• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:36
Zijn er dan meerdere aanbieders?

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:57

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

NTS schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 07:49:
[...]

Dan gewoon lekker bij NKON bestellen, scheelt niet veel en dan is het een simpele Nederlandse btw aangifte. Of stuur me ff een PB als je al een btw nummer hebt aangevraagd en hulp wilt met zo'n buitenland bestelling. Het zijn maar een paar vakjes die je moet invullen, het is alleen complex als je geen btw nummer hebt.
Dat is lief maar * Damic = :)B :)B :)B :)B :)B

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Ohja nee dan moet je het waarschijnlijk in het Frans indienen per rooksignaal :)B ;)

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

NTS schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:33:
Ohja nee dan moet je het waarschijnlijk in het Frans indienen per rooksignaal :)B ;)
Neeje we zijn al verder dan dat, je kan dat gewoon digitaal doen maar dat is elk jaar een ramp die belastingen.
edit: ik zien wel dat het voor de particulier maar 6%btw is als je woning ouder is dan 10 jaar (*België) als je de installatie laat doen :r https://www.energiebewust.../zonnepanelen/btw-tarief/
Is een zelfbouwpakket in aanmerking voor 6%?

Zelfbouw zonder plaatsing door een aannemer volgt het standaardregime. Levering met plaatsing door een btw-ondernemer is vereist voor 6%.

[ Voor 41% gewijzigd door Damic op 18-04-2026 08:47 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

NZXT schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 23:16:
Hallo allemaal, ik heb vorige week een Victron Charging Station NS gekocht dat ik ergens in de komende weken wil integreren in mijn Victron-setup (2 x Multiplus II 48/5000/70, 20 kWh LiFePO4, Cerbo GX etc.). Ik heb een 3 x 25A hoofdaansluiting en wil het laadstation in 3-fase modus gaan gebruiken c.q. 11 kW max (op basis van load balancing door het ESS). In de documentatie van Victron wordt een type B aardlekschakelaar geadviseerd, iets wat voor laadstations een algemeen advies lijkt te zijn.

Nu lees ik hier...
https://communityarchive....victron-ns-afgekeurd.html
... dat:

1) de installatie bij iemand is afgekeurd vanwege het ontbreken van 6 mA DC-lekdetectie en...
2) ... het niet duidelijk is of de Victron Charging Station NS dit wel of niet heeft ingebouwd.
Helaas is op dit topic nooit gereageerd.

Uiteraard wil ik conform de geldende veiligheidsrichtlijnen installeren. Ik vermoed dat een type B aardlekschakelaar (30 mA) verplicht is wanneer een laadstation die 6 mA DC-lekdetectie niet aan boord heeft, maar kan iemand bevestigen of mijn aanname klopt en of het Victron-laadstation wel of geen 6 mA DC-lekdetectie heeft?

Alvast dank!
Nog wat anders: de huidige victron laadpalen hebben geen MID meter en geen ocpp. Dat betekent dat je ook geen ERE certificaten kunt verkopen (ca 10ct/kwh). Zoek maar op.
Ik gebruik een Solaredge laadpaal (met MID/ocpp) die ik aanstuur met modbus vanuit nodered.
Of een Peblar Business die heeft ook een ingebouwde MID meter en is erg open met OCPP, modbus en een REST API. Er is hier een topic over.

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:51
Vanochtend heb ik de laatste softwarematige horde genomen en de koppeling gemaakt tussen Home Assistant en mijn Cerbo GX. Ik gebruik het bekende dbus-mqtt-grid script op de Cerbo om via Mosquitto mijn slimme meters (vanuit HA samengevoegd) virtueel als hoofdmeter aan Victron te voeren. Het was even puzzelen met de configuratie en de mappen op de Cerbo, maar het werkt nu echt superstrak. Ik had dit overigens eerst via Node-RED geprobeerd. Dat ging met één fase nog wel goed, maar zodra ik de data van de andere twee fases erbij ging pushen, trok de Cerbo het niet meer en crashte hij letterlijk elke 10 tot 20 seconden. Die route heb ik dus vrij snel moeten laten varen.

Vandaag ben ik voor het eerst het accupakket (2x Docan Panda 48kWh met KS48300 BMS) volledig aan het ontladen om de boel netjes te kalibreren. Hij staat nu al een hele tijd steady met 18.3 kW te ontladen (EV en teruglevering net). Bizar om die getallen op je dashboard te zien staan!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GscVo6ow-bdwbwE386JhJIKdk2A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/92K0bJ48JXmuiwsANYfKwjiT.png?f=fotoalbum_large

Vanmorgen ook de ultieme stresstest gedaan: de EV aan de lader gegooid en tegelijk andere zware dingen in huis aangezet. Normaal was dit het moment dat mijn automaten begonnen te klappen op mijn 3x25A aansluiting. Nu? Helemaal niets aan de hand. De batterijen vangen perfect die basis van 18.3 kW op, en de rest wordt naadloos aangevuld vanuit de PV-panelen en het stroomnet.

Aankomende maandag ontvang ik nog wel de twee overige Hager 0.5 stroomspoelen, zodat ik de officiële Victron Energy meter fysiek kan gaan aansluiten. Het nadeel daarvan is alleen dat die hardwarematige meter maar één netaansluiting tegelijk kan registreren, terwijl ik twee slimme meters heb. Met mijn huidige Home Assistant oplossing heb ik mooi de gecombineerde gegevens van beide meters te pakken. Deze MQTT-data ververst 'maar' elke seconde (1Hz). Dat is natuurlijk een heel stuk trager dan de 100 keer per seconde van de officiële Victron meter, maar de praktijktest van vandaag heeft wel bewezen dat die 1 seconde in de praktijk ruim goed genoeg is om de load keurig aan te sturen zonder klappende automaten.

Voor de liefhebbers, hier nog even een korte video voor een indruk van het geluid als hij vol aan het werk is. Ik ben in ieder geval ontzettend blij dat deze hele setup lekker in de garage staat en niet in huis! :)

[ Voor 34% gewijzigd door DmC1982 op 18-04-2026 11:33 ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

Q

Au Contraire Mon Capitan!

DmC1982 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:11:
Vanochtend heb ik de laatste softwarematige horde genomen en de koppeling gemaakt tussen Home Assistant en mijn Cerbo GX.
[YouTube: Victron]
Leuke setup, erg gaaf en ik ben lich jaloers dat ik zelf niet zoiets meer kan zetten.
Het geluid is wel pittig, maar of dat erg is weet ik niet.

Ik draai zelf een hobby setup op 12V met een MP 12/1200/50 en dat ding is veel kleiner maar ook luid.
Ik heb een stuk rubber onder de MP gezet + zo goed en kwaad de schroeven geïsoleerd met rubber van de MP. De fan blijft redelijk luid, maar persoonlijk heb ik daar minder moeite mee. Maar de 50hz buzz kan erg gaan resoneren en dat is door het rubber wel goed gedempt, rubber achter de mp stoppen maakt echt uit.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:28

Ersus

Zuid-Limburg

Vanochtend heb ik de laatste softwarematige horde genomen en de koppeling gemaakt tussen Home Assistant en mijn Cerbo GX. Ik gebruik het bekende dbus-mqtt-grid script op de Cerbo om via Mosquitto mijn slimme meters (vanuit HA samengevoegd) virtueel als hoofdmeter aan Victron te voeren. Het was even puzzelen met de configuratie en de mappen op de Cerbo, maar het werkt nu echt superstrak. Ik had dit overigens eerst via Node-RED geprobeerd. Dat ging met één fase nog wel goed, maar zodra ik de data van de andere twee fases erbij ging pushen, trok de Cerbo het niet meer en crashte hij letterlijk elke 10 tot 20 seconden. Die route heb ik dus vrij snel moeten laten varen.

Vandaag ben ik voor het eerst het accupakket (2x Docan Panda 48kWh met KS48300 BMS) volledig aan het ontladen om de boel netjes te kalibreren. Hij staat nu al een hele tijd steady met 18.3 kW te ontladen (EV en teruglevering net). Bizar om die getallen op je dashboard te zien staan!

[Afbeelding]

Vanmorgen ook de ultieme stresstest gedaan: de EV aan de lader gegooid en tegelijk andere zware dingen in huis aangezet. Normaal was dit het moment dat mijn automaten begonnen te klappen op mijn 3x25A aansluiting. Nu? Helemaal niets aan de hand. De batterijen vangen perfect die basis van 18.3 kW op, en de rest wordt naadloos aangevuld vanuit de PV-panelen en het stroomnet.

Aankomende maandag ontvang ik nog wel de twee overige Hager 0.5 stroomspoelen, zodat ik de officiële Victron Energy meter fysiek kan gaan aansluiten. Het nadeel daarvan is alleen dat die hardwarematige meter maar één netaansluiting tegelijk kan registreren, terwijl ik twee slimme meters heb. Met mijn huidige Home Assistant oplossing heb ik mooi de gecombineerde gegevens van beide meters te pakken. Deze MQTT-data ververst 'maar' elke seconde (1Hz). Dat is natuurlijk een heel stuk trager dan de 100 keer per seconde van de officiële Victron meter, maar de praktijktest van vandaag heeft wel bewezen dat die 1 seconde in de praktijk ruim goed genoeg is om de load keurig aan te sturen zonder klappende automaten.

Voor de liefhebbers, hier nog even een korte video voor een indruk van het geluid als hij vol aan het werk is. Ik ben in ieder geval ontzettend blij dat deze hele setup lekker in de garage staat en niet in huis! :)
[YouTube: Victron]
Dat is best fijn als je meteen ruim vermogen en opslag neemt als thuisbatterij oplossing. Geen gezeik met micromanagement en voldoende reserve en dit jaar nog wat ‘extra’ verzachtende maatregelen.

Handig als er voldoende PV opwek beschikbaar is om heen en weer te schuiven.

zelf ben ik ook met 3x multi’s (8kVA / 6.4kW) gestart en heb uiteindelijk 3 extra mutli’s parallel erbij geplaatst.

De mogelijk met 21kW te injecteren geeft ruimte om ook het huis te voorzien met de rest van het omvormer vermogen.

Omdat na het salderen je dagelijkse overschot nog steeds wat waard is, kan bij ieder uurtje hoog tarief volle bak injecteren die opwek in € omgezet worden. Zo heb je een systeem dat veelzijdig inzetbaar is voor je huis, EV en je opwek.

De eerste stroommeter was de SMA Energy meter die ik via een Python integratie had gekoppeld, maar dat gaf zo nu en dan toch wat problemen. Na het plaatsen van een VM meter waren al die problemen weg en de support is ook beter dan wanneer je met eigen integraties werkt.

Ik heb twee VM meters hier maar nog geen tijd gehad om te bekijken of beider data geaggregeerd kan worden als één grid meter.

Een paar piekmomenten die dit jaar nog voorkomen, althans ik verwacht volgend jaar geen negatieve all in tarieven meer waarmee ikzelf de batterij zou laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLIUJM4NsQPOs_uLBxPpwg_MxhE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mCufkWnRFsBdhLIn0uNo90M0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LdJ7ZmKrRMmTfWb2dC4rFqhN70Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x0wYsZfAJjiLSCtksRmIip1H.jpg?f=fotoalbum_large

DESS doet het prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9tr1227RUVN4TgcIXg5sDDr2a7o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ipyKAEtXB2S90dp6raadtH6A.jpg?f=fotoalbum_large

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• NZXT
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-05 09:32
pvg schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:26:
[...]

Nog wat anders: de huidige victron laadpalen hebben geen MID meter en geen ocpp. Dat betekent dat je ook geen ERE certificaten kunt verkopen (ca 10ct/kwh). Zoek maar op.
Ik gebruik een Solaredge laadpaal (met MID/ocpp) die ik aanstuur met modbus vanuit nodered.
Thanks voor de extra info. Ik heb het opgezocht en het klopt wat je zegt. Victron schijnt weliswaar te werken aan een OCPP-client op de Cerbo GX (die via Modbus met de EVCS communiceert), maar dan blijft nog steeds het issue van een gecertificeerde MID-meter en de huidige Victron EVCS-en hebben die hardware simpelweg niet aan boord. Ik heb nog een kleine week bedenktijd dus hij kan nog eventueel retour, maar mijn incentive om de 'ERE-scene' in te duiken is wellicht ook wat lager, gezien ik private lease doe en relatief weinig kilometers maak.

