Ik zie dat een enkeling toch best een groot accupakket heeft van 50+kwh. Heeft iemand al de stap naar volledig offgrid durven nemen? Bijv. met een shitload aan zonnepanelen, houtkachel, en backupgenerator voor de wintermaanden?
Korte schets en volgens mij weet ik het antwoord al maar het zou mij fysiek en economisch veel arbeid schelen als het kon zoals ik het schets.
Ik heb een Atelier achter mijn huis staan en daar wil ik PV panelen opleggen. Daarvoor zijn kabels van 45m nodig en die moeten over het terrein van iemand anders. Dat is deels getackeld door een ingegraven 110mm rioolbuis waardoor ik al mijn kabels kan trekken mits het niet een te dik pakket wordt (er moet ook water en flexibel riool terug doorheen).
In het huis wil ik de volgende groepen preferent en op island mode draaien.
1. Koelkast/vriezer;
2. Technische ruimte (WTW) en overlopen;
Geen gigantische wattages die daar doorheen stromen op een keer een waterkoker/strijkijzer na.
Voor de rest moet de accu overdag geladen worden zodat 's nachts de stroom gebruikt kan worden.
Nu is mijn vraag hoeveel kabels moet ik van het huis naar het atelier laten lopen?
Kan ik toe met 1x 5 aderig of moet ik 3 kabels laten lopen (1x 5 aderig en 2x 3 aderig)?
Zie schematisch de opties hieronder.
Ik heb een Atelier achter mijn huis staan en daar wil ik PV panelen opleggen. Daarvoor zijn kabels van 45m nodig en die moeten over het terrein van iemand anders. Dat is deels getackeld door een ingegraven 110mm rioolbuis waardoor ik al mijn kabels kan trekken mits het niet een te dik pakket wordt (er moet ook water en flexibel riool terug doorheen).
In het huis wil ik de volgende groepen preferent en op island mode draaien.
1. Koelkast/vriezer;
2. Technische ruimte (WTW) en overlopen;
Geen gigantische wattages die daar doorheen stromen op een keer een waterkoker/strijkijzer na.
Voor de rest moet de accu overdag geladen worden zodat 's nachts de stroom gebruikt kan worden.
Nu is mijn vraag hoeveel kabels moet ik van het huis naar het atelier laten lopen?
Kan ik toe met 1x 5 aderig of moet ik 3 kabels laten lopen (1x 5 aderig en 2x 3 aderig)?
Zie schematisch de opties hieronder.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
:strip_exif()/f/image/5kD92vskYDw3WmNM7rkEFsGA.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo gaat het er ongeveer uitzien. Ik ben me bewust van de aanbevolen 10cm tussenruimte. Ik heb aan de bovenkant echter een 160mm afvoer met een Ruck EM160L buisventilator erboven, dus ik denk dat het zo koel genoeg blijft.
Hebben jullie nog tips, advies of kritiek voordat ik de AC- en DC-kabels op maat ga maken?
P.S. Er komt nog een goot strak onder de onderste goot. Zo heb ik wat meer ruimte voor de bekabeling.
[ Voor 14% gewijzigd door DmC1982 op 26-03-2026 11:24 ]
Ik zit te twijfelen over een ac of een dc pv omvormer op de ac-out.
Ik heb 3 fase vanuit het net en, voor nu, op 1 fase noodstroom door middel van een Multiplus-2 met een Pylontech accu.
Opties zijn een victron dc pv omvormer of een 1 fase ac omvormer of een 3 fase ac omvormer.
Stel het net valt weg, blijft de 3 fase omvormer dan werken als er 2 fases weg vallen? Krijg dit niet echt gevonden in de handleiding van bijvoorbeeld Fronius of Solaredge (merken die goed met Victron samen werken, ik wil niet terug leveren aan het net). Eigenlijk heb ik de voorkeur voor een 3 fase omvormer, zodat ik de opbrengst van de zonnepanelen dan overdag over alle fases kan gebruiken.
Ik heb 3 fase vanuit het net en, voor nu, op 1 fase noodstroom door middel van een Multiplus-2 met een Pylontech accu.
Opties zijn een victron dc pv omvormer of een 1 fase ac omvormer of een 3 fase ac omvormer.
Stel het net valt weg, blijft de 3 fase omvormer dan werken als er 2 fases weg vallen? Krijg dit niet echt gevonden in de handleiding van bijvoorbeeld Fronius of Solaredge (merken die goed met Victron samen werken, ik wil niet terug leveren aan het net). Eigenlijk heb ik de voorkeur voor een 3 fase omvormer, zodat ik de opbrengst van de zonnepanelen dan overdag over alle fases kan gebruiken.
@DmC1982 Welke maat kabelgoot heb je gebruikt en waar heb je die besteld? Best wel duur spul wat ik her en der tegenkom.DmC1982 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:21:
P.S. Er komt nog een goot strak onder de onderste goot. Zo heb ik wat meer ruimte voor de bekabeling.
