Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-06 11:40
kdhoe schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:07:
[...]

Yes, zie GitHub voor alle ondersteunde sources (het zijn er veel). Ik heb Homeassistant genomen waar mijn HW P1 een stabiele connectie mee heeft.

Aangezien men hier zei dat de Shelly via Marstek goed werkt, verwacht ik nu een stabielere connectie. En zo lijkt het ook. Wanneer ik de docker container stop en weer start neemt de Marstek deze onmiddellijk terug aan.
Zou je die config eens willen delen? Want wat kies je dan als device_type? Ik kan wel de instellingen van HomeAssistant invullen. Alleen ff zoeken naar mijn access_token. Kan helaas niet de add-on toevoegen want draai HA in docker en heb die b2500-emulator ook in een docker gepleurd.

Toch wat gestoeid en zet ik HTTPS op False met ip-adres en poortnummer, blijft ie mekkeren mbt SSL. Als ik mijn domein invul hoe ik extern de HA benader dan vindt ie in ieder geval de waarde. Maar update niet. Heb idd als DEVICE_TYPE shellypro3em gekozen en dan zie ik die ook terug in de log, maar de Marstek vindt hem op d'1 of andere manier niet.

[ Voor 18% gewijzigd door DikkieDick op 03-02-2025 16:33 ]

aka pluim003

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nu7s
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:25
Ook net bericht gekregen dat volgende week maandag de mijne geleverd wordt, inclusief P1 meter. Smart Charged - BE.

3 x Marstek Venus 5.12KWh V151 (3 fasen) - Shelly Pro 3EM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aldzek
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-06 13:35
DikkieDick schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:10:
[...]

Zou je die config eens willen delen? Want wat kies je dan als device_type? Ik kan wel de instellingen van HomeAssistant invullen. Alleen ff zoeken naar mijn access_token. Kan helaas niet de add-on toevoegen want draai HA in docker en heb die b2500-emulator ook in een docker gepleurd.
Dit is de mijne:

[GENERAL]
# Comma-separated list of device types to emulate (ct001, shellypro3em, shellyemg3, shellyproem50)
DEVICE_TYPE = shellypro3em
# Skip initial powermeter test on startup
SKIP_POWERMETER_TEST = False
# Sum power values of all phases and report on phase 1 (ct001 only and default is False)
DISABLE_SUM_PHASES = False
# Send absolute values (necessary for storage system) (ct001 only and default is False)
DISABLE_ABSOLUTE_VALUES = False
# Interval for sending power values in seconds (ct001 only and default is 1)
POLL_INTERVAL = 1

[HOMEASSISTANT]
IP = 192.168.129.212 (ip adres van je HA)
PORT = 8123 (laten staan)
HTTPS = False (laten staan)
ACCESSTOKEN = tokenid
CURRENT_POWER_ENTITY = sensor.p1_meter_power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Aldzek schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:32:
[...]

Dit is de mijne:

[GENERAL]
# Comma-separated list of device types to emulate (ct001, shellypro3em, shellyemg3, shellyproem50)
# Skip initial powermeter test on startup
SKIP_POWERMETER_TEST = False
# Sum power values of all phases and report on phase 1 (ct001 only and default is False)
DISABLE_SUM_PHASES = False
# Send absolute values (necessary for storage system) (ct001 only and default is False)
DISABLE_ABSOLUTE_VALUES = False
# Interval for sending power values in seconds (ct001 only and default is 1)
POLL_INTERVAL = 1

[HOMEASSISTANT]
ACCESSTOKEN = tokenid
Dat ziet er toch redelijk hetzelfde uit als ik heb. Zie dat ie overigens 1x in de pakweg 3 minuten pollt. Alhoewel de laatste poll volgens mijn log nu 7 minuten geleden is.
En na een herstart pollt ie 1x en verder niet. Ook niet goed dunkt me. Met pollinterval op 3.

[ Voor 4% gewijzigd door DikkieDick op 03-02-2025 17:14 ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philco
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09:20
Nu7s schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:32:
Ook net bericht gekregen dat volgende week maandag de mijne geleverd wordt, inclusief P1 meter. Smart Charged - BE.
Idem dito, volgende maandag. in aalst oost vlaanderen.
leveringen komen op gang bij sc blijkbaar.
benieuwd of ik deze zal kunnen gebruilen op NOM. spannend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deauville
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 08-06 09:56
Er is wat vertraging met de P1 meters, ze zijn er hard mee bezig en zal snel moeten werken voor iedereen, dit zal ongeveer 2 weken duren.

Voor nu geen P1 meter meegeleverd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-06 23:26
Deauville schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:40:
Er is wat vertraging met de P1 meters, ze zijn er hard mee bezig en zal snel moeten werken voor iedereen, dit zal ongeveer 2 weken duren.

Voor nu geen P1 meter meegeleverd ...
@Deauville Mag ik vragen van welke leverancier, of wie je deze info hebt?

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deauville
  • Laatst online: 08-06 09:56
Mail van 3/2/2025 van Team Smart Charged

Mail van Marstek :De support voor HomeWizard is momenteel in de ontwikkelings- en testfase. Marstek China heeft besloten om voorlopig te focussen op onze eigen P1 meter, die binnenkort beschikbaar zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Best
  • Laatst online: 18-06 10:45
Nou hun eigen P1 meter hebben ze net zoveel werk aan lijkt het.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1mgbNEQJsghRPWnnJ8CHXb-zHs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TWcbUt4sPvGiaSxwYOxLLQDD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hwWSmte1lM0kv-74ruoig7Fiz8I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7oDMRtDN2RQOvbvqblYeQJAx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Best
De problemen zitten in het uitlezen van hun eigen P1. De accu reageert goed op de data die hij krijgt. Maar de total is all over the place

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldzek
Tha Best schreef op maandag 3 februari 2025 @ 18:07:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is dat tijdens het koken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aartvg
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:00
Hier vanaf 14:00 uur via eigen gemaakt script 0 op de meter proberen te bereiken. Dit is aardig gelukt.
De oplossing die ik gebruik:
P1 meter van smartgateways.nl -> (Locale) MQTT -> Node Red -> (Locale) MQTT -> MQTT proxy (Zie GitHub) -> (AWS) MQTT server -> accu.

