Het grote Victron ontwerp topic

Pagina: 1 ... 51 ... 55 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-02 23:54
blb4 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:30:
[...]

Zo interpreteer ik 't ook. Bij kortsluiting kan er een piek van 45A komen, bij 30A (continue) zal de inverter overcurrent protection in werking treden. In normaal bedrijf en bij normale temperaturen zal de inverter dus 25A kunnen toevoegen op AC-OUT.
Bij kortsluiting zal de piek vele malen hoger liggen dan 45A, dat geldt voor alle (ook niet Victron) installaties. 25A + 23A powerassist is 48A continue, niet kortsluiting.

• Matsuda
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-02 12:04
De 45A kortsluitstroom klopt wel, indien het systeem off-grid opereert @SkyFlyer. Zie specificaties.
Indien je wél op het net zit is de kortsluitstroom inderdaad 'normaal' (>>45A)

• daansan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:38
Is power assist ook te beperken?

Ik zal op ac-out per fase 16A of 20A maximale stroom aan PV hebben, opgeteld met 25A grid en 23A power assist geeft dit een totaal van 64A of 68A, meterkast is 10mm2 bedraad en 63A klaar, beiden zitten daarboven.

Dus of power assist uit of beperken, want PV verhuizen naar AC_IN wil ik liever niet.

I love it when a plan comes together!

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-02 02:51
daansan schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:24:
Is power assist ook te beperken?

Ik zal op ac-out per fase 16A of 20A maximale stroom aan PV hebben, opgeteld met 25A grid en 23A power assist geeft dit een totaal van 64A of 68A, meterkast is 10mm2 bedraad en 63A klaar, beiden zitten daarboven.

Dus of power assist uit of beperken, want PV verhuizen naar AC_IN wil ik liever niet.
Op pagina 24 van de manual staat waar je dat kunt instellen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/veUW2tK11WuFjsOqZEDRl2cxRjE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/56mFZ5vxUpeD8wG7Vi7JghDK.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: ik bedoel hier kun je instellen wat je net is. Volgens mij moet je de rest op AC out met zekeringen regelen en verbruik beperken zodat je niet meer vraagt.

Als je bang bent dat er door de kast zelf meer dan 63a loopt door opwek van PV en verbruik tegelijk zou je naar een REM automaat moeten kijken dacht ik.

[ Voor 15% gewijzigd door Razor109 op 12-01-2026 18:48 ]

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22-02 10:06
SkyFlyer schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:13:
[...]

Het is geen lus, doordat de aders strak langs elkaar liggen heeft een (potentiële) lus geen oppervlakte, en kan er geen inductielus ontstaan. Daarnaast zitten de aders aan beide kanten gezamelijk vast op hetzelfde punt, waardoor er geen potentiaal verschil kan ontstaan. Wel moet je aan beide einden aangeven dat het 1 PE leiding is.

Natuurkundig is dit correct en ook toegestaan volgens de NEN1010 (mits gemarkeerd, zelfde materiaal, zelfde lengte en inderdaad strak langs elkaar) en je halveert de weerstand, met de gewenste Zs verlaging en vergroting van de massa.

Is 12mm2 verplicht? Nee, zeker niet, helpt het zonder nadelige gevolgen (mits je het juist aansluit), zeker wel.

Doordat de lus oppervlakte 0 is, kun je a.d.h.v. Faraday uitrekenen dat er geen inductie kan plaats vinden.

Doordat de PE geleiders exact dezelfde route volgen is er hier sprake van parallelle geleiders zoals beschreven in de NEN1010.
Ik had alweer een heel verhaal getypt, maar ik ga het maar niet doen. Theorie en praktijk zijn hele andere dingen. Ik blijf er bij, je schiet er niks mee op. Pakt alleen negatief uit. Reken het uit.

Impedantie tot je automaat is 0,5ohm. Pak 20 meter YMVK 6mm2 en bereken je Zi/Zs. En dan met 12mm2 aan PE koper.

Veel meer dan 10-20A zal het niet zijn, gok ik zo. Als jou dat de onvoorspelbaarheid van een aardlus waard is dan moet je dat vooral doen. Behalve inductie bestaat er ook capaciteit, eventuele EMC problemen etc.

Pak eens twee polfix beugels voor 25mm buis zodat je twee buizen naast elkaar hebt waar een 6mm2 in past en hoeveel ruimte er tussen de kabels zit over je hele trace. Je hebt gewoon een lus gemaakt in dat geval. Oppervlakte is zeker niet 0. Dat is onzin.

Ik laat het er bij verder, gaan we toch niet uitkomen. :)

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:03
Met power assist zal je goed moeten kijken hoe je het vermogen tussen acout1 en acout2 verdeeld. Als je 30A op acout1 zet dan zal dit fout gaan tijdens eiland modus. Je zal alles wat meer vermogen heeft als de capaciteit van de omvormer af moeten schakelen in eiland modus anders gaat alles naar de klote.

Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• blaaspijp
Wat gebeurt er als de hoofdaansluiting de nul-fase verliest?
Gaat Victron dan in eiland bedrijf of brand alles uit?

Ik hoop dat iemand dit weet, want ik vind het riskant om te testen.

Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:57
Waarom wil je dit weten? Heb je 1 of 3 fase-aansluiting?

• blaaspijp
3 fase aansluiting. Ik kan mijn eigen interesses ook niet altijd verklaren. Soms wil ik gewoon iets weten omdat..... ?

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:56
blaaspijp schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:48:

Als de oorzaak bij de netbeheerder ligt zal schade door netbeheerder en/of verzekering vergoed (moeten) worden. Als 't door eigen toedoen komt zal dat niet het geval zijn.

n.a.v. een eerdere discussie denk ik dat er in elke 3-fase installatie heel veel schade kan ontstaan, als de nul in huis tussen de fasen nog verbonden is zal de 400V spanning tussen de fasen onderling zich op basis van de actieve belasting van elke individuele fase verdelen over de apparaten, worst case komt er op sommige apparatuur dus 400V te staan en kan dat ook een kettingreactie in gang zetten waardoor uiteindelijk alles beschadigd raakt.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik zie op de P1 poort van de slimme meter elke seconde de spanning per fase langs komen. Maar zo'n ding kan alleen meten toch, nimmer afschakelen? Dus hij meet dan keurig voor je hoe fout het gaat, maar verder jammer dan?

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:37

swat!

computeraar

Zoek eens op zwevende nul, en gij zult vinden.
TLDR: niet leuk, veel schade.

12*440 oost/west 9*375 oost 9*375 zuid 6*375 west 6*425 zuid

• pegagus
Bij normaal bedrijf is AC-IN en AC-OUT direct gekoppeld. De feitelijke vraag is of de Victrons de spanning bewaken en wat ze doen als die te veel gaat afwijken van 230V.

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:31
Klopt het dat ik met de Cerbo geen mk3 nodig heb? De verkoper van mijn multiplus geeft aan dat de eerste instellingen en firmware updates allemaal via het internet en daarmee de Cerbo kunnen. De MK3 zou alleen nodig zijn als je niet online wilt werken.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:47

Q

Au Contraire Mon Capitan!

ditbenikecht schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:59:
Klopt het dat ik met de Cerbo geen mk3 nodig heb? De verkoper van mijn multiplus geeft aan dat de eerste instellingen en firmware updates allemaal via het internet en daarmee de Cerbo kunnen. De MK3 zou alleen nodig zijn als je niet online wilt werken.
Je hebt ‘m meen ik wel nodig om een 3-fase setup te maken. Als je voor 1 fase gaat is de mk3 niet nodig.

• ditbenikecht
Kan een energiemeter gebruikt worden ipv CT klemmen bij een externe omschakelapparaat / ATS?
@Ersus Ik lees dat jij CT hebt gebruikt, heb je dan geen energiemeter?

• blaaspijp
De huidige victron omvormers werken het beste als je de energiemeting met de VM-3P75CT doet.
Deze kan zowel via de VE-can als via Ethernet gebruikt worden maar de Ethernet implementatie loopt nog niet helemaal feilloos.

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
blaaspijp schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:56:
De huidige victron omvormers werken het beste als je de energiemeting met de VM-3P75CT doet.
Deze kan zowel via de VE-can als via Ethernet gebruikt worden maar de Ethernet implementatie loopt nog niet helemaal feilloos.
VE-can en ethernet kunnen beide tegelijkertijd aktief zijn. Ik heb de meter met VE-can aan de Cerbo gekoppeld. De ethernet-aansluiting gebruik ik om te commniceren met Home Assistant (Modbus/UDP).

