Impossibl3 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:06:
[...]

Bij 6 kW topt die inderdaad af. Het is wel extreem belangrijk dat je Voc van je sting onder de 450V blijft bij de MultiRS of onder de 250, 150, 100 afhankelijk van de mppt die je kiest mocht je niet voor de MultiRS gaan.
volgens mij wordt er boven de 6000VA gewoon nog kortstondig doorgeleverd. Overigen is het dacht ik 3000VA per string, wat het geheel weer wat ingewikkelder maakt in bijvoorbeeld een oost/west opstelling. normaal gesproken zou je een oost-string en west-string doen, maar dan is je maximale vermogen nooit 6kva.
Als je wil uitbreiden met een aantal zuid panelen zou ik die met 2 strings op een multi-rs doen en de rest laten zoals het is. Het conversie verlies is significant lager bij PV->Multi-RS->accu ten opzichte van PV->omvormer->AC->Multi-RS->accu.

• dehorst8
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 30-04 21:28
Zijn er Victron ESS zelfbouw – iemand regio Obdam/Alkmaar, waar ik eens kan kijken? :)
Ja PB

Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:40
dehorst8 schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:01:
Zijn er Victron ESS zelfbouw – iemand regio Obdam/Alkmaar, waar ik eens kan kijken? :)
Wellicht is het zowiezo handig om een overzicht te hebben wie, mits natuurlijk de gebruiker ook akkoord gaat, er allemaal een bepaald soort Victron systeem heeft. Dit om kennis te delen in de materie. Op een forum is complexere techniek (hard-en software) soms abstract te volgen.

Enexis Netbeheer Engineer | 8kW Daikin | 11,2kWp SE | 18kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:13

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@HRV & @NTS dank je beide, maar ik zien nergens welke dat nu vluchtige stoffen detecteert (of heb je het op de co melder)?

Dus als ik het goed heb een ei3024 + ei3018 + 2x ei128r? Nu zien ik juist een ei3028 hitte + Co is dit is

*alles is niet in stock maarja.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Je kunt volgens mij elke combinatie van rook, hitte en CO kopen bij Ei. Maar ik denk dat je aan een CO meter weinig hebt, die zijn meer voor CV ketels.
Noord27 schreef op maandag 6 april 2026 @ 14:12:
[...]
Wellicht is het zowiezo handig om een overzicht te hebben wie, mits natuurlijk de gebruiker ook akkoord gaat, er allemaal een bepaald soort Victron systeem heeft. Dit om kennis te delen in de materie. Op een forum is complexere techniek (hard-en software) soms abstract te volgen.
Goed idee! Regio Utrecht, 3x Multiplus 4K5, losse Cerbo GX, Lynx Class-T Power In, Lynx Distributor, batterijen nog onderweg ergens op een boot :-)

[ Voor 3% gewijzigd door NTS op 06-04-2026 16:18 ]

• Noord27
@NTS Wellicht dat de starter van dit topic @MJ de Bruijn er voor open staat om hierin overzicht aan te brengen middels uitbreiding van de openings post.

[ Voor 5% gewijzigd door Noord27 op 06-04-2026 17:02 ]

Enexis Netbeheer Engineer | 8kW Daikin | 11,2kWp SE | 18kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60

NTS schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:16:
Je kunt volgens mij elke combinatie van rook, hitte en CO kopen bij Ei. Maar ik denk dat je aan een CO meter weinig hebt, die zijn meer voor CV ketels.
Bij uitgassende LFP cellen komt er vnl H2 en CO vrij. Een CO melder heeft dus wel nut.
Ah top, dan is een Ei 3030 de beste denk ik. Die doet rook, hitte en CO. Draadloos koppelbaar met andere Ei melders, volgens mij ook met de 144/146 die je in veel bouwprojecten ziet.

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-05 10:41
Is deze ook met de cerbo te koppelen dat die de boel uit zet al het alarm af gaat?
Dan moet je er een relais sokkel bij kopen en een draadje trekken.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik ben eens in een lees bui en was de parallel werking aan't lezen:
Er kan slechts één afstandsbediening (paneel of schakelaar) worden aangesloten op het systeem. Dat betekent maar één GX.
Wanneer meerdere GX-modellen parallel of driefasig verbonden gaan worden, moet de interne verbinding tussen GX-card en andere componenten ontkoppeld worden. Omwille hiervan wordt het aanbevolen de MultiPlus-modellen zonder ingebouwde GX te gebruiken voor deze systemen.
Dus als ik het goed heb: wil je er meer dan 1 installeren is het aangeraden om non GX te kopen en daar een Cerbo bij te zetten. >>> Dat is goed om te weten.

Heeft iemand al eens geprobeerd om een gewoon pc scherm met eventuele touch aan te sluiten op een cerbo gx? O-)

Nog een goei weetje: als je nu nog een touch 70 + cerbo gx koop kun je beter de Ekrano GX kopen, die laatste is goedkoper.

[ Voor 17% gewijzigd door Damic op 07-04-2026 21:26 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Één GX en twee gewone werkt. Maar een losse Cerbo GX en drie gewone is iets flexibeler. Je hebt dan meer poorten beschikbaar om bijvoorbeeld nog SmartSolar toe te voegen.

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-05 08:19
Voor een safety/noodstop bij een 3 fase MP2 setup; wat is veiliger (en waarom):

1) Noodstop op 1 MP2, de andere 2 zullen automatisch stoppen als 1 MP2 stopt met werken. Voordeel, Noodstop volledig hardware matige aansturing zonder complexiteit. Nadeel, leunt op software van de 2 andere MP2s
2) noodstop op alle 3 MP2 tegelijkertijd via relais (Daisy chainen wordt afgedragen). Voordeel, Noodstop is hardware matig op alle 3 MP2, nadeel, meerdere relais nodig (die kunnen falen etc)
Er is een Safety Switch assistant die je op de Multiplus kunt installeren. Die moet dan op de master van L1 en wordt gestuurd via een extern contact. Bijvoorbeeld AUX2. Je kunt zelf kiezen of die reageert op een open contact of juist een gesloten contact. Als je grid code op Europe staat moet je niet AUX1 gebruiken, dat geeft een conflict.

• SkyFlyer
Dus dan stel je optie 1 voor, alleen L1 schakelen en L2 en L3 laten volgen en niet seperaat te schakelen?

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:51
SkyFlyer schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 23:13:
Voor een safety/noodstop bij een 3 fase MP2 setup; wat is veiliger (en waarom):

1) Noodstop op 1 MP2, de andere 2 zullen automatisch stoppen als 1 MP2 stopt met werken. Voordeel, Noodstop volledig hardware matige aansturing zonder complexiteit. Nadeel, leunt op software van de 2 andere MP2s
2) noodstop op alle 3 MP2 tegelijkertijd via relais (Daisy chainen wordt afgedragen). Voordeel, Noodstop is hardware matig op alle 3 MP2, nadeel, meerdere relais nodig (die kunnen falen etc)
Ik heb gekozen voor een Lynx BMS (oudere generatie) zodat ik een noodstop heb aan de DC kant. Volgens mij nog veiliger?

• SkyFlyer
DmC1982 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:05:
[...]

Ik heb gekozen voor een Lynx BMS (oudere generatie) zodat ik een noodstop heb aan de DC kant. Volgens mij nog veiliger?
Formeel moet je volgens mij zowel aan de AC als de DC kant een noodstop moeten hebben.

Aan de DC kant zou ik op termijn waarschijnlijk een DC shunt breaker gaan neerzetten, en hoewel goedkoper dan de lynx BMS, ben je daar alsnog meer dan €500 voor kwijt. (En met de lynx BMS moet ik nog meer scheiden, want heb ook nog MPTT in het DC circuit)

Nu denk ik dat met de noodstop aan AC kant, de grootste risicos zijn gedekt (de batterijen zijn in mijn geval (Yixiang) al dubbel beveiligd (breaker + Addler op de Lynx power in) en hebben via de breaker ook een "stopknop". Met de AC stop maak ik mijn hele thuis grid in 1 druk op de knop spanning vrij.
NTS schreef op woensdag 8 april 2026 @ 01:16:
Er is een Safety Switch assistant die je op de Multiplus kunt installeren. Die moet dan op de master van L1 en wordt gestuurd via een extern contact. Bijvoorbeeld AUX2. Je kunt zelf kiezen of die reageert op een open contact of juist een gesloten contact. Als je grid code op Europe staat moet je niet AUX1 gebruiken, dat geeft een conflict.
Thanks! Ik was nog op zoek om een extra veiligheid in te bouwen: multiplus uit als de JK BMS een error geeft (via de dry contacts). Nou zijn die dry contacts normally-open, dus kun je niet zomaar de remote on/off input gebruiken. Maar een aux2 die je kunt configureren is top. Hiermee kun je dus ingeval van een BMS failure (bijv kortsluiting in charge/discharge mosfets) alsnog de multiplus uitschakelen en verdere schade voorkomen. En meerdere (dry contacts van) BMSen kunnen eenvoudig parallel geschakeld worden. Nice.

