Het grote Victron ontwerp topic

Pagina: 1 ... 55 56 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:31
In het ontwerp zit/gaat hier een B25 (geen aardlek) van primaire naar secundaire meterkast met hoofdschakelaar waarachter de omvormers gevoed worden.

De teruggaande kabel vanuit de omvormers gaat wel via een B25 300mA alamat (secundair) naar wederom een hoofdschakelaar in de primaire meterkast.

In een later stadium zal er nog een omschakelaar toegepast worden. Moet nog bekijken of het in de praktijk handiger uit komt in de primaire of secundaire kast.

[ Voor 21% gewijzigd door Noord27 op 01-03-2026 21:25 ]

Enexis Netbeheer Engineer

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

En waarom heb je voor deze opzet gekozen en niet een 300mA ook aan de invoer kant of juist aan beide kanten zonder aardlek?

Even los van wat @etwintje schreef over selectiviteit, want ik zag dat bijvoorbeeld ABB zelf een 300mA (niet S model) upstream van een 30mA omschrijft als een gedeeltelijk selectieve situatie. Dat is niet alleen in het gebied van een lekstroom van 30mA tot aan 150mA, ook de reactietijd van een 30mA model is ook sneller dan die van een 300mA model (staat zo in de norm, het is een curve). Ze zetten daar ook bij dat je een 300S moet nemen als je "totale selectiviteit" wilt.

• NTS
  • Niet online

NTS

MJ de Bruijn schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 09:36:
A CE conformity certificate issued by a laboratory in Shenzhen, China, is
not officially issued by the European Union.
Dat lijkt me te kort door de bocht. Ook als je in Nederland een batterij koopt van NKON B.V. uit Nuenen krijg je een certificaat uit Shenzhen. Kijk maar eens naar deze of deze voor de 16 en 32 kWh batterij die zij verkopen.

Overigens zijn de standaarden die ze daar noemen als "getest" allemaal geen safety standaarden maar EMC checks. Dit gaat dus alleen over of je batterij misschien de radio ontvangst van je buren kan verstoren. Dus zo'n CE kenmerk voor batterijen met een laag voltage levert je vrij weinig zekerheid op.

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:48
Dan moet je wel een fout naar aarde hebben. In de praktijk zal het zelden voorkomen bij een kabel die in de grond ligt. Je zal hem eerst mechanisch moeten beschadigen.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
V_ger schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:17:
[...]

So far, so good. Mocht je wel problemen krijgen, de roll back functie werkt prima. Dat heb ik in het verleden proefondervindelijk vastgesteld 😉
Om even mezelf te quoten. Ik ervaar nu spontane reboots van de cerbo, ik gok door hoge load. Ben weer terug naar 3.67 om te kijken of het daar ook zo is. Ik heb meer gewijzigd (o.a. update van serial-battery driver en aggrgator, solaredge control, dus ben er niet zeker van wat de oorzaak is).

[ Voor 13% gewijzigd door V_ger op 02-03-2026 13:04 ]

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• NTS
  • Niet online

NTS

pegagus schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:32:
Dan moet je wel een fout naar aarde hebben. In de praktijk zal het zelden voorkomen bij een kabel die in de grond ligt. Je zal hem eerst mechanisch moeten beschadigen.
Last dat maar aan de tuinman over ;-) zo'n mini graafmachine is super handig.

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:10

Japie.G

Colour Classic

Ik probeer voor mezelf het basis AC ontwerp kloppend te krijgen voor de situatie dat het gehele huis achter de ac-out gaat, en de victron setup op een andere locatie (schuur) staat dan de meterkast.. Omschakelaar en andere ingewikkeldheden even weggelaten, en de kennis van dit topic en discussies van afgelopen tijd. klopt het dan zo?

(Zonder tekeningetje lukt me dat niet in mijn hoofd)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d7ojP_Q8HIeEFui81J_LlR9DSA0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eVjogYCMmiqaHLvfG9LzBo7u.jpg?f=fotoalbum_large

Ik twijfel dus even over de b25 op de ac-out. Eerdere ontwerpen in dit topic laten dit zo zien. Maar in normaal bedrijf waar grid connected is, is alles doorverbonden en is dus ook de teruggaande kabel 'beschermd' door de b25 300mA aardlekautomaat die aan de ac-in kant zit toch?