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01:25

Ersus

Zuid-Limburg

ditbenikecht schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:02:
Kan een energiemeter gebruikt worden ipv CT klemmen bij een externe omschakelapparaat / ATS?
@Ersus Ik lees dat jij CT hebt gebruikt, heb je dan geen energiemeter?
Je hebt beide nodig, de VM is nodig om vanaf de grid aansluiting softwarematig de energiedata door te geven aan het ESS en de CT is de 'hardwarematige' veiligheidscheck of de weg vrij is om de procedure voor grid koppelen vrij te geven (fase synchronisatie en omschakeling van de ETS).

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• ditbenikecht
Bedankt voor de uitleg @Ersus. Ik had verwacht dat de CT klemmen van de VM wel een dubbelfunctie zouden hebben. Nu moet je het dus dubbel meten.

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:00
CT klemmen kunnen alleen de stroomsterkte meten, niet de spanning. Zonder dat laatste weet je nog exact niks.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• blaaspijp
De VM3P75 meet met CT klemmen.
Ja het kost een paar stuivers maar niet doen is verkeerde besparing.

• ditbenikecht
@SkiFan @blaaspijp Volgens mij begrijpen jullie mij verkeerd. Je meet 2x de stroom. 1x met de CT klem van de VM3P75, en 1x met de losse CT klem die benodigd is voor externe omschakelaar. Daarom had ik verwacht dat de meetwaarde van de VM3P75 wel doorgegeven zou worden via de Cerbo aan de Multiplus zodat die niet meer een eigen CT nodig heeft. Besparen op de losse CT van de Multiplus is dus niet mogelijk, de energiemeter weglaten is juist wel mogelijk, omdat Dynamische ESS zelfs zonder energiemeter werkt, zie opstelling van @MJ de Bruijn.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

ditbenikecht schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:30:
@SkiFan @blaaspijp Volgens mij begrijpen jullie mij verkeerd. Je meet 2x de stroom. 1x met de CT klem van de VM3P75, en 1x met de losse CT klem die benodigd is voor externe omschakelaar. Daarom had ik verwacht dat de meetwaarde van de VM3P75 wel doorgegeven zou worden via de Cerbo aan de Multiplus zodat die niet meer een eigen CT nodig heeft. Besparen op de losse CT van de Multiplus is dus niet mogelijk, de energiemeter weglaten is juist wel mogelijk, omdat Dynamische ESS zelfs zonder energiemeter werkt, zie opstelling van @MJ de Bruijn.
De VM meet de kwantiteit voor het ESS en de CT´s die direct aan de multis hangen alleen de aanwezigheid van stroom. Dat is door de S99 firmware juist zo als veiligheidsmechanisme bedoeld, als je dat via de VM afhankelijk maakt van een netwerk dan dient het niet echt de veiligheid.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• tweakerpip
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-02 18:18
Hoi allen,
Ik heb al een tijdje in m'n hoofd om ooit eens een noodstroomvoorziening te maken. Maar gelet op de oplopende geopolitieke spanningen wil ik daar toch iets meer haast mee maken. Ik heb me een beetje ingelezen, maar moet tegelijkertijd ook zeggen dat ik geen zeeën van tijd heb om alle links te lezen die gegeven worden aan het begin van deze draad. Wellicht dat mensen die veel kennis van zaken hebben even een sanity check kunnen doen op de plannen die ik heb.

Huidige Situatie:
- 3 fase huisaansluiting (3x25A)
- solar, 2 x 3.1kWp strings. Voc= 8*46.5 = 372; 3-fase 6kW omvormer.
- 11 kW lader voor auto.
- solarproductie ~5500kWh; ca. 30% eigengebruik
- full electric huis. Totaal Jaarverbruik ~8000kWh (dus netto verbruik van ~2500kWh)

Geplande situatie, idem als hierboven, met paar wijzigingen:
- afkoppelen huidige 3-fase 6kW omvormer
- Multi RS Solar 450/100 (voor zover ik kan nagaan zijn deze compatible met mijn twee solar strings)
- NKON 32kWh PRO batterij
- Op korte termijn wil ik weinig aanpassingen doen aan m'n groepenkast. In eerste instantie alleen een AC in naar de Multi RS trekken en de AC out van de Multi RS als backup spanning aansluiten op een Automatic Transfer Switch (reden om dit zo te doen en niet de groep direct aan te sluiten op m'n Multi RS is dat ik bang ben dat ik daarmee juist de reliability verlaag van de groep met kritische load).
- Victron Cerbo GX MK2 en Victron EM24 voor voorlopig nul op meter regeling / maximalisering eigenverbruik solar; eventueel later eens gaan kijken naar dynamischere regelingen inclusief dynamische tarieven.

Ik was eigenlijk van plan dit in 2027 te gaan doen omdat ik vanaf dan iets meer tijd verwacht te hebben, maar wil het in minimale vorm toch ergens komend kwartaal gaan uitvoeren. Omdat je soms niet weet wat je niet weet, mijn vraag: Staan er hele gekke dingen in mijn plannen?

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22:42
tweakerpip schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 19:05:
Hoi allen,
Ik heb al een tijdje in m'n hoofd om ooit eens een noodstroomvoorziening te maken. Maar gelet op de oplopende geopolitieke spanningen wil ik daar toch iets meer haast mee maken. Ik heb me een beetje ingelezen, maar moet tegelijkertijd ook zeggen dat ik geen zeeën van tijd heb om alle links te lezen die gegeven worden aan het begin van deze draad. Wellicht dat mensen die veel kennis van zaken hebben even een sanity check kunnen doen op de plannen die ik heb.

Huidige Situatie:
- 11 kW lader voor auto.
- full electric huis. Totaal Jaarverbruik ~8000kWh (dus netto verbruik van ~2500kWh)

- Multi RS Solar 450/100 (voor zover ik kan nagaan zijn deze compatible met mijn twee solar strings)
- Op korte termijn wil ik weinig aanpassingen doen aan m'n groepenkast. In eerste instantie alleen een AC in naar de Multi RS trekken en de AC out van de Multi RS als backup spanning aansluiten op een Automatic Transfer Switch (reden om dit zo te doen en niet de groep direct aan te sluiten op m'n Multi RS is dat ik bang ben dat ik daarmee juist de reliability verlaag van de groep met kritische load).
- Victron Cerbo GX MK2 en Victron EM24 voor voorlopig nul op meter regeling / maximalisering eigenverbruik solar; eventueel later eens gaan kijken naar dynamischere regelingen inclusief dynamische tarieven.

Ik was eigenlijk van plan dit in 2027 te gaan doen omdat ik vanaf dan iets meer tijd verwacht te hebben, maar wil het in minimale vorm toch ergens komend kwartaal gaan uitvoeren. Omdat je soms niet weet wat je niet weet, mijn vraag: Staan er hele gekke dingen in mijn plannen?
Geen hele gekke dingen. Victron VM stroommeter is handiger. EM24 heeft volgens mij een dedicated usb interface nodig.
Reliability omlaag brengen lijkt me onwaarschijnlijk.
De Ac-in en ac-out zitten met grid gewoon doorgeschakeld met dubbel relais.. Zonder grid genereert de multiplay-rs een grid op ac-out.
Je 3 fase omvormer zal niet blijven draaien op 1 multi-rs in 1 fase. Wellicht kijken of je wat panelen kan overzetten op de multi-rs? Ook handiger om eventueel 1 fase omvormer op ac-out te zetten zo dat het blijft werken tijdens een storing.

Geen rare dingen. Meer overwegingen in specifieke situaties.

• tweakerpip
Beer070 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 20:43:
[...]

Geen hele gekke dingen. Victron VM stroommeter is handiger. EM24 heeft volgens mij een dedicated usb interface nodig.
Reliability omlaag brengen lijkt me onwaarschijnlijk.
De Ac-in en ac-out zitten met grid gewoon doorgeschakeld met dubbel relais.. Zonder grid genereert de multiplay-rs een grid op ac-out.
Je 3 fase omvormer zal niet blijven draaien op 1 multi-rs in 1 fase. Wellicht kijken of je wat panelen kan overzetten op de multi-rs? Ook handiger om eventueel 1 fase omvormer op ac-out te zetten zo dat het blijft werken tijdens een storing.

Geen rare dingen. Meer overwegingen in specifieke situaties.
Dank voor jouw review/ feedback.
- Als de Multi RS in storing schiet, zal de AC in naar AC out dan niet uitvallen? Dat was mijn zorg. Als dat gewoon functioneert dan kan ik de automatische noodschakeling achterwege laten.
- Hoewel ik nog niet helemaal begrijp wat jij bedoelt, begrijp uit jouw reactie dat ik de keuze voor de stroommeter nog moet heroverwegen. Daar zal ik nog extra tijd in steken. Bedankt.
- Wat betreft de bestaande 3-fase omvormer. Mijn bedoeling is om de 3-fase omvormer af te koppelen als de Multi RS er is en de 2 strings direct op de twee PV-ingangen van de Multi RS te plaatsen. (dat zal potentieel wat clipping tot 5kW tot gevolg hebben, maar daar maak ik me niet zo druk om).

