Het grote Victron ontwerp topic

Pagina: 1 ... 65 66 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

HRV schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 23:09:
[...]
Echter kan ik weinig vinden over de leverancier (Fench) en helemaal niet over de gebruikte DC breaker die er in zit. Dan ga ik liever voor een model die online veel besproken is en waarvan de componenten getest zijn, zoals van EEL of Yixiang
EEL kwam bij mij wel aan met het verkeerde IEC 62619 rapport waarop hun CE markering gebaseerd zou zijn. Na lang doorvragen bleken de huidige modellen niet getest. Fench had wel een rapport voor de exacte batterij die ze verkopen als je het staande model neemt wat hier eerder gelinkt werd.

Yixiang is breed bekend. Ik begreep van Toby van Helion dat hij bezig is om die te laten testen en van een complete CE markering te voorzien. Dat zijn ze dus nog niet, maar via hem wel een mogelijke route.

Edit: En bij allemaal zou ik extern een Lynx Class-T Power In plaatsen met de juiste zekering er in. Die DC breakers zijn simpele Chinese dingen, ook als ze een keer gewerkt hebben in zo'n test weet je niet of ze het over 15 jaar nog steeds correct doen.

[ Voor 13% gewijzigd door NTS op 22-04-2026 07:38 ]

• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07:40

HRV

Ik bedoel met getest meer DC breakers die niet smelten onder de load, trippen wanneer het moet en andere componenten waarvan men online goed getest heeft wat ze onder load doen.

Wat daar dan "goed" van getest is kan ook nog wel eens een dingetje zijn. Zelf goed opletten, want sommige "experts" op youtube hebben wel veel basiskennis opgedaan, maar slaan af en toe de plank toch compleet mis.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08:01
HRV schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 23:09:
[...]

Ik zou voor de MB31 varianten gaan.
Echter kan ik weinig vinden over de leverancier (Fench) en helemaal niet over de gebruikte DC breaker die er in zit. Dan ga ik liever voor een model die online veel besproken is en waarvan de componenten getest zijn, zoals van EEL of Yixiang
Ik heb even zitten meten en de mb56 boxen zijn een stuk groter dan die van yix dus die passen niet in de ruimte die ik er voor heb.
De mb31 boxen zouden wel makkelijk passen, dus ik denk dat ik dat zou doen.
Je kan de breakers eventueel ook gewoon vervangen door iets waarvan je zeker weet waarvan het werkt.
Als ik ergens yix boxen kan vinden voor dezelfde prijs heeft dat mijn voorkeur, maar om eerlijk te zijn is de inhoud van een accu box nou ook niet super magie, behalve misschien de jk bms en de breaker, en de bms is overal hetzelfde (v19)
Heeft iemand een linkje voor gegarandeerd goeie accu breakers?

Btw net gekeken naar yix box van de fabrikant zelf maar levertijd is 45-50 dagen per boot vanuit China.
https://www.alibaba.com/p...m-Iron_1601443169121.html

[ Voor 9% gewijzigd door Beer070 op 22-04-2026 08:01 ]

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08:01
hhoekstra schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:42:
[...]

China is de subsidie aan het afbouwen. Gaan komende jaar nog wat duurder worden.
Ik denk dat door het gas/olie issue in de wereld ook hele volksstammen naar ‘alternatieve energie’ gaan kijken, waardoor de wereldwijde vraag zal groeien zolang er beperkingen zijn in productie van fossiel.
Daarbij is solar+accu voor de zomer en rond de evenaar al snel een aantrekkelijk alternatief. Wanneer de 4 miljard mensen rond de evenaar dat zat zijn zal de vraag toch wel groeien

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:07
Beer070 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 07:45:
[...]

Ik heb even zitten meten en de mb56 boxen zijn een stuk groter dan die van yix dus die passen niet in de ruimte die ik er voor heb.
De mb31 boxen zouden wel makkelijk passen, dus ik denk dat ik dat zou doen.
Je kan de breakers eventueel ook gewoon vervangen door iets waarvan je zeker weet waarvan het werkt.
Als ik ergens yix boxen kan vinden voor dezelfde prijs heeft dat mijn voorkeur, maar om eerlijk te zijn is de inhoud van een accu box nou ook niet super magie, behalve misschien de jk bms en de breaker, en de bms is overal hetzelfde (v19)
Heeft iemand een linkje voor gegarandeerd goeie accu breakers?

