Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Gely schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:03:
[...]

Ik dacht van wel, anders heb je volgens mij gewoon recht op de 2 wettelijke garantiejaren. Ik veronderstel wel dat beide bovenvermelde bedrijven geen omruiling gaan doen gedurende 10 jaar maar wellicht wel binnen die eerste 2 wettelijke garantiejaren. Misschien kan iemand van de betrokkenen dit onderschrijven? Ik heb het in ieder geval onmiddellijk op de Marsteksite ingegeven, er werd wel geen factuur of zo gevraagd, in de comment-sectie heb ik wel aangegeven bij wie ik die kocht. Ik veronderstel dat de Marstek batterij een klok/teller heeft waarbij de operationele tijd kan worden bijgehouden.

EDIT: Staat ook gewoon op het bijgevoegde kaartje.
[Afbeelding]
Er bestaan in Nederland heb wettelijke garantiejaren toch? Volgens mij staan die 'wettelijke garantiejaren' niet in de wet.

Je hebt gewoon recht op een deugdelijk product die het een redelijke termijn probleemloos moet volhouden dacht ik

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-06 23:46
EWK schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:57:
[...]

Er bestaan in Nederland heb wettelijke garantiejaren toch? Volgens mij staan die 'wettelijke garantiejaren' niet in de wet.

Je hebt gewoon recht op een deugdelijk product die het een redelijke termijn probleemloos moet volhouden dacht ik
Belg hier. Ik dacht dat dit zelfs Europese wetgeving is.

Dit staat op de website van onze Federal Overheidsdienst Economie:
https://economie.fgov.be/...elgestelde-vragen-over-de

"Koopt u een nieuw product, dan hebt u als consument wettelijk recht op 2 jaar garantie. Gaat het om een tweedehandsgoed, dan legt de verkoper de garantie meestal vast op de wettelijke minimumtermijn van één jaar."

Solar: 4.6 kWp Sanyo Panelen op ZW / Praktijk 4.4 kWp - 2 x SMA Omvormer - 1 x Marstek 5.12 kWh (v151) met HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana [#] TufTuf: VW Tiguan Benzine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Gely schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:00:
[...]

"Koopt u een nieuw product, dan hebt u als consument wettelijk recht op 2 jaar garantie. Gaat het om een tweedehandsgoed, dan legt de verkoper de garantie meestal vast op de wettelijke minimumtermijn van één jaar."
Nederlander hier. Een van de vele verschillen tussen onze landen ;)

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
EWK schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:02:
[...]

Nederlander hier. Een van de vele verschillen tussen onze landen ;)
Inderdaad, had het ondertussen opgezocht. Wel bizar.

Solar: 4.6 kWp Sanyo Panelen op ZW / Praktijk 4.4 kWp - 2 x SMA Omvormer - 1 x Marstek 5.12 kWh (v151) met HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana [#] TufTuf: VW Tiguan Benzine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06 11:53
Gely schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:00:
[...]

Inderdaad Europse wetgeving.

Bij tweedehands moet de zakelijke verkoper minimaal één jaar geven, een particuliere helemaal niets.

[ Voor 15% gewijzigd door Citroen op 29-05-2025 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skeletje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:08
Gely schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:03:
[...]

Ik dacht van wel, anders heb je volgens mij gewoon recht op de 2 wettelijke garantiejaren. Ik veronderstel wel dat beide bovenvermelde bedrijven geen omruiling gaan doen gedurende 10 jaar maar wellicht wel binnen die eerste 2 wettelijke garantiejaren. Misschien kan iemand van de betrokkenen dit onderschrijven? Ik heb het in ieder geval onmiddellijk op de Marsteksite ingegeven, er werd wel geen factuur of zo gevraagd, in de comment-sectie heb ik wel aangegeven bij wie ik die kocht. Ik veronderstel dat de Marstek batterij een klok/teller heeft waarbij de operationele tijd kan worden bijgehouden.

EDIT: Staat ook gewoon op het bijgevoegde kaartje.
[Afbeelding]
Je moet volgens die site een serienummer invoeren dat op de onderkant van het device staat. Was al bang dat ik de accu af zou moeten sluiten, en op zijn rug leggen, om een foto van dat nummer te maken. Valt gelukkig mee, serienummer staat ook onderaan de apparaat beschrijving op de zijkant van de kast. Onder het paneel met de aansluitingen en de aan/uit knop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:02
skeletje schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:05:
[...]

Je moet volgens die site een serienummer invoeren dat op de onderkant van het device staat. Was al bang dat ik de accu af zou moeten sluiten, en op zijn rug leggen, om een foto van dat nummer te maken. Valt gelukkig mee, serienummer staat ook onderaan de apparaat beschrijving op de zijkant van de kast. Onder het paneel met de aansluitingen en de aan/uit knop.
Heb in de lijst het verzoek gedaan serienummer in de app te tonen, dat maakt registratie een stuk makkelijker. Misschien idee dat Marstek ook registratiestatus in de app laat zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
Citroen schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:04:
[...]

De zakelijke verkoper dient inderdaad minimaal één jaar te geven, een particuliere helemaal niets.
De zakelijke verkoper moet 2 jaar garantie geven (niet minimaal één jaar) voor nieuwe toestellen zelfs al heeft die dat niet expliciet vermeld. EDIT: In Belgïe welteverstaan.

Op dezelfde websiste van de FOD Economie:

"De wettelijke garantie is een wettelijk recht. U hebt er dus recht op, zelfs als dat niet in de algemene voorwaarden staat.

Bovendien moet de verkoper u wijzen op de wettelijke garantie van 2 jaar; indien hij dat niet doet, pleegt hij een inbreuk op zijn informatieplicht. "

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:00
De overige 8 jaar is dus bij Marstek zelf als ik goed begrijp. Zal dus binnen een paar jaar duidelijk worden wat hier wel en niet onder valt. Nergens de kleine lettertjes gevonden bij Marstek. Maar weet dat de extra 3 jaar garantie bij mijn frigo bv enkel de compressor was. De vraag is of de extra garantie hier op het gehele toestel is of niet (en bv enkel de interne batterijcellen zelf en niet de omvormer of andere elektronica?).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

R-B

Blokkert

vanpeers schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:45:
Voor de kortingsactie is de code beschikbaar! d:)b
Te bestellen bij http://duravolt.nl/
twe@kers5kwh (Voor de 5,12 kwh)
twe@kers2kwh (Voor de 2,56 kwh)

- Levering vanuit voorraad, voldoende stuks beschikbaar.
- €1475 incl btw, verzending en CT003
- Te bestellen met CC (kwestie van extra bescherming) zonder meerkost.
- Vorige actie (200-250stuks?) vlot verlopen alleszins
Code werkt nog steeds :)

Zojuist besteld, door deze actie zeer aantrekkelijk.

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+MSZ-AP20+MSZ-AP25 | Marstek 5.12KWh V151+CT003 V115 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:58
PisPix schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:27:
[...]
Dat staat er bij mij ook op, maar wat staat er in de kleine letters?
E360 CM3D A3D.A0-N0 P1 WL D0 00.00S1

Dit is de reactie van Hama/Marstek:
Hello. We apologize for the inconvenience. The meter you are using is currently not compatible with the CT003. We are still working on optimizing the compatibility of this meter model and expect to have an adapter for use with this model available by the end of this month. At that time, the two devices will work together. Also, please connect your CT003 device within the app so that we can check if you are using the latest version. Best regards.

Marstek v153, App v1.6.41, HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:48:
[...]

