• Jermak
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:13
Beter dat de automaat er uit vliegen ( of opblaast), dan de MPT van je omvormer. Ook handig om een paneelgroep uit te schakelen

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:28
Ik heb mezelf de afgelopen weken suf gerekend welk systeem nuttig is voor mijn situatie. Op het moment stuur ik via dynamische tarieven aan op prijs. Dit resulteert in:

10500 Opwek
7500 van het net
6500 terugleveren

Vanaf 2027 wil ik de boiler; EV, vaatwasser aansturen om minder van het net te halen en minder terug te leveren. Hoop in de buurt te komen van 60%.

Van april t/m aug. draai ik op gemiddeld 400 watt per uur(muv boiler; EV).
Van sept. t/m okt. draai ik op gemiddeld 600 watt per uur(muv boiler; EV).
Van nov. t/m feb. draai ik op gemiddeld 1500 watt per uur (muv boiler; EV) In deze periode draait de warmtepomp ook en heb ik bij goede vorst dagen van 2500 watt per uur

Ik heb een goed PV opwek. En het bevalt me dat zelfs in de periode van nov. t/m feb. gemiddeld 6 KWh opwek. In de lente en zomer wekt het regelmatig 60Kwh p.d. op.

Nadat ik eerst dacht aan grote omvormer van in totaal ca. 10 Kw 3 fase, kom ik hier compleet op terug...
Ik wil een systeem die mijn PV tempert als de prijs 'slecht' is, aanstuurt op het verbruik gemiddeld en peak shaving. Het weer kan voorspellen;) en mijn opwek optimaal inzet. Handel zie ik niet zitten in de winter, Zomerdagen zou kunnen, maar alleen als het rendeert (verkoop belasting niet terug, net capaciteitsblokken maken dit moeilijk is mijn idee).

Om deze reden kijk ik nu naar een 1 fase systeem, ondanks de 3 fase die aanwezig is. Batterij van 15-20 Kwh met omvormer Victron 3000 of 4k5. Dit ivm efficientie lage last.

Hieronder een schatting van de last en de cijfers berekend op basis van gecombineerde profiel: 8u op 300W, 3u op 1000W, 1u op 2000W en 12u standby. De 12 u standby heb ik hier toegevoegd omdat ik dit gemakkelijk x2 kon doen bij winterse periode. Voor de overige maanden staat de berekening hieronder:

Victron MultiPlus-II 3000 2400W 149 kWh € 44,70 Zuinigste bij lage last
Victron MultiPlus-II 4k5 4000W 165 kWh € 49,50 Stil & Krachtig (nieuwe techniek)

Voorkeur gaat uit naar de 4k5 ivm nieuwe techniek en hogere ac ivm snelladen van batterij als zit een voordeeltje voor zal doen.

Als timmerman waag ik me niet aan de installatie, vind ik de materie wel heel mooie en zal het systeem geplaats worden met het volgende:

Victron Cerbo GX
Dynamic ESS
Victron MultiPlus-II 4k5
Victron VM-3P75CT Energiemeter
Pylontech US5000 (3x voor ~15 kWh)
Enphase-koppeling
Slimme Software: Dynamic ESS & Node-RED

Het doel is om het syteem in de sportruimte te plaatsen (omgebouwde garage). Wanden zijn aangrenzend aan woning van dik cellenbeton (resonatiegevaar binnen) de andere zijde van de 'garage' is van houtskelet en grenst aan tuin.

Graag input ook kritische aub.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:22

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

DmC1982 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:24:
Vandaag eindelijk de Docan batterijen van de pallet kunnen rijden en op hun definitieve plek gezet. Met bijna 400 kg per stuk was dat nog even een flinke workout! 💪 Maar de ruime 96kWh aan opslag staat nu in ieder geval op z'n plek onder de omvormers.
Ik wacht helaas nog op de 3G10 kabels uit België, daar lijkt blijkbaar een probleem met de levering te zijn. Dus we moeten nog even geduld hebben voordat ik verder kan met aansluiten.
Wat vinden jullie van de indeling tot nu toe? Zien jullie nog dingen die beter kunnen? Tips of opmerkingen zijn altijd welkom!

[Afbeelding]
Euhm moeten daar geen schakelaars tussen de omvormers en het busbar?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Q
  • Registratie: November 1999

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Tony71 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:58:
Ik heb mezelf de afgelopen weken suf gerekend welk systeem nuttig is voor mijn situatie. Op het moment stuur ik via dynamische tarieven aan op prijs.
Omdat je aan het reken bent geslagen denk ik dat je ook wel prijsbewust bent, en misschien is het belangrijk om te beseffen dat je qua terugverdientijd zeker op 8-10 jaar moet rekenen, zeker als je geen zelfbouw accu wilt neerzetten en iemand anders de installatie zal doen. De vraag is zelfs of je de setup - zelfs met een enkel-fase setup - terugverdient binnen de levensduur van de accu onder deze voorwaarden.

Als je jezelf niet onderschat als timmerman en bereid bent om tijd te pakken en bij te leren, dan kun je de business case een stuk realistischer maken door de montage en de accu assemblage zelf te doen. Zeker de accu inelkaarzetten zal je prima lukken. Misschien wel een elektriciën bij de meterkast betrekken, maar dat valt wel mee qua kosten. Uiteindelijk wil ik je niet pushen, doe waar je comfortabel mee bent.

Persoonlijk zou ik anno 2026 bij een enkelfase setup eigenlijk - nu ik er over nadenk en naar de prijs kijk - voor de 6k5 gaan. De prijs verschilt slechts een paar honderd euro en over 15 jaar is dat niets.

Persoonlijk zou ik de 6k5 begrenzen op max 100A in of uit de batterij (dat is 4.8-5.2 kW) en dat is max rond de 0.3C. Misschien iets aan de hogere kant qua belasting van de 15kWh accu, maar ver onder de 0.5C en ik zou me er echt niet druk over maken. En als je echt avontuurlijk bent, begrens je de 6k5 puur alleen op je 25A 230V aansluiting en dan trek je max 120A op de accu, ik zou daar niet eens problemen mee hebben. In de praktijk zal dit zelden gebeuren.

Het iets hogere stand-by verbruik van de 6k5 zou ik voor lief nemen vanwege de de flexibiliteit / laadsnelheid en eventueel je zonnestroom overschot duur verkopen in de lente / zomer.

Als je nu je bestaande solar ook op de AC-OUT zet van de Multiplus (aangenomen dat solar enkel-fase is...) dan blijft je solar ook werken bij stroomuitval. En met de 6k5 heb je waarschijnlijk genoeg omvormer vermogen om aan de 1:1 regel te voldoen.

[ Voor 7% gewijzigd door Q op 11-04-2026 21:48 ]

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:22
Damic schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:14:
[...]

Euhm moeten daar geen schakelaars tussen de omvormers en het busbar?
Klopt, ik heb geen individuele werkschakelaars per MultiPlus geplaatst. Voor de veiligheid en noodsituaties heb ik een Lynx Smart BMS gekocht met (straks) externe DC-noodknoppen geïnstalleerd die via de interne contactor direct de hele busbar spanningsloos maakt.

• Damic
  • Registratie: September 2003

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

DmC1982 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 22:50:
[...]

Klopt, ik heb geen individuele werkschakelaars per MultiPlus geplaatst. Voor de veiligheid en noodsituaties heb ik een Lynx Smart BMS gekocht met (straks) externe DC-noodknoppen geïnstalleerd die via de interne contactor direct de hele busbar spanningsloos maakt.
Haaaaa en je zon zit voor de omvormers lees ik zo.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• draakje1975
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16-04 21:18
Dat filmpje is achterhaald, Toby heeft de norm niet goed gelezen. Is hier een paar pagina's discussie over geweest.

Een Multiplus 6k5 is niet de oplossing als je aan de norm wilt voldoen. Je hebt een aardlekschakelaar nodig op de uitgang, bij alle modellen multiplus. Staat ook zo in de handleiding. En daarmee kan je installatie aan de uitschakel eisen van NEN1010 voldoen.
Is het filmpje achterhaalt of zijn mensen goed in selectief luisteren.
Het probleem is dat je in alle voorkomende situaties aan de norm wilt voldoen. Toby verteld over Off-Grid. Maar tegelijk wil jij ook met Grid aan de norm voldoen en zal je altijd aardlekschakelaars nodig hebben.
Zo zie ik hier soms ook nog wel eens minder doordachte afzeker waardes en opbouw van meterkasten voorbij komen.
Dan denk ik alleen maar, als je niet zeker van je zelf bent, vraag aub om professionele hulp. Dit forum is geen vervanging van een professional.

Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• draakje1975
zoals eerder al gezegd ik moet mij nog goed inlezen.

Maar bedankt voor de feedback we zijn nog lang niet klaar voordat ik uberhaupt wat ga aanschaffen :P

• FietsFanaat33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:50
Ik wil zelf een Victron installatie gaan bouwen en heb al wat op tweakers rond gekeken en YouTube filmpjes bekeken maar wil even voorstellen wat ik in gedachte heb en of het zo gaat werken.

Bestaande installatie:
1 fase aansluiting
in januari 2022 11x365Wp zonnepanelen laten leggen, totaal aan 4kWp op zuid zonder schaduw met een SE omvormer (achteraf SE niet nodig geweest). De omvormer topt af op 3200W maar als ik de parabool door trek schat ik dat ik in het gunstigste geval 3600W opwek op de top.
De omvormer is aangesloten met een 3x4 kwadraat kabel. Omvormer hangt op de zolder.
De meterkast heb ik vorig jaar zelf aangepast. Hier zitten 3 enkelfase ALS in van 40A 30mA. En daarachter de automaten.

opwek in 2025 4800kWh per jaar
verbruik in 2025 4400kWh per jaar

Aan 1 fase heb ik normaal gesproken genoeg omdat ik geen electrische auto heb. Verwarmen doe ik voornamelijk met airco en in de winter gebruik ik ook veel de houtkachel.

Toch ga ik natuurlijk alles zo maken dat ik eventueel kan uitbreiden naar 3 fasen.

Omdat de SE overbodig is wil ik mijn panelen opnieuw gaan bedraden en gebruik maken van een Multi Rs 48/6000 omvormer. Hier moet ik dan 2 strings van maken omdat de totaal open klem spanning van 1 string net boven de 450volt is.

