Zolang je hem op 800 W laat staan, is er geen probleem inderdaad.Tommie12 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:23:
[...]
Er is wel duidelijk omschreven dat het toevoegen van een kring geen kleine aanpassing is.
Mijn huis heeft een geldige keuring nadat ik in 2022 zowel PV als een laadpaal heb geïnstalleerd en van 1f naar 3f ben gegaan. Dat wil ik graag zo houden.
En ja, als je daar over stapt, dan kan je je ook af vragen of het nu zo belangrijk is om een aparte kring te maken...
Als ik die batterij in steek op een kring waar er verder alleen een TV en een paar USB laders zitten, wat is dan het probleem...
Ik volg voor electriciteit graag de regels omdat ik niet wil dat een verzekering zicht terug trekt als het eens fout gaat.
Waar en niet waar. Het is het gemiddelde van al die maandelijkse max. kwartierpieken die uiteindelijk de eindafrekening bepaalt.GORby schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:55:
[...]
Je hoogste kwartierpiek op een maand is namelijk wat je kosten voor het capaciteitstarief bepaalt in België, dus wanneer de zon 1 avond niet schijnt ben je al eraan voor de moeite.
[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant
OK, ik had het misschien nog wat duidelijker kunnen verwoorden, maar voor die maand bepaalt het hoofste verbruik in een kwartier wel de piek voor de hele maand. Enkel op O/W panelen vertrouwen om een ochtend- of avondpiek op te vangen gaat dus niet werken.Gely schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:32:
[...]
Waar en niet waar. Het is het gemiddelde van al die maandelijkse max. kwartierpieken die uiteindelijk de eindafrekening bepaalt.
Op jaarbasis wordt dat inderdaad tot een gemiddelde herleid, ofwel betaal je maandelijks voor kostprijs * maand-kwartier-piek / 12.
Je moet er gewoon van uit gaan dat een piek van 1kW extra in een maand je 4€ kost. Dus elke maand dat je de piek met bv 2kw kan doen dalen spaar je 8€, en als het lukt om dat elke maand te doen spaar je ca 100€ per jaar.Gely schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:32:
[...]
Waar en niet waar. Het is het gemiddelde van al die maandelijkse max. kwartierpieken die uiteindelijk de eindafrekening bepaalt.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Geen garantie?DikkieDick schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 06:37:
Dat wordt idd nieuwe bestellen.
Ik volg ook de installatie regels en wel 100%, enkel elke keer een keuring is wat overdreven. Voor PV en laadpaal heb ik ook laten keuren.Tommie12 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:23:
[...]
Er is wel duidelijk omschreven dat het toevoegen van een kring geen kleine aanpassing is.
Mijn huis heeft een geldige keuring nadat ik in 2022 zowel PV als een laadpaal heb geïnstalleerd en van 1f naar 3f ben gegaan. Dat wil ik graag zo houden.
En ja, als je daar over stapt, dan kan je je ook af vragen of het nu zo belangrijk is om een aparte kring te maken...
Als ik die batterij in steek op een kring waar er verder alleen een TV en een paar USB laders zitten, wat is dan het probleem...
Ik volg voor electriciteit graag de regels omdat ik niet wil dat een verzekering zicht terug trekt als het eens fout gaat.
Maar het is niet omdat je heiliger bent dan de paus dat je ook naar de hemel gaat hè 😮💨
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net
Waar komt die 9000 vandaan?ArjoK schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:55:
[...]
Wel als je het zelf ook verbruikt. Je vergeet nog wel de kpsten van een cyclus. Bij een levensduur van 9000 cycli zit jij rond de 10 cent per cyclus, dan is je voordeel lang niet meer zo groot.
9000 / 365 = 24 jaar.. die cycli heb je al (sunken cost), ze niet gebruiken lijkt mij niet slim.
Correct. Gedurende de wintermaanden vaak >5kW, Kerstmis, Nieuwjaar, etentjes, veel koken, oven, kookplaten enz. Lekker gezellig, maar niet in de portemonneeTommie12 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:00:
[...]
Je moet er gewoon van uit gaan dat een piek van 1kW extra in een maand je 4€ kost. Dus elke maand dat je de piek met bv 2kw kan doen dalen spaar je 8€, en als het lukt om dat elke maand te doen spaar je ca 100€ per jaar.
EDIT: Batterijen pas in dienst in mei (1ste) / juni (2de) vorig jaar!
[ Voor 5% gewijzigd door Gely op 27-03-2026 15:36 ]
[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant
Hoeveel kost gratis tegenwoordig, inclusief installatie?DSSW schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:49:
De panelen zijn haast gratis.
Installatie van plug-ins doe je zelf. 2 JA Solars van 455Wp, max. ongev. 60 à 70 EUR stuk, wat profielen en klemmen en je bent er. Extra micro-omvormer is wel wat meer, daar ook een 150 EUR bijtellen dan.Olaf van der Spek schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:30:
[...]
Hoeveel kost gratis tegenwoordig, inclusief installatie?
Het belgische capaciteitstarief lijkt wel *** ***. Geldt daarvoor elk kwartier? Je zou denken dat alleen tussen 07:00 en 09:00 en 16:00 - 21:00 uitmaakt, en dan per uur..Lucantiek schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:02:
ik zit nu aan 7.5 kwh capaciteitstarief. Ongeveer 40% van mijn totale elektriciteits factuur. De marstek e doet hier echt goed zijn werk, ik ben er tevreden mee.