Dus ook al heb je bij Duravolt of Stekker-Batterij gekocht moet je op Marstek website aanmelden voor 10-jarige garantie? Binnen hoeveel tijd na de aankoop moet dat dan gebeuren?
Ja zeker doen, ik heb dit voor mijn 3 batterijen gedaan. Je krijgt ook reply van Hame. In de reply bevestigen ze ook het serienummer, zo heb je toch een spoor voor de toekomst…hopelijk niet nodig de volgende jaren

[ Voor 14% gewijzigd door DSSW op 29-05-2025 13:31 ]

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V115 / 3 fasen net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Heeft iemand een linkje naar een shop, waar je zo van die haakse stekkers kan kopen voor de voeding? Ej die natuurlijk ook passen :+)
Ik wil mijn voeding kabel naar boven toe geleiden, nu steekt die zo vies horizontaal uit..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UsernameIsInUse
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17:38
Avenger 2.0 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:48:
[...]

Dus ook al heb je bij Duravolt of Stekker-Batterij gekocht moet je op Marstek website aanmelden voor 10-jarige garantie? Binnen hoeveel tijd na de aankoop moet dat dan gebeuren?
Ik heb aan Duravolt gevraagd of je bij Marstek moet registreren voor de 10 jaar garantie vanwege de kaart in de verpakking. "Ik neem aan dat dat niet hoeft omdat garantie via Duravolt verloopt, toch?"

Reactie: "Nee, u hoeft zich niet te registreren. Dat geven ze er standaard bij."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gely
UsernameIsInUse schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:34:
[...]

Ik heb aan Duravolt gevraagd of je bij Marstek moet registreren voor de 10 jaar garantie vanwege de kaart in de verpakking. "Ik neem aan dat dat niet hoeft omdat garantie via Duravolt verloopt, toch?"

Reactie: "Nee, u hoeft zich niet te registreren. Dat geven ze er standaard bij."
Allemaal goed en wel, maar...., als Duravolt (of Stekker-Batterij in mijn geval) er morgen niet meer is ben je tenminste bij de fabrikant zelf geregistreerd. Kan ook zijn dat Hame/Marstek er morgen niet meer is, maar dan zijn de tussenverkopers uiteraard ook de klos ;) Better be safe than sorry zoals ze zeggen 8)
EDIT: 10 jaar is laaaaang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjoerd74
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 11:39
NoFate schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:33:
Heeft iemand een linkje naar een shop, waar je zo van die haakse stekkers kan kopen voor de voeding? Ej die natuurlijk ook passen :+)
Ik wil mijn voeding kabel naar boven toe geleiden, nu steekt die zo vies horizontaal uit..
Deze zou moeten passen:
https://www.reichelt.com/nl/nl/shop/product/busdeel_met_kabelschroefverbinding_6-10_mm_schroefaansluiting-333663

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:22
3DWim schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:38:
[...]

E360 CM3D A3D.A0-N0 P1 WL D0 00.00S1

Dit is de reactie van Hama/Marstek:
Hello. We apologize for the inconvenience. The meter you are using is currently not compatible with the CT003. We are still working on optimizing the compatibility of this meter model and expect to have an adapter for use with this model available by the end of this month. At that time, the two devices will work together. Also, please connect your CT003 device within the app so that we can check if you are using the latest version. Best regards.
Vreemd verhaal, ik heb exact dezelfde, het werkt hier prima. Ik heb een splitter (zonder voeding) in de p1 zitten. 1 poort loopt naar de CT003 welke zelf via usb gevoed wordt. De andere poort loopt naar een p1/usb kabel die in m’n nas zit voor DSMR op ha.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/isHH5O_4lOsu8Zs2parPWW6fj5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0nKw4hEArghHqg4zM398vlE5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fred-pal
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15:52
Gisteren de Marstek batterij ontvangen en alles succesvol geïnstalleerd.
De batterij en de HW P1 meter direct zichtbaar in de app en kunnen koppelen.
Firmware geïnstalleerd en daarna gebeurde er niks meer.
Dankzij dit forum had ik gelezen dat dit lang kan duren en je de batterij minstens een uur moet laten doen.
Na een uur heb ik dan manueel herstart en alles was daarna up en running. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pascallj
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
pascallj schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:54:
Ik denk dat alles wat tot nu toe gezegd is met betrekking tot het back-upstopcontact, verklaard kan worden door deze post:

Hometek in "Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling"

SatScan draait zo te lezen NOM of AI, dus dan zou het back-upstopcontact aan staan zonder dat de functie actief is.

Nu draai ik morgenochtend nog een testje of het ook uitvalt bij een ingestelde hogere discharge cutoff dan 11 procent (want dat zou misschien veranderd zijn?) en dan weten we volgens mij weer alles. Ik draai alleen nog v148, dus misschien daarna nog 1 testje wanneer ik op v151 zit.
Om nog even hierop terug te komen.

Ik heb gisteren en vandaag bovenstaande testjes gedraaid, maar is geen verandering geweest in de back-upfunctionaliteit. De functionaliteit werkt op zowel firmware 148 als op 151 precies hetzelfde en nog steeds precies zoals beschreven door @Hometek in bovenstaande post.

Oftewel:
  • Het stopcontact staat altijd aan als de omvormer actief/paraat is (NOM/AI modus, ook bij een teruglevering van 0 W) of wanneer het stopcontact handmatig is ingeschakeld (alle modi), tenzij:
    • Het discharging cutoff limiet is bereikt. Standaard is dit 11 procent. Maar ook bij een, via Modbus ingestelde, verhoogde waarde van dit limiet, gaat de uitgang bij de ingestelde waarde uit.
Als je precies op het limiet zit en blijft, kan het zijn dat het stopcontact continu in en uit wordt geschakeld wanneer er wordt afgewisseld tussen laden en niets doen (in NOM/AI modus).

Wanneer het back-upstopcontact is ingeschakeld of de omvormer staat paraat (NOM/AI, maar levert 0W) zorgt dit voor een hoger verbruik (rond de 9 Watt bij een bijna lege batterij) uit de batterij volgens de Modbus gerapporteerde waarde. Dit zou onder andere kunnen komen door stroom die nodig is om het relais ingeschakeld te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-06 09:45
DSSW schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:25:
[...]

Ja zeker doen, ik heb dit voor mijn 3 batterijen gedaan. Je krijgt ook reply van Hame. In de reply bevestigen ze ook het serienummer, zo heb je toch een spoor voor de toekomst…hopelijk niet nodig de volgende jaren
Volgens hun site zou het serienummer op de bodem staan of in de user manual. In mijn user manual staat niets en mijn batterij optillen en onderkant bekijken is fysiek problematisch O-) . Is er nog een andere manier om het serienummer te weten te komen?

edit: op de zijkant van de doos dus |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Horla op 29-05-2025 14:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pascallj
  • Nu online
Horla schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 14:24:
[...]

Volgens hun site zou het serienummer op de bodem staan of in de user manual. In mijn user manual staat niets en mijn batterij optillen en onderkant bekijken is fysiek problematisch O-) . Is er nog een andere manier om het serienummer te weten te komen?
Staat het niet gewoon op de zijkant op de sticker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
pascallj schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 14:25:
[...]
Haha ja staat gewoon op de zijkant. Op de onderkant staat helemaal niets. Ze willen gewoon wat met ons sollen bij Marstek :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:21

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

eymey schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 21:15:
[...]
WAUW. Dit is wel indrukwekkend hoor! Al heb je denk ik ook wel heel erg slim gestuurd op vooral veel zonne-energie pakken op momenten dat er volop geproduceerd wordt :)
Het is een combinatie van meerdere dingen:
  • Overmaat aan zonnepanelen (ik kan veel meer produceren, dan verbruiken op jaarbasis)
  • Verbruikers slim schakelen, zowel automatisch als er zelf wat rekening mee houden. Dus niet de wasmachine laten draaien, als je ook net de auto aan het laden bent.
  • Slim laden. Voornamelijk midden op de dag en meestal ook met een marge, dus bijvoorbeeld regelen op 200W teruglevering aan het net, zodat je niet gelijk netafname hebt als de koelkast/vriezer bijvoobeeld aanslaat.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +2 Henk 'm!
skeletje schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:05:
[...]