[ Voor 3% gewijzigd door tweakerpip op 17-01-2026 20:59 ]

• Beer070
tweakerpip schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 20:56:
[...]

Dank voor jouw review/ feedback.
- Als de Multi RS in storing schiet, zal de AC in naar AC out dan niet uitvallen? Dat was mijn zorg. Als dat gewoon functioneert dan kan ik de automatische noodschakeling achterwege laten.
- Hoewel ik nog niet helemaal begrijp wat jij bedoelt, begrijp uit jouw reactie dat ik de keuze voor de stroommeter nog moet heroverwegen. Daar zal ik nog extra tijd in steken. Bedankt.
- Wat betreft de bestaande 3-fase omvormer. Mijn bedoeling is om de 3-fase omvormer af te koppelen als de Multi RS er is en de 2 strings direct op de twee PV-ingangen van de Multi RS te plaatsen. (dat zal potentieel wat clipping tot 5kW tot gevolg hebben, maar daar maak ik me niet zo druk om).
De storing zou er volgens mij alleen voor zorgen dat de relais niet worden omgezet bij een uitval van grid. Je hebt wel gelijk dat je bijvoorbeeld een extra set aardlek automaten zou hebben die kunnen trippen.
Je moet met de multi rs goed uit kijken dat je niet meer dan 450v per string mag doen. Als je hier boven komt is het geen clipping maar afschakelen heb ik begrepen.
Ik heb zelf een string van 7 panelen die nominaal tot totaal 430v zouden kunnen komen, en dat werkt prima. (Ook nog een string van 25 panelen op een 3 fase ac solaredge omvormer.)
De Victrons kunnen prima een tijdje meer vermogen leveren dan de spec, maar dan kan de temperatuur oplopen en wordt er later teruggeschroefd)

• tweakerpip
Beer070 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 21:35:
[...]

De storing zou er volgens mij alleen voor zorgen dat de relais niet worden omgezet bij een uitval van grid. Je hebt wel gelijk dat je bijvoorbeeld een extra set aardlek automaten zou hebben die kunnen trippen.
Je moet met de multi rs goed uit kijken dat je niet meer dan 450v per string mag doen. Als je hier boven komt is het geen clipping maar afschakelen heb ik begrepen.
Ik heb zelf een string van 7 panelen die nominaal tot totaal 430v zouden kunnen komen, en dat werkt prima. (Ook nog een string van 25 panelen op een 3 fase ac solaredge omvormer.)
De Victrons kunnen prima een tijdje meer vermogen leveren dan de spec, maar dan kan de temperatuur oplopen en wordt er later teruggeschroefd)
Ja, ik snap dat het maximum voltage per string een hard maximum is. De Voc (Open Circuit Voltage) bij mijn strings (8 panelen per string) is zo'n 370V bij 25C, dus zelfs bij extreem lage temperaturen zou ik nooit in de buurt van die 450V komen. Ik wil het liefst de panelen direct aan de Multi RS koppelen zodat de stroomvoorziening in geval van nood zo goed mogelijk werkt en om onnodige omzettingen tussen AC en DC te voorkomen.

• Beer070
tweakerpip schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 21:49:
[...]

Ja, ik snap dat het maximum voltage per string een hard maximum is. De Voc (Open Circuit Voltage) bij mijn strings (8 panelen per string) is zo'n 370V bij 25C, dus zelfs bij extreem lage temperaturen zou ik nooit in de buurt van die 450V komen. Ik wil het liefst de panelen direct aan de Multi RS koppelen zodat de stroomvoorziening in geval van nood zo goed mogelijk werkt en om onnodige omzettingen tussen AC en DC te voorkomen.
Goed om te lezen dat je deze overweging hebt meegenomen. Een ander aspect met de nkon 32kwh accu is dat de cellen parallel zijn geschakeld waardoor de accu BMS per 2 cellen balanceert. Hierdoor beperkt de maximale capaciteit en levensduur enigszins, maar zeker voor noodstroom valt dat effect heel erg mee.
Er is hier recent een discussie over gevoerd waar het bleek dat balanceren daardoor veel langer duurt (een dag of 2 in plaats van uren)
Heb je al gekeken bij de offgrid garage?

• tweakerpip
Beer070 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 07:45:
[...]

Goed om te lezen dat je deze overweging hebt meegenomen. Een ander aspect met de nkon 32kwh accu is dat de cellen parallel zijn geschakeld waardoor de accu BMS per 2 cellen balanceert. Hierdoor beperkt de maximale capaciteit en levensduur enigszins, maar zeker voor noodstroom valt dat effect heel erg mee.
Er is hier recent een discussie over gevoerd waar het bleek dat balanceren daardoor veel langer duurt (een dag of 2 in plaats van uren)
Heb je al gekeken bij de offgrid garage?
Zou het dan beter zijn om bijvoorbeeld 2x de 16kWh variant te kiezen zodat er geen parallelle cellen achter de BMS zitten? Met offgrid garage bedoel je die Australische site? Of iets anders?

• SkyFlyer
Off-grid garage van Andy is inderdaad een website, maar nog veel behulpzamer, ook een youtube kanaal:

YouTube: My first MB30 Battery Build. Why the Yixiang DIY Kits and batteries ...

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:37

pvg

tweakerpip schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:45:
[...]

Zou het dan beter zijn om bijvoorbeeld 2x de 16kWh variant te kiezen zodat er geen parallelle cellen achter de BMS zitten? Met offgrid garage bedoel je die Australische site? Of iets anders?
Correct.

Voornamelijk zijn youtube kanaal. Leerzaam en vermakelijk.
Zijn website is de enige(?) bron voor JK BMS firmware.

[ Voor 6% gewijzigd door pvg op 18-01-2026 09:58 ]

• etwintje
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-02 17:47
Na lange tijd meegelezen te hebben en een 1 fase 5 kWh Victron systeem bij mijn ouders te hebben geplaatst ben ik nu bezig om voor mijn eigen huis een systeem te designen.
Omstandigheden:
  • 3x25A hoofdsaansluiting
  • All electric (gasloze) woning uit 1968. Jaarverbruik momenteel 4.45 MWh
  • 1x 4kWp 3p + 1x 2.2 kWp 1p PV, jaaropbrengst 7.81 MWh, AC gekoppeld
  • Dagelijks 200km woon-werk wat in de nabije toekomst elektrisch gaat worden (+-9.5 MWh erbij geschat)
  • Accu's komen in de garage te staan, afstand meterkast tot achterwand garage +- 17m. Garage gaat geisoleerd worden met een brandveilige kast voor de opstelling
Design:
  • 3x Multiplus II 6k5
  • 48 of 64 kWh accucapaciteit (3 of 4x 16kWh, waarschijnlijk Seplos 3.0 met MB31 cellen maar JK V19 staat ook op de lijst
  • Verder de gebruikelijke Victron DC componenten met Lynx smartshunt mod zoals hier in het topic al eens is voorbij gekomen
  • Volledige woning op AC-OUT
  • Omschakelaar met leading / following neutraal om zwevende neutraal te voorkomen bij omschakelen onder belasting. Nul stand om volledige woning vrij te kunnen schakelen.
AC design:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aM-jRTSijFphOsbuSxuH1-ESoL8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1WAB8RTnPv38vkZeqnQ0XD4t.jpg?f=fotoalbum_large

Open vragen:
  1. Iemand verbeterpunten / aandachtspunten?
  2. Theoretisch zal de 40A belasting van de hoofdgroepenkast kunnen worden overschreven door de PV invoer bovenop de Multiplus en hoofdaansluiting aanvoer. Is het zinvol om extra remautomaten te plaatsen in de hoofdgroepenkast of is het handiger om de power assist te limiteren?
  3. PE ontwerp (niet volledig ingetekend) is o.a. gebaseerd op de aardlus discussie en ervaring. Plan is om een lose PE kabel vanaf de aardrail in de meterkast rechtstreeks naar de aardrail in de garage te trekken en 4 aderige YMvK kabels te gebruiken. Zijn hier bezwaren tegen?
  4. Het viel mij op dat veel installateurs losse aders (enkelvoudige afscherming) gebruiken naar de AC-IN/AC-OUT en deze vervolgens in een niet afgedichte goot (open zijkanten) gooien. Volgens mij voldoet dat niet aan de NEN1010. Zijn er hier mensen die 3 aderige kabels van de tussenkast naar de Victrons hebben gebruikt? Volgens mij is dat een nettere oplossing. Deze zullen dan met soepele aders worden aangesloten zoals Victron voorschrijft.
  5. De aanvoerkabel naar de garage kan waarschijnlijk af met 6mm2, mogelijk pas ik dat nog aan al zal het prijsverschil niet gigantisch zijn en ik moet toch nieuwe buizen naar de garage trekken. Bedrading van de tussenkast naar de Victrons kan waarschijnlijk beide kanten op ook met 6mm2 door de korte lentes (moet ik nog narekenen)
  6. Ik zie hier soms dubbele omschakelaars voorbij komen, heeft dat in dit ontwerp nog zin? Ik zie zelf het voordeel niet helemaal in omdat ik de voeding naar de Victrons al uit kan schakelen met de alamat en icm de omschakelaar de Victrons al volledig buiten spel kan zetten maar mogelijk mis ik iets.
  7. Zou het nog handig zijn om een extra hoofschakelaar te plaatsen in de hoofdkast in de AC-OUT lijn?
  8. De Victron meter moet met 500mA op de N worden afgezekerd. De terminals kunnen maximaal 2.5mm2 draden aan. Is er een handigere oplossing dan een dure 0.5A automaat in deze situatie?

