Betreft de ventilatie, als je een afzuigfan door de muur plaatst, zorg er wel voor dat het een vonkvije is. Want mochten de accu's ondeverhoopt stuk gaan en gas produceren dan wil je geen boem door je ventilator.Beer070 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 18:21:
[...]
Als er niemand dood gaat als het schuurtje afbrandt, dan denk ik dat een brandwerende kast erin maar weinig gaat helpen met 64kwh aan accu’s. Goede ventilatie is wel belangrijk om explosiegevaar te beperken. Ik neem voor het gemak even aan dat het schuurtje niet onder een slaapkamerraam staat…
Van de week heb ik een UTP kabel tussen Cerbo Gx en deze energie meter gelegd. Zeg maar 30 meter. Het werkt uitstekend op de CAN bus met 250Kbps. Zorg wel ervoor dat de termination (losse blauwe RJ45 module zonder draden) goed zit op beide uiteinden.hfa schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:42:
Vraagje: ik wil mijn cerbo gx (42 meter verderop in de garage) voorzien van data van de victron energiemeter (vm-3p75ct) vanuit het huis.
Nu ligt er alleen maar een stroomkabel naar de garage. Kan ik dan beter een wifi brug maken of een powerline adapter gebruiken?
Die laatste lijkt niet te gaan werken i.c.m. Victron mp2?
4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008
Indien je de accus in een garage plaatst is een niet vonkvrije ventilator het minste probleem.agraaff schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:42:
[...]
Betreft de ventilatie, als je een afzuigfan door de muur plaatst, zorg er wel voor dat het een vonkvije is. Want mochten de accu's ondeverhoopt stuk gaan en gas produceren dan wil je geen boem door je ventilator.
Je moet zorgen dat met een ventilator de LEL niet behaald wordt, dan heb je niks vonkvrije nodig.
Denk eens aan alle andere schakelaar en stroomverbruikers in een garage.
Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.