Was slechts 6/700 Watt, maar dat maakt verder niet zo veel uit. Het probleem was dat hij van 11 naar 0 procent schoot. Dan gaat hij bijladen naar 11 (oftewel in werkelijkheid zit je dan op +/- 21). Bij de nieuwe zakt hij gewoon naar 10, 9, 8 etc. zonder bij te laden. Waarschijnlijk pas weer bij 0, als het echt nodig is.DeJos1985 schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:48:
[...]
Thx, ik zie dat jij andere dingen ervaart ivm de 1000W bijladen. Hoeveel is dat bij jou dan geweest?
Als je de soc bv op 15% houdt dan kan je de batterij in manueel zetten en zo eventueel automatisch bijladen voorkomen?
Hier blijft de ct verbinding gewoon stabiel. HWP1 meter. Ik volg het op.NoFate schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:58:
[...]
Nogmaals, de api is local, staat los van cloud ... je maakt rechstreeks connectie met de batterij zelf, komt geen cloud aan te pas...
De local APi werkt trouwens ook instabiel met 1 batterij, dus nog NIET gebruiken als je een CT gebruikt, want dan valt continu de verbinding weg
BE MTVenus V2 V155 BMS 216 APP V1.6.50 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Klopt, met hwp1 zou het idd beter zijn...dannyro schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:05:
[...]
Hier blijft de ct verbinding gewoon stabiel. HWP1 meter. Ik volg het op.
CT verbinding weer weg… zit er aan te denken om dan gewoon een 002 te plaatsen. Zijn hier ook verbindingsproblemen mee? Of gaat dat over het algemeen beter?
De 002 is ook wifi, dus ga je wellicht hetzelfde issue hebben, check even je logs van je router of je daar disconnects ziet op zowel de batterij of ct, laat ook even een Ping lopen op beide toestellen, dan weet je welke verbinding wegvalt... En de API NIET gebruikenPringo schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:37:
CT verbinding weer weg… zit er aan te denken om dan gewoon een 002 te plaatsen. Zijn hier ook verbindingsproblemen mee? Of gaat dat over het algemeen beter?
De meeste verbindings problemen zijn user gebonden, met de hardware is niets mis
[ Voor 7% gewijzigd door NoFate op 16-11-2025 15:50 ]
Dat dacht ik ook. Maar toch spontaan problemen. Oorzaak, nieuwe overburen waarbij er opeens meer 2.4 wifi netwerken waren en het signaal onder de -50dB kwam. Nu een AP naast de CT.Erik1805 schreef op zondag 16 november 2025 @ 11:19:
[...]
Draaide al een tijd prima. Dus lijkt mij daar niet aan te liggen. Signaal is sterk
Bovendien gemerkt dat je bij gebruik van bijvoorbeeld Deco’s en Orbi’s dr satellieten dus echt goed verdeeld moeten zijn. Waarbij de Marstek eigenlijk maar 1 satelliet moet kunnen benaderen. Hoe groter de overlapping tussen Mesh hoe beroerder voor de Marstek als deze daar tussen in zit.
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Jij hebt 1 MT als ik goed ben? Dan is dat tamelijk logisch. Bij het openen van de app is de eerste die ik aanklik perfect benaderbaar. 20x achter elkaar als het moet. Probleem stelt zich als je in de app de andere batterij kiest. Dan krijgt die geen data binnen. Tenzij je app geforceerd sluit. Dan kan je de andere perfect benaderen. Maar dan terug naar de eerste gaan lukt dan niet meer. Zal wel opgelost raken, is het einde van de wereld niet.pascallj schreef op zondag 16 november 2025 @ 10:14:
[...]
Gebruik ook de laatste versie maar hier geen problemen hoor.
Edit: of er is nog verschil tussen android en ios.. hier android in elk geval
[ Voor 6% gewijzigd door Druppeltje_ op 16-11-2025 16:12 ]
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Bij mij helpt het vaak om even naar beneden te slepen om de app data te verversen. (Voor de zeldzame gevallen dat ik de app gebruik, alles via home assistant ingeregeld)
Probeer de HWP1 eens als CT.Pringo schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:37:
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Dat werkte inderdaad tot aan de laatste update. Dat werkt nu nog steeds voor de reeds gekozen batterij. En andere batterij uit de lijst kiezen lukt mij enkel nog met de app handmatig af te sluiten_ferry_ schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:12:
Bij mij helpt het vaak om even naar beneden te slepen om de app data te verversen. (Voor de zeldzame gevallen dat ik de app gebruik, alles via home assistant ingeregeld)
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Ik heb een vraag aan de mensen die de marstek gebruiken op 2500w.