Hey,

Zet maar op de lijst... heb nog geen reactie van de nu ingediende lijst...
Op mijn vraag vooraf of ze er voor open stonden werd positief gereageerd...

Nu is het even afwachten of we zaken gaan terug zien in nieuwe firmware en app updates...
Halverwege volgende maand dien ik een nieuwe lijst in...

:)F :)B

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V151 - CT003 V115 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaggy
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:00
Zaggy schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 18:46:
Issue: CT003 doet niks meten.

[...]

update: reactie van marstek via de mail na gebruik feedback in de marstek app:

[...]

CT003 zit nog steeds op V114? Zelfde meter selectie modellen zichtbaar.
Ook na de CT003 even van stroom/stroommeter af gehad te hebben.
Heb nieuwe feedback in de app achtergelaten.

Nog geen reactie van de batterijboer na invullen contactformulier.

Dacht even spelen met de HomeWizard P1 meter maar ik kom niet door het aanmaken van een home locatie in de HomeWizard Energy app, ook niet op een andere telefoon, via wifi of 5G.
Blijft maar laden, ook daar een case aangemaakt.
Na een goede nachtrust: ik had de CT verkeerd aangesloten :X , P1 en IN (Power) verkeerd om, na correctie kreeg ik wel data door.

Ander detail, de aangegeven MAC addressen in de app komen niet overeen met wat ik op mijn router zie, gelijk maar even dubbelcheck gedaan door batterij en CT te pingen, uit/aan zetten en static leases aangemaakt in DHCP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gely
pascallj schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 14:25:
[...]

Inderdaad op de doos én op de stikker.
BTW, voor de geïnteresseerden, het nummer op de stikker net onder het S/N is het MAC adres van de Marstek Interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:20
Deze middag mijn batterij geïnstalleerd, ging eigenlijk vrij vlot.
Eerst batterij ingestoken, update gedaan via app. De interface bleef wel hangen op installatiescherm, dus batterij na 10 minuten uitgetrokken. Uitgezet en terug opgestart, nieuwste software stond geïnstalleerd.

De P1 meter wou eerst niet configureren, het duurde te lang om connectie te maken.
Dan gaf hij aan dat er een update was, deze geïnstalleerd en voor alle zekerheid antenne aangesloten (krijgt voeding van P1 poort op de Sagemcom T211 :)B ) toen wel succesvol verbonden.

Digitale meter mooi op 0! *O*

Dan ook maar het apparaat geregistreerd op de website van Marstek, SN nummer staat op de doos en op de zijkant van de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skeletje
Gely schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 15:31:
[...]

Inderdaad op de doos én op de stikker.
BTW, voor de geïnteresseerden, het nummer op de stikker net onder het S/N is het MAC adres van de Marstek Interface.
Wat bedoel je met interface? Bij mij wijkt het mac adres op de sticker af van het mac adres waar ik een vast IP-nummer aan heb toegekend. De laatste 4 digits wijken af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
Ik zie wel een nummer onder het s/n op sticker maar dat komt helemaal niet overeen met een mac adres.
Of zit daar een vertaalslag in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Klopt, mac adres komt idd niet overeen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• philco
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09:29
PNARI schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:48:
[...]

Als het goed werkt gewoon met V148 verder doen. Er zitten in de nieuwere versies geen bijkomende functionaliteiten tenzij je meerdere batterijen hebt
Ik heb dan uiteindelijk toch de update gedaan van versie 148 naar 151 niettegenstaande alles perfect werkte met 148 en HW P1.
Update verliep vlekkeloos, zelfs niet moeten herstarten.
Zie onmiddellijk enkele kleine verschillen.

In de stand 800 watt leverde vroeger max 775 watt terug aan het net (ontladen)
Na update is dit lichtjes verhoogd naar 816 watt max.

Het geluid tijdens opladen en ontladen is merkelijk minder in de versie 151 en ik heb ook de indruk dat de koelvinnen iets minder warm worden.

En tot slot merk ik dat bij wisselende belasting deze toch wel wat stabieler lijk nul op de meter te houden.
Het pendelen tussen laden en ontladen lijkt wat minder.

De schrik die ik had om een goed werkende versie 148 up te daten naar versie 151 leek dan achteraf gezien niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaggy
aartvg schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 08:40:
De mqtt server van Marstek is niet te gebruiken.
Heb dit weekend gehad je moest certificaten hebben om verbinding te maken.

Deze had ik uit de firmware van de Marstek gehaald.

Toen was er opeens een veiligheid lek;) het was namelijk mogelijk om alle accus van iedereen te bedienen ;)

Heb contact gehad met de importeur vanuit Nederland maar krijg niet het idee dat veiligheid bovenaan staat bij Marstek.

Had 3 accus ze zijn allemaal terug naar de leverancier.

Er is nog veel meer mis met de veiligheid en de software. Het is namelijk nog mogelijk om alle gebruikersaccounts in te zien. Inclusief md5 passworden. Alle accus met welke versie ze draaien en alle feedback + replay.

Iemand anders had al opgemerkt dat bluetooth altijd aan staat en dat je een accu van iemand zo kan toevoegen aan je eigen account.

Ze moeten echt nog een aantal flinke stappen maken voordat ik dit product ooit thuis zou willen installeren!

Dit speelt al vanaf begin februari. Eerste belofte was dat het eind februari opgelost zou zijn!
Was even het topic aan het doorspitten en kwam bovenstaande tegen.
Dit roept wat vragen op:

Is de cloud veiligheid nog steeds hetzelfde?

Is het dus mogelijk massaal iedereen z'n ontladen manueel op 2500W te zetten?

Hoe ontzeg ik het beste de CT en Batterij internet toegang?
In DNS blokkeren voor onderstaande hosts?
eu.hamedata.com
a40nr6osvmmaw-ats.iot.eu-central-1.amazonaws.com
Mijn telefoon hotspot aanzetten op willekeurige lange naam/wachtwoord, CT/batterij verbinden en dan hotspot hernoemen?
Al het verkeer vanaf CT/Batterij IP dat niet naar LAN range gaat blokkeren op router?

@Duramotion Is hier nog nieuws over?

Ik heb nu de verpakking nog liggen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Zaggy schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 19:00:
Al het verkeer vanaf CT/Batterij IP dat niet naar LAN range gaat blokkeren op router?
Ja, dat zou voldoende moeten zijn.
Ik heb alles geblokkeerd en gebruik nu zelfs lokale mqqt broker. (10 sec update, sneller mogelijk)
aansturing vooralsnog via de modbus van lilygo.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NjRhtNv2Z5cIb9zbOJi1R1FFxdU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qMwMu7cJyaD2ssvWUsVSQqAR.jpg?f=fotoalbum_large

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
  • Nu online
[...]

Dit roept wat vragen op:

eu.hamedata.com
Mijn telefoon hotspot aanzetten op willekeurige lange naam/wachtwoord, CT/batterij verbinden en dan hotspot hernoemen?