Elk kwartier telt, maar in ruil betalen we ook wat minder netkosten.Olaf van der Spek schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:39:
[...]
Het belgische capaciteitstarief lijkt wel *** ***. Geldt daarvoor elk kwartier? Je zou denken dat alleen tussen 07:00 en 09:00 en 16:00 - 21:00 uitmaakt, en dan per uur..
Mijn marginale kWh prijs is 28ct, alles in zit ik net boven de 30ct.
Mijn pieken zitten rond de 5kW in de zomer en 7,5 in de winter.
Maar er is ook een minimum, je kan nooit onder de 3.5kW 2.5kW gaan.
Het effect lijkt mij niet optimaal.. er is minder incentive om de piekuren (volledig) te vermijden.Tommie12 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:44:
Elk kwartier telt, maar in ruil betalen we ook wat minder netkosten.
Gooi hem er toch even in, let wel even op dat niet per se elke poort v.d. splitter goed werkt met de CT003. Voordat je een ander probleem aan het troubleshooten bent.ThaReaper schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:41:
Om terug te komen op de problemen met de G+L E360 P3 en de CT003: ik heb nu een homewizard active splitter gekocht. Die zou volgende week aan moeten komen en hopelijk geeft dat een verschil.
Tijd terug eens een bericht aan gewaagd richting HomeWizard, helaas niets meer op teruggehoord.
Correctie, je kan nooit onder de 2,5kWp gaan. Je kan er fysiek wel ondergaan maar het brengt je niks op. Minimum tarief dus.Tommie12 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:44:
[...]
Elk kwartier telt, maar in ruil betalen we ook wat minder netkosten.
Mijn marginale kWh prijs is 28ct, alles in zit ik net boven de 30ct.
Mijn pieken zitten rond de 5kW in de zomer en 7,5 in de winter.
Maar er is ook een minimum, je kan nooit onder de 3.5kW gaan.
[ Voor 8% gewijzigd door Gely op 27-03-2026 15:51 ]
Dat weten we ondertussen ook. Er zijn al stemmen die opgaan om die piekregeling af te schaffen in de nacht, of op zondagmiddag bv... maar blijkbaar is het nogal complex om dat allemaal te veranderen.Olaf van der Spek schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:46:
[...]
Het effect lijkt mij niet optimaal.. er is minder incentive om de piekuren (volledig) te vermijden.
Holy sh*t die dingen worden echt warm, heb ze net een uurtje op max laden gehad, interne temperatuur gestegen tot 62 graden, kon me hand er aan de bovenkant nog maar net ophouden. Dat had ik echt niet verwacht. Meteen maar even de kabels die ik langs de zijkant ertussen had geklemd vrij gemaakt3DWim schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:07:
[...]
Snel veranderen dan maar.
Qua warmte:
Koop niets laat het stel eerst eens 6 maanden draaien en check af en toe wat de temperatuur doet. Warm wordt het alleen bij vol vermogen. Hoe groot is de kans dat ze alle drie op vol vermogen gaan laden/ontladen ?
Temp. intern kan je via modbus prima vastleggen.
WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI | 10.44 kWp O/W | Venus v3 - 5.12kWh V144 - CT003 V122 - BMS 112 - Modi:NOM
Op zich niets erg - dat doen alle AC/DC converters ... maar gezien je ze boven elkaar hebt staan vooral kijken dat er voldoende afvoer is ... had al gemeld dat kan je een handje helpen met (goedkope !!) radiator ventilatoren die op temp pas aan gaan ... doe ik al jaren met mijn ZP converter en nu ook op mijn MT batterij(en).Maikie18 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:03:
[...]
Holy sh*t die dingen worden echt warm, heb ze net een uurtje op max laden gehad, interne temperatuur gestegen tot 62 graden, kon me hand er aan de bovenkant nog maar net ophouden. Dat had ik echt niet verwacht. Meteen maar even de kabels die ik langs de zijkant ertussen had geklemd vrij gemaakt
Maakt bijna geen geluid - zorgt voor betere warmteafvoer - verbruikt nihil - lage kost ...
Als je die MT ergens binnen in huis hebt staan zou dat in warme zomermaanden wel eens voor onaangenaam extra warmte kunnen zorgen - dan best ook een afzuiging naar buiten voorzien ...
Ga er dit weekend nog eentje installeren (MT + radiator ventilator) - in een berging ... die in zomer wel eens warm kan zijn ... in de zomer eens zien of ik extra afvoer voorzie naar buiten toe ...
[ Voor 8% gewijzigd door vifra op 28-03-2026 13:24 ]
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117
In dit geval op dit moment wel gewenst, "gratis" verwarming voor de garage, daar was het om 14:15 nog 16,6 nu 17,5. Denk dat die fans geen overbodige luxe gaan worden maar wat doen de temperaturen bij jullie die wel de ruimte aan hebben gehouden? Dit waren de interne temperaturen onderste 62,1 middelste 63,4 bovenste 59,4. Misschien niet helemaal representatief want ze begonnen ook verschillend maar het is maar om een idee te geven.vifra schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:13:
[...]
Op zich niets erg - dat doen alle AC/DC converters ... maar gezien je ze boven ekaar hebt staan vooral kijken dat er voldoende afvoer is ... had al gemeld dat kan je een handje helpen met (goedkope !!) radiator ventilatoren die op temp pas aan gaan ... doe ik al jaren met mijn ZP converter en nu ook op mijn MT batterij(en).
Maakt bijna geen geluid - zorgt voor betere warmteafvoer - verbruikt nihil - lage kost ...
