Vandaar het idee om de omschakelaar in de buurt van de hoofdschakelaar te zetten. Dan kan je daar de feed in gelijk ook uitzetten. Ligt er nog wel een stukje met spanning, maar de rest van het huis is afgesloten en kan veilig geblust worden.Geim schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:57:
[...]
Als je feed-in buiten je hoofdschakelaar om hebt, moet je dit aangeven op je groepenkast.
Daar ga ik hem ook plaatsen, maar dan wel met een markering.Beer070 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:00:
[...]
Vandaar het idee om de omschakelaar in de buurt van de hoofdschakelaar te zetten. Dan kan je daar de feed in gelijk ook uitzetten.
Er is hier een prachtige discussie geweest over al hetgeen je zou moeten markeren voor de brandweer. Ik moet nog steeds een plattegrond voor de meterkast maken om aan te geven waar de omvormers en accu’s in huis geplaatst zijn.Geim schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:05:
[...]
Daar ga ik hem ook plaatsen, maar dan wel met een markering.
Ook helemaal in lijn met PGS37-richtlijn?Beer070 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:08:
[...]
Er is hier een prachtige discussie geweest over al hetgeen je zou moeten markeren voor de brandweer. Ik moet nog steeds een plattegrond voor de meterkast maken om aan te geven waar de omvormers en accu’s in huis geplaatst zijn.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ik volg het topic al een tijd. Ik ben me aan het verdiepen in een thuis accu, de flexibele ontwerpmogelijkheden met Victron spreken me erg aan, technisch zal ik dat wel voor elkaar gaan krijgen met wat hulp van Electra vriendjes. Ik mik op een enkelfasige installatie met een Victron Multiplus II 5000, in combinatie met een 'kant-en-klare' accu van NKON (16kWh o.i.d.
Een ding waar ik echter het minst zeker van ben is van de installatie ruimte. Het systeem zou passen in de garage, maar in verband met kinderen zoek ik toch iets van een simpele installatiekast waar alles in zou passen om het veilig af te kunnen sluiten. Hier kom ik vrij weinig over tegen in het topic. Alternatief zou zijn om een buitenruimte te maken, maar dat is uiteraard significant meer werk.
Welke inbouwmogelijkheden kunnen jullie aanbevelen in een garage, met kinderen die hier langs in en uit lopen? Ik zou ook een gedeelte van de garage af kunnen timmeren, maar dat is alsnog significant meer werkt dan een simpelere kap over het geheel heen.
Een accupakket aan de wand zou het aftimmeren al een stuk makkelijker maken, wellicht is dat een goede optie (maakt het geheel wel weer iets duurder bij bijv. NKON accu's)
Een ding waar ik echter het minst zeker van ben is van de installatie ruimte. Het systeem zou passen in de garage, maar in verband met kinderen zoek ik toch iets van een simpele installatiekast waar alles in zou passen om het veilig af te kunnen sluiten. Hier kom ik vrij weinig over tegen in het topic. Alternatief zou zijn om een buitenruimte te maken, maar dat is uiteraard significant meer werk.
Welke inbouwmogelijkheden kunnen jullie aanbevelen in een garage, met kinderen die hier langs in en uit lopen? Ik zou ook een gedeelte van de garage af kunnen timmeren, maar dat is alsnog significant meer werkt dan een simpelere kap over het geheel heen.
Een accupakket aan de wand zou het aftimmeren al een stuk makkelijker maken, wellicht is dat een goede optie (maakt het geheel wel weer iets duurder bij bijv. NKON accu's)
[ Voor 8% gewijzigd door Stefanovic45 op 01-01-2026 19:36 ]
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Er was hier iemand die het tuinhuisje van z’n schoonmoeder had opgeofferd voor de victron installatie. Zag er heel knap uit.Stefanovic45 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:32:
Ik volg het topic al een tijd. Ik ben me aan het verdiepen in een thuis accu, de flexibele ontwerpmogelijkheden met Victron spreken me erg aan, technisch zal ik dat wel voor elkaar gaan krijgen met wat hulp van Electra vriendjes. Ik mik op een enkelfasige installatie met een Victron Multiplus II 5000, in combinatie met een 'kant-en-klare' accu van NKON o.i.d.
In jouw geval zou ik denk ik een kast timmeren, liefst hoog zodat de kinderen er niet makkelijk bij kunnen.
Ik heb het bij mij dusdanig hoog gemaakt dat mijn vrouw er ook niet bij kan. Dat was overigens haar wens.
Waar moet Walter de Rochebrune nu wonenBeer070 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:39:
[...]
Er was hier iemand die het tuinhuisje van z’n schoonmoeder had opgeofferd voor de victron installatie. Zag er heel knap uit.
In jouw geval zou ik denk ik een kast timmeren, liefst hoog zodat de kinderen er niet makkelijk bij kunnen.
Ik heb het bij mij dusdanig hoog gemaakt dat mijn vrouw er ook niet bij kan. Dat was overigens haar wens.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Die zit er dan warmpjes bij met een houten kubus en climate control voor de omvormers en accu’s. Volgens mij ook elektrische vloerverwarming als ik het me goed herinner
Oh, een grafiek zonder context. Ja die ken ik wel, daar heb je geen zak aan. Leg eens uit waar we naar kijken en waarom het wel of niet relevant zou zijn. Dan kunnen we er misschien wat mee.
ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Dit gaat niet over LFP dus sowieso niet relevant omdat hier volgens mij niemand met iets anders werkt.
Y'24
Ik heb nog ni-cd accu’s in mijn Makita schroefmachine van 26 jaar geleden. Die hebben hun 2500 cycles al wel gehad en de accu’s zijn navenant afgetakeld. Daar heb ik nu toch mooi onderbouwing voorRvV schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:04:
[...]
Dit gaat niet over LFP dus sowieso niet relevant omdat hier volgens mij niemand met iets anders werkt.
Goede avond allen,
Na lang dit topic te hebben gevolgd, heb ik me ook gewaagd aan een thuisaccu set. Eis van de vriendin is dat we volledig offgrid moeten kunnen draaien in geval van calamiteiten. In 2026 wil ik nog een klein beetje handelen op de Day Ahead Market en dan in 2027 nul op de meter. We hebben gekozen voor een 3x Victron 6K5 systeem met 48kWh accu pakket van zonnepanelensuper.
Nu ben ik aan het kijken hoe ik de AC zijde het beste kan aansluiten in mijn situatie. Ik heb veel geleerd en overgenomen van andere wat ook in mijn situatie van toepassing is. Allen hier bedankt voor de al verstrekte informatie!
Onze situatie is alsvolgt. Tussen de schuur en woning hebben we 2 kabels van 5x10mm2 getrokken een paar jaar geleden om al toekomst bestendig te zijn voor een thuisaccu. De schuur heeft een soort van souterrain die alleen toegangkelijk is via een elektrische roldeur. In de souterrain/kelder komen de omvormers en accus te staan. Souterrain/kelder heeft een venitilatieinstallatie die groot genoeg is om aan de PGS37 norm te voldoen en de temperatuur blijft daar het hele jaar redelijk constant.
Om de kabel tussen huis en schuur te beschermen voor de AC IN kant, heb ik bedacht om een aardlek te plaatsen in de huis MK.
Aan de AC OUT kant heb ik nog een aardlek geplaatst om de retour kabel te beschermen in geval van off grid situaties.
Na de AC OUT aardlek heb ik gekozen voor 3x 1P+N remautomaten ipv 3P+N. Als 1 fase overbelast wordt, dan vallen de andere 2 niet automatisch uit.
De Hager SFT omschakelaar komt op de begane grond omdat die wel toegangkelijk is via een loopdeur. Stel dat er wat met de MP's aan de hand is en ik heb geen stroom, dan zou ik de roldeur van de souterrain ook niet open krijgen. Vandaar de keuze om de SFT op een andere verdieping te plaatsen.
De retourkabel wordt dan weer aangesloten op de bestaande hoofdschakelaar van de huis MK.
Er komen noodstoppen in de huis MK, bij de MP's en langs de Hager SFT.
In de MK komt natuurlijk ook een schema met tekst en uitleg te hangen voor de brandweer. Zie ik iets over het hoofd of hebben jullie andere tips?
Ik zit nog te overwegen om de grid eerst naar een aparte hoofdschakelaar te laten gaan en dan pas naar de aardlek en dan de 2 hoofdschakelaars met elkaar mechanisch te koppelen zodat als de brandweer iets moet doen, dan kunnen ze met 1 handeling het huis spanningsvrij maken. Wat is jullie mening?
Na lang dit topic te hebben gevolgd, heb ik me ook gewaagd aan een thuisaccu set. Eis van de vriendin is dat we volledig offgrid moeten kunnen draaien in geval van calamiteiten. In 2026 wil ik nog een klein beetje handelen op de Day Ahead Market en dan in 2027 nul op de meter. We hebben gekozen voor een 3x Victron 6K5 systeem met 48kWh accu pakket van zonnepanelensuper.
Nu ben ik aan het kijken hoe ik de AC zijde het beste kan aansluiten in mijn situatie. Ik heb veel geleerd en overgenomen van andere wat ook in mijn situatie van toepassing is. Allen hier bedankt voor de al verstrekte informatie!
Onze situatie is alsvolgt. Tussen de schuur en woning hebben we 2 kabels van 5x10mm2 getrokken een paar jaar geleden om al toekomst bestendig te zijn voor een thuisaccu. De schuur heeft een soort van souterrain die alleen toegangkelijk is via een elektrische roldeur. In de souterrain/kelder komen de omvormers en accus te staan. Souterrain/kelder heeft een venitilatieinstallatie die groot genoeg is om aan de PGS37 norm te voldoen en de temperatuur blijft daar het hele jaar redelijk constant.
Om de kabel tussen huis en schuur te beschermen voor de AC IN kant, heb ik bedacht om een aardlek te plaatsen in de huis MK.
Aan de AC OUT kant heb ik nog een aardlek geplaatst om de retour kabel te beschermen in geval van off grid situaties.
Na de AC OUT aardlek heb ik gekozen voor 3x 1P+N remautomaten ipv 3P+N. Als 1 fase overbelast wordt, dan vallen de andere 2 niet automatisch uit.
De Hager SFT omschakelaar komt op de begane grond omdat die wel toegangkelijk is via een loopdeur. Stel dat er wat met de MP's aan de hand is en ik heb geen stroom, dan zou ik de roldeur van de souterrain ook niet open krijgen. Vandaar de keuze om de SFT op een andere verdieping te plaatsen.
De retourkabel wordt dan weer aangesloten op de bestaande hoofdschakelaar van de huis MK.
In de MK komt natuurlijk ook een schema met tekst en uitleg te hangen voor de brandweer. Zie ik iets over het hoofd of hebben jullie andere tips?
Ik zit nog te overwegen om de grid eerst naar een aparte hoofdschakelaar te laten gaan en dan pas naar de aardlek en dan de 2 hoofdschakelaars met elkaar mechanisch te koppelen zodat als de brandweer iets moet doen, dan kunnen ze met 1 handeling het huis spanningsvrij maken. Wat is jullie mening?
Mooie opstelling en je hebt er al goed over nagedacht zo te lezen.JHe schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:24:
Goede avond allen,
[Afbeelding]
Mijn eerste vraag zou zijn: zit er een handmatige modus op die roldeur naar het souterrain?
Anders zou ik iets met een UPS of extra backup toch wel fijn vinden, zodat je zonder grid stroom toch bij je omvormers en accu’s kan mocht daar wat mee zijn.
