• Sarge_
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07-05 23:16
sygys schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:23:
[...]

Welke versie draai je? Ik heb een accu draaien op v147 en die is al weken zeer stabiel. Een tijdje geleden mijn tweede venus E3.0 ontvangen. Deze moest bij eerste configuratie helaas geüpdatet worden naar v148. Met deze heb ik niks anders dan problemen waarbij deze reset naar de fabrieksinstellingen iedere paar dagen. Dit had de oudere accu ook maar via support heb ik deze laten downgraden van v148 naar v147. Heb een support ticket aangemaakt voor de nieuwe accu met het verzoek deze ook te downgraden naar v147. Ze kwamen nu echter met v148.3 waarin alle problemen opgelost zouden moeten zijn.

Ik gebruik overigens niet meer de ct003 van marstek zelf. Deze is zeer onstabiel en gewoonweg onbruikbaar. Ik heb nu astrameter geconfigureerd als een virtuele ct003 en dit draait al enkele weken erg goed. Nu die resets nog oplossen en dan hoop ik dat het eindelijk een keer langer dan een week blijft functioneren. Die venus E3.0 met ct003 zijn echt hopeloos op software gebied. Super onstabiel tot nu toe.

Ik hoor vaak dat andere geen problemen hebben. Ik krijg echter het idee dat deze mensen niet de venus E3.0 hebben maar een andere variant...
Troost je, hier 3x Venus E 3 met een CT003 en ook alleen maar gedoe.
Gelukkig kan ik die batterijen uitlezen met de Modbus over lan dus het geeft mij wat meer beeld. CT003 is hier wel echt een issue. Vraag mij ook af of dat ding nog verder ontwikkeld wordt. Al enige tijd geen nieuwe firmware updates, terwijl er genoeg om te doen is. Firmware kan natuurlijk niet oneindig falende hardware oplossing. Ik krijg nu van Thuisbatterij .nl ook niet echt hele diepgaande tips en van Marstek gewoon geen antwoord op de vragen. Wel al een nieuwe CT geprobeerd die TB mij gestuurd heeft, maar die had oude communicatie software en dat maakte het veel erger. Maar ja firmware 148 naar 148.3 maakte het er ook niet beter op.

Ze krijgen van Marstek dit doorgestuurd. Verder zegt Thuisbatterij er ook niets bij. Welke datum is dit, welke batterij. Ze geven aan dat om -04:00 de verbinding wegvalt. Ik zie vooral periodieke drops tijdens idle state, die hier in huis niet gemeten worden. Alleen de CT003 heb ik minder zicht op. Cloud problemen hoeven intern nog geen issue te zijn. Grotere gaten kunnen hier ook resets en downtime zijn geweest.
Al mijn historische data van afgelopen 2 weken doorlopen en nog geen herkenning van dit beeld. Helpt ook niet echt.

Volgende stap is een extra router alleen voor dit circuit. Ben heel benieuwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GWnNlmrqSBKvzfgqWnoyewT2pMA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EDpwuj9gIOhB5NRehVRov6iW.png?f=fotoalbum_large

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:34
Sarge_ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:43:
[...]

Troost je, hier 3x Venus E 3 met een CT003 en ook alleen maar gedoe.
Gelukkig kan ik die batterijen uitlezen met de Modbus over lan dus het geeft mij wat meer beeld. CT003 is hier wel echt een issue. Vraag mij ook af of dat ding nog verder ontwikkeld wordt. Al enige tijd geen nieuwe firmware updates, terwijl er genoeg om te doen is. Firmware kan natuurlijk niet oneindig falende hardware oplossing. Ik krijg nu van Thuisbatterij .nl ook niet echt hele diepgaande tips en van Marstek gewoon geen antwoord op de vragen. Wel al een nieuwe CT geprobeerd die TB mij gestuurd heeft, maar die had oude communicatie software en dat maakte het veel erger. Maar ja firmware 148 naar 148.3 maakte het er ook niet beter op.

Ze krijgen van Marstek dit doorgestuurd. Verder zegt Thuisbatterij er ook niets bij. Welke datum is dit, welke batterij. Ze geven aan dat om -04:00 de verbinding wegvalt. Ik zie vooral periodieke drops tijdens idle state, die hier in huis niet gemeten worden. Alleen de CT003 heb ik minder zicht op. Cloud problemen hoeven intern nog geen issue te zijn. Grotere gaten kunnen hier ook resets en downtime zijn geweest.
Al mijn historische data van afgelopen 2 weken doorlopen en nog geen herkenning van dit beeld. Helpt ook niet echt.

Volgende stap is een extra router alleen voor dit circuit. Ben heel benieuwd.

[Afbeelding]
Had jij niet enkele marsteks verkocht ? en heb je daar klachten over gehad betreft de werking.
(of ik heb de verkeerde voor me)

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.62, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat doen jullie met de thuisbatterij als je drie weken van huis bent? Is uitzetten een optie: verbruik is laag en voelt toch wat veiliger. Of geen zorgen maken en toch aan laten staan?

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11:47
THE_BASE schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:35:
Wat doen jullie met de thuisbatterij als je drie weken van huis bent? Is uitzetten een optie: verbruik is laag en voelt toch wat veiliger. Of geen zorgen maken en toch aan laten staan?
Goeie vraag maar ik zet mijn PV installatie ook niet uit.
Ik moet er even over nadenken.
Uitzetten kan maar leeg of vol dan?

[ Voor 4% gewijzigd door 3DWim op 05-05-2026 23:30 ]

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.62 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-05 16:26
En de klapperende CT-verbinding gaat door, maar dacht ineens vandaag (of eigenlijk inmiddels gisteren): laat ik eens kijken op de Fritzbox naar het wifi-kanaal van de 2,4GHz. Zat toen op 1 en ff laten aanpassen en werd het 6 en raakte de CT weer verbonden. Vanavond (inmiddels gisteravond) weer de verbinding weg en weer van kanaal laten wisselen en gelijk verbinding. Maar ja, om nou elke keer de Fritzbox-config aan te passen is ook zo wat. Maar kan dus een mogelijke oorzaak zijn van de problemen die ik al een tijdje ondervind. Soms gaat het een paar dagen goed en dan is het ineens weer drama.

