• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
NTS schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:10:
[...]

Wijs mij het nummer van het artikel waar het volgens jou staat dan maar eens aan?
volgens NEN 1010 tabel 41.1 moet een installatieautomaat bij een aardfout/kortsluiting binnen 0,4 s (TN‑stelsel) of 0,2 s (TT‑stelsel)

NEN 1010 verwijst voor aardlekschakelaars naar NEN‑EN 61008 / 61009.
Daarin staan de maximale uitschakeltijden bij verschillende foutstromen.

Voor een standaard 30 mA aardlekschakelaar (type AC of A):
Teststroom Max. uitschakeltijd
1 × IΔn (30 mA) ≤ 300 ms
2 × IΔn (60 mA) ≤ 150 ms
5 × IΔn (150 mA) ≤ 40 ms

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)

bommer schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:18:
volgens NEN 1010 tabel 41.1 moet een installatieautomaat bij een aardfout/kortsluiting binnen 0,4 s (TN‑stelsel) of 0,2 s (TT‑stelsel)
Kijk, dat is dus waar je de mist in gaat. Er staat niet "moet een installatieautomaat" in de NEN1010. Kijk eens direct boven die tabel naar de norm zelf en lees het deel wat ik hier voor je onderstreept heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9ll3UiQ_BeedxnOZUNbQx0dD2g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WjWCuTrcfN1D6IpFnFu5WllU.png?f=fotoalbum_large

De norm heeft het dus over een fase-PE kortsluiting en niet een fase-nul. En een aardlekschakelaar reageert dus precies op wat de norm vereist.

• bommer
  • Nu online
NTS schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:08:
[...]

Die heb je wel nodig als beveiliging van de kabel tegen overbelasting. Staat in de documentatie van Victron, je moet zowel een aardlekschakelaar als een voor de kabel geschikte automaat achter de AC-out plaatsen.

En ja die automaat gaat het ook gewoon doen. Als jij een 35A hoofd aansluiting voor de AC-in hebt zitten en je multiplus levert daar 25A bovenop, omdat je je auto aan het opladen bent en tegelijk de oven aan staat dan schakelt die automaat na hooguit een paar minuten uit. De NEN1010 maximale stroom door verschillende kabel types is daar op berekend, dit zorgt er voor dat de isolatie niet smelt en je dus geen brand krijgt.

Dat zo'n automaat eventjes een overbelasting toestaat is meegenomen in de vereiste kabeldikte. De automaat schakelt als je je aan de norm houdt altijd eerder uit dan dat de kabel isolatie het opgeeft.
De situatie die jij hier schetst is in normaal bedrijf "on grid" dan zal idd die 40A wel uitgaan.
Alleen we hebben het over kortsluiting in eiland/noodstroombedrijf
Een C-kar automaat heeft 5~10x I nominaal nodig voor afschakeling. dat betekend dus 10x40A = 400 Ampere. Er is geen omvormer van Victron die dat haalt.

Maar die ene 40A automaat is niet het probleem als je eindbeveiligingen (B16) gewoon afvallen.
dit is zelfs de bedoeling. Het is volgens de norm niet de bedoeling dat de hele voeding uit valt in bij een sluiting in een eindgroep.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)

En ook de tabel 41.1 zelf zegt letterlijk dat een aardlekschakelaar de methode kan zijn van uitschakelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kunWbJvvVau6b2ai2Ha99XOILRQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4LuVr8iSwxUkA6xLH34YhDtg.png?f=fotoalbum_large

• bommer
  • Nu online
NTS schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:25:
En ook de tabel 41.1 zelf zegt letterlijk dat een aardlekschakelaar de methode kan zijn van uitschakelen:
[Afbeelding]
Goed als jij denkt dat een aardlek een vervanging is voor een installatie automaat en je voeding afschakelt bij een sluiting tussen fase en nul, suc6

bommer schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:25:
[...]
Een C-kar automaat heeft 5~10x I nominaal nodig voor afschakeling. dat betekend dus 10x40A = 400 Ampere. Er is geen omvormer van Victron die dat haalt.
Hij heeft 5-10x nominaal nodig voor instant afschakeling, maar hij schakelt ook bij lagere waarden uit. Dat duurt alleen wat langer, van enkele seconden tot meerdere minuten, afhankelijk van hoe hoog de overbelasting is. De tijd die het duurt is meegenomen in de NEN1010 normen voor hoe dik de kabels moeten zijn.

Dus zo'n automaat beschermt prima de kabels tegen gesmolten isolatie door overbelasting. Dat is het doel van zo'n C40 op de uitgang van een omvormer.
bommer schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:28:
[...]
Goed als jij denkt dat een aardlek een vervanging is voor een installatie automaat en je voeding afschakelt bij een sluiting tussen fase en nul, suc6
Beetje flauw he? Ik zeg nergens dat een aardlek een vervanging is voor een installatie automaat. En ik zeg ook niet dat die afschakelt bij een sluiting tussen fase en nul.

Ik zeg alleen dat wat jij claimt "een Victron setup voldoet niet aan de NEN1010" niet klopt. En ik leg dat uit met verwijzing naar de norm zelf, screenshot en al, terwijl jij nu aan komt met "als jij denkt dat een aardlek een vervanging is voor een installatie automaat" als een soort diskwalificatie? 8)7

• bommer
  • Nu online
NTS schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:32:
[...]

Beetje flauw he? Ik zeg nergens dat een aardlek een vervanging is voor een installatie automaat. En ik zeg ook niet dat die afschakelt bij een sluiting tussen fase en nul.

Ik zeg alleen dat wat jij claimt "een Victron setup voldoet niet aan de NEN1010" niet klopt. En ik leg dat uit met verwijzing naar de norm zelf, screenshot en al, terwijl jij nu aan komt met "als jij denkt dat een aardlek een vervanging is voor een installatie automaat" als een soort diskwalificatie? 8)7
"Ik zeg alleen dat wat jij claimt "een Victron setup voldoet niet aan de NEN1010" niet klopt"
Daar blijf ik toch echt bij

Een Multi RS, Multiplus II 48/3000 & 48/5000 dan, een 6K5 en hoger voldoen wel voor een B16 automaat.

[ Voor 6% gewijzigd door bommer op 22-03-2026 17:37 ]

Vertel dan eens aan welk artikel in de NEN1010 het volgens jou niet voldoet? Want van 411.3.2 (daar hoort tabel 41.1 bij) heb ik je net laten zien dat het met een aardlek wel voldoet.

• bommer
  • Nu online
NTS schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:32:
[...]

Sorry als je aangevallen voelt.
maar ik lees toch echt nog een keer jouw berichtje.
Volgens mij zegt de NEN1010 dat je een kortsluitstroom moet hebben die direct kan uitschakelen (dus 5x nominale stroom van een B automaat) en anders een aardlek schakelaar moet gebruiken om de uitschakeltijd te halen.
Ik maak hier toch echt uit op, dat je als je de 5x In niet haalt een aardlekschakelaar moet gebruiken.

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:48
Kunnen jullie dit alsjeblieft stoppen :(

Het is al 20x hier besproken, Toby zegt het, Harold heeft het ook al eens in een video laten zien: Kleinere Victron's voldoen in eilandbedrijf niet aan NEN1010.

Of dat ernstig is, is een tweede....

Mijn huis is slimmer dan ik...

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:29

Ersus

Zuid-Limburg

Herhalingen zijn voor nieuwkomers best handig. Sommige zaken kun je niet vaak genoeg herhalen.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Dielangevan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-03 07:21
tweakers is geen werkspot.

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 22-03-2026 23:03 ]

• witje_
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:59
Even mezelf quoten:
witje_ schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 08:54:
Heeft er hier iemand (België?) ervaring met het plaatsen van een multiplus op 1fase in een systeem zonder neuter? Ik heb een 3x230V zonder neuter (delta) en ik zou graag dus 1 multiplus plaatsen.
Dit werkt dus.
Ik vind het vervelend voor je als je er last van hebt dat het vaker besproken is, maar het wel of niet aan NEN1010 voldoen is nogal een belangrijk punt. Veel verzekeraars eisen namelijk dat je elektrische installatie voldoet aan NEN1010.
Toby zegt het, Harold heeft het ook al eens in een video laten zien: Kleinere Victron's voldoen in eilandbedrijf niet aan NEN1010.
Technisch zijn we het er allemaal over eens dat gebruikelijke B16 automaten niet instant uitschakelen op de maximale stroom vanuit een Victron systeem. Dat is ook wat de videos van deze Youtubers laten zien.

Wat ik probeer uit te leggen is dat jouw conclusie en die van @bommer dat het daarom niet aan de NEN1010 voldoet niet klopt. Omdat de norm helemaal niet eist dat een automaat direct uitschakelt. De letterlijke eis uit de norm is dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9ll3UiQ_BeedxnOZUNbQx0dD2g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WjWCuTrcfN1D6IpFnFu5WllU.png?f=fotoalbum_large

Daar staat niet dat je B16 automaat dat moet doen. Daar staat een beveiligingstoestel. Een aardlekschakelaar is zo'n beveiligingstoestel. Sterker nog, in de tabel met uitschakel tijden waar het steeds over gaat wordt letterlijk een aardlekschakelaar genoemd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kunWbJvvVau6b2ai2Ha99XOILRQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4LuVr8iSwxUkA6xLH34YhDtg.png?f=fotoalbum_large

Er zijn twee misverstanden waardoor mensen met die tabel in de hand denken dat een Victron systeem niet aan de NEN1010 kan voldoen:

1. Ze denken dat dit van toepassing is op een fase-nul kortsluiting. Dat is het niet, zie 411.3.2.1, de norm gaat over een fase-PE kortsluiting.

2. Ze denken dat de automaat hier op zichzelf aan moet voldoen. Maar de norm schrijft voor dat je een beveiligingstoestel moet hebben, dat kan ook een aardlekschakelaar zijn. Je ziet dat overal in de NEN1010, je mag op verschillende manieren aan de eisen voldoen.

Als jij bijvoorbeeld een TT-stelsel hebt, zonder Victron, dan zal meestal een B16 automaat ook niet uitschakelen op een fase-PE kortsluiting. Dit is in miljoenen Nederlandse huizen zo. Maar in NEN1010 411.3.2 en de beruchte tabel 41.1 staat wel dat je binnen de genoemde tijden moet uitschakelen. Voldoen die miljoenen installaties dan niet aan NEN1010? Nee, in die installaties is dus een aardlekschakelaar verplicht om de tijden uit de norm te halen. Met aardlekschakelaar voldoet zo'n installatie aan de norm.
Dielangevan schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:15:
Voor mijn woonark in Aalsmeer zoek ik een erkend elektromonteur voor de installatie, het inregelen en de officiële keuring (NEN 1010) van een hybride energie-systeem.
[..]
4. Keuring: Oplevering met een officieel keuringsrapport/inspectiecertificaat voor de verzekering
Er zijn mensen die zeggen dat dat niet kan, dus als je het rapport binnen hebt wil je het misschien hier delen? :+

• Conrado
NTS schreef op zondag 22 maart 2026 @ 22:02:
Ik vind het vervelend voor je als je er last van hebt dat het vaker besproken is, maar het wel of niet aan NEN1010 voldoen is nogal een belangrijk punt. Veel verzekeraars eisen namelijk dat je elektrische installatie voldoet aan NEN1010.
Discussies zijn prima, doe ik 10x over als het zo uitkomt. Echter overtuigen is niet mijn tak van sport, dan worden de reacties over en weer uiteindelijk irritant. Dat was vanmiddag - in de hitte van de strijd - ook weer gebeurde.
Zoals ik al eerder zei, niet alleen @bommer of ander forum leden hier, maar ook Toby - nota bene ex Victron Energy - of Harold hebben vergelijkbaar hierover bericht. Als je me dan toch ècht wilt overtuigen, kom je met een zwart-op-wit reactie van Victron zelf. Tot die tijd doe ik in ieder geval niet mee :)

Kortom, sommige kleinere Victron's voldoen niet aan NEN1010, echter - ik scheef het vandaag eerder - de vraag is of dat wel zo ernstig is.

