• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Nu online

HRV

Ik snap dat het beveiliging op beveiliging is.

Als er een accucel af staat te gassen, dan neem ik aan dat dat komt doordat de BMS in de accu defect is (even uitgesloten externe invloed door botsen, stoten, vallen).

Als die interne BMS daar dus niet op reageert, is het dan voldoende om enkel te detecteren en bijvoorbeeld een ventilator te starten en de Multiplussen zelf af te schakelen?

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-02 19:55
Gunther.S schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:27:
[...]

Enige situatie waar het dan lastig is, als je geen (vaste) PE hebt, bv. in een mobiele situatie zoals camper of boot. Victron heeft er zelf ook een heel hoofdstuk aan besteed.
Dat was dus mijn punt: in sommige gevallen krijg je je PE meegeleverd vanuit het trafo station. Als dan de stroomstoring ontstaat door graafschade en de PE-leiding ook kapot getrokken wordt, dan heb het dus geen PE meer. Aardlek beschermt weliswaar tegen stroomstoten door aanraking, maar met een 3-fase victronsysteem hangt de Nul ook niet meer effectief aan PE. In een camper heb je geen 3-fase systeem, dus daar speelt het fenomeen zwevende nul niet . Grote schepen hebben wel weer 3-fase. Maar daar is het stalen schip de "aarde" .

Dus wil je een 3-fase Victron systeem, dan moet je een eigen aarde hebben enkel vanuit het oogpunt van die zwevende nul. Bij een 1-fase systeem is het zeer wenselijk vanuit het oogpunt van aanraakveiligheid.

• Gunther.S
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:55
pegagus schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:03:
[...]
Dus wil je een 3-fase Victron systeem, dan moet je een eigen aarde hebben enkel vanuit het oogpunt van die zwevende nul.
Ik denk het net niet, maw de PE heeft weinig van doen met al dan niet zwevende nul: als je de 3F setup gaat aarden (N aan PE), zorg je gewoon dat de N vastligt tov de aarde. Verder verandert er niets wat betreft zwevende spanningen. Het is de inverter die de spanning tussen F en N bepaalt, ofwel als uitgang van 2 uiteindes van een trafo (MPII), ofwel door vermogenelektronica (MultiRS). Zolang die N blijft aangesloten lijkt er mij per fase alvast geen probleem. Voor 3F loads, moeten de Neuters van de 3 inverters aan mekaar hangen, want anders kunnen die gaan zweven tov van elkaar en/of is er geen pad voor de F-F stroom.

Ik bezie het een beetje als dat je 2 AA batterijen in serie zet (fase verschil en AC/DC even negeren) en de neuter in het midden aftakt; het is de batterij die ±1.5V maakt tussen de uiterste polen F1 en F2 en de middelste pool N. Zwevende nul zou dan zijn dat je weerstanden die je aansluit enkel op F1 en F2 aansluit en de centrale "N" van de weerstanden niet aansluit aan de "N" van de batterijen --> zwevend nulpunt en spanningsdeler over je weerstanden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRPfL_G2DrY_Kul5VDzyxtEXCpQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FVYNa3n8419ON6i8lrejY14L.png?f=user_large

Zolang de N van de generator aangesloten blijft, kan je geen zwevend nulpunt hebben.

De PE-N koppeling is belangrijk voor aardlekbeveiliging. Bij normale TT netwerk, gebeurt dit in de wijkcabine, bij Victron-off grid gebeurt dit best door de aardrelais van de Victron.

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
blaaspijp schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:11:
Gisteren update gedaan naar MultiRS versie 1.27 sindsdien veel problemen.
Zodra het is opgelost zal ik het wel melden.
Er is inmiddels een nieuwe versie 1.28 die de eerdere problemen verhelpt.

Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• pegagus
@Gunther.Skun je onderbouwen de Victron zo werkt? Technisch is het wel mogelijk denk ik, maar ik heb nergens kunnen ontdekken dat dit zonder meer werkt met een Victron. Het enige wat ik weet is dat je de koppeling van PE en N kunt uitschakelen in eilandbedrijf maar dat Victron waarschuwt dat je dan heel goed moet weten wat je doet.

Mijn praktijkervaring van afgelopen week is nu net dat een generator met 3 fase en nul die zwevende nul veroorzaakt waardoor 1 fase 50V krijgt en 2e fase 400V met een doorgebrande printplaat als gevolg. En dat omdat men de netaansluiting had losgemaakt om de generator aan te sluiten en daarmee de verbinding van de N met de PE. De reden dat N en PE worden verbonden en dat een aardpen vele meters diep wordt geslagen, is om zo ten alle tijden 0V te hebben op de N. Dit systeem is veel ouder dan de aardlekbeveiliging. In mijn ouderlijk huis uit de jaren 60 is die er achteraf bijgeplaatst.

[ Voor 16% gewijzigd door pegagus op 30-01-2026 20:38 ]

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:30
@pegagus Het is precies andersom. De PE is met de nul verbonden in het transformatorhuisje, en je hebt een diepe aardpen om een zo laag mogelijke weerstand te hebben naar de aardpen in het transformatorhuisje en dus uiteindelijk de nul. Dit zodat eventuele lekstroom weg kan via de aarde en daarop spreekt vervolgens je aardlekschakelaar aan, vroeger was het dan de bedoeling dat de zekering zou doorbranden.

Dit hele systeem is er puur voor de veiligheid. Zie ook dit artikel van Victron zelf: https://www.victronenergy...nd-electrical-safety.html

• pegagus
De nul zit inderdaad onder normale omstandigheden met aarde verbonden in het trafohuis cq de stroomopwekker. Verbreek die verbinding en je hebt een zwevende nul. Als dat gebeurt met een generator, dan ook met een andere 3-fase omvormer systeem. Tenzij dat systeem er op ingericht is actief de spanning te sturen. En dat heb ik voor Victron nog altijd nergens gelezen, anders dan aarding aan het chassis of een scheepsromp. Uiteraard heb je de koppeling tussen N en PE ook nodig voor de veiligheid.

Maar het gaat dus om de specifieke situatie van 3 fase eilandbedrijf in een woning zonder verbinding met aarde. Blijft de N 0V of gaat die dan zweven?

[ Voor 23% gewijzigd door pegagus op 30-01-2026 21:36 ]

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-02 17:00
rokas schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 01:01:
[...]

Ik vermoed dat als de MP niet ingeschakeld is, ac-out via het omschakelrelais verbonden is met de uitgang van de inverter. Je meet dus tussen fase en nul van ac-out de weerstand van de trafo, die is inderdaad vrij laag :)
Dank je voor jouw info. Ik gebruikte de continuïteits test van de multimeter en bij wat onderzoek blijkt dat die test bij alles onder ~50 ohm als als een geslaagde verbinding ziet. De MP II heeft maar iets van 1 ohm weerstand tussen neutraal en fase op AC Out1 dus ja ik heb weer iets geleerd ;)

Hans van Zijl

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:30
@pegagus Een zwevende nul heeft niets met aarde te maken! En de aarde heeft niets met het normaal functioneren van een elektrische installatie te maken. Een elektrische installatie functioneert prima zonder aarde.

De nul gaat zweven als deze niet meer aan de nul van het stroomnet/generator/inverter vast zit door slecht contact/draadbreuk/etc.

In eilandbedrijf werkt alles prima, ook zonder aarde. De reden dat Victron de aarde aan de nul verbind is omdat anders je aardlekbeveiliging in huis niet werkt.

Als jouw generator een spanning van 400V heeft tussen een fase en de nul dan is er iets mis met je generator.

@Gunther.S Legt precies uit hoe het werkt. En anders kun je de Victron documentatie lezen.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
pegagus schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 21:19:
De nul zit inderdaad onder normale omstandigheden met aarde verbonden in het trafohuis cq de stroomopwekker. Verbreek die verbinding en je hebt een zwevende nul. Als dat gebeurt met een generator, dan ook met een andere 3-fase omvormer systeem. Tenzij dat systeem er op ingericht is actief de spanning te sturen. En dat heb ik voor Victron nog altijd nergens gelezen, anders dan aarding aan het chassis of een scheepsromp. Uiteraard heb je de koppeling tussen N en PE ook nodig voor de veiligheid.