Hebben jullie de stekkers eraf geknipt en direct aangesloten?
ik twijfel namelijk een beetje om de stekkers eraf te knippen en rechtstreeks in een kabeldoos af te monteren.
ik twijfel namelijk een beetje om de stekkers eraf te knippen en rechtstreeks in een kabeldoos af te monteren.
Heb ze gewoon in deze geplugd op een aparte groep:Chris96 schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:30:
https://www.sandervunderi...oor-kabeldoos-3640-s.html
https://www.sandervunderi...os-onderbak-3640-1-s.html
Als je stopcontact in goede staat is, maakt dit totaal niets uit.Chris96 schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:30:
Afknippen kan wel, maar dan ben je eigenlijk wettelijk gezien verplicht om er een werkschakelaar op te zetten. En je batterij kan dan gezien worden als een vaste installatie ipv een pib. (Die laatste 2 punten zijn voor BE, hoe dat in NL zit weet ik niet)
Het is toch de local api zodra ik die aanzet op de drie batterijen loopt de ct003 vast ofzo. Na local api uitgezet te hebben en de batterijen uit en aan te hebben gezet met de groene knop werkte AI wel gewoon met nom. Laden weet ik nog niet.PNARI schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:00:
[...]
Probeer eens een CT autodiagnose te doen voor iedere batterij.Batterijen uitschakelen, terug inschakelen, wachten tot batterij wifi en ct verbinding heeft en dan CT autodiagnose doen.[Afbeelding]
3 x Marstek V3.0 v139 LAN - CT003 v118 - 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6150 KWh / 3 x 25A / Shell Recharge laadpaal / Tesla model Y bj 2024
Zelfde gedrag, ze zijn gewoon heel gevoelig voor Wifi. Ik heb voor mijn CT een SSID de lucht in gebracht op mijn Delta glasvezel router. Deze heb ik op 50cm van de CT003. Maar heb hem wel op kanaal 1. Sinds dien nooit meer problemen.Pringo schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:37:
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Moet volgens mij werken als ze ieder op single phase worden gezet maar is niet optimaal. Je zou ook eerst gewoon eens even met ct003 2 batterijen uitzetten en kijken wat het doet. Valt ct dan nog weg zou je de HWP1 als Ct op die batterij kunnen zetten, andere twee nog uit natuurlijk. Of heb jij local api ook open staan ?Pringo schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:51:
[...]
Ik heb 3 batterijen, dan nog steeds dit proberen?
[ Voor 3% gewijzigd door PNARI op 16-11-2025 17:03 ]
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Ik wel, inderdaad met het idee dat ze er permanent opgesteld staan en dus best een meer permanente verbinding mogen hebben. Niet dat een stekker niet geschikt is, en aan de accu zelf zit ook een stekker, maar die heeft netjes een vergrendeling.Chris96 schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:30:
Klein lasdoosje en een paar wago's en klaar;
:strip_exif()/f/image/nD51QapwwbsEN1t60dctEwSh.jpg?f=fotoalbum_large)
En als je WCD's gaat kopen, dan zou ik zelf eerder voor een CEE stekker gaan. Zie je bijvoorbeeld ook bij grootkeuken apparatuur. Stevige verbinding, 16A continu belastbaar, betere water/stofdichtheid. En meteen duidelijk dat het geen normale groep/aansluiting is.
[ Voor 11% gewijzigd door _ferry_ op 16-11-2025 17:04 ]
Ja ik heb eindelijk wat tijd gevonden om wat lelijke bugs er uit te halen. De integratie begint nu idd ergens op te lijken. Hele makkelijke oplossing via BLE.Druppeltje_ schreef op zondag 16 november 2025 @ 02:42:
De BLE integratie van @Preaper is intussen ook aangepakt. Lijkt erop dat het probleem met het ophalen van nieuwe waardes is opgelost, zover als ik heb kunnen testen. Als het nu ook nog mogelijk zou zijn om te schakelen tussen de manueel/NOM/AI dan is dit echt wel een enorm makkelijke integratie en vele malen stabieler dan de API. Gaat in elk geval de goede richting uit.
Switchen van de modes heb ik nog niet naar gekeken. Op dit moment is mijn integratie puur een implementatie van het reverse engineering werk in https://github.com/rweijnen/marstek-venus-monitor
Als deze Marstek Venus Monitor mode switchen ondersteund kan ik het makkelijk inbouwen, maar nu heb ik die optie nog niet direct gevonden. Maar het kan zijn dat het net een andere naam heeft gekregen. Als iemand kan achterhalen hoe je via BLE de modes wisselt dan maak ik er een switch van in deze integratie.