Schakelt de safety switch assistent inderdaad ook laden en ontladen van de multiplus uit (en niet alleen de ac-out)?

• SkyFlyer
pvg schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:36:
[...]

Thanks! Ik was nog op zoek om een extra veiligheid in te bouwen: multiplus uit als de JK BMS een error geeft (via de dry contacts). Nou zijn die dry contacts normally-open, dus kun je niet zomaar de remote on/off input gebruiken. Maar een aux2 die je kunt configureren is top. Hiermee kun je dus ingeval van een BMS failure (bijv kortsluiting in charge/discharge mosfets) alsnog de multiplus uitschakelen en verdere schade voorkomen. En meerdere (dry contacts van) BMSen kunnen eenvoudig parallel geschakeld worden. Nice.

Schakelt de safety switch assistent inderdaad ook laden en ontladen van de multiplus uit (en niet alleen de ac-out)?
Als de JK een alarm geeft, dan schakelt die zelf toch al de mosfets uit? Nu schakel je je hele systeem uit, als 1 batterij in storing gaat.
SkyFlyer schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:40:
[...]

Als de JK een alarm geeft, dan schakelt die zelf toch al de mosfets uit? Nu schakel je je hele systeem uit, als 1 batterij in storing gaat.
Ja, maar als die mosfets stuk zijn (kortsluiting, wat een realistische failure mode is die je niet snel opmerkt), blijft er dus geladen/ontladen worden. Door de multiplus uit te schakelen, voorkom je verdere schade.

Als er 1 BMS in error gaat, mag van mij het hele systeem uit. Should not happen en ik heb maar 2 BMSen.

[ Voor 10% gewijzigd door pvg op 08-04-2026 08:48 ]

pvg schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:36:
[...]
Hij zet het hele apparaat in de "off" stand zoals ik het lees. Dus AC spanning uit en niet meer laden of ontladen op DC.

Als je DC echt 100% wilt afschakelen zou je een externe DC breaker kunnen nemen met shunt trip optie. Maar je wilt ook niet teveel componenten in de DC circuit hebben, geeft allemaal warmte en kans op failures.

Dus ik denk dat BMS plus de standaard breaker die vaak al in je batterij kast zit of Class-T zekering eigenlijk de beste balans is.

• Gunther.S
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-05 22:47
SkyFlyer schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 23:13:
2) noodstop op alle 3 MP2 tegelijkertijd via relais (Daisy chainen wordt afgedragen).
Waarom zou dat nu afgeraden zijn? Binnen machine veiligheid gebeurt dat voor zover ik weet gewoon wél: één noodstop-input die je daisy-chaint langs alle knoppen. Als je aparte safety-outputs hebt, is dit eerder om selectief te kunnen werken. Als je aparte safety-inputs hebt, is dit eerder om makkelijker foutdetectie te kunnen doen. Voor het thuisbatterij scenario lijkt me dit quasi irrelevant want hoeveel noodstops-inputs ga je wel niet hebben om fout op te zoeken. En met noodstop bedoel ik: een 24V lijn waarvan de continuïteit bepaalt of je in normale modus, dan wel naar safe-modus moet gaan, geïmplementeerd dmv potentiaalvrije contacten.

Als je het per se met relais wilt uitvoeren, koop dan een safety-plc (Pilz, of Beckhoff TwinSafe), met geïntegreerde safety-relais. Dat is hoe het industrieel gebeurt. Die dingen hebben redundante logica/hardware, tot zelfs gecodeerde signalen op de inputs voor tamper protection.

Simpelste en veiligste blijft toch gewoon noodstop rechtstreeks gedaisy-chaint op alle omvormers. Enigste "nadeel" is minder bedrijfszekerheid, want meer kabels en punten waar een fout kan optreden, maar dat is ook maar vrij beperkt he.

Wat betreft optie 1: zolang die software geen safety-rating heeft (quod non), vertrouw ik dat voor geen haar.
Als je 100% zeker wilt zijn, steek je nog een AC relais op de ACin en/of ACout dat recht op die noodstop hangt; want de inputs op de MP die je wilt gebruiken, hebben hoogstwaarschijnlijk geen safety level, laat staan de software zelf). Maar overkill much...

Heb je een bron voor afraden van daisy-chaining?

• SkyFlyer
Gunther.S schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:25:
[...]

Heb je een bron voor afraden van daisy-chaining?
Moet ik opzoeken, maar ben meerdere keren tegenkomen dat er omschreven wordt dan het de MP2 verstoort, niet zozeer in de veiligheid shutdown in de weg zit, maar juist de normale werking.
De remote on/off op de multiplus is een input. Deze is niet potentiaal vrij (waarschijnlijk een ground en een input met pull up weerstand).
Je kunt meerdere inputs van multiplussen niet daisy chainen: de ground van de ene multiplus zou de volgende inschakelen…

Meerdere schakelaars/noodknoppen (normally closed) kun je natuurlijk wel gewoon in serie zetten en op 1 multiplus aansluiten.

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-05 10:41
SkyFlyer schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:28:
[...]

Nu denk ik dat met de noodstop aan AC kant, de grootste risicos zijn gedekt (de batterijen zijn in mijn geval (Yixiang) al dubbel beveiligd (breaker + Addler op de Lynx power in) en hebben via de breaker ook een "stopknop". Met de AC stop maak ik mijn hele thuis grid in 1 druk op de knop spanning vrij.
Zo wil ik het ook doen.
en als de Jixiang een error geeft kan ik de boel via de cerbo afschakelen als die erg genoeg is.
Gunther.S schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:25:
[...]
Waarom zou dat nu afgeraden zijn? Binnen machine veiligheid gebeurt dat voor zover ik weet gewoon wél: één noodstop-input die je daisy-chaint langs alle knoppen.
Jij bedoelt iets anders dan @SkyFlyer. Je mag prima één safety input van de Multiplus daisy-chainen langs meerdere knoppen. Maar @SkyFlyer bedoelt het andersom, de "stop" input van meerdere Multiplus devices met elkaar verbinden en dan op één knop. Dat laatste kan dus niet, meerdere remote on/off inputs met elkaar verbinden.

Je moet dan dus een knop hebben met meerdere gescheiden contacten en voor elke Multiplus een los eigen draadje. Of je doet wat Victron bedacht heeft, installeer de Safety Switch Assistant op de L1 master en laat het systeem het verder zelf regelen.

• witje_
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:48
@Gunther.S , @J_aba ,

Omdat er vorige maand wat post waren ivm de arei keuring in Belgie.
Vandaag mijn installatie laten keuren, een Victron multiplus met Nkon ESS pro 10kWh.
De keuring is probleemloos verlopen. De DC kabels zijn diegene die Nkon erbij geleverd heeft (dus geen correcte brandklasse). Ik had dit bij de keuringsinstantie op voorhand nagevraagd.
Indien de kabels meegeleverd zijn bij de batterij, zijn ze mee gedekt door het CE certificaat van de batterij (aansluitkabel versus vaste DC-kabel). Ze moeten dan niet voldoen aan de brandklasse-eis.
Ik heb de kabels nog wel in een buis gestoken omdat ze niet dubbel-geïsoleerd zijn (en ik wou niet riskeren dat de keurder daarover zou vallen).
Voor de keurder leuk, maar Victron zegt in de handleiding dat je de DC kabels niet in een buis moet stoppen. Dus ik zou ze er na de keuring weer uit halen ;)

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

NTS schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 23:07:
Één GX en twee gewone werkt. Maar een losse Cerbo GX en drie gewone is iets flexibeler. Je hebt dan meer poorten beschikbaar om bijvoorbeeld nog SmartSolar toe te voegen.
Ha dat is ook goed om te weten, maar ik zou liever hebben dat ze een multiplus-ii gx 10000 zouden lanceren.

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06:10

HermanGast

Exige GT3

Ik weet niet hoe het bij andere BMSen gaat, maar Pylontech rapporteert keurig de temperatuur per unit. Dus als de warmste boven een grenswaarde komt of sterk afwijkt van de eerstvolgende kunnen de Victrons op OFF. Heb t nog niet zo geïmplementeerd, kwestie van even beetje tijd er voor maken.
De gedachte is, bij een thermal-runaway, dat als je systeem gaat uitgassen en voordat je een meting hebt en ingrijpt er al ruim tijd verstreken is.