Overigens een ander vreemd fenomeen maar niet schokkend: in HomeAssistant gaf ie ineens aan dat er 8kW uit de batterij was gegaan in een tijdsbestek van 1 uur terwijl er amper wat uit was gekomen. En het was ook niet cumulatief dat ie wat metingen gemist had. Voor de statistieken van gisteren natuurlijk wel een hoog zelfvoorzienend percentage terwijl dat niet zo was, maar over het gehelejaar gezien zal het niet een schokkende invloed hebben.

[ Voor 27% gewijzigd door DikkieDick op 06-05-2026 00:10 ]

aka pluim003 - Marstek Venus v1 - UGreen DXP2800

• mikkelnl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-05 15:04
Hi all... ik ga dit topic even teruglezen want ik vermoed dat ik soortgelijke problemen ervaar.

Heb een Marstek Venus E 3 sinds een week in gebruik:
  • Niet op eigen groep, dus 'normaal' op een wandcontactdoos met weinig andere devices in de groep.
  • Verbonden op een dedicated IoT wifi netwerk wat alleen 2.4ghz is.
  • Verbonden met CT003 p1 dongle: de CT003 zit aan een actieve p1 poort splitter (splitter heeft eigen voeding). De CT003 is zonder voeding want dat werkte totaal niet (ik denk te veel spanning, aangezien de p1 splitter ook voeding heeft).
  • Ik lees de Marstek uit via de API en heb een ping monitor draaien naar het IP.
Wat opvalt - en ik gok dat ik niet alleen hierin ben - is dat het apparaat zeer regelmatig reboot. Ik hoor een zacht klik geluid, alle leds gaan uit en hij herstart.

Hij is gekocht bij thuisbatterij.nl en via hun support staat nu V148.3 er op, sinds gisteren. Maar, vannacht zie ik weer 15-20 reboots.

Support van thuisbatterij.nl geeft aan dat de API vaak issues veroorzaakt, en stelt voor deze uit te zetten... :X

Vertrouwen in de software van het apparaat is behoorlijk laag nu... Ik ga 's teruglezen hier...

[ Voor 5% gewijzigd door mikkelnl op 06-05-2026 10:12 ]

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-05 23:24
@mikkelnl
Die API is nogal brak. Uitlezen via Modbus gaat zonder problemen.
Dan misschien via een eenvoudige travelrouter in bridge-mode de batterij "bedraad over wifi" aansluiten?
Beste mede-Tweakers,

Wat een mijlpaal: ons batterij-topic is in een jaar tijd uitgegroeid naar 1.500+ pagina’s en bijna 2,5 miljoen views! Een resultaat om trots op te zijn.

Na het succes van de V1- en V2-batterijen is het nu tijd voor een nieuw hoofdstuk: Deel 2. De V3-batterij is inmiddels de standaard, en om kruisbestuiving (en de bijbehorende verwarring) met oudere modellen te voorkomen, wil ik dit nieuwe deel specifiek inrichten voor de V3.

Ik zoek versterking!
Welke mede Tweakers hebben zin om samen (met mij) de startpost voor Deel 2 te boetseren en dit nieuwe topic te beheren? Laten we er samen voor zorgen dat dit deel minstens zo waardevol wordt als het eerste.

Heb je interesse of goede ideeën voor de opzet? Laat het hieronder weten of stuur me een DM!

Ik dacht aan deze opbouw;

📋 Inhoudsopgave
1. Specificaties (V1/V2 vs V3)
2. Wat is er nieuw in V3?
3. Installatie & Configuratie
4. Monitoring & Uitlezen (Home Assistant / MQTT)
5. Veelgestelde vragen (FAQ)
6. Nuttige links & Documentatie

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 48x | 2 MHI - CC | HA DS224+

• tweeek
SatScan schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:45:
Beste mede-Tweakers,

Wat een mijlpaal: ons batterij-topic is in een jaar tijd uitgegroeid naar 1.500+ pagina’s en bijna 2,5 miljoen views! Een resultaat om trots op te zijn.

Na het succes van de V1- en V2-batterijen is het nu tijd voor een nieuw hoofdstuk: Deel 2. De V3-batterij is inmiddels de standaard, en om kruisbestuiving (en de bijbehorende verwarring) met oudere modellen te voorkomen, wil ik dit nieuwe deel specifiek inrichten voor de V3.

Ik zoek versterking!
Welke mede Tweakers hebben zin om samen (met mij) de startpost voor Deel 2 te boetseren en dit nieuwe topic te beheren? Laten we er samen voor zorgen dat dit deel minstens zo waardevol wordt als het eerste.

Heb je interesse of goede ideeën voor de opzet? Laat het hieronder weten of stuur me een DM!

📋 Inhoudsopgave
Misschien is er wel een aardige gelijkenis met de Venus mini / B (met de versie nummers) om die samen te voegen.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.62, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

mikkelnl schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:10:
Hi all... ik ga dit topic even teruglezen want ik vermoed dat ik soortgelijke problemen ervaar.

Heb een Marstek Venus E 3 sinds een week in gebruik:
  • Niet op eigen groep, dus 'normaal' op een wandcontactdoos met weinig andere devices in de groep.
  • Verbonden op een dedicated IoT wifi netwerk wat alleen 2.4ghz is.
  • Verbonden met CT003 p1 dongle: de CT003 zit aan een actieve p1 poort splitter (splitter heeft eigen voeding). De CT003 is zonder voeding want dat werkte totaal niet (ik denk te veel spanning, aangezien de p1 splitter ook voeding heeft).
  • Ik lees de Marstek uit via de API en heb een ping monitor draaien naar het IP.
Wat opvalt - en ik gok dat ik niet alleen hierin ben - is dat het apparaat zeer regelmatig reboot. Ik hoor een zacht klik geluid, alle leds gaan uit en hij herstart.

Hij is gekocht bij thuisbatterij.nl en via hun support staat nu V148.3 er op, sinds gisteren. Maar, vannacht zie ik weer 15-20 reboots.

