.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V156 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
Ze laden alleen bij teruglevering. En dat komt er nu niet van want de WP slurpt alles op.pascallj schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:46:
[...]
Minimaal 11 procent, maar als je ze niet gebruikt lopen ze ook gewoon leeg. Je zal ze toch af en toe moeten bijladen als dat niet vanzelf gaat.
Is je regeling niet goed meer dat die ene batterij niet heeft opgeladen, of heb je die een tijd uit gehad?
Waarom loopt de éen sneller leeg dan de ander?
Heb je geen moment een klein beetje overschot gehad? Ik heb de afgelopen week toch al een paar dagen met meer dan 10 kWh aan solar gehad met 4 kWp. Je zou toch zeggen dat er ergens wel een moment zou zijn waarop de batterij zou gaan opladen. Of heb je echt geen moment overschot gehad?Mg4gebruiker schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:50:
[...]
Ze lading alleen bij teruglevering. En dat komt er nu niet van want de WP slurpt alles op.
Er is niet echt een pijl tussen te trekken hoe de samenwerking tussen de batterijen is, maar van het minimum (11) naar 6 procent duurt denk ik wel meer dan een paar dagen. Is die batterij nog wel verbonden met de CT?
Uit interesse, is uw telefoon verbonden met hetzelfde AP als de Marstek?Perkouw schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:08:
Uit/aan, telefoon dichtbij. Zonder tussenpauze gelijk nog een keer update aftrappen. Heb eigenlijk alle riedeltjes wel gedaan hoor.
BE MTVenus V2 V156 BMS 216 APP V1.6.54 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Hier 3x de Venus E 3.0 met V146, 1 van de 3 batterijen laadt zichzelf met AI modus, de andere 2 hebben dit ook ingesteld staan, maar lijken inderdaad niet te laden. Ik heb dit al aan Marstek doorgeven, wellicht handig als je dit ook doet.suave1234 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:25:
het lijkt erop dat mijn remote probleem (niet kunnen bereiken op afstand) opgelost is in de laatste V144/V146 firmwares. Ik zit nog met 1 probleem, AI modus laadt niet meer uit zichzelf, weet iemand hoe dit te fixen is?
Of is de AI modus zo slim, dat hij weet dat ik niet meer capaciteit nodig heb en het met 1 volle batterij af kan (wat dus meestal niet het geval is)?
Drank is altijd sneller op dan je denkt...
Mijn batterijen worden dagelijks geladen, al is het deze periode in het jaar vaak zeer minimaal. Gisteren is er hier ook eentje gezakt onder zijn minimale waarde. Zat op 10%. 6% is nog wel een stukje minder, maar heel veel waarde aan de SoC op zich zou ik niet hechten. Als ik hier zie dat ze onder hun minimale drempel zakken, laad ik ze handmatig op. Is denk ik ook niet nodig, maar slecht zal het zeker niet zijn voor de batterij.Mg4gebruiker schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:50:
[...]
Ze lading alleen bij teruglevering. En dat komt er nu niet van want de WP slurpt alles op.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Nav uw post heb ik dit hier ook gemaakt. Werkt zeer goed. Eventuele aanpassingen van de waarden zijn nog altijd mogelijk, maar voor mij ziet dit er al goed uit. Op bijgevoegde afbeelding zie je het duidelijk. Toch wel prettig speelgoed.GORby schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:32:
[...]
Ja, dat capaciteitstarief is inderdaad een vervelende factor. Gelukkig kan je dat met behulp van een slimme sturing van verbruikers en je batterij aardig goed beperken. Ik ben hier gisteren wat zwaar aan het testen geweest en met een dagverbruik van 62,5kWh (gemiddeld 2,6 kW over heel de dag) is de piek beperkt tot 3,5kW (dat was mijn ingestelde limiet). Daarvoor heeft de batterij 1,5kWh op het net gestoken en 1,82kWh geladen.
BE MTVenus V2 V156 BMS 216 APP V1.6.54 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
ik had het ook al een week geleden doorgeven, nog geen reactie. Kennelijk vieren ze in China ook kerst...Heineken01 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:11:
[...]
Hier 3x de Venus E 3.0 met V146, 1 van de 3 batterijen laadt zichzelf met AI modus, de andere 2 hebben dit ook ingesteld staan, maar lijken inderdaad niet te laden. Ik heb dit al aan Marstek doorgeven, wellicht handig als je dit ook doet.
Of is de AI modus zo slim, dat hij weet dat ik niet meer capaciteit nodig heb en het met 1 volle batterij af kan (wat dus meestal niet het geval is)?
Mijn grootste overschreiding van de instegelde limiet tot nu toe was 9W, en dat was omdat er vlak voor de reset nog een dikke piek bij kwam, en de batterij een paar seconden te laat reageerde. Gek genoeg dusdannyro schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:55:
[...]
Nav uw post heb ik dit hier ook gemaakt. Werkt zeer goed. Eventuele aanpassingen van de waarden zijn nog altijd mogelijk, maar voor mij ziet dit er al goed uit. Op bijgevoegde afbeelding zie je het duidelijk. Toch wel prettig speelgoed.(Typ foutje rechtsonder is al aangepast)
[Afbeelding]
Ik heb mijn limiet ondertussen op 8kW gezet, aangezien ik genoeg getest had, en we toch al op 8,24kW zitten deze maand.