Als je die MT ergens binnen in huis hebt staan zou dat in warme zomermaanden wel eens voor onaangenaam extra warmte kunnen zorgen - dan best ook een afzuiging naar buiten voorzien ...
Ga er dit weekend nog eentje installeren (MT + radiator ventilator) - in een berging ... die in zomer wel eens warm kan zijn ... in de zomer eens zien of ik extra afvoer voorzie naar buiten toe ...
WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI | 10.44 kWp O/W | Venus v3 - 5.12kWh V144 - CT003 V122 - BMS 112 - Modi:NOM
eerlijk - ik monitor de temperaturen niet (meer). Op versie 1 werd dat al warm ede daar er geen actieve koeling is (gesloten kast) ... en dus alle warmte via die plaat achteraan weg moet.Maikie18 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:31:
[...]
In dit geval op dit moment wel gewenst, "gratis" verwarming voor de garage, daar was het om 14:15 nog 16,6 nu 17,5. Denk dat die fans geen overbodige luxe gaan worden maar wat doen de temperaturen bij jullie die wel de ruimte aan hebben gehouden? Dit waren de interne temperaturen onderste 62,1 middelste 63,4 bovenste 59,4. Misschien niet helemaal representatief want ze begonnen ook verschillend maar het is maar om een idee te geven.
Daarom heb ik toen al voor die extra ventialtie gezorgd - zodat luchtstroom over die plaat beter wordt en warmte sneller weg gaat ...
Ook, ik vertrouw dat de intern BMS wel zal ingrijpen als dat te hoog wordt ... en ik verminder de kans van hoge temperaturen door die ventilator aan te laten springen bij gemeten temp op koelvinnen van 30 graden of meer ...
Darenboven heb ik deze (bij mij thuis) wel in een relatief koele omgeving staan.
Die dat ik dit weekend ga plaatsen is in een typische berging in de tuin - winter koud en zomer warm. Waterdicht maar niet luchtdicht (deur sluit niet top aan) ... denk dat in lente / zomer wel eens ga nameten of dat niet fout gaat ... maar als alles mooi blijft draaien dan maakt het me niet uit ...
[ Voor 10% gewijzigd door vifra op 27-03-2026 16:44 ]
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117
Interne temperatuur is niet echt boeiend aan de bovenkant (bij de V3), vrijwel iedere omvormer doet meer dan 60 graden. De temperatuur bij de cellen is belangrijker en ook een omgeving die de temperatuur kan afvoeren.
Gezien de V3 voornamelijk 1 groot koelblok is en de cellen onderaan zitten zou optimaal is niet hoger dan 30 graden zijn aan de onderkant, persoonlijk zou ik er pas wat aan doen als het langdurig 35+ is.
Airflow creëren met (radiator) fans is op zich nuttig maar zonder aan (en afvoer) van koelere (en de warme) lucht lost het niet op.
Gezien de V3 voornamelijk 1 groot koelblok is en de cellen onderaan zitten zou optimaal is niet hoger dan 30 graden zijn aan de onderkant, persoonlijk zou ik er pas wat aan doen als het langdurig 35+ is.
Airflow creëren met (radiator) fans is op zich nuttig maar zonder aan (en afvoer) van koelere (en de warme) lucht lost het niet op.
Die 9000 schut ik uit m'n mouw. ben wat positiver over levensduur dan de garantie van 6000 cycli. Je hebt iets nodig om mee te rekenen en het rekent wel lekker 9000 cycli voor 900 euro. (ging in de bereffende post om de Venus A met 4,4 kWh - hoort natuurlijk niet in topic)Olaf van der Spek schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:20:
[...]
Waar komt die 9000 vandaan?
9000 / 365 = 24 jaar.. die cycli heb je al (sunken cost), ze niet gebruiken lijkt mij niet slim.
Maar je hebt gelijk, als je de batterij toch hebt staan benut 'm dan maximaal. Ik zal voor het einde van mijn vaste contract nog even goed doorrekenen/simuleren hoe positief dit voor mijn situatie kan uitvallen.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Nee, dat schreef ik niet. Ik snap dat het wel kan werken maar na saldering is moet het verschil tussen inkoop en verkoop erg groot zijn.robkrekel schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:38:
[...]
Je kan moeilijk geloven dat het rendabel is schrijf je. Ik laat zien dat het dat wel is. Dat het niet veel is klopt, maar ik heb hem hier ook niet voor aangeschaft. Ik heb hem aangeschaft om te leren hoe ik er in 2027 het beste mee om kan gaan.
Het blijft natuurlijk leuk speelgoed.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Ja die beugel ziet er niet al te sterk uit, vooral de montage ervan. Ik probeerde er net nog een keer voorzichtig aan te gaan hangen en de boel verging halverwege een beetje, alleen nu weet ik niet of hij misschien beter op zijn plek schoof, dus van de schuine kant af, of dat het iets anders was. Ik blijf er maar af nu. Voor mij is het voldoende zekerheid dat ik er zeker met half gewicht extra nog bij aan kon hangenr2504 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:31:
[...]
Over de muurbeugel maak ik me geen zorgen… de beugel van de MT zelf geeft me iets minder vertrouwen. Ben je aan de batterij gaan hangen of louter aan de muurbeugel? Kan je trouwens eens een foto van de zijkant posten?

Mg4gebruiker schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:20:
[...]
Ik mag toch aannemen dat het bij jou niet een rechte lijn op 0 is?
Hij schommelt bij consumptie uit de batterij bij mij meestal rond - en + 50W. En de refresh is per seconde (als ik thuis ben).