• misja
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:20
Ik heb een vraag bij de MPII: die is via een netwerkkabel verbonden met mijn router dus lokaal verbonden met HA én met de Victron cloud zodat ik er vanaf elke internet aansluiting bij kan.
Een deel van de woning zit op de noodstroom uitgang van de MPII maar de router (nog) niet dus als het grid uitvalt zal de externe toegang tot de MPII ook uitvallen en dat is ongewenst. Ik heb daarom bij de MPII (en aangesloten op de noodstroom) een 4G routertje staan en heb de MPII ook via WiFi verbonden met deze backup internet aansluiting zodat als de bedrade router uitvalt de MPII nog steeds via internet bereikbaar is. HA niet meer want die zit op de bedrade router maar die heeft dan zelf ook geen spanning meer dus dat is niet zo erg.
Maar ik kan nergens vinden hoe de MPII omgaat met beide netwerken verbonden. Lijkt er op dat de bedrade verbinding voorrang krijgt (en dat is ook wat ik wil) maar ik zie het nergens gedocumenteerd.
Wat ik dus wil is dat als de bedrade verbinding aanwezig is, de Victron de utp aansluiting gebruikt en dus in het thuisnetwerk aangesloten is en als dat netwerk uitvalt hij overgaat op de 4G backup modem via de WiFi. Dit klinkt als logisch gedrag en het lijkt ook zo te werken maar ik heb het nergens in de documentatie gevonden. Iemand een idee of het zo werkt?

• SkiFan
@etwintje Waarom nog die 2e hoofdschakelaar als je al een alamat erin hebt? Als je die uitklikt ben je ook alles kwijt. Die lijkt me overbodig.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

misja schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:46:
Ik heb een vraag bij de MPII: die is via een netwerkkabel verbonden met mijn router dus lokaal verbonden met HA én met de Victron cloud zodat ik er vanaf elke internet aansluiting bij kan.
Een deel van de woning zit op de noodstroom uitgang van de MPII maar de router (nog) niet dus als het grid uitvalt zal de externe toegang tot de MPII ook uitvallen en dat is ongewenst. Ik heb daarom bij de MPII (en aangesloten op de noodstroom) een 4G routertje staan en heb de MPII ook via WiFi verbonden met deze backup internet aansluiting zodat als de bedrade router uitvalt de MPII nog steeds via internet bereikbaar is. HA niet meer want die zit op de bedrade router maar die heeft dan zelf ook geen spanning meer dus dat is niet zo erg.
Maar ik kan nergens vinden hoe de MPII omgaat met beide netwerken verbonden. Lijkt er op dat de bedrade verbinding voorrang krijgt (en dat is ook wat ik wil) maar ik zie het nergens gedocumenteerd.
Wat ik dus wil is dat als de bedrade verbinding aanwezig is, de Victron de utp aansluiting gebruikt en dus in het thuisnetwerk aangesloten is en als dat netwerk uitvalt hij overgaat op de 4G backup modem via de WiFi. Dit klinkt als logisch gedrag en het lijkt ook zo te werken maar ik heb het nergens in de documentatie gevonden. Iemand een idee of het zo werkt?
Hier kun je meer uitleg vinden over failover instellingen wellicht helpt je dat iets verder?

• etwintje
SkiFan schreef op zondag 18 januari 2026 @ 17:14:
@etwintje Waarom nog die 2e hoofdschakelaar als je al een alamat erin hebt? Als je die uitklikt ben je ook alles kwijt. Die lijkt me overbodig.
Welke bedoel je precies? Degene in de kast in de garage? Die is om daar lokaal de boel spanningsvrij te kunnen schakelen. Voorkomt dat iemand in huis ongemerkt de spanning er weer op kan zetten. Als je het over de extra hoofdschakelaar in mn vraag hebt, die zou zijn om de uitgaande kant van de Victrons in de hoofdkast uit te kunnen zetten zodat lokaal de volledige kast spanningsvrij gemaakt kan worden (maar dat kan in principe ook al door de omschakelaar op 0 te zetten).

• SkiFan
@etwintje Had niet gezien dat het 2 verschillende locaties waren, maar dan is het begrijpelijk. Ik vond het al zo onlogisch.

Je kunt dat overigens tegen 0 Euro ook op een eenvoudiger en 100% veilige manier voor jezelf doen. Kaartje aan de paperclip met niet inschakelen in een felle kleur. Die gaatjes zitten er daartoe met een reden in. 😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GLt4dk9WQseOzT420q5ZtJm_WgA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZKIOZ7UJwPhdi9jGxetJNDOR.jpg?f=fotoalbum_large

• SkiFan
Overigens, voor mij on-topic weer, na alle werkzaamheden hier staat nu deze week de meter-wissel op de planning. Dan is het project met de zonnepanelen en de accu eindelijk in de eerste fase afgerond en legaal. Dan kan er in fase 2 van het project nog een MPPT bij, 2 MP'en en op NNW nog 8 panelen. Maar dat komt later dit jaar dan wel.

Eerste vervolgstapp nu, met dadelijk 11.600 watt-piek is een ID3 erbij. Die pik je later dit jaar op voor 10K met anderhalve ton erop. Dat is dan een goede methode om de lopende kosten voor vervoer te halveren. Nu geef ik 11-12 cent / km uit voor diesel. Via de zonnepanelen kan dat gemiddeld omlaag naar 4 cent / km.

En dat zeg ik dan wel, maar echte eerste uitgaven zijn nu de wintersport volgende maand, week naar omgeving les Arcs en een maand later 2 weken naar Curacao om daar voor een goede vriend 45 panelen aan te sluiten op 3 parallel staande MultiPlus 5000's, 3 MPPT 450/100's en 4 Seplos V3 accubakken. Wellicht dan ook bij z'n aannemer nog 2 MP'en en MPPT's aansluiten icm 3 Seplos accubakken.

En dan eind april wordt m'n lieve echtgenote 50, dus daarvoor nog wat bedenken. Het leven is zo zwaar... :)

[ Voor 60% gewijzigd door SkiFan op 18-01-2026 17:51 ]

• etwintje
SkiFan schreef op zondag 18 januari 2026 @ 17:40:
@etwintje Had niet gezien dat het 2 verschillende locaties waren, maar dan is het begrijpelijk. Ik vond het al zo onlogisch.

Je kunt dat overigens tegen 0 Euro ook op een eenvoudiger en 100% veilige manier voor jezelf doen. Kaartje aan de paperclip met niet inschakelen in een felle kleur. Die gaatjes zitten er daartoe met een reden in. 😉

[Afbeelding]
Daar ben ik bekend mee, ik geef op m'n werk lototo training ;) . Om dit netjes te doen hoor je eigenlijk onderstaande vergrendeling te gebruiken met slot, maar die heb ik thuis niet liggen, vandaar de extra hoodschakelaar (ipv werkschakelaar).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iyMYFiPSJtw8baKcK1P2HFefbjM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/H3S6aVTfNIB7SFTr9ylLXYk2.webp?f=user_large

• misja
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:20
Ersus schreef op zondag 18 januari 2026 @ 17:24:
[...]

Hier kun je meer uitleg vinden over failover instellingen wellicht helpt je dat iets verder?
Dank, dat is precies wat ik zocht. weet niet waarom ik het niet kon vinden anders dan dat er erg veel documentatie is en ik heb nog lang niet alles gevonden.
De prioriteit ligt dus inderdaad vast dat is mooi maar helaas wordt er niet gecheckt of er een internet verbinding is. Zolang de ethernetpoort waarop de MPII is aangesloten actief is zal de MPII via de ethernet poort blijven communiceren ook al is de lijn feitelijk inactief dus er mag geen switch tussen zitten die wel op spanning blijft. Dat zal ik nog moeten aanpassen maar dat gaat wel lukken (al is het jammer).

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 00:04
Ik heb geprobeerd om het via de zoekfunctie te gebruiken maar dat is niet gelukt (mis de juiste zoektermen)

Is er bij Victron een soort minimale batterij grote voor het aantal omvormers? Dus bijvoorbeeld 3 omvormers verdeeld over 3 fases is voor 15kwh te veel en kan je beter voor 1 omvormer kiezen etc. Is daar een berekening voor?

