Het net kan PV sturen met maximaal voltage. Dit is vrij gebruikelijk in wijken waar veel PV ligt en op zonnige dagen meer wordt opgewekt dan afgenomen kan worden, daar laat de netbeheerder het voltage naar 251V oplopen zodat de PV uitgeschakeld wordtblaaspijp schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:28:
Ik zit zelf nog na te denken om als nood een bestuurbare schakelaar te monteren tussen mijn pv groepen en de omvormer. Zodat deze altijd uitgaat als de de accu 90%+ is en er geen net verbinding is.
Daarmee kan je voorkomen dat de frequentie shift niet werkt.
De frequentie shift werkt overigens alleen de net verbinding is verbroken . Indien de net verbinding aanwezig is zal altijd de frequentie van het net gebruikt worden.
En de opmerking van @Jongfeli was dan @Jong ook: 3000VA is niet 3000W (en dan is er nog de derating boven 25C), dus 3000W solar inverter voldoet niet aan 1:1. Verder is het een leuke discussie over hoe/wat van de omvormer en hoe die dan de grid volgen (voltage, phase, frequentie en pf). Maar die 1000W te veel zou er in de eerste plaats al niet moeten zijn.Beer070 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:14:
[...]
Ik denk dat @X21r gelijk heeft dat de frequentie modulatie werkt door de nul doorgang met een extra puls naar voren te trekken. De PV omvormer circuits testen in sommige gevallen wel een minuut de 50hz voordat ze beginnen met leveren, en als er een paar sinussen missen dan gaan ze er gelijk uit. De vraag die ik door @pvg beantwoord denk te hebben is wat er gebeurt als er geen afname is van die 1000W extra vermogen. Dan gaat het voltage omhoog. Mijn beperkte wiskunde suggereert dat je binnen één of twee sinusgolven al richting (3kw leveren / 2kw gebruik) 3/2 x 240V = 360V zit, en dan zal de PV hard uitschakelen. Die 360V heeft ook een sterk effect op de DC spanning naar de accu, en als die wordt opgevangen door meer chemische capaciteit ( laten we het de @Ersus oplossing noemen) dan is er niks aan de hand. Bij een kleinere accu zou dit heftige effecten kunnen hebben van oververhitting en blow-out gevaar. Bij direct geschakelde mppt zal de omvormer zelf sneller afschakelen en de 50v dc beschermen. Op de grotere capaciteit van de MP2 en MultiRS AC-DC circuits kan ik me voorstellen dat dit langer duurt.
Overigens, deze hele discussie is waarom ik dacht "laat maar" ik doe wel een DC mppt. Mja, misschien dat ik mijn Growatt SPA10000 op een of andere manier kan hergebruiken als booster voor de victron, dan komt het hele microgrid verhaal in beeld.
ThanksBeer070 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:14:
[...]
Ik denk dat @X21r gelijk heeft dat de frequentie modulatie werkt door de nul doorgang met een extra puls naar voren te trekken. De PV omvormer circuits testen in sommige gevallen wel een minuut de 50hz voordat ze beginnen met leveren, en als er een paar sinussen missen dan gaan ze er gelijk uit.
Dat "extra/ te veel " vermogen gaat nergens heen en zal niets slopen ( normaal gesproken)en gaat zeker niet zo maar de accu in. want dat vermogen is er namelijk NIET .De vraag die ik door @pvg beantwoord denk te hebben is wat er gebeurt als er geen afname is van die 1000W extra vermogen. Dan gaat het voltage omhoog. Mijn beperkte wiskunde suggereert dat je binnen één of twee sinusgolven al richting (3kw leveren / 2kw gebruik) 3/2 x 240V = 360V zit, en dan zal de PV hard uitschakelen. Die 360V heeft ook een sterk effect op de DC spanning naar de accu, en als die wordt opgevangen door meer chemische capaciteit ( laten we het de @Ersus oplossing noemen) dan is er niks aan de hand. Bij een kleinere accu zou dit heftige effecten kunnen hebben van oververhitting en blow-out gevaar. Bij direct geschakelde mppt zal de omvormer zelf sneller afschakelen en de 50v dc beschermen. Op de grotere capaciteit van de MP2 en MultiRS AC-DC circuits kan ik me voorstellen dat dit langer duurt.
Het word niet zo maar afgegeven door de zon omvormer die regelt alles op een freq van 20kHz.
En van 230v AC naar 50v DC moet via aan Een PFC (Power Factor Correction) is ook niet snel.
Maar genoeg hier over geloof ik.
Er staan geen “pulsen” op de victron uitgang: daar staat gewoon een sinus. De victron verandert de frequentie van de sinus. De PV omvormer kan daarop synchroniseren (meestal mbv een Phased Lock Loop op nuldoorgang). En de PV omvormer zal ook gewoon een sinus spanning maken.Beer070 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:14:
[...]
Ik denk dat @X21r gelijk heeft dat de frequentie modulatie werkt door de nul doorgang met een extra puls naar voren te trekken. De PV omvormer circuits testen in sommige gevallen wel een minuut de 50hz voordat ze beginnen met leveren, en als er een paar sinussen missen dan gaan ze er gelijk uit. De vraag die ik door @pvg beantwoord denk te hebben is wat er gebeurt als er geen afname is van die 1000W extra vermogen. Dan gaat het voltage omhoog. Mijn beperkte wiskunde suggereert dat je binnen één of twee sinusgolven al richting (3kw leveren / 2kw gebruik) 3/2 x 240V = 360V zit, en dan zal de PV hard uitschakelen. Die 360V heeft ook een sterk effect op de DC spanning naar de accu, en als die wordt opgevangen door meer chemische capaciteit ( laten we het de @Ersus oplossing noemen) dan is er niks aan de hand. Bij een kleinere accu zou dit heftige effecten kunnen hebben van oververhitting en blow-out gevaar. Bij direct geschakelde mppt zal de omvormer zelf sneller afschakelen en de 50v dc beschermen. Op de grotere capaciteit van de MP2 en MultiRS AC-DC circuits kan ik me voorstellen dat dit langer duurt.
(Ja, intern in de victron en PV omvormer worden de sinus spanningen gemaakt door pulsbreedte modulatie. Die pulsen worden weer een mooie vloeiende sinus door laagdoorlaatfilters en/of scheidingstrafo.)
Goedemorgen,
Misschien gebruik ik niet de juiste zoektermen, maar ik kan niet vinden wat ik zoek:
Ik had verwacht dat Victron (dess) de PV omvormer zou terugregelen/uitschakelen als de stroomprijzen negatief zijn. Dit gebeurde onlangs echter niet.
Kan iemand mij daar wat over vertellen? Is het mogelijk vanuit dess? Of is er programmeerwerk nodig met Node Red?
Misschien gebruik ik niet de juiste zoektermen, maar ik kan niet vinden wat ik zoek:
Ik had verwacht dat Victron (dess) de PV omvormer zou terugregelen/uitschakelen als de stroomprijzen negatief zijn. Dit gebeurde onlangs echter niet.
Kan iemand mij daar wat over vertellen? Is het mogelijk vanuit dess? Of is er programmeerwerk nodig met Node Red?
Voor de ventilatie van mijn schuur moet ik vermoedelijk toch opzoek naar meer capaciteit. Dan kan ik het helaas niet meer direct door een cerbo laten sturen.
Nu heb ik onderstaande gevonden welke is aan te sturen door een Shelly Dimmer (0-10v PM)
https://www.ventilatieland.nl/nl_NL/p/buisventilator-150mm-mixed-flow-etamaster-em-150-ec-02/9805/
Heeft iemand ervaring met deze ventilator, hoeveel geluid maakt die.
Welke andere suggesties zouden jullie hebben voor een capabele ventilator. En dan niet zo een stom badkamer ding wat veel geluid maakt en niet regelbaar is.
Nu heb ik onderstaande gevonden welke is aan te sturen door een Shelly Dimmer (0-10v PM)
https://www.ventilatieland.nl/nl_NL/p/buisventilator-150mm-mixed-flow-etamaster-em-150-ec-02/9805/
Welke andere suggesties zouden jullie hebben voor een capabele ventilator. En dan niet zo een stom badkamer ding wat veel geluid maakt en niet regelbaar is.
Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.
In een volgende versie van DESS wordt deze functie, terugregelen van PV, voorzien.reempiedeempie schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 05:22:
Goedemorgen,
Je kunt het nu (tijdelijk) zelf maken met Node-Red.
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
ik heb wat matige ervaring met ventilatieland: bestelling die niet werkte, toen een uur later toch werd afgeschreven op de creditcard, ik had toen inmiddels nog een keer besteld, die kon ik niet meer annuleren. halve week later alle spullen ontvangen, de helft vrijwel gelijk weet teruggestuurd, die kwamen weer terug omdat ze die niet in ontvangst hebben genomen, nog een keer teruggestuurd, uiteindelijk. 10 weken later wel mijn geld teruggekregen maar de afhandeling was niet optimaal.blaaspijp schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 08:33:
Voor de ventilatie van mijn schuur moet ik vermoedelijk toch opzoek naar meer capaciteit. Dan kan ik het helaas niet meer direct door een cerbo laten sturen.
het kan best zijn dat ik gewoon pech heb gehad en dat het verder prima is geregeld.
Overigens is 400+m3/h best stevig voor ventilatie. Ik heb 100mm ventilatoren gezien met 32db op 1m afstand maar ook met 53db op 1m afstand. Die draaien ongeveer 135m3/h
[ Voor 5% gewijzigd door Beer070 op 08-05-2026 10:40 ]
Dat lijkt me inderdaad pech. Ik heb veel bij Ventilatieland gekocht tijdens de bouw van ons huis en dat ging altijd prima.Beer070 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:11:
het kan best zijn dat ik gewoon pech heb gehad en dat het verder prima is geregeld.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Qua ventilatie, wat doen mensen eigenlijk concreet?
Als je continue de ventilator aan hebt staan gaat dat ten koste van je efficency van je DESS en dat is denk ik niet nodig. Ik zie zelf twee scenario's waarin de ventilatie aan moet gaan:
Ik snap dat je zelf inderdaad wat in elkaar kunt knutselen: lood accu met voldoende capaciteit die altijd aan een lader hangt + relais met onafhankelijke detectie sensoren. Zal ook weer paar honderd euro kosten. Is hier niet iets self-contained kant-en-klaar product voor?
Als je continue de ventilator aan hebt staan gaat dat ten koste van je efficency van je DESS en dat is denk ik niet nodig. Ik zie zelf twee scenario's waarin de ventilatie aan moet gaan:
- Als de temperatuur hoog wordt
- Als er iets mis lijkt te gaan
Ik snap dat je zelf inderdaad wat in elkaar kunt knutselen: lood accu met voldoende capaciteit die altijd aan een lader hangt + relais met onafhankelijke detectie sensoren. Zal ook weer paar honderd euro kosten. Is hier niet iets self-contained kant-en-klaar product voor?
Ik heb zelf nu een aantal maanden de 3 standen 125 mm versie draaien. Voor 3 standen gekozen omdat je deze makkelijk "fail safe" aan kunt sturen met een 48 VDC relais. Normaal draait de ventilator op zijn laagste stand. Dit om de ruimte zo koel mogelijk te houden. Valt het relais om wat voor rede af dan gaat de ventilator met de maximale snelheid draaien. Is er iets mis met het accusysteem/omvormers en valt het net ook weg dan werkt dat natuurlijk niet...maar het houd een keer op natuurlijk.blaaspijp schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 08:33:
Ben wel tevreden, was niet goedkoop maar vele malen beter dan de badkamer ventilator die we eerst gebruikte. In de laagste stand is het verbruik van het 125mm model maar 4 watt en hij is erg stil.
Ik heb mijn boodschappenlijstje bijna klaar denk ik. Ik wil een 1-fase Victron systeem die achter wat nu een wasmachinegroep is komt te hangen. De wasmachine komt achter AC-OUT1 of AC-OUT2. De Victron bewaakt dan dat er nooit meer dan 16A over de groep gaat. Laden / ontladen max met 3600w. Het geheel komt in een aanpandige garage te staan.
Nog wat vragen die jullie hopelijk kunnen beantwoorden:
| Garage: | functie / plaats: |
|---|---|
| Victron Multiplus II GX 48V - 5000VA - 70A | omvormer |
| Felicity FLA48314-EU - 51.2V 16kWh Thuisbatterij | accu |
| ABB werkschakelaar 3-polig 25A - donker grijs (BW 325 TPN) | tussen omvormer en meterkast |
| Victron Energy accuschakelaar ON/OFF 275A | achter omvormer+ |
| Victron Energy MEGA-fuse Zekeringhouder | tussen accuschakelaar en accu+ |
| Victron Zekering 125A MEGA - 80V (5 stuks) | zekering |
| Schneider Electric kaedra/mureva waterdichte groepenkast - 8 modules leeg (13978) | verzamelpunt draden & aardlekautom. |
| ABB aardlekautomaat 16A 30mA type A 1-fase (1P+N) B 6kA (2CSR255180R1165) | aardlekautomaat AC-IN? |
| ABB aardlekautomaat 16A 30mA type A 1-fase (1P+N) B 6kA (2CSR255180R1165) | aardlekautomaat AC-OUT1 |
| Meterkast: | |
|---|---|
| Legrand wandbehuizing met verdelerstrook 6 modules (1306) | behuizing victron energiemeter |
| Victron Energy VM-3P75CT Energiemeter | energiemeter |
- wat gebruiken jullie als kabelgoot en welke diameter zou je aanraden? Ik zag een mooi systeem waarbij je pootjes af kunt breken om kabels af te takken?
- moet ik een aardlekautomaat plaatsen tussen de omvormer en de meterkast? In de meterkast zit al een aardlekschakelaar die meerdere, waaronder deze groep beveiligt?
- mis ik verder nog iets?
[ Voor 4% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 08-05-2026 13:26 ]
I.v.m. de discussie over frequency shifting, wellicht draagt onderstaande bij aan de kennis.
TL;DR: het werkt gewoon, met dank aan Duitsland.
In 2012 heb ik een MultiPlus gekocht en heb ik AC-PV inverters aan AC-out gekoppeld, en de MP reageerde met frequency shifting zoals beschreven. Dit heb ik destijds gekocht als duurzame noodstroomvoorziening (geen brandstof nodig voor een aggregaat).
1. Dit verhaal is alleen relevant als je A. in eilandbedrijf bent, en B. als je een AC-PV inverter gebruikt en gekoppeld is aan AC-out van een MP/MRS (MultPlus/Multi RS). DC gekoppelde PV kom ik later op terug.
2. Alleen in eilandbedrijf zal / moet / kan de MP/MRS zijn "net" frequentie zelf bepalen, standaard 50Hz, maar dit kan hij verhogen (dat moet je wel configureren).