Bluetooth lek is er in elk geval nog steeds en verwacht ook niet dat dat opgelost gaat worden. Dat is lokaal ook niet te oplossen anders dan door de batterij in een soort kooi van Faraday te plaatsen aangezien bluetooth niet uit kan.

Als je inderdaad een tijdelijke hotspot maakt met je telefoon, daar de CT en batterij mee verbindt en daarna de hotspot uitzet, zullen de apparaten geen internettoegang meer hebben.

Andere manier is inderdaad zoals beschreven, blokkeren op router niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meonline
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21:04
Hoe doe je dat juist, dat blokkeren op de router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaggy
Meonline schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 19:12:
Ik heb het volgende gedaan:
Uitgezocht wat echte MAC adres van CT en batterij is door te kijken naar m'n DHCP leases,
ping aanzetten naar IP van CT en batterij,
CT van prik/P1, kijken welk IP stopt met reply,
batterij uitzetten via power knop inhouden, stroom kabel uit de muur,
static leases aangemaakt, dan krijgen beide apparaten altijd zelfde IP adres

internet verkeer vanaf CT/Batterij blokkeren:
In Opnsense kan ik een firewall regel aan maken voor al het _niet_ LAN traffic vanaf beide ip addressen naar alles.

Even getest door m'n telefoon alleen op 5G te zetten, geen wifi of VPN,
batterij en CT zijn niet meer toegankelijk,
Opnsense logging laat de marstek block regels hits zien.
Wanneer terug naar wifi/VPN kan ik weer bij CT/batterij via app.

Nou nog iets voor bluetooth, Marstek feedback formuliertje maar invullen?
Even nadenken over een nette oplossing op software niveau, pairen van nieuwe apparaten uitzetten geeft ook weer gedoe als je gaat troubleshooten, dan kom je misschien nooit meer op het apparaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avenger 2.0
pascallj schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 19:10:
[...]
Als je inderdaad een tijdelijke hotspot maakt met je telefoon, daar de CT en batterij mee verbindt en daarna de hotspot uitzet, zullen de apparaten geen internettoegang meer hebben.
Is die wifi dan niet nodig voor de CT om p1 data naar de batterij te sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:57
pascallj schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 19:10:
[...]
..
...
Werkt dat?
Ik zou verwachten dat CT en batterij dan niet meer met elkaar kunnen communiceren zodra de hotspot weg is.

2x Venus E (Gen1) V151, Shelly Pro EM-50, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaggy
Even korte test gedaan voor BT,

andere telefoon, marstek app geinstalleerd
andere account aangemaakt, ik kan CT en batterij via app niet vinden als ik naast elk apparaat sta,
bij handmatig opzoeken via BT op Android zie ik de CT wel maar kan niet pairen, batterij zie ik niet

Is dit stukje dan opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Zaggy schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 19:42:

andere account aangemaakt, ik kan CT en batterij via app niet vinden als ik naast elk apparaat sta,
bij handmatig opzoeken via BT op Android zie ik de CT wel maar kan niet pairen, batterij zie ik niet

Heb je de andere telefoon uit gezet? Want zoals ik het begreep als de ene telefoon bluetooth verbinding blijft behouden zal deze niet koppelen met andere telefoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaggy
Avenger 2.0 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 19:46:
[...]

Heb je de andere telefoon uit gezet? Want zoals ik het begreep als de ene telefoon bluetooth verbinding blijft behouden zal deze niet koppelen met andere telefoon.
Snert, dat is hem, ik zie CT+batterij.
..dus de workaround is om een andere oude mobiel te verbinden met batterij/CT tot ze dit fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemmik
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:16
M’n Tibber token lijkt niet meer te werken. Zag geen prijzen meer bij earnings. Even naar nordpool gegaan en terug, nog niets. Token opnieuw, niets. Nieuwe token, ook niets. Token werkt nog wel in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Zaggy schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 19:48:
[...]
..dus de workaround is om een andere oude mobiel te verbinden met batterij/CT tot ze dit fixen?
Alleen spijtig dat het maar vanop één telefoon werkt. Zou toch ook graag de status vanop afstand zien.
Maar als je echt veilig wil zal je de cloud ook moeten blokkeren natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaggy
Zaggy schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 19:48:
[...]

Nog mooier, nu verdwijnen de apparaten van m'n originele telefoon, dus bij registratie van ander toestel zijn m'n CT en batterij niet meer toegankelijk via wifi op originele telefoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Wat aan de ene kant wel goed is om te zien dat iemand je apparaat heeft overgenomen. Maakt dan weer wel dat je niet op 2 telefoons kan gebruiken (eentje die thuis blijft en eentje die je mee neemt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaggy
Heb nu m'n oude telefoon bungelen aan de CT prik met vnc op vast IP adres, dan kan ik er toch via wifi bij :+
Mooi is anders maar het werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcRqdnZXE7bdt4Ij_dPbQAiykmA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IQFpHVzk2oR5Ej3mhvWMhrgE.png?f=user_large

Edit:

Voor de malloot tweaker die via nginx en vnc op oude mobiel z'n marstek app telefoon wil inzien:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
server host running ubuntu lts, nginx and novnc snap, apply dns and router rules where needed

sudo snap install novnc
services check: should say error no service config option
sudo snap get novnc services
setup service:
sudo snap set novnc services.n6082.listen=6082 services.n6082.vnc=telefoonip:5900
check for service:
sudo snap get novnc services
sudo snap get novnc services.n6082
nginx snippet:
#vnc to phone running lineageos, running droidvnc, so I can view my damned battery
server {
    listen 80;  
    server_name battery.domein.nl;

return 301 https://$server_name$request_uri;
}

server {
    listen 443 ssl;
    server_name battery.domein.nl;

error_log /var/log/nginx/battery.log;
    access_log off;
    log_not_found off;

ssl_protocols TLSv1.2 TLSv1.3; 
    ssl_ciphers EECDH+AESGCM:EDH+AESGCM;
    ssl_ecdh_curve secp384r1; # Requires nginx >= 1.1.0
    ssl_prefer_server_ciphers on;
    ssl_session_cache shared:SSL:10m;
    ssl_dhparam pad naar cert;
    ssl_certificate pad naar cert;
    ssl_certificate_key pad naar cert;
    ssl_stapling on;
    ssl_stapling_verify on;

location / {  
      allow 123.0.1.0/24; #lan range
      allow 124.0.1.0/24; #vpn range
      deny all;

proxy_pass http://127.0.0.1:6082/vnc.html;

proxy_set_header Upgrade $http_upgrade;
      proxy_set_header Connection "upgrade";
      # VNC connection timeout
      proxy_read_timeout 61s;

# Disable cache
      proxy_buffering off;
  }

}

[ Voor 72% gewijzigd door Zaggy op 29-05-2025 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Eenvoudigste is natuurlijk de internettoegang blokkeren van deze apparaten in je router:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MoJ_5eGpuNbTUGk-hlapLgjRQCs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2GcHxE5DUVyan58KR2lLsrM1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:53
Ik heb de security vraag ook via de feedback knop gesteld. Echter tot nu toe kreeg ik via deze knop op vragen over de wifi issues hetzelfde nietszeggende antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
  • Nu online
Hometek schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 19:38:
[...]

