Enexis Netbeheer Engineer
Volgens NEN1010 artikel 521.6 moeten enkel geïsoleerde aders zoals VD in een leidingsysteem worden aangelegd.
Een kabelgoot is geen leidingsysteem voor losse aders maar bedoeld voor kabels met mantel.
Daarom moet VD in buis of moet je een mantelkabel gebruiken.
p.s. volgens mij moet de DC bekabeling ook Dubbel geisoleerd zijn.
🔹 1. NEN1010 – Artikel 412 / 414 (SELV/PELV)
Voor lage DC spanningen:
Bescherming moet worden geboden door isolatie of andere maatregelen
👉 Enkel isolatie = alleen voldoende als die betrouwbaar en beschermd is
🔹 2. NEN1010 – Artikel 522 (mechanische bescherming)
👉 Heel belangrijk
Leidingen moeten geschikt zijn voor de omstandigheden en beschermd tegen beschadiging
💥 Hier zit de kern:
dunne / enkel geïsoleerde draad → onvoldoende beschermd
kabel met mantel → wel geschikt
🔹 3. NEN1010 – Artikel 521.10
Leidingsystemen moeten geschikt zijn voor de toegepaste geleiders
👉 Dus:
installatiedraad (VD) → buis
kabel → vrije aanleg / goot
🔥 Waarom iedereen zegt “moet dubbel geïsoleerd zijn”
Dat is dus:
👉 geen letterlijke normzin
👉 maar een praktische conclusie uit bovenstaande eisen
Inspecteurs redeneren zo:
DC kabel ligt vrij / in goot
→ moet mechanisch beschermd zijn
→ dus kabel met mantel
→ dus “dubbel geïsoleerd”
Leuke discussie om te voeren als het ooit mis gaat met brand. werken zal het wel maar kosten besparing is nihil dus beter meteen goed.
Mogen ook allemaal enkele aders dubbel geisoleerd zijn.
Wat ik nu heb:
- DC kabels zijn van zichzelf dubbel geisoleerd.
- De 6mm 230V zijn (in mijn optiek) dubbel afgeschermd voor de gebruiker middels de bedradingskoker.
- DC en AC gezamelijk in 1 (grote) bedradingskoker kan ik niet uit NEN1010 halen. Anders kan ik daar nog wel een scheiding in aan brengen.
[ Voor 15% gewijzigd door Noord27 op 18-03-2026 15:04 ]
Dit type goot is:
bedoeld voor kastbedrading / schakelkasten
heeft:
sleuven
open zijkanten
afneembare deksel zonder gereedschap
En dus:
geen gesloten leidingsysteem
H07V-U is een massieve pvc-installatiedraad bedoeld voor beschermde vaste huishoudelijke en industriële installaties. Installatie mag in buis of in goten ingewerkt in de muur of de vloer of in opbouw.
H07V-R is een samengeslagen installatiedraad. Dit betekent dat dit draad bestaat uit 7 losse litzes, die een slag in elkaar zijn gedraaid.
H07V-K is een enkeladerig, flexibel montagesnoer dat veel wordt gebruikt in de paneelbouw, machinebouw en elektrische installaties
Kijkende naar andere opstellingen met foto's in dit topic, is dit ook allemaal van toepassing.
Hier heb ik ook uitgebreid naar gezocht, niet kunnen vinden in NEN1010. Mijn electricien ontkent ook dat zo'n beperking van toepassing is op dit soort laag-voltage dubbel geisoleerde accukabels.Noord27 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:42:
- DC en AC gezamelijk in 1 (grote) bedradingskoker kan ik niet uit NEN1010 halen. Anders kan ik daar nog wel een scheiding in aan brengen.
Kabels met een hoog voltage zoals die van PV panelen (bijv 1000Volt) is een ander verhaal.
Stoor me verder mateloos aan het klakkeloos chatGPT kopieren/plakken wat sommigen hier doen. De NEN1010 kun je gewoon gratis lezen tegenwoordig. Doe je huiswerk en vertrouw niet op een overmoedige chatbot voor dit soort veiligheids-items.
Enkele aders dubbel geisoleerd
Meeraderige kabel met mantel
Meerdere losse aders in (flexibele) buis.
Losse enkel geisoleerde aders mag niet in een kabelgoot als deze, wel in de meterkast want die kan je niet open maken zonder gereedschap en is slagvast etc.
Netjes, persoonlijk zou ik de VD draad niet los in de kabelgoot plaatsen. (Mag ook niet zover ik weet volgens NEN1010).Noord27 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:39:
@HRV Geen idee wat normale weerstanden hierin zijn. Alle 3 de boxen laten wel vergelijkbare waardes zien.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Of plaatsen in een buis of (wat ik zou doen) vervangen met YMvK installatiekabel.
[ Voor 17% gewijzigd door Jazsie op 18-03-2026 15:44 ]
6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh
NEN 1010:2020 Norm
521.10 Aanleg met installatiedraad
Installatiedraden voor vaste aanleg moeten zijn aangelegd in een buissysteem, kabelkokersysteem of kabelgootsysteem. Deze eis geldt niet voor een beschermingsleiding volgens hoofdstuk 54.
521.6 Buizen, kabelkokersystemen, kabelgootsystemen, kabelbaansystemen en kabelladdersystemen
Verschillende stroomketens mogen in hetzelfde buissysteem of compartiment van een kabelkokersysteem of kabelgootsysteem zijn ondergebracht, mits alle geleiders zijn geïsoleerd voor de hoogste voorkomende nominale spanning.nlbBij toepassing van installatiedraden mogen bij buissystemen en kabelgoot- en kabelkokersystemen alleen installatiedraden van één hoofdstroomketen (met inbegrip van de bijbehorende
Dus alleen voor 1 fase niet als je 3 fasen n 1 goot mixt
En de DC+AC samen mag waarschijnlijk wel mits de DC kabel minimaal de voldoet aan de 240V norm:
528.1 Nabijheid van elektrische voorzieningen
Stroomketens behorend tot spanningsband I en II volgens NEN 10449 mogen zich niet bevinden in hetzelfde leidingsysteem, tenzij is voldaan aan een van de volgende voorwaarden:— elke kabel of geleider is geïsoleerd voor de hoogste aanwezige spanning,— elke geleider van een meeraderige kabel is geïsoleerd voor de hoogste in de kabel aanwezige spanning,— de kabels zijn geïsoleerd voor de spanning
Maar hier geld dan denk ik ook weer de 1 stroomketen, DC is een andere stroomketen dus die moeten dan dubbel zijn gëisoleerd.
Dit is zoals ik het lees.
P.s. waarom is er altijd zoveel haat tegen chat? werk juist heel goed om dit soort informatie op te vissen als je maar de juiste vragen stelt zodat hij niet gaat halucineren.
De online versie is gratis, je hoeft alleen maar een account te maken via NEN Connect.agraaff schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:44:
irritante is dat nen1010 niet gratis is dus hoe kunnen ze je er aan houden?