Ik objecteer, u eer.
Ik heb een aparte kabel laten maken met één stekker op de accu en de andere kant op een kWh meter en 16A automaat in de groepenkast.Chris96 schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:30:
Dus accu kan er af en met originele kabel elders gebruikt worden.
[ Voor 3% gewijzigd door 3DWim op 16-11-2025 17:13 ]
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.51 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Druppeltje_ schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:36:
[...]
Als je stopcontact in goede staat is, maakt dit totaal niets uit.
Afknippen kan wel, maar dan ben je eigenlijk wettelijk gezien verplicht om er een werkschakelaar op te zetten. En je batterij kan dan gezien worden als een vaste installatie ipv een pib. (Die laatste 2 punten zijn voor BE, hoe dat in NL zit weet ik niet)
Ik vraag dit omdat ik in een impulsieve bui een marstek voor 1000 heb bij gekocht_ferry_ schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:00:
[...]
Ik wel, inderdaad met het idee dat ze er permanent opgesteld staan en dus best een meer permanente verbinding mogen hebben. Niet dat een stekker niet geschikt is, en aan de accu zelf zit ook een stekker, maar die heeft netjes een vergrendeling.
[Afbeelding]
En als je WCD's gaat kopen, dan zou ik zelf eerder voor een CEE stekker gaan. Zie je bijvoorbeeld ook bij grootkeuken apparatuur. Stevige verbinding, 16A continu belastbaar, betere water/stofdichtheid. En meteen duidelijk dat het geen normale groep/aansluiting is.
Voor de eerste marstek had ik netjes alles aangelegd op aparte groep met nieuwe bekabeling vanuit de meterkast.
Maar nu voor de 2e marstek is er dus niks voor handen, Nu kan ik kiezen de 2e op 800w te laten staan op een bestaande groep of alles over de kop gooien.
Wat zou betekenen er een nieuwe 5x 2.5mm2 getrokken moet worden inclusief kabeldoos en automaten.
_ferry_ schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:00:
[...]
Ik wel, inderdaad met het idee dat ze er permanent opgesteld staan en dus best een meer permanente verbinding mogen hebben. Niet dat een stekker niet geschikt is, en aan de accu zelf zit ook een stekker, maar die heeft netjes een vergrendeling.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/5mrmwhozxxb2EKl36k7tYlxr.jpg?f=fotoalbum_large)
Met CE stekkers. Voordeel is hoge IP waarde. De uitvoering welke ik gebruik is IP67 maar IP44 is meer dan zat voor buiten, mits natuurlijk goed gemonteerd. In Nederland zitten het hele jaar door 1000-den caravans en campers zo aangesloten.
@WargamingPlayer Netjes. Wat voor beugeltje heb je gebruikt om ze aan de muur te krijgen?
Ik objecteer, u eer.
Ik heb ook een apart 2,4 netwerk voor de installatie. Want de batterij moet op het zelfde netwerk toch? Ik heb wel 2 accespoints die dit netwerk uitzenden, terwijl dit miss ook wel met een moet kunnen. Ik zie wel dat de batterijen met de andere verbonden zijn als de CT003. Optie om er dus 1 uit te zetten en te kijken hoe dit gaat, of zou dat niet uit moeten maken?WargamingPlayer schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:56:
[...]
Zelfde gedrag, ze zijn gewoon heel gevoelig voor Wifi. Ik heb voor mijn CT een SSID de lucht in gebracht op mijn Delta glasvezel router. Deze heb ik op 50cm van de CT003. Maar heb hem wel op kanaal 1. Sinds dien nooit meer problemen.
Nou als dat zo is, kijkt hij in ieder geval niet goed want hij laat maar een deel. En als hij inderdaad naar mij gebruik kijkt en het in zou schatten zou hij toch in de buurt moeten komen van mijn gebruik maar voordat de dag halverwege is is het allemaal al op en ik ben een kleine gebruiker.Hans C schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:27:
[...]
Als het goed is kijkt hij ook naar hoeveel je nodig hebt. En laadt dat en niet meer.
Dus ik hoop dat de AI nog bijleert anders dan ga ik toch maar weer eens piepen omdat het nog steeds niet volledig werkt. Vannacht hadden we volgens mij drie laadmomenten.
Ik heb op AI stand nog steeds dezelfde twee laadmomenten in de nacht. Wanneer ververst MT de Nordpool prognose?
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.51 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Mijn 2 Marsteks zitten in SSID genaamd <naam>_IOT op mijn Deco’s. Dat is en 2.4 Only SSID. Mijn CT 003 zit in een SSID met de naam <naam>_CT. Het onderliggende IP netwerk is het zelfde dus in de 192.168.0.0/24 netwerk.Pringo schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:22:
[...]