Ik weet dat er wellicht mensen het niet met mij eens zijn, maar het is mijn verwachting dat een brandweer geen moeite heeft met 2 duidelijke schakelaars omhalen, versus 1 schakelaar die mechanisch gekoppeld is. Als je het maar duidelijk documenteert met de juiste stickers op de schakelaars… (in mijn geval zou dat mechanische stuk techniek nog 6 jaar blijven liggen en tot die tijd ook de stickers er niet op zitten, of niet kloppen…)
Alles staat eigenlijk in het plaatje. Kan je iets niet lezen? Is er iets specifieks dat je niet begrijpt?V_ger schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:01:
[...] Oh, een grafiek zonder context. Ja die ken ik wel, daar heb je geen zak aan. Leg eens uit waar we naar kijken en waarom het wel of niet relevant zou zijn. Dan kunnen we er misschien wat mee.
edit: ik begrijp dat het even tijd kost voordat iemand alle informatie uit het plaatje begrijpt. (algemeen)
[ Voor 11% gewijzigd door onetime op 02-01-2026 00:21 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ja we missen informatie zoals batterij techniek / chemie.onetime schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 00:20:
[...]
Alles staat eigenlijk in het plaatje. Kan je iets niet lezen? Is er iets specifieks dat je niet begrijpt?
edit: ik begrijp dat het even tijd kost voordat iemand alle informatie uit het plaatje begrijpt. (algemeen)
Verder kunnen we dit misschien achterhalen omdat het voltage 3 tot 4.2 v per cell is aangegeven.
Bij een LFP is dit 3 tot 3.6
Dus plaatje is niet relevant voor de meeste hier.
Home Assistant Y. , Victron MultiRS + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.
Misschien hebben we meer aan onderstaande niets zeggende grafiekje.
Home Assistant Y. , Victron MultiRS + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.
Die 3x 1P+N voorkomt niet dat de 3 Multiplussen afschakelen bij overbelasting van één fase. Een Victron 3 fase systeem doet 3 fase óf niets. Je kunt daar net zo goed een 3P+N alamat zetten.JHe schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:24:
Goede avond allen,
[Afbeelding]
Verder zou ik de SFT440 in de meterkast plaatsen, dan hou je alles bij elkaar. En dan kan ook die hoofdschakelaar achter de sft440 vervallen. De sft440 heeft namelijk al een “uit” stand.
Vanaf de grid moet je volgens mij altijd eerst naar een hoofdschakelaar en vanaf daar kun je naar de Victron toe met een alamat.
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Kan het niet zo zijn dat je L1 unit geen AC-in heeft en de L2,3 nog vanuit het stroomnet kunnen trekken, al is het maar pass-through?Pim57 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:18:
[...]
Die 3x 1P+N voorkomt niet dat de 3 Multiplussen afschakelen bij overbelasting. Een Victron 3 fase systeem doet 3 fase óf niets. Je kunt daar net zo goed een 3P+N alamat zetten.
Nee, zodra één fase op de ac-in wegvalt ziet ie dat als “grid-lost” en schakelt ie naar eiland bedrijf. (Met alle 3 fases)Matsuda schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:25:
[...]
Kan het niet zo zijn dat je L1 unit geen AC-in heeft en de L2,3 nog vanuit het stroomnet kunnen trekken, al is het maar pass-through?
Edit: kan dus wel, maar hangt af van de optie “switched as group” in de MP.
[ Voor 9% gewijzigd door Pim57 op 02-01-2026 11:18 ]
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Dan heb ik deze setting verkeerd begrepen denk ik..Pim57 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:41:
[...]
Nee, zodra één fase op de ac-in wegvalt ziet ie dat als “grid-lost” en schakelt ie naar eiland bedrijf. (Met alle 3 fases)
Alle Victrons schema’s lijken hetzelfde, maar zijn dat nietJHe schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:24:
Na lang dit topic te hebben gevolgd, heb ik me ook gewaagd aan een thuisaccu set.
Wat zaken vallen me op:
- Ik dacht dat een verdeler altijd een hoofdschakelaar dient te hebben, dus voor de aardlek.
- De toevoerleiding naar de garage kelder is niet beveiligd, natuurlijk wel door de hoofdveiligheid. Zou je niet beter de inkomende 300mA aardlek vervangen door een 25A/300mA Alamat? De C25 automaat zou dan een werkschakelaar kunnen zijn.
- De combinatie 6K5 en Grid kan max 50A leveren. In standaard bedrijf is dat beperkt door de 3x C40’s. Echter als de SFT440 de ACout uitschakelt, voedt het systeem het huis via ACin en Grid. Dan denk ik dat er nog steeds 50A kan gaan lopen?
- Je vertelt dat je de kabels al hebt liggen. Heb je ook aan een noodstop kabel gedacht?
Mijn huis is slimmer dan ik...
Weer wat geleerd! Ik kende deze optie niet en heb er even op gezocht en de standaard setting hiervoor is “aan”. Als je deze optie uitzet in de Multiplus moet je wel even goed lezen en bedenken wat je ermee wilt bereiken.Matsuda schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:47:
[...]
Dan heb ik deze setting verkeerd begrepen denk ik..![]()
[Afbeelding]
Wat is een noodstop kabel? Dat is de eerste keer dat ik daar van hoor. Gaat die naar het relais van de cerbo om het hele systeem uit te zetten met een knop in de woning?Conrado schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:50:
[...]
• Je vertelt dat je de kabels al hebt liggen. Heb je ook aan een noodstop kabel gedacht?
[/list]
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Goed idee van die UPS, dat ik daar niet eerder aan heb gedacht. Het maakt de bedrading wel een stuk simpeler.Beer070 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:50:
[...]
Mooie opstelling en je hebt er al goed over nagedacht zo te lezen.
Mijn eerste vraag zou zijn: zit er een handmatige modus op die roldeur naar het souterrain?
Anders zou ik iets met een UPS of extra backup toch wel fijn vinden, zodat je zonder grid stroom toch bij je omvormers en accu’s kan mocht daar wat mee zijn.
Ik weet dat er wellicht mensen het niet met mij eens zijn, maar het is mijn verwachting dat een brandweer geen moeite heeft met 2 duidelijke schakelaars omhalen, versus 1 schakelaar die mechanisch gekoppeld is. Als je het maar duidelijk documenteert met de juiste stickers op de schakelaars… (in mijn geval zou dat mechanische stuk techniek nog 6 jaar blijven liggen en tot die tijd ook de stickers er niet op zitten, of niet kloppen…)
Die 3x 1P+N zit aan de AC OUT niet op de IN. Mijn redenatie is dat als er overbelasting optreedt op de AC OUT op 1 fase, dan heb ik nog 2 fases in de lucht.Pim57 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:18:
[...]
Die 3x 1P+N voorkomt niet dat de 3 Multiplussen afschakelen bij overbelasting van één fase. Een Victron 3 fase systeem doet 3 fase óf niets. Je kunt daar net zo goed een 3P+N alamat zetten.
Verder zou ik de SFT440 in de meterkast plaatsen, dan hou je alles bij elkaar. En dan kan ook die hoofdschakelaar achter de sft440 vervallen. De sft440 heeft namelijk al een “uit” stand.
Vanaf de grid moet je volgens mij altijd eerst naar een hoofdschakelaar en vanaf daar kun je naar de Victron toe met een alamat.
Die SFT kan niet in de MK van het huis helaas, anders moet ik nog een kabel trekken en dat is vrijwel onmogelijk.
Conrado schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:50:
[...]
Alle Victrons schema’s lijken hetzelfde, maar zijn dat niet
Wat zaken vallen me op:
- Ik dacht dat een verdeler altijd een hoofdschakelaar dient te hebben, dus voor de aardlek.
- De toevoerleiding naar de garage kelder is niet beveiligd, natuurlijk wel door de hoofdveiligheid. Zou je niet beter de inkomende 300mA aardlek vervangen door een 25A/300mA Alamat? De C25 automaat zou dan een werkschakelaar kunnen zijn.
- De combinatie 6K5 en Grid kan max 50A leveren. In standaard bedrijf is dat beperkt door de 3x C40’s. Echter als de SFT440 de ACout uitschakelt, voedt het systeem het huis via ACin en Grid. Dan denk ik dat er nog steeds 50A kan gaan lopen?
- Je vertelt dat je de kabels al hebt liggen. Heb je ook aan een noodstop kabel gedacht?
- Een hoofdschakelaar tussen grid en aardlek is zo toegepast. Dat zal ik wel doen
- De aardlek tussen MK huis en garage kelder kan ik wel omwisselen voor een alamat, maar heeft dat wel nut? Mijn gedachte gang was dat die daarvoor wel beveiligd door de C25 automaat van de netbeheerder. Als dit niet mag, dan zal ik de aardlek veranderen in een C25 300mA alamat
- Het huis wordt geregeld door een BMS/EMS, daarin zal ik regelen dat er niet meer dan 25A per fase belast wordt. Of kan ik dan beter een 1P+N C25 kiezen?
- Er ligt inderdaad al een 7G1 kabel voor de noodstoppen
In de aangepaste tekening zie je hoe ik het bedoeld heb. Het kan met je bestaande kabels.JHe schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:48:
[...]
Die SFT kan niet in de MK van het huis helaas, anders moet ik nog een kabel trekken en dat is vrijwel onmogelijk.
[...]
[ Voor 15% gewijzigd door Pim57 op 02-01-2026 14:28 ]
De STF440 is GEEN hoofdschakelaar. !!!Pim57 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:18:
[...]
Die 3x 1P+N voorkomt niet dat de 3 Multiplussen afschakelen bij overbelasting van één fase. Een Victron 3 fase systeem doet 3 fase óf niets. Je kunt daar net zo goed een 3P+N alamat zetten.
Excuses, ik dacht dat ik in mijn eerste post ook had vermeld dat er nog wat groepen in de schuur komen, maar dat stukje informatie was ik vergeten erbij te zetten, zie ik nu.Pim57 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:22:
[...]
In de aangepaste tekening zie je hoe ik het bedoeld heb. Het kan met je bestaande kabels.
In de schuur komen dus ook nog wat groepen. Heb een nieuwe schema gemaakt, waarin dit nu is opgenomen.
Ook nu een hoofdschakelaar toegevoegd na de grid en niet meer de SFT op de begane grond, maar gewoon bij de Victrons. De roldeur wordt in nood nu gevoed met een UPS op een aparte groep.
Kan je daar niet iets anders / mechanisch voor verzinnen. Ik denk dat een UPS voor een roldeur wel wat anders is dan 1 voor je NAS/internet etc, ik gok dat er een aardige aanloopstroom zal zijn. En als die dan 1 x per 3 jaar nodig is, doet tie 't dan nog?JHe schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:39:
[...]
De roldeur wordt in nood nu gevoed met een UPS op een aparte groep.
Nog een opmerking over iets wat je hiervoor aangaf:
Waarom zou je het huis willen beperken tot 25A per fase? In normaal bedrijf kan ik 't me voorstellen dat 't juist mooi is dat je daar overheen kan, b.v. als je de EV aan 't laden bent.Het huis wordt geregeld door een BMS/EMS, daarin zal ik regelen dat er niet meer dan 25A per fase belast wordt. Of kan ik dan beter een 1P+N C25 kiezen?
