Beer070 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 18:21:
[...]

Als er niemand dood gaat als het schuurtje afbrandt, dan denk ik dat een brandwerende kast erin maar weinig gaat helpen met 64kwh aan accu’s. Goede ventilatie is wel belangrijk om explosiegevaar te beperken. Ik neem voor het gemak even aan dat het schuurtje niet onder een slaapkamerraam staat…
Betreft de ventilatie, als je een afzuigfan door de muur plaatst, zorg er wel voor dat het een vonkvije is. Want mochten de accu's ondeverhoopt stuk gaan en gas produceren dan wil je geen boem door je ventilator.

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 28-05 11:06
hfa schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:42:
Vraagje: ik wil mijn cerbo gx (42 meter verderop in de garage) voorzien van data van de victron energiemeter (vm-3p75ct) vanuit het huis.

Nu ligt er alleen maar een stroomkabel naar de garage. Kan ik dan beter een wifi brug maken of een powerline adapter gebruiken?

Die laatste lijkt niet te gaan werken i.c.m. Victron mp2?
Van de week heb ik een UTP kabel tussen Cerbo Gx en deze energie meter gelegd. Zeg maar 30 meter. Het werkt uitstekend op de CAN bus met 250Kbps. Zorg wel ervoor dat de termination (losse blauwe RJ45 module zonder draden) goed zit op beide uiteinden.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

agraaff schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:42:
[...]

Betreft de ventilatie, als je een afzuigfan door de muur plaatst, zorg er wel voor dat het een vonkvije is. Want mochten de accu's ondeverhoopt stuk gaan en gas produceren dan wil je geen boem door je ventilator.
Indien je de accus in een garage plaatst is een niet vonkvrije ventilator het minste probleem.
Je moet zorgen dat met een ventilator de LEL niet behaald wordt, dan heb je niks vonkvrije nodig.
Denk eens aan alle andere schakelaar en stroomverbruikers in een garage.

Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

blaaspijp schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:55:
[...]

Indien je de accus in een garage plaatst is een niet vonkvrije ventilator het minste probleem.
Je moet zorgen dat met een ventilator de LEL niet behaald wordt, dan heb je niks vonkvrije nodig.
Denk eens aan alle andere schakelaar en stroomverbruikers in een garage.
ik dacht meer aan een fan die auto aangaat als er iets mis is om zo snel mogelijk alle schadelijke gassen af te zuigen.
agraaff schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:42:
[...]

Ik had eerder bedacht om de ventilator in de aanvoer te zetten en niet in de afvoer, in mijn geval met een afgesloten accu kast. Dan is de kans op ontbranding en aantasting een stuk kleiner was mijn gevoel. Ik zat nog met een gedachte experiment om op hetzelfde kanaal een CO2 blusser te monteren, dat koelt lekker af, maar ik denk dat het waarschijnlijk maar minimaal zal helpen
Ik heb mijn afvoer altijd aan staan. Mijn aanvoer is temperatuur afhankelijk, eigenlijk alleen uit als het vriest.
Je moet zaken dus zo instellen dat je geen problemen krijgt. Daarom zou ik een "essentiële" energiemeter ook nooit via ethernet of wifi doen. Dan kan de aansturing mislukken en gaat het mis.
Zorg er voor dat je niet knutselt zonder dat je de gevolgen goed overziet als het knutselen toch niet goed uitpakt.

Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• Jermak
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:44
Zijn de relais in de BMS en Cerbo en Victron omvormers ook vonk-proof? 🤫

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-05 17:39
Johan_B schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:19:
Dat is toch een kleine batterij en dit in combo met de Victron 6K5 ga je de batterij 'zwaar' belasten. Je omvormer kan 100A leveren en dat is de max voor jouw batterij. Dus je hebt 1c, je laadt jouw batterij vol op 1 uur. Je kiest beter voor een 0.3 a .5c installatie. Dan blijft alles wat koeler en gaat jouw batterij langer mee.
Waarom zou je de Victron 6K5 nemen? Met een 5kWh batterij ga ik uit dat je geen eilandbedrijf wenst en dat het enkel dient om jouw overproductie van de PV weg te zetten in de thuisbatterij. Wat is het vermogen van de omvormer van jouw PV installatie?

[...]
ik heb een totaal pv vermogen van ongeveer 2400Wp, eilandbedrijf zou ik wel graag willen voor als de spanning een paar uur uitvalt.

Mijn gemiddeld afgenomen verbruik als ik niet thuis ben is ongeveer 0,11kWh, als ik thuis ben dan ongeveer 0,18kWh.

Ik lever bij een zonnige dag ongeveer 8 kWh terug die ik dus graag wil opslaan voor s'avonds te gebruiken.(met het oog op het einde van de saldering).
Het is een zware omvormer maar die kan je wel terugschroeven zodat die bij de accu past. Je verbruik is bijzonder laag maar iedereen heeft zo zijn eigen profiel.
Als het je puur om voorkomen terugleveren gaat dan zou dit best een passende setup kunnen zijn.

Heb je wel eens overwogen om voor een plugin accu te gaan?

• invultri
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 06:41
Ik ben ook een victron systeem aan het bedenken in combinatie met een huis renovatie. Hierbij gaat alles op de schop dus ook alle stroom leidingen etc.

Nu heb ik de optie om 3 fase te doen (multiplus II 6.5 of misschien zelfs de multi rs) en dan proberen alles netjes binnen de max vermogens te houden per fase. Toen vroeg ik me af: Waarom zou 3 fase moeten, ik kan ook een enkele multiplus II van 15000VA pakken (of zelfs een 20kW, of ze 1 fasig koppelen) en alles op 1 fase doen. Het lijkt mij veel simpler om een extra 3000w op te vangen over 1 fase dan uit te zoeken op welke fase er nog 3000w bij passen. 3000w voor een inductie kookplaat bvb.

Enige dat ik me kan bedenken is dat ik dan maar 1x25A kan terug leveren (ik ga er ook van uit dat ik niet naar 1x35A terug zou mogen).

Ik mis waarschijnlijk nog regels en standaard installatie draad in de meterkast kan ook niet natuurlijk.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:06
@invultri Waarom zou je alles op 1 fase willen? Victron settings houdt rekening met je hoofdaansluiting om deze niet te overbelasten.

Je E meter saldeert ook intern over de fasen.

Bovendien is het veel beter om belasting te verdelen over 3 fasen. Bij 1 fase heb je dan intern (meterkast) dikke kabels nodig en loopt er net zoveel terug door je nul als bij die ene fase. Bij 3 fase loopt er alleen door de nul spanning als er a-synchrone belasting aanwezig is. Ook als er 1 van de 3 fasen meer belast wordt, zal er bij alle fasen gekeken worden om onder de ingestelde waarde van de hoofdzekeringen te blijven.

Terug van 3x25A naar 1x35A kan gewoon. Alleen is het zeer ongebruikelijk. Je kan dan ook maar met ruim 8kW laden (35A) natuurlijk als je wilt profiteren van variabele tarieven (negatieve uren). 8kW of 17kW is in flexibiliteit met een netkoppeling een gigantisch verschil in hoe inzetbaar een accu systeem is. Afgelopen dagen zie ik DESS regelmatig afregelen op 17.3kW, waarbij de hoofdzekeringen de beperking zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Noord27 op 04-05-2026 22:48 ]

Enexis Netbeheer Engineer | 8kW Daikin | 11,2kWp Solar Edge | 18kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60

• invultri
Noord27 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:37:
@invultri Waarom zou je alles op 1 fase willen? Victron settings houdt rekening met je hoofdaansluiting om deze niet te overbelasten.

Je E meter saldeert ook intern over de fasen.
Vooralsnog ;)
Bovendien is het veel beter om belasting te verdelen over 3 fasen. Bij 1 fase heb je dan intern (meterkast) dikke kabels nodig en loopt er net zoveel terug door je nul als bij die ene fase. Bij 3 fase loopt er alleen door de nul spanning als er a-synchrone belasting aanwezig is. Ook als er 1 van de 3 fasen meer belast wordt, zal er bij alle fasen gekeken worden om onder de ingestelde waarde van de hoofdzekeringen te blijven.
Meeste apparaten zijn niet 3 fase, de belasting verdelen is dus hoofdzakelijk aan de gebruiker. Dikkere kabeltjes had ik al aangekaart.
Terug van 3x25A naar 1x35A kan gewoon. Alleen is het zeer ongebruikelijk. Je kan dan ook maar met ruim 8kW laden (35A) natuurlijk als je wilt profiteren van variabele tarieven (negatieve uren). 8kW of 17kW is in flexibiliteit met een netkoppeling een gigantisch verschil in hoe inzetbaar een accu systeem is. Afgelopen dagen zie ik DESS regelmatig afregelen op 17.3kW, waarbij de hoofdzekeringen de beperking zijn.
Ik woon in Almere, er wordt al gemiept als er een kavel gesplitst wordt hier en er moet een huis bij. Terug leveren had ik ook benoemd, zekere een downside.

Als ik zo veel mogelijk wil draaien in off grid mode (of eigenlijk 0 import mode) en alles op de out 1 hang dan maakt 1 of 3 fase niet uit voor intern in het huis, behalve de dikkere kabel/busbar in de meterkast, je splitst gewoon naar 16A groepen. De gedachte is voor mij als gebruiker: 1 enkele fase van 11kW (of 20kW) kan veel makkelijker een extra 3kW opvangen dan 3 kleinere van 4.8kW (multi rs). Je hoeft dan niet na te denken over waar je iets aan hebt, alleen dat je niet te veel aan hebt. 1x25A gemiddeld is ook meer dan genoeg in geval dat de zon 2 weken niet wilt schijnen. Daarintegen kan de multi rs ook 7kW voor 4min, dus waarschijnlijk maakt het allemaal niet uit.
invultri schreef op maandag 4 mei 2026 @ 23:45:
[...]

Vooralsnog ;)

[...]

Meeste apparaten zijn niet 3 fase, de belasting verdelen is dus hoofdzakelijk aan de gebruiker. Dikkere kabeltjes had ik al aangekaart.

[...]

Ik woon in Almere, er wordt al gemiept als er een kavel gesplitst wordt hier en er moet een huis bij. Terug leveren had ik ook benoemd, zekere een downside.

Als ik zo veel mogelijk wil draaien in off grid mode (of eigenlijk 0 import mode) en alles op de out 1 hang dan maakt 1 of 3 fase niet uit voor intern in het huis, behalve de dikkere kabel/busbar in de meterkast, je splitst gewoon naar 16A groepen. De gedachte is voor mij als gebruiker: 1 enkele fase van 11kW (of 20kW) kan veel makkelijker een extra 3kW opvangen dan 3 kleinere van 4.8kW (multi rs). Je hoeft dan niet na te denken over waar je iets aan hebt, alleen dat je niet te veel aan hebt. 1x25A gemiddeld is ook meer dan genoeg in geval dat de zon 2 weken niet wilt schijnen. Daarintegen kan de multi rs ook 7kW voor 4min, dus waarschijnlijk maakt het allemaal niet uit.
Je kan prima een 3 fase aansluiting nemen en maar op 1 fase terugleveren en gebruiken. Met uitzondering van een 3 fase kookplaat die het mogelijk niet doet als je 3x dezelfde fase aanlevert. Of een 3-fase warmtepomp of EV lader die het zeker niet doen als je 3x dezelfde fase aansluit.
De Victron MP2 en MRS zijn in on-grid werking voor pvass-through niet beperkt tot de rating die er op staat. een MP2-6.5k kan op 1 fase met grid mee gemakkelijk 12kw belasting dragen. op een 35A 1-fase aansluiting zelfs 14Kw.
Aan de andere kant denk ik ook dat als je liever niet wil nadenken waar je iets wil/kan/moet aansluiten op een 3-fase systeem, dat een Victron oplossing niet de juiste keuze is. Er zijn dan plotseling een heleboel scenario's die je iedere keer moet meenemen in jouw overweging voordat je iets blijvend veilig kan aansluiten.
Bijvoorbeeld, als je 14kw op 1 fase draait, en je grid valt weg, wordt je accu dan overbelast? Wat levert er stroom aan jouw accu ventilatie systeem als die ene fase eruit ligt?
Hoe leg ik in een kort en bondige tekst aan de brandweer uit hoe de Electrische situatie in huis is, zodat ze het juiste kunnen doen als ze een vuur moeten blussen?
etc etc etc

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:55
Eén van mijn drie MultiPlus-II omvormers maakt een ratelend geluid als de ventilator blaast. Ik heb de kap eraf gehaald om te checken of er misschien iets in was gevallen. Dit was niet het geval.

Het blijkt de doorzichtige folie om de grote ringkerntransformator te zijn. Deze zit niet helemaal strak. De folie aan de achterkant wappert in de luchtstroom van de ventilator en dat maakt het geluid. Is dit normaal? kan het kwaad?

• invultri
Context voor mij: Totaal renovatie, blijft feitelijk niks over behalve de muren en de kanaalplaten. Het ontwerp doel: zo weinig mogelijk import in december (niet tot de max handelen etc)
Beer070 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:08:
[...]