Maar het gaat dus om de specifieke situatie van 3 fase eilandbedrijf in een woning zonder verbinding met aarde. Blijft de N 0V of gaat die dan zweven?
Je hebt klaarblijkelijk nog niet door wat er hier met een zwevende nul wordt bedoeld, namelijk als de nul tussen de voeding (net / generator / backup-accu syteem) en de verbruikers niet meer verbonden is.
Het gevaar is dan dat de spanning als gevolg van ongelijke belasting tussen de fases aan de verbruikers kant gaat verschuiven en de zwaarste verbruikers minder spanning krijgen (veilig) maar de mindere verbruikers krijgen een hogere spanning, maximaal 400V. NIET veilig, daar gaan ze meestal van kapot. Snel of langzaam.

En als er iets doorslaat door een te hoge spanning is er plots een hoge stroom waardoor de spanning nu de andere kant op verschuift. Zo kan alles kapot gaan.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Bart-H
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 19-02 22:06
Hallo allemaal,
Mijn naam is Bart en ik woon in Breda. Ik ben al een hele tijd geïnteresseerd in de mogelijkheden van thuisbatterijen. Ik heb veel filmpjes gekeken en dit forum doorgelezen. Ik merk dat er veel mooie complexe systemen zijn maar niet zo veel simpele. Nu heb ik een schema gemaakt hoe ik het zelf thuis wil opzetten.
Met alle kennis die hier aanwezig is hoop ik dat er mensen zijn die mij tips willen geven.
We hebben nu nog een 1 fase 35A hoofdaansluiting maar dit zou in de toekomst uitgebreide kunnen gaan worden naar 3x25A, dus hier een beetje op voorbereid.
Ik vind vooral het backup idee belangrijk en dat de levering dan maar 5kW is is prima als je daar dan ook naar gaat gebruiken.

Mijn ontwerp idee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7pn3sPh8vjAtrLve_dI8nvqfu0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6PkMkElqfqk1BRABs2jPSZlO.jpg?f=fotoalbum_large

De vragen die ik nog heb over mijn ontwerp:
- Is de terug gaande kabel van garage naar huis van 5x6mm2 voldoende of toch beter 5x10mm2 ?
- Is het noodzakelijk om een hoofdschakelaar te plaatsen, voor de energiemeter, in de garage meterkast?
- Ik heb een "Solis 1p 3.6k" voor de PV, zijn er mensen die dit al gekoppeld hebben met Victron?

Ik hoor graag wat jullie ervan denken.
Als er nog info ontbreekt, alvast sorry daarvoor, ik zal het aanvullen daar waar nodig.
Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Bart

• onetime
  • Niet online
@Bart-H Je solar moet volgens mij op een eigen alamat, niet achter een gewone groep achter een gedeelde aardlek. En ja, in de onderverdeler moet ook een hoofdschakelaar. En er moet een label op dat aangeeft dat er dubbele voeding is.
Is je keuze schakelaar om de Victron te kunnen by-passen, of om de back-up in te kunnen schakelen?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Bart-H
@onetime Heel erg bedankt voor je reactie!
Die solar is zo aangesloten door een organisatie en moest enkel op een eigen groep. Dit kan ik zeker aan gaan passen maar heeft u enig idee wat de reden is waarom dat moet?
Ik ga in de onderverdeler een hoofdschakelaar plaatsen.
Die keuze schakelaar is er om de Victron te bypassen wanneer hier een issue mee is en dat ik dan mijn huis via het grit kan voeden.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:39
@Bart-H, je had je m.i. al behoorlijk ingelezen, zie er voor een eerste ontwerp al behoorlijk goed uit! Paar puntjes op de i zoals @onetime ook al aangaf. Inderdaad een hoofdschakelaar in de garage in de aanvoer naar de Multiplus en ipv een (rem)automaat zou ik een 40A/300 mA type B aardlekautomaat plaatsen. De aardlekautomaat die jij in je schema hebt moet je ook vervangen door 40A ipv 32A. Die hoofdschakelaar in de garage heeft als doel dat je dan ook de aanvoer in de garage kan onderbreken, Dit geeft ook extra veiligheid als je aan de Multiplus wil werken en je hebt de stroom al onderbroken via een aardlekautomaat in de meterkast in de gang, er zou maar een onverlaat zijn die 'm op dat moment aanzet. Daarnaast zijn de kosten verwaarloosbaar op zo'n installatie.

Over je PV systeem: Het mag volgens mij volgens NEN1010 wel, een PV systeem op een eigen installatieautomaat achter een bestaande aardlekschakelaar maar meest gebruikelijk is een PV systeem achter een aardlekautomaat en dan parallel aan die die ALS aansluiten. De reden hiervoor is de betrouwbaarheid & comfort voor de gebruiker van de installatie, een PV systeem gedraagt zich anders dan gewone groepen, met wat grotere kans op lekstroom en als door de PV installatie de ALS uitschakelt zijn alle afgaande groepen onbruikbaar.

[ Voor 16% gewijzigd door blb4 op 31-01-2026 12:56 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Ik ben aan het puzzelen op de beste plek in huis voor de thuisbatterij, nu twee plekken over: 1. In de garage met de Multiplus er boven en 2. Buiten tegen het huis met de Multiplus binnen.

Nadeel van #1 is dat het erg lastig is om hier nieuwe kabels naartoe te trekken om het geheel op de groepenkast aan te sluiten. Bij #2 is dat makkelijk, de Multiplus hangt dan naast m'n PV omvormer en is makkelijk op de groepenkast aan te sluiten.

Nadeel bij #2 is dat de afstand van de multiplus naar de batterij hemelsbreed zo'n 2.5 meter. Dan is er door ophanghoogte 4 meter DC kabel nodig one-way, dus +/- bij elkaar 8 meter DC kabel. Ik zie bij Victron verschillende informatie o.a. hier een tabel die zegt bij 100A over max 10 meter een 70 mm2 kabel.

Maar in hun andere informatie hier zeggen ze maximaal 2.5% spanningsverlies. Ze geven in dat document bij 35 mm2 kabel aan 1.08mΩ per 2 meter en nog 0.06mΩ voor een verbinding en 0.35mΩ voor een 150A zekering. Bij elkaar is dat 4x 1.08 + 4x 0.06 + 0.35 = 4.91 mΩ. En 100A met 4.91 mΩ = 0.49V drop. Dat is 1% dus ruim onder de 2.5 die ze aanraden. Nog beter met 50 mm2 natuurlijk.

Doe ik iets verkeerd? Is die tabel die 70 mm2 zegt misschien gebaseerd op een 12V batterij?

En als totale Victron leek: Heeft zo'n Multiplus geen adjustment om een iets hogere spanning te leveren zodat het BMS op het eind van de DC kabel de gewenste spanning ziet? En andersom ook, geeft het BMS de exacte batterij spanning niet door via de CAN bus zodat een verschil in de kabels geen meet issue geeft?

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:16
@NTS Zet je accu's AUB niet buiten neer. Dat is vragen om problemen.

[ Voor 32% gewijzigd door Noord27 op 31-01-2026 21:34 ]

Enexis Netbeheer Engineer

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Noord27 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:33:
@NTS Zet je accu's AUB niet buiten neer. Dat is vragen om problemen.
Hm ok. Ook niet zoiets: https://www.nkon.nl/nkon-...-10kwh-thuisbatterij.html? Die is gemaakt voor wandmontage buiten. In mijn geval zou dat onder een afdak zijn aan een muur op het noorden, dus geen regen en geen zon.

In de garage is natuurlijk nog droger, maar dan komt de Multiplus ook in de garage. En die leek me eigenlijk een stuk gevoeliger voor zo'n omgeving dan een batterij in een kast.

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-02 20:08
@Bart-H
Die Victron energy meter hoort direct achter de 40A hoofdschakelaar! Op die manier werkt het systeem goed met de bypass schakelaar in stand 1 en 2.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• blaaspijp
  • Nu online
@Pim57 dat is nog 1 van de aanpassingen welke ik wil doen. In het verleden was de kabellengte voor de ve.can voor de energiemeter beperkt.
Dus is bij sommige personen de energiemeter niet op de meest ideale plek gekomen.

Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• blb4
Pim57 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 22:23:
@Bart-H
Die Victron energy meter hoort direct achter de 40A hoofdschakelaar! Op die manier werkt het systeem goed met de bypass schakelaar in stand 1 en 2.
Ik vind 'm ook wat raar op de getekende plek maar dacht ook: wat maakt 't eigenlijk uit. Nog eens over nagedacht, op de huidige plek is denk ik 't probleem dat je de hoofdzekering van 35A kunt overbelasten in stand 1: Als je de Victron instelt op max 35A via AC-IN (voor afname en verbruik) dan wordt de stroom naar 't huis of de teruglevering van de PV installatie niet meegenomen, die gaan buiten de meter.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• jwpmzijl
Ik loop tegen in-rush current problemen aan. Op het moment dat de een Victron Multiplus II 6k5 inschakel tript de hoofd breaker van de netbeheerder.

Mijn situatie:
1: 3x 25A hoofdzekering van netbeheerder
2: Hoofdschakelaar 40A
3: Aardlekschakelaar 40A 300ma vertraagd
4: Automaat 40A C-karaktiristiek
Bij inschakelen valt dus de hoofdzekering van de betreffende fase uit.

Ik wil dit graag goed oplossen en wil liever niet met losse NTC trermistors werken. Ik zit wat op internet te zoeken en kom onderstaande tegen. Dit is echter een maatvoering die niet in mijn groepenkast past. Weet iemand een vergelijkbaar product dat wel de normale din-afmetingen heeft van een consumenten groepenkast?
https://www.shop-tps.com/...-20500?category=145#attr=
Afbeeldingslocatie: https://www.shop-tps.com/web/image/product.product/20391/image_1024/%5BIL1006%5D%20TPS-ICL-3P-25A?unique=b33bc9c

Hans van Zijl

• onetime
  • Niet online
@Pim57 @blb4 Hebben jullie Bart-H in "Het grote Victron ontwerp topic" gemist? In de normale stand gaat alles via de Victron. En dus via de meter. Die schakelaar is om de Victron te kunnen bypassen.

• blb4
onetime schreef op zondag 1 februari 2026 @ 01:07:
@Pim57 @blb4 Hebben jullie Bart-H in "Het grote Victron ontwerp topic" gemist? In de normale stand gaat alles via de Victron. En dus via de meter. Die schakelaar is om de Victron te kunnen bypassen.
Jazeker! In de normale stand (2) is er geen probleem met de plaatsing van de meter, alle stroom door de hoofdzekering gaat ook door de meter. Ik stand 1 (bypass Victron) kan het echter mis gaan. ALS in die situatie de Victron uit staat is er weinig aan de hand. Maar wie zegt dat hij uit staat? Hij kan gewoon nog de batterij laden en/of ontladen. De Victron meter direct achter de hoofdschakelaar van de netaansluiting is m.i. dan safety by design.

• blaaspijp
  • Nu online
@Bart-H je multiplus is te licht voor 1x35A je zou mijn inziens eerder een 8000 of zelfs een 10000 moeten hebben om door te gaan.
De 40A automaat op Acout1 is te zwaar in eiland modus.

• HRV
  • Nu online

HRV

@jwpmzijl Ik denk niet dat ik dat eerder gezien heb hier.
Met andere woorden voordat je iets aanschaft wat blijkbaar niemand hier nodig heeft gehad is het wellicht handig om eerst naar je ontwerp te kijken.

Kun je iets meer vertellen?
Is het de seconde dat je de multiplus aan zet? Duurt het een tijdje voordat de zekering het begeeft?

Ter verduidelijking, de inrush current waar Victron vaak over spreekt ontstaat bij het koppelen van de accus. De condensatoren van de Multiplussen moeten eerst "voorgeladen" worden om problemen met accu en MP te voorkomen.

Maar ik heb nog nooit iets gelezen dat je hoofdzekering eruit knalt.

[ Voor 30% gewijzigd door HRV op 01-02-2026 08:40 ]

• blaaspijp
  • Nu online
Heeft de MP6.5k al eens aangestaan?
Heb je de opstart volgorde van de handleiding gevolgd?
Is het apparaat misschien defect?

• blb4
blaaspijp schreef op zondag 1 februari 2026 @ 02:42:
@Bart-H je multiplus is te licht voor 1x35A je zou mijn inziens eerder een 8000 of zelfs een 10000 moeten hebben om door te gaan.
De 40A automaat op Acout1 is te zwaar in eiland modus.
Er wordt toch wel vaker een wat lichtere Multiplus gekozen vanuit vnl behoefte PV eigengebruik en met het idee dat tijdens eilandbedrijf de grote verbruikers (bv laadpaal) niet gebruikt zullen worden? Hoe los je dat fundamenteel op?

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-02 12:58
@HRV hoe laad ik die condensatoren op?

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21-02 18:05
jwpmzijl schreef op zondag 1 februari 2026 @ 00:40:
Ik loop tegen in-rush current problemen aan. Op het moment dat de een Victron Multiplus II 6k5 inschakel tript de hoofd breaker van de netbeheerder.

Mijn situatie:

Ik wil dit graag goed oplossen en wil liever niet met losse NTC trermistors werken. Ik zit wat op internet te zoeken en kom onderstaande tegen. Dit is echter een maatvoering die niet in mijn groepenkast past. Weet iemand een vergelijkbaar product dat wel de normale din-afmetingen heeft van een consumenten groepenkast?
[Afbeelding]
Wellicht kan je jouw vraag verduidelijken.
Ik ben nog nooit tegengekomen dat de hoofdzekering van de netbeheerder gaat. Wat ik zelf in eerste installatie fout heb gedaan is dat de nul van AC-OUT op een van de omvormers verbonden zat aan de nul van AC-IN, en dan klapt de aardlek (terecht).
Het aanzetten van de omvormers is eerst losgekoppeld van AC-IN, op basis van accu's. Hierop speelt het inrush probleem, waarbij een pre-load weerstand kan worden gebruikt om de accu zekering niet te laten klappen. (de lynx smart BMS doet dat automatisch). In mijn situatie:
hoofdschakelaar (3x25A) -> 3fase installatie automaat (40A) -> ALS -> AX-IN -> omvormers -> AC-OUT -> ALS -> huis
inrush zit op dit pad:
accu -> accu breaker -> kabel -> T-class -> Lynx-in -> Smart BMS -> Lynx-out -> omvormer.

De effectieve last die je op de hoofdschakelaar moet zetten om te laten klappen is ruim meer dan 3x25A.
(er zijn hier genoeg mensen die met leveren/terugleveren 3x30A continu draaien).
Hopelijk kunnen we helpen om het probleem te vinden!

• Beer070
SkiFan schreef op zondag 1 februari 2026 @ 09:05:
@HRV hoe laad ik die condensatoren op?
met een voorraad-weerstand. (of door een lynx smart BMS te gebruiken als je een vlaag van verstandsverbijstering hebt zoals ik en een paar anderen) ;-)
Ik heb deze nog ergens liggen, gebruik ik inmiddels niet meer:
https://zonnepanelensuper...tand-klasse-t-zekeringen/

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:38
Beer070 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 09:18:
[...]
…of door een lynx smart BMS te gebruiken als je een vlaag van verstandsverbijstering hebt zoals ik en een paar anderen…
Rationeel is een thuisbatterij sowieso niet te rechtvaardigen, dus daar kan de Lynx BMS ook wel bij :+

Zonder gekheid, de Lynx BMS heeft een paar interessante mogelijkheden zoals het afschakelen van DC en de voorschakelweerstand. Of je dat de moeite waard vindt, mag iedereen zelf bepalen. Ik heb ‘m op m’n lijstje staan.

Mijn huis is slimmer dan ik...

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-02 12:58
Beer070 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 09:18:
[...]

met een voorraad-weerstand. (of door een lynx smart BMS te gebruiken als je een vlaag van verstandsverbijstering hebt zoals ik en een paar anderen) ;-)
Ik heb deze nog ergens liggen, gebruik ik inmiddels niet meer:
https://zonnepanelensuper...tand-klasse-t-zekeringen/
Wil je m kwijt?