3. Een AC-PV inverter zal pas stroom/vermogen gaan leveren als hij 230V/50Hz "ziet" (de spanning en frequentie mag binnen bepalde marges hoger en lager zijn). Valt de spanning of frequentie buiten die marges dan moet hij verplicht binnen 20 ms (!) uitschakelen.
4. Een AC-PC zal altijd "zoveel als mogelijk" stroom/vermogen te leveren. Hij houdt met niets rekening, het net op pushen, dat is zijn devies. Terugregelen van vermogen, daar doet hij niet aan "tenzij #1, #2, #3, #4".
Eén zo'n tenzij (#1) is de "VDE4105" norm.
Een AC-PV inverter kán de VDE4105 norm ondersteunen (dat is in NL zover ik weet niet verplicht).
De Duitse netbeheerder had bij de opkomst van zonnepanelen (en andere bronnen zoals wkk), behoefte om invloed te hebben op hun injectievermogen om de balans in het net te behouden.
Daar is de VDE4105 norm uit ontstaan.
Heel in het kort (en door de bocht): als het net in onbalans is door (in dit geval) te veel aanbod of te weinig vraag, dan stijgt (als gevolgd daarvan automatisch) de netspanning en de netfrequentie.
Zodra de netfrequentie 50,2 Hz wordt of hoger zullen energieproducenten die de VDE4105 geïmplementeerd hebben hun injectievermogen in stapjes afbouwen.
Jouw AC-PV inverter, als die VDE4105 ondersteund, doet dit dus ook.
Vanuit de netbeheerder is het wenselijk dat vermogen niet alleen rustig opgebouwd wordt (vandaar de ramp-up speed van bijv. 600 Watt/sec bij en Victron inverter), maar ook rustig afgebouwd. Vandaar het trage(re) gedrag wat je ziet (bij frequency shifting) in de combinatie van een in eilandmode werkende MultiPlus/Multi RS i.c.m. een AC-PV inverter.
Bij 51,2 Hz bijvoorbeeld schrijft VDE4105 voor dat het vermogen teruggebracht moet zijn naar 60%.
Naarmate de frequentie verder stijgt, moet het vermogen steeds verder afgebouwd worden.
En bij 51,5 Hz moet het injectievermogen 0% (uitgeschakeld) zijn.
Pas als de netfrequentie -enige tijd- normale waarden toont, mag weer vermogen geinjecteerd worden.
#2 het vermogen van een AC-PV inverter kan ook teruggelegd worden op basis van de netspanning (moet de inverter ondersteunen en moet je configureren), bijvoorbeeld bij 250 Volt terugregelen naar 70%, bij 251 Volt nog maar 50% et cetera.
#3 Met het sunspec protocol kan (als de PV inverter dit ondersteund) ook het vermogen teruggeregeld worden.
#4 Sommige PV inverters hebben een aantal TTL-like pinnen die, als je ze activeert het vermogen in stapjes (of in één stap) kan terugschroeven van 100 naar 0% (tweaker MJ de Bruijn doet dit)
Als je een PV inverter hebt die VDE4105 ondersteund en deze koppelt aan AC-out van MP/MRS en deze in eilandmode zet waarbij de MP/MRS 230 V / 50 Hz "maakt", dan zal de AC-PV inverter denken dat hij het "net" ziet en zal zoveel als mogelijk vermogen produceren.
Het vermogen van uit AC-PV wordt eerst gebruikt voor je loads, en als dan nog wat over is gaat dit naar je accu (een andere mogelijkheid bestaat niet, je zit in eilandbedrijf).
Als de AC-PV 2000 Watt produceert en je load is 500 Watt, dan gaat dus 1500 Watt de accu in (via de lader).
Die accu, en de lader, hebben een beperking op de stroom/vermogen, dus je kan niet ongebreideld PV vermogen op AC-out aansluiten.
Je moet als voorbeeld geen 3500 Watt PV inverter aan een 1000 VA inverter/charger koppelen.
Er is dus een relatie tussen het vermogen van de AC-PV inverter en het stroom/vermogen dat de accu (via de lader) in kan.
Ik weet niet exact hoe Victron het regelalgoritme heeft geïmplementeerd, maar als de accu háást vol zit, iets van 96%**, dan zal de MP/MRS (nogmaals we zitten in eilandbedrijf) zijn frequentie -langzaam- verhogen. Als de frequentie van de MP/MRS boven de 50,2 Hz komt, zal de AC PV-inverter (als deze VDE4105 ondersteund), zijn vermogen reduceren. Zo kan een balans ontstaan tussen geleverd PV vermogen en het vermogen dat de lader/accu nog aankan / nodig heeft.
Naarmate de accu verder volraakt (feitleijk -verwach ik-: naarmate de laadstroom door het CC/CV algoritme tijdens de CV fase afneemt) zal de MP/MRS zijn frequentie steeds verder verhogen en als gevolg daarvan regelt de AC-PV zijn vermogen steeds verder af (en blijven we een balans houden tussen opwek en consumptie).
Als de accu vol zit dan zal de frequentie zodanig verhoogd worden dat de AC-PV geen vermogen meer levert.
Pas als de accu weer een beetje ontladen is, zal MP/MRS zijn frequency weer laten dalen waardoor AC-PV weer vermogen kan leveren en de accu weer kan laden.
** Zo kan men bijv. gekozen hebben dat indien de absorptionspanning bereikt is (eind van de CC fase) het frequencyshifting mechanisme gestart wordt. Je hebt dan de hele absorption tijd voor het terugregelen (ik lees net in de Victron documentatie dat men bij MRS hiervoor gekozen heeft).
** In de documentatie van de MRS kan je lezen dat Victron het algoritme heeft aangepast t.o.v. de MP. Er staat dat in eilandbedrijf en AC-PV gekoppeld aan AC-out de accu maar zal laden tot ca. 95%, dus nooit 100% bereikt. Wil je dit wel, zo schrijft Victron dit, dan moet je DC-PV toevoegen.
Victron heeft dit redelijk goed beschreven en heeft, zoals eerder beschreven, een 1.0 rule (soms door Victron geschreven als 1:1 rule). kort samengevat: de accucapaciteit en het invertervermogen hebben een relatie met het vermogen van de PV inverter (niet de Wp van PV). Een 3000 Watt PV inverter heeft een MP/MRS van minimaal 3000 VA nodig (meer mag, minder niet). Over de accucapaciteit moet je het zelf maar even lezen, maar dat heeft natuurlijk te maken met de maximale C-waarde van de accu's.
Ik begrijp de verwarring dat een 3000 W PV inverter aangesloten kan worden op een 3000 VA MP die maar 2000 Watt lader heeft, dat voelt vreemd aan. Maar in het 1.0 rule document schrijft men dit "kan opvangen" en dat door frequency shifting de surplus kan mitigeren. Dus die lader zal wel een paar seconden lang meer dan 2000 Watt aankunnen (in de tijd dat het AC-PV vermogen via VDE4105 teruggeregeld wordt) denk ik dan .
Ik denk in ieder geval, je kan hier lang over discussiëren, maar als één het weet dat het goed gaat, dan is het Victron wel. Die heeft die 1.0 rule opgesteld. Ik ga Victron niet uitdagen of wijzen op een denkfout.
6. Dat dit frequency shifting een probleem oplevert i.c.m. de 1.0 rule als de accu steeds meer vol raakt omdat de accu dan steeds minder vermogen kan accepteren klopt niet.
Alle accu's die ik ken worden met CC/CV geladen (constant current/constant voltage). M.a.w. de laadstroom verandert niet (is constant) tot de accu háást vol zit, bij LFP pak hem beet, 96% (feitlijk: tot de absorption spanning bereikt is) en dán pas zal spanning niet meer toenemen dús de stroom afnemen. Het is dus zéér ongebruikelijk dat, zoals eerder geschreven werd, dat een accu bij 90% SoC geladen wordt met maar 1/8 van de laadstroom die van toepassing was bij 50% SoC). Ik geloof het oprecht, maar het is ongebruikelijk (en dat is alleen maar mogelijk als met DVCC gewerkt wordt, dus het CC/CV algoritme van Victron uitgeschakeld wordt). Laden van de accu is dus in principe volle bak tot de absorption spanning, en dan neemt de stroom "vanzelf" af. Ja, hier zijn uitzonderingen op, maar als je bij normale temperaturen en een normale C-waarde laad (bijv. 0.2C), dan is het dus laden met een constante stroom tot haast nokkie vol.
7. Ook als een accu voor 99,9% vol zit kan hij altijd nog wat lading aan. Zeker bij LFP. Zelfs bij 100% SoC kan LFP nog laadstroom accepteren, maar dit is natuurlijk afhankelijk hoe je 100% zelf hebt gedefinieerd. Is 100% 3,45 Volt (absorptionspanning), dan geen probleem, is 100% 3,65 Volt zelfs dán kan je nog verder laden (niet verstandig maar het kan, zeker voor een paar seconden waar we het in dit verhaal over hebben). Maar meestal grijpt dán je BMS is met een cell overvoltage protection.
7. DC gekoppelde PV heeft niets met de 1.0 rule te maken. Je kan dus, als absurd voorbeeld, 10 kW Victron MPPT's gebruiken i.c.m. een 600 VA MP (sterker nog, zonder MP/MRS werkt dit ook ;o).
De MPPT (daarmee bedoelend zonnepaneellaadregelaar die je via DC aan de accu hangt) heeft gewoon een CC/CV laad algoritme dus levert zoveel stroom als je dat zelf ingesteld hebt (de accu nodig heeft). Dat is dus fundamenteel anders dan een AC-PV die "maximaal pushed" en geen notie heeft dat een accu geladen wordt en de laadstroom op een gegeven moment minder wordt (in de CV fase).
De MPPT heeft (in principe) niets te maken met je MP/MRS het is een zelfstandige eenheid die samenwerkt met je accu.
8. Ik weet het niet voor 100% zeker, maar mocht er tóch een probleem ontstaan met een onbalans in je eilandbedrijf micro-grid (MP/MRS i.c.m. AC-PV), bijvoorbeeld omdat je PV inverter geen VDE4105 ondersteund, en de lader/accu niet voldoende vermogen kan absorberen, dat net als op het "echte net", bij meer aanbod dan vraag van vermogen, als gevolg daarvan de netspanning zal oplopen en bij 253 Volt schakelt de AC-PV af. Daarna laat de MP/MRS weer de spanning zakken, en na enige tijd zal de AC-PV weer zich inschakelen en begint het feest weer opnieuw.
9. Ik heb dit niet getest, maar het lijkt me zo logisch dat als je 3000 Watt AC-PV hebt en een 3000 VA MP, dus circa 2000 Watt kan laden, dat vanaf het eerste moment dat PV vermogen gaat leveren / boven de 2000 Watt komt met frequencyshifting de MP de AC-PV terugregelt via VDE4105 naar een output vermogen van 2000 Watt (of minder als je een lagere laadstroom hebt ingesteld in je laadalgoritme in de MP/MRS).
10. Dat een MRS ook nog DC gekoppelde PV kan hebben en hoe dit samenwerkt met AC-PV; dát DC-PV gedeelte is gewoon een MPPT dus staat (in principe) helemaal los van dit geheel, zie punt 7.
TL;DR: het werkt gewoon, met dank aan Duitsland.
In 2012 heb ik een MultiPlus gekocht en heb ik AC-PV inverters aan AC-out gekoppeld, en de MP reageerde met frequency shifting zoals beschreven. Dit heb ik destijds gekocht als duurzame noodstroomvoorziening (geen brandstof nodig voor een aggregaat).
1. Dit verhaal is alleen relevant als je A. in eilandbedrijf bent, en B. als je een AC-PV inverter gebruikt en gekoppeld is aan AC-out van een MP/MRS (MultPlus/Multi RS). DC gekoppelde PV kom ik later op terug.
2. Alleen in eilandbedrijf zal / moet / kan de MP/MRS zijn "net" frequentie zelf bepalen, standaard 50Hz, maar dit kan hij verhogen (dat moet je wel configureren).
3. Een AC-PV inverter zal pas stroom/vermogen gaan leveren als hij 230V/50Hz "ziet" (de spanning en frequentie mag binnen bepalde marges hoger en lager zijn). Valt de spanning of frequentie buiten die marges dan moet hij verplicht binnen 20 ms (!) uitschakelen.
4. Een AC-PC zal altijd "zoveel als mogelijk" stroom/vermogen te leveren. Hij houdt met niets rekening, het net op pushen, dat is zijn devies. Terugregelen van vermogen, daar doet hij niet aan "tenzij #1, #2, #3, #4".
Eén zo'n tenzij (#1) is de "VDE4105" norm.
Een AC-PV inverter kán de VDE4105 norm ondersteunen (dat is in NL zover ik weet niet verplicht).
De Duitse netbeheerder had bij de opkomst van zonnepanelen (en andere bronnen zoals wkk), behoefte om invloed te hebben op hun injectievermogen om de balans in het net te behouden.
Daar is de VDE4105 norm uit ontstaan.
Heel in het kort (en door de bocht): als het net in onbalans is door (in dit geval) te veel aanbod of te weinig vraag, dan stijgt (als gevolgd daarvan automatisch) de netspanning en de netfrequentie.
Zodra de netfrequentie 50,2 Hz wordt of hoger zullen energieproducenten die de VDE4105 geïmplementeerd hebben hun injectievermogen in stapjes afbouwen.
Jouw AC-PV inverter, als die VDE4105 ondersteund, doet dit dus ook.
Vanuit de netbeheerder is het wenselijk dat vermogen niet alleen rustig opgebouwd wordt (vandaar de ramp-up speed van bijv. 600 Watt/sec bij en Victron inverter), maar ook rustig afgebouwd. Vandaar het trage(re) gedrag wat je ziet (bij frequency shifting) in de combinatie van een in eilandmode werkende MultiPlus/Multi RS i.c.m. een AC-PV inverter.
Bij 51,2 Hz bijvoorbeeld schrijft VDE4105 voor dat het vermogen teruggebracht moet zijn naar 60%.
Naarmate de frequentie verder stijgt, moet het vermogen steeds verder afgebouwd worden.
En bij 51,5 Hz moet het injectievermogen 0% (uitgeschakeld) zijn.
Pas als de netfrequentie -enige tijd- normale waarden toont, mag weer vermogen geinjecteerd worden.
#2 het vermogen van een AC-PV inverter kan ook teruggelegd worden op basis van de netspanning (moet de inverter ondersteunen en moet je configureren), bijvoorbeeld bij 250 Volt terugregelen naar 70%, bij 251 Volt nog maar 50% et cetera.
#3 Met het sunspec protocol kan (als de PV inverter dit ondersteund) ook het vermogen teruggeregeld worden.
