Met de P1 meter van marstek werkt de ai modus heel goed en stabiel
- Stekkerbatterij
- Registratie: November 2024
- Laatst online: 27-01 12:15
Bedrijfsaccount Stekkerbatterij
Hee Joey, ben benieuwd volgende weekStekkerbatterij schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:27:
A-label (huur)bungalow 90m2 4800WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu, lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos
- Stekkerbatterij
Beetje vreemd dat deze ook geen fase getallen weer geeft.
- Stekkerbatterij
Hij verrekend ze wel met elkaar bij het totaalPeter-59 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:46:
[...]
Beetje vreemd dat deze ook geen fase getallen weer geeft.
Kleine update. Zoals stekkerbatterij zegt over de p1 meter van Marstek.
Werkt in zelfconsumptiemodel ook prima. Ik heb nog een manier gevonden om te kijken wat hij doet. Ik hou al jaren mijn verbruik en opwek bij met een toon thermostaat (geroot). Laat nu goed zien wat er gebeurt. Het huis verbruikt constant ongeveer wat de zonnepanelen opwekken. Hij telt het laadvermogen op bij het verbruik. Zodat het lijkt of je steeds alle zonnestroom verbruikt. Maar als je dan gaat kijken wat de afname van het net is dan houd hij dat netjes rond de nul. Af en toe even naar de 50 of 80 watt. Maar dat is de vertraging van 10 seconden van de slimme meter. Daar kom ik niet onderuit.
:strip_exif()/f/image/RWxPP4mvhRaN4VaeEvUEMNh7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/x4HMdYAVUOEThExdbpgNbIpG.jpg?f=fotoalbum_large)
Kleine toevoeging. Toen mijn vrouw vanmorgen de broodjes in de oven deed stond de batterij netje 2,5 kw terug te leveren. Ben niet ontevreden
Werkt in zelfconsumptiemodel ook prima. Ik heb nog een manier gevonden om te kijken wat hij doet. Ik hou al jaren mijn verbruik en opwek bij met een toon thermostaat (geroot). Laat nu goed zien wat er gebeurt. Het huis verbruikt constant ongeveer wat de zonnepanelen opwekken. Hij telt het laadvermogen op bij het verbruik. Zodat het lijkt of je steeds alle zonnestroom verbruikt. Maar als je dan gaat kijken wat de afname van het net is dan houd hij dat netjes rond de nul. Af en toe even naar de 50 of 80 watt. Maar dat is de vertraging van 10 seconden van de slimme meter. Daar kom ik niet onderuit.
:strip_exif()/f/image/RWxPP4mvhRaN4VaeEvUEMNh7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/x4HMdYAVUOEThExdbpgNbIpG.jpg?f=fotoalbum_large)
Kleine toevoeging. Toen mijn vrouw vanmorgen de broodjes in de oven deed stond de batterij netje 2,5 kw terug te leveren. Ben niet ontevreden
[ Voor 4% gewijzigd door Houtje01 op 26-01-2025 14:08 ]
PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride
Ik stond net ook 2.5 Kw terug te leveren zag ik, ik op een drafje naar de keuken........maar geen vrouw die de broodjes erin deed? Zit die functie misschien in HA of heb jij al een nieuwe FW update??Houtje01 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:03:
Kleine update. Zoals stekkerbatterij zegt over de p1 meter van Marstek.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
A-label (huur)bungalow 90m2 4800WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu, lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos
Wat ik niet begrijp wat de rol van de p1 meter in de ai mode is. Dit heette in v416 nog trade. Op basis van ingestelde in en verkoopprijzen op de energiemarkt. Wat is dan nieuw aan de ai en de rol van de p1 meter. In v416 kreeg ik trade prima aan het werk. Maar in ai op geen enkele manier meer. Wellicht zie ik iets over het hoofd.
3 x Marstek Venus E. Firmware 1.49. 1 op fase 1, 1 op fase 2 en 1 op alle drie de fases. CT003 P1.
@Janp1963 Geen firmware update. Wel een vrouw. Misschien dat, dat het is? Lol
PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride
Wat houdt de ai functie in, kijkt de batterij zelf naar het slimste moment waarop die moet gaan laden of ontladen en hoef je zelf alleen maar aan te geven wat het minimale verschil moet zijn, of moet je toch nog zelf elke dag kijken wat een goed tijdstip is om te laden en te ontladen?
Dit klopt volgens mij ook niet. In de CT weergave is de batterij aan het ontladen met 1074W, en in de Home page is de batterij aan het opladen met 2294W. Het totaal verbruik is 3335W omdat de batterij 2294W in beslag neemt plus het verbruik in huis, hoezo 1074W Discharge? Dat kan niet, Charge en Discharge tegelijkertijd 🤔
En omdat de data niet terecht komt op de juiste plek bij de batterij, wordt de batterij verkeerd aangestuurd. 1074x2 is ongeveer wat je aan het Laden bent. De batterij ziet Verbruik als terug levering en met hetzelfde vermogen gaat hij opladen om het te compenseren, maar eigenlijk is de batterij met het dubbel vermogen van het verbruik aan het Laden.
[ Voor 16% gewijzigd door Luso op 26-01-2025 14:52 ]
Hij is vol inmiddels.
Op zich valt het mooi binnen de opwek maar hij was klaar en 100%.
Nu is hij ineens 99% en doet nu en dan een klein hikje laden.
Het blijft allemaal wat rommelig.
:strip_exif()/f/image/juEs7mbn2JpqruY5DEL4qzFe.jpg?f=fotoalbum_large)
Op zich valt het mooi binnen de opwek maar hij was klaar en 100%.
Nu is hij ineens 99% en doet nu en dan een klein hikje laden.
Het blijft allemaal wat rommelig.
:strip_exif()/f/image/juEs7mbn2JpqruY5DEL4qzFe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nTpIatOMN8hOgYTB9Ntj1Ak1.jpg?f=fotoalbum_large)
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ok ik ben serieus geïnteresseerd om deze batterij van 5kw te kopen.
Maar ik toch nog enkele vragen :-)
Ik heb momenteel nog geen digitale meter (deze komt nog (verplicht) maar weet nog niet wanneer (België).
Ik wil de batterij alsnog op voorhand aankopen dat alles al klaar en getest is als de nieuwe digitale meter wordt geplaatst.
Kan ik de batterij nu al gebruiken zonder de P1? Zit enkel de p1 meter in de verpakking of ook de ct klemmen of zijn deze afzonderlijk bij te betalen of moet ik tussen beide kiezen bij de bestelling?
Ik ben redelijk technisch, dus dan voorlopig de koppeling maken met HA en modbus? en later dan via de p1? Zodat ik alles kan uitlezen en sturen. Ik heb nu al een modbus kwh meter etc maar dat zal allemaal wel niet compatibel zijn.
Ik ga ook zeker de ups functie gebruiken. Klopt het dat ik aan deze ups "uitgang" micro inverters met zonnepanelen kan aansluiten (tot 2500w) om zo de runtime te verlengen van de batterij als de zon schijnt? Is dit dan enkel mogelijk als het toestel off-grid werkt? of kan dit permanent aangesloten blijven en als het grid uitvalt en de zon schijnt kan ik langer met de batterij blijven werken?
Ik veronderstel dat het overal dezelfde prijs is 1899€ geleverd of zijn er afhaaladressen? Zijn er ergens kortingen als ik er meerdere bestel?
Maar ik toch nog enkele vragen :-)
Ik heb momenteel nog geen digitale meter (deze komt nog (verplicht) maar weet nog niet wanneer (België).
Ik wil de batterij alsnog op voorhand aankopen dat alles al klaar en getest is als de nieuwe digitale meter wordt geplaatst.
Kan ik de batterij nu al gebruiken zonder de P1? Zit enkel de p1 meter in de verpakking of ook de ct klemmen of zijn deze afzonderlijk bij te betalen of moet ik tussen beide kiezen bij de bestelling?
Ik ben redelijk technisch, dus dan voorlopig de koppeling maken met HA en modbus? en later dan via de p1? Zodat ik alles kan uitlezen en sturen. Ik heb nu al een modbus kwh meter etc maar dat zal allemaal wel niet compatibel zijn.