Om de omvormer te bedraden vanuit de meterkast wil ik voor nu een 5x6mm kwadraat kabel vanuit de meterkast hoofdschakelaar naar de zolder gaan brengen. Hier kan ik dan het beste een 3 fasen ALAMAT 40A met 30 of 300mA tussen zetten?
Hier zou ik dan AC-in op 2 aders kunnen aansluiten en AC-OUT1 op de andere 2 aders aan kunnen sluiten over dezelfde kabel (ivm 1 fase). Mocht ik ooit 3 fasen willen dan moet ik uiteraard nog een kabel bij leggen.
Dit ga ik dan met verdeelblokken aansluiten zodat de RS soepele draad krijgt. En eventueel nog een extra hoofdschakelaar op zolder.
Moet de draad terug naar de meterkast ook weer beveiligd worden?

De 4mm kwadraat kabel van de omvormer die er nu ligt zou ik dan voor AC-OUT2 willen gebruiken. In de meterkast komen hier alleen de groepen op die weinig stroom verbruiken.

Nu wil ik een Energiemeter VM-3P75CT gaan gebruiken. Moet deze perse in de meterkast of mag ik deze ook op zolder vlakbij de omvormer plaatsen? Dat scheelt weer een utp kabel naar de zolder leggen.

Verder wil ik op zolder nog een Cerbo Gx gaan plaatsen voor de communicatie.

Nu wil ik een 16kWh accu zelf gaan bouwen met voornaamste reden omdat een kant en klare accu nogal zwaar is om op zolder te plaatsen. Nu wil ik op Ali een accu behuizing gaan kopen. Deze zijn compleet met alle benodigdheden en een JK BMS. Vervolgens op een betrouwbare site 16 cellen bestellen van 314AH oid om een 48V accu te bouwen.

16 Cellen vind ik praktisch omdat ik zo altijd alle overtollige zonnestroom kan opslaan en toch onder de 0.25C kan blijven. En een grotere accu betekend immer minder cycles dus langere levensduur.

Voor de accu heb ik dan nog een Lynx nodig en een smart shunt. Heb al begrepen om geen MEGA fuses te gebruiken maar een veiligere klasse T zekering? Of wat is het veiligste?

Misschien dat ik in toekomst achter op het noorden nog wat zonnepanelen wil leggen en deze dan AC wil koppelen. Hier zou ik dan mijn overgebleven SE omvormer met optimizers wil gebruiken. Hier is meer schaduw dus dan komen de optimizers weer van pas.
Kan ik de omvormer aansluiten op AC-OUT-1? Kan de RS dit ook gebruiken om de accu op te laden?

Dit was een beetje het plan wat ik had. Is dit mogelijk zo? Of hebben jullie nog tips of opmerkingen?
Mijn electrische kennis is goed om alles zelf aan te kunnen sluiten en ben bewust van de hoge stromen die uit het 48V systeem komen.

Edit: is een omschakelaar aan te bevelen mocht er iets met het Victron systeem zijn?

• Q

Q

Ik ben vaak een 1-fase setup proponent omdat zo’n installatie goedkoper is en meestal meer dan voldoende.
Maar in deze video wordt door Toby uitgelegd dat je met een 1-fase setup de batterij 20% meer belast qua amperes.

De gemiddelde stroom is wat je verwacht, maar de piek stroom is hoger!?

Dat wist ik niet. Had ik dat kunnen / moeten weten? Nooit iets over gelezen.

Ik vraag me echter heel erg af of dit iets is waar je écht rekening mee moet houden.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
FietsFanaat33 schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:42:
[...] Toch ga ik natuurlijk alles zo maken dat ik eventueel kan uitbreiden naar 3 fasen.
[...] Om de omvormer te bedraden vanuit de meterkast wil ik voor nu een 5x6mm kwadraat kabel vanuit de meterkast hoofdschakelaar naar de zolder gaan brengen.[...]
Verschillende groepen door dezelfde kabel, als het al zou mogen, is geen goed idee.
Een betere oplossing is 2 5x 4mm2 kabels.
Dan kan je in 1 fase bedrijf zwart en bruin samen voegen, net als blauw en grijs. Dan heb je 8 mm2.
- Wel afzekeren voor de maximum stroom van 4mm2 kabel. - Dan mag wat ik hier voorstel.
Iedere kabel zijn eigen functie. En bij ombouw naar 3fase hoef je alleen maar de uiteinden van de kabel correct aan te sluiten.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• draakje1975
Q schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:45:
[YouTube: Wat is beter voor de levensduur van je thuisbatterij 1-fase of 3- fase?]

Ik ben vaak een 1-fase setup proponent omdat zo’n installatie goedkoper is en meestal meer dan voldoende.
Maar in deze video wordt door Toby uitgelegd dat je met een 1-fase setup de batterij 20% meer belast qua amperes.

De gemiddelde stroom is wat je verwacht, maar de piek stroom is hoger!?

Dat wist ik niet. Had ik dat kunnen / moeten weten? Nooit iets over gelezen.

Ik vraag me echter heel erg af of dit iets is waar je écht rekening mee moet houden.
Ik vind die video ook interessant, echter hoe zeker ben je van de gelijke belasting op de 3-fase? In een ideale wereld is het 100% verdeeld maar ik vermoed dat in de meeste huishoudens er een aardige onbelans is. Apparaten die op 3-fase zijn aangesloten zijn prima in balans maar een huishoudens heeft ook genoeg enkel fase aansluitingen en daar vermoed ik dat er een aardige onbelans is.

Heb zelf nog niet gekeken naar het prijsverschil dus ik heb daar nog geen oordeel over.

Overigens ben ik ook wel benieuwd hoe andere denken over de gelijke (of ongelijke )belasting van de fases

• Q

Q

draakje1975 schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:16:
[...]

Ik vind die video ook interessant, echter hoe zeker ben je van de gelijke belasting op de 3-fase? In een ideale wereld is het 100% verdeeld maar ik vermoed dat in de meeste huishoudens er een aardige onbelans is. Apparaten die op 3-fase zijn aangesloten zijn prima in balans maar een huishoudens heeft ook genoeg enkel fase aansluitingen en daar vermoed ik dat er een aardige onbelans is.

Heb zelf nog niet gekeken naar het prijsverschil dus ik heb daar nog geen oordeel over.

Overigens ben ik ook wel benieuwd hoe andere denken over de gelijke (of ongelijke )belasting van de fases
Precies dit.

Persoonlijk denk ik dat Toby als ex-Victron engineer iets teveel kijkt naar de details en minder naar het hele plaatje. Er is geen huis in Nederland met gelijk belaste fasen.

Nu wil ik dit erg nuanceren, maar Toby’s video’s zijn ook marketing voor hem en aan een 3-fase setup verdient hij meer. Zie dit niet als een beschuldiging, ik denk dat Toby OK is en ik heb een positieve indruk van hem. Maar dat kan ook meespelen. Het is dus belangrijk om goed je eigen keuzes te maken en ook bewust te zijn van de persoonlijke belangen van een “informatiebron”.

• FietsFanaat33
onetime schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:11:
[...]

Verschillende groepen door dezelfde kabel, als het al zou mogen, is geen goed idee.
Een betere oplossing is 2 5x 4mm2 kabels.
Dan kan je in 1 fase bedrijf zwart en bruin samen voegen, net als blauw en grijs. Dan heb je 8 mm2.
- Wel afzekeren voor de maximum stroom van 4mm2 kabel. - Dan mag wat ik hier voorstel.
Iedere kabel zijn eigen functie. En bij ombouw naar 3fase hoef je alleen maar de uiteinden van de kabel correct aan te sluiten.
Dat klinkt idd goed. Hoef ik dan niet nog 1 kabel te leggen. En dan een 32A 30mA alamat. Denk je dat de rest van mijn plan goed klinkt?

• draakje1975
Q schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:37:
[...]

Precies dit.

Persoonlijk denk ik dat Toby als ex-Victron engineer iets teveel kijkt naar de details en minder naar het hele plaatje. Er is geen huis in Nederland met gelijk belaste fasen.

Nu wil ik dit erg nuanceren, maar Toby’s video’s zijn ook marketing voor hem en aan een 3-fase setup verdient hij meer. Zie dit niet als een beschuldiging, ik denk dat Toby OK is en ik heb een positieve indruk van hem. Maar dat kan ook meespelen. Het is dus belangrijk om goed je eigen keuzes te maken en ook bewust te zijn van de persoonlijke belangen van een “informatiebron”.
ik werd zelf een beetje op verkeerd been gezet door te denken dat Victron een 3-fase systeem had.. Maar inweze wordt er uiteraard gewoon een victron per fase bedoeld... Zal ook wel een beetje mijn (noem het) ouderwetse denkwijze zijn...

Zelf vind ik dat als je een 3-fase aansluiting hebt en je wilt iets met batterijen gaan doen je ook een 3-fase systeem moet hebben..

• onetime
  • Niet online
FietsFanaat33 schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:38:
[...] Dat klinkt idd goed. Hoef ik dan niet nog 1 kabel te leggen. En dan een 32A 30mA alamat. Denk je dat de rest van mijn plan goed klinkt?
Ik heb me expres beperkt tot dit stukje;
ik zie niet direct fouten in de rest, maar anderen hier weten die punten beter.

edit: je solar plannen klinken me goed in de oren.

[ Voor 6% gewijzigd door onetime op 12-04-2026 12:54 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• draakje1975
NTS schreef op zondag 12 april 2026 @ 00:43:
[...]

Dat filmpje is achterhaald, Toby heeft de norm niet goed gelezen. Is hier een paar pagina's discussie over geweest.

Een Multiplus 6k5 is niet de oplossing als je aan de norm wilt voldoen. Je hebt een aardlekschakelaar nodig op de uitgang, bij alle modellen multiplus. Staat ook zo in de handleiding. En daarmee kan je installatie aan de uitschakel eisen van NEN1010 voldoen.
Ik denk dat het verstandig is dat er verteld wordt wat beveiligd wordt met welke oplossing.
Nun heb ik de NEN1010 regels niet in mijn hoofd.. Maar een aarlekschakelaar heeft als functie om electrische schok te voorkomen. Dat is dan de toegepaste beveilging. De Kortsluitbeveilging kan de Vicrton zelf (ook al duurt dit 1 sec. ) Deze beveliging heeft dan ook met Brandveiligheid te maken. JE moet er dus in deze voor zrogen dat de gebruikte bekabeling niet in de brand kan vliegen en voortijdig stroom afschakeld
De 1 sec is is daarmee ruim voldoende omdat een 2,5mm2 veel meer tijd nodig heeft om te branden/smelten

• Q

Q

draakje1975 schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:46:
[...]

ik werd zelf een beetje op verkeerd been gezet door te denken dat Victron een 3-fase systeem had.. Maar inweze wordt er uiteraard gewoon een victron per fase bedoeld... Zal ook wel een beetje mijn (noem het) ouderwetse denkwijze zijn...

