Enexis Netbeheer Engineer | 8kw Daikin | 11,16kWp SE | 18kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60
Even los van wat @etwintje schreef over selectiviteit, want ik zag dat bijvoorbeeld ABB zelf een 300mA (niet S model) upstream van een 30mA omschrijft als een gedeeltelijk selectieve situatie. Dat is niet alleen in het gebied van een lekstroom van 30mA tot aan 150mA, ook de reactietijd van een 30mA model is ook sneller dan die van een 300mA model (staat zo in de norm, het is een curve). Ze zetten daar ook bij dat je een 300S moet nemen als je "totale selectiviteit" wilt.
Dat lijkt me te kort door de bocht. Ook als je in Nederland een batterij koopt van NKON B.V. uit Nuenen krijg je een certificaat uit Shenzhen. Kijk maar eens naar deze of deze voor de 16 en 32 kWh batterij die zij verkopen.MJ de Bruijn schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 09:36:
A CE conformity certificate issued by a laboratory in Shenzhen, China, is
not officially issued by the European Union.
Overigens zijn de standaarden die ze daar noemen als "getest" allemaal geen safety standaarden maar EMC checks. Dit gaat dus alleen over of je batterij misschien de radio ontvangst van je buren kan verstoren. Dus zo'n CE kenmerk voor batterijen met een laag voltage levert je vrij weinig zekerheid op.
Om even mezelf te quoten. Ik ervaar nu spontane reboots van de cerbo, ik gok door hoge load. Ben weer terug naar 3.67 om te kijken of het daar ook zo is. Ik heb meer gewijzigd (o.a. update van serial-battery driver en aggrgator, solaredge control, dus ben er niet zeker van wat de oorzaak is).V_ger schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:17:
[...]
So far, so good. Mocht je wel problemen krijgen, de roll back functie werkt prima. Dat heb ik in het verleden proefondervindelijk vastgesteld 😉
[ Voor 13% gewijzigd door V_ger op 02-03-2026 13:04 ]
ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Last dat maar aan de tuinman over ;-) zo'n mini graafmachine is super handig.pegagus schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:32:
Dan moet je wel een fout naar aarde hebben. In de praktijk zal het zelden voorkomen bij een kabel die in de grond ligt. Je zal hem eerst mechanisch moeten beschadigen.
(Zonder tekeningetje lukt me dat niet in mijn hoofd)
:strip_exif()/f/image/eVjogYCMmiqaHLvfG9LzBo7u.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik twijfel dus even over de b25 op de ac-out. Eerdere ontwerpen in dit topic laten dit zo zien. Maar in normaal bedrijf waar grid connected is, is alles doorverbonden en is dus ook de teruggaande kabel 'beschermd' door de b25 300mA aardlekautomaat die aan de ac-in kant zit toch?
In eilandbedrijf (okee, hoe vaak komt dat voor, maar toch!) heeft die b25 daar ook niks te zoeken omdat deze toch niet te trippen valt door de multiplussen. Klopt dat?
PE is aangesloten op de hoofdaardrail, welke directe verbinding heeft naar de pen in de grond. Teruggaande kabel is daar verder niet meer op aangesloten om aardlus te voorkomen.
Met andere woorden. Back to basic, wat is wijsheid om alles volgens norm en veilig aan te sluiten.
[ Voor 5% gewijzigd door Japie.G op 02-03-2026 14:52 ]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem
Is het doel van die B25 niet om als rem-automaat te functioneren in normaal bedrijf (icm power assist) en in eilandbedrijf ook als 'hoofdschakelaar' bij de victrons? Ik kan het niet voor je invullen, maar lijkt me niet onlogisch. Zou er zelf overigens een Alamat van maken ivm kabelbeveiliging.Japie.G schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:49:
Ik twijfel dus even over de b25 op de ac-out. Eerdere ontwerpen in dit topic laten dit zo zien. Maar in normaal bedrijf waar grid connected is, is alles doorverbonden en is dus ook de teruggaande kabel 'beschermd' door de b25 300mA aardlekautomaat die aan de ac-in kant zit toch?
In eilandbedrijf (okee, hoe vaak komt dat voor, maar toch!) heeft die b25 daar ook niks te zoeken omdat deze toch niet te trippen valt door de multiplussen. Klopt dat?
Hmm ja als remautomaat zou er dan eigenlijk een 40a in moeten om volledig van powerassist gebruik te kunnen maken. 25a door de ac-in van het grid, en dan de power die de multiplus maakt uit de batterij er nog bij. Ik ben overigens niet van plan van pokerassist gebruik te maken. Maar dat zou een overweging zijn ja.Matsuda schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:22:
[...]
Is het doel van die B25 niet om als rem-automaat te functioneren in normaal bedrijf (icm power assist) en in eilandbedrijf ook als 'hoofdschakelaar' bij de victrons? Ik kan het niet voor je invullen, maar lijkt me niet onlogisch. Zou er zelf overigens een Alamat van maken ivm kabelbeveiliging.
Verder nog inzichten voor basic automaten lay-out?
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem
Dat is wel een terechte vraag. Ik heb hem bewust alleen in de aanvoer zitten. Mijn redenering is dat de kortsluitstroom vanuit de Victrons in noodstroombedrijf niet al te hoog is, waarbij de inverter zelf vrij snel af zal schakelen (voor de Multi RS is de kortsluitstroom 45A en hij tript bij 30A, dat is met 10mm2 makkelijk te verwerken, zeker voor korte duur). In de andere gevallen zal degene in de aanvoer trippen. Daarnaast is bij 2 selectieve 300mA aardlekschakelaars weer geen selectiviteit te behalen. Al met al blijft dit een lastig punt om helemaal goed te krijgen, net als de kortsluitstromen in eilandbedrijf.NTS schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:57:
[...]
Die 300mA type selectief is inderdaad logisch. Heb je die alleen in de aanvoer naar je garage zitten of ook tussen de AC-out van je Victrons en de kabel terug naar je huis? Want daar geldt eigenlijk hetzelfde.
Vergeet niet dat de kabel op ac-out maximaal de stroom op ac-in PLUS de stroom van de multiplus te verwerken krijgt. Dat is dan dus al snel >50A.etwintje schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:42:
[...]
Dat is wel een terechte vraag. Ik heb hem bewust alleen in de aanvoer zitten. Mijn redenering is dat de kortsluitstroom vanuit de Victrons in noodstroombedrijf niet al te hoog is, waarbij de inverter zelf vrij snel af zal schakelen (voor de Multi RS is de kortsluitstroom 45A en hij tript bij 30A, dat is met 10mm2 makkelijk te verwerken, zeker voor korte duur). In de andere gevallen zal degene in de aanvoer trippen. Daarnaast is bij 2 selectieve 300mA aardlekschakelaars weer geen selectiviteit te behalen. Al met al blijft dit een lastig punt om helemaal goed te krijgen, net als de kortsluitstromen in eilandbedrijf.
Waarschijnlijk kun je voor de aanvoer naar de Multiplussen af met 5G6, o.a. Draka heeft hier een calculator voor. Verder hoef je voor zover ik weet maar 1 PE aansluiting per Multiplus te gebruiken, dus alleen op AC-IN is voldoende. Je kunt daarvoor ook een 5G10 stuurstroomkabel pakken, is misschien wat makkelijker te routen. Ik zou zelf ook 40A remautomaten pakken, maar kijk wel even wat je aan AC-PV aanvoer in je groepenkast hebt aangezien deze meestal op max 40A bedraad is en dat er nog bovenop komt.Japie.G schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:49:
Ik probeer voor mezelf het basis AC ontwerp kloppend te krijgen voor de situatie dat het gehele huis achter de ac-out gaat, en de victron setup op een andere locatie (schuur) staat dan de meterkast.. Omschakelaar en andere ingewikkeldheden even weggelaten, en de kennis van dit topic en discussies van afgelopen tijd. klopt het dan zo?
(Zonder tekeningetje lukt me dat niet in mijn hoofd)
[Afbeelding]
PE is aangesloten op de hoofdaardrail, welke directe verbinding heeft naar de pen in de grond. Teruggaande kabel is daar verder niet meer op aangesloten om aardlus te voorkomen.
Met andere woorden. Back to basic, wat is wijsheid om alles volgens norm en veilig aan te sluiten.
Volgens mij is dat voor dit verhaal (meestal) niet van toepassing. Bij niet-eilandbedrijf tript bij een aardfout de 300mA aardlek, bij eilandbedrijf en een aardfout heb je geen AC-IN waardoor je maximaal de kortsluitstroom van de Victrons hebt, tenzij ik iets over het hoofd zie. Overigens heb ik ook nog 40A remautomaten geplaatst, dus die stroom kan alleen tot aan de remautomaat zo hoog worden.pvg schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:49:
[...]
Vergeet niet dat de kabel op ac-out maximaal de stroom op ac-in PLUS de stroom van de multiplus te verwerken krijgt. Dat is dan dus al snel >50A.
Ik zou als ik er maar één heb eigenlijk precies andersom doen. Victron zegt in de installation instructions dit:etwintje schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:42:
Dat is wel een terechte vraag. Ik heb hem bewust alleen in de aanvoer zitten. Mijn redenering is dat de kortsluitstroom vanuit de Victrons in noodstroombedrijf niet al te hoog is, waarbij de inverter zelf vrij snel af zal schakelen (voor de Multi RS is de kortsluitstroom 45A en hij tript bij 30A, dat is met 10mm2 makkelijk te verwerken, zeker voor korte duur). In de andere gevallen zal degene in de aanvoer trippen. Daarnaast is bij 2 selectieve 300mA aardlekschakelaars weer geen selectiviteit te behalen. Al met al blijft dit een lastig punt om helemaal goed te krijgen, net als de kortsluitstromen in eilandbedrijf.
Aan de AC-in kant zou een gewone automaat (niet aardlek) moeten afschakelen bij een fout naar aarde, omdat je netaansluiting een grote kortsluitstroom kan leveren. Maar aan de AC-out kant kan je MultiPlus dat niet, dus met alleen een B40 er achter ben je afhankelijk van een overload detectie van de omvormer en dan uitschakelen. Een 300 mA aardlek is veel sneller met uitschakelen, ook een S-type.AC-out-1 [..] An earth leakage circuit breaker and a fuse or circuit breaker rated to support the expected load must be included in series with the output, and cable cross-section must be sized accordingly.
Die zijn wel vaak iets te simpel. Als je het echt netjes wilt doen moet je even een gratis account maken bij NEN Connect dan kan je de huidige versie van de NEN1010 regels online zien. In tabel 52.B.1 kan je dan je installatiemethode opzoeken (in muur, op de muur, door een buis of los etc), daar staat afhankelijk van het aantal belaste aders (3 bij zo'n 5G6) en type isolatie (PVC of XLPE) achter welke tabel je moet hebben voor de maximale stroom. Bijvoorbeeld "52.B.5 Kol 5" voor een YMVK kabel in een buis, op de muur, met XLPE isolatie. En daar staat dan bij 6mm2 een maximum van 44A dus het mag inderdaadetwintje schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:50:
Waarschijnlijk kun je voor de aanvoer naar de Multiplussen af met 5G6, o.a. Draka heeft hier een calculator voor.
Wel opletten dat dit gaat over één kabel, als je er meerdere naast elkaar legt moet je correcties toepassen waardoor het lager uit komt. Zie bijvoorbeeld 52.B.17. Zelfde voor temperaturen boven de 30 graden en dat soort dingen.
Goeie! Dat moest ik ook nog opzoeken maar ik dacht inderdaad gelezen te hebben dat de PE van alle drie de AC aansluitingen en de kast met elkaar is doorverbonden.Verder hoef je voor zover ik weet maar 1 PE aansluiting per Multiplus te gebruiken, dus alleen op AC-IN is voldoende.
Ja, ik ga ook voor 40A denk ik. Heb de groepenkast met 10mm2 kamrails en draden laten doen bij de vorige upgrade om van het hele PV issue af te zijn. Komt ook gelijk goed uit voor de batterijen.Ik zou zelf ook 40A remautomaten pakken, maar kijk wel even wat je aan AC-PV aanvoer in je groepenkast hebt aangezien deze meestal op max 40A bedraad is en dat er nog bovenop komt.