Ik deel niet jouw mening dat verzekeraars eisen dat je elektrische installatie voldoet aan NEN1010. Er zijn nog voldoende verzekeraars die überhaupt niets over een thuisaccu in de polis hebben opgenomen.
Zuiver juridisch is zo'n eis lastig, want huis installaties worden sowieso niet gekeurd. NEN-normen zijn verder geen algemeen verbindende voorschriften, ze worden vermeld in het bouwbesluit. Het Hof oordeelde al eerder dat NEN-normen waarnaar verwezen wordt in het Bouwbesluit niet verbindend zijn omdat ze niet volgens de Bekendmakingswet zijn gepubliceerd.

Begrijp me goed. Ik bagatelliseer NEN1010 niet - integendeel ik ben er precies mee - alleen juridisch is dat niet zo duidelijk. Daarnaast geeft ook NEN1010 aan dat vergelijkbare veiligheden ook voldoen. Ook dat is direct een discussie, want vergelijkbare veiligheden voldoen op zich dus niet aan NEN1010.
De Multi RS laat een B16 in eilandbedrijf niet trippen, maar schakelt wel veel sneller dan een B16 af. Ik behoor dan tot de groep die dat een goed alternatief vinden.

Last but not least: PGS 37-1 veiligheid vind ik véél belangrijker, maar daar zijn verzekeraars nog niet aan toe.

• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19:38

HRV

Ik kan een mooie Rittal kast overnemen om mijn installatie in te gaan bouwen. Er zit alleen geen montageplaat in, enkel de originele achterwand van 1,5mm staal.

Liefst heb ik een aparte montageplaat, maar ik kan bij Rittal niet zo snel vinden hoe dik die zijn.

Ik kan aluminium op maat laten knippen en zo een mooie montageplaat maken, maar hoe dik moet dat zijn? Is 2mm voldoende om metaalboutjes voldoende grip te geven? Of kan het beter 1,5mm staal zijn (wat ik vermoed dat de originele Rittal montageplaten ook zijn)?

Ik wil liever aluminium dan staal, omdat het makkelijker te boren en te tappen is.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:30
@HRV Ik zou zeker geen aluminium nemen als uitgangspunt om in te boren en tappen om vervolgens daar van alles op te monteren. Alu is heel erg zacht en de kans is groot dat je een tapgat dol draait met een RVS boutje. Bij dun plaatmateriaal kun je ook geen gebruik maken van een tap. Dan moet je gaan denken aan inpersmoertjes (die zijn ook expliciet NIET gemaakt van aluminium).

Ventilatie is een serieuze issue bij Victron MP's. Voorschrift is voldoende ruimte rondom vrij houden inclusief voldoende airflow.

Een Rittal kast puur om accu's in op te bouwen is een mooi uitgangspunt. Maar in mijn optiek dus niet om de overige componenten in weg te stoppen.

Enexis Netbeheer Engineer | 8kW Daikin | 11,2kWp SE | 18kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:05
Conrado schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:42:
Het is al 20x hier besproken, Toby zegt het, Harold heeft het ook al eens in een video laten zien: Kleinere Victron's voldoen in eilandbedrijf niet aan NEN1010.
Ik heb de video van Toby bekeken, die test de kortsluitstroom tussen fase en nul. Maar zoals @NTS al aangeeft, gaat het om tussen fase en PE.

Gezien de Victrons in eilandbedrijf de PE en nul verbinden is dit dus heel makkelijk op te lossen met een aardlekschakelaar. En laten die nou in de meeste gevallen al aanwezig zijn in een huisinstallatie :)

12x JA Solar 370Wp op Zuid / Enphase IQ8+ | 16 kWh NKON ESS Pro / 3x Victron MP II 5000VA | 3x LG split airco | Ravelli RV80 | Home Assistant

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:43
Als we het toch over de NEN1010 hebben. Toby heeft zijn kabelgoot direct onder de Multiplussen. Ik zou dit ook graag willen, maar volgens de voorschriften moet er minstens 10cm ruimte zijn aan de onderkant.
Mag het dan wel volgens de NEN1010? Iemand hier een mening over?

Ik ben nu bezig om alles voorzichtig op te bouwen. Ik heb overal Fermacell platen tegen de wand geschroefd en op de vloer liggen ook Fermacell platen. Zie foto Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5nV3UKdKDZavKdYoMip8RobFpw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5C0GK27eoGhID4t9mTYtyaFk.jpg?f=fotoalbum_large

Het is nog lang niet af uiteraard. Work in progress.
DmC1982 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:34:
Ziet er netjes uit! Volgens mij zegt NEN1010 hier niet expliciet iets over, maar als Victron 10cm voorschrijft dan is het wel de bedoeling dat je je daaraan houdt.

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:47
DmC1982 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:34:
Als we het toch over de NEN1010 hebben. Toby heeft zijn kabelgoot direct onder de Multiplussen. Ik zou dit ook graag willen, maar volgens de voorschriften moet er minstens 10cm ruimte zijn aan de onderkant.

Ik ben nu bezig om alles voorzichtig op te bouwen. Ik heb overal Fermacell platen tegen de wand geschroefd en op de vloer liggen ook Fermacell platen. Zie foto [Afbeelding]

Het is nog lang niet af uiteraard. Work in progress.
Even een vraag, ik wil omwille van ook mijn houten plafond het hele zaakje niet in de garage plaatsen. Je wil een stuk brandwerendheid hebben zodat niet gelijk alles in de fik vliegt, mocht er iets gaan branden in je accu-installatie. Dit wordt ook in de PGS 37 genoemd (zie deze video van toby: https://youtu.be/QO8KpYdYhzU?si=zjM1wsz9K3aHLtFv)

Nu zie ik bij jou dezelfde situatie. Wil je dit nog af gaan werken om de brandwerendheid / brandvertraging te behalen?

Het zou mij namelijk of het bouwen van een ruimte in een ruimte schelen (niet onmogelijk, maar toch) of ik moet een flink langere kabel trekken. Dit heeft weer gevolgen voor de dikte van de kabel.

Ik ben benieuwd of je dit in je overweging hebt meegenomen?

• DmC1982
Ferrox1 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:31:
[...]

Even een vraag, ik wil omwille van ook mijn houten plafond het hele zaakje niet in de garage plaatsen. Je wil een stuk brandwerendheid hebben zodat niet gelijk alles in de fik vliegt, mocht er iets gaan branden in je accu-installatie. Dit wordt ook in de PGS 37 genoemd (zie deze video van toby: https://youtu.be/QO8KpYdYhzU?si=zjM1wsz9K3aHLtFv)

Nu zie ik bij jou dezelfde situatie. Wil je dit nog af gaan werken om de brandwerendheid / brandvertraging te behalen?

Het zou mij namelijk of het bouwen van een ruimte in een ruimte schelen (niet onmogelijk, maar toch) of ik moet een flink langere kabel trekken. Dit heeft weer gevolgen voor de dikte van de kabel.

Ik ben benieuwd of je dit in je overweging hebt meegenomen?
Ja, als alles klaar en aangesloten is, ben ik van plan om het plafond af te werken met Fermacell- of gewone gipsplaten. Daar moet ik me nog even goed in verdiepen. Misschien bouw ik er zelfs een aparte ruimte van en werk ik het plafond ook af met Fermacell-platen van 1,5 bij 1,5 meter, net zoals ik op de vloer heb gedaan.

Daarnaast heb ik de nodige veiligheidsmaatregelen genomen. Ik heb een afzuigventilator geïnstalleerd, gekoppeld aan CO- en rookmelders. De luchtinlaat en -uitlaat zijn bovendien voorzien van kleppen. Zodra er rook of gas wordt gedetecteerd, schakelt de ventilator uit en sluiten de kleppen. Hierdoor wordt de ruimte zo goed als luchtdicht, wat essentieel is om de ingebouwde Aerosol fire suppressors in de accu's optimaal hun werk te laten doen. Alles in huis, moet uiteraard nog aangesloten worden als ik klaar ben met het project.

Verder heb ik een aparte stuurkabel naar de meterkast in huis getrokken om daar een DC-noodstop te plaatsen. In de garage, waaronder bij de ingang, komen er ook nog twee. Gekoppeld aan de Lynx Smart BMS kan ik zo met één druk op de knop het volledige systeem veilig uitschakelen.

Zo probeer ik alles qua veiligheid en afwerking zo netjes mogelijk voor elkaar te krijgen.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:31
J_aba schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:49:
[...]
De batterijen draaien nog steeds in test op zijn Belgisch, O-)

Reden van Nkon is dat ze CE in orde zouden zijn, en voor een kleine meerprijs ik zelf geen bak moet vol steken met cellen.

Nu komt het, die DC kabels, jongens, had ik niet gedacht dat dat zo een drama ging worden. Jullie verpesten mijn avond >:) . maar goed, is het fout is het fout en dan is het goed dat het gezegd wordt. :)

Mijn kabels komen gewoon van hier: https://www.uw-accuwinkel.nl/nl/kabel/accukabel/accukabel-70mm-detail

dus daar staat zelfs niets van brandklasse op... Ik was wat naïef om te denken dat de keuring maar tot de victron AC kant zou lopen. Ik had meer vrees dat er een REM of DIFF verkeerd ging staan of Sontheimer niet door de keuring zou komen...

maar denk dat ik het zelfde probleem ga hebben met de batterijkabels die mee zijn gekomen met NKON

Nu moet ik de afweging maken,...doe ik gewoon een keuring en hoop ik op het beste of steek ik nieuwe DC kabels. @Jazsie Waar komen jou DC kabels vandaan?

AC kant is bij mij deze: https://www.solyd.be/nl/kabel-h07rn-f-3g10mm-450-750v-bk-eca-per-meter-ctfb3g10.html
Mijn DC kabels komen origineel ook van accuwinkel en zijn niet Cca helaas.

Heb nu deze voor DC zijde: https://www.ilumitec.es/c...bre-halogenos-70-mm2-rz1k

Voor de AC zijde is H07RN-F 3G10MM² 450/750V BK (ECA) kabel prima mits je deze niet bundeld met andere kabels en aderhulzen hebt gebruikt.

Aangezien je alles al hebt aangesloten zou ik de kat uit de boom kijken, vervangen kan altijd nog ;).

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh

• Conrado
vinniefireman schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:59:
Gezien de Victrons in eilandbedrijf de PE en nul verbinden is dit dus heel makkelijk op te lossen met een aardlekschakelaar. En laten die nou in de meeste gevallen al aanwezig zijn in een huisinstallatie :)
Prima, echter - omwille van de discussie - maakt dat de Victrons in eilandbedrijf NEN1010 conform?

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:21
[edit] eigen topic gemaakt

[ Voor 97% gewijzigd door Red devil op 23-03-2026 14:51 . Reden: eigen topic gemaakt ]

• vinniefireman
Conrado schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:12:
Prima, echter - omwille van de discussie - maakt dat de Victrons in eilandbedrijf NEN1010 conform?
De apparaten zelf niet. Maar de installatie als geheel (met aardlekbeveiliging) wel. Daar gaat het toch om?

12x JA Solar 370Wp op Zuid / Enphase IQ8+ | 16 kWh NKON ESS Pro / 3x Victron MP II 5000VA | 3x LG split airco | Ravelli RV80 | Home Assistant

Ferrox1 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:31:
[...]
Mijn garage heeft een niet-afgewerkt plafond, balken en bovenop de balken van die prefab isolatie pakketten. De vloer en muren zijn kaal beton. Dus mijn idee was om brandwerende platen (volgens mij moet je voor 60 minuten wel dubbele platen gebruiken vaak) tegen de balken de schroeven.