Heb je nog info met betrekking tot mijn oorspronkelijke vraag, namelijk of het laadstation (Charging Station NS) een 6 mA lekdetectie aan boord heeft? En zo nee, volstaat het dan om een Type B aardlekschakelaar in de meterkast te installeren?

• Q
  • Nu online

Q

Ergens een linkje naar wat foto's van je setup? Klinkt erg gaaf!
NZXT schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:31:
[...]

Thanks voor de extra info. Ik heb het opgezocht en het klopt wat je zegt. Victron schijnt weliswaar te werken aan een OCPP-client op de Cerbo GX (die via Modbus met de EVCS communiceert), maar dan blijft nog steeds het issue van een gecertificeerde MID-meter en de huidige Victron EVCS-en hebben die hardware simpelweg niet aan boord. Ik heb nog een kleine week bedenktijd dus hij kan nog eventueel retour, maar mijn incentive om de 'ERE-scene' in te duiken is wellicht ook wat lager, gezien ik private lease doe en relatief weinig kilometers maak.

Heb je nog info met betrekking tot mijn oorspronkelijke vraag, namelijk of het laadstation (Charging Station NS) een 6 mA lekdetectie aan boord heeft? En zo nee, volstaat het dan om een Type B aardlekschakelaar in de meterkast te installeren?
Je moet idd een (dure) type B aardlek installeren.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:28

Ersus

Zuid-Limburg

Q schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 14:45:
[...]

Ergens een linkje naar wat foto's van je setup? Klinkt erg gaaf!
Ik heb geen foto’s geplaatst om te verhinderen dat ik een shitstorm van de nen1010 en nen3140 forumpolitie over mij heen krijg.

Het is een ‘tijdelijke’ setup die later de kelder in verdwijnt waar dan wel de nodige maatregelen geïmplementeerd worden.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Appie Heijn
  • Laatst online: 29-05 23:09
Ik ben voornemens om na de zomer te starten met het bouwen van een Victron 3 fasen systeem.

Hoofdreden om een thuisaccu te overwegen:
  • Ik laad elke dag 20-30kWh in de zakelijke auto en dat kan eigenlijk alleen 's-nachts, ik krijg hier een prima vergoeding voor, echter is mijn idee om de (vanaf 2027) weinige waardevolle teruglevering kWh hier voor te gebruiken.
  • 's-Nachts goedkoop laden in de winter, overdag is de stroom doorgaans duur in de winter, de warmtepomp draait bij mij echter alleen overdag en PV doet weinig.
  • Stukje zelfvoorziening
  • De energieprijzen (per kwartier) minder onze eigen agenda laten bepalen, we houden er ergens nu toch wel redelijk rekening mee.
Wat ik nu al heb:
Tibber Dynamisch
3x25A aansluiting
44x 330WP (14520WP) op een 10kW SMA Tripower Omvormer (+SMA Home Manager 2.0)
Zaptec GO Laadpaal (deze kan 22kW laden zit achter een 32A automaat)
1x Scenic 92kWh EV (1 a 2x per week aan de lader overdag)
1x Toyota BZ4X 74kWh EV (nagenoeg elke dag aan de lader, tussen 30-80% bijladen, in de nacht

Alle zware verbruikers/opwekkers zitten in een grote groepenkast (onderverdeler) in de bijkeuken. hier heb ik nog ruimte vrij voor Victron

De Sunny Home Manager 2.0 gebruik ik als een soort "dure" home wizard. wanneer ik de omvormer op zero export instel (voor test) dan regelt hij dit via de Sunny Home Manager. Via deze weg weet de tripower hoeveel het huis verbruikt.

Tussen de meterkast en de groepenkast ligt een 15 a 20 mtr 5x6mm2 YMVK-AS, de kabel zit achter een 3P+N automaat 25A in de meterkast,

Groepenkast is 10mm2 bedraad omdat zowel netvoeding (vanaf meterkast) als 10kW PV samenkomt
Om alvast voor te sorteren op 2027 ben ik met het volgende bezig:

3x Multiplus II 6k5 (deze zijn stiller dan een 5k?)
Cerbo GX
EM24

Voor de beeldvorming:"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/re3EBg1i9TvDgveNkupRctId2tw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vha6W8lDIPmX7isldRyHT9LW.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2IgJST4HSGVlcAGz9UWKt9pwQrQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/x4Yh0BmmkLK6omgTxx2wSuHK.jpg?f=user_large

Wat ik nog niet scherp hebl:
  • 3x Multiplus II 5k of 3x Multiplus II 6k5?
  • Wel/geen noodstroom
  • 2x 16kWh accu of 1x een 32kWh (MB56) ik heb een reëel vermoeden dat ik nog wel ga uitbreiden ergens volgend jaar.
  • Ik heb 's-nachts een "sluipverbruik van tussen de 200-300W" vinden die Victron's dergelijke lage vermogens nog leuk?
  • Is de SMA Home Manager er tussenuit te halen? Stel de accu's zijn vol, ik wil niet terugleveren omdat het niets op brengt, kan de Victron Cerbo CX dan de Tripower omvormer begrenzen? Ik heb iets gelezen over het sunspec protocol, maar dat is op dit moment nog iets met een klok en een klepel 8)

[ Voor 30% gewijzigd door Appie Heijn op 19-04-2026 01:23 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Voor de batterijen, wat wek je op per dag en wat verbruik je en wat zet je terug op het net. Het is het deel dat je op het net zet dat je best buffert en op een later tijdstip dan gebruikt

Ik zou de sma gewoon verkopen als al het victron materiaal hangt of je kan met de cerbo een digitale ingang schakelen die dan de tripower in standby zet. Zie 7.5.4 van https://files.sma.de/downloads/STPx0-3SE-40-BE-nl-11.pdf ik vermoed dat er nu een draadbrug zit op de stekker tussen pin 13 en 14 en als je die weghaald zal de omvormer zijn eigen in stop zetten.

edit: faaaaaak nu zijn er een hoop veilingen voor victron spul

[ Voor 14% gewijzigd door Damic op 19-04-2026 09:35 ]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5gw3SVRs3XAwmFWVlebFwTH-blU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OmGw60JlVQLVgH7eCCIonrdr.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de planning even op de muur uitgetekend, komt nog iets hoger denk ik omdat ik anders onder niet lekker uitkom bij de accu.
Maar ik heb nu 6.5cm ruimte tussen de victrons. Online staat 10cm. Hoe nauw steekt dat? Er zit geen ventilatie aan de zijkanten van de mp 4k5.
Verwarming laat ik zitten, staat op vorst stand. Was ooit garage, nu geïsoleerde berging.

• Jermak
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-05 17:44
ventilatie van de victrons, gaat van onder naar boven. De temperaturen in NL, worden niet zo hoog dat
zij-koeling cruciaal is. Hoe groot is de ruimte ? afgesloten ? kan de warmte weg naar buiten ?
Laad momenteel met 200 A en de lynx geeft 35 gr aan.
Heb nog nooit een High temp warning van de victrons gehad, misschien als de ventilaror vast loop

[ Voor 35% gewijzigd door Jermak op 19-04-2026 11:28 ]

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:53
Nou ja, hier is de inpandige niet verwarmde garage van de koudste plek van het huis gepromoveerd tot by far de warmste plek van het huis. 35 graden in de zomer is niet raar.
Bedenk dat als je 90% efficiënt kan laden/ontladen en je stampt voor het gemak 10kW je batterij in/uit, je dus urenlang 1kW aan warmte de ruimte in staat te pompen. Dat heeft impact.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zbljt0UC-rIF6Ty4PC0Fg2tEEXA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lkMzEh2G5Ux4g3GKXMN5DOID.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door V_ger op 19-04-2026 12:07 ]

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Appie Heijn
Damic schreef op zondag 19 april 2026 @ 08:54:
Voor de batterijen, wat wek je op per dag en wat verbruik je en wat zet je terug op het net. Het is het deel dat je op het net zet dat je best buffert en op een later tijdstip dan gebruikt

Ik zou de sma gewoon verkopen als al het victron materiaal hangt of je kan met de cerbo een digitale ingang schakelen die dan de tripower in standby zet. Zie 7.5.4 van https://files.sma.de/downloads/STPx0-3SE-40-BE-nl-11.pdf ik vermoed dat er nu een draadbrug zit op de stekker tussen pin 13 en 14 en als je die weghaald zal de omvormer zijn eigen in stop zetten.

edit: faaaaaak nu zijn er een hoop veilingen voor victron spul
Mijn verbruik is super afwisselend, wel of niet werkEV laden is vaak al een verschil van 20-30kWh. Daarom wil ik nu op 30KWh instappen.

Voor nu april:
879kWh opgewekt, 294 zelf verbruikt (44%) dus teruggeleverd 585kWh
Ik heb nog 379kWh afgenomen maakt totaal 674kWh verbruikt.

Vanaf April tm Augustus wek ik 2/3e van de dagen ik tussen de 75 en 100kWh op, maar daar richt ik mijn accu grootte niet op in. In de winter heb ik ook dagen dat ik qua verbruik incl EV laden de 100kWh passeer maar gemiddeld zonder EV laden zit ik rond 30-50kWh per dag. Grotendeels te vertalen naar warmtepomp verbruik.

Ik kijk nu naar het tackelen van mijn nacht verbruik (incl EV laden) waarmee ik indirect ook onnodige teruglevering voorkom.
Daarnaast nog op voordelige momenten inkopen om later te verbruiken wanneer de stroom (extreem) duur is.

De SMA integreren binnen het Victron systeem met vermogen regulering door de Cerbo heb ik hier vandaan:
YouTube: Nieuws van Victron Energy
Vanaf 04:00 iets verderop in het filmpje zie je ook dat het werkt. Jouw methode om het vermogen te regelen is wat meer oldskool :) wat natuurlijk prima is wanneer je geen andere mogelijkheden hebt, echter denk ik dat het begrenzen via sunspec fijner werkt.

Bedoel je die veilingen op vavato?

• jelleverherstra
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-05 15:14
Ik wil een eenvoudige aanpassing doen van mijn bestaande installatie met bestaande omvormer zonnepanelen.
Er zal een MP 4k5 GX omvormer met 8,75kWh batterij worden toegevoegd.

Nu heb ik de ET340 aangeschaft voor de meting netspanning en zonnepanelen (beide kan je gelijktijdig meten, maar nu zie ik in de handleiding dat de zonnepanelen dan ook aan de AC IN-zijde moet worden geplaatst. Klopt dit?
Zo ja, zal ik de ET340 enkel voor de zonnepanelen gebruiken op de AC Out 1-zijde en de stroommeting van het net door de MP laten doen.

In de handleiding van de ET340 zie ik ook een zekering staan op de Neuter. Iemand een idee welke ik hiervoor kan gebruiken?

Alvast bedankt

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 29-05 12:38
IK heb een idee, maar krijg het niet helemaal rond. Ik heb nu enphase en deze zijn niet te temmen met victron heb ik begrepen, dus bedacht ik om het systeem opnieuw uit te vinden voor mijn systeem met 27 iQ7+.

Ik heb 3 x 25A. Een vrije krachtgroep veranderen in 20A. En dan van deze groep verdelen en 3* 1 -fase maken. Op elke fase een batterij unit met een omvormer (3600AC). Elk op een automaat + hoofdschakelaar. Op deze manier is een 3 fase niet echt nodig en bespaar ik op de kosten. Ik kan zelfs de 2 omvormers dezelfde batterij laten gebruiken en extra besparen....

Graag jullie technisch advies
Tony71 schreef op zondag 19 april 2026 @ 14:04:
IK heb een idee, maar krijg het niet helemaal rond. Ik heb nu enphase en deze zijn niet te temmen met victron heb ik begrepen, dus bedacht ik om het systeem opnieuw uit te vinden voor mijn systeem met 27 iQ7+.

Ik heb 3 x 25A. Een vrije krachtgroep veranderen in 20A. En dan van deze groep verdelen en 3* 1 -fase maken. Op elke fase een batterij unit met een omvormer (3600AC). Elk op een automaat + hoofdschakelaar. Op deze manier is een 3 fase niet echt nodig en bespaar ik op de kosten. Ik kan zelfs de 2 omvormers dezelfde batterij laten gebruiken en extra besparen....

Graag jullie technisch advies
Ik heb het 3x gelezen, maar wat ben je nu van plan.
Een 3fase systeem of niet?

Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• Tony71
Ja dit is nog steeds een drie-fase systeem MAAR.....

