• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:07

3raser

⚜️ Premium member

De omgevingstemperatuur van de Venus E3 mag 55 graden zijn. Maar wat zijn eigenlijk de maximale temperaturen voor de interne sensor en de cellen? Deze waarden zijn uit te lezen dus ik dacht er in HA een nette graadmeter aan te koppelen met een groene, gele en rode zone. Misschien kan ik de batterij zelfs uitschakelen via HA als de temperatuur te hoog wordt. Mijn batterij staat op zolder en daar kan de omgevingstemperatuur redelijk oplopen in de zomer dus ik vind het wel belangrijk om dit goed in de gaten te houden.
3raser schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 12:29:
De omgevingstemperatuur van de Venus E3 mag 55 graden zijn. Maar wat zijn eigenlijk de maximale temperaturen voor de interne sensor en de cellen? Deze waarden zijn uit te lezen dus ik dacht er in HA een nette graadmeter aan te koppelen met een groene, gele en rode zone. Misschien kan ik de batterij zelfs uitschakelen via HA als de temperatuur te hoog wordt. Mijn batterij staat op zolder en daar kan de omgevingstemperatuur redelijk oplopen in de zomer dus ik vind het wel belangrijk om dit goed in de gaten te houden.
Ik neem aan dat de Marstek hier zelf tegen beveiligd is. Bij lage temperaturen is al geweten dat de batterijen aan minder vermogen opladen om de batterij te beschermen, zal bij hoge temperaturen ook wel het geval zijn. Het is (in principe) een plug en play product. Kan normaal niet de bedoeling zijn dat je de batterij via een eigen oplossing moet gaan beschermen. Wat volgens mij ook niet nodig is.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:29

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Je kunt slechts iets algemeens zeggen als elke 10 graden warmer (gemiddeld over de gehele levensduur) doet de levensduur halveren. Een keertje op 70 graden zal ook geen probleem zijn al zal er intern zeker wel iets gemaakt zijn om het apparaat dan toch maar uit te zetten. Wat je zelf beter kunt doen is directe zon vermijden of een externe ventilator toevoegen.

Theo

• JVS10
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 14:35
Marstek V3.0 na de update van versie 147 naar 148 verliest de accu ongeveer 10 á 13 Wh, dit was met software versie 147 maximaal 3 Wh. Is dit meer gebruikers opgevallen en/of is dit gemeld bij bij Marstek?
Dit is bij mijn beide Marsteks het geval.

• TheoC
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:37
Als je je druk maakt over de warmte heb ik wel een idee. Ik heb voor mijn Goodwe omvormer (zonder ingebouwde ventilator) die ook wel redelijk warm wordt een ventilator erbij staan die aangestuurd wordt door de temperatuur op de koelribben. Dit werkt al jaren tot volle tevredenheid.
Zoiets
Temperatuurregelaar Socket Digitale Thermostaat EU Plug Met Timer Sensor Sonde Outlet Verwarming Koeling Schakelaar 16A Achtergrondverlichting
https://a.aliexpress.com/_Ew7fQ7G

• LordThomas
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 22:20

LordThomas

Marstek Venus E v3 | CT003

GoBieN-Be schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 21:52:
[...]

Ik heb in dit topic berichten van anderen gelezen dat de CT003 meter best werkt op een bepaalde poort op de splitter. Lees die berichten eens door.
Inderdaad niet op de eerste poort aansluiten. Bij mij werkt het alleen op de 2e en 3de poort

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:29
S2S schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:51:
[...]

Je aanhoudende problemen klinken allemaal als netwerk problemen. Is hier al genoeg overgeschreven, dat kun je even uitzoeken. Vaste ips geven is een optie , exclusief 2,4 GHz netwerk, simpele SSID, goed ingericht mesh netwerk . Checken of alle apparaten op hetzelfde accesspoint / router zitten , en niet bijvoorbeeld de hw-p1 op de 5 GHz of 1 van de accu’s … om wat te noemen . Verder de hw-p1 voorzien van eigen stroom, op eigen splitter zetten met stroom . Wat voor meter heb je DSM versie ? Genoeg uit te proberen .

Een slecht werkend netwerk gaat problemen blijven geven , kan zo dagen goed gaan (of langer ) en dan toch weer kapot gaan ..

