Het grote Victron ontwerp topic

Pagina: 1 ... 63 64 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:09
NTS schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:53:
[...]

Die "dus" moet er tussen uit :) het afschakelen van de automaat heeft niets met NEN1010 te maken. Ook bij de 6k5 moet je een aardlek op de uitgang plaatsen om aan NEN1010 te voldoen.
Aardlek moet zeker op de AC-out.
de automaat C/B/Z is voor harde kortsluiting idd en dus mogelijk brandgevaar oid.
In dat geval is 1 sec 32A wel te behappen denk ik.

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Zijn er ook devices (zal wel geen automaat heten) met alleen de magnetische (kortsluit-) beveiliging? Dan zou ik een automaat kunnen nemen die het thermische deel voor zijn rekening neemt en een magnetische die net onder de maximale kortsluitstroom van de Multiplus afschakelt.

• Gunther.S
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:54
agraaff schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:58:
[...]
Kortsluiting bij eilandbedrijf.
1 sec 50A door je flikker
Tenzij je een weerstand hebt van 8Ω (= 400V / 50A, laten we uitgaan dat je worst case 2 fases van 2 omvormers tegelijk vastneemt) of lager hebt, gaat dit gewoon niet gebeuren he. Lichaamsweerstand is voornamelijk overgangsweerstand van de huid. De totale weerstand is meestal iets van 300 à 2000Ω, gemiddeld 1000Ω; misschien nog ietsje lager dan die 300Ω als je alles onder (zout) water steekt of de geleiders recht in een open wond houdt (maar dan heb je eerder lokale brandschade en pijn, dan hartfibrillatie).

Je ziet dat een automaat hier weinig gaat doen en het gaat ook al lang veel te laat zijn. Als je moet rekenen op een automaat voor bescherming tegen stroom door je lijf, heb je al lang zware brandwonden en ben je 99 op 100 al lang geëlektrocuteerd (=dood).

Je zou kunnen argumenteren dat een rechtstreekse kortsluiting (dead short) ook andere effecten geeft die indirect tot fysiek letsel kunnen leiden, maar de omvormers hebben daar gewoon niet het benodigd vermogen voor, ze maxen out en gaan in foutmodus binnen die zoveel seconden/milliseconden.

Of een niet-zo-dead short, waarbij je onder de max load van de omvormers blijft en veel warmte gaat pompen in een slechte AC-verbinding/contact (typisch verduurd draadje blijft stopcontact); dan gaat opnieuw die automaat je niet redden, want je als je onder de max load van omvormer blijft, blijf je ook gewoon onder de stroom om automaat magnetisch te doen klappen. Thermisch gaat die uiteindelijk wel reageren na x minuten, maar die gaat dat even goed doen als de stroom van de omvormer komt als van het net.

Je ziet waarom anderen zeggen dat automaten dienen voor kabels te beschermen en differentieelschakelaars voor aanraakbeveiliging/persoonsbescherming.

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14-04 16:50
NTS schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:53:
[...]

Die "dus" moet er tussen uit :) het afschakelen van de automaat heeft niets met NEN1010 te maken. Ook bij de 6k5 moet je een aardlek op de uitgang plaatsen om aan NEN1010 te voldoen.
Duidelijk. Aardlekbeveiiliging moet sowieso. Het ging mij om de overstroombeveiliging.

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

draakje1975 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:14:
[...]
Dit vind ik wel een beetje grijs gebied :)
NEN1010 schrijft een beveiliging voor (en ik heb het ff niet precies op mijn netvlies dus corrigeer me graag waar ik mis ga) die zegt dat het stroom binnen 0,4 sec moet afschakelen bij een storing.
NEN1010 schrijft voor dat de stroom binnen 0.2 of 0.4 seconden (afhankelijk van watvoor stelsel je hebt) moet worden uitgeschakeld bij een kortsluiting tussen fase en PE. Niet bij een willekeurige storing, maar bij een kortsluiting tussen fase en PE. Dit is onderdeel van de normen voor aanraakbeveiliging. Een aardlekschakelaar is de gebruikelijke manier om hier aan te voldoen.
Maar morgen hoop ik iemand te spreken die zelf keuringen doet en wil hem de vraag stellen :) dus wie weet geeft hij wat licht in dit grijs gebied :P
Ik heb dat certificaat inmiddels ook, want het is vrij duur om dit elke keer los te laten regelen (300 tot 500 euro voor een losse keuring). Is geen rocket science om te halen, veel installatiebedrijven hebben wel iemand die dit plus ook NEN3410 inspecties heeft. Zeker omdat in een bedrijfspand de keuring vaak verplicht is.