Ondanks alle stappen lukt het aardig, je kan +/- elke 5 seconden een update versturen naar de Marstek

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/71C7OXh_DzyEUfzcAqXiu5NSrUY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yBLLlmrgf4S52BM1xqrOMxam.png?f=fotoalbum_large

Ik zelf maak gebruik van zonneplan dus totaal niet interessant kan beter laden/ontlaadden op de beste tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aartvg schreef op maandag 3 februari 2025 @ 18:29:
Hier vanaf 14:00 uur via eigen gemaakt script 0 op de meter proberen te bereiken. Dit is aardig gelukt.
P1 meter van slimmedingen.nl -> (Locale) MQTT -> Node Red -> (Locale) MQTT -> MQTT proxy (Zie GitHub) -> (AWS) MQTT server -> accu.

Ondanks alle stappen lukt het aardig, je kan +/- elke 5 seconden een update versturen naar de Marstek

[Afbeelding]

Ik zelf maak gebruik van zonneplan dus totaal niet interessant kan beter laden/ontlaadden op de beste tijden.
Ziet er goed uit. Heb je ook wat zwaardere en langduriger belastingen gehad zoals koken ?

4000Wp Oost, 5000Wp west, 1x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:23
Tha Best schreef op maandag 3 februari 2025 @ 18:07:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit doorsturen naar Marstek via de App, dan kunnen ze er misschien iets mee doen !

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtje01
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17-06 20:57
Hier weer een aardig dagje nom
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRGi4Xioz_eHhTZ9tChYCyDXSW4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GXkOBteIsRRzV6CUUBcNZuye.png?f=fotoalbum_large
Accu nu bijna leeg.

PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallorichard
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18-06 15:31
aartvg schreef op maandag 3 februari 2025 @ 18:29:
P1 meter van slimmedingen.nl -> (Locale) MQTT -> Node Red -> (Locale) MQTT -> MQTT proxy (Zie GitHub) -> (AWS) MQTT server -> accu.

[Afbeelding]

Dat ziet er mooi uit. Node red kan ook op de home assistant draaien en dan aanpassen naar howewizard en modbus besturing. Kun je ook jouw mooie project delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallorichard
Houtje01 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:09:
[Afbeelding]
Accu nu bijna leeg.
Dat ziet er zeker goed uit met een marstek p1 meter. Je ziet wel in de grafiek echt de traagheid van jouw slimme meter. Een einde piek voor verbruik gaat over in een piek voor teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Best
Mijn buurman krijgt een nieuwe meter. Wellicht heeft hij invloed op welke ze gaan monteren. Weet iemand welke meter goed is en snel update? Per seconde bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallorichard
Tha Best schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:23:
Mijn buurman krijgt een nieuwe meter. Wellicht heeft hij invloed op welke ze gaan monteren. Weet iemand welke meter goed is en snel update? Per seconde bijvoorbeeld?
Alle nieuwe meters geven elke seconde een waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:19
Meer mensen die problemen hebben te switchen tussen een (virtuele) shelly en de Marstek P1 meter?

Probeer het binnen de iOS app voor elkaar te krijgen, maar wat ik ook probeer, hij blijft op die shelly hangen, als ik de P1 meter binnen de CT settings selecteer en op configureer druk krijg ik melding dat ik eerst ergens op moet tikken. Beide apparaten staan in de app en hebben gewoon wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtje01
hallorichard schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:12:
[...]

Dat ziet er zeker goed uit met een marstek p1 meter. Je ziet wel in de grafiek echt de traagheid van jouw slimme meter. Een einde piek voor verbruik gaat over in een piek voor teruglevering.
Ja en dat zie ik steeds weer als ik live kijk of op wat voor manier monitor. De p1 meter werkt goed bij mij, maar te weinig updates van de slimme meter. Ik overweeg nog om eens die shelly emulator te proberen, maar kom er niet uit in HA. Ik draai hem op een nas en weet niet waar ik die config.ini vind of moet plaatsen. Maar weet ook niet of dat veel soelaas gaat brengen. Hij blijft ook via dsmr van HA om de 10 seconden een update krijgen. Misschien eens contact opnemen met mijn netbeheerder. Maar als dat nu ook weer geld moet kosten, tsja.

PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aartvg
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:00
hallorichard schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:09:
[...]

Dat ziet er mooi uit. Node red kan ook op de home assistant draaien en dan aanpassen naar howewizard en modbus besturing. Kun je ook jouw mooie project delen?
Zal mijn project delen.
PNARI schreef op maandag 3 februari 2025 @ 18:44:
[...]

Ziet er goed uit. Heb je ook wat zwaardere en langduriger belastingen gehad zoals koken ?
Tijdens koken ging het nog helemaal goed ;) mijn script vroeg voor 8Kw teruglevering maar dat was te veel voor de Marstek. Nog wat werk aan de winkel. Zo i zo moet ik de andere 2 units nog plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Houtje01 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:36:
[...]

Ja en dat zie ik steeds weer als ik live kijk of op wat voor manier monitor. De p1 meter werkt goed bij mij, maar te weinig updates van de slimme meter. Ik overweeg nog om eens die shelly emulator te proberen, maar kom er niet uit in HA. Ik draai hem op een nas en weet niet waar ik die config.ini vind of moet plaatsen. Maar weet ook niet of dat veel soelaas gaat brengen. Hij blijft ook via dsmr van HA om de 10 seconden een update krijgen. Misschien eens contact opnemen met mijn netbeheerder. Maar als dat nu ook weer geld moet kosten, tsja.
Ik zie dat marstek app continu achterloopt op app van HW die binnen de seconde zoals mijn slimme meter registreert.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 1x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio347
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 04-03 11:24
Hoe gaat het bij jullie inmiddels met de nieuwe P1 meter? Ik heb 'm zaterdag ontvangen en is helaas nog totaal niet stabiel te krijgen. Bij het toevoegen van de meter in de app zie ik wel een waarde bij "Totale vermogen" maar komt niet overeen met het daadwerkelijke vermogen op de meter. Na het toevoegen via het CT menu wordt de meter een paar seconden online weergegeven en daar blijft deze offline staan. Ook het configureren resulteert vaak in de melding "Klik om het P1 Meter-apparaat toe te voegen voordat u deze actie uitvoert!" terwijl deze gewoon aangevinkt is.

Hoop echt dat dit middels een update in de software op te lossen is, want voor enkel manueel draaien heb ik deze batterij niet aangeschaft.

Iemand dezelfde ervaring en/of tips om de P1 meter toch stabiel verbonden te krijgen? Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Houtje01 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:36:
[...]

hier niet op een nas maar weet niet of dat uit maakt
heb geen config hoeven te doen het is een add on binnen HA heel makkelijk te doen weinig IT werk hoor
beetje kind kan de was doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtje01
Maxwp schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:00:
[...]

hier niet op een nas maar weet niet of dat uit maakt
heb geen config hoeven te doen het is een add on binnen HA heel makkelijk te doen weinig IT werk hoor
beetje kind kan de was doen
Ik ga het nog eens proberen. 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Houtje01 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:04:
[...]