Bij de overgang naar 1 januari wordt de limiet automatisch op 4,5klW gezet, omdat dat me een haalbare waarde lijkt voor januari. Bij een voldoende grote overschreiding, groeit de limiet mee tot iets onder het nieuwe captar.
Ik ben wel een kleinere verbruiker...Bij mij moet de Marstek bijleveren vanaf 1700w captar. Na testen met een 3500 a 4500w afname kan ik daarmee de overshoot afvlakken om onder de captar van 2,5 blijven. Na een weekje testen en wat aanpassen werkt dit nu zoals ik het wil.GORby schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:19:
[...]
Mijn grootste overschreiding van de instegelde limiet tot nu toe was 9W, en dat was omdat er vlak voor de reset nog een dikke piek bij kwam, en de batterij een paar seconden te laat reageerde. Gek genoeg dus
Ik heb mijn limiet ondertussen op 8kW gezet, aangezien ik genoeg getest had, en we toch al op 8,24kW zitten deze maand.
Bij de overgang naar 1 januari wordt de limiet automatisch op 4,5klW gezet, omdat dat me een haalbare waarde lijkt voor januari. Bij een voldoende grote overschreiding, groeit de limiet mee tot iets onder het nieuwe captar.
Toevallig zit ik net te kijken tussen de oliebollen door. Wat blijkt? Die op 6 procent staat op handmatig! De andere staat goed.pascallj schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:54:
[...]
Heb je geen moment een klein beetje overschot gehad? Ik heb de afgelopen week toch al een paar dagen met meer dan 10 kWh aan solar gehad met 4 kWp. Je zou toch zeggen dat er ergens wel een moment zou zijn waarop de batterij zou gaan opladen. Of heb je echt geen moment overschot gehad?
Er is niet echt een pijl tussen te trekken hoe de samenwerking tussen de batterijen is, maar van het minimum (11) naar 6 procent duurt denk ik wel meer dan een paar dagen. Is die batterij nog wel verbonden met de CT?
Nu heb ik een paar dagen geleden de firmware geupdate op allebei. Maar ik heb zelf niks op handmatig gezet.
Maar als je dan het menu in gaat dan is er geen tijdsblok actief voor laden, of voor ontladen ingesteld.
Ik heb nu wel een tijdsblok voor laden ingevoerd dus hij laad nu bij. Maar ontladen is gewoon nog leeg.
Hoe kan het dan dat hij alsnog onder de 12% komt? Is dat verlies over de tijd?
PS Als je opnieuw het laad/ontlaad menu in gaat die heeft hij de laatste instellingen (tijd en wattage) niet eens onthouden!
Dat verklaart het dus inderdaad: hij heeft gewoon een lange tijd niets gedaan. Ook als de batterij niets doet gebruikt hij een beetje energie. Het BMS blijft actief en wordt gevoed vanuit de cellen en zal dus ook gewoon iets van stroom gebruiken. Maar als het echt te laag wordt gaat hij waarschijnlijk vanzelf wel bijladen. Bij de V1&2 doet hij dit onder de 11 procent automatisch. Maar dat gebeurt al vrij snel (en was ook echt nog niet nodig technisch gezien) en veel waren daar niet tevreden over. Bij BMS v216 voor V1&2 (nooit publiekelijk uitgerold voor zover ik weet) hebben ze dit verlaagd, maar weet niet precies naar welk percentage. Dezelfde strategie zullen ze ook hebben toegepast bij de V3.Mg4gebruiker schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:35:
[...]
Toevallig zit ik net te kijken tussen de oliebollen door. Wat blijkt? Die op 6 procent staat op handmatig! De andere staat goed.
Nu heb ik een paar dagen geleden de firmware geupdate op allebei. Maar ik heb zelf niks op handmatig gezet.
Maar als je dan het menu in gaat dan is er geen tijdsblok actief voor laden, of voor ontladen ingesteld.
Ik heb nu wel een tijdsblok voor laden ingevoerd dus hij laad nu bij. Maar ontladen is gewoon nog leeg.
Hoe kan het dan dat hij alsnog onder de 12% komt? Is dat verlies over de tijd?
PS Als je opnieuw het laad/ontlaad menu in gaat die heeft hij de laatste instellingen (tijd en wattage) niet eens onthouden!
Overigens is het niet iets om je zorgen om te maken: Marstek is vrij defensief met zijn laagste limiet en dus kan het niet meteen kwaad.
Dat laatste heb ik ook wel eens gehad, maar dat is waarschijnlijk gewoon vanwege slecht bereik. Soms kost het een paar pogingen om de instellingen te laten opslaan.
Bereik is geen probleem hier. Heb het ook maar één keer ingevoerd. Maar nu staat het wel in het tijdsmenu. Kennelijk duurt het even.pascallj schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:43:
[...]