• NTS
  • Niet online

NTS

Gunther.S schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:15:
[...].
Of een niet-zo-dead short, waarbij je onder de max load van de omvormers blijft en veel warmte gaat pompen in een slechte AC-verbinding/contact (typisch verduurd draadje blijft stopcontact); dan gaat opnieuw die automaat je niet redden, want je als je onder de max load van omvormer blijft, blijf je ook gewoon onder de stroom om automaat magnetisch te doen klappen. Thermisch gaat die uiteindelijk wel reageren na x minuten, maar die gaat dat even goed doen als de stroom van de omvormer komt als van het net.

Je ziet waarom anderen zeggen dat automaten dienen voor kabels te beschermen en differentieelschakelaars voor aanraakbeveiliging/persoonsbescherming.
Dit is niet verschillend tussen de situatie met of zonder omvormer. Als de automaat volgens de normen gekozen is dan zal het thermische gedeelte er voor zorgen dat de isolatie van de kabels niet smelt bij een kortsluiting of overbelasting.

Maar dan moet je nog steeds heel goed uitkijken is een slecht contact of een fout in de isolatie. Bij een inspectie word ook goed gekeken naar dingen als trekontlasting/bevestiging, correct gebruik van eindhulzen, staat van de installatie als geheel etc. Om deze risico's te beperken.

• NTS
  • Niet online

NTS

Gunther.S schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:15:
[...]
Je ziet dat een automaat hier weinig gaat doen en het gaat ook al lang veel te laat zijn. Als je moet rekenen op een automaat voor bescherming tegen stroom door je lijf, heb je al lang zware brandwonden en ben je 99 op 100 al lang geëlektrocuteerd (=dood).
Het idee achter de norm is niet zozeer dat jij met je vingers de kortsluiting veroorzaakt want dan heb je sowieso een groot probleem. Ze willen eigenlijk met normen voor aanraakveiligheid voorkomen dat jij iets kunt aanraken waar spanning op staat.

Als een fout in een apparaat er voor zorgt dat er toch spanning op een aanraakbaar deel komt te staan is het idee dat alle metalen gestellen verbonden zijn met PE. Het doel daarvan is dat bij zo'n fout de aardlek beveiliging aanspreekt. Daarna is het weer aanraak veilig omdat de voeding is uitgeschakeld.

Een automaat gaat je inderdaad verder niet helpen tenzij het lek naar aarde zo groot is dat die direct uitschakelt. Maar dat lukt je in een TT stelsel bijvoorbeeld niet omdat de weerstand van je aardelektrode daar te groot voor is. Je moet dan ruim onder de 3 ohm zitten om op 80A te komen, terwijl je eerder 10-100 ohm of nog hoger hebt.

Daarom is dat hele verhaal over het magnetisch afschakelen van automaten zo onzinnig. Dat gaat met een net aansluiting in een TT stelsel namelijk ook niet gebeuren en toch hebben we er daar een hele hoop van.

[ Voor 7% gewijzigd door NTS op 14-04-2026 18:46 ]

• Mdeppie
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18:47
Ook ik ben aan het kijken naar een Victron systeem en lees al een tijdje mee hier. Mijn keuze was gevallen op een Multi rs solar 48, voornamelijk voor de stille werking ivm. missende trafo…maar volgens mij is deze nog niet toegelaten voor het NL net maar wel voor echt alle omringende landen. Klopt dat? Is er dan nog een alternatief die geen herrie maakt en hetzelfde kan als een Multiplus II?