Je kan prima een 3 fase aansluiting nemen en maar op 1 fase terugleveren en gebruiken. Met uitzondering van een 3 fase kookplaat die het mogelijk niet doet als je 3x dezelfde fase aanlevert. Of een 3-fase warmtepomp of EV lader die het zeker niet doen als je 3x dezelfde fase aansluit.
Kookplaat: Kan 2x 1fase met 2 pitten kopen, heb ik er ook 4.
Auto: Kan dan 1x32A laden als het zou moeten (en dat hoeft niet, het ding staat 90% van de tijd op de oprit).
3-fase warmtepomp: Passief renovatie, overkill niet nodig.
Deze apparaten had ik zelf ook al in gedachte genomen, en daar komt dan ook de vraag uit.
De Victron MP2 en MRS zijn in on-grid werking voor pvass-through niet beperkt tot de rating die er op staat. een MP2-6.5k kan op 1 fase met grid mee gemakkelijk 12kw belasting dragen. op een 35A 1-fase aansluiting zelfs 14Kw.
Ik neem aan dat je hier de boost functie bedoelt?
Aan de andere kant denk ik ook dat als je liever niet wil nadenken waar je iets wil/kan/moet aansluiten op een 3-fase systeem, dat een Victron oplossing niet de juiste keuze is. Er zijn dan plotseling een heleboel scenario's die je iedere keer moet meenemen in jouw overweging voordat je iets blijvend veilig kan aansluiten.
Bijvoorbeeld, als je 14kw op 1 fase draait, en je grid valt weg, wordt je accu dan overbelast? Wat levert er stroom aan jouw accu ventilatie systeem als die ene fase eruit ligt?
Als die ene fase er geheel uit ligt is de Victron unit dood en is het donker. Ook geen ac zijdige zonne omvormers geplanned dus die kunnen niks slopen, accu zelf is gedimensioneerd om de pieken van de omvormer aan te kunnen, ook bij het brown-out scenario. Voor die ventilator, hoe is dat anders als de 16A er uit klapt door een kortsluiting?
Hoe leg ik in een kort en bondige tekst aan de brandweer uit hoe de Electrische situatie in huis is, zodat ze het juiste kunnen doen als ze een vuur moeten blussen?
etc etc etc
Zorgen dat alles uitgeschakeld kan worden in de meterkast naast de deur, met de tekst Hoofdschakelaar bij de zaken waar ze aan moeten trekken (evt met ondertitel, maar die lezen ze dan toch niet). Correcte stickers erbij zal ook helpen. Is dit anders bij 3x25 of 1x80?

Er is een 20kW multiplus, pak daar 1 mppt tracker bij en je hebt 2 apparaten voor alles (wel een sterke onderrug nodig, ding weegt 80kg). Scheelt een hoop kabels, interconnectiviteit, programmering etc.

Dus de vraag blijft: Waarom moet absoluut persee 3 fase.

Overigens, kwa aanschaf kosten scheelt het allemaal niet heel erg veel. Het liefste zou ik 3x multi-rs pakken voor de simpelheid, dat is waarschijnlijk 'genoeg' en heb ik ook 6 mppt. Ik doe het nu ook met een 3fase 10kW ac batterij omvormer en daar kom ik ook niet overheen als de batterij nog kan leveren en ik de auto afknijp.

• Jongfeli
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:42
Nee vraag is heb jij aan 1x35 genoeg of moet het 3x25 zijn? Alleen jij kunt die vraag beantwoorden.

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
invultri schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:37:
Context voor mij: Totaal renovatie, blijft feitelijk niks over behalve de muren en de kanaalplaten. Het ontwerp doel: zo weinig mogelijk import in december (niet tot de max handelen etc)

[...]

Kookplaat: Kan 2x 1fase met 2 pitten kopen, heb ik er ook 4.
Auto: Kan dan 1x32A laden als het zou moeten (en dat hoeft niet, het ding staat 90% van de tijd op de oprit).
3-fase warmtepomp: Passief renovatie, overkill niet nodig.
Deze apparaten had ik zelf ook al in gedachte genomen, en daar komt dan ook de vraag uit.

[...]

Ik neem aan dat je hier de boost functie bedoelt?

[...]

Als die ene fase er geheel uit ligt is de Victron unit dood en is het donker. Ook geen ac zijdige zonne omvormers geplanned dus die kunnen niks slopen, accu zelf is gedimensioneerd om de pieken van de omvormer aan te kunnen, ook bij het brown-out scenario. Voor die ventilator, hoe is dat anders als de 16A er uit klapt door een kortsluiting?

[...]

Zorgen dat alles uitgeschakeld kan worden in de meterkast naast de deur, met de tekst Hoofdschakelaar bij de zaken waar ze aan moeten trekken (evt met ondertitel, maar die lezen ze dan toch niet). Correcte stickers erbij zal ook helpen. Is dit anders bij 3x25 of 1x80?

Er is een 20kW multiplus, pak daar 1 mppt tracker bij en je hebt 2 apparaten voor alles (wel een sterke onderrug nodig, ding weegt 80kg). Scheelt een hoop kabels, interconnectiviteit, programmering etc.

Overigens, kwa aanschaf kosten scheelt het allemaal niet heel erg veel. Het liefste zou ik 3x multi-rs pakken voor de simpelheid, dat is waarschijnlijk 'genoeg' en heb ik ook 6 mppt. Ik doe het nu ook met een 3fase 10kW ac batterij omvormer en daar kom ik ook niet overheen als de batterij nog kan leveren en ik de auto afknijp.
Buiten wat al eerder is benoemd:

Denk ook aan de RTE. Bij lagere lasten is een kleine omvormer over het algemeen significant efficiënter dan een grote.

Ook zul je meer stroom gaan gebruiken met 1x 35 tov 3x25. Je moet namelijk constant Je accu:
- ontladen om piekvermogen te kunnen leveren
- opladen (mogelijk tijdens dure uren) als het kan om te voorkomen dat je accu's leeg raken en dan dus niet voldoende vermogen hebt om al je apparatuur je voeden.
Dit met een RTE van zon 75% grofweg. Dat kan dus voor een full electric huis al gauw 1500kwh EXTRA verbruik opleveren.
Dit zou met 3x25 niet hoeven, je kunt dan gewoon direct uit het net trekken als er geen voldoende PV is.

Al met al zou ik altijd 3x25 kiezen boven 1x35.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 40kWh LFP. BMW iX3 2022

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11:35

hfa

NTS schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:19:
[...]

Als er geen buis is ofzo waar je een UTP kabel door kunt trekken dan zou ik voor wifi gaan, eventueel met een externe antenne.

Hoe is je Cerbo nu met internet verbonden?
Nog niet. Vandaar de vraag :-)
invultri schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:37:
Nee. Ik bedoel dat de AC-OUT gewoon doorgeschakeld staat met minstens 10mm2 op de AC-IN, dus ook als je een MP2-1500 hebt kan je nog steeds alle capaciteit van het net gebruiken. In normaal on-grid gebruik staat de MP2 of MRS feitelijk parallel geschakeld op de AC stroomkring. Als je een 1-fase 80A aansluiting hebt kan je nog steeds peakshaving en boosteren met een MP2-6.5. Je hebt er geen full size Quattro voor nodig.

Als je veel PV hebt kan het zinvol zijn om de Multi-RS te overwegen, dat scheelt wat conversie naar je accu toe, en de Victron MPPTs zijn behoorlijk efficient voor relatief korte strings. Ik heb momenteel 13 van de 40 panelen op Multi-RS staan en onder specifieke omstandigheden doen die het relatief beter dan de solaredge oplossing. Maar de solaredge oplossing doet het beter met individuele slagschaduw door bijvoorbeeld schoorstenen en bomen.

Als je toch casco mag beginnen is het denk ik verstandig om na te denken over een veilige plek voor je accu’s. Brand/hitte werend en een goede mogelijkheid tot ventilatie.

• BlueFlame
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:46
NTS schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:13:
[...]

Je kunt dit in NEN1010 opzoeken, bijlage 52.B. Alleen even een gratis account maken. Met meeraderige kabel in een grondbuis moet je methode D1 hebben, twee kabels naast elkaar in dezelfde buis moet je een correctie op toepassen, uit m'n hoofd is dat 0.8. Ik denk dat je voor 25A heen en 40A terug met 3-fase kabels en YMVK-as op ongeveer 4 mm2 heen en 10mm2 terug uit komt.
Zo, eindelijk tijd om het op te zoeken (en achter een pc, want op de mobiel zie ik geen tabellen). Als ik in de tabel kijk kom ik idd uit op deze diktes. Ik vind het alleen apart dat er geen afstanden genoemd worden. Nu gaat dat ook meer over spanningsval als ik het goed heb, maar staan daar ook vermeldingen van in de NEN? (Ik kon ze niet vinden door te zoeken).

• invultri
Jongfeli schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:53:
[...]

Nee vraag is heb jij aan 1x35 genoeg of moet het 3x25 zijn? Alleen jij kunt die vraag beantwoorden.
20kw / 230 > 3x25, dus dat was het punt niet.
sparkly schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:39:
[...]

Denk ook aan de RTE. Bij lagere lasten is een kleine omvormer over het algemeen significant efficiënter dan een grote.

Ook zul je meer stroom gaan gebruiken met 1x 35 tov 3x25. Je moet namelijk constant Je accu:
- ontladen om piekvermogen te kunnen leveren
- opladen (mogelijk tijdens dure uren) als het kan om te voorkomen dat je accu's leeg raken en dan dus niet voldoende vermogen hebt om al je apparatuur je voeden.
Dit met een RTE van zon 75% grofweg. Dat kan dus voor een full electric huis al gauw 1500kwh EXTRA verbruik opleveren.
Dit is een interessant getal, heb je hier toevallig goed leesvoer voor? Ik heb het https://www.victronenergy...ring_Unlimited-pdf-en.pdf al een eerste keer gelezen.
Beer070 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 19:13:
[...]
Als je veel PV hebt kan het zinvol zijn om de Multi-RS te overwegen, dat scheelt wat conversie naar je accu toe, en de Victron MPPTs zijn behoorlijk efficient voor relatief korte strings. Ik heb momenteel 13 van de 40 panelen op Multi-RS staan en onder specifieke omstandigheden doen die het relatief beter dan de solaredge oplossing. Maar de solaredge oplossing doet het beter met individuele slagschaduw door bijvoorbeeld schoorstenen en bomen.
Ik ben inderdaad de opties aan het onderzoeken, plan is voor 3x een rij van 12 JAM54D41-455 op zuid gericht (geen schaduw, behalve van elkaar). Dit kan dan met 4P9S via multi-rs (of de SmartSolar MPPT RS 450/100, ik vermoed dat hier dezelfde mppt inzit). Of 9P4S via 3 SmartSolar MPPT 250/85. Ben nog aan het bedenken wat het beste is kwa schaduw / aantal kabels / verlies in draden / start voltage.
Als je toch casco mag beginnen is het denk ik verstandig om na te denken over een veilige plek voor je accu’s. Brand/hitte werend en een goede mogelijkheid tot ventilatie.
Aparte technische ruimte staat inderdaad op de planning "achter" de meterkast.

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-05 17:39
blaaspijp schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:33:
Het is een zware omvormer maar die kan je wel terugschroeven zodat die bij de accu past. Je verbruik is bijzonder laag maar iedereen heeft zo zijn eigen profiel.
Als het je puur om voorkomen terugleveren gaat dan zou dit best een passende setup kunnen zijn.

Heb je wel eens overwogen om voor een plugin accu te gaan?
Ik heb liever een systeem wat ik wat meer kan belasten , mocht het nodig zijn . En misschien ga ik het later wel uitbreiden.

Is het veilig om de accu in de meterkast te plaatsen ?(zit een aerosol blusser in de accu) En er zit een rook/hittemelder in de meterkast en de meterkast is van steen. Bij brand kan ik altijd via het plat dak wegkomen.

Welke omvormer is aan te raden MultiPlus-II 48/5000/70 of de Victron Multiplus II 48V - 6K5VA - 100A
Heb ik altijd een cerbo unit nodig?
Ik neem aan dat de victron ook voorbeveiligd moet worden , huisaansluiting is 1x35 dus als voorbeveiliging een B32 automaat ,lijkt me.

• jadjong
  • Niet online
invultri schreef op maandag 4 mei 2026 @ 23:45:
. De gedachte is voor mij als gebruiker: 1 enkele fase van 11kW (of 20kW) kan veel makkelijker een extra 3kW opvangen dan 3 kleinere van 4.8kW (multi rs). Je hoeft dan niet na te denken over waar je iets aan hebt, alleen dat je niet te veel aan hebt.
Het is misschien een beetje vloeken in de kerk, maar een native 3F omvormer kan soms meer asymmetrisch leveren dan drie losse omvormers. Een 10kW model doet dan 3x3.3kW, of 2x5kW en de laatste fase niets of zelfs 1x7kW terwijl de andere fases amper belast worden. Dan heb je meer speelruimte ten opzichte van drie losse.
invultri schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:05:
[...]