/f/image/ZMMoq9yX8lRvN55ASX0UVgRv.png?f=fotoalbum_large)
Hier schommelt ie een beetje tussen +/- 5W, maar verder blijft het redelijk stabiel op 0.
Vandaag, tot nu toe op NOM
Max piek is 106w en alles gebruikt wasmachine, wasdroger, airco, koken, computer, en de hele dag thuis geweest. Beter dan dit wordt het niet en hoeft ook niet!
Max piek is 106w en alles gebruikt wasmachine, wasdroger, airco, koken, computer, en de hele dag thuis geweest. Beter dan dit wordt het niet en hoeft ook niet!
[ Voor 22% gewijzigd door SatScan op 28-03-2026 16:23 ]
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+
SatScan schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 19:26:
Vandaag, tot nu op NOM
Max piek is 106w en alles aan wasmachine, wasdroger, airco, koken, computer, hele dag thuis geweest. Beter dan dit wordt het niet en hoeft ook niet!
[Afbeelding]
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Ben benieuwd. Logischerwijs zou het geen verschil moeten maken gezien beiden m.i. alleen een doorgeefluik van data zijn, maar wie weet?ThaReaper schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:41:
Om terug te komen op de problemen met de G+L E360 P3 en de CT003: ik heb nu een homewizard active splitter gekocht. Die zou volgende week aan moeten komen en hopelijk geeft dat een verschil.
Ik heb 2 Venus E v3 batterijen in gebruik i.c.m. CT002. Het beste werkt bij mij om 1 batterij op 1 fase max. 800W te zetten die behoorlijk WP verbruik heeft. Deze batterij regelt die fase dan op 0 verbruik. De andere batterij op 3 fases 2500W die dan op NOM ( 0 overall) regelt. Dat verdeelt het verbruik aardig.Hansieo schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:35:
[...]
Yep, dat lijkt (léék...) mij vrij logisch, echter kreeg ik dit van Marstek zelf:
Als 2 batterijen leeg zijn en u verbruik heeft op die fases, dan zal de batterij op de andere fase dit niet overnemen. In dat geval zal u inderdaad stroom van het net afnemen.
De batterijen werken per fase en delen geen vermogen onderling.
De CT002 zorgt ervoor dat het systeem beter reageert op totaalverbruik, maar kan dit gedrag niet volledig oplossen.
Vandaar dus mijn check-check-dubbel-check wat de ervaringen zijn van mensen die 2 of 3 Venus E units hebben op verschillende fasen, want wie kijkt of dit echt zo is? Jawel tweakers....![]()
Maar dat zou dus inhouden dat Marstek het fout heeft? gebeurt dat vaker?
Beide op 3 fases gaf een minder evenredig verbruik per batterij en minder constante regeling, afhankelijk van verbruik en opwekking door de zonnepanelen.
E.e.a. is proefondervindelijk gevonden en voor iedereen anders waarschijnlijk.
Ik heb hier een CT003 die zo nu en dan even re-connect met de wifi.
Dit is irritant want 1 vd 2 batterijen (lijkt random) vergeet dan op welke fase deze zit & stopt dan met nom regelen.
Even de fase detectie opnieuw doen en het werkt weer.
CT003 + batterijen zijn verbonden op een apart SSID met unifi's 'iot' mode aan.
Dit netwerk is gepind op 1 AP. Batterijen hebben een goed signaal (+- -61 dBm).
CT003 heeft een nog beter signaal, -26 dBm, dus dat lijkt prima.
Mijn CT003 draait v122. Zijn er meer mensen met v122 firmware op hun CT003 die dit gedrag ervaren?
Dit is irritant want 1 vd 2 batterijen (lijkt random) vergeet dan op welke fase deze zit & stopt dan met nom regelen.
Mijn CT003 draait v122. Zijn er meer mensen met v122 firmware op hun CT003 die dit gedrag ervaren?
2x Marstek Venus E v158 | CT003 v122 | Single Quatt v1 & een lading zonnepanelen.
Is ruim 4 jaar oud dus die zal inmiddels verlopen zijn.
aka pluim003 - Marstek Venus v1
Dacht dat dit een designfout van de eerste generatie was.DikkieDick schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 07:38:
[...]
Is ruim 4 jaar oud dus die zal inmiddels verlopen zijn.
Ok. Dat zou zo maar kunnen. Eerlijk gezegd niet gecheckt. Nou ja, had HW gisteren nog een mail gestuurd met foto van de (kapotte) P1-meter. Ze vroegen om een foto te maken van de P1-meter die aangesloten was. Terwijl ik dat al had gedaan, want op de foto met rode rand kon je ook de voedingskabel zien.Olaf van der Spek schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 07:45:
[...]
Dacht dat dit een designfout van de eerste generatie was.
Nou ja, dan hoop ik dat ze het bedrag terugstorten. Vorige week stuurden ze me wel een gratis vervangende P1-splitter waarvan ik al het idee had dat die het probleem niet zou oplossen.
Uitdaging wordt straks om er voor te zorgen dat mijn energydashboard in homeassistant niet helemaal van slag raakt als de nieuwe P1-meterr binnen is en toegevoegd.
Ik heb ook dit probleem, echter is dit pas begonnen toen ik vorige maand mijn 2de venus e v3 in gebruik nam.niek35 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 23:58:
Sinds Oktober vorig jaar werkte alles zonder problemen met 1 venus e v3.
Bij mij zitten ze ook op een unifi IoT wifi met zeer sterk signaal (< 43dBm).