Werkt dat?
Ik zou verwachten dat CT en batterij dan niet meer met elkaar kunnen communiceren zodra de hotspot weg is.
@Avenger 2.0: ja klopt wat jullie zeggen. De communicatie tussen die twee is dan weg. Je zal dan een andere manier moeten vinden om te sturen. Maar dan zijn ze wel zeker weten offline ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ribbe82
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:51
Hometek schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:53:
Betteri BC01 haakse stekker 3D print

Omdat de haakse stekkers op Amazon niet leverbaar lijken te zijn heb ik een 3D print versie gemaakt.
(ik had er ook nog nodig voor een ander project)
Bedankt, die past als gegoten!
Mooi stukje huisvlijt :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8sNH4LMCc-m7SRVlj53k518m93A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NEvtdUqTfN5BArrsHYumo2gF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zaggy schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 19:42:

Denk het wel met 151 en 114
Maar goed misschien dat anderen het ook even kunnen testen dan weten we het zeker...

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V151 - CT003 V115 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjoerd74
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 11:39
Avenger 2.0 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 20:01:
Wat aan de ene kant wel goed is om te zien dat iemand je apparaat heeft overgenomen. Maakt dan weer wel dat je niet op 2 telefoons kan gebruiken (eentje die thuis blijft en eentje die je mee neemt).
Het kan wel op 2 telefoons.
Maak een 2e Marstek account aan en machtig dit account (in de app op je eerste telefoon)
Dan log je in met 2e account en kun je ook alles regelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
  • Registratie: Januari 2025
  • Nu online
ribbe82 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 21:10:
[...]

Bedankt, die past als gegoten!
Mooi stukje huisvlijt :*)

[Afbeelding]
En ook extra Coca-Cola blustoestellen, zie ik.
Smart: Temperatuur Cola loopt zeer hoog op bij brand, PET-flas begeeft het, en Cola-sprinklers actief!!!

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bommel
skeletje schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:09:
[...]

Wat bedoel je met interface? Bij mij wijkt het mac adres op de sticker af van het mac adres waar ik een vast IP-nummer aan heb toegekend. De laatste 4 digits wijken af.
Het device mac address zoals het ik de MT app staat zijn de eerste digits van het netwerk mac en de andere 4 zijn van het Bluetooth mac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:19
Meonline schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 19:12:
Sommige routers kunnen dit super simpel anderen kunnen het niet.
Vraag dit soort dingen aan Copilot / ChatGPT of lees de handleiding.

MTVenus V151 CT003 V114 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06 11:53
Nu twijfel ik toch hoe hard een bedrijf te vertrouwen is met zoiets delicaat als batterijen als zoiets al niet lukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chape
  • Laatst online: 07-06 01:09
S2S schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 08:39:
[...]

Toen ik in December vorig jaar naar de Marstek keek waren deze opties er ook wel .. maar ja.. de gewone man moet een installateur vinden die dit spul wil en durft aan te sluiten . Hoe betrouwbaar is zo’n oplossing. Nu kun je praktisch zo in de WCD heb je een groep vrij met WCD kun je 2500, heb je meerdere batterijen kun je in de winter of een periode tijdelijk capaciteit uitzetten (stekker er uit) heeft ook voordelen . En ach de Marsteks zijn ook niet mega duur .
Ging mij er ook beetje om hoe hard de prijs daalt, 15kw zat je 1.5 jaar geleden op 5 a 7000 euro. Dus verwacht dat de prijzen van Marstek ,ook verder zullen dalen en of kw omhoog gaan in de toekomst.

raspberry pi 4/thinker board 2/Lilygo/shelly3em/16x410 zonnepanel/vrouw 1970:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Citroen schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 23:22:
Nu twijfel ik toch hoe hard een bedrijf te vertrouwen is met zoiets delicaat als batterijen als zoiets al niet lukt?
Hardware en software is natuurlijk iets compleet anders om te ontwerpen. Zonder foto's van de binnenkant natuurlijk moeilijk om te zien hoe deftig de hardware gemaakt is, maar als je kijkt naar het aantal mensen met hardware problemen (defecte batterij die terug opgestuurd moet worden) lijkt me dit toch zeer goed mee te vallen met de Marstek. De software (en vooral de beveiliging) is inderdaad niet echt deftig te noemen, maar de basis lijkt wel te werken in elk geval.

Kijk je dan even in het HomeWizard topic dan zie je dat de software echt mooi af is, maar er toch wat problemen met de hardware van de batterij zelf zijn waardoor toch redelijk wat mensen deze moeten omruilen. Durf dus niet echt zeggen dat een ander merk stekkerbatterij minder kans heeft op falen of brand te veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Chape schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 00:25:
[...]

Ging mij er ook beetje om hoe hard de prijs daalt, 15kw zat je 1.5 jaar geleden op 5 a 7000 euro. Dus verwacht dat de prijzen van Marstek ,ook verder zullen dalen en of kw omhoog gaan in de toekomst.
Inderdaad, ze hebben al een Venus met 10kWh batterij gepresenteerd die binnenkort uit komt. Gezien de batterijprijzen zal deze voor ~€800 tot ~€1000 meerprijs wel verkocht worden.
Geen idee of de prijzen van Marstek nog verder zullen dalen. Tegenover de concurrentie (Zendure, Homewizard, etc) zijn ze al een heel stuk goedkoper, dus veel drijfveer om nog te dalen lijkt me er niet te zijn tenzij deze merken ook een serieuze prijsdaling gaan aankondigen.

[ Voor 4% gewijzigd door Avenger 2.0 op 30-05-2025 07:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aartvg
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:34
[...]

Dit roept wat vragen op:

eu.hamedata.com

De veiligheid is een stuk beter geworden sinds de aftersales tool offline gehaald is. Ze zijn bezig met een nieuwe daar kan je als gebruiker nog niet inloggen.

De mqtt server is niet veranderd sinds mijn laatste bericht. Moet eerlijk zeggen dat ik er ook niet meer actief mee bezig bent.

Mijn advies zorgen dat je accus niet verbonden zijn met internet. Dan is het een prima product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meonline
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21:04
aartvg schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 07:55:
[...]

De veiligheid is een stuk beter geworden sinds de aftersales tool offline gehaald is. Ze zijn bezig met een nieuwe daar kan je als gebruiker nog niet inloggen.

De mqtt server is niet veranderd sinds mijn laatste bericht. Moet eerlijk zeggen dat ik er ook niet meer actief mee bezig bent.

Mijn advies zorgen dat je accus niet verbonden zijn met internet. Dan is het een prima product.
Niet verbonden met internet? Dan kan ik vanop afstand ook de status niet zien en dergelijke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Laatst online: 13:23
Chape schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 00:25:
[...]

Nou als ik nu lees dat de Nederlander de komende 15 jaar meer moet gaan betalen voor Electra omdat ze wind energie parken gaan neerzetten in de Noord zee, zou ik als batterij maker de prijs in Nederland verhogen , er is dan een grote Markt voor Zonne opslag … dus ik weet het niet of het wel echt veel gaat zakken . Buiten dat, de Marsteks zijn nu al goedkoop. Is nu ook geen slechte investering.

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zaggy
Meonline schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 07:57:
[...]

Niet verbonden met internet? Dan kan ik vanop afstand ook de status niet zien en dergelijke?
Ja, workaround is VPN naar je thuis netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
3DWim schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:51:
Ik zie wel een nummer onder het s/n op sticker maar dat komt helemaal niet overeen met een mac adres.
Of zit daar een vertaalslag in?
NoFate schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:53:
Klopt, mac adres komt idd niet overeen
skeletje schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:09:
[...]

bommel schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 22:34:
[...]