Zelf vind ik dat als je een 3-fase aansluiting hebt en je wilt iets met batterijen gaan doen je ook een 3-fase systeem moet hebben..
Ik begrijp het (OCD :+ 3-fasen = 3 fase setup - verlangen naar symmetrie) sentiment, maar het is in veel situaties:

1. Veel duurder dus financieel niet echt te verantwoorden (geen business case)
2. Niet nodig qua (piek) vermogen

Maar het hangt uiteindelijk af van de specifieke situatie, techniek dient een doel, het gaat niet om de techniek zelf.
draakje1975 schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:54:
[...]
Ik denk dat het verstandig is dat er verteld wordt wat beveiligd wordt met welke oplossing.
Nun heb ik de NEN1010 regels niet in mijn hoofd.. Maar een aarlekschakelaar heeft als functie om electrische schok te voorkomen. Dat is dan de toegepaste beveilging.
Klopt. En de afschakeltijden die je in NEN1010 kunt vinden gaan ook over het voorkomen van een elektrische schok. Niet de brandveiligheid.
De Kortsluitbeveilging kan de Vicrton zelf (ook al duurt dit 1 sec. ) Deze beveliging heeft dan ook met Brandveiligheid te maken. JE moet er dus in deze voor zrogen dat de gebruikte bekabeling niet in de brand kan vliegen en voortijdig stroom afschakeld
De 1 sec is is daarmee ruim voldoende omdat een 2,5mm2 veel meer tijd nodig heeft om te branden/smelten
Klopt ook. Met de kanttekening dat dit gedrag van de Victron nergens in de specificaties is vastgesteld laat staan gecertificeerd. Toby heeft 1 seconde gemeten, maar je weet niet of dat altijd zo is en of het in toekomstige software aanpassingen zo blijft. Ik zou dus aanvullend ook voor de juiste automaat op de uitgang van je omvormers kiezen om de kabels tegen smelten/brand te beschermen.

Die automaat werkt ook gewoon. Wat de video laat zien is dat instant magnetisch afschakelen niet gebeurt met een lage stroom. Maar thermisch afschakelen om de kabel te beschermen werkt gewoon als je de juiste kabel bij de waarde van je automaat kiest.

Dat laatste zie ik vaak niet helemaal conform de norm gebeuren omdat mensen dan zeggen "4mm2 is goed voor 32A" op basis van een eerdere installatie. Maar als je dit netjes doet moet je de installatie methode opzoeken en correcties toepassen voor bijvoorbeeld meerdere kabels naast elkaar in één grondbuis of kabels omsloten door een kabelgoot. Beide situaties komen voor in ongeveer elke Victron setup die ik zie en hebben invloed op de vereiste kabeldikte of automaat.
Q schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:56:
[...]
Maar het hangt uiteindelijk af van de specifieke situatie, techniek dient een doel, het gaat niet om de techniek zelf.
Eens, en ook van of je noodstroom wilt of niet. Zonder noodstroom, puur voor (D)ESS is een 1 fase oplossing snel logischer dan een 3 fase. Tenzij dat niet goed aansluit op je PV.

• draakje1975
Met welke software maken jullie (degene die dat in ieder geval gedaan hebben :P) een electrische tekening?

Ik werk zelf op een Apple computer dus de software is wat beperkt :) maar wellicht is er een webversie ?
Vrij simpel met draw.io en dan vierkantjes tekenen met wat tekst er in.
[...]

Precies dit.

Juist door ongelijke belasting op je fases wordt je accu minder belast. Je systeem zal uitgelegd worden op 3 fases 25 ampère. Met een 3 fase systeem heb je als het goed is een groter accu pakket waardoor de belasting dus beter verdeeld wordt en je minder snel aan het maximum van je accu pakket zit.

Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-05 19:54
blaaspijp schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:30:
[...]

Juist door ongelijke belasting op je fases wordt je accu minder belast. Je systeem zal uitgelegd worden op 3 fases 25 ampère. Met een 3 fase systeem heb je als het goed is een groter accu pakket waardoor de belasting dus beter verdeeld wordt en je minder snel aan het maximum van je accu pakket zit.
Dan zou je ook kunnen stellen dat de fases niet uitmaken. Dan kun je de (vrij logische en duidelijke) stelling maken dat een grotere accu minder belast wordt.

• Q

Q

blaaspijp schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:30:
[...]

Ik denk dat dit niet de uitleg is. Ik heb echter geen 3-fase setup om het volgende te checken:

ik las net als reactie op mijn comment in de video dat bij 3Kw belasting op 1 fase de multi plussen dan ieder 1kw uit de accu halen en zo de accu gelijk belasten. 1 fase levert 1kw aan de load, de andere twee kw komen uit het net op die fase en op de twee andere fasen leveren de twee omvormers ieder 1Kw aan het net

Dat is schijnbaar de reden dat de 3-fase setup dus toch voor een gelijke belasting van de accu zorgt en lagere piek stroom.

Dat je bij een 3-fase setup meestal ook meer dan 15kwh neerzet staat daar los van, al is dat wel verstandig.

[ Voor 12% gewijzigd door Q op 12-04-2026 14:50 ]

Bij je accu maakt het echt niets uit of er nu 3 omvormers 30 ampère vragen of 1 omvormer 90 ampère.

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-05 08:19
Kort vraagje tussendoor, ik ben de lynx power in aan het aanpassen, om zekeringen te houden. Nu kon ik geen koperen veerringetjes vinden, dus heb ik (net als bouten en moeren) RVS meegenomen.

Dit zal niet reageren met andere RVS delen, en het is een niet geleidende deel (staat spanning op natuurlijk), dus ik zie geen probleem, maar misschien mis ik iets?

• Q

Q

blaaspijp schreef op zondag 12 april 2026 @ 17:08:
Bij je accu maakt het echt niets uit of er nu 3 omvormers 30 ampère vragen of 1 omvormer 90 ampère.
Het hele verhaal van Toby's video laat juist zien dat dit niet klopt.

• SkyFlyer
Q schreef op zondag 12 april 2026 @ 17:10:
[...]

Het hele verhaal van Toby's video laat juist zien dat dit niet klopt.
Beide uitspraken zijn waar. Het verschil is dat hij 3 fase opstelling de 3 omvormers 90A halen door in 120 graden offset te trekken, wat een lagere piekbelasting geeft. (DC vs AC)

[ Voor 5% gewijzigd door SkyFlyer op 12-04-2026 17:26 ]

• Q

Q

SkyFlyer schreef op zondag 12 april 2026 @ 17:12:
[...]

Beide uitspraken zijn waar. Het verschil is dat hij 3 fase opstelling de 3 omvormers 90A halen door in 120 graden offset 30A te trekken. (DC vs AC)
Het gaat mij om het 'niets uitmaken' --> ja de stroom is gelijk, maar als je kijkt naar de golf dan zie je dat de piek stroom 20% hoger ligt als je met 1-fase werkt.

Tenminste, zo begrijp ik Toby's video, misschien snap ik 'm niet goed.
Klopt. Versimpeld: Ze vragen eigenlijk 50x per seconde een hapje stroom en doen dat niet precies tegelijk maar na elkaar eerst 1 dan 2 dan 3 en dan weer 1 etc.

Uiteindelijk is dit wel allemaal een hoop theorie in de marge. Ik denk dat er andere factoren zijn met zoveel meer impact dat je je hier niet al te druk om moet maken.

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:09

Dat vind ik nogal kort door de bocht want volgens mij is het huis het uitgangspunt voor je keuze: je hebt òf een één òf een drie fase aansluiting. Als je er één hebt ga je er geen drie fase van maken. Andersom kàn, als je bijvoorbeeld een opgewaardeerde installatie hebt waar twee fases zijn toegevoegd voor enkel het koken of zo. Maar ook dan is de keuze afhankelijk van wat je wilt.

Hier draait alles op drie fasen, en is dat ook redelijk verdeeld. Ja, één fase verbruikers als een air fryer of de Quooker zorgen soms voor onbelast maar het grote plaatje is redelijk in balans.

Mijn huis is slimmer dan ik...

• Conrado
NTS schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:49:
Uiteindelijk is dit wel allemaal een hoop theorie in de marge. Ik denk dat er andere factoren zijn met zoveel meer impact dat je je hier niet al te druk om moet maken.
Nou, we zijn Tweakers dus maken ons hier overal druk om :)
Anders zouden we wel een complete thuisbatterij gekocht hebben. Ik vond het technisch interessant verhaal, en had er niet bij stil gestaan. Alleen wat weten we nu? Afgezien van de 20% belastingverschil, laat Toby verder in het midden of het invloed heeft.

• DmC1982
NTS schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:51:
[...]
Ik ook. Hier hangt ongeveer de helft :)
[...]
Ziet er netjes uit! Ik zou de accukabels recht naar beneden doen zodat je zo weinig mogelijk langs elkaar lopende kabels hebt i.v.m. warmte. Daar is denk ik die tweede goot voor gemaakt?
Deze vraag had ik even gemist. Bedoel je de tweede goot van boven? Ik wil de AC- en DC-kabels graag goed gescheiden houden. De AC-kabels komen in de bovenste goot en, zoals je ziet, komen alle DC-kabels (en straks ook de netwerkkabels) in de tweede goot. In de onderste goot komen straks de 120mm² kabels naar de accu’s te liggen. Ik maak in het midden nog een verticale kabelgoot, zodat de kabels ook netjes naar de linker accu kunnen. Alle 120mm² kabels zijn precies 1 meter lang, dus dat moet precies passen.
Vandaag is het trouwens ook gelukt om de glasvezelkabel door de bestaande 75mm PVC-buis van de meterkast naar de garage te trekken. Met de grondkabels er al in was dit nog best een pittige klus! Maar ik ben heel blij dat het is gelukt, want ik had absoluut geen zin om nog een aparte buis of een S/FTP grondkabel te moeten doortrekken. Ik ga proberen om deze week alles aan te sluiten en op te starten. Ik ben heel benieuwd, en stiekem ook erg blij (en mijn vrouw al helemaal!) dat dit project bijna is afgerond.

• onetime
  • Niet online
Zolang je met die piekstroom onder de 1C blijft is er voor de accu zelf niets aan de hand. Als alles die iets hogere stroom kan hebben is er geen probleem. Bij hoge belasting is 3fase, zoals in het algemeen, efficiënter.

• Q

Q

Conrado schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:09:
[...]

