• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:34
Oilman schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 08:41:
[...]

Misschien de definitie van noodstroom nog eens opzoeken? Dat is namelijk niet dat je per se met alles door kunt gaan of er niets aan de hand is. In bijvoorbeeld een ziekenhuis zit normaliter enkel de essentiële zaken achter de noodstroom, geen poli kunnen draaien is gewoon een verdedigbare keuze om de installatie niet onnodig duur en complex te maken.

Verder snap ik je afwegingen niet, je geeft een aardige zak geld uit aan hardware om vervolgens op wat details te willen besparen.
Het enige wat ik makkelijk kan afkoppelen is het auto opladen. Dat kan hopelijk ook op een oplader in de buurt. Maar dat wordt wel een stukje rijden als het lokale onderstation / hoogspanningsstation gebombardeerd is.
Alle andere verbruikers blijven erg wenselijk. Warmte van de warmtepomp is erg fijn.

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:48
Vraagje voor m'n gemoedsrust, heb sinds kort een Victron 8kVA gekoppeld met de NKON 32 kWh batterij met MB31 cellen. Hier zit een Seplos V3 BMS in met een JK 2A active balancer.
Nu heb ik die van de week in gebruik genomen en volledig 'vol' geladen met maximale spanning van 55.2V. De inbalance tussen de cellen is tijdens het laden 0-0,01V, dus perfect. Zodra alleen de celspanning 3.4V wordt loopt de inbalance op naar 0.09V. In het BMS is de 3.4V ook de spanning dat de actieve balancer geactiveerd wordt. Heb hem 8 uur laten balanceren, alleen de inbalance nam niet af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSKSKjkHvhWgNfmjvQWAKGfeLUw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nOir47g7FVEuxTpYm3wFQH3Y.png?f=user_large

Na 8 uur maar opgegeven en de batterij weer ontladen. Vandaag opnieuw geprobeerd, staat nu ook al weer 3 uur op 55,1 V te balanceren zonder dat het verschil kleiner wordt.
Is dit normaal dat het zolang duurt? Heb bij een vriend vorige maand exact hetzelfde systeem neergezet, daar zie ik dit gedrag helemaal niet terug

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:49
ditbenikecht schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 08:45:
Ik heb een 3x25A aansluiting. Dat is soms te krap waardoor een wasmachine, vaatwasser of oven niet aan kan, of het opladen van de auto moet even pauzeren. Met de powerassist functie hoop ik die bewuste keuze planning weg te nemen. Moet ik daarvoor nog current sensor kopen of kan dat met de energie meter?
Ik heb de multiplus vooral uitgelegd op de DC kant. De AC kant van 45kVA is inderdaad overkill. Als ik naar de rendementscurve kijk is dat niet erg, want juist bij een lage belasting is de multiplus het meest efficiënt.
Het geeft wel leuke mogelijkheden voor meerdere elektrische auto’s opladen, of een dc laadpaal, maar die kosten rond de 20k, wat het niet meer leuk maakt.
Handel ben ik nog niet direct van plan omdat ik nog een gunstig energiecontract heb van Engie met een teruglevertarief die altijd gelijk is aan het leveringstarief. Ze proberen mij wel weg te pesten met vastrecht kosten van 2 euro per dag. Gezien mijn hoge verbruik van 9000kWh en teruglevering van 11000kWh per jaar (totale opwek ongeveer 22000kWh) denk ik dat ik met mijn accu ook een redelijke business case heb om energiebelasting van 16 cent te vermijden.
Ik denk dat wij in een vergelijkbare situatie zitten. Ik zit in mijn laatste jaar van een 5 jarig contract met een draaischijfmeter. Opwek ongeveer 18 mwh gebruik nu dit jaar net WP waarschijnlijk 15 mwh.
Ik tel auto opladen hierbuiten.
Ik heb 3x multi-rs solar gekocht omdat ik btw voordeel privé heb voor PV, en ik wilde nog wat extra pv aansluiten. Bovendien is de consensus dat de multi-rs wat stiller lijkt onder load, en bij mij hangen ze in de kelderkast.
De 6kva (bij mij) of 15kva (bij jou) waarde is de conversie capaciteit van/naar ac/dc. Doorvoer vanuit ac-in naar ac-uit wordt hier niet geteld. Technisch zit ac-in in grid connected mode doorgeschakeld aan ac-out.
In jouw geval heb je met 3x15kva + 3x25A net aansluiting iets van 3x21kva=~ 60kw capaciteit beschikbaar op ac. Hiervan zou dan de 3x15kva via 50v dc geleverd moeten worden.
Als je richting een dc autolader gaat is 45kva net een beetje weinig, dan kan je beter richting 120kva gaan om daar goed gebruik van te kunnen maken. (Ik heb er ook naar gekeken en vond het ook niet de investering waard)
Als je langer off grid wil gaan is een dieselgenerator misschien een idee. 500L diesel kan je tientallen jaren bewaren en geeft 10kwh/ liter, na rendement verlies nog 4-5kwh…dan kan je met een paar uur per dag makkelijk je accu’s bijladen in de winter.
Ik heb een lynx distributor, power in, en smart bms 1000. De laatste vooral om geen geknalde zekering te hebben bij koud opstarten. (Niet dat dat ooit gebeurt, maar zal je net zien dat ik in een nood situatie koud moet opstarten en dat de initiële laadstroom van de condensatoren de accu zekeringen laten klappen)
Er zijn een heleboel redenen om dingen anders te doen. Hopelijk kunnen we allemaal iets leren van elkaars beweegredenen en aanpak.
Wat vragen:
Als ik het goed begrijp wil je (1) 3 dagen selfsupporting kunnen zijn. (2) minder belasting betalen door pv opbrengst ‘s nachts te kunnen gebruiken. (3) piek capaciteit aankunnen door op die momenten uit de accu bij te springen.

Welke capaciteit pv heb je nu werkelijk in de piekmomenten en hoeveel daarvan wil je naar accu’s laten lopen?
Hoe lang duren de piek momenten en komen die meer in de zomer/winter/overdag/nacht voor?
Hoe hoog zijn die piek momenten en wil je die ook in een noodsituatie kunnen afvangen?

Ter voorbeeld: ik kan mijn hele gebruik prima aan met 18kva, maar ik wil eigenlijk nog 4x mb56 om de auto op eigen pv te kunnen laden, en met een 80kwh accu in de auto heb je dan toch maar 11kw nodig die het 7 uur volhoudt zonder het net aan te spreken.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:15
ditbenikecht schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 08:55:
[...]

Het enige wat ik makkelijk kan afkoppelen is het auto opladen. Dat kan hopelijk ook op een oplader in de buurt. Maar dat wordt wel een stukje rijden als het lokale onderstation / hoogspanningsstation gebombardeerd is.
Alle andere verbruikers blijven erg wenselijk. Warmte van de warmtepomp is erg fijn.
Het tweede wat ik zou doen is thermostaat naar beneden zetten zodat de WP stopt met draaien. Het huis koelt toch langzaam af i.v.m. de vloerverwarming. Als de stront aan de knikker is dan zegt er niemand dat het na 72 uur is opgelost, zie nu bijv in Berlijn. Dus om gewoon door te gaan met leven alsof er niets aan de hand is op noodstroom, om dan na 72 uur tot de conclusie te komen dat de accu leeg is, lijkt mij niet het meest wenselijke scenario.

Vanwaar de 15 kW omvormers? Wat voor huisaansluiting heb je? Dat zal geen 3x25A zijn neem ik aan?

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@lampy25
Dat de cellen gelijk oplopen tot ze in de buurt van "vol" komen is normaal. Daarom kun je ook alleen correct balanceren bij (nagenoeg) volle cellen. Ik neem aan dat het bms de laadspanning op 55.2 houdt tijdens het balanceren? Als er na 8 uur balanceren nog geen verbetering is, dan vraag ik me af of de balancer wel werkt?

• Beer070
lampy25 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:41:
Vraagje voor m'n gemoedsrust, heb sinds kort een Victron 8kVA gekoppeld met de NKON 32 kWh batterij met MB31 cellen. Hier zit een Seplos V3 BMS in met een JK 2A active balancer.
Nu heb ik die van de week in gebruik genomen en volledig 'vol' geladen met maximale spanning van 55.2V. De inbalance tussen de cellen is tijdens het laden 0-0,01V, dus perfect. Zodra alleen de celspanning 3.4V wordt loopt de inbalance op naar 0.09V. In het BMS is de 3.4V ook de spanning dat de actieve balancer geactiveerd wordt. Heb hem 8 uur laten balanceren, alleen de inbalance nam niet af.

[Afbeelding]

Na 8 uur maar opgegeven en de batterij weer ontladen. Vandaag opnieuw geprobeerd, staat nu ook al weer 3 uur op 55,1 V te balanceren zonder dat het verschil kleiner wordt.
Is dit normaal dat het zolang duurt? Heb bij een vriend vorige maand exact hetzelfde systeem neergezet, daar zie ik dit gedrag helemaal niet terug
Was er hier niet eerder iets gezegd over die NKON 32 cel oplossing en BMS? Balanceert ie over 16 of 32 cellen?
Anders wordt er per 2 cellen gebalanceerd en krijg je altijd meer verschil toch?

• lampy25
Hermarcel schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:50:
@lampy25
Dat de cellen gelijk oplopen tot ze in de buurt van "vol" komen is normaal. Daarom kun je ook alleen correct balanceren bij (nagenoeg) volle cellen. Ik neem aan dat het bms de laadspanning op 55.2 houdt tijdens het balanceren? Als er na 8 uur balanceren nog geen verbetering is, dan vraag ik me af of de balancer wel werkt?
De software geeft iig wel aan dat hij iets doet, maar is behalve wachten er een mogelijkheid om te controleren of de balancer iets doet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gl0Il9LFIZaldhA-QasTNuc2WmQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XkvOVXhKh1ua1fifAFoAGcrl.png?f=fotoalbum_large
Beer070 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:52:
[...]

Was er hier niet eerder iets gezegd over die NKON 32 cel oplossing en BMS? Balanceert ie over 16 of 32 cellen?
Anders wordt er per 2 cellen gebalanceerd en krijg je altijd meer verschil toch?
Denk dat hij balanceert per 2 cellen idd aangezien ze parallel staan. Misschien duurt het daarom wel gewoon langer als er wel inbalance is

[ Voor 20% gewijzigd door lampy25 op 10-01-2026 09:56 ]

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@lampy25
Stroomtang op de balance-leads? 8 uur om 90mV weg te werken zou toch voldoende moeten zijn. Ik heb geen ervaring met parallel geschakelde cellen, maar het lijkt me dat die onderling vanzelf balanceren.
Wat voor balancer is het?

[ Voor 70% gewijzigd door Hermarcel op 10-01-2026 10:03 ]

• Beer070
lampy25 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:55:
[...]

De software geeft iig wel aan dat hij iets doet, maar is behalve wachten er een mogelijkheid om te controleren of de balancer iets doet?
[Afbeelding]

[...]

Denk dat hij balanceert per 2 cellen idd aangezien ze parallel staan. Misschien duurt het daarom wel gewoon langer als er wel inbalance is
Dan meet ie de imbalance ook per 2 cellen en als een van de twee een beetje minder is kan dat niet geheel gecorrigeerd worden. Dat wordt dan gedeeltelijk opgevangen door de andere cel, waardoor het balanceren volgens mij minder effect heeft.
Je zou kunnen overwegen om de cellen op te splitsen en door 2 JK BMS’n te laten balanceren. Kost buiten een stapel werk alleen een extra BMS van misschien 180 euro?