Ik zou heel snel stoppen met ChatGPT vragen, die raakt echt kant nog wal. Hooguit vragen welk NEN1010 artikel je moet hebben dan kan je daarna de echte informatie lezen. Maar dan ga je zien dat de helft van de verwijzingen waar ChatGPT mee komt niet bestaan in de echte NEN1010... Die was namelijk niet openbaar op het moment dat het laatste ChatGPT model getraind werd. Dus de training data is ontzettend slecht.
Omdat je met een hele berg foute informatie hier komt in de vorm van lappen text. Dat kost iedereen een hoop tijd om te lezen terwijl jij het vrij lui copy/paste. Als ik ChatGPT input wil dan vraag ik het zelf wel.agraaff schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:43:
P.s. waarom is er altijd zoveel haat tegen chat? werk juist heel goed om dit soort informatie op te vissen als je maar de juiste vragen stelt zodat hij niet gaat halucineren.
Verder geen bezwaren tegen AI. Heb zelf ook een abonnement, en ook bij Anthropic.
Je laatste reactie is inhoudelijk prima. Ik gebruik chat en alternatieven zelf veel om informatie op te vissen en ga dan de achterliggende materie onderzoeken.agraaff schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:43:
Op basis daarvan kun je conclusies trekken.
Waar ik in mijn vorige reactie naar verwijs is klakkeloos de chatGPT tekst kopieren/plakken. Vaak foute informatie en een enorm omslachtig lulverhaal over iets wat soms vrij simpel is.
Concreet voorbeeld mbt die DC kabels in dezelfde goot: je kunt chatGPT dat 10 keer vragen en hij zegt je 5x dat het niet mag, 3x dat het absoluut wel mag en 2x dat het verschilt per geval. Nutteloos om dat soort uitkomsten te plakken in dit topic.
En een kabelgoot is wel degelijk een gesloten systeem, ondanks dat er sleuven in zitten.
Wat soms wel gebeurd is dat signaalkabels worden gescheiden van voedingskabels, maar dan vanwege elektromagnetische compatibiliteit ().EMC.
Lappen text heb je wel een punt mee ja.
Wat ik begrijp is, met dubbel geïsoleerde kabels in plaats van installatiedraad mag AC en DC samen in één goot, mits alle kabels/geleiders geïsoleerd zijn voor de hoogste aanwezige spanning.
Dus:
Enkele aders dubbel geisoleerd
Meeraderige kabel met mantel
Meerdere losse aders in (flexibele) buis.
DC bekabelingdubbel geisoleerd.
Heb ik ook geprobeerd, dat werkt niet want de informatie zit achter een login en registratie.agraaff schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:53:
Daarom zeg ik hem ook dat hij online moet zoeken naar de meest recente informatie.
Je kunt echt het beste een account maken en de norm lezen, dan heb je de juiste informatie. Het is sinds kort gratis.
Het was even zoeken maar een voorbeeldplaatje:

Zwart, bruin en blauw zal 230V AC zijn. Paars en wit vermoed ik 24V DC
[ Voor 37% gewijzigd door pegagus op 18-03-2026 16:06 ]
:strip_exif()/f/image/ZiSkiXCfL5ScPBVMYXCJ6Kkj.png?f=user_large)
Deze was net geplaatst maar zie hem niet meer.
meterkast is ip4x en heb je gereedschap voor nodig of doelbewuste actie.
dus dan mag het.
Hoewel een meterkast weer een andere norm zal zijn dan goten.
Dus een stalen beugeltje over de kabelgoot en je voldoet aan de regels.
Lijkt me niet eens nodig, het mag ook zonder gereedschap als het een "doelbewuste actie" is voordat het open gaat. Zo'n kabelgoot voor installatiewerk lijkt me daar wel aan voldoen, die trek je niet per ongeluk open.pegagus schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:16:
Dus een stalen beugeltje over de kabelgoot en je voldoet aan de regels.
[ Voor 14% gewijzigd door Noord27 op 18-03-2026 19:33 ]
Persoonlijk zou ik geen losse aders door een bedradingskoker leggen, behoudens de aarde/vereffening draad. DC kabel met deze diameters is doorgaans idd dubbel geïsoleerd.
[ Voor 19% gewijzigd door master1104 op 18-03-2026 19:38 ]
Of kan ik beter YMVK kabel gebruiken?
Afgezien van Bruin/blauw ect. gebruikt iedere kastenbouwer eigen kleuren, misschien is er wel een norm voor, weet ik niet. Ik zal het morgen eens vragen.pegagus schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:00:
Waar lees je dubbel geïsoleerd? In je groepenkast is dat toch ook niet van toepassing? Ja, je groepenkast, die vormt de tweede schil van isolatie.
Het was even zoeken maar een voorbeeldplaatje: [Afbeelding]
Zwart, bruin en blauw zal 230V AC zijn. Paars en wit vermoed ik 24V DC
Weet wel dat de kleuren altijd gespecificeerd staan in het kastschema
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)
De NEN1010 is sinds 14November 2025 voor iedereen gratis in te zien.agraaff schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:44:
irritante is dat nen1010 niet gratis is dus hoe kunnen ze je er aan houden?
maak een account aan op NEN connect (https://connect.nen.nl/Portal)
en je kunt alle in de BBL verplicht normen gratis en voor niets inzien.
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)
Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.
Volgens mij moeten alle kabels in de zelfde goot de spanning kunnen voeren van de kabel met de hoogste spanning.
In theorie zou dat dan dus 400V zijn. De DC kabels moeten dan ook geschikt zijn voor 400VDC
Natuurlijk even de specificaties nakijken ;-)
De hoogste spanning op 1 kabel in de goot is 230V. 400V is de spanning tussen 2 fasen (2 kabels).bommer schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:59:
Om even op jullie verschillende kabels in een goot in te haken.
Volgens mij moeten alle kabels in de zelfde goot de spanning kunnen voeren van de kabel met de hoogste spanning.
In theorie zou dat dan dus 400V zijn. De DC kabels moeten dan ook geschikt zijn voor 400VDC
Met als nadeel dat je dan soms op een dikkere draad uit komt. Losse ader in flexbuis in een goot wordt methode B2 als ik zo snel even kijk. Dan heb je snel 10mm2 nodig voor 40A.Noord27 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 19:30:
Wellicht is het ook fraaier en veiliger om nog flexbuis om de 230V kabels te monteren (in de blauwe koker.
Na meegelift te hebben op jullie ervaringen en feedback, even een update langs mijn kant.
Ik draai nu al een mooie 2 weken ‘nul op de meter’ en dankzij deze jongens rij ik ook al 2 weken op zonnestroom. (ok, het weer zit mee, geef ik toe)
Gaat hier om een 5kVA setup met 2x NKON ESS 32kWh batterijen. Initieel wilde ik de 6kVA nemen, maar die waren op moment van aanschaf nog niet gehomologeerd in Belgie. Nu die keuze zal bij mij enkel in een offgrid situatie een beetje vervelend zijn. Maar wat is dan vervelend?
Wegens plaatsgebrek heb ik een oude schakelkast wat groter gemaakt en tussen mijn garagepoorten gezet. Hier alles ingebouwd. De kast is onderaan en bovenaan open.