[ Voor 21% gewijzigd door HermanGast op 09-04-2026 05:59 ]

A290GTS EV, PV 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

• Gunther.S
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-05 22:47
pvg schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:51:
De remote on/off op de multiplus is een input. Deze is niet potentiaal vrij (waarschijnlijk een ground en een input met pull up weerstand).
ahja, spijtig, dan moet je inderdaad met meerdere relais werken of op de software vertrouwen. Of zoals @NTS zegt: aparte draden per omvormer; die noodknoppen hebben afaik standaard 1 NO en 1 NC schakelaar aan boord, dus al te weinig voor 3 omvormers.

De hardware oplossing wordt dan al snel complex: welke voeding gebruik je voor de relais? Valt die ook uit met de omvormers? 48V van de batterijen gebruiken? wat als je die ontkoppelt? Liever geen 230V op zo'n signaal kabel, dus weer extra transformator nodig naar 24VDC. Met wat ga je die dan weer voeden, wat als die voeding weg valt. Kan je de Remote_L / Remote_H van omvormer 1 gebruiken om de relais van andere omvormers te bedienen? Waarschijnlijk niet.

Soit, de handleiding van de Multi RS zegt er meer over dan de (heel summiere) handleiding van de MPII:
Als meerdere eenheden in een systeem gecombineerd worden — bijvoorbeeld in een 3-fasen configuratie — dan kunnen de contactdraden aangesloten worden op elke enkelvoudige eenheid. De status van het contact wordt dan gedeeld met de rest van het systeem via de VE.Can aansluitingen.

Alleen de eenheid waarop de contactdraden zijn aangesloten moet ingesteld worden.
De handleiding zegt vlak daaronder echter ook dat MultiRS ingeschakeld wordt als accu plus op Remote_H staat; dus als je de batterij als stuurkring voor de noodknop zou gebruiken, kan je (bij de MultiRS) wél de Remote_H's allemaal parallel achter de noodstop hangen. Maar opnieuw: wat als je batterij ontkoppelt of uitschakelt (safety DC relais?), omvormers uit? imo niet nodig als je ACin nog beschikbaar is. Dan is opnieuw een schakelaarcontact tussen Remote_L en Remote_H van de master simpeler en fail proof.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Gunther.S schreef op donderdag 9 april 2026 @ 00:41:
[...]

ahja, spijtig, dan moet je inderdaad met meerdere relais werken of op de software vertrouwen. Of zoals @NTS zegt: aparte draden per omvormer; die noodknoppen hebben afaik standaard 1 NO en 1 NC schakelaar aan boord, dus al te weinig voor 3 omvormers.
Dan moet je beter kijken https://www.se.com/nl/nl/...aiontgrendeling-2nc-geel/ en dan een extra zbe102 erop en je kan ze alle 3 afschakelen ;)

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 27-04 07:11
Damic schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:52:
Ik ben eens in een lees bui en was de parallel werking aan't lezen:

[...]

Heeft iemand al eens geprobeerd om een gewoon pc scherm met eventuele touch aan te sluiten op een cerbo gx? O-)
geen gewoon pc scherm, maar ik heb deze video gevolgd, en dat werkt prima.
https://www.youtube.com/watch?v=76kXkCn4Htc&t=1s

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 24-04 22:40

hfa

Ik heb een 3 fase aansluiting maar ga in eerste instantie maar 1 fase van noodstroom voorzien. Even een korte check of ik het goed installeer op deze manier:

- Victron 48/5000 in de garage; thuisbatterij o.b.v. EVE MB31 cellen (16kW). DC beveiligd met 200A T-class zekering. Victron accuschakelaar tussen MP en accu.
- Aangesloten via een 5x4qmm2 kabel op de groepenkast in het huis (afstand 42 meter). In huis zit deze kabel achter een B25a installatieautomaat.
- Victron energiemeter via Powerline adapter aangesloten in groepenkast huis. En aangesloten via Powerline adapter op Cerbo GX in de garage.
- AC-IN zit achter een B25a 300ma aardlekautomaat in de garage(2 aders uit de kabel)
- AC-OUT wil ik nu gaan benutten op één fase via de 2 andere vrije aders in de kabel --> hier een B25a installatieautomaat tussen plaatsen (in de garage)
- in de groepenkast in huis komt deze rechtstreeks op de omschakelaar (SFT440).
- NB. direct na de hoofdschakelaar zit reeds een 40A installatieautomaat (3P+N).

Op termijn wil ik een extra kabel richting de garage leggen (5x10qmm2), mede ivm de zonnepanelen aldaar. En dan (dus) 3-fasig noodstroom kunnen gaan gebruiken; vandaar dat ik wat componenten heb aangeschaft voor 3-fasegebruik.

Klopt deze configuratie zo of dien ik nog (andere) zaken aan te passen? Alvast bedankt voor jullie input!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-04 15:48

icecreamfarmer

en het is

NTS schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:17:
[...]

Nee, die vindt dat prima. De Victron weet niet wat er achter zit, die levert gewoon zoveel stroom als gevraagd wordt tot aan z'n maximum. Het belangrijkste bij het kiezen van de automaat is dat die passend is voor de kabels. Dus als je kabels geen 40A kunnen hebben (omdat ze bijvoorbeeld maar 2.5mm2 zijn) dan moet de automaat die je gebruikt zorgen dat de stroom wordt uitgeschakeld als je over de maximale belasting van de kabels heen gaat.
Mooi, ik ben aan het rekenen gegaan en wil ze nu op 25A afzekeren dat is genoeg voor ca 5800 W en dat gaat de omvormer (Multi RS Solar 48/6000) alleen voor korte tijd halen.

Kabels wil ik wel enigsinds toekomstbestendig hebben dus koop:
50m 10mm2 g5 als hoofdverbinding naar het atelier wordt aangesloten op de AC in van de omvormer;
50m 6mm2 g5 als verbinding naar de 2 groepen die de island mode worden aangesloten (AC out1);
50m Cat 6/7 outdoor kabel 3x voor: AP in het atelier, internetverbinding omvormer en voor de verbinding met de EM24 Ethernet.

Nu zit ik nog met 2 vragen:
1. Ik wil de kabels als volgt afzekeren:
a. Meterkast huis 25A ->10mm2-> 25A Atelier -> meterkast Atelier (om te verdelen over meerdere groepen)
b Atelier 25A ->10mm2-> Meterkast huis -> groepen island mode (koelkast en wtw)
2. https://offgridpowerstati...tsmile-6kva-10kwh-1-fase/ Dit lijkt een erg goede deal (is trouwens 10kWh en geen 20kWh). Is het dat ook?

Qua punt 1 ga ik er bij b vanuit dat de stroom altijd alleen van het Atelier naar het huis vloeit en nooit terug dus dubbel afzekeren is niet nodig. Bij a is het wel bidirectioneel dus wel nodig of kan ik ook toekomen met 1x?

Oh ik weet dat het 1 fasig is allemaal maar ik kan die kabels maar 1x trekken dus leg nu gelijk 3 fasig aan.

[ Voor 3% gewijzigd door icecreamfarmer op 09-04-2026 16:07 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
hfa schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:58:
Ik heb een 3 fase aansluiting maar ga in eerste instantie maar 1 fase van noodstroom voorzien. Even een korte check of ik het goed installeer op deze manier:

- Victron 48/5000 in de garage; thuisbatterij o.b.v. EVE MB31 cellen (16kW). DC beveiligd met 200A T-class zekering. Victron accuschakelaar tussen MP en accu.
- Aangesloten via een 5x4qmm2 kabel op de groepenkast in het huis (afstand 42 meter). In huis zit deze kabel achter een B25a installatieautomaat.
- Victron energiemeter via Powerline adapter aangesloten in groepenkast huis. En aangesloten via Powerline adapter op Cerbo GX in de garage.
- AC-IN zit achter een B25a 300ma aardlekautomaat in de garage(2 aders uit de kabel)
- AC-OUT wil ik nu gaan benutten op één fase via de 2 andere vrije aders in de kabel --> hier een B25a installatieautomaat tussen plaatsen (in de garage)
- in de groepenkast in huis komt deze rechtstreeks op de omschakelaar (SFT440).
- NB. direct na de hoofdschakelaar zit reeds een 40A installatieautomaat (3P+N).

Op termijn wil ik een extra kabel richting de garage leggen (5x10qmm2), mede ivm de zonnepanelen aldaar. En dan (dus) 3-fasig noodstroom kunnen gaan gebruiken; vandaar dat ik wat componenten heb aangeschaft voor 3-fasegebruik.

