Het grote Victron ontwerp topic

Pagina: 1 ... 56 57 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
pegagus schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:02:
Batterijcapaciteit moet worden afgestemd op het piekvermogen van je PV. Victron heeft hier een regel voor. Mijn piekvermogen van de PV is 7 kW en dan kom ik op iets van 25 kWh accucapciteit. Dus dat zal bij jou ongeveer wel kloppen. De achterliggende gedachte is dat bij stroomuitval het vermogen van de PV zijn weg moet kunnen vinden en het meest veilig is om daarmee de accu's te laden.
en hier gaan we dus met deze stelregel de mist mee in, sorry en is zeker niet persoonlijk bedoeld.

Heel duidelijk ben ik het met deze stelregel niet eens, je batterij capaciteit is primair gebassert op je sluipverbruik, en pas secondair naar de overcapaciteit van je PV stroom, dus niet eens naar je opwek van je PV installatie.
kijk maar eens naar onderstaande grafiek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Izup-72bT-6B-V1Rpk4E2FNfcR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vY8txlBf0I5wVSD1xhfVMCE2.jpg?f=fotoalbum_large
met jouw stelregel zou ik op basis van deze gegevens dus een capaciteit van circa 14 kWh nodig hebben, terwijl ik eigenlijk met iets meer dan 7 kWh in het overgrote deel van het jaar (muv de wintermaanden) al meer dan voldoende zou hebben, dat is dus een verschil van 100%!
dit zijn dan nog maand data, ga je dit op basis van dag-data uit rekenen kom ik met circa 7 a 8 kWh al voldoende uit, en hier zijn 10% SOC en RTE van 80% al in meegerekend.

[ Voor 5% gewijzigd door Jan-tweak op 09-03-2026 11:36 ]

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Jan-tweak schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:34:
[...]
en hier gaan we dus met deze stelregel de mist mee in, sorry en is zeker niet persoonlijk bedoeld.
Dit is helaas geen stelregel maar een technische ontwerpeis van Victron. Je kunt er dus niet van afwijken omdat het economisch beter is om een kleinere batterij te hebben.

Als je de PV achter de Victron omvormer wilt hebben (zodat je zonnestroom kunt gebruiken in eiland mode) dan moet je hieraan voldoen. Het enige alternatief is om je PV voor de Victron te zetten op AC-in, dan mag je deze regel negeren. In dat geval gebruik je de zonnepanelen niet tijdens noodstroom, is een keuze.

Zie hier voor de hele uitleg: https://www.victronenergy.com/live/ac_coupling:start

Edit: De reden van deze regel is dat je omvormer de stroom van je zonnepanelen kwijt moet kunnen als het heel zonnig is en er is geen verbinding met het net om terug te kunnen leveren. Een te kleine omvormer of te kleine batterij kan dat niet aan.

[ Voor 13% gewijzigd door NTS op 09-03-2026 11:41 ]

• Jan-tweak
  • Nu online
NTS schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:40:
[...]

Dit is helaas geen stelregel maar een technische ontwerpeis van Victron. Je kunt er dus niet van afwijken omdat het economisch beter is om een kleinere batterij te hebben.

Als je de PV achter de Victron omvormer wilt hebben (zodat je zonnestroom kunt gebruiken in eiland mode) dan moet je hieraan voldoen. Het enige alternatief is om je PV voor de Victron te zetten op AC-in, dan mag je deze regel negeren. In dat geval gebruik je de zonnepanelen niet tijdens noodstroom, is een keuze.

Zie hier voor de hele uitleg: https://www.victronenergy.com/live/ac_coupling:start

Edit: De reden van deze regel is dat je omvormer de stroom van je zonnepanelen kwijt moet kunnen als het heel zonnig is en er is geen verbinding met het net om terug te kunnen leveren. Een te kleine omvormer of te kleine batterij kan dat niet aan.
dus dat is ook direct een groot nadeel van Victron in mijn ogen, ik heb namelijk al een omvormer voor mijn zonnepanelen dus output van deze is in AC.
om je maar een klein voorbeeld te geven,
overhead PV is 60 kWh, echter mijn eigen sluipverbruik is slechts 5 kWh op die dag, volgens Victron zou ik dus een 60 kWh aan capaciteit moeten hebben terwijl deze slechts voor 5 kWh leeg zal worden, voor de volgende dag waar dus mogelijk weer 60 kWh aan de voordeur van de Victron staat is er slechts plaats voor 5 kWh en voor de overige 55 kWh is er dus geen plaats.
8)7 8)7 8)7 , maw ik heb voor niets dure 55 kWh geplaatst waar ik waarschijnlijk niets meer kan. oeps, foutje bedankt zullen we dan maar zeggen.
ik hoop dat dit de mensen die gewoon een eenvoudig simpel thuis-batterij willen dit wel door hebben.
ik wil helemaal niet zeggen dat victron een slecht systeem is, het tegendeel is waar, mits het wordt toegepast voor die toepassing waar het dus voor bedoeld is en laten we eerlijk zijn er wordt ook behoorlijk wat kennis en kunde verwacht, prima als je dat hebt, kun je helemaal uitleven, echter voor de doornsnee consument die het al eng vind om een aan/uit schakelaar te monteren is dit niet één maar meerdere bruggen te ver.