Wel belangrijk om ook goede (gekoppelde) brandmelders te hebben, als je er pas na 90 minuten achter komt dat je batterij in brand staat heb je weinig aan 60 minuten brandwerendheid ;)
Conrado schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:12:
[...]
Dat maakt de installatie NEN1010 conform en daar gaat het om.

• Noord27
@DmC1982 Victron spreekt over 10cm ruimte rondom. Aan de onderzijde heeft echter vrijwel iedereen een bedradingskoker zitten, welke lucht doorlatend is. Plus er zitten sleuven onderin elke MP, welke geplaatst zijn om een goede aanzuiging te garanderen.

Naast en boven de MP's heb ik wel 10cm tussen de MP's en 15cm erboven vrij gehouden om airflow en (stralings)warmte de ruimte te geven.

Je hebt nu geen 10cm ruimte tussen de MP's zitten. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Noord27 op 23-03-2026 13:29 ]

Enexis Netbeheer Engineer | 8kW Daikin | 11,2kWp SE | 18kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:25

Q

Au Contraire Mon Capitan!

bommer schreef op zondag 22 maart 2026 @ 16:00:
YouTube: Kortsluiting bij een Off-grid Thuisbatterij?!? (Eilandbedrijf)
Amen!
Alleen niet eens met zijn conclusie dat de ES aan de norm voldoet, alleen op basis van de afschakeltijd
Leuk, komt dat kortsluit onderwerp weer terug :)

Ik heb de video ook gekeken en volgens mij is Toby erg expliciet over dat de MP II 5000 duidelijk niet aan de norm voldoet.

Strikt genomen de RS Solar ook niet, omdat die zo snel zelf uitschakelt dat de automaat niet 'tript'. Maar er is zoiets als de letter van de 'wet' vs de geest van de 'wet' en met een RS zou ik mij niet druk maken.

Er zijn natuurlijk twee kern punten:

1. Wat betekent het als je in off-grid mode niet aan de NEN1010 norm voldoet en er gaat wat mis in de context van verzekering en dergelijke? Volgens mij is hier nooit een antwoord opgekomen dus dan is het meer hoe risico-avers je zelf bent. Ondertussen koken mensen op gas...

2. Wat betekent het heel concreet in de praktijk voor de praktische veiligheid als je niet aan de NEN1010 voldoet?

Een MP II 5000 schakelt duidelijk pas na een seconde af. Dit is in de video te zien en ook conform wat Harrold had gemeten. Wat betekent dit voor de praktische veiligheid?

De norm voor een B16 automaat vereist in 0.2 seconde afschakelen bij kortsluiting, waarbij absoluut gegarandeerd bij 77A de automaat binnen 0.2 seconde moet reageren. Wat betekent dat nu werkelijk? Dat betekent dat er bij max 77A @ 230V er 17710 watt, ofwel 17.7kW aan vermogen door 'hetgeen' dat kortsluiting veroorzaakt mag gaan.

In het voorbeeld van Toby gaat er RMS 44A door de automaat, die dus niet afschakelt (minimum stroom is 51A).
Dat is dus een vermogen van 10kW.

dus 17kW gedurende 0.2 seconden (norm) of 10kW (Multiplus 5K) gedurende een seconde. Een watt is een joule per seconde. Dus 17kW per 0.2 seconde is uitgesmeerd over een seconde: 3,5kW voor één seconde. Dus 3,5kW vs 10kW -->

De norm accepteert dus slechts een derde van de energie die de Multiplus 5K levert tijdens kortsluiting. De kans op brand is dan duidelijk groter. Dit perspectief is eigenlijk een 'steelmanning' van @bommer zijn punt. @bommer heeft gewoon terecht een punt.

Corrigeer me als ik een rekenfout maak.
Poging tot genuanceerd perspectief
Een kortsluitbeveiging is primair bedoeld om de kabels te beschermen, niet de eind apparatuur, zover ik dat begrijp. Kabels die in de fik gaan is gegarandeerd brand want die zitten in je muur/huis.

Het apparaat wat kortsluiting veroorzaakt, daar heb je geen controle over. Je hebt ook geen controle over hoeveel kortsluiting er ontstaat. Een apparaat kan een kortsluiting veroorzaken met voldoende weerstand zodat er misschien niet meer dan 5A gaat lopen. Dat is wel een ruime kilowatt aan vermogen door een onderdeel dat er niet voor bedoeld is. Maar dat kun je dus gerust opschalen tot 16+A (3kW+) en er gebeurt nog niets! Ook dat kan gewoon brand veroorzaken.

Begrijp me heel goed: ik ben geen expert, ik kan het fout hebben. Ik probeer er wel zelfstandig over na te denken om fundamenteel te begrijpen wat nu werkelijk het hele plaatje is qua risico's. En ik zie dat als een open discussie waarbij mensen ook mogen aangeven waar er verkeerd geredeneerd wordt. Leren we weer wat van.

Maar terug naar het punt: het is duidelijk minstens zo belangrijk dat je apparatuur te vertrouwen is (Temu!) want anders loop je alsnog een heel duidelijk rest risico dat eigenlijk niets meer te maken heeft met kortsluiting in eiland bedrijf.

De vraag die mensen dus persoonlijk moeten beantwoorden is: accepteer ik het risico dat bij kortsluiting een apparaat drie keer zoveel energie voor de kiezen krijgt als bij een grid aansluiting? Hoe groot acht ik persoonlijk die kans dat dit zich voordoet, gedurende de periode dat ik in eiland bedrijf draai.

En zelfs in 2026 is het NL grid zo stabiel, dat je misschien een paar uur per jaar in off-grid mode zult draaien. Dus:

- Hoe groot is de kans dat ik dit jaar uberhaupt in off-grid mode draai?
- Hoe groot is de kans dat ik gedurende de 'korte' periode van off-grid mode kortsluiting kan verwachten?
- Hoe groot acht ik de kans dat die kortsluiting die 3x zoveel energie door een kortsluit 'punt' kan sturen ook brand gaat veroorzaken?

Ik denk dat dit ook een eigen afweging is, en anders draaien heel veel Tweakers een off-grid setup met MP II 5000 machines die duidelijk niet conform zijn....

En dan is er nog het punt dat een (mede-)auteur van de NEN1010 norm notabene zelf aangeeft dat 80% van de kortsluiting een sluiting met de aard is, en dat dit risico dus grotendeels ook kan worden afgedekt met een aardlek schakelaar... Dat betekent in 20% van de situaties met kortsluiting dat je nog steeds verhoogd risico kan lopen op brand.
Perspectief op helicopter niveau
Het blijft een persoonlijke afweging qua risico. Als je naar het hele plaatje van het ESS kijkt, dan vind ik het überhaupt hebben van hoge energie accu's die notabene explosie gevaar kunnen veroorzaken veel interessanter.
Ook al staat die installatie verderop in een kleine schuur los van het huis.

Ik vind het persoonlijk redelijk als het besproken risico van de 'beperkte' kortsluitstrroom van een MP 5000 accepteert. Maar ik ben het ook eens met @bommer dat er duidelijk een risico is wat je niet moet bagataliseren, bagataliseren is niet mijn doel, het is een écht risico wat je niet hebt in grid-mode.

Ik denk dat het uiteindelijk gaat om bewustwording van mogelijke risico's, dat is punt één en @bommer heeft terecht een 'blindspot' (ik was me er niet van bewust) op de kaart gezet. En door de risico's goed te begrijpen kun je zelf bepalen hoe je met het risico wilt omgaan?

- Accepteren?
- MP 5000 vervangen door 6k5 of 8000?
- Anders?

Dat is aan jou. :)

• HRV

HRV

Noord27 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:22:
@HRV Ik zou zeker geen aluminium nemen als uitgangspunt om in te boren en tappen om vervolgens daar van alles op te monteren. Alu is heel erg zacht en de kans is groot dat je een tapgat dol draait met een RVS boutje. Bij dun plaatmateriaal kun je ook geen gebruik maken van een tap. Dan moet je gaan denken aan inpersmoertjes (die zijn ook expliciet NIET gemaakt van aluminium).
Een inpersmoer is helaas geen optie. Als ik later nog iets moet toevoegen of wijzigen aan de installatie kan ik er niet zomaar bij. Zie inmiddels dat Rittal 2,5mm plaatstaal gebruikt. Dus dat zou moeten werken met wat zelftappers hoop ik.
Noord27 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:22:
Ventilatie is een serieuze issue bij Victron MP's. Voorschrift is voldoende ruimte rondom vrij houden inclusief voldoende airflow.

Een Rittal kast puur om accu's in op te bouwen is een mooi uitgangspunt. Maar in mijn optiek dus niet om de overige componenten in weg te stoppen.
De kast komt in een garage (verwarmd en gekoeld) waar ik ook een zaagtafel en freestafel heb staan. Ik wil dus dat ik de lucht kan filteren voordat dit de kast in gaat. Ik ga dus zorgen dat ik voldoende (geforceerde) ventilatie aanbreng in de kast.

Het voordeel van een kast is mijns inziens dat er totaal geen kabels of andere zaken geraakt kunnen worden door vallende fietsen of wat dan ook. Ik vind het veiliger, vandaar mijn keuze.
Q schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:43:
[...]
Ik heb de video ook gekeken en volgens mij is Toby erg expliciet over dat de MP II 5000 duidelijk niet aan de norm voldoet.
Toby begrijpt de norm niet of legt het in ieder geval voor zijn Youtube videotjes veel te simpel uit. Een los device zoals een MP II 5000 kan helemaal niet aan de norm voldoen. De norm gaat over een volledige installatie.
1. Wat betekent het als je in off-grid mode niet aan de NEN1010 norm voldoet en er gaat wat mis in de context van verzekering en dergelijke? Volgens mij is hier nooit een antwoord opgekomen dus dan is het meer hoe risico-avers je zelf bent. Ondertussen koken mensen op gas...
Sommige verzekeraars schrijven voldoen aan NEN1010 voor, andere niet. Let wel, het is dus niet waar dat een installatie met een Victron niet aan NEN1010 kan voldoen. Je moet het alleen wel volgens de installatievoorschriften van Victron plaatsen en dat is met zowel een automaat als een aardlek achter de AC-out.
De norm voor een B16 automaat vereist in 0.2 seconde afschakelen bij kortsluiting
Nee dat zegt de norm helemaal niet. Dat is juist waar deze hele saga vandaan komt :)

De norm zegt dat bij een kortsluiting tussen fase en PE de voeding binnen 0.2 (of 0.4 in sommige gevallen) moet uitschakelen. Er staat nergens in de norm dat je B16 automaat dat moet doen, alleen dat je moet zorgen dat het gebeurt. Zie hier voor het exacte artikel uit NEN1010.

Een B16 automaat in een on-grid situatie met een TT stelsel (daar zijn er miljoenen van) zal ook niet binnen 0.2 seconden uitschakelen. De norm eist dat wel, daarom moet je verplicht een aardlekschakelaar plaatsen.
De norm accepteert dus slechts een derde van de energie die de Multiplus 5K levert tijdens kortsluiting.
Nee, de norm gaat daar dus niet over. De norm gaat over een fase naar PE kortsluiting en dat stuk van de norm is bedoeld om er voor te zorgen dat jij geen schok kunt krijgen doordat bijvoorbeeld de buitenkant van je PC kast onder spanning staat.
De kans op brand is dan duidelijk groter. Dit perspectief is eigenlijk een 'steelmanning' van @bommer zijn punt. @bommer heeft gewoon terecht een punt.
Ja, @bommer heeft helemaal gelijk dat in een fase-nul kortsluiting een setup met een Multiplus langer stroom zal leveren dan een B16 automaat. Alleen de NEN1010 stelt hier geen eisen aan, dus je moet dan niet roepen "de installatie is niet NEN1010 compliant" met alle verzekering discussies die er bij horen.