Ik heb het hier ruim 1 jaar geleden ook gehad ..
Vast ip’s heb ik. Netwerk is goed. Wifi-ontvangst van de batterij is in het groen. Staat ook 2 meter van de router. En de p1-meters zitten daar nog dichterbij. En alles op 2,4GHz in hetzelfde netwerk. Enige dat ik nog idd zou kunnen checken is dat ze op hetzelfde accesspoint van mijn mesh blijven en dat is dan de router. En niet een punt in de woonkamer of whatever pakken.

De problemen zijn eigenlijk ontstaan nadat de firmware van de HW naar 6.x ging. Die CT003 heeft nooit (goed) willen werken. Over anderhalve week wordt de groepenkast omgebouwd. Dan ook maar de CT002 met klemmen inbouwen. Gaan we het daarmee proberen.

aka pluim003 - Marstek Venus v1 - UGreen DXP2800

• LordThomas

LordThomas

Ik lees al een tijdje mee op dit forum en dat heeft me veel geholpen. Maar nu wil ik toch jullie hulp vragen. Tot 3 weken geleden werkte de Venus 3 perfect op zelfconsumptie. Opeens bleef deze in stand-by staan. Ik las over de problemen met de P1-meter van HW. Deze heb ik daarna vervangen voor de CT003.

Ik probeer een stabiele integratie te krijgen tussen een Marstek Venus 3 en een CT003 P1 meter, maar de koppeling komt niet tot stand ondanks dat alle randvoorwaarden lijken te kloppen.

De CT003 leest de P1-data correct uit (live waarden zichtbaar), en beide devices zitten in hetzelfde subnet en zelfs op dezelfde AiMesh node met goede RSSI (-60 / -51 dBm). Multicast/IGMP, isolation en roaming-gerelateerde instellingen staan goed en afgestemd op IoT-communicatie. Ook bekabeld geprobeerd.

De auto-diagnose faalt meestal, en als deze incidenteel wel slaagt, heeft dat geen effect: de batterij blijft in standby en lijkt geen P1-data te verwerken. Dit geldt voor beide P1-meters.

Gezien het bovenstaande lijkt het geen RF-, L2- of basis netwerkprobleem meer. Mijn vermoeden gaat richting:
- defecte of incomplete lokale communicatie tussen CT003 en batterij
- pairing/state issue na eerdere mislukte attempts
- of een firmwareprobleem (met name bekend gedrag rond v148)

Firmwareversies:
Batterij: v148.119.113
CT003: v116

Zijn er hier mensen die dit gedrag herkennen, specifiek waarbij:
1. P1-data wel zichtbaar is
2. netwerk volledig correct lijkt
maar de Venus 3 toch in standby blijft na diagnose?

Alle input welkom, vooral van mensen met XT8/AiMesh setups of recente firmware-ervaringen. (Ik heb dit ook bij Marstek uitstaan).

Ps: ik zou een groot voorstander zijn van een apart forum voor de Marstek Venus 3

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:21
LordThomas schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:18:
Ik lees al een tijdje mee op dit forum en dat heeft me veel geholpen. Maar nu wil ik toch jullie hulp vragen. Tot 3 weken geleden werkte de Venus 3 perfect op zelfconsumptie. Opeens bleef deze in stand-by staan. Ik las over de problemen met de P1-meter van HW. Deze heb ik daarna vervangen voor de CT003.

Ik probeer een stabiele integratie te krijgen tussen een Marstek Venus 3 en een CT003 P1 meter, maar de koppeling komt niet tot stand ondanks dat alle randvoorwaarden lijken te kloppen.

De CT003 leest de P1-data correct uit (live waarden zichtbaar), en beide devices zitten in hetzelfde subnet en zelfs op dezelfde AiMesh node met goede RSSI (-60 / -51 dBm). Multicast/IGMP, isolation en roaming-gerelateerde instellingen staan goed en afgestemd op IoT-communicatie. Ook bekabeld geprobeerd.

De auto-diagnose faalt meestal, en als deze incidenteel wel slaagt, heeft dat geen effect: de batterij blijft in standby en lijkt geen P1-data te verwerken. Dit geldt voor beide P1-meters.

Gezien het bovenstaande lijkt het geen RF-, L2- of basis netwerkprobleem meer. Mijn vermoeden gaat richting:
- defecte of incomplete lokale communicatie tussen CT003 en batterij
- pairing/state issue na eerdere mislukte attempts
- of een firmwareprobleem (met name bekend gedrag rond v148)

Firmwareversies:
Batterij: v148.119.113
CT003: v116

Zijn er hier mensen die dit gedrag herkennen, specifiek waarbij:
1. P1-data wel zichtbaar is
2. netwerk volledig correct lijkt
maar de Venus 3 toch in standby blijft na diagnose?

