je hebt. Je kan eigenlijk maar een redelijke voorspelling van de rentabiliteit doen als je kwartiergegevens zoals jij het ook hebt gedaan of uurgegevens en dit van een jaarRick- schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:32:
[...]
Correctie op mijn data:
Met 1 accu verwacht ik per jaar 1226kWh van mijn PV opwek meer zelf te gebruiken ipv terug te leveren.
Dus 1 accu extra heeft een effect van ongeveer 500 kWH (1740-1226) op mijn zelf consumptie van PV opwek.
Dus hoe meer accu’s hoe minder het effect. Accu’s krijg je zomers wel vol, maar niet leeg.
mee eens. Zal na een jaar of drie/vier moeten blijken wat de beste keuze is geweest. Persoonlijk vind ik als Marstek er in slaagt om een goede communicatie te realiseren tussen de batterij en de CT met de gegevens die ik nu heb en zie een betere keuze is. En ik hoop dat het met CT003 het geval gaat zijn. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Heb wel nog wat wensen naar de werking toe. Vraag me af hoe de ervaringen in andere landen zijn.S2S schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:58:
Beide accu’s hebben voor en nadelen zo gaat dat bij producten . Zo kun je bij hw pas vanaf 3 accu’s meer dan 800 watt ontladen. (Zag ik op de site)
Marstek kun je dus bij een grootverbruiker makkelijker inzetten om nom te draaien, mocht je dat willen.
Ook is de prijs per kWh hoger. Een accu begint pas leuk te worden rond de 5 kWh (daarom ook gekozen voor Marstek) er zijn ook pilots gehouden in Nederland met accu’s/thuis accu’s die werden ook gedaan met rond de 5kWH, dat leverde positieve effecten op in een klein tot middelgrote thuishoudens Ook om het net minder te belasten.
Bij zonnestroom opslag maakt het voor mij persoonlijk niet uit dat de Marstek iets meer verlies heeft. (Stroom is dan bijna gratis) Bij laden met dynamische prijzen is het jammer.
Veel hebben de Marstek gekocht omdat je veel accu krijgt voor weinig. Maar vaak geldt in het leven “goedkoop is duurkoop”. Of voor een dubbeltje op de eerste rij. (Zei mijn oma altijd) dus we zullen het zien hoe het uit gaat pakken . Ik ben er tot nu toe op manueel wel tevreden over.
Klopt helemaal, ik wek iets minder op, rond de 6000 kWh, maar ik kwam met eigen berekening op de zelfde verhouding uit.Rick- schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:32:
[...]
Correctie op mijn data:
Heb twee Homewizard batterijen en die doen probleemloos samen 1600 watt ontladen. Foutje op de site dan dus.S2S schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:58:
Zo kun je bij hw pas vanaf 3 accu’s meer dan 800 watt ontladen. (Zag ik op de site)
Idem. Ik kwam met initieel een RTE van 80% gerekend op een kleine 1000kWh per jaar extra eigengebruik op een teluglevering zonder batterij van +-3000kWh. Dit met een volledig jaar aan kwartierdata uit de DM. TVT 5-6jPolvo176 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:40:
[...]
Klopt helemaal, ik wek iets minder op, rond de 6000 kWh, maar ik kwam met eigen berekening op de zelfde verhouding uit.
Met 2 batterijen kwam daar dan een 300kWh bij. Met een TVT van 8 jaar.
Edit: Oja, belangrijk om mee te geven dat ik een Belg ben
[ Voor 8% gewijzigd door DaPlato op 07-02-2025 12:19 ]
Om aan die 2500w levering te komen heb je 3 HW bat nodig, die kosten je 2300€ meer dan 1 Marstek 5.2.S2S schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:58:
Beide accu’s hebben voor en nadelen zo gaat dat bij producten . Zo kun je bij hw pas vanaf 3 accu’s meer dan 800 watt ontladen. (Zag ik op de site)
Die 2300€ extra ga je nooit terugwinnen met wat extra rendement..., daar kan je beter een extra Marstek van 5.2 mee kopen dan heb je 10,4kwh en hou je nog 500€ over...maar dan moet Marstek natuurlijk zijn software problemen wel oplossen
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V156/216 + 1 x Venus A V143 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V118 / 3 fasen net
mee eens. Zal na een jaar of drie/vier moeten blijken wat de beste keuze is geweest. Persoonlijk vind ik als Marstek er in slaagt om een goede communicatie te realiseren tussen de batterij en de CT met de gegevens die ik nu heb en zie een betere keuze is. En ik hoop dat het met CT003 het geval gaat zijn. Ik begrijp het eigenlijk niet goed , in BNL heb je de DMSR als standaard die toch overeenkomsten heeft met IEC 620056, daarnaast internationaal IEC 620056. Zou toch nie zo moeilijk moeten zijn om daar een goede P1 voor te maken. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Heb wel nog wat wensen naar de werking en modelijkheden toe. Vraag me af hoe de ervaringen in andere landen zijn.S2S schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:58:
Zou de HW batterij ook wel eens willen testen en dan wat gefundeerder dan in de youtube filmpjes die ik nu zie over de marstekbatterij pffff .