Support van thuisbatterij.nl geeft aan dat de API vaak issues veroorzaakt, en stelt voor deze uit te zetten... :X

Vertrouwen in de software van het apparaat is behoorlijk laag nu... Ik ga 's teruglezen hier...
De API is nummer 1 van problemen. Ik zou alvast beginnen met die uit te zetten zoals je leverancier ook aangeeft. Kans is groot dat je die reboots niet meer hebt. Als je ze dan toch in HA wil. Je hebt de BLE integratie die heel goed werkt, de Hamerelay die goed werkt en de modbus integratie. Mogelijkheden genoeg, en alle 3 de alternatieven vele malen stabieler dan de API

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• tinamar
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-05 23:28

Ik ben momenteel in buitenland, heb de V2 op 800/800 gezet, 's nachts gaat huisverbruik van 100 naar 60% en volgende dag rustig terug vol laden.

🇧🇪 3kW 155°/ Venus E (V2) v156, BMS (v216) CT003 (v117) , DM XS212, RPI4+HA

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-05 08:51
Niekniek89 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:12:
[...]

Correct, alle settings welke ik erin zet / aanpas, blijven er netjes in staan. Hij staat overigens altijd op anti-teruglevering, daar verander ik niets aan.
Idem voor mijn schoonfamilie, ook de venus E3.0 met v148, waarbij de settings gewoon blijven staan.

Hij staat bij mij op 800/800 ivm een zo goed als lege groep.
Volgende probleem.. Een van mijn Venus e 3.0 accus die ik voor nu nog even op v147 heb laten staan omdat die erg stabiel was begint opeens vreemde waardes uit te spugen wat betreft de huidige lading... Echt ongelofelijk.. werkelijk niks aan deze accu's werkt normaal. Echt heel bijzonder dit!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FwOjzRNtTH2sslpCxDhn1EXfkCM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bvmAo5AMKasnEbvF9MRPjBoN.png?f=fotoalbum_large

Heel de energy integratie in home assistant gaat nu op de hobbel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/voE6JmqjQfrAjZd82dZWGMPiLzE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pb6rsBsKtrslTWgZ0pr8qzeH.png?f=fotoalbum_large

Waarschijnlijk zit een groot deel van mijn problemen in de API vermoed ik. maar dit zou toch ondertussen gewoon moeten werken zou je denken met alle updates. Wat een zooitje

NL - 1 x Venus E 3.0 v147 + 1 x Venus E 3.0 v148, API enabled, CT003 emulatie - Astrameter add-on, NUC10 watercooled + Home Assistant OS

• mikkelnl
djiedjee schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:15:
@mikkelnl
Dan misschien via een eenvoudige travelrouter in bridge-mode de batterij "bedraad over wifi" aansluiten?
Hmm, ik heb een travelroutertje ergens nog wel liggen, ik zal 's kijken of ik dit eenvoudig voor elkaar krijg.

• Niekniek89
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:08
sygys schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:20:
[...]

Volgende probleem.. Een van mijn Venus e 3.0 accus die ik voor nu nog even op v147 heb laten staan omdat die erg stabiel was begint opeens vreemde waardes uit te spugen wat betreft de huidige lading... Echt ongelofelijk.. werkelijk niks aan deze accu's werkt normaal. Echt heel bijzonder dit!

[Afbeelding]

Heel de energy integratie in home assistant gaat nu op de hobbel

[Afbeelding]

Waarschijnlijk zit een groot deel van mijn problemen in de API vermoed ik. maar dit zou toch ondertussen gewoon moeten werken zou je denken met alle updates. Wat een zooitje
Ik lees dat er API nog steeds een drama is, zou deze toch echt eens uitzetten, en modbus gebruiken indien mogelijk. De API schijnt bij meerdere gebruikers voor rare verschijnselen te zorgen.

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-05 08:51
Niekniek89 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:29:
[...]

Ik lees dat er API nog steeds een drama is, zou deze toch echt eens uitzetten, en modbus gebruiken indien mogelijk. De API schijnt bij meerdere gebruikers voor rare verschijnselen te zorgen.
Probleem is dat ik totaal geen verstand heb van modbus en als ik de documentatie lees dan snap ik er vrij weinig van met registers en weet ik het allemaal.

Ik zie al wat het probleem is. maar dit is echt kneiter vaag. Ik heb dus 2 accus en heb beide de api aangezet. op eentje op poort 29999 en de andere op de standaard poort 30000. Dus ik zit net eens even te kijken en zie nu dat beide op 29999 staan. Hoe kan dit in godsnaam... Er moet op afstand worden gerotzooid met mijn accu's of de app maakt grove fouten. Ik geloof niet dat de 2 accus met elkaar communiceren en zomaar opeens zelf hun poort nummer veranderen naar een niet standaard poortnummer.

Echt de meest vage shit gebeurd er met die accus. moet toch nog eens een keer de accu's blokkeren van uitgaand en inkomend internet. Want Marstek kan volgens mij op afstand ook echt heel veel doen met die accu's. Ik heb ook al gemerkt dat wanneer er een app update is voor android de accu op v148 crasht naar factory defaults tot de app is geupdatet. Ze rommelen op afstand met die accu's krijg ik langzaam het idee.

[ Voor 51% gewijzigd door sygys op 06-05-2026 13:39 ]

NL - 1 x Venus E 3.0 v147 + 1 x Venus E 3.0 v148, API enabled, CT003 emulatie - Astrameter add-on, NUC10 watercooled + Home Assistant OS

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:03

coldasice

business intelligence

SatScan schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:45:
Beste mede-Tweakers,

Ik zoek versterking!

📋 Inhoudsopgave
Wat ik vaak doe, is filteren op de plusjes, als je bovenin filtert op een duimpje, zie je in de url filtering op 1 duimpje, als je die 1 verandert in bijvoorbeeld 8, heb je alle interessante replies over een pagina of 5. Daarna dump je die 5 paginas in chatgpt en vraag je een samenvatting. Met een paar klikken heb je iig alle onderwerpen en zaken die voorbij zijn gekomen die mogelijk interessant zijn voor de start topic. Uiteraard moet je daarna nog wat wat redigeren maar dit geeft je een enorme head start

business-intelligence.info/freelance

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7GsQnwDg_KbnbJanTapt3EYTl7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kAJEalEKyhsRUSLv0PSZqZmL.jpg?f=fotoalbum_large

Week vakantie, enkele marstek v3 met v148 elke dag tot ongeveer 55% ontladen met sluipverbruik (o.a. 3 kleine aquaria, koel/vries, mesh wifi en ha servertje). Deze week is die elke dag wel weer leeg. De api staat aan maar heb dat nog niet werkende met hacs, moet ik nog eens naar kijken, maar dat die gewoon actief staat maakt hier niet uit. Bij grotere vermogens schakelen duurt het enkele seconden zoals bekend is. Ik ben er wel tevreden over verder.