Verder lurk ik aardig mee, in voorbereiding op eigen systeem
[ Voor 28% gewijzigd door blb4 op 02-01-2026 15:52 ]
Ik zou ook voorstander zijn van iets mechanisch. Ik had tot 18 maanden geleden een UPS voor de internet router, die bleek het exact 39 seconden vol te houden na 7 jaar. Kon zeker geen motor kracht meer leveren.blb4 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:47:
[...]
Kan je daar niet iets anders / mechanisch voor verzinnen. Ik denk dat een UPS voor een roldeur wel wat anders is dan 1 voor je NAS/internet etc, ik gok dat er een aardige aanloopstroom zal zijn. En als die dan 1 x per 3 jaar nodig is, doet tie 't dan nog?
Verder lurk ik aardig mee, in voorbereiding op eigen systeem.
(En ik weet dat het mijn suggestie was om een UPS of zo te doen, maar zoals je merkt kan ik van mening veranderen)
[ Voor 8% gewijzigd door Beer070 op 02-01-2026 15:54 ]
Zou je de traditionele hoofdschakelaar (aan/uit) eigenlijk niet gewoon mogen vervangen voor een 4-polige keuze schakelaar (niet die Hager, maar een draaischakelaar]?
Hier wordt er nader op in gegaan en zie ik vergelijkbare schakelaars. https://www.nieuws1010.nl...en-en-scheiden-deel-3.pdf
Enig punt is dan wel dat de kabel tot aan de Victron aan het net blijft hangen. Dat is wellicht niet handig of zelfs verboden.
Hier wordt er nader op in gegaan en zie ik vergelijkbare schakelaars. https://www.nieuws1010.nl...en-en-scheiden-deel-3.pdf
Enig punt is dan wel dat de kabel tot aan de Victron aan het net blijft hangen. Dat is wellicht niet handig of zelfs verboden.
[ Voor 16% gewijzigd door pegagus op 02-01-2026 16:13 ]
RvV schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:04:
[...] Dit gaat niet over LFP dus sowieso niet relevant omdat hier volgens mij niemand met iets anders werkt.
Tja, ik heb voor mijn vriendin ~20kWh LiIon klaar staan voor hopelijk een Victron setup.blaaspijp schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 05:00:
[...] Ja we missen informatie zoals batterij techniek / chemie.
Verder kunnen we dit misschien achterhalen omdat het voltage 3 tot 4.2 v per cell is aangegeven.
Bij een LFP is dit 3 tot 3.6
Dus plaatje is niet relevant voor de meeste hier.
[ Voor 37% gewijzigd door onetime op 03-01-2026 00:02 ]
Let wel op dat het gebruik van Li-ion accus een significant groter risico hebben als het op vuur en thermal runaway aankomt. Wees jezelf hiervan bewust. Jou setup zal hierdoor niet overeenkomen met de meeste hier besproken setups. Je zal meer maatregelen moeten nemen om deze risicos te beheersen.onetime schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 23:54:
[...]
[...]
Tja, ik heb voor mijn vriendin ~20kWh LiIon klaar staan voor hopelijk een Victron setup.
Is er een reden waarom je specifiek hebt gekozen voor Li-ion?
@blaaspijp Dat weet ik. Erg goedkoop kunnen kopen en komen in de schuur op 9m afstand van het huis.
Plaats je de accu in een onbrandbare kist?
Hiermee kan je de gevolgen van een thermal runaway beheersen.
Hiermee kan je de gevolgen van een thermal runaway beheersen.
@blaaspijp Een metalen 19" accu rack. Wel geperforeerde wanden.
https://www.reichelt.com/...batterijkast_24_he-388698
Het is de rechter, "hoge" kast. Halfhoog in mijn ogen gezien mijn IT verleden.
https://www.toms-car-hifi...-komponenten/55738/bp-24u

Hier gaan de accu's in komen.

mooie kast.onetime schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:40:
@blaaspijp Een metalen 19" accu rack. Wel geperforeerde wanden.
[Afbeelding]
ik heb er zelf een gemaakt van hout en fermacell voor de YIX accus. Die ziet er minder fancy uit, maar is dan ook gebouwd voor ooit 1000kg aan accus.
Vond het andere plan met de SFT440 in je huis een stuk verstandiger.JHe schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:39:
[...]
Excuses, ik dacht dat ik in mijn eerste post ook had vermeld dat er nog wat groepen in de schuur komen, maar dat stukje informatie was ik vergeten erbij te zetten, zie ik nu.
In de schuur komen dus ook nog wat groepen. Heb een nieuwe schema gemaakt, waarin dit nu is opgenomen.
Ook nu een hoofdschakelaar toegevoegd na de grid en niet meer de SFT op de begane grond, maar gewoon bij de Victrons. De roldeur wordt in nood nu gevoed met een UPS op een aparte groep.
[Afbeelding]
Allemaal leuk al die accu's in je kelder, maar een kleine overstroming, (desnoods een serieus flinke regenbui die langs je oprit naar binnen stroomt) en je al je accu's hebben kortsluiting en evt zelfs brand..
Dan is je hele huis ineens ook spanningsloos, omdat je niet meer om kan schakelen naar het net (voorzover dat nog wel werkt natuurlijk).
Beetje graafschade in de tuin=> huis spanningsloos.
misschien gewoon zowel in huis als schuur een SFT440 plaatsen? Dan kan je er om wat voor reden dan ook voor kiezen om een deel af te schakelen als je wilt testen ofzo.
[ Voor 7% gewijzigd door Illusion op 04-01-2026 16:51 ]
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Ik zou er ook voor pleiten dat je altijd in de meterkast de mogelijkheid hebt om 1) je gehele installatie spanningsloos te maken (dus ook de scheiding met je batterijsysteem kan bewerkstelligen) en 2) de mogelijkheid hebt daar te selecteren of je huis vanachter je batterijsysteem zit aangesloten of direct op het net.Illusion schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:45:
[...]
Vond het andere plan met de SFT440 in je huis een stuk verstandiger.
Allemaal leuk al die accu's in je kelder, maar een kleine overstroming, (desnoods een serieus flinke regenbui die langs je oprit naar binnen stroomt) en je al je accu's hebben kortsluiting en evt zelfs brand..
Dan is je hele huis ineens ook spanningsloos, omdat je niet meer om kan schakelen naar het net (voorzover dat nog wel werkt natuurlijk).
misschien gewoon zowel in huis als schuur een SFT440 plaatsen? Dan kan je er om wat voor reden dan ook voor kiezen om een deel af te schakelen als je wilt testen ofzo.
PGS37-1 is dan officieel niet van toepassing voor thuisinstallaties maar het kan zeker geen kwaad zoveel mogelijk in lijn daarmee te zijn. Een kelder komt dan niet als meest ideale locatie naar boven. Je zal dan m.i zeker mitigerende maatregelen moeten nemen tegen bv wateroverlast.
Heeel veel gelezen, maar nu ik aan het ontwerp van mijn systeem begin heb ik toch redelijk wat vragen.
Ik wil een 30kWh accu systeem, uitbreidbaar. Bijvoorbeeld deze.
Naast de accu's heb ik dan volgens mij in de basis (buiten aanpassingen meterkast) het volgende nodig:
Naast de accu's heb ik dan volgens mij in de basis (buiten aanpassingen meterkast) het volgende nodig:
- 3 x Victron Multiplus II 6k5 (nieuw model)
- 1 x Cerbo GX
- 2 x VE Can RJ45 terminator
- 1 x Victron Energy Meter VM-3P75CT
- 1 x Lynx Power in T-class voor aansluting 1 of 2 accu's
- 1 x Lynx Distributor voor aansluiting Multiplus systemen
- Is een GX Touch nodig? Nu alles online en/of via een app kan lijkt me de meerwaarde de prijs niet waard.
- Moet ik drie maal een MCCB toevoegen om ieder Multiplus systeem veilig van de DC kant te kunnen koppelen? Deze kan een 15kVa kortsluitstroom aan en is redelijk betaalbaar.
- Kan ik de Lynx Distributor laten vervallen als ik die MCCB's voor iedere Multiplus hang? Of heeft de distributor nog meerwaarde?
- Kan ik die MCCB ook gebruiken in plaats van een Lynx Power In voor beveiliging van de bekabeling vanaf de accu's?
- Als ik de Lynx modules kan laten vervallen, heb ik dan gewoon een metalen busbar nodig om de accu's en de multiplussen aan elkaar te koppelen? (Accu - MCCB - kabel - busbar - kabel - MCCB - Multiplus
- Hoe bereken ik de juiste zekeringswaarde en kabeldikte zodat ik zeker niet te dun of te dik neem?
- Heb ik nog een shunt nodig als het BMS de gegevens aanlevert? Zit daar nog meerwaarde in?
De gelinkte 32kW nkon batterij heeft 314Ah cellen parallel staan waar ik geen voorstander van ben. Liever twee 16 kW kasten parallel met ieder een eigen bms. Of een 32kW batterij met MB56 cellen.HRV schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:06:
Heeel veel gelezen, maar nu ik aan het ontwerp van mijn systeem begin heb ik toch redelijk wat vragen.
Naast de accu's heb ik dan volgens mij in de basis (buiten aanpassingen meterkast) het volgende nodig:Ik heb nog wel wat vragen waar ik meteen al tegenaan loop.
- 3 x Victron Multiplus II 6k5 (nieuw model)
- 1 x Cerbo GX
- 2 x VE Can RJ45 terminator
- 1 x Victron Energy Meter VM-3P75CT
- 1 x Lynx Power in T-class voor aansluting 1 of 2 accu's
- 1 x Lynx Distributor voor aansluiting Multiplus systemen
Mijn redenatie voor wat betreft de beveiliging is als volgt. De Accus's hebben een BMS en een interne beveiliging. Daar zet ik dus een extra beveiliging achter en die beschermt de kabel en achterliggend dus ook de Multiplus systemen. De MCCB voor de multiplus is dan eigenlijk voornamelijk als schakelaar om de Multiplus veilig van de DC kant te ontkoppelen. De kans dat daar nog een grote kortsluitstroom uit de accu komt is als het goed is nihil.
- Is een GX Touch nodig? Nu alles online en/of via een app kan lijkt me de meerwaarde de prijs niet waard.
- Moet ik drie maal een MCCB toevoegen om ieder Multiplus systeem veilig van de DC kant te kunnen koppelen? Deze kan een 15kVa kortsluitstroom aan en is redelijk betaalbaar.
- Kan ik de Lynx Distributor laten vervallen als ik die MCCB's voor iedere Multiplus hang? Of heeft de distributor nog meerwaarde?
- Kan ik die MCCB ook gebruiken in plaats van een Lynx Power In voor beveiliging van de bekabeling vanaf de accu's?
- Als ik de Lynx modules kan laten vervallen, heb ik dan gewoon een metalen busbar nodig om de accu's en de multiplussen aan elkaar te koppelen? (Accu - MCCB - kabel - busbar - kabel - MCCB - Multiplus
- Hoe bereken ik de juiste zekeringswaarde en kabeldikte zodat ik zeker niet te dun of te dik neem?
- Heb ik nog een shunt nodig als het BMS de gegevens aanlevert? Zit daar nog meerwaarde in?
- een GX touch is niet nodig. Je kunt alles online doen.
- aan de DC kant van de mp wil je geen DC schakelaars. Deze geven meer problemen dan dat ze oplossen, en je gebruikt ze toch nooit. En als de DC los moet, verwijder je even de zekering.
- Je hebt iets van een distributeur/busbar nodig. Meeste tweakers bouwen de powerin lynx om naar een distributeur met zekeringen.