Ik betwijfel een beetje hoe je de Victron handleiding moet lezen. Al mijn eindgroepen hebben een aardlek en er zit een automaat in die geschikt is voor de kabel, dus dat voldoet aan hun eisen naar mijn idee. Krijg een beetje het idee dat dit geschreven is voor installaties waar een (klein) gedeelte van de installatie op de ac-out zit. Ben het met je eens dat een aardlek sneller afschakelt dan de omvormer, maar de vraag is of dat nodig is als je binnen de grenzen van de bekabeling blijft. Zelfde verhaal geld eigenlijk ook bij de discussie over dat in eilandbedrijf de eindgroepen niet voldoende kortsluitstroom krijgen om snel te trippen, maar is dat wel een probleem als de stroom niet hoog genoeg is om schade aan te richten? De aardlek in de aanvoer heeft als voordeel dat hij de omvormer beschermt. Uiteindelijk valt voor beide opties wat te zeggen, ga er nog eens over nadenken.NTS schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:34:
[...]
Ik zou als ik er maar één heb eigenlijk precies andersom doen. Victron zegt in de installation instructions dit:
[...]
Aan de AC-in kant zou een gewone automaat (niet aardlek) moeten afschakelen bij een fout naar aarde, omdat je netaansluiting een grote kortsluitstroom kan leveren. Maar aan de AC-out kant kan je MultiPlus dat niet, dus met alleen een B40 er achter ben je afhankelijk van een overload detectie van de omvormer en dan uitschakelen. Een 300 mA aardlek is veel sneller met uitschakelen, ook een S-type.
In de Draga app (Cable app) moet je al deze parameters invullen, inclusief het aantal kabels in de goot, dat is inderdaad niet in alle tools zo. Voordeel is dat je daar ook direct het spanningsverlies kunt zien en je kunt het type zekering met de karakteristiek invullen. Ik heb via mn werk toegang tot vrijwel alle relevante NEN normen en ben redelijk bekend met de NEN1010 maar werk meer met de 3140 en de 60204-1.NTS schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:47:
[...]
Die zijn wel vaak iets te simpel. Als je het echt netjes wilt doen moet je even een gratis account maken bij NEN Connect dan kan je de huidige versie van de NEN1010 regels online zien. In tabel 52.B.1 kan je dan je installatiemethode opzoeken (in muur, op de muur, door een buis of los etc), daar staat afhankelijk van het aantal belaste aders (3 bij zo'n 5G6) en type isolatie (PVC of XLPE) achter welke tabel je moet hebben voor de maximale stroom. Bijvoorbeeld "52.B.5 Kol 5" voor een YMVK kabel in een buis, op de muur, met XLPE isolatie. En daar staat dan bij 6mm2 een maximum van 44A dus het mag inderdaadEn als je kabel PVC was dan mocht het niet, want daar staat 34A.
Wel opletten dat dit gaat over één kabel, als je er meerdere naast elkaar legt moet je correcties toepassen waardoor het lager uit komt. Zie bijvoorbeeld 52.B.17. Zelfde voor temperaturen boven de 30 graden en dat soort dingen.
Edit: ik had het over de kabel op de ac-in, die was met 25A afgezekerd dus ook met PVC mag dat nog, voor de ac-out inderdaad niet.
Net geïnstalleerd, dat werkt inderdaad top. Dankje!etwintje schreef op maandag 2 maart 2026 @ 22:40:
In de Draga app (Cable app) moet je al deze parameters invullen, inclusief het aantal kabels in de goot, dat is inderdaad niet in alle tools zo. Voordeel is dat je daar ook direct het spanningsverlies kunt zien en je kunt het type zekering met de karakteristiek invullen.
Setup: 3-fase 3x MultiPlus-II 48/6k5 met 96kWh (Docan Panda's) in de garage. Afstand tussen hoofd-meterkast en garage: 21 meter. Hoofdaansluiting net: 3x25A.
AC-IN traject (Voeding):
Ik heb een 4x10mm² grondkabel liggen voor de voeding naar de garage. In de hoofdkast is deze afgezekerd met een Hager MBN632E (B32 automaat), bewust zónder aardlekschakelaar.
Reden: Ik wil ongewenst trippen en selectiviteitsproblemen voorkomen. Volgens mij staat er in de handleiding/voorschriften van Victron ook dat dit niet moet of hoeft op de aanvoer, mede vanwege de natuurlijke lekstromen van de omvormers. Die B32 klapt bij een harde aardsluiting of kortsluiting op die 10mm² kabel toch wel direct. In de garage-verdeler ga ik vanaf de 10mm² over op 6mm² per fase naar de individuele MultiPlussen. 10mm² over 21m houdt het spanningsverlies mooi laag, en 6mm² lokaal is ruim voldoende voor die B32 aanvoer.
Onderhoud/Scheiding lokaal:
Tussen de garage-verdeler en de MultiPlussen heb ik per fase/omvormer een 1+P automaat gezet. Puur als werkschakelaar/beveiliging: zo kan ik een enkele unit spanningsloos maken voor onderhoud zonder de gehele 3-fase setup af te moeten schakelen.
AC-OUT traject (Retour):
Vanaf de AC-OUT klemmen van de MultiPlussen ga ik lokaal direct met 10mm² bedrading naar de verdeler in de garage. Vanaf daar gaat de stroom via een tweede 4x10mm² grondkabel (21m) terug naar de hoofdkast in huis. In de hoofdkast is deze afgezekerd met een B40 remautomaat, voordat hij de huisinstallatie voedt.
Reden: De MultiPlus 6k5 kan inverteert maximaal zo'n 28A per fase leveren. Tel daar de grid pass-through bij op (gelimiteerd op de 25A hoofdzekering of de 32A aanvoer) en je kunt theoretisch lokaal flinke stromen krijgen. De combinatie van 10mm² bedrading vanaf de AC-OUT en de B40 remautomaat in huis begrenst het geheel veilig, beschermt de retourkabel en voorkomt dat de busbars en aardlekschakelaars in de meterkast overbelast raken.
Eilandbedrijf / Aarding:
Voor off-grid situaties heb ik twee eigen aardpennen van 6m geslagen bij de garage. In eilandbedrijf vertrouw ik voor persoonsbeveiliging op de standaard 30mA aardlekautomaten van de eindgroepen in huis. Voor 'harde' kortsluitstromen (waarbij de stroom in eilandbedrijf misschien niet hoog genoeg is om direct een B40 te trippen) vertrouw ik op de interne overload/short-circuit detectie van de Victrons.
Zit dit technisch solide in elkaar voor de NEN1010/veiligheid, of zien jullie nog een zwakke schakel in deze afzekering en kabeldiameters?
Heb je ook zonnepanelen? Waar ga je die stroom invoeren in het geheel?
[ Voor 81% gewijzigd door Noord27 op 04-03-2026 09:34 ]
Enexis Netbeheer Engineer | 8kw Daikin | 11,16kWp SE | 18kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60
Let op! De 6k5 kan een uur 35A leveren! En een minuut 48A. Vooral dat uur 35A telt behoorlijk mee, je zit dan ruim in het overbelastingsbereik van de bekabeling en beveiligingen bij verkeerde dimensionering, houd daar rekening mee!DmC1982 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:10:
Reden: De MultiPlus 6k5 kan inverteert maximaal zo'n 28A per fase leveren. Tel daar de grid pass-through bij op (gelimiteerd op de 25A hoofdzekering of de 32A aanvoer) en je kunt theoretisch lokaal flinke stromen krijgen.
Je kan die extra peut ook juist gebruiken. Als je de bekabeling er maar correct op uitlegt.
@DmC1982 Nog erger, aan de AC-out knoop je alle nullen weer aan elkaar, dus 1P+N is schijnveiligheid. De nul wordt namelijk pas verbroken als je ze allemaal uitzet.HRV schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:41:
Eerder is gebleken dat in een drie fase systeem de multiplussen als een enkele unit werken. Dus als er eentje uitvalt gaan ze allemaal uit. Dus die 1+P automaten voor iedere MP gaat niet werken zoals je wilt.
Heb je ook zonnepanelen? Waar ga je die stroom invoeren in het geheel?
Je kan in theorie wel de multiplussen vertellen om onafhankelijk van elkaar te schakelen, maar dan blijft het alsnog 1 3-fase systeem als je bij de AC-out weer terug gaat met 1 enkele nul. Alleen als je ze als 3 losse 1-fase omvormers zou gebruiken en dus ook nergens 3-fase meer gebruikt en alle nullen los van elkaar zou het met 1P+N kunnen.
Alleen losse 1P automaten zou kunnen (net als de netbeheerder doet), maar dat is dan niet als werkschakelaar. Werkschakelaar in een 3-fase setup kan alleen alle 3 tegelijk.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Mijn plan is om die B40 direct in de garage te plaatsen en aan de huis-kant een hoofdschakelaar. Als je in jouw setup namelijk een schep door die grondkabel steekt heb je een groot probleem want er zit geen automaat voor, met de B40 in de garage heb je die wel.DmC1982 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:10:
Vanaf de AC-OUT klemmen van de MultiPlussen ga ik lokaal direct met 10mm² bedrading naar de verdeler in de garage. Vanaf daar gaat de stroom via een tweede 4x10mm² grondkabel (21m) terug naar de hoofdkast in huis. In de hoofdkast is deze afgezekerd met een B40 remautomaat, voordat hij de huisinstallatie voedt.
En afhankelijk van hoe je de Victron handleiding leest zou er ook een aardlek moeten zitten daar. Omdat die B40 wel een overbelasting kan uitschakelen, maar niet magnetisch zal afschakelen in eilandbedrijf (wel met het net aanwezig wat natuurlijk 99.9% van de tijd is). In dat geval is een 300mA of een 300mA type A-S een logische keuze zodat je gewone aardlekschakelaars eerder uit gaan.
Wat betreft NEN1010: Die zegt dat je de kabel moet beveiligen met een automaat (ze zeggen niet expliciet dat dat aan de invoedende kant moet, maar dat lijkt me wel logisch). En dat als zo'n automaat niet kan afschakelen i.v.m. te lage kortsluitstroom (dit heb je ook in sommige setups zonder omvormer al) dat je dan een aardlek moet plaatsen zodat er wel afgeschakeld wordt.
Geen solar, dat zou de zaak nog kunnen veranderen. Is dat de reden van de 40A in de hoofdgroepenkast?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
De 4K5 kan ook al meer dan 25A draaien:DavidZH schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:35:
[...]
Let op! De 6k5 kan een uur 35A leveren! En een minuut 48A. Vooral dat uur 35A telt behoorlijk mee, je zit dan ruim in het overbelastingsbereik van de bekabeling en beveiligingen bij verkeerde dimensionering, houd daar rekening mee!
Je kan die extra peut ook juist gebruiken. Als je de bekabeling er maar correct op uitlegt.
Continu @25°C: 4.0 kW → ≈ 17,4 A (4000/230)
Tijdbegrensd 1 (koude start): 4.5 kW / 2 uur → ≈ 19,6 A (4500/230)
Tijdbegrensd 2 (koude start): 6.0 kW / 25 min → ≈ 26,1 A (6000/230)
Piekvermogen: 7.0 kW / 1 min → ≈ 30,4 A (7000/230)
Dit kan je in de Victron settings beperken tot een max. Wellicht verstandig
https://www.victronenergy...harger-4k-4k5-6k5-NL-.pdf
#typo en linkje toegevoegd
[ Voor 7% gewijzigd door agraaff op 04-03-2026 14:18 ]
Dank voor het meedenken! Ik had mijn opstelling in mijn vorige post blijkbaar niet helemaal goed uitgelegd, want wat jij voorstelt is (deels) al hoe het zit.NTS schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:30:
[...]
Mijn plan is om die B40 direct in de garage te plaatsen en aan de huis-kant een hoofdschakelaar. Als je in jouw setup namelijk een schep door die grondkabel steekt heb je een groot probleem want er zit geen automaat voor, met de B40 in de garage heb je die wel.
En afhankelijk van hoe je de Victron handleiding leest zou er ook een aardlek moeten zitten daar. Omdat die B40 wel een overbelasting kan uitschakelen, maar niet magnetisch zal afschakelen in eilandbedrijf (wel met het net aanwezig wat natuurlijk 99.9% van de tijd is). In dat geval is een 300mA of een 300mA type A-S een logische keuze zodat je gewone aardlekschakelaars eerder uit gaan.