• krijn1985
  • Laatst online: 16:44
sygys schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:31:
[...]

Probleem is dat ik totaal geen verstand heb van modbus en als ik de documentatie lees dan snap ik er vrij weinig van met registers en weet ik het allemaal.
Als je de V3 hebt (denk het wel afgaande op je handtekening) is het gewoon een kwestie van lan kabel in je lan poort stoppen aan je netwerk hangen, eventueel IP adres vast zetten voor je accu('s) en dan een van de modbus integraties voor je accu in HA installeren, ik gebruik zelf die van Viper en werkt hier echt prima. Zij hebben het hele omzetten/uitlezen van registers al voor je gedaan.

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:10
[...]

Ik zie al wat het probleem is. maar dit is echt kneiter vaag. Ik heb dus 2 accus en heb beide de api aangezet. op eentje op poort 29999 en de andere op de standaard poort 30000. Dus ik zit net eens even te kijken en zie nu dat beide op 29999 staan. Hoe kan dit in godsnaam... Er moet op afstand worden gerotzooid met mijn accu's of de app maakt grove fouten. Ik geloof niet dat de 2 accus met elkaar communiceren en zomaar opeens zelf hun poort nummer veranderen naar een niet standaard poortnummer.

Echt de meest vage shit gebeurd er met die accus. moet toch nog eens een keer de accu's blokkeren van uitgaand en inkomend internet. Want Marstek kan volgens mij op afstand ook echt heel veel doen met die accu's. Ik heb ook al gemerkt dat wanneer er een app update is voor android de accu op v148 crasht naar factory defaults tot de app is geupdatet. Ze rommelen op afstand met die accu's krijg ik langzaam het idee.
Van registers en dergelijke moet je je geen bal aantrekken. Ik gebruik de oplossing van @AUijtdehaag (M5stack Atom lite met modbus base op ESPHome) samen met de Home Battery Control van CodeBob (https://github.com/gitcodebob/marstek-venus-rs485-node-red) via Node Red op HA.

Modbus voor V1/V2: https://github.com/fonske/MarstekVenus-M5stackRS485/blob/main/esphome/atom_s3_lite_rs485.yaml

Modbus voor V3: https://github.com/fonske/MarstekVenus-M5stackRS485/blob/main/esphome/atom_s3_lite_rs485_v3.yaml

Crimineel goed werkende oplossing !

[ Voor 12% gewijzigd door Gely op 06-05-2026 15:07 ]

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:57
[...]

Met de API aan kan je doen wat je wil, maar je blijft onstabiliteit houden.

Er zijn voorbeelden genoeg om een modbus integratie te maken met HA. Ik heb zelf domoticz, dus heb ik de modbus adres-lijst (te vinden op dit forum) in claude.ai geupload met de vraag "geef mij een python script voor deze modbus integratie met Marstek accu in domoticz" en een paar uur later werkte het. (Ik had nog nooit modbus of python gebruikt :) )

API is echt nergens voor nodig, onstabiel en reken er maar op dat dit voorlopig niet werkt.

NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

• mikkelnl
djiedjee schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:15:
@mikkelnl
Ben ff aan het experimenteren. Ik heb een simpele reisrouter (GL-AR300M16-Ext), die stel ik in als repeater (er is geen bridge mode volgens mij), ik sluit de batterij via utp daar op aan: gaat goed. De app van Marstek ziet de batterij verbonden via UTP ipv wifi... maar: de batterij kan nu de CT003 niet meer zien (zucht). Dit is dacht ik verklaarbaar door de repeater functie die udp ofzo blokkeert.
mikkelnl schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:06:
[...]

Ben ff aan het experimenteren. Ik heb een simpele reisrouter (GL-AR300M16-Ext), die stel ik in als repeater (er is geen bridge mode volgens mij), ik sluit de batterij via utp daar op aan: gaat goed. De app van Marstek ziet de batterij verbonden via UTP ipv wifi... maar: de batterij kan nu de CT003 niet meer zien (zucht). Dit is dacht ik verklaarbaar door de repeater functie die udp ofzo blokkeert.
Geen gastennetwerk of IoT gebruiken, die laten standaard apparaten niet met elkaar communiceren... heb je de CT003 ook met de reisrouter verbonden...

_/-\o_

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 48x | 2 MHI - CC | HA DS224+

• runob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-05 12:46
Net email van mijn energie leverancier in België (EnergyVision): ze hebben een nieuw aanbod om bij hen een Marstek Venus E v3 te huren voor 12 eur per maand (met een contract van 10 jaar, daarna mag je ze houden; dus eerder soort huurkoop/koop op afbetaling). In totaal €1.440, wat best redelijk is en een goedkope lening om in te stappen met een thuisbatterij.
https://www.energyvision.be/nl-be/energieoplossingen/stekkerbatterij

Ik heb er al 1 eerder gekocht en een 2e heeft geen zin voor mijn thuis situatie (winter te weinig zon, zomer kom ik 's avonds veelal toe met 1 batterij lading)
Ik laat ze gewoon hun ding doen in NOM.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net

• krijn1985
  • Laatst online: 16:44
Waarom zou je ze minder vertrouwen als je op vakantie bent dan dat je thuis bent? Heel plat gezegd kan het beter mis gaan als je er niet bent dan wel. Ik heb hem gewoon aan laten staan en zelfs af en toe laten ontladen omdat er veel zon was en weinig verbruik.

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
krijn1985 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:04:
[...]

Waarom zou je ze minder vertrouwen als je op vakantie bent dan dat je thuis bent? Heel plat gezegd kan het beter mis gaan als je er niet bent dan wel. Ik heb hem gewoon aan laten staan en zelfs af en toe laten ontladen omdat er veel zon was en weinig verbruik.
Nou ja... als je hem op de slaapkamer hebt staan wel. Maar bij een plek waar gasvorming niet direct gevaarlijk is zou ik toch liever thuis zijn als het mis gaat :)

Maar ik laat hem ook in de vakante gewoon z'n werk doen...

