ik heb ook een Ubiquiti unifi setup waarbij er op termijn een extra UPS komt voor de POE poortjes. daarnee zou ik een redundant powersupply kunnen maken die enerzijds op de huis accu draait en anderzijds op de UPS van de POE omgeving. spullen heb ik al in huis maar nog even tijd vinden om dit goed te testen en stabiel te bouwen. het bedenken is een uurtje leuke tijd, het uitwerken blijkt dan toch weer een dag of twee aan echte arbeid.NTS schreef op zondag 29 maart 2026 @ 22:33:
[...]
Bedoel je met "nu nog" dat je een ander plan hebt? Ik dacht dat iedereen de GX gewoon alleen aan de accu hing?
Het lijkt in de grafiek alsof je voltage hoger was omdat er vrijwel geen load was vanaf ongeveer 20:30. En daarna komt er een grotere load terug (lijkt op 300A discharge?) en zakt je voltage helemaal weg. Was er iets aan de AC kant wat dat veroorzaakte? Warmtepomp?JHe schreef op zondag 29 maart 2026 @ 22:03:
Rond 21:00 net gingen ineens alle lampen uit in huis. Geen zekering of aardlek probleem, maar de omvormer stond in storing: low battery voltage.
Leuk idee. En dat gebruik je dan als de batterij helemaal leeg is tot de BMS minimum voltage om je Cerbo wel in de lucht te houden?Beer070 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 22:38:
[...]
Daarnee zou ik een redundant powersupply kunnen maken die enerzijds op de huis accu draait en anderzijds op de UPS van de POE omgeving.
DESS staat hier aan in trade mode. Hij denkt dat de accu's nog 31% vol zijn en probeert de accu's dan te ontladen naar 20% terwijl ze eigenlijk al leeg zijn. Volgende upgrade wordt een lynx BMS of shunt. Twijfel nog een beetje over of ik het relais gedeelte wel of niet nodig vind. Discussies genoeg hierover in andere topics😉NTS schreef op zondag 29 maart 2026 @ 22:39:
[...]
Het lijkt in de grafiek alsof je voltage hoger was omdat er vrijwel geen load was vanaf ongeveer 20:30. En daarna komt er een grotere load terug (lijkt op 300A discharge?) en zakt je voltage helemaal weg. Was er iets aan de AC kant wat dat veroorzaakte? Warmtepomp?
zonder Cerbo is het lastig sturen en aanpassen. Dus als de batterij helemaal leeg is, en ik zou wel een vorm van AC bij de hand hebben om aan te koppelen (bijvoorbeeld generatortje) dan zou ik met de Cerbo daar nog iets voor kunnen voorbereiden. Het is maar een idee.NTS schreef op zondag 29 maart 2026 @ 22:44:
[...]
Leuk idee. En dat gebruik je dan als de batterij helemaal leeg is tot de BMS minimum voltage om je Cerbo wel in de lucht te houden?
Herkenbaar in mijn geval. Bij grote belasting en lage accu SOC kan de omvormer uitschakelen. Kijk even naar de ESS assistant bij het tabblad "Dynamic cut-off". Deze heb ik lager gezet dan standaard. 0.005C=50V, 0.25C=48.8V, 0.7C=48.4V, 2C=48V staan.JHe schreef op zondag 29 maart 2026 @ 22:27:
[...]
Daar ben ik ook even doorheen geweest, maar kon zo niet zo snel iets terug vinden. Misschien dat ik iets over het hoofd zie? Of zijn er nog meer instellingen waar ik naar zou moeten kijken?
[Afbeelding]
XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90
Ok en dat ontladen met hoge stroom trekt dus je batterij in één keer onder de cell low-voltage cutoff van je BMS. Eigenlijk zou je MP dan op AC moeten blijven draaien en alleen netstroom doorgeven, maar hij is dus helemaal gestopt.JHe schreef op zondag 29 maart 2026 @ 22:50:
[...]