De installatie is gewoon aangesloten op de AC-IN. De AC-out is wel verbonden met de omschakelaar (Sontheimer 😉) zodat als het nodig is ik manueel heel mijn huis achter de batterij kan hangen. Heb het eens een paar uur getest en dat lijkt wel te werken. 2 van de 3 pv omvormers doen toch al vrolijk mee.
Het is leuk, ik weet dat het kan, maar dat is in hoofdzaak niet de bedoeling.
Ik ga er voorlopig nog vanuit dat het net hier in Belgie stabieler is dan mijn eigen installatie.
En kunnen mijn batterijen ook gewoon ‘overlopen’ in het net zonder dat ik alles moet configureren. Als het ooit zover komt dat we offgrid moeten, zal ik wel wat PV omvormers moeten dichtnijpen etc....maar dat zijn dan kleine zorgen denk ik.
Nog te doen:
- Elektrisch schema aanpassen en laten keuren (Belgie)
- Rookmelder plaatsen boven de kast. Automatiseren dat poorten opengaan bij problemen.
- Temperatuur in het oog houden. Hoewel de kas kan ventileren, toch benieuwd in de zomer. Mijn garage blijft wel fris in de zomer... als de kids ze niet open laten staan.
- Hoe het laden instellen in de zomer en winter. In de winter mag de batterij tot 100%, als hij daar de kans voor heeft, in de zomer heeft dat geen zin.
- Wie wordt nu de energiemanager in huis, Victron of Loxone?
- Hoe laden in de winter, in de winter wil ik mijn batterij niet leegtrekken. Eventueel dat hij wat aan piekshaving kan doen.
- Misschien toch maar een dynamisch contract aangaan om overschotten in de zomer ‘s avonds te verkopen op het net. Ik ga niet aankopen en verkopen, dat heeft geen zin in Belgie.
![]() | ![]() |
Ik moet zelf ook aan de slag in een vrij beperkte ruimte. Dit geeft wel ideeën.
Waarom heb je van die dikke AC-kabels van en naar de Victron's?
SRK35ZS-W
Mooie installatie!J_aba schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:31:
Hey folks,
Na meegelift te hebben op jullie ervaringen en feedback, even een update langs mijn kant.
- Vergeet de stikker voor de Lynx modules niet zodat de tekst niet op z'n kop staat
- De accu's staan nog op de wielen, niet op de steunen of wel?
Dikke kabels zijn gewoon mooiScooper schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:46:
@J_aba Mooie setup!
Vraagje: ik zou mijn Victron spul in de toekomst in de kelder willen plaatsen, maar daar is de muur alles behalve recht. Nu kan ik tegen de muur wat betonplex tegen vijzen en dan de omvormers op maar weet niet of dat een goed idee is.
Een 2de vraag: 10kVA in 1x10kVA of 2x5kVA omvormers?
[ Voor 8% gewijzigd door Damic op 19-03-2026 20:32 ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
ja ik kan de steuntjes er uit schroeven...maar ja staat niet op een schip he, 230kg/stuk zal wel niet beginnen rollen zeker.Q schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:18:
[...]
Mooie installatie!
- Vergeet de stikker voor de Lynx modules niet zodat de tekst niet op z'n kop staat![]()
- De accu's staan nog op de wielen, niet op de steunen of wel?
waarom...ja dat vraag ik me ook steeds af als ik er mee aan het werken ben.Scooper schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:46:
@J_aba Mooie setup!
Maar ik heb overal 10mm2 kabels steken. en als ik toch eens denk om zwaardere multiplussen of opvolgers te hangen ben ik er klaar voor. kost uiteindelijk niet veel meer en ligt idd mooier op mijn kabelgootje.
Ik zou nooit brandbaar materiaal als achterwand gebruiken. Gebruik gipsplaten of iets als pregyfeu.Damic schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:27:
tldr: worden achterkanten van de victron's heet?
Vraagje: ik zou mijn Victron spul in de toekomst in de kelder willen plaatsen, maar daar is de muur alles behalve recht. Nu kan ik tegen de muur wat betonplex tegen vijzen en dan de omvormers op maar weet niet of dat een goed idee is.
Een 2de vraag: 10kVA in 1x10kVA of 2x5kVA omvormers?
Zie geen goed idee dusHRV schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:36:
[...]
Ik zou nooit brandbaar materiaal als achterwand gebruiken. Gebruik gipsplaten of iets als pregyfeu.
edit: https://pro.gyproc.be/nl/...lige-keuze#brandweerstand
edit2: https://www.siniat.be/nl-...n/gipsplaten/brandwerend/ ja dat gaan ik niet vinden als dat hier in Vlaanderen Prégyflam noemt
[ Voor 29% gewijzigd door Damic op 19-03-2026 20:46 ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Ik heb uiteindelijk gewoon multiplex met een laag brandwerende verf gebruikt. was na een halve plaat fermacel achter de omvormers proberen te lijmen het gipsplaat helemaal zat.HRV schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:36:
[...]
Ik zou nooit brandbaar materiaal als achterwand gebruiken. Gebruik gipsplaten of iets als pregyfeu.
Voor de binnenkant van de accu behuizing heb ik wel fermacel.
Een leuk weetje, de NEN1010 schrijft voor meterkasten een houten achterwand voor, zelfs voor 3x80A. In mijn ogen is het langdurig brandgevaar bij de omvormers veel kleiner dan bij de accu's, en in een vergelijkbaar gebied als een normale meterkast. Het voornaamste risico zit bij slechte verbindingen die heet worden en weg kunnen smelten.
Als je de omvormers als meterkast apparatuur zou beschouwen dan zou daar volgens de NEN1010 dus een houten achterwand bij moeten? PGS37 zegt vast weer wat anders.
Ben erg benieuwd naar de keuring.J_aba schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:31:
Hey folks,
Ik draai nu al een mooie 2 weken ‘nul op de meter’ en dankzij deze jongens rij ik ook al 2 weken op zonnestroom. (ok, het weer zit mee, geef ik toe)
Gaat hier om een 5kVA setup met 2x NKON ESS 32kWh batterijen. Initieel wilde ik de 6kVA nemen, maar die waren op moment van aanschaf nog niet gehomologeerd in Belgie. Nu die keuze zal bij mij enkel in een offgrid situatie een beetje vervelend zijn. Maar wat is dan vervelend?
Wegens plaatsgebrek heb ik een oude schakelkast wat groter gemaakt en tussen mijn garagepoorten gezet. Hier alles ingebouwd. De kast is onderaan en bovenaan open.
De installatie is gewoon aangesloten op de AC-IN. De AC-out is wel verbonden met de omschakelaar (Sontheimer 😉) zodat als het nodig is ik manueel heel mijn huis achter de batterij kan hangen. Heb het eens een paar uur getest en dat lijkt wel te werken. 2 van de 3 pv omvormers doen toch al vrolijk mee.
Het is leuk, ik weet dat het kan, maar dat is in hoofdzaak niet de bedoeling.
Ik ga er voorlopig nog vanuit dat het net hier in Belgie stabieler is dan mijn eigen installatie.