Ik ga het nog eens proberen. 😜
op eigen houtje of met hulp? succes dan

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtje01
Maxwp schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:10:
[...]

op eigen houtje of met hulp? succes dan

:P
Thanks en het lukte met maximale hulp. Ik dacht veel te moeilijk. ct meter gewijzigd in de gemuteerde Shelly pro. Hij ging even een moment laden op 1900 watt. Maar meteen weer in de stand-by. Ik laat hem zo staan en even afwachten wat hij doet. Lijkt er op dat hij elke seconde update, maar ik geloof wel dat weer de slimme meter de bottleneck zal zijn, want die update maar elke 10 seconden.
Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
  • Laatst online: 17-06 08:37
[Afbeelding]
Accu nu bijna leeg.
@Houtje01 : op welk merk en type digitale meter heb jij de P1 van Marstek gekoppeld? Stond die in de lijst?

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V115 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtje01
DSSW schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:20:
[...]

@Houtje01 : op welk merk en type digitale meter heb jij de P1 van Marstek gekoppeld? Stond die in de lijst?
Dat is de kaifa ma105 c en die stond in de lijst.

@Maxwp Sinds ik de Shelly pro emulgeer, nog pas net. Gaat de batterij om de paar minuten met 1992 watt staan laden. en dan weer op stand-by.Misschien de verkeerde in en output geselecteerd in HA. Maar de ct003 van Marstek leek me stabieler. Oiig betere deed wat hij moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallorichard
Houtje01 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:29:
[...]

Dat is de kaifa ma105 c en die stond in de lijst.

@Maxwp Sinds ik de Shelly pro emulgeer, nog pas net. Gaat de batterij om de paar minuten met 1992 watt staan laden. en dan weer op stand-by.Misschien de verkeerde in en output geselecteerd in HA. Maar de ct003 van Marstek leek me stabieler. Oiig betere deed wat hij moet doen.
V147 heeft een shelly bug volgens mij. Meerdere hebben terug laten draaien naar v146.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtje01
hallorichard schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:31:
[...]

V147 heeft een shelly bug volgens mij. Meerdere hebben terug laten draaien naar v146.
Ik zet hem weer lekker terug naar de Marstek ct003. Die deed het eigenlijk helemaal niet slecht. Die Shelly emulatie werkt denk ik voor mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realdaffy
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 27-05 22:30
[Afbeelding]
Accu nu bijna leeg.
Hier gecombineerd vandaag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/72AHeKMtowARIgDNVWdfPq6c5ak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rIWUlRFoWRd0nfcV7LwXv7OW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallorichard
Gecombineerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realdaffy
Auto en Manual mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallorichard
En welke p1 marstek of homewizard voor de marstek aansturing.
Nom ziet er prima uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realdaffy
hallorichard schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:48:
[...]

En welke p1 marstek of homewizard voor de marstek aansturing.
Nom ziet er prima uit.
HomeWizard, die van Marstek heb ik nog niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7fX1RAs56kmFikiwFaNFIZgPCA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xn1isQz1L2oIaA7lBCiEC027.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door realdaffy op 03-02-2025 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-06 15:28
philco schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:35:
[...]

Idem dito, volgende maandag. in aalst oost vlaanderen.
leveringen komen op gang bij sc blijkbaar.
benieuwd of ik deze zal kunnen gebruilen op NOM. spannend
Ik zal maar eens een mailtje sturen want ik heb niets ontvangen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat bedoel je met gecombineerd ? Wat zijn die vlakke terugleverkurven, geprogrammeerd terugleveren ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• realdaffy
PNARI schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:59:
[...]

Wat bedoel je met gecombineerd ? Wat zijn die vlakke terugleverkurven, geprogrammeerd terugleveren ?
Dat had ik zo ingesteld vandaag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AFZuvzvyyXI5HyrAl152eVjVRX0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/47flKqWCeJSYzGb5w2woWBTQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:40
Anders vraagje. Ik zie dat Ai het weer doet. Waar kan je het beste de elecprijzen op zetten? Met of onder belastingen? Zonder dacht ik.

Is dit een combinatie van zelfconsumptie en Handel?

[ Voor 16% gewijzigd door Ellroe32 op 03-02-2025 21:35 ]

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtje01
Ik stop er mee. Ik emuleerde de shelly meter in HA en dat lijkt nergens op. Ik heb de originele martsek ct003 weer aan de praat gekregn. Lukte eerst niet meer en werdt bozer. Dacht wat heb ik nu gedaan. Maar na verwijderen oude marstek p1 en weer opnieuw toegevoegd lukte het weer. Iklaat het zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldzek
DikkieDick schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:35:
[...]

Dat ziet er toch redelijk hetzelfde uit als ik heb. Zie dat ie overigens 1x in de pakweg 3 minuten pollt. Alhoewel de laatste poll volgens mijn log nu 7 minuten geleden is.
En na een herstart pollt ie 1x en verder niet. Ook niet goed dunkt me. Met pollinterval op 3.
Heb hetzelfde. En opeens werkt het weer..
Downgrade naar 1.4.6 werkt voor anderen niet voor mij.

[ Voor 6% gewijzigd door Aldzek op 03-02-2025 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ADJ89
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-06 21:07
Hele simpele maar misschien ook domme vraag, is deze accu ook te laden met een aggregaat met zuivere sinus? Kwestie van stekker uit het stopcontact en in de aggregaat steken en laden maar? Ik vindt de thuisaccu in combinatie met noodstroom uit de accu wel interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TinusB
  • Laatst online: 30-04 23:48
Aldzek schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:53:
[...]

Ik heb er ook veel tijd ingestoken hoor. Maar ondertussen weet ik vele problemen op te lossen. Wil je eventueel dat ik een kleine guide maak?
Dat gaat enkel als je home assistant hebt en een P1 meter. Zelf had ik nog geen kennis van HA en ben zeer blij dat ik het geinstalleerd heb. echt een leuk programma. Zeker nu de Marstek ermee werkt ;)
Ook een grote dank aan @kdhoe om me te helpen bij problemen.
Ik heb nog een oude raspberry pi liggen..maar zou eventueel ook een home assistant green bij een kennis kunnen halen die hem nog over heeft.