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:44
lampy25 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:41:

[Afbeelding]

Heb je alle voltages van de accus gecontroleerd en gecalibreerd?

Home Assistant Y. , Victron MultiRS + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:35
Ik heb een 3x25A aansluiting. Dat is soms te krap waardoor een wasmachine, vaatwasser of oven niet aan kan, of het opladen van de auto moet even pauzeren. Met de powerassist functie hoop ik die bewuste keuze planning weg te nemen. Moet ik daarvoor nog current sensor kopen of kan dat met de energie meter?
Ik heb de multiplus vooral uitgelegd op de DC kant. De AC kant van 45kVA is inderdaad overkill. Als ik naar de rendementscurve kijk is dat niet erg, want juist bij een lage belasting is de multiplus het meest efficiënt.
Het geeft wel leuke mogelijkheden voor meerdere elektrische auto’s opladen, of een dc laadpaal, maar die kosten rond de 20k, wat het niet meer leuk maakt.
Handel ben ik nog niet direct van plan omdat ik nog een gunstig energiecontract heb van Engie met een teruglevertarief die altijd gelijk is aan het leveringstarief. Ze proberen mij wel weg te pesten met vastrecht kosten van 2 euro per dag. Gezien mijn hoge verbruik van 9000kWh en teruglevering van 11000kWh per jaar (totale opwek ongeveer 22000kWh) denk ik dat ik met mijn accu ook een redelijke business case heb om energiebelasting van 16 cent te vermijden.
Is het niet een stuk goedkoper om je laadpaal door een variant met loadbalancing te vervangen (kost een paar honderd euro)? En daarna kijken wat het systeem moet kunnen? (Ga dan wel voor een victron laadpaal want dat integreert beter met je accu.)

• ditbenikecht
Beer070 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:43:
[...]

Ik denk dat wij in een vergelijkbare situatie zitten. Ik zit in mijn laatste jaar van een 5 jarig contract met een draaischijfmeter. Opwek ongeveer 18 mwh gebruik nu dit jaar net WP waarschijnlijk 15 mwh.
Ik tel auto opladen hierbuiten.
Ik heb 3x multi-rs solar gekocht omdat ik btw voordeel privé heb voor PV, en ik wilde nog wat extra pv aansluiten. Bovendien is de consensus dat de multi-rs wat stiller lijkt onder load, en bij mij hangen ze in de kelderkast.
De 6kva (bij mij) of 15kva (bij jou) waarde is de conversie capaciteit van/naar ac/dc. Doorvoer vanuit ac-in naar ac-uit wordt hier niet geteld. Technisch zit ac-in in grid connected mode doorgeschakeld aan ac-out.
In jouw geval heb je met 3x15kva + 3x25A net aansluiting iets van 3x21kva=~ 60kw capaciteit beschikbaar op ac. Hiervan zou dan de 3x15kva via 50v dc geleverd moeten worden.
Als je richting een dc autolader gaat is 45kva net een beetje weinig, dan kan je beter richting 120kva gaan om daar goed gebruik van te kunnen maken. (Ik heb er ook naar gekeken en vond het ook niet de investering waard)
Als je langer off grid wil gaan is een dieselgenerator misschien een idee. 500L diesel kan je tientallen jaren bewaren en geeft 10kwh/ liter, na rendement verlies nog 4-5kwh…dan kan je met een paar uur per dag makkelijk je accu’s bijladen in de winter.
Ik heb een lynx distributor, power in, en smart bms 1000. De laatste vooral om geen geknalde zekering te hebben bij koud opstarten. (Niet dat dat ooit gebeurt, maar zal je net zien dat ik in een nood situatie koud moet opstarten en dat de initiële laadstroom van de condensatoren de accu zekeringen laten klappen)
Er zijn een heleboel redenen om dingen anders te doen. Hopelijk kunnen we allemaal iets leren van elkaars beweegredenen en aanpak.
Wat vragen:
Als ik het goed begrijp wil je (1) 3 dagen selfsupporting kunnen zijn. (2) minder belasting betalen door pv opbrengst ‘s nachts te kunnen gebruiken. (3) piek capaciteit aankunnen door op die momenten uit de accu bij te springen.

Welke capaciteit pv heb je nu werkelijk in de piekmomenten en hoeveel daarvan wil je naar accu’s laten lopen?
Hoe lang duren de piek momenten en komen die meer in de zomer/winter/overdag/nacht voor?
Hoe hoog zijn die piek momenten en wil je die ook in een noodsituatie kunnen afvangen?

Ter voorbeeld: ik kan mijn hele gebruik prima aan met 18kva, maar ik wil eigenlijk nog 4x mb56 om de auto op eigen pv te kunnen laden, en met een 80kwh accu in de auto heb je dan toch maar 11kw nodig die het 7 uur volhoudt zonder het net aan te spreken.
Ik heb 9000wp op 3 fase en 4500wp op 1 fase en nog eens 400wp op 1 fase. Gelijktijdig maximaal ongeveer 20A op 1 fase. Als ik uitga van 25A dan kom ik op 5750W en als dat naar 50V moet worden geconverteerd kom je op een laadstroom van 115A. Die laadstroom is een probleem als je een meer gangbaar model hebt van 5k of 6k5, maar de 15k wordt hier niet warm van. Dus door mijn afwijkende keuze heb ik hier geen last en hoef er geen rekening mee te houden.

• ditbenikecht
Oilman schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:47:
[...]

Het tweede wat ik zou doen is thermostaat naar beneden zetten zodat de WP stopt met draaien. Het huis koelt toch langzaam af i.v.m. de vloerverwarming. Als de stront aan de knikker is dan zegt er niemand dat het na 72 uur is opgelost, zie nu bijv in Berlijn. Dus om gewoon door te gaan met leven alsof er niets aan de hand is op noodstroom, om dan na 72 uur tot de conclusie te komen dat de accu leeg is, lijkt mij niet het meest wenselijke scenario.

Vanwaar de 15 kW omvormers? Wat voor huisaansluiting heb je? Dat zal geen 3x25A zijn neem ik aan?
Het nadeel van mijn monoblock is dat hij continue moet rondpompen anders bevriest het water. En als de watertemperatuur afkoelt tot onder de 15 graden gaat hij ook niet meer aan. Thermostaat verlagen moet dus heel geleidelijk met halve graden.

Zoals eerder gezegd heb ik de 15kVA uitgezocht op basis van de DC laadstromen.

• ditbenikecht
pvg schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:04:
[...]

Is het niet een stuk goedkoper om je laadpaal door een variant met loadbalancing te vervangen (kost een paar honderd euro)? En daarna kijken wat het systeem moet kunnen? (Ga dan wel voor een victron laadpaal want dat integreert beter met je accu.)
Loadbalancing is niet de beperkende factor. Elke victron met power assist is dan al voldoende. Mijn pv vereist als eerste 115A laadstroom daarna is mijn accu beter in balans met 200A laadstroom. Het zou mank zijn als ik 160kWh opslag heb en maar met 100A kan laden/ontladen.

• lampy25
Hermarcel schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:00:
@lampy25
Stroomtang op de balance-leads? 8 uur om 90mV weg te werken zou toch voldoende moeten zijn. Ik heb geen ervaring met parallel geschakelde cellen, maar het lijkt me dat die onderling vanzelf balanceren.
Wat voor balancer is het?
Er zit een JK 2A balancer in volgens de specs, heb de kist niet open gemaakt om te kijken of die er ook daadwerkelijk inzit.
Beer070 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:09:
[...]

Dan meet ie de imbalance ook per 2 cellen en als een van de twee een beetje minder is kan dat niet geheel gecorrigeerd worden. Dat wordt dan gedeeltelijk opgevangen door de andere cel, waardoor het balanceren volgens mij minder effect heeft.
Je zou kunnen overwegen om de cellen op te splitsen en door 2 JK BMS’n te laten balanceren. Kost buiten een stapel werk alleen een extra BMS van misschien 180 euro?
Maar alsnog zal je passief uiteindelijk de cellen wel laden tot de maximale spanning door de passieve balancer toch? Voor nu wil ik nog niet fysieke aanpassingen doen aan de accu, heb hem als een pakket gekocht incl. garantie.
blaaspijp schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:31:
[...]

Heb je alle voltages van de accus gecontroleerd en gecalibreerd?
Heb de accu als een complete kast gekocht, geassembleerd en wel. Ga ervan uit dat hij dan goed geleverd wordt.

Als de inbalance idd te groot is ga ik NKON maar eens contacteren met deze informatie. Kijken wat ze ervan zeggen

• blaaspijp
Kan je ook zien in welke cellen de onbalans zit? Bij JK-BMS kan je dit op het schermpje zien.

Home Assistant Y. , Victron MultiRS + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• lampy25
blaaspijp schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:49:
Kan je ook zien in welke cellen de onbalans zit? Bij JK-BMS kan je dit op het schermpje zien.
Zeker, ongeveer 50/50 verdeling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gl0Il9LFIZaldhA-QasTNuc2WmQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XkvOVXhKh1ua1fifAFoAGcrl.png?f=fotoalbum_large

• Beer070
ditbenikecht schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:12:
[...]

Ik heb 9000wp op 3 fase en 4500wp op 1 fase en nog eens 400wp op 1 fase. Gelijktijdig maximaal ongeveer 20A op 1 fase. Als ik uitga van 25A dan kom ik op 5750W en als dat naar 50V moet worden geconverteerd kom je op een laadstroom van 115A. Die laadstroom is een probleem als je een meer gangbaar model hebt van 5k of 6k5, maar de 15k wordt hier niet warm van. Dus door mijn afwijkende keuze heb ik hier geen last en hoef er geen rekening mee te houden.
Misschien heb ik het verkeerd begrepen of verkeerd uitgerekend, maar volgens mij is 25A op 240V = 6000W. als je een fase hebt van (9000/3 + 4500) =7.500 Wp dan kan een 8kw model dit gemakkelijk aan
De meeste Victron apparaten kunnen 20-30% extra capaciteit leveren voor een beperkte periode, alleen is de temperatuur stabiliteit dan niet meer gegarandeerd.
Ik waardeer een beetje oversizing, let wel op dat dit in het basis rendement wat punten gaat kosten. Met weinig belasting zullen de MP2-15kva units suboptimaal (lees belabberd) renderen.
Al jouw PV is nu AC gekoppeld, als het naar de accu’s gaat heb je met de benoemde MB56 accu’s genoeg capaciteit om eventueel grid verlies op te vangen. Moet je wel configureren dat ze niet maximaal geladen worden, anders kan je PV niet op tijd teruggeschakeld worden en zullen de MP2s uitslaan.
Ik zou denk ik voor een standaard oplossing geen met veel accu capaciteit. Met ongeveer 25A maximale belasting en af en toe een klein piekje door de auto-lader/wasmachine/boiler/warmtepomp kan je met een standaard peakshaving aanpak af.
Als je het privé koopt kan je misschien beter een deel van je PV op Victron solar zetten, die leveren direct 50V aan de accu en hebben je omvormers dan helemaal niet nodig. (Of een multi rs solar nemen)

• ditbenikecht
Ik koop het prive. Mijn bestaande pv overzetten op een Victron RS is een optie, maar daarvoor is mijn stringspanning net 1 a 2 panelen te hoog. Ombouwen van een string is zo goed als niet te doen op het dak. Daarnaast is het al snel 1500 euro voor een RS, dus dat verdien ik nooit terug.