Ik heb ook een apart 2,4 netwerk voor de installatie. Want de batterij moet op het zelfde netwerk toch? Ik heb wel 2 accespoints die dit netwerk uitzenden, terwijl dit miss ook wel met een moet kunnen. Ik zie wel dat de batterijen met de andere verbonden zijn als de CT003. Optie om er dus 1 uit te zetten en te kijken hoe dit gaat, of zou dat niet uit moeten maken?
Ik heb het als volgt gedaan:
- Telefoon verbonden met <Naam>_IOT
- De twee Marsteks toegevoegd aan de App zonder CT toe te voegen, de Marsteks werden geconfigureerd voor de _IOT SSID.
- Telefoon daarna verbonden met _CT SSID.
- CT003 toegevoegd aan App en de CT geconfigureerd met het _CT wifi SSID.
- Daarna kon ik gewoon mijn telefoon weer op mijn normale Wifi zetten en heb ik de CT gekoppeld aan de Marsteks. Het koppelen doe je vanuit de Marstek zelf door op CT te klikken.
De TV beugels zoals genoemd in het topic. Kosten iets van 2 tientjes. Komt nooit meer los 🤪Preaper schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:18:
@WargamingPlayer Netjes. Wat voor beugeltje heb je gebruikt om ze aan de muur te krijgen?
Ik verwacht 0.00.3DWim schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:27:
Ik heb op AI stand nog steeds dezelfde twee laadmomenten in de nacht. Wanneer ververst MT de Nordpool prognose?
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
uh nee, want de huidige stand is van gistermiddag.
Als afgelopen nacht om 0.01 uur de nieuwe prijzen ingegaan zijn dan klopt er iets niet.
Ik heb al via de feedback een issue aangemeld over o.a. de status van de CT bij meerdere batterijen.Druppeltje_ schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:10:
[...]
Jij hebt 1 MT als ik goed ben? Dan is dat tamelijk logisch. Bij het openen van de app is de eerste die ik aanklik perfect benaderbaar. 20x achter elkaar als het moet. Probleem stelt zich als je in de app de andere batterij kiest. Dan krijgt die geen data binnen. Tenzij je app geforceerd sluit. Dan kan je de andere perfect benaderen. Maar dan terug naar de eerste gaan lukt dan niet meer. Zal wel opgelost raken, is het einde van de wereld niet.
Edit: of er is nog verschil tussen android en ios.. hier android in elk geval
Hier hetzelfde probleem
NL;2MT Venus E (V2 V154 BMS:V215)+(V3 V139 BMS:V105);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0206);App:Android-V1.6.51;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)
Ik zie dat mijn verbindingen -43 -44 -49 en -50 zijn, kan dat dus ook nog een probleem zijn? Nu trouwens wel sinds een uurtje een stabiele verbindingWargamingPlayer schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:09:
[...]
Dat dacht ik ook. Maar toch spontaan problemen. Oorzaak, nieuwe overburen waarbij er opeens meer 2.4 wifi netwerken waren en het signaal onder de -50dB kwam. Nu een AP naast de CT.
Bovendien gemerkt dat je bij gebruik van bijvoorbeeld Deco’s en Orbi’s dr satellieten dus echt goed verdeeld moeten zijn. Waarbij de Marstek eigenlijk maar 1 satelliet moet kunnen benaderen. Hoe groter de overlapping tussen Mesh hoe beroerder voor de Marstek als deze daar tussen in zit.
Hier klopt het altijd 😬 ze laden vast in na 0.00, 0.01 of iets dergelijks. Of zelfs later .. maakt mij weinig uit , als het maar klopt . Maar is toch niet interessant met de huidige prijzen .3DWim schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:40:
[...]
uh nee, want de huidige stand is van gistermiddag.
Als afgelopen nacht om 0.01 uur de nieuwe prijzen ingegaan zijn dan klopt er iets niet.
[ Voor 14% gewijzigd door S2S op 16-11-2025 18:01 ]
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Hoe zie jij deze verbindingsterktes? Gebruik je soms de lokale API? Want zie dat het al twee keer tegen je gezegd is maar kon jouw antwoord niet zo gauw vinden. Maar als je de lokale API gebruikt gaat het bijna ook zeker voor instabiliteit zorgen.Pringo schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:56:
[...]
