Dat is lief maar * Damic =NTS schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 07:49:
[...]
Dan gewoon lekker bij NKON bestellen, scheelt niet veel en dan is het een simpele Nederlandse btw aangifte. Of stuur me ff een PB als je al een btw nummer hebt aangevraagd en hulp wilt met zo'n buitenland bestelling. Het zijn maar een paar vakjes die je moet invullen, het is alleen complex als je geen btw nummer hebt.
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Neeje we zijn al verder dan dat, je kan dat gewoon digitaal doen maar dat is elk jaar een ramp die belastingen.NTS schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:33:
Ohja nee dan moet je het waarschijnlijk in het Frans indienen per rooksignaal![]()
edit: ik zien wel dat het voor de particulier maar 6%btw is als je woning ouder is dan 10 jaar (*België) als je de installatie laat doen
Is een zelfbouwpakket in aanmerking voor 6%?
Zelfbouw zonder plaatsing door een aannemer volgt het standaardregime. Levering met plaatsing door een btw-ondernemer is vereist voor 6%.
[ Voor 41% gewijzigd door Damic op 18-04-2026 08:47 ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Nog wat anders: de huidige victron laadpalen hebben geen MID meter en geen ocpp. Dat betekent dat je ook geen ERE certificaten kunt verkopen (ca 10ct/kwh). Zoek maar op.NZXT schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 23:16:
Hallo allemaal, ik heb vorige week een Victron Charging Station NS gekocht dat ik ergens in de komende weken wil integreren in mijn Victron-setup (2 x Multiplus II 48/5000/70, 20 kWh LiFePO4, Cerbo GX etc.). Ik heb een 3 x 25A hoofdaansluiting en wil het laadstation in 3-fase modus gaan gebruiken c.q. 11 kW max (op basis van load balancing door het ESS). In de documentatie van Victron wordt een type B aardlekschakelaar geadviseerd, iets wat voor laadstations een algemeen advies lijkt te zijn.
Nu lees ik hier...
https://communityarchive....victron-ns-afgekeurd.html
... dat:
1) de installatie bij iemand is afgekeurd vanwege het ontbreken van 6 mA DC-lekdetectie en...
2) ... het niet duidelijk is of de Victron Charging Station NS dit wel of niet heeft ingebouwd.
Helaas is op dit topic nooit gereageerd.
Uiteraard wil ik conform de geldende veiligheidsrichtlijnen installeren. Ik vermoed dat een type B aardlekschakelaar (30 mA) verplicht is wanneer een laadstation die 6 mA DC-lekdetectie niet aan boord heeft, maar kan iemand bevestigen of mijn aanname klopt en of het Victron-laadstation wel of geen 6 mA DC-lekdetectie heeft?
Alvast dank!
Ik gebruik een Solaredge laadpaal (met MID/ocpp) die ik aanstuur met modbus vanuit nodered.
Vandaag ben ik voor het eerst het accupakket (2x Docan Panda 48kWh met KS48300 BMS) volledig aan het ontladen om de boel netjes te kalibreren. Hij staat nu al een hele tijd steady met 18.3 kW te ontladen (EV en teruglevering net). Bizar om die getallen op je dashboard te zien staan!
/f/image/92K0bJ48JXmuiwsANYfKwjiT.png?f=fotoalbum_large)
Vanmorgen ook de ultieme stresstest gedaan: de EV aan de lader gegooid en tegelijk andere zware dingen in huis aangezet. Normaal was dit het moment dat mijn automaten begonnen te klappen op mijn 3x25A aansluiting. Nu? Helemaal niets aan de hand. De batterijen vangen perfect die basis van 18.3 kW op, en de rest wordt naadloos aangevuld vanuit de PV-panelen en het stroomnet.