• Beer070
ditbenikecht schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:29:
Ik koop het prive. Mijn bestaande pv overzetten op een Victron RS is een optie, maar daarvoor is mijn stringspanning net 1 a 2 panelen te hoog. Ombouwen van een string is zo goed als niet te doen op het dak. Daarnaast is het al snel 1500 euro voor een RS, dus dat verdien ik nooit terug.
Je had toch 3x 15kva besteld? Die zijn ongeveer 2150 euro per stuk. Dan zijn de multi RS met 1220 euro ex btw een stuk betaalbaarder.
Misschien heb ik het niet goed gelezen…

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:19

Fioravanti

Fioravantastisch!

Sinds vorig jaar maart heb ik een plug-in batterij draaien. Maar het is altijd blijven kriebelen om een keer een echte thuisbatterij vorm te geven.
Inmiddels heb ik zo'n beetje alles binnen. Het hart is een MP2GX/3000/48 en de NKON 16kWh. Ik houd het voorlopig op 1 fase, de boel komt in een losstaande fietsenschuur te staan, waar een 3x2.5mm2 heen ligt. Dus ook daarom niet teveel vermogen. En met het vermogen dat hieruit kan komen dek ik het overgrote deel af van t verbruik.

Ik wil de boel netjes monteren en heb daarom een 61x122 multiplex gekocht. Die plaats ik verticaal met daaronder de batterij En nu ben ik gaan tekenen. M.b.t. kabelmanagement, interferentie, overlap en ruis heb ik nog weinig kunnen vinden in dit topic. De foto's die ik zie geven mij het idee dat het niet bijzonder veel impact heeft.

De vraag is dus: in hoeverre moet ik rekening houden met het uit elkaar houden van de AC-IN / VE.CAN / Aarde / DC + en - (die kunnen samen).. Het gaat om kleine afstanden (alles binnen 2m) en ik begrijp van 4 verschillende AI-tools dat ze wel mogen kruisen. Daarnaast komt e.e.a. weer dicht bij elkaar bij de
MP2 en de NKON. Hoe doen jullie dit?

• ditbenikecht
@Beer070 Ik dacht dat je mijn ac omvormer wilde inruilen voor een dc omvormer. Maar je bedoelt de multiplus inruilen voor een RS. Dat is een idee waar ik nog niet over nagedacht heb. Kan de RS dan wel eigen grid creëren?

• Oilman
ditbenikecht schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:17:
[...]

Het nadeel van mijn monoblock is dat hij continue moet rondpompen anders bevriest het water. En als de watertemperatuur afkoelt tot onder de 15 graden gaat hij ook niet meer aan. Thermostaat verlagen moet dus heel geleidelijk met halve graden.

Zoals eerder gezegd heb ik de 15kVA uitgezocht op basis van de DC laadstromen.
Ik snap die logica totaal niet. Je begint toch bij het vermogen dat je nodig hebt en daarna bepaal je wat daarbij de DC-stromen zijn en dus hoeveel accu capaciteit je nodig hebt om de 'C' op een acceptabel niveau te houden?

Je draait nu je huis met 3x 25A, dat is 17 kW. Je wilt een installatie gaan bouwen die 3x 15 kW = 45 kW, dat is bijna 3x zoveel. Voor de PV is het totaal niet nodig, voor noodstroom ook niet en zoals al gezegd blijf je op de lange termijn betalen met een waardeloze RTE.

PS. Hier staat ook een monoblock, bij geen warmte vraag gaat die gewoon in een anti-freeze modus onder de 3 graden, door regelmatig de pomp even aan te zetten. Je moet het huis inderdaad niet te ver af laten koelen, maar waar de discussie mee begon is voor noodstroom rekenen met een verbruik zonder enige gedragsverandering. Als je weet dat de hoeveelheid warm water eindig is, bij gebrek aan stroom, dan ga je ook geen kwartier onder een gloeiend hete douche staan, toch?

• Beer070
ditbenikecht schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:58:
@Beer070 Ik dacht dat je mijn ac omvormer wilde inruilen voor een dc omvormer. Maar je bedoelt de multiplus inruilen voor een RS. Dat is een idee waar ik nog niet over nagedacht heb. Kan de RS dan wel eigen grid creëren?
Multi-RS Solar kan eigen 3 fase grid creëren, en in een 3 fase opstelling (waar je 3x multi-RS Solar voor nodig hebt) heeft iedere multi-RS 2 MPPTs om strings op aan te sluiten (dus 6 strings totaal). Deze zijn per stuk beperkt tot 450volt, dus met 60V panelen kan je hier veilig 6-7 panelen aan hangen. Als je hiermee accu’s laad, dan gaat het gelijk van 450DC naar 50V DC en heb je dus minder conversie verlies.
Ik heb hier maar 13 panelen op aangesloten vanwege schaduw/positie redenen, maar die presteren in bepaalde (minder totale zon) omstandigheden beter dan de panelen op mijn solaredge omvormer, waarschijnlijk omdat ze minder conversie verliezen hebben.
Als je veel (20kva+) vermogen nodig hebt dan zijn Multi-RS solar niet geschikt, je kan ze niet parallel configureren, dit kan met MP2 wel.
Als je maar op 1 fase wil aansluiten heeft het niet zo veel zin om 3xMB56 aan te sluiten. Dan kan je beter een enkele accu voor die ene fase doen, let wel dat er dan allerlei hele nare scenarios kunnen gebeuren als je een mix van 1 fase op off-grid en 2 andere fasen on-grid toepast. (Inclusief dik 500V spanning tussen die fasen omdat ze mogelijk niet in sync gebracht kunnen worden)

• Beer070
Oilman schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:27:
[...]

Ik snap die logica totaal niet. Je begint toch bij het vermogen dat je nodig hebt en daarna bepaal je wat daarbij de DC-stromen zijn en dus hoeveel accu capaciteit je nodig hebt om de 'C' op een acceptabel niveau te houden?

Je draait nu je huis met 3x 25A, dat is 17 kW. Je wilt een installatie gaan bouwen die 3x 15 kW = 45 kW, dat is bijna 3x zoveel. Voor de PV is het totaal niet nodig, voor noodstroom ook niet en zoals al gezegd blijf je op de lange termijn betalen met een waardeloze RTE.

PS. Hier staat ook een monoblock, bij geen warmte vraag gaat die gewoon in een anti-freeze modus onder de 3 graden, door regelmatig de pomp even aan te zetten. Je moet het huis inderdaad niet te ver af laten koelen, maar waar de discussie mee begon is voor noodstroom rekenen met een verbruik zonder enige gedragsverandering. Als je weet dat de hoeveelheid warm water eindig is, bij gebrek aan stroom, dan ga je ook geen kwartier onder een gloeiend hete douche staan, toch?
Ik zal de laatste zijn om mensen hun pleziertje van mooi speelgoed niet te gunnen. Als iemand 45kw wil aanschaffen omdat het gewoon gaaf is… wie ben ik. Mijn auto rijdt prima met 45kw, maar af en toe lijkt mij 500kw gewoon veel leuker, en daarin ben ik zeker niet de enige die dat voelt.
Het nut van 160kwh aan accu’s zien veel mensen ook niet, in mijn ogen hangt het van de prijs af, als het 2 euro per kWh zou kosten, en in het keukenkastje zou passen, zou jij het dan niet doen?
Ik ga de volgende set accu’s kopen als de totale prijs significant lager is dan 80 euro/kwh, en dan het liefst in volumes van 32 of 64kwh. Met een WP is mijn daggebruik trouwens wel significant gestegen in de winter.

• ditbenikecht
Oilman schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:27:
[...]

Wat nodig is aan vermogen is voor iedereen anders. Je kunt discussiëren over wat nodig is. Wat dat betreft is een plug in batterij voor de meeste mensen voldoende. Zolang de batterij van de mobiel maar opgeladen kan worden. Ik maak die keuze niet en kies voor een serieuze oplossing. Omdat ik hier in het Victron topic ben denk ik dat de meeste deelnemers daar bewust voor kiezen.
Of het dan een 6k5 of 8k of 10k of 15k is maakt toch niet uit? Ik heb wat betreft omvormer mijn keuze gemaakt. Alleen als het heel fout en ongepast is kan ik overwegen de boel te retourneren. Qua ontwerp heb ik nog wel andere vragen zoals gepost in mijn eerste post. Ik heb liever daar discussie en feedback over.

• Matsuda
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:50
ditbenikecht schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:58:
[...]

Wat nodig is aan vermogen is voor iedereen anders. Je kunt discussiëren over wat nodig is.
Licht dat 45 kVA vermogen dan voor de aardigheid eens toe, zodat we die discussie kunnen hebben ;) Oilman schrijft terecht dat je nu op een 3x25A / 3x ~6 kW aansluiting draait. Wat maakt dan dat je zo'n 3x 15 kVA wilt hangen? Verwacht je een sauna+jacuzzi+zonnebank tegelijk te draaien naast je huidige verbruik of speelt er wat anders?
Het doel is niet om je af te zeiken maar bewust te maken van een vrij belangrijk punt in je set-up. Als je straks 10-20% of zelfs nog minder efficient draait betekent dat heel wat verloren kWh's.

Verder, mbt je originele post:
4) Ja, beveiligt de kabel. zie MP2 handleiding.
5) Heb dit zelf (net als vele anderen) niet gedaan. Volgens Wiring Unlimited is het formeel wel aanbevolen, en wel met een kabel die "dezelfde foutstroom aankan als de DC zekering". Ik zie de functie eerlijkgezegd niet.
6) Je hebt straks een enorm zware installatie; beknibbel alsjebliefd niet op die busbars. Er zijn online veel kant en klare alternatieven te krijgen voor de Distributor / Power in, maar met gelijkwaardige capaciteit zijn die niet noemenswaardig goedkoper. Maargoed, als je het echt wilt doorzetten dan kijk hier eens naar.
7) Nee, daarvoor dient de DC breaker van het accupakket zelf al.
8 ) Je kunt met je Shelly wellicht een hoop zelf programmeren via NodeRed, maar de Victron EM maakt alles geweldig makkelijk met zeer snelle reactietijden.
9) Ja, voor MP2 wel. Multi RS heeft dit niet nodig. Je mag mijne overnemen als je wilt.
10) Ja, maar voor jouw set-up is dat denk ik een duurdere totaal-oplossing dan de Cerbo. Victron verkoopt o.a. USB naar CAN interfaces die je kunt gebruiken.

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
De 15k heeft een standby verbruik van 55 watt, x3 =165 watt = ongeveer 4kWh per dag. Dat is ongeveer 1500kWh per jaar.

• ditbenikecht
@DanTm Nul laadvermogen in Zoek modus is 6W. Dat is wel acceptabel. AES en nul laadvermogen hebben bij elk model een hogere standby belasting. Is er een een reden waarom ik de multiplus niet in Zoek modus kan gebruiken? De nieuwe aluminium modellen van 4k5 en 6k5 hebben hogere standby lasten.

• blaaspijp
Wat zijn dezer dagen de minimum cel temperaturen van de accus.
Zelfs na extra isolatie zakken die behoorlijk. En voor behoud van de cel wil ik niet onder de 5graden komen.