20kw / 230 > 3x25, dus dat was het punt niet.

[...]

Dit is een interessant getal, heb je hier toevallig goed leesvoer voor? Ik heb het https://www.victronenergy...ring_Unlimited-pdf-en.pdf al een eerste keer gelezen.

[...]

Ik ben inderdaad de opties aan het onderzoeken, plan is voor 3x een rij van 12 JAM54D41-455 op zuid gericht (geen schaduw, behalve van elkaar). Dit kan dan met 4P9S via multi-rs (of de SmartSolar MPPT RS 450/100, ik vermoed dat hier dezelfde mppt inzit). Of 9P4S via 3 SmartSolar MPPT 250/85. Ben nog aan het bedenken wat het beste is kwa schaduw / aantal kabels / verlies in draden / start voltage.

[...]

Aparte technische ruimte staat inderdaad op de planning "achter" de meterkast.
Accu kast zou ik als het even kan separaat van de regeltechniek wensen. Liefst met actieve ventilatie naar buiten en niet of nauwelijks verbonden aan de leefruimte. Ik vergelijk het nog wel eens met wasbenzine, dat zet je als het even kan ook liever niet in je huis. 64kwh accu is equivalent van 6-8m3 gas, genoeg om je hele huis op te blazen. In de meeste situaties kan je hier weinig aan doen en moet je het risico accepteren, maar als je toch casco mag beginnen heb je ook de mogelijkheid om dit technisch netjes aan te pakken. De PGS37 standaard zegt van alles over veilige omgeving voor thuis accu’s.
BlueFlame schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 19:19:
[...]
Ik vind het alleen apart dat er geen afstanden genoemd worden. Nu gaat dat ook meer over spanningsval als ik het goed heb, maar staan daar ook vermeldingen van in de NEN? (Ik kon ze niet vinden door te zoeken).
Klopt, dit gaat over warmte ontwikkeling en brandgevaar. Je moet ook kijken naar spanningsval. Maximaal 5% op het verste punt bij normaal gebruik, 3% aangeraden voor verlichting, is artikel 525.

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
[b]
[...]

De RTE van 75% is praktijk ervaring die ik heb van 1.5 jaar met mijn 3 fase setup (3x MP2 5000). Soms 73%, soms 80%.Dus voor iedere 1kWh die je gebruikt om je accu te laden, krijg je 0,75kWh terug om te verbruiken.
Je zou uit kunnen rekenen hoe dit voor jou zit bij het verwachte laad en ontlaadvermogen. Google maar eens op inverter efficiency curves. Zet de boel in excel en je kan het gemakkelijk uitrekenen.

Bijvoorbeeld, laden met 10.000W eff 94%. Ontladen met 200W eff 72% -> RTE= 68%

Overigens lijkt in tegenstelling tot wat ik dacht, 1x 15000VA te winnen van 3x 5000VA bij relatief lage last (door minder idle verlies van 1 apparaat tov 3 apparaten). Blijft wel natuurlijk je beperking van het niet kunnen gebruiken van 3 fase apparaten, minder kunnen terugleveren of verbruiken als de prijs het interessant maakt.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 40kWh LFP. BMW iX3 2022

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:05

Nhz

Ik heb een vraagje over de Factor 1 rule.

Ik begrijp dat deze regel er is om er voor te zorgen dat de Multiplus ten alle tijde het maximaal geleverde vermogen van de PV omvormer kan verwerken. Vooral belangrijk op momenten dat bij veel PV vermogen het net uitvalt en al dat vermogen dus direct de batterijen in moet.

Wat ik echter niet helemaal begrijp is hoe dat dan gaat op het moment van volle batterijen. Want ongeacht het laadvermogen van de Multi is het toch altijd een issue als de batterijen al (bijna) helemaal vol zitten? Dus stel dat je een dag volle bak zon hebt en je accu's zitten vol, als dan het net weg valt, wat dan?

Op de opgegeven URL stellen ze dat frequency shifting te langzaam kan gaan en dat je daarom die factor 1 moet aanhouden, zodat de Multi het PV vermogen kan verwerken en dan frequency shifting kan toepassen. Als er echter geen plek meer is in de batterij, wat dan? Er wordt wel geschreven over de verhouding PV vermogen/batterij capaciteit, maar dat is natuurlijk een beetje theoretisch, want in de praktijk kan elke batterij op elk moment vol zitten.

Groetjes

• jadjong
  • Niet online
Nhz schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:45:
Op de opgegeven URL stellen ze dat frequency shifting te langzaam kan gaan en dat je daarom die factor 1 moet aanhouden, zodat de Multi het PV vermogen kan verwerken. Als er echter geen plek meer is in de batterij, wat dan? Er wordt wel geschreven over de verhouding PV vermogen/batterij capaciteit, maar dat is natuurlijk een beetje theoretisch, want in de praktijk kan elke batterij op elk moment vol zitten.
Het idee is dat een batterij met genoeg capaciteit altijd nog een beetje ruimte heeft om die energie op te slaan, ook als die al 100% vol zit. Het gaat hier om maximaal een paar seconden dat je moet overbruggen totdat de externe omvormers afschakelen.
Tenzij je vooraf de maximale voltages van de batterij/BMS moedwillig overschreid in de hoop om er nog 1kWh extra in te kunnen proppen.

• invultri
sparkly schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:06:
[...]

De RTE van 75% is praktijk ervaring die ik heb van 1.5 jaar met mijn 3 fase setup (3x MP2 5000). Soms 73%, soms 80%.Dus voor iedere 1kWh die je gebruikt om je accu te laden, krijg je 0,75kWh terug om te verbruiken.
Je zou uit kunnen rekenen hoe dit voor jou zit bij het verwachte laad en ontlaadvermogen. Google maar eens op inverter efficiency curves. Zet de boel in excel en je kan het gemakkelijk uitrekenen.

Bijvoorbeeld, laden met 10.000W eff 94%. Ontladen met 200W eff 72% -> RTE= 68%

Overigens lijkt in tegenstelling tot wat ik dacht, 1x 15000VA te winnen van 3x 5000VA bij relatief lage last (door minder idle verlies van 1 apparaat tov 3 apparaten). Blijft wel natuurlijk je beperking van het niet kunnen gebruiken van 3 fase apparaten, minder kunnen terugleveren of verbruiken als de prijs het interessant maakt.
Ik zal eens op zoek gaan na die curves, thanks. Overigens zijn die verliezen warmte, dus wellicht niet eens een 100% verlies als de spullen binnen de isolatie hangen.

Lijkt er op dat de conclusie is: Kan prima, je geeft potentieel wat op aan terug lever capaciteit en je auto laad minder snel op. En als je 3fase motoren in huis wilt gebruiken gaat dat niet.

• Nhz

Nhz

jadjong schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:59:
[...]

Het idee is dat een batterij met genoeg capaciteit altijd nog een beetje ruimte heeft om die energie op te slaan, ook als die al 100% vol zit. Het gaat hier om maximaal een paar seconden dat je moet overbruggen totdat de externe omvormers afschakelen.
Tenzij je vooraf de maximale voltages van de batterij/BMS moedwillig overschreid in de hoop om er nog 1kWh extra in te kunnen proppen.
Ah check, thanks. Kwam ondertussen ook dit linkje nog tegen. Wat ik dan alleen nog niet helemaal kan vatten is waarom uitgegaan moet worden van het maximale vermogen van de omvormer in de Multi en niet het maximale vermogen van de lader in de Multi. De specs van de lader bepalen immers toch hoeveel AC vermogen de Multi om kan zetten naar DC vermogen om de batterijen mee te laden?

Bij een 48/5000 mag je rekenen met 5000W PV vermogen, terwijl de lader in de Multi met maximaal 70A kan laden (70A x 57V = 3990W).

[ Voor 8% gewijzigd door Nhz op 06-05-2026 13:15 ]

Groetjes

• jadjong
  • Niet online
De lader moet net zo veel vermogen kunnen laden als dat de externe PV omvormer maximaal kan leveren en de batterij moet groot genoeg zijn om dat vermogen voor enkele seconde te absorberen in geval de netspanning uit valt. Dus voor 10kW aan PV omvomer moet je 10kW aan multiplussen hebben staan met minimaal een 48kWh batterij.

• Nhz

Nhz

jadjong schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:10:
De lader moet net zo veel vermogen kunnen laden als dat de externe PV omvormer maximaal kan leveren en de batterij moet groot genoeg zijn om dat vermogen voor enkele seconde te absorberen in geval de netspanning uit valt. Dus voor 10kW aan PV omvomer moet je 10kW aan multiplussen hebben staan met minimaal een 48kWh batterij.
Ik bedoelde de omvormer in de mutli vs de lader in de multi. :)

Zie edit

Groetjes

• jadjong
  • Niet online
Dat zou ook gelijk moeten zijn.

• Nhz

Nhz

jadjong schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:38:
Dat zou ook gelijk moeten zijn.
Waarom mag een Multi 5000 dan tot 5000W PV gekoppeld hebben? Een 5000 kan toch niet met 5000W de accu laden?

Groetjes

• Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 18:09
Hoe werkt het dan als je een muti rs pakt met maximaal PV via de DC zijde en ook nog eens een ac gekoppelde omvormer hebt voor extra PV?

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij > Hout CV, 300L SWW, 1500L CV buffer, 15.000WP, 3-fase Victron Mulri RS, 48kWh LFP

• Nhz

Nhz

Daan_96 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:47:
Hoe werkt het dan als je een muti rs pakt met maximaal PV via de DC zijde en ook nog eens een ac gekoppelde omvormer hebt voor extra PV?
Over DC schrijven ze het volgende:
There is no Factor 1.0 limit that applies for DC coupled PV through a Victron MPPT. Nor is there a specific minimum amount of battery storage capacity, though please follow battery manufacture specifications for maximum charge rates. A rule of thumb is C10 (10% of Ah capacity in A) for lead acid batteries, and C2 (50% of Ah capacity in A) for lithium batteries.

Het lijkt er op dat je voor hetgeeen je via AC koppelt aan de factor 1 moet voldoen, voor datgene dat direct aan DC zit niet.

Groetjes

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:44
Nhz schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:54:
Het lijkt er op dat je voor hetgeeen je via AC koppelt aan de factor 1 moet voldoen, voor datgene dat direct aan DC zit niet.
Het geldt voor alle energie die de batterij in moet. Vergelijk het met een benzinetank. Als je in de vulopening meer spuit dan de tank kan opnemen loopt deze over.

Bij een batterij is "overlopen" een oplopend voltage. Dan schakelt het Victron systeem per direct uit.

Daarom mag je nooit (ook niet even) meer aanbieden dan de batterij aan kan. Naarmate een batterij voller raakt neemt het opname-vermogen af. Dan kom je onder de factor 1 uit, aflopend via 0,8 0,5 0,2 naar 0,0 oftewel helemaal uit.

Zie Het grote Victron Off-Grid topic

• Nhz

Nhz

MJ de Bruijn schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:10:
[...]

Het geldt voor alle energie die de batterij in moet. Vergelijk het met een benzinetank. Als je in de vulopening meer spuit dan de tank kan opnemen loopt deze over.

Bij een batterij is "overlopen" een oplopend voltage. Dan schakelt het Victron systeem per direct uit.

Daarom mag je nooit (ook niet even) meer aanbieden dan de batterij aan kan. Naarmate een batterij voller raakt neemt het opname-vermogen af. Dan kom je onder de factor 1 uit, aflopend via 0,8 0,5 0,2 naar 0,0 oftewel helemaal uit.

Zie Het grote Victron Off-Grid topic
Waarom staat dit dan op de Victron website?

4 Requirement of adding DC-Coupling - MPPT Solar Chargers

Not required for Energy Storage Systems in Germany or other reliable grid situations.

Required for offgrid systems as well as backup systems that need to overcome extended grid failures.

Reason: recover from deadlock situation of AC-Coupling only situation.

There is no Factor 1.0 limit that applies for DC coupled PV through a Victron MPPT. Nor is there a specific minimum amount of battery storage capacity, though please follow battery manufacture specifications for maximum charge rates. A rule of thumb is C10 (10% of Ah capacity in A) for lead acid batteries, and C2 (50% of Ah capacity in A) for lithium batteries.

Groetjes

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:48

Q

Au Contraire Mon Capitan!

De factor 1.0 regel betekent dat de omvormer altijd het vermogen van de PV op ac-out kwijt moet kunnen en er is een relatie tussen capaciteit en max laadstroom.

Levert je PV 4.8KW max dan moet er ten alle tijden 100A je accu in geduwd kunnen worden en dat vereist minimaal 200Ah capaciteit = ongeveer 10kWh capaciteit. Effectief wil je op 0.3C max laden dus 15kWh capaciteit.

dit is hoe ik het snap. Dit rijmt met de instructie van Victron omdat de vereiste capaciteit afhangt van je PV vermogen + specs van je specifieke accu.

[ Voor 13% gewijzigd door Q op 06-05-2026 15:49 ]

Nhz schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:54:
[...]