…en als ik dan toch bezig ben nog een 2de vraag: mag ik bij een bijvoorbeeld 5x6mm kabel 2 draden L+N gebruiken voor heen en de andere 2 voor de retourleiding, dus meterkast - accu installatie en terug naar meterkast met dezelfde fase maar dan via de uitgang van de Victron? Ik kan het mij niet voorstellen maar je weet maar nooit.
Alvast bedankt voor de reacties _/-\o_

iRacing Profiel

• Johan_B
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 20:17
Hoi allen,

ik ben nieuw op dit forum maar wou alvast even mee inpikken en mijn Victron/NKON setup even delen met deze community.

Mono fase installatie met jaarverbruik van +-10MWh op jaarbasis (4MWh warmtepomp + 4MWh licht + 2MWh hybride wagen) + PV installatie van 4.6Wp (installatie van 2009 met nog steeds jaarlijks 4 GSC/Jaar)
Om mijn eigen verbruik van de PV te maximaliseren, ik injecteer nog +-2MWh/jaar in het net :-( heb ik nu een zelfbouw thuisbatterij.

Geïnstalleerde onderdelen
- Energie meter victron ET112
- Omvormer Multiplus II-5000VA
- Cerbo GX voor de communicatie
- NKON PRO ESS 32kWh

(Ter bewaking heb ik temp sensor op de zekering geplakt + rookdetector. Alles via Zigbee protocol om trends te volgen via de GSM en vooralarm te krijgen als het misloopt.)

Alles is nu up en running maar in de app van Victron kan ik alle apparaten terugvinden behalve mijn NKON. Wel is er communicatie want ik lees laadvermogen, stroom en spanning. Echter is nu, ik hoop enkel tijdens opstart, de Multiplus II mijn batterij aan het volpompen vanuit het net. :-( Ik vind nog niet in de VRM setting waar ik mijn grid sturing kan terugvinden om deze op 0A te zetten.

Alle hulp is welkom hier.
Foto's deel ik later wel als het totaal pakket werkt naar behoren.

Groeten,

Johan

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Johan_B schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 23:31:
Hoi allen,

ik ben nieuw op dit forum maar wou alvast even mee inpikken en mijn Victron/NKON setup even delen met deze community.

Mono fase installatie met jaarverbruik van +-10MWh op jaarbasis (4MWh warmtepomp + 4MWh licht + 2MWh hybride wagen) + PV installatie van 4.6Wp (installatie van 2009 met nog steeds jaarlijks 4 GSC/Jaar)
Om mijn eigen verbruik van de PV te maximaliseren, ik injecteer nog +-2MWh/jaar in het net :-( heb ik nu een zelfbouw thuisbatterij.

Geïnstalleerde onderdelen
- Energie meter victron ET112
- Omvormer Multiplus II-5000VA
- Cerbo GX voor de communicatie
- NKON PRO ESS 32kWh

(Ter bewaking heb ik temp sensor op de zekering geplakt + rookdetector. Alles via Zigbee protocol om trends te volgen via de GSM en vooralarm te krijgen als het misloopt.)

Alles is nu up en running maar in de app van Victron kan ik alle apparaten terugvinden behalve mijn NKON. Wel is er communicatie want ik lees laadvermogen, stroom en spanning. Echter is nu, ik hoop enkel tijdens opstart, de Multiplus II mijn batterij aan het volpompen vanuit het net. :-( Ik vind nog niet in de VRM setting waar ik mijn grid sturing kan terugvinden om deze op 0A te zetten.

Alle hulp is welkom hier.
Foto's deel ik later wel als het totaal pakket werkt naar behoren.

Groeten,

Johan
Neem aan dat je de ess assistent hebt geïnstalleerd op de multiplus, dan zitten de ess settings op de console onder: settings-systeemconfiguratie-ess

Daar kun je het grid setpoint instellen

En je batterij (bms) moet je kunnen vinden onder instellingen-apparaten. Anders gaat er ook iets niet goed.