Hier iemand uit het hoge noorden. (60e breedtegraad) Zonnepanelen leveren hier helaas om meerdere redenen niks op in de winter.fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:58:
Ik zie dat een enkeling toch best een groot accupakket heeft van 50+kwh. Heeft iemand al de stap naar volledig offgrid durven nemen? Bijv. met een shitload aan zonnepanelen, houtkachel, en backupgenerator voor de wintermaanden?
De zon komt maar een paar uur boven de bomen, al het sneeuw dat valt blijft liggen bij temperaturen langdurig flink onder de nul. We hebben wel plannen om off-grid te kunnen overleven, maar nog niks gerealiseerd.
Het vereist een meervoudige aanpak van voorzichtiger elektricteit verbruiken, elektricteitsoverschot opslaan, veel stoken op hout (grote voorraad voor fornuis en CV) en waarschijnlijk nog een andere hernieuwbare energiebron zoals windenergie of waterkracht.
Helaas blijven we hier steken bij stap 1, zonnepanelen.
We stoken nu al wel bij met een houten fornuis als de temperatuur lager wordt dan -10°, omdat dat de grens van de warmtepomp is. Het fornuis heeft ook 4 kookplaten en oven, dus bij stroomuitval kunnen we nog wel koken en bakken.
Zoals te zien is in de huidige crisis is brandstof niet noodzakelijkerwijs een veilige optie om op terug te vallen. In de verre toekomst hoop ik dat groene methanol een optie wordt. Dit is te maken uit waterstof (water + elektriciteits) en door koolstofdioxide uit de lucht te vangen.
Ziet er netjes uit! Was er een specifieke reden dat je voor de Lynx Smart BMS 1000 in plaats van 500 gekozen hebt? Welke afmetingen heb je daarnaast gekozen voor de draadkanalen?DmC1982 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:21:
[Afbeelding]
Zo gaat het er ongeveer uitzien. Ik ben me bewust van de aanbevolen 10cm tussenruimte. Ik heb aan de bovenkant echter een 160mm afvoer met een Ruck EM160L buisventilator erboven, dus ik denk dat het zo koel genoeg blijft.
In België mag dat alvast niet, elektriciteit en water in dezelfde buis; zelf zou ik riool absoluut in een compleet afgescheiden leiding willen, zelfde eigenlijk voor elektriciteit.icecreamfarmer schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:03:Dat is deels getackeld door een ingegraven 110mm rioolbuis waardoor ik al mijn kabels kan trekken mits het niet een te dik pakket wordt (er moet ook water en flexibel riool terug doorheen).
Ik voorzie bijvoorbeeld bij mij thuis 3 aparte 50mm flexibels naar het tuinhuis (50m) voor als ik heel de boel naar daar wil verhuizen: ééntje voor de 230VAC kabel(s), ééntje voor DC+, eentje voor DC- van de zonnepanelen op dak woning.
Waarom is off-grid nodig? Valt het net zo vaak weg?icecreamfarmer schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:03:
Ik veronderstel dat je één MultiRS wil zetten? dus 1 fasig? Is je woning ook éénfasig? of driefasig? Welk aardingssysteem heb je? TT? of TN-S?
Ik zou sowieso één 3G10 leggen, afgaande op geïnstalleerd vermogen en afstand, zoniet kan je even goed een kleinere omvormer steken. Je moet dimensioneren op wat er is, niet op wat je denk dat er gebruikt gaat worden. Als je wil voorzien om later 3-fasige setup van te maken, best 5G10.
Als je wilt dat de installatie netgekoppeld draait, moet er op de AC-in ook een kabel binnenkomen, anders kan hij niet synchroniseren.
Al bij al denk ik dat je best af bent met enkel die AC-in te gebruiken: zolang je netgekoppeld blijft, gaat deze stroom leveren in 2 richtingen en hoef je de AC-outs niet te gebruiken. Als de stroom veel weg valt, verandert dat de situatie natuurlijk; dan heb je een geldige reden om in backup te gaan draaien.
Je maakt het jezelf moeilijk door zowel AC-out1 als AC-out2 te willen gebruiken in combinatie met de grote afstand. Dan zou je eigenlijk minstens 2 of 3 (netgekoppeld) kabels van 3G10 nodig hebben.
Ik betwijfel trouwens of je (in België) de AC-in/AC-out1/AC-out2 stroomvoerende geleiders in één kabel mag bundelen (bv. 5G10 met bruin=AC-in, zwart=AC-out1, grijs=AC-out2). De N moet ook sowieso apart.
Ik ga deze gebruiken: Kabelgoot HornbachHRV schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:49:
[...]
@DmC1982 Welke maat kabelgoot heb je gebruikt en waar heb je die besteld? Best wel duur spul wat ik her en der tegenkom.
110x60*2000
15.95 per stuk.
Ja, beide batterijen kunnen in theorie 2x 300A aan. Daarom gekozen voor de (oude versie) BMS 1000.pmaene schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:15:
[...]
Ziet er netjes uit! Was er een specifieke reden dat je voor de Lynx Smart BMS 1000 in plaats van 500 gekozen hebt? Welke afmetingen heb je daarnaast gekozen voor de draadkanalen?