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• Beer070
Lees eerst nauwkeurig wat je er voor moet doen, uiteindelijk heb je in een goeie situatie deze weerstand maar een keer nodig. Als je deze wil overnemen of lenen dan mag dat, maar beter dat je eerst goed weet waar het voor is.
(Zoals je in dit stuk kan lezen werkt het mogelijk ook met een 100W lamp :) )
https://community.victron...-precharge-resistor/31272

• blaaspijp
  • Nu online
blb4 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 08:58:
[...]

Er wordt toch wel vaker een wat lichtere Multiplus gekozen vanuit vnl behoefte PV eigengebruik en met het idee dat tijdens eilandbedrijf de grote verbruikers (bv laadpaal) niet gebruikt zullen worden? Hoe los je dat fundamenteel op?
Misschien een beperking vanuit mij.
Een 5kva MP2 kan 4000watt leveren. Ik zie niet in hoe je een woning wilt beperken tot 4000watt.
Niet elke verbruiker zal je direct uit kunnen schakelen als je in eiland modus gaat.
Denk aan wasmachine, vaatwasser, oven.
Je warmtepomp en laadpaal kunnen wel direct uit.
Met de door jou geplande MP2-5kva heb je effectief iets meer als 1x16A. Dat is erg weinig.
Je MP2 zal dan vrij snel overbelast raken.

• blb4
blaaspijp schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:01:
[...]

Misschien een beperking vanuit mij.
Een 5kva MP2 kan 4000watt leveren. Ik zie niet in hoe je een woning wilt beperken tot 4000watt.
Niet elke verbruiker zal je direct uit kunnen schakelen als je in eiland modus gaat.
Denk aan wasmachine, vaatwasser, oven.
Je warmtepomp en laadpaal kunnen wel direct uit.
Met de door jou geplande MP2-5kva heb je effectief iets meer als 1x16A. Dat is erg weinig.
Je MP2 zal dan vrij snel overbelast raken.
‘t gaat over ‘t schema van @Bart-H, niet die van mij :). Wel eens met je, in een 3 fase installatie kom je een heel eind met 3 x 5kva, in een 1 fase installatie zal je al snel wat meer behoefte hebben. Ik geloof dan een MP2-6k5 continue 6500W kan leveren, dat is mogelijk een betere keuze.

Blijft nog steeds ‘t punt, dat volgens mij niet simpel oplosbaar is, dat de automaat op AC-OUT zeker 40A moet zijn voor normaal bedrijf, of zelf hoger als je power-assist stevig inzet maar dat deze in eilandbedrijf nooit zal afschakelen. Langdurige overbelasting zal dan niet voorkomen want de Multiplus (5k of 6k5) kan die stroom niet leveren en bij kortsluiting zal de kortsluitstroom waarschijnlijk ook niet voldoende zijn. ‘t Zal de beveiliging zijn van de Multiplus zelf waar je dan op terugvalt. Of zijn hier toch nog andere mogelijkheden voor?

• Noord27
-----

[ Voor 107% gewijzigd door Noord27 op 01-02-2026 13:43 . Reden: Typo's ]

• Pim57
jwpmzijl schreef op zondag 1 februari 2026 @ 00:40:

Mijn situatie:

[Afbeelding]
Dit gebeurt als de Multiplus nog geen batterij heeft. In dat geval wil de mp de interne condensators opladen vanuit de AC met als gevolg dat de hoofdzekering eruit vliegt. Vraag maar niet hoe ik dat weet :S

Je moet dus eerst je batterij aansluiten. En ook hier heb je een inrush current, maar dan DC. Die kun je oplossen met een pre-charge weerstand. Google daar maar eens op.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• jwpmzijl
Pim57 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 17:35:
[...]

Dit gebeurt als de Multiplus nog geen batterij heeft. In dat geval wil de mp de interne condensators opladen vanuit de AC met als gevolg dat de hoofdzekering eruit vliegt. Vraag maar niet hoe ik dat weet :S

Je moet dus eerst je batterij aansluiten. En ook hier heb je een inrush current, maar dan DC. Die kun je oplossen met een pre-charge weerstand. Google daar maar eens op.
Inderdaad had ik gisteren de batterijen nog niet aangesloten. Ik wil graag eerst de AC zijde helemaal in orde hebben. Nu blijkt dat Victron dat helemaal niet leuk vind. Dus nu eerst maar de batterijen opbouwen. De MB31 cellen, besteld via NKON, zijn deze week binnengekomen. De Eel batterijbox heb ik al enkele weken in huis.

Hans van Zijl

• Beer070
jwpmzijl schreef op zondag 1 februari 2026 @ 17:41:
[...]

Inderdaad had ik gisteren de batterijen nog niet aangesloten. Ik wil graag eerst de AC zijde helemaal in orde hebben. Nu blijkt dat Victron dat helemaal niet leuk vind. Dus nu eerst maar de batterijen opbouwen. De MB31 cellen, besteld via NKON, zijn deze week binnengekomen. De Eel batterijbox heb ik al enkele weken in huis.
ahhh. een gevalletje handleiding niet willen lezen.. wij kunnen handen schudden *O*

Overigens is dit een van de redenen dat ik blij ben dat ik mijn installatie bij Toby heb gekocht. Hij wees me toendertijd zonder frustratie weer terug naar de handleiding.

[ Voor 14% gewijzigd door Beer070 op 01-02-2026 18:14 ]

• Bart-H
@blb4, @Pim57, @onetime , @blaaspijp Bedankt weer voor jullie reactie.
Die energiemeter zit in de garage omdat hij dan makkelijk te koppen is aan de victron bus. Als ik de victron bypass en mijn meterkast voedt vanuit het net dan maakt het mij niet uit dat deze energie meter niks meet. Als ik dan geinteresseerd ben in mijn verbruik dan maak ik gebruik van mijn P1 meter maar zal dus enkel zijn als ik bezig ben met de MP2.
Mijn doel is ook niet om mijn hele huis normaal te kunnen gebruiken in eiland modus. Mocht deze situatie zich voordeon dan ga ik er naar "leven" voor de tijd dat dit duurt. De kans dat dit voorkomt precies wanneer ik 3 grootverbruikers gebruik in de piek van hun cyclus, daar "gok" ik dan op dat dat niet gebeurd. Mocht ik in de toekomst upgraden naar 3-fase dan zit ik prima met 5kw MP2. Daarnaast heb ik geen laadpaal of warmtepomp.
De 40A automaat op Acout1 is enkel wanneer de MP2 in passthrough modus staat en ik in theorie ook meer dan 40A kan leveren aan (de kabels van) het huis. Die zijn maar berekend op 40A, vandaar.
@blb4 Nog even een vraag op uw reactie, waarom een Alamat ipv de remautomaat? In de aanvoer lijn naar de MP2 zit al een Alamat, dus wat is de meerwaarde daar? En een Alamat van 40A achter een hoofdzekering van 35A lijkt mij ook niet de bedoeling gezien de selectiviteit?

Heeft iemand een menig over de 5x6mm2 van de garage naar de huis meterkast? Te licht of ok gekozen?

Hartelijk dank allemaal voor het lezen en de reacties.

• Pim57
Bart-H schreef op zondag 1 februari 2026 @ 21:06:
@blb4, @Pim57, @onetime , @blaaspijp Bedankt weer voor jullie reactie.
Die energiemeter zit in de garage omdat hij dan makkelijk te koppen is aan de victron bus. Als ik de victron bypass en mijn meterkast voedt vanuit het net dan maakt het mij niet uit dat deze energie meter niks meet. Als ik dan geinteresseerd ben in mijn verbruik dan maak ik gebruik van mijn P1 meter maar zal dus enkel zijn als ik bezig ben met de MP2.
Mijn doel is ook niet om mijn hele huis normaal te kunnen gebruiken in eiland modus. Mocht deze situatie zich voordeon dan ga ik er naar "leven" voor de tijd dat dit duurt. De kans dat dit voorkomt precies wanneer ik 3 grootverbruikers gebruik in de piek van hun cyclus, daar "gok" ik dan op dat dat niet gebeurd. Mocht ik in de toekomst upgraden naar 3-fase dan zit ik prima met 5kw MP2. Daarnaast heb ik geen laadpaal of warmtepomp.
De 40A automaat op Acout1 is enkel wanneer de MP2 in passthrough modus staat en ik in theorie ook meer dan 40A kan leveren aan (de kabels van) het huis. Die zijn maar berekend op 40A, vandaar.
@blb4 Nog even een vraag op uw reactie, waarom een Alamat ipv de remautomaat? In de aanvoer lijn naar de MP2 zit al een Alamat, dus wat is de meerwaarde daar? En een Alamat van 40A achter een hoofdzekering van 35A lijkt mij ook niet de bedoeling gezien de selectiviteit?