Wat betreft NEN1010: Die zegt dat je de kabel moet beveiligen met een automaat (ze zeggen niet expliciet dat dat aan de invoedende kant moet, maar dat lijkt me wel logisch). En dat als zo'n automaat niet kan afschakelen i.v.m. te lage kortsluitstroom (dit heb je ook in sommige setups zonder omvormer al) dat je dan een aardlek moet plaatsen zodat er wel afgeschakeld wordt.
Voor de duidelijkheid even de route van de retourkabel (AC-OUT): In de garage zit wel degelijk een Hager MBN640E (B40). Vanaf daar gaat de grondkabel (in een buis) terug naar de meterkast in huis. Daar komt hij uit op een Hager SFT463 (omschakelaar/hoofdschakelaar) en gaat via 10mm² verder naar een verdeler voor de rest van de groepen.
Naar aanleiding van jouw reactie en wat extra onderzoek heb ik toch nog een paar vragen over de details:
1. Gekoppelde 3P+N vs. losse 1P+N automaten
Ik had 3 losse 1P+N automaten in gedachten, maar begrijp ik nu goed dat dit in een 3-fase Victron setup gevaarlijk/nutteloos is? Ik neem aan dat ik deze beter kan vervangen voor één 3P+N B25 krachtgroep, zodat bij een storing alles er in één keer uitklapt? Scheelt ook weer een hoop blauwe draden naar de Multiplussen.
2. Beveiliging van de grondkabel in eilandbedrijf
De B40 (MBN640E) zit dus al in de garage op de retour. De grondkabels liggen veilig in een buis. Ik dacht dat de MBN640E de boel wel zou afschakelen als er toch iemand doorheen graaft. Maar als ik jouw opmerking over de kortsluitstroom van de MultiPlussen goed begrijp, levert mijn set in eilandbedrijf niet genoeg stroom om die B40 direct te trippen. Is het toevoegen van een 300mA aardlekschakelaar (type A-S) in de garage dan de enige juiste oplossing om dit volgens NEN1010 op te lossen?
3. De AC-IN beveiliging (heenweg)
Op de heenweg naar de garage zit nu een MBN632E (B32). Is dit eigenlijk wel logisch aangezien mijn netaansluiting 3x25A is? Ik overweeg om deze te downgraden naar een MBN625E (B25).
Ter verdere context van de installatie:
AC-IN: Hier zit naast de aanvoer vanuit de meterkast ook een 10kWh SAJ omvormer en de EV lader. Vlak na de hoofdschakelaar in huis zit de Victron Energy meter.
AC-OUT: Hier zit nog een 7kWh Growatt omvormer op aangesloten.
Zit ik met deze aanpassingen op het juiste spoor voor een veilige setup?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ik heb bewust voor een B25 gekozen met mijn 6k5. Vraag is vooral of je parallel gaat draaien of dat je alles door de Multiplussen laat lopen.DmC1982 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:22:
[...]
….
3. De AC-IN beveiliging (heenweg)
Op de heenweg naar de garage zit nu een MBN632E (B32). Is dit eigenlijk wel logisch aangezien mijn netaansluiting 3x25A is? Ik overweeg om deze te downgraden naar een MBN625E (B25).
Je kan uiteraard meer vermogen binnen halen dan de 25A van je netbeheerder als je de PV omvormers aan de AC in kant in je groepenkast hebt zitten. Als je dan alles door de multiplussen haalt dan kan het nuttig zijn om deze stroom niet te begrenzen op 25A, zodat je bv 25A van het net en 10A van je PV = 35A kan benutten via AC in naar AC out.
Als je multiplussen normaal parallel hebt draaien, zoals ik dat doe, dan is 25A prima. De laadstroom is max 100A DC en dat kan prima door een 25A automaat. Meer dan 24A aan de AC in zijde zal dit niet namelijk niet worden, verliezen meegeteld.
Vrijwel alle groepen in huis (behalve de EV) zitten fysiek achter de AC-OUT kant. Op de AC-IN kant zit mijn netaansluiting (3x25A), plus nog eens 36 zonnepanelen die maximaal 10.440W leveren.
Die 10,4kW levert lokaal al zo'n 15A per fase op de AC-IN. Als het huis op de AC-OUT veel stroom vraagt, combineert het systeem die 15A zonnestroom met stroom van het net (tot 25A). Er kan op dat moment dus makkelijk meer dan 25A door de kabel naar de MultiPlussen stromen, zónder dat mijn hoofdzekering eruit klapt.
Precies om die reden (het voorkomen van een bottleneck in de kabel bij het combineren van zon + net) lijkt de 32A automaat mij hier de juiste keuze. Of zie ik hier nog iets over het hoofd?
Wel is het van belang wat je impedantie weerstand tussen L-PE is.
Veel woningen hebben een TT stelsel met een eigen aardelectrode en bij de modernere woningen die op heipalen staan zijn vaak de stekeinden (betonijzer) van de palen als extra vereffening gebruikt.
Hangt er dus helemaal vanaf of je weerstand van je PE leiding laag genoeg is om bijvoorbeeld een B25 te kunnen laten trippen bij een mogelijke aardsluiting.
Dus wil je zonder aardlekbeveiliging je Multiplus voeden meet even je PE leiding met een installatie tester.
En uiteraard is je kabellente en diameter van belang naar de multiplus.
[ Voor 4% gewijzigd door Peter_v_m op 04-03-2026 20:35 ]
Dat gaat toch haast niet gebeuren? Een automaat beveiligt tegen overbelasting en kortsluiting; een B25 springt (relatief snel) bij stromen van 75 tot 125A. Een goede (aard)spreidingweerstand is < 30Ω, neem voor de gekheid 3Ω, wat al heel laag is. Dan gaat je aardlekstroom maximaal 230V/3Ω = 76A zijn, net genoeg voor een automaat te laten springen. In praktijk nog lager want kabelweerstanden en spreidingsweerstand van de wijkcabine.Peter_v_m schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:33:
Hangt er dus helemaal vanaf of je weerstand van je PE leiding laag genoeg is om bijvoorbeeld een B25 te kunnen laten trippen bij een mogelijke aardsluiting.
Maar dat is ervan uitgaande dat je rechtstreekse sluiting van een stroomvoerende geleider naar de aarde hebt. Wat in geval van rechtstreekse aanraking? Dan zit er een mens tussen met een weerstand van een paar 1000Ω, je lekstroom is in dat geval maar iets van een 100 à 300mA, dodelijk genoeg en je automaat gaat niet springen.
In België is het daarom bijvoorbeeld verplicht een aardlekbeveiliging te hebben vlak na de meter. Ze durven zelfs afkeuren als je dubbele isolatie onderbroken is, bv. bij het binnengaan van de aders in de aardlekbeveiliging in een klasse 1 elektriciteitskast (niet-geïsoleerd).
In een TN stelsel (PEN van de netbeheerder) heb je een gigantische kortsluitstroom dus werkt het prima. Bij een TT stelsel (aardelektrode bij je huis) gaat het precies zoals jij omschrijft. De NEN1010 maakt hier dus onderscheid in.Gunther.S schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:14:
Dat gaat toch haast niet gebeuren? Een automaat beveiligt tegen overbelasting en kortsluiting; een B25 springt (relatief snel) bij stromen van 75 tot 125A. Een goede (aard)spreidingweerstand is < 30Ω, neem voor de gekheid 3Ω, wat al heel laag is. Dan gaat je aardlekstroom maximaal 230V/3Ω = 76A zijn, net genoeg voor een automaat te laten springen. In praktijk nog lager want kabelweerstanden en spreidingsweerstand van de wijkcabine.
Versimpeld: Je moet zorgen voor kortsluitbeveiliging van je kabels. Als je een automaat gebruikt moet je checken dat de kortsluitstroom groot genoeg is (TN stelsel, niet te lange kabels). Als die niet groot genoeg is (bijvoorbeeld TT stelsel) kan je een aardlekschakelaar gebruiken, dat mag ook een 300mA model zijn. Het gaat namelijk om de uitschakeltijd bij kortsluiting naar aarde die je moet laten zien.
Deze regel gaat puur over de kabels, niet over of mensen het overleven als ze zo'n kabel zouden vastpakken. Dus:
Daar werkt alleen een 30mA aardlek tegen. Die is volgens NEN1010 verplicht zijn voor alle eindgroepen, want die hebben een kans om door gewone gebruikers aangeraakt te worden.Wat in geval van rechtstreekse aanraking?
[ Voor 3% gewijzigd door NTS op 04-03-2026 23:25 ]
Ik ga jullie adviezen zeker opvolgen: ik plaats een Hager CPA440G (4-polig, 300mA, selectief) achter de AC-OUT van de MultiPlussen, vlak voor de MBN640E retour naar de meterkast. Dit vanwege de tip dat de kortsluitstroom in eilandbedrijf niet hoog genoeg is om die B40 direct te laten trippen als er een schep door de grondkabel gaat. Ook de 3 losse 1P+N automaten in de garage vervang ik door één gekoppelde Hager MBN632E krachtgroep.
Mijn vraag is nu of er vanaf de meterkast naar de garage ook een aardlekschakelaar moet? Ik was in de veronderstelling dat de MBN632E daar wel voldoende is. Mijn technische onderbouwing hiervoor was:
TN-stelsel: Omdat we een TN-stelsel hebben, is de foutstroom bij een harde aardsluiting extreem hoog. In theorie zou de B32 automaat dan ruim binnen de 0,4 seconden moeten trippen.
Kabelbeveiliging & Selectiviteit: Ik was in de veronderstelling dat een aardlekschakelaar richting de garage voor ongewenste trippen kan zorgen en dat de MBN632E een betere keuze is zonder aardlek, aangezien het een vaste kabel naar een onderverdeler betreft en geen eindgroep.
Klopt deze gedachte voor de heenweg, of zie ik ook hier iets over het hoofd vanwege de koppeling met de omvormers?
Op advies van iemand hier op Tweakers ga ik voor eilandbedrijf ook nog twee eigen aardpennen slaan (2x 6 meter, 18mm koper, waarschijnlijk overdreven). De spullen liggen hier en gaan hier in de kleigrond in Leeuwarden de grond in. Maakt dit voor de rest van de beveiliging nog verschil?
Ondanks de nodige uitleg snap ik nog steeds niet waarom er twee kabels naar de meterkast moeten. Ik dacht dat het hele punt van zo'n Victron kast was dat ie zelf kan detecteren wanneer de netspanning wegvalt, en dan vervolgens zelf een circuit op kan zetten met de juiste spanning en frequentie?
Wil iemand een poging doen me dit uit te leggen?
Simpel komt kabel in (ac in)die komt vanaf je net beheerder en er gaat een kabel uit richting je huis. (Ac out)TigerXtrm schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 18:34:
Ik heb inmiddels meerdere offertes uitstaan voor een systeem waarbij de zonnepanelen kunnen blijven werken als de netstroom wegvalt. Maar nu vertellen meerdere partijen mij dat er een tweede kabel van de Victron naar de meterkast MOET (in een soort lus) om te zorgen dat de zonnepanelen blijven werken.
Ondanks de nodige uitleg snap ik nog steeds niet waarom er twee kabels naar de meterkast moeten. Ik dacht dat het hele punt van zo'n Victron kast was dat ie zelf kan detecteren wanneer de netspanning wegvalt, en dan vervolgens zelf een circuit op kan zetten met de juiste spanning en frequentie?
Wil iemand een poging doen me dit uit te leggen?
Dus de Victron kast komt feitelijk tussen je hoofdzekering en de meterkast in? Begrijp ik het zo goed?hhoekstra schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 18:48:
[...]
Simpel komt kabel in (ac in)die komt vanaf je net beheerder en er gaat een kabel uit richting je huis. (Ac out)
Correct.TigerXtrm schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 18:52:
[...]
Dus de Victron kast komt feitelijk tussen je hoofdzekering en de meterkast in? Begrijp ik het zo goed?
De AC-IN valt weg maar de AC-OUT blijft vanuit de batterij leveren aan je huis.
Oké, duidelijk. Maar is er een reden waarom dat niet zou werken achter een normale groep? Als ik de Victron bijvoorbeeld achter de groep hang waar nu mijn zonnepanelen op zitten, en ik wil op de AC-OUT alleen een paar stopcontacten waar noodstroom op staat, dan hoeft er toch helemaal geen tweede kabel naar de meterkast?SmoothTweaker schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:23:
[...]
Correct.
De AC-IN valt weg maar de AC-OUT blijft vanuit de batterij leveren aan je huis.
