Het grote Victron ontwerp topic

Pagina: 1 ... 54 55 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
blaaspijp schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:50:
Dat eerste plaatje is de Victron BMS
In jou 2de plaatje zie ik een hoge "spanning behouden" welke accu heb je en wie heeft het geïnstalleerd?

[Afbeelding]
Ah dat verklaard het :*) ik heb geen victron BMS, gebruik daar JK

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dvgyTSBgQhwf-tN2q4elO-7K8as=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BdXN7XnncY2oRyKdLCeyAETo.png?f=fotoalbum_large

Accus zijn zelfbouw met MB31 cellen, alle instellingen nagelopen maar ik kan niet vinden waar die beperking zit, de JK staat op 150Ah charge en discharge

[ Voor 6% gewijzigd door Slux op 22-02-2026 12:31 ]

• tijn1976
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:37
Beer070 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:32:
[...]

voor een privé persoon krijg je btw van de multi-rs terug. dat scheelt in ieder geval 21%. dan zou je er officieel natuurlijk wel minstens 1 of 2 panelen aan moeten koppelen, maar lijkt me stug dat de belastingdienst dat uiteindelijk gaat controleren.
Dit heb ik uiteindelijk ook gedaan: er 6 extra panelen bij aangeschaft om eventuele problemen te voorkomen. ;)

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17:27
tijn1976 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:16:
[...]

Dit heb ik uiteindelijk ook gedaan: er 6 extra panelen bij aangeschaft om eventuele problemen te voorkomen. ;)
als je ze al hebt liggen is het vervanging voor je opbrengst installatie. bij veel shops kan je een verklaring doen waardoor ze de btw niet eens in rekening brengen.
ik heb momenteel 13 panelen op 2 van de 3 victrons geïnstalleerd, ga de derde ook nog doen maar hangt een beetje af wat ik het beste kwijt kan op de Solaredge omvormer...

[ Voor 17% gewijzigd door Beer070 op 22-02-2026 14:14 ]

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:08

luigi87

Domotica Fanaticus

Japie.G schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:46:
[...]

Ik zie de discussie inderdaad. Ik denk dat dat het makkelijkst is ja, gewoon 1 kant niet aansluiten
Ik heb zojuist hetzelfde gedaan.
De aarde heb ik dan wel weer aangesloten aan de Multi's zijde.
De meterkastzijde niet ivm de aardlus.

Zo heb je wel de kabelbescherming via de aarde maar geen aardlus

- leeg -

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:24
Let wel op of je aarde dan nog goed gaat met eiland modus.

Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• PcFer
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:25
Japie.G schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:46:
[...]

Ik zie de discussie inderdaad. Ik denk dat dat het makkelijkst is ja, gewoon 1 kant niet aansluiten
Victron heeft een aansluitschema voor een 3 fase opstelling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2dQitzWZ-ltcf12sx6Ayvtvb7mY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ldAzPwAr7pnsdl3rTBspE7tp.png?f=fotoalbum_large

Persoonlijk zou ik een degelijke aardrail voorzien bij de Multiplussen en daar alles op afmonteren. Ook in de meterkast beide kabels op de aardrail. Dan zitten de beide aardkabels naar de meterkast aan beide kanten onderling verbonden (en dus vereffend) en kun je het beschouwen als twee parallelle geleiders.

Ik heb zelf een enkelfase multiplus, maar ook ac-in en ac-out aarde beide aangesloten in de meterkast en op de multiplus. De multiplus legt ze sowieso allemaal aan de behuizing (inc. de aardbout) dus het had ook met 1 kabel gekund, maar vind dit overzichtelijker en veiliger (dubbele verbinding).

[ Voor 13% gewijzigd door PcFer op 22-02-2026 16:51 ]

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17:27
PcFer schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:47:
[...]

Victron heeft een aansluitschema voor een 3 fase opstelling:

[Afbeelding]

Persoonlijk zou ik een degelijke aardrail voorzien bij de Multiplussen en daar alles op afmonteren. Ook in de meterkast beide kabels op de aardrail. Dan zitten de beide aardkabels naar de meterkast aan beide kanten onderling verbonden (en dus vereffend) en kun je het beschouwen als twee parallelle geleiders.

Ik heb zelf een enkelfase multiplus, maar ook ac-in en ac-out aarde beide aangesloten in de meterkast en op de multiplus. De multiplus legt ze sowieso allemaal aan de behuizing (inc. de aardbout) dus het had ook met 1 kabel gekund, maar vind dit overzichtelijker en veiliger (dubbele verbinding).
Er zijn een aantal richtlijnen die dubbele verbinding voor aarde niet leuk vinden. Echter als je het vlak langs elkaar legt en als het even lang is dan kan het wel worden beschouwd als een parallel verbinding. Er is een kans dat er een (minieme) stroom ontstaat waar bepaalde electronische apparatuur slecht tegen kan (denk aan opname studios).
Pagina: 1 ... 54 55 Laatste