Klopt deze configuratie zo of dien ik nog (andere) zaken aan te passen? Alvast bedankt voor jullie input!
5x4mm2 over 42 meter? Kun je niet beter gaan voor 5x6mm2?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 24-04 22:40

hfa

Pr088 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:51:
[...]

5x4mm2 over 42 meter? Kun je niet beter gaan voor 5x6mm2?
Deze ligt/lag er al. 5x6mm2 was zeker beter geweest. Volgend jaar gaan we verbouwen en ga ik de fundering vrijgraven...komt er direct 5x10mm2 bij om die reden ;)

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

pc_freak1 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:27:
[...]

geen gewoon pc scherm, maar ik heb deze video gevolgd, en dat werkt prima.
https://www.youtube.com/watch?v=76kXkCn4Htc&t=1s
Dat is in principe een gewoon scherm :+ en is ondertussen al goedkoper geworden :+ https://nl.aliexpress.com/item/1005007432461342.html

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:38
Heb een vraag, ik heb 4 accu's met JK BMS master is verbonden met CAN de rest ge daisy chained.
Dit werkt opzich goed, enige is dat er bij het laden naar 100% elke keer een high current alarm komt.
1 vd accu's komt bv boven de 3.45v en blokkeerd laden. Zijn laadstroom gaat naar de rest voor paar seconden en de rest gaan over de max A heen en geven high current alarm.

Dit lijkt me niet goed voor de mosfets vd BMS?
Hoe lossen jullie dit op?
Of is dit wel gewoon ok en moet je de alarms maar negeren.
Reveal! schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:16:
Heb een vraag, ik heb 4 accu's met JK BMS master is verbonden met CAN de rest ge daisy chained.
Dit werkt opzich goed, enige is dat er bij het laden naar 100% elke keer een high current alarm komt.
1 vd accu's komt bv boven de 3.45v en blokkeerd laden. Zijn laadstroom gaat naar de rest voor paar seconden en de rest gaan over de max A heen en geven high current alarm.

Dit lijkt me niet goed voor de mosfets vd BMS?
Hoe lossen jullie dit op?
Of is dit wel gewoon ok en moet je de alarms maar negeren.
Met hoeveel ampere laadt je en waarop staat de limiet in de BMSen?

• Reveal!
pvg schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:59:
[...]

Met hoeveel ampere laadt je en waarop staat de limiet in de BMSen?
Limieten staan op 110A per BMS
Victron ziet CCL en DCL op
Laden gaat soms op max vermogen 418A (Victron is 440A - 5%)
Welke BMS heb je ingesteld als laad controller in je Victron?
Komen de voltages van de jk BMS overeen met de instellingen in de Victron, dus met welk voltage laad je?

[ Voor 46% gewijzigd door blaaspijp op 09-04-2026 21:19 ]

Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• Reveal!
blaaspijp schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:17:
Komen de voltages van de jk BMS overeen met de instellingen in de Victron, dus met welk voltage laad je?
JK BMS is leading
Hoe bedoel je het laad voltage?
Victron haalt de max laad instelling vd CAN.
55.2V

• workzone
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 10:46
blaaspijp schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:17:
De JK-BMS schroeft het laad vermogen toch sterk omlaag zodra SOC 100% in zicht komt?

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & Cascading L/W WP | Tubbergen

• Reveal!
workzone schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:46:
[...]

De JK-BMS schroeft het laad vermogen toch sterk omlaag zodra SOC 100% in zicht komt?
Mmm ik heb vol op 3.45v staan en 100% SOC reset op 3.449V moet de soc reset dan lager?

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Reveal! schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:36:
[...]

Mmm ik heb vol op 3.45v staan en 100% SOC reset op 3.449V moet de soc reset dan lager?
Ik heb destijds Andy's settings gebruikt, en ietwat aangepast.
Het moet in iedergeval OVP > RCV > SOC-100% > OVPReset zijn.
In mijn geval 3.65 > 3.45 -> 3.44 -> 3.4.
RCV is het absorptie voltage dat hij zal proberen te behalen, OVP is de protectie, daarboven schakelt hij af (en pas na weer onder OVPReset te komen aan). Maar dat zou je nooit moeten bereiken.

[ Voor 11% gewijzigd door DanTm op 10-04-2026 07:43 ]

• Reveal!
Ik heb dit, Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ssCBlgVdBCPe6biWJ7GhJEX2OZM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bxe6fGedRojBreKPalOIJnmA.jpg?f=fotoalbum_large

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:14
Ik kom niet goed uit de keus van de Shunt. Ik lees wisselende ervaringen van mensen die de BMS gebruikt als SoC meting. Ik ben van plan om 2x 16kw Yixiang box te plaatsen, met een JK BMS dus.

Mooiste en meest praktische oplossing is de Lynx Shunt 1000, echter lees ik dat deze niet betrouwbaar zou zijn. De Smart Shunt 50 is stuk goedkoper, en zou beter meten. Maar om dit mooi in te bouwen zou ik een Lynx Power In kunnen gebruiken zoals @Japie.G liet zien. Of er zijn 3d modellen te downloaden om een shunt in te bouwen in de Lynx stijl. Kosten technisch kom je dan bijna gelijk uit met een Lynx Shunt 1000.

Is de Lynx Shunt 1000 zo slecht dat deze echt af te raden is? Aangezien ik meerdere mensen en ook Andy die gewoon zie gebruiken? Of zou ik gewoon puur op de BSM kunnen werken ook met 2 losse BMS?

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:04
Razor109 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:33:
Ik kom niet goed uit de keus van de Shunt. Ik lees wisselende ervaringen van mensen die de BMS gebruikt als SoC meting. Ik ben van plan om 2x 16kw Yixiang box te plaatsen, met een JK BMS dus.

Mooiste en meest praktische oplossing is de Lynx Shunt 1000, echter lees ik dat deze niet betrouwbaar zou zijn. De Smart Shunt 50 is stuk goedkoper, en zou beter meten. Maar om dit mooi in te bouwen zou ik een Lynx Power In kunnen gebruiken zoals @Japie.G liet zien. Of er zijn 3d modellen te downloaden om een shunt in te bouwen in de Lynx stijl. Kosten technisch kom je dan bijna gelijk uit met een Lynx Shunt 1000.

Is de Lynx Shunt 1000 zo slecht dat deze echt af te raden is? Aangezien ik meerdere mensen en ook Andy die gewoon zie gebruiken? Of zou ik gewoon puur op de BSM kunnen werken ook met 2 losse BMS?
Eigenaar van een Lynx shunt hier. Veel geld voor weinig functie en wel goede looks.
Je krijgt geen kWh counter.
Bij mij wijkt het voltage (ja ook zonder stroom) zo'n 0.3V af tov ALLE andere metingen en dat is niet aanpasbaar. Onbetrouwbaar snap ik niet, hij doet het altijd hoor.
Dus tja, ga je voor looks of functie, jouw keuze.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Razor109
V_ger schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:39:
[...]

Eigenaar van een Lynx shunt hier. Veel geld voor weinig functie en wel goede looks.
Je krijgt geen kWh counter.
Bij mij wijkt het voltage (ja ook zonder stroom) zo'n 0.3V af tov ALLE andere metingen en dat is niet aanpasbaar. Onbetrouwbaar snap ik niet, hij doet het altijd hoor.
Dus tja, ga je voor looks of functie, jouw keuze.
Onbetrouwbaar inderdaad ivm de afwijkende metingen. Met de afwijking van 0.3V is dan ook de SoC minder betrouwbaar dan de Smartshunt?

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

• SkyFlyer
Ik heb dat deel nog niet hangen, maar wat voor mij de belangrijkste keuze was om toch voor de smartshunt te gaan:

Victron vs JK BMS: de Victron Shunts geven (als ik Andy en anderen geloof toch veel accuratere informatie dan de JK BMS. )

Smartshunt vs Lynx shunt: bij stroomuitval/uitschakelen systeem is de Lynx shunt zijn SOC kwijt, bij de smartshunt blijft deze opgeslagen.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:04
Razor109 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:50:
[...]

Onbetrouwbaar inderdaad ivm de afwijkende metingen. Met de afwijking van 0.3V is dan ook de SoC minder betrouwbaar dan de Smartshunt?
Geen idee, ik heb geen smartshunt.
Maar wat ik dus wel moet doen is een offset meegeven aan het sync when full voltage EN afhankelijk van welk device de CVL regelt moet je hier ook een offset in meegeven. Want als de Lynx shunt er over zou gaan en je laadt naar 55.2V bijvoorbeeld zijn je batterijen eigenlijk 55.5V.
Nou kijk ik voor de CVL naar wat de BMS meet, maar voor het syncen naar 100% moet ik wel degelijk "rare" settings gebruiken.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:39
@Razor109 Ik hik een beetje tegen hetzelfde aan. Ik heb niet direct de apparatuur om het net zo mooi te doen als Japie.G.