Als je alleen noodstroom wilt voor een paar stopcontacten, is Victron wel enorm uitgebreid qua mogelijkheden die je niet gaat gebruiken..
Of je nu 1 of 2 kabels gaat leggen maakt toch in feite ook weinig tot geen verschil? Het tracé kan soms een uitdaging zijn, niet of het 1 of 2 kabels moeten worden.
[ Voor 51% gewijzigd door Noord27 op 06-03-2026 07:36 ]
Het ding waar ik mee zit is dat ik niet echt een elegante route heb om een kabel te trekken van zolder naar de meterkast, dus het wordt een hoop breekwerk of een lelijke route via de buitenkant van de woning. Beide zit ik eigenlijk niet op te wachten dus ik hoopte op een betere oplossing.Noord27 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:57:
@TigerXtrm In feite creëer je een 2e energievoorziening/aansluiting parallel aan je netbeerder, die van jezelf. Die hoort niet achter een bepaalde groep te zitten. De zonnepanelen kun je aansluiten op je AC-out van je Victron. Dan kun je ook bij wegvallen van het net je zonnestroom via je Victrons blijven gebruiken en je accu's vullen. Bekijk ook even de diverse ontwerpen die in dit topic voorbij komen hoe het zit.
Als je alleen noodstroom wilt voor een paar stopcontacten, is Victron wel enorm uitgebreid qua mogelijkheden die je niet gaat gebruiken..
Of je nu 1 of 2 kabels gaat leggen maakt toch in feite ook weinig tot geen verschil?
Maar blijkbaar heb ik me vergist in de werking van het systeem
Je kan ook de optie external ATS gebruiken, dan heb je bij de meterkast een relais die het grid loskoppelt bij afwijking spanning/frequentie (wat normaal de Victron zelf doet); dan kom je toe met slechts 1 voedingskabel (+ 1 dunne sense-kabel voor grid-synchronisatie na herstel grid). Nuttig bij grote afstand en/of hoog vermogen, dan spaar je één dure kabel uit, maar wel extra ATS componenten nodig. Wel meteen de meest complexe oplossing. Ook niet beschikbaar voor alle omvormers.TigerXtrm schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 20:20:
[...] Beide zit ik eigenlijk niet op te wachten dus ik hoopte op een betere oplossing.
Als je de omvormers eender waar in je huis wil neergooien achter een bestaande automaat, kan je eigenlijk enkel niet-eiland werking toepassen. Je zou zelfs kunnen opteren voor een stekkerbatterij (alhoewel ik daar geen fan van ben).
Óf je zoekt een andere plek.
Je hoeft hem niet als noodstroom aan te sluiten, als je alleen 1 kabel op de AC-in gebruikt laad hij via die de accu op en levert hij aan je huis. Die sluit je dan op bijvoorbeeld een C25 3P+N automaat aan na je hoofdschakelaar.TigerXtrm schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 20:20:
[...]
Het ding waar ik mee zit is dat ik niet echt een elegante route heb om een kabel te trekken van zolder naar de meterkast, dus het wordt een hoop breekwerk of een lelijke route via de buitenkant van de woning. Beide zit ik eigenlijk niet op te wachten dus ik hoopte op een betere oplossing.
Maar blijkbaar heb ik me vergist in de werking van het systeemBedankt voor de uitleg!
De Victron laad de accu's en levert aan de huis installatie over de zelfde kabel.
Wil je de installatie ook als noodstroom kunnen gebruiken dan moet je een 2e kabel hebben op de AC-out die naar de materklast gaat. die komt dan voor je huis installatie op in je meterkast binnen.
Ongeveer zoals in dit plaatje, ben nog niet 100% klaar met het ontwerp
:strip_exif()/f/image/CMjOkXjgyRr4uPeqhqtCnrh8.png?f=user_large)
Dus als je geen noodstroom nodig hebt zou je het ook gewoon met 1 kabel parallel kunnen aansluiten, scheelt weer in kosten en kabels trekken.
We hebben twee opwekinstallaties voor zon. Een 1-fase omvormer met daarachter 3,38kWp en de andere omvormer is 3-fase en heeft een opwek van 4,93kWp.
Mijn idee is om met name het eigen-verbruik middels de door ons zelf opgewekte stroom te gebruiken. Deels aan te vullen door de batterij te gebruiken om van het net te laden op de “goedkopere” momenten.
Waar ik een beetje tegen aanloop is welke ontwerpkeuzes ik het beste direct maken kan. Ik heb nu als gedachten om in eerste instantie te beginnen met een 1-fase Multiplus II 6,5kva die ik in de toekomst kan uitbreiden met twee en een wat kleinere batterij namelijk de 3x 4,8kWh Pylontech.
Het idee is om mijn huis al wel voor te breiden om straks alles aan te sluiten op de AC-out. Maar in eerste instantie wil ik de kleinste omvormer op de AC-out te zetten en dat er zonodig van de overtollige stroom op de andere omvormer door de victron ook geladen kan worden, maar gelet op de capaciteiten is dat eigenlijk niet nodig.
Of is het juist verstandiger een kleinere accu te nemen en al wel meteen voor een 3-fase ontwerp te gaan?
Als je klein wilt beginnen zou ik kiezen voor een goede stekkerbatterij, bijvoorbeeld te vinden bij Zendure (zie ook topic op dit forum). Zo hou je de prijs en de installatiekosten in de hand. Tenzij je echt wilt zelfbouwen.GerjanT schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:40:
Ik ben me aan het oriënteren op batterij-opslag. Het idee is dat ik klein ga beginnen, dat heeft er vooral mee te maken dat mijn wederhelft nog niet overtuigd is van batterij-opslag. Een klein beeld van onze situatie thuis. Ons huis is volledig elektrisch met een water/water-warmtepomp.
We hebben twee opwekinstallaties voor zon. Een 1-fase omvormer met daarachter 3,38kWp en de andere omvormer is 3-fase en heeft een opwek van 4,93kWp.
Mijn idee is om met name het eigen-verbruik middels de door ons zelf opgewekte stroom te gebruiken. Deels aan te vullen door de batterij te gebruiken om van het net te laden op de “goedkopere” momenten.
Waar ik een beetje tegen aanloop is welke ontwerpkeuzes ik het beste direct maken kan. Ik heb nu als gedachten om in eerste instantie te beginnen met een 1-fase Multiplus II 6,5kva die ik in de toekomst kan uitbreiden met twee en een wat kleinere batterij namelijk de 3x 4,8kWh Pylontech.
Het idee is om mijn huis al wel voor te breiden om straks alles aan te sluiten op de AC-out. Maar in eerste instantie wil ik de kleinste omvormer op de AC-out te zetten en dat er zonodig van de overtollige stroom op de andere omvormer door de victron ook geladen kan worden, maar gelet op de capaciteiten is dat eigenlijk niet nodig.
Of is het juist verstandiger een kleinere accu te nemen en al wel meteen voor een 3-fase ontwerp te gaan?
Ga daar een jaar mee experimenteren en kijk dan of je groter wilt. Die stekkerbatterijen raak je op Markplaats zo weer kwijt.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Je zal wel aan een aantal eisen moeten voldoen, zoals voldoende capaciteit in je batterij om een eventuele stroompiek van je zonnepanelen-omvormer op te kunnen vangen bij een stroomstoring. Ook zal de omvormer van je zonnepanelen geschikt moeten zijn om te stoppen als de batterij (bijna) vol is als je op noodstroom draait.
Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.
Je wederhelft heeft waarschijnlijk goede reden om sceptisch te zijn. Afhankelijk van je specifieke omstandigheden is de kans groot dat je de ESS installatie niet terugverdiend of niet binnen 10 jaar, bij een 15 jarige levensduur van de accu.GerjanT schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:40:
Ik ben me aan het oriënteren op batterij-opslag. Het idee is dat ik klein ga beginnen, dat heeft er vooral mee te maken dat mijn wederhelft nog niet overtuigd is van batterij-opslag.
De vraag is dus wat je motivatie is, puur financieel? Dan moet je eerst eens hard gaan rekenen met je verbruik data en zonne opwek. Wel of geen EV / Warmtepomp bijv maakt uit hoeveel zonne energie je ook kunt benutten. Misschien dat de huidige oorlog met Iran een gunstige impact heeft op de business case 😢
Veel mensen vinden het ook leuk als hobby project, iets voor het milieu te doen of om stroom te hebben bij een stroom storing. En dat mag misschien wat kosten. Hoeveel is aan jou. Kun je ook los gaan met 3-fase setup
De 1 fase omvormer kan mooi op de ac-out 1 van een multiplus om ook bij stroom storing nog zonne opwek te kunnen benutten.
Afhankelijk van je situatie mag je blij zijn als je een 1-fase setup terug verdient. Ik zou zelf dan gewoon dezelfde route bewandelen van de mensen die je voor gingen met een Multiplus 5K of de nieuwe 4.5/6.5 versies. En daar dan een 15KW batterij bij. Simpel en niet zo duur.Of is het juist verstandiger een kleinere accu te nemen en al wel meteen voor een 3-fase ontwerp te gaan?
De kant en klare stekker accu’s vind ik erg overpriced en zijn vaak cloud-afhankelijk, fabrikant failliet. accu onbruikbaar.
De winter van 25/26 was qua dynamische energie prijzen heel vlak, er viel weinig te handelen (laden op goedkope momenten en verkopen op dure momenten). Dus leuk een 3-fase setup dat je lekker kan pompen, maar het komt vaak niet uit financieel en als je 3-fase echt wilt benutten dan ga je richting 32kwH accu capaciteit
[ Voor 12% gewijzigd door Q op 06-03-2026 20:55 ]
Dank je!Knielen schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:39:
@TigerXtrm Ik heb toch nog wel wat aanvullende informatie die misschien wel nuttig voor je kan zijn. Mijn situatie is dat ik een 3-fase aansluiting heb met een enkele fase Victron Multiplus II. Wat ik gedaan heb is dat ik deze op zolder heb geplaatst, dicht bij de omvormer van mijn zonnepanelen. De AC-in heb ik aangesloten op de originele automaat van de zonnepanelen en de AC-out is nu verbonden met de omvormer. Hierdoor heb ik dus de bestaande kabel kunnen gebruiken die naar zolder liep. Als er een stroomstoring is dan blijven de zonnepanelen aan en heb ik op zolder een stopcontact gemaakt die ook op de AC-out zit aangesloten, hiervandaan kan ik dan eventueel dingen van spanning voorzien.
Je zal wel aan een aantal eisen moeten voldoen, zoals voldoende capaciteit in je batterij om een eventuele stroompiek van je zonnepanelen-omvormer op te kunnen vangen bij een stroomstoring. Ook zal de omvormer van je zonnepanelen geschikt moeten zijn om te stoppen als de batterij (bijna) vol is als je op noodstroom draait.
Kun je me misschien een foto sturen van jouw setup zodat ik iets van referentie heb?
- Zit er niks anders op de groep? Ook geen wasdroger bijvoorbeeld via zo'n PV verdeler?
- Is de bedrading van die bestaande groep zwaar genoeg voor een Victron systeem?
- Wordt jouw type zonnepanelen omvormer ondersteunt voor terugregelen op de AC-out?
Als dat allemaal OK is dan kan de setup die jij wilt prima. Je kunt dan op zolder een kleine groepenkast hangen die via de bedrading die er al ligt is verbonden met je meterkast. In die nieuwe groepenkast sluit je dan je Victron systeem aan met op de AC-out kant de zonnepanelen en de noodstroom stopcontacten.
Belangrijk bij systemen als deze is dat je jezelf goed inleest. Er is veel mogelijk, maar er kan nog meer misgaan. Verkeerde verwachtingen, onverwacht veel uitgave en teleurstellingen als je vooraf niet exact weet wat je wilt en wat je gaat bouwen.
Als je installateur wilt voor een Victron systeem vraag dan niet een willekeurige om de hoek, maar iemand die bekend is met deze systemen.
Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.
de tweede kabel is alleen noodzakelijk als je (een deel van) de bestaande meterkast op noodstroom wil voorzien. Als je alleen in de buurt van jouw victron noodstroom wil leveren dan heb je geen kabel terug nodig naar de meterkast. Dan kun je bijvoorbeeld alleen de omvormer van jouw zonnepanelen op de AC-OUT zetten en een paar andere stopcontacten (zoals een vriezer of een internet router).TigerXtrm schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 20:20:
[...]