En kunnen mijn batterijen ook gewoon ‘overlopen’ in het net zonder dat ik alles moet configureren. Als het ooit zover komt dat we offgrid moeten, zal ik wel wat PV omvormers moeten dichtnijpen etc....maar dat zijn dan kleine zorgen denk ik.
Nog te doen:
- Rookmelder plaatsen boven de kast. Automatiseren dat poorten opengaan bij problemen.
- Temperatuur in het oog houden. Hoewel de kas kan ventileren, toch benieuwd in de zomer. Mijn garage blijft wel fris in de zomer... als de kids ze niet open laten staan.
- Hoe het laden instellen in de zomer en winter. In de winter mag de batterij tot 100%, als hij daar de kans voor heeft, in de zomer heeft dat geen zin.
- Wie wordt nu de energiemanager in huis, Victron of Loxone?
- Hoe laden in de winter, in de winter wil ik mijn batterij niet leegtrekken. Eventueel dat hij wat aan piekshaving kan doen.
- Misschien toch maar een dynamisch contract aangaan om overschotten in de zomer ‘s avonds te verkopen op het net. Ik ga niet aankopen en verkopen, dat heeft geen zin in Belgie.
[Afbeelding] [Afbeelding]
- Hebben je CE attest van de batterijen?
- Zijn je DC kabels CCA? Ik gok op DCA.
Je hebt het geheel nog niet draaient want nog niet gekeurd?
Of heb je ook niet aangemeld aan Fluvius?
Zonder keuring kan je namelijk niet aanmelden...
Deze keuring moet gebeuren volgens de AREI-normen en door een erkend keuringsorganisme
In Nederland is een externe keuring niet wettelijk verplicht
In Nederland moet de installatie wél voldoen aan de NEN-normen
Registratie van de thuisbatterij bij de netbeheerder is in Nederland verplicht
Iemand hier die zijn installatie heeft laten keuren?
Ik heb een multiplex tegen de muur gevezen en daar op z'n beurt 1mm RVS tegen; wel tweedehands gekocht, want dat is duuuur. Met zo'n houten plaat is wel het nadeel dat je redelijk korte schroeven moet gebruiken (mijn plaats is 18mm dik). Wel makkelijker dan 100 gaatjes boren in beton en pluggen steken.Damic schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:27:
Nu kan ik tegen de muur wat betonplex tegen vijzen en dan de omvormers op maar weet niet of dat een goed idee is.
Ik had het niet op die brandwerende verf en vind die RVS plaat er ook mooier uit zien
Nadeel is dat je elk schroef even moet voorboren om door de RVS te geraken.
Als dit soort installaties goedgekeurd worden, https://www.youtube.com/@easypowerwallagraaff schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:10:
In België is een keuring verplicht zodra een thuisbatterij wordt aangesloten op de woninginstallatie
Deze keuring moet gebeuren volgens de AREI-normen en door een erkend keuringsorganisme
In Nederland is een externe keuring niet wettelijk verplicht
In Nederland moet de installatie wél voldoen aan de NEN-normen
Registratie van de thuisbatterij bij de netbeheerder is in Nederland verplicht
Dan heb ik geen vertrouwen in de keuring instanties!
Ik ben ook benieuwd welke kabels je exact hebt gebruikt. Rood/zwart heb ik nog niet tegengekomen in Cca of B2ca; wél groene.J_aba schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:31:
En aangezien je AC kabels zo dik zijn (voor 10mm²): zijn dat soepele kabels? 3G10 neopreenkabel?
Normaal mag je enkel heel kort (om installatie te verifiëren, minuutje ofzo) de installatie netkoppelen vóór de keuring. Maar hij zegt al 2 weken draaiend. Niet dat ik hier iets op tegen heb, ik ben zelf gewoon te bang om Fluvius op mijn dak te krijgen. Met een digitale meter zien ze dit immers heel snel en ik dacht dat hier boetes op stonden.Jazsie schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 23:12:
[...]
Ben erg benieuwd naar de keuring.
Nuja, mijn ervaring met Fluvius is dat ze niet noodzakelijk alle regels volgen; boven 10kVA moet je bijvoorbeeld (volgens C10/11 wetgeving) uitgebreide keuringsprocedure volgen en eerst zelfs schriftelijke toestemming vragen, maar aan telefoon zeiden ze me tot 2x toe dat ik onder de 25kVA de versimpelde procedure mag volgen. Ze hebben vorig jaar hun eigen criteria voor netstudie vereiste van 10kVA naar 25kVA gebracht. C10/11 is het wetgevend kader waarop Fluvius zich moet baseren, netstudie is een intern ding van Fluvius, dus het is hun goed recht om de condities hierop aan te passen, maar dat staat in principe los van de keuringsregels.
Laatst hoorde ik iemand zeggen dat NKON met hun CE certificaten bezig is voor de Nkon batterijen.
Lijkt toch in orde precies: link.
Dus @J_aba maakt het wel spannend. Houd ons zeker op de hoogte!
[ Voor 2% gewijzigd door Gunther.S op 20-03-2026 10:41 . Reden: fix CE ]
Klopt, even testen mag uiteraard.Gunther.S schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:32:
[...]
Ik ben ook benieuwd welke kabels je exact hebt gebruikt. Rood/zwart heb ik nog niet tegengekomen in Cca of B2ca; wél groene.
En aangezien je AC kabels zo dik zijn (voor 10mm²): zijn dat soepele kabels? 3G10 neopreenkabel?
[...]
Normaal mag je enkel heel kort (om installatie te verifiëren, minuutje ofzo) de installatie netkoppelen vóór de keuring. Maar hij zegt al 2 weken draaiend. Niet dat ik hier iets op tegen heb, ik ben zelf gewoon te bang om Fluvius op mijn dak te krijgen. Met een digitale meter zien ze dit immers heel snel en ik dacht dat hier boetes op stonden.
Nuja, mijn ervaring met Fluvius is dat ze niet noodzakelijk alle regels volgen; boven 10kVA moet je bijvoorbeeld (volgens C10/11 wetgeving) uitgebreide keuringsprocedure volgen en eerst zelfs schriftelijke toestemming vragen, maar aan telefoon zeiden ze me tot 2x toe dat ik onder de 25kVA de versimpelde procedure mag volgen. Ze hebben vorig jaar hun eigen criteria voor netstudie vereiste van 10kVA naar 25kVA gebracht. C10/11 is het wetgevend kader waarop Fluvius zich moet baseren, netstudie is een intern ding van Fluvius, dus het is hun goed recht om de condities hierop aan te passen, maar dat staat in principe los van de keuringsregels.
Laatst hoorde ik iemand zeggen dat NKON met hun CE certificaten bezig is voor de Nkon batterijen.
Lijkt toch in orde precies: link.
Dus @J_aba maakt het wel spannend. Houd ons zeker op de hoogte!
Tot 800VA is geen meldingsplicht dus als je niet doet terug injecteren (of beperkt tot max 800VA) dan zullen ze wel zien dat je batterij hebt maar kunnen niet achterhalen dat je een dikke omvormer hebt hangen
Niet dat je dat moet doen hoor.