Hij denkt dat de accu's nog 31% vol zijn en probeert de accu's dan te ontladen naar 20% terwijl ze eigenlijk al leeg zijn.
Wat wel vreemd is is dat je MP een voltage boven de cutoff ziet, maar je BMS ziet iets wat al laag genoeg is om er direct mee te stoppen. Wat opvalt in je grafiek is 2.85 als laagste voltage en 2.99 als hoogste, dat is vrij ver uit elkaar volgens mij.
Zoals ik het begrijp (maar ik ben nog aan het leren) moet je accu naar 100% laden en dan nog een tijdje door laden om te kunnen balanceren. Kan het zijn dat je in de afgelopen maand de 100% niet gehaald hebt? Dat zou een grotere cel onbalans kunnen veroorzaken.
Wat is je primaire BMS welke is ingesteld bij je accu beheer?
Is dit je omvormer die dit bepaald of staat je JK BMS er ingesteld?
:strip_exif()/f/image/JgOOaUQGzsEgitBUIiwvjb56.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JgOOaUQGzsEgitBUIiwvjb56.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 73% gewijzigd door blaaspijp op 30-03-2026 03:42 ]
Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.
De cellen blijven in het normale werkgebied goed bij elkaar en volgens mij is het vrij normaal dat de delta V tussen de cellen toeneemt bij zulke lage spanningen en al helemaal in combinatie met deze hoge stromen. Er staat een battery balancing elke 2 weken of zelfs 1 week ingesteld.NTS schreef op zondag 29 maart 2026 @ 23:09:
[...]
Ok en dat ontladen met hoge stroom trekt dus je batterij in één keer onder de cell low-voltage cutoff van je BMS. Eigenlijk zou je MP dan op AC moeten blijven draaien en alleen netstroom doorgeven, maar hij is dus helemaal gestopt.
Wat wel vreemd is is dat je MP een voltage boven de cutoff ziet, maar je BMS ziet iets wat al laag genoeg is om er direct mee te stoppen. Wat opvalt in je grafiek is 2.85 als laagste voltage en 2.99 als hoogste, dat is vrij ver uit elkaar volgens mij.
Zoals ik het begrijp (maar ik ben nog aan het leren) moet je accu naar 100% laden en dan nog een tijdje door laden om te kunnen balanceren. Kan het zijn dat je in de afgelopen maand de 100% niet gehaald hebt? Dat zou een grotere cel onbalans kunnen veroorzaken.
Mijn BMS besturing staat ingesteld op JK-BMS net als die bij jou. Ik zie bij jou een minimaal verschil tussen JK SoC en Smart Shunt. Is dat normaal? Of ook toevallig net een battery balancing gedaan? Binnen een week zie ik bij mij al afwijkingen van 30%. Is natuurlijk een ander probleem dan het volledig uitschakelen van de MP2.blaaspijp schreef op maandag 30 maart 2026 @ 03:23:
Wat is je primaire BMS welke is ingesteld bij je accu beheer?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
30% verschil heb ik nooit. Ik laad elke 2 dagen tot 100% waardoor die weer goed staat.
Bij mij loopt het verschil soms op tot 5% als ik langere tijd niet tot 100% laad.
Welke stand staan je accus momenteel float aan/uit.
Zijn je accu kabels even lang?
Staan je dip switches goed?
Bij mij loopt het verschil soms op tot 5% als ik langere tijd niet tot 100% laad.
[ Voor 38% gewijzigd door blaaspijp op 30-03-2026 05:10 ]
Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.
Bedankt voor je reactie!Q schreef op zondag 29 maart 2026 @ 22:19:
[...]
- Aanbieder biedt geen Class-T fuses aan voor de accu, die zou ik qua competentie niet vertrouwen, tenzij er een alternatief wordt ingericht.