[ Voor 3% gewijzigd door Japie.G op 15-04-2026 06:18 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:25
Mdeppie schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:22:

…en als ik dan toch bezig ben nog een 2de vraag: mag ik bij een bijvoorbeeld 5x6mm kabel 2 draden L+N gebruiken voor heen en de andere 2 voor de retourleiding, dus meterkast - accu installatie en terug naar meterkast met dezelfde fase maar dan via de uitgang van de Victron? Ik kan het mij niet voorstellen maar je weet maar nooit.
Alvast bedankt voor de reacties _/-\o_
Nee bij mijn weten mag je niet een 5 aderige 3-fase kabel voor 1-fase heen en terug (via een andere L) gebruiken.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Klopt, het is ook gevaarlijk, omdat het onduidelijk is wanneer een kabel spanningsvrij is bv. Je kunt aan 1 kant de zekering uitschakelen, op 1 fase meten dat er geen spanning meer is, maar omdat de andere kant nog de zekering ingeschakeld is, staat er op andere aders nog steeds spanning.

(1 van de vele redenen waarom het ook verboden is in voorschriften)

Kortweg. Niet doen dus.

• NTS
  • Niet online

NTS

Pr088 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:01:
[...]
Nee bij mijn weten mag je niet een 5 aderige 3-fase kabel voor 1-fase heen en terug (via een andere L) gebruiken.
De 1010:2020 versie heeft de deur wel op een kier gezet:
521.7:
Meerdere stroomketens in een kabel zijn toegelaten, mits alle geleiders zij geïsoleerd voor de hoogste voorkomende nominale spanning
Maar je voldoet ook niet aan 514 (correcte kleuren van de aders) als je dit met een standaard 5 aderige kabel zou neerleggen. En ik sluit me helemaal bij @SkyFlyer aan dat je dit ook om andere redenen niet moet doen. Het is onduidelijk en daarmee potentieel gevaarlijk.

Ik kan niet in het hoofd van de auteurs kijken, maar ik heb het idee dat ze dit hebben toegestaan om het mogelijk te maken om meerdere ketens in één richting in dezelfde kabel te voeren. Niet dat je heen en terug door één kabel probeert te trekken.

• Johan_B
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 20:17
Japie.G schreef op woensdag 15 april 2026 @ 06:17:
[...]

Neem aan dat je de ess assistent hebt geïnstalleerd op de multiplus, dan zitten de ess settings op de console onder: settings-systeemconfiguratie-ess

Daar kun je het grid setpoint instellen

En je batterij (bms) moet je kunnen vinden onder instellingen-apparaten. Anders gaat er ook iets niet goed.
Bedankt, Ik ga daar deze avond mee verder aan de slag. Om alle parameters correct te zetten moest ik ook verschillende keren switchen van console view in de app. (iOS)
Ik zie alle alle onderdelen incl de BMS maar nog niet actief als ESS.

• Mdeppie
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18:47
NTS schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:22:
[...]

De 1010:2020 versie heeft de deur wel op een kier gezet:

[...]

Maar je voldoet ook niet aan 514 (correcte kleuren van de aders) als je dit met een standaard 5 aderige kabel zou neerleggen. En ik sluit me helemaal bij @SkyFlyer aan dat je dit ook om andere redenen niet moet doen. Het is onduidelijk en daarmee potentieel gevaarlijk.

Ik kan niet in het hoofd van de auteurs kijken, maar ik heb het idee dat ze dit hebben toegestaan om het mogelijk te maken om meerdere ketens in één richting in dezelfde kabel te voeren. Niet dat je heen en terug door één kabel probeert te trekken.
Hmmm…jammer, dan ga ik maar 2 kabels leggen. Bedankt voor jullie antwoorden.
Nog iemand een idee over mijn echte on-toppic Victron vraag? :)

iRacing Profiel

• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19:34

HRV

Reveal! schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:16:
Je heb wel de meter nodig om peakshaving te gebruiken, zelfs als alles op ac out zit
Is dat ergens beschreven? Ik kan het niet vinden in de documentatie.

• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19:34

HRV

Ik wil in een 3-fase systeem zowel de 16kWh accus als de Victrons via 70mm2 kabel gaan koppelen.
Victron geeft in de handleiding van de MultiPlus en de MultiRS aan dat je een 70mm2 kabel moet gebruiken voor aansluiting van de Accu. Echter zijn er verschillen in hoe je deze moet afzekeren.

