Het grote Victron ontwerp topic

Pagina: 1 ... 54 ... 62 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:56
@vwb85
Paar opmerkingen/ideeën/bemerkingen.

Die VM meter staat daar "gek", de output van je Multiplussen tonen dat al, je kan wel die VM voor de de multiplussen hangen om bv je laadpaal (die je dan niet achter de multiplussen hangt) mee te meten tesamen met de Multiplussen, later te bekijken

Design keuzes:
  1. Ik vind dat je enorm zware Multiplussen gezet hebt, je zit zonder pardon tegen de limiet van een residentiele netgekoppelde productie installatie (25kVA) voor Fluvius en je kan later ook niet meer uitbreiden (zie volgende punt).
  2. Je totale set zonnepanelen is relatief klein anno 2026, je legt (met 500Wp panelen, relatief duur) "slechts" 10kWp. Kan je echt niet meer leggen?
  3. Er is een overboekingsfactor van 3:1 van je batterij versus je kWp. Vuistregel is "per kWp 1 kWh aan batterij".
  4. Je bent Belg, dus het grootste rendement van de batterij komt door je zgn "eigenverbruik" te verhogen, dat is dus maw "de zonne energie die je anders het net had opgestuurd shiften naar de batterij zodat je die in de nacht/24h kan gebruiken".
  5. Hoe verdien je die installatie het snelste/meest correct terug? Investering laag houden.
    Heb je al eens uitgerekend wat dit spel je helemaal kost versus een kleinere 3 fase setup van Victron icm een AC gekoppelde standaard omvormer? Misschien heb je zelfs eigenlijk maar 1 Multiplus nodig?
  6. Het dynamisch tarief in België met een moderne woning en een stelletje EV('s) heeft op dit moment zeer weinig nut (mijns inziens) omdat we torenhoge heffingen hebben op de kale energieprijs, daarenboven moet je (makkelijk geteld even) uitgaan van een 80% efficiency voor een kWh die IN en terug UIT de batterij gaat. Reken zelf maar eens met energieprijzen en de heffingen hoe dat uitkomt. ;)
  7. Alles achter de Multiplussen hangen is relatief complex en kostelijk, die functie moet dus waarde vertegenwoordigen. Krijg je dat aan je interne aankoper verkocht? Zie je het echt zo vaak voorkomen dat de stroom er in België uit gaat?

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
vwb85 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:46:
[...]

Ik zou die gebruiken voor het meten van
  • Import (wat ik van Fluvius afneem)
  • Export (wat ik injecteer)
  • Vermogen per fase
  • Totale netstroom
en dit dan doorsturen naar de Cerbo GX. Op die manier kan de GX m'n batterij en omvormers correct aansturen in ESS-modus.
Zit hij dan wel op de juiste plek in je schema?

Edit: Never mind, je hebt het al aangepast.

[ Voor 5% gewijzigd door Hermarcel op 12-02-2026 17:25 ]

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:19
Bart-H schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:28:
Hartelijk dank allemaal nog voor het reageren op mijn vragen.
@blb4 Toch nog even benieuwd naar uw opmerking, waarom een Alamat ipv de remautomaat? In de aanvoer lijn naar de MP2 zit al een Alamat, dus wat is de meerwaarde daar? En een Alamat van 40A achter een hoofdzekering van 35A lijkt mij ook niet de bedoeling gezien de selectiviteit?
Die Alamat ipv remautomaat is om een aardlekbeveiliging te hebben vanaf de Multiplus in eilandbedrijf.
Er is geen sprake van selectiviteit met een automaat van 32A bij een hoodzekering van 35A. Wel geef je met 32A automaat 3A (dus bijna 10%) van je vermogen op. Met 40A heb je dat nadeel niet. Het is op zich netjes om ook een automaat achter de hoofdzekering te hebben, je zou voor bescherming tegen overbelasting / kortsluiting ook alleen op de hoofdzekering kunnen vertrouwen en dan alleen een aardlekschakelaar plaatsen.
Als je zeker weet dat je nooit in de problemen komt door die vermogensreductie vanwege die 32A Alamat dan kan je 't ook zo laten.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08:01

HRV

Even een sanity check. In de meeste ontwerpen zie ik een 3-fase REM automaat of alamat direct na de hoofdaansluiting en voor de Victron omvormers. Als het gaat om een 3-fase systeem, is het dan niet handiger om drie losse automaten of alamats te gebruiken? Eentje voor iedere fase dus.

De omvormers zijn immers aparte systemen, dus als er een overbelasting is op 1 fase, dan knalt alleen die fase met omvormer eruit en niet de hele woning.

Ook als je over zou schakelen op noodstroom lijkt het me toch beter als er slechts 1 fase uit zou vallen in plaats van alles.

Of mag dit niet of heeft het geen zin doordat de omvormers software-matig gekoppeld zijn tot 1 3-fase systeem?

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:22
@HRV Ik zie steeds vaker in de hoofd-meterkast een normale 3-fase krachtgroep waarbij in een secundaire meterkast 3 losse REM automaten geplaatst worden. Exact vanwege je beredenering: dan 'knalt' alleen die ene fase er uit, niet de gehele woning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-xrrWrD-zLfgnmtle9eRJIM-eo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/VnY1B7Xb9Yl8EXpJpH7VBAX6.jpg?f=user_large

Enexis Netbeheer Engineer | 8kw Daikin | 11,16kWp SE | 18kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:12
HRV schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 12:21:
Even een sanity check. In de meeste ontwerpen zie ik een 3-fase REM automaat of alamat direct na de hoofdaansluiting en voor de Victron omvormers. Als het gaat om een 3-fase systeem, is het dan niet handiger om drie losse automaten of alamats te gebruiken? Eentje voor iedere fase dus.

De omvormers zijn immers aparte systemen, dus als er een overbelasting is op 1 fase, dan knalt alleen die fase met omvormer eruit en niet de hele woning.

Ook als je over zou schakelen op noodstroom lijkt het me toch beter als er slechts 1 fase uit zou vallen in plaats van alles.

Of mag dit niet of heeft het geen zin doordat de omvormers software-matig gekoppeld zijn tot 1 3-fase systeem?
Het heeft geen zin, want bij Victron is het 3-fase of niks.

Het kan alleen als je de omvormers apart houdt, maar dat kost je dan weer 3x een Cerbo GX. En dan heb je dus drie aparte systemen. Ook niet echt handig.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:56
HRV schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 12:21:

Het zijn geen aparte omvormers. Je creeert inderdaad een cluster. Het zijn fysiek gescheiden bakken maar het functioneert wel als een logisch ondeelbaar geheel ahw een driefase omvormer. Niet doen dus.

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:26
Je systeem zal bij het ontbreken van 1 of meerdere fases in eiland modus gaan en alle fases afkoppelen van het Grid.
Ik heb zelf 0 selectiviteit. Het kan bij mij dus wel gebeuren dat mijn enkele hoofdzekering stopt en mijn 3fase groep er nog net in blijft. Maar resultaat is altijd hetzelfde.

Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Weet iemand of het mogelijk is om een 1 fase Victron (in een 3fase situatie) in de pas te laten met de net fase door bijvoorbeeld een veel te lage spanning, maar wel in fase, aan te bieden?
Dit als een manier om de werkende fases gewoon te benutten, maar de ontbrekende fase wel uit de accu, die eventueel via de andere fase(s) wordt geladen, toch te genereren.
Dat geeft dus ook de mogelijkheid om met een 1fase voeding een 3fase systeem zoveel mogelijk uit het net te voeden.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:35

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Pim57 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 13:29:
[...]

