4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Done, thanks!S2S schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:23:
[...]
Je meter doorgeven aan Marstek via de feedback functie . Alleen zo kunnen ze deze er ook in programmeren 😉 tot ai meer kan is het maken van technologie mensen werk.
Trouwens bij de gebruikersfeedback van de CT003 kun je ook een foto (of meerdere) meesturen , dus ik heb maar gewoon in het Nederlands getypt en een foto van een mandarijn meegestuurd..... wordt het bericht toch automatisch vertaald in het chinees..............toch???
[ Voor 31% gewijzigd door Janp1963 op 02-02-2025 18:13 . Reden: aanvulling ]
A-label (huur)bungalow 90m2 4000WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu V153 HW P1 meter 5.1903 , lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos
Even een update, krijg net e-mail dat ik de batterij 8 februari ga ontvangen van @Smart-Chargedobed112 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 16:31:
[...]
Mijn meter van enexis staat hier niet bij, niet dat ik er ook maar iets mee zou kunnen want jullie mopperen over de batterij, ik mopper omdat ik al wacht sinds 24 december op de batterij die in 8 dagen geleverd zou worden.
gebruik m als add-on in HA. Loopt pas net dus of het allemaal lekker werkt moet blijken..
https://github.com/tomquist/b2500-meter
(ct001 en ct003 emuleren nog niet voor elkaar gekregen.
denk ik meld het even voor degenen die er ook mee willen prutsen.
edit: tot nu toe kansloze missie. De Marstek kan er geen kaas van maken.
ook de geëmuleerde c001 erin kunnen krijgen maar die doet zowaar nog minder.
het verbruik komt niet door, en de Martek laad spontaan met precies elke keer 2189w even op (ook al zegt ie in de grafiek ontladen..)
ik wacht wel op de c003 en tot de Chinezen klaar zijn met feesten.
[ Voor 36% gewijzigd door Losballos2005 op 02-02-2025 21:13 ]
Na een paar keer een hardware reset (bat uit, voeding uit, voeding aan en bat aan) de boel terug aan de praat gekregen. Eerst kwam er een foutmelding (rode led op de batterij) en dan ging hij terug normaal aan het werk zoals voordien in V146, wifi terug 2 streepjes en bluetooth OK en met manuele instellingen mogelijk vanuit de app pagina. Raar doosje toch die MarstekDSSW schreef op zondag 2 februari 2025 @ 17:03:
Bij mij heeft de Marstek tot vandaag in manual mode gewerkt met zeel snelle reactie als ik aanpassingen deed.
Draaide op V146 nadat ze die gepusht hadden omdat ik problemen had met een zwak WIFI signaal in de batterij.
Nu vandaag op 16.00 plots WIFI in batterij op rood en ook geen mogelijk meer voor bluetooth connectie, dus batterij compleet dood, was aan het ontladen op 400W
Wat ik ook merk in de app is dat de laadroosters bij bediening manual onderaan niet meer toegankelijk zijn, ook vie de settings kan ik niets meer doen, kortom, systeem is compleet DOOD !
Dit stel ik vast na een 4-tal dagen draaien in manueel, begint een klotezooi te worden
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
iemand anders dat ook? er staat nog steeds 147?
Signaal in de app van de Marstek : bovenaan op het scherm van mijn IPhone (13 Pro Max), ik veronderstel dat dit het wifi signaal van de batterij isPNARI schreef op zondag 2 februari 2025 @ 17:32:
[...]
Hoe heb je dat zwak wifi signaal in de batterij gecontroleerd ?
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Je ziet op de afbeelding alleen wat de batterij geladen en ontladen heeft, de afbeelding over het totaal verbruik ontbreekt, of doel je op het verlies in stroom? Dan zou ik gewoon een paar panelen bijleggen en niet de batterij terug brengen.
Ik zie dat dit je batterij opname/afgifte is.
Wat was de totale opname/afgifte van de meter?
2 x MT Venus V151, CT003 V114, ISKRA AM550, 1 fase
DSSW schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:00:
[...]
Signaal in de app van de Marstek : bovenaan op het scherm van mijn IPhone (13 Pro Max), ik veronderstel dat dit het wifi signaal van de batterij is
En plots is het signaal 4 streepjes, de eerste keer in 4 dagen, misschien heeft die hardware resettoch iets teweeg gebracht
/f/image/stDkiFsFmlncyW6k1RYFhTkw.png?f=fotoalbum_large)
Manueel gedraaid met batterij + auto deels geladen + boilerweerstand geschakeld met HW plug om zo veel mogelijk van de zon te gebruiken vandaag
Belangrijk voor een goede communicatie tussen de batterij en de CT is een goed wifinetwerk. Als je booster bij plaatst best even alle toestellen die op wifinetwerk zitten even uittrekken zodat ze de sterkste booster zien en ermee verbinden.DSSW schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:25:
[...]
Manueel gedraaid met batterij + auto deels geladen + boilerweerstand geschakeld met HW plug om zo veel mogelijk van de zon te gebruiken vandaag
En Marstekserver moet performance verbeteren.
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Om 12.00 uur middags was de batterij leeg (0.56kwh). Om 18.00 uur idem. Dat betekent toch dat alle stroom die langs de batterij is gegeaan een verlies heeft van 30%? Ik probeer het te begrijpen.
Wat heeft het aantal panelen hiermee te maken?
Ik heb laatst ook een test gedaan met een vernogen van 300w >> vanaf leeg 7 uur opladen > koste 2,2 kwh. Ontladen naar leeg was 1,5kwh.....aldus HW socket.
(Mijn batterij staat in de schuur....daar is het koud
[ Voor 15% gewijzigd door Ellroe32 op 02-02-2025 20:06 ]
1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL
Plaatje uit HA zegt ook genoeg
En nogmaals, als je verwacht om niks meer terug te leveren of gebruiken en een nullijn in alle aps te zien dan moet je er mee stoppen. Is onhaalbaar. Maar als ik op deze manier terugleverkosten a 250 per jaar kan voorkomen dan heb ik over 4 jaar al duizend euro bespaart. Plus dan de afname s”avonds en s”nachts die ik dan niet heb.
/f/image/oWgPRGPt23ozHhdWejDqip2Q.png?f=fotoalbum_large)
PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride
Dit is toch met de ct003 p1? Heb je een actieve splitter er tussen zitten om ook de homewizard p1 te kunnen gebruiken?Houtje01 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:08:
Ik vind dit een aardige NOM. Het gaat me er om, om zo veel mogelijk eigen zonnestroom te gebruiken.