#4 Sommige PV inverters hebben een aantal TTL-like pinnen die, als je ze activeert het vermogen in stapjes (of in één stap) kan terugschroeven van 100 naar 0% (tweaker MJ de Bruijn doet dit)
Als je een PV inverter hebt die VDE4105 ondersteund en deze koppelt aan AC-out van MP/MRS en deze in eilandmode zet waarbij de MP/MRS 230 V / 50 Hz "maakt", dan zal de AC-PV inverter denken dat hij het "net" ziet en zal zoveel als mogelijk vermogen produceren.
Het vermogen van uit AC-PV wordt eerst gebruikt voor je loads, en als dan nog wat over is gaat dit naar je accu (een andere mogelijkheid bestaat niet, je zit in eilandbedrijf).
Als de AC-PV 2000 Watt produceert en je load is 500 Watt, dan gaat dus 1500 Watt de accu in (via de lader).
Die accu, en de lader, hebben een beperking op de stroom/vermogen, dus je kan niet ongebreideld PV vermogen op AC-out aansluiten.
Je moet als voorbeeld geen 3500 Watt PV inverter aan een 1000 VA inverter/charger koppelen.
Er is dus een relatie tussen het vermogen van de AC-PV inverter en het stroom/vermogen dat de accu (via de lader) in kan.
Ik weet niet exact hoe Victron het regelalgoritme heeft geïmplementeerd, maar als de accu háást vol zit, iets van 96%**, dan zal de MP/MRS (nogmaals we zitten in eilandbedrijf) zijn frequentie -langzaam- verhogen. Als de frequentie van de MP/MRS boven de 50,2 Hz komt, zal de AC PV-inverter (als deze VDE4105 ondersteund), zijn vermogen reduceren. Zo kan een balans ontstaan tussen geleverd PV vermogen en het vermogen dat de lader/accu nog aankan / nodig heeft.
Naarmate de accu verder volraakt (feitleijk -verwach ik-: naarmate de laadstroom door het CC/CV algoritme tijdens de CV fase afneemt) zal de MP/MRS zijn frequentie steeds verder verhogen en als gevolg daarvan regelt de AC-PV zijn vermogen steeds verder af (en blijven we een balans houden tussen opwek en consumptie).
Als de accu vol zit dan zal de frequentie zodanig verhoogd worden dat de AC-PV geen vermogen meer levert.
Pas als de accu weer een beetje ontladen is, zal MP/MRS zijn frequency weer laten dalen waardoor AC-PV weer vermogen kan leveren en de accu weer kan laden.
** Zo kan men bijv. gekozen hebben dat indien de absorptionspanning bereikt is (eind van de CC fase) het frequencyshifting mechanisme gestart wordt. Je hebt dan de hele absorption tijd voor het terugregelen (ik lees net in de Victron documentatie dat men bij MRS hiervoor gekozen heeft).
** In de documentatie van de MRS kan je lezen dat Victron het algoritme heeft aangepast t.o.v. de MP. Er staat dat in eilandbedrijf en AC-PV gekoppeld aan AC-out de accu maar zal laden tot ca. 95%, dus nooit 100% bereikt. Wil je dit wel, zo schrijft Victron dit, dan moet je DC-PV toevoegen.
Victron heeft dit redelijk goed beschreven en heeft, zoals eerder beschreven, een 1.0 rule (soms door Victron geschreven als 1:1 rule). kort samengevat: de accucapaciteit en het invertervermogen hebben een relatie met het vermogen van de PV inverter (niet de Wp van PV). Een 3000 Watt PV inverter heeft een MP/MRS van minimaal 3000 VA nodig (meer mag, minder niet). Over de accucapaciteit moet je het zelf maar even lezen, maar dat heeft natuurlijk te maken met de maximale C-waarde van de accu's.
Ik begrijp de verwarring dat een 3000 W PV inverter aangesloten kan worden op een 3000 VA MP die maar 2000 Watt lader heeft, dat voelt vreemd aan. Maar in het 1.0 rule document schrijft men dit "kan opvangen" en dat door frequency shifting de surplus kan mitigeren. Dus die lader zal wel een paar seconden lang meer dan 2000 Watt aankunnen (in de tijd dat het AC-PV vermogen via VDE4105 teruggeregeld wordt) denk ik dan .
Ik denk in ieder geval, je kan hier lang over discussiëren, maar als één het weet dat het goed gaat, dan is het Victron wel. Die heeft die 1.0 rule opgesteld. Ik ga Victron niet uitdagen of wijzen op een denkfout.
6. Dat dit frequency shifting een probleem oplevert i.c.m. de 1.0 rule als de accu steeds meer vol raakt omdat de accu dan steeds minder vermogen kan accepteren klopt niet.
Alle accu's die ik ken worden met CC/CV geladen (constant current/constant voltage). M.a.w. de laadstroom verandert niet (is constant) tot de accu háást vol zit, bij LFP pak hem beet, 96% (feitlijk: tot de absorption spanning bereikt is) en dán pas zal spanning niet meer toenemen dús de stroom afnemen. Het is dus zéér ongebruikelijk dat, zoals eerder geschreven werd, dat een accu bij 90% SoC geladen wordt met maar 1/8 van de laadstroom die van toepassing was bij 50% SoC). Ik geloof het oprecht, maar het is ongebruikelijk (en dat is alleen maar mogelijk als met DVCC gewerkt wordt, dus het CC/CV algoritme van Victron uitgeschakeld wordt). Laden van de accu is dus in principe volle bak tot de absorption spanning, en dan neemt de stroom "vanzelf" af. Ja, hier zijn uitzonderingen op, maar als je bij normale temperaturen en een normale C-waarde laad (bijv. 0.2C), dan is het dus laden met een constante stroom tot haast nokkie vol.
7. Ook als een accu voor 99,9% vol zit kan hij altijd nog wat lading aan. Zeker bij LFP. Zelfs bij 100% SoC kan LFP nog laadstroom accepteren, maar dit is natuurlijk afhankelijk hoe je 100% zelf hebt gedefinieerd. Is 100% 3,45 Volt (absorptionspanning), dan geen probleem, is 100% 3,65 Volt zelfs dán kan je nog verder laden (niet verstandig maar het kan, zeker voor een paar seconden waar we het in dit verhaal over hebben). Maar meestal grijpt dán je BMS is met een cell overvoltage protection.
7. DC gekoppelde PV heeft niets met de 1.0 rule te maken. Je kan dus, als absurd voorbeeld, 10 kW Victron MPPT's gebruiken i.c.m. een 600 VA MP (sterker nog, zonder MP/MRS werkt dit ook ;o).
De MPPT (daarmee bedoelend zonnepaneellaadregelaar die je via DC aan de accu hangt) heeft gewoon een CC/CV laad algoritme dus levert zoveel stroom als je dat zelf ingesteld hebt (de accu nodig heeft). Dat is dus fundamenteel anders dan een AC-PV die "maximaal pushed" en geen notie heeft dat een accu geladen wordt en de laadstroom op een gegeven moment minder wordt (in de CV fase).
De MPPT heeft (in principe) niets te maken met je MP/MRS het is een zelfstandige eenheid die samenwerkt met je accu.
8. Ik weet het niet voor 100% zeker, maar mocht er tóch een probleem ontstaan met een onbalans in je eilandbedrijf micro-grid (MP/MRS i.c.m. AC-PV), bijvoorbeeld omdat je PV inverter geen VDE4105 ondersteund, en de lader/accu niet voldoende vermogen kan absorberen, dat net als op het "echte net", bij meer aanbod dan vraag van vermogen, als gevolg daarvan de netspanning zal oplopen en bij 253 Volt schakelt de AC-PV af. Daarna laat de MP/MRS weer de spanning zakken, en na enige tijd zal de AC-PV weer zich inschakelen en begint het feest weer opnieuw.
9. Ik heb dit niet getest, maar het lijkt me zo logisch dat als je 3000 Watt AC-PV hebt en een 3000 VA MP, dus circa 2000 Watt kan laden, dat vanaf het eerste moment dat PV vermogen gaat leveren / boven de 2000 Watt komt met frequencyshifting de MP de AC-PV terugregelt via VDE4105 naar een output vermogen van 2000 Watt (of minder als je een lagere laadstroom hebt ingesteld in je laadalgoritme in de MP/MRS).
10. Dat een MRS ook nog DC gekoppelde PV kan hebben en hoe dit samenwerkt met AC-PV; dát DC-PV gedeelte is gewoon een MPPT dus staat (in principe) helemaal los van dit geheel, zie punt 7.
Bedankt voor het uitschrijven, dit is inderdaad zoals ik het in mijn hoofd had.rokas schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:12:
I.v.m. de discussie over frequency shifting, wellicht draagt onderstaande bij aan de kennis.
Wat je mist is een energie meter om je afname/injectie op het grid te meten. Zonder dit kan je je batterij niet sturen.fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:49:
Ik heb mijn boodschappenlijstje bijna klaar denk ik. Ik wil een 1-fase Victron systeem die achter wat nu een wasmachinegroep is komt te hangen. De wasmachine komt achter AC-OUT1 of AC-OUT2. De Victron bewaakt dan dat er nooit meer dan 16A over de groep gaat. Laden / ontladen max met 3600w. Het geheel komt in een aanpandige garage te staan.
Garage: functie / plaats: Victron Multiplus II GX 48V - 5000VA - 70A omvormer Felicity FLA48314-EU - 51.2V 16kWh Thuisbatterij accu ABB werkschakelaar 3-polig 25A - donker grijs (BW 325 TPN) tussen omvormer en meterkast Victron Energy accuschakelaar ON/OFF 275A achter omvormer+ Victron Energy MEGA-fuse Zekeringhouder tussen accuschakelaar en accu+ Victron Zekering 125A MEGA - 80V (5 stuks) zekering Schneider Electric kaedra/mureva waterdichte groepenkast - 8 modules leeg (13978) verzamelpunt draden & aardlekautom. ABB aardlekautomaat 16A 30mA type A 1-fase (1P+N) B 6kA (2CSR255180R1165) aardlekautomaat AC-IN? ABB aardlekautomaat 16A 30mA type A 1-fase (1P+N) B 6kA (2CSR255180R1165) aardlekautomaat AC-OUT1
Meterkast: Legrand wandbehuizing met verdelerstrook 6 modules (1306) behuizing victron energiemeter Victron Energy VM-3P75CT Energiemeter energiemeter
- wat gebruiken jullie als kabelgoot en welke diameter zou je aanraden? Ik zag een mooi systeem waarbij je pootjes af kunt breken om kabels af te takken?
- moet ik een aardlekautomaat plaatsen tussen de omvormer en de meterkast? In de meterkast zit al een aardlekschakelaar die meerdere, waaronder deze groep beveiligt?
- mis ik verder nog iets?
Voor de Victron 48/5000VA is een 32A automaat nodig aan de AC-IN, de AC-OUT een 25A aardlek van 30mA. Het Arei verplicht geen aardlek voor de omvormer. Hieronder mijn eendraadsschema
Als kabelgoot waar je kan op aftakken moet je zoeken Hager - Bedradingskanaal BA7 60*80mm, grijs
Ik hou van brede kanalen met een diepte van 60mm voor het hoofdkanaal. Daarop kan je dan aftakken met kleinere maar dat is eigen voorkeur. Maar hieronder een foto van mijn layout. Ik heb even de kanalen op laten liggen zodat je ziet dat dit snel een spaghetti wordt dus neem ze zeker niet te klein.
Zijn er nog nadelen aan de Multi-RS tov een MultiPlus II 4k5? Zo ver ik kan zien is het alleen de aes / search mode optie voor de MP terwijl de MRS net wat krachtiger lijkt te zijn. En je krijgt 2 MPPT bij de MRS.
Ik zie alleen maar voordelen aan de RS, ook zeker 100A laden meen ik vs 55A voor de 4.5invultri schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:20:
Zijn er nog nadelen aan de Multi-RS tov een MultiPlus II 4k5? Zo ver ik kan zien is het alleen de aes / search mode optie voor de MP terwijl de MRS net wat krachtiger lijkt te zijn. En je krijgt 2 MPPT bij de MRS.
Nemen meer ruimte in de breedte? (Net opgemeten, ze passen niet naast elkaar in mijn schuur) 😢invultri schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:20:
MRS: 462 x 425 x 127 mm (hwd)Beer070 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:49:
[...]
Nemen meer ruimte in de breedte? (Net opgemeten, ze passen niet naast elkaar in mijn schuur) 😢
MP II GX 4k5: 590 x 275 x 149 mm (hwd)
Das behoorlijk dikker inderdaad, dan moet ik er in ieder geval 2 boven elkaar hangen ((1600-3*425)/5 = 65, das vast niet genoeg tussenruimte).
Huh, de Victron VM-3P75CT meet toch afname / injectie? Daarnaast heb ik EVCC en HA, Solaredge modbus. Waarom moet ik een 32A automaat hebben als ik max. met 16A wil laden / ontladen? Met 32A kom ik boven de 3x25A, en potentieel gevaarlijke situatie op de kamrail als de 3 fase PV en Victron tegelijk gaan leveren?Johan_B schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:09:
[...]
Wat je mist is een energie meter om je afname/injectie op het grid te meten. Zonder dit kan je je batterij niet sturen.
Voor de Victron 48/5000VA is een 32A automaat nodig aan de AC-IN, de AC-OUT een 25A aardlek van 30mA. Het Arei verplicht geen aardlek voor de omvormer. Hieronder mijn eendraadsschema
[Afbeelding]
Als kabelgoot waar je kan op aftakken moet je zoeken Hager - Bedradingskanaal BA7 60*80mm, grijs
Ik hou van brede kanalen met een diepte van 60mm voor het hoofdkanaal. Daarop kan je dan aftakken met kleinere maar dat is eigen voorkeur. Maar hieronder een foto van mijn layout. Ik heb even de kanalen op laten liggen zodat je ziet dat dit snel een spaghetti wordt dus neem ze zeker niet te klein.
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 08-05-2026 23:14 ]
Verticaal moet je een beetje uitkijken met warmte. Vooral onder wat belasting komt er aardig wat warmte boven uitinvultri schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:57:
[...]
MRS: 462 x 425 x 127 mm (hwd)
MP II GX 4k5: 590 x 275 x 149 mm (hwd)
Das behoorlijk dikker inderdaad, dan moet ik er in ieder geval 2 boven elkaar hangen ((1600-3*425)/5 = 65, das vast niet genoeg tussenruimte).
Dank je. Met Node red heb ik geen ervaring, dus ben afhankelijk van anderen dan. Hoop dat de Victron oplossing ook werkt voor mijn Goodwe omvormer.Pim57 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:07:
[...]
In een volgende versie van DESS wordt deze functie, terugregelen van PV, voorzien.
Je kunt het nu (tijdelijk) zelf maken met Node-Red.
Voordeel van de MultiRS is dat ze strak naast elkaar mogen. Ze hebben alleen een 30cm ventilatie boven en onder nodig.Beer070 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:49:
[...]