Alle input welkom, vooral van mensen met XT8/AiMesh setups of recente firmware-ervaringen. (Ik heb dit ook bij Marstek uitstaan).

Ps: ik zou een groot voorstander zijn van een apart forum voor de Marstek Venus 3
Wat bedoel je met "afgestemd op IoT-communicatie"? Toch niet dat de batterij en de CT elkaar niet kunnen zien wegens isolation? Want dat moeten ze net wél kunnen.

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

• Yeshua
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:58
DikkieDick schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:04:
[...]

Vast ip’s heb ik. Netwerk is goed. Wifi-ontvangst van de batterij is in het groen. Staat ook 2 meter van de router. En de p1-meters zitten daar nog dichterbij. En alles op 2,4GHz in hetzelfde netwerk. Enige dat ik nog idd zou kunnen checken is dat ze op hetzelfde accesspoint van mijn mesh blijven en dat is dan de router. En niet een punt in de woonkamer of whatever pakken.

De problemen zijn eigenlijk ontstaan nadat de firmware van de HW naar 6.x ging. Die CT003 heeft nooit (goed) willen werken. Over anderhalve week wordt de groepenkast omgebouwd. Dan ook maar de CT002 met klemmen inbouwen. Gaan we het daarmee proberen.
Staat het signaal in het groen als je in de app kijkt onder WiFi Historical Signal? Bij mij staat de router ook letterlijk op 2 meter van de batterij, maar in plaats van met de router te verbinden werd er verbinding gemaakt met een AP, 2 kamers verder. Dit signaal was zwak en gaf problemen. Ik heb toen de AP even uitgezet, zodat de batterij wel verbinding moest maken met de router, maar na een paar dagen werd er opnieuw met de AP verbonden.

De CT003 gaf van in het begin geen enkel probleem; die verbond gewoon met de router. Uiteindelijk heb ik in m'n TP-Link router een dedicated IoT netwerk aangemaakt. Het signaal was al opgesplitst in 2.4 en 5 GHz, maar ik vermoed dat WPA2/WPA3 ook een probleem gaf. Het IoT signaal is 2.4, enkel WPA2 en een korte SSID. Via address reservation hebben zowel de batterij als de CT003 een vast IP.

Dit draait nu al meer dan een maand zonder problemen op self consumption.

🇧🇪 | SolarEdge HD-Wave SE4000H | Maysun MS430MDG-54H N-Topcon Double Glass - 4380Wp (x12) ☀️Z | 🔋MT Venus E 3.0 5.12 kWh V148.117.112 | MT CT003 V116 | VIOFO A129 Pro | RPi Zero 2 W (Pi-Hole & Unbound)

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
LordThomas schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:18:
en afgestemd op IoT-communicatie.
Hierop ging ik 'aan'....

Marstek en en P1 meter moeten elkaar kunnen zien op het interne netwerk. IoT-netwerken geven vaak wel toegang tot WAN maar niet tot LAN. Het ip-adres van de P1 meter zou toegankelijk moeten zijn voor het ip-adres van de Marstek.

WAN toegang is leuk voor de statistieken en het op afstand instellen/uitlezen van de Marstek. LAN toegang is noodzakelijk voor de werking. Maak er eens geen IoT maar een thuis-netwerk van....

Hopelijk vind je hiermee 'de oplossing'.

• LordThomas

LordThomas

Gely schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:55:
[...]

Wat bedoel je met "afgestemd op IoT-communicatie"? Toch niet dat de batterij en de CT elkaar niet kunnen zien wegens isolation? Want dat moeten ze net wél kunnen.
Daarmee bedoel ik de instellingen van de router gericht op IoT communicatie. Die veel gevoeliger is dan ‘gewoon’ netwerkverkeer.