Het heeft geen zin, want bij Victron is het 3-fase of niks.

Het kan alleen als je de omvormers apart houdt, maar dat kost je dan weer 3x een Cerbo GX. En dan heb je dus drie aparte systemen. Ook niet echt handig.
Dat kan prima aan de AC-out kant, de Victron merkt daar niks van, behalve dat de load op die fase plots 0W is.
onetime schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:05:
Weet iemand of het mogelijk is om een 1 fase Victron (in een 3fase situatie) in de pas te laten met de net fase door bijvoorbeeld een veel te lage spanning, maar wel in fase, aan te bieden?
Dit als een manier om de werkende fases gewoon te benutten, maar de ontbrekende fase wel uit de accu, die eventueel via de andere fase(s) wordt geladen, toch te genereren.
Dat geeft dus ook de mogelijkheid om met een 1fase voeding een 3fase systeem zoveel mogelijk uit het net te voeden.
Aan de AC-in kant zal hij standaard alle 3 afschakelen als een fase mist, echter kan je in principe "switch as group" uitzetten in VE.bus system configurator zodat ook de omvormers onafhankelijk van elkaar zichzelf aan het net kunnen koppelen: https://communityarchive....h-as-a-group-setting.html. Ook iets voor @blaaspijp.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• blb4
onetime schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:05:
Volgens mij moet je dan een "generator" ingang creëren (via extra MP, Quattro of RS) en dit via de DC kant regelen. Je laat dan dus 3 x MP of 3 x RS "gewoon" in 3-fase eilandbedrijf draaien en zorgt dat je van een extra omvormer via DC/Batterij de batterij bij laad. Ik wil zoiets doen om tijdens netuitval/eilandbedrijf via V2L de boel bij te laden.

[ Voor 4% gewijzigd door blb4 op 14-02-2026 19:08 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• onetime
  • Niet online
@Rimco @blb4 Ik zou met een 1fase netaansluiting graag een 3fase output genereren. Voor de momenten dat het handig / nodig is. Normaal gesproken "alles" op de fase van het net.
Ik probeer een manier te vinden om de andere fases te creëren.
Moet ik de Victrons die aanleveren, of creeren ze die zelf?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• reempiedeempie
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 07:11
Franciesco schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:15:
[...]

Begrijp ik het goed dat Offgridcentrum een Victronsysteem bij jou komt installeren?
Zo ja, dan ben ik benieuwd naar je ervaringen.
En kun je ook vertellen hoe het systeem er uit komt te zien?
Afgelopen dinsdag heeft (een onderaannemer van) Offgridcentrum mijn systeem geplaatst. Twee man, 1 dag werk. Ik vind dat ze netjes werk hebben verricht. Het systeem draait en is aan het leren. Tot nu toe tevreden over Offgridcentrum, maar kan natuurlijk nog niets zeggen over aftersales. Ik werd wel meteen na installatie gebeld door een van hun mensen om, gezeten achter de PC alle instellingen te doorlopen (y) .

Ik heb gekozen voor de volgende setup:

3x 4K5 MP
4x 5.12 kWh Voltsmile batterij in kast
Cerbo
Schermpje
Alles ( met uitzondering van de batterij dus) aan de wand gemonteerd en het hele huis achter de noodstroom

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
onetime schreef op zondag 15 februari 2026 @ 01:03:
@Rimco @blb4 Ik zou met een 1fase netaansluiting graag een 3fase output genereren. Voor de momenten dat het handig / nodig is. Normaal gesproken "alles" op de fase van het net.
Je kan 3x een Multiplus (of MultiRS) nemen en die op je batterij aansluiten maar niet op het net. De Multiplus maakt dan een 3 fase net. Met een Skylla laat je de batterij op waar je net aansluiting op zit. Je kan volgens mij niet van 1 fase op 1 van de 3 Multiplussen direct naar 3 fase gaan.

Misschien kan je ook met 3x een Phoenix een 3 fase aansluiting maken maar dat weet ik niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Impossibl3 op 15-02-2026 07:47 ]

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:18
reempiedeempie schreef op zondag 15 februari 2026 @ 05:46:
[...]

Afgelopen dinsdag heeft (een onderaannemer van) Offgridcentrum mijn systeem geplaatst. Twee man, 1 dag werk. Ik vind dat ze netjes werk hebben verricht. Het systeem draait en is aan het leren. Tot nu toe tevreden over Offgridcentrum, maar kan natuurlijk nog niets zeggen over aftersales. Ik werd wel meteen na installatie gebeld door een van hun mensen om, gezeten achter de PC alle instellingen te doorlopen (y) .

Ik heb gekozen voor de volgende setup:

3x 4K5 MP
4x 5.12 kWh Voltsmile batterij in kast
Cerbo
Schermpje
Alles ( met uitzondering van de batterij dus) aan de wand gemonteerd en het hele huis achter de noodstroom
Dank voor je eerste indrukken! Ik hoop dat het systeem goed gaat bevallen.

Zelf heb ik de kennis niet om een dergelijk systeem van A tot Z te ontwerpen en te plaatsen. Dus mocht ik ook zoiets willen, dan ben ik aangewezen op een bedrijf die dit kundig kan uitvoeren.

Wil je ook iets kwijt over de kosten van het systeem inclusief de aanleg? Via een persoonlijk bericht kan uiteraard ook als je dat liever niet publiekelijk deelt.
Oh ja, en een foto is natuurlijk leuk :)

• Tafellaken
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-02 14:00
Ik heb een vraag over de situatie waarin het volledige huis achter de AC-out van de MultiPlus hangt, terwijl het net (grid) gewoon aanwezig is.

Blijf je in dat geval gewoon beschikken over je 3x25A netaansluiting?
Of wordt je maximale vermogen dan beperkt tot 3x de maximale output van de MultiPlus?

Mijn aanname is dat bij aanwezig net de MultiPlus in feite een bypass heeft en je dus gewoon de volledige 3x25A kunt benutten. Alleen in eilandbedrijf (bij netuitval) zou je dan beperkt zijn tot het maximale uitgangsvermogen van de MultiPlus.

Redeneer ik hier correct, of zie ik iets over het hoofd?

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:56

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Tafellaken schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:50:

Mijn aanname is dat bij aanwezig net de MultiPlus in feite een bypass heeft en je dus gewoon de volledige 3x25A kunt benutten. Alleen in eilandbedrijf (bij netuitval) zou je dan beperkt zijn tot het maximale uitgangsvermogen van de MultiPlus.

Volgens mij is dit correct. Maar het woord bypass klinkt een beetje alsof de multiplus gebypassed wordt en dat is niet zo. De Multiplus kan zelf ook injecteren in het grid en dus je PV (let op 1:1 regel) achter je AC out1 op het grid injecteren en/of de meter op nul houden.

[ Voor 21% gewijzigd door Q op 15-02-2026 10:08 ]

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11:31

pvg

Tafellaken schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:50:
Ik heb een vraag over de situatie waarin het volledige huis achter de AC-out van de MultiPlus hangt, terwijl het net (grid) gewoon aanwezig is.

Blijf je in dat geval gewoon beschikken over je 3x25A netaansluiting?
Of wordt je maximale vermogen dan beperkt tot 3x de maximale output van de MultiPlus?