Ik heb zelf nog helemaal geen home assistant in gebruik
Het is heel mooi dat je er eventueel mee zou willen helpen en dingen wil delen... er zijn misschien meer die er niet uit komen en meer info willen vandaar ook mijn vorige post.

Ik heb hier ook nog een shelly 3em pro liggen. Heb ik ooit eens gekocht met 2 missende ct klemmen. Ik hen nu de 3CT63 ct klemmen los kunnen bestellen die verwacht ik morgen. Die zou ik ook eerst als tijdelijke oplossing kunnen gebruiken totdat de marstek p1 up to date is. Of de meningen moeten al zijn dat de emulator met de p1 beter werkt dan een shelly.
In elk geval mocht de p1 meter van marstek onstabiel blijven op de langere duur of de shelly werkt niet. dan gaat mijn voorkeur ook uit na een home assistant.

Wel las ik net dat bij de nieuwe software v147 de shelly niet stabiel is en je moet downgraden naar v146?

Ik denk er verder nog even over..en mocht ik toch de home assistant in gebruik willen nemen dan ontvang ik graag de Guide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ADJ89 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:14:
Hele simpele maar misschien ook domme vraag, is deze accu ook te laden met een aggregaat met zuivere sinus? Kwestie van stekker uit het stopcontact en in de aggregaat steken en laden maar? Ik vindt de thuisaccu in combinatie met noodstroom uit de accu wel interessant.
Als je 50volt en de behuizing open maakt.
Maar serieus bedoelt volgens mij wel ?
Mits je hem handmatig op force charge zet.

weet niet hoe representatief het is maar de markstek zegt 5,2kwh te hebben geladen en mijn powermeet adapter zegt 5,4
dat zou dus 200 watt verschil zijn voor de 5.12 accu vol te laden
gezien er 4,6kw op te laden 90% dod van 5,12 is dat 800 watt verlies welke als warmte word opgezet

hij heeft hem hier in ongeveer 3 uur opgeladen is dus iets minder dan 300 watt warmte? die in de ruimte komt per uur bij laden.

weet niet of ik daar juist mee zit ?

wat gebeurd er eigenlijk als je de accu als deze leeg is niet uitzet en hem ook uit het stop contact haalt
bij mij blijven de leds op de voorkant branden dus zal hij stroom uit de accu halen en dus deze verder leeg trekken
ik vermoed dat het bms ingrijpt en het systeem uitschakeld, iemand dit al ervaren?

[ Voor 44% gewijzigd door Maxwp op 03-02-2025 22:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
  • Laatst online: 18-06 23:32
vanpeers schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:43:
[...]

Zeer handige website, jammer dat ze hun data niet vrij willen geven via API... of voor meerdere dagen in de toekomst.
Ook al is het een website van de overheid. (-> dus van de belastingbetaler) :/
Je moet is kijken op deze website:
https://www.elia.be/nl/gr...ns/zonne-energieproductie

Daar zijn wel links om met API te werken.

Is wel niet per gemeente maar wel per provincie.

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Best
Emielio347 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:56:
Hoe gaat het bij jullie inmiddels met de nieuwe P1 meter? Ik heb 'm zaterdag ontvangen en is helaas nog totaal niet stabiel te krijgen. Bij het toevoegen van de meter in de app zie ik wel een waarde bij "Totale vermogen" maar komt niet overeen met het daadwerkelijke vermogen op de meter. Na het toevoegen via het CT menu wordt de meter een paar seconden online weergegeven en daar blijft deze offline staan. Ook het configureren resulteert vaak in de melding "Klik om het P1 Meter-apparaat toe te voegen voordat u deze actie uitvoert!" terwijl deze gewoon aangevinkt is.

Hoop echt dat dit middels een update in de software op te lossen is, want voor enkel manueel draaien heb ik deze batterij niet aangeschaft.

Iemand dezelfde ervaring en/of tips om de P1 meter toch stabiel verbonden te krijgen? Thnx
Heb ik ook gehad. Alle stekkers eruit en groene knop op de accu paar seconden indrukken en dan na 10 minuten weer proberen.
En anders de app powerzero downloade. Dat is een oude versie van de marstek app. Die doet het vaak wel bij simpele opdrachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Aldzek schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:07:
[...]

Heb hetzelfde. En opeens werkt het weer..
Downgrade naar 1.4.6 werkt voor anderen niet voor mij.
Ik heb (nog) niet gedowngrade. Maar dat die dinges maar 1x pollt naar mijn HA is niet goed. Heb een issue gelogd bij Tom.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Resultaten van gisteren. Om 14.30u zat de batterij vol.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rTSEmr6uaZDBFuB2vxh4AMMrOwQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0TK5ddz1xmQJEbwub08rtfod.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mIkJ3Papbk2cnnI6I45Y8GOd-4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YCzq3aOJnHMLl2GIerh4xxyR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-06 20:18
Voor degene die de optie van Noodstroomvoorziening super interessant vinden, er staat vandaag een 2000W Dewalt generator op iBood, want je zal net zien dat de stroom uitvalt wanneer je accu op 12% staat.

MTVenus V151 HW-P1 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janp1963
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-06 09:29

A-label (huur)bungalow 90m2 4800WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu, lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rick-
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 07-05 09:07
Ja, betekent vanaf 2027 alleen NOM interessant is als bij dynamisch tarief op goedkoopste uren inkopen en dan zelf te verbruiken in de duurdere uren. Handelen zal straks alleen maar geld kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:46

nwagenaar

God, root. What's the differen

Vanuit theoretisch oogpunt:

* Balkon batterijen waarbij de PV-installatie direct is aangesloten op de batterijen zullen in principe niet een issue hebben met EB als de capaciteit dat extra wordt teruggeleverd via de stekker direct wordt gebruikt (al dan niet icm aansturing bij teruglevering waarbij de export minder is dan je verbruik).
* Stekker batterijen die op basis van P1 dongles bij hoge PV-opwekking (zo goed als direct) in de batterij stoppen zullen in principe geen issue hebben met dubbele EB (mits goed aangestuurd natuurlijk).