Zelf ben ik nog bezig met keuring, hoe ik het nu zie bij @J_aba is dit sowieso afkeur afgaande dat de DC kabels DCA zijn en niet CCA. Ook ik heb ze nog niet gevonden in de kleur oranje/rood/zwart.
Verder lastig conclusie trekken zonder schema te zien.
Zou je direct willen linken naar de keuring? Daar ben ik wel in geinteresseert. Maar anders is het teveel. Dank.bommer schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:24:
[...] Als dit soort installaties goedgekeurd worden, https://www.youtube.com/@easypowerwall
Dan heb ik geen vertrouwen in de keuring instanties!
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Wat weet ik:
- Er zijn er 3: AC in, AC out, AC out 2.
- AC out 2 verliest functie wanneer op AC in er geen signaal meer is. Dwz: het grid is uitgevallen, en load op AC out 2 gaat uit.
- Load op AC out blijft stroom krijgen, zolang er lading in de batterij zit uiteraard.
Eigenlijk snap ik het verschil tussen vooral AC in en out niet. In eerste instantie zou ik 1 AC verbinding verwachten: daarover laad je op, of lever je. Punt. Ik denk ook dat AC in bedoelt is voor de grid verbinding, en AC out voor backup/offgrid/eilandbedrijf. AC out 2 is slechts daar om 'makkelijk' een hoop apparatuur die je in backup-modus niet direct de accu wil laten leegzuigen (zeg sauna's, warmtepompen, inductieplaten).
Dan lijkt het alsof je de Victron dus ergens tussen moet plaatsen: bij wijze van spreken direct na de hoofdschakelaar en nog voor de groepen: AC-in op de hoofdschakelaar, de rest van de meterkast op de AC out, en de zware loads die je nooit in backupmodus wil draaien op AC out 2. Klopt dit?
Ik denk echter dat veel mensen het toch niet zo aansluiten, omdat meestal de meterkast blijft waar die is, en offgrid-modus in Nederland nog lang geen thema is. In dat geval kun je enkel aansluiten op AC in en daarmee laden/ontladen? Ik lees hier dat de AC poorten inderdaad allemaal in en out doet, dus in die zin betekent de in/out labeling niet welke richting de energie stroomt.
Ook zie ik hier mensen die hun huis op AC out willen aansluiten. Waarom wil je dat?
Tenslotte: plaatsing in een bestaande situatie is natuurlijk een uitdaging, en voor mij zou het handigst zijn om de Victron met accu tussen PV en PV groep te zetten. Ik ga immers in principe altijd uit PV laden, en wanneer ik eilandbedrijf ooit aanleg (dat zal een extra kabel en wat aanpassing in mk betekenen) zien we later wel een keer. Kan dat, en is dat ook precies het doel van de verschillende AC poorten?
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
In Nederland kun je dat toch niet laten keuren? MK's worden ook niet gekeurd, toch?agraaff schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:10:
Mijn huis is slimmer dan ik...
JaBrent schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 14:31:
Ik kan niet goed uit de Victron handleiding halen wat het nut is van de drie AC connecties.
Wat weet ik:
- AC out 2 verliest functie wanneer op AC in er geen signaal meer is. Dwz: het grid is uitgevallen, en load op AC out 2 gaat uit.
- Load op AC 1 blijft stroom krijgen, zolang er lading in de batterij zit uiteraard.
Eigenlijk snap ik het verschil tussen vooral AC in en out niet. In eerste instantie zou ik 1 AC verbinding verwachten: daarover laad je op, of lever je. Punt. Ik denk ook dat AC in bedoelt is voor de grid verbinding, en AC out voor backup/offgrid/eilandbedrijf. AC out 2 is slechts daar om 'makkelijk' een hoop apparatuur die je in backup-modus niet direct de accu wil laten leegzuigen (zeg sauna's, warmtepompen, inductieplaten).
Dan lijkt het alsof je de Victron dus ergens tussen moet plaatsen: bij wijze van spreken direct na de hoofdschakelaar en nog voor de groepen: AC-in op de hoofdschakelaar, de rest van de meterkast op de AC out, en de zware loads die je nooit in backupmodus wil draaien op AC out 2. Klopt dit?
CorrectIk denk echter dat veel mensen het toch niet zo aansluiten, omdat meestal de meterkast blijft waar die is, en offgrid-modus in Nederland nog lang geen thema is. In dat geval kun je enkel aansluiten op AC in en daarmee laden/ontladen? Ik lees hier dat de AC poorten inderdaad allemaal in en out doet, dus in die zin betekent de in/out labeling niet welke richting de energie stroomt.
Hele huis in eilandbedrijf bij stroomstoring en je kunt je zonnepanelen blijven gebruiken.Ook zie ik hier mensen die hun huis op AC out willen aansluiten. Waarom wil je dat?
Je gaf het antwoord hierboven zelf al. Je hebt dan ook geen apparte energie meter nodig.
Ik snap je niet. Is je PV één fase of drie-fase? PV op AC in = geen PV bij stroomstoring, wel PV op AC-OUT1.Tenslotte: plaatsing in een bestaande situatie is natuurlijk een uitdaging, en voor mij zou het handigst zijn om de Victron met accu tussen PV en PV groep te zetten. Ik ga immers in principe altijd uit PV laden, en wanneer ik eilandbedrijf ooit aanleg (dat zal een extra kabel en wat aanpassing in mk betekenen) zien we later wel een keer. Kan dat, en is dat ook precies het doel van de verschillende AC poorten?
Correct.Brent schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 14:31:
Ik kan niet goed uit de Victron handleiding halen wat het nut is van de drie AC connecties.
Wat weet ik:
- Load op AC 1 blijft stroom krijgen, zolang er lading in de batterij zit uiteraard.
Ik denk echter dat veel mensen het toch niet zo aansluiten, omdat meestal de meterkast blijft waar die is, en offgrid-modus in Nederland nog lang geen thema is. In dat geval kun je enkel aansluiten op AC in en daarmee laden/ontladen? Ik lees hier dat de AC poorten inderdaad allemaal in en out doet, dus in die zin betekent de in/out labeling niet welke richting de energie stroomt.
Ook zie ik hier mensen die hun huis op AC out willen aansluiten. Waarom wil je dat?
Tenslotte: plaatsing in een bestaande situatie is natuurlijk een uitdaging, en voor mij zou het handigst zijn om de Victron met accu tussen PV en PV groep te zetten. Ik ga immers in principe altijd uit PV laden, en wanneer ik eilandbedrijf ooit aanleg (dat zal een extra kabel en wat aanpassing in mk betekenen) zien we later wel een keer. Kan dat, en is dat ook precies het doel van de verschillende AC poorten?
Maak je geen gebruik van de offgrid/UPS functie dan volstaat enkel AC-IN.
En waarom je hele huis op de AC-OUT? Omdat het kan
Er is nog een methode en dat is gebruik maken van externe aansturing -relais- zodat je maar 1 dikke kabel van meterkast naar je MP2 hoef te leggen, bespaard je nogal in de kosten. In mijn geval hoef ik maar 1x 40m 10mm2 kabel te leggen ipv 2x 40m (heen en terug) om toch volledig offgrid/UPS te gaan
Gaat dan ook over BelgiëConrado schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 14:43:
[...]