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
ditbenikecht schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:57:
@DanTm Nul laadvermogen in Zoek modus is 6W. Dat is wel acceptabel. AES en nul laadvermogen hebben bij elk model een hogere standby belasting. Is er een een reden waarom ik de multiplus niet in Zoek modus kan gebruiken? De nieuwe aluminium modellen van 4k5 en 6k5 hebben hogere standby lasten.
Die 6 watt in zoek modus is alleen als hij daadwerkelijk niets doet. Zodra er iets geladen of ontladen moet worden heb je die basis last erbij. Ga je niet traden maar zelf consumptie doen zal hij meestal aan staan.
Dat die 4k5 een hoge standby had was mij ook al op gevallen.

Volgens mij is de search mode overigens ook alleen voor off grid gebruik, but correct me if I am wrong.

[ Voor 7% gewijzigd door DanTm op 10-01-2026 16:16 ]

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:19

Fioravanti

Fioravantastisch!

Matsuda schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:49:
[...]

7) Nee, daarvoor dient de DC breaker van het accupakket zelf al.
Ik breek zomaar even in, want dit vind ik interessant. De oorspronkelijke vraag was:
7. Gebruiken jullie een Victron accuschakelaar? Die kan maar 275A doorlaten, zijn er zwaardere alternatieven of simpelweg weglaten?
Die heb ik er namelijk wel bij genomen, in mijn winkelmandje bij NKON. Maar er zit idd een DC breaker aan de zijkant.. Dat is dubbelop.
Voor mijn case ('kabelmanagement') is dat prettig, want dat scheelt weer in DC kabel en een schakelaar . Dan hoef ik alleen maar de megafuse tussen accu en MP2 te plaatsen.

Begrijp ik het zo goed?

Edit: ik voeg een foto toe, van wat ik in deze post DC breaker noem, mocht het dit niet zijn, hoor ik het uiteraard graag.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Es-jweXFI9iltSaUElYDmUv6qg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6m2vRolh8B7xqEEY9KiHBmsk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Fioravanti op 10-01-2026 16:52 ]

• ditbenikecht
@Fioravanti Inbreken is prima, want dat brengt ons terug naar mijn vragen.
Ik denk dat accuschakelaar niet nodig is, omdat je met de MCB /vermogensschakelaar de batterij onder belasting uit kan zetten. Daarna zijn montagehandelingen aan de kabels mogelijk, omdat het stroomloos is en een veilige werkspanning van 50V. Nog veiliger is alles uitzetten uiteraard. Een accuschakelaar heeft dan geen tot nauwelijks meerwaarde. Alleen de kabel tussen de accu en de accuschakelaar is dan ook spanningsvrij waardoor het minder kan rondslingeren / kans op kortsluiting met een busbar?
Ik zie op je foto een 250A MCB.

• Beer070
Fioravanti schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:17:
[...]

Ik breek zomaar even in, want dit vind ik interessant. De oorspronkelijke vraag was:

[...]

Die heb ik er namelijk wel bij genomen, in mijn winkelmandje bij NKON. Maar er zit idd een DC breaker aan de zijkant.. Dat is dubbelop.
Voor mijn case ('kabelmanagement') is dat prettig, want dat scheelt weer in DC kabel en een schakelaar . Dan hoef ik alleen maar de megafuse tussen accu en MP2 te plaatsen.

Begrijp ik het zo goed?

Edit: ik voeg een foto toe, van wat ik in deze post DC breaker noem, mocht het dit niet zijn, hoor ik het uiteraard graag.[Afbeelding]
Goed punt.
In de eerste plaats ben ik geen fan van DC breakers, als de omvormers geen stroom vragen (uit gezet zijn) dan heb je daarvoor niet nog een separate schakelaar nodig. Mocht je de bedrading stroom vrij willen maken kan dit met de schakelaar op de accu en zonder last is dat een oversized ding.
Op het moment dat je je omvormer niet uit kan zetten (omdat ie in de brand staat bijvoorbeeld) dan ben je waarschijnlijk sneller bij de schakelaars op je accu dan op je bedrading. Deze zullen stuk voor stuk alleen de eigen accu afschakelen en dus ieder onder last minder vermogen schakelen. Is over het algemeen een veiliger aanpak.
Uiteindelijk zijn de accu’s maar 50 volt, en als er genoeg weerstand tussen zit zal er niet veel stroom worden afgegeven. Pas op het moment dat er significant lage weerstand ontstaat zal er echt kracht geleverd worden en zullen 2.5mm2 draadjes smelten als sneeuw voor de zon. (Waarmee dat soort kortsluiting evenredig kortstondig is)

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:13
Victron maakt ook zelf accu’s. En als ik zo zie hebben die geen DC-breaker.

• Matsuda
pegagus schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:30:
Victron maakt ook zelf accu’s. En als ik zo zie hebben die geen DC-breaker.
Geen breaker, zekering, BMS... en alsnog 4x de prijs van andere pakketten. Lekker links laten liggen.

• pvg
ditbenikecht schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:35:
[...]

Loadbalancing is niet de beperkende factor. Elke victron met power assist is dan al voldoende. Mijn pv vereist als eerste 115A laadstroom daarna is mijn accu beter in balans met 200A laadstroom. Het zou mank zijn als ik 160kWh opslag heb en maar met 100A kan laden/ontladen.
Ah, okay, dat is je redenatie. Begrijp ik goed dat je de accucapaciteit op je totale pv vermogen wil afstemmen? Dat hoeft niet natuurlijk: je kunt ook een deel aan de ac in kant van de multiplussen hangen, dan hoef je alleen rekening te houden met het deel aan ac out.

Hier orde grootte dezelfde hoeveelheid pv (16kWp, 14MWh/jaar opwek en verbruik), maar wij hebben een extra accu op wielen (2e ev 😜) en kunnen daardoor met 32kWh en 1 MP5000 (en loadbalancing op laadpaal) uit de voeten.

• blaaspijp
Matsuda schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:39:
[...]

Geen breaker, zekering, BMS... en alsnog 4x de prijs van andere pakketten. Lekker links laten liggen.
De Lynx BMS heeft een ingebouwde automatische DC Breaker

• Matsuda
Dat is een apart onderdeel met een 500 tot 1000 euro meerprijs afhankelijk van het type. Dan heb je alsnog geen fysieke knop om de DC breaker te bedienen in geval van calamiteiten, dat is weer een extra component.

Al met al moet je die batterijen wel erg graag willen.

• ditbenikecht
@pvg Laad jij je auto dan op aan 1fase? Anders zou je toch ook 3x een mp2 nodig hebben? Een 3x70A laadstroom past dan weer wel bij een 32kWh batterij.

• BlueFlame
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:12
Ik heb momenteel een sessy maar wil graag iets dat serieus 3f noodstroom kan leveren.
Dit hele topic doorgenomen en al een aardig beeld van een mogelijke set-up. Maar iemand stipte het onderwerp aardlus aan, en dat houd me bezig bij het ontwerp.
In mijn situatie komt het victron systeem in een schuur in de achtertuin te staan. (Verwarmd)
De kabel afstand wordt ongeveer 35-40 meter.
Om een aardlus te voorkomen, maar wel te beschermen bij het per ongeluk doorsteken van de kabels (al wordt dat best een uitdaging op +- 60cm diepte) én het laten werken van de aardlek automaten in de meterkast, geeft best een uitdaging.
Hoe hebben jullie de aarde gelegd en waar onderbreken jullie de kring?

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:03
In mijn geval is de afstand tussen de meterkast en de garage veel minder dan in jouw situatie, maar in mijn ontwerp (wat nu op papier i.i.g. is goedgekeurd), heb ik een 2de HAR bij de victron installatie, die met 2x 6mm2 direct verbonden is met de HAR in de meterkast. Op die HAR zit de aardpen. Er is dus geen aardlus in de aarding zelf van mijn installatie.

• blaaspijp
Zowel de AC-IN als AC-OUT worden in de meterkast aangesloten op een aarding.
Je moet dan bij de Victron beide aarddraden niet aan elkaar verbinden.
Ik heb de aarddraad van een van de kabels afgeknipt en alles verder ingericht op de andere aarddraad

• BlueFlame
SkyFlyer schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:45:
In mijn geval is de afstand tussen de meterkast en de garage veel minder dan in jouw situatie, maar in mijn ontwerp (wat nu op papier i.i.g. is goedgekeurd), heb ik een 2de HAR bij de victron installatie, die met 2x 6mm2 direct verbonden is met de HAR in de meterkast. Op die HAR zit de aardpen. Er is dus geen aardlus in de aarding zelf van mijn installatie.
Als ik het goed begrijp heb je de aarde van beide kabels aan de HAR (Hoofd Aard Rail?) in je onderverdeler gekoppeld? Zorgt dat juist niet voor een potentiële aardlus? Of heb je een aparte 2x6mm² naar je schuur gelegd en gebruik je de aarde draden/mantels in de kabels zelf niet? (Of snap ik de term aardlus niet goed?)

• BlueFlame
blaaspijp schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:49:
Zowel de AC-IN als AC-OUT worden in de meterkast aangesloten op een aarding.
Je moet dan bij de Victron beide aarddraden niet aan elkaar verbinden.
Ik heb de aarddraad van een van de kabels afgeknipt en alles verder ingericht op de andere aarddraad
Ok. Ik neem aan dat je de aarddraad van de voedende kabel bij de onderverdeelkast in de schuur hebt afgeknipt toch? (Dat was ook mijn plan).

• blaaspijp
Dat moet ik uitzoeken, uiteindelijk maakt het denk niet heelveel uit want alles is geaard alleen niet in een voorgelegde lus.

• Oilman
ditbenikecht schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:06:
@pvg Laad jij je auto dan op aan 1fase? Anders zou je toch ook 3x een mp2 nodig hebben? Een 3x70A laadstroom past dan weer wel bij een 32kWh batterij.
De digitale meter saldeert intern over de 3 fase. Dus als hij zorgt dat de installatie niet meer dan 17 kW uit het net trekt, dan kan je op 1 fase bijv PV opbrengsten terug op het net zetten op een gunstig moment. Dat kan zijn om je eigen verbruik te dempen of met uitgestelde teruglevering wanneer het meer opbrengt.

• SkyFlyer
BlueFlame schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:51:
[...]

Als ik het goed begrijp heb je de aarde van beide kabels aan de HAR (Hoofd Aard Rail?) in je onderverdeler gekoppeld? Zorgt dat juist niet voor een potentiële aardlus? Of heb je een aparte 2x6mm² naar je schuur gelegd en gebruik je de aarde draden/mantels in de kabels zelf niet? (Of snap ik de term aardlus niet goed?)
Net iets anders, de 2 kabels naar de garage liggen in een mantelbuis onder het huis door, naast elkaar. In theorie een kleine aardlus met elkaar, maar omdat ze op elkaar liggen is het practisch 1 kabel. Ze verbinden 2 Hoofd Aarde Rails direct met elkaar, die zich buiten de installatie kast bevinden. De installatie kasten hebben beide hun eigen verbinding op de HAR.

Het is dus aardpen naar HAR meterkast en vanaf daar een ster verbinding naar alle aansluitingen, waaronder de installatie kast.

De HAR in de meterkast is via de 2x 6mm2 "verlengd" naar een 2de HAR naast de victrons. De installatie kast aldaar, heeft zijn eigen verbinding naar de 2de HAR.

Op systeem niveau heb ik dus 1 HAR punt, maar de daadwerkelijke bus, bestaat uit 2 busbars, met daartussen 12mm2 effectief (2x 6mm2) verlenging.

Alle aarde aansluitingen in de woning hebben een ster verbinding met deze "mega" HAR.