2.4 GHz WiFi
* 2.4 GHz aan, kanaal 1/6/11 vast, 20 MHz
* 802.11b aan
* b/g protection aan
* OFDMA, Airtime Fairness, Beamforming: uit
* Roaming Assistant uit
* AP Isolation uit
* Multicast Enhancement aan
* IGMP Snooping aan

Netwerk / SSID
* Beide devices op dezelfde SSID (geen Guest/IoT netwerk)
* Zelfde subnet (bijv. 192.168.1.0/24)
* DHCP-reservering voor beide
* Geen client isolation / MAC filtering
* Beide apparaten geforceerd op dezelfde AiMesh node

LAN / Multicast
* DHCP actief op router
* Gateway/DNS identiek
* IGMP Proxy / Multicast Routing aan
* Broadcast filtering uit
* Geen VLAN’s of gescheiden netwerken

• Gely
LordThomas schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 16:19:
[...]

Daarmee bedoel ik de instellingen van de router gericht op IoT communicatie. Die veel gevoeliger is dan ‘gewoon’ netwerkverkeer.

2.4 GHz WiFi
* 2.4 GHz aan, kanaal 1/6/11 vast, 20 MHz
* 802.11b aan
* b/g protection aan
* OFDMA, Airtime Fairness, Beamforming: uit
* Roaming Assistant uit
* AP Isolation uit
* Multicast Enhancement aan
* IGMP Snooping aan

Netwerk / SSID
* Beide devices op dezelfde SSID (geen Guest/IoT netwerk)
* Zelfde subnet (bijv. 192.168.1.0/24)
* DHCP-reservering voor beide
* Geen client isolation / MAC filtering
* Beide apparaten geforceerd op dezelfde AiMesh node

LAN / Multicast
* DHCP actief op router
* Gateway/DNS identiek
* IGMP Proxy / Multicast Routing aan
* Broadcast filtering uit
* Geen VLAN’s of gescheiden netwerken
OK, en hoe voed je de CT003? Via de P1 poort van je DSMR, of heb je zoals het moet ook een aparte voeding op de CT? Heb je de batterij ook al eens gereset nadat je van de HW P1 meter bent afgestapt? BTW: Waar las je dat de HW P1 meter problemen geeft?

[ Voor 6% gewijzigd door Gely op 18-04-2026 16:27 ]

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:49
Ik heb mijn Marstek Venus E 3 nu een aantal weken in huis. Eerst twee weken proefdraaien in de huiskamer op 800 W output. Dat werkte prima. Daarna verplaatst in een ruimte buiten naast de meterkast, op een eigen groep voor 2500 W output. De dagen daarop niets dan problemen gehad: instabiel regelen om tot NOM te komen, soms niet importeren als er zonne energie over is, en ook niet exporteren als er meer vraag is en de Marstek dit beschikbaar had. Vaak ook blijven hangen in standby mode. Na een reset dan vaak korte tijd met een vermogen van een dikke 2000 W exporteren naar het net, om even later met een vergelijkbaar vermogen weer korte tijd te importeren, om dan in standby mode te blijven hangen.

Soms ging dit gepaard met een verlies van communicatie met de P1 meter. Ik heb hierbij zowel de CT003 als de HomeWizzard P1 meter getest, bij allebei zag ik deze problemen.

Eén en ander leek beter te gaan als ik de output van de Marstek weer beperkte tot 800 W.

Problemen met wegvallende verbinding tussen Marstek en beide P1 meters door onbetrouwbare WiFi leek uitgesloten. Ik heb voor de zekerheid een LAN kabel doorgetrokken naar de Marstek om 'm bedraad aan te sluiten (en heb de WiFi op de Marstek uiteraard uitgeschakeld). Geen verschil in gedrag.

Daarna heb ik de uitlezing van de Marstek in Home Assistant via de local API uitgeschakeld, en vervangen door de Modbus over TCP integratie. Daarna verdwenen alle problemen, en de Marstek gedraagt zich nu al drie dagen voorbeeldig met 2500 W output zonder ook maar één hickup.

Navraag bij ChatGPT leert dat de locale API van de Marstek niet alleen onbetrouwbaar is, maar ook nog eens instabiliteiten in het regelsysteem kunnen veroorzaken, de verbinding met de P1 meter kan verstoren of de Marstek kan laten crashen.

Kortom: de overstap van de local API naar Modbus lijkt vooralsnog alle problemen opgelost te hebben.

Ik gebruik overigens firmware 148.

• LordThomas

LordThomas

Gely schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 16:23:
[...]

