Ik weet niet waar je naar op zoek bent, maar dat is gewoon vragen om miserie en uiterst gevaarlijk.Sniper-JP schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:13:
Misschien al eens besproken maar zie door de bomen het bos niet meer in de lange lijst berichten.
Mijn accu is besteld bij Smart-Charged en komt naar verwachting volgende week vrijdag (7-2) binnen.
Nu heb ik het volgende bedacht maar vraag me af of dit gaat werken.
je laad de accu volledig op en sluit dan de omvormer van de zonnepanelen aan op de backup van de accu.
vervolgens zet je de hoofdschakelaar van de woning uit om terug leveren te voorkomen.
op een zonnige dag zouden dan in mijn idee de zonnepanelen blijven werken op de accu en lade ze meteen de accu op. daarnaast kun je dan de overtollige stroom gewoon gebruiken in je huis.
mijn zonnepanelen hebben een max opbrengst van 9450 WP dus stroom genoeg.
kan dit werken en nog veel interessanter heeft iemand dit wel een getest ?
je bent dan helemaal off grid en niemand die piept over terug lever kosten etc. (woon en België en geen saldering hier. heb dynamisch contract)
wordt het bewolkt zul je zaken moeten uitschakelen of meer accus gebruiken maar dat is stap 2
daarbovenop, je hebt dynamisch contract in BE, dus wat is het probleem? die paar uurtjes dat het eens negatief kan gaan aan enkele microcent? Als je dat wil vermijden zet dan gewoon een schakeling tussen je omvormer of plaats schakelingen achter je panelen die ze in groepen kan afzetten.
wat jij wil doen is echt de marge opzoeken en je gaat meer geld kwijtspelen en risico opbouwen dan de kost van de teruglevering.
als je echt een goed systeem wil, neem dan een batterij EMS (zelf of leverancier) die gemiddeld eigen verbruik kent, de belpex weet en rekening kan houden met eigen opbrengst en dus zorgtd at de batterij de capaciteit kan opnemen die je opwekt. Als 1 + 1 + 1 niet 3 is dan zit je ook gewoon met een onbalans in je PV/batterij/contract en dan zou ik daar eerder op onderzoek gaan.
BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V155/219), CT003 ( v118) ), DM XS212 1fase
:strip_exif()/f/image/m2oDtghioKWI5PFa5ok1LRJv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5w1UDP0bQMPYHgDOKsRpbapR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RH7F4IUydMaqtTAbYpkqsak2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/g3b9q3xihlztYcmant1kWwPR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/afdAWH0PUbpDOwpmBFEFNtli.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/obc7YoVJ7SW9COMV5GggDme1.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/c9PbcaOL8TfosIhsITu9r4vX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qdg6XTy6CpmhEPTRn6ssArzs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2hZcjX0eD5Uo5MPRmlGCSQvm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rm6subCztcm0ZJqoQn0jWKxn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dxSreVlyJ7ziNG8aMq7f8Liy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/z3AABNSMVAZsmY74cPd3FidY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pa9oddUBJJApJUN6jJKw23rZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QnRMQ1XlWVhv14Qo4FZkuqHV.jpg?f=fotoalbum_large)