Aangezien ik nog steeds niemand hoor over de Multi RS Solar en net code en deze al in veelvoud in gebruik is, ga ik ervan uit dat het wel kan en mag in Nederland.
Hierbij, wat ik in gedachten had.
Huidige situatie:
3 fase 25A aansluiting met een Enphase systeem van 20 panelen verdeeld over de 3 fasen met een metered Envoy.
Stromen goed verdeeld, meest belangrijke is fase 1 waar o.a. de woonkamer en de koelkasten op aangesloten zijn. Hier wil ik dan bij netuitval ook een backup voor hebben.
Fase 2 hybride warmtepomp en een COP1 boiler en wat stopkontakten op de 1de verdieping en op fase 3 allen de wasmachine.
Ik wil dus een Multi RS Solar 48V-6000 samen met een Cerbo GX en 2 zelfbouw zwarte kisten met 2 x 16kWh kopen/bouwen.
Fase 1 van het huis via een omschakelaar, keuze tussen Vitron systeem en hoofdschakelaar.
Er gaat altijd stroom van fase 1 via een B25 automaat naar de Victron installatie op de ACin.
De ACout is via een B10 automaat direct verbonden met de zonnepanelen van fase 1 en de omschakelaar. ACin wordt van ACout ontkoppeld bij netuitval en daarom is de Q-Relay allen nodig om de communicatie mogelijk te maken voor de Envoy en heb ik hier de Q-Relay functie niet nodig.
Ik twijfel over het kabel (hier in pink) tussen Q-Relay en REM meter. Deze wil ik eigenlijk houden zodat ik bij een storing van het Victron systeem nog stroom van het net kan halen en ook de zonnepanelen van fase 1 kan blijven gebruiken. Ik vraag mij alleen af wat er dan gebeurd als er een stroomuitval was, de zon lekker schijnt en dan de stroom terug komt. Dan mis ik volgens mij de sync naar het net en vraag mij af of het Q-Relais dat op kan vangen.
Verder…kabel door de kruipruimte op de muur ca. 12m direct naar achter in een tuinkast die ik vorstvrij kan houden. Ik vind 3x6mm voldoende.
Ik had gelezen dat de Multi RS de Envoy niet uit kan lezen, daarom de keuze om nog een meter op te hangen (SmartMeter VM-3P75CT met nog een set meetspoelen). Ik hoop dat dit nog gaat passen…maar als hier iemand weet hoe het met een Envoy werkend te krijgen is hoor ik dat graag.
Oh ja, ik had te batterij kabels naar de Victron op de busbar getekend maar zie nu op diverse fotos dat het via de onderkant moet. Dat ga ik uiteraard dan goed aansluiten 😉.
Ik hoor graag jullie commentaar en of er iets echt niet kan. Alvast bedankt!
Mathias