De aardrail in de installatie kast is 1 van de ster verbindingen naar de HAR. In het deel van de hierbij beschreven installatiez hebben dus beide installatiekasten hun eigen interne aardrail apart verbonden maar de HAR. Er vormt daardoor geen lust maar blijft de ster topologie intact.

(Althans, op het net goedgekeurde AC ontwerp)

[ Voor 9% gewijzigd door SkyFlyer op 10-01-2026 23:27 ]

• ditbenikecht
Oilman schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 23:14:
[...]

De digitale meter saldeert intern over de 3 fase. Dus als hij zorgt dat de installatie niet meer dan 17 kW uit het net trekt, dan kan je op 1 fase bijv PV opbrengsten terug op het net zetten op een gunstig moment. Dat kan zijn om je eigen verbruik te dempen of met uitgestelde teruglevering wanneer het meer opbrengt.
Ik weet dat de meter intern saldeert. Ik dacht dat @pvg het had over power assist icm 1xmp2. Dat vind ik onlogisch want een auto laden gebeurt met een gelijke belasting over alle 3 fasen. Powerassist op 1 fase heeft dan alleen nut als daar net toevallig je oven/vaatwasser of wat dan ook op zit aangesloten en tegelijkertijd aan wilt hebben. Maar die kun je allemaal natuurlijk bewust op 1 fase zetten, maar bij uitval van de mp2 ben je wel de sjaak.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:13

Ersus

Zuid-Limburg

De AC kant van 45kVA is inderdaad overkill. Als ik naar de rendementscurve kijk is dat niet erg, want juist bij een lage belasting is de multiplus het meest efficiënt.
Dit is ook mijn argument, met handelen komt dat net goed van pas trouwens juist om bovenstaande redenen. Je haalt de 88%RTE met gemak bij 21kW grid vermogen.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:30
SkyFlyer schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 23:24:
[...]

Net iets anders, de 2 kabels naar de garage liggen in een mantelbuis onder het huis door, naast elkaar. In theorie een kleine aardlus met elkaar, maar omdat ze op elkaar liggen is het practisch 1 kabel. Ze verbinden 2 Hoofd Aarde Rails direct met elkaar, die zich buiten de installatie kast bevinden. De installatie kasten hebben beide hun eigen verbinding op de HAR.

Het is dus aardpen naar HAR meterkast en vanaf daar een ster verbinding naar alle aansluitingen, waaronder de installatie kast.

De HAR in de meterkast is via de 2x 6mm2 "verlengd" naar een 2de HAR naast de victrons. De installatie kast aldaar, heeft zijn eigen verbinding naar de 2de HAR.

Op systeem niveau heb ik dus 1 HAR punt, maar de daadwerkelijke bus, bestaat uit 2 busbars, met daartussen 12mm2 effectief (2x 6mm2) verlenging.

Alle aarde aansluitingen in de woning hebben een ster verbinding met deze "mega" HAR.

De aardrail in de installatie kast is 1 van de ster verbindingen naar de HAR. In het deel van de hierbij beschreven installatiez hebben dus beide installatiekasten hun eigen interne aardrail apart verbonden maar de HAR. Er vormt daardoor geen lust maar blijft de ster topologie intact.

(Althans, op het net goedgekeurde AC ontwerp)
Ik ben 't eens met hoe het uiteindelijk aan elkaar komt te hangen maar volgens mij zijn de termen wat anders, er is maar 1 HAR. Dit is de aardrail waaraan de aardpen verbonden is. Met dit punt verbind je b.v. ook je (metalen) waterleidingen & CV leidingen in huis. En natuurlijk de overige aardrails of onder(aard)rails. Meestal zit in elke groepenkast een aardrail die je verbind met de HAR. Zo doe je dat meestal ook t.b.v de Victrons als deze niet direct in de buurt van de HAR geplaatst worden. Bij de victrons plaats je dus ook een aardrail of onder(aard)rails en je verbind gewoon de PE leidingen van de kabels tussen de HAR en deze onder(aard)rails. Wat ook kan is een aparte aardedraad leggen en dan (bij een 3-fase installatie) 4 aderige kabel zonder PE gebruiken maar dat is wat lastiger te realiseren, als was het maar omdat 4 aderige kabels blauw/bruin/zwart/grijs niet eenvoudig te verkrijgen zijn.

Je wil alles via een sterconstructie met zo kort mogelijke verbindingen aan de HAR verbinden. Dat houd dus ook in dat je de aardrails in de groepenkast in huis direct aan de HAR legt en niet via de langere weg (met dus meer weerstand) via de Victron installatie. Dus niet HAR -> AR Victrons -> AR groepenkast maar HAR -> AR Victrons & HAR -> AR groepenkast.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• pvg
ditbenikecht schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 23:35:
[...]

Ik weet dat de meter intern saldeert. Ik dacht dat @pvg het had over power assist icm 1xmp2. Dat vind ik onlogisch want een auto laden gebeurt met een gelijke belasting over alle 3 fasen. Powerassist op 1 fase heeft dan alleen nut als daar net toevallig je oven/vaatwasser of wat dan ook op zit aangesloten en tegelijkertijd aan wilt hebben. Maar die kun je allemaal natuurlijk bewust op 1 fase zetten, maar bij uitval van de mp2 ben je wel de sjaak.
Wij laden de EVs overdag (‘s zomers) direct van PV (niet via accu). De laadpaal kan zo ingesteld worden dat hij alleen PV overschot gebruikt en hij heeft ook loadbalancing. Laadpaal en PV zijn 3 fasen. Wij hebben dus geen accu capaciteit en vermogen nodig om de EVs te laden. De accu wordt alleen gebruikt om het huis nul op meter te krijgen. En dan is 1 fase MP5000 met 32kWh voldoende.

De laadpaal stuur ik via modbus tcp aan vanuit nodered op de multiplus gx. Bij te weinig PV opbrengst (<4.2kW) schakel ik de laadpaal terug naar 1 fase zodat we ook bij wat grijzer weer de EV kunnen laden. Ingeval van echt te weinig zon of als de EV snel vol moet, laden we van grid.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:13

Ersus

Zuid-Limburg

Welke use case je ook hebt, het is jouw use case en als die voldoet aan de wensen die je zelf hebt ingevuld dan is dat helemaal prima. De energie meter, bijvoorbeeld VM-3P75CT, voorziet VenusOS van alle informatie die het nodig heeft om je energiestromen te kunnen regelen.

Op dit moment draait hier ook een 'omvangrijkere' 48kVA setup en zoals je stelt, geeft dat hogere vermogen voldoende marge om binnen het efficiëntere bereik de grid aansluiting te stampen en niet het systeem. Mocht je handel gaan doen is die reserve voor de efficiëntie goed merkbaar en zeker geen overkill.

Gedurende de uitbreiding eind september vorig jaar, schoot het laden al ruim over de 30kW vermogen met combinatie de vanuit Grid, AC PV en DC PV. Met injecteren bereiken we in som ook meer dan 30kW als dat net zo uitkomt met de verbruikers in huis. In de toekomst moeten er 3 huishoudens voorzien worden incl EV's zonder onderling gezeur wie mag laden, koken, strijken of wassen. Een uitbreiding van opslag en vermogen is tegen die tijd misschien ook weer nodig.

Het dagverbruik is voor ons nu met 40-45kWh ook niet heel weinig, mede door de inzet van een bouwdroger die al ca 16kWh per dag neemt. We hebben nog geen EV maar wel andere wensen die we vervullen.

De initiële 150kWh opslag zat 's zomers te snel vol waardoor ik grid-laadkansen tegen hele lage tarieven miste. De opslag uitbreiding maakt dat nu ook zeer flexibel. De 214kWh cycled met regelmaat, die staat echt niet stil.

Ik moest door de parallelle opstelling de S99 firmware inzetten met de 'external transfer' optie en de CT klemmen. Kabels zijn 27m van de Victron setup naar de meterkast.

Ik koos sinds de start meteen voor de Cerbo, de lynxen power in en een smartshunt 1000A om van alles voorzien te zijn. De VM-3P75CT kocht ik later na vaker problemen te hebben gehad met een andere meter implementatie. Sindsdien loopt het als een zonnetje.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• SkyFlyer
blb4 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 00:53:
[...]

Ik ben 't eens met hoe het uiteindelijk aan elkaar komt te hangen maar volgens mij zijn de termen wat anders, er is maar 1 HAR. Dit is de aardrail waaraan de aardpen verbonden is. Met dit punt verbind je b.v. ook je (metalen) waterleidingen & CV leidingen in huis. En natuurlijk de overige aardrails of onder(aard)rails. Meestal zit in elke groepenkast een aardrail die je verbind met de HAR. Zo doe je dat meestal ook t.b.v de Victrons als deze niet direct in de buurt van de HAR geplaatst worden. Bij de victrons plaats je dus ook een aardrail of onder(aard)rails en je verbind gewoon de PE leidingen van de kabels tussen de HAR en deze onder(aard)rails. Wat ook kan is een aparte aardedraad leggen en dan (bij een 3-fase installatie) 4 aderige kabel zonder PE gebruiken maar dat is wat lastiger te realiseren, als was het maar omdat 4 aderige kabels blauw/bruin/zwart/grijs niet eenvoudig te verkrijgen zijn.

Je wil alles via een sterconstructie met zo kort mogelijke verbindingen aan de HAR verbinden. Dat houd dus ook in dat je de aardrails in de groepenkast in huis direct aan de HAR legt en niet via de langere weg (met dus meer weerstand) via de Victron installatie. Dus niet HAR -> AR Victrons -> AR groepenkast maar HAR -> AR Victrons & HAR -> AR groepenkast.
Ik denk dat ik het punt snap, en kwa naamgeving zou je inderdaad zeggen dat je maar 1 HAR hebt (de Hoofd Aarde Rail) en de rest is AR. Ik struikelde hier eerst zelf ook over.

Maar door de wijze dat het in mijn AC ontwerp zit, krijg je functioneel 1 HAR, alleen met 2 busbars. Doordat die met 12 mm2 effectief verbonden zijn is de weerstand zeer laag, en belast je de dunne koperen AR in de installatiekasten niet met de volle stroomsterkte in geval van een aarde belasting. De AR in de installatiekast vangt alleen op wat uit zijn eigen onderverdeelers komt, nooit de gehele installatie, terwijl de ster topologie intact blijft op deze wijze. (Ter voorkoming van aardlussen)

Aangezien de aarding van de Victron behuizingen de stroomsterkte van het DC circuit moet kunnen opvangen zit je met flink dikke kabels aan die zijde, die sowieso niet passen op de AR uit de installatiekast.

Nu kun je de aarding van het DC circuit geheel rond maken aan de Victron zijde, omdat de zekering op de DV busbar (T class of Addler) laat klappen en alleen een DC potentiaal vereffening en AC aarde via een 6 of 10mm2 naar de AR in de lokale installatie kast laat gaan, of je kiest voor de wijze waarop ik het heb ontworpen. Hierbij laat ik dus de 2 installatiekasten apart op de HAR zetten, waarbij je dus wel moet zorgen dat de kabels die de verbinding tussen de 2 installatiekasten leggen, niet op beide ARs in de installatie kasten zitten, maar direct op de HAR (anders creëer je een aardelus).

• hrv
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20:42

hrv

Interessante discussie over die aardlus. Het zou wellicht helpen als er wat plaatjes gebruikt worden.