Mijn ct003 zit op versie v118 en de batterijen op v147, ik heb al een ticket moeten aanmaken omdat de batterijen niet willen updaten.
Ze doorlopen de update volledig en succesvol(volgens de app), maar ze worden nooit werkelijk geupdate...
Dus ik zit nu in een situatie dat ik elke dag alles moet resetten om het werkend te houden, zeer vervelend.
Wat bedoel je met "de fase detectie opnieuw doen", hoe gaat dat juist in zijn werk?
Ook jij dank voor je input, ik ga dit in gedachten houdenEddieW schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 22:08:
[...]
Ik heb 2 Venus E v3 batterijen in gebruik i.c.m. CT002. Het beste werkt bij mij om 1 batterij op 1 fase max. 800W te zetten die behoorlijk WP verbruik heeft. Deze batterij regelt die fase dan op 0 verbruik. De andere batterij op 3 fases 2500W die dan op NOM ( 0 overall) regelt. Dat verdeelt het verbruik aardig.
Beide op 3 fases gaf een minder evenredig verbruik per batterij en minder constante regeling, afhankelijk van verbruik en opwekking door de zonnepanelen.
E.e.a. is proefondervindelijk gevonden en voor iedereen anders waarschijnlijk.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Fase detectie door CT (links onder groen bij batterij app) te klikken. Daar heb je de keuze of de batterij alle 3 fases bewaakt of maar één. De detectie op welke fase de batterij is aangesloten doet hij zelf.Sektor schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 09:11:
[...]
Ik heb ook dit probleem, echter is dit pas begonnen toen ik vorige maand mijn 2de venus e v3 in gebruik nam.
Mijn ct003 zit op versie v118 en de batterijen op v147, ik heb al een ticket moeten aanmaken omdat de batterijen niet willen updaten.
Ze doorlopen de update volledig en succesvol(volgens de app), maar ze worden nooit werkelijk geupdate...
Dus ik zit nu in een situatie dat ik elke dag alles moet resetten om het werkend te houden, zeer vervelend.
Wat bedoel je met "de fase detectie opnieuw doen", hoe gaat dat juist in zijn werk?
Ik heb sinds een tijd best lastig van dat de batterij wel via NOM oplaad gedurende de dag maar niets afgeeft als het nodig is. Verbonden met LAN en geen wifi. Heb er nu ipv Homewizard P1 een Marstek ct003 aan gekoppeld. Waarden lijken prima en ct is groen. Hij laad ook op nav waarden. Heb contact gehad met support en ze pushten een firmware voor batterij en comm module. Daar ging gisteravond iets fout want de comm module is niet gelukt en geeft een error als ik in app op versie klik. Ik doe iets fout met updaten van firmware. Wat is nu de meest juiste en veilige manier om te updaten van firmware? 1 alle stekkers eruit. Inclusief LAN kabel (batterij is nu nergens meer aan verbonden ook geen wifi) 2 app verbinden met batterij via Bluetooth. Update popt op en doen. En dan? Wanneer Lan kabel erin en stroom er weer op? Hoe doen jullie dit? Heb na contact support namelijk nu weer nieuwe push melding gehad van comm firmware en deze wil ik goed doen maar mis een stappenplan.
Ik zou mij daar drukker over maken dan die temperatuur (en dat goedkope verlengsnoer).Maikie18 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 19:16:
Ja die beugel ziet er niet al te sterk uit, vooral de montage ervan.
Nogmaals de kans dat er drie van die dingen 2500W staat te laden of ontladen is klein.
Hoewel ik natuurlijk niet weet hoe je laadschema er uit ziet.
Met de hand een keer op max zetten is leuk maar niet de dagelijkse praktijk. tenzij de alles met de hand wil gaan regelen.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.60 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Het hangt uiteraard van het tijdstip af want dat bepaalt of er variabele stroomvraag is. Als de lijn vlak is dan is de stroomvraag stabiel in mijn ogen. Geen enkele p1 meter batterij combi kan volgens mij elke acute piek direct afvangen met levering uit de batterij. Dus moet er bij variabele vraag ook variatie om de nul zijn. Zoals dit:Yeshua schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 19:21:
[...]
[Afbeelding]
Hier schommelt ie een beetje tussen +/- 5W, maar verder blijft het redelijk stabiel op 0.
Het verlies van de fase kan veroorzaakt worden door ruis in die groep of fase. Probeer het eens op een andere groep en, indien mogelijk, op een andere fase.niek35 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 23:58:
Probeer de IoT-modus ook eens uit te schakelen om te zien of de wifi-verbinding dan beter werkt. Uit ervaring blijkt dat signaalsterkte niet allesbepalend is voor een goede werking van de CT003 in combinatie met MT-batterijen. Bij mij werkt alles prima met de CT003 v122.
[ Voor 8% gewijzigd door SatScan op 28-03-2026 10:48 ]
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+
Gratis is natuurlijk niet helemaal gratis. Heb deze winter zelf 5 kW piek bijgelegd en dat heeft mij het volgende gekost :Olaf van der Spek schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:30:
[...]
Hoeveel kost gratis tegenwoordig, inclusief installatie?
-450€ voor 15 panelen van 335 Wpiek full black panelen van 5 jaar oud
-50€ voor de aluminium rails en bevestigingsmaterialen
-50€ voor 3 SMA omvormers
-30€ voor solarkabel en enkele stekkers
-30€ voor zekeringen en stopcontacten
-installatie kosten 0€
Alles op 2dehands.be gekocht in zo goed als nieuwe staat.