Plaatje uit HA zegt ook genoeg
En nogmaals, als je verwacht om niks meer terug te leveren of gebruiken en een nullijn in alle aps te zien dan moet je er mee stoppen. Is onhaalbaar. Maar als ik op deze manier terugleverkosten a 250 per jaar kan voorkomen dan heb ik over 4 jaar al duizend euro bespaart. Plus dan de afname s”avonds en s”nachts die ik dan niet heb.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is met de ct003 p1 die ik al vanaf 24 januari heb. En de actieve splitter van homewizard en ook nog de p1 dongle van homewizard. En laalste plaatje vanuit Home assistant. Tussen de batterij en de wcd nog een home wizard plug om vanuit daar de waardes te kunnen uitlezen. Ik ben niet ontevreden.hallorichard schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:12:
[...]
Dit is toch met de ct003 p1? Heb je een actieve splitter er tussen zitten om ook de homewizard p1 te kunnen gebruiken?
PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride
[ Voor 97% gewijzigd door obed112 op 02-02-2025 20:47 ]
Top, mooie resultaten ! Mijn CT 003 is beloofd voor volgende weekHoutje01 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:19:
[...]
Dit is met de ct003 p1 die ik al vanaf 24 januari heb. En de actieve splitter van homewizard en ook nog de p1 dongle van homewizard. En laalste plaatje vanuit Home assistant. Tussen de batterij en de wcd nog een home wizard plug om vanuit daar de waardes te kunnen uitlezen. Ik ben niet ontevreden.
Die mail heb ik zojuist ook gekregenobed112 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 18:21:
[...]
Even een update, krijg net e-mail dat ik de batterij 8 februari ga ontvangen van @Smart-Charged
ben beniwud of je ook het nieuwere design hebt waarbij de grid socket naar links is verplaats en niet meer onder de backup socket in de weg zit,Humungus schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:37:
[...]
Die mail heb ik zojuist ook gekregen. Hopelijk zit de CT003 daar ook bij!
Maar de resultaten gaan alle kanten op. Continue wisselen tussen laden en ontladen. Maar zie niet dat hij ergens rond de 0 komt. 1000 onder 2000 boven en andersom.
YouTube: MARSTEK P1 METER UITPAKKEN EN INSTELLEN (En wat met HomeWizard P1 me...Tha Best schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:43:
Het lukt mij nog niet om NOM voor elkaar te krijgen. Iemand tips? Heb de ct003 en àlles uiteindelijk geïnstalleerd gekregen.
Maar de resultaten gaan alle kanten op. Continue wisselen tussen laden en ontladen. Maar zie niet dat hij ergens rond de 0 komt. 1000 onder 2000 boven en andersom.
Bekijk dit filmpje,
Waarschijnlijk wordt jouw slimme meter nog niet ondersteund!
Tussen de p1 en de marstek is toch gewoon lokaal.PNARI schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:54:
Hierbij mijn feedback naar Marstek vandaag.
[Afbeelding]
Communicatie tussen batterij en CT003 of andere opnemers zijn lokaal, niet via een Marstek server.PNARI schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:54:
Hierbij mijn feedback naar Marstek vandaag.
[Afbeelding]
Waarom wordt de data dan minuten lang in de marstek app dan statisch en in ook in de HW app op de HW energyv socket die ik tussen de batterij heb staan ook statisch terwijl de data in de hoofdstroom in de HW NU stand per seconde wijzigt en er zonnestroom naar het net vloeit en de batterij niet vol is, in laden staat maar nog meer kan laden ?Njord1 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:02:
[...]
Communicatie tussen batterij en CT003 of andere opnemers zijn lokaal, niet via een Marstek server.
Bummer, mij was ook komende week beloofd en update mail rond 1 februari maar iets zegt mij dat ik dus niet veel hoop moet hebbenHumungus schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:37:
[...]
Die mail heb ik zojuist ook gekregen. Hopelijk zit de CT003 daar ook bij!
Ik heb dat soort dingen ook al de hele dag. Nu een andere actieve p1 splitter gepakt (had er drie besteld) en gaat het ineens veel beter.PNARI schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:09:
[...]
Waarom wordt de data dan minuten lang in de marstek app dan statisch en in ook in de HW app op de HW energyv socket die ik tussen de batterij heb staan ook statisch terwijl de data in de hoofdstroom in de HW NU stand per seconde wijzigt en er zonnestroom naar het net vloeit en de batterij niet vol is, in laden staat maar nog meer kan laden ?
Alle hoop gezet op de P1 van Marstek, maar einde is blijkbaar nog niet in zicht...obed112 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:49:
[...]
YouTube: MARSTEK P1 METER UITPAKKEN EN INSTELLEN (En wat met HomeWizard P1 me...
Bekijk dit filmpje,
Waarschijnlijk wordt jouw slimme meter nog niet ondersteund!
Misschien toch maar een Shelly Pro 3EM 3CT63 bestellen, is met kleinere stroomspoelen. Iemand die al in gebruik met goede resultaten?
Wanneer je home assistant gebruiker bent kun je deze natuurlijk ook gebruiken.DSSW schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:15:
[...]
Alle hoop gezet op de P1 van Marstek, maar einde is blijkbaar nog niet in zicht...
Misschien toch maar een Shelly Pro 3EM 3CT63 bestellen, is met kleinere stroomspoelen. Iemand die al in gebruik met goede resultaten?
Edit:Tha Best schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:04:
Mijn slimme meter de haifa 304 staat er wel tussen. Maar hij lijkt wel op 1 fase te draaien oid. De meting klopt niet met de werkelijkheid
Ik heb hem in de gaten. De P1 meter ct003 meet precies goed alleen calculeert/meet hij niet mee wat de accu doet. Dus mijn verbruik is bijvoorbeeld 1000W gemeten op HW en de ct003. Dan zet ik de accu op auto en gaat hij max 800W ontladen. HW zegt dan netjes dat ik 200W verbruik heb maar de CT003 zegt gewoon dat ik 1000W verbruik heb. Hij slaat helemaal over wat de accu doet. Heel maf
heb jij m goed aan de praat dan?obed112 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:17:
[...]
Wanneer je home assistant gebruiker bent kun je deze natuurlijk ook gebruiken.
ik krijg die shelly wel geemuleerd en in de Accu, maar die kan er niks mee en vertoond heul vreemd gedrag.
edit: opgelost. de p1 sensor stond op Kw ipv W, dat vind de Marstek dus niet leuk.
