Het grote Victron ontwerp topic

Pagina: 1 ... 58 59 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:38
NTS schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:10:
[...]

Wijs mij het nummer van het artikel waar het volgens jou staat dan maar eens aan?
volgens NEN 1010 tabel 41.1 moet een installatieautomaat bij een aardfout/kortsluiting binnen 0,4 s (TN‑stelsel) of 0,2 s (TT‑stelsel)

NEN 1010 verwijst voor aardlekschakelaars naar NEN‑EN 61008 / 61009.
Daarin staan de maximale uitschakeltijden bij verschillende foutstromen.

Voor een standaard 30 mA aardlekschakelaar (type AC of A):
Teststroom Max. uitschakeltijd
1 × IΔn (30 mA) ≤ 300 ms
2 × IΔn (60 mA) ≤ 150 ms
5 × IΔn (150 mA) ≤ 40 ms

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

bommer schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:18:
volgens NEN 1010 tabel 41.1 moet een installatieautomaat bij een aardfout/kortsluiting binnen 0,4 s (TN‑stelsel) of 0,2 s (TT‑stelsel)
Kijk, dat is dus waar je de mist in gaat. Er staat niet "moet een installatieautomaat" in de NEN1010. Kijk eens direct boven die tabel naar de norm zelf en lees het deel wat ik hier voor je onderstreept heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9ll3UiQ_BeedxnOZUNbQx0dD2g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WjWCuTrcfN1D6IpFnFu5WllU.png?f=fotoalbum_large

De norm heeft het dus over een fase-PE kortsluiting en niet een fase-nul. En een aardlekschakelaar reageert dus precies op wat de norm vereist.

• bommer
NTS schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:08:
[...]

Die heb je wel nodig als beveiliging van de kabel tegen overbelasting. Staat in de documentatie van Victron, je moet zowel een aardlekschakelaar als een voor de kabel geschikte automaat achter de AC-out plaatsen.

En ja die automaat gaat het ook gewoon doen. Als jij een 35A hoofd aansluiting voor de AC-in hebt zitten en je multiplus levert daar 25A bovenop, omdat je je auto aan het opladen bent en tegelijk de oven aan staat dan schakelt die automaat na hooguit een paar minuten uit. De NEN1010 maximale stroom door verschillende kabel types is daar op berekend, dit zorgt er voor dat de isolatie niet smelt en je dus geen brand krijgt.

Dat zo'n automaat eventjes een overbelasting toestaat is meegenomen in de vereiste kabeldikte. De automaat schakelt als je je aan de norm houdt altijd eerder uit dan dat de kabel isolatie het opgeeft.
De situatie die jij hier schetst is in normaal bedrijf "on grid" dan zal idd die 40A wel uitgaan.
Alleen we hebben het over kortsluiting in eiland/noodstroombedrijf
Een C-kar automaat heeft 5~10x I nominaal nodig voor afschakeling. dat betekend dus 10x40A = 400 Ampere. Er is geen omvormer van Victron die dat haalt.

Maar die ene 40A automaat is niet het probleem als je eindbeveiligingen (B16) gewoon afvallen.
dit is zelfs de bedoeling. Het is volgens de norm niet de bedoeling dat de hele voeding uit valt in bij een sluiting in een eindgroep.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)

• NTS
  • Niet online

NTS

En ook de tabel 41.1 zelf zegt letterlijk dat een aardlekschakelaar de methode kan zijn van uitschakelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kunWbJvvVau6b2ai2Ha99XOILRQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4LuVr8iSwxUkA6xLH34YhDtg.png?f=fotoalbum_large

• bommer
NTS schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:25:
En ook de tabel 41.1 zelf zegt letterlijk dat een aardlekschakelaar de methode kan zijn van uitschakelen:
[Afbeelding]
Goed als jij denkt dat een aardlek een vervanging is voor een installatie automaat en je voeding afschakelt bij een sluiting tussen fase en nul, suc6

• NTS
  • Niet online

NTS

bommer schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:25:
[...]
Een C-kar automaat heeft 5~10x I nominaal nodig voor afschakeling. dat betekend dus 10x40A = 400 Ampere. Er is geen omvormer van Victron die dat haalt.
Hij heeft 5-10x nominaal nodig voor instant afschakeling, maar hij schakelt ook bij lagere waarden uit. Dat duurt alleen wat langer, van enkele seconden tot meerdere minuten, afhankelijk van hoe hoog de overbelasting is. De tijd die het duurt is meegenomen in de NEN1010 normen voor hoe dik de kabels moeten zijn.

Dus zo'n automaat beschermt prima de kabels tegen gesmolten isolatie door overbelasting. Dat is het doel van zo'n C40 op de uitgang van een omvormer.

• NTS
  • Niet online

NTS

bommer schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:28:
[...]
Goed als jij denkt dat een aardlek een vervanging is voor een installatie automaat en je voeding afschakelt bij een sluiting tussen fase en nul, suc6
Beetje flauw he? Ik zeg nergens dat een aardlek een vervanging is voor een installatie automaat. En ik zeg ook niet dat die afschakelt bij een sluiting tussen fase en nul.