Het device mac address zoals het ik de MT app staat zijn de eerste digits van het netwerk mac en de andere 4 zijn van het Bluetooth mac
My bad, had ik even moeten verduidelijken! Het is wel degelijk een MAC adres (edit: Bluetooth). Dit is niet het MAC adres dat je ziet in je router of AP. Het MAC adres op de stikker is een ander adres dat je nodig hebt (zonder semicolons ertussen) indien je de MQTT weg opgaat in HomeAssistant en gebruik je als het DeviceID. Veelal wordt geprobeerd de setup te maken met het router/AP adres en dat werkt helemaal niet. Je moet er de semicolons bijdenken :)
Mijn device MAC is dus AC:D9:29:89:2x:xx

EDIT: Opgelet, de Marstek waters zijn soms nogal moeilijk te doorwaden :) In de configuratie voor hm2mqtt moet het MAC adres klein worden geschreven. En voor de Hame-Relay maakt het niet uit ;)
Het lange device_id voor de Hame-Relay moet tussen aanhalingstekens.

Zie hieronder:

hm2mqtt configuratie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQzd33GPdCeHkqBeCiAAXksD3DY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YlgqCD4ei2CGABWpNHmLvlwR.png?f=fotoalbum_large

Hame-Relay configuratie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HVy6slx8Ik2e_2NYn5dcu8OwEy0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uRKQuiktiXuCONmuMvbPCagK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Gely op 30-05-2025 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skeletje
bommel schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 22:34:
[...]

Ik zie nu dat in Home Assistant MQTT de devicenaam "HAME Energy HMG-50 <serienummer>" is.
Althans, via de hame-relay/hm2mqtt integratie.
Maar dat is dan denk ik een gevolg van wat zojuist hierboven is beschreven.
Komt niet uit het apparaat zelf.

[ Voor 11% gewijzigd door skeletje op 30-05-2025 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny1102
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:29
Ik heb hier ook is een vraagje over voor ik ze ga bestellen. Ben aan het twijfelen tussen deze en een vaste batterij. Maar kan deze in de toekomst als ik een om omvormer zou hebben die die niets zou terug leveren op het net als je er zou voor moeten betalen, toch kunnen communiceren met de marstek om deze toch vol te laden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skeletje
danny1102 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 09:17:
Ik heb hier ook is een vraagje over voor ik ze ga bestellen. Ben aan het twijfelen tussen deze en een vaste batterij. Maar kan deze in de toekomst als ik een om omvormer zou hebben die die niets zou terug leveren op het net als je er zou voor moeten betalen, toch kunnen communiceren met de marstek om deze toch vol te laden?
Marstek Venus systeem praat niet met omvormers maar kijkt uitsluitend naar de slimme meter.
Ziet de Marstek op de slimme meter teruglevering? (zonnepanelen!), dan gaat hij opladen.
Ziet de Marstek op de slimme meter gebruik?, dan gaat hij ontladen.
Alles om de slimme meter cijfers op 0 (nul) te houden,
In dat opzicht is dit systeem omvormer onafhankelijk.
Laden/ontladen met AI is een ander spelletje, ook omvormer onafhankelijk, maar daar ging je vraag niet over.
Manueel laden/ontladen staat hier helemaal los van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Vrees dat dit niet mogelijk is tenzij je via domotica systeem zoals Home Assistent dat zelf gaat programmeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skeletje
Strikt genomen zoek je een systeem waarbij de zonnepanelen omvormer volop levert zolang de batterij nog niet vol is, om vervolgens de opwekking af te stemmen op het verbruik in huis. Nee, niet volledig afschakelen want dan trekt het huis de batterij weer leeg.
Bij mijn weten is dat er (nog) niet en zal je zelf zoiets moeten programmeren, wat Avenger 2.0 al zegt.
En je omvormer zal on-the-fly moeten kunnen schalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

R-B

Blokkert

De Marstek is hier onderweg.

Ben aan het voorbereiden m.b.t. de aparte groep.
Hoe hebben jullie deze afgemonteerd?

1. Enkelvoudig stopcontact van de aparte groep en hier de marstek op aangesloten met vaste stekker?
2. Aansluiting in een lasdoos gemaakt, kabel van de aparte groep direct op draad marstek (en dus stekker afgeknipt?)

Tweede vraag m.b.t. afzekering.
Hebben jullie dan normale 16A automaat onder een gedeelde aardlekschakelaar
Of een 16A aardlekautomaat?

Alvast bedankt :)

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+MSZ-AP20+MSZ-AP25 | Marstek 5.12KWh V151+CT003 V115 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
R-B schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:38:
Had hier nog een vrije groep (16A zekering) achter 30mA diff waarop ik deze op een stopcontact heb gezet. In BE mag je de stekker er niet vanaf knippen en vast aansluiten, want dan is het geen plugin batterij meer maar vaste thuisbatterij en moet er officieel een keuring gebeuren. Voorlopig mag in BE 2500W nog, maar mogelijk wordt dat gelimiteerd tot 800W in toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
Ik heb nog niks aangesloten maar dit is het idee:
Marstek via eigen kabel, of nwe maken, aansluiten op eigen 16A zekeringautomaat in groepenkast.
Bij mij past dat ding in de meterkast vandaar.
Eventueel kan je daar dan een HW 1Fase kWh meter tussen (laten) zetten zodat je je accu kan volgen in de HW app.
Bij het aansluiten zorg ik dan dat de accu NIET op dezelfde fase zit als mijn PV installatie.

Waarom:
ik wil zo min mogelijk stekker-WCD doos hebben bij vol vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

1. Enkelvoudig stopcontact van de aparte groep en hier de marstek op aangesloten met vaste stekker?
2. Aansluiting in een lasdoos gemaakt, kabel van de aparte groep direct op draad marstek (en dus stekker afgeknipt?)

Ik heb in de kast een 3 fase 20A( mag in België ) differentieelschakelaar gezet op de ingang van de kast en op die differentieel 3 aparte stopcontacten geplaatst in de kelder. Op twee stopcontacten staat nu een MT met de originele stekker .Misschien in de toekomst nog een derde als er ooit een WP of EV komt.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 1x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommel
Gely schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 08:26:
[...]

[...]

[...]

[...]

My bad, had ik even moeten verduidelijken! Het is wel degelijk een MAC adres (edit: Bluetooth). Dit is niet het MAC adres dat je ziet in je router of AP. Het MAC adres op de stikker is een ander adres dat je nodig hebt (zonder semicolons ertussen) indien je de MQTT weg opgaat in HomeAssistant en gebruik je als het DeviceID. Veelal wordt geprobeerd de setup te maken met het router/AP adres en dat werkt helemaal niet. Je moet er de semicolons bijdenken :)
Mijn device MAC is dus AC:D9:29:89:2x:xx

EDIT: Opgelet, de Marstek waters zijn soms nogal moeilijk te doorwaden :) In de configuratie voor hm2mqtt moet het MAC adres klein worden geschreven. En voor de Hame-Relay maakt het niet uit ;)
Het lange device_id voor de Hame-Relay moet tussen aanhalingstekens.

Zie hieronder:

hm2mqtt configuratie:

[Afbeelding]

Hame-Relay configuratie:

[Afbeelding]
Dat is wat ik probeerde te zeggen: het device id wat Marstek in de app gebruikt is samengesteld uit het netwerk Mac en het Bluetooth adres

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
bommel schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:14:
[...]