Ik begin met 3 fass in de meterkast. Ik verdeel een van de krachtgroepen in drie losse fasen (L1,L2,L3) op de locatie van de batterijen. Elk fase is nog steeds onderdeel van het drie-fase systeem, maar ik GEBRUIK ze afzonderlijk voor 1 fase apparaat (in dit geval een batterij)

Voordelen: Flexibiliteit, balancering, toekomstbestendigheid, efficientie, veiligheid en compabiliteit....In theorie zou ik ik verschillende batterij systemen hoog/laag voltage etc naast elkaar kunnen plaatsen etc etc

• Tony71
blaaspijp schreef op zondag 19 april 2026 @ 15:27:
[...]

Ik heb het 3x gelezen, maar wat ben je nu van plan.
Een 3fase systeem of niet?
Ik was vergeten te 'quoten'...
Ik hoor graag wat je van deze gedachtekronkel van me vindt?

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:20
Tony71 schreef op zondag 19 april 2026 @ 14:04:
Dat hoeft Victron toch ook niet te doen? Enphase kan zelf day-ahead in de gaten houden en afknijpen bij negatieve prijzen. Wat Victron vervolgens ook aan zonnestroom gebruikt, Enphase zorgt er zelfstandig voor dat er niets geëxporteerd wordt, toch?
Bedankt en wat een mooie set-up!
Geluid maakt weer'es duidelijk dat ik voor de MultiRS ga :)

Mijn huis is slimmer dan ik...

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-05 21:26
Tony71 schreef op zondag 19 april 2026 @ 16:00:
Ja dit is nog steeds een drie-fase systeem MAAR.....

Ik begin met 3 fass in de meterkast. Ik verdeel een van de krachtgroepen in drie losse fasen (L1,L2,L3) op de locatie van de batterijen. Elk fase is nog steeds onderdeel van het drie-fase systeem, maar ik GEBRUIK ze afzonderlijk voor 1 fase apparaat (in dit geval een batterij)

Voordelen: Flexibiliteit, balancering, toekomstbestendigheid, efficientie, veiligheid en compabiliteit....In theorie zou ik ik verschillende batterij systemen hoog/laag voltage etc naast elkaar kunnen plaatsen etc etc
Hou het vooral bij een gedachte. Je maakt helemaal geen 'nieuwe 3-fases' maar 3 gebruikersgroepen...

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Appie Heijn als je toch wel wat thuis laad zou ik een iets grotere batterij voorzien, maar voor de rest kan ik je geen advies geven want nog n00bisch :+

Ha dat is hetzelfde als troostwijk. Nee ik was aan't bieden op Auctim (Vlaamse website)

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:10
@Appie Heijn 6K5, je bent grootverbruiker. Ja, noodstroom gewoon doen, zit er toch in en 2 x 16 kWh in verband met het maximaal te leveren vermogen naar 3 MP'en.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• Appie Heijn
Damic schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:53:
@Appie Heijn als je toch wel wat thuis laad zou ik een iets grotere batterij voorzien, maar voor de rest kan ik je geen advies geven want nog n00bisch :+

Ha dat is hetzelfde als troostwijk. Nee ik was aan't bieden op Auctim (Vlaamse website)
Ik zou wel willen, maar budgettair zit dat er even niet in, ik heb met de beoogde installatie al 7k (incl btw) nodig denk ik 😅 in 2027 verder sparen en dan een 2e 32kWh erbij
SkiFan schreef op zondag 19 april 2026 @ 18:18:
@Appie Heijn 6K5, je bent grootverbruiker. Ja, noodstroom gewoon doen, zit er toch in en 2 x 16 kWh in verband met het maximaal te leveren vermogen naar 3 MP'en.
Zeker grootverbruiker >:) full electric huis en 2x EV waarvan 1 elke nacht vol moet

Klopt het dat ik met 1x een 32kWh MB56 een 16kW continue kan leveren vanuit de accu? De 3x 6k5 kunnen meer maar dat wordt pas mogelijk vanaf 2 packs

Noodstroom is bij mij nog wel een uitdaging. Irlt mijn onderverdeler. Ik heb nog een onbenutte 4mm2 kabel liggen achter een 20A automaat hier zat voorheen een 1 fase PV op. Mogelijk dat ik daar de lichtgroepen in de meterkast op kan zetten “achter” de Victron’s

Dat hangt een beetje af van welke accu je specifiek wilt hebben, maar algemeen is 0.5C inderdaad het maximum wat ze aanraden voor continu ontladen. Je hebt het dan wel over zo'n 300A, dus kies een BMS en kabels die dat kunnen hebben.
Appie Heijn schreef op zondag 19 april 2026 @ 19:31:
[...]

Ik zou wel willen, maar budgettair zit dat er even niet in, ik heb met de beoogde installatie al 7k (incl btw) nodig denk ik 😅 in 2027 verder sparen en dan een 2e 32kWh erbij

[...]

Zeker grootverbruiker >:) full electric huis en 2x EV waarvan 1 elke nacht vol moet

Klopt het dat ik met 1x een 32kWh MB56 een 16kW continue kan leveren vanuit de accu? De 3x 6k5 kunnen meer maar dat wordt pas mogelijk vanaf 2 packs

Noodstroom is bij mij nog wel een uitdaging. Irlt mijn onderverdeler. Ik heb nog een onbenutte 4mm2 kabel liggen achter een 20A automaat hier zat voorheen een 1 fase PV op. Mogelijk dat ik daar de lichtgroepen in de meterkast op kan zetten “achter” de Victron’s
0.2-0.3C laden geeft zo’n 10-12C accu temperatuur stijging. Op een zomerse dag (30C) wordt dat dus krap (>40C).
0.5C laden zal nog een stuk warmer worden (>45C?). Als je dit structureel wilt doen, heb je een 3e accu nodig.

• Appie Heijn
NTS schreef op zondag 19 april 2026 @ 19:58:
Dat hangt een beetje af van welke accu je specifiek wilt hebben, maar algemeen is 0.5C inderdaad het maximum wat ze aanraden voor continu ontladen. Je hebt het dan wel over zo'n 300A, dus kies een BMS en kabels die dat kunnen hebben.
https://www.alibaba.com/p...bf3c0441aa2100da8b807fb93
Bovenstaande lijkt mij wel interessant, maar kan ook iets in de zelfde richting zijn.
  • Qua BMS zou het goed moeten zitten, mijn huis trekt zeer zelden 16KW of meer, zeker in de zomer niet.
  • Opladen doet ie sowieso op PV niet sneller dan 10KW (=max SMA omvormer).
  • Laden op hele goedkope momenten in de winter hoeft ook niet op zo'n hoog laadvermogen lijkt mij?
Of onderschat ik bovenstaande?

Ik zat er zelf aan te denken om de 6k5's te begrenzen, qua aanschaf zijn ze nauwelijks duurder dan een 5k, echter voor de toekomst met 2x32kWh is het wel lekker en daarbij zouden ze ook een stuk stiller zijn dan de 5k's

[ Voor 5% gewijzigd door Appie Heijn op 19-04-2026 21:26 ]

Alles wat je begrens in vermogen tov je huis aansluiting verlies je op inkoop.
Als je op minder vermogen gaat laden in de winter heeft dat tot gevolg dat je niet alleen de goedkoopste maar ook minder goedkope stroom gebruikt.

Ik zou zelf altijd zorgen dat je maximaal laad vermogen overeenkomt met je woning. Dat maakt het afzekeren voor situatie eiland bedrijf ook een stuk eenvoudiger.
Indien je namelijk maar 11kw laad vermogen neemt ipv 17kw dan zul je dus het woning welke achter de noodstroom zit met zekeringen moeten maximeren op 3x16A en dat is erg weinig voor een woning.

Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• SkiFan
NTS schreef op zondag 19 april 2026 @ 19:58:
Vandaar ook mijn advies om voor 2 systemen te gaan.

SkiFan schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:32:
[...]
Vandaar ook mijn advies om voor 2 systemen te gaan.
Helemaal eens, ik heb zelf ook 2x16. Het is ook makkelijker om te plaatsen dan één batterij van 300kg, maar wel duurder dan 1x32 en minder praktisch als je naar 64 kwh wil.

• SkiFan
@NTS Ik zie het probleem niet zo. Dat kan prima.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jgOfPqqTN69qUBb9K8rUUUvQQUw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b5jLsIxalPWdDFjKJlaiJipj.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens, de afgelopen maand is dit systeem op Curacao stukken betrouwbaarder dan de stroom-producent aldaar.

[ Voor 12% gewijzigd door SkiFan op 19-04-2026 22:14 ]

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
blaaspijp schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:30:
[...] Indien je namelijk maar 11kw laad vermogen neemt ipv 17kw dan zul je dus het woning welke achter de noodstroom zit met zekeringen moeten maximeren op 3x16A en dat is erg weinig voor een woning.
Right. Dat hangt echt van de woning af. Het huis van mijn vriendin kan toe met 1x 35A als hoofdzekering.
Laten we zeggen 2x 16A. Dus 3x is al ruim.
Mijn appartement heeft 1x 25A. Ook genoeg.
Mijn moeder heeft 3x 25A maar zou toe kunnen met 1x 16A... (behalve als ik sta te laden, dan 3x 16A...)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Q
  • Nu online

Q

Appie Heijn schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 23:33:

Wat ik nog niet scherp hebl:
  • 3x Multiplus II 5k of 3x Multiplus II 6k5?
  • Wel/geen noodstroom
  • 2x 16kWh accu of 1x een 32kWh (MB56) ik heb een reëel vermoeden dat ik nog wel ga uitbreiden ergens volgend jaar.
  • Ik heb 's-nachts een "sluipverbruik van tussen de 200-300W" vinden die Victron's dergelijke lage vermogens nog leuk?
  • Is de SMA Home Manager er tussenuit te halen? Stel de accu's zijn vol, ik wil niet terugleveren omdat het niets op brengt, kan de Victron Cerbo CX dan de Tripower omvormer begrenzen? Ik heb iets gelezen over het sunspec protocol, maar dat is op dit moment nog iets met een klok en een klepel 8)
- Gegeven jouw situatie denk ik dat 1x 32kWh een efficiëntere keuze is dan 2 x 15 kWh. Gegeven je forse verbruik is het zelfs verstandig om eens door te rekenen hoe ver je wilt gaan. Wil je voorbij de 2 x 32kWh gaan dan zou je ook extra ruimte voor een 2e Lynx Class-T zekering rij moeten houden.

Persoonlijk zou ik serieus overwegen om te starten met 2 x 32kWh omdat je eigenlijk het 'vermogen' van de accu's nodig hebt, nog los van de capaciteit: dus dat je verder van die 0.5C weg blijft, zodat je cellen niet op de grens worden belast qua laden? (3 x 6k5 (@100A= 300A). Je gaat die capaciteit toch wel benutten.

Even uit mijn hoofd: van november 2025 tot en met februari 2026 (grofweg) viel er qua dynamische tarieven niets te handelen. Het prijsverschil tussen de goedkope en dure uren was het over grote deel van de dagen niet groot genoeg om dat lonend te maken. In die periode is de kans groot dat je batterij gewoon niet zoveel doet. Misschien wel relevant voor je business case plaatje?

- Noodstroom: in jouw situatie lijkt het nogal makkelijk om de 3 x victrons tussen de aansluiting en de groepenkast te plaatsen, dus gewoon doen, overweeg wel een bypass schakelaar, mocht je onderhoud willen doen aan je victron setup.