mbt eiland modus, is dat zeker in ons land ook een dingetje, het is maar hoe je daar naar kijkt, in mijn ogen is dat hele noodstroomverhaal sterk overdreven, we zitten gelukkig niet in de VS, waar om de haverklap de stroom uitvalt. afgelopen jaar had ik exact 1 keer voor nog geen 3 uur lang een stroomuitval.

[ Voor 28% gewijzigd door Jan-tweak op 09-03-2026 12:35 ]

• NTS
  • Niet online

NTS

Nouja, dit is een functie die een simpele batterij uberhaupt niet heeft dus ik zou het niet als nadeel van een Victron zien. Je kan het beter zien als iets wat een Victron extra kan t.o.v. andere systemen, maar als je dat wilt gebruiken dan moet je wel aan wat voorwaarden voldoen.

Je leest de voorwaarde overigens verkeerd, het gaat om het vermogen van de Victron omvormer t.o.v. het vermogen van de PV omvormer. Als je een 4000W omvormer hebt voor je zonnepanelen dan moet je ook minimaal de Multiple 4k5 van Victron hebben en niet een 3000 model. Daarnaast moet je kWp van je zonnepanelen systeem delen door 1.5 en dan maal 4.8 om een minimale accu capaciteit te berekenen. Met 60 kWh op een dag heb jij denk ik iets van een 8 kWp systeem op je dak liggen? Dan heb je 8 / 1.5 * 4.8 = minimaal 25 kWh nodig.

Maar nogmaals dat is alleen nodig als je de combinatie van noodstroom EN tijdens noodstroom nog laden vanaf je zonnepanelen wilt hebben. Als je het OK vindt dat je zonnepanelen niet werken zodra de stroom uitvalt (zoals bij alle plug-in batterijen bijvoorbeeld) dan kan je dit gewoon overslaan. De PV op AC-in in plaats van AC-out aansluiten en klaar.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Dat gaat toch ook nog specifiek om niet regelbare omvormers? Als ik me niet vergis zijn er ook een paar routes via welke de Victron de output van de omvormer tijdig terug regelt.

• Jan-tweak
  • Nu online
NTS schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:43:
Nouja, dit is een functie die een simpele batterij uberhaupt niet heeft dus ik zou het niet als nadeel van een Victron zien. Je kan het beter zien als iets wat een Victron extra kan t.o.v. andere systemen, maar als je dat wilt gebruiken dan moet je wel aan wat voorwaarden voldoen.

Je leest de voorwaarde overigens verkeerd, het gaat om het vermogen van de Victron omvormer t.o.v. het vermogen van de PV omvormer. Als je een 4000W omvormer hebt voor je zonnepanelen dan moet je ook minimaal de Multiple 4k5 van Victron hebben en niet een 3000 model. Daarnaast moet je kWp van je zonnepanelen systeem delen door 1.5 en dan maal 4.8 om een minimale accu capaciteit te berekenen. Met 60 kWh op een dag heb jij denk ik iets van een 8 kWp systeem op je dak liggen? Dan heb je 8 / 1.5 * 4.8 = minimaal 25 kWh nodig.
bedankt voor de prima uitleg d:)b
echter mijn argument blijft staan, zelfs met 25 kWh en een sluipverbruik van slechts 5 kWh is de capaciteit van de batterij gewoon veel te hoog, en dit geeft ook direct aan dat een Victron systeem slechts beperkt inzetbaar is, dus mn door de ontwerpbeperkingen, prima als je sluipverbruik zeer hoog is, dan is een Victron systeem zeker een prima optie, echter voor de doorsnee consument die zich laat verleiden door de marketing van oa victron aanbieders kan dat wel eens een dure les worden.
de basis (niet Victron) stelregel is gewoon dat je de capaciteit van je batterij (mn bij NOM toepassing) basserd op je verbruik (incl. calculatie van bv 10% SOC en RTE verliezen, meestal kom je dan uit op een factor 1,3-1,35). Wil je ook nog noodstroom is dat mogelijk zelfs 2 of 3 keer je sluipverbruik (afhankelijk hoelang je off-grid wilt zijn 24 cq 48 uur (bedenk dat de gemiddelde duur van een stroomuitval in Nederland < dan 3-4 uur is.)
Maar nogmaals dat is alleen nodig als je de combinatie van noodstroom EN tijdens noodstroom nog laden vanaf je zonnepanelen wilt hebben. Als je het OK vindt dat je zonnepanelen niet werken zodra de stroom uitvalt (zoals bij alle plug-in batterijen bijvoorbeeld) dan kan je dit gewoon overslaan. De PV op AC-in in plaats van AC-out aansluiten en klaar.