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-05 22:08
runob schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:55:
Net email van mijn energie leverancier in België (EnergyVision): ze hebben een nieuw aanbod om bij hen een Marstek Venus E v3 te huren voor 12 eur per maand (met een contract van 10 jaar, daarna mag je ze houden; dus eerder soort huurkoop/koop op afbetaling). In totaal €1.440, wat best redelijk is en een goedkope lening om in te stappen met een thuisbatterij.

Ik heb er al 1 eerder gekocht en een 2e heeft geen zin voor mijn thuis situatie (winter te weinig zon, zomer kom ik 's avonds veelal toe met 1 batterij lading)
De winst voor energyvision is natuurlijk dat ze je 10 jaar als klant willen vast houden... en dat ze op die manier ook hun verbruikspieken kunnen verlagen op de slechte momenten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15:18

Lijkt mij best een fair aanbod. Ik heb nog geen stekkerbatterij, maar wel zonnepanelen, een slimme meter, en in Belgie geen salderen meer. Als je wil veranderen van leverancier, kost het je 250 €, of het resterende bedrag ophoesten.

Dit type deals zijn altijd in het voordeel van de leverancier, nooit in het voordeel van de consument, vergeet dat niet.

Ik zou daar nooit in stappen.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net

DSSW schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:29:
[...]

Dit type deals zijn altijd in het voordeel van de leverancier, nooit in het voordeel van de consument, vergeet dat niet.

Hun doel is natuurlijk dat je 10 jaar klant zou blijven. Aan de andere kant, heb er juist een contract met 10-jaar (semi-)vast tarief genomen, dus moest ik niet reeds de batterij hebben was ik wel op dit aanbod ingegaan.

• Bart Bever
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 11-05 15:13

Er zijn hier genoeg mensen die hun Marstek gekocht hebben aan 1250 euro of zelfs minder...

Je moet goed gek zijn om dat aanbod nog maar te overwegen en jezelf 10 jaar vast te zetten aan een te duur abonnement, want dat zal het sowieso zijn. Niet het 1e jaar..maar de 9 daarop volgend 8)7

Cheers!

Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P

• obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:56
Bart Bever schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:40:
[...]

Er zijn hier genoeg mensen die hun Marstek gekocht hebben aan 1250 euro of zelfs minder...

Je moet goed gek zijn om dat aanbod nog maar te overwegen en jezelf 10 jaar vast te zetten aan een te duur abonnement, want dat zal het sowieso zijn. Niet het 1e jaar..maar de 9 daarop volgend 8)7

Cheers!
Paar weken geleden net een paar v3 batterijen uit Beilen opgehaald bij een officiële Marstek dealer voor €1220,- per stuk.

🇳🇱 3x Marstek V3 - 5.12 kWh | HW p1 | HW smart plugs | HA

[...]

Vind persoonlijk de voorwaarden nog wel meevallen. Je zit ook niet 10-jaar vast en hun tarieven zijn momenteel de scherpste op de markt. Uiteraard is de batterij iets duurder (~€190) dan de goedkoopste leverancier enkele weken terug, maar je kan hem binnen x-aantal jaar ook terug sturen met maar €250 'boete' of het resterende bedrag betalen en houden. Moest ik hem nog niet hebben zou ik wel op deze 'actie' ingaan. Is er binnen een aantal jaar een betere en performantere batterij kan ik deze terugsturen aan €250 verlies. Denk dat ik voor mijn v2 van nog geen jaar oud als ik nu tweedehands wil verkopen belange geen €1000 meer krijg, dus veel meer verlies als ik nu een andere batterij wil.
We halen de stekkerbatterij opnieuw op. Hiervoor rekenen we een ophalingskost van €250 aan.
Je neemt de stekkerbatterij over. In dat geval betaal je een overnamebedrag dat afhangt van de resterende looptijd van je contract. Dit bedrag wordt berekend op basis van de totale contractwaarde van 10 jaar x 12 maanden x €12, verminderd met het bedrag dat je al hebt betaald.
Vergeet ook niet dat de leverancier hier een risico neemt. Als de cellen sneller degraderen dan voorzien, Marstek niet aan de 10-jarige garantie wil voldoen of ermee stopt zitten zij met het risico en niet de klant.

[ Voor 7% gewijzigd door Avenger 2.0 op 06-05-2026 20:29 ]

• Tommie12
DSSW schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:29:
[...]

In dit geval vind ik de prijs enorm redelijk, alleen dat jaren klant blijven….

Ik betaal veel liever die 1440€ gespreid over 10 jaar dan cash 1000€.

Met een beetje beleggen verdubbel je je geld makkelijk in een jaar of 8-10.

Tommie12 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:44:
[...]
Dat hoeft helemaal niet, je betaalt dan gewoon het restbedrag ineens en kan de batterij houden of laat hem terug ophalen bij jou thuis (zie hierboven). En het energiecontract zelf mag je maandelijks verbreken (zonder verbrekingsvergoeding) in BE.

[ Voor 11% gewijzigd door Avenger 2.0 op 06-05-2026 20:53 ]

• obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:56
Ik voel me ongelofelijk dom maar, ik lees hier over de Astra meter, heb nu al mijn batterijen bekabeld aangesloten, wil de Astra meter installeren en krijg steeds de b2500 meter. Wat doe ik verkeerd?

🇳🇱 3x Marstek V3 - 5.12 kWh | HW p1 | HW smart plugs | HA

obed112 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:29:
Ik voel me ongelofelijk dom maar, ik lees hier over de Astra meter, heb nu al mijn batterijen bekabeld aangesloten, wil de Astra meter installeren en krijg steeds de b2500 meter. Wat doe ik verkeerd?
https://github.com/tomquist/AstraMeter.git#develop als repository gebruiken

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11:47
Avenger 2.0 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:21:
[...]