- in het manual staat de aanbevolen zekering en kabel.
- als je regelmatig de 100% aantikt volstaat de bms in de batterij doos
De twee VE CAN terminators worden meegeleverd met de Cerbo GX.
Als je een slimme meter dsmr5 hebt, kun je ook de P1 uitgang hiervan gebruiken in plaats van de Victron energiemeter. P1 heeft een update rate van 1 keer per seconde, en dit is snel genoeg voor een DESS systeem. Heeft wel software nodig.
De Victron energiemeter update rate is hoger en werkt gelijk zonder software aanpassing.
Batterij kast heeft geen CE attest. Maak je gebruik van een DIY case dan moet je CE attest van je cellen / BMS en case hebben. Case moet ook voorzien zijn van een label met alle relevante informatie en voorzien zijn van serial.pmaene schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:24:
[...]
Zou je eventueel willen delen welke componenten je gebruikt hebt in je installatie? Wat was de argumentatie van de keurder?
Om problemen te voorkomen kies je voor een kant en klare batterij met CE attest etc.
6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh
Bedankt.swat! schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:17:
[...]
Bedoel je de Victron Lynx Distributor/Power-in?
Hier de accu's in de kelder. Zie niet in waarom die kelder vol loopt bij een regenbui. Dan zijn er wel andere problemen.Illusion schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:45:
[...]
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
De ene kelder is de andere niet. Maar ook als een kelder de afgelopen jaren altijd droog is gebleven is dat natuurlijk geen garantie voor de toekomst; ‘t weer wordt wispelturiger, mogelijk stelt ‘t waterschap een hogere grondwaterstand in, er kunnen zaken veranderen.John245 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:32:
[...]
Hier de accu's in de kelder. Zie niet in waarom die kelder vol loopt bij een regenbui. Dan zijn er wel andere problemen.
Ik denk dat je bij elke plek, zie ook PSG37-1, moet nagaan wat eventueel onheil kan zijn, hoe groot de kans daarop is en wat je preventief en/or reactief kan doen.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je alle risico’s kan uitsluiten, maar denk in elk geval al dit soort zaken goed door.
De ene kelder is inderdaad de ander niet. Maar van ouds her zitten de meeste kelders onder de trap naar de bovenverdieping. Als je je accu's in een kelder zet, zou ik daar ook wel naar kijken en indien van toepassing een dubbele laag gipsplaat monteren aan de onderzijde van de trap. En wanneer er een risico is op onderlopen, de accu's een stuk van de grond en een wateralarm op de grond en een dompelpompje in huis voor het geval dat het toch dreigt onder te lopen.
Het is eigenlijk meer een souterrain dan een kelder. We hebben 2 meter verval in de tuin en in plaats van damwanden etc. te plaatsen om de grond op te vangen, hebben we gekozen om een souterrain/kelder ervan te maken. Kostte naar verhouding niet veel meer toen we de schuur 2 jaar geleden bouwden.Illusion schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:45:
[...]
De kans dat dit overstroomt is bijna niet aanwezig aangezien de vloer op (kleine) afschot ligt richting de roldeur waardoor het water altijd weg kan. Desondanks als mitigerende middel een water sensor erin paatsen, kan zeker geen kwaad en neem ik mee in het ontwerp.
Qua graaf schade zal het wel meevallen, de mantelbuizen liggen 60cm diep met een lint eroverheen om duidelijk te markeren dat ze echt niet dieper moeten. Kans hierop acht ik ook klein En als het gebeurt, dan kan ik met wat simpele brugjes in de meterkast het essentiele in huis toch wel aan de gang krijgen.
Een 2e SFT plaatsen in huis? Ben ik niet zo'n voorstander van, want je moet dan altijd eerst de SFT in de schuur op 0 zetten voordat je die in huis omzet, anders sluit je de AC OUT en de grid kort. Met 1 SFT aan de AC OUT heb je hier geen kans op. Of bedoel je een andere schakeling?
Gisteren kreeg ik nog een hersenkronkel om het misschien te maken met 2 relais en een 3 positie schakelaar in de meterkast van het huis. Met een kleine 24VDC voeding die gevoed wordt vanuit de grid zijde, een 2e 24VDC voeding die gevoed wordt vanuit de AC OUT zijde van de Victron of een 48VDC -->24VDC omvormer om direct van de DC bus bar af te takken. Deze 2 24VDC voedingen naar een Meanwell (of Puls) redundantie module en de 24VDC dan te gebruiken voor de control voltage. Ik kan daar dan ook makkelijk de noodstoppen tussen hangen en eventueel een echt noodstop relais met 2 kanalen. Echter is dit misschien wel een beetje over engineering en alles elektrisch gaat toch een keer kapot...
Het idee van de UPS heb ik ook weer overboord gegooid. Las inderdaad dat het aangeraden wordt dit soort accus om de 3 jaar preventief te vervangen. Heb ook even gekeken naar de roldeur en in principe krijg je hem nog wel open zonder spanning. Een paar schroeven om de kap eraf te halen en je kunt hem dan omhoog draaien.Beer070 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:53:
[...]
Ik zou ook voorstander zijn van iets mechanisch. Ik had tot 18 maanden geleden een UPS voor de internet router, die bleek het exact 39 seconden vol te houden na 7 jaar. Kon zeker geen motor kracht meer leveren.
(En ik weet dat het mijn suggestie was om een UPS of zo te doen, maar zoals je merkt kan ik van mening veranderen)
Goeie vraag... Omdat het op dit moment niet nodig is om meer vermogen te hebben? Enige moment waarop ik me kan voorstellen dat ik dit zou willen, is als de prijzen zo gruwelijk negatief zijn in de zomer, dat je de auto op 11kW laadt en dan ook nog de accu's op vol vermogen wil laden.blb4 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:47:
[...]
Waarom zou je het huis willen beperken tot 25A per fase? In normaal bedrijf kan ik 't me voorstellen dat 't juist mooi is dat je daar overheen kan, b.v. als je de EV aan 't laden bent.
Verder lurk ik aardig mee, in voorbereiding op eigen systeem.
Ik denk dat ik het voorbereid dat ik 40A zou kunnen trekken en dan kijk of ik het nodig ga hebben of niet.
Ik heb onlangs wat verbruikers herverdeeld over de fases, omdat ik te vaak over de 25A heen ging en de hoofdzekering er uit knalde (kan ik gelukkig zelf terug zetten). Maar daarna kreeg ik er nog een keer voor elkaar door 1) de inductieplaat 2) de wasmachine en 3) een frituurpan aan te zetten. Nu was die wasmachine niet heel nodig, maar in een aardgasloze woning gaat het best makkelijk om meer dan 25A te trekken.
In mijn ontwerp zit de omschakelaar in de garage (10 meter afstand) naast het Victron systeem;
Grid komt binnen in de meterkast in de woning:
Meterkast:
HS1 ->C25 300mA->
Garage:
HS2-> (splitsing direct naar omschakelaar)
-> H3 -> Victron -> H4 -> omschakelaar->
C35 300mA->
Meterkast:
->HS5
Op die wijze zit de bypass naast de Victron.
Wil je de grid afkoppelen?
HS1 en/of HS2 uitschakelen.
Wil je de meterkast spanning vrij?
HS1 en HS5 uitschakelen
Wil de Victron isoleren?
HS3 en HS4 uitschakelen
Etc.
Meterkast:
HS1 ->C25 300mA->
Garage:
C35 300mA->
Meterkast:
->HS5
HS1 en HS5 uitschakelen
Wil de Victron isoleren?
HS3 en HS4 uitschakelen
Etc.
Zoiets ja en dat dan duidelijk documenteren en markeren voor overige huisgenoten en brandweer.SkyFlyer schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:52:
In mijn ontwerp zit de omschakelaar in de garage (10 meter afstand) naast het Victron systeem;
Meterkast:
HS1 ->C25 300mA->
Garage:
C35 300mA->
Meterkast:
->HS5
HS1 en HS5 uitschakelen
Wil de Victron isoleren?
HS3 en HS4 uitschakelen
Etc.
Omschakelaar hoort in de meterkast.
De input heeft 2 zijdes en output 1.
Dus je woning wordt of vanuit grid gevoed met output naar woning.
Of vanuit de garage/Victron met dezelfde output naar de woning.
Vanuit de HS1 gaan er dus 2 draden als output.
1 naar de omschakelaar
1 naar de C25 welke richting Victron gaat.
De input heeft 2 zijdes en output 1.
Dus je woning wordt of vanuit grid gevoed met output naar woning.
Of vanuit de garage/Victron met dezelfde output naar de woning.
Vanuit de HS1 gaan er dus 2 draden als output.
1 naar de omschakelaar
1 naar de C25 welke richting Victron gaat.
Volledig mee eens. Ik heb meer voorkeur voor de Victron energie meter dan hier is uitgesproken.Pim57 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 23:01:
[...]
De gelinkte 32kW nkon batterij heeft 314Ah cellen parallel staan waar ik geen voorstander van ben. Liever twee 16 kW kasten parallel met ieder een eigen bms. Of een 32kW batterij met MB56 cellen.De losse batterij dozen hebben al een MCCB.
- een GX touch is niet nodig. Je kunt alles online doen.
- aan de DC kant van de mp wil je geen DC schakelaars. Deze geven meer problemen dan dat ze oplossen, en je gebruikt ze toch nooit. En als de DC los moet, verwijder je even de zekering.
- Je hebt iets van een distributeur/busbar nodig. Meeste tweakers bouwen de powerin lynx om naar een distributeur met zekeringen.
- in het manual staat de aanbevolen zekering en kabel.
- als je regelmatig de 100% aantikt volstaat de bms in de batterij doos
De twee VE CAN terminators worden meegeleverd met de Cerbo GX.
Als je een slimme meter dsmr5 hebt, kun je ook de P1 uitgang hiervan gebruiken in plaats van de Victron energiemeter. P1 heeft een update rate van 1 keer per seconde, en dit is snel genoeg voor een DESS systeem. Heeft wel software nodig.
De Victron energiemeter update rate is hoger en werkt gelijk zonder software aanpassing.
Ik snap de alternatieve setup, maar in mijn geval zit de omschakelaar dus bewust in de garage. Ik kan alle kasten spanningsvrij maken en de installatie voldoet daarmee, naar mijn kennis en kunde, aan alle richtlijnen en normen.
Ik heb ik totaal 4 Installatie kasten en daarmee een flink ingewikkelde puzzel om aan alle richtlijnen te voldoen, selectiviteit te behouden en signaalkabels kort genoeg te houden etc.
Daarom deze setup. Zolang elke installatie duidelijk spanningsvrij gemaakt kan worden voldoet deze opzet aan de richtlijnen (voor zover ik weet). Het kost alleen meer HS.
Ik heb ik totaal 4 Installatie kasten en daarmee een flink ingewikkelde puzzel om aan alle richtlijnen te voldoen, selectiviteit te behouden en signaalkabels kort genoeg te houden etc.
Daarom deze setup. Zolang elke installatie duidelijk spanningsvrij gemaakt kan worden voldoet deze opzet aan de richtlijnen (voor zover ik weet). Het kost alleen meer HS.
Dank je.Pim57 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 23:01:
[...]
De gelinkte 32kW nkon batterij heeft 314Ah cellen parallel staan waar ik geen voorstander van ben. Liever twee 16 kW kasten parallel met ieder een eigen bms. Of een 32kW batterij met MB56 cellen.
Wat is de reden dat die 314Ah cellen niet de voorkeur hebben?