Ik ga ook zeker de ups functie gebruiken. Klopt het dat ik aan deze ups "uitgang" micro inverters met zonnepanelen kan aansluiten (tot 2500w) om zo de runtime te verlengen van de batterij als de zon schijnt? Is dit dan enkel mogelijk als het toestel off-grid werkt? of kan dit permanent aangesloten blijven en als het grid uitvalt en de zon schijnt kan ik langer met de batterij blijven werken?
Ik veronderstel dat het overal dezelfde prijs is 1899€ geleverd of zijn er afhaaladressen? Zijn er ergens kortingen als ik er meerdere bestel?
Ze gaan als warme...
Bestelling voor 5.12kw geplaatst.
Nu even een paar dgn duimen draaien ;-)
Bestelling voor 5.12kw geplaatst.
Nu even een paar dgn duimen draaien ;-)
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Als je de haaksestekkers vindt heb ik ook interesse, ik wil ook gelijk de kabels vervangen door 3G2,5. Ik kom alleen dezelfde stekkers tegen als ik op Betteri zoek.oeby schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:50:
In de review van Ketelklets heeft hij het er over dat er geen normale haakse stekker in kan. Ik heb even gekeken en dat klopt voor de eerste batterij die ik binnen heb maar de laatste kan het wel. Dit lijkt dus al te zijn aangepast.
[Afbeelding]
Zoek je deze?
https://www.h2expert.de/v...betteri-winkelstecker-900
Bij amazon de verlengkabel veel duurder maar wel op lengte te koop en dan kan je alsnog de andere kant afknippen
https://www.amazon.nl/-/nl/dp/B0CJGYRHSZ
Bij amazon de verlengkabel veel duurder maar wel op lengte te koop en dan kan je alsnog de andere kant afknippen
Elke doe-het-zelf zaak heeft haakse stekkers en 3x2,5 rubber kabel.Luso schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:16:
[...]
Als je de haaksestekkers vindt heb ik ook interesse, ik wil ook gelijk de kabels vervangen door 3G2,5. Ik kom alleen dezelfde stekkers tegen als ik op Betteri zoek.
ook als er zonneenergie over is tov van je verbruik ?Stekkerbatterij schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:27:
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Heeft die nieuwe dan ook een ander versienummer oid?oeby schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:50:
In de review van Ketelklets heeft hij het er over dat er geen normale haakse stekker in kan. Ik heb even gekeken en dat klopt voor de eerste batterij die ik binnen heb maar de laatste kan het wel. Dit lijkt dus al te zijn aangepast.
Kun je meerdere batterijen tegelijk in 1 woning gebruiken?oeby schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:50:
[Afbeelding]
Ik dacht dat daar een speciale soort box voor nodig was waarop de batterijen dan worden aangesloten en dat die box nog niet beschikbaar is.
Wat is op dit moment de beste leverancier om te bestellen als je de accu snel wil hebben? Ik lees wat wisselende ervaringen over de echte levertijd hier namelijk..
Vandaag eindelijk kunnen testen met hardware shelly, laatste softwareversies en zonneopbrengst groter dan verbruik. Helaas, vannacht alles mooi op MON gehouden tot batterij "leeg" was in AI mode. Vanmiddag in AI mode zonne-energie 2100 W op overschot volgens HW P1, batterij zelf leeg en toch geen opladen, ook niet als ik hem op self consumption zet. . Dan maar op manual batterij weer wat geladen tot 1500 Wh . Gaat dan MON regelen op basis van de gegevens van de shelly terwijl er bijna 400 W zonneenergie volgens P1 van HW naar het net gaat. en de batterij dus niet gaat laden. Ik kan het effe niet meer volgen. Ben echt wel benieuwd naar de resultaten in AI en selfconsumption mode als er meer opbrengst is van de panelen dan verbruik met hardware shelly, hardware P1 van HW en CT003 P1 van Marstek incl screen shots van HW , shelly en marstek zoals hieronder .
:strip_exif()/f/image/kKyg0rmEtbVgREJF7c2RCKOy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7cx5RaxSQNoMnvZoEF8VgyjH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/C03loMvvC3PtVzAPfrYq6wNM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kKyg0rmEtbVgREJF7c2RCKOy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7cx5RaxSQNoMnvZoEF8VgyjH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/C03loMvvC3PtVzAPfrYq6wNM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bYlTE9aMqtX2y2mEnZlcltBo.jpg?f=fotoalbum_large)
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Ik heb besteld bij een leverancier die hier nu niet meer reageert, het is dat ik kon bestellen met een kortingscode, op whatsapp wel een snelle reactie. Levertijd 8 werkdagen.CopyCatz schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:00:
Wat is op dit moment de beste leverancier om te bestellen als je de accu snel wil hebben? Ik lees wat wisselende ervaringen over de echte levertijd hier namelijk..
Zo dra ik hem binnen heb of meer info heb zal ik hier een recensie schrijven.
Net nog even navraag gedaan, de leverancier heeft bevestigd om de thuis batterij te leveren met de p1 meter.
[ Voor 9% gewijzigd door evanurk op 26-01-2025 17:31 ]
/f/image/fd4hxxLQoFBIU8zayh7TQa6l.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/RAhGB6k8brizl4ufO59ZdpDa.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/dDgyDK9fJ5uQAICS7DaOSPEv.png?f=fotoalbum_large)
Verslagje dag 2 AI mode met HW P1 koppeling.
Meer zon vandaag. Batterij heeft wat mij betreft heel goed NOM gedraaid. Over de middag even een piek in verbruik door de oven (3600Watt).
Geen verbrekingen gehad voor zover ik kan zien. RTE 76%.
Nu is ie leeg.
AI mode weet ik ook niet 100% wat ie doet. Hij laadt wat bij als de stroom goedkoop zou zijn snachts (Heb ik nu handmatig gedaan). En werkt anders NOM.
Nee, zelfde. alleen de aansluitingen zitten op een andere plekCopyCatz schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:37:
[...]
Heeft die nieuwe dan ook een ander versienummer oid?
Reageer ook maar eens, eerste keer in jaren, oeps 😄 heb de 5,12 kwh ook binnen deze week. Dacht hem gisteren succesvol gekoppeld te hebben, en kon ai modus aan doen maar niks.
Lees veel vragen/problemen met ios. Het is mij er mee gelukt. Zowel een iphone als ipad.
Voor de zekerheid mijn stappen.
Alles van homewizard uit. Inclusief p1. Accu uit.
(Evt vast ip geven, iig ip in zelfde range/subnet)
P1 aan. Wachten tot hij groen is.
Accu aan, wachten tot je op Bluetooth en wifi hebt.
Ct knop drukken, vervolgens p1, waarschijnlijk crashed de app de eerste 10x 😅 geef niet op!
P1 aanklikken, wachten tot lader klaar is en hij verbonden is.
Klik dan op configureer. Let goed op het mislukt bericht lijkt hetzelfde als het ging fout bericht.
(Ligt aan mij las er overheen).
Maar alsnog hij ging 2-3 fout en toen goed.
Af en toe verbreekt de verbinding met de p1 maar meeste gevallen max 2 min bij mij.
(Vergeet niet nu alle homewizard dingen weer aan te doen)
Verder is mijn ervaring positief 👍🏽 de “verliezen” met laden en ontladen lijken nog mee te vallen. Heb nog geen harde cijfers, sinds gister middag een meter er tussen. En pas vandaag de p1 werkend (door eigen onoplettendheid)
Hij lijkt goed te reageren in ai mode op zon. En op hoog gebruik (bijv warmtepomp die aanslaat).
Ook leverde hij terug op het duurste moment, maar dat kan toeval zijn 😁. Dus ben benieuwd naar de komende tijd. Wil ook nog de modbus aanpak proberen binnenkort om hem evt aan te sturen met homeassistant.
Lees veel vragen/problemen met ios. Het is mij er mee gelukt. Zowel een iphone als ipad.
Voor de zekerheid mijn stappen.
Alles van homewizard uit. Inclusief p1. Accu uit.
(Evt vast ip geven, iig ip in zelfde range/subnet)
P1 aan. Wachten tot hij groen is.
Accu aan, wachten tot je op Bluetooth en wifi hebt.
Ct knop drukken, vervolgens p1, waarschijnlijk crashed de app de eerste 10x 😅 geef niet op!
P1 aanklikken, wachten tot lader klaar is en hij verbonden is.