In eilandbedrijf (okee, hoe vaak komt dat voor, maar toch!) heeft die b25 daar ook niks te zoeken omdat deze toch niet te trippen valt door de multiplussen. Klopt dat?

PE is aangesloten op de hoofdaardrail, welke directe verbinding heeft naar de pen in de grond. Teruggaande kabel is daar verder niet meer op aangesloten om aardlus te voorkomen.

Met andere woorden. Back to basic, wat is wijsheid om alles volgens norm en veilig aan te sluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door Japie.G op 02-03-2026 14:52 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• Matsuda
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:42
Japie.G schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:49:

Ik twijfel dus even over de b25 op de ac-out. Eerdere ontwerpen in dit topic laten dit zo zien. Maar in normaal bedrijf waar grid connected is, is alles doorverbonden en is dus ook de teruggaande kabel 'beschermd' door de b25 300mA aardlekautomaat die aan de ac-in kant zit toch?

In eilandbedrijf (okee, hoe vaak komt dat voor, maar toch!) heeft die b25 daar ook niks te zoeken omdat deze toch niet te trippen valt door de multiplussen. Klopt dat?
Is het doel van die B25 niet om als rem-automaat te functioneren in normaal bedrijf (icm power assist) en in eilandbedrijf ook als 'hoofdschakelaar' bij de victrons? Ik kan het niet voor je invullen, maar lijkt me niet onlogisch. Zou er zelf overigens een Alamat van maken ivm kabelbeveiliging.

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:10

Japie.G

Colour Classic

Matsuda schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:22:
[...]

Is het doel van die B25 niet om als rem-automaat te functioneren in normaal bedrijf (icm power assist) en in eilandbedrijf ook als 'hoofdschakelaar' bij de victrons? Ik kan het niet voor je invullen, maar lijkt me niet onlogisch. Zou er zelf overigens een Alamat van maken ivm kabelbeveiliging.
Hmm ja als remautomaat zou er dan eigenlijk een 40a in moeten om volledig van powerassist gebruik te kunnen maken. 25a door de ac-in van het grid, en dan de power die de multiplus maakt uit de batterij er nog bij. Ik ben overigens niet van plan van pokerassist gebruik te maken. Maar dat zou een overweging zijn ja.

Verder nog inzichten voor basic automaten lay-out?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• etwintje
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-03 23:17
NTS schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:57:
[...]

Die 300mA type selectief is inderdaad logisch. Heb je die alleen in de aanvoer naar je garage zitten of ook tussen de AC-out van je Victrons en de kabel terug naar je huis? Want daar geldt eigenlijk hetzelfde.
Dat is wel een terechte vraag. Ik heb hem bewust alleen in de aanvoer zitten. Mijn redenering is dat de kortsluitstroom vanuit de Victrons in noodstroombedrijf niet al te hoog is, waarbij de inverter zelf vrij snel af zal schakelen (voor de Multi RS is de kortsluitstroom 45A en hij tript bij 30A, dat is met 10mm2 makkelijk te verwerken, zeker voor korte duur). In de andere gevallen zal degene in de aanvoer trippen. Daarnaast is bij 2 selectieve 300mA aardlekschakelaars weer geen selectiviteit te behalen. Al met al blijft dit een lastig punt om helemaal goed te krijgen, net als de kortsluitstromen in eilandbedrijf.

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19:28

pvg

etwintje schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:42:
[...]

Dat is wel een terechte vraag. Ik heb hem bewust alleen in de aanvoer zitten. Mijn redenering is dat de kortsluitstroom vanuit de Victrons in noodstroombedrijf niet al te hoog is, waarbij de inverter zelf vrij snel af zal schakelen (voor de Multi RS is de kortsluitstroom 45A en hij tript bij 30A, dat is met 10mm2 makkelijk te verwerken, zeker voor korte duur). In de andere gevallen zal degene in de aanvoer trippen. Daarnaast is bij 2 selectieve 300mA aardlekschakelaars weer geen selectiviteit te behalen. Al met al blijft dit een lastig punt om helemaal goed te krijgen, net als de kortsluitstromen in eilandbedrijf.
Vergeet niet dat de kabel op ac-out maximaal de stroom op ac-in PLUS de stroom van de multiplus te verwerken krijgt. Dat is dan dus al snel >50A.