Over DC schrijven ze het volgende:

Ik heb altijd begrepen dat de DC laders van Victron MPPT’s snel genoeg kunnen afschakelen om geen impact te hebben op de factor 1 limiet, waarschijnlijk omdat ze direct op de 48v DC bus zitten en dus snel kunnen schakelen als dat voltage snel oploopt. In AC <-> DC conversie in een multiplus gaat dat schijnbaar een stuk langzamer en hebben ze deze regel bedacht.

• Nhz

Nhz

Q schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:47:
De factor 1.0 regel betekent dat de omvormer altijd het vermogen van de PV op ac-out kwijt moet kunnen en er is een relatie tussen capaciteit en max laadstroom.

Levert je PV 4.8KW max dan moet er ten alle tijden 100A je accu in geduwd kunnen worden en dat vereist minimaal 200Ah capaciteit = ongeveer 10kWh capaciteit. Effectief wil je op 0.3C max laden dus 15kWh capaciteit.

dit is hoe ik het snap. Dit rijmt met de instructie van Victron omdat de vereiste capaciteit afhangt van je PV vermogen + specs van je specifieke accu.
Ik kan je voor het grootste deel wel volgen, maar wat ik niet helemaal snap is de link tussen 100A laadstroom en minimale accu-capaciteit van 200Ah, dat wijkt toch af van die 0.3C?

Wat ik verder dus niet begrijp is waarom er voor de Factor 1 regel gerekend wordt met het vermogen van de DC>AC omvormer in de multiplus. Wat heeft die met de situatie te maken? Het gaat in een geval van netverlies en veel PV vermogen op de AC kant toch juist om hoe snel de acculader in de multiplus het AC vermogen om kan zetten naar DC vermogen?

De 3000VA kan laden met maximaal 2016W (35A x 57,6V) en de 5000VA kan laden met maximaal 4032W (70A x 57,6V). Die getallen komen niet in de buurt van het continue vermogen. Ik begrijp niet goed waarom er naar het vermogen van de omvormer in de Multi gekeken wordt.

Wat zie ik hier over het hoofd?

Groetjes

Nhz schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:23:
[...]

Ik kan je voor het grootste deel wel volgen, maar wat ik niet helemaal snap is de link tussen 100A laadstroom en minimale accu-capaciteit van 200Ah, dat wijkt toch af van die 0.3C?

Wat ik verder dus niet begrijp is waarom er voor de Factor 1 regel gerekend wordt met het vermogen van de DC>AC omvormer in de multiplus. Wat heeft die met de situatie te maken? Het gaat in een geval van netverlies en veel PV vermogen op de AC kant toch juist om hoe snel de acculader in de multiplus het AC vermogen om kan zetten naar DC vermogen?

De 3000VA kan laden met maximaal 2016W (35A x 57,6V) en de 5000VA kan laden met maximaal 4032W (70A x 57,6V). Die getallen komen niet in de buurt van het continue vermogen. Ik begrijp niet goed waarom er naar het vermogen van de omvormer in de Multi gekeken wordt.

Ik denk dat @Q prima zelf kan antwoorden, en ik vind het wel leuk om te checken of ik het ook goed begrepen heb.

De rule of factor 1 geldt alleen voor AC aangesloten PV, niet voor DC aangesloten PV. En het gaat uit van een mogelijk probleem bij of-grid werking. Bij on-grid kan de energie gewoon weg naar het grid en is er niks aan de hand.

De Het energie pad is volgens mij: zon -> paneel (1) -> DC -> Inverter (2) -> AC (240v) -> MP2 (3) -> DC(50v) -> accu (4) -> chemische energie.

Als er meer energie geleverd wordt door (2) aan (3) dan (3) kwijt kan dan moet er iets gebeuren. Dus tussen (3) en (4) zal dan het voltage of de ampere’s omhoog (of allebei) hoger worden .

De MP2, en MultiRS Solar kunnen allebei korte tijd op een veel hoger niveau laden of ontladen dan waarop het thermisch continu getest is, en de energie zou dus gewoon doorgezet worden naar de accu.

Dit is een onwenselijke situatie die een risico kan vormen voor de accu (explosie, thermal run, dat soort dingen), en daarom heeft Victron deze regel aangegeven.

Helpt dat?

• invultri
Beer070 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 21:29:
[...]

Accu kast zou ik als het even kan separaat van de regeltechniek wensen. Liefst met actieve ventilatie naar buiten en niet of nauwelijks verbonden aan de leefruimte. Ik vergelijk het nog wel eens met wasbenzine, dat zet je als het even kan ook liever niet in je huis. 64kwh accu is equivalent van 6-8m3 gas, genoeg om je hele huis op te blazen. In de meeste situaties kan je hier weinig aan doen en moet je het risico accepteren, maar als je toch casco mag beginnen heb je ook de mogelijkheid om dit technisch netjes aan te pakken. De PGS37 standaard zegt van alles over veilige omgeving voor thuis accu’s.
Bedankt voor de tips, de meeste zijn relatief simpel te volgen. Jammer dat de technische ruimte op zijn eigen ventilatie moet.
invultri schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:46:
[...]

Bedankt voor de tips, de meeste zijn relatief simpel te volgen. Jammer dat de technische ruimte op zijn eigen ventilatie moet.
Ik zou de technische ruimte binnen de isolatie schil willen houden, maar de accu’s erbuiten, liefst in een eigen bubbeltje. De omvormers en andere apparatuur kunnen mooi het pand blijven verwarmen, en zijn niet risicovol. Aan de andere kant heb ik momenteel nog alles in de kelder staan met wat ventilatie, net als zoveel mensen. Het is een balans die ieder voor zich neemt.

Ik heb vanochtend 4x16kwh bijbesteld, en ik twijfel weer of ik het niet beter kan verhuizen naar de schuur(met als gevolg 2x15m 50v 240mm2 koper… ter waarde van 1900 euro)

• jadjong
  • Niet online
Nhz schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:39:
[...]

Waarom mag een Multi 5000 dan tot 5000W PV gekoppeld hebben? Een 5000 kan toch niet met 5000W de accu laden?
Ik snap nu wat je bedoelt met verschil tussen lader en omvormer. In mijn hoofd is het namelijk een enkele omvormer die zowel kan laden als ontladen. Je hebt gelijk dat je moet kijken naar het vermogen waarmee het ding kan laden. Daarnaast werkt Victron ook nog eens met VA in plaats van W waardoor een apparaat met 5000 als type in de praktijk lager uitvalt EN kan het ding met meer vermogen ontladen dan laden.

Wat DC-PV betreft is het simpel, die worden direct aangestuurd en kunnen daardoor snel genoeg afschakelen. Bij externe AC-PV moet de net-frequentie omhoog, de externe PV reageert daar op, vervolgens moet de net-frequentie misschien nog een stukje omhoog en als dat niet het gewenste resultaat heeft dan moet de net-frequentie weer omhoog totdat de externe PV zichzelf ver genoeg terug geregeld heeft. DC-PV die jn het Victron netwerk hangt kan simpelweg vertelt worden dat ze niet meer dan 400W mogen leveren en dan doen ze dat.

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12:38
Beer070 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:56:
[...]

Ik zou de technische ruimte binnen de isolatie schil willen houden, maar de accu’s erbuiten, liefst in een eigen bubbeltje. De omvormers en andere apparatuur kunnen mooi het pand blijven verwarmen, en zijn niet risicovol. Aan de andere kant heb ik momenteel nog alles in de kelder staan met wat ventilatie, net als zoveel mensen. Het is een balans die ieder voor zich neemt.

Ik heb vanochtend 4x16kwh bijbesteld, en ik twijfel weer of ik het niet beter kan verhuizen naar de schuur(met als gevolg 2x15m 50v 240mm2 koper… ter waarde van 1900 euro)
Ze kunnen ook de batterijcellen voor je warmhouden in een geisoleerd hok in combinatie met buisventilator aangestuurde door in jouw geval waarschijnlijk een Cerbo GX. Vanaf vrijdag heb ik mijn systeem in een dergelijk hok staan waarvan de Rd waarde beter is dan die van mijn woning (alles voor de batterij)

• invultri
Beer070 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:56:
[...]

We willen ook geen lange batterij kabels als ik de bestudeerde materie goed begrijp. Dus in dat geval zou ik een 2x3.15 meter ruimte, minus de uitsparing van de meterkast, nog op moeten delen in 2 stukken. Dan zouden de batterijen en de omvormers gescheiden maar wel dicht bij elkaar zijn (zelfde muur). Ik weet niet of dat de moeite waard is / uberhaubt gaat als je ook nog langs de batterijen wilt kunnen lopen (batterij kamer zou dan 1x2 worden, mijn reet is dan te dik om er langs te kunnen).

Als ludiek idee: type C doen in de technische ruimte maar wel met een kruiswisselaar om de binnenkomende lucht van de echte wtw voor te verwarmen (https://www.luchtenventilatie.nl/wp-content/uploads/2020/11/WTW-P-balansventilatie-units-3.pdf). Maar waarschijnlijk gewoon 2 keer een omkeer unit in de technische ruimte hangen veel simpler (of zo een met 2 losse aanvoer en afvoer).
EDIT: nee, ludiek idee kan niet, er moet waterstof afgezogen worden :|
invultri schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:20:
[...]

We willen ook geen lange batterij kabels als ik de bestudeerde materie goed begrijp. Dus in dat geval zou ik een 2x3.15 meter ruimte, minus de uitsparing van de meterkast, nog op moeten delen in 2 stukken. Dan zouden de batterijen en de omvormers gescheiden maar wel dicht bij elkaar zijn (zelfde muur). Ik weet niet of dat de moeite waard is / uberhaubt gaat als je ook nog langs de batterijen wilt kunnen lopen (batterij kamer zou dan 1x2 worden, mijn reet is dan te dik om er langs te kunnen).

Als ludiek idee: type C doen in de technische ruimte maar wel met een kruiswisselaar om de binnenkomende lucht van de echte wtw voor te verwarmen (https://www.luchtenventilatie.nl/wp-content/uploads/2020/11/WTW-P-balansventilatie-units-3.pdf). Maar waarschijnlijk gewoon 2 keer een omkeer unit in de technische ruimte hangen veel simpler (of zo een met 2 losse aanvoer en afvoer).
EDIT: nee, ludiek idee kan niet, er moet waterstof afgezogen worden :|
Ik heb in de kelder een kast gebouwd, gepland voor 2x MB31 dozen en 4x MB56 dozen met fermacell binnenbekleding en eigen aanvoer/afzuiging naar buiten met 10cm flexibele buis. De buis loopt 5m heen en terug door de kelder naar buiten, en met 2x16kwh schat ik de kans op serieuze schade in geval van overbelasting niet zo groot in, maar met 80kwh-160kwh aan cellen wordt het dan toch wel een ander probleem. Equivalent van circa 15L diesel of benzine die ontbrandt. Vandaar dat ik nu weer twijfel.

• Q

Q

Nhz schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:23:
[...]

Dit is van jouw quote van Victron:

A rule of thumb is C10 (10% of Ah capacity in A) for lead acid batteries, and C2 (50% of Ah capacity in A) for lithium batteries.

Die C2 staat voor 50% van de capaciteit in Ampere, dus als ik weet dat 100A 50% is dan is 200Ah de vereiste capaciteit. Nu liep ik te miepen over dat je niet wilt laden met 0.5C, max 0.3C ongeveer om de levensduur van de accu te beschermen. Maar in deze specifieke situatie zal die 0.5C maar heel kort worden aangesproken, zou ik me niet druk over maken.
Dit is hoe ik het snap.

Het is zie ik al deels beantwoord, maar de kern van het verhaal is inderdaad dat je AC coupled PV op de AC out niet snel genoeg kunt reguleren en dat er dan het risico is op voltage spikes op zowel AC als DC bus en defecte apparatuur.

Met MPPTs van Victron rechtrreeks op de 48V DC bus heb je dit probleem niet omdat die MPPTs inderdraad - zoals genoemd - zelf het vermogen kunnen terug regelen tot 0 indien nodig, ze lezen rechtstreeks de status van de DC bus uit qua voltage.

https://www.victronenergy.com/live/ac_coupling:start#the_factor_10_rule

Mocht ik iets fout hebben hoor ik het graag.

Het is vooral een vuistregel denk ik. In 2.3 van de link hierboven staat:
An example, a 3000 VA Multi, with 3000 W of solar power coming out of a PV inverter:
  1. When the Multi is connected to the grid, all 3000 W can be fed back to the grid through the Multi, no problem.
  2. In case the Multi is not connected to the grid, the 3000 Wp is more than the charger in a Multi 3000 VA can handle. The charger is around 2000 W. Therefore the grid inverter assistant will automatically increase the frequency to reduce the output of the grid inverter, to match maximum charge current.
Wat ik niet helemaal snap is dat er in dit voorbeeld maar 2000W de accu in gaat en de PV omvormer dus nog 1000kW extra kan leveren aan een load. Als die load stopt plotseling, moet er ergens nog 1kW kortstondig ergens kwijt kunnen, anders heb je het zelfde probleem. Het kan ook zijn dat de MP de PV instrueert om nooit meer dan 2000W aan vermogen te leveren in offgrid mode, dan kan dit probleem zich inderdaad nooit voordoen. Maar waarom kun je dat ook niet doen bij zeg 5000Wp?
Q schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:24:
[...]