OK, en hoe voed je de CT003? Via de P1 poort van je DSMR, of heb je zoals het moet ook een aparte voeding op de CT? Heb je de batterij ook al eens gereset nadat je van de HW P1 meter bent afgestapt? BTW: Waar las je dat de HW P1 meter problemen geeft?
- De CT003 wordt gevoed door een eigen voeding. De splitter is ook aangesloten op een eigen voeding.
- Na iedere nieuwe instelling of aanpassing heb ik alles opnieuw opgestart
- de update van de HW P1 naar versie 6.* op dit forum en het forum over Homewizard

[ Voor 3% gewijzigd door LordThomas op 18-04-2026 18:09 ]

• Ronald6
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:31
Ik ben de afgelopen dagen begonnen met HA.
Ik heb inmiddels de accu’s gekoppeld aan HA en heb een dashboard gedownload die ik graag zou willen gebruiken. Maar ik krijg de volgende melding in het dashboard(zie screenshot)en krijg dat niet opgelost. Ik kan wel alleAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ajxt3bWMVAiXtjHwBqzfVzmsDjA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/heMahplxzmYPQJ0XHHcIo8mj.jpg?f=fotoalbum_large waardes van de accu’s uitlezen. Weten jullie misschien hoe ik deze foutmelding kan oplossen? Ik heb de v3 accu’s en ik gebruik de p1 meter en actieve p1 splitter van smart gateways. Het dashboard heb ik via HAprofs.
Vanmiddag de V3 van de buurman binnengebracht gekregen.
Doet niks meer, zelfs het groene ledje rond de aan/uit knop is niet meer ''groen'' te krijgen. Als ik apparaat in het stopcontact steek kan ik hem toevoegen in mijn account, wifi verbinden, bluetooth verbinden maar hij geeft 0% soc en en elke mogelijke modus gaat hij gewoon laden met 41W. Er staat firmware update klaar en die lukt ook. Maar blijft toch op oude firmware staan en geeft opnieuw aan dat update klaarstaat. De update uitvoeren met stekker uit stopcontact zoals hier vaker voorbijkomt gaat niet. Zodra ik stekker uittrek gaan alle leds op de Marstek uit na circa 20sec en is hij ook niet meer zichtbaar in de app. Ik heb het idee dat het apparaat gewoon ''uitgeschakeld'' staat aangezien het ledje rond de aan/uit knop weigert groen te worden. Ik heb genoeg ervaring met mijn V2's maar niet met de V3. Iemand nog mogelijke oplossingen?

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:29
Yeshua schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:55:
[...]

Staat het signaal in het groen als je in de app kijkt onder WiFi Historical Signal? Bij mij staat de router ook letterlijk op 2 meter van de batterij, maar in plaats van met de router te verbinden werd er verbinding gemaakt met een AP, 2 kamers verder. Dit signaal was zwak en gaf problemen. Ik heb toen de AP even uitgezet, zodat de batterij wel verbinding moest maken met de router, maar na een paar dagen werd er opnieuw met de AP verbonden.

De CT003 gaf van in het begin geen enkel probleem; die verbond gewoon met de router. Uiteindelijk heb ik in m'n TP-Link router een dedicated IoT netwerk aangemaakt. Het signaal was al opgesplitst in 2.4 en 5 GHz, maar ik vermoed dat WPA2/WPA3 ook een probleem gaf. Het IoT signaal is 2.4, enkel WPA2 en een korte SSID. Via address reservation hebben zowel de batterij als de CT003 een vast IP.

Dit draait nu al meer dan een maand zonder problemen op self consumption.
Ik heb even zitten kijken maar in de Fritzbox kan ik niet aangeven dat een bepaald apparaat altijd bij hetzelfde access point moet verbinden en niet de meshfunctionaliteit gebruiken. Wat dus idd wel kon met de Deco TP-Link router met access points die ik tot voor een paar jaar in gebruik had. Een aantal van die dingen is inmiddels niet meer hier maar volgens mij liggen er nog 1 of 2, dus ik zou idd er 1 in de meterkast kunnen doen waar ik dan alleen de P1, CT003 en Venus aan laat koppelen. Voor nu lijkt het weer even te werken dus laat het maar ff zo. En als de groepenkast is aangepast en er zijn weer problemen ga ik die Deco maar weer eens in zetten. Al is het er desnoods maar 1. Dan kan ie ook geen verbinding maken met een apparaat ver(der) weg.

aka pluim003 - Marstek Venus v1 - UGreen DXP2800

• LordThomas

LordThomas

ReneK schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:12:
Ik heb mijn Marstek Venus E 3 nu een aantal weken in huis. Eerst twee weken proefdraaien in de huiskamer op 800 W output. Dat werkte prima. Daarna verplaatst in een ruimte buiten naast de meterkast, op een eigen groep voor 2500 W output. De dagen daarop niets dan problemen gehad: instabiel regelen om tot NOM te komen, soms niet importeren als er zonne energie over is, en ook niet exporteren als er meer vraag is en de Marstek dit beschikbaar had. Vaak ook blijven hangen in standby mode. Na een reset dan vaak korte tijd met een vermogen van een dikke 2000 W exporteren naar het net, om even later met een vergelijkbaar vermogen weer korte tijd te importeren, om dan in standby mode te blijven hangen.