Is dat altijd het geval in een 32kW configuratie? Met andere woorden heb je altijd liever twee kasten?
Overigens, ik begrijp intussen dat de cellen in die NKON systemen op hun zijkant liggen. Dat is voor mij ee no-go. Dus dan wellicht toch een zelfbouwpakketje.
Dat wist ik niet, schrijft NEN1010 dat dan voor...?blaaspijp schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:58:
Omschakelaar hoort in de meterkast.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Ik heb me wat ingelezen voor een thuisbatterij en de keuze is gevallen op Victron en Pylontech.
Het leek me aangewezen om te checken bij de community of ik wat dingen over het hoofd heb gezien en/of advies om dingen anders/beter te doen.
Laatste check en assistentie voor keuring zal door een bevriende elektricien gebeuren. Ik ben net gestart met het eendraads schema uit te werken.
Bill of Material die ik wil aankopen
Het leek me aangewezen om te checken bij de community of ik wat dingen over het hoofd heb gezien en/of advies om dingen anders/beter te doen.
Laatste check en assistentie voor keuring zal door een bevriende elektricien gebeuren. Ik ben net gestart met het eendraads schema uit te werken.
Bill of Material die ik wil aankopen
Huidige installatie en routines· 4x PYLONTECH US5000-1C 4.8kWh 48V LFP
· PYLONTECH US5000 kabelpakket
· Pylontech U16 Batterijkast US5000
· Accukabel SET 70mm² Rood (M8 0,3M M10 M10 1,2M M8) Zwart (M8 1,5M M8)
· Victron MultiPlus-II 48V/5000VA/70A-50/230V I
· Victron Cerbo GX MK2
· Victron Lynx Distributor (M10)
· Victron driefasige energiemeter (VM-3P75CT)
· Victron Energy RS485 to USB interface cable -Lengte : 180cm
· Victron Energy Interface MK3-USB (VE.Bus to USB)
· Victron Energy Can to CAN-bus BMS type A cable -Lengte : 1.8 Meter
· Victron MEGA-zekering 200A/80V (verpakking van 5)
Verbruik gegevens· Enkel-fasige aansluiting van 40A. Ik wilde upgraden naar 3-fase, maar ik trek alles ruimschoots op die ene fase, maakt zonneladen eenvoudiger en maakt de installatie minder complex.
· Warmtepomp AroTherm Split VWL AS 75/5 AS 230V S2 voor vloerverwarming (en koeling in de zomer maar enkel bij hittegolf)
· Warmtepomp is in een hybride setup met gasketel.
· Sanitair Warm Water is via combinatie gasketel en zonneboiler
· Ik heb een zonnepaneel installatie (5750Wp) met een Growatt omvormer van 5kva geïnstalleerd in juni 2018.
· Omvormer is geinstalleerd op de zolder en verbonden met de meterkast via 4mm2
· 57kwh EV die ik laad op 20A/230-240V (niet hoger vanwege Belgisch capaciteitstarief) en tussen 1h en 7h ‘s nachts vanwege goedkoper tarief (0.21 EUR / kWh)
· Ik laad mijn auto in 90% van de gevallen vanaf 55% tot 100% (LFP batterij).
Batterij installatie· 2025 totaal: 9758kwh van het net, 3471 injectie (gemeten via CT klem)
· 2025 PV opbrengst: 5988 kWh (gemeten via CT klem)
· 2025 verbruik hybride warmtepomp: 918 kWh (Vaillant app)
· 2025 verbruik laadpaal: 4920 kWh (laadpaal app)
· Sluimerverbruik (koelkast, diepvries, warmtepomp, TV, computers, stroom metingen, domotica etc.):+/- 200-250W
· Daar bovenop heb ik een 24x7 sluimerverbruik van 130W voor server en netwerk apparatuur (access points op POE, switch, firewall andere POE toestellen etc.)
· De batterij installatie komt te staan in het tuinhuis dat verbonden is met de meterkast in huis over een 5G4 kabel van <15 meter.
· Er staat een kleine schakelkast in het tuinhuis waarop de 4mm2 kabel is afgemonteerd.
· In het tuinhuis is er een netwerk switch en wifi access point
· Er ligt ook een domotica kabel (UTP in een groene flexbuis)
· Ik ga het tuinhuis nog isoleren, staat nog op de planning maar de Pylontech hebben batterijverwarming zover ik me goed ingelezen heb.
[ Voor 4% gewijzigd door cwegh op 06-01-2026 15:29 ]
Kort antwoord, Nee.Conrado schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:40:
[...]
Dat wist ik niet, schrijft NEN1010 dat dan voor...?
Maar mocht er om wat voor reden iets aan de hand zijn in jou garage (brand/kortsluiting) dan moet jij eerst je installatie aanpassen voordat je weer stroom hebt in je woning.
Als je omschakelaar in meterkast doet, dan kan je eenvoudig de stroom naar de garage uitzetten met een aardlekautomaat en vervolgens de omschakelaar op netvoeding zetten ipv via de victrons.
Indien omschakelaar in garage, dan heb je voordeel dat je garage ook vanuit net kan voeden als er iets aan de hand is met Victron.
Het zijn keuzes. Je hoeft met een omschakelaar in de meterkast dus geen extra kabel te trekken naar de garage.
Mijn garage wordt van oudsher via een aparte ymvk-as gevoed vanuit de groepenkast in huis en kan dus daarmee ook, via een omschakelaar in dezelfde groepenkast, direct vanuit het net of via de omvormer(s) gevoed worden. Ik denk dat dit inderdaad de netste manier is.blaaspijp schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:38:
[...]
Kort antwoord, Nee.
Maar mocht er om wat voor reden iets aan de hand zijn in jou garage (brand/kortsluiting) dan moet jij eerst je installatie aanpassen voordat je weer stroom hebt in je woning.
Als je omschakelaar in meterkast doet, dan kan je eenvoudig de stroom naar de garage uitzetten met een aardlekautomaat en vervolgens de omschakelaar op netvoeding zetten ipv via de victrons.
Indien omschakelaar in garage, dan heb je voordeel dat je garage ook vanuit net kan voeden als er iets aan de hand is met Victron.
Het zijn keuzes. Je hoeft met een omschakelaar in de meterkast dus geen extra kabel te trekken naar de garage.
Ik zag in jou schema (post van 30 juli jl) dat je laadpunt EV op AC-OUT2 hebt, dit is denk ik omdat je dat laadpunt ook in de garage hebt?
Ik heb mijn laadpunt aangesloten in de groepenkast in huis en dat zou betekenen dat ik - naast 2 x 5 aderige 10 mm YMVK nog een minimaal 5 aderige 4 mm YMVK moet trekken als ik ‘t ook zo wil doen. Ik heb inmiddels een mantelbuis lopen van het huis naar garage maar dit gaat wel erg krap worden. Ik denk dat ik er voor kies het laadpunt direct vanaf het net te voeden, 2 x 5 aderig 6mm YMVK naar de garage zal dan ook voldoende zijn. Ik kan dan altijd nog de granny gebruiken als ik in eilandbedrijf de EV wat wil bijladen. Belangrijker is voor mij dat ik ook de mogelijkheid wil inbouwen V2L als voeding te gebruiken tijden netuitval. Maar omdat dat ook alleen maar voor nood zal zijn is ‘t dan denk ik ook prima dit gewoon met een verlengsnoer over de oprit te doen.
De reden van AC-OUT2 is dat de laadpaal in een off grid situatie niet gevoed moet worden.
De laadpaal is namelijk van mijn zakelijke auto waarbij ik geen behoefte heb om die ingeval van stroomstoring op te laden.
De laadpaal is namelijk van mijn zakelijke auto waarbij ik geen behoefte heb om die ingeval van stroomstoring op te laden.
Maar daarvoor had je ‘m ook aan de AC-IN kant kunnen hangen toch? Nu (op AC-OUT2) kan je ‘m met wat aangepaste regels nog wel activeren tijdens stroomstoring zou je dat om één of andere reden toch willen. Of zijn er sowieso nog andere voordelen voor het gebruik van AC-OUT2 tov AC-IN?blaaspijp schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:18:
De reden van AC-OUT2 is dat de laadpaal in een off grid situatie niet gevoed moet worden.
Voor zover ik heb kunnen ontdekken is er geen verschil tussen AC-IN en AC-OUT2.
Dit is ook niet met regels aan te passen.
Wel zit het nu netjes in de meterkast.
Er is wel een verschil: De victron weet direct wat er afgenomen wordt van AC-OUT2 en kan dus direct voeden vanuit de batterij. Op AC-IN is dit altijd met een vertraging.blaaspijp schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:07:
edit: in ieder geval bij de MPII (niet zijnde 4.5/6.5k).
[ Voor 14% gewijzigd door swat! op 06-01-2026 22:15 ]
12*440 oost/west 9*375 oost 9*375 zuid 6*375 west 6*425 zuid
Aha, ik denk dat dit dus een verschil is tussen de Multiplus II en de Multi RS Solar; bij de multiplus II is AC-OUT-2 via een relais geschakeld en bij de multi RS solar is dat niet het geval en zit AC-OUT-2 gewoon hardwired op AC-IN. Links het blokschema van de Multiplus II, rechts die van de Multi RS Solar.blaaspijp schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:07:
![]() | ![]() |
[ Voor 36% gewijzigd door blb4 op 06-01-2026 20:57 ]
ik weet niet in hoeverre de AC-OUT2 wel/niet/sneller gemeten wordt dan wat er op de AC-IN / VM energie meter wordt gezien, en of dit verschil maakt tussen de MultiPlus en de Multi-RS solar.blb4 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:53:
[...]
Aha, ik denk dat dit dus een verschil is tussen de Multiplus II en de Multi RS Solar; bij de multiplus II is AC-OUT-2 via een relais geschakeld en bij de multi RS solar is dat niet het geval en zit AC-OUT-2 gewoon hardwired op AC-IN. Links het blokschema van de Multiplus II, rechts die van de Multi RS Solar.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Het zou kunnen, maar ik weet het eerlijk gezegd gewoon niet.
Dat ligt aan de versie van de MP2, op recentere modellen is de AC2 niet meer hard gekoppeld aan de AC in, maar via een programmeerbaar relais. (B.v. AC2 aanlaten tot 60% batterij)blaaspijp schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:07:
@blaaspijp heeft Multi RS ipv Multiplus (II).SkyFlyer schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:46:
[...]
Dat ligt aan de versie van de MP2, op recentere modellen is de AC2 niet meer hard gekoppeld aan de AC in, maar via een programmeerbaar relais. (B.v. AC2 aanlaten tot 60% batterij)
Bij het zoeken naar de mogelijkheid om AC-OUT-2 wel/niet te kunnen schakelen zag ik wel iets staan over wat kan met AC-OUT-2, ik zal nog eens kijken.Beer070 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:10:
[...]
ik weet niet in hoeverre de AC-OUT2 wel/niet/sneller gemeten wordt dan wat er op de AC-IN / VM energie meter wordt gezien, en of dit verschil maakt tussen de MultiPlus en de Multi-RS solar.
Het zou kunnen, maar ik weet het eerlijk gezegd gewoon niet.
Ik heb een multi-rs-solar. In mijn handleiding is het een op een doorgeschakeld en ik zie in het dashboard ook geen AC-out-2. De vraag is of dit door de multi-rs-solar hardware nog separaat gemeten wordt, of dat het ‘ignored’ wordt en door de vm meter wordt meegenomen. AC-out wordt zeker wel separaat gemeten (separaat van AC-IN en van de DC flows)blb4 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:56:
[...]