Aankomende maandag ontvang ik nog wel de twee overige Hager 0.5 stroomspoelen, zodat ik de officiële Victron Energy meter fysiek kan gaan aansluiten. Het nadeel daarvan is alleen dat die hardwarematige meter maar één netaansluiting tegelijk kan registreren, terwijl ik twee slimme meters heb. Met mijn huidige Home Assistant oplossing heb ik mooi de gecombineerde gegevens van beide meters te pakken. Deze MQTT-data ververst 'maar' elke seconde (1Hz). Dat is natuurlijk een heel stuk trager dan de 100 keer per seconde van de officiële Victron meter, maar de praktijktest van vandaag heeft wel bewezen dat die 1 seconde in de praktijk ruim goed genoeg is om de load keurig aan te sturen zonder klappende automaten.
Voor de liefhebbers, hier nog even een korte video voor een indruk van het geluid als hij vol aan het werk is. Ik ben in ieder geval ontzettend blij dat deze hele setup lekker in de garage staat en niet in huis!
[ Voor 34% gewijzigd door DmC1982 op 18-04-2026 11:33 ]
Leuke setup, erg gaaf en ik ben lich jaloers dat ik zelf niet zoiets meer kan zetten.DmC1982 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:11:
Vanochtend heb ik de laatste softwarematige horde genomen en de koppeling gemaakt tussen Home Assistant en mijn Cerbo GX.
[YouTube: Victron]
Het geluid is wel pittig, maar of dat erg is weet ik niet.
Ik draai zelf een hobby setup op 12V met een MP 12/1200/50 en dat ding is veel kleiner maar ook luid.
Ik heb een stuk rubber onder de MP gezet + zo goed en kwaad de schroeven geïsoleerd met rubber van de MP. De fan blijft redelijk luid, maar persoonlijk heb ik daar minder moeite mee. Maar de 50hz buzz kan erg gaan resoneren en dat is door het rubber wel goed gedempt, rubber achter de mp stoppen maakt echt uit.
Dat is best fijn als je meteen ruim vermogen en opslag neemt als thuisbatterij oplossing. Geen gezeik met micromanagement en voldoende reserve en dit jaar nog wat ‘extra’ verzachtende maatregelen.DmC1982 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:11:
Vanochtend heb ik de laatste softwarematige horde genomen en de koppeling gemaakt tussen Home Assistant en mijn Cerbo GX. Ik gebruik het bekende dbus-mqtt-grid script op de Cerbo om via Mosquitto mijn slimme meters (vanuit HA samengevoegd) virtueel als hoofdmeter aan Victron te voeren. Het was even puzzelen met de configuratie en de mappen op de Cerbo, maar het werkt nu echt superstrak. Ik had dit overigens eerst via Node-RED geprobeerd. Dat ging met één fase nog wel goed, maar zodra ik de data van de andere twee fases erbij ging pushen, trok de Cerbo het niet meer en crashte hij letterlijk elke 10 tot 20 seconden. Die route heb ik dus vrij snel moeten laten varen.
Vandaag ben ik voor het eerst het accupakket (2x Docan Panda 48kWh met KS48300 BMS) volledig aan het ontladen om de boel netjes te kalibreren. Hij staat nu al een hele tijd steady met 18.3 kW te ontladen (EV en teruglevering net). Bizar om die getallen op je dashboard te zien staan!
[Afbeelding]
Vanmorgen ook de ultieme stresstest gedaan: de EV aan de lader gegooid en tegelijk andere zware dingen in huis aangezet. Normaal was dit het moment dat mijn automaten begonnen te klappen op mijn 3x25A aansluiting. Nu? Helemaal niets aan de hand. De batterijen vangen perfect die basis van 18.3 kW op, en de rest wordt naadloos aangevuld vanuit de PV-panelen en het stroomnet.
Aankomende maandag ontvang ik nog wel de twee overige Hager 0.5 stroomspoelen, zodat ik de officiële Victron Energy meter fysiek kan gaan aansluiten. Het nadeel daarvan is alleen dat die hardwarematige meter maar één netaansluiting tegelijk kan registreren, terwijl ik twee slimme meters heb. Met mijn huidige Home Assistant oplossing heb ik mooi de gecombineerde gegevens van beide meters te pakken. Deze MQTT-data ververst 'maar' elke seconde (1Hz). Dat is natuurlijk een heel stuk trager dan de 100 keer per seconde van de officiële Victron meter, maar de praktijktest van vandaag heeft wel bewezen dat die 1 seconde in de praktijk ruim goed genoeg is om de load keurig aan te sturen zonder klappende automaten.
