Het grote Victron ontwerp topic

Pagina: 1 ... 62 63 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Jermak
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:29
Beter dat de automaat er uit vliegen ( of opblaast), dan de MPT van je omvormer. Ook handig om een paneelgroep uit te schakelen

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:35
Ik heb mezelf de afgelopen weken suf gerekend welk systeem nuttig is voor mijn situatie. Op het moment stuur ik via dynamische tarieven aan op prijs. Dit resulteert in:

10500 Opwek
7500 van het net
6500 terugleveren

Vanaf 2027 wil ik de boiler; EV, vaatwasser aansturen om minder van het net te halen en minder terug te leveren. Hoop in de buurt te komen van 60%.

Van april t/m aug. draai ik op gemiddeld 400 watt per uur(muv boiler; EV).
Van sept. t/m okt. draai ik op gemiddeld 600 watt per uur(muv boiler; EV).
Van nov. t/m feb. draai ik op gemiddeld 1500 watt per uur (muv boiler; EV) In deze periode draait de warmtepomp ook en heb ik bij goede vorst dagen van 2500 watt per uur

Ik heb een goed PV opwek. En het bevalt me dat zelfs in de periode van nov. t/m feb. gemiddeld 6 KWh opwek. In de lente en zomer wekt het regelmatig 60Kwh p.d. op.

Nadat ik eerst dacht aan grote omvormer van in totaal ca. 10 Kw 3 fase, kom ik hier compleet op terug...
Ik wil een systeem die mijn PV tempert als de prijs 'slecht' is, aanstuurt op het verbruik gemiddeld en peak shaving. Het weer kan voorspellen;) en mijn opwek optimaal inzet. Handel zie ik niet zitten in de winter, Zomerdagen zou kunnen, maar alleen als het rendeert (verkoop belasting niet terug, net capaciteitsblokken maken dit moeilijk is mijn idee).

Om deze reden kijk ik nu naar een 1 fase systeem, ondanks de 3 fase die aanwezig is. Batterij van 15-20 Kwh met omvormer Victron 3000 of 4k5. Dit ivm efficientie lage last.

Hieronder een schatting van de last en de cijfers berekend op basis van gecombineerde profiel: 8u op 300W, 3u op 1000W, 1u op 2000W en 12u standby. De 12 u standby heb ik hier toegevoegd omdat ik dit gemakkelijk x2 kon doen bij winterse periode. Voor de overige maanden staat de berekening hieronder:

Victron MultiPlus-II 3000 2400W 149 kWh € 44,70 Zuinigste bij lage last
Victron MultiPlus-II 4k5 4000W 165 kWh € 49,50 Stil & Krachtig (nieuwe techniek)

Voorkeur gaat uit naar de 4k5 ivm nieuwe techniek en hogere ac ivm snelladen van batterij als zit een voordeeltje voor zal doen.

Als timmerman waag ik me niet aan de installatie, vind ik de materie wel heel mooie en zal het systeem geplaats worden met het volgende:

Victron Cerbo GX
Dynamic ESS
Victron MultiPlus-II 4k5
Victron VM-3P75CT Energiemeter
Pylontech US5000 (3x voor ~15 kWh)
Enphase-koppeling
Slimme Software: Dynamic ESS & Node-RED

Het doel is om het syteem in de sportruimte te plaatsen (omgebouwde garage). Wanden zijn aangrenzend aan woning van dik cellenbeton (resonatiegevaar binnen) de andere zijde van de 'garage' is van houtskelet en grenst aan tuin.

Graag input ook kritische aub.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:15

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

DmC1982 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:24:
Vandaag eindelijk de Docan batterijen van de pallet kunnen rijden en op hun definitieve plek gezet. Met bijna 400 kg per stuk was dat nog even een flinke workout! 💪 Maar de ruime 96kWh aan opslag staat nu in ieder geval op z'n plek onder de omvormers.
Ik wacht helaas nog op de 3G10 kabels uit België, daar lijkt blijkbaar een probleem met de levering te zijn. Dus we moeten nog even geduld hebben voordat ik verder kan met aansluiten.
Wat vinden jullie van de indeling tot nu toe? Zien jullie nog dingen die beter kunnen? Tips of opmerkingen zijn altijd welkom!