Klik dan op configureer. Let goed op het mislukt bericht lijkt hetzelfde als het ging fout bericht.
(Ligt aan mij las er overheen).
Maar alsnog hij ging 2-3 fout en toen goed.
Af en toe verbreekt de verbinding met de p1 maar meeste gevallen max 2 min bij mij.
(Vergeet niet nu alle homewizard dingen weer aan te doen)
Verder is mijn ervaring positief 👍🏽 de “verliezen” met laden en ontladen lijken nog mee te vallen. Heb nog geen harde cijfers, sinds gister middag een meter er tussen. En pas vandaag de p1 werkend (door eigen onoplettendheid)
Hij lijkt goed te reageren in ai mode op zon. En op hoog gebruik (bijv warmtepomp die aanslaat).
Ook leverde hij terug op het duurste moment, maar dat kan toeval zijn 😁. Dus ben benieuwd naar de komende tijd. Wil ook nog de modbus aanpak proberen binnenkort om hem evt aan te sturen met homeassistant.
- Stekkerbatterij
De ai mode gebruikt de overtollige zonne energie en laadt ook bij op de dynamische goedkoopste uren van de dag. Dus een mooie combinatie wanneer er zoals nu minder zon is.Marcel Davids schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:20:
[...]
Wat ik niet begrijp wat de rol van de p1 meter in de ai mode is. Dit heette in v416 nog trade. Op basis van ingestelde in en verkoopprijzen op de energiemarkt. Wat is dan nieuw aan de ai en de rol van de p1 meter. In v416 kreeg ik trade prima aan het werk. Maar in ai op geen enkele manier meer. Wellicht zie ik iets over het hoofd.
Ik ben ook geïnteresseerd in deze batterij maar zit nog met een “creatief” vraagje. Zou je deze ook kunnen opladen aan een elektrische wagen die V2L ondersteunt?
Zo ja, kan je de batterij dan aansturen dat hij moet laden tot hij vol is?
Dat zou inderdaad ook een mogelijkheid kunnen zijn. Maar direct zou natuurlijk nog mooier zijn.gielz schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 21:08:
[...]
Als je Home Assistant hebt zou je de KWH meter naar Shelly kunnen simuleren en dan de Shelly toevoegen als meter.
Als iemand dat voor elkaar heeft gekregen dan hoor ik het graag.
Weet iemand of het mogelijk is om een andere wifi antenne op de accu te zetten? Bij bv de CT001 kun je de antenne losdraaien en er eventueel een andere opzetten. Ik zou dat graag op de accu ook willen doen voor beter bereik maar kreeg het nog niet los en voordat ik iets sloop…
@Ruud871 twee posts terug heb ik toevallig net omschreven hoe het gelukt is direct met de p1 van homewizzard 😄
Ruud871 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:01:
[...]
Dat zou inderdaad ook een mogelijkheid kunnen zijn. Maar direct zou natuurlijk nog mooier zijn.
Als iemand dat voor elkaar heeft gekregen dan hoor ik het graag.
Ik zit momenteel nog 10 maanden vast aan een vast contract bij mijn energieleverancier.
Nu ben ik benieuwd naar de btw-vrijstelling regeling en of deze regeling van toepassing is als je een dynamisch contract hebt.
In het verleden had ik een dynamisch contract, en ik vroeg me af of het mogelijk is om dat contract te gebruiken om aanspraak te maken op de regeling, ondanks dat ik nu in een vast contract zit. Er zijn veel onzekerheden over hoe dit precies gecontroleerd wordt, vooral of ze gaan kijken bij welke energieleverancier je zit en welk type contract je hebt.
Weet iemand of je via een dynamisch contract nog in aanmerking kunt komen voor de regeling, zelfs als je nu vastzit aan een ander type contract? Moet je bijvoorbeeld overstappen naar een dynamisch contract om te profiteren van deze regeling, of kan ik alsnog gebruik maken van mijn eerdere contract?
Is iemand dit al gelukt met de Marstek?
Nu ben ik benieuwd naar de btw-vrijstelling regeling en of deze regeling van toepassing is als je een dynamisch contract hebt.
In het verleden had ik een dynamisch contract, en ik vroeg me af of het mogelijk is om dat contract te gebruiken om aanspraak te maken op de regeling, ondanks dat ik nu in een vast contract zit. Er zijn veel onzekerheden over hoe dit precies gecontroleerd wordt, vooral of ze gaan kijken bij welke energieleverancier je zit en welk type contract je hebt.
Weet iemand of je via een dynamisch contract nog in aanmerking kunt komen voor de regeling, zelfs als je nu vastzit aan een ander type contract? Moet je bijvoorbeeld overstappen naar een dynamisch contract om te profiteren van deze regeling, of kan ik alsnog gebruik maken van mijn eerdere contract?
De accu laad tot hij vol is. Maar dan blijft je auto terugleveren aan je huis/net hij geeft geen signaal o.i.d. Je kan er natuurlijk een kwh meter tussen zetten bij de batterij. En als de lijn ipv negatief rond de 0 is een signaal sturen met bijv homeassistant. Maar moet dan ook mogelijk zijn met je auto/laadpaal. Dus in theorie kan het 😄Snakey_tv schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:46:
Ik ben ook geïnteresseerd in deze batterij maar zit nog met een “creatief” vraagje. Zou je deze ook kunnen opladen aan een elektrische wagen die V2L ondersteunt?
Alternatief is een connectie ook in homeassistant opzetten via modbus zoals in dit topic: Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling al gaat dat wat dieper de techniek in natuurlijk.
Hopelijk zeg ik niks raars zo 😄
Ik heb vandaag een volledig vol naar volledig leeg (tot stoppen door BMS) en weer volledig naar 100% vol laadtest van mijn Marstek 5.12 kWh batterij gedaan. De waarden zijn gemeten met een HW kWh meter. Die is qua waarden gegarandeerd. En ja op een aparte groep. Hierbij mijn resultaten:
Ontladen
Marstek in de app ingesteld 1500 watt ontladen manual
HW kWh meter: 1485 watt werkelijk
kWh totaal HW: 4,09 kWh werkelijk
Marstek app: 4,12 kWh restant accu 0,56 kWh 11%
Laden
Marstek in de app ingesteld op 1500 watt laden manual
HW kWh meter: 1542 watt werkelijk
KWh totaal HW: 5,15 kWh
Resultaat verlies = 4,09/5,15 = 0,79. Dwz 21% verlies.
Batterij staat tijdelijk in de huiskamer. Temperatuur : 20.5 graden
Ik ga ook nog met andere vermogens de volledige ontlaad/laadcyclus testen. Wordt dus vervolgd.
Ontladen
Laden
HW kWh meter: 1542 watt werkelijk
Batterij staat tijdelijk in de huiskamer. Temperatuur : 20.5 graden
Ik ga ook nog met andere vermogens de volledige ontlaad/laadcyclus testen. Wordt dus vervolgd.
[ Voor 4% gewijzigd door Marcel Davids op 26-01-2025 19:47 ]
3 x Marstek Venus E. Firmware 1.49. 1 op fase 1, 1 op fase 2 en 1 op alle drie de fases. CT003 P1.
Op het moment van aankoop moet je officieel aan de voorwaarden voldoen, dus ook een dynamisch contract hebben. Mogelijk doen ze daar niet moeilijk over als kort daarna een dynamisch contract in zal gaan, maar je moet je wel op een datum voor aankoop laten registreren bij de Belastingdienst. Met 10 maanden denk ik dat je er vanuit moet gaan dat je bij een controle de pineut bent.evanurk schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:23:
Ik zit momenteel nog 10 maanden vast aan een vast contract bij mijn energieleverancier.
Ik heb vandaag op automatisch volledig vol naar volledig leeg.Marcel Davids schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:37:
Ik heb vandaag een volledig vol naar volledig leeg (tot stoppen door BMS) en weer volledig naar 100% vol laadtest van mijn Marstek 5.12 kWh batterij gedaan. De waarden zijn gemeten met een HW kWh meter. Die is qua waarden gegarandeerd. En ja op een aparte groep. Hierbij mijn resultaten:
Ontladen
Laden
HE kWh meter: 1542 watt werkelijk
Ik ga ook nog met andere vermogens de volledige ontlaad/ladcyclus testen. Wordt dus vervolgd.
Volgens de HW meter is er 1,4kwh verdampt.