[ Voor 10% gewijzigd door Losballos2005 op 02-02-2025 23:44 ]
Ik heb alleen de P1 van HW in mijn slimme meter steken en de data in de HW app voor de hoofdstroom verandert per seconde en onmiddelijk als ik wijzigende belasting inschakel . Maar ik zie op de data van de energysocket van HW die tussen de batterij zit minutenlang dezelfde waarde in HW app op het moment dat ik in de app van marstek op de CT pagina ook minutenlang dezelfde waarden zie, zowel de verschillende fasen, total en discharge. Er zit vertraging in de regeling maar niet zo lang en ik zag hetzelfde probleem vorige zondag ook, heb dat aan marstek gemeld, kreeg toen dezelfde melding dat hun server overloaded was en ze verontschuldigden zich een dag later voor de server problemen.Tha Best schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:13:
[...]
Ik heb dat soort dingen ook al de hele dag. Nu een andere actieve p1 splitter gepakt (had er drie besteld) en gaat het ineens veel beter.
hoe snel leest dat ding..heeft de 003 niet veel grotere intervals ofzo.Tha Best schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:24:
[...]
Edit:
Ik heb hem in de gaten. De P1 meter ct003 meet precies goed alleen calculeert/meet hij niet mee wat de accu doet. Dus mijn verbruik is bijvoorbeeld 1000W gemeten op HW en de ct003. Dan zet ik de accu op auto en gaat hij max 800W ontladen. HW zegt dan netjes dat ik 200W verbruik heb maar de CT003 zegt gewoon dat ik 1000W verbruik heb. Hij slaat helemaal over wat de accu doet. Heel maf
meet ie wel 3 fasen? en/of rekend ie maar 1 of 2..?
ik roep maar wat hoor.ben er zelf ff klaar mee
Ik kan dat als het goed is vanaf zaterdag gaan testen. Dan ontvang ik mijn marstek. Hier op tweakers zijn meerdere mensen hier positief over, dus wanneer een hun hun je even op weg zou kunnen helpen graag.Losballos2005 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:31:
[...]
heb jij m goed aan de praat dan?
ik krijg die shelly wel geemuleerd en in de Accu, maar die kan er niks mee en vertoond heul vreemd gedrag.
Ja die heb ik geïnstalleerd met een zendure hyper 2000 en werkt fantastisch in combinatie met aansturen via HA (nom en pv overschot laden).DSSW schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:15:
[...]
Alle hoop gezet op de P1 van Marstek, maar einde is blijkbaar nog niet in zicht...
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|
En wat ga je doen als je Marstek accu met die langere dagen vol zit en je zonnepanelen nog steeds meer stroom leveren dan je verbruik via allerlei apparaten in je huis op dat moment is?kdhoe schreef op zondag 2 februari 2025 @ 22:45:
Na 2 dagen zon kan ik zeggen dat NOM goed loopt. Ik kan mijn nachtverbruik coveren van 17u - 3.30. Eenmaal de dagen langer worden, zal de batterij voldoende zijn voor een volledige nacht.
Terugleveren aan het net tegen de op dat moment geldende tarieven?
Of een grotere accu kopen?
Ikzelf ga dan gewoon terugleveren (nu nog zonder boete bij mijn energieboer).
Er is immers een optimum tussen accugroote en opgewekte stroom waardoor de kosten van een grotere accu niet meer opwegen (staat dan namelijk te lang leeg in een jaar tijd)..
En dat gaat per 2027 weer veranderen met de afschaffing van de salderingsregeling.
[ Voor 22% gewijzigd door Siert192 op 02-02-2025 23:02 ]
Ik woon in België. Het werkt hier niet zoals bij jullie. Ik krijg op dit moment 5 cent/kwh dat ik op het net plaats. In de zomer zal dat wss 2-3cent zijn.Siert192 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 22:54:
[...]
En wat ga je doen als je Marstek accu met die langere dagen vol zit en je zonnepanelen nog steeds meer stroom leveren dan je verbruik via allerlei apparaten in je huis op dat moment is?
Mijn bedoeling is gewoon om meer zelfverbruik te hebben. Stroom kost hier ong 28-30 cent. De extra zonne energie zal naar mijn EV gaan (wanneer mogelijk).
Je gaat toch niet meer energie verbruiken alleen omdat je zonnepanelen soms meer energie leveren dan je kunt opslaan in je accu of normaliter verbruikt en je altijd maar meer zelfverbruik wilt?kdhoe schreef op zondag 2 februari 2025 @ 23:02:
[...]
Ik woon in België. Het werkt hier niet zoals bij jullie. Ik krijg op dit moment 5 cent/kwh dat ik op het net plaats. In de zomer zal dat wss 2-3cent zijn.
Mijn bedoeling is gewoon om meer zelfverbruik te hebben. Stroom kost hier ong 28-30 cent. De extra zonne energie zal naar mijn EV gaan (wanneer mogelijk).
Dat lijkt mij een vorm van verspilling/verkwisting van energie ...
Je snapt het niet denk ik. Met mijn zonnepanelen plaats ik jaarlijks ong 2500 kWh op het net. Ik krijg daarvoor bijna niets. Met deze batterij ga ik ong 1000 kWh zelf kunnen verbruiken ipv bijna gratis weg te geven. Ik ga niets meer verbruiken. Ik ga wel meer van mijn eigen geproduceerde energie kunnen verbruiken. Waar verspil ik dan precies energie?Siert192 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 23:07:
[...]
Je gaat toch niet meer energie verbruiken alleen omdat je zonnepanelen soms meer energie leveren dan je kunt opslaan in je accu of normaliter verbruikt en je altijd maar meer zelfverbruik wilt? Dat lijkt mij een vorm van verspilling van energie ...
Op het moment dat je NA "meer van je eigen geproduceerde energie te hebben verbruikt" nog energie over hebt die je dan blijft verbruiken: niet omdat je die energie nog nodig hebt, maar omdat je altijd maar gaat voor "meer zelf energie verbruiken" (ook als je deze niet meer nodig hebt).kdhoe schreef op zondag 2 februari 2025 @ 23:15:
[...]