Dat vind ik nogal kort door de bocht want volgens mij is het huis het uitgangspunt voor je keuze: je hebt òf een één òf een drie fase aansluiting.
Nee, dat is wat mij betreft dus helemaal niet het uitgangspunt voor de 'sizing' of inrichting van je ESS, tenzij je niets om kosten geeft. Voor heel veel mensen is een 1-fase ESS veel kosten-efficiënter, dus zeker het overwegen waard, ook al heb je een 3-fase aansluiting.

Het uitgangspunt is je eigen beoogde doel, je wensen en je budget, en daarop 'size' je de ESS oplossing.
Daarin neem je ook de huidige technische situatie mee, maar dat is slechts één van de vele factoren die je meeweegt.

[ Voor 11% gewijzigd door Q op 12-04-2026 21:27 ]

• Q

Q

onetime schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:24:
Zolang je met die piekstroom onder de 1C blijft is er voor de accu zelf niets aan de hand. Als alles die iets hogere stroom kan hebben is er geen probleem. Bij hoge belasting is 3fase, zoals in het algemeen, efficiënter.
1C mag technisch gezien, maar als je een knappe levensduur wilt blijf je onder de 0.5C en hoe minder 'C' hoe beter (tot op zekere hoogte).

Ik ben het wel eens met de notie dat er uiteindelijk niets aan de hand is en dat het verhaal van Toby wel klopt, maar dat er belangrijkere zaken zijn om je druk over te maken bij de keuze van een ESS.

Ik zou absoluut niet voor een 3-fase setup gaan vanwege de video van Toby als een 1-fase setup praktisch en financieel beter bij je situatie past.

Laat je niet gek maken :D

• Conrado
Q schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:26:
Nee, dat is wat mij betreft dus helemaal niet het uitgangspunt voor de 'sizing' of inrichting van je ESS, tenzij je niets om kosten geeft. Voor heel veel mensen is een 1-fase ESS veel kosten-efficiënter, dus zeker het overwegen waard, ook al heb je een 3-fase aansluiting.
Dat kan ik zo niet volgen. Stel: nieuwbouwwoning zonder gas, warmtepomp en elektrisch koken. Hoe zou je dan een enkelfase oplossing willen toepassen?

Als je alleen PV wilt opslaan en weer gebruiken, geen noodstroom, dan is het mogelijk om jouw voorbeeld nieuwbouwhuis met één wat zwaardere multiplus op één fase te zetten. Dan heb je af en toe een piek die je omvormer niet kan leveren. Maar als je verder genoeg verbruik hebt om je zonne stroom toch op te maken dan loop je niks mis.

Het prijsverschil tussen een 1 fase en een 3 fase systeem ga je dan niet terugverdienen.

Edit: Of bedoel je "hoe sluit je dat dan aan"? Dat is vrij simpel, je hangt je omvormer alleen aan L1. De energiemeter van je netbeheerder kijkt naar het totale netto verbruik over 3 fasen samen. Dus als je kookplaat op L2 16A verbruikt en je Victron levert op L1 tegelijk 16A terug dan meet je energiemeter 0.

[ Voor 27% gewijzigd door NTS op 12-04-2026 22:01 ]

• Conrado
Thanks, weer wat geleerd :)

Overigens, ik geloof dat je een thuisbatterij nooit gaat terugverdienen, het is gewoon een interessante hobby...

[ Voor 68% gewijzigd door Conrado op 12-04-2026 22:45 ]

• rokas
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Omdat de SE overbodig is wil ik mijn panelen opnieuw gaan bedraden en gebruik maken van een Multi Rs 48/6000 omvormer. Hier moet ik dan 2 strings van maken omdat de totaal open klem spanning van 1 string net boven de 450volt is.
soms nog veel belangrijker: Uoc moet lager zijn dan 8xfloatspanning...
Dit is specifiek bij Multi RS.

• Gunther.S
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:08
Damic schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:02:
Mmmmh een 10kW unit moet je de DC afzekeren met 300A maar Victron verkoop geen +300A schakelaars om deze af te schakelen :/ ze hebben wel een 275A variant https://www.victronenergy...ems/battery-switch-on-off. Nu moet ik dus zien dat ik een +300A variant vind dat ik vertrouw.
Ik heb deze schakelaars, zusterbedrijf van Blue Sea Systems (gekend van de T-class zekeringhouders).

Eigenlijk hebben die best wel wat keuze: enkelpolig/dubbelpolig, aan/uit/switch, opbouw/inbouw. Stroom van 400A continuous, 600A intermittent.

Verder in die catalogus vind je trouwens ook hun zekeringhouders (wel niet explosieveilig) en busbars (tot 650A).

• Reveal!
  • Laatst online: 20:12
Conrado schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:44:
Thanks, weer wat geleerd :)

Overigens, ik geloof dat je een thuisbatterij nooit gaat terugverdienen, het is gewoon een interessante hobby...
Wel als je een kleine aansluiting neemt en rest piekshaved.....

• SkyFlyer
Reveal! schreef op maandag 13 april 2026 @ 06:55:
[...]

Wel als je een kleine aansluiting neemt en rest piekshaved.....
Niet makkelijk:

Als peakshaving het probleem is, zit je sowieso aan 3 fasen. Dat is al €2000 alleen aan omvormers. Dan heb je minimaal 45 kWh opslag nodig, bij bestellen direct in China ben je dan €6000 verder. Er vanuit gaande dat je alles zelf installeert, al het gereedschap al hebt heb je nog minimaal €2000 aan "klein" materiaal nodig. Dat kost je dus €10k en dan heb je extreem goedkoop ingekocht, zelf geïnstalleerd, geen grote afstanden en veel "goedkope" hacks toepast. En gezien het gereedschap wat je dan al hebt, ben je waarschijnlijk zelf al installateur.

In bovenstaande geval kun je het inderdaad in 10k/1.5k= 7 jaar terugverdiend. Realistischer is dat je snel 2.5-5k extra uitgeeft met extra bekabeling, klein materiaal en meterkast aanpassingen. Dan loopt de terugverdientijd al op naar 10 jaar. Bij installatie door installateur, loopt het nog veel sneller op en ga je snel over de 15-20 jaar terugverdientijd heen.

Ik zeg niet dat het niet kan, maar het zijn wel de uitzonderlijke gevallen.

• DmC1982
SkyFlyer schreef op maandag 13 april 2026 @ 07:16:
[...]

Niet makkelijk:

Als peakshaving het probleem is, zit je sowieso aan 3 fasen. Dat is al €2000 alleen aan omvormers. Dan heb je minimaal 45 kWh opslag nodig, bij bestellen direct in China ben je dan €6000 verder. Er vanuit gaande dat je alles zelf installeert, al het gereedschap al hebt heb je nog minimaal €2000 aan "klein" materiaal nodig. Dat kost je dus €10k en dan heb je extreem goedkoop ingekocht, zelf geïnstalleerd, geen grote afstanden en veel "goedkope" hacks toepast. En gezien het gereedschap wat je dan al hebt, ben je waarschijnlijk zelf al installateur.

In bovenstaande geval kun je het inderdaad in 10k/1.5k= 7 jaar terugverdiend. Realistischer is dat je snel 2.5-5k extra uitgeeft met extra bekabeling, klein materiaal en meterkast aanpassingen. Dan loopt de terugverdientijd al op naar 10 jaar. Bij installatie door installateur, loopt het nog veel sneller op en ga je snel over de 15-20 jaar terugverdientijd heen.

Je slaat de spijker op zijn kop! Ik ben denk ik precies zo'n uitzonderlijk geval en kom qua bedragen bijna identiek uit. Met mijn zelfbouw 3-fase systeem zit ik nu rond de 15k. Waar ik me overigens wél flink in heb vergist, is de gigantische hoeveelheid tijd die er in is gaan zitten om alles uit te zoeken en te installeren.

Ik heb geprobeerd het qua veiligheid en hardware wel meteen goed aan te pakken: 96kWh batterijen (inclusief heating pads en aerosol blussers), drie 6k5 MultiPlusses en de Victron Lynx BMS. Die BMS heb ik eigenlijk vooral toegevoegd voor de pre-charge en zodat ik met een gerust hart DC-noodknoppen in de meterkast en bij de garage-ingang kon aansluiten. De DC-kant is verder voorzien van dubbel geïsoleerde 120mm² en 70mm² kabels en 350A Class-T zekeringen. Aan de AC-kant zit onder andere 60 meter 10mm² grondkabel, nieuwe Hager kasten met krachtgroepen (zowel in de meterkast als garage), T2 spanningsopvangers, een SFT463 bypass en een selectieve aardlek op de AC-out. Ook heb ik twee 18mm koperen aardpennen van 6 meter diep. Dit alles met de bedoeling om het voor mijn gevoel, en hopelijk ook in de praktijk, netjes en veilig volgens de NEN1010 regels op te bouwen.

Daarnaast heb ik geprobeerd de ruimte zelf zo brandvertragend mogelijk te maken. De wand is geïsoleerd met steenwol, afgewerkt met 18mm multiplex en de hoekopstelling is bekleed met 12.5mm Fermacell wandplaten (1.50x2m). Op de betonnen vloer ligt ook 1.5x1.5m Fermacell vloerplaten. Bovenin de ruimte hangt een Ruck Etamaster M Ø160 mm buisventilator, gekoppeld aan 230V Ei Electronics rook- en koolmonoxidemelders (Ei3016 & Ei3018). Via een Ei128R relaisbasis en een potentiaalvrij Eltako ER12-002-UC relais schakelt de ventilator volautomatisch in of uit op basis van de temperatuur en eventuele rookontwikkeling.

Met 18.000 kWh opwek per jaar hoop ik de investering toch in een jaar of 7 terug te verdienen. Dat hoop ik te bereiken door mijn eigen verbruik flink te verhogen (om zo de terugleverkosten wat te ontwijken), en misschien nog actief te gaan handelen via de tweede slimme meter. Al is het me de investering nu eigenlijk al waard: door de opzet heb ik een autonoom eilandbedrijf én een virtuele upgrade van 3x25A naar 3x40A (door peak-shaving), waardoor ik voor mijn gevoel gewoon een stuk minder afhankelijk ben van het stroomnet.

• Reveal!
Moet je nu trouwens wel of niet de DC kant (batterijen) aarde?
Mijn kisten hebben geen aarde punt, maar zie de nieuwe dit wel hebben?

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-05 10:41
[...]

