Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.
Je kunt dit in NEN1010 opzoeken, bijlage 52.B. Alleen even een gratis account maken. Met meeraderige kabel in een grondbuis moet je methode D1 hebben, twee kabels naast elkaar in dezelfde buis moet je een correctie op toepassen, uit m'n hoofd is dat 0.8. Ik denk dat je voor 25A heen en 40A terug met 3-fase kabels en YMVK-as op ongeveer 4 mm2 heen en 10mm2 terug uit komt.BlueFlame schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:46:
Ik ben nu in de achtertuin bezig en wil gaan voorbereiden op de nieuwe situatie. Ik denk aan één 4*10mm² YMvK-as kabel richting het bijgebouw en één 4*16mm² YMvK-as kabel retour. Zijn deze kabeldiktes oké of overdreven?
Klopt die zijn bij ABB heel duur. Ik heb een losse aardlek en automaat, kamrail er tussen. Gewiss is dacht ik Italiaans, niet zo A-merk als ABB of Hager maar ook niet AliExpress.De eerst genoemde kabel zou ik willen beschermen met een 25A C kar, 300mA selectieve aardlekschakelaar, maar ik ben niet bereid daar 516 euro aan uit te geven (en dat voor een 3P + N variant, niet eens een 4P, https://www.techniekwebsh...aardlek-automaat.html)... Ik zie er wel een van Gewiss, maar dit merk is mij onbekend (https://gwselektro.nl/Aar...DjhML8_iu6xMkCqlXNo78u3HO). Hier iemand ervaring met het merk? Is het een A merk?
Zo niet wil ik voor een 4P 40A 300mA selectieve ABB aardlekschakelaar gaan (https://www.abbconnect.nl...anguageCode=nl&country=nl) samen met een 4P 25C automaat (https://www.elektramat.nl...t-4-p-c-kar-25a-s204-c25/)
Ik zou wel een beveiliging voor deze kabel zetten, de 300mA type S die je bedacht hebt is daar prima voor geschikt.
Ik zou het niet doen, duidelijkheid is ook belangrijk. Meer gangbaar is twee hoofdschakelaars die elk een kant van je omschakelaar voeden. En dan zo'n sticker duidelijk op de kast: https://helionenergie.nl/...roepenkast-thuisbatterij/Er komt een 4 polige omschakelaar in de meterkast van het hoofdgebouw om het huis om te kunnen schakelen van Victron invoer naar net invoer (als er onderhoud o.i.d. moet worden gepleegd aan de Victron setup). Aangezien deze een 0 stand heeft, kan je hiermee in één handeling de verdere meterkast en het hoofdgebouw spanningsloos maken. Is het toegestaan dat deze omschakelaar (een Sontheimer ULO63/4T/NS/Z101/F976, omschakelaar/zwart, of een Kraus & Naimer KA63B T904 VE2 +F437) de hoofdschakelaar vervangt?
Is er fysiek in de meterkast geen plek meer of is alleen de groepenkast te klein? Anders zou je er een tweede kast naast kunnen zetten om ruimte vrij te maken in je bestaande kast voor de omschakelaar en extra batterij-hoofdschakelaar?
Ik verwacht volgend jaar budget te hebben voor de victron opstelling. Naar wat ik begrepen heb, is het vermogen dat door een kabel in mantelbuis mag, lager dan zonder mantelbuis.blaaspijp schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:49:
Ik zou nooit een ongebruikte kabel in de grond leggen.
Stel je keuze uit en leg een mantelbuis in de grond.
Dank. Chat kwam uit op iets dikker, vandaar mijn check hier. Ik ga het eens opzoeken in de tabellen. Ik zag idd de correctiefactor van 0,8, vandaar dat ik voor YMvK-as in de grond wilde gaan. Advies hier is echter duidelijk, mantelbuizenNTS schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:13:
[...]
Je kunt dit in NEN1010 opzoeken, bijlage 52.B. Alleen even een gratis account maken. Met meeraderige kabel in een grondbuis moet je methode D1 hebben, twee kabels naast elkaar in dezelfde buis moet je een correctie op toepassen, uit m'n hoofd is dat 0.8. Ik denk dat je voor 25A heen en 40A terug met 3-fase kabels en YMVK-as op ongeveer 4 mm2 heen en 10mm2 terug uit komt.
Lijkt me alleen nog verrekte lastig om 16mm² door een 50mm buitendiameter (40 binnen) mantelbuis te krijgen achteraf
Oké. Mijn tweede plan (de twee genoemde losse ABB componenten) voldoen in dat geval prima.[...]
Klopt die zijn bij ABB heel duur. Ik heb een losse aardlek en automaat, kamrail er tussen. Gewiss is dacht ik Italiaans, niet zo A-merk als ABB of Hager maar ook niet AliExpress.
Ik zou wel een beveiliging voor deze kabel zetten, de 300mA type S die je bedacht hebt is daar prima voor geschikt.
Il heb er al een tweede kast naast en die zitten nu allebei al vol. Ik heb nog ruimte om tussen de slimme meter en mijn groepenkast een haf 22 HLD 16 te plaatsen. (Schuift alles iets op naar boven). Als er meer nodig is is de enige optie onder de tweede kast (dus naast de slimme meter). Ik weet alleen niet of dit toegestaan is? En ik wilde als dat mogelik was, wat ruimte tussen de componenten houden i.v.m. warmte ontwikkeling.[...]
Ik zou het niet doen, duidelijkheid is ook belangrijk. Meer gangbaar is twee hoofdschakelaars die elk een kant van je omschakelaar voeden. En dan zo'n sticker duidelijk op de kast: https://helionenergie.nl/...roepenkast-thuisbatterij/
Is er fysiek in de meterkast geen plek meer of is alleen de groepenkast te klein? Anders zou je er een tweede kast naast kunnen zetten om ruimte vrij te maken in je bestaande kast voor de omschakelaar en extra batterij-hoofdschakelaar?
Heb nog een paar vragen:
- heb ik altijd een cerbo nodig?
- Is het veilig genoeg om deze in de meterkast te plaatsen?
- Maken deze veel geluid?
- Wat heb ik nog meer nodig ,afgezien van de bekabeling en goot?
[ Voor 8% gewijzigd door 19roland70 op 28-04-2026 21:44 ]
Je kan de 2de uitgang van de Victron ook gebruiken die schakeld de overtollige verbruikers (laadpaal) in Off-Grid netjes uit.
Dan kan je de hoofdvoeding naar je woning gewoon op 25A houden.
Blijft het altijd veilig.
Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Je automaat beschermt de kabel dacht ik.blaaspijp schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:00:
Ik snap niet hoe je een Victron Multi RS kan afzekeren op 40A. Je installatie dient ook veilig te zijn bij Off-Grid.
Je kan de 2de uitgang van de Victron ook gebruiken die schakeld de overtollige verbruikers (laadpaal) in Off-Grid netjes uit.
Dan kan je de hoofdvoeding naar je woning gewoon op 25A houden.
Blijft het altijd veilig.
Als er dus 40A doorheen gaat (net 25A en victron ess 15A) en de kabel is daarop gedimensioneerd, gaat het goed. Verder is het een kwestie van goede aansturing voor de paal? Kan goed dat ik er te simpel over denk uiteraard... Maar ik had de hoop om "peak shaving" te gebruiken om de laadpaal zo nodig op vol vermogen te kunnen gebruiken... Niemand anders die dat doet?
Maar wat vind je er precies onveilig aan?