Sterker nog: je hebt 3x25A van het net plus het vermogen van de multiplussen (dat noemen we peak shaven). En daarbovenop nog je PV…

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:35

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Zonder switch als group worden de missende fases gegenereerd zodat je alsnog 3-fase op AC-out hebt met een enkele fase op AC-in. Alhoewel ik het nooit zelf heb geprobeerd is er dus geen noodzaak om nog een 4e omvormer te gebruiken volgens de informatie die ik heb gevonden.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Franciesco schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:25:
[...]
Wil je ook iets kwijt over de kosten van het systeem inclusief de aanleg? Via een persoonlijk bericht kan uiteraard ook als je dat liever niet publiekelijk deelt.
Oh ja, en een foto is natuurlijk leuk :)
Ze hebben prijzen op de website staan, die zijn wel vrij stevig t.o.v. zelf doen natuurlijk: https://www.offgridcentru...rij-10kwh-victron-1-fase/

Je kunt verschillende pakketten vergelijken met 1 of 3 fase en kleinere of grotere capaciteit.

• Noord27
Kogel is hier door de kerk. Er gaat een 3-fase Victron systeem komen met noodstroom voorziening. De sterke flexibiliteit, noodstroom voorziening, mogelijke uitbreiding met DC-DC en (semi) onafhankelijkheid van de regering hebben de doorslag gegeven.

Ga zoveel mogelijk zelf proberen aan te leggen en aan te sluiten. Vanaf April start ik een interne opleiding op E-gebied, welke goed van pas kan gaan komen. Komende periode zal ook bestaan uit bekijken bij welke NL winkels de onderdelen/toebehoren gunstig geprijsd zijn en dan ook meteen bestellen; als het budget er op dat moment dan ook is.

Grove calculatie liet een inclusief BTW prijs zien van €9500,-. Dan praat je over alle toebehoren voor een 19.5kW systeem (3x 6k5) met 48kWh aan accu's. Onder de 10K moet dus kunnen als er nog hulp van een elektricien nodig is.

Eerste bestelling is eergisteren de deur uit gegaan. In deze bestelling zit o.a. een Multiplus II 6k5 GX. Meerprijs t.o.v. een 4k5 bleek miniem, terwijl de prestaties wel duidelijk een forse stap hoger zijn. Liever iets 'terug schroeven' dan tegen een toekomstige limiet aanlopen.. Ook geen losse cerbo benodigd. Vind het een nettere en goedkopere oplossing waarbij een schermpje de basis waardes aan geeft. Geen behoefte hierdoor aan een Touch 50/70.

[ Voor 23% gewijzigd door Noord27 op 15-02-2026 17:33 ]

Enexis Netbeheer Engineer | 8kw Daikin | 11,16kWp SE | 18kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60

• blb4
Noord27 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 17:15:
Kogel is hier door de kerk. Er gaat een 3-fase Victron systeem komen met noodstroom voorziening. De sterke flexibiliteit, noodstroom voorziening, mogelijke uitbreiding met DC-DC en (semi) onafhankelijkheid van de regering hebben de doorslag gegeven.

Ga zoveel mogelijk zelf proberen aan te leggen en aan te sluiten. Vanaf April start ik een interne opleiding op E-gebied, welke goed van pas kan gaan komen. Komende periode zal ook bestaan uit bekijken bij welke NL winkels de onderdelen/toebehoren gunstig geprijsd zijn en dan ook meteen bestellen; als het budget er op dat moment dan ook is.

Grove calculatie liet een inclusief BTW prijs zien van €9500,-. Dan praat je over alle toebehoren voor een 19.5kW systeem (3x 6k5) met 48kWh aan accu's. Onder de 10K moet dus kunnen als er nog hulp van een elektricien nodig is.

Eerste bestelling is eergisteren de deur uit gegaan. In deze bestelling zit o.a. een Multiplus II 6k5 GX. Meerprijs t.o.v. een 4k5 bleek miniem, terwijl de prestaties wel duidelijk een forse stap hoger zijn. Liever iets 'terug schroeven' dan tegen een toekomstige limiet aanlopen.. Ook geen losse cerbo benodigd. Vind het een nettere en goedkopere oplossing waarbij een schermpje de basis waardes aan geeft. Geen behoefte hierdoor aan een Touch 50/70.
Mooie start. Naast die ene MP II 6k5 GX neem ik aan dat je dan nog 2 x een MP II 6k5 besteld (hebt)?

• Noord27
@blb4 Nog niet. Waren nergens op voorraad tegen gunstige prijs. Zie nu prijzen voor de versie zonder GX die hoger zijn als wat ik betaald heb met GX.

• Impossibl3
Noord27 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:31:
@blb4 Nog niet. Waren nergens op voorraad tegen gunstige prijs. Zie nu prijzen voor de versie zonder GX die hoger zijn als wat ik betaald heb met GX.
En 3x een GX ophangen is geen optie? Denk dat je er op 2 wel de GX kan uitzetten. Althans dat hoop ik.

• Noord27
@Impossibl3 Geduld is een schone zaak.

• blaaspijp
Voor een 3 fase systeem heb je toch gelijke MP nodig met dezelfde hardware versie.

Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• Impossibl3
blaaspijp schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:36:
Voor een 3 fase systeem heb je toch gelijke MP nodig met dezelfde hardware versie.
Dat staat mij ook bij.

• Noord27
blaaspijp schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:36:
@Impossibl3
Klopt. De hardware moet identiek zijn: in dit geval 3x een 6k5. Daarnaast heb je voor elk parallel of 3 fase systeem een GX apparaat nodig. Dat kan los, of ingebouwd in 1 van de MP's. De hardware veranderd niet, er wordt alleen iets toegevoegd intern.

Zie laatste regel in het screenshot vanuit de handleiding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WCLvenH10ScRbWO8MFx_NfyiHWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ey97C1Uhxoe9UNm4X6b1e95Q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door Noord27 op 15-02-2026 18:50 ]

• NTS
  • Niet online

NTS

Noord27 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:31:
Zie nu prijzen voor de versie zonder GX die hoger zijn als wat ik betaald heb met GX.
Waar heb je een 6k5 GX op voorraad gevonden met een leuke prijs? Ze zijn nog niet zo heel makkelijk vindbaar de afgelopen weken. Ik zoek dezelfde :)

• Impossibl3
Noord27 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:40:
[...]

@Impossibl3
Klopt. De hardware moet identiek zijn: in dit geval 3x een 6k5.

Zie laatste regel in het screenshot vanuit de handleiding:

[Afbeelding]
Ik weet dat er maar 1 GX per opstelling nodig is. Maar ik dacht dat ook de zelfde hardware versie nodig was. Dus niet alleen 6k5 maar ook 2026.02.X bijvoorbeeld en dat dan 3x. Ik weet niet hoe die versie nummers lopen.

• Noord27
@Impossibl3 Het serienummer bestaat uit 7 cijfers. Ergens op een printplaat in de behuizing.. De eerste 4 zijn de hardware versie en de laatste 3 de firmware. Aangezien het een nieuw geïntroduceerd apparaat is verwacht ik hardware matig geen verschillen.

Goed dat je het aan geeft betreffende passende hardware en 3 fasen! Meestal zit er een range in hardware wat samen kan werken.