Je snapt het niet denk ik. Met mijn zonnepanelen plaats ik jaarlijks ong 2500 kWh op het net. Ik krijg daarvoor bijna niets. Met deze batterij ga ik ong 1000 kWh zelf kunnen verbruiken ipv bijna gratis weg te geven. Ik ga niets meer verbruiken. Ik ga wel meer van mijn eigen geproduceerde energie kunnen verbruiken. Waar verspil ik dan precies energie?
Dat is -ik zeg niet dat je dat doet hoor- het gevaar als je "middel" en "doel" door elkaar gaat gebruiken ...
[ Voor 7% gewijzigd door Siert192 op 02-02-2025 23:42 ]
Ik verbruik gewoon wat ik nodig heb, niet meer, niet minder. Dat die stroombron nu het net, de zon of de batterij is. Liefst de laatste 2, die zijn het goedkoopste.Siert192 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 23:20:
[...]
Op het moment dat je NA "meer van je eigen geproduceerde energie te hebben verbruikt" nog energie over hebt die je dan blijft verbruiken: niet omdat je die energie nog nodig hebt, maar omdat je altijd maar gaat voor "meer zelf energie verbruiken" (ook als je deze niet meer nodig hebt).
De reden dat ik de batterij gekocht heb, is omdat ik het zonde vond dat ik maar 25% van mijn eigen zonne energie zelf kon gebruiken. Sinds ik een EV heb, was dit gestegen tot ong 45%. Met deze batterij zal ik aan 60-70% komen. Beter zal ik het niet krijgen.
[ Voor 18% gewijzigd door kdhoe op 02-02-2025 23:30 ]
Mijn opmerking gaat over het moment dat je meer energie hebt opgewekt (en dus "over" hebt) dan je verbruikt of kunt opslaan in je accu.kdhoe schreef op zondag 2 februari 2025 @ 23:26:
[...]
Ik verbruik gewoon wat ik nodig heb, niet meer, niet minder. Dat die stroombron nu het net, de zon of de batterij is. Liefst de laatste 2, die zijn het goedkoopste.
Dat komt voor tijdens zonnige periodes ...
[ Voor 8% gewijzigd door Siert192 op 02-02-2025 23:31 ]
Verkeerde topic.Tha Best schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:13:
[...]
Ik heb dat soort dingen ook al de hele dag. Nu een andere actieve p1 splitter gepakt (had er drie besteld) en gaat het ineens veel beter.
[ Voor 8% gewijzigd door Njord1 op 03-02-2025 06:52 ]
vraagje, welke energiemeter gebruik je om deze mooie NOM curve te verkrijgen? (P1 van marstek ?)kdhoe schreef op zondag 2 februari 2025 @ 22:45:
Na 2 dagen zon kan ik zeggen dat NOM goed loopt. Ik kan mijn nachtverbruik coveren van 17u - 3.30. Eenmaal de dagen langer worden, zal de batterij voldoende zijn voor een volledige nacht.
[Afbeelding]
B2500-meter (Shelly emulator)philco schreef op maandag 3 februari 2025 @ 07:44:
[...]
vraagje, welke energiemeter gebruik je om deze mooie NOM curve te verkrijgen? (P1 van marstek ?)
afwachten wat de P1 meter van marstek zal geven op NOM.
Hopelijk werkt deze correct en stabiel.
Een andere optie zou zijn om een fysieke shelly 3 fasige meter te plaatsen maar hier in belgie zit ik met een 3 fasen aansluiting in delta (3x230V zonder Nulgeleider).
Voor zover ik kan zien kan de shelly meter geen delta grid aan (enkel 3fasen met N)
De 3 fasige kwh meter van HW zou wel delta-grid aankunnen maar ik vermoed dat deze niet te koppelen zal zijn aan de marstek batterij.
In princype zou ik (volgens smart-charged) mijn batterij en P1 meter die ik begin jan. had besteld deze week moeten ontvangen.
Hopelijk is tegen dan alle software up-to-date en werkende.
:strip_exif()/f/image/KgJPGi3Clv1rOcMuBih0g19l.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XeBNz4qnuNdtpzsqDRQlpGqr.jpg?f=fotoalbum_large)
Hartstikke mooi resultaat toch ?PNARI schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:09:
Hierbij de resultaten van gisteren en een plaatje van 13 januari toen er nog gee, n batterij aan hing maar wel gelijkaardige weerssituatie en dat met een niet ondersteunde P1-G19 van HW panelen brachten gisteren 16kWh op. [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Vind ik ook. 😀
De Shelly SIM draait behoorlijk stabiel.
Hieronder mijn eigen opgewekte en gebruikte stroomverbruik van gisteren (daar gaat het in eerste instantie om en daarnaast NOM). Cumulatieve Ontlading was 5,4kw
Binnenkort de C003 met een beloofde fikse SW update, daarom is mijn verwachting dat we begin maart pas echt kunnen beoordelen hoe Marstek zich verhoud tot andere in de Batt. markt. Tot die tijd is het pionieren en leren van elkaars fouten en successen.
De spikes worden veroorzaakt door de Jacuzzi van 2.5kw
:strip_exif()/f/image/b4lGoRB5acxFFhClMmU9hWWY.png?f=user_large)
[ Voor 13% gewijzigd door SatScan op 03-02-2025 10:17 . Reden: typo ]
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
duidelijkSatScan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:27:
Even een update tussendoor.
Hieronder mijn eigen opgewekte gebruikte stroomverbruik van gisteren (daar gaat het in eerste instantie om en daarnaast NOM). Cumulatieve Ontlading was 5,4kw
Binnenkort de C003 met een beloofde fikse SW update, daarom is mijn verwachting dat we begin maart pas echt kunnen beoordelen hoe Marstek zich verhoud tot andere in de Batt. markt. Tot die tijd is het pionieren en leren van elkaar fouten en successen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
binnen het kader van onderzoek en data moet die jacuzzi weg
Ik wil graag mijn 2 jacuzzisSatScan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:27:
Even een update tussendoor.
Hieronder mijn eigen opgewekte gebruikte stroomverbruik van gisteren (daar gaat het in eerste instantie om en daarnaast NOM). Cumulatieve Ontlading was 5,4kw
Binnenkort de C003 met een beloofde fikse SW update, daarom is mijn verwachting dat we begin maart pas echt kunnen beoordelen hoe Marstek zich verhoud tot andere in de Batt. markt. Tot die tijd is het pionieren en leren van elkaar fouten en successen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Want het is feest.
Hw p1 realtime blijft hangen op 1640w in de app.
De emulator ziet de werkelijke waarden a -5000w wel van de p1.