- Class-T fuse wordt prijzig als je individuele accu's op de Class-T Lynx busbar wilt aansluiten
- Weet je heel zeker dat je echt een 3-fase setup wilt en dat je niet met een 1-fase setup toe kunt? Je verdient een 1-fase setup al bijna niet terug zonder EV, laat staan een 3-fase setup. Gezien de prijs van de accu (je koopt per accu van 5kWh een 15 kWh zelfbouw accu) lijkt geld niet echt uit te maken? Vraag is even wat écht je verwachtingen / wensen zijn.
- de Class-T fuses had ik zelf ook gezien, maar gebaseerd op diverse zoekacties had ik hier niets achter gezocht i.v.m. de controllers van de accu's. Met name eigen geimporteerde accu's lees ik dat je deze moet gebruiken. De aanbieding is trouwens inclusief oplevering volgens de NEN 1010 & PGS 37, dat geeft mij ook wat rust i.v.m. verzekeringen en andere regeltjes.
- Ja, ondertussen in een verbouwing, maar hierbij wordt de keuken, badkamer, vloerverwarming en een hoop andere zaken aangepakt (full reno), daarnaast wordt er ter voorbereiding al een 3 fase laadkabel bij de oprit geplaatst voor de toekomstige EV.
Qua geld, dat is om het even, maar zelfbouw, ook al haal je meer kWh/€, zie ik nu de tijd niet voor en naast mijzelf, wil de vrouw in huis ook wel wat meer zekerheden qua (veiligheid)garanties en installatie.
Concreet is het dus meer - als je ontzorgt wilt worden, is dit dan een OK aanbieding in de Victron familie?
De installatie moet trouwens werkend opgeleverd worden, er staat nog veel meer materiaal op de aanbieding, zoals kabels, beugels etc...
De laatste Q die ik online sprak was de mod / serveradmin op een Napster server heel lang geleden
Alle accu kabels zijn even lang en de dipswitches van de adressen staan ook allemaal goed. Mode van de accu kan ik niet zo in zien omdat ik op afstand zit. Vanochtend wel weer de omschakelaar omgezet en de omvormer op charger only gezet om deze op te laden.blaaspijp schreef op maandag 30 maart 2026 @ 04:58:
30% verschil heb ik nooit. Ik laad elke 2 dagen tot 100% waardoor die weer goed staat.
Maar elke 2 dagen!? Dat is vaak toch?
WaaromVorkie schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:14:
Ik ben aan het voorbereiden en heb nu de volgende aanbieding klaarliggen om goed te keuren, leest eigenlijk wel compleet. De spullenboel komt in de garage tegen de achtermuur, ik zal een paar wachtbuizen trekken tussen meterkast en de achtermuur van de vrijstaande garage.
Doel is zo min als mogelijk afnemen en terugleveren (alles eigen gebruik) en in geval van stroomstoring gewoon kunnen doorgaan zoals ik nu doe met een grote 5000va SmartUPS voor maar een beperkte hoek (de smarthome etc)
Er liggen al op 1 fase 15x IQ7+ Enphase (295watt per stuk maximaal) op zuid.
Wij stappen over op 3 fase (25a) en van gas naar elektrisch koken.
Dit alles wordt dan ook geïnstalleerd, dus hoef zelf weinig te doen anders dan het graven van de wachtbuizen.
Hoor het graag!
[...]
2x Victron Lynx Distributor M10 (inclusief 200A MEGA zekeringen).
2x Victron Energiemeter 3-fase VM-3P75CT (1x netmeting, 1x voor bestaande Enphase PV-groep).
Van beide maar 1 nodig.
Wel een Lynx Powerin waarschijnlijk voor naar je accu's. Met of zonder Class-T afhankelijk of die al in je accu zit.
en waarom de multiplus 5000 en niet de 4k5?
Als ik het zo zie heb je daar meer dan genoeg aan en is wat zuiniger, kleiner, stiller, lichter en goedkoper.
