Thuisbatterij oplossing met (simpele) noodstroom voorziening

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
De vraag lijkt simpel; ik zoek een thuisbatterij systeem dat normaal mijn overtollige PV productie opslaat en aan het huis kan leveren, maar die ook te gebruiken is bij stroomuitval als noodaggregaat. Als de stroom uitvalt heb je immers een batterij vol met energie, dat wil je dan ook kunnen gebruiken. Zelfde geldt voor de zonnepanelen. Je zou denken dat is logisch, maar blijkt toch een lastig verhaal.

Er bestaan thuisbatterij systemen (bijvoorbeeld GivEnergy) die als nood backup kunnen functioneren, en zelfs zorgen dat je zonnepanelen blijven werken. Echter vereist dit een flinke upgrade van de meterkast en het leggen van extra kabels en leidingen van zolder naar de meterkast waardoor ik dit eigenlijk iets te veel gedoe (en veel te duur) vindt.

Vervolgens heb ik zitten kijken naar 'mobiele' power stations van bijvoorbeeld Ecoflow. Deze dingen hebben ook voldoende capaciteit, functioneren als UPS en hebben gewoon stopcontacten die je bij stroomuitval kunt gebruiken. Met de nodige accessories kom je een heel eind om zelf een functionele thuisbatterij in elkaar te zetten, maar in de kern zijn dit soort apparaten eigenlijk niet bedoeld om terug te leveren aan het huis. Het blijkt ook erg lastig om dit soort apparaten in te zetten voor een '0 op de meter' scenario, wat veel gedoe met slimme meters en automations in 3 verschillende apps met zich meebrengt, en zelfs dan werkt het nog maar half. Daarbij komt dat de PV panelen op mijn dak gewoon te zwaar zijn om direct op een power station aan te sluiten.

Wat ik dus eigenlijk zoek is het beste van beide werelden, en ik vind het eigenlijk vreemd dat zoiets niet al lang bestaat. Mijn logica is; ik heb een volle batterij, ik heb zonnepanelen, ik heb een omvormer. Waarom zit er niet gewoon een stopcontact op dit systeem waar ik stroom uit kan halen als het stroomnet plat ligt? Een power station kan dit, maar een vaste thuisbatterij niet? :? Als ik met verlengsnoeren en haspels in de weer moet bij stroomuitval, prima. Als het ook nog eens verplaatsbaar is als een power station is dat een leuke bonus.

Maar beschrijf ik hier iets wat niet kan of niet bestaat, of kan iemand mij in de juiste richting wijzen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-06 17:58

Rzaan

Altijd zoekende

Ik dacht met mijn domme hoofd ook dat als landelijk of lokaal de stroom uit zou vallen, dat ik dan nog stroom zou krijgen van mijn zonnepanelen.
Niet dus. En inderdaad onbegrijpelijk dat in deze tijden waarin je wel flessen water, cash en voldoende voedsel moet opslaan, er nog niets redelijk eenvoudigs is om je zonnepanelen te kunnen blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:35

de Peer

under peer review

Rzaan schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:50:
Ik dacht met mijn domme hoofd ook dat als landelijk of lokaal de stroom uit zou vallen, dat ik dan nog stroom zou krijgen van mijn zonnepanelen.
Niet dus. En inderdaad onbegrijpelijk dat in deze tijden waarin je wel flessen water, cash en voldoende voedsel moet opslaan, er nog niets redelijk eenvoudigs is om je zonnepanelen te kunnen blijven gebruiken.
dat kan wel, een thuisbatterij met eilandmodus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-06 17:58

Rzaan

Altijd zoekende

de Peer schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:00:
[...]

Ik bedoel nog eenvoudiger.
Dus dat als de zon schijnt en de stroom valt uit, dat je huis gewoon op je zonnepanelen verder draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TigerXtrm
de Peer schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:00:
[...]

Zo ver was ik inmiddels ook. Maar een simpele manier om die energie vervolgens uit je batterij te krijgen zonder je hele meterkast te verbouwen mis ik dus nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

TigerXtrm schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:03:
[...]

Zo ver was ik inmiddels ook. Maar een simpele manier om die energie vervolgens uit je batterij te krijgen zonder je hele meterkast te verbouwen mis ik dus nog.
Daar heb je de ecoflow oplossingen voor toch?
https://www.ecoflow.nl/

En zo zullen er wel meer zijn met een stekker/usb aansluiting.

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 01-05-2025 13:05 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
YakuzA schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:04:
[...]

Daar heb je de ecoflow oplossingen voor toch?
https://www.ecoflow.nl/
Zitten een hoop haken en ogen aan waardoor dat in combinatie met PV en 0 op de meter een enorme hacky oplossing wordt. Ik zoek eigenlijk iets eleganters, als dat al bestaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-06 15:56
Dan zou https://duravolt.nl/ nog een mooie oplossing kunnen zijn, die lijkt wel alles te hebben.
Simpel aan te sluiten met een stekker
Lijkt de meter te kunnen uitlezen / 0 op de meter
Een extra stroom outlet met backup feature / kan werken als stroom wegvalt (zie website)

5.1kw voorbeeld:
https://duravolt.nl/product/duravolt-plug-in-battery-512kw/

En het tweakers topic over deze batterij:
Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu

[ Voor 27% gewijzigd door cossy nl op 01-05-2025 13:23 . Reden: Product toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
cossy nl schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:20:
Dan zou https://duravolt.nl/ nog een mooie oplossing kunnen zijn, die lijkt wel alles te hebben.
Simpel aan te sluiten met een stekker
Lijkt de meter te kunnen uitlezen / 0 op de meter
Een extra stroom outlet met backup feature / kan werken als stroom wegvalt (zie website)

5.1kw voorbeeld:
https://duravolt.nl/product/duravolt-plug-in-battery-512kw/

En het tweakers topic over deze batterij:
Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu
Ah, die had ik nog niet gevonden. Ik ga me eens inlezen, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13-06 14:55
TigerXtrm schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:10:
[...]

Zitten een hoop haken en ogen aan waardoor dat in combinatie met PV en 0 op de meter een enorme hacky oplossing wordt. Ik zoek eigenlijk iets eleganters, als dat al bestaat.
Dat is helaas niet hoe electriciteit werkt. ;)

De meest simpele oplossing is een omvormer met eilandmodus + batterij pakken, en je hoofdschakelaar in de meterkast vervangen voor eentje die twee inputs en een uit modus heeft. Maar dat is niet iets wat je huis- tuin en keuken electricien snel zal willen aanleggen, want "niet standaard".

Kijk vooral eens in "het grote deye topic", maar wees gewaarschuwd: voor deye moet je kunnen diy'en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22:13
Victron Mutiplus kan dit ook gewoon. Zonnepanelen op de ingang, batterij eraan en gaan.
Pagina: 1