De marstek krijgt die ook netjes binnen, maar doet daar niks mee.
Pionieren...ja zo kun je het ook noemen
gewoon op marktplaats zettenLosballos2005 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:24:
[...]
Ik wil graag mijn 2 jacuzzislaten zien maar momenteel lukt dat ff niet.
Want het is feest.
Hw p1 realtime blijft hangen op 1640w in de app.
De emulator ziet de werkelijke waarden a -5000w wel van de p1.
De marstek krijgt die ook netjes binnen, maar doet daar niks mee.
Pionieren...ja zo kun je het ook noemen
kunnen we niks mee met die groot verbruikers ook niet goed voor het mileu en we zijn nog wel bezig met zonnepanelen , warmtepompen en thuis accus
[ Voor 7% gewijzigd door PNARI op 03-02-2025 10:44 ]
Je bedoeld dat je er 1 bij wilt kopen voor weinig..die van mij wil je niet hebben hoor..Maxwp schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:34:
[...]
gewoon op marktplaats zetten
kunnen we niks mee met die groot verbruikers ook niet goed voor het mileu en we zijn nog wel bezig met zonnepanelen , warmtepompen en thuis accus![]()
Durf nu verder niets te wijzigen aan de configuratie maar zou eventueel de B2500 emulator nog kunnen inzetten (via Home Assistant). Volgens mijn leveracier volgt de CT003 'medio februari' en waren ze verbaasd toen ik aangaf dat anderen al wel uitlevering hebben gehad (via andere leveranciers).
PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Batt 10 kWh (2x MT FW153 CT003 FW117, 2 fases, NOM | ModBus/NodeRed (optie) | 42 kWh i3 BEV | 7 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT ESP | MHI (2x) + ME L/L airco's
Zeer handige website, jammer dat ze hun data niet vrij willen geven via API... of voor meerdere dagen in de toekomst.PNARI schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:36:
Op https://apps.energiesparen.be/stroomvoorspeller kan je zien wat in de Vlaamse gemeenten de verwachte opbrengst van panelen is. Misschien ook interessant voor de Nederlandse buurgemeenten en misschien bestaat er zo ook iets voor NL
Ook al is het een website van de overheid. (-> dus van de belastingbetaler)
.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG
I just know it.
Heb hem nu via de Shelly emulator draaien, die krijgt zn data weer binnen van DSMR reader, die weer een slimmemeter+ gebruikt
Kan die evt ook nog op mn Enphase data laten draaien die met CT klemmen de boel meet, maar volgens mij heeft die een erg lage update frequentie.
Ben benieuwd wat ie allemaal gaat doen nu, komende dagen in de gaten houden.
zie jouw resultaten ook wel. CT af en toe offline terwijl lampje CT en wifi op batterij blijft branden en op HW app alle data per seconde binnenkomt, batterij blijft dan wel laden vandaag maar mocht voor mij toch wel wat sneller reageren om extra te laden. Gisteren is er 1.6 kWh naar het net gegaan die volgens mijn in de batterij hadden kunnen worden opgeslagen, maar goed we spreken dan over 0.5 euroHangover_ohoo schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:41:
Bij mij werkt de HW P1 meter setup nog. En ervaringen met 'NOM' draaien zijn vergelijkbaar met eerdere berichten (vrij ok). Wel merk ik nu 2 dagen dat ik de batterij een zetje moet geven om laden bij overschot te starten. Dus in de app van Marstek paar keer refreshen om CT verbinding groen te krijgen (P1 HW meter) waarna hij bij online weer netjes het PV overschot in de batterij duwt. Herkennen anderen dat 'zetje' ook ?
Durf nu verder niets te wijzigen aan de configuratie maar zou eventueel de B2500 emulator nog kunnen inzetten (via Home Assistant). Volgens mijn leveracier volgt de CT003 'medio februari' en waren ze verbaasd toen ik aangaf dat anderen al wel uitlevering hebben gehad (via andere leveranciers).
Je account is gehackt door deepseek zo te zien.PNARI schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:02:
[...]
zie jouw resultaten ook wel. CT af en toe offline terwijl lampje CT en wifi op batterij blijft branden en op HW app alle data per seconde binnenkomt, batterij blijft dan wel laden vandaag maar mocht voor mij toch wel wat sneller reageren om extra te laden. Gisteren is er 1.6 kWh naar het net gegaan die volgens mijn in de batterij hadden kunnen worden opgeslagen, maar goed we spreken dan over 0.5 euroMaar op zich niet ontevreden van het resultaat, behalve dat ik toch te vaak zie dat batterij en CT off line zijn en op batterij WIFI en CT lampje branden terwijl data op HW app in realtime blijven binnenkomen. Ik ga het nu ook zo laten draaien en geen updates meer doen.Ben wel jaloers op zij die meer IT-kennis hebben, ik denk dat er nog veel mogelijkheden zijn om te optimaliseren .Zal na een maand eens vergelijken met mijn historische data. Ga wel al hardwarematig mijn E-kast updaten met extra groepen voor batterijen, laadpaal en warmtepomp en plaats voor verbruiksmeters. Misschien voor de meelezers in dit topic : als Marstek en HW de handen in elkaar zouden slaan zouden ze samen een performante/competitieve thuisbatterij kunnen vermarkten................
Dat denk ik van sommige soms ook 🤣Losballos2005 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:08:
[...]
Je account is gehackt door deepseek zo te zien.
Op zijn comment , wil je helemaal niet terug levering aan net, moet je grof investeren in een heel systeem met aanzienlijk meer batterij capaciteit. En niet in een plug en play batterij die we mede hebben gekocht omdat de kWH prijs zo goedkoop was. En die raakt op een gegeven moment ook vol. Is maar hoeveel je wil investeren en of je het in een redelijke tijdsbestek kan verdienen. Maar je kunt ook gewoon zonnepanelen verminderen kan deze accu het makkelijk aan 🤣 maximaal 6 ofzo .
