en hier gaan we dus met deze stelregel de mist mee in, sorry en is zeker niet persoonlijk bedoeld.pegagus schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:02:
Batterijcapaciteit moet worden afgestemd op het piekvermogen van je PV. Victron heeft hier een regel voor. Mijn piekvermogen van de PV is 7 kW en dan kom ik op iets van 25 kWh accucapciteit. Dus dat zal bij jou ongeveer wel kloppen. De achterliggende gedachte is dat bij stroomuitval het vermogen van de PV zijn weg moet kunnen vinden en het meest veilig is om daarmee de accu's te laden.
Heel duidelijk ben ik het met deze stelregel niet eens, je batterij capaciteit is primair gebassert op je sluipverbruik, en pas secondair naar de overcapaciteit van je PV stroom, dus niet eens naar je opwek van je PV installatie.
kijk maar eens naar onderstaande grafiek.
:strip_exif()/f/image/vY8txlBf0I5wVSD1xhfVMCE2.jpg?f=fotoalbum_large)
met jouw stelregel zou ik op basis van deze gegevens dus een capaciteit van circa 14 kWh nodig hebben, terwijl ik eigenlijk met iets meer dan 7 kWh in het overgrote deel van het jaar (muv de wintermaanden) al meer dan voldoende zou hebben, dat is dus een verschil van 100%!
dit zijn dan nog maand data, ga je dit op basis van dag-data uit rekenen kom ik met circa 7 a 8 kWh al voldoende uit, en hier zijn 10% SOC en RTE van 80% al in meegerekend.
[ Voor 5% gewijzigd door Jan-tweak op 09-03-2026 11:36 ]