• etwintje
Japie.G schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:49:
Ik probeer voor mezelf het basis AC ontwerp kloppend te krijgen voor de situatie dat het gehele huis achter de ac-out gaat, en de victron setup op een andere locatie (schuur) staat dan de meterkast.. Omschakelaar en andere ingewikkeldheden even weggelaten, en de kennis van dit topic en discussies van afgelopen tijd. klopt het dan zo?

(Zonder tekeningetje lukt me dat niet in mijn hoofd)

[Afbeelding]

PE is aangesloten op de hoofdaardrail, welke directe verbinding heeft naar de pen in de grond. Teruggaande kabel is daar verder niet meer op aangesloten om aardlus te voorkomen.

Met andere woorden. Back to basic, wat is wijsheid om alles volgens norm en veilig aan te sluiten.
Waarschijnlijk kun je voor de aanvoer naar de Multiplussen af met 5G6, o.a. Draka heeft hier een calculator voor. Verder hoef je voor zover ik weet maar 1 PE aansluiting per Multiplus te gebruiken, dus alleen op AC-IN is voldoende. Je kunt daarvoor ook een 5G10 stuurstroomkabel pakken, is misschien wat makkelijker te routen. Ik zou zelf ook 40A remautomaten pakken, maar kijk wel even wat je aan AC-PV aanvoer in je groepenkast hebt aangezien deze meestal op max 40A bedraad is en dat er nog bovenop komt.

• etwintje
pvg schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:49:
[...]

Vergeet niet dat de kabel op ac-out maximaal de stroom op ac-in PLUS de stroom van de multiplus te verwerken krijgt. Dat is dan dus al snel >50A.
Volgens mij is dat voor dit verhaal (meestal) niet van toepassing. Bij niet-eilandbedrijf tript bij een aardfout de 300mA aardlek, bij eilandbedrijf en een aardfout heb je geen AC-IN waardoor je maximaal de kortsluitstroom van de Victrons hebt, tenzij ik iets over het hoofd zie. Overigens heb ik ook nog 40A remautomaten geplaatst, dus die stroom kan alleen tot aan de remautomaat zo hoog worden.

• NTS
  • Niet online

NTS

etwintje schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:42:
Ik zou als ik er maar één heb eigenlijk precies andersom doen. Victron zegt in de installation instructions dit:
AC-out-1 [..] An earth leakage circuit breaker and a fuse or circuit breaker rated to support the expected load must be included in series with the output, and cable cross-section must be sized accordingly.
Aan de AC-in kant zou een gewone automaat (niet aardlek) moeten afschakelen bij een fout naar aarde, omdat je netaansluiting een grote kortsluitstroom kan leveren. Maar aan de AC-out kant kan je MultiPlus dat niet, dus met alleen een B40 er achter ben je afhankelijk van een overload detectie van de omvormer en dan uitschakelen. Een 300 mA aardlek is veel sneller met uitschakelen, ook een S-type.

• NTS
  • Niet online

NTS

etwintje schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:50:
Waarschijnlijk kun je voor de aanvoer naar de Multiplussen af met 5G6, o.a. Draka heeft hier een calculator voor.
Die zijn wel vaak iets te simpel. Als je het echt netjes wilt doen moet je even een gratis account maken bij NEN Connect dan kan je de huidige versie van de NEN1010 regels online zien. In tabel 52.B.1 kan je dan je installatiemethode opzoeken (in muur, op de muur, door een buis of los etc), daar staat afhankelijk van het aantal belaste aders (3 bij zo'n 5G6) en type isolatie (PVC of XLPE) achter welke tabel je moet hebben voor de maximale stroom. Bijvoorbeeld "52.B.5 Kol 5" voor een YMVK kabel in een buis, op de muur, met XLPE isolatie. En daar staat dan bij 6mm2 een maximum van 44A dus het mag inderdaad :Y En als je kabel PVC was dan mocht het niet, want daar staat 34A.