Dit is van jouw quote van Victron:

A rule of thumb is C10 (10% of Ah capacity in A) for lead acid batteries, and C2 (50% of Ah capacity in A) for lithium batteries.

Die C2 staat voor 50% van de capaciteit in Ampere, dus als ik weet dat 100A 50% is dan is 200Ah de vereiste capaciteit. Nu liep ik te miepen over dat je niet wilt laden met 0.5C, max 0.3C ongeveer om de levensduur van de accu te beschermen. Maar in deze specifieke situatie zal die 0.5C maar heel kort worden aangesproken, zou ik me niet druk over maken.

[...]

Dit is hoe ik het snap.

Het is zie ik al deels beantwoord, maar de kern van het verhaal is inderdaad dat je AC coupled PV op de AC out niet snel genoeg kunt reguleren en dat er dan het risico is op voltage spikes op zowel AC als DC bus en defecte apparatuur.

Met MPPTs van Victron rechtrreeks op de 48V DC bus heb je dit probleem niet omdat die MPPTs inderdraad - zoals genoemd - zelf het vermogen kunnen terug regelen tot 0 indien nodig, ze lezen rechtstreeks de status van de DC bus uit qua voltage.

https://www.victronenergy.com/live/ac_coupling:start#the_factor_10_rule

Mocht ik iets fout hebben hoor ik het graag.

[...]

Het is vooral een vuistregel denk ik. In 2.3 van de link hierboven staat:

[...]

Wat ik niet helemaal snap is dat er in dit voorbeeld maar 2000W de accu in gaat en de PV omvormer dus nog 1000kW extra kan leveren aan een load. Als die load stopt plotseling, moet er ergens nog 1kW kortstondig ergens kwijt kunnen, anders heb je het zelfde probleem. Het kan ook zijn dat de MP de PV instrueert om nooit meer dan 2000W aan vermogen te leveren in offgrid mode, dan kan dit probleem zich inderdaad nooit voordoen. Maar waarom kun je dat ook niet doen bij zeg 5000Wp?
Voor zover ik het heb begrepen, en ik dacht specifiek met een MP2 met de trafo, worden de ampere’s van DC omgezet in een hogere belasting op DC, wat leidt tot een hoger voltage dan de accu kan absorberen.

Met 2kw is dat waarschijnlijk een beperkte verhoging, met 5kw wordt dat al enigszins irritant voor de accu.

in offgrid heeft de Multi-RS en MP2 2 specifieke methoden om de AC-coupled PV te beperken, frequency shift duurt relatief lang, misschien wel een seconde of zo. De andere is een hoger voltage op de AC zetten, vanaf 250V horen alle AC-PV omvormers automatisch uit te schakelen. Ik denk ook dat de Victron AC-IN afkoppelt bij 250V maar dat weet ik niet zeker.

• invultri
Beer070 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:19:
[...]

Ik heb in de kelder een kast gebouwd, gepland voor 2x MB31 dozen en 4x MB56 dozen met fermacell binnenbekleding en eigen aanvoer/afzuiging naar buiten met 10cm flexibele buis. De buis loopt 5m heen en terug door de kelder naar buiten, en met 2x16kwh schat ik de kans op serieuze schade in geval van overbelasting niet zo groot in, maar met 80kwh-160kwh aan cellen wordt het dan toch wel een ander probleem. Equivalent van circa 15L diesel of benzine die ontbrandt. Vandaar dat ik nu weer twijfel.
Netjes opgelost, dat gaat natuurlijk niet werken als alles binnen de schil zit. Ik heb al wel bedacht dat ik een dubbele brandwerende deur kan kopen en gewoon een toegankelijke 'kast' kan maken voor alle spullen. Brandveiligheid is dan in orde, dan nu ventilatie.. voor 1.5m2.. in een passief huis. EDIT: misschien deze

[ Voor 5% gewijzigd door invultri op 06-05-2026 22:15 ]

• Q

Q

Beer070 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:36:
[...]

Voor zover ik het heb begrepen, en ik dacht specifiek met een MP2 met de trafo, worden de ampere’s van DC omgezet in een hogere belasting op DC, wat leidt tot een hoger voltage dan de accu kan absorberen.

Met 2kw is dat waarschijnlijk een beperkte verhoging, met 5kw wordt dat al enigszins irritant voor de accu.

in offgrid heeft de Multi-RS en MP2 2 specifieke methoden om de AC-coupled PV te beperken, frequency shift duurt relatief lang, misschien wel een seconde of zo. De andere is een hoger voltage op de AC zetten, vanaf 250V horen alle AC-PV omvormers automatisch uit te schakelen. Ik denk ook dat de Victron AC-IN afkoppelt bij 250V maar dat weet ik niet zeker.
In je eerste paragraaf noem je 2x DC, ik denk dat je AC - DC bedoeld.

Toch snap ik het zelf eigenlijk nog niet helemaal.

Het gaat vooral om het scenario waarbij een zware load plotseling afschakelt. Op dat moment moet energie uit de PV ergens kwijt kunnen voor een hele korte periode totdat de MP de PV omvormer via frequency shift het vermogen heeft laten reduceren.

In een off-grid mode is er een 230V netwerk dat gedeeld wordt tussen de multiplus en de PV omvormer. Als de MP op max vermogen aan het laden is uit PV, dan verwacht ik dat de PV niet meer vermogen kan leveren dan wat de MP kan laden. Want als de MP laadt met 2000W en er is ook nog een 1000W load die plots afschakelt, dan kan die extra 1000W alsnog nergens naar toe.

Dus ik verwacht dat 3000Wp PV wordt beperkt tot max 2000W door de MP (laadvermogen MP) zodat het PV vermogen altijd geheel door de accu kan worden opgenomen. Weet iemand of dit klopt of niet?

Ook zou ik verwachten dat de accu nooit helemaal volgeladen mag zijn, want anders kan deze ook geen tijdelijke pieken absorberen.

Nu heb ik geen AC-OUT PV gekoppeld, dus ik heb geen idee hoe het gedrag nu precies is, maar ik ben nu zelf nieuwsgierig geworden. :D

• MJ de Bruijn
Ik heb een jaar geleden onderzoek gedaan naar power-reductie in combinatie met de SoC van een batterij-systeem. Ik heb daar destijds een verslag van gemaakt:

MJ de Bruijn in "Het grote Victron aansturing topic"

• Q

Q

MJ de Bruijn schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:57:
Ik heb een jaar geleden onderzoek gedaan naar power-reductie in combinatie met de SoC van een batterij-systeem. Ik heb daar destijds een verslag van gemaakt:

Bedankt, ik zie dat ik het conceptueel wel goed heb.

[ Voor 8% gewijzigd door Q op 06-05-2026 23:38 ]

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
DmC1982 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:24:
Eén van mijn drie MultiPlus-II omvormers maakt een ratelend geluid als de ventilator blaast. Ik heb de kap eraf gehaald om te checken of er misschien iets in was gevallen. Dit was niet het geval.

Het blijkt de doorzichtige folie om de grote ringkerntransformator te zijn. Deze zit niet helemaal strak. De folie aan de achterkant wappert in de luchtstroom van de ventilator en dat maakt het geluid. Is dit normaal? kan het kwaad?
Zolang het alleen de folie is is er geen probleem. Als de folie de wikkelingen bij elkaar moet houden is het het begin van het einde.
Vraag het aan de klantenservice ivm garantie.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

MJ de Bruijn schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:57:

Het is een goed punt van jou dat de accu's wanneer ze vol zijn veel minder energie kunnen absorberen. Om deze reden zou je eigenlijk normaal gesproken niet verder moeten laden dan 95%, en de factor 1 regel meer naar een factor 3 of factor 4 moeten brengen om geen risico te lopen.

Dank voor het onderzoek. Goede reminder dat ik nog wat te doen heb :)

• Nhz

Nhz

Q schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:24:
[...]

Dat is precies waar bij mij de schoen wringt. Dat er maximaal 2000W de accu in gaat snap ik wel, de Multi 3000VA kan maar met maximaal 2000W laden (35A x 57,6V).

Wat ik aan dit hele verhaal niet snap is wat the theorie achter de rekensommen van de Factor 1 regel is.

Als je 3x een 3000W PV omvormer hebt hangen, alle drie met flink overgedimensioneerde strings zodat ze alle drie makkelijk die 3000W naar de ACIN van de 3x Multi 3000VA kunnen gooien. Met deze setup zit je volgens Victron netjes binnen de Factor 1 regel. Immers 3000VA x 3 = 9000Wp aan PV omvormer vermogen.

Stel nu dat er 9000W aan PV stroom op AC geleverd wordt. Je bent op vakantie dus in huis is er geen afname. De accu's zitten vol, dus voor het gemak gaat die 9000W het net op. Op dat moment gaat de grid offline en moeten de Multis overschakelen naar island-mode. De multi's beginnen alle drie met maximale capaciteit te laden. Van de 9000W gaat dan 6000W (3x2000W) de accus in. Waar blijft die andere 3000W?

Ik begrijp gewoon niet goed wat de wiskundige theorie achter de Factor 1 rule is. In mijn ogen zou je ten alle tijde uit moeten gaan van de charger-specs (AC>DC) in de Multi, niet van de inverter-specs (DC>AC).

Wat zie ik over het hoofd?

Groetjes

• Q

Q

@Nhz ik denk dat de essentie is dat de accu's nooit vol mogen zijn, conform wat @Beer070 aangeeft.

Maar ik deel precies die vraag: als de PV omvormer 3000 watt kan leveren en er maar 2000 watt de accu in kan, waar blijft die 1000 watt als het grid wegvalt. Of in offgrid modus: als er met 2000Watt geladen wordt en er is een load van 1000 watt op AC, als die load van 1000 watt wegvalt, wat dan?

• Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 18:09
Misschien denk ik nu veel te simpel.

Maar waar waarom niet gewoon de hele omvormer afschakelen bij het wegvallen en het grid en de SOC >80%?

Of werkt het allemaal niet zo eenvoudig en snel?

Zodra de accu dan onder de 80% komt zou je hem altijd weer in kunnen schakelen toch?

Dan moet je er idd wel voor zorgen dat je laadvermogen minimaal net zo hoog is als je PV opbrengst.

Komt tijdens het typen wel meteen een vraag omhoog. Als je 3 fase Multi RS hebt met maximaal PV. Hoe gaat het dan met een extra AC pv omvormer? Deze zou dan alleen het vermogen moeten leveren van de verbruikers op dat moment?

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij > Hout CV, 300L SWW, 1500L CV buffer, 15.000WP, 3-fase Victron Mulri RS, 48kWh LFP

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:49

Ersus

Zuid-Limburg

Met frequentie shifting, mits ondersteund, wordt de omvormer afgeregeld. Als dit te traag werkt stijgt de spanning omdat de lading nergens heen kan en valt de installatie in storing en de PV omvormer schakelt uit.

Victron schrijft er dit over:
2.3 Charge current limit
Another question frequently asked is how can this factor be 1.0? Since the charger inside a 3000 VA Multi is not 3000 VA but closer to 2000 VA? The explanation lies in the fact that it will regulate. In other words: when there is too much power coming in, causing the charge current to exceed the limit, it will increase the output frequency again and will keep regulating the AC output frequency to charge with the limit.

An example, a 3000 VA Multi, with 3000 W of solar power coming out of a PV inverter:
  1. When the Multi is connected to the grid, all 3000 W can be fed back to the grid through the Multi, no problem.
  2. In case the Multi is not connected to the grid, the 3000 Wp is more than the charger in a Multi 3000 VA can handle. The charger is around 2000 W. Therefore the grid inverter assistant will automatically increase the frequency to reduce the output of the grid inverter, to match maximum charge current.
Bron

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:15
Heren een leuk vraag stuk.

Pv zet energie er op en verbruiker verbruikt minder en de Victron wil het regelen zonder aansluiting van het net.
Kijk de tekst "victron regelt de freq" zegt men.
Maar tijdens laden kan je de freq NIET regelen ... punt ..
Maar wat doet een zonnepaneel omvormer en hoe meet die de freq ??
Gewoon van de nul doorgang tot de volgende nul doorgang.

Als de Victron nu een energie puls geeft 1ms voor de originele 50Hz puls( 20 ms word dus 19ms).
Veranderde Victron dus de "net"freq", hij hoeft maar een korte puls te geven om de freq te veranderen.
De kans dat de net spanning te hoog word bestaat bij veel PV en weinig laden, maar de pv omvormer heeft diverse limits en voor dat hij echt in overspanning spring moet hij toch wel 2 pieken mee maken.
En het laden van de Victron is voor korte tijd wel iets hoger dan de standerd continue stroom opgave.