Soms ging dit gepaard met een verlies van communicatie met de P1 meter. Ik heb hierbij zowel de CT003 als de HomeWizzard P1 meter getest, bij allebei zag ik deze problemen.

Eén en ander leek beter te gaan als ik de output van de Marstek weer beperkte tot 800 W.

Problemen met wegvallende verbinding tussen Marstek en beide P1 meters door onbetrouwbare WiFi leek uitgesloten. Ik heb voor de zekerheid een LAN kabel doorgetrokken naar de Marstek om 'm bedraad aan te sluiten (en heb de WiFi op de Marstek uiteraard uitgeschakeld). Geen verschil in gedrag.

Daarna heb ik de uitlezing van de Marstek in Home Assistant via de local API uitgeschakeld, en vervangen door de Modbus over TCP integratie. Daarna verdwenen alle problemen, en de Marstek gedraagt zich nu al drie dagen voorbeeldig met 2500 W output zonder ook maar één hickup.

Navraag bij ChatGPT leert dat de locale API van de Marstek niet alleen onbetrouwbaar is, maar ook nog eens instabiliteiten in het regelsysteem kunnen veroorzaken, de verbinding met de P1 meter kan verstoren of de Marstek kan laten crashen.

Kortom: de overstap van de local API naar Modbus lijkt vooralsnog alle problemen opgelost te hebben.

Ik gebruik overigens firmware 148.
Fijn dat dit werkt bij jou. Kun je mij uitleggen hoe je dit hebt gedaan?

• Gely
LordThomas schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:12:
[...]

- De CT003 wordt gevoed door een eigen voeding. De splitter is ook aangesloten op een eigen voeding.
- Na iedere nieuwe instelling of aanpassing heb ik alles opnieuw opgestart
- de update van de HW P1 naar versie 6.* op dit forum en het forum over Homewizard
Naar wat ik begrijp heb je één enkele MT v3. Wat gebeurt er als je de CT er even van tussen haalt en enkel de HW P1 de batterij laat sturen? Werkt dan alles naar behoren? EDIT, ik veronderstel dat je ook niet de eerste poort van de splitter gebruikt voor jouw CT?

[ Voor 8% gewijzigd door Gely op 18-04-2026 18:21 ]

• ReneK
LordThomas schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:16:
[...]

Fijn dat dit werkt bij jou. Kun je mij uitleggen hoe je dit hebt gedaan?
In het kort:

-Marstek Venus aansluiten via LAN kabel

-WiFi uitschakelen door een tijdelijke hotspot met bv. je telefoon te maken, en deze als WiFi netwerk te kiezen in de Marstek. Dit schijnt de enige manier te zijn om de WiFi van de Marstek te deactiveren.

-In Home Assistant via Settings-->Devices de oude local API integration disabelen of helemaal verwijderen.

-In de Marstek app de local API helemaal uitschakelen!

-Via HACS de Modbus over TCP integratie installeren.
Hoe je dit kunt doen staat bv. hier: https://haprofs.com/marst...ant-thuisbatterij-modbus/

-De integratie downloaden, installeren en laten zoeken naar je Marstek.

-Daarna je dashboard en eventuele andere zaken aanpassen in HA.

Veel succes!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
ReneK schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:12:
Daarna heb ik de uitlezing van de Marstek in Home Assistant via de local API uitgeschakeld, en vervangen door de Modbus over TCP integratie. Daarna verdwenen alle problemen,
Het jammer dat het niet in de TS staat maar het is in dit topic wel algemeen bekend dat de API voor instabiliteit zorgt.

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:50
ReneK schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:27:
[...]

In het kort:

-Marstek Venus aansluiten via LAN kabel

-WiFi uitschakelen door een tijdelijke hotspot met bv. je telefoon te maken, en deze als WiFi netwerk te kiezen in de Marstek. Dit schijnt de enige manier te zijn om de WiFi van de Marstek te deactiveren.