Nemen meer ruimte in de breedte? (Net opgemeten, ze passen niet naast elkaar in mijn schuur) 😢
Bij de Multiplussen moet er 10cm ventilatie rondom zijn. Daarmee worden ze in principe breder dan de MultiRS in de installatie.
Oh, dan passen ze wel, had ik niet verwacht van een omvormer dat ze zij aan zij mochten.HRV schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 08:03:
[...]
Voordeel van de MultiRS is dat ze strak naast elkaar mogen. Ze hebben alleen een 30cm ventilatie boven en onder nodig.
Bij de Multiplussen moet er 10cm ventilatie rondom zijn. Daarmee worden ze in principe breder dan de MultiRS in de installatie.
Iemand enig idee wat de mppt efficiency is van de MRS? In vergelijking tot een SmartSolar MPPT 250/XX.
[ Voor 10% gewijzigd door invultri op 09-05-2026 08:25 ]
op solar staat er geen efficiency spec in de handleiding. Bij de easy solar geven ze 'max 98%' op, en bij de andere types (incl Multi-RS solar) 94-96% op de omvormer.invultri schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 08:21:
[...]
Oh, dan passen ze wel, had ik niet verwacht van een omvormer dat ze zij aan zij mochten.
Iemand enig idee wat de mppt efficiency is van de MRS? In vergelijking tot een SmartSolar MPPT 250/XX.
Ik heb op 2 van de 3 MRS'en in totaal 13 panelen hangen en ik vergelijk het met 24 panelen op een SE10K/AC waarbij ik het gevoel heb dat de Victron MPPT's het meestal ietsje beter doen.
De opstelling is echter bijzonder moeilijk te vergelijken, want de meeste van die 24 panelen zitten achter schoorstenen, bomen, takken, andere hoeken, etc. Terwijl de MRS panelen per string allemaal een optimale opstelling hebben.
Dan doet die SolarEdge het niet slecht :-)Beer070 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 08:57:
[...]
op solar staat er geen efficiency spec in de handleiding. Bij de easy solar geven ze 'max 98%' op, en bij de andere types (incl Multi-RS solar) 94-96% op de omvormer.
Ik heb op 2 van de 3 MRS'en in totaal 13 panelen hangen en ik vergelijk het met 24 panelen op een SE10K/AC waarbij ik het gevoel heb dat de Victron MPPT's het meestal ietsje beter doen.
De opstelling is echter bijzonder moeilijk te vergelijken, want de meeste van die 24 panelen zitten achter schoorstenen, bomen, takken, andere hoeken, etc. Terwijl de MRS panelen per string allemaal een optimale opstelling hebben.
Als je twee van de drie RS'en gebruikt gebruik je twee tot vier MPPTs. Hoe heb je het verdeeld? Zo weinig mogelijk panelen per MPPT, of zoveel mogelijk panelen per MPPT?
Ik denk in theorie dat je zo veel mogelijk panelen in serie wilt hebben (met #panelen*voc << max voltage mppt), dan heb je de laagste kabel verliezen. Ik zat nog te denken om de zonnepanelen bij mij series van 4 en dan 3 parallel te doen naar een Smart Solar 250/xx maar aangezien er dan zeker 20 meter enkele richting naar de verste groep zit is dat niet heel handig met de kabels, die zouden dan al >10mm2 moeten worden (en aan de panelen zit maar 4mm2). Met 9 in serie en dan 4 strings naar 2 MRS kom ik al weg met 6mm2 desondanks de 4mm2 kabels aan de panelen.HRV schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:39:
[...]
Dan doet die SolarEdge het niet slecht :-)
Als je twee van de drie RS'en gebruikt gebruik je twee tot vier MPPTs. Hoe heb je het verdeeld? Zo weinig mogelijk panelen per MPPT, of zoveel mogelijk panelen per MPPT?
![]() | ![]() | ![]() |
Enkele van 4 (p1s4) | 3 Parallel van 4 (p3s4) Kan net met 10mm2. | 1 string van 9 |
[ Voor 36% gewijzigd door invultri op 09-05-2026 12:07 ]
Een string van 6 panelen ZO en een string van 7 panelen ZW. Er zit 15M lengte (2x6mm2) naar het dak dus zo veel mogelijk panelen per string. De 24 panelen op solaredge draaien ongeveer 30% meer dan die 13 panelen (nu om 15:00 6.8kw VS 4.8kw), mag je zelf beoordelen of dat goed of slecht isHRV schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:39:
[...]
Dan doet die SolarEdge het niet slecht :-)
De SE10K heeft minimaal 16 panelen nodig om voldoende startspanning te krijgen, dus als ik meer op de victrons zet gaat de solaredge veel minder opleveren doordat ie de startspanning dan later pas haalt.
Ik ben bezig met het ontwerpen van de AC zijde van mijn toekomstige Victron systeem. Ondanks dat ik veel gelezen heb in dit topic ben ik er nog niet helemaal 100% zeker van dat de door mij gekozen oplossingen ideaal zijn. Alle feedback is dus welkom.
Een aantal opmerkingen:
- Ik heb een 3 fase 25A net aansluiting. Echter ben ik (voornamelijk) vanwege de kosten van plan een 1 fase Victron systeem aan te leggen.
- Ik wil de bekabeling en automaten wel op zo'n manier doen dat het eenvoudig is om hier een 3 fase systeem van te maken indien gewenst.
- Het doel is om nu efficiënter om te gaan met de energie uit de zonnepanelen en om noodstroom te hebben op 1 fase (koelkast etc.).
- De 3 fase apparatuur (kookplaat en auto lader) zijn aangesloten voor de alamat naar de Victron met het doel dat deze geen (1 fase) stroom krijgen tijdens eilandbedrijf.
- Ik was vergeten de energiemeter in te tekenen. Deze zou meten tussen de net aansluiting en de hoofdschakelaar.
- De alamat na de transfer switch is afgezekerd op 32A vanwege de 6mm2 kabel en ik verwacht niet meer vermogen nodig te hebben op 1 fase.
- De zonnepanelen moeten nog geplaatst worden. Het plan is om deze DC aan te sluiten op de MultiRS
Ik ben voornamelijk benieuwd of er nog punten zijn waar ik op moet letten aan de victron kant van de input naar de transfer switch.
Een aantal opmerkingen:
- Ik heb een 3 fase 25A net aansluiting. Echter ben ik (voornamelijk) vanwege de kosten van plan een 1 fase Victron systeem aan te leggen.
- Ik wil de bekabeling en automaten wel op zo'n manier doen dat het eenvoudig is om hier een 3 fase systeem van te maken indien gewenst.
- Het doel is om nu efficiënter om te gaan met de energie uit de zonnepanelen en om noodstroom te hebben op 1 fase (koelkast etc.).
- De 3 fase apparatuur (kookplaat en auto lader) zijn aangesloten voor de alamat naar de Victron met het doel dat deze geen (1 fase) stroom krijgen tijdens eilandbedrijf.
- Ik was vergeten de energiemeter in te tekenen. Deze zou meten tussen de net aansluiting en de hoofdschakelaar.
- De alamat na de transfer switch is afgezekerd op 32A vanwege de 6mm2 kabel en ik verwacht niet meer vermogen nodig te hebben op 1 fase.
- De zonnepanelen moeten nog geplaatst worden. Het plan is om deze DC aan te sluiten op de MultiRS
Ik ben voornamelijk benieuwd of er nog punten zijn waar ik op moet letten aan de victron kant van de input naar de transfer switch.
[ Voor 4% gewijzigd door RamonK op 09-05-2026 20:22 ]
Hoe vaak ga je de autoladen uit de accu? En als je dat niet wilt, hoe ga je dat dan voorkomen? Heeft de laadpaal een modbus interface bijv?RamonK schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:20:
Ik ben bezig met het ontwerpen van de AC zijde van mijn toekomstige Victron systeem. Ondanks dat ik veel gelezen heb in dit topic ben ik er nog niet helemaal 100% zeker van dat de door mij gekozen oplossingen ideaal zijn. Alle feedback is dus welkom.
Een aantal opmerkingen:
[Afbeelding]
Misschien is het handiger om de laadpaal voor de meter aan te sluiten zodat de victron deze niet ziet.
Hoe ligt die kabel, in een buis, in een muur, op een muur? En ligt die alleen of liggen je heen en terug kabels bij elkaar? Afhankelijk van die facturen is 6mm2 wel of niet genoeg voor 32A conform NEN1010.RamonK schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:20:
De alamat na de transfer switch is afgezekerd op 32A vanwege de 6mm2 kabel en ik verwacht niet meer vermogen nodig te hebben op 1 fase.
Is er een reden om de transfer switch niet in de meterkast te zetten?Ik ben voornamelijk benieuwd of er nog punten zijn waar ik op moet letten aan de victron kant van de input naar de transfer switch.
Bij vriend het verbruik van de paal via node red afgetrokken van het totale verbruik zodat de accu niet wordt aangesproken bij EV laden met lage prijzen.pvg schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 22:31:
[...]
Hoe vaak ga je de autoladen uit de accu? En als je dat niet wilt, hoe ga je dat dan voorkomen? Heeft de laadpaal een modbus interface bijv?
Misschien is het handiger om de laadpaal voor de meter aan te sluiten zodat de victron deze niet ziet.
De kabels (YMVK) liggen op de muur. Zo'n 50/50 in buis of los (vastgezet met klemmen). Alleen door de vloeren liggen ze direct tegen elkaar aan.NTS schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 22:49:
[...]
Hoe ligt die kabel, in een buis, in een muur, op een muur? En ligt die alleen of liggen je heen en terug kabels bij elkaar? Afhankelijk van die facturen is 6mm2 wel of niet genoeg voor 32A conform NEN1010.
[...]
Is er een reden om de transfer switch niet in de meterkast te zetten?
De transfer switch in de meterkast is inderdaad logischer. Dan kan daar ook de hoofdschakelaar weg.
Dat zal vast wel eens gebeuren, maar met de relatief kleine accu en lage hoeveelheid km die ik rijd maak ik me daar op dit moment niet zo'n zorgen om.pvg schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 22:31:
[...]
Hoe vaak ga je de autoladen uit de accu? En als je dat niet wilt, hoe ga je dat dan voorkomen? Heeft de laadpaal een modbus interface bijv?
[ Voor 28% gewijzigd door RamonK op 09-05-2026 23:40 ]
@RamonK , mijn punt is: hoe ga je zorgen dat de regelingen van victron en laadpaal elkaar niet in de weg gaan zitten? In de praktijk kunnen deze bijv gaan oscilleren als bijv de laadpaal op pv-laden staat ingesteld.
Hoi,
Ik ben nieuw in dit topic en heb zeker nog niet alles gelezen, sorry als ik iet vraag wat al eerder beantwoord is.
Ik ben in de beginfase van het ontwerp. Bij een vriend heb ik gekeken naar zijn installatie maar zijn Multiplus II maakt af en toe nog al herrie als hij aan het laden of ontladen is. Mijn originele idee was om de boel in een keldertje naast mijn meterkast te zetten. Maar met zo veel geluid gaat hem dat niet worden. Een andere optie is de garage. Maar dan moet ik 20 meter heen en 20 meter terug naar de meterkast. Dat vraagt wat van de bekabeling en ik moet een hele oprit open maken.
De derde optie is de Multiplus II op de buitenmuur van de kelder hangen en de rest binnnen. Maar ik zie eigenlijk nergens een oplossing om de Multiplus II veilig aan een muur te schroeven en te beschermen tegen vocht en kou. Ik heb niet zo'n brede oprit dat ik een klein tuinhuisje kwijt kan. Dan kan ik er met de auto niet meer langs namelijk.
Iemand ervaring met of ideeën over zo'n buiten plaatsing. Ideeen over het elimineren van de herrie van de fans mogen uiteraard ook
Groeten.
Ik ben nieuw in dit topic en heb zeker nog niet alles gelezen, sorry als ik iet vraag wat al eerder beantwoord is.
Ik ben in de beginfase van het ontwerp. Bij een vriend heb ik gekeken naar zijn installatie maar zijn Multiplus II maakt af en toe nog al herrie als hij aan het laden of ontladen is. Mijn originele idee was om de boel in een keldertje naast mijn meterkast te zetten. Maar met zo veel geluid gaat hem dat niet worden. Een andere optie is de garage. Maar dan moet ik 20 meter heen en 20 meter terug naar de meterkast. Dat vraagt wat van de bekabeling en ik moet een hele oprit open maken.
De derde optie is de Multiplus II op de buitenmuur van de kelder hangen en de rest binnnen. Maar ik zie eigenlijk nergens een oplossing om de Multiplus II veilig aan een muur te schroeven en te beschermen tegen vocht en kou. Ik heb niet zo'n brede oprit dat ik een klein tuinhuisje kwijt kan. Dan kan ik er met de auto niet meer langs namelijk.
Iemand ervaring met of ideeën over zo'n buiten plaatsing. Ideeen over het elimineren van de herrie van de fans mogen uiteraard ook
Groeten.
Ik zou hem in de garage plaatsen. Dan maar wat extra kabels en werk.Angel73 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:50:
Hoi,
Iemand ervaring met of ideeën over zo'n buiten plaatsing. Ideeen over het elimineren van de herrie van de fans mogen uiteraard ook![]()
Groeten.
ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Of kies de 6k5? Die is zuiniger, minder warmte en waarschijnlijk ook minder geluid?V_ger schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:30:
[...]
Ik zou hem in de garage plaatsen. Dan maar wat extra kabels en werk.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Ik heb daar nog geen curves van gezien? En gebruikt die wel een fatsoenlijke PWM voor de fans dan?Pr088 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 11:45:
[...]
Of kies de 6k5? Die is zuiniger, minder warmte en waarschijnlijk ook minder geluid?
"Waarschijnlijk" is niet goed genoeg om je keuze op te baseren.
[ Voor 10% gewijzigd door V_ger op 10-05-2026 11:52 ]
ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Nee. Maar dat zou je kunnen gaan uitzoeken. Check anders even de filmpjes van Harold Halewijn. Die heeft de verschillen uitgelegd.V_ger schreef op zondag 10 mei 2026 @ 11:51:
[...]
Ik heb daar nog geen curves van gezien? En gebruikt die wel een fatsoenlijke PWM voor de fans dan?
"Waarschijnlijk" is niet goed genoeg om je keuze op te baseren.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Ok, ja dan kan het. Met XLPE (dat is een YMVK als het goed is), 3 belaste aders, door een buis op de muur (methode B2) mag je tot 44A over 6mm2 als de kabel los ligt. Liggen ze naast elkaar dan moet je een correctie doen van 0.8 dus heb je max 35A. Jouw plan met een B32 automaat er voor past dus netjes.RamonK schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 23:34:
[...]
De kabels (YMVK) liggen op de muur. Zo'n 50/50 in buis of los (vastgezet met klemmen). Alleen door de vloeren liggen ze direct tegen elkaar aan.