De accu staat nu weer op dezelfde 10% als vanochtend.
Dus dat is dan het verlies van vandaag.
Het stukje tussen laden paars en ontladen groen veroorzaakt voor een groot deel dat extra verlies vermoed ik.
Dat zijn van die stukjes dat hij de verbinding met de p1 even kwijt is of gewoon zomaar even wat doet ofzo.
Ik wacht met smart op de p1 van marstek zelf hopende dat het dan wat stabieler wordt.
:strip_exif()/f/image/Q84sRqATqaMjqJtKtQ062lhT.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door Ronald.42 op 26-01-2025 19:45 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Het is niet mijn bedoeling om hard te knutselen (geen HA of dergelijke), maar vroeg mij gewoon af als ik mijn batterij in mijn wagen plug ( de wagen is dus niet aan het net gekoppeld) via de V2L connectie, deze dan gewoon en zonder risico zou volladen?limwand schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:27:
[...]
De accu laad tot hij vol is. Maar dan blijft je auto terugleveren aan je huis/net hij geeft geen signaal o.i.d. Je kan er natuurlijk een kwh meter tussen zetten bij de batterij. En als de lijn ipv negatief rond de 0 is een signaal sturen met bijv homeassistant. Maar moet dan ook mogelijk zijn met je auto/laadpaal. Dus in theorie kan het 😄
Alternatief is een connectie ook in homeassistant opzetten via modbus zoals in dit topic: Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling al gaat dat wat dieper de techniek in natuurlijk.
Hopelijk zeg ik niks raars zo 😄
Als ik dan na pakweg 2u mijn batterij loskoppel dan kan ik die via het stopcontact terug op mijn thuisnetwerk koppelen.
Resultaat: volle batterij thuis op dagen dat er geen zon is geweest.
Is dus eigenlijk V2G maar dan met een manuele tussenkomst (het aan en afkoppelen van je batterij aan je oud resp thuisnetwerk)
Lijkt geen probleem,Snakey_tv schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:44:
[...]
Het is niet mijn bedoeling om hard te knutselen (geen HA of dergelijke), maar vroeg mij gewoon af als ik mijn batterij in mijn wagen plug ( de wagen is dus niet aan het net gekoppeld) via de V2L connectie, deze dan gewoon en zonder risico zou volladen?
Als ik dan na pakweg 2u mijn batterij loskoppel dan kan ik die via het stopcontact terug op mijn thuisnetwerk koppelen.
Is dus eigenlijk V2G maar dan met een manuele tussenkomst (het aan en afkoppelen van je batterij aan je oud resp thuisnetwerk)
( Misschien wel voor je werkgever ?)
Ik heb er vanaf gezien: volgens de letter der wet kan het inderdaad: maar de geest der wet bedoelt wat anders ...evanurk schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:23:
Een dynamisch contract volstaat, maar: als je niet echt gaat kopen en verkopen om hier mee te handelen voor anderen maar de opbrengst alleen voor jezelf als particulier gaat gebruiken, ben je geen ondernemer volgens de geest der wet. Je verklaart dus dat je hiermee handel gaat drijven en daarom dus recht hebt op BTW vrijstelling.
En daar kan de Belastingdienst je op aanspreken. Of en hoe ze dat (gaan) doen weet ik niet, maar dat is het risico dat je loopt: aan jou de keuze ...
Ik snap dat: als je als particulier niet echt onderneemt heb je ook geen recht op BTW vrijstelling.
Dat is een simpele belastingregel in Nederland ...

(of je het daar nou mee eens bent of niet doet niet ter zake)
Ik bedoel voor aan de batterij zijde, de rest heb ik gewoon liggen.Peterhardenberg schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:33:
[...]
Elke doe-het-zelf zaak heeft haakse stekkers en 3x2,5 rubber kabel.
Die winkel stuur niet naar NL. Gevonden op Amazon.deSnuffelke schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:31:
Zoek je deze?
https://www.amazon.de/Avo...x=wiela%2Caps%2C94&sr=8-6
Ah zo volgens mij moet dat kunnen ja. Dacht dat je het automatisch wilde 😄Snakey_tv schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:44:
[...]
Het is niet mijn bedoeling om hard te knutselen (geen HA of dergelijke), maar vroeg mij gewoon af als ik mijn batterij in mijn wagen plug ( de wagen is dus niet aan het net gekoppeld) via de V2L connectie, deze dan gewoon en zonder risico zou volladen?
Je bedoelt: Je wil op je werk je auto laden op kosten van de baas en daar thuis de accu mee opladen?Snakey_tv schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:46:

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Weet iemand of er al geopperd is om de dod te kunnen aanpassen
Zou zelf geen 90 maar 70 willen inzetten
Max 90% en min 20%
Levensduur extra verlengen hiermee
Zou zelf geen 90 maar 70 willen inzetten
Max 90% en min 20%
Levensduur extra verlengen hiermee
Hehe,Peterhardenberg schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:47:
[...]
Lijkt geen probleem,
( Misschien wel voor je werkgever ?)
Is vandaag eerder een theoretische situatie in mijn geval. Doch met meerdere toepassingen
De eerste is inderdaad laden op een andere locatie om thuis te gebruiken met alle terechte vragen zoals je ze stelt, zeker als het een leasing betreft.
Andere opties is bijv waar je de batterij in een off grid situatie gebruikt en je wagen gebruikt als transportmiddel van je elektriciteit van on grid locatie 1 naar off grid locatie 2.
Zie mijn latere post.Taro schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:03:
[...]
Je bedoelt: Je wil op je werk je auto laden op kosten van de baas en daar thuis de accu mee opladen?
Ik stel de technische vraag.
De ethische/juridische/fiscale/… vragen laat ik even aan mij voorbij gaan.
De situatie die jij aangeeft is trouwens vandaag al realiteit want volgens mij zijn er al goed gekeurde bidirectionele laadpalen alsook V2G auto’s.
Dan is het aan de betrokken partijen en bevoegde instanties om hierop een antwoord te formuleren.
- Stekkerbatterij
Fijn om te horen dat gebruikers deze ervaring ook hebben. Hier met ons test model de zelfde ervaring vandaag!Aldzek schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:50:
[Afbeelding]
Wat een mooi stukje van bijna nihil verbruik. Het vlakke is het moment tussen laden en ontladen(2500watt geactiveerd). Met de p1 meter werkt het gewoon zoals nodig.
De Marstek p1 meter is gelukkig onderweg en is vanaf aankomende week leverbaar. Dat maakt de batterij nu goed te gebruiken waar hij voor dient. Uiteraard zijn er nog verbeteringen toe te passen. Maar het is nu een goed werkend product te noemen.
Vraag 1: Wanneer je 2 van deze Marsteks koopt, moeten die dan ieder op een eigen fase zitten of ieder in een eigen groep (bij maximaal 800W terugleveren aan het huis)?
Vraag 2: Kun je dan maximaal 800W of 1600W leveren aan de apparaten in het huis?
Vraag 3: Indien een batterij op fase 1 zit en een apparaat op fase 2, dan kan de batterij gewoon leveren aan dat apparaat. Klopt dit?
Vraag 4: Deze batterij kan handelen op de day ahead markt. Dus met een Dynamisch energie contract kan ik de BTW terugvragen vie de KOR?
Vraag 5: Via bol.com is deze te koop van Duravolt en van Marstek zelf. Althans, dat staat op de plaatjes. Zijn er nog andere verschillen?
Vraag 6: Hoe voorkom je dat bij het laden van je EV de batterij leeggetrokken wordt?
Bedankt voor jullie antwoorden.
Vraag 2: Kun je dan maximaal 800W of 1600W leveren aan de apparaten in het huis?
Vraag 3: Indien een batterij op fase 1 zit en een apparaat op fase 2, dan kan de batterij gewoon leveren aan dat apparaat. Klopt dit?
Vraag 4: Deze batterij kan handelen op de day ahead markt. Dus met een Dynamisch energie contract kan ik de BTW terugvragen vie de KOR?
Vraag 5: Via bol.com is deze te koop van Duravolt en van Marstek zelf. Althans, dat staat op de plaatjes. Zijn er nog andere verschillen?
Vraag 6: Hoe voorkom je dat bij het laden van je EV de batterij leeggetrokken wordt?