In Nederland kun je dat toch niet laten keuren? MK's worden ook niet gekeurd, toch?
Dank dank dank!
Even op het aantal fasen na (3 heb ik, ook een 3 fase omvormer, dus ja, ik weet dat ik dan 3 Victrons moet installeren, maar eerst wil ik de 1 fase opstelling snappen): ik denk erover om de Victron(s) tussen PV zekering en PV omvormer te zetten, waar PV zekering op Victron AC IN komt, en PV Omvormer op AC OUT. Voor eiland bedrijf moet ik dan kijken hoe ik datgene dat ik, naast PV, wil gebruiken (verlichting, koelkasten in eerste instantie) daar ook bij op krijg, op die AC OUT (ik laat AC OUT 2 ongebruikt), maar dat is dan even vers 2.[...]
Hele huis in eilandbedrijf bij stroomstoring en je kunt je zonnepanelen blijven gebruiken.
Je gaf het antwoord hierboven zelf al. Je hebt dan ook geen apparte energie meter nodig.
[...]
Ik snap je niet. Is je PV één fase of drie-fase? PV op AC in = geen PV bij stroomstoring, wel PV op AC-OUT1.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
@J_aba heeft bij mijn weten hier nog niet op geantwoord, dus van die DCA van jou is een gok natuurlijk.Jazsie schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:14:
[...]sowieso afkeur afgaande dat de DC kabels DCA zijn en niet CCA. Ook ik heb ze nog niet gevonden in de kleur oranje/rood/zwart.
Verder lastig conclusie trekken zonder schema te zien.
Er is ook twijfel hoor of die DC kabels Cca moeten zijn; het enige dat ik zeker weet is dat ze dubbel geïsoleerd moeten zijn (en de kast zelf (tenzij metalen kast) of kabelgoot zelf is alvast één isolatie-element). Ik heb al veel installaties zien passeren, waarvan velen gekeurd, met niet-Cca kabels. Ofwel kijkt de keurder daar niet naar, ofwel beroepen velen zich op de 3m regel voor uiteindes: AREI 5.2.7.1:
en dan daartussen en erachter nog meer uitzonderingen en uitzonderingen op de uitzonderingen. Heel onduidelijk in mijn ogen.Moeten niet aan de eisen van de onderafdelingen 5.2.7.2. en 5.2.7.3. beantwoorden:
...
3. voor de geïsoleerde geleiders en kabels die zijn geïnstalleerd (afzonderlijk of in bundel/laag) met de volgende plaatsingswijzen:
...
- de uiteinden van:
- ondergrondse kabels, of
- ...
- geïsoleerde geleiders in een buis die in een onbrandbare bekleding met een minimale inbouwdiepte van 3cm zijn verzonken,
- aangebracht in openlucht of in opbouw, voor zover de lengte van deze uiteinden 3m niet overschrijdt
Of je bekijkt het als aansluitkabel van een toestel en dan valt het weer in een andere categorie, misschien zelfs volledig buiten het AREI.
Als iemand hier klaarheid over wil scheppen: graag; eventueel in apart topic.
(duur grapje, kan ik je vertellen).
Heb inderdaad ook gezien dat er installaties zijn goedgekeurd ermee, het staat en valt met hoe streng je keurder is...
Edit:
Wellicht een nieuw apart topic mbt "Belgische AERI keuring icm Victron systeem" zou geen slecht idee zijn.
Eens kijken of ik van het weekend een openingspost kan maken.
[ Voor 24% gewijzigd door Jazsie op 20-03-2026 15:19 ]
De batterijen draaien nog steeds in test op zijn Belgisch,Jazsie schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 23:12:
[...]
Ben erg benieuwd naar de keuring.
Reden van Nkon is dat ze CE in orde zouden zijn, en voor een kleine meerprijs ik zelf geen bak moet vol steken met cellen.
Nu komt het, die DC kabels, jongens, had ik niet gedacht dat dat zo een drama ging worden. Jullie verpesten mijn avond
Mijn kabels komen gewoon van hier: https://www.uw-accuwinkel.nl/nl/kabel/accukabel/accukabel-70mm-detail
dus daar staat zelfs niets van brandklasse op... Ik was wat naïef om te denken dat de keuring maar tot de victron AC kant zou lopen. Ik had meer vrees dat er een REM of DIFF verkeerd ging staan of Sontheimer niet door de keuring zou komen...
maar denk dat ik het zelfde probleem ga hebben met de batterijkabels die mee zijn gekomen met NKON
Nu moet ik de afweging maken,...doe ik gewoon een keuring en hoop ik op het beste of steek ik nieuwe DC kabels. @Jazsie Waar komen jou DC kabels vandaan?
AC kant is bij mij deze: https://www.solyd.be/nl/kabel-h07rn-f-3g10mm-450-750v-bk-eca-per-meter-ctfb3g10.html
Ik vind RVS ook mooier, is ook een stuk zwaarder, en als je het niet tweede hands kan vinden is 3m2 RVS net zo duur als een 8kwh accuGunther.S schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:11:
[...]
Ik heb een multiplex tegen de muur gevezen en daar op z'n beurt 1mm RVS tegen; wel tweedehands gekocht, want dat is duuuur. Met zo'n houten plaat is wel het nadeel dat je redelijk korte schroeven moet gebruiken (mijn plaats is 18mm dik). Wel makkelijker dan 100 gaatjes boren in beton en pluggen steken.
Ik had het niet op die brandwerende verf en vind die RVS plaat er ook mooier uit zien
Nadeel is dat je elk schroef even moet voorboren om door de RVS te geraken.
De verf gaat als het ware borrelen als er veel hitte ontstaat waardoor zuurstof niet bij het hout kan komen en er geen verbranding kan gebeuren. hierdoor blijft de structuur veel sterker en komt er geen energie vrij. Voor een blikje verf van 85 euro vond ik het best een idee.
Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.
Keuring is ook alleen op AC gedeelte. Ik laat graag iemand de sectie rond DC posten.J_aba schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:49:
[...]
De batterijen draaien nog steeds in test op zijn Belgisch,![]()
Reden van Nkon is dat ze CE in orde zouden zijn, en voor een kleine meerprijs ik zelf geen bak moet vol steken met cellen.
Nu komt het, die DC kabels, jongens, had ik niet gedacht dat dat zo een drama ging worden. Jullie verpesten mijn avond. maar goed, is het fout is het fout en dan is het goed dat het gezegd wordt.
Mijn kabels komen gewoon van hier: https://www.uw-accuwinkel.nl/nl/kabel/accukabel/accukabel-70mm-detail
dus daar staat zelfs niets van brandklasse op... Ik was wat naïef om te denken dat de keuring maar tot de victron AC kant zou lopen. Ik had meer vrees dat er een REM of DIFF verkeerd ging staan of Sontheimer niet door de keuring zou komen...
maar denk dat ik het zelfde probleem ga hebben met de batterijkabels die mee zijn gekomen met NKON
Nu moet ik de afweging maken,...doe ik gewoon een keuring en hoop ik op het beste of steek ik nieuwe DC kabels. @Jazsie Waar komen jou DC kabels vandaan?