[ Voor 4% gewijzigd door Pakhaas op 19-01-2026 09:54 ]

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:00
@Pakhaas Ligt er aan welke omvormers je neemt.
Om een accu-pakket lang mee te laten gaan moet je uitgaan van minimaal 2x de accucapaciteit van het vermogen van je omvormers. Gezien de uren per dag waarin stroom goedkoop is zijn het telkens blokken van circa 4 uur. Daaruit concluderende is het verstandig om het vermogen van je laders (omvormers) 2 a 4x de grootte van je accucapaciteit aan te houden. Die verhouding mag best hoger liggen, absoluut niet erg. Lager is vragen om problemen.

@etwintje bewust gekozen voor de 6K5 en niet de 4k5? Gezien het niet enorm hoge verbruik en normale grootte van opwek is 19.5kW (3x 6k5) aan omvormer vermogen fors aan de maat; zeker gezien een gewenste 48 kWh opslag (eventueel 64kWh). Zelfs met een 64kWh accu kun je dan in net 3 uur de accu;s volledig opladen. Mijn vermoeden is ook dat de 4k5 bij lagere belastingen ook een tandje effectiever gaat zijn als een 6k5. Natuurlijk in piekdagen komt het goed uit, maar ook de rest van het jaar..?

[ Voor 8% gewijzigd door Noord27 op 19-01-2026 10:43 ]

Enexis Netbeheer Engineer

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:33
Pakhaas schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:53:
Ik heb geprobeerd om het via de zoekfunctie te gebruiken maar dat is niet gelukt (mis de juiste zoektermen)

Is er bij Victron een soort minimale batterij grote voor het aantal omvormers? Dus bijvoorbeeld 3 omvormers verdeeld over 3 fases is voor 15kwh te veel en kan je beter voor 1 omvormer kiezen etc. Is daar een berekening voor?
Ja, dat is er. Gewoon basic knowledge electra en rekenen.
Ik zou per omvormer voor 1 set batterijen gaan. Dus 15kWh opslag per omvormer. Gewoon als vuistregel. Als je minder wil, dan is het verstandig je (ont)laadvermogen te beperken zodat je een beetje normale C waardes krijgt. Topic staat er vol mee wat dan normale/aanbevolen waardes zijn.

Dus in een 3F opstelling minimaal 45 kWh, liever meer. Voor zover mijn 2 centen.
Ik heb 4 banken met 3x MP5K en beperk ook de max stroom nog.

[ Voor 4% gewijzigd door V_ger op 19-01-2026 10:37 ]

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21-02 19:54
Ja en nee.
Je kunt je installatie zo groot maken als je wilt (begrensd door financiën en wetgeving).
Maar, als je 'grote' omvormers hebt moet je voldoende batterij-capaciteit hebben om de omvormer in staat te stellen z'n vermogen ook te produceren.
Hoe bereken je dat?
Kijk wat de omvormers samen maximaal kunnen leveren (in Watt).
Dan moeten je batterijen dit ook samen kunnen leveren.

• MJ de Bruijn
V_ger schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:36:
Dus in een 3F opstelling minimaal 45 kWh, liever meer.
Snap ik. Ik ga zelf ook graag voor ruim en comfortabel.
Maar wellicht is 30 kWh een goed begin.
Ikzelf heb totaal 15 kWh met drie Multiplus 3000 omvormers.
Dat is leuk voor minimale opvang bij stroomuitval, maar ik zou liever 30 kWh hebben.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Niet te moeilijk over nadenken. Als je voor de toekomst denkt dat je 3 omvormers, met in som 15kW, nodig hebt dan schaf je die aan.

Beperk simpelweg de laadstroom en het omvormer vermogen naar de specs van je batterijpakket in de console instellingen.

En als je op ten duur meer batterijpakketten aanschaft dan pas je de laadstroom en het omvormer vermogen opnieuw aan naar de nieuwe situatie.

• Pakhaas
Bedankt! De omvormers komen bij ons in de garage te hangen tegen de binnenmuur. Geluid is daarom een belangrijk punt. Nu begreep ik dat de nieuwe 4k5 stiller zijn. Is het ook zo dat als ik het vermogen terugschroef, dat ze dan ook minder geluid produceren?

• Noord27
@Pakhaas De nieuwe 4K5 is stiller inderdaad door beter airflow intern en andere ventilatoren. Komen ze in de garage te hangen is dat van ondergeschikt belang. Echter kan ik nog niets terug vinden over de efficiëntie ten opzicht van een normale 5000VA. Die hebben nog koperen kernen en de nieuwe hebben aluminium trafo's. Koper is toch de net wat betere geleider en mij zal het niet verbazen als de nieuwe net wat minder efficiënt is.

De 4k5 kan wel continu 4500W aan en de oudere 5000W kan continu 4000W leveren. Maximaal ontladen is dan weer net andersom (70 vs 55A).

[ Voor 13% gewijzigd door Noord27 op 19-01-2026 11:09 ]

• Pakhaas
Noord27 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:05:
@Pakhaas De nieuwe 4K5 is stiller inderdaad door beter airflow intern en andere ventilatoren. Komen ze in de garage te hangen is dat van ondergeschikt belang. Echter kan ik nog niets terug vinden over de efficiëntie ten opzicht van een normale 5000. Die hebben nog koperen kernen en de nieuwe hebben aluminium trafo's. Koper is toch de net wat betere geleider en mij zal het niet verbazen als de nieuwe net wat minder efficiënt is.
Is de MP II 3000w stiller dan de 5000w? Of is een 5000w die qua vermogen terug is geschroefd stiller dan een 3000w die op max van zijn kunnen draait?

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Pakhaas schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:01:
Is het ook zo dat als ik het vermogen terugschroef, dat ze dan ook minder geluid produceren?
Bij de xkVA versies absoluut want minder warmte ontwikkeling. Bij de alu kern zal dat geheid ook het geval zijn.

• Noord27
@Pakhaas Je wilt de efficientie zo hoog mogelijk hebben, waardoor de restwarmte zo laag mogelijk is. De restwarmte is bepalend of er ook ventilatoren harder gaan draaien wat geluid met zich mee brengt.

Een 5000VA piekt op 96% en loopt langzaam terug bij meer vermogen. Bij vollast zal het nog net boven 90% zijn; dus iets minder als 10% (400W) aan warmte. Ben nog zoekende naar een grafiek van de nieuwe serie.

Rond 25% van de maximale belasting zit je rond de hoogste efficiëntie bij Victron omvormers. Veel liever een geknepen 5000VA als een 3000VA die dus op vollast staat te draaien. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BpLlVJMaX7A9OzoVspicpRvQCz8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Vwo01W1o1LVwKRfLJPVgLwIV.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Noord27 op 19-01-2026 11:18 ]

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Pakhaas schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:08:
Is de MP II 3000w stiller dan de 5000w? Of is een 5000w die qua vermogen terug is geschroefd stiller dan een 3000w die op max van zijn kunnen draait?
als je vaker tegen de max aan gaat met de 3000W dan gaat je efficiëntie wel strak achteruit.
Als je de 5000W neemt en je zit rond de 3000W vermogen dan zit je efficiëntie ook veel beter.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:58
Noord27 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:15:
@Pakhaas Je wilt de efficientie zo hoog mogelijk hebben, waardoor de restwarmte zo laag mogelijk is. De restwarmte is bepalend of er ook ventilatoren harder gaan draaien wat geluid met zich mee brengt.

Een 5000VA piekt op 96% en loopt langzaam terug bij meer vermogen. Bij vollast zal het nog net boven 90% zijn; dus iets minder als 10% (400W) aan warmte. Ben nog zoekende naar een grafiek van de nieuwe serie.

Rond 25% van de maximale belasting zit je rond de hoogste efficiëntie bij Victron omvormers. Veel liever een geknepen 5000VA als een 3000VA die dus op vollast staat te draaien. ;)

[Afbeelding]
Als de Multiplus bij lage vermogens zoals 500w continu al boven de 90% zit, is een 6k5 dan ook het overwegen waard als 'vervanger' van de 5000VA?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Noord27
@Pr088 Dat kan besloten worden als er ook een efficiënty grafiek komt van de nieuwe serie.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:58
Noord27 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:53:
@Pr088 Dat kan besloten worden als er ook een efficiënty grafiek komt van de nieuwe serie.
Eens.
Maar met de dingen die we al wel weten: minder warmteontwikkeling, nieuw design, is het toch niet gek om aan te nemen dat de efficiëntie gelijk of beter zal zijn?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Noord27
@Pr088 Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. De nieuwe generatie heeft aluminium kernen i.p.v. koper. En koper is en zal altijd, de betere geleider zijn. Dat is een natuurkundige eigenschap.

Nieuw is geen synoniem voor beter.