Even snel een tekening gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EbDPTkQE9y3nwXZ0cl9NfXibES8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rdQuYh2PuYccVZ8XpMtlh0vy.png?f=fotoalbum_large
Willen jullie zeggen dat als de AC-IN in de groepenkast van de meterkast is verbonden met de aardrail.
En als de AC-Out in de meterkast in de garage ook met de aardrails is verbonden er een aardlus kan ontstaan, ondanks dat:
  1. De hoofd aardrails in MK en Garage onderling verbonden zijn
  2. Iedere aarde effectief hoe dan ook met de aardpen verbonden is via de aardrail van de groepenkast in de meterkast
Ik denk dat ik graag nog wat verduidelijking heb voor deze situatie.

• Matsuda
Victron zelf tekent het zo in. Ik interpreteer het als een 2de aardrail in de verdeelkast verbonden met de HAR waarop alle AC-in's en AC-out's zitten en heb zo mijn systeem ook aangelegd.

• hrv

hrv

Dat is gewoon alle aarddraden aan elkaar gekoppeld, zonder enige consideratie voor een aardlus.

• blaaspijp
Het risico van een aardlus is niet dat er te veel of te weinig aarde of weerstand is.

Gevoelige electronica kan er laat van hebben en de het risico / schade bij blikseminslag is groter.

Victron tekent alleen in dat je 1, niet gescheiden, aardsysteem hebt. Ze tekenen geen lus.

De schets van HRV is wel met een lus omdat er meerdere (3) paden zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door blaaspijp op 11-01-2026 09:16 ]

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-01 06:26
Je kunt de AC OUT kabel toch aan PE hangen, beide kanten, en de AC IN kabel alleen aan de woningkant aansluiten op PE? Dan is er geen lus, maar hangen de kabels wel aan PE ivm aardfouten of een schep die ergens komt aar hij niet hoort.

• pvg
Nog beter (i.i.g. bij een TT-stelsel): geef de (op behoorlijke afstand staande) garage/bijgebouw zijn eigen aardpen en sluit het aardscherm van de grondkabels alleen aan de voedende kant aan. Ik weet niet of dit ook juist is voor een TN-S stelsel…

• hrv

hrv

Maar er is toch ook een verschil tussen een aardscherm, als bescherming tegen een shop in de grond en een aardedraad in een kabel zelf?

Als die slechts aan 1 kant is aangesloten heeft die kabel toch weinig functie? Alleen als je wellicht door die kabel heen boort en toevallig de aarddraad en een andere draad raakt.

Het voelt nogal tegennatuurlijk voor me om de aarddraad aan een zijde NIET aan te sluiten.

En als ik naar het schema van Victron zelf kijk is AC-IN en AC-OUT qua aarde gewoon doorverbonden. Dan heb je toch ook een lus?

Dus ik snap het nog niet helemaal :?

• blb4
Het plaatje van Victron waar @Matsuda naat verwijst is een duidelijk plaatje, je ziet bij de 3 victrons dat alle aardes aan elkaar hangen, dus van de AC-IN en beide AC-OUT. Dit zal je in de praktijk dus op een AR doen, het zijn in een 3-fasesysteem met ook AC-OUT-2 in gebruik 12 aansluitingen.

Als de installatie fysiek ook zoiets is als in dat plaatje (netaansluiting links, daar PE aangesloten op HAR en naar rechts 2 afzonderlijke groepenkasten voor AC-OUT-1 en AC-OUT-2 met de PE voor die aansluitingen weer op aardrail in die kasten), dan is dat ook logisch om de aarding zo te koppelen.

Volgens mij is het in de praktijk vaak anders, de Victron installatie staat op afstand (in schuur oid) van de meterkast waarin de HAR en de groepenkast zit en in die groepenkast komen AC-IN en A-C-OUT(-1) weer bij elkaar. Dat is wat @hrv tekende. Je hebt dan 2 opties: je hebt een aparte aardrail in de groepenkast aangesloten op de PE draad van AC-OUT die je gebruikt voor aarding alle afgaande groepen of je sluit de PE van AC-OUT aan op de HAR. Dat laatste is m.i. de juiste manier. Alles is dan via de kortst mogelijke verbindingen met de HAR en daarmee aarde verbonden.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• pvg
hrv schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:10:
Maar er is toch ook een verschil tussen een aardscherm, als bescherming tegen een shop in de grond en een aardedraad in een kabel zelf?

Als die slechts aan 1 kant is aangesloten heeft die kabel toch weinig functie? Alleen als je wellicht door die kabel heen boort en toevallig de aarddraad en een andere draad raakt.

Het voelt nogal tegennatuurlijk voor me om de aarddraad aan een zijde NIET aan te sluiten.

En als ik naar het schema van Victron zelf kijk is AC-IN en AC-OUT qua aarde gewoon doorverbonden. Dan heb je toch ook een lus?

Een grondkabel (“-as”) heeft doorgaans geen groen/gele draad. Alleen een aardscherm.
Kijk even hoe een TT-stelsel werkt: je huis krijgt ook geen PE van het net, alleen L1/2/3 en N. De N hangt aan PE bij het trafohuisje en je huis zelf krijgt een aardpen. Een evt. aardscherm van de netkabel wordt niet bij je huis aangesloten. Wiki: Wikipedia: TT-aardingssysteem

Op dezelfde manier kun je je garage/bijgebouw aansluiten.

• blb4
hrv schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:10:

Volgens mij zitten we nu aardlussen waar electronica last van kan hebben te verwarren met veiligheidsaarde. Voor veiligheidsaarde wil je dat alle aarding met zo min mogelijk weerstand aan aarde (dus aan HAR) zit. Je kan(moet) dus gewoon de PE draden of aardscherm van parallelle kabels aan beide kanten aan elkaar verbinden.

Waar Victron ergens in documentatie voor waarschuwt is dat bv ook aarde tussen de apparaten is verbonden via communicatiekabels (ve.bus?) en dat je zeker moet stellen dat als je werkzaamheden doet waarbij je PE loshaalt je eerst die communicatiekabels loshaalt omdat er anders grote kans is dat er een stroom gaat lopen via die kabels waar die kabels maar ook de verbonden circuits niet voor bedoeld zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door blb4 op 11-01-2026 11:31 ]

• SkyFlyer
pvg schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:05:
Nog beter (i.i.g. bij een TT-stelsel): geef de (op behoorlijke afstand staande) garage/bijgebouw zijn eigen aardpen en sluit het aardscherm van de grondkabels alleen aan de voedende kant aan. Ik weet niet of dit ook juist is voor een TN-S stelsel…
Let op, alle aardes in je installatie moeten aan elkaar verbonden zijn, dus AC in en AC out ook. De AC in zit op je aardpen, als je in de garage een tweede aardpen slaat, krijg je een aardlus. Dat wil je niet.

Bij een TN stelsel, moet je wel een aardpen slaan, om eiland bedrijf te ondersteunen. Dit creëert in theorie wel een aardlus met de aarde van de netbeheerder, maar deze bevind zich buiten je installatie.

• SkyFlyer
pvg schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:21:
[...]

Een grondkabel (“-as”) heeft doorgaans geen groen/gele draad. Alleen een aardscherm.
Kijk even hoe een TT-stelsel werkt: je huis krijgt ook geen PE van het net, alleen L1/2/3 en N. De N hangt aan PE bij het trafohuisje en je huis zelf krijgt een aardpen. Een evt. aardscherm van de netkabel wordt niet bij je huis aangesloten. Wiki: Wikipedia: TT-aardingssysteem

Dit kan alleen als je daarna een compleet gescheiden netwerk maakt, aangezien je (meestal) teruggaat naar je huisinstallatie kan je dat bij de (meeste) Victron installaties dus niet doen.

• blb4
pvg schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:21:
[...]

Behalve dan dat ik veel (oudere) buurten het vaak niet duidelijk is of er nu TN of TT stelsel is of dat er bij TN ook voor een eigen aardpen wordt gekozen - wat we hier volgens mij ook aangeven voor veilig eilandbedrijf - en dat dan wel de eigen aardpen met de geleverde aarde wordt verbonden.

• blb4
foutje

[ Voor 98% gewijzigd door blb4 op 11-01-2026 11:41 ]

• pvg
SkyFlyer schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:32:
[...]

Dit kan alleen als je daarna een compleet gescheiden netwerk maakt, aangezien je (meestal) teruggaat naar je huisinstallatie kan je dat bij de (meeste) Victron installaties dus niet doen.
Dat kan prima:
Van MK huis naar garage alleen L1/2/3 en N in onderverdeler garage aansluiten (geen PE van kabel gebruiken en evt. aardscherm alleen in MK huis aansluiten). Lokaal een aardpen aan HAR garage. Multiplus (AC-in) via onderverdeler aan lokale HAR/PE van garage.

Van AC-out terug naar MK huis (aardscherm alleen in garage aan PE aansluiten). In MK huis voedt je de hoofdverdeler met L1/2/3 en N. PE komt van lokale aardpen van huis.

Tip: op deze manier kun je ook nog op de kabel bezuinigen door de kabel in een goede mantelbuis op voldoende diepte te leggen, dan hoef je ook geen kabel met aardscherm te gebruiken en heb je maar 4 aders nodig. (Wel een 300mA aardlek aan de voedende kant plaatsen.)

• hrv

hrv

Ben deze documentatie over aarde van Victron maar even aan het doornemen. Hopelijk staat daar nog waardevolle informatie in.
https://www.victronenergy...nd-electrical-safety.html

• pvg
hrv schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:05:
Ben deze documentatie over aarde van Victron maar even aan het doornemen. Hopelijk staat daar nog waardevolle informatie in.
https://www.victronenergy...nd-electrical-safety.html
Daar vind je hoe je de de victron installatie moet aansluiten, maar niet hoe je de distributie tussen gebouwen doet…

• hrv

hrv

Ben ik inmiddels achter ja :-)

• blb4
pvg schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:52:
[...]

Dat kan prima:
Van MK huis naar garage alleen L1/2/3 en N in onderverdeler garage aansluiten (geen PE van kabel gebruiken en evt. aardscherm alleen in MK huis aansluiten). Lokaal een aardpen aan HAR garage. Multiplus (AC-in) via onderverdeler aan lokale HAR/PE van garage.

Van AC-out terug naar MK huis (aardscherm alleen in garage aan PE aansluiten). In MK huis voedt je de hoofdverdeler met L1/2/3 en N. PE komt van lokale aardpen van huis.

Tip: op deze manier kun je ook nog op de kabel bezuinigen door de kabel in een goede mantelbuis op voldoende diepte te leggen, dan hoef je ook geen kabel met aardscherm te gebruiken en heb je maar 4 aders nodig. (Wel een 300mA aardlek aan de voedende kant plaatsen.)
Ik denk dat we meestal niet in een situatie zitten waarbij je meerdere aardpennen hebt. Maar ook dan zou je die m.i. allemaal met elkaar verbinden, de weerstand zal altijd minder zijn dan de weerstand tussen de 2 aardpennen. Wat wel een optie is, is zoals ik al eerder schreef, is een aparte aardleiding (16 of 25 mm2) trekken tussen HAR en aardrail in de garage / bij de Victrons. Als je de bekabeling in een mantelbuis legt kan je kabels zonder PE geleider nemen. Als je die kunt vinden & ze goedkoper zijn….

• Doesnotcompute
blb4 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:26:
[...]

Volgens mij zitten we nu aardlussen waar electronica last van kan hebben te verwarren met veiligheidsaarde. Voor veiligheidsaarde wil je dat alle aarding met zo min mogelijk weerstand aan aarde (dus aan HAR) zit. Je kan(moet) dus gewoon de PE draden of aardscherm van parallelle kabels aan beide kanten aan elkaar verbinden.