Voor de liefhebbers, hier nog even een korte video voor een indruk van het geluid als hij vol aan het werk is. Ik ben in ieder geval ontzettend blij dat deze hele setup lekker in de garage staat en niet in huis!
[YouTube: Victron]
Handig als er voldoende PV opwek beschikbaar is om heen en weer te schuiven.
zelf ben ik ook met 3x multi’s (8kVA / 6.4kW) gestart en heb uiteindelijk 3 extra mutli’s parallel erbij geplaatst.
De mogelijk met 21kW te injecteren geeft ruimte om ook het huis te voorzien met de rest van het omvormer vermogen.
Omdat na het salderen je dagelijkse overschot nog steeds wat waard is, kan bij ieder uurtje hoog tarief volle bak injecteren die opwek in € omgezet worden. Zo heb je een systeem dat veelzijdig inzetbaar is voor je huis, EV en je opwek.
De eerste stroommeter was de SMA Energy meter die ik via een Python integratie had gekoppeld, maar dat gaf zo nu en dan toch wat problemen. Na het plaatsen van een VM meter waren al die problemen weg en de support is ook beter dan wanneer je met eigen integraties werkt.
Ik heb twee VM meters hier maar nog geen tijd gehad om te bekijken of beider data geaggregeerd kan worden als één grid meter.
Een paar piekmomenten die dit jaar nog voorkomen, althans ik verwacht volgend jaar geen negatieve all in tarieven meer waarmee ikzelf de batterij zou laden.
/f/image/mCufkWnRFsBdhLIn0uNo90M0.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/x0wYsZfAJjiLSCtksRmIip1H.jpg?f=fotoalbum_large)
DESS doet het prima.
Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Thanks voor de extra info. Ik heb het opgezocht en het klopt wat je zegt. Victron schijnt weliswaar te werken aan een OCPP-client op de Cerbo GX (die via Modbus met de EVCS communiceert), maar dan blijft nog steeds het issue van een gecertificeerde MID-meter en de huidige Victron EVCS-en hebben die hardware simpelweg niet aan boord. Ik heb nog een kleine week bedenktijd dus hij kan nog eventueel retour, maar mijn incentive om de 'ERE-scene' in te duiken is wellicht ook wat lager, gezien ik private lease doe en relatief weinig kilometers maak.pvg schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:26:
[...]
Nog wat anders: de huidige victron laadpalen hebben geen MID meter en geen ocpp. Dat betekent dat je ook geen ERE certificaten kunt verkopen (ca 10ct/kwh). Zoek maar op.
Ik gebruik een Solaredge laadpaal (met MID/ocpp) die ik aanstuur met modbus vanuit nodered.
Heb je nog info met betrekking tot mijn oorspronkelijke vraag, namelijk of het laadstation (Charging Station NS) een 6 mA lekdetectie aan boord heeft? En zo nee, volstaat het dan om een Type B aardlekschakelaar in de meterkast te installeren?
Ergens een linkje naar wat foto's van je setup? Klinkt erg gaaf!
Je moet idd een (dure) type B aardlek installeren.NZXT schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:31:
[...]
Thanks voor de extra info. Ik heb het opgezocht en het klopt wat je zegt. Victron schijnt weliswaar te werken aan een OCPP-client op de Cerbo GX (die via Modbus met de EVCS communiceert), maar dan blijft nog steeds het issue van een gecertificeerde MID-meter en de huidige Victron EVCS-en hebben die hardware simpelweg niet aan boord. Ik heb nog een kleine week bedenktijd dus hij kan nog eventueel retour, maar mijn incentive om de 'ERE-scene' in te duiken is wellicht ook wat lager, gezien ik private lease doe en relatief weinig kilometers maak.