Ik dacht dat er juist allerlei beschermingen ingebouwd zijn om onveilige situaties te voorkomen... Als de accu leeg is en de laadpaal wordt niet goed bij-geregeld, tript de ABB 4P 25A automaat die de kabel naar het bijgebouw beschermt (of in het ergste geval de D25 hoofd automaten). Als het net uitvalt en de laadpaal wordt niet snel genoeg bij-geregeld, houden de Victrons er mee op wegens overbelasting. In geen geval zie ik een onveilige situatie ontstaan?
P.s. uit de tests die laatst zijn uitgevoerd blijkt van wat ik begrepen heb, dat zelfs een B16 automaat niet uitschakelt bij harde kortsluiting bij een Multi RS Solar omdat die de benodigde kortsluitstroom niet kan leveren. Ik snap dus niet echt wat een 25A i.p.v. 40A automaat voor verschil gaat maken bij off-grid situaties?
[ Voor 10% gewijzigd door BlueFlame op 29-04-2026 00:26 ]
Ja, AI is hier slecht in, zelf even opzoeken. De norm zit achter een login dus de modellen hebben die niet. En de tabellen in het NEN portal zijn ook nog eens plaatjes in plaats van echte tabellen. Dus zelfs als ze toegang hadden was dit voor AI lastig leesbaar.BlueFlame schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:26:
[...]
Dank. Chat kwam uit op iets dikker, vandaar mijn check hier. Ik ga het eens opzoeken in de tabellen. Ik zag idd de correctiefactor van 0,8, vandaar dat ik voor YMvK-as in de grond wilde gaan. Advies hier is echter duidelijk, mantelbuizen
Klopt. Het is geen enkel probleem om een 40A automaat achter een omvormer te zetten die niet (altijd) 40A kan leveren. Het doel van die automaat is zorgen dat de bekabeling veilig blijft bij overbelasting/kortsluiting. Dus als je 10mm2 kabels aanlegt en die mogen volgens de tabellen 40A of meer hebben dan kan je een 40A automaat plaatsen.BlueFlame schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 23:21:
[...]
Je automaat beschermt de kabel dacht ik.
Als er dus 40A doorheen gaat (net 25A en victron ess 15A) en de kabel is daarop gedimensioneerd, gaat het goed.
Andersom uiteraard ook, als je omvormer 40A kan leveren maar je sluit dat aan op een 2.5mm2 kabel dan moet je er een kleinere automaat achter zetten die past bij de kabel.
Oh oh daar gaan we weerP.s. uit de tests die laatst zijn uitgevoerd blijkt van wat ik begrepen heb, dat zelfs een B16 automaat niet uitschakelt bij harde kortsluiting bij een Multi RS Solar omdat die de benodigde kortsluitstroom niet kan leveren.
Het niet willen splitsen van essentiële en optionele belastingen in je groepenkast is wat mij betreft een verkeerde bezuiniging.
Je kan je AC-OUT1 met 25A afzekeren en je AC-OUT2 met 16 of 20A. Dan kan je de auto ook op vol vermogen opladen en is er geen risico op overbelasting in een offgrid situatie.
Indien je 40A vraagt in een Offgrid situatie zal het gevolg zijn dat alles uitgaat in de woning.
Met andere woorden ga echt goed nadenken over wat je wilt.
Bezuinig niet op verschillende kabels en inrichting van een groepenkast.
Stofzuiger op vol vermogen is ongeveer het zellfde geluid als 3 omvormers op vol vermogen.
Nu twijvel ik tock of ik hem niet beter in houten schuur kan bouwen in een geisoleerde houten kast....
Ik vind het een mooie. De stofzuigertest.agraaff schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:38:
Gister even de stofzuiger test gedaan in de berging.
Stofzuiger op vol vermogen is ongeveer het zellfde geluid als 3 omvormers op vol vermogen.
Nu twijvel ik tock of ik hem niet beter in houten schuur kan bouwen in een geisoleerde houten kast....
Mag ik die gebruiken bij sociale gelegenheden met vrienden en familie?
Mijn Multi RS drieling hangen in de gangkast en met 12kw naar net terugleveren maakt het inderdaad wat herrie. Als ik de deur dicht hou is het voor mij niet storend, ik zal komende dagen eens kijken met een decibel meter
De ventilatoren ga je niet stiller krijgen zonder deze te vervangen.agraaff schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:38:
Gister even de stofzuiger test gedaan in de berging.
Je kunt externe 3d geprinte brackets maken/kopen om dan twee zwaardere fans op de inlet onderaan te zetten die misschien voor minder geluid zorgen. Vereist wel speciale fans ivm static pressure. Kun je ook nog zelf aansturen als je zou willen.
Zelf heb ik een stuk rubber onder mijn “speelgoed” Multiplus 12/1200/50 gedaan, de schroeven zelf ook met rubber geïsoleerd en dat heeft wel enorm veel gedaan om die sterke 50Hz brom te verzachten. Mijn kleine multiplus heeft “ogen” en die heb ik ook met stukje rubber opgevuld en daar schroef doorheen gejast zodat er nergens direct contact is. Ook stukje rubber onder de schroefkop met washer natuurlijk.
Persoonlijk adviseer ik iedereen die een installatie overweegt met een Multiplus 3k/5K+ of 4.5K/6.5K om de multiplus(sen) met rubber isolatie te monteren. Tenzij je de installatie ergens monteert waar geluidsdruk geen issue is.
Naast de omvormers, welke thuisbatterij ga je erachter hangen? Dit beïnvloed ook de keuze van omvormer.
19roland70 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:40:
Ik wil een victron systeem aanschaffen , ik twijfel tussen de Multiplus II GX 48V - 6K5VA - 100A en de Multiplus II 48V - 5000VA - 70A , afgezien van de ontlaadstroom welke keuze kan ik het beste maken.
Heb nog een paar vragen:
- heb ik altijd een cerbo nodig?
- Is het veilig genoeg om deze in de meterkast te plaatsen?
- Maken deze veel geluid?
- Wat heb ik nog meer nodig ,afgezien van de bekabeling en goot?
[ Voor 5% gewijzigd door Johan_B op 29-04-2026 21:49 ]
SRK35ZS-W
Enexis Netbeheer Engineer | 8kW Daikin | 11,2kWp Solar Edge | 18kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60
Ik hoor vooral verhalen over luidruchtige Multiplus II 5000's. Met een firmware-update in 2023 zou er wat reductie zijn behaald op het fangeluid. Maar specifiek over het geluid van de 6k5 heb ik nog weinig gelezen. Zal dan wel vergelijkbaar zijn met de andere Multiplus II's.
SRK35ZS-W
Weet iemand of er dan ergens een waarde net te laag staat afgesteld, zodat deze melding (te vroeg?) omhoog komt bij een spanning van circa 49,2V? Staat ingesteld dat de accu's niet voorbij 10% leeg mogen, mits er stroomuitval is.
:strip_exif()/f/image/7AJ4Dhqy2iYXiiUd0Eha5zX7.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door Noord27 op 30-04-2026 07:23 ]
Enexis Netbeheer Engineer | 8kW Daikin | 11,2kWp Solar Edge | 18kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60
Weet je zeker dat dit bij 49V is? DESS trekt zomaar maximaal vermogen en dan is je accu spanning vaak lager. Post eens een grafiek van je accu spanning uit VRM.Noord27 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 06:53:
Vandaag voor het eerst volledig in DESS gedraaid. Vanaf circa 20%, volgens JK BMS, geeft Victron aan dat er een te lage spanning is. Op dat moment werd er 16kW terug aan het net geleverd.
Weet iemand of er dan ergens een waarde net te laag staat afgesteld, zodat deze melding (te vroeg?) omhoog komt bij een spanning van circa 49,2V? Staat ingesteld dat de accu's niet voorbij 10% leeg mogen, mits er stroomuitval is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb je DVCC aan staan en wat zijn je dynamic cutoff instellingen?Noord27 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 06:53:
https://qpool24.nl/10-stu...-kraag-boorgat-12-x-50-mmQ schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:16:
[...]