Ik zeg alleen dat wat jij claimt "een Victron setup voldoet niet aan de NEN1010" niet klopt. En ik leg dat uit met verwijzing naar de norm zelf, screenshot en al, terwijl jij nu aan komt met "als jij denkt dat een aardlek een vervanging is voor een installatie automaat" als een soort diskwalificatie? 8)7

• bommer
NTS schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:32:
[...]

Beetje flauw he? Ik zeg nergens dat een aardlek een vervanging is voor een installatie automaat. En ik zeg ook niet dat die afschakelt bij een sluiting tussen fase en nul.

Ik zeg alleen dat wat jij claimt "een Victron setup voldoet niet aan de NEN1010" niet klopt. En ik leg dat uit met verwijzing naar de norm zelf, screenshot en al, terwijl jij nu aan komt met "als jij denkt dat een aardlek een vervanging is voor een installatie automaat" als een soort diskwalificatie? 8)7
"Ik zeg alleen dat wat jij claimt "een Victron setup voldoet niet aan de NEN1010" niet klopt"
Daar blijf ik toch echt bij

Een Multi RS, Multiplus II 48/3000 & 48/5000 dan, een 6K5 en hoger voldoen wel voor een B16 automaat.

[ Voor 6% gewijzigd door bommer op 22-03-2026 17:37 ]

• NTS
  • Niet online

NTS

Vertel dan eens aan welk artikel in de NEN1010 het volgens jou niet voldoet? Want van 411.3.2 (daar hoort tabel 41.1 bij) heb ik je net laten zien dat het met een aardlek wel voldoet.

• bommer
NTS schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:32:
[...]

Sorry als je aangevallen voelt.
maar ik lees toch echt nog een keer jouw berichtje.
Volgens mij zegt de NEN1010 dat je een kortsluitstroom moet hebben die direct kan uitschakelen (dus 5x nominale stroom van een B automaat) en anders een aardlek schakelaar moet gebruiken om de uitschakeltijd te halen.
Ik maak hier toch echt uit op, dat je als je de 5x In niet haalt een aardlekschakelaar moet gebruiken.

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Kunnen jullie dit alsjeblieft stoppen :(

Het is al 20x hier besproken, Toby zegt het, Harold heeft het ook al eens in een video laten zien: Kleinere Victron's voldoen in eilandbedrijf niet aan NEN1010.

Of dat ernstig is, is een tweede....

Mijn huis is slimmer dan ik...

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:47

Ersus

Zuid-Limburg

Herhalingen zijn voor nieuwkomers best handig. Sommige zaken kun je niet vaak genoeg herhalen.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Dielangevan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19:15
Voor mijn woonark in Aalsmeer zoek ik een erkend elektromonteur voor de installatie, het inregelen en de officiële keuring (NEN 1010) van een hybride energie-systeem.

De situatie:
De ark is via een walverbinding aangesloten op 3-fasen. De volledige technische installatie komt in de naastgelegen schuur te staan. De hardware wordt door mijzelf aangeleverd (nieuw in doos).

Projectomvang:
• Omvormers: 3x Victron MultiPlus-II 48/5000 (3-fasen configuratie).
• Accu-opslag: 4x Pylontech US5000 (LFP, 19.2 kWh) incl. Lynx Distributor.
• PV-installatie: 20x Jinko 375Wp panelen op een plat schuurdak (montage panelen kan in overleg samen of separaat).
• Laadregelaars: 2x SmartSolar MPPT 250/70.
• Monitoring: Cerbo GX + GX Touch 50.

Wat ik van jou verwacht:
1. AC-aansluiting: Montage en aansluiting van de 3 omvormers op de walvoeding en de nieuwe 5-aderige grondkabel naar de ark.
2. DC-aansluiting: Bekabeling van de accu’s en MPPT’s naar de Lynx Distributor (95mm²).
3. Inregelen: Configureren van de Victron ESS-assistent (instellen op 'Zero Feed-in' aangezien terugleveren niet is toegestaan).
4. Keuring: Oplevering met een officieel keuringsrapport/inspectiecertificaat voor de verzekering

• witje_
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:56
Even mezelf quoten:
witje_ schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 08:54:
Heeft er hier iemand (België?) ervaring met het plaatsen van een multiplus op 1fase in een systeem zonder neuter? Ik heb een 3x230V zonder neuter (delta) en ik zou graag dus 1 multiplus plaatsen.
Dit werkt dus.

• NTS
  • Niet online

NTS

Ik vind het vervelend voor je als je er last van hebt dat het vaker besproken is, maar het wel of niet aan NEN1010 voldoen is nogal een belangrijk punt. Veel verzekeraars eisen namelijk dat je elektrische installatie voldoet aan NEN1010.
Toby zegt het, Harold heeft het ook al eens in een video laten zien: Kleinere Victron's voldoen in eilandbedrijf niet aan NEN1010.
Technisch zijn we het er allemaal over eens dat gebruikelijke B16 automaten niet instant uitschakelen op de maximale stroom vanuit een Victron systeem. Dat is ook wat de videos van deze Youtubers laten zien.