Ik neig er nu naar om hem gewoon tussen twee Power IN's te zetten en de andere pool gewoon met een (dubbele?) kabel te verbinden. Ik zou dan zelf nog iets kunnen maken ter afdekking.

Een mooie 3D-print zou natuurlijk helemaal mooi zijn.

SRK35ZS-W

• Q
  • Laatst online: 15:42

Q

Au Contraire Mon Capitan!

SkyFlyer schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:55:
Ik heb dat deel nog niet hangen, maar wat voor mij de belangrijkste keuze was om toch voor de smartshunt te gaan:

Victron vs JK BMS: de Victron Shunts geven (als ik Andy en anderen geloof toch veel accuratere informatie dan de JK BMS. )
Ik heb een 'speelgoed setup' op basis van 12V en ik zie veel betere SOC via Shunt dan via JK/Daly BMSsen.

Als je de shunt zo instelt kan de shunt alle stroom - vanaf 0A meten, waarbij veel BMSsen stroom onder de 1A-2A niet mee tellen.
Smartshunt vs Lynx shunt: bij stroomuitval/uitschakelen systeem is de Lynx shunt zijn SOC kwijt, bij de smartshunt blijft deze opgeslagen.
Ha!

Had laatst aan mijn 'speelgoed' setup gesleuteld en SOC stond op 100%. Turns out dat ik een standaard instelling had aangepast, dus weer ingesteld op de instelling dat hij de SOC onthoud, wel zo fijn. :D

• draakje1975
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16-04 21:18
Beste Allen,

Ook ik ga beginnen met een Thuisbatterij.
Maar ik ben erg aan het zoeken wat ik nu precies moet aanschaffen.

Ik heb hier een 3x25A aansluiting
24 Zonnepanelen (Enphase) van 390W per stuk.

lees veel goede ervaringen over de Victron Multiplus. maar moet ik 3000VA of de 5000VA hebben? Van welke factoren is dit allemaal afhankelijk?

Als opslag wil ik beginnen met 32kw (2x16 LifePO4 batterijen)

wie kan mij in de juiste richting duwen.

• Reveal!
Ik heb de OCP delay naar 5s gezet en net handmatig naar 100 geladen.
Het lijkt misschien wel opgelost, time will tell :)

• Razor109
dank allemaal voor de inzichten, ik ga dan toch kijken of ik de Smart Shunt op een nette manier geplaatst krijg.
Scooper schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:17:
@Razor109
Een mooie 3D-print zou natuurlijk helemaal mooi zijn.
Ik vind deze oplossing wel erg elegant; 3d modellen staan er bij om te downloaden. Alleen die eigen Busbars maken van koper lijkt me een uitdaging. Eventueel kan het met kabels en die zie je dan niet door het kasje.

YouTube: Zelfbouw Victron Lynx shunt, 200 euro goedkoper met extra opties #v...

• pc_freak1
draakje1975 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:28:
Beste Allen,

Ook ik ga beginnen met een Thuisbatterij.
Maar ik ben erg aan het zoeken wat ik nu precies moet aanschaffen.

Ik heb hier een 3x25A aansluiting

lees veel goede ervaringen over de Victron Multiplus. maar moet ik 3000VA of de 5000VA hebben? Van welke factoren is dit allemaal afhankelijk?

wat je nodig gaat hebben is hoofdzakelijk afhankelijk van het doel wat je hebt met je thuisbatterij.
ik denk aan: alleen zonnestroom opslaan om savonds te gebruiken. Of ook op goedkope uren extra kunnen opladen in de winter, Of ook volledige noodstroomvoorziening voor je huis.
Wat je met het systeem wil bereiken gaat ook wel bepalen uit welke componenten deze moet gaan bestaan.

• draakje1975
pc_freak1 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:35:
[...]

wat je nodig gaat hebben is hoofdzakelijk afhankelijk van het doel wat je hebt met je thuisbatterij.
ik denk aan: alleen zonnestroom opslaan om savonds te gebruiken. Of ook op goedkope uren extra kunnen opladen in de winter, Of ook volledige noodstroomvoorziening voor je huis.
Wat je met het systeem wil bereiken gaat ook wel bepalen uit welke componenten deze moet gaan bestaan.
Een goede aanvulling.

Ja, in de winter ga ik de 32kW niet volkrijgen dus opladen vanuit net wil ik ook meenemen om op die manier in de duurdere uren ook goedkoper uit te zijn. Als het net uitvalt wil ik het hele huis live houden. dus alle 3 de fases. (incl Warmtepomp) Als batterij leeg is dan is dat maar zo.. (kan hard gaan met de WP)

Zit vooral aan de sizing te denken 3000VA of 5000VA. AI zegt dat ik met 3000VA net aan uit zou kunnen maar adviseerd 5000VA

• pc_freak1
draakje1975 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:49:
[...]

Een goede aanvulling.

Ja, in de winter ga ik de 32kW niet volkrijgen dus opladen vanuit net wil ik ook meenemen om op die manier in de duurdere uren ook goedkoper uit te zijn. Als het net uitvalt wil ik het hele huis live houden. dus alle 3 de fases. (incl Warmtepomp) Als batterij leeg is dan is dat maar zo.. (kan hard gaan met de WP)

Zit vooral aan de sizing te denken 3000VA of 5000VA. AI zegt dat ik met 3000VA net aan uit zou kunnen maar adviseerd 5000VA
ik heb zelf in een vergelijkbare situatie als die van jou 3x een multiplus 6k5 geinstalleerd met een 48kwh accu. de 6k5 heb ik gekozen vanwege de kortsluitstroom zodat mijn b16 automaten nog volgens specificatie werken zonder dat de boel bij kortsluiting uitvalt en ik alsnog in het donker zit, en de laadstroom die ze extra bieden zodat ik maximaal kan profiteren van de goedkope uren om de accu vol te laden.

• draakje1975
pc_freak1 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:53:
[...]

ik heb zelf in een vergelijkbare situatie als die van jou 3x een multiplus 6k5 geinstalleerd met een 48kwh accu. de 6k5 heb ik gekozen vanwege de kortsluitstroom zodat mijn b16 automaten nog volgens specificatie werken zonder dat de boel bij kortsluiting uitvalt en ik alsnog in het donker zit, en de laadstroom die ze extra bieden zodat ik maximaal kan profiteren van de goedkope uren om de accu vol te laden.
"zodat mijn b16 automaten nog volgens specificatie werken zonder dat de boel bij kortsluiting uitvalt " Hier kom ik even kennis te kort. (of ik lees het even verkeerd :P) Bedoel je hier dat bij een kortsluiting de b16 groep niet uitschakeld? En waar bedoel je de kortsluiting? In victron gedeelte of in huis gedeelte

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-05 22:31

Japie.G

Colour Classic

draakje1975 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 15:46:
[...]

"zodat mijn b16 automaten nog volgens specificatie werken zonder dat de boel bij kortsluiting uitvalt " Hier kom ik even kennis te kort. (of ik lees het even verkeerd :P) Bedoel je hier dat bij een kortsluiting de b16 groep niet uitschakeld? En waar bedoel je de kortsluiting? In victron gedeelte of in huis gedeelte
zie: YouTube: Kortsluiting bij een Off-grid Thuisbatterij?!? (Eilandbedrijf)

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• Q

Q

draakje1975 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:49:
[...]

Een goede aanvulling.

Ik wil je eigenlijk adviseren om heel erg goed na te denken over de vraag of je wel zelfbouw moet gaan doen of niet. Ik krijg ik sterk het gevoel dat je mogelijk onvoldoende basiskennis hebt om keuzes te kunnen maken. Dit klinkt misschien wat onvriendelijk zo via een forum, maar dat bedoel ik niet zo, meer om jezelf even een beetje wakker te schudden (en ik kan een verkeerde indruk hebben).

AI vertelt je niet dat de Multiplus II 3000 qua efficiency en vermogen best wel onder doet voor de 5000 en dat je eigenlijk altijd beter af bent met de 5000 of de nieuwere 4k5 of 6k5 producten. Kun je ook zelf bepalen / berekenen als je de specsheets leest van de producten, stuk betrouwbaarder dan de AI :+ .

Mijn ervaring op basis van Tibber is dat de prijsfluctuaties in de winter te klein waren om uit het net te gaan laden op de 'goedkope' momenten.