Btw net gekeken naar yix box van de fabrikant zelf maar levertijd is 45-50 dagen per boot vanuit China.
https://www.alibaba.com/p...m-Iron_1601443169121.html
Ik ben ook aan het orienteren welke accu ik nu ga kopen, ik twijfel tussen de MB31 Yixiang box zelfbouw, de EEL 32kW maar daarvan waren de CE documenten inderdaad niet duidelijk dat het om die box ging. Ik wil uiteindelijk toch 48kW dus neig naar 3x een MB31 box van Yixiang.

Komt schijnbaar een V3 van de Yixiang aan, inclusief verzenden 440 euro p/s kreeg ik als Quote, leverbaar vanaf eind Mei vanuit EU.

Een aanname van mij, mocht je later willen uitbreiden moet dat bij voorkeur met de zelfde soort cellen / samenstelling? Is er ervaring met een 16kw en 32kw box combineren? Ik ga ervan uit dat dit qua Cell Balance een drama wordt?

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:46
Razor109 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:28:
[...]
Een aanname van mij, mocht je later willen uitbreiden moet dat bij voorkeur met de zelfde soort cellen / samenstelling? Is er ervaring met een 16kw en 32kw box combineren? Ik ga ervan uit dat dit qua Cell Balance een drama wordt?
Je kan gewoon verschillende capaciteiten (op box niveau, niet cell) mixen vanuit gaande dat je voor alle boxen 16S LFP aanhoud en de boxen parallel aansluit :).

PS: Het is kWh, eenheid van capaciteit. kW is eenheid van vermogen...

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• HomegrownBGP
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
NTS schreef op woensdag 22 april 2026 @ 07:35:
[...]

EEL kwam bij mij wel aan met het verkeerde IEC 62619 rapport waarop hun CE markering gebaseerd zou zijn. Na lang doorvragen bleken de huidige modellen niet getest. Fench had wel een rapport voor de exacte batterij die ze verkopen als je het staande model neemt wat hier eerder gelinkt werd.

Yixiang is breed bekend. Ik begreep van Toby van Helion dat hij bezig is om die te laten testen en van een complete CE markering te voorzien. Dat zijn ze dus nog niet, maar via hem wel een mogelijke route.

Edit: En bij allemaal zou ik extern een Lynx Class-T Power In plaatsen met de juiste zekering er in. Die DC breakers zijn simpele Chinese dingen, ook als ze een keer gewerkt hebben in zo'n test weet je niet of ze het over 15 jaar nog steeds correct doen.
De EEL V6 Pro boxen hebben zowel een class-T 250A zekering in de + als een 250A hydraulische breaker in de -. Groot pluspunt als je het mij vraagt! Het is wel de vraag tot in hoeverre die class-T echt is, maar je kunt hem prima vervangen door een EF3, dat zijn de kosten niet. Wat mij betreft een zeer interessante box.

• NTS
  • Niet online

NTS

Ja de nieuwe modellen van EEL met class-t zijn technisch wel interessant, maar die zijn nog pre-order en ze claimen dus een CE markering die niet geldig is.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:32
@Razor109 Je zit niet vast aan MB31 cellen bij een Yixiang box. Ben zelf gegaan voor een iets minder bekend merk (Cornex), maar met dezelfde, wellicht zelfs betere kwaliteit, als de Eve cellen i.c.m. Yixiang boxen. Cornex wordt ook gebruikt door Nkon in hun eigen merk accu's. 😉

Veelal worden er ook maar labels op cellen geplakt van Eve MB31 om ze als premium meerprijs te kunnen verkopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Noord27 op 22-04-2026 09:11 ]

Enexis Netbeheer Engineer | 8kw Daikin | 11,16kWp SE | 17kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:11
Je moet even op zoek naar een leverancier op alibaba die ze vanuit Polen verstuurd, dan heb je ze binnen 1 a 2 weken.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:10