Waarom ik nu al die spatie regels krijg weet ik niet .. iemand een oplossing ? ik zit blijkbaar in een nieuw venster met ander mogelijk heden.( moet dus shift+enter, om gewoon de volgend regel te krijgen.
edit: Quickreply moet je op broncode zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door X21r op 07-05-2026 10:30 ]

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12:38
Beer070 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:19:
[...]

Kelder...

Is een idee natuurlijk, maar ik zou dat niet aandurven als dat gaat....

Mocht je een tuintje hebben, zou ik een gat graven van 1 x 1,5 meter en ze daar in een box bouwen met actieve ventilatie aangestuurd door sensor en Hems. Onder de grond constante temperatuur en zeer velilig. Mocht het een keer knallen, kan de hele buurt bij jou komen knikkeren. Wat beter is dan zoeken waar Beer070 en aanhang is gebleven als je de kelder gebruikt en we hebben vuurwerk

• Keneo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-05 10:30
X21r schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:05:
Heren een leuk vraag stuk.

Pv zet energie er op en verbruiker verbruikt minder en de Victron wil het regelen zonder aansluiting van het net.
Kijk de tekst "victron regelt de freq" zegt men.
Maar tijdens laden kan je de freq NIET regelen ... punt ..
Waarom niet?

Als het net wegvalt maakt de victron zijn eigen sinus (Freq) dus die kiest de freq zelf, die komt niet meer van het net. dus die kan perfect kiezen wat deze is toch?

Verder kan victron ook met een heleboel omvormers praten via sunspec (modbus) zie https://community.victronenergy.com/t/help-needed-sma-solar-edge-kostal-and-others/33869 Dus het moet zeker niet altijd via freq shift zijn, het mooie is dat sunspec ook werkt met het grid connected.

Ik merk wel dat de documentatie daar wat op achter komt, ik zie bijvoorbeeld op https://www.victronenergy.com/live/ccgx:ccgx_sma nog staand dat power control niet mogelijk is bij SMA, terwijl ik het m'n cerbo gewoon zie doen als de prijzen negatief zijn in DESS mode (Ik heb 2 SMA's een voor en 1 achter de multiplus, om 1:1 te blijven, en kan dus makkelijk vergelijken wat victron effectief doet)

Verder heb ik de 1:1 regel altijd gelezen puur op kVA die van AC out naar de omvormer gaat, niet naar de batterij, hoe ik het begreep was dat de omvormer zelf in z'n lussen/capacitors de piek even (enkele sec?) moest aankunnen tot de omvormer het voltage zag stijgen en uitvalt, niet dat die die 1 min lang naar een batterij moet kunnen gooien.

Maar ik kan hier helemaal fout zijn natuurlijk.

Da's namelijk ook nog altijd wat ik zie bij een SMA die ingesteld staat op de BE gridcode van 2012; die valt uit bij een veel lager voltage en die valt gewoon heel snel uit uit als de batterij vol is, zonder dat er freq shifting gebeurt.

[ Voor 18% gewijzigd door Keneo op 07-05-2026 11:01 ]

• Nhz

Nhz

Ersus schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:30:
Met frequentie shifting, mits ondersteund, wordt de omvormer afgeregeld. Als dit te traag werkt stijgt de spanning omdat de lading nergens heen kan en valt de installatie in storing en de PV omvormer schakelt uit.

Victron schrijft er dit over:
2.3 Charge current limit
Another question frequently asked is how can this factor be 1.0? Since the charger inside a 3000 VA Multi is not 3000 VA but closer to 2000 VA? The explanation lies in the fact that it will regulate. In other words: when there is too much power coming in, causing the charge current to exceed the limit, it will increase the output frequency again and will keep regulating the AC output frequency to charge with the limit.

Bron
Yes het frequency shifting is me duidelijk, maar zitten daar dan limieten aan? Even los van de (on)logica om voor deze factor van de specs van de inverter in de MP uit te gaan: 3000W PV op een 2000W charger is 1000W 'overload', dit kan dus blijkbaar met frequency shifting snel genoeg geregeld worden. Waarom kan dat niet met bijvoorbeeld 6000W PV op een 2000W charger?

Sowieso vind ik het een beetje tegenstrijdig, want op hun eigen site schrijven ze dit:
To understand the background, consider the following situation: the PV inverter is at full power, supplying a big load. The Multi is in inverter mode. Then, suddenly and at once, this load is switched off. At that moment the PV inverter will continue operating at full power until the AC frequency has been increased. Increasing this frequency will take a very short time, but during that time all power will be directed into the batteries as there is no other place for it to go.

Hier claimen ze -naar mijn idee- dus dat vermogen van de charger overeen moet komen met het maximaal geleverde vermogen van de PV omdat frequency shifting even duurt. Wat gebeurd er met de overload in die tijd? 8)7

Groetjes

• MJ de Bruijn
Nhz schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:03:
Wat gebeurd er met de overload in die tijd? 8)7
Vrij simpel. De PV omvormer klapt er uit.

Na een tijdje start deze weer op en past z'n vermogen (langzaam) aan (als frequency shifting werkt).

Als frequency shifting niet werkt zal de PV omvormer er opnieuw uitklappen als deze een (te) hoog vermogen gaat leveren. Dit herhaalt zich dan om de paar minuten. Dat is ook een manier van regelen. :+

• Q

Q

[...]

Yes het frequency shifting is me duidelijk, maar zitten daar dan limieten aan? Even los van de (on)logica om voor deze factor van de specs van de inverter in de MP uit te gaan: 3000W PV op een 2000W charger is 1000W 'overload', dit kan dus blijkbaar met frequency shifting snel genoeg geregeld worden. Waarom kan dat niet met bijvoorbeeld 6000W PV op een 2000W charger?

Sowieso vind ik het een beetje tegenstrijdig, want op hun eigen site schrijven ze dit:
To understand the background, consider the following situation: the PV inverter is at full power, supplying a big load. The Multi is in inverter mode. Then, suddenly and at once, this load is switched off. At that moment the PV inverter will continue operating at full power until the AC frequency has been increased. Increasing this frequency will take a very short time, but during that time all power will be directed into the batteries as there is no other place for it to go.

Hier claimen ze -naar mijn idee- dus dat vermogen van de charger overeen moet komen met het maximaal geleverde vermogen van de PV omdat frequency shifting even duurt. Wat gebeurd er met de overload in die tijd? 8)7
Precies mijn vraag, ik zie dat nog steeds niet beantwoord.

Wat gebeurt er nu in jouw voorbeeld met die 1000W overload? Die kan nergens naartoe. Ik snap het niet.

Iemand met PV op AC out die zin heeft om even in eiland modus te draaien en met wat electrische kachels en water kokers wil spelen voor ons ? :D

• MJ de Bruijn
Q schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:42:
Iemand met PV op AC out die zin heeft om even in eiland modus te draaien en met wat electrische kachels en water kokers wil spelen voor ons ? :D
Dat is dus precies wat ik gedaan heb.
Normaals:
MJ de Bruijn in "Het grote Victron ontwerp topic"

• X21r
Keneo schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:56:
[...]

Waarom niet?

Als het net wegvalt maakt de victron zijn eigen sinus (Freq) dus die kiest de freq zelf, die komt niet meer van het net. dus die kan perfect kiezen wat deze is toch?
Tijdens laden kan je NOOIT de freq bepalen .. ( tenzij je pulsen geeft bij de nul doorgang)
De freq bepaal je door een nul overgang te maken .. door een positieve en en een negatieve puls op het net te zetten . van enkele ms lang .. daarna kan je gewoon laden ( de rest van de 20-1=19ms)
Zelfs als de victron communiceert met de omvormer, verwacht de omvormer een netspanning die voldoet aan de eisen ..oa een nul doorgang in de juiste freq.
En omvormer uitgaan kan door commando of te hoge spanning of freq shift. ( of geen zon).

• Q

Q

Thanks, ik heb het nog eens doorgelezen maar je schrijft:
Allereerst, ik heb het al eerder aangegeven, ik heb de Victron methode nooit (goed) werkend gekregen.
En we willen het begrijpen in de context van de 'Victron methode' met frequency shifting.

Maar wat je hierboven beschrijft....
MJ de Bruijn schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:40:
[...]

Vrij simpel. De PV omvormer klapt er uit.

Na een tijdje start deze weer op en past z'n vermogen (langzaam) aan (als frequency shifting werkt).

Als frequency shifting niet werkt zal de PV omvormer er opnieuw uitklappen als deze een (te) hoog vermogen gaat leveren. Dit herhaalt zich dan om de paar minuten. Dat is ook een manier van regelen. :+
... is denk ik het antwoord op 'onze' vragen :)

Ik kan me voorstellen dat als je je niet aan de 1:1 houdt dat ondanks dat de PV omvormer direct uitvalt er toch een dusdanig grote puls op de 230v / DC komt dat ook de multiplus uitvalt.

Anders weet ik het ook niet.

• X21r
Q schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:42:
[...]

Precies mijn vraag, ik zie dat nog steeds niet beantwoord.

Wat gebeurt er nu in jouw voorbeeld met die 1000W overload? Die kan nergens naartoe. Ik snap het niet.
Zo als ik al zei als de puls gegeven is bij de nul doorgang kan de victron gedurende de rest van de sinus (20-1=19ms laden).

• Q

Q

@X21r sorry dat ik dit niet goed snap: Victron schrijft zelf dat frequency shifting heel snel is maar niet snel genoeg. Dus ik denk dat het antwoord niet ligt in een 'frequency shift puls' als ik je goed begrijp.

• X21r
Q schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:02:
[...]

Thanks, ik heb het nog eens doorgelezen maar je schrijft:

[...]

En we willen het begrijpen in de context van de 'Victron methode' met frequency shifting.

Maar wat je hierboven beschrijft....

[...]

... is denk ik het antwoord op 'onze' vragen :)

Ik kan me voorstellen dat als je je niet aan de 1:1 houdt dat ondanks dat de PV omvormer direct uitvalt er toch een dusdanig grote puls op de 230v / DC komt dat ook de multiplus uitvalt.

Anders weet ik het ook niet.
Een te grote 230v puls komt er niet .. omvormer stuurt eigenlijk met stroom .. met een maximale spanning.
En word 50.000 per seconde bekeken, is de spanning te hoog stopt deze sinus even.. als de spanning in deze sinus weer lager word gaat hij gewoon verder.

• X21r
Q schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:06:
@X21r sorry dat ik dit niet goed snap: Victron schrijft zelf dat frequency shifting heel snel is maar niet snel genoeg. Dus ik denk dat het antwoord niet ligt in een 'frequency shift puls' als ik je goed begrijp.
Simpel zonder puls bij de nul doorgang is er GEEN freq dus stopt de omvormer DIRECT.
Dat het algoritme inde victron traag is .. cq traag in de omvormer is wat anders.
Normaal is de nol doorgang precies 20milli seconde door dat de victron 1ms vroeger er een puls op zet.. denkt de omvormer de freq is verander.
Helaas zijn er rond de nul doorgang soms stoor signalen, dus de omvormer wil zeker zijn van de gemeten freq dus doet de meting een paar maal. sommige wel 10x of nog langer.
vandaar dat sommige omvormers niet snel reageren.

[ Voor 27% gewijzigd door X21r op 07-05-2026 12:14 ]

• fendt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05 09:41
Ik ben in het offerte stadium met het slimmehuis.nl voor een Victron ESS. Nu adviseren zij om ook een Victron laadpaal te nemen, zodat Victron kan regelen wanneer stroom van de panelen de accu’s in gaan, of naar de auto, of dat er moet worden ingekocht.

Ze fluisterden in dat er de komende maand een nieuwe laadpaal van Victron uitkomt, echter heeft ook die geen geïntegreerde MID meter.

Ik weet niet wat wijsheid is: Een Victron laadpaal nemen zodat die helemaal geïntegreerd kan worden, of een andere laadpaal van b.v. Alfen met geïntegreerde MID meter zodat ik ERE inkomsten kan genereren. Maar dan mis ik wel weer de efficiëntie omdat dit niet zo mooi geïntegreerd kan worden in de Victron installatie.

Hoe zien jullie dit?

• MJ de Bruijn
Q schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:02:
Exact. Dat hoopte ik ook ooit te begrijpen.
Allereerst... ik WEET het niet, maar ik heb een VERMOEDEN. Excuus als ik het fout heb.
Ik denk dat de regeling met frequency shifting te langzaam is en/of te weinig terug regelt (in ieder geval voor mijn situatie).
Nu ik (via mijn eigen methode) terug regel tot een veeeeel lager vermogen bij een SoC van 80% of hoger gaat het goed.
De PV productie moet nooit boven de opname-capaciteit van de batterij komen. Iedere regeling die reageert op een te hoog aanbod is dus altijd te laat.
Ik zit zelf nog na te denken om als nood een bestuurbare schakelaar te monteren tussen mijn pv groepen en de omvormer. Zodat deze altijd uitgaat als de de accu 90%+ is en er geen net verbinding is.

Daarmee kan je voorkomen dat de frequentie shift niet werkt.

De frequentie shift werkt overigens alleen de net verbinding is verbroken . Indien de net verbinding aanwezig is zal altijd de frequentie van het net gebruikt worden.