[ Voor 16% gewijzigd door MajaMestreech op 26-01-2025 20:28 ]
Begrijp hem uiteraard en inderdaad, het kan al. Gelukkig ben ik geen werkgever met medewerkers in dienst met recente lease auto's waarmee dat kanSnakey_tv schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:08:
[...]
Zie mijn latere post.
Ik stel de technische vraag.
De ethische/juridische/fiscale/… vragen laat ik even aan mij voorbij gaan.
De situatie die jij aangeeft is trouwens vandaag al realiteit want volgens mij zijn er al goed gekeurde bidirectionele laadpalen alsook V2G auto’s.
Dan is het aan de betrokken partijen en bevoegde instanties om hierop een antwoord te formuleren.
Je kunt natuurlijk altijd het gemiddelde verbruik per km vs geladen kWh's vergelijken om te controleren of iemand er structureel misbruik van maakt.
Maar goed: In een V2L adapter kan een stekker, dus ook een Marstek.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
- Stekkerbatterij
MajaMestreech schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:12:
Vraag 1: Wanneer je 2 van deze Marsteks koopt, moeten die dan ieder op een eigen fase zitten of ieder in een eigen groep (bij maximaal 800W terugleveren aan het huis)? Bij gebruik van de 800watt hoeft dit niet perse. Het is wel aan te raden het zo veel mogelijk te verdelen.
Vraag 2: Kun je dan maximaal 800W of 1600W leveren aan de apparaten in het huis? 800W of 2500W maximaal. Met de P1 meter en de automatische modus bepaalt het gebruik van je huis natuurlijk de teruglevering vanuit de batterij tot een maximum van 2500 watt.
Vraag 3: Indien een batterij op fase 1 zit en een apparaat op fase 2, dan kan de batterij gewoon leveren aan dat apparaat. Klopt dit? Ja klopt alles word op de slimme meter verrekend.
Vraag 4: Deze batterij kan handelen op de day ahead markt. Dus met een Dynamisch energie contract kan ik de BTW terugvragen vie de KOR? Ja dat kan de batterij zeker. Ook kom je in aanmerking voor de KOR btw teruggave.
Met een vast kilometer regime en een vast thuisgebruik is het gewoon een niet erg zuinige auto.Taro schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:13:
[...]
Begrijp hem uiteraard en inderdaad, het kan al. Gelukkig ben ik geen werkgever met medewerkers in dienst met recente lease auto's waarmee dat kan
Je kunt natuurlijk altijd het gemiddelde verbruik per km vs geladen kWh's vergelijken om te controleren of iemand er structureel misbruik van maakt.

"Ik verwarm gewoon iedere dag zeer tijdig voorRonald.42 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:22:
[...]
Met een vast kilometer regime en een vast thuisgebruik is het gewoon een niet erg zuinige auto.![]()

Goedenavond allemaal.
Even een vraagje over de werking van de app van Marstek.
Na veel gedoe lijkt een en ander te reageren op de P1 m. Naar mij niet deed niet altijd even logisch dus vandaar mijn vragen.
De instelling M Manual die snap ik wel. Je voert tijden in dat je dingen wilt laten gebeuren en dat gebeurt.
De. AI instelling? Wat is de bedoeling dat hij met je kunstmatige intelligentie voor mij doet? Wanneer gaat hij lader of ontladen? Houdt hij nul op de meter? Dat wil zeggen, hij doet wel wat maar tot nu toe geen nul opm de meten.
En dan de laatste stand. Auto. Volgens mij moet hij daar laden als hij onder een prijs komt die ik heb ingesteld en ontladen als hij boven een andere prijs komt die ik heb ingesteld. Op dit moment begint hij gek genoeg te ontladen ( verkopen dus) terwijl de prijs ver onder Mijn ingestelde prijs is.
Doordat het niet allemaal even logisch lijkt, ben ik het spoor een beetje bij
Als er ergens een handleiding bestaat waar ik het zelf in nalezen vind ik het ook prima, maar die heb ik nog niet kunnen vinden
Alvast bedankt voor de moeite
Even een vraagje over de werking van de app van Marstek.
Na veel gedoe lijkt een en ander te reageren op de P1 m. Naar mij niet deed niet altijd even logisch dus vandaar mijn vragen.
De instelling M Manual die snap ik wel. Je voert tijden in dat je dingen wilt laten gebeuren en dat gebeurt.
De. AI instelling? Wat is de bedoeling dat hij met je kunstmatige intelligentie voor mij doet? Wanneer gaat hij lader of ontladen? Houdt hij nul op de meter? Dat wil zeggen, hij doet wel wat maar tot nu toe geen nul opm de meten.
En dan de laatste stand. Auto. Volgens mij moet hij daar laden als hij onder een prijs komt die ik heb ingesteld en ontladen als hij boven een andere prijs komt die ik heb ingesteld. Op dit moment begint hij gek genoeg te ontladen ( verkopen dus) terwijl de prijs ver onder Mijn ingestelde prijs is.
Doordat het niet allemaal even logisch lijkt, ben ik het spoor een beetje bij
Als er ergens een handleiding bestaat waar ik het zelf in nalezen vind ik het ook prima, maar die heb ik nog niet kunnen vinden
Alvast bedankt voor de moeite
Ik heb de Marstek vandaag ontdekt en redelijk wat door dit topic heengespit, maar deze snap ik nog niet helemaal. Mijn huidige huis heeft 1 fase, maar het huis waar ik over 2 maanden intrek 3, dus testen kan ik op het moment nog niet. Hoe kom je erachter op welke fase een groep zit? Zijn alle groepen ongeveer evenredig verdeeld over de 3 fases die je hebt en moet je hopen dat het chill is ingericht?Stekkerbatterij schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:16:
Vraag 1: Wanneer je 2 van deze Marsteks koopt, moeten die dan ieder op een eigen fase zitten of ieder in een eigen groep (bij maximaal 800W terugleveren aan het huis)? Bij gebruik van de 800watt hoeft dit niet perse. Het is wel aan te raden het zo veel mogelijk te verdelen.
[...]
Mijn plannetje is om om 10kWh te plaatsen (2 of misschien 3, van deze rakkers) en online lees ik:
De reden dat je er 4 per fase kan doen is omdat deze dan op de 800 watt staat (4x 800 = 3200w). Als ik er 3 wil op 2500 watt, zal ik dus de locaties van de dozen moeten laten afhangen op welke fase welke groep is aangesloten.uitbreidbaar tot maximaal 20,48 kWh door het parallel aansluiten van maximaal 4 units per fase.
En zit er ook een soort overspanningsbeveiliging voor een groep/fase op? Stel dat ik met 1 batterij 2500w aan uit leveren ben, in de groep staat een totaal van meer dan 16A aan, zal de zekering in de meterkast er niet uitspringen want die ziet die stroom niet, terwijl er wel meer stroom over de kabels gaat dan waar ze voor gemaakt zijn, dat zie ik als een risicootje.
Thanks!
Hier blijft 1 van de 2 batterijen laden met 600 watt.
Ik krijg het niet veranderd op welke stand ik hem ook zet. De batterij heeft nog 17%. Wat nu?
Ik krijg het niet veranderd op welke stand ik hem ook zet. De batterij heeft nog 17%. Wat nu?
Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114 -Shelly Pro 3EM-120A
- Stekkerbatterij
Ik mag hier geen reclame maken en kan niet voor andere leveranciers spreken. Wij leveren in iedergeval uit voorraad binnen 2 werkdagen in huis. Ophalen kan natuurlijk ook met een lekkere bak koffie of thee en uitleg en eventueel direct meenemen.CopyCatz schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:00:
[ Voor 10% gewijzigd door Stekkerbatterij op 26-01-2025 21:22 ]
Zie mijn post over 100 % (tot BMS waarde) ontladen en laden. Ik ga dit met verschillende vermogen met de Marstek 5.12 kWh batterij testen. Zie mijn eerste resultaten m.b.t. 1500 watt ontladen en daarna weer met 1500 watt laden.TinusB schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:12:
[...]
Het verschilt per fabrikant wat het rendament is. En elke fabrikant geeft weer wat andere aan..en niet elke accu / besturing / omvormer is gelijk kwa efficiëntie.