-In Home Assistant via Settings-->Devices de oude local API integration disabelen of helemaal verwijderen.

-In de Marstek app de local API helemaal uitschakelen!

-Via HACS de Modbus over TCP integratie installeren.
Hoe je dit kunt doen staat bv. hier: https://haprofs.com/marst...ant-thuisbatterij-modbus/

-De integratie downloaden, installeren en laten zoeken naar je Marstek.

-Daarna je dashboard en eventuele andere zaken aanpassen in HA.

Veel succes!
Welke p1 monitor gebruik je, want op de (mooie instructie) pagina van je link wordt wel rg nadrukkelijk vermeld dat eigenlijk alleen de smart gateway p1 meter nauwkeurig genoeg werkt. Nu heb ik het idee dat beide websites van dezelfde maker is, maar dat weet ik niet zeker.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

• ReneK
clubeddie schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:55:
[...]

Welke p1 monitor gebruik je, want op de (mooie instructie) pagina van je link wordt wel rg nadrukkelijk vermeld dat eigenlijk alleen de smart gateway p1 meter nauwkeurig genoeg werkt. Nu heb ik het idee dat beide websites van dezelfde maker is, maar dat weet ik niet zeker.
Ik gebruik de CT003 van Marstek. Werkt naar mijn idee wat beter dan de HomeWizzard P1 omdat de Marstek daarmee sneller anticipeert op fluctuaties.

Niets aantrekken van de instructiepagina van mijn link: in zo'n beetje alle artikelen op deze site worden alleen maar smart gateway producten aanbevolen. Klinkt als een typisch WC-eend verhaal.

• LordThomas

LordThomas

Gely schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:18:
[...]

Naar wat ik begrijp heb je één enkele MT v3. Wat gebeurt er als je de CT er even van tussen haalt en enkel de HW P1 de batterij laat sturen? Werkt dan alles naar behoren? EDIT, ik veronderstel dat je ook niet de eerste poort van de splitter gebruikt voor jouw CT?
Klopt. En heb 1 MT Venus 3. Mogelijk wil ik er in de toekomst meer, maar dan moet dit wel eerst opgelost zijn.
Dan gebeurt er hetzelfde: niets. De batterij blijft in stand-by. Ook na opnieuw opstarten

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:12
LordThomas schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:19:
[...]

Klopt. En heb 1 MT Venus 3. Mogelijk wil ik er in de toekomst meer, maar dan moet dit wel eerst opgelost zijn.
Dan gebeurt er hetzelfde: niets. De batterij blijft in stand-by. Ook na opnieuw opstarten
Staat CT op groen?

WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI | 10.44 kWp O/W | Venus v3 - 5.12kWh V148 - CT003 V116 - BMS 112 - Modi:NOM

• LordThomas

LordThomas

Ja, die is groen. De data komt ook door. Maar lees ook dat dit dan via de cloud gaat.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ronald6 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:57:
Ik ben de afgelopen dagen begonnen met HA.
Ik heb inmiddels de accu’s gekoppeld aan HA en heb een dashboard gedownload die ik graag zou willen gebruiken. Maar ik krijg de volgende melding in het dashboard(zie screenshot)en krijg dat niet opgelost. Ik kan wel alle[Afbeelding] waardes van de accu’s uitlezen. Weten jullie misschien hoe ik deze foutmelding kan oplossen? Ik heb de v3 accu’s en ik gebruik de p1 meter en actieve p1 splitter van smart gateways. Het dashboard heb ik via HAprofs.
En als je deze code gebruikt ipv HAprof?
https://github.com/fonske...k_m1_modbus_tcp.yaml#L179
icm met deze?

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-04-2026 21:30 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:57
S2S schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:51:
[...]
Checken of alle apparaten op hetzelfde accesspoint / router zitten , en niet bijvoorbeeld de hw-p1 op de 5 GHz of 1 van de accu’s … om wat te noemen .
Hier gaan we weer met de ik-weet-niet-wat-ik-vertel raad. Hoe de diverse apparaten connecteren op je netwerk maakt totaal niet uit… ze weten dat zelfs niet van elkaar en zijn op zich gewoon een device op je netwerk ongeacht of ze verbonden zijn via LAN, wifi of zelfs de postduif.

Ongeacht goed bedoelde raad maar hier help je niemand mee, je zorgt alleen maar voor verwarring bij anderen.