Ik heb mijn 48/5000 in de kelder staan. En heb geen last van het geluid. Deze is zwevend gemonteerd op een betonplex. Het voordeel van een droge kelder is dat deze lekker fris blijft ook in de zomer.V_ger schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:30:
[...]
Mijn advies is toch te vermijden van met jouw kabels 10-tal meters om en weer te gaan.
Ik heb de multi-rs drieling ook in de kelder hangen. Met de deur open horen we ze goed in de woonkamer, maar met de kelder deur en gangdeuren dicht horen we ze niet. (Bij 12-14kw conversie)Johan_B schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:04:
[...]
Ik heb mijn 48/5000 in de kelder staan. En heb geen last van het geluid. Deze is zwevend gemonteerd op een betonplex. Het voordeel van een droge kelder is dat deze lekker fris blijft ook in de zomer.
Mijn advies is toch te vermijden van met jouw kabels 10-tal meters om en weer te gaan.
Met meer accu’s ga ik waarschijnlijk toch de stap naar de schuur maken (15m extra, en bij elkaar een meter door baksteen muren en betonnen vloeren boren), kelder is wel lekker koel.
Ik heb de 6k5 in een aangebouwde geïsoleerde schuur hangen en ben blij dat ‘ie daar hangt want het is gewoon een luidruchtig ding. De ventilatoren maken best wel een ‘mechanisch’ geluid en de behuizing zelf is een holle klankkast.Angel73 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:50:
Hoi,
Iemand ervaring met of ideeën over zo'n buiten plaatsing. Ideeen over het elimineren van de herrie van de fans mogen uiteraard ook![]()
Groeten.
Vanaf 2kw beginnen de fans op laag rpm, maar tegen de 4kw maakt ‘ie al best veel lawaai.
Afhankelijk van hoe gevoelig je bent voor geluid zou ik ook voor de schuur gaan. Een middagje graven ben je snel vergeten en bovendien kun je de batterijen dan ook op afstand van je woning plaatsen. Gevaar en geluid op afstand lijkt me al met al een fijnere gedachte.
Mijn ouders zijn enthousiast over mijn Victron omgeving en ik zit een vergelijkbare aanpak voor te stellen zoals jij hebt getekend.RamonK schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:20:
Een aantal opmerkingen:
[Afbeelding]
1 fase zou genoeg zijn, hoewel ze 3 fase hebben voor de kookplaat.
Ik zou hem ook niet in huis plaatsen. Ik heb de 4K5, onder andere omdat hij stiller zou zijn, maar ik ben blij dat hij niet in huis hangt. Als hij hard aan het werk is, hoor je de ventilatoren en de brom behoorlijk.Angel73 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:50:
Hoi,
Groeten.
@Angel73
Voor 3kW, 40meter heen en terug:
4mm²: ~2.4% loss (~5.5V drop)
6mm²: ~1.66% loss (~3.8V drop)
10mm²: ~1.0% loss (~2.3V drop)
16mm²: ~0.63% loss (~1.45V drop)
Tenzij ik iets nog niet snap aan kabel berekeningen maar 10mm2 lijkt me dan handig. Hangt ook af van hoe vaak je die 3kW nodig hebt natuurlijk, voor 1kW maakt het weer niet heel veel uit.
Ik zou wel opletten met kabel verliezen, kan nog best oplopen adv het vermogen dat er door moet:V_ger schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:30:
[...]
Voor 3kW, 40meter heen en terug:
4mm²: ~2.4% loss (~5.5V drop)
6mm²: ~1.66% loss (~3.8V drop)
10mm²: ~1.0% loss (~2.3V drop)
16mm²: ~0.63% loss (~1.45V drop)
Tenzij ik iets nog niet snap aan kabel berekeningen maar 10mm2 lijkt me dan handig. Hangt ook af van hoe vaak je die 3kW nodig hebt natuurlijk, voor 1kW maakt het weer niet heel veel uit.
Na mijn kleine 1-fase 10kWh (test)setup met een Multiplus II is het nu tijd voor een 3-fase met het hele huis er achter.
Het plan:
3x Victron MultiPlus-II 48/6k5/100-50 230V aangesloten op Lynx Power In (omgebouwt voor zekeringen)
4x EEL 48V V6 Pro met CATL 314 Ah (4x 16kWh, totaal +/- 64 kWh) aangesloten op Lynx T- Class Power In)
Ik zit alleen een beetje of ik wel/niet een battery isolator ga toevoegen. In principe kan ik de met behulp van de zekerings-automaten op de EEL-boxen de installatie DC-spannings-vrij maken. Maar dan moet ik dus wel 4 automaten omzetten. Wat is jullie advies?
Het plan:
3x Victron MultiPlus-II 48/6k5/100-50 230V aangesloten op Lynx Power In (omgebouwt voor zekeringen)
4x EEL 48V V6 Pro met CATL 314 Ah (4x 16kWh, totaal +/- 64 kWh) aangesloten op Lynx T- Class Power In)
Ik zit alleen een beetje of ik wel/niet een battery isolator ga toevoegen. In principe kan ik de met behulp van de zekerings-automaten op de EEL-boxen de installatie DC-spannings-vrij maken. Maar dan moet ik dus wel 4 automaten omzetten. Wat is jullie advies?
Vind deze vraag ook wel interessant. Ik vind de Lynx Smart BMS alleen voor deze reden echt heel erg duur.0fbe schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:26:
Na mijn kleine 1-fase 10kWh (test)setup met een Multiplus II is het nu tijd voor een 3-fase met het hele huis er achter.
Het plan:
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem
Waarom gebruik je nog een Lynx T-class achter de EEL dozen? Deze hebben al een Class-T zekering in de kist zelf.. zou je ze niet gewoon aan een Power In knopen en evt. de Chinese Class-T vervangen voor een EF3? Meer zekeringen is meer warmte en meer contactpunten die mogelijk problemen kunnen leveren..0fbe schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:26:
Het plan:
[ Voor 7% gewijzigd door HomegrownBGP op 11-05-2026 10:31 ]
Omdat die 4 accu's afgezekerd zijn op 200A (BMS) / 250A (T-class), en dat is dan dus 4x250A = 1000A continue. Ik was niet van plan om kabels te leggen die 1000A continue kunnen verwerken. Dus ik was van plan om het geheel op 400A/500A af te zekeren.HomegrownBGP schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:30:
[...]
Waarom gebruik je nog een Lynx T-class achter de EEL dozen? Deze hebben al een Class-T zekering in de kist zelf.. zou je ze niet gewoon aan een Power In knopen en evt. de Chinese Class-T vervangen voor een EF3? Meer zekeringen is meer warmte en meer contactpunten die mogelijk problemen kunnen leveren..
Ah, ik was in de veronderstelling dat je per kist naar de Class-T Lynx zou gaan, je verbindt te kisten door en gaat met één kabel naar de Lynx?0fbe schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:39:
[...]
Omdat die 4 accu's afgezekerd zijn op 200A (BMS) / 250A (T-class), en dat is dan dus 4x250A = 1000A continue. Ik was niet van plan om kabels te leggen die 1000A continue kunnen verwerken. Dus ik was van plan om het geheel op 400A/500A af te zekeren.
Hmm, ja goed punt. Los bekabelen is misschien wel een beter idee.HomegrownBGP schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:30:
[...]
Ah, ik was in de veronderstelling dat je per kist naar de Class-T Lynx zou gaan, je verbindt te kisten door en gaat met één kabel naar de Lynx?
Blijft nog steeds de vraag of ik alles in 1x DC-spanningsloos moet/wil kunnen maken .
Gisteren trouwens bij Victron24.de proberen te bestellen. Ik moet alleen een Lynx Distributor van hebben, dus daar maar besteld. Alles ging goed tot ik van paypal terug naar de website werd gestuurd, dan ineens een json error en geen mail in de bus van dat de bestelling geslaagd was
.
Heb maar een mailtje achterna gestuurd want het geld is wel van de rekening gegaan.
moet je wel een dc/dc lader hebben die een hoop vermogen kan schakelen en dat is volgens mij duurder dan van DC/AC/DC te maken.
Heb maar een mailtje achterna gestuurd want het geld is wel van de rekening gegaan.
Batterij pakken in serie zetten zodoende dat je DC/DC ~450Vdc hebtinvultri schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:23:
[...]
Een laadpaal op DC doen lijkt me wel grappig, maar 48VDC, 11kW is ook best een dik kabeltje, 32mm2 of 50mm2 voor 10 meter.
[ Voor 29% gewijzigd door Damic op 11-05-2026 15:24 ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Ik plan een systeem op basis van een LucidControl USB-AO4. Deze kan via de USB van de Cerbo rechtstreeks in Node-Red een 0-10V ventilator sturen. Geen afhankeljikheid van wifi.blaaspijp schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 08:33:
Qua ventilator ga ik voor een 48V brushless ventilator met stalen bladen. In mijn geval een 200mm. Ik heb de Fanova FW3G200-48GS-90 op het oog. En met 48V dus direct (met zekering) op de Lynx aan te sluiten.
De prijs.invultri schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:20:
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Hier ben ik ook wel even benieuwd naar. Zelf zit ik met dezelfde situatie en ben even nieuwe naar ervaringen van andere. Zelf heb ik 3 Victron multiplusen 4k5. Deze wil ik in een berging plaatsen. De berging zit vast naast het huis (twee onder één kap constructie) en in deze berging staat ook een warmtepomp. In de winter als deze op hoge toeren draait dan hoor ik de warmtepomp niet in de woonkamer, maar hoor wel trillingen in het huis. Dit wil ik met de multiplus units voorkomen.Angel73 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:50:
Hoi,
Groeten.
De muur waar de multiplus units op komen te hangen is een stenen binnenmuur. Op advies krijg ik de volgende constructie:
Muur - regelwerk - houtenplaat - Gyproc fermacel plaat - multiplussen
Zodoende kun je de mulitplus-en en alle overige goten makkelijk op de plaat monteren. Het regel werk moet ervoor zorgen dat de plaat en muur gescheiden van elkaar zitten. Het regelmerk zou dan met geluiddempenden pluggen vastgemaakt worden. Echter vind ik de pluggen wel heel erg lomp: https://www.amazon.nl/10-stuks-geluidsisolatiepluggen-nominale-breedte/dp/B07W5FRJ9F
Een alternatief zou zijn om gewone pluggen te gebruiken met schroeven, maar trillingsdempende plaatsen te plaatsen: https://www.hornbach.nl/p/walteco-trillingsdemper-10x10-cm-zwart-4-stuks/10118457
Ik heb deze in combinatie gezien met Vibratiedempers (plaatje gevonden op internet):

Heeft iemand ervaring met deze situatie en hoe bevalt uiteindelijk de oplossing die gekozen is?
@grote_oever gewicht is hier belangrijk. Ipvgips doe fermacel.
Zorg dat het frame niet op beton staat. Doe in het frame rockwoll of ander zwaar isolatie materiaal (niet piepschuim) doe daar dan 18 of 22mm multiplex op en daarop nog eens fermacel, ook brandwerend gelijk.
Zorg dat het frame niet op beton staat. Doe in het frame rockwoll of ander zwaar isolatie materiaal (niet piepschuim) doe daar dan 18 of 22mm multiplex op en daarop nog eens fermacel, ook brandwerend gelijk.
Let er wel op dat die nieuwe Eel boxen de schakelaar in de min hebben zitten.HomegrownBGP schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:30:
[...]
Waarom gebruik je nog een Lynx T-class achter de EEL dozen? Deze hebben al een Class-T zekering in de kist zelf.. zou je ze niet gewoon aan een Power In knopen en evt. de Chinese Class-T vervangen voor een EF3? Meer zekeringen is meer warmte en meer contactpunten die mogelijk problemen kunnen leveren..
Als je ze uit zet en je maakt op enige manier contact tussen je plus bussbar en een aarde staat er toch stroom op.
Heb jij de min kan van je DC systeem geaard? Dat is bij mij nu een IT stelsel en eigenlijk alleen de behuizing van de mppt aan aarde, niet eens de accu box.HRV schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:52:
[...]
Let er wel op dat die nieuwe Eel boxen de schakelaar in de min hebben zitten.
Als je ze uit zet en je maakt op enige manier contact tussen je plus bussbar en een aarde staat er toch stroom op.
Ik zie overigens ook nog niet hoe de stroom gaat lopen, hij is toch niet geaard voor de schakelaar.
[ Voor 9% gewijzigd door Marlon12 op 11-05-2026 23:12 ]
ESS kastontwerp — kast, plaatsing, koeling, verwarming en condensatiebeveiliging
Hoi allen,
Zoals jullie weten ben ik ben bezig met de opbouw van een 3-fase ESS thuis.
Na de Stofzuigertest en nu net de ellende op het werk met de brand in het Datacenter in Almere waar compartimentisering goed heeft gewerkt besloten toch de accu niet binnen te plaatsten maar in de houten schuur in de tuin die los stat van het huis.
En dan wel in een 2e hands Patchkast. die mocht er ooit wat mis gaan de ellende beperkt houd. +klimaat goed regelbaar in de kast.
Ik wil mijn kastontwerp voorleggen voor feedback. Specifiek benieuwd naar de aanpak voor klimaatbeheersing — koeling, verwarming, condensatiepreventie en het voorkomen van natuurlijke convectie als de ventilator stilstaat.
---
## Systeem
- 3× Victron MultiPlus-II 48/4500/55-32 (3-fase)
- 1× Yixiang V2 16kWh LiFePO4 (verticaal, 120kg, ingebouwde heating pads + aerosol blusser+ 200A JK BMS )
- Victron Lynx Power In + Lynx Distributor
- Victron Cerbo GX MK2 + VM-3P75CT energiemeter
- ABB Mistral groepenkast 24 modules
Locatie: houten schuur, losstaand van woning, Lelystad. Straattegels als vloer.
---
## De kast
Gebruikte schakelkast met glazen deur, 192,5×80×83,5cm
---
## Kastindeling
Bovenin: 3× MultiPlus-II in U-opstelling
Midden: Lynx Power In + Distributor achter de accu, ABB groepenkast aan de rechterkant bereikbaar, Cerbo GX ernaast.
Onderin: Yixiang accu 90° gedraaid (520mm breed × 280mm diep × 905mm hoog). Staat op wielen — kan naar voren gerold worden voor toegang tot de Lynx.
---
## Isolatie
De kast staat in een onverwarmde houten schuur — in de winter kan het binnen de schuur enkele graden vorst worden. De accu mag niet onder 5°C komen (BMS shutoff), de omvormers en cerbo kunnen beide tot -20C dus niet relevant.
Aanpak:
- Bodem: houten frame (44×69mm) gevuld met XPS 80-100mm drukvast (300kPa+), afgedekt met 18mm multiplex. Kast staat thermisch ontkoppeld van de koude betonvloer en meteen van de grond af ivm mogelijk vocht.