Het ding waar ik mee zit is dat ik niet echt een elegante route heb om een kabel te trekken van zolder naar de meterkast, dus het wordt een hoop breekwerk of een lelijke route via de buitenkant van de woning. Beide zit ik eigenlijk niet op te wachten dus ik hoopte op een betere oplossing.
Maar blijkbaar heb ik me vergist in de werking van het systeemBedankt voor de uitleg!
De meesten hier vinden het wel een goed idee dat ons gezin nergens last van heeft bij stroomuitval, en die kiezen voor een tweede kabel terug naar de meterkast.
De omvormer wordt vrijwel zeker niet ondersteund, maar een omvormer is zo vervangen natuurlijk. Ik denk eerder dat het een gevalletje "we doen het altijd zo, kan het ook anders dan?" is. Moet ook bij gezegd worden dat het contact met deze installateurs tot nu toe alleen via mail is geweest, dus heb nog niemand in huis gehad om daadwerkelijk te kijken.NTS schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:18:
Misschien dat je installateurs bij "noodstroom" denken dat je het hele huis van noodstroom wilt voorzien. Of ze zien nog een ander issue. Een paar die ik kan bedenken:
- Zit er niks anders op de groep? Ook geen wasdroger bijvoorbeeld via zo'n PV verdeler?
- Is de bedrading van die bestaande groep zwaar genoeg voor een Victron systeem?
- Wordt jouw type zonnepanelen omvormer ondersteunt voor terugregelen op de AC-out?
Als dat allemaal OK is dan kan de setup die jij wilt prima. Je kunt dan op zolder een kleine groepenkast hangen die via de bedrading die er al ligt is verbonden met je meterkast. In die nieuwe groepenkast sluit je dan je Victron systeem aan met op de AC-out kant de zonnepanelen en de noodstroom stopcontacten.
Het Grid verhoogt voltage waarop zonnepaneel omvormers uitschakelen.
Off-Grid systemen verhogen frequentie.
Indien ik het hier onjuist heb wil ik graag bijleren omdat ik van plan ben om op korte termijn mijn zonnepanelen te verplaatsten naar AC-OUT1
- 1x Multiplus II 48/4k5 GX, 2x Multiplus II 48/4k5
- Lynx Distributor met zekeringen
- Aparte class-T in een houder
- Victron Smart Shunt 300A
- NKON ESS Pro 32 kWh (max output 300A)
Een paar overwegingen waar ik graag de collectieve wijsheid voor zou gebruiken
- Er bestaat een Victron DC schakelaar, maar die is rated tot 275A, en dan heb ik weer twee extra overgangen tussen m'n aansluitingen. Er zit ook een DC schakelaar op de batterij. Ik denk dat ik die Victron schakelaar weg kan laten?
- NKON levert 95mm2 kabels bij deze batterij. Daar zitten M8 ogen op, dus ik moet sowieso andere hebben met M10 aan één kant. Ik zou hier een 120mm2 verloop M8-naar-M10 voor te nemen?
- Van de Lynx Distributor naar de Multiplussen, is het hier logisch om 50mm2 te nemen met een 150A zekering? Dat zou voldoende moeten zijn voor de peak 7 kW die een Multiplus 4k5 kan leveren.
- En dan tussen de Lynx Distributor en de class-T en tussen de Distributor en de Smart Shunt, hoe doe ik dat netjes? Rechtstreeks aan elkaar schroeven lijkt me tricky als het net niet precies op dezelfde hoogte zit. Maar als ik Google op celverbinder dan zie ik die niet in 120mm2 varianten.
Of eerder zoiets: Busbar flexibel maar dan in 120mm2 versie en met 2x M10 ogen? Of zoek ik nu naar iets wat anderen op een veel betere manier oplossen?
Het hele bushbar systeem van Victron kun je rechtstreeks aan elkaar bouten met M10. Hoe kom je bij hoogte verschillen?
Maandag komen hier eindelijk de overige 6k5's. Besloten om maar even verder te gaan met montage.
[ Voor 67% gewijzigd door Noord27 op 07-03-2026 20:10 ]
Ook hier een 3 fase aansluiting met zelfs 3 PV omvormers en iedere omvormer is monofasig.TigerXtrm schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:24:
[...]
Dank je!Dit is dus precies de situatie waar ik heen wil, maar ik krijg van 2 afzonderlijke installateurs te horen dat dit dus niet kan
Kun je me misschien een foto sturen van jouw setup zodat ik iets van referentie heb?
Ik heb een enkele mp2 van 5kVA met een kist van 15kWh.
Ik sluit me volledig aan bij @Q . Je moet de investering zo correct en laag mogelijk houden.
Dynamische tarieven over de komende jaren geloof ik niet in dat je obdv je investering kan terugwinnen. Waar ik wel in geloof is het opslaan van PV om op latere momenten te gebruiken.
Contacteer me gerust per DM voor meer informatie rond je business case.
Klopt, maar wat je mist is dat de Victron een uitgang heeft die “geen stroomstoring heeft” als er een stroomstoring is. Dus als je je PV daar aan hangt en juist instelt gaat ie vrolijk door.agraaff schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:12:
Als er een stroomstoring is gaan je zonnepanelen uit. Is wettelijke verplichting.
Nee.agraaff schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:12:
Als er een stroomstoring is gaan je zonnepanelen uit. Is wettelijke verplichting.
Klopt niet, ze moeten van het net losgekoppeld worden. En inderdaad op het lokale nog in bedrijf zijnde net (eiland) kunnen en mogen ze gewoon verder.HyperBart schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 19:44:
[...] Klopt, maar wat je mist is dat de Victron een uitgang heeft die “geen stroomstoring heeft” als er een stroomstoring is. Dus als je je PV daar aan hangt en juist instelt gaat ie vrolijk door.
Ah dat kan ook. Maar dan zijn het alsnog 95mm2 draden en ik denk dat ik 120 nodig heb voor 300A? Wat heb jij voor batterij bij je 6k5s? Die kunnen nog iets meer vermogen trekken dan mijn geplande 4k5sNoord27 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:05:
@NTS Je kan de M8 ogen groter opboren naar M10. Die M8 van Nkon zijn enorm.
Ik wil een Victron SmartShunt in plaats van een Lynx Shunt, lees daar betere ervaringen over. Die moet dan aan de negatieve pool van de Lynx Distributor, ik denk dat de hoogte niet op elkaar afgestemd is.Het hele bushbar systeem van Victron kun je rechtstreeks aan elkaar bouten met M10. Hoe kom je bij hoogte verschillen?
Als die er toch naast moet is voor mij een losse class-t in een houder compacter (die past naast de SmartShunt) dan een Lynx Class-T Power In, en ik vind 150 euro voor een zekeringhouder ook vrij duur
Ziet er netjes uit! Ongeveer dezelfde indeling als ik gepland heb, alleen komt mijn Lynx waarschijnlijk links naast de MP en dan verticaal. Ik heb in de breedte meer ruimte en zit aan de onderkant wat krap.Besloten om maar even verder te gaan met montage.
Voor de 6k5 gekozen, omdat die nihil meerprijs had (inmiddels groter prijsverschil) en daarvoor duidelijk meer capaciteit. Liever iets terug schroeven als tegen een limiet aanlopen van hardware.
Ik ga 48kWh (3x 16kWh) Yixiang boxen toepassen met Cornex 314Ah cellen en 70mm2 bekabeling. Boxen zijn al binnen, de cellen moeten nog door de douane in Polen. Optie is een 4e box: 64kWh. Mocht er iets mis zijn met een bepaalde cel of een BMS, is het relatief makkelijk uit te wisselen.
Ik ben afgehaakt van bepaalde Nkon opstellingen, omdat ik geen liggende cellen wil vanwege sterkere degradatie. De Eco serie met ook staande Cornex cellen is omhoog gegaan in prijs, waardoor ik nu door het prijsverschil met het gezin op zomervakantie kan. 😉
Heb je wel een shunt nodig? Wat is de toegevoegde waarde in je setup er van? Ik lees de details per cel/module eventueel af via de BMS met scherm op een Yixiang.
:strip_exif()/f/image/XpYAJnXRiTULUeziWrwjceVs.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 73% gewijzigd door Noord27 op 08-03-2026 11:53 ]
Al vaker gemeld: Dat er een 300A bms en zekering in de accu box zit, wil niet zeggen dat het verstandig is om er 300A continu uit te trekken. Vuistregel is 0.25C, dus zo’n 150A voor een 32kWh box. Anders worden je cellen te warm als je langdurig zoveel stroom trekt (300A is 4x zoveel warmte ontwikkeling als 150A! P=I^2*R). Je accu is dus te klein, of je moet de inverters structureel knijpen.NTS schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:36:
Ik ben de DC kant van een 3-fase Victron systeem aan het uitwerken. Het plan is nu:
- 1x Multiplus II 48/4k5 GX, 2x Multiplus II 48/4k5
- Lynx Distributor met zekeringen
- Aparte class-T in een houder
- Victron Smart Shunt 300A
- NKON ESS Pro 32 kWh (max output 300A)
Een paar overwegingen waar ik graag de collectieve wijsheid voor zou gebruiken![]()
- Er bestaat een Victron DC schakelaar, maar die is rated tot 275A, en dan heb ik weer twee extra overgangen tussen m'n aansluitingen. Er zit ook een DC schakelaar op de batterij. Ik denk dat ik die Victron schakelaar weg kan laten?
- NKON levert 95mm2 kabels bij deze batterij. Daar zitten M8 ogen op, dus ik moet sowieso andere hebben met M10 aan één kant. Ik zou hier een 120mm2 verloop M8-naar-M10 voor te nemen?
- Van de Lynx Distributor naar de Multiplussen, is het hier logisch om 50mm2 te nemen met een 150A zekering? Dat zou voldoende moeten zijn voor de peak 7 kW die een Multiplus 4k5 kan leveren.
- En dan tussen de Lynx Distributor en de class-T en tussen de Distributor en de Smart Shunt, hoe doe ik dat netjes? Rechtstreeks aan elkaar schroeven lijkt me tricky als het net niet precies op dezelfde hoogte zit. Maar als ik Google op celverbinder dan zie ik die niet in 120mm2 varianten.
Of eerder zoiets: Busbar flexibel maar dan in 120mm2 versie en met 2x M10 ogen? Of zoek ik nu naar iets wat anderen op een veel betere manier oplossen?
DC-schakelaar weglaten. Levert meer problemen dan gemak en er zit een MCCB in de accu box, toch?
Ogen zijn gemakkelijk op te boren. Weet je ook meteen of ze van koper zijn.
Nouja, NKON heeft een prijs target denk ikNoord27 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:22:
@NTS Kun je concreet aangeven waarom je 120mm2 nodig gaat hebben? Nkon levert niet voor niets 95mm2 mee..
Ja, hierdoor twijfel ik nog over deze of deze van EEL in plaats van de NKON. Daar zit een class-t zekering ook al in en een nette DC breaker.Ik ga 48kWh (3x 16kWh) Yixiang boxen toepassen met Cornex 314Ah cellen en 70mm2 bekabeling. [..] Ik ben afgehaakt van bepaalde Nkon opstellingen, omdat ik geen liggende cellen wil vanwege sterkere degradatie.
Enige nadeel vind ik dat die NKON een Nederlands bedrijf met een CE keuring is en de rest allemaal meer DIY. Die CE keuring doet technisch helemaal niets (het is geen safety keuring bij deze producten), maar ik verwacht toch een ander gesprek met mijn opstalverzekering als mijn garage afbrandt met een batterij van NKON BV uit Nuenen dan als het een DIY route is. Ben er nog niet helemaal uit.
In het Victron aansturen topic ging het hierover. De SOC indicatie werkt veel beter met zo'n SmartShunt er bij omdat die veel preciezer kan meten wat er in/uit gaat.Heb je wel een shunt nodig? Wat is de toegevoegde waarde in je setup er van? Ik lees de details per cel/module eventueel af via de BMS met scherm op een Yixiang.