Nee, bij 3 accu's wordt aangeraden om een aparte groep te gebruiken. Je kan per accu met 800W laden.S2S schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:58:
Ontladen is begrensd tot een totaal van 800W waarbij de accu's elkaar afwisselen en dit schaalt gewoon op met 800W per accu als je in de software aangeeft dat ze op een aparte groep zitten.
Qua verlies kan je nog weleens bedrogen uitkomen als je net genoeg had met salderen op jaarbasis.
Stel dat je 1000 kWh niet meer teruglevert en 30% verlies hebt met de Marstek. Dan hou je dus 700 kWh over waar je geen terugleverkosten over betaalt, maar moet je 300 kWh bijkopen tegen het volle tarief.
Laten we zeggen dat de terugleverkosten 12 cent waren. Dat is 120 euro minder op die 1000 kWh
Maar je moet wel 300 kWh bijkopen van bijv 28 cent inclusief energiebelasting. Dan betaal je dus 84 euro.
Netto heb je dan maar 36 euro bespaard. Met bijv een 20% verlies zou het slechts 56 euro zijn en bespaar je dus 64 euro met die 1000 kWh zelfverbruik uit een iets duurdere accu.
Dat vind ik nogal wat, dus ik ben heel erg benieuwd hoe beide merken over het jaar gezien presteren.
Wifi is op accu en p1 100% dus dat is het probleem niet.PNARI schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 06:23:
[...]
Wat jij ziet zag ik ook wel maar nu lijkt het veel beter. Ik zie nog wel wat vertraging in de waarden van MTapp en HW app. Als ik een belasting inschakelen verandert de waarde in HW onmiddelijk terwijl in MT het wel tot 5 seconden duurt. Je ziet de grafiek in MT wel meestal per seconde opschuiven.
Hoeveel signaalsterkte zie je op de P1 in HW . Ik had 38% maar door er een booster langs te te hangen hebt ik nu 100 %. Jij gebruikt toch de P1 van HW als CT dacht ik.
Ik draai nu toch al bijna een week op auto en eigenlijk met goed resultaat. Ik ga ook nog op aanraden van mijn zoon een nieuwe router zetten op de benedenverdieping die met een lankabel verbonden is met de modem in de kelder en alles via die router laten lopen. Batterij staat recht onder de router en zo krijg ik in het hele huis en ook buiten een beter wifibereik.
Ik dacht meer aan dat er vrij veel meters en apparaten op diezelfde wifi hangen en dat het mischien wat te druk is.
Dat verklaard dan weer niet dat in manueel de ct altijd groen is en op andere standen weg valt.
Of het moet zijn dat op bepaalde vermogens die accu meer en minder storing veroorzaakt of in een ander frequentie spectrum.
Manueel is vast laden op 1500 en vast ontladen op 250.
Automatisch ziet dat er heel anders uit qua vermogens natuurlijk.
ik koop na onderzoek wat voor mij werkt en kijk dan niet terug. En je bespaart nog altijd .. alleen minder. Mij persoonlijk ging het meer om, backup stroom, en met 1 unit de mogelijkheid om 2500 watt te ontladen. Een grotere omvormer heeft ook voordelen. Beide opties zaten er bij HW niet in voor onder de 2000 euro. Want dan moet je al 3 modules halen van HW. De initiële investering voor een Marstek die 5 KWh kan opslaan is gewoon lager. Niet iedereen kan zo 3000 - 4000 investeren. Het moet ook nog leuk blijven . Voor een product dat van ieder merk nog in de kinderschoenen staat. Over ongeveer 5 -7 jaar is deze terugverdiend. En na 10 - 12 jaar wordt het tijd om naar iets anders te kijken. Maar dat is mijn mening .netappie schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:03:
[...]
Nee, bij 3 accu's wordt aangeraden om een aparte groep te gebruiken. Je kan per accu met 800W laden.
Ontladen is begrensd tot een totaal van 800W waarbij de accu's elkaar afwisselen en dit schaalt gewoon op met 800W per accu als je in de software aangeeft dat ze op een aparte groep zitten.