De ventilatoren ga je niet stiller krijgen zonder deze te vervangen.
Je kunt externe 3d geprinte brackets maken/kopen om dan twee zwaardere fans op de inlet onderaan te zetten die misschien voor minder geluid zorgen. Vereist wel speciale fans ivm static pressure. Kun je ook nog zelf aansturen als je zou willen.
Zelf heb ik een stuk rubber onder mijn “speelgoed” Multiplus 12/1200/50 gedaan, de schroeven zelf ook met rubber geïsoleerd en dat heeft wel enorm veel gedaan om die sterke 50Hz brom te verzachten. Mijn kleine multiplus heeft “ogen” en die heb ik ook met stukje rubber opgevuld en daar schroef doorheen gejast zodat er nergens direct contact is. Ook stukje rubber onder de schroefkop met washer natuurlijk.
Persoonlijk adviseer ik iedereen die een installatie overweegt met een Multiplus 3k/5K+ of 4.5K/6.5K om de multiplus(sen) met rubber isolatie te monteren. Tenzij je de installatie ergens monteert waar geluidsdruk geen issue is.
deze gekocht. dat moet iig de brom depen.
en als het echt stoort had ik al gevonden om onder de inlaat idd een aparte silent fan te zetten zodat de interne minder aan gaat en nog andere filmpjes om het stiller te maken. in het ergste geval maak ik er een kast omgeen.
Vraag me af hoe vaak hij op vol vermogen draait. kijk als ik aan het koken ben maakt dat ook geluid wat het deels zal overstemmen. gaat vooral om de nacht.
kan idd nergens vinden wat het verschil in geluid is tussen de 4k5 en 5000. scheint een mindere brom te hebben en betere fan's maar nergens een bevestiging.
[ Voor 4% gewijzigd door agraaff op 30-04-2026 08:57 ]
Die pluggen heb ik ook en die werken wel goed. De ventilator vind ik vooral irritant als hij op half vermogen draait, 1500-2500 W, dan maakt die soms een irritant huilend/fluitend geluid. Vol vermogen vind ik minder erg.agraaff schreef op donderdag 30 april 2026 @ 08:48:
[...]
https://qpool24.nl/10-stu...-kraag-boorgat-12-x-50-mm
deze gekocht. dat moet iig de brom depen.
en als het echt stoort had ik al gevonden om onder de inlaat idd een aparte silent fan te zetten zodat de interne minder aan gaat en nog andere filmpjes om het stiller te maken. in het ergste geval maak ik er een kast omgeen.
Vraag me af hoe vaak hij op vol vermogen draait. kijk als ik aan het koken ben maakt dat ook geluid wat het deels zal overstemmen. gaat vooral om de nacht.
En s nachts draait hij hier wel eens op vol vermogen als ik de auto wil laden. Maar dat heb ik s nachts nog niet gehoord.
Ik twijfel voor mijn thuisbatterij setup met 3x Multi RS Solar tussen 3 opties.
- een zelfbouw Yixiang oplossing met MB31 cellen. Voordeel cellen te bestellen via NKON,
maximale flexibiliteit qua uitbreiding gezien 16kwh, Nadeel zelfbouw dus zelf cellen balanceren en misschien gedoe qua verzekering.
- EEL 32kWh
Ik heb van Howard van EEL keuringsdocumenten gekregen (EU DoC, IEC 62619:2022, UN38.3 etc).
De EEL box heeft een 16 cel MB56 opstelling van EVE, itt tot Docan die 16x2 cellen gebruikt. En de JK BMS van EEL lijkt zover ik lees het best aangeraden. Nadeel pre-order en pas leverbaar in juni. Is EEL betrouwbaar in leveren? 10 jaar garantie echter maken ze dit waar, aan de andere kant is het relatief makkelijk een onderdeel te vervangen dat stuk gaat in toekomst. (BMS en een losse cell).
- Docan 32kwh , EU stock voorraad. Lijkt betrouwbaar in levering gezien ik ze hier voorbij heb zien komen. Nadeel minder high-end componenten, en 16x2 opstelling?
Qua kosten per kWH zijn ze zowat gelijk. Zijn er nog dingen die ik over het hoofd heb gezien? Ik neig zelf naar de EEL boxen omdat ik het formaat en de verticale opstelling met aansluitingen achter wel netjes weg te werken vind tegen de wand, icm met de EVE cellen en JK BMS.
En zijn heatingpads aan te raden, komen in een redelijk geïsoleerde aangebouwde garage . Kan wel onder de 10 graden komen maar vorst niet.
Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W
En een ingebouwde class-t zekering toch? Zit allemaal netjes in elkaar zo'n EEL.Razor109 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:35:
Ik heb van Howard van EEL keuringsdocumenten gekregen (EU DoC, IEC 62619:2022, UN38.3 etc).
De EEL box heeft een 16 cel MB56 opstelling van EVE, itt tot Docan die 16x2 cellen gebruikt. En de JK BMS van EEL lijkt zover ik lees het best aangeraden. Nadeel pre-order en pas leverbaar in juni.
Alleen... Heb je echt een IEC 62619 rapport gekregen? 20 pagina's, niet alleen een certificaat. Van EEL kreeg ik namelijk voor precies die batterij eerst wel een certificaat maar bij door vragen naar het bijbehorende rapport bleek dat voor hun andere batterijen te zijn. Ze gaven daarna wel aan dat ze met testen van deze nieuwe batterij bezig waren.
De eerste versies hadden slechte reviews in wat YouTube videos, oa over de bouwkwaliteit. Volgens mij is dat daarna wel verbeterd, en ze claimen inmiddels ook een IEC 62619 test rapport te hebben (ik heb die niet gezien).Docan 32kwh , EU stock voorraad. Lijkt betrouwbaar in levering gezien ik ze hier voorbij heb zien komen. Nadeel minder high-end componenten, en 16x2 opstelling?
Als EEL de tests nu op orde heeft zou ik die nemen.
Het enige nadeel aan één accu van 32 in plaats van twee van 16 is dat je een hogere stroom hebt en een hogere maximale kortsluitstroom. Dus dikkere kabels en heel goed opletten met de maximale DC interrupt rating van je zekeringen. Bij EEL hebben ze dat zo te zien netjes gedaan met de ingebouwde class-t, bij de Seplos batterijen van NKON is het voor 16kwh wel geregeld en voor 32kwh niet. Dus je moet echt zelf even goed kijken.
Bij Docan zou ik sowieso een Lynx Class-T Power In toevoegen en daar de juiste zekeringen in plaatsen. Dan zit je ook goed als het BMS of de interne breaker (zit die er in?) de mist in gaat.
Je moet de ESS assistant in Multiplus II wijzigen om zulke waarschuwingen te vermijden.Noord27 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 06:53:
Vandaag voor het eerst volledig in DESS gedraaid. Vanaf circa 20%, volgens JK BMS, geeft Victron aan dat er een te lage spanning is. Op dat moment werd er 16kW terug aan het net geleverd.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Alle waarden van Dynamic cut off naar 46V zetten.
[ Voor 12% gewijzigd door Eriko op 30-04-2026 10:14 ]
4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008
DVCC staat aan. Dynamic settings; waar kom ik die tegen..?NTS schreef op donderdag 30 april 2026 @ 08:46:
[...]
Heb je DVCC aan staan en wat zijn je dynamic cutoff instellingen?
Edit: In de ESS settings natuurlijk.
Geef je hier bewust 46,0V overal op, omdat deze settings extern (door bijv. JK BMS) beheerd worden?