Geen idee waar de grens bij Victron ligt in hardware versies of je 3 fasen werkend kunt krijgen. Wel de moeite waard om even de hardware versie te checken als de GX overmorgen afgeleverd gaat worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Noord27 op 15-02-2026 19:36 ]

• Conrado
  • Nu online
Volgens mij heb ik het hier nog niet voorbij zien komen, maar van 10 t/m 12 maart a.s. wordt de vakbeurs Solar Solutions in Vijfhuizen georganiseerd.

Mijn huis is slimmer dan ik...

• FTL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-04 16:12

FTL

Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door FTL op 16-02-2026 23:05 ]

• blaaspijp
Conrado schreef op maandag 16 februari 2026 @ 22:25:
Volgens mij heb ik het hier nog niet voorbij zien komen, maar van 10 t/m 12 maart a.s. wordt de vakbeurs Solar Solutions in Vijfhuizen georganiseerd.
Dit is toch alleen B2B?

• Conrado
  • Nu online
Als je de BTW terugvordert, ben je toch ook een B’tje :+

Mijn huis is slimmer dan ik...

• HomegrownBGP
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
In mijn huidige meterkast heb ik twee PV groepen die beide op een eigen C16 0,3 ALS zitten, alsmede een garage groep die op een C20 0,3 ALS zit vanwege de nodige pittige verbruikers (3-fasen grondwaterpomp, houtbewerkingsmachines, lasapparaat etc). Ik ben voornemens om een systeem te bouwen op basis van 3x 6k5, en als we dan toch bezig zijn wil ik ook voorzien in noodstroom.

Het is een herkenbare installatie, vergelijkbaar met de ontwerpen die ik hier voorbij zie komen. Die ontwerpen hanteren echter veelal een B25 0,3 als automaat richting de AC-in en ook weer B* automaten achter de AC1-out. In acht nemende dat de impedantie van de kabels op orde is (het gaat om een afstand van 15 meter, m.i. is 5x6mm2 daarvoor afdoende), zijn er bezwaren om het systeem te voorzien van een C25 0,3 ALS voor AC-in en 3x C25 automaat (of 3fase automaat C25) op ACout1?

• Eriko
  • Laatst online: 16:51
Ik denk eerder C40 op ACout1 als je peak shaving wilt toepassen met de stroombegrensing van 3x 25A vanuit het net. Victron kan 3x 20A produceren vanuit accu en tegelijkertijd max 3x 25A vanuit het neit. Ik volg wat de anderen hiervan vinden.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• HomegrownBGP
  • Niet online
Ja, natuurlijk. Dat heb ik niet goed opgeschreven, het zou inderdaad een C40 moeten zijn! Mijn vraag richtte zich echter meer op de uitschakelkarakteristiek dan het amperage.

• Noord27
Je beschermt toch elke kring met een maximaal 3x25A B-klasse als je 3x25A C-klasse hoofdzekeringen hebt? Eventueel 40A remautomaten om intern de 6mm2 bekabeling van je meterkast(en) te beschermen bij mogelijk gecombineerde overbelasting.

• HomegrownBGP
  • Niet online
Dat is precies mijn vraag ja. Het zit nu dus zo in deze meterkast (was al zo), en ik twijfel eraan. Ik neem dan mee in deze verbouwing van de meterkast dat deze groepen vervangen dienen te worden naar B-karakteristiek automaten.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 06-04 18:03
HomegrownBGP schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:04:
Dat is precies mijn vraag ja. Het zit nu dus zo in deze meterkast (was al zo), en ik twijfel eraan. Ik neem dan mee in deze verbouwing van de meterkast dat deze groepen vervangen dienen te worden naar B-karakteristiek automaten.
Ik weet dat er specialisten hier meelezen die dit hier al eens hebben uitgelegd… (als onderdeel van een discussie die ik hier niet weer ga benoemen.. -> referentie naar Harry Potter..). De overbelastingbeveiliging van installatie automaten en de characteristiek (A/B/C) is er voornamelijk om de draad te beschermen, waarbij de C iets geschikter is voor apparatuur met een hoge opstartbelasting. Voor wie dit niet heeft gevolgd, het duurt al gauw een tiental seconden van significante overbelasting voordat een B of C eruit klapt. Bepaald niet ter bescherming van leven, maar eerder ter bescherming tegen brand.
Over het algemeen is C duurder dan B, en 25A duurder dan 16A.
Om je leven te beschermen is de aardlek detectie beter geschikt, maar wie test dat iedere maand volgens het boekje? (Ik niet)

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:33

Ersus

Zuid-Limburg

Beer070 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:15:
[...]

Ik weet dat er specialisten hier meelezen die dit hier al eens hebben uitgelegd… (als onderdeel van een discussie die ik hier niet weer ga benoemen.. -> referentie naar Harry Potter..). De overspanningsbeveiliging van installatie automaten en de characteristiek (A/B/C) is er voornamelijk om de draad te beschermen, waarbij de C iets geschikter is voor apparatuur met een hoge opstartspanning. Voor wie dit niet heeft gevolgd, het duurt al gauw een tiental seconden van significante overbelasting voordat een B of C eruit klapt. Bepaald niet ter bescherming van leven, maar eerder ter bescherming tegen brand.
Over het algemeen is C duurder dan B, en 25A duurder dan 16A.
Om je leven te beschermen is de aardlek detectie beter geschikt, maar wie test dat iedere maand volgens het boekje? (Ik niet)
Om verwarring te voorkomen: 'spanning' moet 'stroom' zijn.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Beer070
Ersus schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:18:
[...]

Om verwarring te voorkomen: 'spanning' moet 'stroom' zijn.
Mijn verontschuldiging, helemaal waar. ik heb het een en ander aangepast.

• FTL

FTL

Ik ben jullie mening nodig - denk dat ik het ontwerp zo klaar heb.
Zie ik iets over het hoofd of ben ik op de goede weg?

De blauwe blokjes bestaan al, verder heb ik nog maar plek voor 1 hoofdschakelaar in de hoofd meterkast en heb om die reden de omschakelaar in de garage meterkast geplaatst.

Verder: voor beide voedingen (net en batterij) een hoofdschakelaar in de hoofdmeterkast.
In nieuwe garage meterkast de omschakelaar van net / victron opgenomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wCT3GMS_EAlKERjsobmdpHSkgqU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kT1n6oSSk4hOBPUERFYzm8Yl.png?f=fotoalbum_large

• Beer070
Impossibl3 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 07:43:
[...]

Je kan 3x een Multiplus (of MultiRS) nemen en die op je batterij aansluiten maar niet op het net. De Multiplus maakt dan een 3 fase net. Met een Skylla laat je de batterij op waar je net aansluiting op zit. Je kan volgens mij niet van 1 fase op 1 van de 3 Multiplussen direct naar 3 fase gaan.

Misschien kan je ook met 3x een Phoenix een 3 fase aansluiting maken maar dat weet ik niet.
Hou wel rekening mee dat het rendement op je fase dan met 10-20% afneemt in de transitie 230V->50V->3x230V…
Voor de rest is dit een prima oplossing voor V2H met bestaande spullen

• blaaspijp
FTL schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:28:

De blauwe blokjes bestaan al, verder heb ik nog maar plek voor 1 hoofdschakelaar in de hoofd meterkast en heb om die reden de omschakelaar in de garage meterkast geplaatst.

Verder: voor beide voedingen (net en batterij) een hoofdschakelaar in de hoofdmeterkast.