Ook bedankt voor de reactie! Over de 4k5, thx! Daar kwam die nog op terug. Gezien ik bij volle belasting van de hoofdzekeringen wil dat de Victron ook wat levert, begreep ik dat hij ze dan zo hoog had gezet. (50A ipv 32A), daarnaast kan het dan een stuk sneller laden met goedkope uren, maar hij ging het nog even narekenen of het misschien wel past. Ik had natuurlijk al mijn apparatuur opgegeven.agraaff schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:11:
[...]
Waarom
2x Victron Lynx Distributor M10 (inclusief 200A MEGA zekeringen).
2x Victron Energiemeter 3-fase VM-3P75CT (1x netmeting, 1x voor bestaande Enphase PV-groep).
Van beide maar 1 nodig.
Wel een Lynx Powerin waarschijnlijk voor naar je accu's. Met of zonder Class-T afhankelijk of die al in je accu zit.
en waarom de multiplus 5000 en niet de 4k5?
Als ik het zo zie heb je daar meer dan genoeg aan en is wat zuiniger, kleiner, stiller, lichter en goedkoper.
Hij gaf aan het zijn er 2 vanwege de noodzaak voor 6 aansluitingen (3x MP, 2 MPPT + 1Accuset, terwijl ze er per stuk maar 4 hebben (ook in de datasheet wat ik had gezien)
De 2de energiemeter wilde hij voor Enphase gebruiken i.v.m. regelen van de GX en ESS.
Die 50A ipv 32A heeft in Nederland bij een 3x25A aansluiting geen zin. Want het gaat om de stroom uit je hoofdaansluiting die hij moet doorlaten. Niet om hoofdaansluiting plus Victron output.
Zo leer je iets elke dag, dank je wel.NTS schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:49:
Die 50A ipv 32A heeft in Nederland bij een 3x25A aansluiting geen zin. Want het gaat om de stroom uit je hoofdaansluiting die hij moet doorlaten. Niet om hoofdaansluiting plus Victron output.
Goedemiddag!
Hier (ook) bezig met de voorbereidingen om een thuisbatterij te gaan installeren. En het wordt een Victron set-up. Nu heb ik nog enkele vragen/hersenkrakers.
Algemene gegevens
- 3x25A hoofdaansluiting
- Volledig gasloos (95% houtstook, overige 5% via Warmtepomp). SWW via WPB.
- 2 setv PV: 1x 3600WP (oost/west) op L2, 1x 3000WP op L3.
- Opwek +/- 6000kWh, verbruik 4500kWh.
- Geen EV (en thuisladen komt er ook niet).
Beoogde Configuratie
- PV1 ligt op het garagedak, 40 meter vanaf ons huis. Dit is aangesloten via een 5x4qmm2 kabel.
- Géén internet beschikbaar in garage
- Victron Multiplus 48/5000 (in bezit) wilde ik in de garage plaatsen zodat de opwek van deze set bij stroomuitval in de accu (16kW NKON) geladen kan worden
- Losse Cerbo GX aangeschaft om op termijn evt nog te kunnen uitbreiden
- Accu kunnen gebruiken voor noodstroom (in eerste instantie alleen noodzakelijke groepen)
Vragen
- Is het haalbaar om een noodstroomvoorziening in de garage te maken, terwijl ik maar één kabel van 5x4qmm2 heb liggen? Theoretisch wel volgens mij voor één fase, maar is het praktisch?
- Kan ik af met alleen een omschakelaar in de huidige groepenkast als ik alleen noodzakelijke groepen (op één fase) wil voorzien van noodstroom?
- Of kan ik beter een losse (omschakel)kast gaan inrichten en een extra kabel (5x10qmm2) richting de garage trekken? Aangezien ik volgens mij sowieso een datakabel nodig heb richting de garage als ik daar wat wil met de Victron set-up
Het alternatief is de Victron set-up op zolder te plaatsen (naast de WPB). Maar dit heb ik liever niet i.v.m. eventueel brandgevaar en kids die daar slapen...