Qua verlies kan je nog weleens bedrogen uitkomen als je net genoeg had met salderen op jaarbasis.
Stel dat je 1000 kWh niet meer teruglevert en 30% verlies hebt met de Marstek. Dan hou je dus 700 kWh over waar je geen terugleverkosten over betaalt, maar moet je 300 kWh bijkopen tegen het volle tarief.
Laten we zeggen dat de terugleverkosten 12 cent waren. Dat is 120 euro minder op die 1000 kWh
Maar je moet wel 300 kWh bijkopen van bijv 28 cent inclusief energiebelasting. Dan betaal je dus 84 euro.
Netto heb je dan maar 36 euro bespaard. Met een 20% verlies zou het slechts 56 euro zijn en bespaar je dus 64 euro met die 1000 kWh zelfverbruik uit een iets duurdere accu.
Ik vermoed dat de batt op manueel niet zo vaak je p1 meter hoeft te lezen... Het maakt toch niet uit wat de p1 aangeeft. Zodra het schema in ingeladen werkt dat batt dit af.Ronald.42 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:05:
[...]
Wifi is op accu en p1 100% dus dat is het probleem niet.
Ik dacht meer aan dat er vrij veel meters en apparaten op diezelfde wifi hangen en dat het mischien wat te druk is.
Dat verklaard dan weer niet dat in manueel de ct altijd groen is en op andere standen weg valt.
Of het moet zijn dat op bepaalde vermogens die accu meer en minder storing veroorzaakt of in een ander frequentie spectrum.
Probeer anders eens met een losse wifi antenne die op de batt aansluit zodat je de antenne misschien gunstiger kunt plaatsen.
m2c
Ja, beide oplossingen hebben hun voordelen en nadelen. Als je een overschot hebt (of kan realiseren) met genoeg panelen dan is rendement niet zo interessant.S2S schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:19:
[...]
ik koop na onderzoek wat voor mij werkt en kijk dan niet terug. En je bespaart nog altijd .. alleen minder. Mij persoonlijk ging het meer om, backup stroom, en met 1 unit de mogelijkheid om 2500 watt te ontladen. Een grotere omvormer heeft ook voordelen. Beide opties zaten er bij HW niet in voor onder de 2000 euro. Want dan moet je al 3 modules halen van HW. De initiële investering voor een Marstek die 5 KWh kan opslaan is gewoon lager. Niet iedereen kan zo 3000 - 4000 investeren. Het moet ook nog leuk blijven . Voor een product dat van ieder merk nog in de kinderschoenen staat. Over ongeveer 5 -7 jaar is deze terugverdiend. En na 10 - 12 jaar wordt het tijd om naar iets anders te kijken. Maar dat is mijn mening .
Voor meer vermogen en backup power had ik ook een hybride omvormer kunnen nemen als vervanger voor mijn bestaande string omvormer. Dan sla je heel wat conversies met verlies over en qua prijs was het goedkoper geweest dan 2x de Marstek voor 10 kWh.
Maar ik weet uit de HomeWizard P1 meter dat ik de keuken in het donker toch nooit op 0 ga krijgen en dat zo'n 5 kWh netto voldoende is. Met de Marstek was ik voor de nacht zeker niet uitgekomen door zijn verliezen, dus dan moest er nog 1 bij om de nacht door te komen, wat ook meteen meer ruimte zou kosten. Daarnaast speelt nog dat de accu naar zolder moet. Dat is met 25 kg net te doen en later een derde stapelen als het loont is dan ook geen ramp. Ook de modules van de hybride omvormer zijn pijnlijk zwaar met 5 kWh per stuk.
En als het goed is kom ik met verliezen net uit qua salderen, dus ik denk dat ik met 2x de HW accu precies goed zit tot 2027. Daarna zie ik wel weer.
wat voor verliezen op nom? de standby stroom?PNARI schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:45:
Qua prijs per kWh is de Venus in 5 kWh uitvoering wel iets gunstiger, maar met de vrij hoge verliezen op NOM stand in de nacht heb ik mijn twijfels of dit onder de streep gunstiger is over de levensduur.t.
[/quote]
s hier maar 5 watt en zal toch met wifi moeten blijven verbodnen zijn
Over 3 dagen stuur ik de data uit mijn Shelly Pro 3EM naar hun door, dan kunnen ze vergelijken met mijn batterijen, dit blijf ik overigens een tijdje doen, zodat Marstek hun firmware kan blijven optimaliseren.
ja dus geen extra batt toch maar de 2 omvormers met accuphYzar schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:43:
[...]