[Afbeelding]
Ik zou de meterkast in de woning uitbreiden. Je mist daar nu ook een afgaande automaat na de hoofdschakelaar. Als je deze toch uitbreid kan je de VM3P75 en de omschakelaar daar ook plaatsen.

• FTL

FTL

blaaspijp schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:56:
[...]

Ik zou de meterkast in de woning uitbreiden. Je mist daar nu ook een afgaande automaat na de hoofdschakelaar. Als je deze toch uitbreid kan je de VM3P75 en de omschakelaar daar ook plaatsen.
Yes, die moet ik nog toevoegen. Maar voor de rest wel okay?

• NTS
  • Niet online

NTS

FTL schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:17:
[...]Maar voor de rest wel okay?
Is het je bedoeling om de omschakelaar standaard op de Victron stand te hebben staan en alleen "net" te kiezen als je aan de omvormers wilt werken? Dan zou je kunnen overwegen om een zwaardere zekering vanaf je Victrons naar je hoofd groepenkast te nemen. Je kunt namelijk 3x 25A net-ingang PLUS de omvormer capaciteit naar je huis leveren in normaal bedrijf.

• NTS
  • Niet online

NTS

Oh en van je omvormers naar je groepenkast toe hoeft volgens mij geen alamat te zijn. Je kunt daar een gewone automaat gebruiken, het doel is beschermen van de kabel (en je groepenkast) bij kortsluiting. De aardlek in de groepenkast zorgt al voor de bescherming van de eindgroepen. Meerdere aardlekschakelaars achter elkaar met dezelfde afschakelstroom is niet handig.

• FTL

FTL

NTS schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:48:
[...]

Is het je bedoeling om de omschakelaar standaard op de Victron stand te hebben staan en alleen "net" te kiezen als je aan de omvormers wilt werken? Dan zou je kunnen overwegen om een zwaardere zekering vanaf je Victrons naar je hoofd groepenkast te nemen. Je kunt namelijk 3x 25A net-ingang PLUS de omvormer capaciteit naar je huis leveren in normaal bedrijf.
Ging er vanuit de de Victron meet wat er op de lijn naar de hoofd meterkast gaat en niet meer zal laden dan maximaal ingesteld staat (25a)

[ Voor 20% gewijzigd door FTL op 17-02-2026 22:05 ]

• NTS
  • Niet online

NTS

Dat kan je instellen, maar als je alles permanent achter de Victrons hangt dan heb je dus meer stroom beschikbaar dan 3x25A. Victron noemt dat PowerAssist. Daar heb je alleen niets aan als de zekering van de AC-out naar je huis maar 3x25A is.

• Noord27
@FTL De kabel tussen de 2 hoofdschakelaars van je woning en garage is nu niet beveiligd. Voor dat je naar de 2e meterkast gaat zou ik daar nog een B25 300mA tussen zetten. Net zoals je een Alamat vanuit de garage naar je nieuwe hoofschakelaar in de woning beveiligd.

Verder vind ik 70mm2 voor een 628Ah accu wel weinig. Moet dat niet 95mm2 zijn? Of zijn het meerdere accu's met meerdere 70mm2 kabels?

[ Voor 20% gewijzigd door Noord27 op 17-02-2026 23:03 ]

• onetime
  • Niet online
Rimco schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:50:
[...] Zonder switch als group worden de missende fases gegenereerd zodat je alsnog 3-fase op AC-out hebt met een enkele fase op AC-in. Alhoewel ik het nooit zelf heb geprobeerd is er dus geen noodzaak om nog een 4e omvormer te gebruiken volgens de informatie die ik heb gevonden.
Beer070 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:33:
[...] Hou wel rekening mee dat het rendement op je fase dan met 10-20% afneemt in de transitie 230V->50V->3x230V…
Niet alleen dat, je hebt ook meer vermogen beschikbaar dan je netaansluiting kan leveren. Piek, dat wel.
Met "alles" op 1 fase inclusief solar heb je ook het hoogste directe eigen gebruik van je solar.

Hier op tweakers dingen gelezen die duiden op het niet meer over de fases salderen van de netmeter.
Meters die na de meldingen van 2019 nog steeds niet / weer niet over de fases salderen.

• onetime
  • Niet online
FTL schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:28:

[Afbeelding]
Ik denk dat je de blauwe blokjes van verbruikersgroepen moet uitwerken... ;
Ik zie in je hoofdgroepenkast aardlekschakelaar staan. Met de solar erbij kan je die overbelasten als je meer dan 3 groepen keurig over de fases verdeeld hebt. Zoek op REM-automaat in het elektra-huisinstallaties topic.

Ik denk ook dat je als hoofdschakelaar net-invoer een alamat kunt gebruiken.
En de hoofdschakelaar accu invoer heeft maar 1 afgaand contact, die splits je pas later.
Toch geen 1 fase kookgroep van 2x 16A hoop ik, maar een gewone 3 fase krachtgroep?

• FTL

FTL

onetime schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 01:00:
[...]

Ik denk dat je de blauwe blokjes van verbruikersgroepen moet uitwerken... ;
Ik zie in je hoofdgroepenkast aardlekschakelaar staan. Met de solar erbij kan je die overbelasten als je meer dan 3 groepen keurig over de fases verdeeld hebt. Zoek op REM-automaat in het elektra-huisinstallaties topic.

Ik denk ook dat je als hoofdschakelaar net-invoer een alamat kunt gebruiken.
En de hoofdschakelaar accu invoer heeft maar 1 afgaand contact, die splits je pas later.
Toch geen 1 fase kookgroep van 2x 16A hoop ik, maar een gewone 3 fase krachtgroep?
Alles is 3 fase in mijn geval. Warmtepomp, Zonnepanelen, en straks ook de batterij invoer. Alles op alle vlakken 3 fase.

Ik denk niet dat ik een aparte rem schakelaar nodig ben? net aanvoer is max 25a en de zonnepanelen omvormer zal mag 9 ampere per fase extra aanvoeren. Dan blijft ik netjes onder de 40a - dus veilig?

Nog wel een andere vraag. Welke alamat tussen de hoofdschakelaars? 25a 300mA C-Kar - C aangezien ik een warmtepomp heb? Op AC-Out1 retour naar hoofdmeterkast is een Eaton installatieautomaat C25 3-fase?

• FTL

FTL

Noord27 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:51:
@FTL [..]

Verder vind ik 70mm2 voor een 628Ah accu wel weinig. Moet dat niet 95mm2 zijn? Of zijn het meerdere accu's met meerdere 70mm2 kabels?
De batterij is 200a max laad en ontlaad - als ik online kijk zie ik dat 2/0 kabel (67mm2) al voldoende zou moeten zijn? Heb je ander idee hierover?

Dan een extra vraag, die batterij kan max dus 200a x 51,2V. Zou ik hiermee redelijkerwijs huis van stroom kunnen voorzien tijdens power outage? Kan onmogelijk volle 25a vollast aan natuurlijk - maar effectief gezien zal de warmtepomp en kookplaat wel aan moeten kunnen?

• Noord27
@FTL Een 32kWh accu (628Ah x 51,2V) zou ik verwachten op 300A. En dan zekeringen van 350A in de distributie van Victron.