Benieuwd naar jullie mening/input/feedback. Alvast bedankt!
Hier (ook) bezig met de voorbereidingen om een thuisbatterij te gaan installeren. En het wordt een Victron set-up. Nu heb ik nog enkele vragen/hersenkrakers.
Algemene gegevens
- 3x25A hoofdaansluiting
- Volledig gasloos (95% houtstook, overige 5% via Warmtepomp). SWW via WPB.
- 2 setv PV: 1x 3600WP (oost/west) op L2, 1x 3000WP op L3.
- Opwek +/- 6000kWh, verbruik 4500kWh.
- Geen EV (en thuisladen komt er ook niet).
Beoogde Configuratie
- PV1 ligt op het garagedak, 40 meter vanaf ons huis. Dit is aangesloten via een 5x4qmm2 kabel.
- Géén internet beschikbaar in garage
- Victron Multiplus 48/5000 (in bezit) wilde ik in de garage plaatsen zodat de opwek van deze set bij stroomuitval in de accu (16kW NKON) geladen kan worden
- Losse Cerbo GX aangeschaft om op termijn evt nog te kunnen uitbreiden
- Accu kunnen gebruiken voor noodstroom (in eerste instantie alleen noodzakelijke groepen)
Vragen
- Is het haalbaar om een noodstroomvoorziening in de garage te maken, terwijl ik maar één kabel van 5x4qmm2 heb liggen? Theoretisch wel volgens mij voor één fase, maar is het praktisch?
- Kan ik af met alleen een omschakelaar in de huidige groepenkast als ik alleen noodzakelijke groepen (op één fase) wil voorzien van noodstroom?
- Of kan ik beter een losse (omschakel)kast gaan inrichten en een extra kabel (5x10qmm2) richting de garage trekken? Aangezien ik volgens mij sowieso een datakabel nodig heb richting de garage als ik daar wat wil met de Victron set-up
Het alternatief is de Victron set-up op zolder te plaatsen (naast de WPB). Maar dit heb ik liever niet i.v.m. eventueel brandgevaar en kids die daar slapen...
Benieuwd naar jullie mening/input/feedback. Alvast bedankt!
@JHe had je opmerking van Plead ook gezien en gebruik je "Geoptimaliseerd met Batterylive" in je ESS instellingen?Plead schreef op zondag 29 maart 2026 @ 22:55:
[...]
Herkenbaar in mijn geval. Bij grote belasting en lage accu SOC kan de omvormer uitschakelen. Kijk even naar de ESS assistant bij het tabblad "Dynamic cut-off". Deze heb ik lager gezet dan standaard. 0.005C=50V, 0.25C=48.8V, 0.7C=48.4V, 2C=48V staan.
@Plead met "Deze heb ik lager gezet" bedoel je hoger neem ik aan? Want standaard staan ze een stuk lager ingesteld, In de documentatie van ZonnepanelenSuper staat voor een 314 accu:
0.005 C = 47.20
0.25 C = 46.80
0.7 C = 46.08
2 C = 44.00
Ik krijg ook de indruk dat deze instellingen voor een 48 volt accu met 15 cellen zijn en i.p.v. 16. Met de bovengenoemde instellingen gingen mijn 3 fasen omvormers er gelijk uit bij een minimale SOC van 10%, een behoorlijke belasting en bijna "leeg". Let ook op de opmerking dat de "DC input low shut-down" en gerelateerde parameters niet werken als je Dynamic cut of gebruikt in je ESS instellingen. Ik heb de Dynamic cut off nu zo ingesteld:
2de energiemeter lijkt me logisch, dan kun je je zonneopbrengst van de Enphase 'zien'.Vorkie schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:45:
[...]