Dat snap ik. Laden is sowieso beperkt tot ~150A met 3x MP 4k5. Ontladen is natuurlijk geen continu 300A, ik denk dat het zelden voorkomt. Maar als ik nu kleinere zekeringen plaats dan kan het ook niet, zelfs als het later een keer sporadisch nodig is.pvg schreef op zondag 8 maart 2026 @ 11:21:
Al vaker gemeld: Dat er een 300A bms en zekering in de accu box zit, wil niet zeggen dat het verstandig is om er 300A continu uit te trekken. Vuistregel is 0.25C, dus zo’n 150A voor een 32kWh box. Anders worden je cellen te warm als je langdurig zoveel stroom trekt (300A is 4x zoveel warmte ontwikkeling als 150A! P=I^2*R). Je accu is dus te klein, of je moet de inverters structureel knijpen.
TnxDC-schakelaar weglaten. Levert meer problemen dan gemak en er zit een MCCB in de accu box, toch?
Nu heb ik het dak vol liggen met panelen (piekvermogen van 8,06kWp) welke op een SolarEdge SE7K 3 fase zijn aangesloten. Nu heb ik zelf al even zitten puzzelen en is mijn ook gevallen op een Victron systeem met daarbij 30kWh accu pakket.
Mijn idee (afgeleid van https://zonnepanelensuper...-31-4kwh-15kva-3-fasen/):
3x Victron MultiPlus-II 48/6K5/100-50 230V
1x Cerbo GX MK2
2x Lynx Distributor M10
1x Victron Energy Meter
2x JKESS Batterijhouder met JK-PB2A16S20P-V19 BMS
32x EVE 314AH BM31
Mijn keuze voor de batterijhouder is vanwege het JK BMS; had gelezen dat dit een van de betere BMS was en goed integreerde met Victron. Klopt dit ook, of zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee dien te houden?
Nu is mijn idee om deze gehele installatie in de garage te plaatsen en dien ik een kabel(s) te leggen tussen woonhuis en garage, dit is ongeveer 12/13 meter (en kan via de kruipruimte). Wat is verstandig om hier qua dikte van kabel te leggen?
als ik dit soort vragen zie denk ik dat je zelf de technische kennis en kunde mist om zelf een victron veilig inelkaar te plaatsen, ik vraag me echt af of een niet beter af bent met een kant en klare vaste thuis-batterij, wat ik me ook afvraag hoe je aan een 30 kWh capaciteit komt, ik hoop toch niet vanwege je zonnepanelen, heb je wel eens naar je echt verbruik gekeken en dan mn in de maanden maart en april en september en oktober, wat is dan je sluipverbruik en je overhead van je zonnepanelen, op basis van deze kun je een goed afgewogen capaciteits bepaling doen.Elscroto schreef op zondag 8 maart 2026 @ 15:47:
Ook ik ben één van de vele die zich aan het verdiepen is in een batterij systeem; dit ivm einde saldering regeling en het aflopen van mij 5 jarige energie contract.
Nu heb ik het dak vol liggen met panelen (piekvermogen van 8,06kWp) welke op een SolarEdge SE7K 3 fase zijn aangesloten. Nu heb ik zelf al even zitten puzzelen en is mijn ook gevallen op een Victron systeem met daarbij 30kWh accu pakket.
1x Cerbo GX MK2
2x Lynx Distributor M10
1x Victron Energy Meter
32x EVE 314AH BM31
Mijn keuze voor de batterijhouder is vanwege het JK BMS; had gelezen dat dit een van de betere BMS was en goed integreerde met Victron. Klopt dit ook, of zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee dien te houden?
Nu is mijn idee om deze gehele installatie in de garage te plaatsen en dien ik een kabel(s) te leggen tussen woonhuis en garage, dit is ongeveer 12/13 meter (en kan via de kruipruimte). Wat is verstandig om hier qua dikte van kabel te leggen?
Kans is zeer groot dat je 3-fase setup met 32KwH nooit terugverdiend gaat worden. Zou eerst maar eens goed gaan rekenen op basis van gemeten verbruik per dag. Of heb je dat al gedaan?Elscroto schreef op zondag 8 maart 2026 @ 15:47:
Ook ik ben één van de vele die zich aan het verdiepen is in een batterij systeem; dit ivm einde saldering regeling en het aflopen van mij 5 jarige energie contract.
1x Cerbo GX MK2
2x Lynx Distributor M10
1x Victron Energy Meter
32x EVE 314AH BM31
Dit topic gaat over het ontwerpen. Niet over het wel of niet nuttig zijn van een thuisaccu. Die beslissing ligt al in het verleden.
[ Voor 18% gewijzigd door Noord27 op 08-03-2026 17:15 ]
In jouw situatie is alleen 5 x 10 mm² de juiste keuze.Elscroto schreef op zondag 8 maart 2026 @ 15:47:
Wat is verstandig om hier qua dikte van kabel te leggen?
in het eerste geval gaat het mij hier niet om het terugverdienen van de setup; maar meer de kosten besparing en het het gebruik/verhandelen van eigen opgewekte energie. Mijn gemiddelde verbruik zit dagelijks zo tussen de rond de 20/25 kwh, in de zomer ligt dit hoger ivm het gebruik van airco's. Ik had de stelregel verbruik x1,5 is batterijcapaciteit gebruikt.Q schreef op zondag 8 maart 2026 @ 17:08:
[...]
Kans is zeer groot dat je 3-fase setup met 32KwH nooit terugverdiend gaat worden. Zou eerst maar eens goed gaan rekenen op basis van gemeten verbruik per dag. Of heb je dat al gedaan?
wat met betrekking tot terugverdienen ook nog een mooie bijkomstigheid is, is dat ik via het werk zogenoemde groene projecten (zonnepanelen, batterijen etc etc) jaarlijks 1000 euro bruto netto wisseling mag doen
bedanktMJ de Bruijn schreef op zondag 8 maart 2026 @ 17:31:
[...]
In jouw situatie is alleen 5 x 10 mm² de juiste keuze.
Zeker niet op basis van wat de panelen opwekken, want dat is op de zonnige dagen veel meer dan de genoemde 30kwh. Ik had hier in dit forum gelezen dat over het algemeen de stelregel wat; gemiddeld verbruik x 1,5 is wat je nodig dient te hebben qua batterij capaciteit. Alle gegevens qua dagelijks verbruik, pieken en dalen qua verbruik en de overhead van zonnepanelen is rechtstreeks uit Home Assistant te halen, misschien had ik even moeten vermelden in mijn originele post hoe ik tot deze conclusie was gekomenJan-tweak schreef op zondag 8 maart 2026 @ 16:01:
[...]
als ik dit soort vragen zie denk ik dat je zelf de technische kennis en kunde mist om zelf een victron veilig inelkaar te plaatsen, ik vraag me echt af of een niet beter af bent met een kant en klare vaste thuis-batterij, wat ik me ook afvraag hoe je aan een 30 kWh capaciteit komt, ik hoop toch niet vanwege je zonnepanelen, heb je wel eens naar je echt verbruik gekeken en dan mn in de maanden maart en april en september en oktober, wat is dan je sluipverbruik en je overhead van je zonnepanelen, op basis van deze kun je een goed afgewogen capaciteits bepaling doen.
oke, duidelijk, maar ik zou je eigenlijk willen vragen om eens echt te kijken wat je nu echt nodig hebt. Heb je de beschikking over je dagelijkse verbruik en overschot van bv in 2025 ?Elscroto schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:00:
[...]
Zeker niet op basis van wat de panelen opwekken, want dat is op de zonnige dagen veel meer dan de genoemde 30kwh. Ik had hier in dit forum gelezen dat over het algemeen de stelregel wat; gemiddeld verbruik x 1,5 is wat je nodig dient te hebben qua batterij capaciteit. Alle gegevens qua dagelijks verbruik, pieken en dalen qua verbruik en de overhead van zonnepanelen is rechtstreeks uit Home Assistant te halen, misschien had ik even moeten vermelden in mijn originele post hoe ik tot deze conclusie was gekomen
dus wat je nodig hebt is per dag in maart, april, september en oktober wat je verbruik en overschot (dus niet opwek) is, als referentie zijn de maanden juni (de maand met je hoogste overschot) en de maand januari (de maand met je hoogste verbruik) ook heel handig.
als je handig bent met Excel kun je ook nog het tweede en derde kwartiel van deze cijfers berekenen, maar dat is niet echt noodzakelijk.
wat je dan krijgt is een dergelijke grafiek (deze is van oktober)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6DMibv39ns6AUcCGB522iVV8.jpg?f=user_large)
hier is ook de benodigde capaciteit rekening houdend met 10% SOC en RTE van 80%. en op basis van NOM.
je mag me ook een pm sturen als je er niet uitkomt.
en wat zie je bij deze grafiek?
Onder de 25 meter is 6mm2 perfect passend..?MJ de Bruijn schreef op zondag 8 maart 2026 @ 17:31:
[...]
In jouw situatie is alleen 5 x 10 mm² de juiste keuze.
Bij 25A/230V is op 12 meter bij 6mm2 de spanningsval 1,78V. Bij 10mm2 1,07V. Verschil van 0,7V, bij maximale belasting.
Bij lagere belasting zal het alleen maar lager zijn.
[ Voor 35% gewijzigd door Noord27 op 08-03-2026 21:02 ]
Heldere toelichting, maar helemaal begrijpen doe ik het niet. Als je installatie zo'n 6K kost en je bespaart jaarlijks 500 euro dan is je mooie ESS installatie pas na 12 jaar terug verdiend. Met een geschatte levensduur van 15 jaar voor de cellen, tja.Elscroto schreef op zondag 8 maart 2026 @ 18:45:
[...]
in het eerste geval gaat het mij hier niet om het terugverdienen van de setup; maar meer de kosten besparing en het het gebruik/verhandelen van eigen opgewekte energie. Mijn gemiddelde verbruik zit dagelijks zo tussen de rond de 20/25 kwh, in de zomer ligt dit hoger ivm het gebruik van airco's. Ik had de stelregel verbruik x1,5 is batterijcapaciteit gebruikt.
Pas op dat je jezelf niet 'rijk' rekent. Dat is vooral mijn punt. Ik ben zelf een beetje sceptisch over je business case. De hele winter viel er vrijwel niets te handelen en vanaf 2027 is dat in de winter waarschijnlijk helemaal niet meer aan de orde. Hooguit ga je in een paar lente/zomer maanden wat kunnen verkopen, maar met 20+kWh eigen verbruik is er maar weinig capaciteit bruikbaar voor handel?
Mijn ongevraagd advies is toch om voor jezelf goed te bepalen hoe het financiële plaatje er uit kan zien, reken een paar scenarios door.
Als je stiekem gewoon passie hebt voor een ESS en de kosten boeien uiteindelijk niet, ook prima, dat mag hier
We vertellen het niet aan je eventuele partner.
Dat is natuurlijk mooi.wat met betrekking tot terugverdienen ook nog een mooie bijkomstigheid is, is dat ik via het werk zogenoemde groene projecten (zonnepanelen, batterijen etc etc) jaarlijks 1000 euro bruto netto wisseling mag doen
Je moet voor je zelf dus wel wat reserve inbouwen qua budget.
Er is denk ik niet echt een business case; althans geen winstgevende, maar grote vraag is of je het daarom doet.Q schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:39:
[...]
Heldere toelichting, maar helemaal begrijpen doe ik het niet. Als je installatie zo'n 6K kost en je bespaart jaarlijks 500 euro dan is je mooie ESS installatie pas na 12 jaar terug verdiend. Met een geschatte levensduur van 15 jaar voor de cellen, tja.
Pas op dat je jezelf niet 'rijk' rekent. Dat is vooral mijn punt. Ik ben zelf een beetje sceptisch over je business case. De hele winter viel er vrijwel niets te handelen en vanaf 2027 is dat in de winter waarschijnlijk helemaal niet meer aan de orde. Hooguit ga je in een paar lente/zomer maanden wat kunnen verkopen, maar met 20+kWh eigen verbruik is er maar weinig capaciteit bruikbaar voor handel?
Mijn ongevraagd advies is toch om voor jezelf goed te bepalen hoe het financiële plaatje er uit kan zien, reken een paar scenarios door.
Als je stiekem gewoon passie hebt voor een ESS en de kosten boeien uiteindelijk niet, ook prima, dat mag hier![]()
We vertellen het niet aan je eventuele partner.![]()
[...]
Dat is natuurlijk mooi.
Op dit moment ben ik "verwend" ivm een oud energiecontract zonder terugleververgoeding en draai ik theoretisch gezien 0 op de meter wat stroom betreft (ivm salderen). Nu kan ik natuurlijk niets doen; ga ik een terugleververgoeding betalen en mag ik in de uren dat er niet of weinig zon is stroom inkopen. Ik kan naar een dynamisch contract gaan, heb dan geen terugleververgoeding, maar mag op piek momenten voor een hogere prijs stroom inkopen. Al en al zal dit de kosten met betrekking tot stroom op drijven.