10 panelen op oost en 5 panelen op west richting geplaatst.
Hebben op dit ogenblik in de wintermaanden al 365 kwh opgeleverd. Das al 100€ van de investering gerecupereerd en de zomer moet nog beginnen.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net
In de TS en de gepinde berichten staan ervaringen en oplossingen voor dit type problemen.Sektor schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 09:11:
[...]
Ik heb ook dit probleem, echter is dit pas begonnen toen ik vorige maand mijn 2de venus e v3 in gebruik nam.
Gebruik de zoekfunctie binnen het topic voor het probleem: 'firmware-update lukt niet'.
Voor wifi-problemen is een mesh-netwerk (ca. € 100,-) of een travelmodem (ca. € 40,-) vaak een goede oplossing.
Ik heb de indruk dat Marstek wat verbeteringen aangebracht heeft aan hun server kant.
Als ik de laatste dagen de app open dan heb ik onmiddelijk de juist SOC waarde van de 4 batterijen. Klik ik door naar een batterij voor de details dan zijn die daar ook zichtbaar en correct binnen de seconde.
Dat was een 2-tal weken wel heel wat minder, toen stond er geregeld offline als je de app opende. Toch was er niets aan de hand en werkte alles gewoon door.
Goed om zien dat Marstek toch blijft verbeteringen uitvoeren.
Als ik de laatste dagen de app open dan heb ik onmiddelijk de juist SOC waarde van de 4 batterijen. Klik ik door naar een batterij voor de details dan zijn die daar ook zichtbaar en correct binnen de seconde.
Dat was een 2-tal weken wel heel wat minder, toen stond er geregeld offline als je de app opende. Toch was er niets aan de hand en werkte alles gewoon door.
Wat voegt V122 toe aan eerdere versies? Ik zit op V116.SatScan schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:46:
[...]
Het verlies van de fase kan veroorzaakt worden door ruis in die groep of fase. Probeer het eens op een andere groep en, indien mogelijk, op een andere fase.
Probeer de IoT-modus ook eens uit te schakelen om te zien of de wifi-verbinding dan beter werkt. Uit ervaring blijkt dat signaalsterkte niet allesbepalend is voor een goede werking van de CT003 in combinatie met MT-batterijen. Bij mij werkt alles prima met de CT003 v122.
Bij mij is niks veranderd. Wellicht dat de software versie een rol speelt?DSSW schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:13:
Ik heb de indruk dat Marstek wat verbeteringen aangebracht heeft aan hun server kant.
Ik had met mijn V1 een vergelijkbaar probleem waar ik tot in de ochtend mee bezig ben geweest een tijd geleden, firmware update maar die liep vast en dan de communicatie module, een tiental keren opnieuw geprobeerd met ook fabrieks instellingen, aan en uit stekkers erin en eruit, nou het wilde niet lukken.bass2012 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 09:30:
Ik heb sinds een tijd best lastig van dat de batterij wel via NOM oplaad gedurende de dag maar niets afgeeft als het nodig is. Verbonden met LAN en geen wifi. Heb er nu ipv Homewizard P1 een Marstek ct003 aan gekoppeld. Waarden lijken prima en ct is groen. Hij laad ook op nav waarden. Heb contact gehad met support en ze pushten een firmware voor batterij en comm module. Daar ging gisteravond iets fout want de comm module is niet gelukt en geeft een error als ik in app op versie klik. Ik doe iets fout met updaten van firmware. Wat is nu de meest juiste en veilige manier om te updaten van firmware? 1 alle stekkers eruit. Inclusief LAN kabel (batterij is nu nergens meer aan verbonden ook geen wifi) 2 app verbinden met batterij via Bluetooth. Update popt op en doen. En dan? Wanneer Lan kabel erin en stroom er weer op? Hoe doen jullie dit? Heb na contact support namelijk nu weer nieuwe push melding gehad van comm firmware en deze wil ik goed doen maar mis een stappenplan.
Maar toen schoot me nog wat te binnen(gelezen en onthouden), op een ander toestel heb ik de app gezet en daarna de batterij toegevoegd en zo kon de update starten........ en ja hoor in enkele minuten wast het geheel voor elkaar. (De update via bluetooth in ieder geval)
En staat de marstek V1 weer terug op het vorige apparaat en werkend.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.59, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Bedankt voor de info!SatScan schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:01:
[...]
In de TS en de gepinde berichten staan ervaringen en oplossingen voor dit type problemen.
Gebruik de zoekfunctie binnen het topic voor het probleem: 'firmware-update lukt niet'.
Voor wifi-problemen is een mesh-netwerk (ca. € 100,-) of een travelmodem (ca. € 40,-) vaak een goede oplossing.
Ja eindelijk. Na een paar weken hannessen waarbij dus uiteindelijk bleek dat de HomeWizard P1-meter stuk was gisteren maar een nieuwe besteld. Deze kwam vandaag binnen. in de splitter en geconfigureerd en bij de eerste de beste poging om Marstek te laten connecten met deze slaagde deze daarin. En inmiddels is de CT al 2 uur verbonden. Dat lukt(e) met de CT003 niet. Overigens probeerde HomeWizard bij installatie gelijk de firmware te updaten maar slaagde daar niet in, en zou ik het handmatig kunnen doen. Maar laat hem voorlopig maar ff op de 5.x-versie waar de vorige ook 14 maanden vlekkenloos mee gedraaid heeft.