[ Voor 22% gewijzigd door Noord27 op 30-04-2026 11:36 ]
Ik had al een verdeelkast in de garage hangen voor de aansluiting van de omvormer en 2 frituren op elk een aparte fase. Ik wil daarvoor geen nieuwe kabel trekken, dus die frituren laat ik op de verdeelkast in de garage staan. In het huidige plaatje heb ik die achter de AC-OUT hangen, waardoor de frituren alleen werken als het Victronsysteem actief is. Op zich geen probleem, maar volgens mij kan ik deze ook gewoon na de hoofdschakelaar in de verdeelkast zetten aangezien op die kabel al een alamat zit. Dan blijft het spul werken zolang de hoofdschakelaar in de verdeelkast ingeschakeld staat.
Het DC-gedeelte is in dit plaatje nog niet helemaal uitgewerkt. Het idee is dat de accu's in de (omgebouwde) PowerIn met EF3's worden afgezekerd en de Victron's met Mega's. Moet de MPPT ook worden afgezekerd?
Kunnen jullie er eens naar kijken en feedback geven?
/f/image/rvB6OofIcJ79T7OJCR84KxYe.png?f=fotoalbum_large)
klikbaar voor vergroting
SRK35ZS-W
Ik twijfel alleen om voor 3x een Multi RS te gaan met op ieder 10 panelen van 460WP
Wat is de reden dat jij voor een losse MPPT gaat en Multiplussen 6K5?
Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij > Hout CV, 300L SWW, 1500L CV buffer, 15.000WP, 3-fase Victron Mulri RS, 48kWh LFP
De Multi RS Solar kan in een 3F-setup in optimale omstandigheden krap 15kW continue vermogen leveren zonder extra stroom vanuit de grid te betrekken.
SRK35ZS-W
Ik heb nu bij doorvragen idd een rapport van 23 pagina’s gekregen, met op de foto’s de 32Kwh box. Datum 1/4/26 dus idd vrij recent.NTS schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:53:
[...]
En een ingebouwde class-t zekering toch? Zit allemaal netjes in elkaar zo'n EEL.
Alleen... Heb je echt een IEC 62619 rapport gekregen? 20 pagina's, niet alleen een certificaat. Van EEL kreeg ik namelijk voor precies die batterij eerst wel een certificaat maar bij door vragen naar het bijbehorende rapport bleek dat voor hun andere batterijen te zijn. Ze gaven daarna wel aan dat ze met testen van deze nieuwe batterij bezig waren.
Voordeel is wel dat het aantal kabels minder is, en de afstand tot een stuk korter door de aansluiting aan achterzijde en op hoogte van de Lynx ongeveer.Het enige nadeel aan één accu van 32 in plaats van twee van 16 is dat je een hogere stroom hebt en een hogere maximale kortsluitstroom. Dus dikkere kabels en heel goed opletten met de maximale DC interrupt rating van je zekeringen. Bij EEL hebben ze dat zo te zien netjes gedaan met de ingebouwde class-t, bij de Seplos batterijen van NKON is het voor 16kwh wel geregeld en voor 32kwh niet. Dus je moet echt zelf even goed kijken.
Daarnaast overweeg ik dan 2x 32kWh, om de laadstroom laag te houden en voldoende noodstroom en opslag voor de PHEV te hebben om deze ‘s avonds weer te laden. Gezien de multi”s maar totaal 300A kunnen gebruiken zou er gemiddeld genomen max 2x150A over de kabels gaan. Ik zal de kabels wel berekenen en zekeren op minimaal 300A.
Edit:
En de heatingpads? Is dat aan te raden of produceren de accu’s genoeg temperatuur om zichzelf in de behuizing warm te houden in zeg minimaal 7 graden omgeving?
[ Voor 4% gewijzigd door Razor109 op 30-04-2026 10:51 ]
Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W
Beide kunnen ze ongeveer 5kw leveren toch?Scooper schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:41:
@Daan_96 Die twijfel heb ik ook nog steeds. De Multi RS Solar is goedkoper dan 3x6K5+MPPT en het scheelt ook lawaai en een dure kabel van MPPT naar DC-busbar. De reden dat ik toch naar de 6K5 neig is het extra vermogen dat die kan leveren. Dan zou ik op termijn de auto op 22kW kunnen laden vanuit de accu terwijl de rest van de woning gewoon door blijft draaien.
De Multi RS Solar kan in een 3F-setup in optimale omstandigheden krap 15kW continue vermogen leveren zonder extra stroom vanuit de grid te betrekken.
Ik dacht dat 6k5 ook ongeveer op dat maximaal vermogen zat.
Gelukkig heb ik nog even
Twijfel wel om de installatie al eerder aan te schaffen en mee te verhuizen.
Aan de andere kant mocht ik over 2 a 3 jaar al wel over kunnen vind ik het weer zonde van de extra tijd en kosten die ik maak.
De techniek zal in die tijd nog wel veranderen..
Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij > Hout CV, 300L SWW, 1500L CV buffer, 15.000WP, 3-fase Victron Mulri RS, 48kWh LFP
ja, het is allemaal logisch maar toch....
ga voor kwaliteit en niet goedkope chinees lugs.
Eventueel zelfs DIN. maar ten minste klauke of vergelijkbaar.
YouTube: Cable Lugs: They Look Right. They're Not.
Uit interesse, waarom zou je graag op 22kW willen kunnen laden in jouw situatie?Scooper schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:41:
Dan zou ik op termijn de auto op 22kW kunnen laden vanuit de accu terwijl de rest van de woning gewoon door blijft draaien.
Als je die wens niet zou hebben zou het voor jou mogelijk een makkelijkere keuze zijn (RS).
Zit nog best verschil in:Daan_96 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:16:
[...]
Beide kunnen ze ongeveer 5kw leveren toch?
Ik dacht dat 6k5 ook ongeveer op dat maximaal vermogen zat.
Gelukkig heb ik nog evenLees een aantal jaar.
Twijfel wel om de installatie al eerder aan te schaffen en mee te verhuizen.
Aan de andere kant mocht ik over 2 a 3 jaar al wel over kunnen vind ik het weer zonde van de extra tijd en kosten die ik maak.
De techniek zal in die tijd nog wel veranderen..
| Bij 25°C | cont | 4h | 1h | peak |
| RS 6000 | 4600-5300W* | ? | 6000W | 7500W |
| 6K5 | 6000W | 6500W | 8000W | 11000W |
SRK35ZS-W
Scherpe insteek inderdaad. Ik rijd nu PHEV, waarbij je de accu vaak leeg hebt en graag snel zou kunnen bijladen. Als er straks een volledige EV komt is de kans dat je hem helemaal leeg hebt en echt snel even bij moet laden natuurlijk niet zo groot.Q schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:23:
[...]
Uit interesse, waarom zou je graag op 22kW willen kunnen laden in jouw situatie?
Als je die wens niet zou hebben zou het voor jou mogelijk een makkelijkere keuze zijn (RS).
Als dit mijn enige reden is moet ik dat misschien nog eens overdenken.
Ik zou het alleen jammer vinden als ik straks best wat geld heb geïnvesteerd en het toch allemaal net wat te krap bemeten zou blijken. Daarom misschien nu toch de gedachte: Liever te groot dan te klein. Maar is dat terecht
SRK35ZS-W
Ik begrijp het dilemma, het blijft een persoonlijke, individuele afweging. Misschien is het nog interessant om even goed te kijken naar de besparing die je weet te bewerkstelligen door op de accu te rijden ipv benzine. Als dat dan uitzet tegen de meerkosten van de 6k5 setup wetende dat dit benefit tijdelijk zal zijn als je op ev overstapt, denk ik dat je makkelijk voor jezelf een keuze kunt maken. Succes!Scooper schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:30:
[...]