De MultiPlus handleiding geeft aan af te zekeren op 250A voor kabels tot 5 meter.
De MutliRS handleiding zegt voor diezelfde kabel echter 200A voor kabels tot 5 meter.

Mijn kabels zijn maximaal 1,5m lang en ik zit zelf te denken aan 250A zekeringen tussen iedere accu en busbar, en 200A tussen distributor en Multi.

Ook al trekt een Multi slechts 100A, die 200A zekering heeft een lagere interne weerstand en dus minder verlies, vandaar.

Benieuwd naar jullie meningen.

• NTS
  • Niet online

NTS

De kabeldiktes bij bepaalde zekering waarden uit de handleiding van Victron gaan uit van kabels die tot 90 graden mogen. Meestal XLPE isolatie en niet PVC. Dus als je PVC kabels hebt moet je sowieso je eigen rekenwerk doen en niet de aanbeveling van Victron overnemen.

Of deze kabels bestellen, kan ook op maat met ogen er aan aan. En ik heb ze gemaild, 50mm2 ook beschikbaar ondanks dat die niet op de site staat: https://www.omvormer.nu/a...ief-koper-rood-zwart.html

• NTS
  • Niet online

NTS

En het verschil tussen de Multiplus en RS is misschien ook het vermogen van het model wat je gekozen hebt? Bij de Multiplus 4k5 staat bijvoorbeeld 180A in de handleiding, dus ik denk dat die 250A van de 6k5 is?

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:23
Mdeppie schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:38:
[...]

Hmmm…jammer, dan ga ik maar 2 kabels leggen. Bedankt voor jullie antwoorden.
Nog iemand een idee over mijn echte on-toppic Victron vraag? :)
Wat niet vergeten moet worden bij heen & weer door dezelfde kabel is dat dan NUL dan de dubbel stroom krijgt te verduren. Dus als je uitgaat van 2 x 25 A max naar de omvormer en terug dan kan de stroom door de NUL 50 A bedragen. Daar moet die kabel dan dus op gedimensioneerd worden. Ook dit voorkom je met aparte kabels.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• NTS
  • Niet online

NTS

blb4 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:08:
[...]
Wat niet vergeten moet worden bij heen & weer door dezelfde kabel is dat dan NUL dan de dubbel stroom krijgt te verduren.
Bij een gedeeelde nul ja, maar dat mag sowieso niet volgens de schema's van Victron en gezond verstand over aardlekschakelaars :). Dus ik neem aan dat hij bedoelde om een één fase opstelling met 2 aders per richting te gebruiken. Dus twee aparte nullen.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:20

Q

Au Contraire Mon Capitan!

HRV schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:50:
Ik wil in een 3-fase systeem zowel de 16kWh accus als de Victrons via 70mm2 kabel gaan koppelen.
Victron geeft in de handleiding van de MultiPlus en de MultiRS aan dat je een 70mm2 kabel moet gebruiken voor aansluiting van de Accu. Echter zijn er verschillen in hoe je deze moet afzekeren.

De MultiPlus handleiding geeft aan af te zekeren op 250A voor kabels tot 5 meter.
De MutliRS handleiding zegt voor diezelfde kabel echter 200A voor kabels tot 5 meter.

Mijn kabels zijn maximaal 1,5m lang en ik zit zelf te denken aan 250A zekeringen tussen iedere accu en busbar, en 200A tussen distributor en Multi.

Ook al trekt een Multi slechts 100A, die 200A zekering heeft een lagere interne weerstand en dus minder verlies, vandaar.

Benieuwd naar jullie meningen.
Victron gaat uit van het maximale vermogen wat een MP (RS) kan leveren. De bijbehorende stroom sterkte is waar de 70mm2 vandaan komt en daar hoort een max stroom bij van 210A volgens de tabel van Victron. 70mm2 zekeren op 200A is prima.

Hierzo zie ik in de tabel (4.3) voor de MP II 5000 ook gewoon 200A fuse?