Als je dit risico wilt verminderen, bijvoorbeeld omdat je een object hebt waar brandgevaar extra belangrijk is (rieten dak? zorginstelling?) dan zou je moeten denken aan AFCI (vlamboog detectie). Dat geeft ook extra veiligheid in een on-grid situatie. Zie daarvoor bijlage 42.A uit NEN1010.
Een kortsluitbeveiging is primair bedoeld om de kabels te beschermen, niet de eind apparatuur, zover ik dat begrijp. Kabels die in de fik gaan is gegarandeerd brand want die zitten in je muur/huis.

Het apparaat wat kortsluiting veroorzaakt, daar heb je geen controle over. Je hebt ook geen controle over hoeveel kortsluiting er ontstaat. Een apparaat kan een kortsluiting veroorzaken met voldoende weerstand zodat er misschien niet meer dan 5A gaat lopen. Dat is wel een ruime kilowatt aan vermogen door een onderdeel dat er niet voor bedoeld is. Maar dat kun je dus gerust opschalen tot 16+A (3kW+) en er gebeurt nog niets! Ook dat kan gewoon brand veroorzaken.
Klopt. Het idee achter de NEN1010 (of IEC 60364 waar het op gebaseerd is) is dat je brand door overbelasting van de kabels moet voorkomen door eisen te stellen aan voorbeveiliging (automaat) en kabeldikte, installatie methode etc. Daarmee willen ze voorkomen dat de kabel zo warm wordt dat de isolatie smelt en de boel in de fik staat. Dat staat los van de uitschakeltijden uit tabel 41.1.
Maar terug naar het punt: het is duidelijk minstens zo belangrijk dat je apparatuur te vertrouwen is (Temu!) want anders loop je alsnog een heel duidelijk rest risico dat eigenlijk niets meer te maken heeft met kortsluiting in eiland bedrijf.
Inderdaad. De veiligheid is gebaseerd op het idee dat je apparatuur ook aan bijvoorbeeld CE normen voldoet. Een kortsluiting in een apparaat zal namelijk helemaal niet altijd 5x16A trekken, eerder niet dan wel eigenlijk. Zie bijvoorbeeld allemaal apparaten met een externe voeding die helemaal niet zo'n stroom kan leveren.
- Hoe groot is de kans dat ik dit jaar uberhaupt in off-grid mode draai?
- Hoe groot is de kans dat ik gedurende de 'korte' periode van off-grid mode kortsluiting kan verwachten?
- Hoe groot acht ik de kans dat die kortsluiting die 3x zoveel energie door een kortsluit 'punt' kan sturen ook brand gaat veroorzaken?
Het is inderdaad meer een issue dat je geen discussie wilt met de verzekering over of de installatie aan de norm voldoet. Zeker als hele volksstammen blijven verkondigen dat het niet aan de norm kan voldoen.
En dan is er nog het punt dat een (mede-)auteur van de NEN1010 norm notabene zelf aangeeft dat 80% van de kortsluiting een sluiting met de aard is, en dat dit risico dus grotendeels ook kan worden afgedekt met een aardlek schakelaar... Dat betekent in 20% van de situaties met kortsluiting dat je nog steeds verhoogd risico kan lopen op brand.
Daarom eist de norm dus ook alleen specifieke afschakeltijden bij een kortsluiting naar PE en niet een fase-nul kortsluiting. Die laatste wordt er steeds bij gesleept, maar niemand kan tot nu toe het artikel uit de NEN1010 aangeven waar dat zou staan. Omdat het er niet in staat...

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:32
HRV schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:09:
[...]

Een inpersmoer is helaas geen optie. Als ik later nog iets moet toevoegen of wijzigen aan de installatie kan ik er niet zomaar bij. Zie inmiddels dat Rittal 2,5mm plaatstaal gebruikt. Dus dat zou moeten werken met wat zelftappers hoop ik.

[...]

De kast komt in een garage (verwarmd en gekoeld) waar ik ook een zaagtafel en freestafel heb staan. Ik wil dus dat ik de lucht kan filteren voordat dit de kast in gaat. Ik ga dus zorgen dat ik voldoende (geforceerde) ventilatie aanbreng in de kast.

Het voordeel van een kast is mijns inziens dat er totaal geen kabels of andere zaken geraakt kunnen worden door vallende fietsen of wat dan ook. Ik vind het veiliger, vandaar mijn keuze.
Ik heb ze ook in een Rittal kast hangen. In die achter plaat kun je prima draad tappen. Bij mij hangt de 5kva versie aan 5 keer een M6.

Let wel op dat je voldoende ventilatie in je kast hebt, want het wordt er wel echt warm als ze (in mijn geval alle 3) op volle belasting draaien. Hangt er ook van af hoe warm het in je garage is natuurlijk ;)

• Q

Q

NTS schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:12:

Sommige verzekeraars schrijven voldoen aan NEN1010 voor, andere niet. Let wel, het is dus niet waar dat een installatie met een Victron niet aan NEN1010 kan voldoen. Je moet het alleen wel volgens de installatievoorschriften van Victron plaatsen en dat is met zowel een automaat als een aardlek achter de AC-out.
Ik begrijp je punt, je kunt niet stellen "MP II 5000 dus je voldoet niet". Maar bedoel jij dat als je een automaat + aardlek op de AC-out zit, dat je dan WEL voldoet aan de NEN1010, begrijp ik dat goed?
Nee dat zegt de norm helemaal niet. Dat is juist waar deze hele saga vandaan komt :)
De norm zegt dat bij een kortsluiting tussen fase en PE de voeding binnen 0.2 (of 0.4 in sommige gevallen) moet uitschakelen.

Er staat nergens in de norm dat je B16 automaat dat moet doen, alleen dat je moet zorgen dat het gebeurt. Zie hier voor het exacte artikel uit NEN1010.
Ik had je eerdere opmerking over de NEN1010 niet gelezen, ik begrijp het punt, bedankt voor de reactie.

Als het zoals jij aangeeft gaat om kortsluiting tussen een fase en aarde denk ik dat de 'hele discussie' rond het beperkte kortsluit vermogen van een MP II 5000 eigenlijk berust op een misverstand. :D

Als ik het allemaal goed begrijp is er dus helemaal geen probleem, zolang je maar een aardlekschakelaar toepast.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:48
Het is ook al door anderen geschreven, die hele discussie over wel of niet voldoen aan NEN1010 bij kortsluiting in eilandbedrijf gaat voorbij aan ‘t feit dat NEN1010 niet heilig is verklaard. Je elektrische installatie hoeft helemaal niet te voldoen aan NEN1010. Maar je installatie moet wel minimaal een gelijkwaardig beschermingsniveau hebben als volgens NEN1010. En dat zal je moeten aantonen. Door overstroom-detectie van de omvormer (of generator of wat dan ook) en voldoende vlotte uitschakeling van de bron kan prima een gelijkwaardig beschermingsniveau bereikt worden, ook met de lichtere omvormers.

Een geldige gelijkwaardigheids-onderbouwing laat zien:
1. Waarom klassieke NEN 1010 niet werkt
2. Welke alternatieve beveiligingen actief zijn
3. Dat foutduur en risico minstens even klein zijn
4. Dat dit onderbouwd is met data en berekeningen

[ Voor 20% gewijzigd door blb4 op 23-03-2026 18:04 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Plead
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:16
HRV schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:12:
Ik kan een mooie Rittal kast overnemen om mijn installatie in te gaan bouwen. Er zit alleen geen montageplaat in, enkel de originele achterwand van 1,5mm staal.

Liefst heb ik een aparte montageplaat, maar ik kan bij Rittal niet zo snel vinden hoe dik die zijn.

Ik kan aluminium op maat laten knippen en zo een mooie montageplaat maken, maar hoe dik moet dat zijn? Is 2mm voldoende om metaalboutjes voldoende grip te geven? Of kan het beter 1,5mm staal zijn (wat ik vermoed dat de originele Rittal montageplaten ook zijn)?

Ik wil liever aluminium dan staal, omdat het makkelijker te boren en te tappen is.
Ik heb een geperforeerde winkelstelling van staal gebruikt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tOMZLLQ-pkLLNDqxIcN_W_w9Ulk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HrC8hnkdDYcWsHdqm5o1TTqg.jpg?f=fotoalbum_large
Verder alles met inpersmoeren vastgezet. Geen enkel raster komt in de praktijk uit. Moest helaas wel een aantal gaten erbij maken. Op zich goed te doen. De moeren zijn al aanwezig voor 2 extra mutiplussen.

XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90

• Q

Q

blb4 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:52:
Het is ook al door anderen geschreven, die hele discussie over wel of niet voldoen aan NEN1010 bij kortsluiting in eilandbedrijf gaat voorbij aan ‘t feit dat NEN1010 niet heilig is verklaard. Je elektrische installatie hoeft helemaal niet te voldoen aan NEN1010. Maar je installatie moet wel minimaal een gelijkwaardig beschermingsniveau hebben als volgens NEN1010. En dat zal je moeten aantonen. Door overstroom-detectie van de omvormer (of generator of wat dan ook) en voldoende vlotte uitschakeling van de bron kan prima een gelijkwaardig beschermingsniveau bereikt worden, ook met de lichtere omvormers.

Een geldige gelijkwaardigheids-onderbouwing laat zien:
1. Waarom klassieke NEN 1010 niet werkt
2. Welke alternatieve beveiligingen actief zijn
3. Dat foutduur en risico minstens even klein zijn
4. Dat dit onderbouwd is met data en berekeningen
Ik denk dat je hierin gelijk hebt, maar wie heeft de kennis, kunde en doet dit?
Dat je dus ook als het mis gaat weet dat je onderbouwing, data en berekeningen geaccepteerd worden.
Hoe valideer je dit van te voren? Liefst met minimale kosten?

Overigens voldoet de snelheid van het uitschakelen van de MP II 5000 duidelijk niet, volgens mij en dat gedrag los je niet (zomaar) op. Het is duidelijk dat er veel meer energie “vrijkomt” bij sluiting van 1 seconde, zelfs bij lager amperage.

Maar persoonlijk gaat het mij om het concrete veiligheidsrisico en als het om kortsluiting naar aarde gaat dan is er niets aan de hand als je een aardlekschakelaar toepast, voldoe je aan de norm en realiseer je ook de gewenste praktische veiligheid.

Of begrijp ik het niet goed?

[ Voor 17% gewijzigd door Q op 24-03-2026 00:34 ]

Q schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 00:27:
[...]

Ik denk dat je hierin gelijk hebt, maar wie heeft de kennis, kunde en doet dit?
Dat je dus ook als het mis gaat weet dat je onderbouwing, data en berekeningen geaccepteerd worden.
Hoe valideer je dit van te voren? Liefst met minimale kosten?

Overigens voldoet de snelheid van het uitschakelen van de MP II 5000 duidelijk niet, volgens mij en dat gedrag los je niet (zomaar) op. Het is duidelijk dat er veel meer energie “vrijkomt” bij sluiting van 1 seconde, zelfs bij lager amperage.

Maar persoonlijk gaat het mij om het concrete veiligheidsrisico en als het om kortsluiting naar aarde gaat dan is er niets aan de hand als je een aardlekschakelaar toepast, voldoe je aan de norm en realiseer je ook de gewenste praktische veiligheid.

Of begrijp ik het niet goed?
Een gedachte: Ook als je verbonden bent met het net kun je een fase-nul kortsluiting krijgen waarbij er niet voldoende stroom loopt om een B-automaat meteen te trippen. Bijv als er kortsluiting is door water (met enige vervuiling). Dan kan er ook secondes lang een hoge stroom lopen…

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:29

Ersus

Zuid-Limburg

Dan geven we meer geld uit voor een AFDD automaat.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

Ik verwacht dat vlamboog detectie in de komende jaren steeds gebruikelijker wordt. Het is nu nog iets voor locaties met een verhoogd brand risico, met relatief hoge kosten, maar bij breder gebruik gaan de prijzen meestal ook omlaag.

• Q

Q

pvg schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 06:18:
[...]