De enige situatie waarbij (mogelijk) dubbele EB zonder saldering vanaf 1-1-2027 een praktische rol kan spelen is als:
* Een batterij opgeladen wordt icm dynamisch energie contract en waarbij er geen sprake is van PV-opwekking (dus op de goedkoopste uren en geen overcapaciteit in huis qua PV-opwekking), immers je zal bij het laden ook EB moeten betalen doordat je stroom afneemt.
* En waarbij de batterij teruglevert icm dynamische energie contract bij duurdere uren en waarbij de teruglevering meer is dan wat je nodig hebt

Of
* Als je de batterij oplaadt en ontlaadt met een regulier energiecontract (zonder PV) en waarbij je teruglevering (bij ontladen) meer is dan wat je verbruikt; nu zie ik niet direct de noodzaak om dit te doen omdat het verschil tussen dal- en piektarief zodanig laag is dat dit geen goede businesscase is voor de inzet van een batterij

Met betrekking tot de situatie van meer terugleveren vs verbruik: dat zou je in principe moeten kunnen aansturen op basis van NOM via de app of via HA-integratie waarbij de output zich automatisch aanpast naar de vraag icm een P1. Dus als je 400W nodig hebt, dat de batterij ook daadwerkelijk 400W in je huis stopt.

In mijn geval wordt de batterij opgeladen via de PV. Teruglevering gebeurt op basis van HA en de output van 800W wordt "dynamisch" elke 5 minuten aangepast op basis van de vraag vanuit de P1 dongle. Als ik HA/Energy+ kijk dan zie ik duidelijk dat de groene lijn voor teruglevering (tussen 18:00 en 02:00 momenteel) duidelijk minder is dan mijn verbruik.

Echter gezien de huidige temperaturen icm gasloos is dit geen issue, de output van 800W is redelijk strak de afgelopen dagen :+ Ik ben meer benieuwd wat het zal worden als de temperatuur hoger wordt en er meer PV-opwekking zal zijn.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rick- schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 08:53:
[...]

Ja, betekent vanaf 2027 alleen NOM interessant is als bij dynamisch tarief op goedkoopste uren inkopen en dan zelf te verbruiken in de duurdere uren. Handelen zal straks alleen maar geld kosten.
Of een slimme omvormer installeren die teruglevering naar het net afschakelt als prijzen negatief zijn, zie ook mijn eerdere posts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-06 09:26

Bravo

Second Best

Juiste uitleg van de @Rick- en @nwagenaar. Het 'dubbele' gaat niet over de energiebelasting die je als particulier betaalt voor de afrekening van de stroom (eventueel met handelen), maar dat voor een kWh dubbel belasting wordt geheven, zowel bij de eerste afname die in een batterij gaat, als bij de verbruiker die de door de batterij geleverde energie op een andere meter verbruikt.
Voor de batterijhouder geldt nog steeds dat hij 1x EB betaalt, bij afname. De verbruiker betaalt ook 1x EB, bij afname.
Maar als die kWh geleverd wordt vanuit een batterij door de buurman wordt er dus 2x EB geheven over dezelfde kWh.

Dit administratief bijhouden is een complexe aangelegenheid en zou salderen effectief weer een tweede leven geven alleen nu voor de batterij eigenaren in plaats van de PV eigenaren.

[ Voor 4% gewijzigd door Bravo op 04-02-2025 09:58 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.Puk
  • Laatst online: 11-05 12:43
Zijn er al mensen die een Marstek Venus geleverd hebben gekregen van marstek.nl? Ik heb daar een 5,12 Kw model besteld en aangegeven hem pas afgeleverd te willen hebben met de ct003 meter gezien de vele problemen die ik hier las. (waarvoor hartelijk dank om deze info te delen) Er wordt een plug and play apparaat aangeboden maar zover is het nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniper-JP
  • Laatst online: 28-04 21:33
Mijn Marstek komt zondag avond binnen, belgie noorder kempen.
Heb het even nagevraagd maar het lijkt te kloppen dat deze op zondag avond wordt geleverd. _/-\o_

hopelijk werkt alles zoals verwacht maar er zullen deze week dan wel wat updates nodig zijn :+

2x Marstek 5,12 V151, CT003 V110, 21x 405 WP, alle works great

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Losballos2005
  • Laatst online: 16-06 10:36
P.Puk schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:40:
Zijn er al mensen die een Marstek Venus geleverd hebben gekregen van marstek.nl? Ik heb daar een 5,12 Kw model besteld en aangegeven hem pas afgeleverd te willen hebben met de ct003 meter gezien de vele problemen die ik hier las. (waarvoor hartelijk dank om deze info te delen) Er wordt een plug and play apparaat aangeboden maar zover is het nog niet.
Persoonlijk begrijp ik dit niet zo. Of je de ct003 later krijgt geleverd of niet, dan zet je m op z'n plek en wacht je daarop. Ze geven verder netjes aan dat de ct003 wat later komt..

Of wil je 'm soort van reserveren zodat je later kunt cancellen als in de tussentijd blijkt dat ze het niet voor elkaar krijgen. Dat zou ik dan wel begrijpen omdat je dan een prijsverhoging voor bent. (Ik denk namelijk dat die er aan komt)

Zelf heb ik het laatste uur contact gehad met marstek.nl via mail dus ze zijn de mailtjes aan het afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losballos2005
Sniper-JP schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:10:
Mijn Marstek komt zondag avond binnen, belgie noorder kempen.
Heb het even nagevraagd maar het lijkt te kloppen dat deze op zondag avond wordt geleverd. _/-\o_

hopelijk werkt alles zoals verwacht maar er zullen deze week dan wel wat updates nodig zijn :+
Hulde aan de chauffeurs die dat doen, mag ook wel even gezegd worden. Kopje koffie aanbieden is nooit weg..je kunt er ook wat van opsteken..

Accu is plug and play, daar wordt niet over gelogen.
Inpluggen en dan heel veel moeten spelen om m aan de praat te krijgen en houden 🥸

[ Voor 6% gewijzigd door Losballos2005 op 04-02-2025 15:52 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:34
Losballos2005 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:24:
[...]

Hulde aan de chauffeurs die dat even doen, mag ook wel even gezegd worden.

Accu is plug and play, daar wordt niet over gelogen.
Inpluggen en dan heel veel moeten spelen om m aan de praat te krijgen en houden 🥸
Denk toch dat het meer " Plug and Pray " is ipv play :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• metam
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-06 06:46
Losballos2005 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:18:
[...]

Persoonlijk begrijp ik dit niet zo. Of je de ct003 later krijgt geleverd of niet, dan zet je m op z'n plek en wacht je daarop. Ze geven verder netjes aan dat de ct003 wat later komt..