Heb twee Homewizard batterijen en die doen probleemloos samen 1600 watt ontladen. Foutje op de site dan dus.
ze hebben toch ook losse uitbreidingen? of heb je ze beide los van elkaar staan maar kan je zo ook koppelen en dan blijft het 800w
/
Afstand kpn modem tot accu is 50 cm en de p1 tot modem is 20 cm.SatScan schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:32:
[...]
Ik vermoed dat de batt op manueel niet zo vaak je p1 meter hoeft te lezen... Het maakt toch niet uit wat de p1 aangeeft. Zodra het schema in ingeladen werkt dat batt dit af.
Probeer anders eens met een losse wifi antenne die op de batt aansluit zodat je de antenne misschien gunstiger kunt plaatsen.
m2c
Ik denk niet dat dat iets uit haalt.
Het signaal is er wel.
De grote vraag blijft wat verstoord de verbinding.
Op dit modem.
8x Homewizard meters
2x tablet
2x telefoon
1x tv
1x accu
1x luchtkwaliteit meter
2x laptop
Niet altijd alles tegelijk maar veel wel.
Daarom dacht ik als ik nu een apart bedraad wifi punt van de kpn modem haal puur en alleen voor de accu en ct003.
Zou dat mischien een oplossing zijn.
Mocht de ct003 welke onderweg schijnt te zijn het zelfde probleem laten zien.
DC--AC omvormen/ontladen op laag vermogen tov het piekvermogen (2500W) geeft een relatief laag rendement. Als je huis in de nacht maar een paarhonderd Watt verbruikt dan verlies je dus relatief veel als de omvormer dat precies probeert te compenseren.Maxwp schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:36:
[...]
wat voor verliezen op nom? de standby stroom?
s hier maar 5 watt en zal toch met wifi moeten blijven verbodnen zijn
Ook bij lichte bewolking gaat het mogelijk niet zo lekker met laden, maar we moeten gewoon afwachten hoe het in de praktijk gaat over een jaar gezien. Misschien valt het reuze mee als de temperatuur stijgt en je relatief veel grootverbruikers aan hebt.
ow snachts is hij bij mij al lang leeg.netappie schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:46:
[...]
DC--AC omvormen/ontladen op laag vermogen tov het piekvermogen (2500W) geeft een relatief laag rendement. Als je huis in de nacht maar een paarhonderd Watt verbruikt dan verlies je dus relatief veel als de omvormer dat precies probeert te compenseren.
Ook bij lichte bewolking gaat het mogelijk niet zo lekker met laden, maar we moeten gewoon afwachten hoe het in de praktijk gaat over een jaar gezien. Misschien valt het reuze mee als de temperatuur stijgt en je relatief veel grootverbruikers aan hebt.
maar je had het specifiek over NOM en je hebt ook nog manual dus dat dat je daar tussen eenverschil zag
bij mij zouo het juist andersom zijn als de temp stijgt zal hij minder hoeven te doen.
gezien het langer licht blijft en de panelen nog stroom leveren en de ac niet meer ndoig is voor verwarmen zal het verbuik in de zomer flink doen afnemen
[ Voor 13% gewijzigd door Maxwp op 07-02-2025 12:48 ]
maar als je wifi op je batterij en P1 van HW( en die als CT voor de batterij gebruikt ) 100% is en op je HW app realtime data ziet veranderen ligt het volgens mij niet aan het netwerk. Heb vanmorgen nog eens gekeken t naar aanleiding van je opmerking, zie toch ook nog wel als ik er wat langer naar kijk dat de data in de CT pagina van de MT app soms 2 minuten lang niet verandert terwijl die dat in de HW app doet, soms loopt het ook redelijk synchroon. en dat stoort me wel, ik weet niet waar de oorzaak daarvan ligt. Voor de werking van de batterij zie ik in grote lijnen wel dat het proces NOM redelijk goed loopt. Ik denk dat het nog altijd aan de server van MT ligt want de data die ik op de app van HW zie gaat toch ook via hun server. Maar nogmaals ik ben geen IT specialist.Ronald.42 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:05:
[...]
Wifi is op accu en p1 100% dus dat is het probleem niet.
Ja, met manueel laden/ontladen kan je natuurlijk een lekker hoog vermogen aanhouden en zo een beter rendement halen.Maxwp schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:47:
[...]
ow snachts is hij bij mij al lang leeg.
maar je had het specifiek over NOM en je hebt ook nog manual dus dat dat je daar tussen eenverschil zag
Ik ga hier puur NOM draaien om zo min mogelijk in de nacht te verbruiken. Dan kunnen er misschien wat trage kolencentrales uit en het maakt de business case voor absurd dure kernenergie nog slechter dan die al was.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.