• Q

Q

X21r schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:07:
[...]

Een te grote 230v puls komt er niet .. omvormer stuurt eigenlijk met stroom .. met een maximale spanning.
En word 50.000 per seconde bekeken, is de spanning te hoog stopt deze sinus even.. als de spanning in deze sinus weer lager word gaat hij gewoon verder.
ik denk dat ik je begrijp, bedankt voor de uitleg.

Maar wat ik dan - in de context die je uitlegt - niet snap is de noodzaak voor de 1:1 regel. Wat nu als de PV omvormer gewoon dubbel zo zwaar is, die kan ook gewoon stoppen toch?

• Keneo
X21r schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:01:
[...]

Tijdens laden kan je NOOIT de freq bepalen .. ( tenzij je pulsen geeft bij de nul doorgang)
De freq bepaal je door een nul overgang te maken .. door een positieve en en een negatieve puls op het net te zetten . van enkele ms lang .. daarna kan je gewoon laden ( de rest van de 20-1=19ms)
Zelfs als de victron communiceert met de omvormer, verwacht de omvormer een netspanning die voldoet aan de eisen ..oa een nul doorgang in de juiste freq.
En omvormer uitgaan kan door commando of te hoge spanning of freq shift. ( of geen zon).
Ik snap het nog steeds niet? Wat bedoel je met pulsen?

de victron is de sinus generator, die genereert een sinus signaal van 50Hz waar de omvormer op inpikt en voltage bijduwt. De PV omvormer zelf genereert geen frequentie, die volgt wat die krijgt van het 'net'

De victron kan als die zelf deze 50Hz sinus maakt deze toch gewoon omzetten naar een 50.1Hz sinus, of 50.2Hz etc...

Er is 50x per seconde een nul doorgang, of 50.1x, er moeten geen 'pulsen' gegeven worden op deze nuldoorgang, gewoon de lengte van de golf verkorten.

Is dat niet frequency shift doet, als de frequentie te hoogt wordt zal de omvormer zijn vermogen terugschalen, dit is namelijk sowieso al verplicht door de gridcodes. Of begrijp ik dit fout?

[ Voor 11% gewijzigd door Keneo op 07-05-2026 14:26 ]

• Nhz

Nhz

Maar jongens (en meiden), als we nu allerlei oplossingen (moeten) gaan bedenken om te voorkomen dat de boel eruit klapt, dan is die hele Factor1 regel toch incorrect?

Die Factor 1 regel is volgens Victron juist bedoeld om te zorgen dat de boel heel blijft in een scenario waarin er ineens een overload aan AC vermogen is (maar wel binnen die Factor1 regel blijft).

Mijn boeren verstand zegt nog steeds dat de opmaak van die Factor1 regel niet goed geformuleerd is. Het max PV vermogen mag niet gelijk zijn aan het max Multi-inverter vermogen, maar aan het max Multi-charger vermogen. Dan zijn we er toch?

Groetjes

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

[...]

Spanning stijgt als een load afschakelt en er zijn geen afnemers. Ergens moet het naar toe, en dat zijn de interne electronica, spoelen en condensatoren die de ‘tik’ krijgen. Dat betreft in dit geval de multi en de pv omvormer. Een van beide gaat op storing ‘overload’ of schakelt zonder poespas af. Het zal aan het loadverschil liggen en de snelheid waarmee zaken aangepast cq afgeschaald of afgeschakeld worden.

Met frequentie schiften heb ik geen ervaring omdat de boel hier lokaal met modbus geregeld wordt en de opslag best groot is dat tegen het einde van de dag de zon al ver onder is en de opslag dan nog in balanceren verkeerd.

Het is altijd goed dat je omvormer tijdig afschaalt zoals MJ de Bruin zelf aardig heeft opgelost omdat blijkbaar Frequentie shifting niet snel genoeg is.

Het potentiële vermogen moet gewoon niet veel groter kunnen worden dan wat je kan afvoeren naar laden omdat anders die potentiële hoeveelheid op je interne systeem componenten terugkomt met de mogelijke gevolgen van dien als er geen andere afnemer is van die energie.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

Jullie maken het onnodig ingewikkeld, er is geen extra schakelaar nodig.

De Multiplus heeft een maximum charge current, maar dat is de maximum continuous rating. Dit issue gaat over een fractie van een seconde, waarin de Multiplus de frequentie nog moet aanpassen en de PV omvormer daarop moet reageren. In die tijd moet de stroom door de Multiplus niet zo ver buiten specs komen dat er schade ontstaat. Victron heeft daar over nagedacht en de 1:1 regel opgeschreven.

Als de PV omvormer niet reageert en blijft duwen zal de Multiplus in storing gaan en geen output meer leveren. Dan is er geen AC frequentie meer en werkt je PV omvormer sowieso niet meer. Ik verwacht dat ook hier de 1:1 regel relevant is om grote overbelasting en eventuele schade aan de Multiplus te voorkomen.

Gaan mikken op 80% accu is echt overdreven. Stel dat het 5 seconden duurt (is heel lang), 3000W dus zo'n 55A laadstroom, dan heb je 0.075 Ah teveel in je accu gestopt. Bij een 16 kWh accu is dat 0.02% van de capaciteit. Zo precies ga je de 100% vol echt niet benaderen. En een heel deel zal ook nog als warme verdwijnen.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

blaaspijp schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:28:
Ik zit zelf nog na te denken om als nood een bestuurbare schakelaar te monteren tussen mijn pv groepen en de omvormer. Zodat deze altijd uitgaat als de de accu 90%+ is en er geen net verbinding is.

Daarmee kan je voorkomen dat de frequentie shift niet werkt.

De frequentie shift werkt overigens alleen de net verbinding is verbroken . Indien de net verbinding aanwezig is zal altijd de frequentie van het net gebruikt worden.
Dan hoef je ook niet te schiften omdat je aan grid een afnemer hebt waar de energie naar toe kan. Tenzij daar de spanning ook weer is gestegen boven de max toelaatbare waarde. Dan gaat je PV er alsnog uit.

• Nhz

Nhz

NTS schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:16:
Jullie maken het onnodig ingewikkeld, er is geen extra schakelaar nodig.

De Multiplus heeft een maximum charge current, maar dat is de maximum continuous rating. Dit issue gaat over een fractie van een seconde, waarin de Multiplus de frequentie nog moet aanpassen en de PV omvormer daarop moet reageren. In die tijd moet de stroom door de Multiplus niet zo ver buiten specs komen dat er schade ontstaat. Victron heeft daar over nagedacht en de 1:1 regel opgeschreven.

Als de PV omvormer niet reageert en blijft duwen zal de Multiplus in storing gaan en geen output meer leveren. Dan is er geen AC frequentie meer en werkt je PV omvormer sowieso niet meer. Ik verwacht dat ook hier de 1:1 regel relevant is om grote overbelasting en eventuele schade aan de Multiplus te voorkomen.

Gaan mikken op 80% accu is echt overdreven. Stel dat het 5 seconden duurt (is heel lang), 3000W dus zo'n 55A laadstroom, dan heb je 0.075 Ah teveel in je accu gestopt. Bij een 16 kWh accu is dat 0.02% van de capaciteit. Zo precies ga je de 100% vol echt niet benaderen. En een heel deel zal ook nog als warme verdwijnen.
Yes dit verwacht ik ook, maar ik vraag me dus af hoe die 1:1 regel precies is opgesteld. In mijn ogen kraakt hij een beetje omdat ze uitgaan van Multi-inverter vermogen, ipv Multi-charger vermogen. Ze kijken dus helemaal niet naar de maximum charge current. Daar wringt voor mij de schoen. Apels en peren zeg maar. :)

Groetjes

• MJ de Bruijn
Er zijn meerdere factoren (regels) waar je rekening mee moet houden.
De 1:1 regel is er één van.
De maximale laadstroom is een andere. Deze neemt (aanzienlijk) af naarmate de batterij voller wordt.
Als je meer PV in het systeem wilt persen dan de laadstroom toelaat gaat de PV omvormer op tilt.
Bij een SoC van 90% is de laadstroom slechts 1/8 deel van de laadstroom bij een SoC van 50% (bij mij). In die situatie is de (papieren) 1:1 regel nutteloos.
Realiseer je dat teveel aangeboden PV niet even ergens blijft "wachten" tot het de batterij in kan.

• invultri
Nhz schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:36:
[...]

Yes dit verwacht ik ook, maar ik vraag me dus af hoe die 1:1 regel precies is opgesteld. In mijn ogen kraakt hij een beetje omdat ze uitgaan van Multi-inverter vermogen, ipv Multi-charger vermogen. Ze kijken dus helemaal niet naar de maximum charge current. Daar wringt voor mij de schoen. Apels en peren zeg maar. :)
We zouden zelfs kunnen denken dat als Victron die 1:1 regel stelt ze misschien zelfs hun hardware zo ontworpen heeft dat het niet stuk gaat als je 1:1 niet overschrijd.

• Nhz

Nhz

invultri schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:12:
[...]

We zouden zelfs kunnen denken dat als Victron die 1:1 regel stelt ze misschien zelfs hun hardware zo ontworpen heeft dat het niet stuk gaat als je 1:1 niet overschrijd.
Dat kan zeker, ik denk dat we dat ook wel doen (ik wel in ieder geval). Dat betekend echter niet dat we er niet kritisch naar mogen kijken toch? Ik vind het gewoon vreemd dat ze voor het omzetten van een overvloed van AC vermogen naar DC vermogen een regel opstellen die uitgaat van het vermogen om DC naar AC om te zetten. :)

Groetjes

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:23

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

fendt schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:13:
Ik ben in het offerte stadium met het slimmehuis.nl voor een Victron ESS. Nu adviseren zij om ook een Victron laadpaal te nemen, zodat Victron kan regelen wanneer stroom van de panelen de accu’s in gaan, of naar de auto, of dat er moet worden ingekocht.

Ze fluisterden in dat er de komende maand een nieuwe laadpaal van Victron uitkomt, echter heeft ook die geen geïntegreerde MID meter.

Ik weet niet wat wijsheid is: Een Victron laadpaal nemen zodat die helemaal geïntegreerd kan worden, of een andere laadpaal van b.v. Alfen met geïntegreerde MID meter zodat ik ERE inkomsten kan genereren. Maar dan mis ik wel weer de efficiëntie omdat dit niet zo mooi geïntegreerd kan worden in de Victron installatie.

Hoe zien jullie dit?
De Victron laadpaal zit ook gewoon op AC, dus voor de efficiëntie hoef je het niet te doen. Ik zou gewoon een goed aanstuurbare laadpaal pakken en dan kan je zelf bepalen of en hoe veel er geladen wordt. SmartEVSE in een kastje kan ook goed genoeg zijn voor de ERE's als je maar een MID meter hebt.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• X21r
Heren vele veronderstellingen.
Waar blijft de energie en hoe zit het met de pulsen..

De Victron hoeft geen sinus te maken als er zon omvormers op zitten die energie leveren ! ! ! ! !
( het mag wel... maar hoeft niet).
Hij kan toch ook laden tijdens terwijl de zon omvormer energie leveren ? ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L1aPAadHBvLTWPPKXAssXLFaaPA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/A73FUWbGcJyMpX6eJfhhgk0t.png?f=user_large

De pulsen moeten vlak na de sinus overgang vinden zie de vierkantjes A en B( in de goede richting).
B is wat eerder dan gebruikelijk op de 50 Hz en komt vroeger (52Hz)

Na de puls ( bekijk het als een slinger die een zetje gegeven moet worden)
Denkt de omvormer er is dus net spanning dus begint te leveren.
De Victron is een gewone transformator, dus na die korte puls tijd kan Victron de energie uit het "net" trekken en de batterij opladen( rose gedeelte) ( bv 19ms-1ms puls= 18ms laden).

Zonder die "pulsen" zal de zon omvormer gegarandeerd uit vallen .. er moet een signaal zijn.
Dus zelfs als het laden klaar is dan moet de Victron met '" pulsen" de zon omvormer in leven houden.

Wat doet de zonnepanelen omvormer ( onderste plaatje)
Die zet pulserend spanning er op ,Feitelijk gezien zijn het maar stroom pulsen, met een freq van > 20 kHz.
Maar tijdens de nul doorgang zet hij er geen spanning /stroom op.
En word constant de uitgangs spanning/ stroom gemeten en gecorrigeerd.
Dus te hoge spanning zal nauwelijks voorkomen.
Een zon omvormer heeft geen open spanning ..( dus onbelast zal de spanning niet stijgen)

Nu de regel 1:1 .. zal waarschijnlijk te maken hebben met het vermogen van de transformator die er in zit, waar bij ook nog rekening gehouden word met van alles en nog wat.

• jadjong
  • Niet online
Nhz schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:21:
[...]