Niet makkelijk:

idd, ik heb alles in een excel gezet tot aan de klemconnectoren, kabelklemmen, fermacel platen, perstang, labelmaker, momentsleutel aan toe. en kom uit op 4700 euro voor 3*4k5 en 1 16KWh accu. En dan ben ik vast nog wel wat vergeten. Dus nog 300 euro slack.
J zit zo op de 5K. Terugverdientijd voor mij (in Nederland) is 9-12 jaar met de prijzen van een paar maanden terug (voor de oorlog). Ik verwacht dat de prijzen alleen omhoog gaan dus dat het gunstiger wordt. Maar er zal vast wel eens iets stuk gaan in 10 jaar tijd.

• Reveal!
[...]

Niet makkelijk:

Waarom zou dit niet kunnen met een 1 fase aansluiting thuis?
Als je genoeg accu heb om je dag verbruik te managen en je aansluiting blijft groot genoeg om s'nachts je accu's te vullen en oor het nacht verbruik, dan haal je dat toch makkelijk?
Zeker als je ook nog wat paneelen erbij heb?

• Reveal!
agraaff schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:25:
[...]

idd, ik heb alles in een excel gezet tot aan de klemconnectoren, kabelklemmen, fermacel platen, perstang, labelmaker, momentsleutel aan toe. en kom uit op 4700 euro voor 3*4k5 en 1 16KWh accu. En dan ben ik vast nog wel wat vergeten. Dus nog 300 euro slack.
J zit zo op de 5K. Terugverdientijd voor mij (in Nederland) is 9-12 jaar met de prijzen van een paar maanden terug (voor de oorlog). Ik verwacht dat de prijzen alleen omhoog gaan dus dat het gunstiger wordt. Maar er zal vast wel eens iets stuk gaan in 10 jaar tijd.
Wat neem je dan mee?
Alleen het verbruik van je zonne energie?
Handelen met ess?
Kleinere aansluiting?
Of alles?

• DmC1982
Voor de beeldvorming, dit is de meterkast in huis geworden! Omdat de bestaande kasten al redelijk vol zaten, heb ik rechts een flinke Hager-kast bijgeplaatst speciaal voor dit project en de tweede slimme meter.

Hierdoor was er mooi de ruimte om de Victron energiemeter, de T2 spanningsbeveiliging en de SFT463 bypass er ruim en netjes in te bouwen zonder dat het een rommeltje werd. Intern is alles zo strak mogelijk afgemonteerd, ik ben nu alleen de laatste hand aan het leggen aan het netjes wegwerken van de bekabeling buiten de kasten. De twee grijze flex-kabels bovenop zullen straks niet meer zichtbaar zijn en de losse kabels aan de linkerkant ga ik nog strak op maat maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WrfpLD8VziH-DJBJqYE63fHhNgY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rBBDAn7VGrzvvvKdp4GdMTIb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJg9o5QNoIiSztT8xInaIlnambU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jBhnJCMFs9y6Rqa8IK0XzYeu.png?f=fotoalbum_large

Edit: Ik moet nog wel even een actuele foto van het binnenwerk maken, want de twee 4x10mm² grondkabels zijn inmiddels ook aangesloten in de meterkast!

[ Voor 6% gewijzigd door DmC1982 op 13-04-2026 09:45 ]

Reveal! schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:24:
Er zijn twee dingen die vaak door elkaar lopen:
1. Je kunt de behuizing van je batterij aan aarde hangen zonder dat ook met DC- te doen. Dan is het eigenlijk meer potentiaalvereffening. Zo blijft er bij een fout in je batterijen altijd 0V op de kast blijft staan t.o.v. de aarde en andere metalen delen van installaties.
2. Je kunt de DC kant aarden door DC- aan aarde te hangen, dan is je DC systeem niet meer floating. Victron zegt dat je als je dat wilt het maar op één plek in je Lynx systeem moet doen.

Ik zou 1 doen als je er een aansluiting voor hebt, heeft verder geen nadelen. Wel even checken dat je batterij niet zo gebouwd is dat de aard-aansluiting ook aan DC- hangt. En ik zou over #2 even goed nadenken want dat brengt wel extra complexiteit mee.

• Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 20:39
DmC1982 schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:06:
[...]

Je slaat de spijker op zijn kop! Ik ben denk ik precies zo'n uitzonderlijk geval en kom qua bedragen bijna identiek uit. Met mijn zelfbouw 3-fase systeem zit ik nu rond de 15k. Waar ik me overigens wél flink in heb vergist, is de gigantische hoeveelheid tijd die er in is gaan zitten om alles uit te zoeken en te installeren.

Ik heb geprobeerd het qua veiligheid en hardware wel meteen goed aan te pakken: 96kWh batterijen (inclusief heating pads en aerosol blussers), drie 6k5 MultiPlusses en de Victron Lynx BMS. Die BMS heb ik eigenlijk vooral toegevoegd voor de pre-charge en zodat ik met een gerust hart DC-noodknoppen in de meterkast en bij de garage-ingang kon aansluiten. De DC-kant is verder voorzien van dubbel geïsoleerde 120mm² en 70mm² kabels en 350A Class-T zekeringen. Aan de AC-kant zit onder andere 60 meter 10mm² grondkabel, nieuwe Hager kasten met krachtgroepen (zowel in de meterkast als garage), T2 spanningsopvangers, een SFT463 bypass en een selectieve aardlek op de AC-out. Ook heb ik twee 18mm koperen aardpennen van 6 meter diep. Dit alles met de bedoeling om het voor mijn gevoel, en hopelijk ook in de praktijk, netjes en veilig volgens de NEN1010 regels op te bouwen.

Daarnaast heb ik geprobeerd de ruimte zelf zo brandvertragend mogelijk te maken. De wand is geïsoleerd met steenwol, afgewerkt met 18mm multiplex en de hoekopstelling is bekleed met 12.5mm Fermacell wandplaten (1.50x2m). Op de betonnen vloer ligt ook 1.5x1.5m Fermacell vloerplaten. Bovenin de ruimte hangt een Ruck Etamaster M Ø160 mm buisventilator, gekoppeld aan 230V Ei Electronics rook- en koolmonoxidemelders (Ei3016 & Ei3018). Via een Ei128R relaisbasis en een potentiaalvrij Eltako ER12-002-UC relais schakelt de ventilator volautomatisch in of uit op basis van de temperatuur en eventuele rookontwikkeling.

Met 18.000 kWh opwek per jaar hoop ik de investering toch in een jaar of 7 terug te verdienen. Dat hoop ik te bereiken door mijn eigen verbruik flink te verhogen (om zo de terugleverkosten wat te ontwijken), en misschien nog actief te gaan handelen via de tweede slimme meter. Al is het me de investering nu eigenlijk al waard: door de opzet heb ik een autonoom eilandbedrijf én een virtuele upgrade van 3x25A naar 3x40A (door peak-shaving), waardoor ik voor mijn gevoel gewoon een stuk minder afhankelijk ben van het stroomnet.
Mag ik vragen wat je uiteindelijk voor de accu's hebt betaald om ze thuis aan de deur te krijgen.
Ik ben voor zowel mijzelf (10MWh verbruik) als voor de boerderij / het bedrijf van mijn zwager (30MWh verbruik) mij aan het verdiepen in 2 ESS installatie's. Nu twijfel ik nog tussen de "kant en klare" Docan accu, of losse Yaxing 16kWh pakketen.

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij > Hout CV, 300L SWW, 1500L CV buffer, 15.000WP, 3-fase Victron Mulri RS, 48kWh LFP

• DmC1982
Daan_96 schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:41:
[...]

Mag ik vragen wat je uiteindelijk voor de accu's hebt betaald om ze thuis aan de deur te krijgen.
Ik ben voor zowel mijzelf (10MWh verbruik) als voor de boerderij / het bedrijf van mijn zwager (30MWh verbruik) mij aan het verdiepen in 2 ESS installatie's. Nu twijfel ik nog tussen de "kant en klare" Docan accu, of losse Yaxing 16kWh pakketen.
Ik heb uiteindelijk net iets meer dan € 6.500,- overgemaakt. Dat was helemaal all-in: bezorgd tot aan de voordeur, én inclusief de custom assemblage in China van de heating pads en aerosol brandblussers.

Voor 96kWh is dat volgens mij echt een goede deal, helemaal nu Docan recent de prijzen weer wat heeft verhoogd.

• DmC1982
NTS schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:20:
[...]

Er zijn twee dingen die vaak door elkaar lopen:
1. Je kunt de behuizing van je batterij aan aarde hangen zonder dat ook met DC- te doen. Dan is het eigenlijk meer potentiaalvereffening. Zo blijft er bij een fout in je batterijen altijd 0V op de kast blijft staan t.o.v. de aarde en andere metalen delen van installaties.
2. Je kunt de DC kant aarden door DC- aan aarde te hangen, dan is je DC systeem niet meer floating. Victron zegt dat je als je dat wilt het maar op één plek in je Lynx systeem moet doen.

Ik zou 1 doen als je er een aansluiting voor hebt, heeft verder geen nadelen. Wel even checken dat je batterij niet zo gebouwd is dat de aard-aansluiting ook aan DC- hangt. En ik zou over #2 even goed nadenken want dat brengt wel extra complexiteit mee.
Mijn gedachte (of wat ik me ergens had laten vertellen) was dat je het systeem juist zwevend (floating) wil houden als extra veiligheidsmarge. Mocht er dan per ongeluk een beschadigde plus-kabel tegen de geaarde metalen behuizing komen, dan stroomt er niks en heb je niet direct een levensgevaarlijke kortsluiting. Als je de DC- aan de aarde knoopt, heb je bij zo'n fout toch direct een gesloten stroomkring met een enorme klapper tot gevolg?

• agraaff
Reveal! schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:33:
[...]

Wat neem je dan mee?
Alleen het verbruik van je zonne energie?
Handelen met ess?
Kleinere aansluiting?
Of alles?
Eigen verbruik, deels handelen, alleen in de nacht verkopen wat ik overdag heb opgeslagen en niet direct nodig heb. kan niet kleiner dan 3x25A helaas.
Handelen door goedkoop laden en duur ontladen vanaf het net heb ik niet meegenomen. dit is vanaf volgend jaar niet de moeite verwacht ik, moet minimaal iest van 15 cent tussen zitten wil het wat opleveren.

• agraaff
[...]

De 16Kwwh Yixiang voorgemonteerd was bij mij 1600 euro geleverd op de stoep.
Als je er meerdere koopt krijg je korting, worden ze iets goedkoper. 30 euro per stuk minder ofzo.

• Reveal!
[...]