Toen moest de P1-meter in HomeAssistant en was het de vraag of het met het energiedashboard goed zou gaan. Backup gemaakt van de config. Entity-id's van de oude P1-meter hernoemd en van de nieuwe P1-meter deze hernoemd naar de oude waardes. In het overzicht van waarden leek het goed te gaan maar toen werd het 2 uur (had rond 13:40 de boel afgerond) en had ik mooi geen oude waardes meer in mijn dashboard. Backup terug en wat schetst mijn verbazing. De entity-id's waren al wel hernoemd wat vreemd was omdat de backup van voor de rename was en ik heb niet met een draaiende Docker de backup gemaakt en gerestored. In ieder geval was het energiedashboard weer zoals ie was en was het wachten tot 3 uur voor de nieuwe update. En warempel: deze ziet er goed uit. Ok, vandaag geeft ie natuurlijk wat afwijkende dingen en heb ik heel veel afgenomen en teruggeleverd maar ja, dat was natuurlijk het 'gemiste' deel van afgelopen week toen de P1-meter helemaal dood leek.
Eind goed, al goed. En de Marstek kan weer op zelf-initiërend.
Toen moest de P1-meter in HomeAssistant en was het de vraag of het met het energiedashboard goed zou gaan. Backup gemaakt van de config. Entity-id's van de oude P1-meter hernoemd en van de nieuwe P1-meter deze hernoemd naar de oude waardes. In het overzicht van waarden leek het goed te gaan maar toen werd het 2 uur (had rond 13:40 de boel afgerond) en had ik mooi geen oude waardes meer in mijn dashboard. Backup terug en wat schetst mijn verbazing. De entity-id's waren al wel hernoemd wat vreemd was omdat de backup van voor de rename was en ik heb niet met een draaiende Docker de backup gemaakt en gerestored. In ieder geval was het energiedashboard weer zoals ie was en was het wachten tot 3 uur voor de nieuwe update. En warempel: deze ziet er goed uit. Ok, vandaag geeft ie natuurlijk wat afwijkende dingen en heb ik heel veel afgenomen en teruggeleverd maar ja, dat was natuurlijk het 'gemiste' deel van afgelopen week toen de P1-meter helemaal dood leek.
Stabielere WiFi en betere handeling meerdere batterijen. Het slim samenwerken van de batterijen wordt mede bepaald door een CT002 of CT003. Daarom zijn die hiervoor een vereiste!Mg4gebruiker schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:14:
[...]
Wat voegt V122 toe aan eerdere versies? Ik zit op V116.
Fijn om te lezen !!!!DikkieDick schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 15:14:
Ja eindelijk. Na een paar weken hannessen waarbij dus uiteindelijk bleek dat de HomeWizard P1-meter stuk was gisteren maar een nieuwe besteld. Deze kwam vandaag binnen. in de splitter en geconfigureerd en bij de eerste de beste poging om Marstek te laten connecten met deze slaagde deze daarin. En inmiddels is de CT al 2 uur verbonden.
Zeg dat wel. En gelukkig lag het niet aan de Marstek. Maar ja, die CT003 blijft een drama. En heeft een paar avonden ergernis bezorgd. Om na tig dagen erachter te komen dat de P1-meter overleden was. Maar ja, dat was echt definitief toen ik het kabeltje in de hand had dat van de p1-meter in de meter zelf moest. Was er ook geen twijfel meer.
Is de Voltdeer/Pylontech vergelijkbaar?
A290GTS EV, PV 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT
Ik heb momenteel de ct003 gekoppeld aan mijn UniFi wifi (u6 LR).
Als ik in de UniFi controller kijk, zie ik exact elk half uur een reconnect op de ct003.
Geen idee of dit effect heeft op de communicatie met de batterij.
Na enkele seconden verschijnt hij met een nieuwe uptime in de controller.
Andere IoT hebben dit issue niet.
De ct003 gebruikt zijn eigen usb c adapter.
Iemand zoiets gelijks ervaren?
Als ik in de UniFi controller kijk, zie ik exact elk half uur een reconnect op de ct003.
Geen idee of dit effect heeft op de communicatie met de batterij.
Na enkele seconden verschijnt hij met een nieuwe uptime in de controller.
Andere IoT hebben dit issue niet.
De ct003 gebruikt zijn eigen usb c adapter.
Iemand zoiets gelijks ervaren?
[ Voor 21% gewijzigd door Niekniek89 op 28-03-2026 16:51 ]
Volgens mij staat er in de app een stappenplan, als ik het goed herinner.bass2012 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 09:30:
Zorg dat je in de buurt van de batterij bent. Koppel deze los van het net. Zet Bluetooth op je telefoon aan en schakel ook locatievoorziening in (dit is verplicht, anders werkt het niet).
Probeer daarna de update opnieuw en zoek eventueel in dit topic naar aanvullende tips.
Merk dat ik er toch erg veel mee bezig ben, 2 dagen geleden ook mijn dynamische contract ingegaan. Vandaag op de goedkoopste momenten alle 3 op 1500W laden gezet omdat ik zag dat ze door alleen de zonnepanelen niet vol zouden komen, en tegelijkertijd de auto opgeladen, wasmachine, droger, vaatwasser. Sowieso zal ik elke keer als ik de auto ga laden ze op stop moeten zetten of laten laden. Afgelopen nacht ook de warmtepomp uitgezet want zag vorige nacht dat ze om 4u al leeg waren. Normaal let ik op dat soort dingen helemaal niet met een vast tarief. Gelukkig heb ik wel oost/west dus leeg in de ochtend is niet heel erg en ook wat bij mij wellicht het beste is.3DWim schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 09:58:
[...]