Nieuwe serie is duidelijk lichter en stiller. Maar daaruit kan geen conclusie gemaakt worden over efficiëntie.

[ Voor 34% gewijzigd door Noord27 op 19-01-2026 12:18 ]

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Pr088 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:02:
[...]

Eens.
Maar met de dingen die we al wel weten: minder warmteontwikkeling, nieuw design, is het toch niet gek om aan te nemen dat de efficiëntie gelijk of beter zal zijn?
standby verbruik is wel hoger
5000 heeft 18 watt nullast vermogen, 4k5 20 en 6k5 28 watt.
https://www.victronenergy...Plus-II-4k5-6k5-GX-NL.pdf

[ Voor 10% gewijzigd door DanTm op 19-01-2026 12:07 ]

• V_ger
MJ de Bruijn schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:42:
[...]

Snap ik. Ik ga zelf ook graag voor ruim en comfortabel.
Maar wellicht is 30 kWh een goed begin.
Ikzelf heb totaal 15 kWh met drie Multiplus 3000 omvormers.
Dat is leuk voor minimale opvang bij stroomuitval, maar ik zou liever 30 kWh hebben.
Ik ben ook begonnen met 2 banken, dus circa 30 kWh. Later nog 15 toegevoegd en nog later nog eens. En elke keer de CCL en Max inverter power aangepast. Zodat ik circa op de 60A/0.2C uitkom.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• MJ de Bruijn
V_ger schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:53:
Ik ben ook begonnen met 2 banken, dus circa 30 kWh. Later nog 15 toegevoegd en nog later nog eens.
Een heerlijk luxe situatie.
Helaas heb ik te maken met financiën en de WAF.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

DanTm schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:07:
[...]

standby verbruik is wel hoger
5000 heeft 18 watt nullast vermogen, 4k5 20 en 6k5 28 watt.
https://www.victronenergy...Plus-II-4k5-6k5-GX-NL.pdf
Zit met standby verbruik aan de 8kVA maar daarom is het vermogen van de 6k5 ook hoger dan de 5kVA

• Beer070
tweakerpip schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:45:
[...]

Sorry, beetje late reactie.
De youtube fimpjes zijn vermakelijk en leerzaam.
Als het prijsverschil tussen 2x16kwh en 1x32kwh te overbruggen is, dan zou ik voor 2x16kwh gaan op basis van MB31 cellen. Of 1x32kwh op basis van MB56 cellen. (Dan kan het BMS iedere cel afzonderlijk balanceren)

verlate edit:
het gebruik van MB56 accu's is overigens volgens veel mensen best irritant. 200+kg is niet meer handelbaar zonder zwaar gereedschap. Ik had al grote moeite met een 100kg accu doos. moet er niet aan denken om 200kg op een karretje te tillen.

[ Voor 17% gewijzigd door Beer070 op 19-01-2026 16:19 ]

• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-02 15:24

HRV

Noord27 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:04:
@Pr088 Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. De nieuwe generatie heeft aluminium kernen i.p.v. koper. En koper is en zal altijd, de betere geleider zijn. Dat is een natuurkundige eigenschap.

Nieuw is geen synoniem voor beter.

Nieuwe serie is duidelijk lichter en stiller. Maar daaruit kan geen conclusie gemaakt worden over efficiëntie.
Harold Halewijn heeft ze getest en wat opviel is dat ze hun continue vermogen ook kunnen blijven leveren terwijl de oude versies teruglopen omdat ze anders te warm worden.

Weet niet of het 1 op 1 te vertalen is naar efficientie, maar het lijkt er wel op dat ze goed onder handen zijn genomen.

• Noord27
Heeft er iemand hier interne connectie met Victron? Ik lees veel vragen over de detail specificaties van de nieuwe serie omvormers. Met die gegevens kunnen aspirant kopers/klanten bepalen welke ze willen aanschaffen. De nieuwe vullen het assortiment alleen aan. De 'oude' serie komt niet te vervallen.

• pegagus
Ik zou niet te makkelijk denken over achteraf een batterij bij plaatsen. Het wordt sterk aangeraden om gelijke batterijen te gebruiken in een installatie. Wanneer spanningsverloop en communicatie (te veel) gaan verschillen, dan gaat het niet meer (goed) werken. Als straks de natrium-accu’s hun belofte waar gaan maken goedkoper worden dat lithium, krijg je twee verschillende types met verschillend spanningsverloop. Dan moet je hopen dat jou type cel nog verkrijgbaar is, of een 3x 1-fase systeem van maken.

• V_ger
pegagus schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:41:
Ik zou niet te makkelijk denken over achteraf een batterij bij plaatsen. Het wordt sterk aangeraden om gelijke batterijen te gebruiken in een installatie. Wanneer spanningsverloop en communicatie (te veel) gaan verschillen, dan gaat het niet meer (goed) werken. Als straks de natrium-accu’s hun belofte waar gaan maken goedkoper worden dat lithium, krijg je twee verschillende types met verschillend spanningsverloop. Dan moet je hopen dat jou type cel nog verkrijgbaar is, of een 3x 1-fase systeem van maken.
Pff, lekker boeien. Je kan mixen en matchen wat je wil zolang je maar bij gelijke chemie en gelijk aantal cellen blijft.
Ja er zal er altijd 1 eerder vol en leeg zijn. Maar het balanceert wel redelijk uit. Lager voltage in een pack, dan zal daar meer vermogen heengaan bij laden. Dan stijgt de spanning weer etc.
Andy van the OGG heeft echt een allegaartje van oud, nieuw, verschillende capaciteiten, verschillende BMS en etc. Gaat prima.

Hier is de nieuwste ook net iets anders. Net een andere curve, levert bij vol iets meer vermogen en is net wat eerder leeg, maar uiteindelijk scheelt het allemaal niet zoveel. Bij bijna leeg gaat een ander pack weer wat meer leveren.

[ Voor 10% gewijzigd door V_ger op 19-01-2026 21:27 ]

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

V_ger schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:25:
[...]

Pff, lekker boeien. Je kan mixen en matchen wat je wil zolang je maar bij gelijke chemie en gelijk aantal cellen blijft.
Ja er zal er altijd 1 eerder vol en leeg zijn. Maar het balanceert wel redelijk uit. Lager voltage in een pack, dan zal daar meer vermogen heengaan bij laden. Dan stijgt de spanning weer etc.
Andy van the OGG heeft echt een allegaartje van oud, nieuw, verschillende capaciteiten, verschillende BMS en etc. Gaat prima.

Hier is de nieuwste ook net iets anders. Net een andere curve, levert bij vol iets meer vermogen en is net wat eerder leeg, maar uiteindelijk scheelt het allemaal niet zoveel. Bij bijna leeg gaat een ander pack weer wat meer leveren.
Eens. Zo ervaar ik het zelf ook, de aanvankelijke 'ongelijkheid' smeert zich over de pakketten uit.
De 214kWh opslag heb ik ook zeker niet in een keer aangeschaft. Na een x aantal cyclussen trekt het aardig bij met wat aandacht voor het balanceren.

• HRV

HRV

Hoe zou dat zijn als je een pack met sodium accus toevoegt?

Is dat over een aantal jaar wel mogelijk, of gaat nooit samen werken?
Uiteindelijk bepaalt de BMS in de accu wat er met de cellen gebeurt denk ik dan weer.

• blaaspijp
Wat vinden jullie acceptabel als temperatuur voor de accu kabels?
Die van mij worden deze dagen circa 30 graden.
Is dat te hoog?

• V_ger
HRV schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 07:30:
Hoe zou dat zijn als je een pack met sodium accus toevoegt?

Is dat over een aantal jaar wel mogelijk, of gaat nooit samen werken?
Uiteindelijk bepaalt de BMS in de accu wat er met de cellen gebeurt denk ik dan weer.
Zoals ik een paar posts eerder al schreef, je moet bij dezelfde chemie blijven. LFP en Na-whatever is NIET hetzelfde. Die kan je dus NIET combineren.

Los daarvan is het voltage karakteristiek van de Na cellen heel anders en de vraag is of dat uberhaupt te matchen is met Victron ivm spanningsbereik. Of je moet accepteren dat je OF niet helemaal vol OF niet helemaal leeg kan. Andy van the OGG heeft een keer getest met kleine cilindrische Na cellen.

Maar nogmaals, het combineren van verschillende chemieen kan NIET.

• V_ger
blaaspijp schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:13:
Wat vinden jullie acceptabel als temperatuur voor de accu kabels?
Die van mij worden deze dagen circa 30 graden.
Is dat te hoog?
Te weinig info.

Wat is Tambient?
Hoe is de situate van de kabels? Open/bloot/dicht/met 100 in een goot?
Hoeveel mm2 en hoeveel A jas je er doorheen?
Van welk materiaal is je mantel en wat is de rating daarvan?