Wel opletten dat dit gaat over één kabel, als je er meerdere naast elkaar legt moet je correcties toepassen waardoor het lager uit komt. Zie bijvoorbeeld 52.B.17. Zelfde voor temperaturen boven de 30 graden en dat soort dingen.
Verder hoef je voor zover ik weet maar 1 PE aansluiting per Multiplus te gebruiken, dus alleen op AC-IN is voldoende.
Goeie! Dat moest ik ook nog opzoeken maar ik dacht inderdaad gelezen te hebben dat de PE van alle drie de AC aansluitingen en de kast met elkaar is doorverbonden.
Ik zou zelf ook 40A remautomaten pakken, maar kijk wel even wat je aan AC-PV aanvoer in je groepenkast hebt aangezien deze meestal op max 40A bedraad is en dat er nog bovenop komt.
Ja, ik ga ook voor 40A denk ik. Heb de groepenkast met 10mm2 kamrails en draden laten doen bij de vorige upgrade om van het hele PV issue af te zijn. Komt ook gelijk goed uit voor de batterijen.

• etwintje
NTS schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:34:
[...]

Ik zou als ik er maar één heb eigenlijk precies andersom doen. Victron zegt in de installation instructions dit:

[...]

Aan de AC-in kant zou een gewone automaat (niet aardlek) moeten afschakelen bij een fout naar aarde, omdat je netaansluiting een grote kortsluitstroom kan leveren. Maar aan de AC-out kant kan je MultiPlus dat niet, dus met alleen een B40 er achter ben je afhankelijk van een overload detectie van de omvormer en dan uitschakelen. Een 300 mA aardlek is veel sneller met uitschakelen, ook een S-type.
Ik betwijfel een beetje hoe je de Victron handleiding moet lezen. Al mijn eindgroepen hebben een aardlek en er zit een automaat in die geschikt is voor de kabel, dus dat voldoet aan hun eisen naar mijn idee. Krijg een beetje het idee dat dit geschreven is voor installaties waar een (klein) gedeelte van de installatie op de ac-out zit. Ben het met je eens dat een aardlek sneller afschakelt dan de omvormer, maar de vraag is of dat nodig is als je binnen de grenzen van de bekabeling blijft. Zelfde verhaal geld eigenlijk ook bij de discussie over dat in eilandbedrijf de eindgroepen niet voldoende kortsluitstroom krijgen om snel te trippen, maar is dat wel een probleem als de stroom niet hoog genoeg is om schade aan te richten? De aardlek in de aanvoer heeft als voordeel dat hij de omvormer beschermt. Uiteindelijk valt voor beide opties wat te zeggen, ga er nog eens over nadenken.
NTS schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:47:
[...]

Die zijn wel vaak iets te simpel. Als je het echt netjes wilt doen moet je even een gratis account maken bij NEN Connect dan kan je de huidige versie van de NEN1010 regels online zien. In tabel 52.B.1 kan je dan je installatiemethode opzoeken (in muur, op de muur, door een buis of los etc), daar staat afhankelijk van het aantal belaste aders (3 bij zo'n 5G6) en type isolatie (PVC of XLPE) achter welke tabel je moet hebben voor de maximale stroom. Bijvoorbeeld "52.B.5 Kol 5" voor een YMVK kabel in een buis, op de muur, met XLPE isolatie. En daar staat dan bij 6mm2 een maximum van 44A dus het mag inderdaad :Y En als je kabel PVC was dan mocht het niet, want daar staat 34A.

Wel opletten dat dit gaat over één kabel, als je er meerdere naast elkaar legt moet je correcties toepassen waardoor het lager uit komt. Zie bijvoorbeeld 52.B.17. Zelfde voor temperaturen boven de 30 graden en dat soort dingen.
In de Draga app (Cable app) moet je al deze parameters invullen, inclusief het aantal kabels in de goot, dat is inderdaad niet in alle tools zo. Voordeel is dat je daar ook direct het spanningsverlies kunt zien en je kunt het type zekering met de karakteristiek invullen. Ik heb via mn werk toegang tot vrijwel alle relevante NEN normen en ben redelijk bekend met de NEN1010 maar werk meer met de 3140 en de 60204-1.
Edit: ik had het over de kabel op de ac-in, die was met 25A afgezekerd dus ook met PVC mag dat nog, voor de ac-out inderdaad niet.

• NTS
  • Niet online

NTS

etwintje schreef op maandag 2 maart 2026 @ 22:40:
In de Draga app (Cable app) moet je al deze parameters invullen, inclusief het aantal kabels in de goot, dat is inderdaad niet in alle tools zo. Voordeel is dat je daar ook direct het spanningsverlies kunt zien en je kunt het type zekering met de karakteristiek invullen.
Net geïnstalleerd, dat werkt inderdaad top. Dankje!
Pagina: 1 ... 55 56 Laatste