Het grote Victron ontwerp topic

Pagina: 1 ... 51 52 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:21
De weerstand wordt bepaald door je huid en niet door de stroom. De stroom wordt bepaald door de spanning en de weerstand (je huid).
HRV schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:56:
[...]
  • In het gehele pad van hoofdschakelaar naar Multi RS Solar (ik zou zelf voor een SMART variant gaan met gescheiden AC-IN en AC-OUT) zit alleen een aardlekschakelaar en geen automaat om de kabels en de Victron zelf te beschermen bij kortsluiting.
dat valt me zo snel op.
Daarvoor heb je toch gewoon de hoofdzekering?

[ Voor 64% gewijzigd door pegagus op 23-01-2026 09:09 ]

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:28
brt652 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 07:41:
[...]

Heb een vraag over de aarding van de battery box. Zie volgens mij ook weer bij jouw foto dat de aardingspunten op de battery box niet zijn verbonden met een aarde draad. Ook bij Andy's youtube filmpjes zie ik nooit een aarding van de box. Is er een goede reden om dit niet (of juist wel) te doen?
Tsja, welk probleem los je er mee op? Het is allemaal laagspanning in die doos.

Het zijn in mijn optiek allemaal theoretische mogelijkheden die tot iets onveiligs zouden kunnen leiden. Ik ken geen voorbeeld uit de praktijk waar het mis is gegaan omdat een aarde ontbrak.

[ Voor 16% gewijzigd door Pim57 op 23-01-2026 09:47 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:28
HRV schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:56:
[...]

Het valt mij op dat je deurbel zo niet gaat werken :+

Meer serieus:
  • Je victron energiemeter zou ik achter een willekeurige groep plaatsen. Ook die wil je beveiligen.
  • Ik zou geen Lynx distrbutor gebruiken om je accu aan te sluiten, maar een Lynx Power in met T-class zekeringen. De Victron zet je dan op de distributor achter de mega zekeringen. Reden om toch voor een T-class te gaan is dat de kortsluitstromen erg hoog kunnen worden.
  • In het gehele pad van hoofdschakelaar naar Multi RS Solar (ik zou zelf voor een SMART variant gaan met gescheiden AC-IN en AC-OUT) zit alleen een aardlekschakelaar en geen automaat om de kabels en de Victron zelf te beschermen bij kortsluiting.
dat valt me zo snel op.
Dank voor je reactie

Aardlekschakelaars in tekening moesten aardlekautomaten zijn, tikfoutje, scherp gezien!
(Beltrafo weg, voegt niks toe in het overzicht, plaatje aangepast, moest lachen om je opmerking)

Wat betreft de Lynx distributor vs power-in; gekozen om het prijsverschil van EUR 60,- niet te besparen met eigen boutjes. Keuze voor EF3 zekeringen na ellenlange discussie over prijs en veiligheid van Mega vs T vs Adler EF3, deze zijn qua formaat compatible met Mega zekeringen in Distributor/Power-in.

De Victron Energiemeter achter een zekering plaatsen zou niet nodig moeten zijn mits dezelfde kabeldikte gebruikt wordt als de rest vd meterkast volgens de handleiding. Ding heeft een interne (niet vervangbare) zekering. Je opmerking zet wel aan het denken; ik zou hem achter dezelfde aardlekautomaat van de Victron AC-IN kunnen zetten, als die afschakelt heb ik de power meter ook niet nodig.

Ik heb al extra YMvK getrokken naar de schuur voor toekomstige AC-OUT aansluitingen maar begin even met de meest eenvoudige variant. Liander gaat mijn hoofdaansluiting toch komende jaar+ niet upgraden naar 3x25A ivm netcongestie :-(

• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12:52

HRV

@Kokkers Ik vraag me af of Liander daar anders over denkt als jij een 3-fase victron systeem installeert om het net te ontzien en je accu en solar te optimaliseren voor zelfconsumptie.

Dat zou alleen maar in hun belang zijn. Je zou eens kunnen bellen om te kijken of je daarmee voorrang kunt krijgen, want je gaat effectief het net ontlasten. Zeker op de moeilijkste momenten.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:20
HRV schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:52:
@Kokkers Ik vraag me af of Liander daar anders over denkt als jij een 3-fase victron systeem installeert om het net te ontzien en je accu en solar te optimaliseren voor zelfconsumptie.

Dat zou alleen maar in hun belang zijn. Je zou eens kunnen bellen om te kijken of je daarmee voorrang kunt krijgen, want je gaat effectief het net ontlasten. Zeker op de moeilijkste momenten.
Dat gaan ze zeker niet doen, want als het systeem niet goed werkt kun je juist het net zwaarder belasten en de netbeheerder heeft geen enkele garantie dat jij niet om 1800 uur de accu's op vol vermogen vol gaat laden.