[Afbeelding]
Euhm moeten daar geen schakelaars tussen de omvormers en het busbar?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:40

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Tony71 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:58:
Ik heb mezelf de afgelopen weken suf gerekend welk systeem nuttig is voor mijn situatie. Op het moment stuur ik via dynamische tarieven aan op prijs.
Omdat je aan het reken bent geslagen denk ik dat je ook wel prijsbewust bent, en misschien is het belangrijk om te beseffen dat je qua terugverdientijd zeker op 8-10 jaar moet rekenen, zeker als je geen zelfbouw accu wilt neerzetten en iemand anders de installatie zal doen. De vraag is zelfs of je de setup - zelfs met een enkel-fase setup - terugverdient binnen de levensduur van de accu onder deze voorwaarden.

Als je jezelf niet onderschat als timmerman en bereid bent om tijd te pakken en bij te leren, dan kun je de business case een stuk realistischer maken door de montage en de accu assemblage zelf te doen. Zeker de accu inelkaarzetten zal je prima lukken. Misschien wel een elektriciën bij de meterkast betrekken, maar dat valt wel mee qua kosten. Uiteindelijk wil ik je niet pushen, doe waar je comfortabel mee bent.

Persoonlijk zou ik anno 2026 bij een enkelfase setup eigenlijk - nu ik er over nadenk en naar de prijs kijk - voor de 6k5 gaan. De prijs verschilt slechts een paar honderd euro en over 15 jaar is dat niets.

Persoonlijk zou ik de 6k5 begrenzen op max 100A in of uit de batterij (dat is 4.8-5.2 kW) en dat is max rond de 0.3C. Misschien iets aan de hogere kant qua belasting van de 15kWh accu, maar ver onder de 0.5C en ik zou me er echt niet druk over maken. En als je echt avontuurlijk bent, begrens je de 6k5 puur alleen op je 25A 230V aansluiting en dan trek je max 120A op de accu, ik zou daar niet eens problemen mee hebben. In de praktijk zal dit zelden gebeuren.

Het iets hogere stand-by verbruik van de 6k5 zou ik voor lief nemen vanwege de de flexibiliteit / laadsnelheid en eventueel je zonnestroom overschot duur verkopen in de lente / zomer.

Als je nu je bestaande solar ook op de AC-OUT zet van de Multiplus (aangenomen dat solar enkel-fase is...) dan blijft je solar ook werken bij stroomuitval. En met de 6k5 heb je waarschijnlijk genoeg omvormer vermogen om aan de 1:1 regel te voldoen.

[ Voor 7% gewijzigd door Q op 11-04-2026 21:48 ]

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:46
Damic schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:14:
[...]

Euhm moeten daar geen schakelaars tussen de omvormers en het busbar?
Klopt, ik heb geen individuele werkschakelaars per MultiPlus geplaatst. Voor de veiligheid en noodsituaties heb ik een Lynx Smart BMS gekocht met (straks) externe DC-noodknoppen geïnstalleerd die via de interne contactor direct de hele busbar spanningsloos maakt.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:15

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

DmC1982 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 22:50:
[...]

Klopt, ik heb geen individuele werkschakelaars per MultiPlus geplaatst. Voor de veiligheid en noodsituaties heb ik een Lynx Smart BMS gekocht met (straks) externe DC-noodknoppen geïnstalleerd die via de interne contactor direct de hele busbar spanningsloos maakt.
Haaaaa en je zon zit voor de omvormers lees ik zo.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• draakje1975
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:18

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Dat filmpje is achterhaald, Toby heeft de norm niet goed gelezen. Is hier een paar pagina's discussie over geweest.

Een Multiplus 6k5 is niet de oplossing als je aan de norm wilt voldoen. Je hebt een aardlekschakelaar nodig op de uitgang, bij alle modellen multiplus. Staat ook zo in de handleiding. En daarmee kan je installatie aan de uitschakel eisen van NEN1010 voldoen.
Pagina: 1 ... 62 63 Laatste