ditbenikecht schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 08:45:
Ik heb een 3x25A aansluiting. Dat is soms te krap waardoor een wasmachine, vaatwasser of oven niet aan kan, of het opladen van de auto moet even pauzeren. Met de powerassist functie hoop ik die bewuste keuze planning weg te nemen. Moet ik daarvoor nog current sensor kopen of kan dat met de energie meter?
Ik heb de multiplus vooral uitgelegd op de DC kant. De AC kant van 45kVA is inderdaad overkill. Als ik naar de rendementscurve kijk is dat niet erg, want juist bij een lage belasting is de multiplus het meest efficiënt.
Het geeft wel leuke mogelijkheden voor meerdere elektrische auto’s opladen, of een dc laadpaal, maar die kosten rond de 20k, wat het niet meer leuk maakt.
Handel ben ik nog niet direct van plan omdat ik nog een gunstig energiecontract heb van Engie met een teruglevertarief die altijd gelijk is aan het leveringstarief. Ze proberen mij wel weg te pesten met vastrecht kosten van 2 euro per dag. Gezien mijn hoge verbruik van 9000kWh en teruglevering van 11000kWh per jaar (totale opwek ongeveer 22000kWh) denk ik dat ik met mijn accu ook een redelijke business case heb om energiebelasting van 16 cent te vermijden.
Ik denk dat wij in een vergelijkbare situatie zitten. Ik zit in mijn laatste jaar van een 5 jarig contract met een draaischijfmeter. Opwek ongeveer 18 mwh gebruik nu dit jaar net WP waarschijnlijk 15 mwh.
Ik tel auto opladen hierbuiten.
Ik heb 3x multi-rs solar gekocht omdat ik btw voordeel privé heb voor PV, en ik wilde nog wat extra pv aansluiten. Bovendien is de consensus dat de multi-rs wat stiller lijkt onder load, en bij mij hangen ze in de kelderkast.
De 6kva (bij mij) of 15kva (bij jou) waarde is de conversie capaciteit van/naar ac/dc. Doorvoer vanuit ac-in naar ac-uit wordt hier niet geteld. Technisch zit ac-in in grid connected mode doorgeschakeld aan ac-out.
In jouw geval heb je met 3x15kva + 3x25A net aansluiting iets van 3x21kva=~ 60kw capaciteit beschikbaar op ac. Hiervan zou dan de 3x15kva via 50v dc geleverd moeten worden.
Als je richting een dc autolader gaat is 45kva net een beetje weinig, dan kan je beter richting 120kva gaan om daar goed gebruik van te kunnen maken. (Ik heb er ook naar gekeken en vond het ook niet de investering waard)
Als je langer off grid wil gaan is een dieselgenerator misschien een idee. 500L diesel kan je tientallen jaren bewaren en geeft 10kwh/ liter, na rendement verlies nog 4-5kwh…dan kan je met een paar uur per dag makkelijk je accu’s bijladen in de winter.
Ik heb een lynx distributor, power in, en smart bms 1000. De laatste vooral om geen geknalde zekering te hebben bij koud opstarten. (Niet dat dat ooit gebeurt, maar zal je net zien dat ik in een nood situatie koud moet opstarten en dat de initiële laadstroom van de condensatoren de accu zekeringen laten klappen)
Er zijn een heleboel redenen om dingen anders te doen. Hopelijk kunnen we allemaal iets leren van elkaars beweegredenen en aanpak.
Wat vragen:
Als ik het goed begrijp wil je (1) 3 dagen selfsupporting kunnen zijn. (2) minder belasting betalen door pv opbrengst ‘s nachts te kunnen gebruiken. (3) piek capaciteit aankunnen door op die momenten uit de accu bij te springen.
Welke capaciteit pv heb je nu werkelijk in de piekmomenten en hoeveel daarvan wil je naar accu’s laten lopen?
Hoe lang duren de piek momenten en komen die meer in de zomer/winter/overdag/nacht voor?
Hoe hoog zijn die piek momenten en wil je die ook in een noodsituatie kunnen afvangen?
Ter voorbeeld: ik kan mijn hele gebruik prima aan met 18kva, maar ik wil eigenlijk nog 4x mb56 om de auto op eigen pv te kunnen laden, en met een 80kwh accu in de auto heb je dan toch maar 11kw nodig die het 7 uur volhoudt zonder het net aan te spreken.