HRV schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:56:
[...]
Het valt mij op dat je deurbel zo niet gaat werken
Meer serieus:
- Je victron energiemeter zou ik achter een willekeurige groep plaatsen. Ook die wil je beveiligen.
- Ik zou geen Lynx distrbutor gebruiken om je accu aan te sluiten, maar een Lynx Power in met T-class zekeringen. De Victron zet je dan op de distributor achter de mega zekeringen. Reden om toch voor een T-class te gaan is dat de kortsluitstromen erg hoog kunnen worden.
- In het gehele pad van hoofdschakelaar naar Multi RS Solar (ik zou zelf voor een SMART variant gaan met gescheiden AC-IN en AC-OUT) zit alleen een aardlekschakelaar en geen automaat om de kabels en de Victron zelf te beschermen bij kortsluiting.
dat valt me zo snel op.
Dank voor je reactie
Aardlekschakelaars in tekening moesten aardlekautomaten zijn, tikfoutje, scherp gezien!
(Beltrafo weg, voegt niks toe in het overzicht, plaatje aangepast, moest lachen om je opmerking)
Wat betreft de Lynx distributor vs power-in; gekozen om het prijsverschil van EUR 60,- niet te besparen met eigen boutjes. Keuze voor EF3 zekeringen na ellenlange discussie over prijs en veiligheid van Mega vs T vs Adler EF3, deze zijn qua formaat compatible met Mega zekeringen in Distributor/Power-in.
De Victron Energiemeter achter een zekering plaatsen zou niet nodig moeten zijn mits dezelfde kabeldikte gebruikt wordt als de rest vd meterkast volgens de handleiding. Ding heeft een interne (niet vervangbare) zekering. Je opmerking zet wel aan het denken; ik zou hem achter dezelfde aardlekautomaat van de Victron AC-IN kunnen zetten, als die afschakelt heb ik de power meter ook niet nodig.
Ik heb al extra YMvK getrokken naar de schuur voor toekomstige AC-OUT aansluitingen maar begin even met de meest eenvoudige variant. Liander gaat mijn hoofdaansluiting toch komende jaar+ niet upgraden naar 3x25A ivm netcongestie