Maar in principe niet. Je kabels mogen best warm worden, als ze roodgloeiend staan ben je te ver gegaan.

[ Voor 5% gewijzigd door V_ger op 20-01-2026 09:21 ]

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

V_ger schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:19:
[...]

Te weinig info.

Wat is Tambient?
Hoe is de situate van de kabels? Open/bloot/dicht/met 100 in een goot?
Hoeveel mm2 en hoeveel A jas je er doorheen?

Maar in principe niet. Je kabels mogen best warm worden, als ze roodgloeiend staan ben je te ver gegaan.
Over een deel 70mm2 gaat er soms 300A, dan zijn het net van die langwerpige aangename handverwarmers.

• blaaspijp
De kabels liggen met 4sets 50mm2 in een goot van 10cm over een lengte van ca 1 meter.
De thermometer zit op de krapste plek in de goot.
Met een dag als vandaag is het achter elkaar opladen en ontladen met 200-300 ampere. Dus 75A per kabelset. Tussendoor koelen de kabels niet zo veel af.

• V_ger
Ersus schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:21:
[...]

Over een deel 70mm2 gaat er soms 300A, dan zijn het net van die langwerpige aangename handverwarmers.
Ik vind ruim 4A per mm2 wel wat euh optimistisch.....

Zelf probeer ik op 1 tot 2A per mm2 te blijven in normaal gebruik
Bij 3 schakelt mijn BMS af (ja dit werkt)
Bij 4 springt de zekering (nog niet getest)

[ Voor 3% gewijzigd door V_ger op 20-01-2026 09:31 ]

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

V_ger schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:30:
[...]

Ik vind ruim 4A per mm2 wel wat euh optimistisch.....

Zelf probeer ik op 1 tot 2A per mm2 te blijven in normaal gebruik
Bij 3 schakelt mijn BMS af (ja dit werkt)
Bij 4 springt de zekering (nog niet getest)
Het verraste me ook zeker positief dat het geen probleem veroorzaakt wat warmte aangaat. Zodra de laatste twee pakketten ieder een eigen kabel krijgen is dat ook weer opgelost. Ze hangen en liggen los van elkaar als een nette langwerpige handverwarmer.

• pegagus
V_ger schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:25:
[...]

Ik noemde niet voor niets natrium-accu's. Als die hun belofte waarmaken is het heel snel gedaan met de LFP-cellen die nu gebruikt worden. Veel goedkoper (vanaf 10 dollar/kWh) en een veel beter temperatuurbereik (tot -20 C). En dan wordt het of wat van marktplaats trekken of alles vervangen voor natrium-cellen.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

dit is het victron ontwerp topic, niet het speculeer over toekomstige accu technieken topic.

Wise enough to play the fool

• jelleverherstra
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-02 10:05
tweakerpip schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 19:05:
Hoi allen,

Huidige Situatie:
- 11 kW lader voor auto.

Ik heb net dezelfde opstelling geïnstalleerd bij mij thuis.

De EM24 ga je wel moeten vervangen door de VM-3P75CT naar compatibiliteit

Bij de opstart had ik problemen met de precharge, dus best ook volgende kabel aankopen:
https://www.victronenergy.com/accessories/pre-charge-cable

• JHe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:04

JHe

Ik ben van plan een noodstop toe te voegen in het Remote On/Off circuit van een multiplus 6k5, alleen kan ik nergens echt vinden wat de multiplus dan doet. Verbreekt de multiplus dan direct de 2 relais voor de AC-Out 2? Zo ja, krijg je dan hetzelfde probleem als met een SFT440 dat de nul ook direct geschakeld wordt en er kans is op een zwevende nul? Of maakt de multiplus dan toch iets van een "gecontroleerde" stop en schakelt dat de relais?

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:56
JHe schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:04:
Ik ben van plan een noodstop toe te voegen in het Remote On/Off circuit van een multiplus 6k5, alleen kan ik nergens echt vinden wat de multiplus dan doet. Verbreekt de multiplus dan direct de 2 relais voor de AC-Out 2? Zo ja, krijg je dan hetzelfde probleem als met een SFT440 dat de nul ook direct geschakeld wordt en er kans is op een zwevende nul? Of maakt de multiplus dan toch iets van een "gecontroleerde" stop en schakelt dat de relais?
Volgens mij wordt in een 3-fase installatie de N van de 3 MP's met elkaar verbonden en wordt deze niet geschakeld, alleen de fases worden geschakeld. Zie dit schema.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:59
Ik heb ook in mijn enkele 6k5 zo een noodstop gemaakt. Het verbreken van de remote switch ingang is, zover ik tot nu heb getest, gelijk aan het uitschakelen van de Multiplus met de kleine 1-0-11 schakelaar onderop.

• pmaene
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:19
Door enkele recente posts, zit ik met volgende vragen. Mijn opstelling zal bestaan uit drie keer de MultiPlus-II 48/5000/70 waarbij de volledige woning (met AC-gekoppelde PV) op AC-out-1 verbonden is en een laadpaal op AC-out-2.

Is het in deze situatie nodig om een VM-3P75CT te plaatsen? Afgaande op het blokdiagram, zou de MultiPlus-II zelf de stroom moeten kunnen meten op AC-in en AC-out? Zijn deze gegevens ook beschikbaar in VenusOS/VRM? Het lijkt er wel op dat AC-out-1 en AC-out-2 niet apart bemeten worden?

Wat is daarnaast de toepassing van de externe stroomtransformator voor de MultiPlus-II? Heeft deze een voordeel indien er niet met een VM-3P75CT gewerkt wordt?

• Pakhaas
Heeft iemand hier al ervaring met het geluidsniveau van de 4k5?
De aangewezen locatie is in de garage tegen de binnen muur die grens met de woonkamer. Ik ben bang dat er teveel geluid door de gevel gaat.

• MJ de Bruijn
Pakhaas schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:53:
Heeft iemand hier al ervaring met het geluidsniveau van de 4k5?
Nee, niet de 4k5. Wel drie stuks Multiplus II, 3000.
Reken er op dat deze zééér goed hoorbaar zullen zijn.

• Noord27
De 4k5 schijnen stiller te zijn. Ben nog geen installatie tegen gekomen waarbij ze langere tijd op vol vermogen hebben gedraaid gezien de afgelopen maanden.

YouTube: Nieuwe Victron omvormers en de HS19

• Pakhaas
Bedankt. Ik heb ook ruimte op de buitenmuur van de garage. Dit zal wel helpen, al draagt geluid altijd via de bakstenen en vloer verder dan je wil

• Noord27
Iemand nog tips voor (online) winkels om Victron (en toebehoren) onderdelen los te bestellen? Lokale winkels hanteren hier, regio Tilburg, wel enorme marges op deze producten. Ritje Duitsland lijkt ook fors voordeel op te leveren, ondanks dat het een NL product is.

🫣

[ Voor 3% gewijzigd door Noord27 op 22-01-2026 17:28 ]

• etwintje
Noord27 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:36:
@Pakhaas Ligt er aan welke omvormers je neemt.
Om een accu-pakket lang mee te laten gaan moet je uitgaan van minimaal 2x de accucapaciteit van het vermogen van je omvormers. Gezien de uren per dag waarin stroom goedkoop is zijn het telkens blokken van circa 4 uur. Daaruit concluderende is het verstandig om het vermogen van je laders (omvormers) 2 a 4x de grootte van je accucapaciteit aan te houden. Die verhouding mag best hoger liggen, absoluut niet erg. Lager is vragen om problemen.

@etwintje bewust gekozen voor de 6K5 en niet de 4k5? Gezien het niet enorm hoge verbruik en normale grootte van opwek is 19.5kW (3x 6k5) aan omvormer vermogen fors aan de maat; zeker gezien een gewenste 48 kWh opslag (eventueel 64kWh). Zelfs met een 64kWh accu kun je dan in net 3 uur de accu;s volledig opladen. Mijn vermoeden is ook dat de 4k5 bij lagere belastingen ook een tandje effectiever gaat zijn als een 6k5. Natuurlijk in piekdagen komt het goed uit, maar ook de rest van het jaar..?
Soort van, maar weet nog niet helemaal zeker welke het gaat worden. Ding is wel dat de 4k5 "maar" 55A laadvermogen heeft volgens de datasheet. Daarmee kom je op meer dan 7.6 uur aan laadtijd met 64kWh aan accu's. Voor de 6k5 kom je met 100A op iets meer dan 4 uur uit, dat is al krap als je probeert te laden met goedkope uren. Qua efficiëntie is het momenteel lastig te zeggen omdat (voor zover ik weet) de grafieken nog niet gepubliceerd zijn voor deze modellen, maar op basis van de oude modellen (https://www.victronenergy...rature-and-efficiency.pdf) ligt daar de piek efficiëntie op ongeveer 15% load. Ik verwacht dat dit bij de hogere vermogensmodellen nog wel eens lager kan liggen (relatief).