[ Voor 25% gewijzigd door Noord27 op 18-02-2026 09:54 ]

• FTL

FTL

Noord27 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:41:
@FTL Een 32kWh accu (628Ah x 51,2V) zou ik verwachten op 300A. En dan zekeringen van 350A in de distributie van Victron.
Die wij op ’t oog hebben is 200a max 100 nominal. Zou dat teveel onder gedimensioneerd zijn voor tijdelijke overbruggen tijdens stroomstoring? Bija medium vorst gebruikt WP 9a ongeveer.

• Noord27
@FTL
- Niemand anders kan voor jou bepalen wat je behoefte is qua verbruik. ;)
- Dus je hebt 210A (3x70) 5000VA omvormer vermogen, maar kan maximaal 100A ontladen vanwege de accu?
- Welke accu heb je op het oog?

[ Voor 33% gewijzigd door Noord27 op 18-02-2026 11:07 ]

• onetime
  • Niet online
FTL schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:15:
[...]
Alles is 3 fase in mijn geval. Warmtepomp, Zonnepanelen, en straks ook de batterij invoer. Alles op alle vlakken 3 fase.

Ik denk niet dat ik een aparte rem schakelaar nodig ben? net aanvoer is max 25a en de zonnepanelen omvormer zal mag 9 ampere per fase extra aanvoeren. Dan blijft ik netjes onder de 40a - dus veilig?
[...]
Goed dat alles 3 fase is. 3 fase blijkt niet uit je tekening. Vandaar.
Met 25A uit het net + 9A solar heb je geen rem-automaat nodig. Je 25A solar automaat geeft wel de suggestie. Waarom geen 10A of 16A? En de Victrons geven het net geen boost boven de 31A?

• FTL

FTL

onetime schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:00:
[...]

Goed dat alles 3 fase is. 3 fase blijkt niet uit je tekening. Vandaar.
Met 25A uit het net + 9A solar heb je geen rem-automaat nodig. Je 25A solar automaat geeft wel de suggestie. Waarom geen 10A of 16A? En de Victrons geven het net geen boost boven de 31A?
Die staat verkeerd ingetekend inderdaad. Het is een 16a inderdaad. Voor mij hoeft de boost niet - zou al blij zijn met 25a stabiel of 31 zou ook wel prima zijn!

• FTL

FTL

Noord27 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:18:
@FTL
- Niemand anders kan voor jou bepalen wat je behoefte is qua verbruik. ;)
- Dus je hebt 210A (3x70) 5000VA omvormer vermogen, maar kan maximaal 100A ontladen vanwege de accu?
- Welke accu heb je op het oog?
Daar moet ik maar even goed over nadenken inderdaad. Die omvormers kunnen ook individueel meer uit de batterij halen neem ik aan? Vervang liever ooit een batterij dan ook de omvormers.

Ik wil voor de Docan Panda 32kWh gaan. Reviews zijn redelijk positief.
https://www.docanpower.co...-32kwh-assembled-pack-usa

Wat denk je qua alamats? De C25 300mah ivm hoge inschakel piek van de warmtepompen?

[ Voor 6% gewijzigd door FTL op 18-02-2026 11:13 ]

• onetime
  • Niet online
@FTL 16A + de 25A van de Victron ALAMAT is ok. Als je toch de Victron output boven de 25A zou laten komen (inclusief boost) met een zwaardere alamat dan zou je wel een rem-automaat nodig hebben. [/]

• FTL

FTL

onetime schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:29:
@FTL 16A + de 25A van de Victron ALAMAT is ok. Als je toch de Victron output boven de 25A zou laten komen (inclusief boost) met een zwaardere alamat dan zou je wel een rem-automaat nodig hebben. [/]
Thanks, dat zal dan een remautomaat zijn van 40a die ik vlak voor de aardlek automaten zal moeten installeren die in de hoofdmeterkast zit?

• FTL

FTL

onetime schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:29:
Top, dus de 25a 300mA C-Kar - C tussen de hoofdschakelaars en een "Eaton installatieautomaat C25 3-fase (3P+N) 6kA (243020)” tussen AC-OUT1 en de retour naar de hoofdmeterkast? (mist ik niet de boost zou willen gebruiken)

• pvg

pvg

Beer070 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:33:
[...]

Hou wel rekening mee dat het rendement op je fase dan met 10-20% afneemt in de transitie 230V->50V->3x230V…
Of een manier om een woning (3f) op een 1f 10A netaansluiting te hangen met gereduceerd vastrecht… 10A*230V*24u = 55 kWh per dag. Moet je daar wel onder blijven, anders zit je een keer in het donker.

• blaaspijp
FTL schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:17:
[...]

Yes, die moet ik nog toevoegen. Maar voor de rest wel okay?
Welke bedrading heb je in de meterkasten zitten. Imo is het verstandig om dit minimaal 6mm2 te hebben omdat je in situaties welke wij hier veelal bespreken meer als 25A door de meterkast kan krijgen.
In het verleden was het simpel de hoofdaansluiting bepaalde het maximale vermogen. Met zonnepanelen en eventueel een accu is het lastiger. Het deel waar meerdere energie vormen bij elkaar komen kan dus onder een hogere stroomsterkte komen te staan. Hier zal je wel op bedacht moeten zijn. Het lijkt mooi dat je 25A hoofdaansluiting + 20A accu + 16A zonnepanelen tot je beschikking hebt, maar als je 60A door een standaard meterkast gaat pompen dan komt het niet goed. Je zal hier dus ook goed naar moeten kijken.

• Beer070
pvg schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:04:
[...]

Of een manier om een woning (3f) op een 1f 10A netaansluiting te hangen met gereduceerd vastrecht… 10A*230V*24u = 55 kWh per dag. Moet je daar wel onder blijven, anders zit je een keer in het donker.
Die 10A straatlantaarn aansluiting werkt alleen in de avond. Dus overdag heb je geen stroom. Met een beetje accu kom je dat prima door, wellicht dat het wat krap wordt in de winter met een warmtepomp.
Ik zou er best voor willen gaan, maar ze worden als downgrade niet meer aangeboden

• pvg

pvg

Beer070 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 19:57:
[...]

Die 10A straatlantaarn aansluiting werkt alleen in de avond. Dus overdag heb je geen stroom. Met een beetje accu kom je dat prima door, wellicht dat het wat krap wordt in de winter met een warmtepomp.
Ik zou er best voor willen gaan, maar ze worden als downgrade niet meer aangeboden
Bij enexis blijkbaar wel volgens website. Is zogenaamde garageboxaansluiting (en niet geschakeld).

• NTS
  • Niet online

NTS

Stedin heeft ook 1x 10A als optie, scheelt 310 euro per jaar inc btw in vaste kosten ten opzichte van een normale 1x35 of 3x25 aansluiting.

• Beer070
NTS schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 23:05:
Stedin heeft ook 1x 10A als optie, scheelt 310 euro per jaar inc btw in vaste kosten ten opzichte van een normale 1x35 of 3x25 aansluiting.
Ik heb afgelopen augustus geprobeerd om mijn huis aansluiting om te zetten bij Stedin naar 1x6A, en daar wordt je in het proces gestopt.
Vaste lasten gaan dan naar 27 euro per jaar. 1x10A is 167 euro per jaar. Voor de 300 euro ‘winst’ per jaar moet ik dan een heleboel investeren/aanpassen om dit mogelijk te maken. (Vooral terugleveren wordt dan ook lastiger)

Overigens weet ik niet hoe het zit met de jaarlijkse energie subsidie van 600 euro. of je die ook krijgt op 1x6 of 1x10 aansluitingen... Ik heb afgelopen jaar 0 gebruik ingevuld en daarmee krijg je dus 'geen' energie subsidie.
(ik had beter 1kw kunnen invullen 8)7 )

[ Voor 17% gewijzigd door Beer070 op 19-02-2026 07:43 ]

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Beer070 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 06:49:
Overigens weet ik niet hoe het zit met de jaarlijkse energie subsidie van 600 euro. of je die ook krijgt op 1x6 of 1x10 aansluitingen... Ik heb afgelopen jaar 0 gebruik ingevuld en daarmee krijg je dus 'geen' energie subsidie.
(ik had beter 1kw kunnen invullen 8)7 )
Huh? :? Da's fout en kun je laten corrigeren.