Ook bedankt voor de reactie! Over de 4k5, thx! Daar kwam die nog op terug. Gezien ik bij volle belasting van de hoofdzekeringen wil dat de Victron ook wat levert, begreep ik dat hij ze dan zo hoog had gezet. (50A ipv 32A), daarnaast kan het dan een stuk sneller laden met goedkope uren, maar hij ging het nog even narekenen of het misschien wel past. Ik had natuurlijk al mijn apparatuur opgegeven.
Hij gaf aan het zijn er 2 vanwege de noodzaak voor 6 aansluitingen (3x MP, 2 MPPT + 1Accuset, terwijl ze er per stuk maar 4 hebben (ook in de datasheet wat ik had gezien)
De 2de energiemeter wilde hij voor Enphase gebruiken i.v.m. regelen van de GX en ESS.
Als je vol wilt inzetten op laden, is dan de 6k5 niet handiger dan de 5000?
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
never mind; je wilt ze op maat bestellenNTS schreef op zondag 29 maart 2026 @ 22:29:
[...]
Absoluut. Tegen de tijd dat je in normaal bedrijf de 70 graden haalt is sowieso je voltage drop ver buiten de specs die Victron wil.
Ik denk dat het misschien gaat om de eisen bij kortsluiting in combinatie met de zekering die ze voorschrijven? In de manual staat voor de MP 4k5 een zekering van 180A (voor de 6k5 is het 250A) met 50mm2 kabel. Dat is als je naar de specs kijkt vrij ruim, een 4k5 kan heel kort 150A doen maar continu is het maar 100A.
Het zou dus kunnen dat ze die 90 graden berekend hebben op een kortsluiting door een 180A zekering en dan op 90 graden uit komen om er zeker van te zijn dat je isolatie niet smelt?
[...]
Ik had eigenlijk lager gepland, maar ik denk dat ik de manual ga volgen en een 180A zekering neem met 90 graden kabels. Ze hebben er bij Victron vast over nagedacht. Als ik het zelf nareken kom ik op max 198A uit voor XLPE en 50mm2 dus het mag inderdaad.
Inmiddels deze gevonden: https://www.omvormer.nu/a...ief-koper-rood-zwart.html dat is XLPE toegestaan tot 125 graden, flexibele aders, en je kunt ze bestellen met de oogjes er al aan. Ze hebben ook 50mm2 staat alleen niet op de site.
[ Voor 4% gewijzigd door Elscroto op 30-03-2026 14:07 ]
Ik ga er vanuit dat die 2de energiemeter ook voor het eilandmodus is, de actuele opbrengst van de Enphase moet ook gemeten worden.Pr088 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:19:
[...]
2de energiemeter lijkt me logisch, dan kun je je zonneopbrengst van de Enphase 'zien'.
Als je vol wilt inzetten op laden, is dan de 6k5 niet handiger dan de 5000?
En upgraden, ik wacht nog even het antwoord af
Kan dit niet via een Enphase meterd? Die meet je inkomende hoofdaansluiting en je PV groep. Via modbus wordt die direct (na activering door Enphase) herkent door Victron.Vorkie schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:29:
[...]
Ik ga er vanuit dat die 2de energiemeter ook voor het eilandmodus is, de actuele opbrengst van de Enphase moet ook gemeten worden.
En upgraden, ik wacht nog even het antwoord af
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Dank je voor de reactie,Impossibl3 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:14:
[...]
Kan dit niet via een Enphase meterd? Die meet je inkomende hoofdaansluiting en je PV groep. Via modbus wordt die direct (na activering door Enphase) herkent door Victron.
Ja ik begreep van wel, maar ik heb gelukkig wel de Envoy-S, alleen deze is zonder spoelen geinstalleerd... dan is dit net even iets makkelijker, anders moet dus eerst de Envoy-S aangepast worden, daarna modbus opengezet worden etc. het is dus ook een beetje lui / gemak.