Heeft iemand een menig over de 5x6mm2 van de garage naar de huis meterkast? Te licht of ok gekozen?

Hartelijk dank allemaal voor het lezen en de reacties.
Die 5x6mm2 van garage naar huis is prima. De afstand is kort en alles is op max 40A uitgelegd.

En als je de Victron energy meter in de garage houdt, kun je hem net zo goed weglaten. De mp functioneert dan als meter.

• blaaspijp
  • Nu online
Waarom leg je een 5x6mm2 aan als je een 1 fase systeem hebt?

• HRV
  • Nu online

HRV

Zoals Bart schreef:
Mocht ik in de toekomst upgraden naar 3-fase dan zit ik prima met 5kw MP2
Dus dan is een 5x6mm2 wel handig.

[ Voor 13% gewijzigd door HRV op 02-02-2026 07:51 ]

• blaaspijp
  • Nu online
Voor 40A vind ik het persoonlijk wat aan de dunne kant. Maar het kan wel.

Ander onderwerp:
Welke parameters gebruiken jullie voor de accucellen.

Ik gebruik nu
SOC 0% 2,8v
SOC 100% 3,55v

De spec van MB31 is
SOC 0% 2,6v -
SOC 100% 3,65v
Dit betekend dat ik circa 75% van de capaciteit benut alsof het 100% is.

Hoe doen jullie dat?

• Noord27
@Bart-H Als je onder de 25 a 30 meter blijft met 6mm2 heb je geen voordeel bij 10mm2 (spanningsverlies). Bovendien is je gehele meterkast intern standaard bedraad op 6mm2, passende bij 40A.

• onetime
  • Niet online
@blaaspijp Ik ben niet zo ver, maar goed voor de levensduur idd.

edit: bekijk de curves van de cellen eens, ik denk dat je veel meer dan 75% benut.

[ Voor 39% gewijzigd door onetime op 02-02-2026 12:50 ]

• Pim57
@blaaspijp
De consensus bij LFP is tegenwoordig dat je met 3,45 Volt/cell de batterij 99-100% vol krijgt.

Er is geen noodzaak om de cellen te stressen met hogere voltages. Bij 3,45 V/cell loopt de laadstroom snel terug richting de 0A en zit ie vol.

En ook aan de onderkant is er weinig winst te behalen in het stuk 2,8 - 2,5 Volt/cell. Jouw 2,8 is dus prima om te stoppen op 0%.

• PcFer
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:47
@blaaspijp Onderstaand filmpje geeft een mooi inzicht in hoe vol je de batterij krijgt bij verschillende spanningen en laadstromen. 3,45V is inderdaad een punt waarbij de cell bij verschillende laadstromen vol raakt.

https://youtu.be/qZg4Jxftw-c?si=nU_JVYp76TjSYuXK

• reempiedeempie
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 19-02 17:10
Goedemorgen,

Bij mij wordt volgende week een Victronsysteem geinstalleerd.
De batterijen ( 4 stuks komen in een kast ( Voltsmile)) . Deze batterijen zijn niet verwarmd en komen in een ruimte te staan waar het niet vriest, maar wel onder de 5 graden komt.
OffGrid centrum heeft ook verwarmde batterijen, maar de meerprijs was fors, dus ik heb besloten om zelf een geisoleerde kast te gaan maken voor om de batterijkast heen.
Ik heb met de zoekfunctie hier gezocht en er wordt wel een paar keer over gesproken, maar ik heb geen duidelijke oplossing gevonden over het verwarmen van deze kast.
Mijn idee is om er een kastverwarmer ( zoals deze https://www.conrad.nl/nl/...-mm-1-stuk-s-1866086.html ) in te hangen met een thermostaat. Heeft een van jullie hier ervaring mee of een mening over?

• Pim57
reempiedeempie schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 06:45:
Goedemorgen,

De batterijen ( 4 stuks komen in een kast ( Voltsmile)) . Deze batterijen zijn niet verwarmd en komen in een ruimte te staan waar het niet vriest, maar wel onder de 5 graden komt.
OffGrid centrum heeft ook verwarmde batterijen, maar de meerprijs was fors, dus ik heb besloten om zelf een geisoleerde kast te gaan maken voor om de batterijkast heen.
Ik heb met de zoekfunctie hier gezocht en er wordt wel een paar keer over gesproken, maar ik heb geen duidelijke oplossing gevonden over het verwarmen van deze kast.
Mijn idee is om er een kastverwarmer ( zoals deze https://www.conrad.nl/nl/...-mm-1-stuk-s-1866086.html ) in te hangen met een thermostaat. Heeft een van jullie hier ervaring mee of een mening over?
Ik beheer 4 installaties (schuurtjes, garages) waar de temperatuur ook onder de 5°C komt.
Met een NodeRed flow verlaag ik de maximale laadstroom vanaf 10°C tot nul ampere bij 0°C cel temperatuur.

Om de batterijen op te warmen kun je de systeem efficiëntie tijdelijk verhogen naar 100%. Op die manier gaat het systeem meer handelen (wel DESS nodig) en dus laden/ontladen. Hierdoor warmen de batterijen op. En het valt mij op dat ze lang op temperatuur blijven. Deze setting geef ik dan een hysterese tussen 4 en 10°C.

Dat kost natuurlijk een paar dubbeltjes stroom, maar goedkoper dan allerlei verwarming opties :)

PS. Als je geen DESS gebruikt zou je zelf nog een laad/ontlaad cyclus kunnen programmeren.

[ Voor 6% gewijzigd door Pim57 op 03-02-2026 12:29 ]

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:34

pvg

Goedemorgen,

Mijn victron mp5000 met 2x 16kWh accu’s in geïsoleerd hokje (ca 1x1x1.5m, 4cm PIR rondom) houdt zichzelf warm (>5C). Af en toe laden van het net is voldoende.

• reempiedeempie
@ PIM57: Dank voor je tip.
Ja, DESS ga ik zeker gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door reempiedeempie op 04-02-2026 05:06 ]

• reempiedeempie
@ pvg: dank.
Ik zal het eerst proberen met een geisoleerde kast en daarna verder kijken.

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-02 16:18
Beer070 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 09:15:
[...]

Ik ben nog nooit tegengekomen dat de hoofdzekering van de netbeheerder gaat.
Niet? paar weken geleden lag de schilder hier dizzy op de grond, schoot uit met zijn mes op het stopcontact.
Toen is de hoofdzekering van de netbeheerder er uit gegaan, en de gewone automaat en de aardlek.
Vond het overigens best knap dat hij dat voor elkaar kreeg.

• blaaspijp
  • Nu online
De hoofdzekering gaat er gerust wel eens uit als je stomme dingen doet of gewoon echt aan het overbelasten bent.
Maar niet door het aanzetten of aansluiten van het Victron systeem, tenzij je draadjes verkeerd aansluit. Dat valt dan weer onder "domme dingen" of "minder slimme" dat klinkt vriendelijker

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:55
Zeker wel @blaaspijp. De 6k5 aansluiten zonder accu tripte hier direct de 25A hoofdzekering (C25 van Coteq). Ook de groep naar de Victron 6k5 (B20) lag er uit. Alles is 100% goed aangesloten.

Idd gevalletje handleiding niet gevolgd, maar blijft bizar effect!

[ Voor 9% gewijzigd door master1104 op 04-02-2026 16:11 ]

• pegagus
Wasmachine, vaatwasser en een frituurpan en ik heb een fase overbelast. Gelukkig kan ik hem zelf terug zetten.

• Beer070
pegagus schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:27:
Wasmachine, vaatwasser en een frituurpan en ik heb een fase overbelast. Gelukkig kan ik hem zelf terug zetten.
frituurpan is slecht voor je. Die overbelasting voorkomt hart en vaat ziekten :)

• blaaspijp
  • Nu online
Zijn er meer mensen die HA een update hebben gegeven (2026.02) waarna de Victron integratie niet meer werkt?