Een gedachte: Ook als je verbonden bent met het net kun je een fase-nul kortsluiting krijgen waarbij er niet voldoende stroom loopt om een B-automaat meteen te trippen. Bijv als er kortsluiting is door water (met enige vervuiling). Dan kan er ook secondes lang een hoge stroom lopen…
Dat begrijp ik, maar dat kan in ieder huis gebeuren, dat is een risico niet specifiek voor een (off-grid) (D)ESS.

• agraaff
  • Laatst online: 14:18
Accu is al binnen, 1.5 week onderweg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AT7fclcJM4eYtiFX2r6x9OE7cbA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HTuhUMQuBjdf4TE24ePzEQul.jpg?f=fotoalbum_large
Nu nog ff kijken hoe ik die 110Kg per stuk binnen krijg :)

Hier de omvormers en Cerbo besteld, scheelde 270 euro met Nederland. (Ja gewoon in de BTW) Verzenden 20 euro.
https://frenchman-marine....ium=cpc&utm_campaign=feed
agraaff schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:37:
Dat is soepel. Waar heb je hem besteld?
Hier de omvormers en Cerbo besteld, scheelde 270 euro met Nederland. (Ja gewoon in de BTW) Verzenden 20 euro.
Tnx!

• agraaff
DONGGUAN FENGCHIDIANCHE NEW ENERGY TECHNOLOGY Co., LTD https://x.alibaba.com/1lAT8cs?ck=minisite
Die ziet er op papier heel goed uit. Heb je dat IEC 62619 certificaat ook echt (evt digitaal) gekregen? Of nog beter het test rapport?

Ik heb er een paar gezien die met een certificaat van bijvoorbeeld alleen de cellen aan komen, daar heb je niet zo veel aan. Maar ook (o.a. EEL die hierboven gelinked werd) die echt een IEC 62619 test rapport van het hele pack hebben. Dat is beter dan de meeste Europese partijen.
[Afbeelding]

Dat zijn betere prijzen!
Gefeliciteerd, en ik zat voor de accu’s te kijken naar een motor heftafel:
https://www.hbm-machines....m-200-motorheftafel-zwart
Leek me een goeie manier om de kisten te vervoeren en te plaatsen in een kast. (En lekker op een ergonomische hoogte er aan werken)
Q schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:41:
[...]

Dat begrijp ik, maar dat kan in ieder huis gebeuren, dat is een risico niet specifiek voor een (off-grid) (D)ESS.
Precies, dus ik snap de drukte rondom de kortsluitstroom van de MP5000 niet zo.

Heeft iemand nu al aangewezen waar in NEN1010 staat dat de stroom binnen 0.x s onderbroken moet worden bij kortsluiting tussen fase en nul?

• bommer
  • Nu online
vinniefireman schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:17:
[...]

De apparaten zelf niet. Maar de installatie als geheel (met aardlekbeveiliging) wel. Daar gaat het toch om?
Het gaat niet om de aardlek beveiliging.
Van alle kortsluitingen vind 80% plaats tussen fase-aarde of aarde-nul, Daar heb je een aardlek schakelaar voor. Prima ding, doet precies wat hij moet doen. ook in off-grid.

Het gaat om die ander 20%, Bij sluiting tussen fase-nul doet een aardlekschakelaar niets.
Daarvoor hebben we installatie automaten. Die schakelen bij een kortsluiting binnen 0,2 seconden af.
en bij een overbelasting het (thermische deel) na iets van 40~60 seconde.

Hier bij is artikel 434.2 heel belangrijk en bijlage 41.D
Dit geeft volgens mij onomstotelijk aan dat een (vermogens) omvormer met beperkte kortsluitstoom.
Alles lager dan een Multiplus II 48/6K5 en Multi RS niet voldoet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HtvteMMgTvDC0p9sP-Y2r4wJ6Q0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Onuf92L2U8HiU1mOoTseOY8Y.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door bommer op 24-03-2026 21:07 ]

• vinniefireman
@bommer Er staat in je eigen screenshot mega groot "indien zich een fout voordoet tussen een actieve leiding en de beschermingsleiding of aarde". Dat is dus niet tussen fase en nul, maar tussen fase en aarde. En er staat "niet kunnen worden bewerkstelligd door een beveiligingstoestel". Wat dus wel kan met een aardlekschakelaar, aangezien het hier gaat om een fout tussen fase en aarde.

Maargoed, ik ga niet verder met deze discussie. Agree to disagree :)

[ Voor 9% gewijzigd door vinniefireman op 24-03-2026 21:48 ]

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@agraaff Maar waarom niet bij NKON.nl besteld? Daar is Victron toch nog iets goedkoper?
Niet goed gezien.

[ Voor 12% gewijzigd door onetime op 24-03-2026 23:19 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• blb4
bommer schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:48:
[...]

Van alle kortsluitingen vind 80% plaats tussen fase-aarde of aarde-nul, Daar heb je een aardlek schakelaar voor. Prima ding, doet precies wat hij moet doen. ook in off-grid.

Het gaat om die ander 20%, Bij sluiting tussen fase-nul doet een aardlekschakelaar niets.
Daarvoor hebben we installatie automaten. Die schakelen bij een kortsluiting binnen 0,2 seconden af.

Dit geeft volgens mij onomstotelijk aan dat een (vermogens) omvormer met beperkte kortsluitstoom.

[Afbeelding]
Dus in eilandbedrijf blijven aardlekbeveiliging en overbelasting werken. Bij kortsluiting naar aarde wordt ook tijdig (eis is < 0,4 s) uitgeschakeld (door aardlekbeveiliging). Als een omvormer niet ~ 5 x I nominaal van de automaat (dus bij 16A automaat 80A) kortsluitstroom kan leveren dan werkt de (op magnetisme gebaseerde) kortsluitbeveiliging niet.
Er moet dus gezorgd worden voor een minimaal gelijkwaardige alternatieve beveiliging.
Voor kortsluiting naar nul geldt NIET de eis van uitschakelen binnen 0,4 s. Waar 't om gaat is dat de energie-inbreng (I²t) zó beperkt wordt dat kabels en componenten niet beschadigen. Bij netbedrijf wordt dit dus gerealiseerd door de hoge kortsluitstroom in combinatie met een heel korte uitschakeltijd. I² is dan heel hoog, t is kort. In dit voorbeeld is I²t: 80² x 0,4 = 2560.

Bij een omvormer in eilandbedrijf die niet deze hoge kortsluitstroom kan leveren zal de bescherming dus op een andere manier geregeld moeten worden en dat kan ook heel prima door detectie overstroom en daarop uitschakeling van de omvormer. Stel de omvormer heeft overstroomdetectie op 40A. Dan mag de uitschakeltijd maximaal 2560 / 40² = 1,6 s zijn om een gelijkwaardig beschermingsniveau te hebben als uitschakeling op basis van kortsluitstroom in netbedrijf. De specificaties van alle Victron omvormers voldoen dus ruimschoots om een gelijkwaardig beschermingsniveau als NEN1010 te verkrijgen, in de praktijk zal 't zelfs veiliger zijn.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• blb4
vinniefireman schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:37:
@bommer Er staat in je eigen screenshot mega groot "indien zich een fout voordoet tussen een actieve leiding en de beschermingsleiding of aarde". Dat is dus niet tussen fase en nul, maar tussen fase en aarde. En er staat "niet kunnen worden bewerkstelligd door een beveiligingstoestel". Wat dus wel kan met een aardlekschakelaar, aangezien het hier gaat om een fout tussen fase en aarde.

Maargoed, ik ga niet verder met deze discussie. Agree to disagree :)
Helemaal eens dus.

[...]
[..]
Bijlage 41.D gaat wel om aardlek beveiliging, dat staat er letterlijk in:
[..]indien zich een fout voordoet tussen een actieve leiding en de beschermingsleiding of aarde
Artikel 434 is inderdaad relevant, maar je moet niet alleen 434.2 er los uit trekken. Als je 434.1 leest zie je dat je eerst de beschikbare kortsluitstroom moet bepalen. In een grid situatie is die heel hoog en moet je dus zorgen voor voldoende bescherming dat je kabels niet smelten. Met een Victron systeem in eilandbedrijf is de beschikbare kortsluitstroom heel laag en voldoe je heel makkelijk aan de eisen uit 434 en 435.

En daarna heb je nog 436 uit hetzelfde gedeelde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/th3MVDK4MvueoqnPoJ1QHlnZXS4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Dq6CR5Jrh8UwXfwyWZVambwI.png?f=fotoalbum_large

Als je kunt berekenen dat je Victron als maximale stroom een lagere stroom kan leveren dan de toegestane stroom van de kabels er achter, dan zou je volgens de norm zelfs de automaat er achter weg mogen laten (let op: alleen de automaat, de aardlek is wel altijd verplicht). Ik zou dat zeker niet doen, en Victron schrijft ook voor dat je die automaat daar moet plaatsen, maar de NEN1010 norm eist het niet.

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 03-05 18:37
[...]

[Afbeelding]
Bijlage 41D voegt niets toe aan de discussie over sluiting tussen fase en nul. Deze bijlage gaat over sluiting tussen fase en PE en verwijst daarom ook expliciet naar 411.3.

En misschien nog eens ten overvloede, doel van kortsluitbeveiliging tussen fase en nul is het voorkomen van gevaarlijke situaties zoals brand van de installatie! Niet van aangesloten toestellen!
Dit zie je bv terug in 434.5.2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W12zq5dv17oX0U1MmAwMzIRfFHo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/de2RgCcMLKHDJFEBF7FzwN48.png?f=fotoalbum_large

En ook jouw terechte punt van de te verwachten kortsluitstroom, zoals ook 434.1 aangeeft.
Ik denk dat we het ook snel eens zijn dat oververhitting (smelten isolatie) van je leidingen bij een kortsluiting in eilendbedrijf veel langer zal duren dan wanneer je netgekoppeld bent. Dit betekent dus ook dat de afschakeling wat langer kan duren, het duurt immers langer voor er gevaar ontstaat.
De afschakeling van de Victron MPII is dus ruim op tijd voordat er een gevaarlijke situatie ontstaat. En dat is dus ook wat NEN1010 voorschrijft. Met formule 43.3 in 434.5.2 kun je zelf nog wat rekenen wat voor stromen mogelijk zijn bij diverse kabeltypes en afschakeling binnen 5 seconden.

Deze webinar van Joep Dekker bij de KIVI van verleden jaar over micro grids is ook interessant. Kortsluiting staat genoemd op dia 14. Maar er komen tal van andere aspecten waar je rekening mee moet houden met het ontwerp langs.

Ergo, mits alle aspecten goed zijn meegenomen in het ontwerp (bv invoeden van zonnepanelen) blijf ik erbij dat ook in eilendbedrijf gewoon aan NEN 1010 voldaan kan worden zonder de B16 automaten te vervangen.

[ Voor 3% gewijzigd door BernieW op 25-03-2026 07:30 ]

Weer een interessante discussie.
In de woorden van Chandler Bing: “The word you’re looking for is anyway….”
Heeft er al iemand een goede cursus gevonden om gecertificeerd te worden op NEN1010?
Ik zag een post op het verzekeringsforum waarbij verzekeringsmaatschappijen actief adviseren om door een gecertificeerd installateur te laten installeren. Voor zover ik me er van bewust ben zijn er geen gecertificeerd elektriciens in Nederland (behalve voor de Arbo, NEN3140). Er zijn wel ‘erkende’ elektriciens die door verschillende eigen erkenningsinstanties een bedrag per maand rekenen om te erkennen. Deze instanties worden echter geen van allen door een overheid gedragen.
Het leek mij wel leuk om hier op het forum te kunnen roepen: “Nou… ik ben gecertificeerd in de NEN1010, en ik zie het helemaal anders” ;)

• Q

Q

En dankzij het voor mij nieuwe inzicht dat het allemaal lijkt te gaan om een kortsluit stroom met aarde, snap ik ook deze quote uit dit artikel waar ik al een tijdje mee 'schermde'.
Maar een PV-installatie (‘photo voltaic’-installatie) voor zonnepanelen, levert nauwelijks kortsluitstroom. ‘Daarvoor moet je een andere manier van uitschakelen gebruiken. Bijvoorbeeld door elke groep uit te rusten met een aardlekbeveiliging, zoals de vernieuwde NEN 1010-norm als mogelijkheid noemt.’
Ik heb het gevoel dat nu de hele context en uitleg op zijn plaats valt.
Het is bovendien belangrijk dat stroom blijft werken. Dat is soms van levensbelang. ‘Je moet kunnen vertrouwen op elektriciteit,' zegt Jongbloed. ‘In een kantoorpand kun je zeggen: ik zet de airco even uit. Maar in de operatiekamer in een ziekenhuis mag de klimaatbeheersing niet uitgaan. Dan komen er direct virussen binnen, vanuit de gang.’
- Het uitvallen van de omvormer wordt niet als NEN1010 compliant gezien omdat dan ook mogelijk kritische services uit kunnen vallen. Dit haal je niet uit dit artikel, maar wordt door Pauw Jongbloed in een video genoemd. Het is niet voor niets dat hier wel uitval van stroom wordt besproken.