[ Voor 8% gewijzigd door S2S op 03-02-2025 11:29 ]
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
weet niet of ze het niet willen, misschien ook uit onwetendheid, gewoon een mailtje sturen met wat je graag wil. Je kan toch al data downloaden voor Vlaanderen, zullen dat toch ook wel per gemeente kunnen/willen doen als je aangeeft waarvoor het het wil gebruiken en als meerderen het vragen. Het wordt volgens mij de toekomst om o.a. met dynamische contracten en batterijen een beter gebalanceerd netwerk te krijgen. Er is veel geïnvesteerd in zonnepanelen en windenergie de laatste jaren en zie nu ook wel batterijparken ontstaan, ik vrees te weinig investering in andere produktiemogelijkheden ( want ' s nachts geen zon en overdag toch ook wel niet en soms ook geen wind) en te traag in distributie/transport als we met zijn allen naar elektrisch rijden en verwarmen met warmtepompen moeten. Ik zie berichten in NL dat er wordt gewaarschuwd dat het wel eens moeilijk kan worden om elektriciteit te kunnen leveren in de winter, bedrijven die niet kunnen uitbreiden. In België op dit moment te stil daaromtrent, ( nieuwe regering gaat investeren in nieuwe kerncentrales , doorlooptijd minstens 15 jaar) en SMR's die nog in hun kinderschoenen staan ) terwijl netwerken toch zullen moeten worden uitgebreid en er productiecapaciteit zal moeten bijkomen want eind dit jaar liggen 5 van de 7 kerncentrales stil. In 2014 werd er toen er 3 van de 7 stil lagen kwam de overheid met een afschakelplan. Hoor nu geen plannen als er 5 kerncentrales stil liggen.......vanpeers schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:43:
[...]
Zeer handige website, jammer dat ze hun data niet vrij willen geven via API... of voor meerdere dagen in de toekomst.
Ook al is het een website van de overheid. (-> dus van de belastingbetaler)
Mee eens: en daarom is “niet terugleveren” volgens mij een “middel” en geen “doel” op zich …S2S schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:26:
[...]
Dat denk ik van sommige soms ook 🤣
Op zijn comment , wil je helemaal niet terug levering aan net, moet je grof investeren in een heel systeem met aanzienlijk meer batterij capaciteit. En niet in een plug en play batterij die we mede hebben gekocht omdat de kWH prijs zo goedkoop was. En die raakt op een gegeven moment ook vol. Is maar hoeveel je wil investeren en of je het in een redelijke tijdsbestek kan verdienen.
Voor diegene die een stapje verder willen gaan:PNARI schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:36:
Op https://apps.energiesparen.be/stroomvoorspeller kan je zien wat in de Vlaamse gemeenten de verwachte opbrengst van panelen is. Misschien ook interessant voor de Nederlandse buurgemeenten en misschien bestaat er zo ook iets voor NL
Ik gebruik reeds enkele jaren PV forecasting API van Solcast. Is over het algemeen zeer accuraat en geeft ook een min/max deviatie aan.
Je maakt een gratis account aan, stelt je locatie en de parameters van je PV installatie in en je hebt toegang tot een 48 uur voorspelling in kWh per 30 minuten (json formaat): https://solcast.com/free-rooftop-solar-forecasting
Vergt wel wat programmatie om alles in het gewenste formaat te krijgen, ik gebruik het voor mijn loxone home automation om wat 'slimme' sturing te doen voor het laden van een phev en binnenkort de Marstek batterij.
Voorbeeld van gisteren, grijze zone is min/max deviatie (laag verbruik wegens afwezig):
Loxone home automation - MT Venus - Shelly Pro 3EM - Unifi UDM Pro - Waveshare Mobus I/F
https://ned.nl/nl/energieweerberichtPNARI schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:36:
Helaas nog geen HA plugin dus daar zijn we mee bezig.
MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
heb ook niet gezegd dat ik 0 teruglevering wil, zie alleen dat batterij/CT off line zijn soms tot 5 minuten lang en dan niet bijregelen en meer hadden kunnen laden, not a big deal maar ik verwacht gewoon online zijn zoals HW app en tools. Je wilt toch ook niet als je een film streamt dat j 5 minuten onderbreking hebt.S2S schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:26:
[...]
Dat denk ik van sommige soms ook 🤣
Op zijn comment , wil je helemaal niet terug levering aan net, moet je grof investeren in een heel systeem met aanzienlijk meer batterij capaciteit. En niet in een plug en play batterij die we mede hebben gekocht omdat de kWH prijs zo goedkoop was. En die raakt op een gegeven moment ook vol. Is maar hoeveel je wil investeren en of je het in een redelijke tijdsbestek kan verdienen. Maar je kunt ook gewoon zonnepanelen verminderen kan deze accu het makkelijk aan 🤣 maximaal 6 ofzo .
Dat gaat bij mij ook gelden: terugleveren met de boete. Dat zit er sowieso wel in, want een modelcontract is toch aanzienlijk ongunstiger. De batterij zorgt er wel voor dat ik dusdanig minder teruglever dat die boete lager is. Overigens ben ik aan het oriënteren op een airco en die kan ook wat stroom souperen op zonnige dagen in de zomer om de woonkamer koel te houden. Oké , die investering is natuurlijk ook weer tig malen hoger dan de terugleverboete. :-) Maar dan gaat het meer om het comfort en heb ik tijdens de zomer een heerlijk koele slaapkamer en niet dat het daar tegen de 30 graden is.Siert192 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 22:54:
[...]
En wat ga je doen als je Marstek accu met die langere dagen vol zit en je zonnepanelen nog steeds meer stroom leveren dan je verbruik via allerlei apparaten in je huis op dat moment is?
Ikzelf ga dan gewoon terugleveren (nu nog zonder boete bij mijn energieboer).
Er is immers een optimum tussen accugroote en opgewekte stroom waardoor de kosten van een grotere accu niet meer opwegen (staat dan namelijk te lang leeg in een jaar tijd)..
En dat gaat per 2027 weer veranderen met de afschaffing van de salderingsregeling.
aka pluim003
Inderdaad!DikkieDick schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:29:
[...]
Dat gaat bij mij ook gelden: terugleveren met de boete. Dat zit er sowieso wel in, want een modelcontract is toch aanzienlijk ongunstiger. De batterij zorgt er wel voor dat ik dusdanig minder teruglever dat die boete lager is. Overigens ben ik aan het oriënteren op een airco en die kan ook wat stroom souperen op zonnige dagen in de zomer om de woonkamer koel te houden. Oké , die investering is natuurlijk ook weer tig malen hoger dan de terugleverboete. :-) Maar dan gaat het meer om het comfort en heb ik tijdens de zomer een heerlijk koele slaapkamer en niet dat het daar tegen de 30 graden is.
Overigens heb ik in 2020 een airco aangeschaft (1 buitenunit met 3 binnenunits) en ben er nog steeds heel erg blij mee: niet alleen vanwege het koelen in de zomer maar -onverwacht- ook vanwege het bijverwarmen in het voor- en najaar.