Dat is wat ik probeerde te zeggen: het device id wat Marstek in de app gebruikt is samengesteld uit het netwerk Mac en het Bluetooth adres
Inderdaad! En het is dat adres dat op de stikker onder het S/N staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Laatst online: 21:57

Ik heb voor elke Marstek een 16A aardlekautomaat waar slechts 1 stopcontact achter zit.
De kabel van de Marstek heb ik ingekort zodat er minder kans is om deze op het verkeerde stopcontact aan te sluiten.

2x Venus E (Gen1) V151, Shelly Pro EM-50, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-06 16:59
Even een vraagje voor wie deze accu al in gebruik heeft. Hij heeft een backup stopcontact, maar begrijp ik het nou goed dat je die ook aan en uit kan zetten zonder dat deze off-grid is? Ik zou graag mijn netwerkapparatuur en server aansluiten, zodat dit blijft werken bij een stroomstoring. Maar als het stopcontact alleen werkt als de accu off-grid is, dan moet ik alsnog de kabels van de normale wcd naar de accu omhangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascallj
  • Nu online
Phoolie schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:41:
Even een vraagje voor wie deze accu al in gebruik heeft. Hij heeft een backup stopcontact, maar begrijp ik het nou goed dat je die ook aan en uit kan zetten zonder dat deze off-grid is? Ik zou graag mijn netwerkapparatuur en server aansluiten, zodat dit blijft werken bij een stroomstoring. Maar als het stopcontact alleen werkt als de accu off-grid is, dan moet ik alsnog de kabels van de normale wcd naar de accu omhangen.
Ja dat kan maar zijn wel wat beperkingen: pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

En zie ook Back-upstopcontact in TS

[ Voor 5% gewijzigd door pascallj op 30-05-2025 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
Bedankt voor je reactie. Helemaal ideaal is het dus niet en ik denk dat ik dan maar beter voor een ups kan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Phoolie schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:58:
[...]

Bedankt voor je reactie. Helemaal ideaal is het dus niet en ik denk dat ik dan maar beter voor een ups kan kijken.
Inderdaad, had ook gehoopt om mijn UPS te elimineren of tenminste op de backup poort aan te sluiten, maar geen van beide lukt met hoe de backup poort momenteel functioneert. Ook zonnepanelen aansluiten op de backup poort voor offgrid toestanden is niet evident (uitval backup poort bij 11% en 100%). Hopelijk passen ze dit alles nog aan bij een toekomstige firmware update. Lijkt me nu enkel handig als grote powerbank bij een stroomuitval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
HIer werkt de backup prima. Gewoon zelf op tijd stoppen met ontladen (20%) dan is er 9% marge voor de backup wcd.
Wel aansturing nodig via mqtt of modbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:03:
[...]

Inderdaad, had ook gehoopt om mijn UPS te elimineren of tenminste op de backup poort aan te sluiten, maar geen van beide lukt met hoe de backup poort momenteel functioneert. Ook zonnepanelen aansluiten op de backup poort voor offgrid toestanden is niet evident (uitval backup poort bij 11% en 100%). Hopelijk passen ze dit alles nog aan bij een toekomstige firmware update. Lijkt me nu enkel handig als grote powerbank bij een stroomuitval.
Wat is het probleem dan als je de UPS op de backup poort aansluit? Blijkft de accu dan te lang leeg voor de gebruiksduur van je UPS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Phoolie schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:26:
[...]

Wat is het probleem dan als je de UPS op de backup poort aansluit? Blijkft de accu dan te lang leeg voor de gebruiksduur van je UPS?
Bij 11% gaat de batterij in standby en valt ook de backup poort uit ipv bypass naar grid te gaan. Dan moet je al externe sturing zelf voorzien om niet te ontladen naar 11% maar bv 20%. Is teveel geknoei voor mij, dan laad ik gewoon hoe het ervoor was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:31:
[...]

Bij 11% gaat de batterij in standby en valt ook de backup poort uit ipv bypass naar grid te gaan. Dan moet je al externe sturing zelf voorzien om niet te ontladen naar 11% maar bv 20%. Is teveel geknoei voor mij, dan laad ik gewoon hoe het ervoor was.
Gaat de batterij dan ook niet meer aan als hij weer boven de 11% komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascallj
  • Nu online
Phoolie schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:41:
[...]

Gaat de batterij dan ook niet meer aan als hij weer boven de 11% komt?
Het back-upstopcontact zal wanneer deze boven de 11 procent komt gewoon weer aan gaan. Alleen zoals hierboven inderdaad al aangegeven: als je het als UPS wil gebruiken zal je zelf voor sturing moeten zorgen die zorgt dat de batterij niet helemaal leeg raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
Wat ook mooi zou zijn. Een optie dat de Marstek kijkt naar weer (vast ergens een api beschikbaar met lokaal weer) en beslist of AI mode of Zelf consumptie aan gaat. Of instelbaar per maand / week / reeks. Kan handig zijn in de winter maanden . Of iets dergelijks, wat denken jullie ?

[ Voor 18% gewijzigd door S2S op 30-05-2025 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdK
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
Even een vraagje over de uiteindelijke strategie met een dynamische contract en een EV in NL:
tot 31-12-2026 is de beste (financiele) strategie nog steeds Manual opladen tijdens goedkope uren, en ontladen in dure uren. EV laden speelt tav Venus geen rol (lees: EV laden zoveel mogelijk in goedkope uren)

Daarna wordt het lastiger. Eigenlijk wil je AI (= vol bijladen tijdens goedkoopste uren en panelenopwek), maar als ik direct daarna de EV wil laden (nog steeds in goedkope uren en panelenopwek), dan wil je eigenlijk dat de Venus niet gaat ontladen. Immers, je wil juist NOM in de dure uren, en daarvoor moet de Venus vol zijn als de dure uren zonder panelenopwek gaan beginnen.

Zou volgens jullie deze strategie (dus AI, rekening houdend met EV) ook denkbaar zijn binnen de CT003 aansturing. Of is dit teveel gevraagd en moet dit via de Modbus? (en zo ja is dit uberhaupt in te regelen?)

1x Marstek 5,12 v151, CT003 v114, Landis en Gyr E350 ZMF110CCtFs2 smr 5.0 3 fasen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goedemiddag,

Einde van de maand komt eraan en dan is het voor sommige weer tijd/aandrang om de RTE cijfers etc. hier te droppen.

Om er geen plaatjes festijn van te maken verzoek ik om alleen de cijfers te vermelden.

De gegevens van je opstelling staan al in je signatuur... toch.

Voor de echte puristen onder ons... misschien een exceltje aanmaken waarin je dit per maand kunt droppen... voor ons nageslacht... ;-)

m2c

Ik doe mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
  • Nu online
RvdK schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:59:
Even een vraagje over de uiteindelijke strategie met een dynamische contract en een EV in NL:
tot 31-12-2026 is de beste (financiele) strategie nog steeds Manual opladen tijdens goedkope uren, en ontladen in dure uren. EV laden speelt tav Venus geen rol (lees: EV laden zoveel mogelijk in goedkope uren)

Daarna wordt het lastiger. Eigenlijk wil je AI (= vol bijladen tijdens goedkoopste uren), maar als ik direct daarna de EV wil laden (nog steeds in goedkope uren), dan wil je eigenlijk dat de Venus niet gaat ontladen. Immers, je wil juist NOM in de dure uren, en daarvoor moet de Venus vol zijn als de dure uren gaan beginnen.