De teruggaaf energiebelasting hangt alleen samen met het pand (verblijfsfunctie vereist), niet met de zwaarte van de aansluiting. Een woning met lichte aansluiting houdt 'm dus en een garagebox met een zware aansluiting krijgt 'm nog steeds niet. Hier wordt 't best goed uitgelegd.

• onetime
  • Niet online
Als je op een vergelijkingssite verwacht verbruik invult zie je ook een groot verschil tussen 0 en 1kWh. (@Beer070) Maar inderdaad laten corrigeren als je op de afrekening geen verlaging energie belasting hebt.

• FTL

FTL

blaaspijp schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:34:
[...]

Welke bedrading heb je in de meterkasten zitten. Imo is het verstandig om dit minimaal 6mm2 te hebben omdat je in situaties welke wij hier veelal bespreken meer als 25A door de meterkast kan krijgen.
In het verleden was het simpel de hoofdaansluiting bepaalde het maximale vermogen. Met zonnepanelen en eventueel een accu is het lastiger. Het deel waar meerdere energie vormen bij elkaar komen kan dus onder een hogere stroomsterkte komen te staan. Hier zal je wel op bedacht moeten zijn. Het lijkt mooi dat je 25A hoofdaansluiting + 20A accu + 16A zonnepanelen tot je beschikking hebt, maar als je 60A door een standaard meterkast gaat pompen dan komt het niet goed. Je zal hier dus ook goed naar moeten kijken.
Yes, alles is 6mm2 - het is een relatief recente meterkast (nieuwbouw) die berekend is op zwaar verbruik (Wp + zonnepanelen en laadpaal e.d.)

• Noord27
Noord27 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 17:15:

Jezelf quoten, gewoon omdat het kan.. Eerste onderdelen beginnen binnen te komen.

Er staat nu geen VA, maar echt watt op de behuizing. Dus deze nieuwere serie MP's zou continu 6500W moeten kunnen doen. Ter vergelijking: een 5000VA kan continu 4000W (geen 5000W).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQ0EF-_GPZYhMOQFVceODCTNktk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZDey4DHQOIhcvgIL1dQm9NLa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YH7igyAKnQ8FKQ_P_RMPQr-UpCg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4tBGrYWi3cPdbCx45v2HVaQD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Noord27 op 19-02-2026 13:26 ]

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:38
Noord27 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 12:16:
[...]
Er staat nu geen VA, maar echt watt op de behuizing. Dus deze zou continu 6500W moeten kunnen doen.
Klopt niet helemaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1HM9eOTT7wkngO3OE3yjwLMHv4I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BIVeBjnlG2O9CSg8DeeElGDb.png?f=user_large

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• Noord27
NTS schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:53:
[...]

Waar heb je een 6k5 GX op voorraad gevonden met een leuke prijs? Ze zijn nog niet zo heel makkelijk vindbaar de afgelopen weken. Ik zoek dezelfde :)
Prijzen veranderen dagelijks.

[ Voor 13% gewijzigd door Noord27 op 19-02-2026 23:16 ]

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Noord27 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 12:16:
[...]

Jezelf quoten, gewoon omdat het kan.. Eerste onderdelen beginnen binnen te komen.

Er staat nu geen VA, maar echt watt op de behuizing. Dus deze nieuwere serie MP's zou continu 6500W moeten kunnen doen. Ter vergelijking: een 5000VA kan continu 4000W (geen 5000W).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je ook al een schema gemaakt van wat je allemaal gaat aansluiten en hoe en met welke zekering waardes etc?

Of wil je een schema ergens van volgen of wil je een YouTube video volgen o.i.d.? Zo ja, welk schema / welke video?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Noord27
@Tanuki
In basis wordt het een redelijk 'standaard' systeem met secundaire meterkast (o.a. remautomaten en Victron meter). Extra alamat B25 300mA na de hoofdschakelaar in de bestaande groepenkast. Met 5x6mm2 naar de secundaire kast (garage), en terug ook natuurlijk 5x6mm2 (kan via doorlopende kruipruimte). Vanuit de secundaire meterkast terug naar de bestaande groepenkast op een nieuwe hoofdschakelaar, waarop 3x aardlek (12x 1F groepen), de bestaande PV en 3F apparaten komen.

MP's komen op een Victron distributor bushbar. Accu's op een Power IN. Zekeringen worden Adler EF3's. Geloof dat 250A voor de MP's en 200A voor (3 of 4 stuks) 16kW accu's passend is. Die zekeringen heb ik beschikbaar via een voor mij bekende leverancier; wederom tegen gunstige prijs.

[ Voor 8% gewijzigd door Noord27 op 19-02-2026 22:07 ]

• blaaspijp
Probeer wel alles uit te tekenen voordat je gaat bouwen. En zorg dat je wijzigingen verwerkt op tekening zodat je aan iemand anders kan uitleggen hoe het inelkaar steekt.

• Tanuki
  • Niet online
blaaspijp schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 06:15:
Probeer wel alles uit te tekenen voordat je gaat bouwen. En zorg dat je wijzigingen verwerkt op tekening zodat je aan iemand anders kan uitleggen hoe het inelkaar steekt.
In jouw signature zie ik dat je een 64 kWh accu hebt met een MultiRS. Doe ik dan de juiste aanname dat dat 1 MultiRS is?

En indien dat klopt, heb je dan een 3 fase aansluiting in huis of een 1 fase aansluiting?
Of heb je een 1 fase aansluiting maar achter de Victron 3 fase gecreëerd?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• blaaspijp
Ik heb 3x MultiRS en een 3 fase aansluiting.

• Beer070
blaaspijp schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 20:39:
Ik heb 3x MultiRS en een 3 fase aansluiting.
In de woorden van de Mandelorian: “this is the way” 😇

• Tanuki
  • Niet online
@blaaspijp @Beer070 dat lijkt me inderdaad ook "the way" te zijn. Wellicht biedt Victron nog heel wat flexibiliteit in het maken van 3 fase achter de 1 fase aansluiting.

Maar, oef, 3x de multirs is ook weer een aardige kostenpost.

• Slux
  • Niet online
Weet iemand hoe het komt dat ik maar +/- 9000W van het grid trek i.p.v. de +/- 14000W?

3x 16A
3x MultiRS
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-rbdeoa9kAfr_OtAHlwKlFaWJg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aH0MNlZEX11vmdQQGhU3UMTW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qjJJa1rG3H1YoI4i_iz0KndupZE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G7l4nOIEV8nuumXeP0UOKqmD.png?f=fotoalbum_large

• blaaspijp
3x16 is maar 11kW
Als je 16kW wilt dan moet je 3x25A hebben.
Staat je MultiRS op automatisch of handmatig laden? Het systeem kan bepalen dat er met de huidige prijs minder nodig is.