Nu kan ik ook voor de batterij optie kiezen, dit kan met een simpele stekker batterij (alleen had ik gelezen dat dit in combinatie met een 3fase systeem nog niet optimaal werkt) of met het genoemde Victron systeem omdat ik dan alsnog de eigen opgewekte stroom kan opslaan en later kan inzetten, dit kan de kosten enigszins drukken.
Ook ik ben benieuwd wat er vanaf 2027 gaat gebeuren; ik heb niet het idee dan wel de intentie om er bakken geld mee te verdienen, maar als ik de kosten er mee enigszins kan drukken is dat natuurlijk mooi meegenomen
[ Voor 34% gewijzigd door Elscroto op 09-03-2026 09:48 ]
Dat is als er geen capaciteits tarief komt en als je straks op bijvoorbeeld L1 verbruik niet meer mag terug leveren op L2. Althans mag wel maar streept dan niet meer tegen elkaar weg. Dit gaat zeker komen, is er in Belgie al.Q schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:39:
[...]
Heldere toelichting, maar helemaal begrijpen doe ik het niet. Als je installatie zo'n 6K kost en je bespaart jaarlijks 500 euro dan is je mooie ESS installatie pas na 12 jaar terug verdiend. Met een geschatte levensduur van 15 jaar voor de cellen, tja.
Als je stiekem gewoon passie hebt voor een ESS en de kosten boeien uiteindelijk niet, ook prima, dat mag hier![]()
We vertellen het niet aan je eventuele partner.![]()
[...]
Dat is natuurlijk mooi.
Maar probeer het zo goedkoop mogelijk, ik ben nu van 6100 naar 4500 gegaan doordat ik toch 1 accu ga nemen ipv 2 want dat is in 90% van de gevallen voldoende. En dan geen Lynx power in meer nodig en besloten geen aparte Class T zekering te doen want die zit al in het accupack en omdat er maar 1 accu is een goedkopere shunt. Accu's en behuizing op Alibabba halen scheelt ook weer een paar euro per stuk (reken je niet rijk want verzendkosten zijn een paar honderd euro). etc. etc. etc.
Dan gaat de potentiele terugverdientijd ineens wat meer positief.
Dan gaat de terugverdientijd ineens weer wat sneller.
En het is gewoon gaaf om het zelf gebouwd te hebben.
p.s. heb je een vriend in Duitsland wonen, probeer de omvormers via hem te kopen, daar is het belastingvrij.
#edit typo
Je vergeet idd al snel een kabel huls tang, een paar extra 70mm2 adereinden van 3,50 per stuk, Oh ja toch een extra schakelkastje 25 euro, of zoals ik oeps er zit nog 500 verzendkosten vanuit china bijblaaspijp schreef op zondag 8 maart 2026 @ 20:02:
Ik heb uiteindelijk 15-25% meer betaald als vooraf berekend. Er zijn een hoop verborgen kosten die je aan het begin over het hoofd kan zien.
Je moet voor je zelf dus wel wat reserve inbouwen qua budget.
Boutje hier schroefjhe daar, extra metertje 70mm2 kabeltje, reserver zekeringen. Tikt best aan uiteindelijk
Tot hier ben je juist, er is in Belgie een captar.
en als je straks op bijvoorbeeld L1 verbruik niet meer mag terug telever op L2. Althans mag wel maar streept dan niet meer tegen elkaar weg. Dit gaat zeker komen, is er in Belgie al.
Euh, neen.
Dat wordt hier nog altijd tegen elkaar weggestreept tussen fases. Ik verduidelijk: zowel het captar als het verbruik/injectie wordt OVER ALLE FASES heen weggestreept.
Voorbeeld: op L1 4000W injecteren (negatief dus) en op L2 4000W verbruiken en op L3 niks dan is het globale verbruik 0W, het globale verbruik netto wordt gebruikt per kwartiergemiddelde om je captar te berekenen.
Zou wel helemaal leuk worden, jij mag met Tommelein,Turtelboom en Peeters mee in het kabinet
[ Voor 20% gewijzigd door HyperBart op 09-03-2026 09:38 ]
Omvormers en thuisbatterijen zijn btw vrij als je vriend in Duitsland ze zelf in zijn woning installeert. Belastingvrij invoeren in Nederland (ook al is het maar via de achterbank van je auto) is belastingontduiking. Al meerdere keren voorbij gekomen in dit topic en in verschillende thuisbatterijtopics.agraaff schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:24:
[...]
p.s. heb je een vriend in Duitsland wonen, probeer de omvormers via hem te kopen, daar is het belastingvrij.
Mensen op ideeën brengen om fraude te plegen lijkt me niet de bedoeling. Mee stoppen dus.
Ook met btw inkopen in Duitsland doen kan goedkoper zijn.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Wat dacht je om gewoon naar een dynamisch contract voor stroom te gaan? Dan heb je ook geen terugleverkosten en krijg je zeker in het voor en na seizoen ook nog best veel terug voor je teruggeleverde stroom. En als je dan naar een relatief kleine, puur op NOM gebaseerd thuis-batterij, en dat zou wel eens ook een plug in batterij kunnen worden, focust dan kun je circa 9 maandenlang het jaar geen stroomkosten hebben, en met de teruggeleverde stroom bekostig je ook nog eens deels je verbruik in de winter.Elscroto schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:20:
[...]
Er is denk ik niet echt een business case; althans geen winstgevende, maar grote vraag is of je het daarom doet.
Op dit moment ben ik "verwend" ivm een oud energiecontract zonder terugleververgoeding en draai ik theoretisch gezien 0 op de meter wat stroom betreft (ivm salderen). Nu kan ik natuurlijk niets doen; ga ik een terugleververgoeding betalen en mag ik in de uren dat er niet of weinig zon is stroom inkopen. Ik kan naar een dynamisch contract gaan, heb dan geen terugleververgoeding, maar mag op piek momenten voor een hogere prijs stroom inkopen. Al en al zal dit de kosten met betrekking tot stroom op drijven.
Daarvoor is dus de eerder gedachte grote batterij totaal overbodig.
een 1-fase (plug in) batterij werkt perfect met een 3-fase systeem, deze misvatting hoor je vaker maar klopt dus totaal niet. Jouw slimmemeter saldert namelijk intern het verbruik over de fases, jouw afrekening is tenslotte ook over je totale verbruik en niet per fase gespecificeerd.Nu kan ik ook voor de batterij optie kiezen, dit kan met een simpele stekker batterij (alleen had ik gelezen dat dit in combinatie met een 3fase systeem nog niet optimaal werkt) of met het genoemde Victron systeem omdat ik dan alsnog de eigen opgewekte stroom kan opslaan en later kan inzetten, dit kan de kosten enigszins drukken.
Dus daarvoor is je victron systeem volledige overkill en maakt het gewoon onnodig duur.
Ga nu eerst eens aan de slag met de door mij eerder genoemde bereken methode en kijk dan wat een werkelijk zinvolle capaciteit voor je thuis-batterij is, de keuze hoe deze dan er uit ziet is pas stap twee.
Het probleem is dat je met jouw keuze ook maar in de buurt van verdienen komt is vrijwel uit te sluiten, het gaat je alleen maar meer geld kosten. Hier is het motto Denk groot begin klein een veel betere strategie.Ook ik ben benieuwd wat er vanaf 2027 gaat gebeuren; ik heb niet het idee dan wel de intentie om er bakken geld mee te verdienen, maar als ik de kosten er mee enigszins kan drukken is dat natuurlijk mooi meegenomentevens is en blijft het natuurlijk een leuk hobby projectje
[ Voor 17% gewijzigd door Jan-tweak op 09-03-2026 10:13 ]
exact, grote vraag is waar zit het kantelpunt mbt grote van batterij (ik ga nog even rekenen met de data welke ik heb, en dan kijken naar de door jouw geleverde informatie om een gedegen berekening te maken).Jan-tweak schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:04:
[...]
Wat dacht je om gewoon naar een dynamisch contract voor stroom ge gaan? Dan heb je ook geen terugleverkosten en krijg je zeker in het voor en na seizoen ook nog best veel terug voor je teruggeleverde stroom. En als je dan naar een relatief kleine, puur op NOM gebaseerd thuis-batterij, en dat zou wel eens ook een plug in batterij kunnen worden, focust dan kun je circa 9 maandenlang het jaar geen stroomkosten hebben, en met de teruggeleverde stroom bekostig je ook nog eens deels je verbruik in de winter.
[...]
Anderzijds, kijkend naar de kosten voor een plug and play batterij (3fase) vs mijn beoogte setup scheelt dat niet schikbarend veel, grootste punt van investering is de/zijn de batterijen.
Dank voor de informatie en het inzicht, wordt gewaardeerd
Ik zie de energie leveranciers zomaar lobbieen in de komende jaren om dit in te voeren omdat er teveel stekker batterijen op 1 fase terugleveren en dat kost ze geldHyperBart schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:36:
[...]
Tot hier ben je juist, er is in Belgie een captar.
[...]
![]()
Euh, neen.
Dat wordt hier nog altijd tegen elkaar weggestreept tussen fases. Ik verduidelijk: zowel het captar als het verbruik/injectie wordt OVER ALLE FASES heen weggestreept.
Voorbeeld: op L1 4000W injecteren (negatief dus) en op L2 4000W verbruiken en op L3 niks dan is het globale verbruik 0W, het globale verbruik netto wordt gebruikt per kwartiergemiddelde om je captar te berekenen.
Zou wel helemaal leuk worden, jij mag met Tommelein,Turtelboom en Peeters mee in het kabinet.
Daarom leg ik preventief vast 3 fase aan. It voor de kosten baten ratio niet heel gunstig maar geen zin om weer te knutslen over een paar jaar. Hooguit een extra accu als nodig blijkt. die over een paar jaar weer meer capaciteit hebben.
Betreft de omvormers in Duitsland.
Zo had ik er niet over nagedacht eigenlijk, was niet mijn doel om fraude te pomoten.
Heb je bij de plug en play ook de uitbreiding van je meterkast meegenomen zodat je 3 batterijen op 3 fasen hebt staan die ook vol vermogen kunnen leveren ipv max 400 of 800w?Elscroto schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:21:
[...]
exact, grote vraag is waar zit het kantelpunt mbt grote van batterij (ik ga nog even rekenen met de data welke ik heb, en dan kijken naar de door jouw geleverde informatie om een gedegen berekening te maken).
Anderzijds, kijkend naar de kosten voor een plug and play batterij (3fase) vs mijn beoogte setup scheelt dat niet schikbarend veel, grootste punt van investering is de/zijn de batterijen.
Ik heb eerst naar de optie plug-in batterij gekeken en daarna pas naar Victron. Voor 10 kWh aan echt goedkope plug-in batterijen ben je 2500euro kwijt (2x Mastek bijvoorbeeld) en ook daarvoor moet je een extra groep aanleggen.Jan-tweak schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:04:
En als je dan naar een relatief kleine, puur op NOM gebaseerd thuis-batterij, en dat zou wel eens ook een plug in batterij kunnen worden, focust dan kun je circa 9 maandenlang het jaar geen stroomkosten hebben, en met de teruggeleverde stroom bekostig je ook nog eens deels je verbruik in de winter.
Je kunt in een Victron ontwerp hier zelf keuzes in maken, maar het hoeft niet direct veel duurder te zijn. Wel complexer om op te zetten.
Een Multiplus 4k5 GX is iets minder dan 750 euro, een 10 kWh accu (in buitenkast dus hij kan ook gelijk in de garage, wel zo veilig) van NKON is 1399. Je hebt met één Multiplus geen extra groepenkast en geen Lynx enz nodig, gewoon kabels aansluiten en klaar. Dan heb je voor 2200 euro een budget oplossing. Wil je liever 16 kWh dan kom je op 2700 euro uit.
Waar de Victron setup duurder van wordt is 3-fase. Dan komt er 1420 euro bij voor 2x MP 4k5 plus een Lynx en makkelijk 100+ euro voor een extra groepenkast. Dus 2700+1420+100 = 4220. Bij Marstek zou je dit ongeveer 3750 gekost hebben. In de Victron opstelling heb je inmiddels wel 13 kW vermogen tegen 7 kW van Marstek.