AC kant is bij mij deze: https://www.solyd.be/nl/kabel-h07rn-f-3g10mm-450-750v-bk-eca-per-meter-ctfb3g10.html
Je schrijft de overgang is ‘niet meer naadloos’, wat zie je of merk je dan tijdens de overgang?blaaspijp schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:55:
Ik heb gemerkt dat met de zonnepanelen op ACOUT de Victron niet meer naadloos overgaat naar eiland modus. Heeft iemand hier ervaring mee en misschien tips of is dit een niet verhelpbare instelling?
Wat is het PV vermogen op het moment van overgang?
Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Per saldo dus iets laden.
Inmiddels ben ik even aan het puzzelen geweest en merkte op dat de VE.CAN eerst door de grid meter gaat voordat deze bij de solar meter komt. Dit heb ik nu aangepast en ga het dit weekend weer testen als de accu bijna vol (95+) zit.
Waarom zouden deze DC kabels niet goed zijn dan?J_aba schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:49:
[...]
Uitzondering op de CPR-norm: De verplichte brandklassen (Dca/Cca) uit de NEN1010 (gekoppeld aan de NEN8012) gelden voor vaste gebouwinstallaties (zoals stugge AC-kabels in de muren). Flexibele elektrolytisch koperen DC-accukabels (Class 6) die componenten lokaal onderling verbinden, vallen onder apparaat- en machinebekabeling waarvoor de CPR-brandklasse-eis niet van toepassing is.Overdimensionering voorkomt hitte: De norm eist dat bekabeling absoluut niet oververhit raakt. Door de gigantische doorsnedes van 70mm² en 120mm² puur koper is de weerstand zo extreem laag, dat de temperatuur bij maximale belasting van de drie omvormers niet eens in de buurt komt van de maximale temperatuur limiet van 70 °C.Mechanische- en brandbeveiliging: De NEN1010 eist adequate bescherming tegen kortsluiting en brandvoortplanting. De dubbele NBR PVC isolatie biedt robuuste mechanische bescherming tegen doorschuren. Daarnaast garandeert de IEC 60332-1-2 norm dat de mantel vlamvertragend en zelfdovend is.
Ik woon in een huisje in Zweden met een schuur. Op de schuur liggen 29,24 kWp aan zonnepanelen, aangesloten aan een 24 kW omvormer. Is het dan het verstandigst om een 3x multiplus 10k (= 8000W) te kiezen? De opslag willen we binnenshuis houden vanwege de extreme kou soms.
Apparaten die 3 fasen nodig hebben:
- Waterpomp (het water in huis stroomt niet met maar 2 fasen)
- Warmtepomp
- Autolader (11 kW)
2 fasen:
- Inductieplaat
Alternatieven:
- Houten fornuis, gebruikt om het huis te verwarmen, als oven en als kookplaat als de temperatuur niet te laag wordt.
- In de toekomst eventueel een CV gestookt op hout laten installeren, verbrandt efficiënter dan een houtgestookte fornuis.
De bedoeling is uiteindelijk om volledig op eigen productie te kunnen leven zonder afhankelijk te zijn van het stroomnet te zijn van maart tot oktober.
In november tot en met februari is de temperatuur hier vaak flink onder nul, gecombineerd met sneeuw en de zon die nauwelijks boven de bomen uitkomt hoef ik het niet eens te proberen.
Ons verbruik in januari is gemiddeld ca 70 kWh per dag. Dat kan nog wel minder in geval van stroomtekort.
Maar wat merkte je dan? Uitval van apparatuur?blaaspijp schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:00:
Ik had de accu op 96% , de zon scheen goed met 2kw opbrengst op acout en een verbruik van 1,5kw
Per saldo dus iets laden.
Inmiddels ben ik even aan het puzzelen geweest en merkte op dat de VE.CAN eerst door de grid meter gaat voordat deze bij de solar meter komt. Dit heb ik nu aangepast en ga het dit weekend weer testen als de accu bijna vol (95+) zit.
Wees er wel zeker van dat je accu groot genoeg is om de piek van 2 kW op te kunnen vangen als je systeem naar eiland modus gaat. Als dit niet lukt en de energie kan niet weg dan heb je een hoop schade.
Chique/leuke case.surcharge schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:29:
Hoi,
Ik woon in een huisje in Zweden met een schuur. Op de schuur liggen 29,24 kWp aan zonnepanelen, aangesloten aan een 24 kW omvormer. Is het dan het verstandigst om een 3x multiplus 10k (= 8000W) te kiezen? De opslag willen we binnenshuis houden vanwege de extreme kou soms.
- Warmtepomp
- Autolader (11 kW)
2 fasen:
- Inductieplaat
Alternatieven:
- Houten fornuis, gebruikt om het huis te verwarmen, als oven en als kookplaat als de temperatuur niet te laag wordt.
- In de toekomst eventueel een CV gestookt op hout laten installeren, verbrandt efficiënter dan een houtgestookte fornuis.
De bedoeling is uiteindelijk om volledig op eigen productie te kunnen leven zonder afhankelijk te zijn van het stroomnet te zijn van maart tot oktober.
In november tot en met februari is de temperatuur hier vaak flink onder nul, gecombineerd met sneeuw en de zon die nauwelijks boven de bomen uitkomt hoef ik het niet eens te proberen.
Ons verbruik in januari is gemiddeld ca 70 kWh per dag. Dat kan nog wel minder in geval van stroomtekort.
De kWp die je hebt liggen zijn niet zo belangrijk, wat er aan de AC kant mee gedaan wordt wel.
Victron heeft daar een KB artikel over, genaamd AC-coupling and the Factor 1.0 rule
Kort gesteld en om geen risico te lopen moeten
1) de inverters van Victron zo zwaar zijn als de PV omvormer. Met jouw voorgestelde Multiplus dek je dit dus prima af.
2) Aansluitend daarbij is het belangrijk dat de verhouding tussen kW AC en de grootte van je batterij bij Lithium cellen matcht met een factor 1.5/4.8. Dus voor iedere 1.5kW aan AC vermogen piek moet je 4.8kWh aan batterijcapaciteit op basis van Lithium cellen zetten.
In jouw geval met 24kW omvormer zou je dus 76.8kWh moeten voorzien.
Dat loopt aardig op natuurlijk. Alternatief is dat je de AC omvormer vervangt door een Victron PV inverter die op DC rechtstreeks hangt maar ik betwijfel sterk of dat onder de streep goedkoper gaat zijn. Daarnaast heb je ook een serieuze PV array dus het kan wel lonen om die 76.8kWh aan batterijcapaciteit te zetten.
[ Voor 14% gewijzigd door HyperBart op 20-03-2026 19:49 ]
En 5% reserve is echt voldoende om een piek op te vangen hoor.
Ik had voldoende ruimte om de zonnestroom nog 45-60 minuten te kunnen laden.
Allemaal goed en wel, maar @J_aba woont in België en daar hebben we het AREI te volgen met bijhorende keuring en zijn we overgeleverd aan de grillen en (ont/al)wetendheid van een keurder.DmC1982 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:05:
[...]