- Denk even na hoe je voorkomt dat bij lage dynamische tarieven je EV laden betekent dat de EV je accu leeg trekt (ivm meter op nul). Met een standaard victron setup verwacht ik zelf dat hier niet een makkelijke oplossing voor is en dat je iets met node-red zult moeten doen (tenzij ik het verkeerd heb).
Q schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:51:
[...]
- Denk even na hoe je voorkomt dat bij lage dynamische tarieven je EV laden betekent dat de EV je accu leeg trekt (ivm meter op nul). Met een standaard victron setup verwacht ik zelf dat hier niet een makkelijke oplossing voor is en dat je iets met node-red zult moeten doen (tenzij ik het verkeerd heb).
EVCC.io gebruiken voor je laadpaal is een goede optie. Die kan automatisch je Victron vertellen om niet te ontladen tijdens het EV opladen (via modbus tcp). Dan kan je batterij dus wel nog opladen tegen goedkoop tarief, maar niet leeg getrokken worden om je auto te laden.
SkiFan schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:13:
@NTS Ik zie het probleem niet zo. Dat kan prima.
Ja het kan zeker, maar als je het bijvoorbeeld met class-t zekeringen wilt doen heb je wel meerdere Lynx Class-T Power In's nodig en daar moet je dus vooraf ruimte voor houden. Minder praktisch dan gelijk 2x 32kWh plaatsen als je dat toch al van plan bent, want dan haal je ook makkelijk de 300A binnen alle grenzen van de battarijen.
Overigens, de afgelopen maand is dit systeem op Curacao stukken betrouwbaarder dan de stroom-producent aldaar.
Mijn ervaring op Curacao is dat er niet heel veel nodig is om betrouwbaarder te zijn ;) Maar wel mooi dat je dit nu hebt staan (y)

• Appie Heijn
Dank allen, dit maakt het voor mij ook het meest lastige. Het accupakket bepalen. Het wordt sowieso max 32kWh voor nu qua investering. Op de toekomst liefst 1x32kWh maar qua vermogen wil ik weer liever 2x16k
Wh :)
Accu Investering Besparing Terugverdientijd
30 kWh €7.000 €1.320 5,3 jaar
45 kWh €9.000 €1.496 6,0 jaar
60 kWh €11.000 €1.584 6,9 jaar
Hier rekent ChatGPT mee, ik heb mijn laadgegevens, jaarverbruik + tarieven ingevuld.

• Q
  • Nu online

Q

Appie Heijn schreef op maandag 20 april 2026 @ 01:00:
Dank allen, dit maakt het voor mij ook het meest lastige. Het accupakket bepalen. Het wordt sowieso max 32kWh voor nu qua investering. Op de toekomst liefst 1x32kWh maar qua vermogen wil ik weer liever 2x16k
Hier rekent ChatGPT mee, ik heb mijn laadgegevens, jaarverbruik + tarieven ingevuld.
Als AI ergens niet mee te vertrouwen is, dan is het rekenwerk. Nu is je verbruik hoog dus ook veel potentie om goed te ‘ verdienen’ maar ik vind de terugverdientijd erg optimistisch. Ik heb het idee dat er wat verborgen aannames zitten in deze getallen die mogelijk niet kloppen.
Jermak schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:22:
ventilatie van de victrons, gaat van onder naar boven. De temperaturen in NL, worden niet zo hoog dat
zij-koeling cruciaal is. Hoe groot is de ruimte ? afgesloten ? kan de warmte weg naar buiten ?
Laad momenteel met 200 A en de lynx geeft 35 gr aan.
Heb nog nooit een High temp warning van de victrons gehad, misschien als de ventilaror vast loop
ongeveer LxBxH 4*3*2.5 meter
Was de voormalige garage, welke nu deels hal is geworden en de rest berging.
Is wel geisoleerd en heeft een ventilatie rooster in de deur die evt open kan als echt nodig.
Ik verwacht iig te besparen op de verwarming van het hok. Dat zal niet meer nodig zijn in de winter.
Wat de temp in de zomer gaat doen weet ik nog niet want is eind vorig jaar geisoleerd.

[ Voor 27% gewijzigd door agraaff op 20-04-2026 09:24 ]

• Shoarma4Life
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-05 13:41
blaaspijp schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 22:51:
[...]

Ik zou zelf zeker voor een zwaardere kabel gaan. Het is een behoorlijke afstand.
Daarnaast zou ik de kabel altijd in een mantelbuis leggen dit maakt vervangen in de toekomst vele malen makkelijker en hierdoor hoef je geen grondkabel toe te passen.
Daar zat ik ook aan te denken. Echter moet er dan 2x een 5x6mm2 door een buis. Ik dacht zelf aan iets als: Mantelbuis 63mm

Iemand daar ervaring mee? En deze krijg ik niet door de fundering, dus zal ik daar twee keer een 20mm gat moeten boren.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:55
onetime schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:27:
[...]

Right. Dat hangt echt van de woning af. Het huis van mijn vriendin kan toe met 1x 35A als hoofdzekering.
Laten we zeggen 2x 16A. Dus 3x is al ruim.
Mijn appartement heeft 1x 25A. Ook genoeg.
Mijn moeder heeft 3x 25A maar zou toe kunnen met 1x 16A... (behalve als ik sta te laden, dan 3x 16A...)
Als je inderdaad goed kunt balanceren (combinatie grootverbruikers zoals EV en warmtepomp in de winter) dan is 11kW ook ruim voldoende.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Pr088
Shoarma4Life schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:21:
[...]

Daar zat ik ook aan te denken. Echter moet er dan 2x een 5x6mm2 door een buis. Ik dacht zelf aan iets als: Mantelbuis 63mm

Iemand daar ervaring mee? En deze krijg ik niet door de fundering, dus zal ik daar twee keer een 20mm gat moeten boren.
Heb dit type ook gebruikt, maar dan in 50mm (en rood).
Als je toch gaat graven/boren, zou je dan niet 2 losse mantelbuizen leggen? Voor heen en apart voor terug.
Dan kun je ook met 50mm wel uit de voeten.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:26
Shoarma4Life schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 21:52:
Hallo allemaal!

Ben al een poosje aan het inlezen op thuisbatterijen, en ben voornemens een Victron setup thuis te gaan installeren. Vooral omdat de UPS modes voor het huis erg aanspreek en natuurlijk 0 op de meter. Zomers leveren we zomaar 15 tot 25 kwh terug en dat ik zonde.

Hoopte meer om een stukje validate te vinden en was beniewd of ik zaken over het hoofd zie die ik echt zou moeten toevoegen.

Ik wil de volgende set gaan plaatsen in de garage: https://helionenergie.nl/product/victron-energy-ess-pro-set-15kva-3-fasen/

Daarvoor 2x kabel trekken vanaf de meterkast naar de garage toe.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik twijfel vooral over de kabel naar de garage. Die loopt via de kruipruimte en dan met een installatiebuis door de tuin. Ongveer 50 cm diep maar onder de huidige betonnen bloembakken. Daar ga je niet met een schep komen per ongeluk. Deze zou ik eventueel kunnen upgraden naar een 5x6mm2 ymvk-as maar daar moet de tuin voor open en kost 2x zoveel. De gemiddelde load in het huis is niet meer dan 3/4/5 kwh en als de auto laad daar nog eens 6kwh boven op. Al is de auto meestal in de nacht aan het laden.
Ander mogelijkheid is 1x dikke kabel trekken en 1x "dunne". Dit icm remote transfer switch (S99 FW) maak je enkel gebruik van AC-OUT (AC-IN is enkel voor detectie stroom uitval en sync).

https://professional.victronenergy.com/news/detail/290/

Of het kostentechnisch uit kan moet je uit zoeken.

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 28-05 11:06
Damic schreef op zondag 19 april 2026 @ 08:54:
Met modbus voor SMA power regulering werkt uitstekend bij mij als je de volgende app in NodeRed toepast.

https://github.com/hansva....0---Active-Power-Control

Ik weet niet of het Victron bedrijf een integratie voor power control voor zulke PV omvormers gaat toepassen ivm saldering. Ook al er de youtube link in deze pagina staat.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• Appie Heijn
@Eriko ik heb speciaal voor jullie alvast de Cerbo besteld, kijken of ik hem mijn Sunny Home Manager kan laten vervangen. Zijnde, bij negatieve prijzen export zero.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hHTgpO6g4P0a4-l7Ts8Cp5yRAoI=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/EDqD2on4yXH8w0V7f26biSMx.png?f=fotoalbum_medium
Zo ziet het eruit, dit was voor test, aangezien ik nog saldeer (nog steeds een PV tekort t.o.v. verbruik)

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
Heel knap dat je 60 kWh op een dag kunt verbruiken. Een gemiddelde normaal verbruik tijdens zonnige dagen ligt nog niet eens op 10% daarvan.

• Pr088
Wees heel kritisch met de uitkomsten die Chat of andere AI je geven. Ze hebben echt de ballen verstand van inkoopkosten, nettarieven, marktprijzen EPEX en saldering (die straks vervalt).
En als jij voor 7k een 30kWh thuisbatterij kunt installeren mag je ook wel bij mij langskomen.
Ook de besparing die je incalculeert lijkt me heel fors. Dat is meer dan 100 per maand.
En gaat Chat uit van een redelijke RTE?

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 28-05 11:06
@Appie Heijn Een jaar terug had ik de app uitgebreid voor 2e SMA omvormer. Dus alle getallen zijn opgeteld of gedeeld door 2. Ook is de modbus instantie erbij gezet. Het hoeft niet perse te werken voor 5K SMA Tripower omvomer, maar ook met 6K, 8K of 10K SMA Tripower versies.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 09:29
Jan-tweak schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:33:
[...]

Heel knap dat je 60 kWh op een dag kunt verbruiken. Een gemiddelde normaal verbruik tijdens zonnige dagen ligt nog niet eens op 10% daarvan.
Hoeft niet knap te zijn hoor?
Wij gebruiken met een gedeelde woning (voor/achterhuis op dezelfde) met 6 personen i.c.m. een boerderij op de meest gunstige dag al 40kwh en in de winter zelf over de 100kwh.

De weet niet welke hobby's beste meneer heeft he ;)

Probeer er mee aan te geven dat verschillende gezin samenstellingen en verschillende manier van wonen behoorlijk invloed hebben op het verbruik.

[ Voor 12% gewijzigd door Daan_96 op 20-04-2026 13:12 ]

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij > Hout CV, 300L SWW, 1500L CV buffer, 15.000WP, 3-fase Victron Mulri RS, 48kWh LFP

• Appie Heijn
[...]

EV laden it is, een 92kWH accu in de Scenic en een 74kWh in de BZ4x
Werkauto laadt zo elke dag 20-30kWh 's-nachts.
De Scenic laadt nu veel op grid rewards, veel kleine beetjes gedurende de week, maar voorheen 2 EV's van redelijk leeg naar vol laden maakt dat we dagen van 100kWh+ verbruik hebben, zeker in de winter wanneer de WP ook even z'n best moet doen, woonoppervlak is 200m2 vrijstaand, 4p huishouden
Pr088 schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:38:
[...]

Wees heel kritisch met de uitkomsten die Chat of andere AI je geven. Ze hebben echt de ballen verstand van inkoopkosten, nettarieven, marktprijzen EPEX en saldering (die straks vervalt).
En als jij voor 7k een 30kWh thuisbatterij kunt installeren mag je ook wel bij mij langskomen.
Ook de besparing die je incalculeert lijkt me heel fors. Dat is meer dan 100 per maand.
En gaat Chat uit van een redelijke RTE?
Ik vraag chatGPT altijd om het uit te werken zodat ik het kan controleren, tot op heden heb ik daar niet gekke dingen in kunnen vinden.
Opwek: 12.858 kWh
Verbruik: 13.897 kWh
Teruglevering: 8.067 kWh
Accu: 30 kWh (hij rekent met 24kWh, dus RTE)
Investering: €7.000

Vanaf 2027
Afname: €0,25 – €0,35 per kWh
Teruglevering: €0,05 – €0,10 per kWh
Prijsverschil: €0,20 – €0,25 per kWh

Accugebruik:
Cycli: ±250 per jaar
Verschoven energie: ±6.000 kWh

Zonder accu 8.067 kWh teruglevering 9.100 kWh netafname
Met accu ±2.000 kWh teruglevering ±3.500 kWh netafname
Besparing: ±€1.100 – €1.500 per jaar maakt tussen de 4,7 en 6,4 jaar terugverdientijd.
Ik zie het al, afschrijving zit er niet bij :)

Boodschappenlijstje (hoe ik op ongeveer 7k kom)

[ Voor 10% gewijzigd door Appie Heijn op 20-04-2026 14:34 ]

• Jazsie
[...]

Dat haal ik ook wel; spa, zwembad, auto laden, sauna, airco/verwarming, hobby...

Maar dat is idd wel wat meer dan het normaal gemiddelde :+.

• Pr088
Daan_96 schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:11:
[...]

Wij gebruiken met een gedeelde woning (voor/achterhuis op dezelfde) met 6 personen i.c.m. een boerderij op de meest gunstige dag al 40kwh en in de winter zelf over de 100kwh.

Probeer er mee aan te geven dat verschillende gezin samenstellingen en verschillende manier van wonen behoorlijk invloed hebben op het verbruik.
Een boederij noem ik toch echt een bedrijf, met een bedrijfswoning erbij. Dat is niet representatief voor een 'gemiddeld huishouden'. Verder heb je gelijk. Hoe groter het verbruik is, hoe groter de opwek en hoe groter de teruglevering (weinig gelijktijdigheid), hoe interessanter een grote(re) batterij wordt.