• Noord27
@etwintje Heb je een overzicht welke componenten je allemaal gaat toepassen? T klasse zekeringen/shunt?

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:44
Sta op het punt om onderdelen te gaan bestellen voor een relatief eenvoudig nul-op-de-meter Victron systeem met batterij. Gekozen voor Multi RS vanwege efficiënte en mogelijk toekomstige uitbreiding op de ingebouwde MPTT.

Kost dan toch nog best wat moeite om reference design toe te passen op de eigen situatie.
Viel mij tegen dat ik van niemand 1:1 een bestaand design kon kopiëren (lees: jatten). Mogelijk ben ik te kritisch of denk ik te moeilijk. Misschien heeft iemand anders er iets aan.

Wilde vragen of er hier mede lotgenoten zijn met meer kennis die mijn opzet kunnen challengen of verbeteren.

Paste ik hier maar gelijk de hele zwik, even kijken of dat zo leesbaar is.
Afbeeldingslocatie: https://mogera.nl/20260123_1_solar_victron_design.jpg

• blaaspijp
Ik zie dat veel mensen het hebben over noodstroom systeem en handelen.
Als je handeld en je wilt hier volgens je berekening het volledige vermogen van je accu voor gebruiken is dat erg slecht voor de accu.
Als je een bodem van 30-40 procent aanhoud kan je handelen met een minder groot vermogen en zou je voldoende kunnen hebben aan 55A
Als je een grote bodem aanhoud dan heb je zelfs in ontladen toestand nog een klein beetje buffer voor noodstroom.
Laatst had iemand hier een 150kwh setup zodat deze 72uur offgrid kon. Maar ook daarvoor geld dat dit alleen zo is als de accu vol is. Tijdens handelen is dit maar 2-4 uur per dag het geval.
Dus denk er goed over na, reken alles nog een keer door, stel je verwachtingen bij zodat je geen tegenvaller hebt.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Let ook op het gekozen vermogen ivm efficiëntie als je nog 11 maanden wil handelen en vanaf 2027 tijdverschoven zoveel mogelijk je PV overschot op het net wil zetten. Immers leveren de kWh’s het meeste op als je op het hoogste kale tarief een aardige bulk kwijt kunt (zo lang het nog kan).

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-02 09:51
Kokkers schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:30:
Sta op het punt om onderdelen te gaan bestellen voor een relatief eenvoudig nul-op-de-meter Victron systeem met batterij. Gekozen voor Multi RS vanwege efficiënte en mogelijk toekomstige uitbreiding op de ingebouwde MPTT.

Kost dan toch nog best wat moeite om reference design toe te passen op de eigen situatie.
Viel mij tegen dat ik van niemand 1:1 een bestaand design kon kopiëren (lees: jatten). Mogelijk ben ik te kritisch of denk ik te moeilijk. Misschien heeft iemand anders er iets aan.

Wilde vragen of er hier mede lotgenoten zijn met meer kennis die mijn opzet kunnen challengen of verbeteren.

Paste ik hier maar gelijk de hele zwik, even kijken of dat zo leesbaar is.
[Afbeelding]
Met die Yixiang dozen kun je de DC een stuk simpeler maken. Die Smartshunt en Lynx heb je niet nodig. Zet de Yixiang dozen parallel en ga gelijk naar de RS multi met 70 mm² . De Yixiang heeft al een breaker/automaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBfwm9kuWdRHwFrM8G-pLvjCCkw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4UyQ285ghnoHjP6CJl3GHOgH.jpg?f=fotoalbum_large

PS. In plaats van de Lynx distributeur heb je de Lynx power in nodig als je de huidige opzet wilt houden.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• brt652
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 00:01
Heb een vraag over de aarding van de battery box. Zie volgens mij ook weer bij jouw foto dat de aardingspunten op de battery box niet zijn verbonden met een aarde draad. Ook bij Andy's youtube filmpjes zie ik nooit een aarding van de box. Is er een goede reden om dit niet (of juist wel) te doen?

• SkyFlyer
Volgens mijn is de reden om het wel of niet te doen (behalve gebrek aan kennis), helaas het zelfde.

Als je jouw PE goed hebt ingericht, zal de zekering snel klappen bij een aarde fout.

Nadeel: Dure zekering klapt die vervangen moet worden.
Voordeel: Een aardfout (spanning op de kast) kan niemand een schok geven.

En dan kom je op het domein, wat is de maximale spanning die op het DC circuit kan staan (heb je wel of geen MPTT). Zonder MPTT heb je alleen de omvormers en batterijen zelf als spanningsbron.

Hoe hoog kunnen die de spanning krijgen (54, 58, 60 volt etc) En beschouw je dat als veilig (met droge handen, natte handen etc).

En dan kun je de afweging maken of je liever hebt dat de installatie wordt uitgeschakeld en je een nieuwe zekering nodig hebt, of dat je dit niet nodig vind, omdat je het risico laag vind.

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:44
Pim57 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:45:
[...]

Met die Yixiang dozen kun je de DC een stuk simpeler maken. Die Smartshunt en Lynx heb je niet nodig. Zet de Yixiang dozen parallel en ga gelijk naar de RS multi met 70 mm² . De Yixiang heeft al een breaker/automaat.

[Afbeelding]

PS. In plaats van de Lynx distributeur heb je de Lynx power in nodig als je de huidige opzet wilt houden.
Victron Smartshunt keuze omdat consensus lijkt te zijn dat State of Charge meting van JK BMS discutabel is.

Batterij dozen daisy chainen lijkt simpelste oplossing, denk dat je hierin gelijk hebt. Grotere setups met Pylontech bijvoorbeeld doen niet anders.

Denk dat dit geval ‘overdenken’ is van mijn kant vanwege opmerkingen over gelijke kabellengtes en cel onbalans bij ‘doorlussen’. Ja, het is niet nodig maar met zicht op ooit een 3-Fase opstelling dan is aparte busbar opstelling geen weggegooid geld.

Dank voor je feedback

[ Voor 4% gewijzigd door Kokkers op 23-01-2026 10:25 ]

• pegagus
48V is een veilige spanning. Dat betekent dat bij aanraking er nooit zoveel stroom door je lijf kan gaan lopen dat het dodelijk is. Gelijkspanning is tot 110V veilig volgens de norm.

• HRV

HRV

Kokkers schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:30:

[Afbeelding]
Het valt mij op dat je deurbel zo niet gaat werken :+

Meer serieus:
  • Je victron energiemeter zou ik achter een willekeurige groep plaatsen. Ook die wil je beveiligen.
  • Ik zou geen Lynx distrbutor gebruiken om je accu aan te sluiten, maar een Lynx Power in met T-class zekeringen. De Victron zet je dan op de distributor achter de mega zekeringen. Reden om toch voor een T-class te gaan is dat de kortsluitstromen erg hoog kunnen worden.
  • In het gehele pad van hoofdschakelaar naar Multi RS Solar (ik zou zelf voor een SMART variant gaan met gescheiden AC-IN en AC-OUT) zit alleen een aardlekschakelaar en geen automaat om de kabels en de Victron zelf te beschermen bij kortsluiting.
dat valt me zo snel op.

• Noord27
pegagus schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:36:
48V is een veilige spanning. Dat betekent dat bij aanraking er nooit zoveel stroom door je lijf kan gaan lopen dat het dodelijk is. Gelijkspanning is tot 110V veilig volgens de norm.
Nooit is een gedurfde uitspraak. Het is niet alleen afhankelijk van de spanning. De weerstand is dan mede bepalend hoeveel stroom (Amperage) er zal gaan lopen.

Als veilig wordt er 0,03A gehanteerd als standaard in een meterkast. Uitgaande van 48V (in de praktijk 54V) zit je dan 'maar' op 1,5W.

@HRV Je kan in plaats van de (dure) T-zekeringen ook Adler ef3 zekeringen gebruiken. Die zijn 1 op 1 uitwisselbaar met de mega zekeringen en bieden vrijwel vergelijkbare beveiliging als de T zekeringen. Voordeel is ook dat je bij Victron er dan 4 stuks in 1 Power In behuizing kwijt kan. De T klasse behuizing heeft maximaal 2 aansluitingen.

Richtprijs zekeringen per stuk:
- Mega fuse: €9,-
- Adler ef3: €19,- (in DE: €12,50..)
- T klasse: €49,-
Hierbij bieden de Adler en de T klasse een veel hogere bescherming tegen kortsluiting (>20.000A) als een mega (>2000A). Voordeel Adler is dat deze ook 1 op 1 te vervangen is waar nu een mega zit. Mijn persoonlijke ervaring is dat de mega's ook relatief een stuk warmer worden als de andere opties. Wat niet gewenst is.

[ Voor 39% gewijzigd door Noord27 op 23-01-2026 09:23 ]

Pagina: 1 ... 51 ... 55 Laatste