• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:00
Ik zou nooit een ongebruikte kabel in de grond leggen.
Stel je keuze uit en leg een mantelbuis in de grond.

Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• Jermak
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:38

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
BlueFlame schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:46:
Ik ben nu in de achtertuin bezig en wil gaan voorbereiden op de nieuwe situatie. Ik denk aan één 4*10mm² YMvK-as kabel richting het bijgebouw en één 4*16mm² YMvK-as kabel retour. Zijn deze kabeldiktes oké of overdreven?
Je kunt dit in NEN1010 opzoeken, bijlage 52.B. Alleen even een gratis account maken. Met meeraderige kabel in een grondbuis moet je methode D1 hebben, twee kabels naast elkaar in dezelfde buis moet je een correctie op toepassen, uit m'n hoofd is dat 0.8. Ik denk dat je voor 25A heen en 40A terug met 3-fase kabels en YMVK-as op ongeveer 4 mm2 heen en 10mm2 terug uit komt.
De eerst genoemde kabel zou ik willen beschermen met een 25A C kar, 300mA selectieve aardlekschakelaar, maar ik ben niet bereid daar 516 euro aan uit te geven (en dat voor een 3P + N variant, niet eens een 4P, https://www.techniekwebsh...aardlek-automaat.html)... Ik zie er wel een van Gewiss, maar dit merk is mij onbekend (https://gwselektro.nl/Aar...DjhML8_iu6xMkCqlXNo78u3HO). Hier iemand ervaring met het merk? Is het een A merk?
Zo niet wil ik voor een 4P 40A 300mA selectieve ABB aardlekschakelaar gaan (https://www.abbconnect.nl...anguageCode=nl&country=nl) samen met een 4P 25C automaat (https://www.elektramat.nl...t-4-p-c-kar-25a-s204-c25/)
Klopt die zijn bij ABB heel duur. Ik heb een losse aardlek en automaat, kamrail er tussen. Gewiss is dacht ik Italiaans, niet zo A-merk als ABB of Hager maar ook niet AliExpress.

Ik zou wel een beveiliging voor deze kabel zetten, de 300mA type S die je bedacht hebt is daar prima voor geschikt.
Er komt een 4 polige omschakelaar in de meterkast van het hoofdgebouw om het huis om te kunnen schakelen van Victron invoer naar net invoer (als er onderhoud o.i.d. moet worden gepleegd aan de Victron setup). Aangezien deze een 0 stand heeft, kan je hiermee in één handeling de verdere meterkast en het hoofdgebouw spanningsloos maken. Is het toegestaan dat deze omschakelaar (een Sontheimer ULO63/4T/NS/Z101/F976, omschakelaar/zwart, of een Kraus & Naimer KA63B T904 VE2 +F437) de hoofdschakelaar vervangt?
Ik zou het niet doen, duidelijkheid is ook belangrijk. Meer gangbaar is twee hoofdschakelaars die elk een kant van je omschakelaar voeden. En dan zo'n sticker duidelijk op de kast: https://helionenergie.nl/...roepenkast-thuisbatterij/

Is er fysiek in de meterkast geen plek meer of is alleen de groepenkast te klein? Anders zou je er een tweede kast naast kunnen zetten om ruimte vrij te maken in je bestaande kast voor de omschakelaar en extra batterij-hoofdschakelaar?

• BlueFlame
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:43
blaaspijp schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:49:
Ik zou nooit een ongebruikte kabel in de grond leggen.
Stel je keuze uit en leg een mantelbuis in de grond.
Ik verwacht volgend jaar budget te hebben voor de victron opstelling. Naar wat ik begrepen heb, is het vermogen dat door een kabel in mantelbuis mag, lager dan zonder mantelbuis.

• BlueFlame
NTS schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:13:
[...]

Je kunt dit in NEN1010 opzoeken, bijlage 52.B. Alleen even een gratis account maken. Met meeraderige kabel in een grondbuis moet je methode D1 hebben, twee kabels naast elkaar in dezelfde buis moet je een correctie op toepassen, uit m'n hoofd is dat 0.8. Ik denk dat je voor 25A heen en 40A terug met 3-fase kabels en YMVK-as op ongeveer 4 mm2 heen en 10mm2 terug uit komt.
Dank. Chat kwam uit op iets dikker, vandaar mijn check hier. Ik ga het eens opzoeken in de tabellen. Ik zag idd de correctiefactor van 0,8, vandaar dat ik voor YMvK-as in de grond wilde gaan. Advies hier is echter duidelijk, mantelbuizen :)
Lijkt me alleen nog verrekte lastig om 16mm² door een 50mm buitendiameter (40 binnen) mantelbuis te krijgen achteraf :|
[...]

Klopt die zijn bij ABB heel duur. Ik heb een losse aardlek en automaat, kamrail er tussen. Gewiss is dacht ik Italiaans, niet zo A-merk als ABB of Hager maar ook niet AliExpress.

Ik zou wel een beveiliging voor deze kabel zetten, de 300mA type S die je bedacht hebt is daar prima voor geschikt.
Oké. Mijn tweede plan (de twee genoemde losse ABB componenten) voldoen in dat geval prima.
[...]

Ik zou het niet doen, duidelijkheid is ook belangrijk. Meer gangbaar is twee hoofdschakelaars die elk een kant van je omschakelaar voeden. En dan zo'n sticker duidelijk op de kast: https://helionenergie.nl/...roepenkast-thuisbatterij/

Is er fysiek in de meterkast geen plek meer of is alleen de groepenkast te klein? Anders zou je er een tweede kast naast kunnen zetten om ruimte vrij te maken in je bestaande kast voor de omschakelaar en extra batterij-hoofdschakelaar?
Il heb er al een tweede kast naast en die zitten nu allebei al vol. Ik heb nog ruimte om tussen de slimme meter en mijn groepenkast een haf 22 HLD 16 te plaatsen. (Schuift alles iets op naar boven). Als er meer nodig is is de enige optie onder de tweede kast (dus naast de slimme meter). Ik weet alleen niet of dit toegestaan is? En ik wilde als dat mogelik was, wat ruimte tussen de componenten houden i.v.m. warmte ontwikkeling.