Denk dat ik voor mijn v2 van nog geen jaar oud als ik nu tweedehands wil verkopen belange geen €1000 meer krijg, dus veel meer verlies als ik nu een andere batterij wil.
Ik denk dat je je vergist. Op marktplaats is de gemiddelde v2 prijs 1100-1200euro.
Ik zoek nog een 2e v2 vandaar dat ik de aanbiedingen volg.
Maar soms is de v2 duurder dan een nieuwe v3. En het is niet de vraagprijs maar wat er geboden wordt.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.62 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

3DWim schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 23:24:
[...]

Ik denk dat je je vergist. Op marktplaats is de gemiddelde v2 prijs 1100-1200euro.
Ik zoek nog een 2e v2 vandaar dat ik de aanbiedingen volg.
Maar soms is de v2 duurder dan een nieuwe v3. En het is niet de vraagprijs maar wat er geboden wordt.
Bizar. Zou denken met gebrek aan garantie zekerheid en betere RTE van v3 dat de v2 maar moeilijk verkocht zou geraken. Ofwel zijn het mensen die nu profiteren daar de leverbaarheid langer op zich laat wachten. Moest dit niet het geval zijn overweeg ik toch om eens een switch naar een ander batterijsysteem te maken.
coldasice schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:14:
[...]

Wat ik vaak doe, is filteren op de plusjes, als je bovenin filtert op een duimpje, zie je in de url filtering op 1 duimpje, als je die 1 verandert in bijvoorbeeld 8, heb je alle interessante replies over een pagina of 5. Daarna dump je die 5 paginas in chatgpt en vraag je een samenvatting. Met een paar klikken heb je iig alle onderwerpen en zaken die voorbij zijn gekomen die mogelijk interessant zijn voor de start topic. Uiteraard moet je daarna nog wat wat redigeren maar dit geeft je een enorme head start
Dank voor je reactie!

Ik merk dat ik eigenlijk wat extra handjes kan gebruiken voor het onderhoud van de TS.

Zou het een idee zijn om een experiment te doen? Ik overweeg om een document met een eerste opzet te delen waarin iedereen aanpassingen kan doen, zodat we de TS gezamenlijk opbouwen.

Dat vergt wel de nodige discipline: alleen toevoegen of verbeteren, en niets verwijderen.
Op die manier maken we gezamenlijk de TS voor deel 2 en kan elke Tweaker belangrijke informatie toevoegen

[ Voor 4% gewijzigd door SatScan op 07-05-2026 08:58 ]

• klaasZ58
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-05 16:20
ik had ook eerst API aanstaan op beide Marsteks, integratie met HA, beide op aparte groepen en 2500W
deze schakelden vanzelf op manual en terug naar 800W en API off, meerdere malen per dag.
API uitgeschakeld, en overgestapt op de HA modbus, en sindsdien werkt het perfect
de HA Modbus werkt trouwens gewoon via het netwerk, wel bedraad, dus niet via WIFI
Beste mede-Tweakers,

Ik ben bezig met het opstellen van een uitgebreide startpost voor het nieuwe deel 2 van dit topic, meer specifiek gericht op de V3. Het document bevat:

📋 Specificaties (V1/V2 vs V3)
🆕 Wat is er nieuw in V3?
🔧 Installatie & Configuratie (incl. 800W vs 2500W uitleg en batterijkeuze)
📊 Monitoring & Uitlezen (Home Assistant / MQTT)
❓ Veelgestelde vragen (FAQ)
🔗 Nuttige links & Documentatie

Het document is nog in opbouw en wordt regelmatig bijgewerkt op basis van jullie input.

👉 Bekijk het concept hier:

https://docs.google.com/document/d/1PAgtB4rIeCfzZXVlFJz_LmUWvjThJW9Bw-5_tAWcz-o/edit?usp=sharing

Heb je aanvullingen, correcties of ontbreekt er iets? Voeg dan een commentaar toe in het document (selecteer de tekst → rechtsklik → Commentaar toevoegen). Ik verwerk de beste bijdragen regelmatig in de tekst.

Alvast bedankt voor jullie input! 🙏

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-05 23:21
SatScan schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:41:
Beste mede-Tweakers,

Ik ben bezig met het opstellen van een uitgebreide startpost voor het nieuwe deel 2 van dit topic, meer specifiek gericht op de V3. Het document bevat:

🆕 Wat is er nieuw in V3?

Het document is nog in opbouw en wordt regelmatig bijgewerkt op basis van jullie input.

https://docs.google.com/document/d/1PAgtB4rIeCfzZXVlFJz_LmUWvjThJW9Bw-5_tAWcz-o/edit?usp=sharing

Heb je aanvullingen, correcties of ontbreekt er iets? Voeg dan een commentaar toe in het document (selecteer de tekst → rechtsklik → Commentaar toevoegen). Ik verwerk de beste bijdragen regelmatig in de tekst.

Ziet er top uit, zelf zou ik er voor gaan om een Wifi Bridge of Router in Wifi Bridge-mode aan te raden voor de personen die geen UTP op die locatie hebben maar wel ModBusUTP willen gebruiken omdat dat gewoon een hele stabiele optie is. Bijvoorbeeld een TP-Link TL-WA850RE met 1 poort of een MERCUSYS AC12G met 4 poorten dit heeft vermoedelijk een lagere learning curve dan een Wifi/Modbus zoals Waveshare of Elfin EW11.

MTVenus V156 + BMSV216 + CT003 V122 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:05

Tazzios

..

superduper1969 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:40:
[...]

Ziet er top uit, zelf zou ik er voor gaan om een Wifi Bridge of Router in Wifi Bridge-mode aan te raden voor de personen die geen UTP op die locatie hebben maar wel ModBusUTP willen gebruiken omdat dat gewoon een hele stabiele optie is. Bijvoorbeeld een TP-Link TL-WA850RE met 1 poort of een MERCUSYS AC12G met 4 poorten dit heeft vermoedelijk een lagere learning curve dan een Wifi/Modbus zoals Waveshare of Elfin EW11.
Ik lees in de tekst dat de ModbusUTP al wordt aangeraden over de EW11. Hoe je het netwerk op een lokatie regelt is niet Marstek specifiek. Persoonlijk zou ik dat dus niet in een TS gaan neerzetten.

Ik mis wel de Lilygo waarvan ik het idee heb dat die het meest gebruikt wordt.