Dus een intrinsieke opbrengst waar ik geen terugverdientijd voor hoef te weten of ga uitrekenen.
(zo'n ding vreet nogal wat stroom trouwens)
Heel veel plezier met je nieuwe aanschaf!
Als ik een tip mag geven mbt de airco? Installeer op de bovenverdieping een flinke en beneden eventueel een kleinere. Zet de airco boven aan laat de deuren open van die ruimtes die je gekoeld wil hebben.DikkieDick schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:29:
[...]
Dat gaat bij mij ook gelden: terugleveren met de boete. Dat zit er sowieso wel in, want een modelcontract is toch aanzienlijk ongunstiger. De batterij zorgt er wel voor dat ik dusdanig minder teruglever dat die boete lager is. Overigens ben ik aan het oriënteren op een airco en die kan ook wat stroom souperen op zonnige dagen in de zomer om de woonkamer koel te houden. Oké , die investering is natuurlijk ook weer tig malen hoger dan de terugleverboete. :-) Maar dan gaat het meer om het comfort en heb ik tijdens de zomer een heerlijk koele slaapkamer en niet dat het daar tegen de 30 graden is.
Is heel aangenaam!
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
Airco gebruiken om in de tussenseizoenen bijkomend je woonkamer te verwarmen is ook interessant als je teveel opwekt.DikkieDick schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:29:
[...]
De bovenverdieping is wat kleiner dan de benedenverdieping. Deuren blijven bij voorkeur dicht want wil niet kat altijd op mijn kamer hebben en die mag van de kinderen wel weer on hun kamer komen. Weliswaar gaf iemand idd al aan om als je deuren open laat op bovenste verdieping je ook gelijk de andere kamer zou kunnen koelen.SatScan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:50:
[...]
Als ik een tip mag geven mbt de airco? Installeer op de bovenverdieping een flinke en beneden eventueel een kleinere. Zet de airco boven aan laat de deuren open van die ruimtes die je gekoeld wil hebben.
Is heel aangenaam!
We raken een beetje offtopic. Heb 2 offertes binnen, waarvan 1 gezien de prijs sowieso af gaat vallen en vrijdag komt een 3e.
aka pluim003
of net andersomSatScan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:50:
[...]
Als ik een tip mag geven mbt de airco? Installeer op de bovenverdieping een flinke en beneden eventueel een kleinere. Zet de airco boven aan laat de deuren open van die ruimtes die je gekoeld wil hebben.
Is heel aangenaam!
hier juist de airco laten plaatsen voor verwarmen in de winter
Mijn meter heeft ook een IR aansluiting. Maar die staat niet aan.Humungus schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:01:
Als alles meezit krijg in aanstaande zaterdag mijn batterijen en ik ben dan ook alvast bezig met de nodige voorbereidingen. Naar ik hoop krijg ik dan ook meteen de CT003 dongle, en nu lijkt het erop deze CT003 ook infrarood kan worden aangestuurd. Mijn slimme meter is een ISKRA AM550 en deze lijkt dat te ondersteunen. In dat geval zou ik de P1 dongle van HomeWizard misschien kunnen laten zitten en is er dus geen splitter nodig. Heeft iemand dit al eens geprobeerd?
En zover ik het heb kunnen vinden word bij de meeste meters waar hij wel geactiveerd staat de IR uitgeschakeld als er een p1 aangesloten zit. Dus dan is het 1 van 2 .
Dus u zou het kunnen testen maar de werking is niet gegarandeerd.
Bij mij heb ik de CT003 wel in de splitter geprikt naast HW P1 en de Tibber Pulse. Op de splitter zat al een 5 V voeding en de CT003 heb ik ook via de bijgeleverde adapter aangesloten. Tot nu toe werkt alles hier prima, het werkte overigens ook met de Homewizard P1 hier ook al goed. Mijn slimmer meter Iskra AM550 (DSMR 5) staat overigens nog niet bij de kiesbare meters van de CT003. Hij staat nu ingesteld op een Kaifa MA304-P1 en dat werkt prima. De verbruiksdata van de CT003 loopt ook 100% synchroon met die van HomeWizard.stekkertjenl schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:46:
De ervaring tot nu toe is bij ons dat wanneer de P1 meter zonder splitter word aangesloten deze stabiel draait. De splitter kan voor onderbrekingen zorgen
[ Voor 82% gewijzigd door Septillion op 03-02-2025 15:18 ]
Nu staat er een hoop info die niet allemaal van toepassing zijn. En een hoop moeilijke woorden en voor de gene die de pagina vertaald komen er onduidelijke dingen uit.
Is het geen idee voor de gene die niet heel technisch zijn maar wel handig genoeg om zich er mee te redden een duidelijke stap voor stap uitleg te geven in het nederlands. En puur alleen om de p1 van hw te emuleren en de andere dingen weg te laten ? En ook boven aan de benodigdheden . Dan kunnen misschien mensen met een iets monder technische ondergrond zich er ook mee redden. En zelf uitmaken of ze het kunnen of denken dat gaat mijn petje te boven. Uiteraad ook handig voor mensen die al een p1 van hw hebben en geen extra meters in hun meterkast willen hebben.
Hier zitten ook mensen tussen die graag iets willen leren. En knutselen en proberen. En dat kan ook geen kwaad 😄.
Zelf snap ik het tot zekere hoogte. Ik heb het nog niet geprobeerd dus weet niet tot hoever ik kom. Maar zit er aan te denken een gokje te wagen. Maar wat mij opviel dat er info staat wat voor een lijst aan meters geld..maar de helft voor nu niet van toepassing is.
Gewoon een idee voor iemand die daar zin aan heeft. Of misschien mensen zou willen helpen.
[ Voor 6% gewijzigd door TinusB op 03-02-2025 14:24 ]
Ben ik ook erg benieuwd naar!Humungus schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:01:
Als alles meezit krijg in aanstaande zaterdag mijn batterijen en ik ben dan ook alvast bezig met de nodige voorbereidingen. Naar ik hoop krijg ik dan ook meteen de CT003 dongle, en nu lijkt het erop deze CT003 ook infrarood kan worden aangestuurd. Mijn slimme meter is een ISKRA AM550 en deze lijkt dat te ondersteunen. In dat geval zou ik de P1 dongle van HomeWizard misschien kunnen laten zitten en is er dus geen splitter nodig. Heeft iemand dit al eens geprobeerd?