Maar dat voorkom je dus door op iedere groep een aardlek schakelaar te plaatsen, zodat die eerder afslaat dan de omvormer.

Edit: ik zat nog even in de video te kijken en hier wordt wel kortsluiting in een apparaat benoemd:
De kortsluitstroom is dan niet groot genoeg om de breaker te laten trippen, de omvormers slaan in de beveiliging en dat is niet conform NEN1010. En dat is dus niet oplosbaar met een aardlek schakelaar.

[ Voor 12% gewijzigd door Q op 25-03-2026 00:51 ]

Ik ben benieuwd of je kunt vinden over welk artikel dat dan zou gaan? Want de norm is op dit onderwerp een paar keer heen en weer gewijzigd. Zo was er ook een bepaling dat je maar 4 groepen op één aardlekschakelaar mocht hebben, dat ging niet om veiligheid maar om het voorkomen dat de hele installatie uitschakelt bij een fout in één groep. Die bepaling is daarna weer aangepast waardoor het wel mag maar je moet nu de totale lek stroom bepalen om ongewenst uitschakelen te voorkomen.

Sowieso vind ik het voorbeeld met tweezijdig invoeden een interessante, want voor zover ik weet bestaat deze situatie niet. PV en batterij systemen stoppen met leveren aan de net-zijde als daar de voeding wegvalt. Ik dacht dat dat volgens de IEC normen voor deze apparaten verplicht was, maar de video lijkt te beschrijven dat zo'n situatie zou kunnen bestaan. Tenzij het alleen een puur theoretisch verhaal is.

• DmC1982
Noord27 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:20:
@DmC1982 Victron spreekt over 10cm ruimte rondom. Aan de onderzijde heeft echter vrijwel iedereen een bedradingskoker zitten, welke lucht doorlatend is. Plus er zitten sleuven onderin elke MP, welke geplaatst zijn om een goede aanzuiging te garanderen.

Naast en boven de MP's heb ik wel 10cm tussen de MP's en 15cm erboven vrij gehouden om airflow en (stralings)warmte de ruimte te geven.

Dank voor de tip! Ik wil alles volgens de NEN1010 doen, dus ik ga het aanpassen. Ik haal de bovenste kabelgoten naast de MultiPlussen weg, zodat ik alsnog die 10cm tussenruimte kan creëren voor een goede airflow. Dat los ik wel op een andere manier op!

• Noord27
@DmC1982 Ik heb zelf ook 10cm aangehouden er tussen. Als ik echter andere opstellingen zie, zijn er weinig die dit in de praktijk doen. Zelfs niet de bekendere installateurs (bijv. het slimme huis) houden zich hier niet aan met fraaie ombouwen zonder in acht neming van de 10cm ruimte rondom per MP. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Noord27 op 25-03-2026 08:30 ]

Noord27 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 08:14:
Als ik echter andere opstellingen zie, zijn er weinig die dit in de praktijk doen. Zelfs niet de bekendere installateurs (bijv. het slimme huis) houden zich hier niet aan. ;)
Dat viel mij ook op ja. Terwijl zo'n omvormer best gevoelig is voor temperatuur. Ik ga ook voor 10cm rondom, kleine moeite.
Beer070 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 23:17:
Heeft er al iemand een goede cursus gevonden om gecertificeerd te worden op NEN1010?
Ja, maar zo'n cursus vanuit werk bijvoorbeeld is NEN1010 gebruiken. Dat is iets anders dan NEN1010 keuringen doen. Meestal zijn dat specialisten die ook SCIOS keuringen enz doen.

• Gunther.S
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Zoals je zegt, die 10cm is enkel voor de MultiPlus II; voor de MultiRS is het enkel onder/boven 30cm. Maar de Multi RS is sowieso al zelf 15cm breder dan de meeste MultiPlus II versies.

Nu zijn de zijkanten van zowel Multi RS als MultiPlus II volledig gesloten, dus veel koeling gaat daar imo niet gebeuren, beetje convectie, maar grootste deel van de koeling zal toch van onder naar boven gaan door schoorsteen effect en de geforceerde airflow van de ventilatoren.

Dus ja, ik snap wel dat iemand ze dichter tegen mekaar zet bij plaatsgebrek. Boven -en onderkant laat je uiteraard vrij voor de luchtstroom, dat is logica zelve.

• agraaff
NTS schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 19:08:
Die ziet er op papier heel goed uit. Heb je dat IEC 62619 certificaat ook echt (evt digitaal) gekregen? Of nog beter het test rapport?

Ik heb er een paar gezien die met een certificaat van bijvoorbeeld alleen de cellen aan komen, daar heb je niet zo veel aan. Maar ook (o.a. EEL die hierboven gelinked werd) die echt een IEC 62619 test rapport van het hele pack hebben. Dat is beter dan de meeste Europese partijen.
Hij staat nog in de krat buiten, nog even iets van en lift regelen.

• agraaff
Beer070 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 19:43:
[...]

Dat zijn betere prijzen!
Gefeliciteerd, en ik zat voor de accu’s te kijken naar een motor heftafel:
https://www.hbm-machines....m-200-motorheftafel-zwart
Leek me een goeie manier om de kisten te vervoeren en te plaatsen in een kast. (En lekker op een ergonomische hoogte er aan werken)
pfew, dat is een dure, zie ze ook van 50 euro

• Q

Q

NTS schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 08:05:
Ik ben benieuwd of je kunt vinden over welk artikel dat dan zou gaan? Want de norm is op dit onderwerp een paar keer heen en weer gewijzigd. Zo was er ook een bepaling dat je maar 4 groepen op één aardlekschakelaar mocht hebben, dat ging niet om veiligheid maar om het voorkomen dat de hele installatie uitschakelt bij een fout in één groep. Die bepaling is daarna weer aangepast waardoor het wel mag maar je moet nu de totale lek stroom bepalen om ongewenst uitschakelen te voorkomen.
Het kern-probleem van kortsluiting tussen fase- en nuldraad in eiland bedrijf is dat de omvormer uitvalt omdat de kortsluitstroom niet genoeg is om de automaat te laten te trippen.

Dat uitvallen van de omvormer mag niet, dat is niet conform NEN1010 volgens Pauw (mede auteur NEN1010) omdat dan niet alleen de groep uitvalt waar kortsluiting plaatsvind maar ook andere groepen. Hij heeft het dan over data verbindingen die ook kunnen uitvallen.

Ik heb echter nooit gevonden waar dat precies beschreven staat in een norm. Persoonlijk is het genoeg voor mij dat de mede-auteur van de norm dit expliciet benoemd.

Los van wat er exact in de norm staat, als je gewoon zelf nadenkt over risico's dan is het duidelijk dat bij een kortsluiting tussen fase en nul in eiland-bedrijf de standaard B16 automaat niet zal klappen, waar deze wel zou klappen in grid-mode.

En dan kom ik wederom terug bij mijn eigen punt: de vraag is welk risico je zelf wenst te accepteren. Ik denk dat het qua veiligheid goed genoeg is om op alle groepen individueel een aardlek te zetten en het risico van kortsluiting tussen fase- en nul voor lief te nemen (te accepteren), in de context dat je hooguit een paar uur per jaar in eiland bedrijf zult draaien.

Als je dat geen acceptabel risico zou vinden, adviseer ik ook te stoppen met autorijden. En dan vraag ik me ook af waarom iemand uberhaupt een thuisaccu neer durft te zetten :D

• blb4
Q schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:37:
[...]

Het kern-probleem van kortsluiting tussen fase- en nuldraad in eiland bedrijf is dat de omvormer uitvalt omdat de kortsluitstroom niet genoeg is om de automaat te laten te trippen.

Dat uitvallen van de omvormer mag niet, dat is niet conform NEN1010 volgens Pauw (mede auteur NEN1010) omdat dan niet alleen de groep uitvalt waar kortsluiting plaatsvind maar ook andere groepen. Hij heeft het dan over data verbindingen die ook kunnen uitvallen.

Ik heb echter nooit gevonden waar dat precies beschreven staat in een norm. Persoonlijk is het genoeg voor mij dat de mede-auteur van de norm dit expliciet benoemd.

Los van wat er exact in de norm staat, als je gewoon zelf nadenkt over risico's dan is het duidelijk dat bij een kortsluiting tussen fase en nul in eiland-bedrijf de standaard B16 automaat niet zal klappen, waar deze wel zou klappen in grid-mode.

En dan kom ik wederom terug bij mijn eigen punt: de vraag is welk risico je zelf wenst te accepteren. Ik denk dat het qua veiligheid goed genoeg is om op alle groepen individueel een aardlek te zetten en het risico van kortsluiting tussen fase- en nul voor lief te nemen (te accepteren), in de context dat je hooguit een paar uur per jaar in eiland bedrijf zult draaien.

Als je dat geen acceptabel risico zou vinden, adviseer ik ook te stoppen met autorijden. En dan vraag ik me ook af waarom iemand uberhaupt een thuisaccu neer durft te zetten :D
Omdat er, zeker bij automaten niet meer zoiets als gewaarborgde selectiviteit bestaat heb je ook in netbedrijf kans dat de hoofdzekering er uit vliegt bij een kortsluiting in een afgaande groep. Dan ligt dus ook die gehele fase (en alle eindgroepen op die fase) er uit.

[...]

Voor mij niet :) Ik zie dit in mijn werk heel veel, zo ontwikkelen zich allemaal pseudo-normen en eigen interpretaties. Toby Doorn is bijvoorbeeld ook een heel kundig engineer, toch zat hij er met die fase-PE kortsluiting helemaal naast.