Als je weet dat je nooit boven het continue vermogen uit gaat komen van een RS en nooit boven de 100A komt zou ik gewoon 70mm2 pakken en op 200A afzekeren, de zekering beschermt de kabel dan voldoende. 50mm2 afgezekerd op 150A zou kunnen als je 100% zeker weten nooit voorbij de 100A zult gaan, maar ik zou gewoon op 70mm2 bekabelen en zekeren.

Overigens is mijn indruk dat de Victron tabel uit wiring unlimited juist behoudender is dan andere online calculators en dat verhaal van '90 graden Celsius kabel', daar zou ik mij niet druk om maken, zeker niet met 70mm2.

• NTS
  • Niet online

NTS

Q schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:15:
[...]
Overigens is mijn indruk dat de Victron tabel uit wiring unlimited juist behoudender is dan andere online calculators en dat verhaal van '90 graden Celsius kabel', daar zou ik mij niet druk om maken, zeker niet met 70mm2.
Dat behoudende valt wel mee hoor. Als je 70mm2 met PVC isolatie opzoekt in de NEN1010 tabellen voor methode B1 (kabel in geventileerde kabelgoot valt daar ook onder) kom je uit op maximaal 192A dus dan mag die 250A van Victron niet. Zoek je het op voor 90 graden / XLPE dan is het maximum 252A dus dat klopt keurig met wat Victron aangeeft.

• Reveal!
  • Laatst online: 20:09
HRV schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:08:
[...]

Is dat ergens beschreven? Ik kan het niet vinden in de documentatie.
Ja volgens mij staat het ergens. Maar is ook uit ervaring.
Ik heb ook alles op de ac out en dacht dat ik het niet nodig had.
Bleek dat toch zo was omdat ze anders nooit kunnen garanderen wat er bij de hoofdaansluiting gebeurt.
Dacht dat je wel een p1 meter kan gebruiken met die emulatie module.

• NTS
  • Niet online

NTS

Reveal! schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:45:
[...]
Bleek dat toch zo was omdat ze anders nooit kunnen garanderen wat er bij de hoofdaansluiting gebeurt.
Wat er bij de hoofd aansluiting gebeurt is dan toch exact gelijk aan wat de Multiplus op z'n AC-in doet? Of had je nog ergens zonnepanelen ofzo er tussen zitten?

• Q
  • Laatst online: 20:20

Q

Au Contraire Mon Capitan!

NTS schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:43:
[...]

Dat behoudende valt wel mee hoor. Als je 70mm2 met PVC isolatie opzoekt in de NEN1010 tabellen voor methode B1 (kabel in geventileerde kabelgoot valt daar ook onder) kom je uit op maximaal 192A dus dan mag die 250A van Victron niet. Zoek je het op voor 90 graden / XLPE dan is het maximum 252A dus dat klopt keurig met wat Victron aangeeft.
Dat is prima verder, maar een Multiplus van die capaciteit kan die ~200A maar heel kort volhouden, dus ik zou mij er totaal niet druk over maken.

Verschillende mensen begrenzen de multiplus gewoon en dan kun je zelf prima beetje geld besparen met wat dunnere kabel.

• NTS
  • Niet online

NTS

Ja Victron geeft een zekering aan die je 100% zeker nooit kunt laten klappen. Bij dunnere kabels dus zelf een lagere zekering nemen.

Aan de andere kant heb je het ook over een verschil van 2 euro per meter kabel. Gaat ook op het geheel niet veel uit maken.

• Reveal!
  • Laatst online: 20:09
NTS schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:50:
[...]

Wat er bij de hoofd aansluiting gebeurt is dan toch exact gelijk aan wat de Multiplus op z'n AC-in doet? Of had je nog ergens zonnepanelen ofzo er tussen zitten?
Ja dat wel maar kon het niet inschakelen zonder.
Of het ligt aan mij....
Staat wel ook hier,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7yjWaepuU2eQ8BJa1ne7TJtAGhE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xI24vUV1JUABianeU9TrLWvY.jpg?f=fotoalbum_large

• NTS
  • Niet online

NTS

Die kan toch gewoon op No zetten?
Pagina: 1 ... 63 64 Laatste