Wat ik probeer uit te leggen is dat jouw conclusie en die van @bommer dat het daarom niet aan de NEN1010 voldoet niet klopt. Omdat de norm helemaal niet eist dat een automaat direct uitschakelt. De letterlijke eis uit de norm is dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9ll3UiQ_BeedxnOZUNbQx0dD2g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WjWCuTrcfN1D6IpFnFu5WllU.png?f=fotoalbum_large

Daar staat niet dat je B16 automaat dat moet doen. Daar staat een beveiligingstoestel. Een aardlekschakelaar is zo'n beveiligingstoestel. Sterker nog, in de tabel met uitschakel tijden waar het steeds over gaat wordt letterlijk een aardlekschakelaar genoemd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kunWbJvvVau6b2ai2Ha99XOILRQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4LuVr8iSwxUkA6xLH34YhDtg.png?f=fotoalbum_large

Er zijn twee misverstanden waardoor mensen met die tabel in de hand denken dat een Victron systeem niet aan de NEN1010 kan voldoen:

1. Ze denken dat dit van toepassing is op een fase-nul kortsluiting. Dat is het niet, zie 411.3.2.1, de norm gaat over een fase-PE kortsluiting.

2. Ze denken dat de automaat hier op zichzelf aan moet voldoen. Maar de norm schrijft voor dat je een beveiligingstoestel moet hebben, dat kan ook een aardlekschakelaar zijn. Je ziet dat overal in de NEN1010, je mag op verschillende manieren aan de eisen voldoen.

Als jij bijvoorbeeld een TT-stelsel hebt, zonder Victron, dan zal meestal een B16 automaat ook niet uitschakelen op een fase-PE kortsluiting. Dit is in miljoenen Nederlandse huizen zo. Maar in NEN1010 411.3.2 en de beruchte tabel 41.1 staat wel dat je binnen de genoemde tijden moet uitschakelen. Voldoen die miljoenen installaties dan niet aan NEN1010? Nee, in die installaties is dus een aardlekschakelaar verplicht om de tijden uit de norm te halen. Met aardlekschakelaar voldoet zo'n installatie aan de norm.

• NTS
  • Niet online

NTS

Dielangevan schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:15:
Voor mijn woonark in Aalsmeer zoek ik een erkend elektromonteur voor de installatie, het inregelen en de officiële keuring (NEN 1010) van een hybride energie-systeem.
[..]
4. Keuring: Oplevering met een officieel keuringsrapport/inspectiecertificaat voor de verzekering
Er zijn mensen die zeggen dat dat niet kan, dus als je het rapport binnen hebt wil je het misschien hier delen? :+

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
NTS schreef op zondag 22 maart 2026 @ 22:02:
Ik vind het vervelend voor je als je er last van hebt dat het vaker besproken is, maar het wel of niet aan NEN1010 voldoen is nogal een belangrijk punt. Veel verzekeraars eisen namelijk dat je elektrische installatie voldoet aan NEN1010.
Discussies zijn prima, doe ik 10x over als het zo uitkomt. Echter overtuigen is niet mijn tak van sport, dan worden de reacties over en weer uiteindelijk irritant. Dat was vanmiddag - in de hitte van de strijd - ook weer gebeurde.
Zoals ik al eerder zei, niet alleen @bommer of ander forum leden hier, maar ook Toby - nota bene ex Victron Energy - of Harold hebben vergelijkbaar hierover bericht. Als je me dan toch ècht wilt overtuigen, kom je met een zwart-op-wit reactie van Victron zelf. Tot die tijd doe ik in ieder geval niet mee :)

Kortom, sommige kleinere Victron's voldoen niet aan NEN1010, echter - ik scheef het vandaag eerder - de vraag is of dat wel zo ernstig is.

Ik deel niet jouw mening dat verzekeraars eisen dat je elektrische installatie voldoet aan NEN1010. Er zijn nog voldoende verzekeraars die überhaupt niets over een thuisaccu in de polis hebben opgenomen.
Zuiver juridisch is zo'n eis lastig, want huis installaties worden sowieso niet gekeurd. NEN-normen zijn verder geen algemeen verbindende voorschriften, ze worden vermeld in het bouwbesluit. Het Hof oordeelde al eerder dat NEN-normen waarnaar verwezen wordt in het Bouwbesluit niet verbindend zijn omdat ze niet volgens de Bekendmakingswet zijn gepubliceerd.

Begrijp me goed. Ik bagatelliseer NEN1010 niet - integendeel ik ben er precies mee - alleen juridisch is dat niet zo duidelijk. Daarnaast geeft ook NEN1010 aan dat vergelijkbare veiligheden ook voldoen. Ook dat is direct een discussie, want vergelijkbare veiligheden voldoen op zich dus niet aan NEN1010.
De Multi RS laat een B16 in eilandbedrijf niet trippen, maar schakelt wel veel sneller dan een B16 af. Ik behoor dan tot de groep die dat een goed alternatief vinden.

Last but not least: PGS 37-1 veiligheid vind ik véél belangrijker, maar daar zijn verzekeraars nog niet aan toe.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Pagina: 1 ... 58 59 Laatste