Houd rekening met de verzekering als je het bij het bedrijf van je zwager wil doen.
Die kunnen extreem moeilijk doen.
Privé zijn er geen regels, maar zakelijk wel en daar zijn ze heel strikt op.
DmC1982 schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:09:
[...]
Mijn gedachte (of wat ik me ergens had laten vertellen) was dat je het systeem juist zwevend (floating) wil houden als extra veiligheidsmarge. Mocht er dan per ongeluk een beschadigde plus-kabel tegen de geaarde metalen behuizing komen, dan stroomt er niks en heb je niet direct een levensgevaarlijke kortsluiting. Als je de DC- aan de aarde knoopt, heb je bij zo'n fout toch direct een gesloten stroomkring met een enorme klapper tot gevolg?
Precies daarom zou ik #2 niet zomaar doen. Maar het aarden van de DC behuizing vs het aarden van DC- wordt dus vaak door elkaar gehaald.

• Reveal!
agraaff schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:16:
[...]

Eigen verbruik, deels handelen, alleen in de nacht verkopen wat ik overdag heb opgeslagen en niet direct nodig heb. kan niet kleiner dan 3x25A helaas.
Handelen door goedkoop laden en duur ontladen vanaf het net heb ik niet meegenomen. dit is vanaf volgend jaar niet de moeite verwacht ik, moet minimaal iest van 15 cent tussen zitten wil het wat opleveren.
Het verschil komt daarna pas bij 1x 10A en dat is wel heel klein :)
Maar van 3x35A naar 3x25A scheelt toch ook al 1500e jaarlijks alleen al in capaciteits tarief.
Dan nog het verschil tussen overdag op goedekope tarieven laden en op duurdere tarieven verbruiken gaat het best hard volgens mij?
NTS schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:32:
[...]

Precies daarom zou ik #2 niet zomaar doen. Maar het aarden van de DC behuizing vs het aarden van DC- wordt dus vaak door elkaar gehaald.
Nee het ging mij ook meer om de behuizing aarde, schijnt als deze niet geaard is de zekering niet zou kunnen klappen als inderdaad bv de kabel tegen de box zou komen.

[ Voor 21% gewijzigd door Reveal! op 13-04-2026 11:36 ]

• DmC1982
NTS schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:32:
[...]

Helemaal mee eens, een metalen behuizing zou ik inderdaad ook altijd aarden. Ik heb het zelf qua dikte misschien iets overdreven aangepakt, maar ik had nog wat 16mm2 kabel over. Die heb ik gebruikt om de behuizingen van de MultiPlusses en de twee batterijen te aarden.

Deze lopen rechtstreeks naar de PE-rail van mijn twee eigen aardpennen. Die rail is vervolgens ook weer netjes aangesloten op de bestaande PE-aarde van de huisinstallatie, zodat de potentiaalvereffening overal netjes klopt en het samen één veilig geheel vormt.

• Reveal!
[...]

Ik zou de lege kisten in China bestellen, en de batterijen in NL bij Nkon zeker als je de BTW kan terugvragen ben je dan voordeliger uit.

Oh en uit mijn ervaring, zou ik achteraf gezien voor vertical boxes op wielen zijn gegaan.
De kisten zijn niet te tillen en als je onderhoud moet plegen om de één of andere reden, dan is het niet handig om ze van elkaar af te moeten halen.

[ Voor 16% gewijzigd door Reveal! op 13-04-2026 11:57 ]

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:31
Reveal! schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:24:
Je kisten/kasten/behuizingen wel voorzien van een potentiaalvereffening.
Je batterijpolen (ongeacht je keuze) niet naar aarde. Die zweven gewoon.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-04 15:48

icecreamfarmer

en het is

icecreamfarmer schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:06:
[...]

Mooi, ik ben aan het rekenen gegaan en wil ze nu op 25A afzekeren dat is genoeg voor ca 5800 W en dat gaat de omvormer (Multi RS Solar 48/6000) alleen voor korte tijd halen.

Kabels wil ik wel enigsinds toekomstbestendig hebben dus koop:
50m 10mm2 g5 als hoofdverbinding naar het atelier wordt aangesloten op de AC in van de omvormer;
50m 6mm2 g5 als verbinding naar de 2 groepen die de island mode worden aangesloten (AC out1);
50m Cat 6/7 outdoor kabel 3x voor: AP in het atelier, internetverbinding omvormer en voor de verbinding met de EM24 Ethernet.

Nu zit ik nog met 2 vragen:
1. Ik wil de kabels als volgt afzekeren:
a. Meterkast huis 25A ->10mm2-> 25A Atelier -> meterkast Atelier (om te verdelen over meerdere groepen)
b Atelier 25A ->10mm2-> Meterkast huis -> groepen island mode (koelkast en wtw)
2. https://offgridpowerstati...tsmile-6kva-10kwh-1-fase/ Dit lijkt een erg goede deal (is trouwens 10kWh en geen 20kWh). Is het dat ook?

Qua punt 1 ga ik er bij b vanuit dat de stroom altijd alleen van het Atelier naar het huis vloeit en nooit terug dus dubbel afzekeren is niet nodig. Bij a is het wel bidirectioneel dus wel nodig of kan ik ook toekomen met 1x?

Oh ik weet dat het 1 fasig is allemaal maar ik kan die kabels maar 1x trekken dus leg nu gelijk 3 fasig aan.
Niemand?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• FietsFanaat33
Reveal! schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:47:
[...]

Ik zou de lege kisten in China bestellen, en de batterijen in NL bij Nkon zeker als je de BTW kan terugvragen ben je dan voordeliger uit.

Oh en uit mijn ervaring, zou ik achteraf gezien voor vertical boxes op wielen zijn gegaan.
De kisten zijn niet te tillen en als je onderhoud moet plegen om de één of andere reden, dan is het niet handig om ze van elkaar af te moeten halen.
Ik wil ook zelf een kist gaan bouwen met 16 cellen. Moet naar de zolder dus zelfbouw is dan wel handig. Zijn de kisten van Ali goed? Waar ook al een jk bms bij zit? Of is het beter om een kist te kopen zonder bms, en die dan ergens anders te bestellen. Heb ergens gelezen in een ander topic dat er wel eens nep mosfets in kunnen zitten of valt dit wel mee?

Of over welke kist uit china heb je het dan?

En dan de cellen. Je hebt al iets hoger dan 314Ah weet je of deze daar ook inpassen?

Je zou natuurlijk een plank met wielen kunnen maken onder de horizontale. Liggen de cellen in een verticale plat? Dat zou ook weer iets met de levensduur doen las ik ergens in een topic

• Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 20:39
DmC1982 schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:07:
[...]

Ik heb uiteindelijk net iets meer dan € 6.500,- overgemaakt. Dat was helemaal all-in: bezorgd tot aan de voordeur, én inclusief de custom assemblage in China van de heating pads en aerosol brandblussers.

Voor 96kWh is dat volgens mij echt een goede deal, helemaal nu Docan recent de prijzen weer wat heeft verhoogd.
Dat is inderdaad een nette prijs! Daar kun je ze zelf niet voor bouwen.

Allemaal bedankt voor de antwoorden, hier kan ik weer even mee verder.
Ook bedankt voor het wijzen op het verzekeringspunt bij zakelijk gebruik trouwens, helemaal vergeten zo in de opwelling.

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij > Hout CV, 300L SWW, 1500L CV buffer, 15.000WP, 3-fase Victron Mulri RS, 48kWh LFP

• Reveal!
FietsFanaat33 schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:41:
[...]

Ik wil ook zelf een kist gaan bouwen met 16 cellen. Moet naar de zolder dus zelfbouw is dan wel handig. Zijn de kisten van Ali goed? Waar ook al een jk bms bij zit? Of is het beter om een kist te kopen zonder bms, en die dan ergens anders te bestellen. Heb ergens gelezen in een ander topic dat er wel eens nep mosfets in kunnen zitten of valt dit wel mee?

Of over welke kist uit china heb je het dan?

En dan de cellen. Je hebt al iets hoger dan 314Ah weet je of deze daar ook inpassen?

Je zou natuurlijk een plank met wielen kunnen maken onder de horizontale. Liggen de cellen in een verticale plat? Dat zou ook weer iets met de levensduur doen las ik ergens in een topic
Ik heb ze van https://www.eelbattery.com/ maar die van https://yixiangpower.com/ zien er ook goed uit.
Zou zoiezo mailen en om korting vragen, je krijgt ze zoiezo voor minder dan op de website staat :)

Zolang ze dezelfde afmetingen hebben past het.
En ja je kan er een plank opleggen maar dan nog zijn de accu's gestapeld en als je de onderste moet hebben blijft het onhandig.

• SkyFlyer
Via WhatsApp is Yixiang inderdaad goed te bereiken. Mijn ervaring is dat de kisten met 2 volwassen mannen goed van elkaar te tillen is. (Ik roep de buurman er even bij) En anders met een takel van €90. Maar die moet je wel weer ergens bevestigen...

• Reveal!
SkyFlyer schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:18:
Via WhatsApp is Yixiang inderdaad goed te bereiken. Mijn ervaring is dat de kisten met 2 volwassen mannen goed van elkaar te tillen is. (Ik roep de buurman er even bij) En anders met een takel van €90. Maar die moet je wel weer ergens bevestigen...
Dat wel, maar even uit elkaar rollen en er één uithalen lijkt me wel echt veel handiger / sneller.
Dus als het om het even is :)

• agraaff
Reveal! schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:33:
[...]

Het verschil komt daarna pas bij 1x 10A en dat is wel heel klein :)
Maar van 3x35A naar 3x25A scheelt toch ook al 1500e jaarlijks alleen al in capaciteits tarief.
Dan nog het verschil tussen overdag op goedekope tarieven laden en op duurdere tarieven verbruiken gaat het best hard volgens mij?
Is wat lastig berekenen, je zit met de belasting per Kwh afname van het net die je ook betaalt ook al is de energie prijs negatief.
dus eigen verbruik levert de grootste besparing op. Wellicht dat ik er later nog een accu bij neem maar denkl dat extra panelen voor de bredere schouder seizoenen beter is.
Kan er pas iets over zegen als het allemaal draait. Accu is binnen, deze week komen de MP's binnen, dan kan ik rustigaan beginnen.
Zie nog het meest op tegen het graafwerk. Moet de AC-in en AC-out kabel naar de garage brengen, die is wel onderheid maar heeft geen kruipruimte.
Moet dus vanuit de huidige kruipruimte onder de fundering door en weer omhoog in de garage om mijn kabels daar te krijgen.

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:01
DmC1982 schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:38:
[...]