- Bovenkant: 50mm PIR aan de buitenkant.
- Achter- en linkerkant: 30mm PIR aan de buitenkant — brandtechnisch correct want bij interne brand beschermt het staal eerst.
- Rechterkant: gedeeltelijk 30mm PIR aan de buitenkant (werkbank ernaast maakt buitenkant kwetsbaar), alleen rondom de ventilatieopeningen en display — het middelste deel blijft open staal.
- Glazen deur: niet geïsoleerd. Bij extreme koude (-10°C meerdere dagen) eventueel een goedkope Action kachel op minimumstand als backup — dat kost €15 en is misschien een paar nachten per jaar nodig.
---
## Warmtebalans
Eigen warmteproductie:
- MP-II standby: ~36W
- Laden van net (~2000W): ~170W verlies
- Terugleveren aan net (~1875W): ~90-100W verlies
- Accu laden/ontladen: ~20-75W
Warmteverlies bij -10°C buiten (ontwerpinschatting omdat het historisch niet kouder wordt hier.):
- Geïsoleerde wanden: ~41W
- Rechterkant gedeeltelijk: ~44W
- Glazen deur: ~140W
- Totaal: ~225W
Bij nacht laden: 170W ((ont)laadverlies) + 200W (heater) = ~360W beschikbaar vs ~225W verlies van de kast aan de ruimte → ruime marge. De kast koelt bij -10°C niet af.
De 120kg LiFePO4 accu heeft een enorme thermische massa — afkoelsnelheid zonder enige verwarming is slechts ~0,7°C per uur. De heating pads (200W, alleen voor de accucellen zelf) hoeven in de praktijk nauwelijks bij te springen.
---
## Koeling
Gekozen systeem: Rittal Blue e+ EC ventilator met traploos toerenregelaar.
| Component | Artikelnummer | Specs |
| Blue e+ EC ventilator | SK 3240.900 | 218 m³/h vrij, 100-240V, IP54, 255×255mm |
| Toerenregelaar + NTC sensor | SK 3235.460 | DIN-rail, NTC 1,8m kabel inbegrepen |
| Passief uitlaatfilter | SK 3240.300 | 255×255mm, pleated filter inbegrepen |
Werking toerenregelaar SK 3235.460:
- Setpoint via potentiometer instelbaar (5-55°C) — ik ga voor ~30°C
- Onder 24°C (setpoint -6K): ventilator uit
- Van 24°C tot 35°C: traploos 10-100% (PI-geregeld)
- Boven 35°C: altijd 100%
- Bij sensorbreuk: automatisch 100% (failsafe)
Luchtstroom: inlaat (SK 3240.900) rechts onderin op de hoogte van de MP-II luchtinlaten, uitlaat (SK 3240.300 passief) rechts bovenin.
Koelcapaciteit: bij 218 m³/h
Winter (-10°C buiten): ΔT 15°C → 900W lozingscapaciteit → ruim voldoende
Zomer (35°C schuur): ΔT 5°C → 300W lozingscapaciteit → onvoldoende bij vol laden
Maar hoe vaak komt dat voor de combinatie vol laden en 35C (in de schuur)
De victrons zullen dan zelf terug schakelen.
---
## Verwarming en condensatiebeveiliging
Heater: Stego LT 065, 200W PTC fan heater, DIN-rail montage. Geen ingebouwde thermostaat.
Sturing heater — thermostaat ÉN hygrostaat parallel:
- Rittal SK 3110.000 thermostaat** → heater aan bij <8°C (instelbaar)
- Rittal SK 3118.000 hygrostaat** → heater aan bij >70% RH (instelbaar, 50-100%)
- Beide parallel op de heater aangesloten → heater gaat aan bij kou of hoge luchtvochtigheid
Condensatieriscio: Lelystad, dijk aan het IJsselmeer. hoog condensatiesituatie komt 1× per paar jaar voor (bijv. -5°C naar +7°C in 24 uur). De heater + hygrostaat vangt dit op door de relatieve vochtigheid laag te houden — warme lucht houdt meer vocht vast en voorkomt dauwpunt op de componenten.
---
## Geen natuurlijke convectie bij stilstaande ventilator
Dit was een punt waar ik lang over nagedacht heb. Bij een passief inlaatrooster staat er altijd een opening — bij stilstaande ventilator kan in de winter koude lucht via convectie naar binnen trekken. Juist de winter is kritisch want wil dan de warmte binnen houden.
Oplossing: de SK 3240.900 wordt geleverd met een pleated filter (vouwfilter). Deze heeft een drukval van ~10-20 Pa bij nominaal debiet. Natuurlijke convectie genereert bij ΔT 15°C slechts ~0,5-1 Pa drijfkracht. De filtermat blokkeert convectie dus volledig, ook bij stilstaande ventilator.
Hetzelfde geldt voor de passieve uitlaatfilter SK 3240.300 bovenin.
Bonus, de filters houden ook stof en beestjes tegen.
---
## Temperatuurmonitoring via Cerbo GX
Victron ASS000100000 temperatuursensor op de Cerbo GX. Via Node-RED of VEConfigure:
- Bij 45°C kasttemperatuur: laden stoppen
- Bij 50°C: ontladen beperken
Vangnet voor extreme zomerdagen waarbij de schuur te veel opwarmt.
---
Vragen aan het jullie:
1. Ziet iemand een fout in de klimaatredenering — met name de convectieberekening via de filtermat?
2. Heeft iemand ervaring met de Stego LT 065 in combinatie met de Rittal hygrostaat/thermostaat?
3. Is de U-opstelling van de drie MP-II's haalbaar qua bekabeling en warmteafvoer?
4. Zijn er andere bezwaren
Een flinke lap text, ja met de hulp van Claude ,alvast bedankt voor het meelezen.
Hoi allen,
Na de Stofzuigertest en nu net de ellende op het werk met de brand in het Datacenter in Almere waar compartimentisering goed heeft gewerkt besloten toch de accu niet binnen te plaatsten maar in de houten schuur in de tuin die los stat van het huis.
En dan wel in een 2e hands Patchkast. die mocht er ooit wat mis gaan de ellende beperkt houd. +klimaat goed regelbaar in de kast.
Ik wil mijn kastontwerp voorleggen voor feedback. Specifiek benieuwd naar de aanpak voor klimaatbeheersing — koeling, verwarming, condensatiepreventie en het voorkomen van natuurlijke convectie als de ventilator stilstaat.
---
## Systeem
- 1× Yixiang V2 16kWh LiFePO4 (verticaal, 120kg, ingebouwde heating pads + aerosol blusser+ 200A JK BMS )
---
## De kast
---
## Kastindeling
Midden: Lynx Power In + Distributor achter de accu, ABB groepenkast aan de rechterkant bereikbaar, Cerbo GX ernaast.
Onderin: Yixiang accu 90° gedraaid (520mm breed × 280mm diep × 905mm hoog). Staat op wielen — kan naar voren gerold worden voor toegang tot de Lynx.
---
## Isolatie
De kast staat in een onverwarmde houten schuur — in de winter kan het binnen de schuur enkele graden vorst worden. De accu mag niet onder 5°C komen (BMS shutoff), de omvormers en cerbo kunnen beide tot -20C dus niet relevant.
Aanpak:
- Bodem: houten frame (44×69mm) gevuld met XPS 80-100mm drukvast (300kPa+), afgedekt met 18mm multiplex. Kast staat thermisch ontkoppeld van de koude betonvloer en meteen van de grond af ivm mogelijk vocht.
- Achter- en linkerkant: 30mm PIR aan de buitenkant — brandtechnisch correct want bij interne brand beschermt het staal eerst.
- Rechterkant: gedeeltelijk 30mm PIR aan de buitenkant (werkbank ernaast maakt buitenkant kwetsbaar), alleen rondom de ventilatieopeningen en display — het middelste deel blijft open staal.
- Glazen deur: niet geïsoleerd. Bij extreme koude (-10°C meerdere dagen) eventueel een goedkope Action kachel op minimumstand als backup — dat kost €15 en is misschien een paar nachten per jaar nodig.
---
## Warmtebalans
Eigen warmteproductie:
Warmteverlies bij -10°C buiten (ontwerpinschatting omdat het historisch niet kouder wordt hier.):
Bij nacht laden: 170W ((ont)laadverlies) + 200W (heater) = ~360W beschikbaar vs ~225W verlies van de kast aan de ruimte → ruime marge. De kast koelt bij -10°C niet af.
De 120kg LiFePO4 accu heeft een enorme thermische massa — afkoelsnelheid zonder enige verwarming is slechts ~0,7°C per uur. De heating pads (200W, alleen voor de accucellen zelf) hoeven in de praktijk nauwelijks bij te springen.
---
## Koeling
| Blue e+ EC ventilator | SK 3240.900 | 218 m³/h vrij, 100-240V, IP54, 255×255mm |
| Toerenregelaar + NTC sensor | SK 3235.460 | DIN-rail, NTC 1,8m kabel inbegrepen |
Luchtstroom: inlaat (SK 3240.900) rechts onderin op de hoogte van de MP-II luchtinlaten, uitlaat (SK 3240.300 passief) rechts bovenin.
Zomer (35°C schuur): ΔT 5°C → 300W lozingscapaciteit → onvoldoende bij vol laden
---
Heater: Stego LT 065, 200W PTC fan heater, DIN-rail montage. Geen ingebouwde thermostaat.
- Rittal SK 3118.000 hygrostaat** → heater aan bij >70% RH (instelbaar, 50-100%)
- Beide parallel op de heater aangesloten → heater gaat aan bij kou of hoge luchtvochtigheid
Condensatieriscio: Lelystad, dijk aan het IJsselmeer. hoog condensatiesituatie komt 1× per paar jaar voor (bijv. -5°C naar +7°C in 24 uur). De heater + hygrostaat vangt dit op door de relatieve vochtigheid laag te houden — warme lucht houdt meer vocht vast en voorkomt dauwpunt op de componenten.
---
Dit was een punt waar ik lang over nagedacht heb. Bij een passief inlaatrooster staat er altijd een opening — bij stilstaande ventilator kan in de winter koude lucht via convectie naar binnen trekken. Juist de winter is kritisch want wil dan de warmte binnen houden.
Oplossing: de SK 3240.900 wordt geleverd met een pleated filter (vouwfilter). Deze heeft een drukval van ~10-20 Pa bij nominaal debiet. Natuurlijke convectie genereert bij ΔT 15°C slechts ~0,5-1 Pa drijfkracht. De filtermat blokkeert convectie dus volledig, ook bij stilstaande ventilator.
---
Victron ASS000100000 temperatuursensor op de Cerbo GX. Via Node-RED of VEConfigure:
---
Vragen aan het jullie:
1. Ziet iemand een fout in de klimaatredenering — met name de convectieberekening via de filtermat?
2. Heeft iemand ervaring met de Stego LT 065 in combinatie met de Rittal hygrostaat/thermostaat?
3. Is de U-opstelling van de drie MP-II's haalbaar qua bekabeling en warmteafvoer?
Een flinke lap text, ja met de hulp van Claude ,alvast bedankt voor het meelezen.
Binnenkort sluit ik 8 zonnepanelen via een Victron MPPT rechtstreeks aan op mijn Victron-systeem. Momenteel heb ik al twee PV-omvormers aangesloten op de AC-IN (de bypass staat standaard op de AC-IN). Hoe kan ik het systeem straks zo instellen dat de opwek van deze AC-gekoppelde PV-omvormers direct aan het net wordt teruggeleverd, en de accu uitsluitend wordt opgeladen door de DC-gekoppelde Victron MPPT?
Waar ga je die zekering dan zetten? Alle EEL's op één ingang van de Lynx? Als het doel is de som van kabels af te zekeren op 500A, kan je dan niet beter een losse busbar nemen met T-class zekeringhouder (Blue Sea Systems en BEP gaan tot 400A tot 600A)?0fbe schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:39:
[...]
Omdat die 4 accu's afgezekerd zijn op 200A (BMS) / 250A (T-class), en dat is dan dus 4x250A = 1000A continue. Ik was niet van plan om kabels te leggen die 1000A continue kunnen verwerken. Dus ik was van plan om het geheel op 400A/500A af te zekeren.
Of goedkoper en makkelijker: de Lynx Power-In (zonder ombouw met zekeringen) en een Lynx Shunt VE.CAN (waar netjes een T-Class zekering in past op. De Lynx'en kunnen zelf 1000A aan.
Als er al een zekering van 250A in de EEL zit, rechtstreeks op de kabel, dan is die kabel al volledig afgezekerd op 250A, daar kan dan nooit méér gaan lopen zonder dat die fuse springt (uiteraard met inachtname van afschakelcurve). De enige plek waar meer kan lopen is waar de kabels samenkopen, en waar een pad is naar een grotere zekering (of isolatiefout natuurlijk). Maar in de losse kabels naar de batterijen kan maar max die 250A lopen.
Het gevaarlijkste scenario is een interne kortsluiting in één van de batterijen, waardoor de 3 anderen al hun stroom gaan dumpen in die kortsluiting, maar daartegen ben je al beschermd door de individuele T-class fuse in die batterijleidingen. In principe kan je de MPII's recht op die 4 batterijkabels hangen, Victron raadt aan de MPII's toch af te zekeren met xxxA, megafuse is voldoende.
Een interne (harde) kortsluiting in één van de MPII's zal leiden tot springen van de megafuse. Omdat de Ampere Interrupting Capacity (AIC) van die megafuse te laag is om de kortsluitstroom van de batterijen te weerstaan (opnieuw enkel als het een harde kortsluiting is, iets van weerstand gaat die kortsluitstroom al heel hard reduceren), kan de eventuele hoofd-fuse in bv. Lynx Shunt VE.CAN ook springen en eventueel nog de individuele EEL-fuses.
Niet, het is mij nooit gelukt om daar iets voor te vinden. Hij jast eerst je accu vol, ook met stroom uit die andere systemen en gaat daarna pas terugleveren. Hooguit zou je de laadsnelheid van je accu's kunnen beperken, maar dat wil je ook niet echt. Het enige wat ik dan echt zou kunnen bedenken, is die 2 systemen voor de meter in te laten voeden. Zodat hun opbrengst door het Victron systeem niet gezien wordt.DmC1982 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:45:
Binnenkort sluit ik 8 zonnepanelen via een Victron MPPT rechtstreeks aan op mijn Victron-systeem. Momenteel heb ik al twee PV-omvormers aangesloten op de AC-IN (de bypass staat standaard op de AC-IN). Hoe kan ik het systeem straks zo instellen dat de opwek van deze AC-gekoppelde PV-omvormers direct aan het net wordt teruggeleverd, en de accu uitsluitend wordt opgeladen door de DC-gekoppelde Victron MPPT?