Ik zou dus even goed nadenken over wat je verwachtingen zijn qua thuisaccu, je wil ook noodstroom voor het hele huis, dat maakt een setup ook weer duurder, maar misschien is prijs voor jou geen doorslaggevende factor hier. Want anders zou ik zeker een enkel-fase setup overwegen, scheelt veel geld.

• DmC1982
Vandaag eindelijk de Docan batterijen van de pallet kunnen rijden en op hun definitieve plek gezet. Met bijna 400 kg per stuk was dat nog even een flinke workout! 💪 Maar de ruime 96kWh aan opslag staat nu in ieder geval op z'n plek onder de omvormers.
Ik wacht helaas nog op de 3G10 kabels uit België, daar lijkt blijkbaar een probleem met de levering te zijn. Dus we moeten nog even geduld hebben voordat ik verder kan met aansluiten.
Wat vinden jullie van de indeling tot nu toe? Zien jullie nog dingen die beter kunnen? Tips of opmerkingen zijn altijd welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7O00rTYfVQcJVBwADATfQdTliE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qmvTD9Bc2OK1i9utexptATfV.jpg?f=fotoalbum_large
DmC1982 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:24:
Ik wacht helaas nog op de 3G10 kabels uit België, daar lijkt blijkbaar een probleem met de levering te zijn. Dus we moeten nog even geduld hebben voordat ik verder kan met aansluiten.
Ik ook. Hier hangt ongeveer de helft :)
Wat vinden jullie van de indeling tot nu toe? Zien jullie nog dingen die beter kunnen? Tips of opmerkingen zijn altijd welkom!
Ziet er netjes uit! Ik zou de accukabels recht naar beneden doen zodat je zo weinig mogelijk langs elkaar lopende kabels hebt i.v.m. warmte. Daar is denk ik die tweede goot voor gemaakt?

Heb je uitgerekend hoe dik je DC kabels zouden moeten zijn? En hebben die PVC (70 graden) of XLPE (90 of 125 graden) isolatie? Ik had wat moeite om XLPE te vinden, omdat PVC met 70 graden niet helemaal aan de 90 graden wens uit de Victron handleiding voldoet. De meegeleverde kabels van mijn batterijen zijn wat dunner dan ik ze graag wil hebben, maar ik las dat bijvoorbeeld de huismerk batterijen van NKON wel met de juiste kabels komen. Geen idee hoe Docan dat doet?

• DmC1982
NTS schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:51:
[...]

Ik ook. Hier hangt ongeveer de helft :)

[...]

Ziet er netjes uit! Ik zou de accukabels recht naar beneden doen zodat je zo weinig mogelijk langs elkaar lopende kabels hebt i.v.m. warmte. Daar is denk ik die tweede goot voor gemaakt?

Heb je uitgerekend hoe dik je DC kabels zouden moeten zijn? En hebben die PVC (70 graden) of XLPE (90 of 125 graden) isolatie? Ik had wat moeite om XLPE te vinden, omdat PVC met 70 graden niet helemaal aan de 90 graden wens uit de Victron handleiding voldoet. De meegeleverde kabels van mijn batterijen zijn wat dunner dan ik ze graag wil hebben, maar ik las dat bijvoorbeeld de huismerk batterijen van NKON wel met de juiste kabels komen. Geen idee hoe Docan dat doet?
Thanks! Klopt, ik ga inderdaad nog een extra kabelgoot in het midden plaatsen om de kabels netjes recht naar beneden te leiden.

Wat betreft de DC-kabels: ik gebruik hiervoor 2x maximaal 1 meter 120mm² klasse 6 dubbel geïsoleerde kabel. Het is volgens mij inderdaad 70 graden (PVC) isolatie en niet de 90 graden (XLPE) wens uit de Victron handleiding. Omdat 120mm² echter behoorlijk overgedimensioneerd is, is dat in de praktijk geen enkel probleem hoop ik dan maar.

Een MultiPlus-II 48/6k5 trekt bij maximaal continu vermogen (ca. 6.250W DC) en een nagenoeg lege accu (44V) maximaal zo'n 145A. Tijdens een zware kortstondige piek (bijv. 11kW voor max 1 minuut) schiet dat even richting de 240A. Omdat die 120mm² kabels met gemak 300A+ kunnen hebben, is de weerstand zo laag dat ze bij die 145A continu echt niet warm genoeg gaan worden om de 70 graden grens ook maar te naderen.

Bij Docan kreeg ik 50mm2 kabels bijgeleverd. Lijkt mij wat aan de dunne kant.
DmC1982 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 18:03:
[...]
Wat betreft de DC-kabels: ik gebruik hiervoor 2x maximaal 1 meter 120mm² klasse 6 dubbel geïsoleerde kabel. Het is volgens mij inderdaad 70 graden (PVC) isolatie en niet de 90 graden (XLPE) wens uit de Victron handleiding. Omdat 120mm² echter behoorlijk overgedimensioneerd is, is dat in de praktijk geen enkel probleem hoop ik dan maar.
Ja dat lijkt me ook een prima oplossing. Kost wat extra ruimte in de goot, maar je hebt er ook eentje extra dus dat moet wel lukken.
Bij Docan kreeg ik 50mm2 kabels bijgeleverd. Lijkt mij wat aan de dunne kant
Inderdaad. Hoewel dat waarschijnlijk XLPE kabels zijn die tot 125 graden mogen. En het BMS van Docan kan maar 200A leveren toch?

Welke zekeringen heb je in de Distributor en de Lynx Power In zitten? Je kabels hoeven natuurlijk sowieso niet dikker dan wat die zekering door kan laten.

• DmC1982
NTS schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 18:22:
[...]

Ja dat lijkt me ook een prima oplossing. Kost wat extra ruimte in de goot, maar je hebt er ook eentje extra dus dat moet wel lukken.

[...]

Inderdaad. Hoewel dat waarschijnlijk XLPE kabels zijn die tot 125 graden mogen. En het BMS van Docan kan maar 200A leveren toch?

Welke zekeringen heb je in de Distributor en de Lynx Power In zitten? Je kabels hoeven natuurlijk sowieso niet dikker dan wat die zekering door kan laten.
Klopt, 50mm² vind ik persoonlijk ook net wat te krap, ongeacht of het XLPE is.

Wat betreft het BMS: er zit een KS48300 in, dus deze Docans kunnen maximaal 300A continu per stuk leveren, geen 200A. Vandaar ook de keuze voor de zwaardere bekabeling.

Qua afzekering heb ik het precies op die vermogens en kabeldiktes afgestemd:
Voor de 70mm² kabels richting de MultiPlusses zitten er Victron 200A Mega fuses in de Lynx Distributor.

In de Lynx Power In zitten voor de 120mm² accukabels 2x 350A Class-T zekeringen van Blue Sea Systems (elke batterij is dus individueel met 350A afgezekerd).

De kabeldiktes sluiten daar dus veilig op aan. De 70mm² is keurig afgeschermd door de 200A Mega fuses (NEN-limiet van 70mm² ligt rond de ~171A, maar de Multi's trekken max 145A continu), en de 120mm² kan met gemak de 350A van de Class-T zekeringen en de 300A limiet van het BMS aan!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:33

Ersus

Zuid-Limburg

Vandaag eindelijk de Docan batterijen van de pallet kunnen rijden en op hun definitieve plek gezet. Met bijna 400 kg per stuk was dat nog even een flinke workout! 💪 Maar de ruime 96kWh aan opslag staat nu in ieder geval op z'n plek onder de omvormers.

[Afbeelding]
Nice, dat zijn me toch een paar joekels van batterijen.
Zijn ze al netjes gebalanceerd?

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• DmC1982
Ersus schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 18:39:
[...]

Nice, dat zijn me toch een paar joekels van batterijen.
Zijn ze al netjes gebalanceerd?
Het zijn inderdaad flinke jongens ja! 😂

Ik heb de boel nog niet aangesloten en om eerlijk te zijn moet ik me nog helemaal inlezen in hoe alles straks werkt.

Ik heb wel even het schermpje aangezet om te kijken wat hij aangeeft. Als ik naar die lijst kijk, lijkt alles op 3.302V te staan. Geen idee of dat al iets zegt nu hij op 44% lading staat, maar misschien kun jij (of iemand anders hier) aan deze foto zien of dit een goed begin is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gyBjQu_wtcL2kcYdHUvqgIh7Q2o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RToLoPshTBPWB19GnATb3PpN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door DmC1982 op 10-04-2026 18:49 ]

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

DmC1982 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 18:49:
[...]