Helemaal mee eens, een metalen behuizing zou ik inderdaad ook altijd aarden. Ik heb het zelf qua dikte misschien iets overdreven aangepakt, maar ik had nog wat 16mm2 kabel over. Die heb ik gebruikt om de behuizingen van de MultiPlusses en de twee batterijen te aarden.

Deze lopen rechtstreeks naar de PE-rail van mijn twee eigen aardpennen. Die rail is vervolgens ook weer netjes aangesloten op de bestaande PE-aarde van de huisinstallatie, zodat de potentiaalvereffening overal netjes klopt en het samen één veilig geheel vormt.
Bij mijn installatie heb ik ook overwogen om de accu behuizing wel of niet aan PE te hangen. Ik heb er voor nu voor gekozen om dat niet te doen. Dit omdat als er een fout ontstaat in de accu dit altijd een DC-fout zal zijn. Er is geen AC aanwezig in de accu. De aardlekbeveiliging die aanwezig is in de meterkast zal daar niet op reageren. Die is ontworpen voor AC-lekstromen en zal niet reageren op een DC-lekstroom. Dat betekend dus dat er potentieel een DC-spanning op de PE kan komen te staan waar door de beveiliging niet op gereageerd wordt welke bijvoorbeeld ook op de buitenkant van mijn wasmachine terecht komt. Die zit daar immers hard aan vast. Een alternatief is natuurlijk een DC-lekstroom detectie toevoegen zoals die ook in laadpalen aanwezig is.

Let op, ik bedoel nadrukkelijk niet de min-pool van de accu. Die is floating zoals Victron dat ook voorschrijft voor de Multi RS.

De Multi RS'en heb ik wel aan PE verbonden omdat daar een AC-deel inzit.
PE heeft niets met aardlekbeveiliging te maken maar initieel met zorgen dat lekstroom weg kan naar de aarde.
Daarom heeft het aanbrengen van een PE wat mij betreft altijd toegevoegde waarde.

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:01
blaaspijp schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:27:
PE heeft niets met aardlekbeveiliging te maken maar initieel met zorgen dat lekstroom weg kan naar de aarde.
Daarom heeft het aanbrengen van een PE wat mij betreft altijd toegevoegde waarde.
Niet direct, maar indirect toch zeker wel. Als ik 48VDC op PE zet is er geen garantie dat er veiligheid geboden wordt door het systeem. Dit wordt immers niet gedetecteerd, niet als spanning en niet als lektroom. Tegelijkertijd staat er wel 48VDC op elke behuizing die aangesloten is op PE.

• SkyFlyer
TLer schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:57:
[...]

Niet direct, maar indirect toch zeker wel. Als ik 48VDC op PE zet is er geen garantie dat er veiligheid geboden wordt door het systeem. Dit wordt immers niet gedetecteerd, niet als spanning en niet als lektroom. Tegelijkertijd staat er wel 48VDC op elke behuizing die aangesloten is op PE.
De spanning is het probleem niet, de hoeveelheid stroom die er kan lopen wel. Als de PE leiding goed is, is de weerstand zo laag dat hopelijk de zekering knalt.

Als dat niet zo is, is er iig geen aanraking gevaar meer, omdat de stroomkring al gesloten is via de PE leiding naar de aarde. Als je dus een apparaat aanraakt introduceer je geen nieuwe stroomkring.

Tenminste dat is hoe ik het begrijp.
Nouja, het heeft wel iets met aardlek beveiliging te maken. In een AC systeem is de PE vrijwel altijd ook verboden met de nul van je stroom bron (ofwel direct in een TN stelsel of via de aarde in een TT). En dan gebruik je een aardlekschakelaar om de voeding te onderbreken als je een fout naar PE detecteert. De uitzondering is een IT stelsel, en daarbij pas je dan aparte detectie toe voor een fout naar PE.

In je DC systeem kan je wel alle metalen delen aan PE verbinden, maar daar gaat dan bij een fout naar PE alsnog geen stroom door lopen omdat er geen verbinding tussen de nul van je stroombron is en de aarde. De kring is dus niet gesloten en @SkyFlyer heeft gelijk dat het aanraken daar in principe ook niets aan verandert.

Nu is het ook niet helemaal zo dat er dan spanning op alle delen staat zoals @TLer schrijft. Want ten opzichte van de aarde staat daar alsnog 0V op (doordat de PE verbonden is met aarde). Effectief komt er dan -48V (ten opzichte van aarde) op de negatieve batterij pool te staan.

Beetje complex, sorry, maar dat krijg je met dit soort floating systemen en relatieve voltages. Maar in het algemeen is potentiaal vereffening wel een goed idee.

• Ramtka
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
SkyFlyer schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:18:
Als je hem in de kist zoveel mogelijk demonteert is hij alleen ook goed te tillen

• FietsFanaat33
Is er nog iemand die hier eens naar wil kijken? De eerste tip ga ik al doen. 2x een 5x4mm kwadraat kabel leggen ipv 1 kabel van 5x6mm kwadraat.

Accu gedeelte is me ook bijna duidelijk.

Moet de energiemeter met de ct clamps perse in de meterkast of mag deze ook op de zolder bij ac-in geplaatst worden? Scheelt weer een lange utp kabel naar de cerbo

De kabel naar ac in vanuit de meterkast. Kan deze met een Alamat van 32A en 30mA? Of beter een 300mA? C of B?

En kan ik ooit nog een 2e zonnepanelen set op noord ac koppelen, en dat deze ook de accu oplaadt of gaat dat alleen met de Dc gekoppelde panelen?
FietsFanaat33 schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:42:
Ik wil zelf een Victron installatie gaan bouwen en heb al wat op tweakers rond gekeken en YouTube filmpjes bekeken maar wil even voorstellen wat ik in gedachte heb en of het zo gaat werken.

Bestaande installatie:
1 fase aansluiting
in januari 2022 11x365Wp zonnepanelen laten leggen, totaal aan 4kWp op zuid zonder schaduw met een SE omvormer (achteraf SE niet nodig geweest). De omvormer topt af op 3200W maar als ik de parabool door trek schat ik dat ik in het gunstigste geval 3600W opwek op de top.
De omvormer is aangesloten met een 3x4 kwadraat kabel. Omvormer hangt op de zolder.
De meterkast heb ik vorig jaar zelf aangepast. Hier zitten 3 enkelfase ALS in van 40A 30mA. En daarachter de automaten.

opwek in 2025 4800kWh per jaar
verbruik in 2025 4400kWh per jaar

Aan 1 fase heb ik normaal gesproken genoeg omdat ik geen electrische auto heb. Verwarmen doe ik voornamelijk met airco en in de winter gebruik ik ook veel de houtkachel.

Toch ga ik natuurlijk alles zo maken dat ik eventueel kan uitbreiden naar 3 fasen.

Om de omvormer te bedraden vanuit de meterkast wil ik voor nu een 5x6mm kwadraat kabel vanuit de meterkast hoofdschakelaar naar de zolder gaan brengen. Hier kan ik dan het beste een 3 fasen ALAMAT 40A met 30 of 300mA tussen zetten?
Hier zou ik dan AC-in op 2 aders kunnen aansluiten en AC-OUT1 op de andere 2 aders aan kunnen sluiten over dezelfde kabel (ivm 1 fase). Mocht ik ooit 3 fasen willen dan moet ik uiteraard nog een kabel bij leggen.
Dit ga ik dan met verdeelblokken aansluiten zodat de RS soepele draad krijgt. En eventueel nog een extra hoofdschakelaar op zolder.
Moet de draad terug naar de meterkast ook weer beveiligd worden?

De 4mm kwadraat kabel van de omvormer die er nu ligt zou ik dan voor AC-OUT2 willen gebruiken. In de meterkast komen hier alleen de groepen op die weinig stroom verbruiken.

Nu wil ik een Energiemeter VM-3P75CT gaan gebruiken. Moet deze perse in de meterkast of mag ik deze ook op zolder vlakbij de omvormer plaatsen? Dat scheelt weer een utp kabel naar de zolder leggen.

Verder wil ik op zolder nog een Cerbo Gx gaan plaatsen voor de communicatie.

Voor de accu heb ik dan nog een Lynx nodig en een smart shunt. Heb al begrepen om geen MEGA fuses te gebruiken maar een veiligere klasse T zekering? Of wat is het veiligste?

Misschien dat ik in toekomst achter op het noorden nog wat zonnepanelen wil leggen en deze dan AC wil koppelen. Hier zou ik dan mijn overgebleven SE omvormer met optimizers wil gebruiken. Hier is meer schaduw dus dan komen de optimizers weer van pas.
Kan ik de omvormer aansluiten op AC-OUT-1? Kan de RS dit ook gebruiken om de accu op te laden?

Dit was een beetje het plan wat ik had. Is dit mogelijk zo? Of hebben jullie nog tips of opmerkingen?
Mijn electrische kennis is goed om alles zelf aan te kunnen sluiten en ben bewust van de hoge stromen die uit het 48V systeem komen.

Edit: is een omschakelaar aan te bevelen mocht er iets met het Victron systeem zijn?

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:28
CT klemmen moeten in je meterkast. Hij moet weten wat je net in en uit gaat.

Alamat is niet nodig, gewone zekeringen, B-karakteristiek is voldoende. MultiPlus 2 heeft een aardlek beveiliging ingebouwd.

[ Voor 45% gewijzigd door SkiFan op 13-04-2026 21:21 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• FietsFanaat33
Oké prima. Extra kabeltje trekken. Maar ik dacht omdat de volledige netstroom door de victron RS gaat dat dat hetzelfde is. Of is het voor de eventuele spanningsval?

Ik ga voor de RS solar ipv multiplus 2

[ Voor 11% gewijzigd door FietsFanaat33 op 13-04-2026 21:55 ]

SkiFan schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:19:
MultiPlus 2 heeft een aardlek beveiliging ingebouwd.
Wat bedoel je hiermee? Victron geeft in de handleiding van de MP II aan dat er een aardlekschakelaar op de AC-out moet worden aangesloten. Er staat wel dat dat een gewone type A mag zijn, geen type B nodig omdat er een scheiding is tussen de AC en DC kant.
FietsFanaat33 schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:54:
Maar ik dacht omdat de volledige netstroom door de victron RS gaat dat dat hetzelfde is.
Als er geen loads vóór de AC-in zitten (ook geen solar etc) maar echt alles achter AC-out zit dan heb je inderdaad geen extra meter nodig.

• FietsFanaat33
NTS schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:12:
[...]