Waar Victron ergens in documentatie voor waarschuwt is dat bv ook aarde tussen de apparaten is verbonden via communicatiekabels (ve.bus?) en dat je zeker moet stellen dat als je werkzaamheden doet waarbij je PE loshaalt je eerst die communicatiekabels loshaalt omdat er anders grote kans is dat er een stroom gaat lopen via die kabels waar die kabels maar ook de verbonden circuits niet voor bedoeld zijn.
De kabels zijn alleen niet paralel, maar in serie. Dat ze toevallig naast elkaar liggen maakt niet uit.

Ook in de PE wil je geen lus.

• blb4
Doesnotcompute schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:58:
[...]

De kabels zijn alleen niet paralel, maar in serie. Dat ze toevallig naast elkaar liggen maakt niet uit.

Ook in de PE wil je geen lus.
Ik heb er toch ff een plaatje van proberen te maken. 't gaat denk ik om deze situatie, victrons op afstand van de meterkast waarbij de victron installatie met 2 meeraderige kabels zijn verbonden met de meterkast. In beide kabels zit een PE draad.
Voor mij is de correcte wijze van aarden de groene variant, de PE van de 2e (AC-OUT) kabel zit ook weer op de HAR en de groepenkast zit ook op de HAR. De PE van kabel 1 en 2 komen dus parallel en verlagen daarmee de weerstand.
Een alternatief, wat jij denk ik bedoeld, is de rode variant, dus de boel in serie. Daarmee is dan de weerstand naar aarde voor alle uitgaande groepen een stuk hoger dan in de groen getekende optie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_3JzxBHHCr_64fz_5E7FST6uV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hdJEfVTtaQyeHwj5OHsT8U02.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door blb4 op 11-01-2026 13:52 ]

• SkyFlyer
Let er wel op dat de 2 PE voerende kabels naar elkaar liggen, om een inductie loop te voorkomen. Daarnaast is de kabel maar op 1 PE punt aangesloten aan beide zijden. Volgens mij bedoel je dat ook met de gebruikte kleuren.

• blb4
SkyFlyer schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:49:
[...]

Let er wel op dat de 2 PE voerende kabels naar elkaar liggen, om een inductie loop te voorkomen. Daarnaast is de kabel maar op 1 PE punt aangesloten aan beide zijden. Volgens mij bedoel je dat ook met de gebruikte kleuren.
Ik heb er nu wat uitleg bij gezet :).

• blaaspijp
Inderdaad groen met aanvulling dat je Ac-in niet aan de AR in de garage moet bevestigen. Dan gaat het volgens mij goed.

• SkyFlyer
blaaspijp schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:15:
Inderdaad groen met aanvulling dat je Ac-in niet aan de AR in de garage moet bevestigen. Dan gaat het volgens mij goed.
Die wil je juist wel bevestigen, om zo laag mogelijke weerstand te hebben tussen de (H)AR, maar de in en out kabel well op elkaar leggen, om te voorkomen dat je een inductie lus creëert.

Het is dan functioneel voor de aarding 1 kabel met 2 aders.

• Doesnotcompute
SkyFlyer schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:21:
[...]

Die wil je juist wel bevestigen, om zo laag mogelijke weerstand te hebben tussen de (H)AR, maar de in en out kabel well op elkaar leggen, om te voorkomen dat je een inductie lus creëert.

Het is dan functioneel voor de aarding 1 kabel met 2 aders.
Die weerstand is sowieso laag genoeg, anders heb je de kabel niet goed uitgerekend. Als de PE niet voldoende was, is de L dat ook niet op die afstand. Zijn immers van gelijke diameter over algemeen.(kleine installaties) Er blijft ruimte tussen zitten en je hebt dan gewoon een lus gemaakt. Klein of groot, lussen gewoon niet doen. Nergens goed voor.

• SkyFlyer
Een PE leiding ontwerp je voor een fout situatie, hierbij wil je dat de PE leiding voldoende massa heeft om de hoge last zo lang mogelijk te kunnen dragen, zonder dat de PE leiding de zekering wordt en de fout situatie intact blijft.

Daarnaast wil je de aan spreektijd zo laag mogelijk hebben, in de fout situatie waarbij de PE leiding wordt aangesproken. Daarom wil je de weerstand zo laag mogelijk hebben, zodat je zo snel mogelijk een zo hoog mogelijke stroom laat lopen om de beveiligingen te laten springen.

Zeker op langere afstanden wordt dit belangrijker.

De fase kun je dus niet zomaar gelijkstellen aan de PE leiding. (En dit is ook de reden dat er vaak (niet altijd) vanuit de installatiekast in de meterkast naar de HAR een 10mm2 loopt ipv 6mm2.

• Doesnotcompute
Dat begrijp ik, ik ben elektricien. ik probeer je uit te leggen dat een dubbele PE geen toegevoegde waarde heeft en een aardlus altijd een negatief effect heeft. Een aardlus kan zelfs impedantie toevoegen aan het geheel en dus negatief effect hebben op Zs.

Dus aan de ene kant wil je meer kernoppervlakte creeren, die je niet nodig bent, want de voedende kabel heeft al voldoende dikte, anders had je die sowieso al nooit mogen plaatsen. Bij een kabelberekening houd je rekening met voldoende lage Zs en de karakteristieken van je zekeringen/smeltpatronen en vervolgens breng je allerlei onbekende factoren in de mix waar we de uitkomst nooit van kunnen bepalen, maar sowieso atijd negatief uitpakken.

Geen lussen/spoelen maken. Gewoon niet doen.

• SkyFlyer
Doesnotcompute schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:24:
Dat begrijp ik, ik ben elektricien. ik probeer je uit te leggen dat een dubbele PE geen toegevoegde waarde heeft en een aardlus altijd een negatief effect heeft. Een aardlus kan zelfs impedantie toevoegen aan het geheel en dus negatief effect hebben op Zs.

Dus aan de ene kant wil je meer kernoppervlakte creeren, die je niet nodig bent, want de voedende kabel heeft al voldoende dikte, anders had je die sowieso al nooit mogen plaatsen. Bij een kabelberekening houd je rekening met voldoende lage Zs en de karakteristieken van je zekeringen/smeltpatronen en vervolgens breng je allerlei onbekende factoren in de mix waar we de uitkomst nooit van kunnen bepalen, maar sowieso atijd negatief uitpakken.

Geen lussen/spoelen maken. Gewoon niet doen.
Het is geen lus, doordat de aders strak langs elkaar liggen heeft een (potentiële) lus geen oppervlakte, en kan er geen inductielus ontstaan. Daarnaast zitten de aders aan beide kanten gezamelijk vast op hetzelfde punt, waardoor er geen potentiaal verschil kan ontstaan. Wel moet je aan beide einden aangeven dat het 1 PE leiding is.

Natuurkundig is dit correct en ook toegestaan volgens de NEN1010 (mits gemarkeerd, zelfde materiaal, zelfde lengte en inderdaad strak langs elkaar) en je halveert de weerstand, met de gewenste Zs verlaging en vergroting van de massa.

Is 12mm2 verplicht? Nee, zeker niet, helpt het zonder nadelige gevolgen (mits je het juist aansluit), zeker wel.

Doordat de lus oppervlakte 0 is, kun je a.d.h.v. Faraday uitrekenen dat er geen inductie kan plaats vinden.

Doordat de PE geleiders exact dezelfde route volgen is er hier sprake van parallelle geleiders zoals beschreven in de NEN1010.

• blb4
SkyFlyer schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:13:
[...]

Het is geen lus, doordat de aders strak langs elkaar liggen heeft een (potentiële) lus geen oppervlakte, en kan er geen inductielus ontstaan. Daarnaast zitten de aders aan beide kanten gezamelijk vast op hetzelfde punt, waardoor er geen potentiaal verschil kan ontstaan. Wel moet je aan beide einden aangeven dat het 1 PE leiding is.

Natuurkundig is dit correct en ook toegestaan volgens de NEN1010 (mits gemarkeerd, zelfde materiaal, zelfde lengte en inderdaad strak langs elkaar) en je halveert de weerstand, met de gewenste Zs verlaging en vergroting van de massa.

Is 12mm2 verplicht? Nee, zeker niet, helpt het zonder nadelige gevolgen (mits je het juist aansluit), zeker wel.

Doordat de lus oppervlakte 0 is, kun je a.d.h.v. Faraday uitrekenen dat er geen inductie kan plaats vinden.

Doordat de PE geleiders exact dezelfde route volgen is er hier sprake van parallelle geleiders zoals beschreven in de NEN1010.
Zo zie ik dit ook. Uit de definities van NEN1010:

2.13.13 parallelle aardleiding
Geleider die gewoonlijk langs de kabelroute wordt gelegd om een verbinding met lage
impedantie tot stand te brengen tussen de aardingsvoorzieningen aan het begin en het einde
van de kabelroute
[BRON: NEN-IEC 60050-826:2004, IEV 826-13-13]

En volgens mij is 't vanuit veiligheid nooit een probleem om PE parallel maar ook in lussen te zetten, veiligheid wordt groter bij lage weerstand van de veiligheidsaarde, dat kan (juist) ook via meerdere routes.

Waar dit wel een probleem voor kan zijn is functionele aarde. Maar de vraag is of je dat via de veiligheidsaarde moet oplossen, beter is dan om functionele aarde apart aan te leggen (mocht je een probleem ondervinden).

[ Voor 13% gewijzigd door blb4 op 11-01-2026 19:44 ]

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:02

Illusion

(the art of)

Ik moet het artikel nog opzoeken maar hier wordt gesproken dat sinds nen1010-2015 aarding juist niet meer stervormig moet, maar vermaasd: https://hanzestrohm.nl/he...ntiaalvereffening-nen1010

Dus gewoon beide kabels aan beide kanten aansluiten.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• pvg
Je kunt een “lus” maken, maar dan moeten de kabels dus strak naast elkaar liggen en hetzelfde type zijn. In de praktijk kan dat wel eens tegenvallen: aanvoer ligt er misschien al en retour moet er bij gelegd worden…

De andere optie is dus:
300mA (selectieve) aardlek(-automaat) aan de voedende kant en een evt. aardscherm alleen aan voedende kant aansluiten. En dan lokaal een extra aardpen aanbrengen voor garage/bijgebouw.

• Beer070
Ik zat deze thread te lezen en vroeg me af hoeveel spanning er dan in zo’n lus gaat lopen met 2 parallelle aarde’s.
Ik zocht een leuk AI antwoord en kwam dit tegen (ter humor en vermaak):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TdZZbtzoZeVJYzSwuNE6Q4YsYN0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mPw2hjRGAFMuIFIkOVW0Ebpm.jpg?f=fotoalbum_large

• Matsuda
Illusion schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:17:
Ik moet het artikel nog opzoeken maar hier wordt gesproken dat sinds nen1010-2015 aarding juist niet meer stervormig moet, maar vermaasd: https://hanzestrohm.nl/he...ntiaalvereffening-nen1010

Dus gewoon beide kabels aan beide kanten aansluiten.
Zie 444.5.3.2 t/m 444.5.3.4 en 444.5.6.x
Waar hierboven op gedoeld wordt is geloof ik het 'gemeenschappelijk vermaasd stervorming vereffeningsnetwerk' uit 444.5.3.4.
Al met al leest het in mijn optiek meer als een uitwerking voor een datacentrum dan een huis-installatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AzYAVL55Oextv0a4CBckXE-mR7g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Xu7GFLoqR03YWFNYoCER3ZTl.png?f=fotoalbum_large

• daansan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:24
Ik heb een vraag m.b.t. een ESS systeem wat ik aan het plannen ben. Momenteel heb ik een tweetal Alfen Eve Single Pro Line EV laadpalen. Deze fungeren samen in een smart charge network, wat betekent dat ze het beschikbare vermogen samen verdelen. Ze zijn dan ook geloadbalanced via P1 aan de slimme meter en zorgen ervoor dat de 3x25A netaansluiting niet overschreden wordt.