Bij het zoeken naar de mogelijkheid om AC-OUT-2 wel/niet te kunnen schakelen zag ik wel iets staan over wat kan met AC-OUT-2, ik zal nog eens kijken.
Ok, bij jou (en elke andere) Multi RS Solar zit idd de AC-OUT-2 gewoon aan AC-IN gekoppeld, er zal dan niets ander mee kunnen dan dat er met AC-IN kan.Beer070 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:10:
[...]
Ik heb een multi-rs-solar. In mijn handleiding is het een op een doorgeschakeld en ik zie in het dashboard ook geen AC-out-2. De vraag is of dit door de multi-rs-solar hardware nog separaat gemeten wordt, of dat het ‘ignored’ wordt en door de vm meter wordt meegenomen. AC-out wordt zeker wel separaat gemeten (separaat van AC-IN en van de DC flows)
ja. tenzij er een separate stroom meter op die aansluiting zit. dan zou die dat kunnen meten, maar dat stuk heb ik nog niet gezien (betekent niet dat het er niet isblb4 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:14:
[...]
Ok, bij jou (en elke andere) Multi RS Solar zit idd de AC-OUT-2 gewoon aan AC-IN gekoppeld, er zal dan niets ander mee kunnen dan dat er met AC-IN kan.
Zijn er voorbeeld ontwerpen beschikbaar? Misschien in dit topic of ergens op YouTube / een ander forum?
Ik ben eigenlijk voor nu nog met name op zoek naar welke elektra materialen ik zou moeten aanschaffen.
De multiplussen/multirs'en (ik heb ze nog niet aangeschaft) komen (3 fase) achter een normale installatie automaat (3 fase), of achter een aardlekautomaat (3 fase)? Dus ik zou in mijn meterkast een automaat moeten inbouwen, waar dan de Victron setup achter komt.
Vervolgens moet ik die dan aansluiten op de AC in van de multiplussen/multirs'en. Dan is er nog 2x een AC-out.
Mijn hoofd aansluiting is 3x25A, maar ik lijk te begrijpen dat de multiplussen/multirs'en een hoger amperage zouden kunnen leveren dan mijn hoofd aansluiting, dat is, zeker bij voldoende accu capaciteit, heel wenselijk natuurlijk om pieken enz op te vangen.
Dat betekent dan dat je de meterkast weer binnen komt, niet met 25A maar met 32A of 40A bijvoorbeeld. Zouden dat dan aardlekautomaten moeten zijn? Of simpele installatie automaten (zonder aardlekbeveiliging)?
Is daar een duidelijk en overzichtelijk schema van te vinden? Als het in een van de handleidingen staat hoor ik het ook graag, ik kon het daar niet vinden, maar misschien heb ik een document over het hoofd gezien?
Ik ben eigenlijk voor nu nog met name op zoek naar welke elektra materialen ik zou moeten aanschaffen.
De multiplussen/multirs'en (ik heb ze nog niet aangeschaft) komen (3 fase) achter een normale installatie automaat (3 fase), of achter een aardlekautomaat (3 fase)? Dus ik zou in mijn meterkast een automaat moeten inbouwen, waar dan de Victron setup achter komt.
Vervolgens moet ik die dan aansluiten op de AC in van de multiplussen/multirs'en. Dan is er nog 2x een AC-out.
Mijn hoofd aansluiting is 3x25A, maar ik lijk te begrijpen dat de multiplussen/multirs'en een hoger amperage zouden kunnen leveren dan mijn hoofd aansluiting, dat is, zeker bij voldoende accu capaciteit, heel wenselijk natuurlijk om pieken enz op te vangen.
Dat betekent dan dat je de meterkast weer binnen komt, niet met 25A maar met 32A of 40A bijvoorbeeld. Zouden dat dan aardlekautomaten moeten zijn? Of simpele installatie automaten (zonder aardlekbeveiliging)?
Is daar een duidelijk en overzichtelijk schema van te vinden? Als het in een van de handleidingen staat hoor ik het ook graag, ik kon het daar niet vinden, maar misschien heb ik een document over het hoofd gezien?
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Victron heeft voorbeeldschema's op hun site en er wordt hier natuurlijk ook veel gedeeld. Alle situaties zijn toch weer net anders (o.a. waar plaats je je ESS t.o.v. je meterkast en waar zitten je afnemers) dus uiteindelijk zal je zelf je eigen ontwerp moeten maken. Veelal natuurlijk gebaseerd op al die voorbeelden of praktijkschema's. Ook opletten dat hier Belgische en Nederlandse schema's door elkaar staan wat kan resulteren in net ander ontwerp.Tanuki schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:23:
Zijn er voorbeeld ontwerpen beschikbaar? Misschien in dit topic of ergens op YouTube / een ander forum?
Ik ben ook bezig met een ontwerp voor mijn situatie, d'r zal nog wel wat tijd overheen gaan voordat ik dat af heb. Ik gebruik in mijn huidige installatie geen aardlekschakelaars en installatieautomaten maar alleen aardlekautomaten, daar wordt een schema b.v. ook weer anders van.
[ Voor 4% gewijzigd door blb4 op 08-01-2026 13:07 ]
Kijk ook eens in de Wiring Unlimited van Victron.
Maar over het algemeen, je zekert niet een apparaat, maar de kabel én je beschermd achterliggende zekeringen.
In huisaansluitingen gebruik je altijd een aardlek beveiliging, naast een overstroom beveiliging.
Of je dit doet met een aardlekautomaat/Alamat of een combinatie van aardlekschakelaar en installatie automaat is je eigen keuze.
Zorg er wel voor dat je ook op de aardlek beveiliging selectief blijft, zodat een aardlek fout niet je gehele huisinstallatie kan platleggen.
Als je huisinstallatie 3x25A is, dan moet je dus eerst zorgen dan de achterliggende installatie niet meer dan 25 A kan trekken, selectief. Nu komen we hier in een grijs gebied, maar meestal zijn hoofdzekeringen van het type smelt/traag waardoor je met een automaat ervoor de hoofdzekering zou moeten beschermen.
Daarnaast kan de Victron m.b.t. van powerassist inderdaad flinke vermogens toevoegen aan je 3x25A.
Daar moet je ten eerste je installatie na de victrons op aanpassen, als je dat wilt. Als je b.v. naar 3x35A wilt, kun je de hoofdschakelaars e.d. na de Victron van een 63A type neerzetten i.p.v. de standaard 40A (die zou het moeten kunnen, maar het is beter om nooit in de grenswaarden te gaan zitten).
Daarnaast moet je bekabeling op het nieuwe waarde uitzoeken, zowel de ader doorsnede van de kabels van Victron naar de rest van je aansluiting, als de draden in de installatie/zekering kast van de rest van je aansluiting. De zekering die je na de victron plaats, is om dit deel van de installatie te beschermen.
Bij de opsplitsing van je huis groepen ga je weer naar B16/30mA, om (1) de 2,5mm2 aders van je huisinstallatie te beschermen (max 16A) en de eindgebruikers (personen) te beschermen (30mA).
Maar over het algemeen, je zekert niet een apparaat, maar de kabel én je beschermd achterliggende zekeringen.
In huisaansluitingen gebruik je altijd een aardlek beveiliging, naast een overstroom beveiliging.
Of je dit doet met een aardlekautomaat/Alamat of een combinatie van aardlekschakelaar en installatie automaat is je eigen keuze.
Zorg er wel voor dat je ook op de aardlek beveiliging selectief blijft, zodat een aardlek fout niet je gehele huisinstallatie kan platleggen.
Als je huisinstallatie 3x25A is, dan moet je dus eerst zorgen dan de achterliggende installatie niet meer dan 25 A kan trekken, selectief. Nu komen we hier in een grijs gebied, maar meestal zijn hoofdzekeringen van het type smelt/traag waardoor je met een automaat ervoor de hoofdzekering zou moeten beschermen.
Daarnaast kan de Victron m.b.t. van powerassist inderdaad flinke vermogens toevoegen aan je 3x25A.
Daar moet je ten eerste je installatie na de victrons op aanpassen, als je dat wilt. Als je b.v. naar 3x35A wilt, kun je de hoofdschakelaars e.d. na de Victron van een 63A type neerzetten i.p.v. de standaard 40A (die zou het moeten kunnen, maar het is beter om nooit in de grenswaarden te gaan zitten).
Daarnaast moet je bekabeling op het nieuwe waarde uitzoeken, zowel de ader doorsnede van de kabels van Victron naar de rest van je aansluiting, als de draden in de installatie/zekering kast van de rest van je aansluiting. De zekering die je na de victron plaats, is om dit deel van de installatie te beschermen.
Bij de opsplitsing van je huis groepen ga je weer naar B16/30mA, om (1) de 2,5mm2 aders van je huisinstallatie te beschermen (max 16A) en de eindgebruikers (personen) te beschermen (30mA).
Eén opmerking: de automaat na je Victron beschermt de kabel tussen de Victron en de huisinstallatie. Die moet dus afgestemd zijn op je de kabeldoorsnede. Bij 63A moet je kabel 10mm2 zijn. Bij 40A 6 mm2.
In de alinea er na schrijft je het alsnog iets beter op, maar zo is het wat verwarrend.
In de alinea er na schrijft je het alsnog iets beter op, maar zo is het wat verwarrend.
En om hem dan helemaal scherp neer te zetten:pegagus schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:21:
Eén opmerking: de automaat na je Victron beschermt de kabel tussen de Victron en de huisinstallatie. Die moet dus afgestemd zijn op je de kabeldoorsnede. Bij 63A moet je kabel 10mm2 zijn. Bij 40A 6 mm2.
Een 63A Hoofdschakelaar betekent niet dat je met 10mm2 moet werken. Alleen als je met 63A gaat werken, (op redelijke afstand), moet je met 10mm2 werken. Maar je hoofdschakelaar moet dan weer zwaarder zijn dan 63A, omdat je niet in de grenswaarden van je installatie wil werken.
Anders gezegd, wil je 35A werken, dan kies je daar de juiste ader doorsnede en installatie bij (in dit geval 6mm2 en 63A HS) en dat geheel zeker je dan af op 35A.
Nu we het hier toch over hebben: wat zijn nu de aanpassingen die je moet doen om ook in eilandbedrijf beveiliging tegen kortsluiting te hebben? Tijdens netbedrijf is ‘t simpel, de kortsluitstroom is zo groot dat een automaat er, volgens zijn uitschakelkarakteristiek, meteen uitvliegt. In eilandbedrijf zal de omvormer een veel lagere kortsluitstroom leveren, mogelijk zelfs zo laag dat automaat niet tijdig uitschakelt?SkyFlyer schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:54:
[...]
En om hem dan helemaal scherp neer te zetten:
Een 63A Hoofdschakelaar betekent niet dat je met 10mm2 moet werken. Alleen als je met 63A gaat werken, (op redelijke afstand), moet je met 10mm2 werken. Maar je hoofdschakelaar moet dan weer zwaarder zijn dan 63A, omdat je niet in de grenswaarden van je installatie wil werken.
Anders gezegd, wil je 35A werken, dan kies je daar de juiste ader doorsnede en installatie bij (in dit geval 6mm2 en 63A HS) en dat geheel zeker je dan af op 35A.