[ Voor 12% gewijzigd door SkiFan op 12-05-2026 11:08 ]
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Wait Frenchman heeft een marine en een aparte energy site
grmbl en natuurlijk hebben die wel alles wat ik nodig heb
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Ik neem aan dat je ESS gebruikt en een Cerbo GX. Zo ja dan kun je daar onder "Settings -> System Setup -> ESS -> Grid Feed-in" de setting "AC-Coupled PV - feed in excess" uit zetten. Daar heb je als het goed is ook de "DC-coupled PV - feed in excess" aangezet, of zie ik iets over het hoofd...DmC1982 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:45:
Dat zou inderdaad erg jammer zijn. In mijn huidige situatie heb ik twee slimme meters en gebruik ik Home Assistant met een MQTT-script, zodat de Cerbo elke seconde de P1-data van beide meters (bij elkaar opgeteld) netjes uitleest.SkiFan schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:07:
[...]
Niet, het is mij nooit gelukt om daar iets voor te vinden. Hij jast eerst je accu vol, ook met stroom uit die andere systemen en gaat daarna pas terugleveren. Hooguit zou je de laadsnelheid van je accu's kunnen beperken, maar dat wil je ook niet echt. Het enige wat ik dan echt zou kunnen bedenken, is die 2 systemen voor de meter in te laten voeden. Zodat hun opbrengst door het Victron systeem niet gezien wordt.
Nu heb ik ook nog een ongebruikte VM-3P75CT meter liggen. Voor zover ik weet kun je hiermee echter maar op één fysiek punt meten. Zou het een werkbare oplossing zijn om deze VM-3P75CT uitsluitend aan te sluiten op de twee AC-PV omvormers, en dan met een script in Node-RED deze specifieke data te gebruiken om het Grid Setpoint continu aan te passen? De Cerbo weet op die manier toch exact hoeveel AC-zonnestroom er daadwerkelijk binnenkomt, waardoor je het laden van de accu zou kunnen omzeilen?
Ik heb dezelfde gedachte als jij voor de bouw maar met een ander systeem. Je bent goed bezig en vooral doordacht. De mentaliteit herken ik. De devils advocate in me;)agraaff schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:52:
ESS kastontwerp — kast, plaatsing, koeling, verwarming en condensatiebeveiliging
Hoi allen,
---
## Systeem
---
## De kast
---
## Kastindeling
---
## Isolatie
Aanpak:
---
## Warmtebalans
Eigen warmteproductie:
---
## Koeling
---
---
---
---
Vragen aan het jullie:
Ik stuur je mijn gedachte even mbt een aantal puntjes of je er wat mee kunt???
Het glazendeurtje...vocht problemen liggen om de hoek aangezien je alles hebt geisoleerd behalve dat. In de zomer heb je ook te maken met stralingswarmte ipv luchttemperatuur...je glazendeur is ook hier een dingetje, want die straling wordt niet tegengehouden door dat deurtje van glas. De MP-II's hebben natuurlijk hun eigen interne temperatuurbeveiliging. Als ze te warm worden, knijpen ze het vermogen af.... In de zomer niet op volle kracht kan laden of ontladen?
Miischien kun je het deurtje voorzien van een voorzetraampje van helder plexiglas met spouw, zodat de extra luchtlaag kan werken als isolator en toch zicht houdt op het systeem. Of een magnetisch isolatiemat die je weg kunt halen. Je ombouw van staal kan werken als magneet om de mat op te hangen. Je hebt ook nog transparante isolatiefolie voor enkel glas ed, misschien is dat ook een optie!
Ik heb zelf gekozen voor de buisventilator van Vents 125 guietline 193m3/h. De keerklep bij de luchttoevoer plaats ik omgekeerd, aan de binnenkant. De ventilator bouwt druk op en trekt de membraamklepjes open. Om te voorkomen dat bij tocht en dan vooral in de winter deze klepjes opengaan, heb ik aan de buitenzijde een rooster geplaatst die ik open en dicht kan zetten, zodat ik hiermee kan spelen.
Ik zie dat de winter je het meest bezighoudt, bij mij idemdito...Mijn idee hiervoor is isoleren, koude kan er niet in en in de zomer is de temperatuur constanter. Pir kan en houtvezelplaat kan ook nog ademen.
Leuk, ik doe ongeveer hetzelfde in een Rittal TS8 kast: 3x 6k5 en 3x 16 kWh box. Ik heb het voor afzuiging anders bedacht op basis van een Zehnder Comfofan Silent. (koop je op marktplaats voor weinig en zet je voor een tientje nieuwe lagers in) Hier zit een EBM Papst EC motor in, die 0-10v te regelen valt. Dit heb ik gekoppeld aan een Shelly Plus 0-10v dimmer met de Shelly Add-On erbij die de temperatuur meet op basis van een DS18B20, de Add-On heeft ook nog digitale en analoge inputs waar ik plan een H2 sensor en een CO melder op aan te sluiten. De Shelly Plus heeft mogelijkheden tot scripting, waardoor ik goed naar een temperatuur setpoint toe kan werken en dat behouden. H2 of CO detectie betekent ofwel volgas afzuigen ofwel ventilatie uit, melding doen naar mij etc. De Zehnder doet tot 450m3/u, meer dan voldoende voor deze kast :-D
Ik heb in het dak van mijn kast een gat geboord van 130mm en de bak van de Zehnder afgezaagd omdat ik de overige buisaansluitingen niet nodig heb. Mijn Rittal kast is volledig stofdicht en heeft gefilterde ventilatieroosters aan de onderkant waardoor ik goed de lucht er doorheen kan zuigen.
Pics:
Dat lijkt me idd een mogelijkheid. Die VM-3P75CT is erg snel, sneller dan de P1 dus dat biedt mogelijkheden.DmC1982 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:02:
[...]
Dat zou inderdaad erg jammer zijn. In mijn huidige situatie heb ik twee slimme meters en gebruik ik Home Assistant met een MQTT-script, zodat de Cerbo elke seconde de P1-data van beide meters (bij elkaar opgeteld) netjes uitleest.
Nu heb ik ook nog een ongebruikte VM-3P75CT meter liggen. Voor zover ik weet kun je hiermee echter maar op één fysiek punt meten. Zou het een werkbare oplossing zijn om deze VM-3P75CT uitsluitend aan te sluiten op de twee AC-PV omvormers, en dan met een script in Node-RED deze specifieke data te gebruiken om het Grid Setpoint continu aan te passen? De Cerbo weet op die manier toch exact hoeveel AC-zonnestroom er daadwerkelijk binnenkomt, waardoor je het laden van de accu zou kunnen omzeilen?
Maar ingebouwd heb ik niks kunnen vinden daartoe.
De instelling "AC-Coupled PV - feed in excess" uitzetten lost dit specifieke probleem helaas niet op. Voor zover ik de Victron logica begrijp, bepaalt die instelling namelijk niet de prioriteit van het laden, maar puur wat er gebeurt als de accu al vol is.Jongfeli schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:02:
[...]
Ik neem aan dat je ESS gebruikt en een Cerbo GX. Zo ja dan kun je daar onder "Settings -> System Setup -> ESS -> Grid Feed-in" de setting "AC-Coupled PV - feed in excess" uit zetten. Daar heb je als het goed is ook de "DC-coupled PV - feed in excess" aangezet, of zie ik iets over het hoofd...
De basisregel van ESS is dat het altijd probeert de netaansluiting op 0W te houden. Zolang de accu niet vol is, pakt het ESS alle beschikbare AC-zonnestroom om als eerste de accu te laden. Omdat afknijpen (bijv. via frequentieverhoging) sowieso niet kan zolang het elektriciteitsnet gewoon aanwezig is, jast hij dus altijd eerst je accu vol met AC-stroom, en levert hij het restant daarna alsnog terug aan het net.
Dat terugleveren is ook precies wat ik wil, maar ik wil juist voorkomen dat hij eerst die accu oplaadt met die AC-stroom.
[ Voor 14% gewijzigd door DmC1982 op 12-05-2026 12:21 ]
Ik moet mij gaan verdiepen in Node Red dan.SkiFan schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:13:
[...]
Dat lijkt me idd een mogelijkheid. Die VM-3P75CT is erg snel, sneller dan de P1 dus dat biedt mogelijkheden.
Maar ingebouwd heb ik niks kunnen vinden daartoe.
Ik snap je logica, AC-stroom is niet de meest efficiente wijze om je accu te vullen. Ik heb hetzelfde issue, maar ga er toch niks mee doen. Ben in het voor en naseizoen al lang blij dat de accu vol zit. Al snap ik je, vanochtend had ik voor 9 uur de accu al weer vol.
Dan moet je in een automatisering de CCL op een lage waarde zetten. Pas bij lage prijzen gooi je hem naar de normale waarde. DC zal gewoon blijven laden, maar AC niet, dus dan gaat dat het net op.SkiFan schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:27:
Ik snap je logica, AC-stroom is niet de meest efficiente wijze om je accu te vullen. Ik heb hetzelfde issue, maar ga er toch niks mee doen. Ben in het voor en naseizoen al lang blij dat de accu vol zit. Al snap ik je, vanochtend had ik voor 9 uur de accu al weer vol.
Ook @DmC1982
Source: "Ik doe het zelf zo"
Ik zag dat de nkon ess pro (EVE) weer beperkt beschikbaar is. Levering volgende week.Jazsie schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:15:
[...]
Duurder en weinig op voorraad.
Heb de Nkon ESS 16kWh op het oog maar nog steeds niet leverbaar, ondertussen wel 200,-- EUR duurder geworden...
Zelfbouw is geen optie hier in BE ivm keuring.
Op voor bestelling ook de nkon ess pro (cornex) voor later in het jaar.
En zo komen we er wel uit. Voor mij maakt het niet zo veel uit, in Dld krijg ik de komende 20 jaar nog 7,8 cent per teruggeleverde kWh. Een beetje verlies op de accu vullen (zeg maar de helft van de stroom komt bij het acculaden uit AC, die accu is doorgaans 40% van 16kWh leeg = 6,4 kWh, waarvan dan 3,2 kWh uit AC komt, en daar pak m beet 15% verlies op = 0,5 kWh per dag.V_ger schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:30:
[...]
Dan moet je in een automatisering de CCL op een lage waarde zetten. Pas bij lage prijzen gooi je hem naar de normale waarde. DC zal gewoon blijven laden, maar AC niet, dus dan gaat dat het net op.
Ook @DmC1982
Voor mij dus 3,9 cent/dag aan stroom. Daar ga ik niet heel veel moeite voor doen.
Dank voor je reactie! Moet dit aansturen van de CCL ook in Node-RED gebeuren? Ik heb Node-RED eerder geprobeerd om mijn twee P1-meters te koppelen, maar dat ging toen mis, waarna ik het heb verwijderd. Ik heb er dus nog niet echt ervaring mee.V_ger schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:30:
[...]
Dan moet je in een automatisering de CCL op een lage waarde zetten. Pas bij lage prijzen gooi je hem naar de normale waarde. DC zal gewoon blijven laden, maar AC niet, dus dan gaat dat het net op.
Ook @DmC1982
Ik zit overigens nog te denken: met jouw oplossing heb ik de VM-3P75CT meter waarschijnlijk niet eens nodig en kan ik de CCL gewoon laag laten staan, aangezien ik nu toch nog geen dynamisch contract heb.
Toch zou ik de VM-3P75CT graag willen inzetten voor zowel de beide PV-omvormers als de EV-lader. Op die manier kan ik in Node-RED regelen dat de accu's niet worden aangesproken zodra ik de EV oplaad. In de toekomst, als ik wel dynamische prijzen heb, kan ik dan met de data uit de VM-3P75CT de CCL of setpoints slim aansturen. Zie ik dat zo goed?
Ik doe het via mqtt op homeassistant. Op basis van de epex prijs bepaal ik of ik mijn AC PV wil terugleveren of dat het de batterij in moet. Niks met meters of vermogen. Enkel CCL aanpassen.DmC1982 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:01:
[...]
Dank voor je reactie! Moet dit aansturen van de CCL ook in Node-RED gebeuren? Ik heb Node-RED eerder geprobeerd om mijn twee P1-meters te koppelen, maar dat ging toen mis, waarna ik het heb verwijderd. Ik heb er dus nog niet echt ervaring mee.
Ik zit overigens nog te denken: met jouw oplossing heb ik de VM-3P75CT meter waarschijnlijk niet eens nodig en kan ik de CCL gewoon laag laten staan, aangezien ik nu toch nog geen dynamisch contract heb.
Toch zou ik de VM-3P75CT graag willen inzetten voor zowel de beide PV-omvormers als de EV-lader. Op die manier kan ik in Node-RED regelen dat de accu's niet worden aangesproken zodra ik de EV oplaad. In de toekomst, als ik wel dynamische prijzen heb, kan ik dan met de data uit de VM-3P75CT de CCL of setpoints slim aansturen. Zie ik dat zo goed?
Mijn PV is wel netjes bemeterd via sunspec, dus ik kan gewoon "nul" op de meter draaien.
Klopt ja, maar ook deze is aardig in prijs gestegen... Denk niet dat we eronderuit komen.swissone schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:36:
[...]
Ik zag dat de nkon ess pro (EVE) weer beperkt beschikbaar is. Levering volgende week.
Op voor bestelling ook de nkon ess pro (cornex) voor later in het jaar.
Overigens valt deze af, deze is recht op met liggende cellen. Per definitie wil ik de cellen recht op hebben.
Daarnaast de voorkeur voor 19" ivm makkelijker uitbreiden op kleiner "foot print".
Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh
Ik was even benieuwd, een kennis van me heeft in het buitenland last dat 1 van de fases vaak tegen een hoge voltage aan loopt 258/260V. Vermoedelijk door een slechte verdeling van de belastingen op de fases in het dorp o.i.d. Hij zou graag voor zijn huis een stabieler net willen creëren.
Een dergelijk victron systeem zou dit niet perse filters als die tussen het net en de verbruikers zit toch? Hij zou het prima vinden om zijn batterij uit het net te laden en vervolgens daarmee zijn huis te voeden met een stabieler net die de victron zelf creëert. Maar als ik het goed begrijp doet de victron dat niet en is het meer pass trough en zou dan een (erg dure) oplossing zijn da je 2x een Victron set hangen waarbij 1 de DC zijde voedt vanaf het net en 1 vanaf de DC het huis AC voedt?
Klopt die gedachtegang?
Een dergelijk victron systeem zou dit niet perse filters als die tussen het net en de verbruikers zit toch? Hij zou het prima vinden om zijn batterij uit het net te laden en vervolgens daarmee zijn huis te voeden met een stabieler net die de victron zelf creëert. Maar als ik het goed begrijp doet de victron dat niet en is het meer pass trough en zou dan een (erg dure) oplossing zijn da je 2x een Victron set hangen waarbij 1 de DC zijde voedt vanaf het net en 1 vanaf de DC het huis AC voedt?