Scherpe insteek inderdaad. Ik rijd nu PHEV, waarbij je de accu vaak leeg hebt en graag snel zou kunnen bijladen. Als er straks een volledige EV komt is de kans dat je hem helemaal leeg hebt en echt snel even bij moet laden natuurlijk niet zo groot.
Als dit mijn enige reden is moet ik dat misschien nog eens overdenken.
Ik zou het alleen jammer vinden als ik straks best wat geld heb geïnvesteerd en het toch allemaal net wat te krap bemeten zou blijken. Daarom misschien nu toch de gedachte: Liever te groot dan te klein. Maar is dat terecht
Bedankt voor de tip. En in aanvulling daarop heeft dezelfde maker ook een video over hulzen (ferrules):agraaff schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:16:
Voor de mensen die hun eigen kabels krinpen, vond deze wel goed.
YouTube: The Truth About Ferrules: Overkill or Essential?
SRK35ZS-W
Dan heb ik inderdaad met de ogen dicht gekeken de vorige keer.Scooper schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:27:
[...]
Zit nog best verschil in:* afhankelijk van batterijvoltage
Bij 25°C cont 4h 1h peak RS 6000 4600-5300W* ? 6000W 7500W 6K5 6000W 6500W 8000W 11000W
Wellicht is het dan misschien toch interesanter.
Ik weet niet waar jij ongeveer op uit komt maar mijn ruwe schatting zit op ongeveer 14k met de Multi RS en 15k met de 6k5. (beide gevallen met een 48kwh opslag)
Dan overweeg ik ook nogmaals om voor het extra vermogen te gaan.
Helemaal doordat ik metaal bewerking als hobby heb en dit regelmatig pieken van zware machines trekt.
Tenzij je bij een DC snellader staat.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ik denk ongeveer 750 euro extra voor de 6K5's inclusief extra kabel naar de busbar.Daan_96 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:03:
[...]
Dan heb ik inderdaad met de ogen dicht gekeken de vorige keer.
Wellicht is het dan misschien toch interesanter.
Ik weet niet waar jij ongeveer op uit komt maar mijn ruwe schatting zit op ongeveer 14k met de Multi RS en 15k met de 6k5. (beide gevallen met een 48kwh opslag)
Dan overweeg ik ook nogmaals om voor het extra vermogen te gaan.
Helemaal doordat ik metaal bewerking als hobby heb en dit regelmatig pieken van zware machines trekt.
Nu nog vooral Chinese auto's die dat over AC doen. Maar ik kan me voorstellen dat dit over een jaar of 5 meer gemeengoed wordt. Geen zekerheid natuurlijk.onetime schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:11:
@Scooper Voor zover ik weet zijn er maar weinig auto's die 22kW AC kunnen laden, de meeste doen 11kW.
Tenzij je bij een DC snellader staat.
SRK35ZS-W
Ook al gekeken, ben blij met mijn Klauke K06D die hier klaar ligtagraaff schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:16:
Voor de mensen die hun eigen kabels krinpen, vond deze wel goed.
exact owv al de argumenten die de video aanhaalt. Als het ooit professionelere business wordt, elektro-hydraulische versie van Klauke, maar €€€.
Hier en hier trouwens meer uitleg (ivm Klauke), want de video gaat minder in op details van wat je dan wél juist moet doen.
Ja bij mij is het Seplos BMS v3.0 Vandaar zijn de waarschuwingen zinloos.Noord27 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:26:
[...]
DVCC staat aan. Dynamic settings; waar kom ik die tegen..?
Edit: In de ESS settings natuurlijk.
Geef je hier bewust 46,0V overal op, omdat deze settings extern (door bijv. JK BMS) beheerd worden?
4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008
Dankjewel voor je snelle antwoord!Eriko schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:53:
[...]
Ja bij mij is het Seplos BMS v3.0 Vandaar zijn de waarschuwingen zinloos.
Heb op alle MP's het ESS nu ingesteld met deze settings op 46,0V.
Morgen weer eens kijken hoe het ontladen hier mee gaat. Ik zie negatieve prijzen van -47 cent overdag en in de avond 34 cent voor teruglevering.
[ Voor 17% gewijzigd door Noord27 op 30-04-2026 17:12 ]
Mag ik vragen hoe je de Victron hebt gekoppeld aan Frank? Is dat nu officieel ondersteund?blaaspijp schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 15:03:
Bij mij wordt een deel van de zonnepanelen uitgeschakeld door Frank.
Nu ben ik alleen mijn accu aan het laden omdat Frank al ziet dat het morgen nog gunstiger is en mijn auto uitstelt tot morgen.
[Afbeelding]
Zonnepanelen zijn enphase
Ja, hierdoor gebruik in een deel van de accu niet. Slijtage wordt ook minder.
Verder welk systeem geeft er nu precies aan dat het cell voltages te laag is. Waar heb je de UVP op staan in je JKBMS en waar heb je de 0%Soc voltage op staan. Dit lijkt te dicht op elkaar te liggen of het hele spul is niet gebalanceerd.
Noord27 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 06:53:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor een technisch onderlegd iemand wordt je al een behoorlijke traderNoord27 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 16:58:
[...]
Dankjewel voor je snelle antwoord!
Heb op alle MP's het ESS nu ingesteld met deze settings op 46,0V.
Morgen weer eens kijken hoe het ontladen hier mee gaat. Ik zie negatieve prijzen van -47 cent overdag en in de avond 34 cent voor teruglevering.
Victron geeft aan dat de spanning te laag is. ESS staat ingesteld met alle waardes op 46,0V dat deze melding mag komen. Ik heb op JK BMS nog geen verdere aanpassingen gedaan naast de juiste Ah (314) en maximale ontlaadstroom van 150A. Klinkt alsof er inderdaad nog de nodige settings aangepast dien te worden op JK/BMS.
@Beer070 Ik wil DESS voorlopig zijn eigen gang laten gaan. Na een tijdje pas eventuele aanpassingen doen.
[ Voor 6% gewijzigd door Noord27 op 01-05-2026 10:31 ]
Heb zelf deze week een Victron ET340 geplaatst om de opbrengst van mijn Enphase zonnepanelen te koppelen aan mijn Cerbo. Gaf wel een klein issue. In de documentatie van de ET340 wordt aangegeven dat je een zekering moet plaatsen op de neutrale lijn. Het was mij niet direct duidelijk dat die zekering niet in de ET340 zelf geplaatst kan worden. Heb daarom een Phoenix Contact zekeringsaansluitklem PT 4-HESI (3211861) geplaatst. Je moet natuurlijk wel genoeg ruimte in je groepkast moet hebben.blaaspijp schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:56:
Mijn zonnepanelen zijn gekoppeld aan Frank en niet mijn Victron systeem.
Zonnepanelen zijn enphase
Hans van Zijl
hmmm ik heb de krinptang van Parkside met de bijbehorende hulzen. Ik ga maar is kijken of die koper zijn of iets anders. anders gaan de de container in en koop ik nieuwe hulzen.Scooper schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:58:
[...]
Bedankt voor de tip. En in aanvulling daarop heeft dezelfde maker ook een video over hulzen (ferrules):
YouTube: The Truth About Ferrules: Overkill or Essential?
Tang is prima, dar kan niet zoveel mis aan gaan voor die paar kabels die ik doe.
P.s. voor de DC heb ik een hydrolische krimptang.