Edit:
of je houd het korter en verwijder naar onderstaande voor de modbus opties:
Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling

[ Voor 8% gewijzigd door Tazzios op 07-05-2026 14:30 ]

• Sarge_
Vraagje, weet iemand dit over RTE in relatie tot vermogen?

De temperatuur van de V3 loopt rustig op tot 60 graden bij het ontladen.

Laden op zich ook boven de 50 maar vooral ontladen is een stokertje. Laden wil ik wel graag op de max ivm overcapaciteit panelen, maar ontladen hoeft voor mij niet. Nu heb ik in HA via modbus over Lan het ontladen naar 2000 gezet ipv 2500

Het schijnt wel zo te zijn dat de RTE het best is op hogere vermogens. Zit ik nog in de sweetspot of verlies ik nu meer, of juist minder?

Op zich kunnen ze die temperatuur wel hebben, maar voor de levensuur en aangezien 3 van die kachels aan de muur in de garage waar ik ook sport, het och... iets warmer maken ;)

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

[...]

Cheers!
Als je je batterij huurt, en er is een probleem is, dan is het aan hen om te onderhouden toch? of niet..

You don't need eyes to see, you need vision

Sarge_ schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:15:
Vraagje, weet iemand dit over RTE in relatie tot vermogen?

De temperatuur van de V3 loopt rustig op tot 60 graden bij het ontladen.

Laden op zich ook boven de 50 maar vooral ontladen is een stokertje. Laden wil ik wel graag op de max ivm overcapaciteit panelen, maar ontladen hoeft voor mij niet. Nu heb ik in HA via modbus over Lan het ontladen naar 2000 gezet ipv 2500

Het schijnt wel zo te zijn dat de RTE het best is op hogere vermogens. Zit ik nog in de sweetspot of verlies ik nu meer, of juist minder?

Op zich kunnen ze die temperatuur wel hebben, maar voor de levensuur en aangezien 3 van die kachels aan de muur in de garage waar ik ook sport, het och... iets warmer maken ;)
Over de RTE is al veel gezegd en geschreven en algemeen genomen vind ik dat een scheet in een fles. Ja op lagere vermogens zakt je RTE procentueel gezien, in feitelijk verlies blijft dit beperkt juist omdat het lagere vermogens betreft. Als je voornamelijk NOM draait ontkom je nu eenmaal niet aan lange periodes met relatief lage vermogens ('s nachts). Dan maakt 2000W of 2500W ook niet zoveel uit. Er zijn bij normaal gebruik maar heel weinig momenten op een dag dat een batterij ontlaadt op vol vermogen wanneer NOM je doelstelling is.

Om concreet op je vraag te antwoorden: volgens mijn herinneringen lag het ideale rond de 1700W (denk ik me alvast te herinneren)

[ Voor 4% gewijzigd door Druppeltje_ op 07-05-2026 20:31 ]

• Gely
Druppeltje_ schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:29:
[...]

Over de RTE is al veel gezegd en geschreven en algemeen genomen vind ik dat een scheet in een fles. Ja op lagere vermogens zakt je RTE procentueel gezien, in feitelijk verlies blijft dit beperkt juist omdat het lagere vermogens betreft. Als je voornamelijk NOM draait ontkom je nu eenmaal niet aan lange periodes met relatief lage vermogens ('s nachts). Dan maakt 2000W of 2500W ook niet zoveel uit. Er zijn bij normaal gebruik maar heel weinig momenten op een dag dat een batterij ontlaadt op vol vermogen wanneer NOM je doelstelling is.

Om concreet op je vraag te antwoorden: volgens mijn herinneringen lag het ideale rond de 1700W (denk ik me alvast te herinneren)
Een scheet in een fles sowieso. Vlaming hier, voor wat je nog krijgt voor een kWh teruglevering is dit een non-discussie. Al dikwijls geschreven hier, een verlies van een verlies is er namelijk geen ;)

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14:59
SatScan schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:41:
Beste mede-Tweakers,

🆕 Wat is er nieuw in V3?

Respect SatScan!

• Sarge_
[...]

Hier gebeurt het dagelijks met het opladen van de auto's

Sarge_ schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:15:
Levensduur zou ik persoonlijk weinig rekening mee houden. Marstek geeft 10 jaar garantie, dus als er binnen 10 jaar defect is of significante cel-degradatie moeten ze de batterij maar vervangen. En voor verder dan 10 jaar hou ik geen rekening, dan is er al weer iets performanter, goedkoper, beter, nieuwer, etc en staat dat ding al lang stof te vergaren, heb je aan een familielid weggegeven of voor appel & ei online verkocht.
[...]

ModeApp Setting WApp Result WHA Result WBattery WEfficiency %V148 ACV148 BattV148%
Charge250024912491224590,122269204690,17
Charge200022091992179990,312001180390,10
Charge150014941494135190,431503135590,15
Charge100099699689489,76100590289,75
Charge80087379671089,2080672089,33
Charge60059759752688,1160653788,61
Charge40039739734286,1540735386,73
Charge20019819815678,7920817182,21
Charge10099996363,6498131133,67
Idle00015010
Discharge10010210212979,079655174,55
Discharge20015320623089,5718924178,42
Discharge40040740742695,5438940695,81
Discharge60060760762297,5958860297,67
Discharge80080780782098,4178479998,12
Discharge100010071007101898,9298799898,90
Discharge150015031505152298,881486150099,07
Discharge200020042004203698,431984201698,41
Discharge250024852502256497,582203221999,28

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

• Gely
PNARI schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 08:11:
[...]
ModeApp Setting WApp Result WHA Result WBattery WEfficiency %V148 ACV148 BattV148%
Charge250024912491224590,122269204690,17
Charge200022091992179990,312001180390,10
Charge150014941494135190,431503135590,15
Charge100099699689489,76100590289,75
Charge80087379671089,2080672089,33
Charge60059759752688,1160653788,61
Charge40039739734286,1540735386,73
Charge20019819815678,7920817182,21
Charge10099996363,6498131133,67
Idle1510
Discharge10010210212979,079655174,55
Discharge20015320623089,5718924178,42
Discharge40040740742695,5438940695,81
Discharge60060760762297,5958860297,67
Discharge80080780782098,4178479998,12
Discharge100010071007101898,9298799898,90
Discharge150015031505152298,881486150099,07
Discharge200020042004203698,431984201698,41
Discharge250024852502256497,582203221999,28
V2 veronderstel ik?