Ik heb wat simulaties gedraaid, er is bij mij een voordeel te halen met extra laad/ontlaad vermogen bij een dynamisch contract omdat ik dan meer van mijn zonnestroom kan opslaan en tegen hogere tarieven kan terugleveren. Maar bijvoorbeeld een upgrade van een Multiplus 4k5 naar een 6k5 levert hooguit tientjes per jaar op, dat heeft hier geen zin. Bij een groter PV systeem waarschijnlijk wel.
Ik reken zelf de kosten voor een heel-huis-noodstroom oplossing apart, dat is dikke extra kabel, extra aardlek (type S zijn niet goedkoop) en een omschakelaar + extra kast in de hoofd meterkast. Bij elkaar ongeveer 250 euro. Die verdien je nooit terug, dat is een keuze voor "als de Russen ons hacken" net zoals je wat uitgeeft aan een noodradio en wat blikken eten enz.
Wil je een meer Marstek achtige oplossing dan heb je het over 60 euro ofzo, een B16 aardlek-automaatje en een opbouw stopcontact naast je Victrons op de AC-out.
De leveranciers hebben daar geen nadeel of voordeel bij, omdat het concept energie leveren ook bij hen afgerekend wordt op basis van het globale vermogen/verbruik.agraaff schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:22:
[...]
Ik zie de energie leveranciers zomaar lobbieen in de komende jaren om dit in te voeren omdat er teveel stekker batterijen op 1 fase terugleveren en dat kost ze geld.
Daarom leg ik preventief vast 3 fase aan. It voor de kosten baten ratio niet heel gunstig maar geen zin om weer te knutslen over een paar jaar. Hooguit een extra accu als nodig blijkt. die over een paar jaar weer meer capaciteit hebben.
De enige partij die hier mogelijk problemen mee kan hebben is de netbeheerders omdat zij imbalans tussen de fases gaan hebben maar in principe zou dit globaal per straat of wijk statistisch goed verdeeld moeten zijn.
Ik vind de reactie hierboven ook wel wat fel, "fraude promoten". Als je het in Duitsland goedkoper kan gaan halen en er wordt daar niet genoeg op gehandhaafd dan is dat een probleem van Duitsland. Als ze daar nota bene facturen op een Nederlands adres maken en dan geen BTW aanrekenen dan moet je daar geen spel van maken.Betreft de omvormers in Duitsland.
Zo had ik er niet over nagedacht eigenlijk, was niet mijn doel om fraude te pomoten.
prima, en als je hulp nodig hebt, laat het dan maar even weten. succesElscroto schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:21:
[...]
exact, grote vraag is waar zit het kantelpunt mbt grote van batterij (ik ga nog even rekenen met de data welke ik heb, en dan kijken naar de door jouw geleverde informatie om een gedegen berekening te maken).
ik denk dat je hier een denk fout maakt, je hebt in feite geen 3-fase batterij nodig, de enige mogelijke beperking, en dan mn bij de plug in batterijen dat de output vermogen bij deze vaak begrenst is tot circa 2.400-2.500W.Anderzijds, kijkend naar de kosten voor een plug and play batterij (3fase) vs mijn beoogte setup scheelt dat niet schikbarend veel, grootste punt van investering is de/zijn de batterijen.
De vraag is die je zelf echter moet stellen is hoe vaak heb je een belasting boven deze 2.400W tijdens de dag echt nodig.
bij een waterkoker cq koffiemachine is dat slechts enkele minuten, bij koken wel iets meer, circa rond de 30 minuten, maar als je dan de eerste 2.400W er af gaat trekken valt de rest veelal behoorlijk mee.
Als ik naar mijn eigen verbruik (grote inductie kookplaat), waterkoker, koffiemachine, vaatwasser ed kijk kwam ik gisteren niet eens boven die 2.400W uit. en als ik wat data kijk in 2025 kom ik zelden boven deze 2.400 limiet uit.
dat geeft eigenlijk aan dat je zelfs met een relatief kleine plug in batterij (in 2025 had ik deze nog niet eens) je prima op NOM of nagenoeg NOM kunt blijven, alleen in de winter waar een hogerige warmtepomp ook nog meedoet lukt dat niet meer, maar laten we eerlijk zijn, in die periode heb je ook nog nauwelijks wat overhead over wat de batterij in kan.
ik snap je drang naar een 3-fase batterij niet echt, heb je wel eens gekeken naar je vermogensvraag op een dag?NTS schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:29:
[...]
Ik heb eerst naar de optie plug-in batterij gekeken en daarna pas naar Victron. Voor 10 kWh aan echt goedkope plug-in batterijen ben je 2500euro kwijt (2x Mastek bijvoorbeeld) en ook daarvoor moet je een extra groep aanleggen.
Je kunt in een Victron ontwerp hier zelf keuzes in maken, maar het hoeft niet direct veel duurder te zijn. Wel complexer om op te zetten.
Een Multiplus 4k5 GX is iets minder dan 750 euro, een 10 kWh accu (in buitenkast dus hij kan ook gelijk in de garage, wel zo veilig) van NKON is 1399. Je hebt met één Multiplus geen extra groepenkast en geen Lynx enz nodig, gewoon kabels aansluiten en klaar. Dan heb je voor 2200 euro een budget oplossing. Wil je liever 16 kWh dan kom je op 2700 euro uit.
Waar de Victron setup duurder van wordt is 3-fase. Dan komt er 1420 euro bij voor 2x MP 4k5 plus een Lynx en makkelijk 100+ euro voor een extra groepenkast. Dus 2700+1420+100 = 4220. Bij Marstek zou je dit ongeveer 3750 gekost hebben. In de Victron opstelling heb je inmiddels wel 13 kW vermogen tegen 7 kW van Marstek.
Ik heb wat simulaties gedraaid, er is bij mij een voordeel te halen met extra laad/ontlaad vermogen bij een dynamisch contract omdat ik dan meer van mijn zonnestroom kan opslaan en tegen hogere tarieven kan terugleveren. Maar bijvoorbeeld een upgrade van een Multiplus 4k5 naar een 6k5 levert hooguit tientjes per jaar op, dat heeft hier geen zin. Bij een groter PV systeem waarschijnlijk wel.
Ik reken zelf de kosten voor een heel-huis-noodstroom oplossing apart, dat is dikke extra kabel, extra aardlek (type S zijn niet goedkoop) en een omschakelaar + extra kast in de hoofd meterkast. Bij elkaar ongeveer 250 euro. Die verdien je nooit terug, dat is een keuze voor "als de Russen ons hacken" net zoals je wat uitgeeft aan een noodradio en wat blikken eten enz.
Wil je een meer Marstek achtige oplossing dan heb je het over 60 euro ofzo, een B16 aardlek-automaatje en een opbouw stopcontact naast je Victrons op de AC-out.
Vergeet hierbij niet dat je kWh meter van je netbehherder de 3-fases gewoon in de meter saldeerd, wat hier pas ook al mooi is uitgelegd.
kom je vermogen te kort en vergeet hierbij de tijdsaspect niet hierbij, voor kortstondig boven de limiet is veelal gewoon financieel gewoon niet interessant, kun je met twee 1-fase units gewoon dat oplossen. Bij Zendure als je batterijcapaciteit gelijk blijft, je verdeelt dan de batterij modules gewoon over de twee omvormers, praat je over een meerprijs van circa 300 euro.
en als je blijkbaar zelf niet eens een alamat en WCD kunt aanleggen vrees ik dat je gewoon kennis en kunde gaat missen om met een victron aan de gang te gaan, en sorry als ik dat verkeerd heb begrepen.
daar is zelfs nog heel wat meer kennis voor nodig, de misvatting die ik veel zie, is dat het als een soort Lego voor volwassenen wordt gezien, gewoon wat dingen aan elkaar koppelen en klaar is kees ? De werkelijkheid is echter totaal anders.
mbt je keuze richting Marstek zou ik zeggen breid je focus daar een beetje uit, bv een Zendure bied duidelijk meer meerwaarde, is qua aanschaf wel iets duurder maar bied zeker als je het totaal plaatje bekijkt duidelijke voordelen. Maar dat is hoe ik er naar kijk.
[ Voor 8% gewijzigd door Jan-tweak op 09-03-2026 11:24 ]
1 victron met 1 16KWh batterij is natuurlijk een heel stuk goedkoper dan 3 Victrons. (Kabels, zekeringen etc. ook)
Die ken ik nog niet
Dus vandaar mijn conclusie 16KWh is voldoende. Die ene keer per maand dat ik meer verbruik is dan jammer.
PV is dan niet relevant, wat over is lever ik terug tegen een laag bedrag. doel is zo veel mogelijk 0 op de meter.
Gister 9,9Kwh opgelewekt met de PV en nog geen zomer, dan heb ik een absur grote accu nodig volgens die beredenering die jij hebt.
Dat salderen over de fases ligt niet in de macht van de energieboeren, maar bij de netbeheerder en de wetgever. Ik zie ook geen beweging dat onze overheid dit zou willen veranderen. Er liggen andere prioriteiten: balans, capaciteit, vervanging GPRS en Ferraris-meters etc, grip op laagspanningssysteem enz)agraaff schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:22:
[...]
Ik zie de energie leveranciers zomaar lobbieen in de komende jaren om dit in te voeren omdat er teveel stekker batterijen op 1 fase terugleveren en dat kost ze geld.
Ik denk dat je iemand anders bedoelt?Jan-tweak schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:58:
[...]
ik snap je drang naar een 3-fase batterij niet echt, heb je wel eens gekeken naar je vermogensvraag op een dag?
Ik heb dus per kwartier voor de afgelopen 2 jaar mijn vraag, export en solar opwek geanalyseerd met een script. Daarna met MILP (zelfde als de day-ahead optimizer) uitgerekend wat de ideale uitkomst zou zijn met historische day-ahead prijzen en een theoretische batterij van 5, 10, 15 etc kWh en met vermogens limieten van een plug-in batterij, één Multiplus 6k5 of 3x MP 4k5 of 3x MP 6k5. Dus ik weet van alle combinaties wat de maximale besparing is die bij perfecte aansturing zou kunnen halen. Beetje conservatief rekenen en dan weet je welke opties een redelijke of niet zo'n redelijke ROI hebben.
Voor mijn situatie komt dat uit op ofwel één MP 6k5 of 3x MP4k5, ontloopt elkaar niet veel in ROI want de 3-fase setup kan meer PV "vangen" door het wat hogere laadvermogen en meer gebruik maken van specifieke kwartier-tarieven door een 2x zo hoog ontlaadvermogen. Maar die combinatie is ook duurder.
en als je blijkbaar zelf niet eens een alamat en WCD kunt aanleggen
Staat in de documentatie: https://www.victronenergy.com/live/ac_coupling:startagraaff schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:03:
Mijn piekvermogen van de PV is 7 kW en dan kom ik op iets van 25 kWh accucapciteit.?
Die ken ik nog niet
oke, mijn fout. sorry hioervoor.NTS schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:18:
[...]
Ik denk dat je iemand anders bedoelt?Ik deelde na mijn Victron keuze gewoon waar ik nog meer naar gekeken heb en waarom, zodat @Elscroto daar misschien wat aan heeft.
sorry, mijn fout blijkbaar. neem me dat aub niet kwalijk als ik dat verkeerd hebbegrepen.Ik heb dus per kwartier voor de afgelopen 2 jaar mijn vraag, export en solar opwek geanalyseerd met een script. Daarna met MILP (zelfde als de day-ahead optimizer) uitgerekend wat de ideale uitkomst zou zijn met historische day-ahead prijzen en een theoretische batterij van 5, 10, 15 etc kWh en met vermogens limieten van een plug-in batterij, één Multiplus 6k5 of 3x MP 4k5 of 3x MP 6k5. Dus ik weet van alle combinaties wat de maximale besparing is die bij perfecte aansturing zou kunnen halen. Beetje conservatief rekenen en dan weet je welke opties een redelijke of niet zo'n redelijke ROI hebben.
Voor mijn situatie komt dat uit op ofwel één MP 6k5 of 3x MP4k5, ontloopt elkaar niet veel in ROI want de 3-fase setup kan meer PV "vangen" door het wat hogere laadvermogen en meer gebruik maken van specifieke kwartier-tarieven door een 2x zo hoog ontlaadvermogen. Maar die combinatie is ook
[...]
Zei ik dat?