Zeker omdat dit geen safety onderwerp is maar een eis voor gebruiksgemak zou ik hem graag eerst vinden. Want juist deze eisen zijn tussen verschillende versies deels weer losgelaten en de video is al wat ouder.
Artikel nog steeds niet gevonden, maar wel een interessante quote: Hij noemt zelf ook de aardlek beveiliging per groep die in de nieuwe norm mogelijk is in geval van batterijen/PV met te lage kortsluitstroom:
Veiligheid is essentieel bij laagspanningsinstallaties. ‘Je moet zorgen dat er altijd voldoende ‘kortsluitvermogen’ is’, licht Jongbloed toe. ‘Als er iets fout gaat in de installatie, is er stroom nodig om een automaat of zekering te laten doorsmelten.’ Een veiligheidsmaatregel. Maar een PV-installatie (‘photo voltaic’-installatie) voor zonnepanelen, levert nauwelijks kortsluitstroom. ‘Daarvoor moet je een andere manier van uitschakelen gebruiken. Bijvoorbeeld door elke groep uit te rusten met een aardlekbeveiliging, zoals de vernieuwde NEN 1010-norm als mogelijkheid noemt.’
https://www.nen.nl/en/nie...ktriciteitsnorm-nen-1010/

• Jongfeli
  • Laatst online: 19:36
Je hebt de theorie en de praktijk. Hypothetisch voorbeeld maar niet onmogelijk, je weet het op een of andere manier voor elkaar te krijgen om volledig van aarde geïsoleerd met je linkerhand een nul draad stevig vast te pakken en met je rechterhand een fase, maakt niet uit welke, zolang er maar spanning op staat. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat je dat niet kunt navertellen, het doet er ook niet toe of je aan het net hangt of aan de Victron en of alles aan de NEN norm voldoet of niet. Een installatieautomaat beschermt tegen kortsluiting (brandgevaar) maar niet tegen elektrocutie, daarvoor heb je een aardlekschakelaar of aardlekautomaat. Als je de eilandbedrijf functionaliteit van je Victron omvormer wil gebruiken moet je toch heel zeker van je zaak zijn dat er A niemand geëlektrocuteerd kan worden (aardlek) en B dat er geen brand kan ontstaat doordat er ergens kortsluiting ontstaat (tussen fase en nul, anders gaat de aardlek er uit) en de boel niet "uit" gaat. Je moet je afvragen of je dit wil laten afhangen van de omvormer of van een automaat? Laten we het er op houden dat er in een automaat geen software zit :-)
Jongfeli schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:01:
Je hebt de theorie en de praktijk. Hypothetisch voorbeeld maar niet onmogelijk, je weet het op een of andere manier voor elkaar te krijgen om volledig van aarde geïsoleerd met je linkerhand een nul draad stevig vast te pakken en met je rechterhand een fase, maakt niet uit welke, zolang er maar spanning op staat. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat je dat niet kunt navertellen, het doet er ook niet toe of je aan het net hangt of aan de Victron en of alles aan de NEN norm voldoet of niet.
Klopt, dan ben je in beide gevallen hartstikke dood. Het idee van de NEN1010 voor deze situatie is dus dat het niet mogelijk moet zijn om die twee tegelijk aan te raken.
Een installatieautomaat beschermt tegen kortsluiting (brandgevaar) maar niet tegen elektrocutie, daarvoor heb je een aardlekschakelaar of aardlekautomaat.
Brandgevaar in NEN1010 normen is niet specifiek "kortsluiting" maar gaat over de maximale thermische belasting van de isolatie van je bedrading. Dat is de stap voordat er brand ontstaat. Artikel 434 en 435 gaan hier o.a. over.

Daar hebben ze heel goed over nagedacht, want je kunt met ruim minder dan 10A ook een vlamboog trekken en brand krijgen in je muur of plafond. Dus om brand te voorkomen heeft het niet zo'n zin om alleen heel snel af te schakelen bij 80A zoals een B16 doet, je doel is voorkomen dat je boven de uiterste temperatuur van je isolatie komt.
Als je de eilandbedrijf functionaliteit van je Victron omvormer wil gebruiken moet je toch heel zeker van je zaak zijn dat er A niemand geëlektrocuteerd kan worden (aardlek) en B dat er geen brand kan ontstaat doordat er ergens kortsluiting ontstaat (tussen fase en nul, anders gaat de aardlek er uit) en de boel niet "uit" gaat. Je moet je afvragen of je dit wil laten afhangen van de omvormer of van een automaat? Laten we het er op houden dat er in een automaat geen software zit :-)
Eens, dat uitschakelen voor de veiligheid moet je aan de automaat laten. Als de omvormer eerder uit gaat dan is dat mooi meegenomen. Voor de automaat is er ook een officiële standaard die zegt wanneer die uit moet gaan, bij de omvormer is het niet zo expliciet vastgelegd en getest.

Maarrrr... gelukkig doet zo'n B16 automaat ook gewoon z'n werk in eilandbedrijf. Hij gaat niet in 0.2 seconden uit op een enorme kortsluitstroom (want die stroom is er niet) maar hij beschermt wel degelijk de kabels op zijn normale afschakel karakteristiek. Als jij 40A door een 2.5mm kabel probeert te trekken dan schakelt een B16 in ongeveer een minuut uit, dat is als je je aan alle installatie normen en temperatuur correctie etc gehouden hebt snel genoeg om de kabel te beschermen.

• onetime
  • Niet online
@Jongfeli Een gewone automaat heeft geen software. Bij een aardlek weet ik het al niet meer zeker. Bij een vertraagde aardlek nog wat minder, en bij een AFDD denk ik gewoon dat er software in zit.

En ik dacht dat ik van iemand hier had mee gekregen dat hoogspanningsleidingen helemaal softwarematig worden beschermd. Dan kunnen de instellingen ook nog worden getweakt.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

[...]
Ik denk dat ik het gevonden heb. Artikel 536 gaat over selectiviteit en dat je moet voorkomen dat de gehele installatie uitvalt. Ik zie daar twee interessante dingen:

1. Ze beschrijven in 536.3.1 selectiviteit apart voor veiligheid en voor continuïteit. Specifiek bij continuïteit staat "indien nodig". Veiligheid gaat over dat je bijvoorbeeld een automaat met een maximale kortsluitstroom van 3 kA niet kunt gebruiken als je hoofdzekering meer dan 3 kA kan doorlaten. Continuïteit gaat over het uitvallen van meerdere groepen of de hele installatie bij een fout in één tak.

2. In de laatste versie is specifiek achter 536.4.1.2 en 536.4.1.3 toegevoegd: (informatief)

Dus volgens mij is dit dus het deel waar Pouw Jongbloed het over heeft en is dat inderdaad in de recente ontwikkelingen naar meer adviserend geschreven. Continuïteit is natuurlijk een heel ander verhaal in een ziekenhuis dan in een woonhuis. Zeker als je het hebt over eventueel uitvallen in noodstroom bedrijf, want zonder Victron setup zou je sowieso al zonder stroom gezeten hebben.

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
Ik heb een paar maanden geleden dat webinar van de NEN uit 2021 bekeken (de hele zit!), en dat hameren op de continuïteit zat ik me groen en geel aan te ergeren. Dat is inderdaad geheel afhankelijk van het gebruiksdoel van de installatie en zou wat mij betreft ook verder uitgesplitst MOETEN worden. Een woonhuis is geen winkel is geen kinderopvang is geen telefooncentrale is geen ziekenhuis etc.. Ik kan me voorstellen dat de heer Jongbloed voor zijn functie bij de NEN op een kritische locatie heeft gewerkt en dat daaruit deze fixatie is ontstaan. Maar om dat zo als een overkoepelende wet over alles en iedereen heen te gooien…

Precies hetzelfde met selectiviteit en fasenonbalans in een woning. We zijn in krap 30 jaar tijd van huizen met 500W licht en en boiler die in de nacht laadt naar full electric gegaan. Op een 40A enkelfase of 75A 3-fasenaansluiting. En dan moeten er allerlei toeren worden uitgehaald om te zorgen dat de boel blijft draaien. In FR en EN is het normaal om een 80A enkelfase aansluiting in een woning te hebben. Selectiviteit; geen issue. Onbalans net zo min.

Op een 3x25A: ben je de oven aan het voorverwarmen, gaat de 10kW warmtepomp op dezelfde fase in een defrost; hop, over de 25A. Je kan de grootverbruikers wel op aparte fasen willen zetten, maar bij 3 houdt dat gewoon op. Echte grote gebouwen die echt 3 fasen nodig hebben, kunnen dat krijgen 3*40A of zo…

Voor nieuw geplaatste wijktrafo’s is het denk ik geen slecht idee om een studie te doen om daar weer naar enkelfase installaties te gaan.

/rant

• onetime
  • Niet online
@DavidZH Als alle groot verbruikers niet intussen er alleen nog in 3fase versies zouden zijn, en dus ook al veel in gebruik, dan zou ik je gelijk geven. Vergeet niet dat er ook voordelen zitten aan 3fase.

Ja, eens met @DavidZH. Maar ik verwacht dat er de komende jaren eerder een beweging naar "U krijgt maar 1x 35A" gaat komen dan naar zwaardere aansluitingen. In de regio Utrecht dreigt een aansluit stop, zo vol zit het net.

Dat alles maakt een Victron met PowerAssist wel relevanter. Als je zorgt voor een flinke automaat en dikke kabels aan de AC-out kant dan kan je toch bijvoorbeeld 63A gebruiken op je 35A aansluiting. Met relatief weinig aanpassingen in je huis/meterkast.

• onetime
  • Niet online
@NTS Dan is een 3x 16A hoofdaansluiting met power assist misschien nog wel beter...

• Q

Q

NTS schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:00:
Artikel nog steeds niet gevonden, maar wel een interessante quote: Hij noemt zelf ook de aardlek beveiliging per groep die in de nieuwe norm mogelijk is in geval van batterijen/PV met te lage kortsluitstroom:

[...]

https://www.nen.nl/en/nie...ktriciteitsnorm-nen-1010/
:+ Dat artikel heb ik net zelf hier eerder boven gelinked, gequote en besproken :D

Ik moet de discussie hierboven nog verder lezen maar ik vind dat er interessante observaties tussenzitten.
Dat laat echt zien dat je niet puur de letter van de wet volgt, maar de geest van de wet in de juiste context plaatst en rekening houdt met de specifieke omstandigheden (ziekenhuis vs woning).

En dan is er waarschijnlijk meer flexibiliteit mogelijk met een acceptabel risico niveau.

[ Voor 28% gewijzigd door Q op 25-03-2026 16:34 ]

• Q

Q

blb4 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:45:
Omdat er, zeker bij automaten niet meer zoiets als gewaarborgde selectiviteit bestaat heb je ook in netbedrijf kans dat de hoofdzekering er uit vliegt bij een kortsluiting in een afgaande groep. Dan ligt dus ook die gehele fase (en alle eindgroepen op die fase) er uit.
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt maar ik begrijp je punt even niet, excuus.

• Gunther.S
  • Nu online
DavidZH schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 14:59:
Echte grote gebouwen die echt 3 fasen nodig hebben, kunnen dat krijgen 3*40A of zo…
ook minder grote gebouwen hebben dit O-)
Meer omdat het kan, in België hebben we (nog) geen vastrecht op vermogensaansluiting, kost enkel wat meer bij de initiële aansluiting, maar nu ook weer niet zoveel meer (iets van €25/ampère boven de standaard 25A). Ze vroegen wel 2x "bent u zeker?" >:)
DavidZH schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 14:59:
Dat is inderdaad geheel afhankelijk van het gebruiksdoel van de installatie en zou wat mij betreft ook verder uitgesplitst MOETEN worden. Een woonhuis is geen winkel is geen kinderopvang is geen telefooncentrale is geen ziekenhuis etc..
Dat hebben ze dan weer iets beter beschreven in onze Belgische regelgeving; in het AREI maken ze onderscheid tussen:
  • Stroombaan
  • Exclusief toegekende stroombaan
  • Veiligheidsstroombaan: voor veiligheidsverbruikers = uitrusting of systeem die/dat gedurende een bepaalde tijd om veiligheidsredenen voor personen in dienst moet blijven.
  • Kritische stroombaan: voor kritische verbruikers = uitrusting of systeem waarvoor het functiebehoud is vereist om andere redenen dan deze van de veiligheid van personen.
En dan wat betreft selectiviteit:
5.6.2.4 Bij een elektrische fout
a. Algemeenheden
De goede werking van een kritische stroombaan mag niet nadelig beïnvloed worden door een elektrische fout in een andere stroombaan. Dat vereist de selectiviteit tussen de beschermingsinrichtingen.
Maar ik denk dat dit voornamelijk van toepassing is bij niet-huishoudelijk (=industriële of commerciële) installaties; een gewone keurder gaat denk ik raar kijken als je begint over kritieke of veiligheidsgebruikers.

• blb4
Q schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:31:
[...]