Klopt die gedachtegang?
Volgens mij kan je dat voor elkaar krijgen met de victron quatro omvormers. Die zijn geloof ik heel wat prijziger.Marlon12 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:14:
Ik was even benieuwd, een kennis van me heeft in het buitenland last dat 1 van de fases vaak tegen een hoge voltage aan loopt 158/160V. Vermoedelijk door een slechte verdeling van de belastingen op de fases in het dorp o.i.d. Hij zou graag voor zijn huis een stabieler net willen creëren.
Klopt die gedachtegang?
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Je kan dit doen met 1 phoenix (grid -> batterij) en een Multiplus voor batterij huis.Marlon12 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:14:
Ik was even benieuwd, een kennis van me heeft in het buitenland last dat 1 van de fases vaak tegen een hoge voltage aan loopt 158/160V. Vermoedelijk door een slechte verdeling van de belastingen op de fases in het dorp o.i.d. Hij zou graag voor zijn huis een stabieler net willen creëren.
Klopt die gedachtegang?
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Ik denk dat je gelijk hebt. De Quattro’s kunnen ook een generator aansluiten als tweede AC-IN, lijkt me dat ze dan twee bronnen moeten kunnen mixen. Geen idee hoe dat met 3-fase gaat uit twee bronnen…De AC -> 50V -> AC conversie met een Phoenix lijkt me niet heel efficiënt, maar het zal zeker ook kunnen werken.blb4 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:55:
[...]
Volgens mij kan je dat voor elkaar krijgen met de victron quatro omvormers. Die zijn geloof ik heel wat prijziger.
@Beer070/@blb4 Quattro is niets anders dan een multiplus met 2 ingangen waaruit je kunt kiezen. Ook bij de Quattro hangt de uitgang direct aan de gekozen ingang, wanneer ingeschakeld. Enige verschil is dat je dus kunt kiezen. Een multiplus met transfer switch ervoor is dan ook hetzelfde.
Meer belangrijk is dat de Quattro volgens mij nog altijd niet in een "II" variant te krijgen is met dubbel relais in serie wat verplicht is voor ESS gebruik.
Als het net soms wel en soms niet stabiel is kan je de MP configureren om tijdens slechte momenten zichzelf los te koppelen en het vanuit de accu te doen. Maar dan moet je wel andere momenten hebben dat het stabiel genoeg is om te laden.
En anders heb je inderdaad een combinatie nodig van lader en omvormer, 2 losse apparaten dus.
Meer belangrijk is dat de Quattro volgens mij nog altijd niet in een "II" variant te krijgen is met dubbel relais in serie wat verplicht is voor ESS gebruik.
Als het net soms wel en soms niet stabiel is kan je de MP configureren om tijdens slechte momenten zichzelf los te koppelen en het vanuit de accu te doen. Maar dan moet je wel andere momenten hebben dat het stabiel genoeg is om te laden.
En anders heb je inderdaad een combinatie nodig van lader en omvormer, 2 losse apparaten dus.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Ok, dan moet je dus naar aparte lader en inverter. Wordt denk ik een dure oplossing met ook extra conversieverlies.Rimco schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 22:30:
@Beer070/@blb4 Quattro is niets anders dan een multiplus met 2 ingangen waaruit je kunt kiezen. Ook bij de Quattro hangt de uitgang direct aan de gekozen ingang, wanneer ingeschakeld. Enige verschil is dat je dus kunt kiezen. Een multiplus met transfer switch ervoor is dan ook hetzelfde.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Kan je bij een triple MRS of MP voor 3 fase ook gedurende de nacht er twee uit zetten om stroom te besparen? Uiteraard moet je dan de spullen die echt aan moeten blijven achter de overgebleven unit hangen. Dat zou toch 40 watt schelen in het geval van de MRS.
Van maart t/m september draait een NOM systeem volledig op PV en die ene 1kWh/dag maakt dan niets/heel weinig uit. In de winterperiode zou het kunnen lonen om het hele systeem uit te zetten. Dus tja, waarom de moeite nemen om een half systeem in de lucht te houden?invultri schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 06:12:
Kan je bij een triple MRS of MP voor 3 fase ook gedurende de nacht er twee uit zetten om stroom te besparen? Uiteraard moet je dan de spullen die echt aan moeten blijven achter de overgebleven unit hangen. Dat zou toch 40 watt schelen in het geval van de MRS.
Het gaat inderdaad on de winter, dan is die 1kWh significant. Vraag me dan wel af welke moeite je ziet, zijn er technische of levensduur belemmeringen?pvg schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 06:39:
[...]
Van maart t/m september draait een NOM systeem volledig op PV en die ene 1kWh/dag maakt dan niets/heel weinig uit. In de winterperiode zou het kunnen lonen om het hele systeem uit te zetten. Dus tja, waarom de moeite nemen om een half systeem in de lucht te houden?
Als je een omschakelaar hebt kun je het huis op de net aansluiting zetten en de MP in zo'n AES mode denk ik?
Zoooo vermoeiend, ik kan niet stoppen totdat ik alles in detail heb. Maar ik vind die folie aan de binnenkant van het raam wel een goed, zal best wat schelen.Tony71 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:02:
[...]
Ik heb dezelfde gedachte als jij voor de bouw maar met een ander systeem. Je bent goed bezig en vooral doordacht. De mentaliteit herken ik. De devils advocate in me;)
Ik stuur je mijn gedachte even mbt een aantal puntjes of je er wat mee kunt???
Het glazendeurtje...vocht problemen liggen om de hoek aangezien je alles hebt geisoleerd behalve dat. In de zomer heb je ook te maken met stralingswarmte ipv luchttemperatuur...je glazendeur is ook hier een dingetje, want die straling wordt niet tegengehouden door dat deurtje van glas. De MP-II's hebben natuurlijk hun eigen interne temperatuurbeveiliging. Als ze te warm worden, knijpen ze het vermogen af.... In de zomer niet op volle kracht kan laden of ontladen?
Miischien kun je het deurtje voorzien van een voorzetraampje van helder plexiglas met spouw, zodat de extra luchtlaag kan werken als isolator en toch zicht houdt op het systeem. Of een magnetisch isolatiemat die je weg kunt halen. Je ombouw van staal kan werken als magneet om de mat op te hangen. Je hebt ook nog transparante isolatiefolie voor enkel glas ed, misschien is dat ook een optie!
Ik heb zelf gekozen voor de buisventilator van Vents 125 guietline 193m3/h. De keerklep bij de luchttoevoer plaats ik omgekeerd, aan de binnenkant. De ventilator bouwt druk op en trekt de membraamklepjes open. Om te voorkomen dat bij tocht en dan vooral in de winter deze klepjes opengaan, heb ik aan de buitenzijde een rooster geplaatst die ik open en dicht kan zetten, zodat ik hiermee kan spelen.
Ik zie dat de winter je het meest bezighoudt, bij mij idemdito...Mijn idee hiervoor is isoleren, koude kan er niet in en in de zomer is de temperatuur constanter. Pir kan en houtvezelplaat kan ook nog ademen.
Ik wil niets brandbaars aan de binnenzeide verder om bij mocht het mis gaan het hopelijk te beperken tot in de kast.
zit ook te denken aan zo'n blisbom om die bovenin te hangen.
Ik heb bewust voor de duurdere Rittal gekozen met pleated filter in en uit omdat de filters natuurlijke convectie voorkomen of tot een minimum reduceren. en de fans zijn industrial grade, gaan lang mee en heel zuinig wat dan weer op 15-25 jaar levensduur opteld.
ja zo wil ik het ook bouwen ongeveer. Ik los het echter liever op met hardwarematig, dan geen omkijken naar en werkt altijd.HomegrownBGP schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:03:
[...]
Leuk, ik doe ongeveer hetzelfde in een Rittal TS8 kast: 3x 6k5 en 3x 16 kWh box. Ik heb het voor afzuiging anders bedacht op basis van een Zehnder Comfofan Silent. (koop je op marktplaats voor weinig en zet je voor een tientje nieuwe lagers in) Hier zit een EBM Papst EC motor in, die 0-10v te regelen valt. Dit heb ik gekoppeld aan een Shelly Plus 0-10v dimmer met de Shelly Add-On erbij die de temperatuur meet op basis van een DS18B20, de Add-On heeft ook nog digitale en analoge inputs waar ik plan een H2 sensor en een CO melder op aan te sluiten. De Shelly Plus heeft mogelijkheden tot scripting, waardoor ik goed naar een temperatuur setpoint toe kan werken en dat behouden. H2 of CO detectie betekent ofwel volgas afzuigen ofwel ventilatie uit, melding doen naar mij etc. De Zehnder doet tot 450m3/u, meer dan voldoende voor deze kast :-D
Ik heb in het dak van mijn kast een gat geboord van 130mm en de bak van de Zehnder afgezaagd omdat ik de overige buisaansluitingen niet nodig heb. Mijn Rittal kast is volledig stofdicht en heeft gefilterde ventilatieroosters aan de onderkant waardoor ik goed de lucht er doorheen kan zuigen.
Pics:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vandaar de Rittal oplossing.
Waarom de H2 en CO melder?
Voor het geval ik problemen mis en er onverhoopt een cel (of meerdere) gaat afgassen of wanneer er door het een of ander brand ontstaat. Als er h2 gedetecteerd wordt moet de afzuiging 100% gaan draaien en een melding geven, als er CO gedetecteerd wordt moet hij uit gaan om eventueel vuur niet verder aan te wakkeren en een melding geven.agraaff schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:51:
[...]
ja zo wil ik het ook bouwen ongeveer. Ik los het echter liever op met hardwarematig, dan geen omkijken naar en werkt altijd.
Vandaar de Rittal oplossing.
Waarom de H2 en CO melder?
hmmmminvultri schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 06:12:
Alles kan, maar ik weet niet of je dat moet willen. de hele tijd van die piepende alarmen op je telefoon en van je GX dat er iets grondig mis is.
Ik kwam er vandaag achter dat ik een van de 6mm2 fases niet correct in de Hager automaat vast had gezet, waardoor er een slecht contact zat. Niet zo slecht dat het met 6kw zichtbare warmte opleverde, maar wel zo dat ie na een jaar blijkbaar een heel klein stukje los kon schieten en een grid-loss alarm gaf. Zodra ik de schakelaar overhaalde was het grid weer terug. Uiteindelijk is met het nodige bruut geweld de 6mm2 in de juiste stand gebogen en kon de Hager goed contact maken. Ook ik maak fouten.
Met die verse ervaring zou het mij de moeite niet waard zijn. hang liever nog een stukje PV erbij voor die 40 of 80 watt.
Vreemd, dat klinkt toch alsof er fysiek iets verschoven is ofzo. Van een contact wat er op warmtebeeld normaal uit ziet naar geen verbinding is best een grote stap. Daar zit eigenlijk "slecht contact" tussen en dat zou je in warme moeten zien als er 6kW doorheen gaat.
ik heb die 6kW IR check vorig jaar gedaan gelijk na de installatie. normaal draait er vrijwel nooit 6kw over een fase in deze installatie.NTS schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:52:
Vreemd, dat klinkt toch alsof er fysiek iets verschoven is ofzo. Van een contact wat er op warmtebeeld normaal uit ziet naar geen verbinding is best een grote stap. Daar zit eigenlijk "slecht contact" tussen en dat zou je in warme moeten zien als er 6kW doorheen gaat.
Good to know, ik zal de mijne ook eens herhalen. Sowieso misschien wel goed om zo'n groepenkastje na een paar maanden nog even een keer op het juiste moment aan te draaien. Dat doet geen enkele elektricien normaal, maar als je het zelf doet is het een kleine moeite.
Het lastige met deze hager automaat is dat de de dikke 6mm2 draad op de buitenkant van de binnen klem schijnbaar contact kan maken, en dan strak vast lijkt te zitten, maar dus niet vast blijkt te zitten. Wellicht ook mijn onervarenheid met vaste kern 6mm2. Inmiddels een voorkeur ontwikkeld voor neopreen met adereindhulsen…NTS schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 00:21:
Good to know, ik zal de mijne ook eens herhalen. Sowieso misschien wel goed om zo'n groepenkastje na een paar maanden nog even een keer op het juiste moment aan te draaien. Dat doet geen enkele elektricien normaal, maar als je het zelf doet is het een kleine moeite.
Later dit jaar wil ik een Victron 3 fase installatie gaan aanleggen. Nu hebben we Peblar Business laadpaal. Deze kan ik aansluiten op de AC-In, AC-Out of AC-Out2. Alles heeft voor- en nadelen. Is het nuttig om een omschakelaar toe te voegen, zodat ik bijv. eenvoudig kan wisselen tussen AC-In en AC-Out(2)? Het is vrij eenvoudig te maken, maar ben me af het vragen of het nuttig/wenselijk is in bepaalde situaties.
12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Business ⛽ - Zehnder WHR960
Ik zie in je tekst keuzes maar niet je gedachtengang waarom je twijfelt.rogervdh schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:47:
Later dit jaar wil ik een Victron 3 fase installatie gaan aanleggen. Nu hebben we Peblar Business laadpaal. Deze kan ik aansluiten op de AC-In, AC-Out of AC-Out2. Alles heeft voor- en nadelen. Is het nuttig om een omschakelaar toe te voegen, zodat ik bijv. eenvoudig kan wisselen tussen AC-In en AC-Out(2)? Het is vrij eenvoudig te maken, maar ben me af het vragen of het nuttig/wenselijk is in bepaalde situaties.
Als jij je hele huis achter je 3-fase Victron Multiplus gaat zetten dan is je laadpaal op AC-OUT2 prima. Noodstroom voor je laadpaal vind ik persoonlijk erg ver gezocht maar het is aan jou.
Als je 3-fase setup parallel wordt gezet en je dus een energie meter toepast, dan de paal achter de energie meter plaatsen, maar voor de AC-IN.
[ Voor 4% gewijzigd door Q op 14-05-2026 12:18 ]
Om de p1 meter uit te lezen heb ik dan de et112 nodig, of kan ik mijn Home assistant p1 smart meter gateway hier voor ook gebruiken?
draai Venus OS op raspberry pi 3B
draai Venus OS op raspberry pi 3B
@HomegrownBGP je kast heeft dak ventilatie gaten, die kast is dus niet stof dicht
Algemeen vraagje: als je meer dan 1 batterij op een systeem zet, moeten die dan dezelfde capaciteit hebben?
Algemeen vraagje: als je meer dan 1 batterij op een systeem zet, moeten die dan dezelfde capaciteit hebben?
/f/image/Uthj560WU98ww2Jsy864Dlo3.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/b0PyltzsEgeiCCk0E6Q8fL7n.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/4U9cT7p9En21vhguKkZ72BIG.png?f=user_large)