Vanuit theoretisch oogpunt:
* Balkon batterijen waarbij de PV-installatie direct is aangesloten op de batterijen zullen in principe niet een issue hebben met EB als de capaciteit dat extra wordt teruggeleverd via de stekker direct wordt gebruikt (al dan niet icm aansturing bij teruglevering waarbij de export minder is dan je verbruik).
* Stekker batterijen die op basis van P1 dongles bij hoge PV-opwekking (zo goed als direct) in de batterij stoppen zullen in principe geen issue hebben met dubbele EB (mits goed aangestuurd natuurlijk).
De enige situatie waarbij (mogelijk) dubbele EB zonder saldering vanaf 1-1-2027 een praktische rol kan spelen is als:
* Een batterij opgeladen wordt icm dynamisch energie contract en waarbij er geen sprake is van PV-opwekking (dus op de goedkoopste uren en geen overcapaciteit in huis qua PV-opwekking), immers je zal bij het laden ook EB moeten betalen doordat je stroom afneemt.
* En waarbij de batterij teruglevert icm dynamische energie contract bij duurdere uren en waarbij de teruglevering meer is dan wat je nodig hebt
Of
* Als je de batterij oplaadt en ontlaadt met een regulier energiecontract (zonder PV) en waarbij je teruglevering (bij ontladen) meer is dan wat je verbruikt; nu zie ik niet direct de noodzaak om dit te doen omdat het verschil tussen dal- en piektarief zodanig laag is dat dit geen goede businesscase is voor de inzet van een batterij
Met betrekking tot de situatie van meer terugleveren vs verbruik: dat zou je in principe moeten kunnen aansturen op basis van NOM via de app of via HA-integratie waarbij de output zich automatisch aanpast naar de vraag icm een P1. Dus als je 400W nodig hebt, dat de batterij ook daadwerkelijk 400W in je huis stopt.
In mijn geval wordt de batterij opgeladen via de PV. Teruglevering gebeurt op basis van HA en de output van 800W wordt "dynamisch" elke 5 minuten aangepast op basis van de vraag vanuit de P1 dongle. Als ik HA/Energy+ kijk dan zie ik duidelijk dat de groene lijn voor teruglevering (tussen 18:00 en 02:00 momenteel) duidelijk minder is dan mijn verbruik.
Echter gezien de huidige temperaturen icm gasloos is dit geen issue, de output van 800W is redelijk strak de afgelopen dagen

Ik ben meer benieuwd wat het zal worden als de temperatuur hoger wordt en er meer PV-opwekking zal zijn.