Die discussie is hier reeds (in den treure) gevoerd vorige maand. Wat is niet tijdig? Een automaat beschermt tegen overstroom in de vorm van enerzijds overbelasting en anderzijds kortsluiting om de kabel te beschermen. Doordat het kortsluitvermogen van de straatzijde weg valt, wordt imo een kortsluiting automatisch herleidt tot een overbelasting. De kabel kan dit aan of niet, de automaat grijpt in wanneer nodig; uiteraard trager bij overbelasting (lagere stroom) in vergelijking met kortsluiting. Er is geen enkel moment een onveilige situatie, aangezien de automaat hier net voor gedimensioneerd is. Als je het AREI (België) volgt, staat er zelfs ergens expliciet één extra check: dat je kabel de warmte kan verwerken (√t = k . S/( I) < grenswaarde, ik heb 5 sec al zien terugkomen, ook 3 seconden). De omvormer gaat er sowieso vroegtijdig een einde aanmaken door uitschakeling wegens overbelasting.blb4 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:18:
[...]
mogelijk zelfs zo laag dat automaat niet tijdig uitschakelt?
Als je schrik hebt voor kortsluiting waarbij een persoon in de kring zit is, moet je zorgen dat je een goed gedimensioneerde aardlekbeveiliging hebt + aardspreidingsweerstand laag genoeg.
Als je die persoon goed gaat isoleren van de aarde en dan de kortsluiting laat maken (zodat de differentieel niets doet), maakt het kortsluitvermogen niet uit, want de weerstand van die persoon-geleider is groot genoeg om de kortsluitstroom te beperken dat dat niet uitmaakt.
Als je 100% wilt dat de automaten snel genoeg uitvallen steek je B6 of B10 automaten (even berekenen welke kortsluitstroom je omvormer kan leveren, misschien krijg je een B16 zelfs uit). Enkel op de kop van alles, maar dan verlies je selectiviteit bij uitval en beperk je je installatie wel heel hard. Of ook de eindstroombaan automaten.
Laatste alternatief is dat je een heel dikke installatie maakt, bv meerdere 10kVA parallel per fase; kostelijk en compleet nutteloos, maar je B20 of C20 gaat op den duur wél even snel uitvallen
Dank, ik zag idd al de suggesties om B10 en B6 automaten toe te passen of zelfs Z karakteristiek (tot 3,6 x In) toe te passen maar meest praktisch is natuurlijk gewoon met B16 te blijven werken. Maar dat houd dan automatisch in dat met gebruikelijke omvormers (zeg tot 6k5) deze (in eilandbedrijf) nooit op kortsluitstroom zullen uitschakelen maar zoals jij al schrijft op overbelasting. Dat kan minuten duren. En dat is dan dus waarop je de bekabeling moet dimensioneren.Gunther.S schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:55:
[...]
Die discussie is hier reeds (in den treure) gevoerd vorige maand. Wat is niet tijdig? Een automaat beschermt tegen overstroom in de vorm van enerzijds overbelasting en anderzijds kortsluiting om de kabel te beschermen. Doordat het kortsluitvermogen van de straatzijde weg valt, wordt imo een kortsluiting automatisch herleidt tot een overbelasting. De kabel kan dit aan of niet, de automaat grijpt in wanneer nodig; uiteraard trager bij overbelasting (lagere stroom) in vergelijking met kortsluiting. Er is geen enkel moment een onveilige situatie, aangezien de automaat hier net voor gedimensioneerd is. Als je het AREI (België) volgt, staat er zelfs ergens expliciet één extra check: dat je kabel de warmte kan verwerken (√t = k . S/( I) < grenswaarde, ik heb 5 sec al zien terugkomen, ook 3 seconden). De omvormer gaat er sowieso vroegtijdig een einde aanmaken door uitschakeling wegens overbelasting.
Als je schrik hebt voor kortsluiting waarbij een persoon in de kring zit is, moet je zorgen dat je een goed gedimensioneerde aardlekbeveiliging hebt + aardspreidingsweerstand laag genoeg.
Als je die persoon goed gaat isoleren van de aarde en dan de kortsluiting laat maken (zodat de differentieel niets doet), maakt het kortsluitvermogen niet uit, want de weerstand van die persoon-geleider is groot genoeg om de kortsluitstroom te beperken dat dat niet uitmaakt.
Als je 100% wilt dat de automaten snel genoeg uitvallen steek je B6 of B10 automaten (even berekenen welke kortsluitstroom je omvormer kan leveren, misschien krijg je een B16 zelfs uit). Enkel op de kop van alles, maar dan verlies je selectiviteit bij uitval en beperk je je installatie wel heel hard. Of ook de eindstroombaan automaten.
Laatste alternatief is dat je een heel dikke installatie maakt, bv meerdere 10kVA parallel per fase; kostelijk en compleet nutteloos, maar je B20 of C20 gaat op den duur wél even snel uitvallen
Bij kortsluiting zal het voltage van de Victron inkakken en dat ziet de Victron dan en schakelt af. Alleen gebeurt dat niet binnen de tijd die gesteld wordt in de NEN1010. In de praktijk iets van 2 seconden.
Of kortweg gesteld:Gunther.S schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:55:
[...]
Die discussie is hier reeds (in den treure) gevoerd vorige maand. Wat is niet tijdig? Een automaat beschermt tegen overstroom in de vorm van enerzijds overbelasting en anderzijds kortsluiting om de kabel te beschermen. Doordat het kortsluitvermogen van de straatzijde weg valt, wordt imo een kortsluiting automatisch herleidt tot een overbelasting. De kabel kan dit aan of niet, de automaat grijpt in wanneer nodig; uiteraard trager bij overbelasting (lagere stroom) in vergelijking met kortsluiting. Er is geen enkel moment een onveilige situatie, aangezien de automaat hier net voor gedimensioneerd is. Als je het AREI (België) volgt, staat er zelfs ergens expliciet één extra check: dat je kabel de warmte kan verwerken (√t = k . S/( I) < grenswaarde, ik heb 5 sec al zien terugkomen, ook 3 seconden). De omvormer gaat er sowieso vroegtijdig een einde aanmaken door uitschakeling wegens overbelasting.
Kortsluiting is gevaarlijk omdat er hoge stromen gaan lopen door de kabels en daarmee (o.a.) een risico ontstaat. Hier beschermd en automaat altijd tegen (dat is zijn functie).
Persoons bescherming *kun* je krijgen, doordat er een kortsluiting door het lichaam loopt die voldoende hoog is om een zekering te laten klappen.
Maar let op! Een stroom door het hart van 50 mA is al mogelijk dodelijk. Een zekering van 6, 10 of 16A beschermd je hier dus niet tegen (er zijn uitzonderingen afhankelijk van duur etc).
Persoonsbeveiliging doe je door middel van een aardlek beveiliging; Zodra er meer dan 30mA verschil zit tussen de nul en de fase, is er (natuurkundig) een alternatief stroomcircuit waar de stroom loopt, buiten de bekabeling, en mogelijk een persoon. Daarop slaat de aardlek beveiliging uit.
Voor eiland bedrijf is het daarom wel belangrijk dat er een alternatief circuit is, waar de stroom bij een aardfout (fasedraad tegen een waterleiding bv), doorheen gaat. Anders kan de aardlek beveiliging geen verschil/parallel circuit meten.
Practisch betekend dit dus dat je in eiland bedrijf op een aardpen moet kunnen vertrouwen, of, als je een TN stelsel hebt, waarbij een normale aansluiting geen aardpen heeft, de aarding vanuit de netbeheerder op dusdanige manier is aangesloten dat deze als aardpen gaat werken bij een kabelbreuk aan de netbeheerder zijde.
Kortweg gesteld: Bij eiland bedrijf heb je altijd een eigen aardpen nodig, als je huis die niet heeft, controleer dan of de grid aansluiting direct contact maakt met de aarde bij jouw voordeur en daarmee als eigen aardpen functioneerd.
Dit is toch juist wat er hierboven concludeerden dat niet gebeurt tijdens eilandbedrijf?SkyFlyer schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:25:
[...]
Of kortweg gesteld:
Kortsluiting is gevaarlijk omdat er hoge stromen gaan lopen door de kabels en daarmee (o.a.) een risico ontstaat. Hier beschermd en automaat altijd tegen (dat is zijn functie).
De omvormer kan wel genoeg stroom leveren voor -na minuten- uitschakelen op overbelasting maar niet voldoende stroom voor -binnen 1 seconde of nog veel sneller - uitschakelen op kortsluiting. Dus die functie kan die automaat alleen maar vervullen als de kortsluitstroom hoog genoeg is en dat zal bij de gebruikelijke B16 automaten bijna nooit het geval zijn.
Het is mij volkomen duidelijk dat aardlekbeveiliging van het allergrootste belang is en dat je voor veilig eilandbedrijf een eigen aarding (aardpen) nodig hebt en dat dan ook de nul aan de aarde gelegd moet worden.Persoons bescherming *kun* je krijgen, doordat er een kortsluiting door het lichaam loopt die voldoende hoog is om een zekering te laten klappen.
Maar let op! Een stroom door het hart van 50 mA is al mogelijk dodelijk. Een zekering van 6, 10 of 16A beschermd je hier dus niet tegen (er zijn uitzonderingen afhankelijk van duur etc).
Persoonsbeveiliging doe je door middel van een aardlek beveiliging; Zodra er meer dan 30mA verschil zit tussen de nul en de fase, is er (natuurkundig) een alternatief stroomcircuit waar de stroom loopt, buiten de bekabeling, en mogelijk een persoon. Daarop slaat de aardlek beveiliging uit.
Voor eiland bedrijf is het daarom wel belangrijk dat er een alternatief circuit is, waar de stroom bij een aardfout (fasedraad tegen een waterleiding bv), doorheen gaat. Anders kan de aardlek beveiliging geen verschil/parallel circuit meten.
Practisch betekend dit dus dat je in eiland bedrijf op een aardpen moet kunnen vertrouwen, of, als je een TN stelsel hebt, waarbij een normale aansluiting geen aardpen heeft, de aarding vanuit de netbeheerder op dusdanige manier is aangesloten dat deze als aardpen gaat werken bij een kabelbreuk aan de netbeheerder zijde.
Kortweg gesteld: Bij eiland bedrijf heb je altijd een eigen aardpen nodig, als je huis die niet heeft, controleer dan of de grid aansluiting direct contact maakt met de aarde bij jouw voordeur en daarmee als eigen aardpen functioneerd.
Zolang de stroom onder de 16A blijft, is de installatie veilig, ook bij kortsluiting. Kortsluiting aan sich is niet gevaarlijk, alleen de hoge stroom die er gaat lopen, omdat er onvoldoende weerstand is in het circuit, is gevaarlijk voor de technische installatie.blb4 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:06:
[...]
Dit is toch juist wat er hierboven concludeerden dat niet gebeurt tijdens eilandbedrijf?
De omvormer kan wel genoeg stroom leveren voor -na minuten- uitschakelen op overbelasting maar niet voldoende stroom voor -binnen 1 seconde of nog veel sneller - uitschakelen op kortsluiting. Dus die functie kan die automaat alleen maar vervullen als de kortsluitstroom hoog genoeg is en dat zal bij de gebruikelijke B16 automaten bijna nooit het geval zijn.
Als er dus niet voldoende stroom loopt om een zekering te laten trippen, hoort die zekering dus ook niet te trippen.
Over aardlek (en alleen dat), een aardlek-schakelaar vergelijkt de twee stromen van een normale aansluiting. Als de uitgaande stroom niet gelijk is aan de retourstroom (bijvoorbeeld omdat je zelf als aardpin gaat functioneren) dan schakelt deze uit. Voor dat doel heb je dus geen aarding van je installatie nodig.