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:20
Ik wil een victron systeem aanschaffen , ik twijfel tussen de Multiplus II GX 48V - 6K5VA - 100A en de Multiplus II 48V - 5000VA - 70A , afgezien van de ontlaadstroom welke keuze kan ik het beste maken.

Heb nog een paar vragen:
  • heb ik altijd een cerbo nodig?
  • Is het veilig genoeg om deze in de meterkast te plaatsen?
  • Maken deze veel geluid?
  • Wat heb ik nog meer nodig ,afgezien van de bekabeling en goot?

[ Voor 8% gewijzigd door 19roland70 op 28-04-2026 21:44 ]

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:00
Ik snap niet hoe je een Victron Multi RS kan afzekeren op 40A. Je installatie dient ook veilig te zijn bij Off-Grid.
Je kan de 2de uitgang van de Victron ook gebruiken die schakeld de overtollige verbruikers (laadpaal) in Off-Grid netjes uit.
Dan kan je de hoofdvoeding naar je woning gewoon op 25A houden.

Blijft het altijd veilig.

Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@BlueFlame Ja, ook naast het meterbord mag je een groepenkast plaatsen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• BlueFlame
blaaspijp schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:00:
Ik snap niet hoe je een Victron Multi RS kan afzekeren op 40A. Je installatie dient ook veilig te zijn bij Off-Grid.
Je kan de 2de uitgang van de Victron ook gebruiken die schakeld de overtollige verbruikers (laadpaal) in Off-Grid netjes uit.
Dan kan je de hoofdvoeding naar je woning gewoon op 25A houden.

Blijft het altijd veilig.
Je automaat beschermt de kabel dacht ik.
Als er dus 40A doorheen gaat (net 25A en victron ess 15A) en de kabel is daarop gedimensioneerd, gaat het goed. Verder is het een kwestie van goede aansturing voor de paal? Kan goed dat ik er te simpel over denk uiteraard... Maar ik had de hoop om "peak shaving" te gebruiken om de laadpaal zo nodig op vol vermogen te kunnen gebruiken... Niemand anders die dat doet?
Maar wat vind je er precies onveilig aan?
Ik dacht dat er juist allerlei beschermingen ingebouwd zijn om onveilige situaties te voorkomen... Als de accu leeg is en de laadpaal wordt niet goed bij-geregeld, tript de ABB 4P 25A automaat die de kabel naar het bijgebouw beschermt (of in het ergste geval de D25 hoofd automaten). Als het net uitvalt en de laadpaal wordt niet snel genoeg bij-geregeld, houden de Victrons er mee op wegens overbelasting. In geen geval zie ik een onveilige situatie ontstaan?

P.s. uit de tests die laatst zijn uitgevoerd blijkt van wat ik begrepen heb, dat zelfs een B16 automaat niet uitschakelt bij harde kortsluiting bij een Multi RS Solar omdat die de benodigde kortsluitstroom niet kan leveren. Ik snap dus niet echt wat een 25A i.p.v. 40A automaat voor verschil gaat maken bij off-grid situaties?

[ Voor 10% gewijzigd door BlueFlame op 29-04-2026 00:26 ]

• NTS
  • Niet online
BlueFlame schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:26:
[...]
Dank. Chat kwam uit op iets dikker, vandaar mijn check hier. Ik ga het eens opzoeken in de tabellen. Ik zag idd de correctiefactor van 0,8, vandaar dat ik voor YMvK-as in de grond wilde gaan. Advies hier is echter duidelijk, mantelbuizen :)
Ja, AI is hier slecht in, zelf even opzoeken. De norm zit achter een login dus de modellen hebben die niet. En de tabellen in het NEN portal zijn ook nog eens plaatjes in plaats van echte tabellen. Dus zelfs als ze toegang hadden was dit voor AI lastig leesbaar.

• NTS
  • Niet online
BlueFlame schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 23:21:
[...]
Je automaat beschermt de kabel dacht ik.
Als er dus 40A doorheen gaat (net 25A en victron ess 15A) en de kabel is daarop gedimensioneerd, gaat het goed.
Klopt. Het is geen enkel probleem om een 40A automaat achter een omvormer te zetten die niet (altijd) 40A kan leveren. Het doel van die automaat is zorgen dat de bekabeling veilig blijft bij overbelasting/kortsluiting. Dus als je 10mm2 kabels aanlegt en die mogen volgens de tabellen 40A of meer hebben dan kan je een 40A automaat plaatsen.

Andersom uiteraard ook, als je omvormer 40A kan leveren maar je sluit dat aan op een 2.5mm2 kabel dan moet je er een kleinere automaat achter zetten die past bij de kabel.
P.s. uit de tests die laatst zijn uitgevoerd blijkt van wat ik begrepen heb, dat zelfs een B16 automaat niet uitschakelt bij harde kortsluiting bij een Multi RS Solar omdat die de benodigde kortsluitstroom niet kan leveren.
Oh oh daar gaan we weer :+ ;) Dat filmpje moet je snel vergeten, gaat over een verkeerde interpretatie van de norm. Lees even terug vanaf hier: NTS in "Het grote Victron ontwerp topic"
Pagina: 1 ... 66 67 Laatste