Het zijn inderdaad flinke jongens ja! 😂

Ik heb de boel nog niet aangesloten en om eerlijk te zijn moet ik me nog helemaal inlezen in hoe alles straks werkt.

Ik heb wel even het schermpje aangezet om te kijken wat hij aangeeft. Als ik naar die lijst kijk, lijkt alles op 3.302V te staan. Geen idee of dat al iets zegt nu hij op 44% lading staat, maar misschien kun jij (of iemand anders hier) aan deze foto zien of dit een goed begin is?

[Afbeelding]
Die ziet gebalanceerd uit in rusttoestand.

Als je de eerste keer gaat opladen zal je wel een High voltage alarm kunnen krijgen. Dan zullen er enkele cellen sneller 'vol' zijn. Als je de pack dan wat tijd geeft om te balanceren dan trekken ze weer gelijk.

Ik zou wel de BMS settings nakijken of de waardes allemaal prima zijn, gewoon voor de zekerheid.
Heb je iets van software om verbinding te maken?

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Is dat een 3p16s config?

• DmC1982
Ersus schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 19:04:
[...]

Die ziet gebalanceerd uit in rusttoestand.

Als je de eerste keer gaat opladen zal je wel een High voltage alarm kunnen krijgen. Dan zullen er enkele cellen sneller 'vol' zijn. Als je de pack dan wat tijd geeft om te balanceren dan trekken ze weer gelijk.

Ik zou wel de BMS settings nakijken of de waardes allemaal prima zijn, gewoon voor de zekerheid.
Heb je iets van software om verbinding te maken?
Ja, ik zal dit allemaal uitzoeken en goed controleren voordat ik de AC kant inschakel. Het is inderdaad een 3P16s opstelling.
DmC1982 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 18:30:
[...]
Wat betreft het BMS: er zit een KS48300 in, dus deze Docans kunnen maximaal 300A continu per stuk leveren, geen 200A. Vandaar ook de keuze voor de zwaardere bekabeling.
Ohja ik had in mijn zoektocht naar een batterij naar de 32 kWh Docan gekeken, die is 200A max en 100A continu.
Qua afzekering heb ik het precies op die vermogens en kabeldiktes afgestemd:
Voor de 70mm² kabels richting de MultiPlusses zitten er Victron 200A Mega fuses in de Lynx Distributor.
Dat kan inderdaad als combinatie. In de handleiding hebben ze 250A staan met 70mm2 maar dat is dan met XLPE. Het enige aandachtspunt is dat zo'n Multiplus vrij ver over z'n normale stroom heen kan gaan, daarom zijn de aangeraden zekeringen zo hoog. Dat lijkt me in jouw geval niet zinnig want dan ga je ook over het maximum van je batterijen heen. Maar om te voorkomen dat je een zekering moet gaan vervangen als er toch één het een keer doet (want als het 1 van de 3 is kunnen je batterijen het wel hebben) kan je denk ik in de settings ook nog de Multiplus op maximaal 200A / ~9000W zetten?
In de Lynx Power In zitten voor de 120mm² accukabels 2x 350A Class-T zekeringen van Blue Sea Systems (elke batterij is dus individueel met 350A afgezekerd).
Dat is inderdaad een nette setup, 350A is binnen de limiet voor een 120mm2 PVC kabel. Praktisch zou je BMS moeten ingrijpen, maar beter om toch als backup de juiste zekering te hebben voor het geval je BMS de mist in gaat. En dan is als je kabels het kunnen hebben een 350A Class-T op dit BMS ook een goed idee, want die kan je niet perongeluk met een overload laten ploffen (een 350A doet volgens mij ook prima 500A voor een paar minuten, kan je in de datasheet zien). Anders ben je 2x50 euro verder bij een overload foutje.

• Ramtka
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:35

[Afbeelding]
Hoe goed zijn de busbars die Docan heeft gebruikt in deze accu's? Ik heb YiXiang mb56 boxen waarvan ze zeggen dat het allemaal 300A is, maar de busbars zijn 60mm2. Oftewel ga ik de stroom beperken tot 150A in de BMS en afzekeren met 175A.
Overigens hoeven 60mm2 busbars niet meteen een issue te zijn toch? Zo'n 48 kWh batterij is meestal opgebouwd uit 3 sets van 16 cellen, die leveren dan per set 100A dus dat kan via een 60mm2 busbar. Het hangt er wel vanaf wat ze daarna gedaan hebben. Bij 32 kWh batterijen zie je bijvoorbeeld 2 sets van 16 cellen die elk met een eigen flexibele busbar aan een DC breaker gekoppeld zijn. Vanaf daar moet je dan wel een dikke verbinding naar de output terminals hebben.

Ik kwam uiteindelijk voor mijn 32 kWh uit op 2 losse 16 kWh batterijen, omdat het een hoop dingen makkelijker maakt dan één flink grote 32 kWh batterij. Maar met @DmC1982 z'n 96 kWh snap ik wel dat je voor 2x 48 gaat, anders zit je met 6 losse batterijen en kabels en te weinig plek op je Lynx bus enz.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Het is ook kijken naar wat je Max gaat laden / ontladen.
Ik verdeel het over 7 packs waarvan 5x 30kWh en 2x 32kWh allen 2p16s. In totaal kan het oplopen tot over 730A in som en te delen door 7 en nog eens door 2, geeft dan met iets over de 52A een c rate van ca 0,17 per cel. De exacte A verdeling ligt dan weer aan de interne celweerstand.

Vooral de interne celtemperatuur blijft lager met een lage c rate wat de levensduur ten goede komt alsook de interne verliezen (door de interne celweerstand).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLIUJM4NsQPOs_uLBxPpwg_MxhE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mCufkWnRFsBdhLIn0uNo90M0.png?f=fotoalbum_large

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
draakje1975 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:28:
[...] Ik heb hier een 3x25A aansluiting

Even om de eenheden en het begrip te verbeteren; die 3000VA is ongeveer 3kW. Of de 5000VA ~ 5kW.
Maar die accu kan waarschijnlijk inderdaad 32kW, maar je bedoeld waarschijnlijk 32kWh.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Reveal!
Voor het kleine verschil in prijs zou ik altijd voor de 6k5 gaan.....
Meer beschikbaar vermogen als je ooit auto's wil laden / warmtepomp wil aansluiten met andere dingen tegelijk.
Ik ben juist voor de 4k5 in plaats van 6k5 gegaan, heb er 465 ex btw voor betaald. De 6k5 is 196 euro per stuk duurder, bij elkaar 588 euro ex btw extra voor een 3 fase systeem.

Als je de 6k5 voluit wil gebruiken heb je ook andere of meer batterijen nodig, en dus dikkere DC kabels, zwaardere zekeringen etc. Bij elkaar een hoop duurder.

Ook aan de AC kant zou je dan op meer dan 40A moeten afzekeren, want de 4k5 in powerassist zit daar eigenlijk al boven. Dan heb je duurdere aardlek schakelaars nodig, dikkere AC kabels, andere omschakelaar, en moet je de groepenkast eigenlijk inrichten op 50 of 60A plus nog je PV vermogen. Dus 16mm2 draden in je kast. En die passen dan weer niet in veel componenten...

Uiteindelijk ben je snel 1000 euro verder voor een capaciteit die je niet vaak gebruikt.

Eigenlijk zie ik maar een paar scenarios waar de 6k5 een goed idee is. Bijvoorbeeld als je PV vermogen te hoog is voor de 4k5, dan zeker doen. Of als je voor een één fase systeem gaat (1x 4k5 is weinig en de laadstroom is dan heel laag). Of je verwacht veel tijd off grid te draaien met hoge loads. Maar dat laatste is een rand geval, want met de 4k5 kan je ook al 3x 6000W doen voor 25 minuten. En dan ga je heel hard door je accu capaciteit heen.

• Q

Q

Voor 3-fase setups lijkt mij de 4k5 een prima keuze, bij elkaar toch 8kW laadvermogen naar de accu, lager dan de 10Kw van 3xMP 5000 maar genoeg om 32kWh aan opslag met 0.3C te laden. Of zelfs 48kWh met 0.23C.

Wil je ook een EV laden uit de accu op 3-fase 11Kw dan is de 4k5 te krap en heb je de 6K5 nodig.
De vraag is of je dat moet willen.

[ Voor 186% gewijzigd door Q op 11-04-2026 00:12 ]

Q schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 00:01:
Wil je ook een EV laden uit de accu op 3-fase 11Kw dan is de 4k5 te krap en heb je de 6K5 nodig.
Dat kan toch prima? 3 fase 11 kW laden is 3680W per omvormer, dat is ruim binnen de limieten van een 4k5.