Ik zou mij daar drukker over maken dan die temperatuur (en dat goedkope verlengsnoer).
Nogmaals de kans dat er drie van die dingen 2500W staat te laden of ontladen is klein.
Hoewel ik natuurlijk niet weet hoe je laadschema er uit ziet.
Met de hand een keer op max zetten is leuk maar niet de dagelijkse praktijk. tenzij de alles met de hand wil gaan regelen.
Ik heb al een paar keer gevraagd om een update. Maar ze geven geen sjoegeSatScan schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 16:26:
[...]
Stabielere WiFi en betere handeling meerdere batterijen. Het slim samenwerken van de batterijen wordt mede bepaald door een CT002 of CT003. Daarom zijn die hiervoor een vereiste!
Heb je geen home assistant?Maikie18 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 18:31:
[...]
Merk dat ik er toch erg veel mee bezig ben, 2 dagen geleden ook mijn dynamische contract ingegaan. Vandaag op de goedkoopste momenten alle 3 op 1500W laden gezet omdat ik zag dat ze door alleen de zonnepanelen niet vol zouden komen, en tegelijkertijd de auto opgeladen, wasmachine, droger, vaatwasser. Sowieso zal ik elke keer als ik de auto ga laden ze op stop moeten zetten of laten laden. Afgelopen nacht ook de warmtepomp uitgezet want zag vorige nacht dat ze om 4u al leeg waren. Normaal let ik op dat soort dingen helemaal niet met een vast tarief. Gelukkig heb ik wel oost/west dus leeg in de ochtend is niet heel erg en ook wat bij mij wellicht het beste is.
Gaat hier automagisch
Ik heb die hele WiFi configuratie van de batterij overgeslagen. netwerkkabel erin, bij Wifi annuleren oid, en nu gewoon alleen bedraad. Wel zorgen dat de CT003 of in mijn geval de b2500 emulator in hetzelfde netwerk zit.Niekniek89 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:25:
[...]
Ik moet dus zowel de ct003 als de batterij los van elkaar met wifi verbinden?
De ct003 plaats ik op mijn échte ssid
De batterij plaats ik op een hotspot ssid
Zodra alles gekoppeld is, alleen de batterij resetten en tijdens het resetten proces het ssid offline halen?
Na de reset hoef ik hem opeens niet meer met wifi te connecten om door te gaan?
Raar en jammer dat hij zelf niet ziet dat hij bekabeld zit aangesloten.
SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375
Soms geeft de app bij een update een error maar in praktijk is de update toch gelukt. Hebbik gisteren nog vastgesteld nadat ik een nieuwe batterij geïnstalleerd had.bass2012 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 09:30:
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Jawel maar moet dan de auto zien te integreren zodat het systeem weet dat die aan het laden is. Of de lader zou beter zijn, zou moeten kunnen met evsemaster maar nog geen tijd voor gehadAUijtdehaag schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 20:17:
[...]
Heb je geen home assistant?
Gaat hier automagisch
[ Voor 14% gewijzigd door Maikie18 op 28-03-2026 21:05 ]
Als je een HW accu aansluit gaat de P1 meter van HW eerst een update downloaden.
Doet hij dit ook als je de Marstek koppeld?
Krijg binnenkort een Marstek A en wil deze via de P1 van HW koppelen.
Vraag dit om aansluit stress wat te beperken.
Doet hij dit ook als je de Marstek koppeld?
Krijg binnenkort een Marstek A en wil deze via de P1 van HW koppelen.
Vraag dit om aansluit stress wat te beperken.
Ross
Ik zal het zo afkloppen, maar de wifi werkt hier als een trein: stabiele en sterke verbinding met zowel het internet als HW P1.
Ben ook absoluut tevreden met de Venus E 3.0, de batterij laadt overdag op snel op met 2500 watt en haalt precies de volgende ochtend tot de zon weer op komt en de panelen opwekken. In die nacht kan hij het sluimervebruik én de vaatwasmachine van stroom voorzien (nog wel met 800 watt, tot 2027). Weinig last van de 10 seconden interval van de verouderde slimme meter die op termijn vervangen wordt, in de nacht rond de 0.4 kWh afname. Dat is voor mij acceptabel.
Volgens de Energy Socket is de RTE afgelopen week (korte termijn) net iets boven de 80%.
Ben ook absoluut tevreden met de Venus E 3.0, de batterij laadt overdag op snel op met 2500 watt en haalt precies de volgende ochtend tot de zon weer op komt en de panelen opwekken. In die nacht kan hij het sluimervebruik én de vaatwasmachine van stroom voorzien (nog wel met 800 watt, tot 2027). Weinig last van de 10 seconden interval van de verouderde slimme meter die op termijn vervangen wordt, in de nacht rond de 0.4 kWh afname. Dat is voor mij acceptabel.
Volgens de Energy Socket is de RTE afgelopen week (korte termijn) net iets boven de 80%.
🇳🇱 iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR
@Vailen
Heb je de CT003 emulator van Tomquist al opnieuw geprobeerd? Dat SSL probleem heeft hij in de test repo opgelost. Ik heb hem sinds vanavond draaien hier.
Heb je de CT003 emulator van Tomquist al opnieuw geprobeerd? Dat SSL probleem heeft hij in de test repo opgelost. Ik heb hem sinds vanavond draaien hier.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
/f/image/khJQxdd6NzHLtrvIFepD0GQ7.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/VMQXdUajxu9w2pw15m7SsZ9I.png?f=fotoalbum_large)