@Noord27 Heb je je accu(s) wel al een keer helemaal opgeladen naar de maximale laadspanning (+/- 56,8 volt) en dat er dan vrijwel geen laadstroom meer loopt? Dan pas weet de BMS wat 100% is. M.a.w. de % zeggen niet veel als de accu niet af en toe helemaal opgeladen wordt. Daarbij komt nog dat als jij de accu zwaar gaat belasten als hij "bijna" leeg is de spanning onderuit gaat en deze dus te laag wordt. In de ESS settings kun je ook aangeven hoeveel volt hij boven de minimale spanning moet zijn voordat er weer ontladen mag worden. Je kunt dit deels ook voorkomen door de ESS in te stellen op "with battery life". Wanneer de accu dan niet vol geraakt wordt de minimale SOC steeds met 5% verhoogd. Wanneer wel vol weer met 5% verlaagd. Zelf heb ik de gulden middenweg gekozen met een minimale SOC van 15%. Alleen als de warmtepomp warm water gaat maken als de SOC +/- 17% is en er is geen PV dan gaat hij er alsnog uit op onderspanning (49 volt). Pas bij 51 volt mag er weer ontladen worden.Noord27 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:11:
@blaaspijp De ontlaadlimiet staat op 10% ingesteld in Victron. Dat is dus de harde ondergrens. Vind je 20% een correcte waarde? Dit is een beetje persoonlijke voorkeur denk ik. Als er noodstroom benodigd is, is 10% wel weinig inderdaad. Hetgeen ook weer weersafhankelijk is, aangezien er op deze dagen 50kWh vanaf het dak terug kan komen direct de accu's in.
Is dat 'gewoon' in Remote Control > ESS > houd accu's opgeladen?
[ Voor 14% gewijzigd door Noord27 op 01-05-2026 11:45 ]
Als je dit nu al doet zit je accu mogelijk te snel vol en moet je vanmiddag betalen voor terugleveren.
En dan moet je "houd accu opgeladen" aan laten staan totdat er geen stroom meer loopt EN alle cellen binnen 4 millivolt zitten van elkaar.
En kom je dan ook op een andere kabel dikte uit, of had je die kabel toch al gekozen omdat je minder verlies wil hebben op je kabels.BlueFlame schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:14:
[...]
Ik verwacht volgend jaar budget te hebben voor de victron opstelling. Naar wat ik begrepen heb, is het vermogen dat door een kabel in mantelbuis mag, lager dan zonder mantelbuis.
@Noord27 Ik weet niet wat voor een systeem je hebt maar ik adviseer je om eerst een periode zonder DESS te draaien met ESS op "Optimized with BatteryLife", minimale SOC van 20% en het "Grid Setpoint" op 0. Dit om je systeem te leren kennen en te kijken of alles naar behoren functioneert. Ook is de onderstaande documentatie goed leesvoer, daar staat in beschreven hoe het een en ander werkt, maar alleen jij weet wat voor systeem je hebt.Is dat 'gewoon' in Remote Control > ESS > houd accu's opgeladen?
https://www.victronenergy...llation_manual-pdf-en.pdf
:strip_exif()/f/image/MC5uw1o657GiuaxzuESfAQtR.jpg?f=fotoalbum_large)
Systeem is vrij simpel: 3x 6k5 icm 3x 16kWh (942Ah) Yixiang/JK BMS.
Ik ga die handleiding is uitprinten. Goed naslagwerk.
Thanks voor de tips!
[ Voor 49% gewijzigd door Noord27 op 01-05-2026 12:46 ]
50 is ook goed :-)Noord27 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:40:
@Jongfeli Standaard zie ik 50W bij 'instelwaarde stroomnet' (grid setpoint). Waarom zou je deze op 0 zetten?
Vandaag ook, zie onderstaande afbeelding. Je verwacht van 11.30 tot 15.45 geoptimaliseerde roze balken en geen groene balken.JHe schreef op maandag 27 april 2026 @ 14:31:
[...]
Zat jouw accu toevallig helemaal vol? Ik zag iets vergelijkbaars bij een installatie waarbij de accu vol zat, de cerbo probeerde de SE PV omvormer via sunspec terug te regelen naar huis verbruik, maar regeltechnisch zit er iets niet helemaal lekker. De PV omvormer regelt veel langzamer dan wat de cerbo aanstuurt waardoor deze best wel gaat oscilleren.
Er zijn ook meer mensen die klagen over het niet terug regelen bij negatieve prijzen zie hier https://community.victron...s-are-very-negative/57125
Dit gaat dan over MPPTs maar een AC pv inverter zou hetzelfde moeten doen.
Ik kijk zojuist om 12.55u in remote console en ik zie geen netafname terwijl de prijs -46,05 is. Heb nu de MPPT's via victronconnect handmatig uitgezet.
Ik ben hier bezig met de montage van een victron systeem, niet in een woning maar een mobiele toepassing in de landbouwsector.
Bestaande uit 4x12V 240Ah batterijen en een victron easysolar 24/3000/70.
In de handleiding staat dat de batterijen ook equipotentiaal verbonden worden met de massa van de constructie en dus ook met nul van de 230V uitgang.
Hoe voeren jullie dit praktisch uit als goede praktijk? De + of de - zijde (kan allebei volgens de handleiding) en welke diameter van de geleider? Dezelfde als de voedingslijnen? (50mm² in dit geval).
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
Kunnen jullie eens op dit plaatje schieten? Zien jullie nog zaken? Bijv de verbinding tussen meterkast en garage met Alamats van C25A 300mA en C40A 300mA?
/f/image/rvB6OofIcJ79T7OJCR84KxYe.png?f=fotoalbum_large)
klikbaar voor vergroting
Nogmaals bedankt voor je opmerking. Na wat overwegen naar aanleiding van jouw reactie neig ik nu toch meer naar een 3F setup met de Multi RS Solar. Misschien wel het meeste vanwege het zwakkere geluid in combinatie met dat ik toch niet snel of vaak tegen de limieten van het systeem aan zal gaan lopen.Q schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:23:
[...]
Uit interesse, waarom zou je graag op 22kW willen kunnen laden in jouw situatie?
Harold Halewijn gaf in deze video aan dat het bij de Multi RS Solar verplicht zou zijn om een VM-3P75CT te plaatsen. Dit in tegenstelling tot de Multiplus waarbij dat niet nodig is als je alles achter de AC-OUT hangt. Kan iemand dit bevestigen? Of zit Harold hier fout?
SRK35ZS-W
Harold zit niet fout. Ergens verstopt in de documentatie is een multi rs verplicht om met de vm-3p75 te werken.Scooper schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 20:42:
Beetje ondergesneeuwd:
Kunnen jullie eens op dit plaatje schieten? Zien jullie nog zaken? Bijv de verbinding tussen meterkast en garage met Alamats van C25A 300mA en C40A 300mA?
[Afbeelding]
klikbaar voor vergroting
[...]
Nogmaals bedankt voor je opmerking. Na wat overwegen naar aanleiding van jouw reactie neig ik nu toch meer naar een 3F setup met de Multi RS Solar. Misschien wel het meeste vanwege het zwakkere geluid in combinatie met dat ik toch niet snel of vaak tegen de limieten van het systeem aan zal gaan lopen.
Harold Halewijn gaf in deze video aan dat het bij de Multi RS Solar verplicht zou zijn om een VM-3P75CT te plaatsen. Dit in tegenstelling tot de Multiplus waarbij dat niet nodig is als je alles achter de AC-OUT hangt. Kan iemand dit bevestigen? Of zit Harold hier fout?
Indien je wil sturen op NOM tenminste. Als je gebruik niet uitmaakt of als je off grid werkt heb je geen meter nodig.
Dat in tegenstelling tot de Multiplus dus. Ontbreken in de Multi RS bepaalde meetapparatuur? Ik snap niet helemaal waar het verschil dan vandaan komt.Beer070 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:52:
[...]
Harold zit niet fout. Ergens verstopt in de documentatie is een multi rs verplicht om met de vm-3p75 te werken.