Of wil je 'm soort van reserveren zodat je later kunt cancellen als in de tussentijd blijkt dat ze het niet voor elkaar krijgen. Dat zou ik dan wel begrijpen omdat je dan een prijsverhoging voor bent. (Ik denk namelijk dat die er aan komt)

Zelf heb ik het laatste uur contact gehad met marstek.nl via mail dus ze zijn de mailtjes aan het afwerken.
Ik had hem een paar weken geleden ook al kunnen krijgen, maar heb ook aangegeven dat ik hem pas wil hebben als de P1 meter erbij zit. Niet omdat ik hem wil kunnen annuleren, maar ik wil a. niet klooien, en b. ik zet hem toch pas aan als de P1 meter komt, dus ik kan na afleveren zonder P1 meter ook niet constateren of het apparaat werkt zoals het hoort.

Zolang lees ik mee in dit forum en leer van de ervaringen van de mensen die wel van klooien houden :)

Nog een vraag: is er een lijst van slimme meters die nu door de P1 meter worden ondersteund? Die van mij stond niet in het initiële lijstje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losballos2005
Peterhardenberg schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:32:
[...]

Ik ga zo mailen met China over een mogelijk hardwareprobleem, ik kan eens vragen of onze gebeden iemand gaan bereiken aldaar.
Als het woord tenminste door het CCP filter komt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mtouw78
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:14
P.Puk schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:40:
Ja, bij mij is die afgelopen vrijdag geleverd. Ik had ze even gebeld met de melding dat ze hem al mogen opsturen omdat ik tijdelijk wel met de B2500 HA integratie wil werken. (Werkt bij mij trouwens best aardig).
Was netjes verpakt op een pallet met een om-doos om de originele verpakking. Had er weinig op aan te merken.

[ Voor 0% gewijzigd door mtouw78 op 04-02-2025 15:42 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
superduper1969 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 08:33:
Voor degene die de optie van Noodstroomvoorziening super interessant vinden, er staat vandaag een 2000W Dewalt generator op iBood, want je zal net zien dat de stroom uitvalt wanneer je accu op 12% staat.
Leuk app
Maar voor dat geld pak ik de ECOFLOW Dual Fuel Smart Generator Aggregaat 230 V 35.6 kg 1800 W wel
Kan op gas is zowel handmatig maar ook elec start eb met app remote start

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P.Puk
  • Laatst online: 11-05 12:43
[quote]metam schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:40:
[...]

Ik had hem een paar weken geleden ook al kunnen krijgen, maar heb ook aangegeven dat ik hem pas wil hebben als de P1 meter erbij zit. Niet omdat ik hem wil kunnen annuleren, maar ik wil a. niet klooien, en b. ik zet hem toch pas aan als de P1 meter komt, dus ik kan na afleveren zonder P1 meter ook niet constateren of het apparaat werkt zoals het hoort.

Zolang lees ik mee in dit forum en leer van de ervaringen van de mensen die wel van klooien houden :)

Dat waren ook precies mijn overwegingen met als toevoeging dat de zon zich ook nog niet vaak laat zien in februari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Aldzek schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:32:
[...]

Dit is de mijne:

[GENERAL]
<knip>
POLL_INTERVAL = 1

[HOMEASSISTANT]
ACCESSTOKEN = tokenid
De Docker-container draait en ik had een vraag gedropt bij Tom dat ik maar 1x een poll zag, maar dat schijnt verder niet gelogd te worden en zou wel door moeten pollen maar hoe krijg ik nu de Marstek-app of Power Zero-app zover dat ie die Shelly Pro 3EM (geëmuleerd) gaat vinden? Kan wel Shelly Pro 3EM kiezen maar continu melding dat het mislukt. Of ligt het dan toch aan de V147 van de Marstek?

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Peterhardenberg schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:32:
[...]

Dat wis je toch toen je bestelde of hebben ze iets anders beloofd?
Bij mij wel, ik zou moeten wachten tot week 2/3 in feb om de NOM te kunnen draaien in de tussentijd met manueel .

Nu heb ik ondertussen de Shelly SIM in HA als shellypro3em draaien en dat werkt al twee dagen zonder enige hapering of problemen.
Zoals al eerder aangegeven eind FEB zou het goed moeten werken na de C003 uitlevering en de beloofde software update!
Ja de C003 is eentje met externe antenne ivm de magneet die in de meter zit verwerkt, wifi samen met
een magneet in dezelfde behuizing zal volgens mij niet werken...

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V151 - CT003 V115 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DikkieDick schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:35:
[...]

De Docker-container draait en ik had een vraag gedropt bij Tom dat ik maar 1x een poll zag, maar dat schijnt verder niet gelogd te worden en zou wel door moeten pollen maar hoe krijg ik nu de Marstek-app of Power Zero-app zover dat ie die Shelly Pro 3EM (geëmuleerd) gaat vinden? Kan wel Shelly Pro 3EM kiezen maar continu melding dat het mislukt. Of ligt het dan toch aan de V147 van de Marstek?
Ik gebruikt deze in HA als addon zonder enig probleem.
Marstek firmware V1.47

power_input_alias: sensor.p1_meter_vermogen
power_output_alias: ""
poll_interval: 1
disable_absolute_values: false
device_types: shellypro3em

Kijk op deze site of MQTT aan staat! (inloggen met Marstek gegevens)
https://eu.hamedata.com/app/AfterSales/login.html

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V151 - CT003 V115 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
metam schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:40:
[...]

Nog een vraag: is er een lijst van slimme meters die nu door de P1 meter worden ondersteund? Die van mij stond niet in het initiële lijstje...
Ik heb hem gewoon aangenomen op zijn plek gezet en ben Manueel gaan draaien .. toch al wat eurootjes bespaart. En nu wachten op de Marstek P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
SatScan schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:40:
[...]

Ik gebruikt deze in HA als addon zonder enig probleem.

power_input_alias: sensor.p1_meter_vermogen
power_output_alias: ""
poll_interval: 1
disable_absolute_values: false
device_types: shellypro3em

Kijk op deze site of MQTT aan staat! (inloggen met Marstek gegevens)
https://eu.hamedata.com/app/AfterSales/login.html
Ik draai HA in Docker en kan geen addons toevoegen (behalve HACS voor custom integration). Heb de emulator ook in een docker-container draaien. Is er nog mqtt nodig? Dat had ik dus niet uit de documentatie gehaald. Mosquitto heb ik wel draaien voor wat zigbeedingen.
En mijn config ziet er zo'n beetje uit als welke gisteren geplaatst was.

Dacht dat als ik in de Marstek-app ging zoeken naar Shelly Pro 3EM dat ie dan deze emulator zou kunnen vinden. Maar wellicht dacht ik te simpel.