Als ik nu een ESS systeem op basis van 3 multi rs solar 48/6000 units maak is mijn begrip:
- de multi rs 48/6000 hebben een AC_OUT limiet van 30A (Max. AC output overcurrent protection)
- dit betekent dan dat ze maximaal 5A kunnen toevoegen in power assist bovenop de 25A vanuit het grid
- P1-loadbalancing “ziet” alleen de netaansluiting, niet de interne 30 A-limiet van de Multi RS.
Daardoor kunnen twee EV-laders samen meer stroom vragen dan de Multi RS via AC-OUT veilig kan leveren.
- Dit speelt bijvoorbeeld als de warmtepomp aan is, en er dan twee auto's worden geladen. Het is dan makkelijk om de 30A te overschrijden (doordat power assist al actief is) zonder dat de P1 load balancer dit ziet.

Mijn vraag: klopt mijn redenering hierboven? Of begrijp ik de specificaties en werking verkeerd?

Als het wel klopt lijkt mij de enige uitweg is om de Alfen laadpalen niet langer te loadbalancen aan P1 maar via modbus te gaan aansturen vanuit de Cerbo GX om zo hun maximale vermogen dynamisch in te stellen.

I love it when a plan comes together!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:32

basdej

OutSystems Consultant

daansan schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:44:
Ik heb een vraag m.b.t. een ESS systeem wat ik aan het plannen ben. Momenteel heb ik een tweetal Alfen Eve Single Pro Line EV laadpalen. Deze fungeren samen in een smart charge network, wat betekent dat ze het beschikbare vermogen samen verdelen. Ze zijn dan ook geloadbalanced via P1 aan de slimme meter en zorgen ervoor dat de 3x25A netaansluiting niet overschreden wordt.

Als ik nu een ESS systeem op basis van 3 multi rs solar 48/6000 units maak is mijn begrip:
- de multi rs 48/6000 hebben een AC_OUT limiet van 30A (Max. AC output overcurrent protection)
- dit betekent dan dat ze maximaal 5A kunnen toevoegen in power assist bovenop de 25A vanuit het grid
- P1-loadbalancing “ziet” alleen de netaansluiting, niet de interne 30 A-limiet van de Multi RS.
Daardoor kunnen twee EV-laders samen meer stroom vragen dan de Multi RS via AC-OUT veilig kan leveren.
- Dit speelt bijvoorbeeld als de warmtepomp aan is, en er dan twee auto's worden geladen. Het is dan makkelijk om de 30A te overschrijden (doordat power assist al actief is) zonder dat de P1 load balancer dit ziet.

Mijn vraag: klopt mijn redenering hierboven? Of begrijp ik de specificaties en werking verkeerd?

Als het wel klopt lijkt mij de enige uitweg is om de Alfen laadpalen niet langer te loadbalancen aan P1 maar via modbus te gaan aansturen vanuit de Cerbo GX om zo hun maximale vermogen dynamisch in te stellen.
In dit geval voeg je na de P1 meter extra stroom toe. Het is denk ik afhankelijk van de plaatsing. Zitten de multiplussen tussen de huisaansluiting en je laadpaal in? Dan zou ik meten wat de uitgaande stroom is van de multiplussen omdat dat feitelijk de "bron" van je huis/laadpaal is.

Zijn de multiplussen op een andere manier gepositioneerd dan wordt het nog wat ingewikkelder, want je wilt voorkomen dat je multiplus straks 30A op een fase levert, en je huisaansluiting ook waardoor er op sommige kabels in je installatie misschien wel de optelsom van beide komt te staan.

Quote fix

[ Voor 25% gewijzigd door Septillion op 12-01-2026 14:29 ]

Hoi.

• pegagus
De P1-meter wordt volgens mij niet beïnvloed door de power assist van de Victrons. Ik weet niet hoe de regeling exact werkt, maar ik stel mij zo voor dat het vermogen van de laadpalen wordt terug geschroefd richting 25A. Dat de Victrons 5A meer kunnen leveren, ziet de P1 meter niet, dus stuurt die daar niet op.

Voor de power assist functie zal je vermoedelijk de Victron stroommeter moeten installeren. Anders weet de Victron niet hoeveel stroom er van het net komt. Meer dan 30A gaat niet geleverd worden, dat bewaakt de Victron wel.

Als de laadpalen aansluit aan de AC-IN zijde, hoeven de Victrons nooit het vermogen voor de laadpalen te leveren. Die komt dan van het net en afhankelijk van je instellingen deels uit je batterij. Dan kun je theoretisch je auto's laden met 25A van het net en je huisinstallatie voeden met 30A vanuit je batterrij.

Sluit je de laadpalen aan op AC-OUT 1 of 2 dan is je totale vermogen beperkt tot 30A, waarvan max 25A van het net komt en 5A uit de batterij.

Maar in beide gevallen zou het gewoon moeten werken en is het vooral een kwestie van het instellen van je Victrons en hoe je je batterijen wilt ontladen (welke voorwaarden/situaties).

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:58
Volgens mij heeft de multi RS een doorvoercapaciteit van 50A . Power Assist kan 25A toevoegen aan de grid, dus in jouw geval gewoon 25A + 25A bij een actieve Grid lijkt mij.

Die 30A is de beveiliging van het inverter circuit lijkt me?

[ Voor 15% gewijzigd door Razor109 op 12-01-2026 14:36 ]

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

• daansan
Ik ben ook nog in verwarring wat de "Max. AC output overcurrent protection" waarde in de datasheet van de Multi RS betekent. Volgens zowel ChatGPT als Gemini zou deze waarde wel degelijk power assist beïnvloeden en alle stroom vanaf het net of de batterij beperken met uitval als gevolg bij langdurige overschrijding.

Maar of dat klopt? Zo'n vertrouwen heb ik ook weer niet in deze LLMs :-)

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
daansan schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:51:

Maar of dat klopt? Zo'n vertrouwen heb ik ook weer niet in deze LLMs :-)
En terecht. Vooral als de LLM het niet weten gaan ze hallucineren ipv te zeggen " 'k wee nie". Levensgevaarlijk, zeker met dit soort installaties.

[ Voor 8% gewijzigd door macbelly op 12-01-2026 15:56 ]

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

• daansan
basdej schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:17:
[...]

In dit geval voeg je na de P1 meter extra stroom toe. Het is denk ik afhankelijk van de plaatsing. Zitten de multiplussen tussen de huisaansluiting en je laadpaal in? Dan zou ik meten wat de uitgaande stroom is van de multiplussen omdat dat feitelijk de "bron" van je huis/laadpaal is.

Zijn de multiplussen op een andere manier gepositioneerd dan wordt het nog wat ingewikkelder, want je wilt voorkomen dat je multiplus straks 30A op een fase levert, en je huisaansluiting ook waardoor er op sommige kabels in je installatie misschien wel de optelsom van beide komt te staan.

[mbr]Quote fix[/]
Zoals ik het nu in gedachten heb zet ik alles achter AC_OUT, en daar moet de bekabeling dan ontworpen zijn op de maximaal stroom die daar kan lopen. Dan is het wel van belang om te weten of de Multi RS 30A of 50A kan leveren in power assist.

Ik dacht ook al aan het meten van de uitgaande stroom op AC_OUT, alleen kunnen de Alfen laadpalen dat niet out of the box denk ik, verwacht ze dan met modbus over TCP te moeten gaan aansturen.

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:32

basdej

OutSystems Consultant

daansan schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:55:
[...]

Zoals ik het nu in gedachten heb zet ik alles achter AC_OUT, en daar moet de bekabeling dan ontworpen zijn op de maximaal stroom die daar kan lopen. Dan is het wel van belang om te weten of de Multi RS 30A of 50A kan leveren in power assist.

Ik dacht ook al aan het meten van de uitgaande stroom op AC_OUT, alleen kunnen de Alfen laadpalen dat niet out of the box denk ik, verwacht ze dan met modbus over TCP te moeten gaan aansturen.
Ja correct, je P1 zal dan mogelijk tijdens het opladen zelfs 0A aangeven als alles uit de batterij komt :)

Hoi.

• pegagus
Van Victron zelf"
Gebruik PowerAssist om te beletten dat een externe AC-ingang stroomonderbreker uitschakelt door overmatig elektrisch vermogen. Wanneer het elektrisch vermogen de AC-ingang stroomlimiet overschrijdt, zal de Multi parallel beginnen omvormeren met de externe AC-toevoer en zal de extra benodigde stroom leveren. Opmerking: Wanneer PowerAssist ingeschakeld is, is er een minimum AC-ingang stroomlimiet, afhankelijk van het toesteltype. Het instellen van een lager limiet dan dit zal resulteren in de minimum limiet. Merk op dat in een parallel systeem deze limiet per toestel is!
https://www.victronenergy...cription-of-settings.html

Wat de Victron dan doet is vermogen vanuit de batterij gaan leveren. Dit gebeurt vanaf een instelbare ondergrens.

Voorts hier de datasheet: https://www.victronenergy...nical-specifications.html

Max 50A doorvoerstroom. Dit betekent dat je bij een aansluiting van 25A nog eens 25A kan toevoegen. AC-OUT2 heeft ook 25 A. Maar de omvormer heeft zelf een max vermogen van 23A. Dus dan wordt het 25A van het net en 23A van de omvormer.

Zet je de laadpalen aan de kant van AC-IN, heb je niets van doen met de limieten van de Victron, maar heb je bij eilandbedrijf (noodstroom) geen mogelijkheid tot laden.

Zet je de laadpalen aan de zijde van AC-OUT, heb je wel noodstroom voor je laadpalen, maar ook de limieten van de Victron.

• blaaspijp
Voor wat de powerassist zal je zelf moeten bedenken wat wenselijk is. Je zal je overige installatie ook moeten dimensioneren op het hoge amperage dus de juiste zekeringen en kabeldiktes gebruiken. Zeker als je meer stroom richting de huidige meterkast gaat sturen kan dit gevolgen hebben.

• blb4
Razor109 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:28:
Volgens mij heeft de multi RS een doorvoercapaciteit van 50A . Power Assist kan 25A toevoegen aan de grid, dus in jouw geval gewoon 25A + 25A bij een actieve Grid lijkt mij.

Die 30A is de beveiliging van het inverter circuit lijkt me?
Zo interpreteer ik 't ook. Bij kortsluiting kan er (vanuit de inverter) een piek van 45A komen, bij 30A (continue) zal de inverter overcurrent protection in werking treden. In normaal bedrijf en bij normale temperaturen zal de inverter dus 2523A kunnen toevoegen op AC-OUT.

[ Voor 2% gewijzigd door blb4 op 12-01-2026 18:59 . Reden: 25A aangepast naar 23A en 45A verduidelijk als zijnde piekstroom uit inverter ]

• pegagus
23A max. Maar je huisaansluiting kan 35A of 40A zijn.
Pagina: 1 ... 50 51 Laatste