Alle Belgische digitale meters van Sagemcom hebben ook infrarood. Maar weet niet of ze functioneren. In de handleidingen van Fluvius is er niets over te vinden. Zal het testen eens ik de CT003 ontvangen heb.Siert192 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:21:
[...]
Ben ik ook erg benieuwd naar!
[Afbeelding]
kdhoe schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:31:
[...]
Alle Belgische digitale meters van Sagemcom hebben ook infrarood. Maar weet niet of ze functioneren. In de handleidingen van Fluvius is er niets over te vinden. Zal het testen eens ik de CT003 ontvangen heb.
Ik heb er ook veel tijd ingestoken hoor. Maar ondertussen weet ik vele problemen op te lossen. Wil je eventueel dat ik een kleine guide maak?TinusB schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:21:
Er word vaak gesproken over een shelly emulator. Als je de HW p1 meter met de HA hebt gekoppeld de p1 van HW wel goed werkt op de marstek omdat de accu denkt de info van een shelly te krijgen.
Nu staat er een hoop info die niet allemaal van toepassing zijn. En een hoop moeilijke woorden en voor de gene die de pagina vertaald komen er onduidelijke dingen uit.
Is het geen idee voor de gene die niet heel technisch zijn maar wel handig genoeg om zich er mee te redden een duidelijke stap voor stap uitleg te geven in het nederlands. En puur alleen om de p1 van hw te emuleren en de andere dingen weg te laten ? En ook boven aan de benodigdheden . Dan kunnen misschien mensen met een iets monder technische ondergrond zich er ook mee redden. En zelf uitmaken of ze het kunnen of denken dat gaat mijn petje te boven. Uiteraad ook handig voor mensen die al een p1 van hw hebben en geen extra meters in hun meterkast willen hebben.
Hier zitten ook mensen tussen die graag iets willen leren. En knutselen en proberen. En dat kan ook geen kwaad 😄.
Zelf snap ik het tot zekere hoogte. Ik heb het nog niet geprobeerd dus weet niet tot hoever ik kom. Maar zit er aan te denken een gokje te wagen. Maar wat mij opviel dat er info staat wat voor een lijst aan meters geld..maar de helft voor nu niet van toepassing is.
Gewoon een idee voor iemand die daar zin aan heeft. Of misschien mensen zou willen helpen.
Dat gaat enkel als je home assistant hebt en een P1 meter. Zelf had ik nog geen kennis van HA en ben zeer blij dat ik het geinstalleerd heb. echt een leuk programma. Zeker nu de Marstek ermee werkt
Ook een grote dank aan @kdhoe om me te helpen bij problemen.
Hier idem, zelfde meter alleen productie datum 2019 en okt 2020 geïnstalleerd.Humungus schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:01:
Maar ik ga zeker dat infrarood geval proberen de AM550 staat ook nog niet in de lijst.
Niet voor P1 en niet voor IR.
Het wordt dus eentje prikken en kijken hoe dat uitpakt.
De batterij wordt in de ontwerpfase al verkocht terwijl er nog heel veel aan de soft gesleuteld moet worden.
Ik vind dat een slechte zaak.
Dit kun je vrij makkelijk en snel controleren. Kijk met de camera van een mobiele telefoon naar de infrarood ledjes van die meter. Als ze data versturen dan lichten ze op als je via je scherm kijkt.kdhoe schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:31:
[...]
Alle Belgische digitale meters van Sagemcom hebben ook infrarood. Maar weet niet of ze functioneren. In de handleidingen van Fluvius is er niets over te vinden. Zal het testen eens ik de CT003 ontvangen heb.
Probeer het maar eens met een afstandsbediening van een TV of iets dergelijks. Druk op een willekeurig knopje en kijk via je scherm naar het infrarood ledje. Je zal het zien flikkeren.
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
ok sorryMaxwp schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:16:
[mbr]<knip> Link drops worden niet gewaardeerd. Als je denk een nuttige link te hebben mag je deze voorzien van tekst en uitleg[/]
het is een video over de p1 van marstek die bij een youtuber in belgie was aangekomen met uitleg erover
leek me wel interessant om te delen hier
leek me dat de youtube video titel eigenlijk zichwel wel uitlegde.
hierbij dan de uitleg waarom en ik neem aan dat het goed is nu wel de link te plaatsen?
YouTube: MARSTEK P1 METER UITPAKKEN EN INSTELLEN (En wat met HomeWizard P1 me...
hij is niet tevreden over de externe antenne en blijkbaar ook niet de range die er ondanks de antenne is.
verder krijg hij hem niet werkende ivm nog missende slimme meters
[ Voor 9% gewijzigd door Maxwp op 03-02-2025 15:24 ]
Alleen waren er op dit forum gisteren en vandaag al vier mensen je voor ...Maxwp schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:22:
[...]
ok sorry
het is een video over de p1 van marstek die bij een youtuber in belgie was aangekomen met uitleg erover
leek me wel interessant om te delen hier
leek me dat de youtube video titel eigenlijk zichwel wel uitlegde.
hierbij dan de uitleg waarom en ik neem aan dat het goed is nu wel de link te plaatsen?
hij is niet tevreden over de externe antenne en blijkbaar ook niet de range die er ondanks de antenne is.
verder krijg hij hem niet werkende ivm nog missende slimme meters
Siert192 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:28:
[...]
Alleen waren er gisteren en vandaag al vier mensen je voor ...
te veel postst om dat niet te missen
Briljant! ga ik vanavond even testenDoggieman schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:17:
[...]
Dit kun je vrij makkelijk en snel controleren. Kijk met de camera van een mobiele telefoon naar de infrarood ledjes van die meter. Als ze data versturen dan lichten ze op als je via je scherm kijkt.
Probeer het maar eens met een afstandsbediening van een TV of iets dergelijks. Druk op een willekeurig knopje en kijk via je scherm naar het infrarood ledje. Je zal het zien flikkeren.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
:strip_exif()/f/image/yIkqDjSFihiBOsoocFhvsGLS.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/0sTtGEkc6jtsjQXly8fZbDVS.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dRhGxhEBKkkv1aQpf6FSbAhf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dDALIJwLaWnC8n7yRh3zbIbN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/89Ktp7RmFmrC0qvwZsj3Tzxk.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/1Pb7eoyZM4V2YiIUgfbH7GHe.png?f=fotoalbum_large)