O, en ff naar je link en daar stond idd mqtt not enabled dus die eens ge-enabled. Maar heb mijn modbus-toestand nog niet op orde (zie ook andere draad) mocht dat nodig zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door DikkieDick op 04-02-2025 16:49 ]

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DikkieDick schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:47:
[...]

O, en ff naar je link en daar stond idd mqtt not enabled dus die eens ge-enabled. Maar heb mijn modbus-toestand nog niet op orde (zie ook andere draad) mocht dat nodig zijn.
Ja is nodig als broker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losballos2005
Bravo schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:16:
Juiste uitleg van de @Rick- en @nwagenaar. Het 'dubbele' gaat niet over de energiebelasting die je als particulier betaalt voor de afrekening van de stroom (eventueel met handelen), maar dat voor een kWh dubbel belasting wordt geheven, zowel bij de eerste afname die in een batterij gaat, als bij de verbruiker die de door de batterij geleverde energie op een andere meter verbruikt.
Voor de batterijhouder geldt nog steeds dat hij 1x EB betaalt, bij afname. De verbruiker betaalt ook 1x EB, bij afname.
Maar als die kWh geleverd wordt vanuit een batterij door de buurman wordt er dus 2x EB geheven over dezelfde kWh.

Dit administratief bijhouden is een complexe aangelegenheid en zou salderen effectief weer een tweede leven geven alleen nu voor de batterij eigenaren in plaats van de PV eigenaren.
Heel erg benieuwd..er is al te kennen gegeven dat ze dit dus niet voor 2027 gaan oplossen. Dus dat wordt feest.Een constructie met alleen belastingen salderen lijkt voor de hand liggend maar we gaan het zien wat de rekenwonders der staat gaan verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
Losballos2005 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:20:
[...]

Heel erg benieuwd..er is al te kennen gegeven dat ze dit dus niet voor 2027 gaan oplossen. Dus dat wordt feest.Een constructie met alleen belastingen salderen lijkt voor de hand liggend maar we gaan het zien wat de rekenwonders der staat gaan verzinnen.
Ik verwacht er niet te veel van 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 02-05 20:11
offtopic, niet relevant

[ Voor 113% gewijzigd door teacher op 09-02-2025 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waxy50
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:07
Wat moet ik doen om mij shelly pro 3em-120a aan marstek toe te voegen? Met bluetooth gaat het niet.

Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114 -Shelly Pro 3EM-120A

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Deze info om de twijfelaars misschien nog wat meer te laten twijfelen of nog wat langer te laten wachten:

Verleden week op de InterSolution-beurs in Gent (België), verklaarde Marstek dat in de volgende lichting Venus 5,2Kw een brandwerend item voorzien zal zijn. Toen ik vroeg of het om een gel dan wel om een aerosol ging, kwam geen antwoord.
Er waren enkel goed-ogende Aziatische dames aanwezig. Dieper in techniek ging dus niet, andere dieptes niet opgezocht.

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
heb nog niemand hier gelezen over het verplicht registeren van de thuis accu op energieleveren.nl
ik lees dat dit verplicht is.
in de lijst staat de markstek er niet bij dus deze is nog niet aangemeld je kan wel zelf wat invullen
hoe weten we dat deze thuisaccu conform is en mag worden gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dolf_Tweakers schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:27:
Deze info om de twijfelaars misschien nog wat meer te laten twijfelen of nog wat langer te laten wachten:

Verleden week op de InterSolution-beurs in Gent (België), verklaarde Marstek dat in de volgende lichting Venus 5,2Kw een brandwerend item voorzien zal zijn. Toen ik vroeg of het om een gel dan wel om een aerosol ging, kwam geen antwoord.
Er waren enkel goed-ogende Aziatische dames aanwezig. Dieper in techniek ging dus niet, andere dieptes niet opgezocht.
sorry maar dat zit er niet in? zn beetje alle diy sets hebben zn chemisch brandblus spul erin zitten
en dus als we even wachten hebben we voor het zelfde geld een veiliger systeem en iedereen die er nu al 1 heeft die heeft pech? terwijl deze groep mensen juist veel heeft geholpen ook nog de kinder ziektes er uit te halen
das niet zo mooi :(
heeft de home wizard er ook niks in zitten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:59
Maxwp schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:35:
heb nog niemand hier gelezen over het verplicht registeren van de thuis accu op energieleveren.nl
ik lees dat dit verplicht is.
in de lijst staat de markstek er niet bij dus deze is nog niet aangemeld je kan wel zelf wat invullen
hoe weten we dat deze thuisaccu conform is en mag worden gebruikt
Ik heb de accu wel alvast aangemeld net als mijn zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Maxwp schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:37:
[...]

sorry maar dat zit er niet in? zn beetje alle diy sets hebben zn chemisch brandblus spul erin zitten
en dus als we even wachten hebben we voor het zelfde geld een veiliger systeem en iedereen die er nu al 1 heeft die heeft pech? terwijl deze groep mensen juist veel heeft geholpen ook nog de kinder ziektes er uit te halen
das niet zo mooi :(
heeft de home wizard er ook niks in zitten?
Neen, zit er (nog) niet in. Wil er een in de kelder zetten. Spijtig van het hele mooie design maar ik vind het ook een beetje gevaarlijk.
Buiten zetten is voor mij geen optie. Zit met zekeringkast en meter aan de straatzijde. Als ik hem dan in de voortuin zet, kan ik hem beter als "gratis mee te nemen" zetten want dan ben ik hem toch kwijt binnen de week

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Precies waar ik op zit te wachten om mijn volgende batt van Marstek te bestellen.
De huidige staat in tuinhuisje van de veranda, dan kan de volgende binnen aan de muur van de berging.

Weet wel dat de Marstek gewoon buiten geplaatst kan worden! Dus qua veiligheid kun je nu al de goede kant op als je het niet vertrouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Wacht nog wel even af.

Mijn digitale meter komt er op 3 Maart.

Dan nog Fluvius de P1 laten open zetten. Kan dat pas aanvragen als de digitale meter geïnstalleerd is.
Dat zal allemaal nog wel even duren zeker.

Wil zo'n 5Kwh met laad- en teruglever-vermogen van ong 2400W.
Dan nog een kleinere met een kleinere omvormer, dus ander merk?
Beide met Mod-bus aansturing.

Wil al wel starten met het opzetten van een HA.
Moet helemaal van scratch beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
Losballos2005 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:41:
[...]

