NTS schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:30:
[...]
Mijn plan is om die B40 direct in de garage te plaatsen en aan de huis-kant een hoofdschakelaar. Als je in jouw setup namelijk een schep door die grondkabel steekt heb je een groot probleem want er zit geen automaat voor, met de B40 in de garage heb je die wel.
En afhankelijk van hoe je de Victron handleiding leest zou er ook een aardlek moeten zitten daar. Omdat die B40 wel een overbelasting kan uitschakelen, maar niet magnetisch zal afschakelen in eilandbedrijf (wel met het net aanwezig wat natuurlijk 99.9% van de tijd is). In dat geval is een 300mA of een 300mA type A-S een logische keuze zodat je gewone aardlekschakelaars eerder uit gaan.
Wat betreft NEN1010: Die zegt dat je de kabel moet beveiligen met een automaat (ze zeggen niet expliciet dat dat aan de invoedende kant moet, maar dat lijkt me wel logisch). En dat als zo'n automaat niet kan afschakelen i.v.m. te lage kortsluitstroom (dit heb je ook in sommige setups zonder omvormer al) dat je dan een aardlek moet plaatsen zodat er wel afgeschakeld wordt.
Dank voor het meedenken! Ik had mijn opstelling in mijn vorige post blijkbaar niet helemaal goed uitgelegd, want wat jij voorstelt is (deels) al hoe het zit.
Voor de duidelijkheid even de route van de retourkabel (AC-OUT): In de garage zit wel degelijk een Hager MBN640E (B40). Vanaf daar gaat de grondkabel (in een buis) terug naar de meterkast in huis. Daar komt hij uit op een Hager SFT463 (omschakelaar/hoofdschakelaar) en gaat via 10mm² verder naar een verdeler voor de rest van de groepen.
Naar aanleiding van jouw reactie en wat extra onderzoek heb ik toch nog een paar vragen over de details:
1. Gekoppelde 3P+N vs. losse 1P+N automaten
Ik had 3 losse 1P+N automaten in gedachten, maar begrijp ik nu goed dat dit in een 3-fase Victron setup gevaarlijk/nutteloos is? Ik neem aan dat ik deze beter kan vervangen voor één 3P+N B25 krachtgroep, zodat bij een storing alles er in één keer uitklapt? Scheelt ook weer een hoop blauwe draden naar de Multiplussen.
2. Beveiliging van de grondkabel in eilandbedrijf
De B40 (MBN640E) zit dus al in de garage op de retour. De grondkabels liggen veilig in een buis. Ik dacht dat de MBN640E de boel wel zou afschakelen als er toch iemand doorheen graaft. Maar als ik jouw opmerking over de kortsluitstroom van de MultiPlussen goed begrijp, levert mijn set in eilandbedrijf niet genoeg stroom om die B40 direct te trippen. Is het toevoegen van een 300mA aardlekschakelaar (type A-S) in de garage dan de enige juiste oplossing om dit volgens NEN1010 op te lossen?
3. De AC-IN beveiliging (heenweg)
Op de heenweg naar de garage zit nu een MBN632E (B32). Is dit eigenlijk wel logisch aangezien mijn netaansluiting 3x25A is? Ik overweeg om deze te downgraden naar een MBN625E (B25).
Ter verdere context van de installatie:
AC-IN: Hier zit naast de aanvoer vanuit de meterkast ook een 10kWh SAJ omvormer en de EV lader. Vlak na de hoofdschakelaar in huis zit de Victron Energy meter.
AC-OUT: Hier zit nog een 7kWh Growatt omvormer op aangesloten.
Zit ik met deze aanpassingen op het juiste spoor voor een veilige setup?