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:17
Ik ben inmiddels een tijdje aan het simuleren in Home Assistant. Automations aangemaakt op basis dynamische tarieven (niet 's ochtends vroeg al laden, maar wachten tot lage tarieven 's middags) en forecast van eigen opwek (best betrouwbaar blijkt), plus nog wat correcties voor variaties in eigen gebruik. Als ik die dag een grote verbruiker aan ga zetten, moet ik de accu dus eerder die dag opladen.

Het gebruik van de P1 meter lijkt me daarom onnodig, want ik heb in HA alle gegevens al (zowel via esp als api van Zonneplan). Maar kun je deze accu aansturen zonder P1?

• r2504
Volgens mij is de hoofd bedoeling van een batterij om zoveel mogelijk zelf verbruik te hebben en dus import als export te vermijden en dat weet je alleen als je een P1 meter hebt. Je kan als extraatje nog gaan handelen op de onbalansmarkt (in België volgens mij totaal zinloos) maar dat neemt niet weg dat je los hiervan toch gaat streven naar NOM en dus een P1 meter nodig hebt.

• StephanVierkant
r2504 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:43:
Volgens mij is de hoofd bedoeling van een batterij om zoveel mogelijk zelf verbruik te hebben en dus import als export te vermijden en dat weet je alleen als je een P1 meter hebt. Je kan als extraatje nog gaan handelen op de onbalansmarkt (in België volgens mij totaal zinloos) maar dat neemt niet weg dat je los hiervan toch gaat streven naar NOM en dus een P1 meter nodig hebt.
Ik heb dus al 2 P1 meters. Een derde lijkt me daarom wat onzinnig, maar dat moet de batterij dus wel aan te sturen zijn op basis van die data (in Home Assistant).

• r2504
Als je er al twee hebt dan geef je een antwoord op je vraag dat je dus effectief een P1 meter nodig hebt lijkt me. Of de data nu komt van je DSMR, een Shelly in je meterkast of … je hebt de data nodig.

De api van Zonneplan ken ik niet maar wat belangrijk is is dat je informatie real time is (liefst op de seconde precies) want anders gaat je batterij achter de feiten aanhollen.

• r2504
Nu de data in HA op zich is niet genoeg want je moet de batterij wel configureren met een van de ondersteunde P1 meters maar op zich kan dat wel een emulatie zijn zoals het B2500 project.

• StephanVierkant
Ja ik snap dat je een P1 meter nodig hebt. Maar er wordt steeds expliciet gesproken over de HomeWizard of de Marstek P1 meter.

Mijn vraag is dus of je per se een HomeWizard of Marstek P1 meter nodig hebt of dat eigen data (vanuit Home Assistant, of anderszins) ook mogelijk is. Ik heb al een ESP module die per seconde data uitleest (en die dus rechtstreeks via api of via HA beschikbaar heeft).

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:03
StephanVierkant schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:55:
Ja ik snap dat je een P1 meter nodig hebt. Maar er wordt steeds expliciet gesproken over de HomeWizard of de Marstek P1 meter.

Mijn vraag is dus of je per se een HomeWizard of Marstek P1 meter nodig hebt of dat eigen data (vanuit Home Assistant, of anderszins) ook mogelijk is. Ik heb al een ESP module die per seconde data uitleest (en die dus rechtstreeks via api of via HA beschikbaar heeft).
Nee hoor met Astrameter werkt het prima. Laat die HA sensor uit lezen en doorgeven als shelly en werkt echt prima. Mijn ct003 ligt nog in de doos.
StephanVierkant schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:55:

Ik gebruik ook de Astrameter sinds een kleine maand. Voorheen de CT003. Astrameter is echt wel een aanrader. Ik gebruik de HWP1 maar emuleer die als CT003. Word perfect herkend door Marstek, en is met diverse parameters naar wens instelbaar (Power offset, rotation interval,...) Het grootste pluspunt nu vind ik persoonlijk dat bij de Astrameter een waarde ingesteld staat waarop slechts 1 batterij actief is. ipv 2 of 3 batterijen die elk 150W ontladen is dat nu 1 batterij die op 450W ontlaadt. Na X-aantal instelbare tijd wisselen de batterijen. Vooral 's nachts op lagere vermogens een aanrader.

• Ronald6
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:31
Ga ik proberen, dank je wel.
Pagina: 1 ... 389 390 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.