Dat verklaart het dus inderdaad: hij heeft gewoon een lange tijd niets gedaan. Ook als de batterij niets doet gebruikt hij een beetje energie. Het BMS blijft actief en wordt gevoed vanuit de cellen en zal dus ook gewoon iets van stroom gebruiken. Maar als het echt te laag wordt gaat hij waarschijnlijk vanzelf wel bijladen. Bij de V1&2 doet hij dit onder de 11 procent automatisch. Maar dat gebeurt al vrij snel (en was ook echt nog niet nodig technisch gezien) en veel waren daar niet tevreden over. Bij BMS v216 voor V1&2 (nooit publiekelijk uitgerold voor zover ik weet) hebben ze dit verlaagd, maar weet niet precies naar welk percentage. Dezelfde strategie zullen ze ook hebben toegepast bij de V3.
Overigens is het niet iets om je zorgen om te maken: Marstek is vrij defensief met zijn laagste limiet en dus kan het niet meteen kwaad.
Dat laatste heb ik ook wel eens gehad, maar dat is waarschijnlijk gewoon vanwege slecht bereik. Soms kost het een paar pogingen om de instellingen te laten opslaan.
Kennelijk verbruikt de batterij dus aardig wat energie....
Ja ik dacht dat de volgorde die jij ging toepassen het verschil ging maken
Ook stom speciale tekens niet ondersteunen
Heb daaar nog nooit problemem mee gehad ell app ooit heeft dat geslikt maar nee ... de marstek niet....
Nee dat valt waarschijnlijk wel mee. Je moet aan dat percentage niet teveel waarde hechten: dat is slechts een inschatting. We hebben al vaker gezien dat het inschatten van de SoC niet het sterkste punt is van deze batterij. Maar ik zie wel een meetbaar verschil tussen wanneer de batterij uitstaat en wanneer niet. Dus vandaar altijd het advies als je de batterij van plan bent een lange tijd niet te gebruiken, om hem dan uit te schakelen en uit het stopcontact te halen voor een volledige uitschakeling. Maar dat was in jouw geval niet van toepassing.Mg4gebruiker schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:00:
[...]
Bereik is geen probleem hier. Heb het ook maar één keer ingevoerd. Maar nu staat het wel in het tijdsmenu. Kennelijk duurt het even.
Kennelijk verbruikt de batterij dus aardig wat energie....
Dat was het plan om dat eens te testen, kan nog altijd hoor.Maxwp schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:12:
[...]
Ja ik dacht dat de volgorde die jij ging toepassen het verschil ging maken
Ook stom speciale tekens niet ondersteunen
Heb daaar nog nooit problemem mee gehad ell app ooit heeft dat geslikt maar nee ... de marstek niet....
Maar idd, ik begrijp ook niet waarom anno 2025 waar paswoorden niet veilig genoeg kunnen zijn, Marstek afkomt met een “kom er allemaal gezellig bij” ingesteldheid….
1 x MT Venus E V3.0 + ct003
🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V135) - 3,1 kWp panelen
Nope!doobieters schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:56:
Weet iemand of je ook een desktop app / web achtig iets hebt om in te loggen voor je batterijen te kunnen bekijken?
In afwachting van de vervangende accu.
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Wie heeft het voor je geregeld, Marstek of Duramotion?WargamingPlayer schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:52:
Omwisselen wordt het, net formulier ingevuld en ze gaan een nieuwe sturen. Oude gaat opgehaald worden nadat nieuwe is geleverd. Hele coole service.
In afwachting van de vervangende accu.
Marstek.pascallj schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:53:
[...]
Wie heeft het voor je geregeld, Marstek of Duramotion?
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Aangezien die een formulier moest invullen, eerder van gelezen zou dat via de app/feedback van marstekenergy zijn.pascallj schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:53:
[...]
Wie heeft het voor je geregeld, Marstek of Duramotion?
Was wederom te laat met antwoord.
[ Voor 5% gewijzigd door tweeek op 30-12-2025 20:58 ]
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V154 / BMS216 APP V1.6.52, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Eigenlijk Hamedata :-)tweeek schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:57:
[...]
Aangezien die een formulier moest invullen, eerder van gelezen zou dat via de app/feedback van marstekenergy zijn.
Was wederom te laat met antwoord.
Yep, noemde marstekenergy als naam waar je ook registratie doet of mailt.
Weet je al wat je krijgen gaat ...... de V3 waarschijnlijk?
En jij had ze toch buiten ...... de nieuwe gaat ook naar buiten?
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V154 / BMS216 APP V1.6.52, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Ik hoop de V2 want hij moet buiten.tweeek schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:06:
[...]
Yep, noemde marstekenergy als naam waar je ook registratie doet of mailt.
Weet je al wat je krijgen gaat ...... de V3 waarschijnlijk?
En jij had ze toch buiten ...... de nieuwe gaat ook naar buiten?
Wellicht ongepast maar misschien wel handig om de vraag te stellen.WargamingPlayer schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:09:
[...]
Ik hoop de V2 want hij moet buiten.
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Als het een V3 is dan maak ik een kast er om heen. Maar liever een V2 natuurlijk.tweeek schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:13:
[...]
Wellicht ongepast maar misschien wel handig om de vraag te stellen.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.