Daarnaast heeft de acm recent bepaald wie er voorrang krijgen, daar een uitzondering op gaan maken voor één enkele particulier zou wel een beetje gek zijn, he?

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
HRV schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:52:

Er wordt bij netbeheerders (ik werk er zelf als Engineer) momenteel alleen onderscheid gemaakt bij maatschappelijk aanzienlijk belangrijke aansluitingen, conform een lijst. Particulieren vallen hier buiten. Denk hierbij aan ziekenhuizen met enorme noodstroomvoorzieningen met uitmuntende regelingen. Particulieren werken vaker in de praktijk tegen als mee met hun systemen. Puur eigen belang, niet maatschappelijk georiënteerd.

[ Voor 9% gewijzigd door Noord27 op 23-01-2026 13:28 ]

Enexis Netbeheer Engineer

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
etwintje schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 17:50:
[...]

Soort van, maar weet nog niet helemaal zeker welke het gaat worden. Ding is wel dat de 4k5 "maar" 55A laadvermogen heeft volgens de datasheet. Daarmee kom je op meer dan 7.6 uur aan laadtijd met 64kWh aan accu's. Voor de 6k5 kom je met 100A op iets meer dan 4 uur uit, dat is al krap als je probeert te laden met goedkope uren. Qua efficiëntie is het momenteel lastig te zeggen omdat (voor zover ik weet) de grafieken nog niet gepubliceerd zijn voor deze modellen, maar op basis van de oude modellen (https://www.victronenergy...rature-and-efficiency.pdf) ligt daar de piek efficiëntie op ongeveer 15% load. Ik verwacht dat dit bij de hogere vermogensmodellen nog wel eens lager kan liggen (relatief).
Ik probeer die data sheet te begrijpen met mijn beperkte kennis van elektronica.

Wij hebben straks een 3x25A aansluiting. Zover ik begrijp zijn de Victron omvormers 1 fase, dus die sluit je aan op L1, L2 of L3. (of met 3 omvormers natuurlijk op elke fase 1). Op 1 fase kan maximaal 25A. Hoe kan je dan met die 4k5 55A laden? Dan ga je toch vol over die 25A heen?

Op een fase zitten ook nog andere gebruikers, dus bijv laden met 25A zou ook al teveel zijn, want dan ga ik met de andere gebruikers over over de 25A heen.

Wij hebben in de garage een onderverdeler hangen met een hoofdschakelaar en 3x B16 Alamats. Tussen de onderverdeler en de meterkast ligt een 5g6 kabel die is aangesloten op een C20 300mA alamat 3-fase. Als daar 55A heen gaat dan klapt die er toch uit? :X

Je ziet al, ik begrijp daar nog weinig van.

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Pakhaas schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:29:
[...]

Ik probeer die data sheet te begrijpen met mijn beperkte kennis van elektronica.

Wij hebben straks een 3x25A aansluiting. Zover ik begrijp zijn de Victron omvormers 1 fase, dus die sluit je aan op L1, L2 of L3. (of met 3 omvormers natuurlijk op elke fase 1). Op 1 fase kan maximaal 25A. Hoe kan je dan met die 4k5 55A laden? Dan ga je toch vol over die 25A heen?

Op een fase zitten ook nog andere gebruikers, dus bijv laden met 25A zou ook al teveel zijn, want dan ga ik met de andere gebruikers over over de 25A heen.

Wij hebben in de garage een onderverdeler hangen met een hoofdschakelaar en 3x B16 Alamats. Tussen de onderverdeler en de meterkast ligt een 5g6 kabel die is aangesloten op een C20 300mA alamat 3-fase. Als daar 55A heen gaat dan klapt die er toch uit? :X

Je ziet al, ik begrijp daar nog weinig van.
55a aan de DC kant ;-) Dus met een voltage van bv 55,2v (3036w uit je net), niet 230v zoals je wellicht nu denkt.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
@Pakhaas Het vermogen is Amperage x Voltage.
De hoofdzekeringen van je woning zijn 25A in een 230V syteem. 25 x 230 = 5750W
55A laden van je accu gaat met circa 55V (het zijn 48V accu's). 55 x 55 = 3000W

In feite zit je met een factor 4 verschil tussen 230V en 48V. Om hetzelfde vermogen op 48V te krijgen als 230V, moet de stroomsterkte (A) met factor 4 omhoog. Vandaar ook de dikkere DC kabels. Stroomsterkte bepaald de benodigde dikte.

[ Voor 26% gewijzigd door Noord27 op 23-01-2026 14:51 ]

Enexis Netbeheer Engineer

Pagina: 1 ... 51 52 Laatste