Aanvullende informatie:
ik gebruik deze integratie.
Victron GX modbusTCP integration

[ Voor 29% gewijzigd door blaaspijp op 05-02-2026 12:14 ]

• Pim57
blaaspijp schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:33:
Zijn er meer mensen die HA een update hebben gegeven (2026.02) waarna de Victron integratie niet meer werkt?

Aanvullende informatie:
ik gebruik deze integratie.
Victron GX modbusTCP integration
Er is een issue en een fix in GitHub gemeld 13 uur geleden. Heeft te maken met upper/lower case bij de sensors.

• witje_
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:58
Heeft er hier iemand (België?) ervaring met het plaatsen van een multiplus op 1fase in een systeem zonder neuter? Ik heb een 3x230V zonder neuter (delta) en ik zou graag dus 1 multiplus plaatsen.

• onetime
  • Niet online
@witje_ Ik denk dat je dat het best aan Victron zelf vraagt; het is nogal een ongebruikelijke config.
Er is ook iets met automatisch aarden in eiland bedrijf, dus dat levert potentieel sluiting op.
Meld je het antwoord hier terug? Goed punt voor de TS.

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-02 15:56

SPT

Je hebt vrijwel zeker extra materiaal / aanpassingen nodig om het veilig te krijgen. Bijvoorbeeld een Victron scheidingstrafo tussen de victron en je huisinstallatie, waarmee je een nulpunt kunt creëren. Het probleem is dat je zoals @onetime zegt niet zonder meer het aardrelais kan sluiten in eilandbedrijf (dat de nul en de aarde verbind in eilandbedrijf), maar als je die open laat en de nul laat zweven is het niet zonder meer veilig omdat (bijvoorbeeld, volgens mij) dingen als aardlekschakelaars dan niet meer goed werken. Daar zijn ook wel weer andere oplossingen voor, maar het is wel echt anders dan anders.

• witje_
@onetime , @SPT ,

Dat is dus de reden dat ik eens hoor naar echte gebruikerservaring. Ik hoor veel tegenstrijdige berichten.
Leverancier (NKON) zegt dat het geen probleem is om 1 multiplus aan te sluiten L1 op L aansluiten en L2 op Neuter aansluiten). Maar 'op het internet' lees je dan weer andere verhalen.

Ik heb geen interesse in het noodstroom (ga die dus ook niet gebruiken) en er is volgens mij een instelling om die aardrelais niet te laten schakelen.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:41

Ersus

Zuid-Limburg

witje_ schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:19:
@onetime , @SPT ,

Dat is dus de reden dat ik eens hoor naar echte gebruikerservaring. Ik hoor veel tegenstrijdige berichten.
Leverancier (NKON) zegt dat het geen probleem is om 1 multiplus aan te sluiten L1 op L aansluiten en L2 op Neuter aansluiten). Maar 'op het internet' lees je dan weer andere verhalen.

Ik heb geen interesse in het noodstroom (ga die dus ook niet gebruiken) en er is volgens mij een instelling om die aardrelais niet te laten schakelen.
In ve.configure kun je zover mij bekend het aardrelais uitschakelen.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• onetime
  • Niet online
@witje_ Bewaar de uitspraken van NKON goed en ga ervoor. Maar vraag het nogmaals voor je naar 3fase gaat; dat zou wel eens anders kunnen liggen. Vraag zeker dat echt aan Victron zelf.

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Driefasen-zonder-nul (delta/driehoek) wordt expliciet niet door Victron ondersteund. Zie dit document onder het kopje "Delta configurations not supported".

• Noord27
Bij een driehoek (delta) configuratie staat er 400V op elke fase? Een MP levert een spanning van 230V (of 115V), geen 400V.

[ Voor 56% gewijzigd door Noord27 op 07-02-2026 15:00 ]

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:22
Noord27 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 14:52:
Bij een driehoek (delta) configuratie staat er 400V op elke fase? Een MP levert een spanning van 230V (of 115V), geen 400V.
Dat is onjuist. Dat is zo in een modern net, maar er zijn oude netten zonder 0 met 230V tussen de fases!

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• witje_
@onetime en de rest,

Ik weet dat driefasen niet zal lukken, maar dat is ook mijn doel niet.
Ik denk dat ik deze week alles maar eens ga bestellen. Ik zal mijn feedback hier geven.

Ter info voor @Noord27: delta net dat zonder neuter wordt geleverd met 230V tussen de fasen (en in normale omstandige 133 tussen fase en aarde).

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:35
witje_ schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 08:54:
Heeft er hier iemand (België?) ervaring met het plaatsen van een multiplus op 1fase in een systeem zonder neuter? Ik heb een 3x230V zonder neuter (delta) en ik zou graag dus 1 multiplus plaatsen.
Belg hier, dus ik weet wat je aan de hand hebt.
Victron ondersteunt geen delta (3 fase) configuraties.
Ik twijfel nog of ze mono wel ondersteunen.

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 07-02-2026 17:08 ]

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21-02 20:30
Goedemorgen,

Begrijp ik het goed dat Offgridcentrum een Victronsysteem bij jou komt installeren?
Zo ja, dan ben ik benieuwd naar je ervaringen.
En kun je ook vertellen hoe het systeem er uit komt te zien?

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:41

Ersus

Zuid-Limburg

HyperBart schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:06:
[...]

Belg hier, dus ik weet wat je aan de hand hebt.
Victron ondersteunt geen delta (3 fase) configuraties.
Ik twijfel nog of ze mono wel ondersteunen.
Op welke netconfiguratie is jouw Multiplus geïnstalleerd?

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• TigerXtrm
  • Laatst online: 13-02 01:11
Ik probeer te bepalen welke oplossing voor mijn situatie geschikt is. Tijdje terug een topic over geopend voor wat context (Thuisbatterij oplossing met (simpele) noodstroom voorziening).

Inmiddels ben ik zo ver dat de Multiplus II GX volgens mij alles doet wat ik wil, maar ik probeer nog te begrijpen hoe e.e.a. werkt. Niet dat ik van plan ben er zelf aan te gaan knutselen, maar ik wil het gewoon snappen voor ik iets aanschaf :P

Plaatje uit een datasheet van Victron, volgens mij is dit de situatie waar ik naartoe wil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TECpykGlciBbJrmsK43-Ed6ekBU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/51XShQPpbkDmJiS4skxBrLMm.png?f=user_large
  • Public grid is gewoon de kabel naar de meterkast die op AC Out 1(?) zit.
  • No break loads is de noodstroom voorziening die op AC out 2 zit.
  • De bestaande omvormer van de zonnepanelen wordt ook AC aangesloten op AC out 2 (de noodstroomgroep).
Als er gewoon netstroom is dan functioneren de zonnepanelen gewoon normaal, leveren aan het huis, laden de batterij, en leveren eventueel terug aan het net. Als de netspanning wegvalt schakelt de MP over naar off-grid modus, blijven de zonnepanelen werken, laden de batterijen op, heb ik stroom op de 'no break loads' kabel, maar de meterkast en de rest van het huis is spanningsloos, correct?

Ik vind het prima als de noodstroom lijn gewoon een paar stopcontacten onder de MP zijn waar ik een haspel ofzo aan kan hangen. In die situatie is het relatief simpel om die MP gewoon naast m'n bestaande omvormer te hangen, de boel aan elkaar te knopen, en dan heb ik volgens mij verder geen moeilijk gedoe in de meterkast? Toch? :?

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:58

Q

Au Contraire Mon Capitan!

TigerXtrm schreef op zondag 8 februari 2026 @ 21:31:
Ik probeer te bepalen welke oplossing voor mijn situatie geschikt is. Tijdje terug een topic over geopend voor wat context (Thuisbatterij oplossing met (simpele) noodstroom voorziening).

Inmiddels ben ik zo ver dat de Multiplus II GX volgens mij alles doet wat ik wil, maar ik probeer nog te begrijpen hoe e.e.a. werkt. Niet dat ik van plan ben er zelf aan te gaan knutselen, maar ik wil het gewoon snappen voor ik iets aanschaf :P

Plaatje uit een datasheet van Victron, volgens mij is dit de situatie waar ik naartoe wil.