• Q

Q

Klopt maar als je dan je oven / kookplaat / wasmachine aanzet ga je er overheen

De 4k5 kan 4500W doen voor 2 uur en 6kW voor 20 minuten maar alleen vanuit koude start. Hoe dat in de praktijk uitpakt weet ik niet, geen ervaring mee.

[ Voor 49% gewijzigd door Q op 11-04-2026 01:15 ]

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03:42
Q schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 01:07:
Klopt maar als je dan je oven / kookplaat / wasmachine aanzet ga je er overheen
Daar heb je dan weer een loadbalancer op je laadpunt voor of andere slimmigheid die ‘t vermogen voor het laadpunt vermindert.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Oh zo. Dat is nu bij een 3x25A hoofd aansluiting zonder Victron ook zo. De laadpaal schakelt dan even terug totdat de oven opgewarmd is. Een 3 fase setup met de 4k5 kan voor max 25 minuten 3x25A leveren zonder grid nodig te hebben. Als je het nu met een gewone 3x25A aansluiting redt gaat dat dus ook wel goed.

• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16:18

HRV

Een tijdje geleden had ik een vraag over gebruik van en 3-fase REM automaat of 3 REM automaten aan de AC-IN kant van de MultiRS.
HRV schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 12:21:
Even een sanity check. In de meeste ontwerpen zie ik een 3-fase REM automaat of alamat direct na de hoofdaansluiting en voor de Victron omvormers. Als het gaat om een 3-fase systeem, is het dan niet handiger om drie losse automaten of alamats te gebruiken? Eentje voor iedere fase dus.

De omvormers zijn immers aparte systemen, dus als er een overbelasting is op 1 fase, dan knalt alleen die fase met omvormer eruit en niet de hele woning.

Ook als je over zou schakelen op noodstroom lijkt het me toch beter als er slechts 1 fase uit zou vallen in plaats van alles.

Of mag dit niet of heeft het geen zin doordat de omvormers software-matig gekoppeld zijn tot 1 3-fase systeem?
Meerdere reacties, maar de consensus was dat het geen zin heeft omdat ze als groep shakelen...
Pim57 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 13:29:
[...]

Het heeft geen zin, want bij Victron is het 3-fase of niks.

Het kan alleen als je de omvormers apart houdt, maar dat kost je dan weer 3x een Cerbo GX. En dan heb je dus drie aparte systemen. Ook niet echt handig.
Echter lees ik in de MultiRS handleiding het volgende onde het hoofdstuk over 3 fase.
Each unit needs to be fused individually on the AC and DC side. Make sure to use the same type of fuse on each unit.
Lijkt er dus toch op dat Victron een aparte zekering per MultiRS wil hebben. Dus ik denk ik meld het hier nog maar even.
Niet nagekeken of dat ook voor Multiplus geldt overigens, maar dat zal ook wel in de handleiding staan.
Er staat ergens in dit topic ook een voorbeeld van iemand die aan de AC-out kant drie losse aardlekautomaten gebruikt had. Dat ging niet goed, die schakelen direct uit omdat de nul gedeeld is in een 3 fase systeem en de stroom die zo'n 1 fase aardlek ziet dus niet in balans is.

Aan de IN kant denk ik dat het wel kan. Maar als je een 5 aderige kabel gebruikt zou ik daar aan de meterkast kant een 3 fase automaat voor zetten en niet 3 losse 1 fase.

[ Voor 23% gewijzigd door NTS op 11-04-2026 07:47 ]

NTS schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 07:45:
Er staat ergens in dit topic ook een voorbeeld van iemand die aan de AC-out kant drie losse aardlekautomaten gebruikt had. Dat ging niet goed, die schakelen direct uit omdat de nul gedeeld is in een 3 fase systeem en de stroom die zo'n 1 fase aardlek ziet dus niet in balans is.

Aan de IN kant denk ik dat het wel kan. Maar als je een 5 aderige kabel gebruikt zou ik daar aan de meterkast kant een 3 fase automaat voor zetten en niet 3 losse 1 fase.
Bij mij gaat het altijd vanuit acout naar mijn woning en daar door 3fase aardlek schakelaars heen.
Bij mijn meterkast in de garage gaat alles door aardlek automaten zowel 3 fase als 1 fase.
Nog nooit een probleem gehad met een afschakelende aardlek.

Dat kan ook gewoon. Wat niet kan is 3x een 1 fase aardlek op de output en daar achter weer combineren naar bijvoorbeeld een 3 fase automaat. Dan gaat je aardlek direct uit.

Als je na de multiplussen een 3 fase aardlek hebt of geen aardlek dan gaat er niks mis. Ook niet als er verderop 1 fase kringen zitten op een 1 fase aardlek.

• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16:18

HRV

Het gaat mij echt om de beveiliging VOOR de Mutli RS-en, dus aan de AC-In kant.
Aan de AC-Out kant zitten al alle benodigde groepen en automaten, alamats voor de woning. Daar verandert verder niets aan.

• Reveal!
NTS schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 23:38:
Ik ben juist voor de 4k5 in plaats van 6k5 gegaan, heb er 465 ex btw voor betaald. De 6k5 is 196 euro per stuk duurder, bij elkaar 588 euro ex btw extra voor een 3 fase systeem.

Als je de 6k5 voluit wil gebruiken heb je ook andere of meer batterijen nodig, en dus dikkere DC kabels, zwaardere zekeringen etc. Bij elkaar een hoop duurder.

Ook aan de AC kant zou je dan op meer dan 40A moeten afzekeren, want de 4k5 in powerassist zit daar eigenlijk al boven. Dan heb je duurdere aardlek schakelaars nodig, dikkere AC kabels, andere omschakelaar, en moet je de groepenkast eigenlijk inrichten op 50 of 60A plus nog je PV vermogen. Dus 16mm2 draden in je kast. En die passen dan weer niet in veel componenten...

Uiteindelijk ben je snel 1000 euro verder voor een capaciteit die je niet vaak gebruikt.

Eigenlijk zie ik maar een paar scenarios waar de 6k5 een goed idee is. Bijvoorbeeld als je PV vermogen te hoog is voor de 4k5, dan zeker doen. Of als je voor een één fase systeem gaat (1x 4k5 is weinig en de laadstroom is dan heel laag). Of je verwacht veel tijd off grid te draaien met hoge loads. Maar dat laatste is een rand geval, want met de 4k5 kan je ook al 3x 6000W doen voor 25 minuten. En dan ga je heel hard door je accu capaciteit heen.
Ligt eraan waar je hem koopt blijkbaar.
Ik zie hem voor nog geen 200e meer in 3ph setup ..
Dat verschil is zo weinig.....

• Noord27
De 4k5 is een uiterst compleet apparaat en passend bij vele (semi) standaard huisaansluitingen in NL. De 6k5 voegt daarin qua vermogen ook echt iets aan toe. Persoonlijk loop ik liever niet tegen hardware matige limieten aan in de (nabije) toekomst. Ook liever hardware niet vol langdurig belasten (4k5) en een 6k5 iets terug schroeven.

Een 6k5 is in feite perfect passend bij standaard C25 hoofdzekeringen van je netbeheerder. 😉

Prijzen verschillen per (web)winkel en momentopname enorm. Rondshoppen en ook daadwerkelijk actie nemen als je een aanbieding ziet scheelt enorm op onderdelen. Grootste winst zit echter in de kleine onderdelen zoals zekeringen en kabelgoten. Dat scheelt zo maar 60% (!!) als je vanuit Duitsland besteld..

[ Voor 30% gewijzigd door Noord27 op 11-04-2026 17:43 ]

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Mmmmh een 10kW unit moet je de DC afzekeren met 300A maar Victron verkoop geen +300A schakelaars om deze af te schakelen :/ ze hebben wel een 275A variant https://www.victronenergy...ems/battery-switch-on-off. Nu moet ik dus zien dat ik een +300A variant vind dat ik vertrouw.

Je kan de dc stroom toch limiteren

• Jermak
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:16
Heb nog 5 ABB S802PV DC. 800V installatieautomaten liggen, gebruik ze om de paneel groepen te zekeren voordat ze de MPT aansluitingen van de omvormer ingaan

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

blaaspijp schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:35:
Je kan de dc stroom toch limiteren
Goeike, want als ik ruw bereken zou dat 14.4kW zijn en dan aan de AC kant zou dat ~62,6A zijn. Dat zou leuk zijn maar niet nodig. 250A max is meer dan genoeg :D

@Jermak hoeveel stroom en curve en wat hebben we hieraan?

[ Voor 14% gewijzigd door Damic op 11-04-2026 20:46 ]

Pagina: 1 ... 62 ... 67 Laatste