Ik heb 6x Hager BA68010007030B, 85x108x2000 mm besteld op een website in Duitsland. Hier was het een stuk betaalbaarder.HRV schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:49:
[...]
@DmC1982 Welke maat kabelgoot heb je gebruikt en waar heb je die besteld? Best wel duur spul wat ik her en der tegenkom.
Wat kosten die daar?DmC1982 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:28:
[...]
Ik heb 6x Hager BA68010007030B, 85x108x2000 mm besteld op een website in Duitsland. Hier was het een stuk betaalbaarder.
Die zijn dicht, maak je er dan gaten met wartels in om je kabels naar de omvormers te leggen?agraaff schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:23:
[...]
Ik ga deze gebruiken: Kabelgoot Hornbach
110x60*2000
15.95 per stuk.
En heel klein puntje: deze zijn IP21, je moet volgens NEN1010 een IP4x goot hebben als je er losse aders in wilt leggen. Dus deze goot kan als je YMVK kabel gebruikt maar niet voor los installatiedraad. Ik zit zelf te denken aan 10mm2 flexibel installatiedraad omdat dat veel makkelijker werken is. Maar dan moet de koker dus wel dicht zijn.
Ik ga wartels gebruiken ja, en geen los installatiedraad maa nepreen 3 aderig en de DC dubbel geisoleerd.
Dat snap ik maar dat zijn de kaarten die ik heb en waar ik het mee moet doen. Zelf zie ik het risico ook niet zo want het is allemaal buitenkabel en normaliter liggen ze gewoon zo in de grond.Gunther.S schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:19:
[...]
In België mag dat alvast niet, elektriciteit en water in dezelfde buis; zelf zou ik riool absoluut in een compleet afgescheiden leiding willen, zelfde eigenlijk voor elektriciteit.
Ik voorzie bijvoorbeeld bij mij thuis 3 aparte 50mm flexibels naar het tuinhuis (50m) voor als ik heel de boel naar daar wil verhuizen: ééntje voor de 230VAC kabel(s), ééntje voor DC+, eentje voor DC- van de zonnepanelen op dak woning.
Niet maar dat is handig om te hebben en ik verwacht meer verstoringen.[...]
Waarom is off-grid nodig? Valt het net zo vaak weg?
Zoals in het schema staat 1 RS en mijn woning heeft 3 fasen 25A.Ik veronderstel dat je één MultiRS wil zetten? dus 1 fasig? Is je woning ook éénfasig? of driefasig? Welk aardingssysteem heb je? TT? of TN-S?
Dus ik wil sowieso 1 5 aderige kabel laten trekken. De vraag is echter kan ik met die ene 5 aderige kabel alles realiseren.
Dus over 1 fase RS AC in voeden, de andere fase AC out NB voeden en weer de andere de standaard Ac out gebruiken.
Klopt dat wel? Want zover ik begrijp kan de RS juist geen stroom terugleveren via de AC in.Ik zou sowieso één 3G10 leggen, afgaande op geïnstalleerd vermogen en afstand, zoniet kan je even goed een kleinere omvormer steken. Je moet dimensioneren op wat er is, niet op wat je denk dat er gebruikt gaat worden. Als je wil voorzien om later 3-fasige setup van te maken, best 5G10.
Als je wilt dat de installatie netgekoppeld draait, moet er op de AC-in ook een kabel binnenkomen, anders kan hij niet synchroniseren.
Al bij al denk ik dat je best af bent met enkel die AC-in te gebruiken: zolang je netgekoppeld blijft, gaat deze stroom leveren in 2 richtingen en hoef je de AC-outs niet te gebruiken. Als de stroom veel weg valt, verandert dat de situatie natuurlijk; dan heb je een geldige reden om in backup te gaan draaien.
Daarom zit ik nu moeilijk te doen.
Dat laatste denk ik in NL ook maar het zou mij veel waard zijn wanneer ik maar 1 x 5g10 hoef te trekken ipv 3x.Je maakt het jezelf moeilijk door zowel AC-out1 als AC-out2 te willen gebruiken in combinatie met de grote afstand. Dan zou je eigenlijk minstens 2 of 3 (netgekoppeld) kabels van 3G10 nodig hebben.
Ik betwijfel trouwens of je (in België) de AC-in/AC-out1/AC-out2 stroomvoerende geleiders in één kabel mag bundelen (bv. 5G10 met bruin=AC-in, zwart=AC-out1, grijs=AC-out2). De N moet ook sowieso apart.
Waar het wat mij betreft fout gaat is dat standaard teruglevering via AC in niet mogelijk is en je altijd AC out moet gebruiken.
Echter wat ik aan de AC out NB (No Break) wil hebben verbruikt niet zoveel en die moeten gescheiden zijn van de inkomende stroom van Enexis dus ik kan via de accu dan niets terug leveren.
Andere optie is een 3 fase systeem van Solaredge kopen.
ik zie ik zie wat jij niet ziet