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:45
Gwaihir schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:53:
Dat gaat toch ook nog specifiek om niet regelbare omvormers? Als ik me niet vergis zijn er ook een paar routes via welke de Victron de output van de omvormer tijdig terug regelt.
Daar heb je niets aan wanneer het net plotseling weg valt. Dan krijg je (kortstondig) de volle bak vermogen van de PV op je omvormers en vervolgens op je accu. En juist een overlaod aan zonne-energie kan er voor zorgen dat het net afschakelt wegens overbelasting.

• NTS
  • Niet online

NTS

Jan-tweak schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:10:
[..] en dit geeft ook direct aan dat een Victron systeem slechts beperkt inzetbaar is, dus mn door de ontwerpbeperkingen,
Nee, je kunt het dus prima inzetten als je niet zo'n grote batterij wilt. Het enige wat je dan niet kunt is tijdens een stroomuitval je batterij opladen vanaf de zonnepanelen. En dat kan je dus met alle andere systemen sowieso niet.

Je moet niet een extra mogelijkheid lezen als een reden waarom het systeem ongeschikt zou zijn. Je hoeft die mogelijkheid namelijk helemaal niet te gebruiken en dan is het verder net zo flexibel als alle andere systemen.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
pegagus schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:12:
Daar heb je niets aan wanneer het net plotseling weg valt. Dan krijg je (kortstondig) de volle bak vermogen van de PV op je omvormers en vervolgens op je accu. En juist een overlaod aan zonne-energie kan er voor zorgen dat het net afschakelt wegens overbelasting.
Ok, dus de Victrons moeten het trekken. Dat snap ik. Maar die grote accu dan? Iets als 3C opladen is voor die seconde of twee toch wel acceptabel? Kom je dan al op zo'n hoge capaciteit?

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:45
Het is een advies van Victron, maar waarom weet ik niet exact.

Als ik reken met 7000W en 50V laden kom ik aan 140A. Wanneer ik bv 2 sets Dyness DL5.0C Pro - 51.2V 5.12kWh heb, kom ik aan 70A per accu, wat ze prima moeten kunnen hebben.

Mogelijk heeft het te maken met het plotseling wegvallen van spanning. Wanneer je een spoel laad met bv 12V, en je verbreekt de verbinding, geeft de spoel een veel hoger voltage af. Dit is het principe van vermogensomvorming van DC naar DC. Wellicht dat de accu even een piekspanning te verwerken krijgt.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:57

Q

Au Contraire Mon Capitan!

agraaff schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:24:
[...]
…. en als je straks op bijvoorbeeld L1 verbruik niet meer mag terug leveren op L2. Althans mag wel maar streept dan niet meer tegen elkaar weg. Dit gaat zeker komen, is er in Belgie al.
Heb je een bron hier voor? Het lijkt me stug.

Huizen worden naar mijn weten op basis van huisnummer verdeeld over de fasen.
Jouw L1 L2 L3 is niet de L1 L2 L3 van de buren. Als drie huizen naast elkaar op hun L1 terug leveren, kan in werkelijkheid betekenen dat iedere fase een van de huizen “voor de kiezen krijgt”. Dus idd zoals elders al opgemerkt zou er op wijk niveau geen onbalans tussen de fasen moeten kunnen ontstaan.

[ Voor 11% gewijzigd door Q op 09-03-2026 15:57 ]

Pagina: 1 ... 56 57 Laatste