Pr088 schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:38:
[...]
Dat klopt wel ongeveer als je het zelf doet? Ex btw:
- 3x Multiplus II 4k5 voor 1400 euro
- Lynx Distributor, Class-T Power In, Cerbo, zekeringen en wat kabeltjes etc voor 600 euro
- Groepenkast en onderdelen 400 euro
- AC kabels + buizen 300 euro
- DC kabels voor omvormers 150 euro
- Batterij 32kwh voor 3100 euro

Dan moet je het natuurlijk wel leuk vinden om zelf te doen en er gratis je hobby tijd in steken.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:53
[...]

Daar gaan we weer. Veroordeel iemand niet voor het verbruik en speel niet op de man. Er is altijd iemand die per dag meer of minder verbruikt of opwekt. Er is ook altijd iemand die in een andere situatie zit dan jijzelf.
Er is ook altijd iemand met een grotere batterij en meer omvormer capaciteit.
Heck sommige mensen schijnen zelfs in grote autos te rijden terwijl je in een Fiat Panda ook gewoon op je werk kan komen. Tssss...

[ Voor 17% gewijzigd door V_ger op 20-04-2026 14:15 ]

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Q
  • Nu online

Q

Appie Heijn schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:19:
Ik vraag chatGPT altijd om het uit te werken zodat ik het kan controleren, tot op heden heb ik daar niet gekke dingen in kunnen vinden.

Vanaf 2027

Accugebruik:

Besparing: ±€1.100 – €1.500 per jaar maakt tussen de 4,7 en 6,4 jaar terugverdientijd.
Dit is mijn persoonlijke rekening: ik zeg niet dat het zo is, maar ik heb het gevoel dat je jezelf rijk probeert te rekenen al dan niet via de leugen-machine. En 'lying by omission' is ook liegen door onze grote vriend AI.

Als een installatie 7000 euro kost en je verdient per jaar 1000 euro terug, dan heb je al een leuke terugverdientijd die velen niet zullen halen. De vraag is wat je voor jezelf een redelijke terugverdien tijd vind, eigenlijk moet je dat van te voren al bepalen voordat je de rekensom gaat maken ;) Is 10 jaar acceptabel? (700 euro besparen per jaar?)

Op het moment van schrijven werk ik nog aan deze rekensom en weet ik niet wat de uitkomst is, ik denk dat je wel een business case hebt, maar absoluut niet conform de cijfers van de leugen-machine.
Je verbruikt nu ongeveer 38% van je opwek, de rest gaat het net op. 100-((8067/12858)*100). Je doel is meer eigen verbruik van de opwek

Als je al je eigen opwek zou kunnen opslaan 100%, dan zou je zelfs grofweg 2000 euro per jaar kunnen verdienen @ 25 cent per kWh. Dit is niet realistisch, maar het geeft even - al is het maar voor mijzelf - de bandbreedte aan wat theoretisch mogelijk is.

Het eerste wat we kunnen doen is stellen dat van die 8067kWh (2000 euro) maar 75% over blijft door round-trip efficiency. Je laadt via 230V naar DC en dan weer terug van DC naar 230V. Dus dan blijft er 6050 kWh dus 1500 euro over van wat er fysiek realistisch te behalen valt.

De leugen-machine cijfers zitten daar al tegenaan, maar we beginnen pas met het schatten van een realistischer scenario.
Vanaf April tm Augustus wek ik 2/3e van de dagen ik tussen de 75 en 100kWh op, maar daar richt ik mijn accu grootte niet op in. In de winter heb ik ook dagen dat ik qua verbruik incl EV laden de 100kWh passeer maar gemiddeld zonder EV laden zit ik rond 30-50kWh per dag. Grotendeels te vertalen naar warmtepomp verbruik.
Nu is het zo dat je dus bij een opwek van 75kWh op een dag dus 75 x 0.38 =28,5 kwh al zelf verbruikt zonder accu. Dan is er nog 46.5 kWh over, waarvan even voor het gemak 30kWh in de accu(32kWh) gaat, en dan reken ik heel rooskleurig.

Dat betekent dat zelfs bij 75kWh opwek 16.5+ kWh alsnog het net op gaat. Dat je soms dan 100kWh opwekt op een dag is niet relevant, want dat gaat verloren omdat het niet in de accu past. Omdat niet helder is hoe de verdeling tussen 75-100kWh is over de periode, ga ik een aanname doen. 16.5 / 75 = 22 procent gaat 'verloren'. Maar omdat je ook vaak meer opwek hebt, ga ik rekenen met 25%. Ik zou met meer moeten rekenen, maar laten we een getal pakken.

Grofweg betekent dit dat een 25% van de opwek die nu het net op gaat niet benut kan worden door de accu. Dat is 25% van 6050kWh = 1512 kWh dat verloren gaat puur omdat de accu niet genoeg capaciteit heeft.

We kunnen dus werkelijk maar 4537 kWh benutten met de accu, dus jaarlijks zo'n 1134 euro besparing, dus een terugverdien tijd van 6-7 jaar.

Misschien is mijn RTE van 75% te negatief en dan hoeveel kWh alsnog het net op moet wegens 'te kleine accu' misschien te rooslkeurig, je kunt met de nummers spelen.
Maar dan zijn we er nog niet, want we rekenen met 1 x 32kWh die eigenlijk veel op 0.5C gaat zitten, wat een flinke belasting voor de cellen gaat betekenen, misschien is het geen punt, misschien is de capaciteit zodanig afgenomen na een aantal jaren dat het ook echt impact heeft op hoeveel kWh je realistisch kunt benutten, wat de business case weer impact. Doen we 3 x 15kWh dan wordt de investering ongeveer 8500 en dan duurt het terug verdienen ongeveer 8 jaar en met de voorgestelde 4 x 15 kwh kom je dan op 10 jaar uit qua terug verdienen.

Mijn conclusie is dat je eigenlijk best wel in een lastige situatie zit. Je kunt je accu lekker belasten op 0.5C en zien waar het schip strand, maar ik zou het zelf niet doen. Op zijn minst zou ik voor 45 kWh gaan maar dan ga je al naar 8 jaar terugverdienen.

Ik heb geprobeerd om zo transparant mogelijk te zijn in mijn berekening, zodat mensen ook mij makkelijk kunnen corrigeren als ik fouten maak.

• Pr088
V_ger schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:14:
[...]

Daar gaan we weer. Veroordeel iemand niet voor het verbruik en speel niet op de man. Er is altijd iemand die per dag meer of minder verbruikt of opwekt. Er is ook altijd iemand die in een andere situatie zit dan jijzelf.
Er is ook altijd iemand met een grotere batterij en meer omvormer capaciteit.
Heck sommige mensen schijnen zelfs in grote autos te rijden terwijl je in een Fiat Panda ook gewoon op je werk kan komen. Tssss...
Veroordelen is niet de manier. Maar wel goed om mensen te vragen naar hun daadwerkelijke, realistische verbruik. 60 kwh per dag is 22.000 kwh per jaar. Ik kom met twee EV's ook op sommige dagen tot 50kWh, maar jaarrond niet hoger dan 12.000. Ik zeg niet dat 60kWh per jaar niet kan, maar het is wel een flinke bak stroom :*)
Genoeg voor een mooie Victron opstelling :9

• Appie Heijn
NTS schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:05:
[...]

Dat klopt wel ongeveer als je het zelf doet? Ex btw:
- 3x Multiplus II 4k5 voor 1400 euro
- Lynx Distributor, Class-T Power In, Cerbo, zekeringen en wat kabeltjes etc voor 600 euro
- Groepenkast en onderdelen 400 euro
- AC kabels + buizen 300 euro
- DC kabels voor omvormers 150 euro
- Batterij 32kwh voor 3100 euro

Dan moet je het natuurlijk wel leuk vinden om zelf te doen en er gratis je hobby tijd in steken.
| Onderdeel | Prijs |
| ------------- | --------------------- |
| Victron 3x 6k5 | €2.397 |
| Accu EVE 2x16kWH | €3.398 |
| Cerbo + shunt | €380 |
| Energiemeter | €200 |
| DC materiaal | €800 – €1.000 |
| **Totaal** | **± €7.200 – €7.400** |
Q schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:21:
[...]

Dit is mijn persoonlijke rekening: ik zeg niet dat het zo is, maar ik heb het gevoel dat je jezelf rijk probeert te rekenen al dan niet via de leugen-machine. En 'lying by omission' is ook liegen door onze grote vriend AI.

Als een installatie 7000 euro kost en je verdient per jaar 1000 euro terug, dan heb je al een leuke terugverdientijd die velen niet zullen halen. De vraag is wat je voor jezelf een redelijke terugverdien tijd vind, eigenlijk moet je dat van te voren al bepalen voordat je de rekensom gaat maken ;) Is 10 jaar acceptabel? (700 euro besparen per jaar?)

Op het moment van schrijven werk ik nog aan deze rekensom en weet ik niet wat de uitkomst is, ik denk dat je wel een business case hebt, maar absoluut niet conform de cijfers van de leugen-machine.
Je verbruikt nu ongeveer 38% van je opwek, de rest gaat het net op. 100-((8067/12858)*100). Je doel is meer eigen verbruik van de opwek

Als je al je eigen opwek zou kunnen opslaan 100%, dan zou je zelfs grofweg 2000 euro per jaar kunnen verdienen @ 25 cent per kWh. Dit is niet realistisch, maar het geeft even - al is het maar voor mijzelf - de bandbreedte aan wat theoretisch mogelijk is.

Het eerste wat we kunnen doen is stellen dat van die 8067kWh (2000 euro) maar 75% over blijft door round-trip efficiency. Je laadt via 230V naar DC en dan weer terug van DC naar 230V. Dus dan blijft er 6050 kWh dus 1500 euro over van wat er fysiek realistisch te behalen valt.

De leugen-machine cijfers zitten daar al tegenaan, maar we beginnen pas met het schatten van een realistischer scenario.

[...]

Nu is het zo dat je dus bij een opwek van 75kWh op een dag dus 75 x 0.38 =28,5 kwh al zelf verbruikt zonder accu. Dan is er nog 46.5 kWh over, waarvan even voor het gemak 30kWh in de accu(32kWh) gaat, en dan reken ik heel rooskleurig.

Dat betekent dat zelfs bij 75kWh opwek 16.5+ kWh alsnog het net op gaat. Dat je soms dan 100kWh opwekt op een dag is niet relevant, want dat gaat verloren omdat het niet in de accu past. Omdat niet helder is hoe de verdeling tussen 75-100kWh is over de periode, ga ik een aanname doen. 16.5 / 75 = 22 procent gaat 'verloren'. Maar omdat je ook vaak meer opwek hebt, ga ik rekenen met 25%. Ik zou met meer moeten rekenen, maar laten we een getal pakken.

Grofweg betekent dit dat een 25% van de opwek die nu het net op gaat niet benut kan worden door de accu. Dat is 25% van 6050kWh = 1512 kWh dat verloren gaat puur omdat de accu niet genoeg capaciteit heeft.

We kunnen dus werkelijk maar 4537 kWh benutten met de accu, dus jaarlijks zo'n 1134 euro besparing, dus een terugverdien tijd van 6-7 jaar.

Misschien is mijn RTE van 75% te negatief en dan hoeveel kWh alsnog het net op moet wegens 'te kleine accu' misschien te rooslkeurig, je kunt met de nummers spelen.
Maar dan zijn we er nog niet, want we rekenen met 1 x 32kWh die eigenlijk veel op 0.5C gaat zitten, wat een flinke belasting voor de cellen gaat betekenen, misschien is het geen punt, misschien is de capaciteit zodanig afgenomen na een aantal jaren dat het ook echt impact heeft op hoeveel kWh je realistisch kunt benutten, wat de business case weer impact. Doen we 3 x 15kWh dan wordt de investering ongeveer 8500 en dan duurt het terug verdienen ongeveer 8 jaar en met de voorgestelde 4 x 15 kwh kom je dan op 10 jaar uit qua terug verdienen.

Mijn conclusie is dat je eigenlijk best wel in een lastige situatie zit. Je kunt je accu lekker belasten op 0.5C en zien waar het schip strand, maar ik zou het zelf niet doen. Op zijn minst zou ik voor 45 kWh gaan maar dan ga je al naar 8 jaar terugverdienen.