Als er geen loads vóór de AC-in zitten (ook geen solar etc) maar echt alles achter AC-out zit dan heb je inderdaad geen extra meter nodig.
Helemaal geen meter? Dat is nog gunstiger, zou de RS net zo snel meten als de kWh meter?

• Reveal!
Je heb wel de meter nodig om peakshaving te gebruiken, zelfs als alles op ac out zit

• SkiFan
NTS schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:11:
[...]

Wat bedoel je hiermee? Victron geeft in de handleiding van de MP II aan dat er een aardlekschakelaar op de AC-out moet worden aangesloten. Er staat wel dat dat een gewone type A mag zijn, geen type B nodig omdat er een scheiding is tussen de AC en DC kant.
Hij schreef voor de ac in.

• SkiFan
FietsFanaat33 schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:21:
[...]

Helemaal geen meter? Dat is nog gunstiger, zou de RS net zo snel meten als de kWh meter?
Bij de mp werkt dat feilloos. En snel.

• DmC1982
Ik kom er zojuist achter dat mijn indeling toch niet helemaal klopt. Volgens de handleidingen van Victron moet je van links naar rechts werken als je een Smart BMS gebruikt: de Power In aan de linkerkant (accuzijde) en de Distributor aan de rechterkant (belastingen).

Omdat alle DC-kabels al op maat zijn gemaakt, is het omdraaien van de modules een flinke uitdaging. Gelukkig biedt Victron een officiële oplossing voor een 'reversed' opstelling. Ik moet de BMS openmaken om een rode en witte meetdraad om te wisselen en vervolgens in de VictronConnect app de optie 'Reversed current' inschakelen. Hopelijk lukt dat zonder al te veel gedoe!

• agraaff
Nog even terugkomend op dit filmpje.
Kortsluiting bij eilandbedrijf.
1 sec 50A door je flikker gaat niet iedereen overleven dus aan het zoeken geweest hoe dit dan te voorkomen.
Ik draai straks met 3*Multiplus 2 4k5.
Ik weet niet hoe snel die afschakeld maar ga er vanuit gelijk aan de MP5000 die hier is getest.
de mp4k5 heeft een Peak power van 7000W gedurende 1 min
dat komt neer op ongeveer 30A
Als ik dan wil dat de boel afschakeld bij kortsluiting zou ik denk ik een Z16 automaat op de AC-out moeten zetten.
Even een tabeletje met de verschillen. Wat denken jullie hiervan?
Magnetische drempel (instantane trip)
CurveDrempelTrip bij (16A)
Z2-3× In32-48A
B3-5× In48-80A
C5-10× In80-160A
Waarvoor bedoeld
CurveToepassing
ZBronnen met beperkte kortsluitstroom — omvormers, transformatoren, generatoren
BWoonhuisinstallaties, lange kabels, weinig inductieve belasting
CMotoren, transformatoren, TL-verlichting — hogere inschakelstroom

• agraaff
aan de andere kant wil ik ook weer niet dat de boel te snel tript....
agraaff schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:58:
[...]
1 sec 50A door je flikker gaat niet iedereen overleven dus aan het zoeken geweest hoe dit dan te voorkomen.
Met een aardlekschakelaar, die is daar voor gemaakt. Niet met een installatie automaat, die is er voor het beschermen van de kabels niet voor aanraak veiligheid.

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20:55
agraaff schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:58:
[...]

Nog even terugkomend op dit filmpje.
Kortsluiting bij eilandbedrijf.
Ik draai straks met 3*Multiplus 2 4k5.
Ik weet niet hoe snel die afschakeld maar ga er vanuit gelijk aan de MP5000 die hier is getest.
de mp4k5 heeft een Peak power van 7000W gedurende 1 min
dat komt neer op ongeveer 30A
Als ik dan wil dat de boel afschakeld bij kortsluiting zou ik denk ik een Z16 automaat op de AC-out moeten zetten.
Even een tabeletje met de verschillen. Wat denken jullie hiervan?
Magnetische drempel (instantane trip)
CurveDrempelTrip bij (16A)
Z2-3× In32-48A
B3-5× In48-80A
C5-10× In80-160A
Waarvoor bedoeld
CurveToepassing
ZBronnen met beperkte kortsluitstroom — omvormers, transformatoren, generatoren
BWoonhuisinstallaties, lange kabels, weinig inductieve belasting
CMotoren, transformatoren, TL-verlichting — hogere inschakelstroom
De discussie of een automaat wel of niet afschakelt, en dus wel of niet voldoet aan de NEN1010 is voor mij een reden om voor een 6k5 te gaan, hoewel iets duurder. Maar op het totaal van alle spullen is dit verschil in prijs eigenlijk te verwaarlozen.
En je weet zeker dat je toekomstbestendig bent mocht er nog eens een laadpaal komen. Ik ga er van uit dat ook daar het te leveren vermogen in de toekomst toe zal nemen.

• DmC1982
DmC1982 schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:22:
[...]

Ik kom er zojuist achter dat mijn indeling toch niet helemaal klopt. Volgens de handleidingen van Victron moet je van links naar rechts werken als je een Smart BMS gebruikt: de Power In aan de linkerkant (accuzijde) en de Distributor aan de rechterkant (belastingen).

Omdat alle DC-kabels al op maat zijn gemaakt, is het omdraaien van de modules een flinke uitdaging. Gelukkig biedt Victron een officiële oplossing voor een 'reversed' opstelling. Ik moet de BMS openmaken om een rode en witte meetdraad om te wisselen en vervolgens in de VictronConnect app de optie 'Reversed current' inschakelen. Hopelijk lukt dat zonder al te veel gedoe!
Zul je natuurlijk net zien: heb ik net een oudere revisie van de BMS te pakken waarbij dat witte draadje domweg te kort is om om te leggen. En alle kabels heb ik al op maat en is het fysiek omdraaien van de Lynx-modules echt geen optie meer.

Gelukkig schoot een vriend van me te hulp. Hij is eigenaar van HardwareClinics en heeft echt gouden handen met een soldeerbout. Hij heeft er superstrak een nieuw kabeltje op gesoldeerd, waardoor de 'reversed' setup nu toch mogelijk is. Ik kan weer verder met afmonteren!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nu3bmYyeSqm32rBXQEzpD-yvR84=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dEHR6GwUI4MUHajTV9wlDJHL.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6_MiQfClbHlasRTxveBSpBLiXA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bu42IA8A4TZs034sB06o615e.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door DmC1982 op 14-04-2026 12:26 ]

• Tony71
Graag een beetje meedenken!?

Ik heb 27 IQ7+ op mijn dag, nu wil ik graag een 1 fase opslagsysteem met de Victron maken, gedachte gaat uit naar de solar RS. Omdat ik de 1.0 regel van Enphase moet aanhouden moet de omvormer gelijk of liever groeter dan zijn dan de IQ7+ bij elkaar (7,965 kW).

Is splitsen van de het pv met IQ7+ in bijvoorbeel 15-12 een goed idee? Zodat ze beiden voldoen en onder 5000W blijven. Maar hoe zit dat met AC steering/back feeding?

• SkiFan
@Tony71 Vanwaar de keuze voor de Solar RS? Je mag van de Multiplus 5000 er 3 parallel zetten, wellicht is dat een idee om er 2 parallel te zetten?

Vraag verduidelijken, waarom zou je nog mppt's willen als je dat Enphase spul al hebt?

[ Voor 23% gewijzigd door SkiFan op 14-04-2026 12:55 ]

• Tony71
SkiFan schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:53:
@Tony71 Vanwaar de keuze voor de Solar RS? Je mag van de Multiplus 5000 er 3 parallel zetten, wellicht is dat een idee om er 2 parallel te zetten?

Vraag verduidelijken, waarom zou je nog mppt's willen als je dat Enphase spul al hebt?
1 fase wens

• Tony71
Ik wil alleen een batterij omvormer

• SkiFan
Daarom zeg ik ook, je mag er 3 max parallel zetten, dus 3 op de zelfde fase. Heb ik pas voor een vriend in Curacao gedaan.

De Solar RS bevat veel meer dan je nodig hebt. Een Multiplus is in jouw situatie het apparaat wat je wilt hebben. Die heb je overigens ook in 8 kVA en 10 kVA versies, dus dan zou je ook met 1 apparaat uitkunnen.

De SolarRS bevat ook MPPT's. Die heb je al in de vorm van die Enphase IQ7.

Ik gebruik 1 MP5000 om de accu op te laden. Een losse MPPT 450/100 voor de panelen op het dak. Daarnaast nog 5 andere inverters (Hoymiles, Enecsys en Trannergy). Naar hoeveel kWh accu wil je?

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20:55
Tony71 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:40:
Graag een beetje meedenken!?

Ik heb 27 IQ7+ op mijn dag, nu wil ik graag een 1 fase opslagsysteem met de Victron maken, gedachte gaat uit naar de solar RS. Omdat ik de 1.0 regel van Enphase moet aanhouden moet de omvormer gelijk of liever groeter dan zijn dan de IQ7+ bij elkaar (7,965 kW).

Is splitsen van de het pv met IQ7+ in bijvoorbeel 15-12 een goed idee? Zodat ze beiden voldoen en onder 5000W blijven. Maar hoe zit dat met AC steering/back feeding?
Lijkt me dat je al een gesplitste opstelling hebt met zoveel IQ7+sen.
GJzon schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:09:
[...]
De discussie of een automaat wel of niet afschakelt, en dus wel of niet voldoet aan de NEN1010 is voor mij een reden om voor een 6k5 te gaan, hoewel iets duurder.
Die "dus" moet er tussen uit :) het afschakelen van de automaat heeft niets met NEN1010 te maken. Ook bij de 6k5 moet je een aardlek op de uitgang plaatsen om aan NEN1010 te voldoen.

• draakje1975
NTS schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:53:
[...]

Die "dus" moet er tussen uit :) het afschakelen van de automaat heeft niets met NEN1010 te maken. Ook bij de 6k5 moet je een aardlek op de uitgang plaatsen om aan NEN1010 te voldoen.
Dit vind ik wel een beetje grijs gebied :)
NEN1010 schrijft een beveiliging voor (en ik heb het ff niet precies op mijn netvlies dus corrigeer me graag waar ik mis ga) die zegt dat het stroom binnen 0,4 sec moet afschakelen bij een storing.

Ik blijf deze lastig vinden. Maar morgen hoop ik iemand te spreken die zelf keuringen doet en wil hem de vraag stellen :) dus wie weet geeft hij wat licht in dit grijs gebied :P
Pagina: 1 ... 63 ... 67 Laatste