Het ene merk zou 15% verlies hebben en het andere 20% misschien. En of het nu daadwerkelijk uitmaakt of je nu een grote omvormer hebt of een kleine daar verschillen de meningen ook over. Uit een test van een ander merk thuisbatterij ( youtube filmpje ) was de uitkomst dat de omvormer efficiënter was als hij op 20 - 60% draaide en de efficiëntie juist af nam naarmate de omvormer op hogere vermogen draaide. Meer warmte en meer verlies. Terwijl andere weer beweren dan een kleine omvormer een beter rendament haalt. Maar een kleinere omvormer zou sneller op zijn max draaien en dan zou hij door warmte ook meer verliezen. 🤷♂️
Daarom zou ik graag een test zien van een marstek/duravolt aangezien niet elke batterij gelijk is.
Misschien iemand die inkoopt en verkoopt en die het verschil tussen oplaad en ontlaad heeft gemeten. En dan met welke wattage. Want daar zou ook verschil in zitten..
Zolang de zon nog weinig opwekt en de p1 meter nog niet binnen is kan ik zelf nog weinig testen haha
Maar dan moet je een dynamisch contract hebben. En wat doet die AI precies dan want helaas zijn er van Marstek geen handleidingen van de app die aangeven wat de AI precies doet . Ik zie dat je wel een charging price moet ingeven en een discharging price maar zie niet hoe de AI mode hiermee omgaat. Goedkoopst is nog altijd als er zonneenergie op overschot is dat die geladen wordt als er capaciteit in de batterij is. Als ik vandaag eindig met een lege batterij en er is morgen geen zon dan laadt de batterij best bij vannacht als de prijzen laag zijn. Maar als er morgen volop zon is dan wacht die beter op de zon van morgen. Er zijn gegevens beschikbaar per gemeente in België en waarschijnlijk de hele EU wat de verwachte opbrengst van zonneenergie morgen is dus als je dan toch AI bent ga je daar mee rekening houden bij het bepalen of je laadt of niet .Hangt ook helemaal af van je geïnstalleerd vermogen aan panelen dus zie niet goed in hoe I die mode wel kan zijn maar nogmaals het is slechts gissen aangezien er geen handleiding is.Stekkerbatterij schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:15:
[...]
De ai mode gebruikt de overtollige zonne energie en laadt ook bij op de dynamische goedkoopste uren van de dag. Dus een mooie combinatie wanneer er zoals nu minder zon is.
En een dynamisch contract houdt ook in dat als je veel zonneenergie over hebt over een jaar dat je vaak aan lage of negatieve prijzen gaat injecteren. Zolang er een salderingsregeling bestaat geen probleem maar dat blijft natuurlijk niet bestaan heb ik begrepen.
En bij mij helaas nog altijd geen laden van de batterij in AI of self consumption mode bij overschot aan stroom
Begrijp ik je goed dat je hiermee maar 1 nul draad nodig hebt om 3 enkel fase omvormers aan te sluiten op een 3 fase aardlekautomaat?PNARI schreef op zondag 26 januari 2025 @ 08:09:
[...]
Maar één oplossing denk ik. Gewoon een nieuw standaard stopcontact bij je batterij monteren en met een kabel van minimum 2.5 mm2 verbinden met aparte automaat van 20A. Als je 3fase hebt en plaats in de kast kan je overwegen om meteen een 3fase automaat te plaatsen en 3 fase kabel te trekken.Kan je later uitbreiden.
Ik overweeg deze constructie namelijk om 3 van deze thuisaccu’s buiten te plaatsen.
[ Voor 7% gewijzigd door Eastman op 26-01-2025 22:17 ]
BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114
Kijken in de meterkast. Toen ik hier kwam wonen zat alles op 1 fase aangesloten (dacht ook even dat ik maar een 1 fase aansluiting had). Afgelopen jaar is er een hoop verbouwd en ook de meterkast vernieuwd en nu zijn 2 van de 3 fasen aangesloten en de zonnepanelen leveren wel terug over de 3 fasen. Er is van alles mogelijk en je komt er alleen achter door zelf te kijken.LigeTRy schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:52:
[...]
Ik heb de Marstek vandaag ontdekt en redelijk wat door dit topic heengespit, maar deze snap ik nog niet helemaal. Mijn huidige huis heeft 1 fase, maar het huis waar ik over 2 maanden intrek 3, dus testen kan ik op het moment nog niet. Hoe kom je erachter op welke fase een groep zit? Zijn alle groepen ongeveer evenredig verdeeld over de 3 fases die je hebt en moet je hopen dat het chill is ingericht?
[...]
Zit na eerst Marstek uitgesloten te hebben er toch weer naar te kijken, paar weken terug leek de berichtgeving wat negatiever, maar dat lijkt omgedraaid. Voordeel ook dat de P1 meter te gebruiken is (of een Shelly simulator via HA?). Hier is waarschijnlijk geen plek voor extra set CT klemmen ivm aanwezigheid Enphase metered.
Kan over een tijdje de accu ook voorzien van een eigen groepje, alleen iemand vinden die dat mee kan fixen.
Kostentechnisch gezien is de 5.12kWh uitvoering gewoon erg interessant. Of ik het ooit terug ga verdienen weet ik dan weer niet, maar het idee een accu te hebben en nog minder van het net te trekken is ook leuk.
Iets met een moreel kompas. Omdat het kan wil nog niet zeggen dat je het moet doen.Taro schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:13:
[...]
Begrijp hem uiteraard en inderdaad, het kan al. Gelukkig ben ik geen werkgever met medewerkers in dienst met recente lease auto's waarmee dat kan
En daarna lopen klagen dat de werkgever je controleert en je op privacy beroepen.
[ Voor 6% gewijzigd door TTommie op 26-01-2025 22:53 ]
Mr. T.
Ik heb de HW P1 nu ook stabiel met de Shelly simulator.
Vandaag de hele dag op AI gestaan en niets uit het net geladen, dat was ook wel logisch gezien de prijsverschillen.
Mijn warmtepomp verbruikt de zonne-energie direct, dus ook daar niet geladen.
Maandag op 03:00 tot 05:00 een prijsdip, ik ben benieuwd wat de AI daarvan vindt.
Vandaag de hele dag op AI gestaan en niets uit het net geladen, dat was ook wel logisch gezien de prijsverschillen.
Maandag op 03:00 tot 05:00 een prijsdip, ik ben benieuwd wat de AI daarvan vindt.
MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Inderdaad, zou voor mij een reden zijn voor ontslag op staande voet, is gewoon misbruik van bedrijfsmiddelen.TTommie schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:52:
[...]
Iets met een moreel kompas. Omdat het kan wil nog niet zeggen dat je het moet doen.
En daarna lopen klagen dat de werkgever je controleert en je op privacy beroepen.
Dat emuleren is echt wel een magnifieke oplossing.superduper1969 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:52:
In principe kan je zo de batterij geforceerd gaan aansturen door deze te misleiden en fake waardes via een template sensor door te geven.
Beeld je in.
Je batterij stel je in op automatisch, zelfconsumptie, voor NOM.
Je template sensor volgt doorgaans je P1 waardes, maar als je geforceerd wil opladen of ontladen, om welke reden ook, bijvoorbeeld omwille van de dynamische tarieven, ga je een fake waarde geven in plaats van de werkelijke P1 waarde. Weg met die ondoorzichtige AI mode

Dat laat onder andere ook toe naar waar sommigen hier naar op zoek zijn volgens wat ik gelezen heb. Namelijk, de batterij niet ontladen om je elektrische wagen op te laden. Als je HA weet dat je je wagen laadt (al dan niet automatisch met een integratie of manueel met een switch), dan via de emulator een fake signaal geven zodat deze denkt dat er niets verbruikt wordt.
Het enige wat je niet weet is de toestand van je batterij (in feite de SoC, want het laad of ontlaad vermogen weet je als je ervanuit gaat dat de batterij gewoon je P1 zal volgen). Maar ik denk dat je dat ook niet altijd voor iedere toepassing moet weten.
In elk geval, voor velen wellicht een eenvoudigere oplossing dan met de modbus aan de rit te gaan (ook al is dat wel de beste technische oplossing naar mijn mening).
Ja en nee, die connectie naar de emulatie shelly is ook verre van stabiel.MagMeister schreef op maandag 27 januari 2025 @ 00:25:
[...]