Heb je nog info met betrekking tot mijn oorspronkelijke vraag, namelijk of het laadstation (Charging Station NS) een 6 mA lekdetectie aan boord heeft? En zo nee, volstaat het dan om een Type B aardlekschakelaar in de meterkast te installeren?
Ik heb geen foto’s geplaatst om te verhinderen dat ik een shitstorm van de nen1010 en nen3140 forumpolitie over mij heen krijg.Q schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 14:45:
[...]
Ergens een linkje naar wat foto's van je setup? Klinkt erg gaaf!
Het is een ‘tijdelijke’ setup die later de kelder in verdwijnt waar dan wel de nodige maatregelen geïmplementeerd worden.
Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Hoofdreden om een thuisaccu te overwegen:
- Ik laad elke dag 20-30kWh in de zakelijke auto en dat kan eigenlijk alleen 's-nachts, ik krijg hier een prima vergoeding voor, echter is mijn idee om de (vanaf 2027) weinige waardevolle teruglevering kWh hier voor te gebruiken.
- 's-Nachts goedkoop laden in de winter, overdag is de stroom doorgaans duur in de winter, de warmtepomp draait bij mij echter alleen overdag en PV doet weinig.
- Stukje zelfvoorziening
- De energieprijzen (per kwartier) minder onze eigen agenda laten bepalen, we houden er ergens nu toch wel redelijk rekening mee.
Tibber Dynamisch
3x25A aansluiting
44x 330WP (14520WP) op een 10kW SMA Tripower Omvormer (+SMA Home Manager 2.0)
Zaptec GO Laadpaal (deze kan 22kW laden zit achter een 32A automaat)
1x Scenic 92kWh EV (1 a 2x per week aan de lader overdag)
1x Toyota BZ4X 74kWh EV (nagenoeg elke dag aan de lader, tussen 30-80% bijladen, in de nacht
Alle zware verbruikers/opwekkers zitten in een grote groepenkast (onderverdeler) in de bijkeuken. hier heb ik nog ruimte vrij voor Victron
De Sunny Home Manager 2.0 gebruik ik als een soort "dure" home wizard. wanneer ik de omvormer op zero export instel (voor test) dan regelt hij dit via de Sunny Home Manager. Via deze weg weet de tripower hoeveel het huis verbruikt.
Tussen de meterkast en de groepenkast ligt een 15 a 20 mtr 5x6mm2 YMVK-AS, de kabel zit achter een 3P+N automaat 25A in de meterkast,
Groepenkast is 10mm2 bedraad omdat zowel netvoeding (vanaf meterkast) als 10kW PV samenkomt
Om alvast voor te sorteren op 2027 ben ik met het volgende bezig:
3x Multiplus II 6k5 (deze zijn stiller dan een 5k?)
Cerbo GX
EM24
Voor de beeldvorming:"
:strip_exif()/f/image/vha6W8lDIPmX7isldRyHT9LW.png?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/x4Yh0BmmkLK6omgTxx2wSuHK.jpg?f=user_large)
Wat ik nog niet scherp hebl:
- 3x Multiplus II 5k of 3x Multiplus II 6k5?
- Wel/geen noodstroom
- 2x 16kWh accu of 1x een 32kWh (MB56) ik heb een reëel vermoeden dat ik nog wel ga uitbreiden ergens volgend jaar.
- Ik heb 's-nachts een "sluipverbruik van tussen de 200-300W" vinden die Victron's dergelijke lage vermogens nog leuk?
- Is de SMA Home Manager er tussenuit te halen? Stel de accu's zijn vol, ik wil niet terugleveren omdat het niets op brengt, kan de Victron Cerbo CX dan de Tripower omvormer begrenzen? Ik heb iets gelezen over het sunspec protocol, maar dat is op dit moment nog iets met een klok en een klepel
[ Voor 30% gewijzigd door Appie Heijn op 19-04-2026 01:23 ]
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L