Bij kortsluiting zal de piek vele malen hoger liggen dan 45A, dat geldt voor alle (ook niet Victron) installaties. 25A + 23A powerassist is 48A continue, niet kortsluiting.blb4 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:30:
[...]
Zo interpreteer ik 't ook. Bij kortsluiting kan er een piek van 45A komen, bij 30A (continue) zal de inverter overcurrent protection in werking treden. In normaal bedrijf en bij normale temperaturen zal de inverter dus 25A kunnen toevoegen op AC-OUT.
De 45A kortsluitstroom klopt wel, indien het systeem off-grid opereert @SkyFlyer. Zie specificaties.
Indien je wél op het net zit is de kortsluitstroom inderdaad 'normaal' (>>45A)
Indien je wél op het net zit is de kortsluitstroom inderdaad 'normaal' (>>45A)
Is power assist ook te beperken?
Ik zal op ac-out per fase 16A of 20A maximale stroom aan PV hebben, opgeteld met 25A grid en 23A power assist geeft dit een totaal van 64A of 68A, meterkast is 10mm2 bedraad en 63A klaar, beiden zitten daarboven.
Dus of power assist uit of beperken, want PV verhuizen naar AC_IN wil ik liever niet.
Ik zal op ac-out per fase 16A of 20A maximale stroom aan PV hebben, opgeteld met 25A grid en 23A power assist geeft dit een totaal van 64A of 68A, meterkast is 10mm2 bedraad en 63A klaar, beiden zitten daarboven.
Dus of power assist uit of beperken, want PV verhuizen naar AC_IN wil ik liever niet.
I love it when a plan comes together!
Op pagina 24 van de manual staat waar je dat kunt instellendaansan schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:24:
Is power assist ook te beperken?
:strip_exif()/f/image/56mFZ5vxUpeD8wG7Vi7JghDK.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: ik bedoel hier kun je instellen wat je net is. Volgens mij moet je de rest op AC out met zekeringen regelen en verbruik beperken zodat je niet meer vraagt.
Als je bang bent dat er door de kast zelf meer dan 63a loopt door opwek van PV en verbruik tegelijk zou je naar een REM automaat moeten kijken dacht ik.
[ Voor 15% gewijzigd door Razor109 op 12-01-2026 18:48 ]
Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W
Ik had alweer een heel verhaal getypt, maar ik ga het maar niet doen. Theorie en praktijk zijn hele andere dingen. Ik blijf er bij, je schiet er niks mee op. Pakt alleen negatief uit. Reken het uit.SkyFlyer schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:13:
[...]
Het is geen lus, doordat de aders strak langs elkaar liggen heeft een (potentiële) lus geen oppervlakte, en kan er geen inductielus ontstaan. Daarnaast zitten de aders aan beide kanten gezamelijk vast op hetzelfde punt, waardoor er geen potentiaal verschil kan ontstaan. Wel moet je aan beide einden aangeven dat het 1 PE leiding is.
Natuurkundig is dit correct en ook toegestaan volgens de NEN1010 (mits gemarkeerd, zelfde materiaal, zelfde lengte en inderdaad strak langs elkaar) en je halveert de weerstand, met de gewenste Zs verlaging en vergroting van de massa.
Is 12mm2 verplicht? Nee, zeker niet, helpt het zonder nadelige gevolgen (mits je het juist aansluit), zeker wel.
Doordat de lus oppervlakte 0 is, kun je a.d.h.v. Faraday uitrekenen dat er geen inductie kan plaats vinden.
Doordat de PE geleiders exact dezelfde route volgen is er hier sprake van parallelle geleiders zoals beschreven in de NEN1010.
Impedantie tot je automaat is 0,5ohm. Pak 20 meter YMVK 6mm2 en bereken je Zi/Zs. En dan met 12mm2 aan PE koper.
Veel meer dan 10-20A zal het niet zijn, gok ik zo. Als jou dat de onvoorspelbaarheid van een aardlus waard is dan moet je dat vooral doen. Behalve inductie bestaat er ook capaciteit, eventuele EMC problemen etc.
Pak eens twee polfix beugels voor 25mm buis zodat je twee buizen naast elkaar hebt waar een 6mm2 in past en hoeveel ruimte er tussen de kabels zit over je hele trace. Je hebt gewoon een lus gemaakt in dat geval. Oppervlakte is zeker niet 0. Dat is onzin.
Ik laat het er bij verder, gaan we toch niet uitkomen.
Met power assist zal je goed moeten kijken hoe je het vermogen tussen acout1 en acout2 verdeeld. Als je 30A op acout1 zet dan zal dit fout gaan tijdens eiland modus. Je zal alles wat meer vermogen heeft als de capaciteit van de omvormer af moeten schakelen in eiland modus anders gaat alles naar de klote.
Home Assistant Y. , Victron MultiRS + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.