Dat kan zeker, ik denk dat we dat ook wel doen (ik wel in ieder geval). Dat betekend echter niet dat we er niet kritisch naar mogen kijken toch? Ik vind het gewoon vreemd dat ze voor het omzetten van een overvloed van AC vermogen naar DC vermogen een regel opstellen die uitgaat van het vermogen om DC naar AC om te zetten. :)
Dat is het ook. Voor de marketing-afdeling en de installateur is 1:1 gewoon makkelijker dan 'twee onthouden, 3 terug pakken op de aas, schoppen-4 afgeven bij de bank en daarna elleboog op tafel'. Zolang het binnen de marge van de overbelasting op de lader past is er niets aan de hand. Op dezelfde manier dat een 100% geladen batterij prima naar 100,001% kan wanneer de netspanning plotseling wegvalt en PV nog lekker een seconde doorbuffelt.

• invultri
Rimco schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:28:
[...]

De Victron laadpaal zit ook gewoon op AC, dus voor de efficiëntie hoef je het niet te doen. Ik zou gewoon een goed aanstuurbare laadpaal pakken en dan kan je zelf bepalen of en hoe veel er geladen wordt. SmartEVSE in een kastje kan ook goed genoeg zijn voor de ERE's als je maar een MID meter hebt.
Een laadpaal op DC doen lijkt me wel grappig, maar 48VDC, 11kW is ook best een dik kabeltje, 32mm2 of 50mm2 voor 10 meter.

• Jongfeli
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:42
X21r schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:29:
Heren vele veronderstellingen.
Waar blijft de energie en hoe zit het met de pulsen..
Ten eerste is de 1:1 regel gebaseerd op watt vs wattpeak. Heb je 3000 Wp aan zonnepanelen liggen dan heb je +/- 2000 watt aan vermogen. Maw dit is +/- de laadrating van een 3000 VA Multiplus.

Wanneer je meer Wp aan panelen aan een "te kleine" omvormer hebt hangen moet je de Wp rating van de omvormer nemen. Dus heb je een 3000 Watt omvormer met een 4500 Wp rating en daar hangen 4500 Wp aan panelen achter dan zou je volgens de documentatie de maximale Wp rating van de omvormer moeten nemen. Laat die nu te hoog zijn voor een 3000 VA Multiplus.

Die stuurt in dit geval nl gewoon 3000 watt uit en dat gaat in het geval van een net uitval niet goed op een 3000 VA Multiplus, die kan immers maar 2000 watt richting de accu sturen. Ik ga er gemakshalve maar even vanuit dat er verder geen load op AC-out zit.

Die 1000 watt kan in het voorbeeld nergens heen en als er aan de PV kant niet geregeld wordt of de Multiplus niet tript of uitschakelt wordt deze energie omgezet in warmte en gaat de boel heel snel kapot. Echter, blijf je met je PV binnen de laadrating van je Multiplus dan kan het bovenstaande niet gebeuren.

• invultri
AES en search mode

Is dit waar de Victron minder snel bijregelt en daarmee minder stroom gaat gebruiken? Dit zou dan betekenen dat je misschien soms net wat stroom uit het stroomnet haalt omdat de Victron het nog niet gezien heeft? De multi rs heeft deze 2 modes niet en 3 van hun zouden 1.5kWh per dag zijn (42w standby = 1kWh per dag).

• Keneo
X21r schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:29:

De Victron hoeft geen sinus te maken als er zon omvormers op zitten die energie leveren ! ! ! ! !
( het mag wel... maar hoeft niet).
Hij kan toch ook laden tijdens terwijl de zon omvormer energie leveren ? ?
[Afbeelding]
Dat moet ie wel,

De zon omvormers vallen uit als er geen sinus is, moet zo van de grid code.

De zon omvormers maken zelf geen sinus, als er geen grid is en de victron maakt de sinus niet, wie maakt die dan volgens u?

En kijkt de omvormer dan naar de blokgolven in de sinus? Ik zou denken dat die de nul doorgangen telt, als stroom van het grid komt van een echte draaiende generator gaan er geen pulsen te zien zijn maar een mooie smooth sinus toch? (Wat de victron als output sinus heeft zonder grid heb ik nog niet nagekeken)

[ Voor 18% gewijzigd door Keneo op 07-05-2026 17:54 ]

• X21r
Jongfeli schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:31:
[...]
Die stuurt in dit geval nl gewoon 3000 watt uit en dat gaat in het geval van een net uitval niet goed op een 3000 VA Multiplus, die kan immers maar 2000 watt richting de accu sturen. Ik ga er gemakshalve maar even vanuit dat er verder geen load op AC-out zit.
Drie aannames.
-De zon omvormer stuurt geen 3000W uit. stuur stroom en corrigeert bij te vele spanning of te veel stroom.( effe terug lezen aub ).
-Geen load op de AC out .. ja dat is niet logisch.. waarom heb je hem dan aan staan ??? dan gaat het zeker fout.
-"Die 1000 watt kan in het voorbeeld nergens heen omgezet in warmte en gaat de boel heel snel kapot."
( effe terug lezen aub ).

• X21r
Keneo schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:49:
[...]

De zon omvormers maken zelf geen sinus, als er geen grid is en de victron maakt de sinus niet, wie maakt die dan volgens u?

En kijkt de omvormer dan naar de blokgolven in de sinus? Ik zou denken dat die de nul doorgangen telt, als stroom van het grid komt van een echte draaiende generator gaan er geen pulsen te zien zijn maar een mooie smooth sinus toch? (Wat de victron als output sinus heeft zonder grid heb ik nog niet nagekeken)
Iedere zon omvormer heeft een nul detectie circuit..
Detecteer een nul overgang van 5 a 10 Volt. hij meet niet hoe hoog de spanning is, want hij gaat zo terug leveren.
Dus een sinus hoeft er niet te zijn.. wel die nul overgang. want de zon omvormer ziet dat.. als ik ben aan gesloten op "een " net spannings bron. en begint zijn sinus vormige spanning af te geven.

Nu die blok golven is de aansturing van de "schakelaars" die na filtering een redelijke mooie sinus geven van de zon omvormer.
De Victron doet precies het zelfde als hij een sinus moet produceren..( ook met blok golf aansturing)
Die aansturing gebeurt met een freq van > 20kHz.. dus kunnen een redelijke mooie sinus produceren.

Dus als er een omvormer staat aangesloten en werkt dan zal de Victron snel over schakelen naar die puls methode rond de nul doorgang, de Victron kan namelijk geen vermogen af geven(hij meet ook de spanning en de stroom).

Als de Victron geen puls geeft zodat de zon omvormer denkt is sta aan gesloten op het net.. kan de Victron niet laden.

• invultri
X21r schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:08:
[...]

Als de Victron geen puls geeft zodat de zon omvormer denkt is sta aan gesloten op het net.. kan de Victron niet laden.
Gaat ie doen, namelijk 230 maken op 50hz zodat die zon omvormer die netjes kan gaan volgen, als een sinus overigens dat is hoe de electronica gebouwd is. Tenzij je batterijen leeg zijn, want dan doet hij niks en je zon omvormer ook niet (na een paar ms).

Ik denk wel dat de cool blue Victron heel dankbaar gaat zijn als er een blokgolf zou worden gebruikt om je compressoren en andere gevoelige electronica in huis te voeden.

• X21r
invultri schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:42:
[...]

Gaat ie doen, namelijk 230 maken op 50hz zodat die zon omvormer die netjes kan gaan volgen, als een sinus overigens dat is hoe de electronica gebouwd is. Tenzij je batterijen leeg zijn, want dan doet hij niks en je zon omvormer ook niet (na een paar ms).

Ik denk wel dat de cool blue Victron heel dankbaar gaat zijn als er een blokgolf zou worden gebruikt om je compressoren en andere gevoelige electronica in huis te voeden.
De zon omvormer volgt 50 Hz niet.. hij meet de nul doorgang en gaat van daar uit zijn eigen sinus creeren.
En de blok golf begrijp je ook niet. Dat is een basis begrip . zo werkt DC naar sinus omzetten..
Ik stop er mee .. ik begrijp dat je het niet begrijpt. veel succes.
Tony71 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:22:
[...]

Kelder...

Is een idee natuurlijk, maar ik zou dat niet aandurven als dat gaat....

Mocht je een tuintje hebben, zou ik een gat graven van 1 x 1,5 meter en ze daar in een box bouwen met actieve ventilatie aangestuurd door sensor en Hems. Onder de grond constante temperatuur en zeer velilig. Mocht het een keer knallen, kan de hele buurt bij jou komen knikkeren. Wat beter is dan zoeken waar Beer070 en aanhang is gebleven als je de kelder gebruikt en we hebben vuurwerk
Vraagstuk is natuurlijk altijd waardoor het gaat knallen, en wat er dan gebeurt. In mijn situatie is een interne brand bijzonder onwaarschijnlijk, door zeer beperkte belasting en geen handel. Dan kunnen de cellen beschadigen door kogels, spijkers, of instorting, maar in die gevallen is er een wezenlijk ander probleem.

Een mogelijk risico is een locale brand in de kelder. Niet heel waarschijnlijk in een stenen kelder, met fermacel platen.

Dan is er nog of een overstroming waardoor kortsluiting ontstaat. In dat geval is er actieve waterkoeling waardoor thermal runaway zeer onwaarschijnlijk is.

Met 80kwh is het natuurlijk anders en dan is de schuur 6m bij het huis vandaan toch een beter idee.
X21r schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:49:
[...]

De zon omvormer volgt 50 Hz niet.. hij meet de nul doorgang en gaat van daar uit zijn eigen sinus creeren.
En de blok golf begrijp je ook niet. Dat is een basis begrip . zo werkt DC naar sinus omzetten..
Ik stop er mee .. ik begrijp dat je het niet begrijpt. veel succes.
Beste @X21r ,

Ik denk dat je het zelf niet helemaal scherp hebt:

De Victron omvormer zal bij eilandbedrijf gewoon een mooie 50Hz sinus spanning proberen te maken (middels pulsbreedte modulatie). Je moet hier even onderscheid maken tussen spanning en stroom: er komt spanning op de uitgang, maar er hoeft nog geen stroom te lopen. Er gaat pas stroom lopen als er iets aan de uitgang een hogere of lagere spanning probeert te creëren. Bijv een PV omvormer die de spanning probeert te verhogen. Dan gaat er stroom richting de Victron lopen en die zal proberen de spanning op 230V te houden. De energie die daarmee richting de Victron loopt, moet ergens heen (bij voorkeur in de accu).

Als de victron de energie niet kwijt kan (accu vol), dan gaat hij de frequentie verhogen. Als de omvormer aan de juiste eisen voldoet, zal deze dan het vermogen afknijpen.

Ja, de PV omvormer zal vast iets van een nul doorgang detectie hebben om te synchroniseren met de spanning van de Victron.

Nuldoorgangspulsjes?? Nah.

[ Voor 6% gewijzigd door pvg op 07-05-2026 20:48 ]

pvg schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:45:
[...]

Beste @X21r ,

Ik denk dat je het zelf niet helemaal scherp hebt:

De Victron omvormer zal bij eilandbedrijf gewoon een mooie 50Hz sinus spanning proberen te maken (middels pulsbreedte modulatie). Je moet hier even onderscheid maken tussen spanning en stroom: er komt spanning op de uitgang, maar er hoeft nog geen stroom te lopen. Er gaat pas stroom lopen als er iets aan de uitgang een hogere of lagere spanning probeert te creëren. Bijv een PV omvormer die de spanning probeert te verhogen. Dan gaat er stroom richting de Victron lopen en die zal proberen de spanning op 230V te houden. De energie die daarmee richting de Victron loopt, moet ergens heen (bij voorkeur in de accu).

Als de victron de energie niet kwijt kan (accu vol), dan gaat hij de frequentie verhogen. Als de omvormer aan de juiste eisen voldoet, zal deze dan het vermogen afknijpen.

Ja, de PV omvormer zal vast iets van een nul doorgang detectie hebben om te synchroniseren met de spanning van de Victron.

Nuldoorgangspulsjes?? Nah.
Ik denk dat @X21r gelijk heeft dat de frequentie modulatie werkt door de nul doorgang met een extra puls naar voren te trekken. De PV omvormer circuits testen in sommige gevallen wel een minuut de 50hz voordat ze beginnen met leveren, en als er een paar sinussen missen dan gaan ze er gelijk uit. De vraag die ik door @pvg beantwoord denk te hebben is wat er gebeurt als er geen afname is van die 1000W extra vermogen. Dan gaat het voltage omhoog. Mijn beperkte wiskunde suggereert dat je binnen één of twee sinusgolven al richting (3kw leveren / 2kw gebruik) 3/2 x 240V = 360V zit, en dan zal de PV hard uitschakelen. Die 360V heeft ook een sterk effect op de DC spanning naar de accu, en als die wordt opgevangen door meer chemische capaciteit ( laten we het de @Ersus oplossing noemen) dan is er niks aan de hand. Bij een kleinere accu zou dit heftige effecten kunnen hebben van oververhitting en blow-out gevaar. Bij direct geschakelde mppt zal de omvormer zelf sneller afschakelen en de 50v dc beschermen. Op de grotere capaciteit van de MP2 en MultiRS AC-DC circuits kan ik me voorstellen dat dit langer duurt.
Pagina: 1 ... 68 ... 72 Laatste