• Slux
  • Niet online
blaaspijp schreef op zondag 22 februari 2026 @ 08:21:
3x16 is maar 11kW
Als je 16kW wilt dan moet je 3x25A hebben.
Staat je MultiRS op automatisch of handmatig laden? Het systeem kan bepalen dat er met de huidige prijs minder nodig is.
Edit, er is wel een 3x25A aansluiting, waar kan ik zien of het op automatic of handmatig laden staat? kan het niet zo snel vinden in victron connect

[ Voor 4% gewijzigd door Slux op 22-02-2026 08:31 ]

• blaaspijp
Je kan wel een 3x25 aansluiting hebben maar je hebt de current limit op 16A staan.
Als je de modus "houd accus opgeladen" kiest zal het systeem maximaal gaan laden totdat je het weet uit zet.

• Slux
  • Niet online
blaaspijp schreef op zondag 22 februari 2026 @ 08:33:
Je kan wel een 3x25 aansluiting hebben maar je hebt de current limit op 16A staan.
Als je de modus "houd accus opgeladen" kiest zal het systeem maximaal gaan laden totdat je het weet uit zet.
Pff sorry lekker bezig hier :F

Systeem staat op 25A, zal wel aan de BMS liggen dan denk ik ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_-33dBAF7uPMTjbF8pTz3Bt678=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1qw0VJvxX9cvETwC2lOuDpnS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ziYnl5R-YcbWpH4O0abQvSS69g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VxrCJ3dU7Xhrud5clOdp00jk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vj1CPvAU3pgOp45jWkmHprmJBy0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vwVnZLdb1N5QFTynerpLID54.png?f=fotoalbum_large

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:38
Slux schreef op zondag 22 februari 2026 @ 08:45:
[...]

Pff sorry lekker bezig hier :F

Systeem staat op 25A, zal wel aan de BMS liggen dan denk ik ?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je batterijen laden met 100A. Is dat misschien de begrenzing?

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• Slux
  • Niet online
Jojan265 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 08:55:
[...]

Je batterijen laden met 100A. Is dat misschien de begrenzing?
Ja ik denk het, maar is dat ook ergens in victron aan te passen dat iemand weet, of zal het in de BMS staan?
ik kan alleen remote kijken met victron, de BMS kan ik helaas niet op afstand uitlezen hier.

• blaaspijp
Hoeveel accus heb je?
Kan je de auto maximaal laden om te testen wat dan je input current wordt?

Bevalt de Victron autolader?
Kan je die koppelen met een laadpas?

• Slux
  • Niet online
blaaspijp schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:57:
Hoeveel accus heb je?
Kan je de auto maximaal laden om te testen wat dan je input current wordt?

Bevalt de Victron autolader?
Kan je die koppelen met een laadpas?
4x MB31 accus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_PbYvvD0lYeCmcwt4Ie93aEPtCU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5v9X8S144ZzwDmhQjBerWM1C.png?f=fotoalbum_large

Die lader werkt top vergeleken met zappi, geen idee of je hem kan koppelen met een laadpas, zou wel mooi zijn.

• Beer070
Tanuki schreef op zondag 22 februari 2026 @ 06:52:
@blaaspijp @Beer070 dat lijkt me inderdaad ook "the way" te zijn. Wellicht biedt Victron nog heel wat flexibiliteit in het maken van 3 fase achter de 1 fase aansluiting.

Maar, oef, 3x de multirs is ook weer een aardige kostenpost.
voor een privé persoon krijg je btw van de multi-rs terug. dat scheelt in ieder geval 21%. dan zou je er officieel natuurlijk wel minstens 1 of 2 panelen aan moeten koppelen, maar lijkt me stug dat de belastingdienst dat uiteindelijk gaat controleren.

[ Voor 15% gewijzigd door Beer070 op 22-02-2026 10:33 ]

• blaaspijp
Hoe heb je jouw accus ingesteld. Als 1 accu van 1256Ah of als 4x314Ah
Daar zit mogelijk het probleem.

Bij mij kan elke MultiRS 100A laden en het totaal wordt begrenst door een BMS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhFisUZt2iO_IyzPxAewEyGKChc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jnUjxgwWF4cKkb8E7jnzX8Ya.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OeV_mDS1BmmLM4YRmRq9FDFhZz8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f2ZWWvbgy77Chpt3pZ5lW73d.jpg?f=fotoalbum_large

• Slux
  • Niet online
blaaspijp schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:41:
Hoe heb je jouw accus ingesteld. Als 1 accu van 1256Ah of als 4x314Ah
Daar zit mogelijk het probleem.

Bij mij kan elke MultiRS 100A laden en het totaal wordt begrenst door een BMS.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik kan dat eerste plaatje niet terug vinden in victronconnect :? Waar staat dat precies ?

2de plaatje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nM9meKU6LvVFzJ5EmgbKeJ7w2xk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/khcKajMj5A6yCOGVSCgdNEvH.png?f=fotoalbum_large

Dit is mijn instellingen scherm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_oCLZQ1XfSjIupTXyY7cWtAyQ8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PmPcRo4mXD13McX5VoK5wTAw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Slux op 22-02-2026 11:08 ]

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:31

Japie.G

Colour Classic

Hmm, zit even met een breikkronkel.

Ik wi deze week mijn systeem afmaken door het hele huis op de ac-out te zetten. Heb het systeem nu slechts parallel lopen. Echter.. hoe lossen jullie dat met aarde op?

Van hoofdschakelaar in meterkast ga ik met 5x10mm2 naar verdeelkast in accuschuur. Sluit daar alles aan op ac-in, so far so good,

Vanaf de acout ga ik weer terug met een 5x10mm2 naar de meterkast om die weer aan te sluiten op bestande rail in meterkast waardoor alle groepen weer van spanning voorzien zijn via de ac-out. Maar de aarde dan? Sluit ik die dan ook gewoon weer aan de aardrail in de meterkast? Ik maak dan een aardlus volgens mij.. Hoe zit dat? Iemand die mij uit deze breinkronkel kan helpen?

edit: okee zoeken op aardlus geeft meer mensen met dezelfde gedachte en wat info.. Blijf benieuwd naar de verschillende oplossingen hiervoor.

[ Voor 9% gewijzigd door Japie.G op 22-02-2026 11:25 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• blaaspijp
De aarde van de retourkabel alleen aansluiten in de meterkast van je woning en niet in je schuur.
Dat zou een oplossing kunnen zijn, dit is een maand 3 geleden uitgebreid besproken met allerlei meningen.

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:31

Japie.G

Colour Classic

blaaspijp schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:45:
De aarde van de retourkabel alleen aansluiten in de meterkast van je woning en niet in je schuur.
Dat zou een oplossing kunnen zijn, dit is een maand 3 geleden uitgebreid besproken met allerlei meningen.
Ik zie de discussie inderdaad. Ik denk dat dat het makkelijkst is ja, gewoon 1 kant niet aansluiten

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• blaaspijp
Dat eerste plaatje is de Victron BMS
In jou 2de plaatje zie ik een hoge "spanning behouden" welke accu heb je en wie heeft het geïnstalleerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQCA63Yz3Bj23wFklF7l46hLwJQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/azGDuM77xeOAV9nWwsc0E0Sj.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 54 ... 62 Laatste