Dat emuleren is echt wel een magnifieke oplossing.![]()
In principe kan je zo de batterij geforceerd gaan aansturen door deze te misleiden en fake waardes via een template sensor door te geven.
Beeld je in.
Je batterij stel je in op automatisch, zelfconsumptie, voor NOM.
Je template sensor volgt doorgaans je P1 waardes, maar als je geforceerd wil opladen of ontladen, om welke reden ook, bijvoorbeeld omwille van de dynamische tarieven, ga je een fake waarde geven in plaats van de werkelijke P1 waarde. Weg met die ondoorzichtige AI modeZelf terug in controle om de min/max prijzen te kiezen.
Dat laat onder andere ook toe naar waar sommigen hier naar op zoek zijn volgens wat ik gelezen heb. Namelijk, de batterij niet ontladen om je elektrische wagen op te laden. Als je HA weet dat je je wagen laadt (al dan niet automatisch met een integratie of manueel met een switch), dan via de emulator een fake signaal geven zodat deze denkt dat er niets verbruikt wordt.
Het enige wat je niet weet is de toestand van je batterij (in feite de SoC, want het laad of ontlaad vermogen weet je als je ervanuit gaat dat de batterij gewoon je P1 zal volgen). Maar ik denk dat je dat ook niet altijd voor iedere toepassing moet weten.
In elk geval, voor velen wellicht een eenvoudigere oplossing dan met de modbus aan de rit te gaan (ook al is dat wel de beste technische oplossing naar mijn mening).
Wacht shelly emulatie met home assisant ? Echt
Ok dusbgeen p1 meter koppeling nodig maar de marstek denkt met een shellt te communiceren? Nice
Ok dusbgeen p1 meter koppeling nodig maar de marstek denkt met een shellt te communiceren? Nice
De AI heeft bijna precies gedaan wat ik verwacht had, tussen 4 en 5 was het goedkoopste. Had van mij ook om 3 mogen starten maar toch netjes!superduper1969 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:52:
:strip_exif()/f/image/6oTjAvUrnyEWGm1UUqxytJNu.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door superduper1969 op 27-01-2025 06:34 ]
MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Bij mij wel na wat finetunen. Het komt er op neer dat de datastroom niet te snel mag gaan. Sinds dan werkt het stabiel bij mij.r.reus schreef op maandag 27 januari 2025 @ 00:31:
[...]
Ja en nee, die connectie naar de emulatie shelly is ook verre van stabiel.
Ik gebruik de P1 waarde van HA > MQTT > Shelly emulator (via Docker). Ik publiceer maar elke 5 seconden een nieuwe waarde.
Ik ben ook van plan om zo de batterij wat meer te sturen. Wanneer ik bv mijn EV aan het laden ben, mag deze de batterij niet leeg trekken. Mijn werkgever betaalt die stroom, dus hoeft niet vd batterij te komen.
Ik ga dit doen door een fake 0 waarde te sturen.
Klopt, je moet een 5 aderkabel trekken van 2.5mm², nul, aarde en 3 fases en die op een aparte automaat van 20A ( in B, weet niet wat in NL wordt voorgeschreven, moet volgens mij geen aardlek zijn, mag wel) Je kan dan 3 batterijen aansluiten, op elke fase één. Ik weet wel niet hoe die gaan samenwerken bij de marsteksturing.Eastman schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:16:
[...]
Begrijp ik je goed dat je hiermee maar 1 nul draad nodig hebt om 3 enkel fase omvormers aan te sluiten op een 3 fase aardlekautomaat?
Ik overweeg deze constructie namelijk om 3 van deze thuisaccu’s buiten te plaatsen.
3 batterijen van 5.12kWh is wel heel veel tenzij je er je EV mee wil gaan laden als je nu veel injectie hebt. Ik injecteerde van een totale opbrengst van 7600 kWh voor de installatie van de batterij j 4200 kWh /jaar op het net en haalde +/- 3600 van het net. . Bij ongewijzigd verbruiksprofiel zou 5kWh batterij een payback van 4.5jaar hebben, met 10kWh 7.7jaar en dan kom je al dicht bij de levensduur van de batterij. Batterij buiten heeft in de winter heeft wel het nadeel dat de capaciteit vermindert.
Goedemorgen.
Zoals bekend zijn of waren veel mensen aan het worstelen met de HW1 meter in combinatie met de Marstek batterij
Tot mijn verrassing vond ik deze mail in mijn mailbox. Het ziet eruit en ruikt als een phishing mail. Ik heb dus uiteraard nog niet op de link geklikt. Maar zijn er meer mensen die in dergelijke mail hebben gehad van dat bedrijf waardoor het misschien toch echt kan zijn? Omdat het precies aansluit bij het onderwerp waar ik de afgelopen dagen mee bezig ben geweest.:strip_exif()/f/image/qSrQRwEeQbxYcygIGf0SqOXJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals bekend zijn of waren veel mensen aan het worstelen met de HW1 meter in combinatie met de Marstek batterij
Tot mijn verrassing vond ik deze mail in mijn mailbox. Het ziet eruit en ruikt als een phishing mail. Ik heb dus uiteraard nog niet op de link geklikt. Maar zijn er meer mensen die in dergelijke mail hebben gehad van dat bedrijf waardoor het misschien toch echt kan zijn? Omdat het precies aansluit bij het onderwerp waar ik de afgelopen dagen mee bezig ben geweest.
:strip_exif()/f/image/qSrQRwEeQbxYcygIGf0SqOXJ.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/lxgPhN563MMtWU42xB8dero5.png?f=fotoalbum_large)
Zien, ruiken niet genoeg?Koniade schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:44:
Goedemorgen.
Tot mijn verrassing vond ik deze mail in mijn mailbox. Het ziet eruit en ruikt als een phishing mail. Ik heb dus uiteraard nog niet op de link geklikt. Maar zijn er meer mensen die in dergelijke mail hebben gehad van dat bedrijf waardoor het misschien toch echt kan zijn? Omdat het precies aansluit bij het onderwerp waar ik de afgelopen dagen mee bezig ben geweest. [Afbeelding]
[Afbeelding]
Als ik zo’n e-mail adres zie die ook nog eens een link geeft, vertrouw ik het niet:
ik blokkeer de afzender en gooi de e-mail weg …

“Better be safe than sorry”
En kijk mijn computer na of ik een lek kan vinden dat misbruikt is
[ Voor 3% gewijzigd door Siert192 op 27-01-2025 08:54 ]
Ik heb dezelfde e-mail gehad naar aanleiding van mijn HomeWizard P1 klacht, en de tekst is precies hetzelfde als die in de app via user feedback. Het lijkt mij dus wel officiële communicatie van Marstek (maar de link zou ik ook niet zomaar op klikkenKoniade schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:44:
Goedemorgen.
Tot mijn verrassing vond ik deze mail in mijn mailbox. Het ziet eruit en ruikt als een phishing mail. Ik heb dus uiteraard nog niet op de link geklikt. Maar zijn er meer mensen die in dergelijke mail hebben gehad van dat bedrijf waardoor het misschien toch echt kan zijn? Omdat het precies aansluit bij het onderwerp waar ik de afgelopen dagen mee bezig ben geweest. [Afbeelding]
[Afbeelding]
2x MTVenus V153 5.12, CT003 V117 + 40ZP SolarEdge (NO+ZW) 13300Wp + Panasonic 16kW T-CAP + Easee EV charger
Er zijn ook alternatieve manieren om erachter te komen of dit een gewone link is of een fake link.
Maar soit, tijden veranderen op deze consumenten site.
de youtube gaat over (her)pairing van de p1 meter.
Maar soit, tijden veranderen op deze consumenten site.
de youtube gaat over (her)pairing van de p1 meter.
BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
Met zo’n e-mail adres?amvolleb schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:55:
[...]
Ik heb dezelfde e-mail gehad naar aanleiding van mijn HomeWizard P1 klacht, en de tekst is precies hetzelfde als die in de app via user feedback. Het lijkt mij dus wel officiële communicatie van Marstek (maar de link zou ik ook niet zomaar op klikken)
Met zo’n firma zou ik niet meer “officieel communiceren”, dus ik geloof niet dat dit van Hame/Marstek afkomstig is.
Heb meermaals contact gehad via de app met Marstek. Allemaal via dat email adres en zelfde e-mail format.Siert192 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:07:
[...]
Met zo’n e-mail adres?