Indien je wil sturen op NOM tenminste. Als je gebruik niet uitmaakt of als je off grid werkt heb je geen meter nodig.
SRK35ZS-W
Ik moet het nog precies nakijken, maar dat laatste was zeker een beweegreden om deze diktes te overwegen. Ook in het achterhoofd met de toekomst (mogelijk twee ev's, warmtepomp en inderdaad lage verliezen om te voorkomen dat de omvormer uitvalt). Er ligt op dit moment 6mm² naar zolder voor o.a. de omvormer b.v. Ik heb de kabels liever te dik dan te dun.blaaspijp schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:52:
[...]
En kom je dan ook op een andere kabel dikte uit, of had je die kabel toch al gekozen omdat je minder verlies wil hebben op je kabels.
En zover ik weet werkt alleen die canbus verbinding, max 7 meter, connectiviteit over het netwek tcp/ip is nog niet mogelijk of ze hebben dat inmiddels misschien wel werkende?Beer070 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:52:
[...]
Harold zit niet fout. Ergens verstopt in de documentatie is een multi rs verplicht om met de vm-3p75 te werken.
Hu kan je niet gebruik maken van de enphase meterd met spoelen via modbus bij de MultiRS? Dat is mijn plan namelijk als ik vrouw lief heb overtuigd.Beer070 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:52:
[...]
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Ik zie dat je geen selectieve alamats wil gaan gebruiken. Weet dat het dan kan voorkomen dat er dan at random een (of meer?) uit kan gaan bij een aardfout. (Dus kans dat je bij een aardfout ergens in huis, naar je schuur moet om die alamat weer in te schakelen).Scooper schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 20:42:
Beetje ondergesneeuwd:
[Afbeelding]
klikbaar voor vergroting
Uit de handleiding (4.13):[...]
Nogmaals bedankt voor je opmerking. Na wat overwegen naar aanleiding van jouw reactie neig ik nu toch meer naar een 3F setup met de Multi RS Solar. Misschien wel het meeste vanwege het zwakkere geluid in combinatie met dat ik toch niet snel of vaak tegen de limieten van het systeem aan zal gaan lopen.
Ik lees dit als: geen meter vereist als je alle verbruikers op de ac out zet.Zelfverbruik uit de accu: Er kan gekozen worden of de energie uit de accu alleen de kritische belastingen op de AC uit aansluitklemmen van stroom voorziet of ook belastingen tussen een netenergiemeter en de AC in aansluitklemmen.
Opmerking
Deze optie is alleen zichtbaar als "Ondersteuning energiemeter" is ingeschakeld.
Zonder een netenergiemeter kan ESS alleen de kritische belastingen van stroom voorzien met behulp van de accu.
Ook uit de handleiding (4.16):
Via ethernet werkt inmiddels blijkbaar ook.De Victron energiemeter kan worden aangesloten via VE.Can of Ethernet. Een GX apparaat is vereist voor de Ethernet verbinding.
[ Voor 22% gewijzigd door BlueFlame op 02-05-2026 09:16 ]
Ik ga zelf ook nog een Multi solar installeren (1 fase). En ook van meerdere gehoord dat als je alles door de multi laat lopen er geen energiemeter gebruikt hoeft te worden.BlueFlame schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:00:
[...]
Ik lees dit als: geen meter vereist als je alle verbruikers op de ac out zet.
Ik hoop het iig anders moet ik alsnog een energiemeter erbij installeren.
Misschien dat iemand hier toch uitsluitsel kan geven.
Scherp. Ik denk dat @Scooper geen alamat type S kon vinden, want die zijn zeldzaam. Je kunt een losse aardlekschakelaar type S nemen en een gewone automaat er achter. Dat is vaak ook nog goedkoper.BlueFlame schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:00:
[...]
Ik zie dat je geen selectieve alamats wil gaan gebruiken. Weet dat het dan kan voorkomen dat er dan at random een (of meer?) uit kan gaan bij een aardfout.
Mijn VE.Can is een gewone Cat6 U/UTP, ongeveer 20 meter lang en werkt perfect.Q schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 01:24:
[...]
En zover ik weet werkt alleen die canbus verbinding, max 7 meter, connectiviteit over het netwek tcp/ip is nog niet mogelijk of ze hebben dat inmiddels misschien wel werkende?
ik dacht dat de ve.canbus limiet rond 50m lag, maar Gemini zegt 200m mits de terminators juist zijn gebruikt. niet te verwarren met Ve.Direct waar het maar 10m Is.Q schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 01:24:
[...]
En zover ik weet werkt alleen die canbus verbinding, max 7 meter, connectiviteit over het netwek tcp/ip is nog niet mogelijk of ze hebben dat inmiddels misschien wel werkende?
Ethernet werkt inmiddels ook, andere meters werken volgens mij niet vanwege firmware/software beperkingen.
[ Voor 10% gewijzigd door Beer070 op 03-05-2026 09:09 ]
Ik ga het plaatsen in een vrijstaande schuur die op basis van houtskeletbouw gebouwd is (binnenwanden en skelet zijn dus van hout), de buitenmuur daar omheen is wel gemetseld maar dat doet verder eigenlijk niet ter zake.
Nu ben ik me bewust van GPS37-1, maar ik vraag me af wat de consensus hier op het forum is over het maken van een brandwerende kast om de batterijen en omvormers? Het is best wel lastig gezien de beschikbare ruimte om er een 60 Minuten brandwerende kast om heen ter maken.
Vind men hier dat een brandwerende kast noodzakelijk is?
[ Voor 4% gewijzigd door daansan op 02-05-2026 16:45 ]
I love it when a plan comes together!
Als er niemand dood gaat als het schuurtje afbrandt, dan denk ik dat een brandwerende kast erin maar weinig gaat helpen met 64kwh aan accu’s. Goede ventilatie is wel belangrijk om explosiegevaar te beperken. Ik neem voor het gemak even aan dat het schuurtje niet onder een slaapkamerraam staat…daansan schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 16:32:
Ik ga beginnen aan de bouw van een 3 Fase Victron systeem op basis van een set van Zonnepanelensuper / Helion Energie. Er komen 4 accu kisten van 64 kWh in te staan.
Ik ga het plaatsen in een vrijstaande schuur die op basis van houtskeletbouw gebouwd is (binnenwanden en skelet zijn dus van hout), de buitenmuur daar omheen is wel gemetseld maar dat doet verder eigenlijk niet ter zake.
Nu ben ik me bewust van GPS37-1, maar ik vraag me af wat de consensus hier op het forum is over het maken van een brandwerende kast om de batterijen en omvormers? Het is best wel lastig gezien de beschikbare ruimte om er een 60 Minuten brandwerende kast om heen ter maken.
Vind men hier dat een brandwerende kast noodzakelijk is?
En zolang je de batterijen niet fysiek beschadigt: laten omvallen of er tegen tikken met de auto bij het in de garage rijden is het risico gewoon heel klein.
Elektrische fietsen of Steps vind ik nog het meest risicovol en je als je ziet hoe die soms mishandelt worden dan valt het aantal incidenten met batterijen toch wel heel erg mee.
En als er echt een extra risico zou zijn dan hadden brandweer en verzekeraars daar al lang een duidelijke mening over gehad, die zijn allergisch aan risico's.
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
Dus als het plan is om hem in een vrijstaande schuur te zetten dan zit je op de juiste route. Als die schuur recht onder je slaapkamerraam staat wordt het een ander verhaal.
Er is nu een wildgroei met plugin accus bij mensen op de overloop, slaapkamer, zolder dat mijns inziens het niet lang gaat duren totdat verzekeraars en de (lokale) overheid regels er voor gaan instellen.