Ik heb geprobeerd om zo transparant mogelijk te zijn in mijn berekening, zodat mensen ook mij makkelijk kunnen corrigeren als ik fouten maak.
Ik heb heel veel overbodige teruglevering (vanaf 2027) en een hoog verbruik op ongunstige momenten. Met 2x EV, daarnaast heb ik mijn warmtepomp alleen overdag draaien, terwijl de stroom dan 's-nachts het goedkoopst is. Daarmee denk ik dat ik het makkelijker terug kan verdienen dan een gemiddeld huis.

Ik snap je benadering.
1 ding weet ik zeker, ik ben vanaf 2027 de sjaak met mijn verbruik en teruglevering verhouding. Niks doen kost ook geld. Tot nog toe heb ik altijd tegen de mainstream in geroeid, de 1e PV set, de 1e mono WP, de split unit, en 5 jaar geleden voor het laatst nog eens van 3,6kWp naar 14,52kWp zonnepanelen uitbreiden. Met name die laatste heeft mij €10.400 bespaard t.o.v. niets doen. Terwijl de tendens was, "moet je niet willen ivm afschaf saldering"

Bijkomstig, we houden nu best wel rekening met de stroomprijzen (beetje een sport) maar met de accu wordt dit ook een stuk "vrijer" omdat een gratis kWh van de zon op een nader te bepalen moment gebruikt kan worden. Hier is niet echt een prijs aan te hangen.
Pr088 schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:24:
[...]

Veroordelen is niet de manier. Maar wel goed om mensen te vragen naar hun daadwerkelijke, realistische verbruik. 60 kwh per dag is 22.000 kwh per jaar. Ik kom met twee EV's ook op sommige dagen tot 50kWh, maar jaarrond niet hoger dan 12.000. Ik zeg niet dat 60kWh per jaar niet kan, maar het is wel een flinke bak stroom :*)
Genoeg voor een mooie Victron opstelling :9
Mijn werk BZ4X rijdt elke dag 200-300km gemiddeld en verbruikt astronomisch >22kWh/100km structureel.

Appie Heijn schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:19:
[...]

EV laden it is, een 92kWH accu in de Scenic en een 74kWh in de BZ4x
Werkauto laadt zo elke dag 20-30kWh 's-nachts.
De Scenic laadt nu veel op grid rewards, veel kleine beetjes gedurende de week, maar voorheen 2 EV's van redelijk leeg naar vol laden maakt dat we dagen van 100kWh+ verbruik hebben, zeker in de winter wanneer de WP ook even z'n best moet doen, woonoppervlak is 200m2 vrijstaand, 4p huishouden

[...]

Vanaf 2027

Accugebruik:

Boodschappenlijstje (hoe ik op ongeveer 7k kom)
Heb je AI verteld dat je minimaal 15 cent verschil moet hebben tussen Goedkoop opladen van het net en duur verkopen? met je omvorm verliezen en belasting die je betaalt per KWh zit je hier zo op.
Dan zal hij hier waarschijnlijk zelden gebruik van maken.
Zelfde met auto opladen uit de accu. als je de accu laad met zon dan prima. aar laad je de accu op goedkopere momenten vanuit het net en laad je daarna je auto vanuit je accu dan heb je heen en terug omvorm verliezen. Moet er toch best wat tussen zitten, kan zomaar 5 a 10 cent zijn aan verschil. dan komt dat ineens veel minder voor en is het ineens minder interessant.
Ik kwam voor mijn 16KWh systeem uit op 9-12 jaar afhankelijk van want de markt gaat doen en veel of weinig zon. (systeem 100% zelfbouw 4700 á 5000 euro)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En hoe doe je (brand)veiligheid in dat kleine budget? En hoe staat je verzekering er tegenover?

Zo een pakketje neerzetten zou bijna iedereen kunnen, maar alles eromheen? Dat kost ook geld, er kunnen nogal wat stromen lopen.

Zit hier in de laatste fase met de order, maar bij mij staat veiligheid van de oplossing en verzekering wel als hoogste op het lijstje zeg maar.

Maar goed ik ben bevooroordeeld, ik ben tegen dat mensen alles achter de meterkast zelf mogen knutselen.

• Jan-tweak
  • Nu online
Daan_96 schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:11:
[...]

Daarom ook de vraag, en ja dan ben je dus geen gemiddelde gezin of huishouden, wil echter niet zeggen dat daar dan iets mis mee is.
Zo zie je dat afwijkende situaties leiden vaak ook tot afwijkende oplossingen, zolang je daar maar van bewust bent ben je goed bezig. Top. :) _/-\o_

• Q
  • Nu online

Q

Appie Heijn schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:58:
Ik heb heel veel overbodige teruglevering (vanaf 2027) en een hoog verbruik op ongunstige momenten. Met 2x EV, daarnaast heb ik mijn warmtepomp alleen overdag draaien, terwijl de stroom dan 's-nachts het goedkoopst is. Daarmee denk ik dat ik het makkelijker terug kan verdienen dan een gemiddeld huis.
Hoe vertaalt zich dat naar concrete cijfers, al is het maar een schatting?
Dit is eigenlijk een retorische vraag, meer voor jezelf, als je het niet doorrekent, dan weet je niet of het écht klopt en dat je jezelf (niet) rijk rekent.
Ik snap je benadering.
1 ding weet ik zeker, ik ben vanaf 2027 de sjaak met mijn verbruik en teruglevering verhouding. Niks doen kost ook geld. Tot nog toe heb ik altijd tegen de mainstream in geroeid, de 1e PV set, de 1e mono WP, de split unit, en 5 jaar geleden voor het laatst nog eens van 3,6kWp naar 14,52kWp zonnepanelen uitbreiden. Met name die laatste heeft mij €10.400 bespaard t.o.v. niets doen. Terwijl de tendens was, "moet je niet willen ivm afschaf saldering"
Extra zonnepanelen heeft een hele andere kostprijs/opbrengst dynamiek, die is in mijn beleving fundamenteel anders met accu's.
Zoals door anderen opgemerkt zit je echter met 32kWh te krap qua vermogen (0.5C op de cellen) als je dat risico wilt nemen prima, maar anders wordt de berekening al snel op basis van 8500 -> 8 jaar terugverdienen. Eigenlijk ook niet eens erg en dan verwacht ik ook dat je de minimale 15 jaar levensduur van de cellen haalt.

Dus je zou kunnen overwegen om 45kWh neer te leggen en de langere terugverdien tijd te accepteren.
Bijkomstig, we houden nu best wel rekening met de stroomprijzen (beetje een sport) maar met de accu wordt dit ook een stuk "vrijer" omdat een gratis kWh van de zon op een nader te bepalen moment gebruikt kan worden. Hier is niet echt een prijs aan te hangen.
Maar die vrijheid is jou dus wel wat waard, dus goede reden om dan die 45kWh te overwegen :+ maar dat is natuurlijk aan jou.
Los van alle rationalisaties is het ook een leuk project. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Q op 20-04-2026 17:00 ]

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:03
[...]

Wat wil je hiermee insinueren? Knap heeft hier toch niets mee te maken? Elke situatie is anders. Als Engineer bij een netbeheerder kom ik wekelijks zeer uiteenlopende situaties tegen bij laagspanning aansluitingen. Dan laat ik directe middenspannings klanten nog buiten beschouwing. Zoveel mensen, zoveel wensen.

🫣

[ Voor 12% gewijzigd door Noord27 op 20-04-2026 17:04 ]

Enexis Netbeheer Engineer | 8kW Daikin | 11,2kWp Solar Edge | 18kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60

• Jan-tweak
  • Nu online
Appie Heijn schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:58:
[...]

| Onderdeel | Prijs |
| ------------- | --------------------- |
| Victron 3x 6k5 | €2.397 |
| Accu EVE 2x16kWH | €3.398 |
| Cerbo + shunt | €380 |
| Energiemeter | €200 |
| DC materiaal | €800 – €1.000 |
| **Totaal** | **± €7.200 – €7.400** |

[...]

Ik snap je benadering.

oke, leuk in de zomer, maar hoe zit het dan in de winter, ?
Ik vraag me echt af of laden in de nacht (zeker in de winter ) je niet veel beter en goedkoper direct in combinatie met een dynamisch contract kunt doen.
Ook tijdens de zomer krijg je wel eens geld toe bij negatieve prijzen.
Ik vrees dat je focus veel te veel op je dan waardeloze PV stroom ligt.
[...]

Mijn werk BZ4X rijdt elke dag 200-300km gemiddeld en verbruikt astronomisch >22kWh/100km structureel.

• Jan-tweak
  • Nu online
Noord27 schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:01:
[...]

Wat wil je hiermee insinueren? Knap heeft hier toch niets mee te maken? Elke situatie is anders. Als Engineer bij een netbeheerder kom ik wekelijks zeer uiteenlopende situaties tegen bij laagspanning aansluitingen. Dan laat ik directe middenspannings klanten nog buiten beschouwing. Zoveel mensen, zoveel wensen.

🫣
Ik insinueer helemaal niets, het was gewoon een open vraag juist omdat er zonder meer situaties zijn waar dit een goede en praktische oplossing zou kunnen zijn.
Belangrijk is hierbij wel dat je de opgeslagen stroom ook diezelfde dag/nacht/ volgende dag wel weer leeg moet zien te krijgen, lukt dat dan is dat een mogelijke oplossing.
Noord27 schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:01:
[...]

Wat wil je hiermee insinueren? Knap heeft hier toch niets mee te maken? Elke situatie is anders. Als Engineer bij een netbeheerder kom ik wekelijks zeer uiteenlopende situaties tegen bij laagspanning aansluitingen.

Dat JIJ iets anders tegenkomt als bij jezelf en het bijna veroordeeld als 'knap' is wel erg kortzichtig hoor!

🫣
60kwh/dag is slechts een dochter die een oven en een inductieplaat vergeten uit te zetten. Mag je nog blij zijn dat het tosti-ijzer wel was uitgezet.

• Appie Heijn
Q schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:00:
[...]

Hoe vertaalt zich dat naar concrete cijfers, al is het maar een schatting?
Dit is eigenlijk een retorische vraag, meer voor jezelf, als je het niet doorrekent, dan weet je niet of het écht klopt en dat je jezelf (niet) rijk rekent.

[...]

Extra zonnepanelen heeft een hele andere kostprijs/opbrengst dynamiek, die is in mijn beleving fundamenteel anders met accu's.
Zoals door anderen opgemerkt zit je echter met 32kWh te krap qua vermogen (0.5C op de cellen) als je dat risico wilt nemen prima, maar anders wordt de berekening al snel op basis van 8500 -> 8 jaar terugverdienen. Eigenlijk ook niet eens erg en dan verwacht ik ook dat je de minimale 15 jaar levensduur van de cellen haalt.

Dus je zou kunnen overwegen om 45kWh neer te leggen en de langere terugverdien tijd te accepteren.

[...]

Maar die vrijheid is jou dus wel wat waard, dus goede reden om dan die 45kWh te overwegen :+ maar dat is natuurlijk aan jou.
Los van alle rationalisaties is het ook een leuk project. ;)
Het blijft een schatting natuurlijk, hij houdt al rekening met het feit dat de auto opladen in de winter 's-nachts gebeurt (dan staat de accu even buitenspel)
Jan €30 Alleen klein huishoudverbruik verschuiven
Feb €40 Iets meer spreiding, maar EV al optimaal
Mrt €110 Eerste zon + timingverschil
Apr €150 Accu dagelijks nuttig
Mei €200 Grote PV overschotten
Jun €210 Accu maximaal benut
Jul €200 Topmaand
Aug €190 Nog steeds hoog
Sep €130 Goede balans
Okt €90 Minder zon
Nov €40 Alleen kleine optimalisatie
Dec €30 Nauwelijks activiteit
📈 Totaal per jaar
👉 ± €1.420 per jaar

Met 2x16kWh moet ik voldoende kunnen leveren toch? Dan kan ik op 0,5C een 16kW continue leveren, die tik ik zelden aan.
Jan-tweak schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:05:
[...]
oke, leuk in de zomer, maar hoe zit het dan in de winter, ?
Ik vraag me echt af of laden in de nacht (zeker in de winter ) je niet veel beter en goedkoper direct in combinatie met een dynamisch contract kunt doen.
Ook tijdens de zomer krijg je wel eens geld toe bij negatieve prijzen.
Ik vrees dat je focus veel te veel op je dan waardeloze PV stroom ligt.