[Afbeelding]
  • Public grid is gewoon de kabel naar de meterkast die op AC Out 1(?) zit.
  • No break loads is de noodstroom voorziening die op AC out 2 zit.
  • De bestaande omvormer van de zonnepanelen wordt ook AC aangesloten op AC out 2 (de noodstroomgroep).
Hier klopt volgens mij niet zoveel van, een Multiplus heeft een AC IN, een AC OUT 1 (Noodstroom) en een AC OUT 2 (geen noodstroom).

Heb je een 1-fase of 3-fase aansluiting en hoeveel ampere?
Als er gewoon netstroom is dan functioneren de zonnepanelen gewoon normaal, leveren aan het huis, laden de batterij, en leveren eventueel terug aan het net. Als de netspanning wegvalt schakelt de MP over naar off-grid modus, blijven de zonnepanelen werken, laden de batterijen op, heb ik stroom op de 'no break loads' kabel, maar de meterkast en de rest van het huis is spanningsloos, correct?
Correct, maar lees even over de 1:1 regel.
Ik vind het prima als de noodstroom lijn gewoon een paar stopcontacten onder de MP zijn waar ik een haspel ofzo aan kan hangen. In die situatie is het relatief simpel om die MP gewoon naast m'n bestaande omvormer te hangen, de boel aan elkaar te knopen, en dan heb ik volgens mij verder geen moeilijk gedoe in de meterkast? Toch? :?
Klopt, het is een risico afweging. In de praktijk zie ik de boel vaker plat gaan omdat je aan je multiplus setup zit te pielen en de omvormer herstart, dan dat je ooit te maken krijgt met nood stroom. :D

[ Voor 12% gewijzigd door Q op 08-02-2026 21:53 ]

• Impossibl3
  • Laatst online: 22:16
@TigerXtrm ik zou op je ac-out1 (je noodstroom) nog wel een zekering zetten zodat je die niet overbelast mocht je de staal kachel, kookplaat en je frituurpan er op aansluiten bijvoorbeeld. Een kleine groepenkast is makkelijker heb je ook direct je pv in noodstroom situatie gezekerd.

Verder neem ik aan dat je pv nu ook op 1 fase zit. Die kabel gaat straks in je ac-in van de MultiPlus. Van je MultiPlus een 3 aderige kabel naar de nieuwe (mini) groepenkast waar je verlengsnoer in kan prikken en je huidige pv op staat.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• TigerXtrm
Q schreef op zondag 8 februari 2026 @ 21:51:
[...]

Hier klopt volgens mij niet zoveel van, een Multiplus heeft een AC IN, een AC OUT 1 (Noodstroom) en een AC OUT 2 (geen noodstroom).

Heb je een 1-fase of 3-fase aansluiting en hoeveel ampere?
Ah, ja die terminologie (AC IN, AC OUT) brengt me in de war aangezien AC per definitie twee kanten op kan :P

In de meterkast komt 3 x 25A binnen.

• Q

Q

TigerXtrm schreef op zondag 8 februari 2026 @ 22:17:
[...]

Ah, ja die terminologie (AC IN, AC OUT) brengt me in de war aangezien AC per definitie twee kanten op kan :P

In de meterkast komt 3 x 25A binnen.
Ok prima. Met 3 fases vind ik 1 x MP en dan toch in-line noodstroom alleen handig als ook alle belangrijke verbruikers op 1 fase zitten. Anders niet moeilijk doen en gewoon een haspel voor die ene keer per twee jaar een paar uurtjes.

• TigerXtrm
Q schreef op zondag 8 februari 2026 @ 22:20:
[...]

Ok prima. Met 3 fases vind ik 1 x MP en dan toch in-line noodstroom alleen handig als ook alle belangrijke verbruikers op 1 fase zitten. Anders niet moeilijk doen en gewoon een haspel voor die ene keer per twee jaar een paar uurtjes.
Hopen dat het daar bij blijft inderdaad, maar liever hebben en niet nodig, dan nodig en niet hebben :+ In het kader van je voorbereiden op een noodsituatie zoals de overheid ons op het hart drukt :P Als shit wel een keer de ventilator raakt dan is het goud waard om de zonnepanelen op je dak te kunnen blijven gebruiken. Met zo'n setup ben je waarschijnlijk de enige in de straat die dan nog elektriciteit heeft (of je dat wereldkundig moet maken is een tweede natuurlijk :P )

• Q

Q

TigerXtrm schreef op zondag 8 februari 2026 @ 22:37:
[...]

Hopen dat het daar bij blijft inderdaad, maar liever hebben en niet nodig, dan nodig en niet hebben :+ In het kader van je voorbereiden op een noodsituatie zoals de overheid ons op het hart drukt :P Als shit wel een keer de ventilator raakt dan is het goud waard om de zonnepanelen op je dak te kunnen blijven gebruiken. Met zo'n setup ben je waarschijnlijk de enige in de straat die dan nog elektriciteit heeft (of je dat wereldkundig moet maken is een tweede natuurlijk :P )
Dat is gewoon aan jou verder. Ik zou me niet gek laten maken. Maar evalueer even goed wat dat betekent, wil je een bypass voor de mp of niet, etc.

Als je noodstroom écht belangrijk wordt dan zijn de problemen zo groot dat het risico dat je buren je karkas komen afkluiven waarschijnlijk ook afgedekt moet worden, anders was de investering voor niets :+

[ Voor 3% gewijzigd door Q op 08-02-2026 23:05 ]

• blaaspijp
  • Nu online
Realiseer je wel dat een simpele oplossing op papier nog best wel lastig te realiseren kan zijn met een IN en OUT kabel en de juiste zekeringen en schakelaars in je meterkast. En dan nog de beveiliging van je MP2 en DC zijde.
Probeer het ook gewoon te schetsen op papier en alle onderdelen eens te benoemen op de juiste plek

• reempiedeempie
Franciesco schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:15:
[...]

Begrijp ik het goed dat Offgridcentrum een Victronsysteem bij jou komt installeren?
Zo ja, dan ben ik benieuwd naar je ervaringen.
En kun je ook vertellen hoe het systeem er uit komt te zien?
Ja, dat klopt. Ik zal na installatie een update geven.

• Beer070
Q schreef op zondag 8 februari 2026 @ 23:04:
[...]

Dat is gewoon aan jou verder. Ik zou me niet gek laten maken. Maar evalueer even goed wat dat betekent, wil je een bypass voor de mp of niet, etc.

Als je noodstroom écht belangrijk wordt dan zijn de problemen zo groot dat het risico dat je buren je karkas komen afkluiven waarschijnlijk ook afgedekt moet worden, anders was de investering voor niets :+
Buiten onze sizeable noodstroomvoorziening die van april tot september offgrid zou kunnen en gewoon volgens jouw advies 3 fase multi-rs, heb ik daarom ook het hele gezin opgegeven voor kleiduiven schieten. Eens kijken wie er aan ons karkas komt kluiven met een schot hagel of twee. (We eten voornamelijk vegetarisch dus aansluiten bij een jachtclub is dan een beetje raar) O-)

• misja
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 20:44
MultiPlus-II 48/3000/35-32-GX.
Sinds 6 februari heb ik heel veel "VRM logging stopped" meldingen. Tot 6 februari had ik deze meldingen nooit. In mijn thuis netwerk kan ik de GX status zien, alles werkt zoals bedoeld en ook mijn internet verbinding is beslist niet verstoord (kan zelfs tijdens deze "storingen" via de VPN ook van buiten gewoon bij de Victron apparaten komen een beter bewijs is er niet lijkt me).
De onderbrekingen treden een paar keer per dag op en duren vaak rond een uur maar kan ook langer of korter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xN7GSChYJGWGEOBuG6tTN2LfdiQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uZNiAReljLrpI4S0dFU3JXRm.png?f=fotoalbum_large
Omdat ik via de VPN overal vandaan bij het systeem kan komen is het niet heel ernstig maar ik vind het vreemd dat de melding steeds weer optreedt en kan me voorstellen dat er toch een probleem aan ten grondslag ligt.
Iemand suggesties?
Tenzij het een storing is aan de Victron kant maar dan zouden meer gebruikers hier last van moeten hebben.