Ik ga zo mailen met China over een mogelijk hardwareprobleem, ik kan eens vragen of onze gebeden iemand gaan bereiken aldaar.
Losballos2005 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:41:
[...]

Vorige week kreeg ik binnen de 24h reactie van Hame, maar deze week nog geen reactie ontvangen.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V115 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SatScan schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:45:
[...]

Precies waar ik op zit te wachten om mijn volgende batt van Marstek te bestellen.
De huidige staat in tuinhuisje van de veranda, dan kan de volgende binnen aan de muur van de berging.

Weet wel dat de Marstek gewoon buiten geplaatst kan worden! Dus qua veiligheid kun je nu al de goede kant op als je het niet vertrouwt.
hij shrijft "Buiten zetten is voor mij geen optie" dus dat is geen optie
zlef zou ik hem ook niet buiten willen vind dat allemaal er niet uit zien net als in americak bijvoorbeeld waaar je de gas en stroom meters allemaal tegen de gevel aan hebt zitten
daarnaast de electronica mag dan wel geschikt zijn voor de accus lijkt me dit niet goed
een EV heeft ook voor koude omstandigheden een batterij verwarming etc of koeling.
niks van dit alles is voor handen begrijp ik de koelvinnen zijn voor de electornica niet voor de accu cellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DSSW schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:56:
[...]

[...]

Vorige week kreeg ik binnen de 24h reactie van Hame, maar deze week nog geen reactie ontvangen.
je stuurt een bericht in de app of een email aan hame? want in de app is toch aan marstek of niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdhoe
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-06 13:38
Maxwp schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:01:
[...]

je stuurt een bericht in de app of een email aan hame? want in de app is toch aan marstek of niet
Ja van uit de app: Marstek = Hame. https://www.hametech.com. Ziet er een serieus bedrijfje uit. Ze moeten enkel nog software leren schrijven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW

Dat noemen ze beurspraat :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
Maxwp schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:01:
[...]

Als je een bericht stuurt vanuit de app dan krijg je reactie in de app en ook een mail van Hame

Hame is moederbedrijf van Marstek. Hame is een zeer grote speler in de batterij wereld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-06 20:18
waxy50 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:22:
Wat moet ik doen om mij shelly pro 3em-120a aan marstek toe te voegen? Met bluetooth gaat het niet.
https://cdn.shopify.com/s..._EM-V1.0.pdf?v=1732262367

MTVenus V151 HW-P1 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waxy50
Wat voor ip-adres moet ik invullen. Bij shelly staat:
192.168.2.44 maar als ik dat in geef zegt ongeldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.reus
  • Laatst online: 11:48
waxy50 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:58:
[...]

Wat voor ip-adres moet ik invullen. Bij shelly staat:
192.168.2.44 maar als ik dat in geef zegt ongeldig.
Als ik de handleiding zo lees staat er alleen vul poort in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• waxy50
Het is gelukt. Ik had het via port forwarding in het modem gedaan, uit gezet en het werkt.
Tanks superduper1969

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdhoe
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-06 13:38
r.reus schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 23:01:
[...]

Als ik de handleiding zo lees staat er alleen vul poort in.
Dat klopt. De batterij stuurt requests over UDP op poort 1010 naar al je ip adressen binnen je netwerk. Wie er antwoord maakt voor de batterij niet uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TinusB
waxy50 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 23:06:
Het is gelukt. Ik had het via port forwarding in het modem gedaan, uit gezet en het werkt.
Tanks superduper1969
Ik heb sinds vandaag ook de shelly pro 3EM in gebruik had ik toch liggen. Heb er de kleine 3CT63 ct klem voor besteld. En de shelly is tot nu toe het enige wat werkt bij mij.

Helaas werkte de p1 van hw niet bij mij en de p1 van marstek ook nog niet. Dus tot die tijd heb ik de shelly in gebruik. Hij draait mooi Nom beter dan verwacht eigelijk via de ct klemmen. Amper afwijking.

De shelly verbinding valt bij mij wel regelmatig even weg . Maar dat kan komen dat ik de v147 versie gebruik waarschijnlijk.
De v146 schijnt stabieler te zijn.

Ik kijk het nog even aan en dan zie ik wel.
Ik verwacht dat de marstek p1 deze maand nog wel wat updates krijgt dus daar wachten we dan maar op 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DSSW schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:18:
[...]

Dat noemen ze beurspraat :o
nou het is vrij gebruikelijk al dan niet normaal om een brand blus achtige stof erin te hebben
had dit toch wel zeker verwacht van een niet DIY apararaat van een grote fabrikant

geen buy amerika maar toevallig google search snel resultaat om een voorbeeld te geven

https://jag35.com/product...h-lifepo4-battery-diy-box

[ Voor 12% gewijzigd door Maxwp op 05-02-2025 00:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waxy50
TinusB schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 00:04:
[...]

Ik heb sinds vandaag ook de shelly pro 3EM in gebruik had ik toch liggen. Heb er de kleine 3CT63 ct klem voor besteld. En de shelly is tot nu toe het enige wat werkt bij mij.

Helaas werkte de p1 van hw niet bij mij en de p1 van marstek ook nog niet. Dus tot die tijd heb ik de shelly in gebruik. Hij draait mooi Nom beter dan verwacht eigelijk via de ct klemmen. Amper afwijking.

De shelly verbinding valt bij mij wel regelmatig even weg . Maar dat kan komen dat ik de v147 versie gebruik waarschijnlijk.
De v146 schijnt stabieler te zijn.

Ik kijk het nog even aan en dan zie ik wel.
Ik verwacht dat de marstek p1 deze maand nog wel wat updates krijgt dus daar wachten we dan maar op 😄
Je kunt ook switchen met de marstek app of de power zero app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusB
waxy50 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 00:29:
[...]

Je kunt ook switchen met de marstek app of de power zero app.
Die app heb ik ook. Maar het gaat om de software versie van de marstek zelf. Dan moet hij gedowngrade worden via hame service maar aangezien ze bij marstek vakantie hebben word dat niet eerder dan volgende week. 🤷‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[/quote]
Je kan de hotline misschien eens bellen 😂Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfRu2-2msl_jHQ2sjMRY4z-E3qU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ByGR6t376tbv3hZJEIZkPf7e.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
PNARI schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 07:32:
[/quote]
Je kan de hotline misschien eens bellen 😂[Afbeelding]
Geduld is een schone zaak ;) ik heb deze week gewoon antwoord gehad. Mss niet na 24 maar 48 uur.

Pagina: 1 ... 42 ... 186 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.