[...]
Najaar Winter Voorjaar
Mijn WP gebruikt in november ergens tussen de 10 en 40 kWh, elke dag weer.
Qua PV gaat het dan niet echt ruig. Dat zal veelal goedkoop 's-nachts goedkoop inkopen worden.

Zomer
Veelal overdag accu vol, 's-nachts elke dag minimaal 20-30kWh in de EV laden (dat lukt overdag niet)

• Q
  • Nu online

Q

Appie Heijn schreef op maandag 20 april 2026 @ 18:23:
[...]

Het blijft een schatting natuurlijk, hij houdt al rekening met het feit dat de auto opladen in de winter 's-nachts gebeurt (dan staat de accu even buitenspel)
Jul €200 Topmaand
Aug €190 Nog steeds hoog
Sep €130 Goede balans
Okt €90 Minder zon
📈 Totaal per jaar
👉 ± €1.420 per jaar
Op basis van mijn first-principles berekening vertrouw ik dat eindbedrag helemaal niet, als ik het bedrag goed begrijp, maar ik heb mijn punt verder gemaakt.
Met 2x16kWh moet ik voldoende kunnen leveren toch? Dan kan ik op 0,5C een 16kW continue leveren, die tik ik zelden aan.
Als je die 0.5C zelden haalt is 32kWh ok.

• Appie Heijn
Vorkie schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:21:
En hoe doe je (brand)veiligheid in dat kleine budget? En hoe staat je verzekering er tegenover?

Zo een pakketje neerzetten zou bijna iedereen kunnen, maar alles eromheen? Dat kost ook geld, er kunnen nogal wat stromen lopen.

Zit hier in de laatste fase met de order, maar bij mij staat veiligheid van de oplossing en verzekering wel als hoogste op het lijstje zeg maar.

Maar goed ik ben bevooroordeeld, ik ben tegen dat mensen alles achter de meterkast zelf mogen knutselen.
Het is maar net wat je achtergrond is. In tegenstelling tot de elektricien die ik hier had draaide ik hier alles op moment vast ipv op ervaring, ik zal morgen nog even met interpolis bellen :)
Q schreef op maandag 20 april 2026 @ 18:38:
[...]

Op basis van mijn first-principles berekening vertrouw ik dat eindbedrag helemaal niet, als ik het bedrag goed begrijp, maar ik heb mijn punt verder gemaakt.

[...]

Als je die 0.5C zelden haalt is 32kWh ok.
Tja wanneer ik mijn maandafrekeningen (€500-600pm) van Tibber zie dan is daar genoeg ruimte om te besparen. We gaan het meemaken. Wat mij betreft is de business case voor nu wel duidelijk voor mij.

Terug naar de techniek :)
Wanneer ik 1x 32kWh neem dan heb ik max 300A
Wanneer ik 2x 16kWh neem dan heb ik 2x200=400A

• Jan-tweak
  • Nu online
Appie Heijn schreef op maandag 20 april 2026 @ 18:23:
[...]

Jul €200 Topmaand
Aug €190 Nog steeds hoog
Sep €130 Goede balans
Okt €90 Minder zon
📈 Totaal per jaar
👉 ± €1.420 per jaar
even mogelijk een stomme vraag van mij, zijn dat bedragen per maand of per dag en om je zelf mogelijk een beter beeld te geven maak eens een eenvoudige tabel per maand met dagcijfers op basis van je verbruik (per dag) en je overhead van je PV ( ook per dag), die dagcijfers kun je overigens gemiddeld uit je maandcijfers halen. Het zijn dan weliswaar gemiddelde maar voor dit doel is dat prima te gebruiken.
Mij heeft dat in ieder geval prima geholpen om de voor mij ideale capaciteitsgrote te bepalen. En ja die is dus voor iedereen anders.
Als je nog vragen hebt hoor ik het wel, succes

[...]

Najaar Winter Voorjaar
Mijn WP gebruikt in november ergens tussen de 10 en 40 kWh, elke dag weer.
Qua PV gaat het dan niet echt ruig. Dat zal veelal goedkoop 's-nachts goedkoop inkopen worden.

Zomer
Veelal overdag accu vol, 's-nachts elke dag minimaal 20-30kWh in de EV laden (dat lukt overdag niet)
Appie Heijn schreef op maandag 20 april 2026 @ 19:40:
[...]
Ja, vaak wel.

En je hebt met 2x 16 kWh een lagere kortsluitstroom per batterij dus makkelijker om die correct af te zekeren.

Bijvoorbeeld bij NKON zit er in hun 16kWh model een ingebouwde DC breaker die voldoende interrupt rating heeft, terwijl je bij het 32kWh model zelf extern een class-t zekering moet toevoegen omdat de kortsluit stroom te hoog is voor de breaker.

• Appie Heijn
Jan-tweak schreef op maandag 20 april 2026 @ 19:59:
[...]
even mogelijk een stomme vraag van mij, zijn dat bedragen per maand of per dag en om je zelf mogelijk een beter beeld te geven maak eens een eenvoudige tabel per maand met dagcijfers op basis van je verbruik (per dag) en je overhead van je PV ( ook per dag), die dagcijfers kun je overigens gemiddeld uit je maandcijfers halen. Het zijn dan weliswaar gemiddelde maar voor dit doel is dat prima te gebruiken.
Mij heeft dat in ieder geval prima geholpen om de voor mij ideale capaciteitsgrote te bepalen. En ja die is dus voor iedereen anders.
Als je nog vragen hebt hoor ik het wel, succes

[...]
Dat zijn bedragen per maand, de potentiele besparing van het digitale liegbeest >:)
Gebaseerd op mijn laadoverzicht en meterstanden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUC5Y9nw6xBTcpdrT-WLOqcCMPw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xKOZgiqoR1CHgd4g7DTkWFIQ.jpg?f=user_large
Bedoel je deze? September en oktober zijn niet helemaal juist omdat er een netwerkkabel uit lag.
Rood = Afname
Groen = direct eigen verbruik PV
Geel = teruglevering

Voorbeeld april 2025:
PeriodeDirect verbruik [kWh]Netafname [kWh]Teruglevering [kWh]Totaalverbruik [kWh]Totale opwekking [kWh]
1-4-202525,273140,8956,2766,16
2-4-202528,2517,2737,0345,5265,28
3-4-202514,2951,1552,1465,4466,43
4-4-202511,544,1355,6615,6867,2
5-4-202534,7142,7936,1977,570,9
6-4-202522,9616,2948,7239,3571,78
7-4-202519,2818,3351,1337,6170,41
8-4-202525,4914,6138,344,1767,86
9-4-202511,3733,2713,3749,6429,74
10-4-202528,9867,6316,3997,1445,89
11-4-202518,2539,8531,9871,9864,11
12-4-20257,5626,0659,4937,3270,75
13-4-202516,1447,2127,9869,7350,5
14-4-202511,3124,9448,6637,2160,93
15-4-202519,7343,2237,2362,9556,95
16-4-20259,471,768,2681,1617,66
17-4-20256,6826,257,8832,9314,56
18-4-202520,9650,7822,2271,7343,18
19-4-20253449,6240,0483,6274,03
20-4-202511,5214,1327,0125,6538,53
21-4-202512,5676,681,8989,2414,46
22-4-202513,0818,0512,6531,1325,73
23-4-202510,325,3117,735,6128
24-4-202510,2423,096,1433,3316,38
25-4-202512,158,7615,5720,9127,72
26-4-202527,899,5942,7737,4870,66
27-4-202543,8641,437,8485,2681,7
28-4-202514,874,8162,7319,6877,6
29-4-202538,3713,2240,251,5878,56
30-4-202514,347,6564,6621,9879
Ik kijk hoofdzakelijk naar netafname, die zou ik fors moeten kunnen reduceren.

[ Voor 59% gewijzigd door Appie Heijn op 20-04-2026 20:16 ]

• Jan-tweak
  • Nu online
Appie Heijn schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:14:
[...]

Dat zijn bedragen per maand, de potentiele besparing van het digitale liegbeest >:)
Gebaseerd op mijn laadoverzicht en meterstanden.

[Afbeelding]
Bedoel je deze? September en oktober zijn niet helemaal juist omdat er een netwerkkabel uit lag.
Rood = Afname
Groen = direct eigen verbruik PV
Geel = teruglevering

Voorbeeld april 2025:
PeriodeDirect verbruik [kWh]Netafname [kWh]Teruglevering [kWh]Totaalverbruik [kWh]Totale opwekking [kWh]
1-4-202525,273140,8956,2766,16
2-4-202528,2517,2737,0345,5265,28
3-4-202514,2951,1552,1465,4466,43
4-4-202511,544,1355,6615,6867,2
5-4-202534,7142,7936,1977,570,9
6-4-202522,9616,2948,7239,3571,78
7-4-202519,2818,3351,1337,6170,41
8-4-202525,4914,6138,344,1767,86
9-4-202511,3733,2713,3749,6429,74
10-4-202528,9867,6316,3997,1445,89
11-4-202518,2539,8531,9871,9864,11
12-4-20257,5626,0659,4937,3270,75
13-4-202516,1447,2127,9869,7350,5
14-4-202511,3124,9448,6637,2160,93
15-4-202519,7343,2237,2362,9556,95
16-4-20259,471,768,2681,1617,66
17-4-20256,6826,257,8832,9314,56
18-4-202520,9650,7822,2271,7343,18
19-4-20253449,6240,0483,6274,03
20-4-202511,5214,1327,0125,6538,53
21-4-202512,5676,681,8989,2414,46
22-4-202513,0818,0512,6531,1325,73
23-4-202510,325,3117,735,6128
24-4-202510,2423,096,1433,3316,38
25-4-202512,158,7615,5720,9127,72
26-4-202527,899,5942,7737,4870,66
27-4-202543,8641,437,8485,2681,7
28-4-202514,874,8162,7319,6877,6
29-4-202538,3713,2240,251,5878,56
30-4-202514,347,6564,6621,9879
Ik kijk hoofdzakelijk naar netafname, die zou ik fors moeten kunnen reduceren.
Oké, ik bedoelde dus een lijst van de 12 maanden met daarbij dus de daggemiddelde van die maand.

• Q
  • Nu online

Q

Appie Heijn schreef op maandag 20 april 2026 @ 19:40:

Tja wanneer ik mijn maandafrekeningen (€500-600pm) van Tibber zie dan is daar genoeg ruimte om te besparen. We gaan het meemaken. Wat mij betreft is de business case voor nu wel duidelijk voor mij.
Dat is wat mij betreft veel te kort door de bocht.
Ik krijg helaas de indruk dat je wilt horen wat je wilt horen, maar dat is verder aan jou.
Terug naar de techniek :)
Dit klopt niet.

In de 1 x 32 zit een MB56 met 628Ah cellen, dus 0.5C is 300A
En dan hopen dat het BMS bij de 32kWh ook goed sustained die 300A kan leveren.

In de 16kWh batterijen zitten 314Ah cellen dus 0.5C is ~150A, dus twee x 16kWh = ook 300A.

Edit: misschien lees ik teveel in de onjuiste aanname die je doet en lees ik teveel in een 'foutje', maar er ontstaat bij mij een beeld dat je jezelf eventueel wat extra tijd zou kunnen gunnen om de materie wat beter onder de knie te krijgen.

[ Voor 24% gewijzigd door Q op 20-04-2026 20:35 ]

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:08
Ik heb afgelopen 11 maanden een Batterij Simulatie toegevoegd aan Home Assistant, voor zowel de 15kw, 30kw en 45kw variant.

Jaarproductie zonnepanelen: 12400kwh
Verbruik op jaarbasis 12800kwh

Hier de grafiek van het aantal kwh bespaard door de batterijen, zonder te handelen. De terugverdientijd van een grote batterij loopt aanzienlijk op. Mijn voornemen is om 2x16khw batterij te plaatsen. Een reden om 3x16 te plaatsen is om de laadstroom onder de 0,5C te houden begrijp ik.

15kw batterij: 234 cycles (fictief)
30kw batterij: 149 cycles
45kw batterij: 106 cycles

Voor de 30kw batterij, dus circa 1000euro bespaard in 1 jaar. (4000kwh).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/68IUvw7IXBFJLqtN65r8GAqNAfc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RziuAL3f03eISpR5WvePd88U.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Razor109 op 20-04-2026 20:38 ]

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

• Appie Heijn
Q schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:30:
Dit klopt niet.