Met zo’n firma zou ik niet meer “officieel communiceren”, dus ik geloof niet dat dit van Marstek afkomstig is.
Ga je gang … mij niet gezien.r.reus schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:07:
[...]
Heb meermaals contact gehad via de app met Marstek. Allemaal via dat email adres en zelfde e-mail format.
- Stekkerbatterij
Vandaag test dag op de homewizard koppeling. Gisteren de marstek was met vlag en wimpel geslaagd. De meters komen overigens donderdag binnen bij ons!
:strip_exif()/f/image/WulLnD3wXBOr8cA54LZre3FS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WulLnD3wXBOr8cA54LZre3FS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fbyPoAb2TNPaLjWhFIEilB8N.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Stekkerbatterij op 27-01-2025 09:54 ]
- Stekkerbatterij
*knip* Acquisitie
[ Voor 110% gewijzigd door twain4me op 27-01-2025 10:11 . Reden: Acquisitie ]
Gisteren (zondag) bestelt en maandag 09:00 ingepakt en track en trace nummer...CopyCatz schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:00:
Wordt nu opgehaald en dan binnen 2 dgn afgeleverd. Misschien morgen al.
Rechtstreeks bij Marstek.nl besteld.
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Gefeliciteerd met de aankoop. Maar afgaande op de vorige reacties in dit topic kan je dit niet "rechtstreeks" noemen omdat het niet de leverancier zelf is. Is een ander bedrijf dat het domeinnaam slim (of vals, afhankelijk van hoe je het wil zien) heeft geregistreerd.SatScan schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:12:
[...]
Gisteren (zondag) bestelt en maandag 09:00 ingepakt en track en trace nummer...
Wordt nu opgehaald en dan binnen 2 dgn afgeleverd. Misschien morgen al.
Rechtstreeks bij Marstek.nl besteld.
Zie onderstaande quote's:
Maar goed, zelf ook nog aan het twijfelen of ik een bestelling plaats voor m'n pa & mij. We hebben de HW al eerder gereserveerd maar die is kleiner en we zitten in de Maart batch.itavero schreef op donderdag 19 december 2024 @ 20:26:
[...]
Marstek.nl is NIET de fabrikant zelf, maar SolarDeals B.V. Deze informatie is weggemoffeld in de algemene voorwaarden:
[...]
Als een partij niet transparant is over met wie je daadwerkelijk zaken doet (dit had gewoon op enkele pagina duidelijk kunnen staan in de footer bijvoorbeeld), gaan er bij mij juist alarm bellen rinkelen.
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Dat moet gewoon kunnen, je auto levert dan de stroom en als je de thuisbatt. op laden zet zal die dus opladen totdat de batt vol is. Dan werkt het met een kabel uit je auto rechtstreeks in de de thuisbatt.Snakey_tv schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:44:
[...]
Ik gebruik de V2x regelmatig als ik de auto schoonmaak (stofzuiger/hoge drukreiniger)
Dank voor info! Had ik gemist.Mirabis schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:15:
[...]
Gefeliciteerd met de aankoop. Maar afgaande op de vorige reacties in dit topic kan je dit niet "rechtstreeks" noemen omdat het niet de leverancier zelf is. Is een ander bedrijf dat het domeinnaam slim (of vals, afhankelijk van hoe je het wil zien) heeft geregistreerd.
Zie onderstaande quote's:
[...]
Maar goed, zelf ook nog aan het twijfelen of ik een bestelling plaats voor m'n pa & mij. We hebben de HW al eerder gereserveerd maar die is kleiner en we zitten in de Maart batch.
Maar goed vanmorgen is de batt. al aangemeld voor transport.
Ik heb zelf ook een HW Maart batt. in bestelling staan maar cancel die. Heb nu toch meer KW per euro.
Ik zet de batt eerst binnen om een en ander te testen/in te regelen en daarna naar de tuinschuur.
De batt werkt van -20 tot +60c en kan eventueel buiten geplaatst worden, dat waren voor mij ook belangrijke overwegingen. Veiligheid first!
[ Voor 0% gewijzigd door SatScan op 27-01-2025 13:33 . Reden: typo ]
Als je zowel de P1 van HW hebt als de P1 meter bij batterij(meegeleverd/nageleverd). Welke P1 meter kun je dan het beste gebruiken (waarop werkt de batterij het best)?Stekkerbatterij schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:53:
Vandaag test dag op de homewizard koppeling. Gisteren de marstek was met vlag en wimpel geslaagd. De meters komen overigens donderdag binnen bij ons!
[URL="https://tweakers.net/i/tj1HwlUtbGeLrtH6WfpFoUiWar8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WulLnD3wXBOr8cA54LZre3FS.jpg?f=user_large",,"1"]
[Afbeelding]
[ Voor 20% gewijzigd door Rick- op 27-01-2025 10:32 ]
- Stekkerbatterij
Mijn bevindingen tot nu toe is nu nog zeker de P1 meter van MarstekRick- schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:31:
[...]
Als je zowel de P1 van HW hebt als de P1 meter bij batterij(meegeleverd/nageleverd). Welke P1 meter kun je dan het beste gebruiken (waarop werkt de batterij het best)?
mogguh Joey,Stekkerbatterij schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:34:
[...]
Mijn bevindingen tot nu toe is nu nog zeker de P1 meter van Marstek
Heb je de CT003 ook getest op de infraroodaansluiting ?
Begreep dat je 2 mogelijkheden hebt , met de antenne en infrarood op de meter geklikt.
- Stekkerbatterij
Goedemorgen!Janp1963 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:52:
[...]
mogguh Joey,
Heb je de CT003 ook getest op de infraroodaansluiting ?
Begreep dat je 2 mogelijkheden hebt , met de antenne en infrarood op de meter geklikt.
Nee omdat hij op mijn meter niet werkt via de infrarood helaas. Verschilt per meter.
heb je een feedback gedaan via de app ?Koniade schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:44:
Goedemorgen.
[Afbeelding]
hoe is de status van je batterij bij deze screenshots, vol of leeg of ergens tussenin ?stil schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:40:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb voor ai optimalisatie gekozen. Maar er gebeurd niets? Wat gaat hier nu fout?
Interessant. Hebben jullie beide meters getest en wat waren dan de significante verschillen? Ik heb al een HW meter maar ook al een splitter dus beide opties zouden voor mij kunnen.Stekkerbatterij schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:34:
[...]
Mijn bevindingen tot nu toe is nu nog zeker de P1 meter van Marstek
Twee-onder-een-kapwoning, gasloos, verwarming dmv airco en IR panelen, Boiler 200 liter, Marstek 5,12 kWh V153, HWP1,
tussenin. Ik had verwacht dat hij zonnestroom overschot zou gaan laden.PNARI schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:03:
[...]
hoe is de status van je batterij bij deze screenshots, vol of leeg of ergens tussenin ?
Ik heb vervolgens allerlei apparaten aangezet. Zag op mij energy display een flink verbruik, maar de batterij bleef niets doen? Handmatig aansturen werkt. maar de AI modus doet niks bij mij.
NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0
- Stekkerbatterij
Welke versie van de HW P1 meter heb je en welke software versie? Heb hier de HWE-P1-G1 met versie 5.18 en die draait tot nu toe vandaag goedstil schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:06:
[...]
tussenin. Ik had verwacht dat hij zonnestroom overschot zou gaan laden.
Ik heb vervolgens allerlei apparaten aangezet. Zag op mij energy display een flink verbruik, maar de batterij bleef niets doen? Handmatig aansturen werkt. maar de AI modus doet niks bij mij.
Stekkerbatterij schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:08:
[...]
Welke versie van de HW P1 meter heb je en welke software versie? Heb hier de HWE-P1-G1 met versie 5.18 en die draait tot nu toe vandaag goed
HW -P1-21-E software 5.19Stekkerbatterij schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:08:
[...]
Welke versie van de HW P1 meter heb je en welke software versie? Heb hier de HWE-P1-G1 met versie 5.18 en die draait tot nu toe vandaag goed
NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0
- Stekkerbatterij
Dat lijkt inderdaad niet goed te werken. Vanmorgen dit met een klant ook gezien. En of het dan aan de versie 5.19 ligt of de dongel versie ben ik nog niet achter. Weet niet of die dongel er ook is met versie 5.18
Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.