• tweeek
Gisteren viel mij iets op, ik was even aan het ontladen handmatig in de avond, en de marstek ging door na de ingestelde tijd.
Dit was me nog niet eerder opgevallen en zal daar vanavond nog eens opletten of het zich weer voordoet.

• tweeek
Dit zou @pascallj met een V1 getest hebben.

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-05 10:21
V1

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Tommie12 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:44:
[...]

Ik betaal veel liever die 1440€ gespreid over 10 jaar dan cash 1000€.

Met een beetje beleggen verdubbel je je geld makkelijk in een jaar of 8-10.
idd maar die 1000 wordt steeds minder waard door de inflatie.. en bij huur/koop zal je maandbedrag elk jaar stijgen...

Nu: €1000 - Over 10 jaar bij 2,5% inflatie: ongeveer €1280
Na 10 jaar:

12.50 - Uitkomst ≈ €16,00 per maand bij 2,5% inflatiecorrectie
Uitkomst ≈ €1700 totaal over 10 jaar

En daar zit het verdienmodel... ≈ 5,4% effectief jaarlijks rendement. Als je het kunt missen zou ik voor kopen gaan!

• Tommie12
SatScan schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:09:
[...]

idd maar die 1000 wordt steeds minder waard door de inflatie.. en bij huur/koop zal je maandbedrag elk jaar stijgen...

Nu: €1000 - Over 10 jaar bij 2,5% inflatie: ongeveer €1280
Na 10 jaar:

12.50 - Uitkomst ≈ €16,00 per maand bij 2,5% inflatiecorrectie
Uitkomst ≈ €1700 totaal over 10 jaar

En daar zit het verdienmodel... ≈ 5,4% effectief jaarlijks rendement. Als je het kunt missen zou ik voor kopen gaan!
Euh... Mijn 1000€ is volgend jaar 1080€ want ik beleg, en dus binnen 7 jaar verdubbeld.

Als ik bij Energyvision zat had ik de batterij al.

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:31
Omtrent de API die instabiel is, dat weten we, zelfs zet ik de API gewoon aan zonder te gebruiken, dan viel binnen de 10 min de CT verbinding al weg, nu dat ik de CT niet meer gebruik, maar de Astrameter, werkt de API perfect, geen CT uitval meer, het opvragen van een call via de API geeft welliswaar soms een timeout, maar de verbinding is nu TOP

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:34
NoFate schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:51:
Omtrent de API die instabiel is, dat weten we, zelfs zet ik de API gewoon aan zonder te gebruiken, dan viel binnen de 10 min de CT verbinding al weg, nu dat ik de CT niet meer gebruik, maar de Astrameter, werkt de API perfect, geen CT uitval meer, het opvragen van een call via de API geeft welliswaar soms een timeout, maar de verbinding is nu TOP
Geen idee waarom de OpenApi brak is.
Iemand in de Marstek NL groep op FB had er wel een verklaring voor na wat test werkt.
Iets met zwakke CPU en WiFi die te veel resources verbruikt.
Zelf vraag ik elke minuut de status van mijn MT Venus E 3.0 op.
Daar komt bij dat ik het laden elke 30 seconden zelf aanstuur en ontladen elke 10 seconden aanstuur.
Heb geen ModBus maar draai gewoon via LAN en stuur middels php.
Die op zijn buurt de benodigde p1 data uit een HomeWizard P1 meter haalt.
Ik heb hier sinds FW 148.112.117 0,0 timeouts.

- Enphase IQ8+ 8,1kWp (O/W) \-/ DIY Thuisbatterij 7.5kWh & MT Venus E v3.0 5.12kWh
- MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ Segway E125s
- piBattery @ GitHub

• NoFate
Siewert schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:32:
[...]

Geen idee waarom de OpenApi brak is.
Iemand in de Marstek NL groep op FB had er wel een verklaring voor na wat test werkt.
Iets met zwakke CPU en WiFi die te veel resources verbruikt.
Zelf vraag ik elke minuut de status van mijn MT Venus E 3.0 op.
Daar komt bij dat ik het laden elke 30 seconden zelf aanstuur en ontladen elke 10 seconden aanstuur.
Heb geen ModBus maar draai gewoon via LAN en stuur middels php.
Die op zijn buurt de benodigde p1 data uit een HomeWizard P1 meter haalt.
Ik heb hier sinds FW 148.112.117 0,0 timeouts.
Sturing doe ik niet, ik wil gewoon info uitlezen, maar gebruik hame-relay, en astramater als vervaning van de CT voor gewoon NOM te draaien, enigste wat ik doe via hame-relay is soms een batterij op manual zetten, maar thats it
NoFate schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:51:
Gewoon spijtig dat ze dit bij Marstek niet opgelost of stabiel krijgen. Misschien in de toekomst de Astrameter workaround dan toch maar eens implementeren hier, want denk niet dat we veel support van Marstek moeten verwachten ivm de brakke API. Voor hun gewoon weer een vinkje dat ze op specsheet kunnen afvinken...

• NoFate
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:51:
[...]

Gewoon spijtig dat ze dit bij Marstek niet opgelost of stabiel krijgen. Misschien in de toekomst de Astrameter workaround dan toch maar eens implementeren hier, want denk niet dat we veel support van Marstek moeten verwachten ivm de brakke API. Voor hun gewoon weer een vinkje dat ze op specsheet kunnen afvinken...
Klopt, ze kunnen beter die functie weghalen, meeste zetten die gewoon aan , zonder dat ze weten wat het einelijk doet, met als gevolg => uitval :-)

Astrameter, super tevreden van, zeker die rotatie setting + min power ... zo is tenminste maar 1 van de batterijn x aantal tijd in gebruik voor sluimerverbruik... of laag verbruik , dat komt de RTE ten goede :)
NoFate schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:54:
[...]

Astrameter, super tevreden van, zeker die rotatie setting + min power ... zo is tenminste maar 1 van de batterijn x aantal tijd in gebruik voor sluimerverbruik... of laag verbruik , dat komt de RTE ten goede :)
Idem hier. Loopt echt supergoed.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

Pagina: 1 ... 397 398 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.