Maar goed ieder moet het zelf weten zolang de regels er niet zijn.
PGS37-1 is niet verplicht voor particulieren, maar ik vraag me wel af of verzekeraars toch niet bepaalde eisen gaan stellen.
Ik overweeg als tussenoplossing om een soort kooi van metalstud te maken, dat op te vullen met steenwol en dan te bekleden met Fermacell Firepanel A1. Er fatsoenlijk een deur in maken wordt lastiger
I love it when a plan comes together!
En @BlueFlame: bedankt voor de tip. Zou dan zowel de aardlek vóór de AC-In (in de meterkast) als de aardlek op de AC-Out in de verdeler van het type S moeten zijn? Dan vallen de normale aardleks voor de huisgroepen eerder uit en vliegt mogelijk dus niet alles eruit.NTS schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 15:19:
[...]
Scherp. Ik denk dat @Scooper geen alamat type S kon vinden, want die zijn zeldzaam. Je kunt een losse aardlekschakelaar type S nemen en een gewone automaat er achter. Dat is vaak ook nog goedkoper.
Ik zie dat Hager de CPA440D heeft, dan heb ik dus wel losse 3F aardleks en 3F automaten nodig. Dat kost me dan 8 extra din-posities. Die zouden dan beide in de verdeler komen. In de meterkast heb ik daar geen ruimte voor...
SRK35ZS-W
En laden ze (te) ver op. Daarom heb ik hier de fiets lader van 42V terug geschroefd naar 40V.
Geen max 4,2V per cel maar 4,0.
Ik ben van plan voor beide inderdaad de selectieve te nemen. De ene op de ac-in is hoofdzakelijk voor het beveiligen van de kabel naar de onder-verdeler (bij mij 35 meter kabel verderop, bij jou dacht ik ook een eindje weg?), dus die moet in je hoofd meterkast komen (anders heeft hij geen nut) en de gene na de ac-out moet in de onder-verdeler bij de multi RS-en komen ten einde de kabel retour te beschermen.Scooper schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 23:12:
[...]
En @BlueFlame: bedankt voor de tip. Zou dan zowel de aardlek vóór de AC-In (in de meterkast) als de aardlek op de AC-Out in de verdeler van het type S moeten zijn? Dan vallen de normale aardleks voor de huisgroepen eerder uit en vliegt mogelijk dus niet alles eruit.
Ik zie dat Hager de CPA440D heeft, dan heb ik dus wel losse 3F aardleks en 3F automaten nodig. Dat kost me dan 8 extra din-posities. Die zouden dan beide in de verdeler komen. In de meterkast heb ik daar geen ruimte voor...
Echter wil ik de laadpalen niet aan ACout knopen, maar voor ACin. Zonnepanel aan ACout zodat ze ook bij noodstroom actief blijven. Dan kan dus de stroom van de zonnecellen plus aanvullend batterij richting ACin stromen, toch?
[ Voor 5% gewijzigd door Conrado op 03-05-2026 12:07 ]
Mijn huis is slimmer dan ik...
Helaas zijn de Victron laadpalen enorm beperkt in 3-fase met minimaal 4.5kW om effectief aan te kunnen sturen.
Als je op noodstroom 'draait', lijkt me me niet nodig om vanuit de batterij auto(s) op te laden.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Een vriend heeft zo’n Victron paal omgebouwd met ander relais dat je naar 1-fase (min 1.5kW) kunt schakelen en dan puur op zonnestroom laden, werkt goed. Maar je moet daar zin in hebben.Noord27 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:10:
@Conrado Wat is (zijn) de reden dat je een laadpaal voor ACin wil plaatsen?
Helaas zijn de Victron laadpalen enorm beperkt in 3-fase met minimaal 4.5kW om effectief aan te kunnen sturen.
Ik heb de mijne laatst omgebouwd dat hij kan beginnen met laden op 1 fase en bij genoeg productie van de zonnepalen overschakeld naar 3 fase. Dit is in de software al voorzien. Heb deze handleiding gebruikt. Heb zelf alleen een ander relais gebruikt dan in de handleiding welke geschikt is voor 32A de ISKRA 30.046.833.Noord27 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:10:
@Conrado Wat is (zijn) de reden dat je een laadpaal voor ACin wil plaatsen?
Van 1x16A naar 3x6A moeten is onhandig voor regeling rond solar charging met bijvoorbeeld EVCC.
Wat ik begreep is dat er deze zomer nieuwe versies uitkomen van Victron laadpalen. Die wacht ik nog even af. Blijf het erg veel geld vinden voor een veredeld 3-fase stopcontact.Q schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:44:
[...]
Een vriend heeft zo’n Victron paal omgebouwd met ander relais dat je naar 1-fase (min 1.5kW) kunt schakelen en dan puur op zonnestroom laden, werkt goed. Maar je moet daar zin in hebben.
Deze batterij wil ik erachter hangen , mede omdat er ook een aerosol blusser in zit.Johan_B schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:52:
ik heb een victron 48/5000. Doet zijn ding voor mijn PV en batterij installatie. Die 5000VA is wel misleidend. Je haalt maar een 3500W met de omvormer. Als jouw PV meer kan leveren best een 6k5 plaatsen. Je hebt wel een communicatie module nodig om alles te koppelen.
Naast de omvormers, welke thuisbatterij ga je erachter hangen? Dit beïnvloed ook de keuze van omvormer.
[...]
https://www.nkon.nl/dyness-dl5-0c-pro-51-2v-5-12kwh-thuisbatterij.html
Waarom zou je de Victron 6K5 nemen? Met een 5kWh batterij ga ik uit dat je geen eilandbedrijf wenst en dat het enkel dient om jouw overproductie van de PV weg te zetten in de thuisbatterij. Wat is het vermogen van de omvormer van jouw PV installatie?
19roland70 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:52:
[...]
Deze batterij wil ik erachter hangen , mede omdat er ook een aerosol blusser in zit.
https://www.nkon.nl/dyness-dl5-0c-pro-51-2v-5-12kwh-thuisbatterij.html
Nu ligt er alleen maar een stroomkabel naar de garage. Kan ik dan beter een wifi brug maken of een powerline adapter gebruiken?
Die laatste lijkt niet te gaan werken i.c.m. Victron mp2?
Mijn installatie is mss te veilig gedimensioneerd met een 48/5000 en een NKON PRO 32kWh van vermogen van 15kWh. Ik kan 100Amp ontladen met de Victron terwijl de NKON PRO tot een 300Amp kan ontladen. Met de zonnige dagen van de laatste week waren mijn temperaturen niet hoger dan 21graden gemeten.
Noord27 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:28:
@Johan_B De 6k5 zie ik hier zonder problemen continu 6000W leveren. En als ze net opstarten blijven ze erg lang op 6500W hangen. Plaatje geeft ook bij de nieuwe types W aan, geen kVA.
Als er geen buis is ofzo waar je een UTP kabel door kunt trekken dan zou ik voor wifi gaan, eventueel met een externe antenne.hfa schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:42:
Nu ligt er alleen maar een stroomkabel naar de garage. Kan ik dan beter een wifi brug maken of een powerline adapter gebruiken?
Hoe is je Cerbo nu met internet verbonden?
Dit is toch gewoon een essentieel onderdeel van je installatie. Niet rommelen en bezuinigen, maar een schep pakken mantelbuis er in en kabel trekken.NTS schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:19:
[...]
Als er geen buis is ofzo waar je een UTP kabel door kunt trekken dan zou ik voor wifi gaan, eventueel met een externe antenne.
Hoe is je Cerbo nu met internet verbonden?
Volgens mij moet je die meter met de ve.can aansluiten of is dat inmiddels met een update ook mogelijk met Ethernet?
Hoi.