Zou volgens jullie deze strategie (dus AI, rekening houdend met EV) ook denkbaar zijn binnen de CT003 aansturing. Of is dit teveel gevraagd en moet dit via de Modbus? (en zo ja is dit uberhaupt in te regelen?)
Ik zie niet hoe de CT003 kan weten wat de status van je EV is. Dus ik vermoed dat je dat zelf moet gaan programmeren. Als je alles in een centraal systeem gooit zoals Home Assistant en vanaf daar via Modbus aanstuurt, kan je prima bepalen dat als de prijs laag is, en de accu vol, en de auto gaat laden, dat de batterij dan niets doet bijvoorbeeld.

Het gaat ook helemaal aan de dynamische prijzen en vooral aan je thuisverbruik liggen, of je beter kan bijladen in de goedkope uren of niet. Als je de batterij niet leeg krijgt in de avond en morgen is weer een zonnige dag, dan heb je dus voor niks energiebelasting betaalt de dag ervoor.

Persoonlijk maak ik me daar nog geen zorgen om gezien het nog zo ver weg is, maar alvast een beetje vooruit denken kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thysler
  • Laatst online: 30-05 14:02
Beste Tweakers

Vandaag een Marstek proberen in een woning zonder wifi. Ik kon de batterij niet aansluiten (hoewel de app hem detecteerde). Bij de 3e stap moest hij persé wifi hebben.

Mijn vraag:

Kan ik hem aansturen met bluetooth alleen, zoja hoe?
Als hij enkel in het stopcontact zit, en geen verbinding heeft met de app, werkt hij dan autonoom? (laden/ontladen). Er zijn zonnepanelen.
P1 module ingestoken (maar geen elektriciteit in de buurt van de digitale meter). Kan dit wel overbruggen met een powerbankje maar is toch niet ideaal.

Mvg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascallj
  • Nu online
Thysler schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 13:13:
Beste Tweakers

Vandaag een Marstek proberen in een woning zonder wifi. Ik kon de batterij niet aansluiten (hoewel de app hem detecteerde). Bij de 3e stap moest hij persé wifi hebben.

Mijn vraag:

Als hij enkel in het stopcontact zit, en geen verbinding heeft met de app, werkt hij dan autonoom? (laden/ontladen). Er zijn zonnepanelen.
P1 module ingestoken (maar geen elektriciteit in de buurt van de digitale meter). Kan dit wel overbruggen met een powerbankje maar is toch niet ideaal.

Mvg
Zoals beschreven onder Internettoegang in de TS, heeft de batterij Wifi nodig om te communiceren met de CT. De enige manier om hem zonder WiFi verbinding te gebruiken is door gebruik te maken van een tijdschema dat je van te voren via de App instelt.

De CT zou in theorie wat voeding uit de slimme meter zelf kunnen halen, maar dat is geen aanbevolen manier van aansluiten. Het kan werken, maar kan ook voor onverwachte storingen zorgen als het vermogen van de P1 poort niet sterk genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:53
Ik ben aan het dubben oid ik een tweede accu moet nemen. Heeft er iemand wel eens doorgerekend hoeveel een tweede oplevert tov de eerste? Ik verwacht dat een tweede minder opbrengt nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascallj
  • Nu online
MichaelReitsma schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 13:22:
Ik ben aan het dubben oid ik een tweede accu moet nemen. Heeft er iemand wel eens doorgerekend hoeveel een tweede oplevert tov de eerste? Ik verwacht dat een tweede minder opbrengt nl.
Dat ligt aan je verbruik, het land waarin je woont, welk energiecontract je hebt, of je zonnepanelen hebt en hoeveel etc.

Zonder al die informatie is daar niets over te zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S2S
pascallj schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 13:25:
[...]

Dat ligt aan je verbruik, het land waarin je woont, welk energiecontract je hebt, of je zonnepanelen hebt en hoeveel etc.

Zonder al die informatie is daar niets over te zeggen.
En of de accu op 2500 watt gaat ontladen is denk ik ook iets om mee te nemen .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skeletje
Thysler schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 13:13:
Beste Tweakers

Mijn vraag:

Mvg
Bluetooth is eigenlijk alleen maar nodig tijdens de eerste inrichting en/of configuratieveranderingen.
P1 module en accu werken niet samen zonder Wifi.
Haal een goedkoop Wifi access point en knoop ze daar aan.
Geen zin om daarin te investeren? Oude Android telefoon (heeft iedereen wel in de kast liggen) en daar de hotspot/tethering functie op aanzetten. Die telefoon permanent aan de stroom, in de buurt van de twee Marstek devices, en knoop die twee vervolgens aan dat Wifi hotspot. Idem je eigen telefoon met de Marstek app om de boel te volgen. Gaat als je eigen telefoon buiten de Wifi reikwijdte is natuurlijk niet meer.
Garantie tot de voordeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:26
3DWim schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:55:
[...]

..
Bij het aansluiten zorg ik dan dat de accu NIET op dezelfde fase zit als mijn PV installatie.

Waarom:
ik wil zo min mogelijk stekker-WCD doos hebben bij vol vermogen.
Ik begrijp je reden niet om de accu op een andere fase te zetten als PV?

Als PV levert dan wil ik dat mijn accu laadt. Mij lijkt het juist logisch om ze op één fase te zetten.

NL.1xMT5.12(V151)CT003(V114) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gely
MichaelReitsma schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 13:22:
Heb 4.6 kWp op het dak van de woning liggen, ik ben (nog) niet van plan om er bij te leggen alhoewel misschien enkele plug-ins op het tuinhuis want daar is de oriëntatie ook in orde.
Momenteel hou ik mij aan de 1.0 ~ 1.5 x zonnepaneelvermogen regel. Dus is één Marstek met een capaciteit van 5.12 kWh voor mij momenteel voldoende om 0 op de meter te houden. Ik doe geen trading en heb geen dynamisch contract + ben niet van plan om dat te nemen.

Om mijn insteek te staven zie Influx grafiek hieronder: Groen is opbrengst en paars is teruggave (injectie). Zoals het er nu uitziet is mijn teruggave vanaf installatie op 20 mei bijna tot nul herleid. Eind dit jaar nog even evalueren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEdo4eQSo8i7Bp2ieaRG15W_47Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dvV402wV4lGecOSa6zGIHSUp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:01
eatme schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 13:41:
[...]

Ik begrijp je reden niet om de accu op een andere fase te zetten als PV?

Als PV levert dan wil ik dat mijn accu laadt. Mij lijkt het juist logisch om ze op één fase te zetten.
Ik heb dus de voorkeur op een andere fase, gewoon om niet teveel op een fase te hebben. De 3 fases opgeteld is het verbruik, dus of je gebruikt op de ene fase terwijl je teruglevert op andere fase maakt geen verschil.
Groot verbruikers (en leveranciers zoals zonnepanelen) wil je juist spreiden over de fases lijkt me…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:26
badnews.nl schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 14:13:
[...]

Ik heb dus de voorkeur op een andere fase, gewoon om niet teveel op een fase te hebben. De 3 fases opgeteld is het verbruik, dus of je gebruikt op de ene fase terwijl je teruglevert op andere fase maakt geen verschil.
Groot verbruikers (en leveranciers zoals zonnepanelen) wil je juist spreiden over de fases lijkt me…
Waarom zou je een gebruiker en leverancier willen spreiden? :?

Als PV 3kW levert en Accu laadt 2,5kW op dan gaat er
Bij beide op zelfde fase : 500W het net op

Bij PV op L1 en Accu op L2 : 3000W net het op op L1 en trek je 2500W van L2.

Dit wordt verrekend door de meter, maar bij optie 2 belast je het net en de aansluiting onnodig veel meer.

NL.1xMT5.12(V151)CT003(V114) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

Pagina: 1 ... 169 ... 179 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.