In de 1 x 32 zit een MB56 met 628Ah cellen, dus 0.5C is 300A
En dan hopen dat het BMS bij de 32kWh ook goed sustained die 300A kan leveren.

In de 16kWh batterijen zitten 314Ah cellen dus 0.5C is ~150A, dus twee x 16kWh = ook 300A.

Edit: misschien lees ik teveel in de onjuiste aanname die je doet en lees ik teveel in een 'foutje', maar er ontstaat bij mij een beeld dat je jezelf eventueel wat extra tijd zou kunnen gunnen om de materie wat beter onder de knie te krijgen.
Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat je met 1x32kWh net iets minder vermogen kan afnemen op 0,5C dan met 2x16kWh
15,4 kW vs 16kW
Bij de 32kWh is de bms op de limiet met 300A, bij de 2x16kWh zit het net iets ruimer. Of heb ik het verkeerd?

Razor109 schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:35:
Ik heb afgelopen 11 maanden een Batterij Simulatie toegevoegd aan Home Assistant, voor zowel de 15kw, 30kw en 45kw variant.
Dit is een leuke manier om het te doen. Ik heb het niet "live" gedaan maar het historische verbruik en opwek uit de database van Home Assistant gehaald, naar CSV geëxporteerd en wat Python scripts gemaakt om uit te rekenen hoeveel je had kunnen opslaan/gebruiken met elk formaat batterij.

Wel rekening houden met de verliezen, ongeveer 15% tussen opladen en weer ontladen. Een ander issue is dat je niet altijd alle verbruik (en opwek) kunt compenseren omdat de omvormers een maximale stroom kunnen leveren en een maximale laadstroom hebben.
Appie Heijn schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:47:
[...]
Bij de 32kWh is de bms op de limiet met 300A, bij de 2x16kWh zit het net iets ruimer. Of heb ik het verkeerd?
Het hangt er uiteraard van af welke batterij / welk BMS je wilt kopen. Maar je ziet inderdaad vaak een 300A BMS op de 32 kWh modellen en een 200A BMS op 16 kWh. Let wel op wat @Q zegt, zo'n 16 kWh batterij moet je ook niet langdurig meer dan 150A uit trekken als je wilt dat de cellen lang mee gaan.

En voor opladen is het advies om veel lager te blijven, rond de 0.2-0.3C. Dus daar maakt het niets uit of je 1x32 of 2x16 koopt.

• Q
  • Nu online

Q

Appie Heijn schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:47:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat je met 1x32kWh net iets minder vermogen kan afnemen op 0,5C dan met 2x16kWh
15,4 kW vs 16kW
Je kunt inderdaad met 2x15 met 200A BMS dus over die 0.5C gaan, dat klopt.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:51

DropjesLover

Dit dus ->

(jarig!)
Ik heb, als eerste stap, een Victron laadpaal Charge Station NS geplaatst.
Prima, hij laadt de plug in hybride nu.

Maar, de Victron app zegt met 6A / 1,7kW (auto Passat GTE op gereduceerd laden stand), terwijl Domoticz, aan de P1 poort ~1,4kW zegt :?

Herkent iemand dit?
Ik vind het nogal een verschil...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

zat net kijken voor 64kwh accus op basis van EVE MB31 of MB56. En ik dacht laat ik een snelle vergelijking maken. Ik heb al een 3 fase Victron set, dus het is niet een eerlijke vergelijking, maar voor mij wel interessant.

Het verschil is:
2x MB56 kisten totaal 64kwh, afgeleverd in Nederland: $6228 = 5285 euro
4x Mb31 kisten totaal 64kwh, afgeleverd in Nederland: $6532 = 5543 euro
Verschil met Nederlandse partijen en prefab opties:
NKON 64kwh: 7596 euro
Helion Energy: 64kwh: 8556 euro
Zendure optie (6x11kwh): ~18k euro
Fox ESS (6x11kwh): ~36k euro
SolarEdge (3x23kwh): 27k euro
Growatt (13x5kwh): 10400 euro
Growatt stekker batterij (13x5kwh) 16k euro
Anker solar bank early bird (3x21kwh) 19k euro

Op basis van dit onderzoek denk ik dat in de hogere capaciteit een tweaker zelfbouw aanpak significant geld scheelt.
Vorkie schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:21:

Gewoon netjes werken, veel vooronderzoek doen gerenomeerde merken gebruiken en een elektrotechniek vooropleiding hebben gevolgd. En als laatste hier eerst een half jaar mee lezen en ontwerpen voordat je een bestelling zet.

• Tony71
Beer070 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:00:
zat net kijken voor 64kwh accus op basis van EVE MB31 of MB56. En ik dacht laat ik een snelle vergelijking maken. Ik heb al een 3 fase Victron set, dus het is niet een eerlijke vergelijking, maar voor mij wel interessant.

Het verschil is:
2x MB56 kisten totaal 64kwh, afgeleverd in Nederland: $6228 = 5285 euro
Verschil met Nederlandse partijen en prefab opties:
NKON 64kwh: 7596 euro
Helion Energy: 64kwh: 8556 euro
Zendure optie (6x11kwh): ~18k euro
Fox ESS (6x11kwh): ~36k euro
SolarEdge (3x23kwh): 27k euro
Growatt (13x5kwh): 10400 euro
Growatt stekker batterij (13x5kwh) 16k euro

Op basis van dit onderzoek denk ik dat in de hogere capaciteit een tweaker zelfbouw aanpak significant geld scheelt.
Het nieuwste van Anker Solarbank max: 3600AC + 7kWh (-400 earlybird korting) = 2500-400= 2100 euro. Met 3 stuk basismodule hebben we 10500 AC en 21 kWh = 6300 euro. Als je dan 2 x laad en ontlaad per dag, zit je redelijk.

Die MB56 is dat deze: https://www.eelbattery.co...up-Pre-sale-p6895971.html

[ Voor 8% gewijzigd door Tony71 op 21-04-2026 09:43 ]

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:03
@Beer070 Nkon lijkt elke week wel duurder te worden. Nu 7700 excl verzendkosten. Voor zelfbouw MB31 met Yixiang is het ook sterk aan het fluctueren. Ruim een maand geleden was het nog 1474 dollar per 16kWh met box; €5210,- inclusief BTW voor 64kWh bestaande uit 4 modules.

[ Voor 8% gewijzigd door Noord27 op 21-04-2026 14:48 ]

Enexis Netbeheer Engineer | 8kW Daikin | 11,2kWp Solar Edge | 18kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60

Tony71 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:42:
[...]

Het nieuwste van Anker Solarbank max: 3600AC + 7kWh (-400 earlybird korting) = 2500-400= 2100 euro. Met 3 stuk basismodule hebben we 10500 AC en 21 kWh = 6300 euro. Als je dan 2 x laad en ontlaad per dag, zit je redelijk.

Ik had deze gezien, en gevraagd wat levering bij mij thuis zou kosten. (all inclusief incl belasting, 'no further costs')
https://www.alibaba.com/p...-32Kwh_1601620934404.html

wat betreft de kosten is die Anker oplossing goedkoper dan een aantal andere merken. 19k euro voor 63kwh.
ik voeg het toe in het lijstje.

[ Voor 8% gewijzigd door Beer070 op 21-04-2026 11:23 ]

Noord27 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:52:
@Beer070 Nkon lijkt elke week wel duurder te worden. Nu 7700 excl verzendkosten. Voor zelfbouw MB31 met Yixiang is het ook sterk aan het fluctueren. Ruim een maand geleden was het nog 1474 dollar per 16kWh met box; €5210,-
Ze hebben ook vrijwel niks meer op voorraad. Het zelfde geldt voor Helion Energy trouwens.

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:02
@Beer070 Nkon lijkt elke week wel duurder te worden. Nu 7700 excl verzendkosten. Voor zelfbouw MB31 met Yixiang is het ook sterk aan het fluctueren. Ruim een maand geleden was het nog 1474 dollar per 16kWh met box; €5210,-
China is de subsidie aan het afbouwen. Gaan komende jaar nog wat duurder worden.

• Jazsie
Duurder en weinig op voorraad.

Heb de Nkon ESS 16kWh op het oog maar nog steeds niet leverbaar, ondertussen wel 200,-- EUR duurder geworden...

Zelfbouw is geen optie hier in BE ivm keuring.

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-05 21:26
Tony71 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:42:
[...]

Ik vraag me af of het niet verstandiger is om te wachten tot de solid state accu's gemeengoed gaan worden. Misschien 1 tot 2 jaar?
NKON is inderdaad aardig met de prijzen aan het schuiven terwijl je helemaal niet kunt bestellen.

• robindk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-05 14:36
NTS schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:50:
NKON is inderdaad aardig met de prijzen aan het schuiven terwijl je helemaal niet kunt bestellen.
Volgens mij verkoopt NKON gewoon Seplos behuizingen met hun eigen sticker erop.
Heeft iemand ervaring met Deligreencs?

https://deligreencs.com/p...-8000-cycles-battery-pack

volgens hun website versturen ze vanuit Polen gratis naar Nederland.
(En zijn ze op voorraad)

EDIT:
Het zijn inderdaad Seplos behuizingen, staat gewoon op hun website:
"De NKON ESS Pro is een professioneel energieopslagsysteem dat volledig in Nederland is ontworpen, met uitsluitend hoogwaardige onderdelen van gerenommeerde fabrikanten zoals Eve, Seplos en Huawei. Door directe samenwerking met deze topmerken – zonder tussenhandel – kunnen wij premium kwaliteit leveren tegen een concurrerende prijs."

[ Voor 31% gewijzigd door robindk op 21-04-2026 15:14 ]

• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 29-05 18:38

HRV

Beer070 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:00:
Heb je de link voor deze?
HRV schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:24:
[...]

Heb je de link voor deze?
Deze, en dan een quote vragen.
Misschien als we een pooltje doen kunnen we er 10 bestellen en extra korting krijgen?

• richardtrip
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:13
robindk schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:58:
[...]

Volgens mij verkoopt NKON gewoon Seplos behuizingen met hun eigen sticker erop.
Heeft iemand ervaring met Deligreencs?

https://deligreencs.com/p...-8000-cycles-battery-pack

volgens hun website versturen ze vanuit Polen gratis naar Nederland.
(En zijn ze op voorraad)

EDIT:
Het zijn inderdaad Seplos behuizingen, staat gewoon op hun website:

[...]
Reken op een levertijd van een aantal weken, en vooral contact blijven houden via whatsapp als er even niets lijkt te gebeuren. Ze leveren wel keurig. Zelf niet gekozen voor een geassembleerde seplos maar zelfbouw met jk bms en eve cellen: https://deligreencs.com/nl/products/jk-51-2v-300ah-battery-pack-diy-kits-with-jk-bms-and-active-balancer

• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 29-05 18:38

HRV

Beer070 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:20:
[...]
Deze, en dan een quote vragen.
Misschien als we een pooltje doen kunnen we er 10 bestellen en extra korting krijgen?
Ik zou voor de MB31 varianten gaan.
Echter kan ik weinig vinden over de leverancier (Fench) en helemaal niet over de gebruikte DC breaker die er in zit. Dan ga ik liever voor een model die online veel besproken is en waarvan de componenten getest zijn, zoals van EEL of Yixiang
Vandaag tikt mijn pv opwek voor het eerst de beschikbare 44kwh van de accu aan. Vind dat al wel vroeg in het jaar. Mogelijk mijn min soc toch maar naar 20% zetten ipv 30%
Verder had ik gisteren om de temperatuur in de accu te temmen het laden begrenst op 0.2c ipv 0.25c.
Met 0.25c kwam ik af en toe al op 30graden.

Hoe zitten jullie momenteel met de max temperatuur?

blaaspijp schreef op woensdag 22 april 2026 @ 06:58:
Vandaag tikt mijn pv opwek voor het eerst de beschikbare 44kwh van de accu aan. Vind dat al wel vroeg in het jaar. Mogelijk mijn min soc toch maar naar 20% zetten ipv 30%
Verder had ik gisteren om de temperatuur in de accu te temmen het laden begrenst op 0.2c ipv 0.25c.
Met 0.25c kwam ik af en toe al op 30graden.

Hoe zitten jullie momenteel met de max temperatuur?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_VEtRMO_l0gdck8y9UXIaU1oXds=/x800/filters:strip_exif()/f/image/p0dSEkOvDioso3aKtTPq5qGh.png?f=fotoalbum_large
Maar ik zit op 0.11C.
Pagina: 1 ... 65 ... 72 Laatste