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt maar ik begrijp je punt even niet, excuus.
‘Vroeger’ (je weet wel, toen alles beter was 🫣), met smeltzekeringen was er een selectiviteitsregel van 1,6; hoofdzekering 25A, dan groepen max 26/1,6= 16A en als je daarachter nog weer wilde onderverdelen max 16/1,6=10A. Als dan die smeltzekeringen dezelfde uitschakelkarakteristiek hadden (volgens mij werd met een kleur b.v. snel of traag aangegeven) dan kon je er van op aan dat bij een kortsluiting in een afgaande groep de zekering van die afgaande groep doorsmolt en niet de zekering daarboven.

Nu hebben we, zeker in afgaande groepen, bijna allemaal automaten en zijn de uitschakelkarakteristieken niet meer zodanig op elkaar afgestemd dat je hier nog redelijkerwijs van op aan kunt. Zeker als de hoofdzekering al aardig belast wordt door stroomverbruik van meerdere afgaande groepen en dan een kortsluiting in 1 van die afgaande groepen kan ‘t zomaar de hoofdzekering (smeltveiligheid of automaat) zijn die er uit vliegt.

En daarmee is de stelling dat je door uitschakelen van de bron (de omvormer) een slechtere situatie hebt dan bij uitschakeling van een automaat door kortsluiting zeer twijfelachtig, ook in netbedrijf met uitschakeling van een automaat door kortsluiting kan het zomaar de hoofdzekering zijn die er uit klapt.

En zoals hierboven ook al beschreven, hadden we geen batterijsysteem met eilandbedrijf dan hadden we sowieso in ‘t donker gezeten.

Kortom, ‘t is dus kolder om uitschakeling van een omvormer bij kortsluiting (tussen fase en nul) als niet gewenst/geschikt/toegestaan te kwalificeren.

[ Voor 20% gewijzigd door blb4 op 25-03-2026 17:22 ]

Q schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:29:
[...]
:+ Dat artikel heb ik net zelf hier eerder boven gelinked, gequote en besproken :D
Sorry, onduidelijk, ik bedoelde het NEN1010 norm-artikel 536. Niet de blog :)

• Q

Q

blb4 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:04:
...
En daarmee is de stelling dat je door uitschakelen van de bron (de omvormer) een slechtere situatie hebt dan bij uitschakeling van een automaat door kortsluiting zeer twijfelachtig, ook in netbedrijf met uitschakeling van een automaat door kortsluiting kan het zomaar de hoofdzekering zijn die er uit klapt.

En zoals hierboven ook al beschreven, hadden we geen batterijsysteem met eilandbedrijf dan hadden we sowieso in ‘t donker gezeten.

Kortom, ‘t is dus kolder om uitschakeling van een omvormer bij kortsluiting (tussen fase en nul) als niet gewenst/geschikt/toegestaan te kwalificeren.
Tja, ik inderdaad af op een oudere video, waarbij in het voorbeeld niet echt duidelijk is wat de context precies is.
Gegeven de context die jezelf schets, huis vs ziekenhuis lijkt het uitvallen van de omvormer als extra veiligheid wel een 'redelijke' beveiliging.

Zoals opgenoemd door anderen is de bedrading nog steeds beschermd en de B16 automaat zal uiteindelijk wel klappen, conform een karakteristiek die bij een net-aansluiting ook geaccepteerd wordt.

Van de start van de discussie heb ik altijd het gevoel gehad dat het hele verhaal met kortsluit stromen en eiland bedrijf misschien wel genuanceerder ligt dan 'MP II 5000 == onveilig en/of verzekering keert niet uit'.

Uiteindelijk denk ik dat het nu gewoon een judgement call is en ik vind zelf een setup met een MP II 5000 met eiland bedrijf gewoon redelijk (ik vind het accepteren van het risico redelijk), mits je het 'aardlek verhaal' op orde hebt.

• blb4
Q schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 23:01:
[...]

Tja, ik inderdaad af op een oudere video, waarbij in het voorbeeld niet echt duidelijk is wat de context precies is.
Gegeven de context die jezelf schets, huis vs ziekenhuis lijkt het uitvallen van de omvormer als extra veiligheid wel een 'redelijke' beveiliging.

Zoals opgenoemd door anderen is de bedrading nog steeds beschermd en de B16 automaat zal uiteindelijk wel klappen, conform een karakteristiek die bij een net-aansluiting ook geaccepteerd wordt.

Van de start van de discussie heb ik altijd het gevoel gehad dat het hele verhaal met kortsluit stromen en eiland bedrijf misschien wel genuanceerder ligt dan 'MP II 5000 == onveilig en/of verzekering keert niet uit'.

Uiteindelijk denk ik dat het nu gewoon een judgement call is en ik vind zelf een setup met een MP II 5000 met eiland bedrijf gewoon redelijk (ik vind het accepteren van het risico redelijk), mits je het 'aardlek verhaal' op orde hebt.
Aardlek is noodzakelijk en ook de functie van een automaat voor afschakelen vanwege overbelasting. Dus aardlekschakelaars en automaten of deze gecombineerd in een aardlekautomaat. Dat is dus niet anders voor netbedrijf en eilandbedrijf.
In netbedrijf werkt ook de snelle uitschakeling van de afgaande automaten door de kortsluitstroom die vanuit het net geleverd kan worden, in eilandbedrijf wordt de noodzakelijke bescherming geleverd door detectie kortsluitstroom door de omvormer en uitschakeling van de omvormer als gevolg daarvan.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:29

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

[Afbeelding]

Oeeeee dat is interessant, scheelt toch wel wat geld.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-04 15:42
Voor de mensen die kijken naar de Multi RS die kan bij NKON voor 1074 worden gekocht. Wel met de BTW regeling.

https://www.nkon.nl/victr...va-100a-mppt-450-100.html

• HRV

HRV

Noord27 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:20:

Misschien voor de Multiplus, voor de Multi RS zeggen ze het volgende:
Installeer de Multi RS Solar rechtop en verticaal. Zorg voor een speling van 30 cm erboven en eronder.
Dus niet rondom, maar wel meer ruimte aan boven en onderkant. Zie deze link

• HRV

HRV

Ik kan nergens vinden welke accus er precies in zitten. Gebruiken ze de cellen van EVE?
Nogmaals bedankt @agraaff, super mooi gevonden! Ik heb via de chat het test rapport gekregen wat bij de CE markering hoort. En anders dan een hele hoop slechte batterijen is het rapport ook echt voor de versie die ze verkopen.

Opvallend:
- Het is niet alleen een CE EMC rapport (dat zie je zelfs nog bij Nederlandse partijen) maar echt een IEC 62619 test rapport
- Ze hebben de hele batterij inclusief BMS etc getest, niet alleen een rapportje opgestuurd voor de cellen
- Tests voor overcharge stroom, over voltage, te hoge temperaturen etc allemaal uitgevoerd en veilig gestopt

Het enige wat ze zoals ik het lees niet testen voor het hele pack is een volledige kortsluiting van + en -, ze verwijzen naar de tests van de losse cellen. Opletten dus dat je voldoende externe beveiliging hebt voor een harde kortsluiting, bijvoorbeeld een Lynx Power In Class-T.

Maar ik denk dat ik deze ook ga bestellen. Is de eerste die ik zie waar het allemaal zo netjes op orde is.

• agraaff
HRV schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:17:
[...]

Ik kan nergens vinden welke accus er precies in zitten. Gebruiken ze de cellen van EVE?
Grade A EVE MB31 314AH
als je een chat doet krijg je de exacte info.

• Noord27
@agraaff Bij mij zaten er ook stickers op van 314 Ah MB31, maar het waren 314 Ah Cornex cellen. Had ook Cornex besteld. ; Wat er gezegd wordt (in een chat) of op stickers staat is niet altijd te praktijk.

[ Voor 41% gewijzigd door Noord27 op 26-03-2026 09:15 ]

• Gunther.S
  • Nu online
blb4 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:04:
[...]
Nu hebben we, zeker in afgaande groepen, bijna allemaal automaten en zijn de uitschakelkarakteristieken niet meer zodanig op elkaar afgestemd dat je hier nog redelijkerwijs van op aan kunt.
Ik heb wel ergens de regel geleerd voor selectiviteit bij aardlekschakelaars: je moet selectiviteit hebben in zowel de tijd als grootte-orde. En dat betekent dan een S-type aardlekschakelaar voor de tijdsvertraging en 2 "stappen" verschil in mA. bv. 30mA tov 300mA (met stappen: 10, 30, 100, 300, 500mA) voor de lekstroom.

Voor automaten ligt het inderdaad lastiger, maar ik verwacht dat voor overbelasting mijn C20 (in België is automaat type C standaard) er sneller uit vliegt dan de C40 "hoofdautomaat" in de meter. Voor kortsluiting dan weer niet, want daar gaat gewoon meteen de max stroompiek opbouwen, daar triggeren alle zekeringen in de stroombaan quasi meteen op.

Een tijdsvertraging is bij kortsluiting natuurlijk bijzonder onwenselijk owv de vermogens en bijhorende warmteontwikkeling (in de kabels) die plaatsvinden. De hoofdfunctie van een automaat om de bekabeling te beschermen moet in stand blijven.

• agraaff
In geval van selectiviteit.
Mijn Liander zekeringen zijn 3*C25 dan ga ik naar de Victrons, Victron AC-Out dacht ik een C32 op te zetten omdat ze dat potentieel kunnen leveren, vanaf daar ga ik naar de bestaande meterkast waar alleen 16A in zitten.
Maar dit lezende, wil ik dat wel? moet de C32 niet lager zijn?

• agraaff
Noord27 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:13:
@agraaff Bij mij zaten er ook stickers op van 314 Ah MB31, maar het waren 314 Ah Cornex cellen. Had ook Cornex besteld. ; Wat er gezegd wordt (in een chat) of op stickers staat is niet altijd te praktijk.
ga ze dit weekend uitpakken, dat weet ik het.

• agraaff
NTS schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:44:
[...]

Nogmaals bedankt @agraaff, super mooi gevonden! Ik heb via de chat het test rapport gekregen wat bij de CE markering hoort. En anders dan een hele hoop slechte batterijen is het rapport ook echt voor de versie die ze verkopen.

Opvallend:
- Het is niet alleen een CE EMC rapport (dat zie je zelfs nog bij Nederlandse partijen) maar echt een IEC 62619 test rapport
- Ze hebben de hele batterij inclusief BMS etc getest, niet alleen een rapportje opgestuurd voor de cellen
- Tests voor overcharge stroom, over voltage, te hoge temperaturen etc allemaal uitgevoerd en veilig gestopt

Het enige wat ze zoals ik het lees niet testen voor het hele pack is een volledige kortsluiting van + en -, ze verwijzen naar de tests van de losse cellen. Opletten dus dat je voldoende externe beveiliging hebt voor een harde kortsluiting, bijvoorbeeld een Lynx Power In Class-T.

Maar ik denk dat ik deze ook ga bestellen. Is de eerste die ik zie waar het allemaal zo netjes op orde is.
Ik heb het ook meteen even gevraagd en kreeg ze direct toegestuurd.
3 documenten totaal 71 pagina's
en idd IEC 62619

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:09
[..]
Ik krijg alleen met die specifieke link en alleen op de Victron 4K5 leverkosten van 20 euro. Zodra je bijvoorbeeld de 6K5 toevoegt gaan de verzendkosten naar 160 euro.
Ook als ik de url aanpas voor de 6k5 icm de utm-parameters blijft hij 160 euro. Jammer. Is daar zeker goedkoper dan hier in Nederland.

SRK35ZS-W

• agraaff
wellicht is het tot een bepaald gewicht?
En anders ophalen?

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:09
agraaff schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:40:
wellicht is het tot een bepaald gewicht?
En anders ophalen?
Op 3 4K5's blijft het 20 euro. Bij 1 6K5 wordt het 160 euro. Gewicht dus blijkbaar niet. Blijkbaar max 30kg per artikel voor die verzendwijze.

Ik zag op de website niets over ophalen. Ik zal het eens navragen tzt.

[ Voor 8% gewijzigd door Scooper op 26-03-2026 10:45 ]

SRK35ZS-W

Pagina: 1 ... 59 ... 68 Laatste