• daansan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-02 16:56
Ik ben van plan om de DIY ESS set van zonnepanelensuper te bestellen. Weet iemand hier toevallig welke heatingpads het meest geschikt zijn om in de horizontale accu's in te bouwen en aan te sluiten op het JK BMS?

I love it when a plan comes together!

• blaaspijp
  • Nu online
Heb je de nadelen van horizontale accus goed gelezen?

• Noord27
@blaaspijp U heeft (toch) gekozen voor horizontale Yixiang boxen?

[ Voor 8% gewijzigd door Noord27 op 10-02-2026 17:57 ]

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:55
Denk dat jullie doelen op verticale accu’s met horizontaal (liggende cellen)? Andersom zal geen discussie oproepen 😃

• Beer070
daansan schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 12:23:
Ik ben van plan om de DIY ESS set van zonnepanelensuper te bestellen. Weet iemand hier toevallig welke heatingpads het meest geschikt zijn om in de horizontale accu's in te bouwen en aan te sluiten op het JK BMS?
Heeft Toby geen heatingpads bij de YIX boxen? Ik heb ze niet nodig… dus zelf geen ervaring.

• blaaspijp
  • Nu online
Bij mij staan de cellen recht op. Dat is belangrijk ivm de levensduur van de kathodes.
Dus misschien bedoelen we hetzelfde.
Je kan Toby gewoon een vraag stellen of hij de geschikte pads heeft of vragen welke je dan zelf moet bestellen.
En anders even zoeken op Alibaba. En dan wel de pads nemen van hetzelfde merk als de box

• daansan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-02 16:56
Toby heeft ze al een tijd in bestelling staan zegt hij maar had ze al enige tijd binnen verwacht. Ik zal ook eens op Ali gaan zoeken.

De schuur waar t in komt te staan is onverwarmd maar wel geisoleerd, ik moet dus iets doen om de bedrijfstemperatuur van de batterijen op het juiste niveau te houden.

In inderdaad: in de horizontale boxen staan de cellen rechtop, wat zoals hier besproken wordt beter is voor de levensduur.

[ Voor 17% gewijzigd door daansan op 11-02-2026 06:32 ]

I love it when a plan comes together!

• blb4
daansan schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 06:30:
Toby heeft ze al een tijd in bestelling staan zegt hij maar had ze al enige tijd binnen verwacht. Ik zal ook eens op Ali gaan zoeken.

De schuur waar t in komt te staan is onverwarmd maar wel geisoleerd, ik moet dus iets doen om de bedrijfstemperatuur van de batterijen op het juiste niveau te houden.

In inderdaad: in de horizontale boxen staan de cellen rechtop, wat zoals hier besproken wordt beter is voor de levensduur.
Is batterijtemperatuur in de praktijk echt een probleem? Ik heb op dit moment 2 LG RESU batterijen (en geen Victron omvormers), die staan in een halfsteens ongeisoleerde schuur waar ‘t de afgelopen periode tot 3 °C afkoelde maar de batterijtemperatuur bleef altijd boven de 10 °C. Dat is voor die batterijen en in mijn huidige situatie met max 2500 W vanuit 2 parallel geschakelde batterijen niet echt een probleem maar is ook zeer eenvoudig op te lossen door zo af en toe even met een laag vermogen wat te laden/ontladen.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:35
blb4 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:44:
[...]

Is batterijtemperatuur in de praktijk echt een probleem? Ik heb op dit moment 2 LG RESU batterijen (en geen Victron omvormers), die staan in een halfsteens ongeisoleerde schuur waar ‘t de afgelopen periode tot 3 °C afkoelde maar de batterijtemperatuur bleef altijd boven de 10 °C. Dat is voor die batterijen en in mijn huidige situatie met max 2500 W vanuit 2 parallel geschakelde batterijen niet echt een probleem maar is ook zeer eenvoudig op te lossen door zo af en toe even met een laag vermogen wat te laden/ontladen.
In de praktijk niet, althans ik neem het niet mee als een probleem in die zin dat in die periodes het meestal ook weinig zon is en de batterij dus niet hard kan/moet laden.
Ik heb wel de temps wat naar beneden moeten trekken in het BMS omdat hij anders bij 4 of 5 graden al uitviel en dat ook terug moest halen qua recovery en dat haalde ik in die dagen niet terwijl er wel af en toe strakke blauwe lucht was en ik een beetje kon laden.

• vwb85
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 19-02 13:26
Goeiemiddag allemaal, ik start binnenkort met het bouwen van mijn nieuwbouwwoning (België). Ik ben nu bezig met een (high-level) ontwerp te maken voor m'n Victron installatie. Betreft dus een 3-fasige DC-coupled hybride PV-batterijinstallatie (Victron ESS)

Ik ben uitgekomen op onderstaande concept. Nu is mijn vraag, zit mijn denk-oefening goed van structuur? Het is uiteraard een concept-tekening, geen elektrisch schema.

Het huis bevat een geothermische warmtepomp (10kw), ventilatie systeem D.

Het idee zou moeten zijn dat indien er een outage is dat het huis volledig onder spanning blijft (zolang er ofwel zon of batterij is).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7vPKuMUXwjKcSt8nuJJbYnd3sAI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ta9ndOIPNvk5yCwHMYf8nXej.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door vwb85 op 12-02-2026 09:42 ]

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:14
vwb85 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 14:52:
Goeiemiddag allemaal, ik start binnenkort met het bouwen van mijn nieuwbouwwoning (België). Ik ben nu bezig met een (high-level) ontwerp te maken voor m'n Victron installatie. Betreft dus een 3-fasige DC-coupled hybride PV-batterijinstallatie (Victron ESS)

Ik ben uitgekomen op onderstaande concept. Nu is mijn vraag, zit mijn denk-oefening goed van structuur? Het is uiteraard een concept-tekening, geen elektrisch schema.

Het huis bevat een geothermische warmtepomp (10kw), ventilatie systeem D.

Het idee zou moeten zijn dat indien er een outage is dat het huis volledig onder spanning blijft (zolang er ofwel zon of batterij is).

[Afbeelding]
Pylontech Force Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WqGc7Shp-hdXuRPGoE4-pkFiWm4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lQhY62ve57TD0bff91xJueNa.png?f=user_largeH3 is volgens mij geen laagspanning. Die ga je volgens mij niet met je multiplussen kunnen laden.

[ Voor 7% gewijzigd door Jojan265 op 11-02-2026 15:15 ]

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• vwb85
Jojan265 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:13:
[...]

Pylontech Force [Afbeelding]H3 is volgens mij geen laagspanning. Die ga je volgens mij niet met je multiplussen kunnen laden.
Daar heb je helemaal gelijk in (hoe kon ik daar overkijken..? :D )
Het zullen US3000C's worden.

• Bart-H
Hartelijk dank allemaal nog voor het reageren op mijn vragen.
@blb4 Toch nog even benieuwd naar uw opmerking, waarom een Alamat ipv de remautomaat? In de aanvoer lijn naar de MP2 zit al een Alamat, dus wat is de meerwaarde daar? En een Alamat van 40A achter een hoofdzekering van 35A lijkt mij ook niet de bedoeling gezien de selectiviteit?

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@vwb85
Wat is het doel van de VM-3P75CT?

• vwb85
Ik zou die gebruiken voor het meten van
  • Import (wat ik van Fluvius afneem)
  • Export (wat ik injecteer)
  • Vermogen per fase
  • Totale netstroom
en dit dan doorsturen naar de Cerbo GX. Op die manier kan de GX m'n batterij en omvormers correct aansturen in ESS-modus.

• Impossibl3
  • Laatst online: 22:16
vwb85 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:46:
[...]

Ik zou die gebruiken voor het meten van
  • Import (wat ik van Fluvius afneem)
  • Export (wat ik injecteer)
  • Vermogen per fase
  • Totale netstroom
en dit dan doorsturen naar de Cerbo GX. Op die manier kan de GX m'n batterij en omvormers correct aansturen in ESS-modus.
Maar dat doen je MultiPlussen al omdat je het hele huis achter de AC-out hebt hangen. De meter is daarmee overbodig.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Pagina: 1 ... 53 54 Laatste