Ersus

Zuid-Limburg

blaaspijp schreef op woensdag 22 april 2026 @ 06:58:
Vandaag tikt mijn pv opwek voor het eerst de beschikbare 44kwh van de accu aan. Vind dat al wel vroeg in het jaar. Mogelijk mijn min soc toch maar naar 20% zetten ipv 30%
Verder had ik gisteren om de temperatuur in de accu te temmen het laden begrenst op 0.2c ipv 0.25c.
Met 0.25c kwam ik af en toe al op 30graden.

Hoe zitten jullie momenteel met de max temperatuur?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L8u5yU5dSrSYNhLIJ8fdUZgGzDc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wrHOupZEeA4XEMaEQl5xZTpy.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iP1Z24ORLK0q7SHcGhtza29AyCc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Iu860ECnnlbGcxJWqBrxLVns.png?f=user_large

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Gunther.S
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
NTS schreef op woensdag 22 april 2026 @ 07:35:
[...]

Zijn er dan nergens kisten te krijgen met correcte CE documentatie? Ik had eerst Yixiang op het oog, maar die vielen dus al snel af, daarna inderdaad EEL tegen gekomen (dik plusplunt owv interne T-class fuse), maar die blijkbaar dus ook niet.

Mijn EVE MB31 cellen hebben ook al geen CE documentatie, tenzij iemand hier daar meer van weet?

Het wordt nog spannend bij de keuring (BE) als die er ooit komt.

• Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
  • Nu online
Ik snap niet zo goed wat je met een CE keuring wilt op een zelfbouw pakket?
Zodra er ook maar iets gewijzigd wordt aan het product vervalt de CE keuring.
In mijn ogen kan een zelfbouw accu dus nooit een CE keurmerk hebben.
Ik verwacht ook niet dat je het gaat winnen van de leverancier mocht er ooit een rechtzaak komen als gevolg van brand oid.
Dan zegt de leverancier waarschijnlijk dat je zelf de accu's hebt opgebouwd en daarmee hun CE keurmerk niet meer geldig is.
Daarnaast valt er überhaupt nog over te discussiëren wat een CE keurmerk op een chinees product waard is. Aansprakelijkheid zal in de meeste gevallen niet of nauwelijks te verhalen zijn in zo'n land.

[ Voor 19% gewijzigd door Daan_96 op 22-04-2026 12:38 ]

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij > Hout CV, 300L SWW, 1500L CV buffer, 15.000WP, 3-fase Victron Mulri RS, 48kWh LFP

• NTS
  • Niet online

NTS

Daan_96 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:36:
Daarnaast valt er überhaupt nog over te discussiëren wat een CE keurmerk op een chinees product waard is.
Dat hangt sterk af van wat er op het certificaat staat en wat er voor onderliggend test rapport is. Een IEC 62619 rapport met een redelijke scope van een betrouwbaar test lab zegt best veel. Dan hebben ze bijvoorbeeld geprobeerd de batterij flink te overladen, te hoge spanning, volledig leeg getrokken en vaak extern kort gesloten. Bij al die dingen wordt dan gecheckt dat de beveiliging correct ingrijpt en er geen gevaarlijke situaties ontstaan.

• NTS
  • Niet online

NTS

Maar let dus wel op dat je een rapport krijgt van het type batterij dat ze leveren. Want daar wordt best veel mee gerommeld. Of er is alleen een test rapport van de cellen los en niet van het systeem als geheel. Daar heb je ook weinig aan.

• Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
  • Nu online
De laatste 2 regels van jou doel ik inderdaad een beetje op als je een DIY kit koopt en er zelf cellen in zet.
Wat is dan het CE keurmerk van de DIY kit nog waard? Behalve om het aan een keuringsinstantie te laten zien maar dat lijkt me meer "schijnveiligheid"

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij > Hout CV, 300L SWW, 1500L CV buffer, 15.000WP, 3-fase Victron Mulri RS, 48kWh LFP

Pagina: 1 ... 65 66 Laatste