Waarom zouden deze DC kabels niet goed zijn dan?
Uitzondering op de CPR-norm: De verplichte brandklassen (Dca/Cca) uit de NEN1010 (gekoppeld aan de NEN8012) gelden voor vaste gebouwinstallaties (zoals stugge AC-kabels in de muren). ...
Ik zou alvast niet panikeren maar informeren bij verschillende keurfirma's wat hun standpunt is hierin, hopen dat iemand zegt dat CPR voor 60VDC niet uitmaakt en dan mag die komen keuren.
Hoeveel verbruik je per dag van het net in de periode maart-oktober (excl EV)? Moet je de EV kunnen laden vanuit de accu? Dat bepaalt de grootte van de accu.surcharge schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:29:
Hoi,
- Warmtepomp
- Autolader (11 kW)
2 fasen:
- Inductieplaat
Alternatieven:
Heb je noodstroom nodig? Hoelang? Dat bepaalt het aantal en grootte van de omvormers.
Moet je de accu kunnen laden tijdens net uitval?
Ja, ik ken het product en ja RVS is duur. Mijn tweedehands prijs was €75 per plaat van 2m50x1m25. Nieuw is dat inderdaad niet te betalen.Beer070 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:15:
[...]
Ik vind RVS ook mooier, is ook een stuk zwaarder, en als je het niet tweede hands kan vinden is 3m2 RVS net zo duur als een 8kwh accu.
...
Voor een blikje verf van 85 euro vond ik het best een idee.
Voor de meesten zal een betonvezelplaat met eventueel die verf prima zijn en waarschijnlijk ook praktischer.
Een grote plaat van 1mm is trouwens heel lastig te hanteren als je het alleen moet doen
[ Voor 7% gewijzigd door Gunther.S op 20-03-2026 20:11 ]
Noodstroom zou heel fijn zijn. Het liefst in de lichte maanden voor onbeperkte tijd. We wonen landelijk dus als het stroom eruit ligt is dat niet gelijk opgelost, tot nu toe gelukkig wel meestal binnen een paar uur.pvg schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:06:
[...]
Hoeveel verbruik je per dag van het net in de periode maart-oktober (excl EV)? Moet je de EV kunnen laden vanuit de accu? Dat bepaalt de grootte van de accu.
Heb je noodstroom nodig? Hoelang? Dat bepaalt het aantal en grootte van de omvormers.
Moet je de accu kunnen laden tijdens net uitval?
In principe gebruikt ons huishouden in de winter 60-70 kWh per dag, dus iets meer dan dat zou fijn zijn. Het is ook mogelijk om bij stroomuitval enkele stroomvreters uit te zetten, we gebruiken ook nog extra door de warmtepomp de elektrische elementen te laten gebruiken en in de stal verwarmen we de waterbakjes, we kunnen het water uit de stal laten stromen en met emmers werken.
In de maand maart verbruiken we 30 kWh per dag, en op donker bewolkte dagen wekken we soms slechts 10-15 kWh op.
De EV moet kunnen laden vanuit de accu bij nood, of direct van de zonnepanelen bij overschot.
Het is de bedoeling dat de accu kan laden zelfs zonder het net. Eventueel is het mogelijk om de zonnepanelen met de hand over te zetten tussen Accu-In en Accu-Out en dan handmatig te begrenzen om later extra accu's bij te plaatsen.
1) Dat was precies wat ik in gedachten had.HyperBart schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:46:
[...]
Chique/leuke case.
De kWp die je hebt liggen zijn niet zo belangrijk, wat er aan de AC kant mee gedaan wordt wel.
Victron heeft daar een KB artikel over, genaamd AC-coupling and the Factor 1.0 rule
Kort gesteld en om geen risico te lopen moeten
1) de inverters van Victron zo zwaar zijn als de PV omvormer. Met jouw voorgestelde Multiplus dek je dit dus prima af.
2) Aansluitend daarbij is het belangrijk dat de verhouding tussen kW AC en de grootte van je batterij bij Lithium cellen matcht met een factor 1.5/4.8. Dus voor iedere 1.5kW aan AC vermogen piek moet je 4.8kWh aan batterijcapaciteit op basis van Lithium cellen zetten.
In jouw geval met 24kW omvormer zou je dus 76.8kWh moeten voorzien.
Dat loopt aardig op natuurlijk. Alternatief is dat je de AC omvormer vervangt door een Victron PV inverter die op DC rechtstreeks hangt maar ik betwijfel sterk of dat onder de streep goedkoper gaat zijn. Daarnaast heb je ook een serieuze PV array dus het kan wel lonen om die 76.8kWh aan batterijcapaciteit te zetten.
2) Dat was waarom ik de schuur noemde. De schuur is onverwarmd en dan zou ik 3x 10 kW DC leidingen door de grond moeten laten lopen. Niet echt ideaal.
Het aantal batterijen kan eventueel later vergroot worden, en misschien is het mogelijk om tijdelijk de zonnepanelen groep te wisselen zodat eventuele begrenzing niet altijd actief hoeft te zijn. Alleen in de winter geeft dat risico dat de waterbakjes bevriezen, maar dan kan ik of het risico nemen door de pieken af te vangen door de auto te laden, of de begrenzing aan te zetten, we halen dan toch niet de 24 kW.
Hoe zit het trouwens met TN-CS systeem? Onze elektriciteitsmeter staat buitenshuis aan een paal, de aardpen in het kastje aan de netbeheerderskant, aan de andere kant van de paal.
Ik ben niet bang dat die kabel verbinding verliest, maar ik vraag me wel af wat de regelgeving over zegt. Hier in Zweden zijn ze soms namelijk best wel streng met regelgeving en moet alles goedgekeurd worden door de netbeheerder. Aardpen slaan en alleen aan de omvormers koppelen als aarde?
Ik geef het maar mee maar de vaak gebruikte kisten die je pakweg een jaar geleden zeer frequent zag voorbij komen en die Andy van offgridgarage ook reviewed heeft kan je uitrusten met heating pads. Als je ze kan ook nog in een ietwat geisoleerde ruimte of kast zet lijkt me dat prima te doen.
Onthou ook dat ze bij ontladen ook wat warmte genereren. Als je de temps een paar graden boven het vriespunt kan houden en dus ook in de wintermaanden laadt met netstroom (goedkoper? Zelfs met 80pct RTE?) en ontlaadt dan komt het wel goed denk ik. Hoe koud wordt het daar?
Daarnaast heeft de schuur als nadeel dat die een 6mm² aardkabel heeft van 80 meter naar het huis toe. Het wil net, maar het verlies over de kabel is nog groot. Ik wil nog kijken of ik de omwisselaar kan verplaatsen naar het begin van de schuur, dat scheelt weer een hoop meters.
Het huis heeft als voordeel dat het altijd warm is, dichter bij het meetpunt en geen last van ijsaanslag/condens door enorme temperatuurschommelingen.
:strip_exif()/f/image/PKNjRlE6DEE8jeo2XFXFMOKS.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/OPkSdk6iozVfeZmFncqFNw5l.jpg?f=fotoalbum_tile)