Ik zie dat mijn verbindingen -43 -44 -49 en -50 zijn, kan dat dus ook nog een probleem zijn? Nu trouwens wel sinds een uurtje een stabiele verbinding
Na 3 uurtjes geen enkel probleem. Wel dat deze api integratie geen meerwaarde geeft tov mijn modbus koppeling. Tegendeel zelfs.
BE MTVenus V2 V155 BMS 216 APP V1.6.50 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Ik kijk in de app van de acces points(ubiquiti). De lokale API staat uit.pascallj schreef op zondag 16 november 2025 @ 18:01:
[...]
Hoe zie jij deze verbindingsterktes? Gebruik je soms de lokale API? Want zie dat het al twee keer tegen je gezegd is maar kon jouw antwoord niet zo gauw vinden. Maar als je de lokale API gebruikt gaat het bijna ook zeker voor instabiliteit zorgen.
Ik heb hier werkschakelaars. Belangrijkste reden daarvoor is dat ik niet wil dat iemand de Marsteks die op 2500W ontladen staan zomaar kan aansluiten op een anders stopcontact waar dit absoluut niet veilig is._ferry_ schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:00:
[...]
[Afbeelding]
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Loopt de "day ahead" prijs ook van middernacht tot middernacht ?S2S schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:59:
[...]
Hier klopt het altijd 😬 ze laden vast in na 0.00, 0.01 of iets dergelijks. Of zelfs later .. maakt mij weinig uit , als het maar klopt . Maar is toch niet interessant met de huidige prijzen .
Edit: als ik op dayahead.nl kijk dan ligt rond middernacht de prijs het laagst, 0.00-01:00 - 0.0730euro, dat is niet één van de laadpunten in de app.
[ Voor 20% gewijzigd door 3DWim op 16-11-2025 18:50 ]
Dat zijn perfecte verbindingen. Allemaal netjes -50 of beter.Pringo schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:56:
[...]
Ik zie dat mijn verbindingen -43 -44 -49 en -50 zijn, kan dat dus ook nog een probleem zijn? Nu trouwens wel sinds een uurtje een stabiele verbinding
Loopt van middernacht tot middernacht.Laagste is morgen rond 4.00u. Ik gebruik Elex app daarvoor.3DWim schreef op zondag 16 november 2025 @ 18:45:
[...]
Loopt de "day ahead" prijs ook van middernacht tot middernacht ?
Edit: als ik op dayahead.nl kijk dan ligt rond middernacht de prijs het laagst, 0.00-01:00 - 0.0730euro, dat is niet één van de laadpunten in de app.
[ Voor 14% gewijzigd door PNARI op 16-11-2025 19:51 ]
Hoe hebben jullie de onderverdeler aangesloten op de meterkast trouwens?
Ergens volgend jaar wordt ons nieuwe huis opgeleverd. Er komt ook een overkapping in de tuin en wil daar ook graag een onderverdeler (laten) plaatsen.
Het doel is om van daaruit te voeden:
Buitenverlichting en elektrapunten overkapping
EV lader
plek om drie batterijen te plaatsen op elk een aparte groep.
Is dan het meest praktisch om een onderverdeler te plaatsen, indien mogelijk. Of is het beter om meerdere kabels te leggen naar de meterkast in huis.
Ergens volgend jaar wordt ons nieuwe huis opgeleverd. Er komt ook een overkapping in de tuin en wil daar ook graag een onderverdeler (laten) plaatsen.
EV lader
Is dan het meest praktisch om een onderverdeler te plaatsen, indien mogelijk. Of is het beter om meerdere kabels te leggen naar de meterkast in huis.
Mijn mening: kies liever een afgesloten ruimte voor de verdeler. Een garage of bijkeuken. I.v.m. vochtige lucht. Weet ook niet of zo'n verdeler wel mag onder een overkapping.Nicap schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:33:
Hoe hebben jullie de onderverdeler aangesloten op de meterkast trouwens?
EV lader
Verder: een verdeler kan, maar wordt vaak uitgevoerd met 6mm2. Dit is geschikt voor maximaal 32A per ader. Bij het ontladen of laden van een accu zit je met 2500W op +/-11A en een EV lader van 11KW op 20A per fase. Er komt dan 31A maximaal overheen. Dit moet dus kunnen! Ik zou een C32 4P laten plaatsen (0 mee beveiligen i.v.m. stroom in inrichtingen) in je groepenkast in huis en een 5G6 YMVK(-AS) naar de verdeler.
Bedenk wel dat 22KW EV laders in de toekomst de standaard zouden kunnen worden. En dat je met 6mm2 verliezen kunt hebben op volle belasting. Je kan dus ook nog een dikkere kabel kiezen, bijv. 5G10. Of een aparte kabel voor de EV lader.
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.