Euh… er moet wel stroom lopen buiten de aardlek om, anders werkt het niet. Om te zorgen dat dat kan, hangt meestal de nul aan aarde. In netbedrijf is de nul in het trafohuisje met aarde verbonden en in eilandbedrijf heb je een lokale aardpen nodig en verbindt de multiplus de nul aan aarde.MJ de Bruijn schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:42:
Over aardlek (en alleen dat), een aardlek-schakelaar vergelijkt de twee stromen van een normale aansluiting. Als de uitgaande stroom niet gelijk is aan de retourstroom (bijvoorbeeld omdat je zelf als aardpin gaat functioneren) dan schakelt deze uit. Voor dat doel heb je dus geen aarding van je installatie nodig.
Ik zat daar ook nog wat op te kauwen. Aardlek werkt op verschilstroom tussen L en nul; als je eerst een N vastpakt en daarna de L heb je zomaar kans dat de aardlek niets doe maar dat is niet anders voor eilandbedrijf en netbedrijf. Aardpen en koppeling nul aan aarde/aardpen zorgt er voor dat de installatie niet zwevend is. Het zorgt er daarmee dus voor dat als je buiten staat en je een L vastpakt de aardlek tript (voordat de stroom gevaarlijk wordt) terwijl als je geen aardpen hebt (en dus geen koppeling tussen nul en aarde) je kans hebt dat dat niet gebeurd omdat er niet voldoende aardlek is. Afijn, ik heb ‘t nog niet helemaal in ‘t snotje.MJ de Bruijn schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:42:
Als er geen stroom loopt, ga je ook niet dood en zou je dus geen aardlek nodig hebben… 🤔 Maar niemand garandeert dat het net niet ergens aan aarde hangt, dus maar beter de normen volgen (aardlek plaatsen en zorgen voor aarding, ook in eilandbedrijf).blb4 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:03:
[...]
Ik zat daar ook nog wat op te kauwen. Aardlek werkt op verschilstroom tussen L en nul; als je eerst een N vastpakt en daarna de L heb je zomaar kans dat de aardlek niets doe maar dat is niet anders voor eilandbedrijf en netbedrijf. Aardpen en koppeling nul aan aarde/aardpen zorgt er voor dat de installatie niet zwevend is. Het zorgt er daarmee dus voor dat als je buiten staat en je een L vastpakt de aardlek tript (voordat de stroom gevaarlijk wordt) terwijl als je geen aardpen hebt (en dus geen koppeling tussen nul en aarde) je kans hebt dat dat niet gebeurd omdat er niet voldoende aardlek is. Afijn, ik heb ‘t nog niet helemaal in ‘t snotje.
Ik zat net ook al te denken aan vogeltjes op hoogspanningslijnen 🙂. Nu is dat voor ons wat lastig, de kans dat we alleen een L vasthebben en verder helemaal niets is niet zo heel groot.pvg schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:22:
[...]
Als er geen stroom loopt, ga je ook niet dood en zou je dus geen aardlek nodig hebben… 🤔 Maar niemand garandeert dat het net niet ergens aan aarde hangt, dus maar beter de normen volgen (aardlek plaatsen en zorgen voor aarding, ook in eilandbedrijf).
[ Voor 11% gewijzigd door blb4 op 08-01-2026 20:31 ]
Die 30mA van de aardlek kan je al snel tegen aan lopen doordat je op een houten vloer staat, of iets wat verbonden is met een cv leiding. Volgens mij heet dat capacitaire werking? (Ik ben geen expert maar heb wel 6 jaar gezocht naar een schroef door een fase leiding onder het parket, die zeker niet contact maakte met aarde…)blb4 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:29:
[...]
Ik zat net ook al te denken aan vogeltjes op hoogspanningslijnen 🙂. Nu is dat voor ons wat lastig, de kans dat we alleen een L vasthebben en verder helemaal niets is niet zo heel groot.
Ook deze discussie is recent gevoerd. Zonder aarding ben je zelf het contact met aarde en moet je hopen op de tijdige werking van je aardlekschakelaar.
Dat is IT net en enkel toegelaten (in België althans) als er een actieve bewaking is + permanent een gekwalificeerd persoon (technieker) aanwezig is om te reageren op alarmen en de isolatiefout zoeken en oplossen, terwijl apparatuur kan blijven doordraaien; denk bv. aan ziekenhuis, datacenter, industrie.pvg schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:22:
[...]
Als er geen stroom loopt, ga je ook niet dood en zou je dus geen aardlek nodig hebben…
Je gaat inderdaad geen gevaar hebben bij één fout, maar wél bij 2 fouten, bv; als er isolatiefout is in apparaat 1 (L in contact met behuizing) en isolatiefout in apparaat 2 (N in contact met behuizing). Dan kan een persoon in contact met apparaat 1 + 2 ongelimiteerd stroom door zich krijgen tot de automaat zegt dat het teveel wordt (veel te laat).
Dit wordt ook al eerder opgelost door potentiaalvereffening, hierbij heb je een extra kabel tussen apparaat 1 en apparaat 2, waardoor het die kabel is die de foutstroom laat lopen en niet een toevallige mens.
[ Voor 10% gewijzigd door Gunther.S op 09-01-2026 10:22 ]
Stroom loopt altijd in een kring, ook de lekstroom door je lijf. Als je stroom begint te voeren (vanuit een fase), ben je dus altijd één kant van deze stroomkring (richting aarde). De andere kant van de stroomkring is:pegagus schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:52:
Ook deze discussie is recent gevoerd. Zonder aarding ben je zelf het contact met aarde en moet je hopen op de tijdige werking van je aardlekschakelaar.
- De aardingspen in de wijkcabine, die aldaar ter plekke verbonden is met de N (TT net)
- De aardingspen in je huis, indien (tijdelijk) kortgesloten met N in geval van eilandwerking
Zonder aarding ben je inderdaad die geleider, maar wel pas als je het aanraakt.
Mét aarding gaat een isolatiefout gewoon veel sneller zorgen voor lekstroom, omdat de isolatiefout niet naar een zwevend geleidend onderdeel is, maar naar geaard geleidend onderdeel. Daarom is goede aarding veiliger.
[ Voor 0% gewijzigd door Gunther.S op 10-01-2026 14:45 . Reden: typo ]
Ik ben nieuw in dit topic en heb helaas nog niet alles kunnen lezen. Het is simpelweg teveel.
Recent heb ik 3x een multiplus2 van 15kva gekocht en zijn er 80 cellen mb56 + 5 behuizingen onderweg.
Ik ben nog bezig met het ontwerp en ontvang graag wat feedback op mijn overwegingen.
1. Gebruik maken van eigen ATS, beveiligingsrelais icm contactor. Uitschakelen lukt wel, maar er is geen synchronisatie voor weer inschakelen/ terug gaan naar netspanning. ( RMNF22TB30 + ABB ESB63-40N-06)
2. Gebruik maken van een externe contactor en de multiplus de meting laten verrichten op AC-in en daarmee het in en uitschakelen. Lijkt mij veilig ook al is het niet de dure aanbevolen Ziehl. ( Uitgang van mp2 is 24V? voor contactor)
3. Gebruik maken van de ingebouwde ATS en contactor in de mp2. Lekker simpel, maar wel bekabeling heen en weer de meterkast.
4. Is een zekering tussen de mp2 en de dc busbar verplicht? Is die ter beveiliging van de kabel of voor de mp2? (De accu heeft al een smeltzekering en een MCB, dus die kant is veilig genoeg)
5. Hebben jullie de PE verbonden met de negatieve busbar? En zo ja, ongeschakeld met het net of via de mp2 en dan geschakeld? Ik zag in de wiring guide dat PE wel gekoppeld moet zijn met de min DC.
6. Ik vind de lynx busbar vrij prijzig en klein, dus wil een eigen busbar maken. Vind het alleen lastig om bijpassende muur-afstandhouders te vinden en dan liefst ook nog eens afgeschermd door koker oid. Hebben jullie ervaring met een bepaald merk /type?
7. Gebruiken jullie een Victron accuschakelaar? Die kan maar 275A doorlaten, zijn er zwaardere alternatieven of simpelweg weglaten?
8. Is een energiemeter van Victron noodzakelijk? Ik heb mijn p1 meter waardes via plugwise en dan in HA beschikbaar. Eventueel heb ik ook nog een Shelly Pro 3EM-120A liggen welke modbus praat.
9. Heb ik voor het instellen een MK3-USB nodig of kan dit draadloos via bluetooth/ VictronConnect?
10. Is een raspberry pi met Venus OS een volwaardige vervanger van de Cerbo? Hoe sluit ik daar een Can bus op aan?
Ik hoor het graag.
Recent heb ik 3x een multiplus2 van 15kva gekocht en zijn er 80 cellen mb56 + 5 behuizingen onderweg.
Ik ben nog bezig met het ontwerp en ontvang graag wat feedback op mijn overwegingen.
1. Gebruik maken van eigen ATS, beveiligingsrelais icm contactor. Uitschakelen lukt wel, maar er is geen synchronisatie voor weer inschakelen/ terug gaan naar netspanning. ( RMNF22TB30 + ABB ESB63-40N-06)
2. Gebruik maken van een externe contactor en de multiplus de meting laten verrichten op AC-in en daarmee het in en uitschakelen. Lijkt mij veilig ook al is het niet de dure aanbevolen Ziehl. ( Uitgang van mp2 is 24V? voor contactor)
3. Gebruik maken van de ingebouwde ATS en contactor in de mp2. Lekker simpel, maar wel bekabeling heen en weer de meterkast.
4. Is een zekering tussen de mp2 en de dc busbar verplicht? Is die ter beveiliging van de kabel of voor de mp2? (De accu heeft al een smeltzekering en een MCB, dus die kant is veilig genoeg)
5. Hebben jullie de PE verbonden met de negatieve busbar? En zo ja, ongeschakeld met het net of via de mp2 en dan geschakeld? Ik zag in de wiring guide dat PE wel gekoppeld moet zijn met de min DC.
6. Ik vind de lynx busbar vrij prijzig en klein, dus wil een eigen busbar maken. Vind het alleen lastig om bijpassende muur-afstandhouders te vinden en dan liefst ook nog eens afgeschermd door koker oid. Hebben jullie ervaring met een bepaald merk /type?
7. Gebruiken jullie een Victron accuschakelaar? Die kan maar 275A doorlaten, zijn er zwaardere alternatieven of simpelweg weglaten?
8. Is een energiemeter van Victron noodzakelijk? Ik heb mijn p1 meter waardes via plugwise en dan in HA beschikbaar. Eventueel heb ik ook nog een Shelly Pro 3EM-120A liggen welke modbus praat.
9. Heb ik voor het instellen een MK3-USB nodig of kan dit draadloos via bluetooth/ VictronConnect?
10. Is een raspberry pi met Venus OS een volwaardige vervanger van de Cerbo? Hoe sluit ik daar een Can bus op aan?
Ik hoor het graag.
[ Voor 10% gewijzigd door ditbenikecht op 09-01-2026 22:36 ]
Ik probeer je bestelling te doorgronden.
Je koopt een serieus grootte installatie 3x15kva met 160kwh accu.
Daarnaast wil je niet gebruik maken van de 1000A busbar van Victron welke ingebouwde zekeringen heeft.
Je zal wel een Victron kWh meter moeten hebben om het goed te laten functioneren.
Kan je verder eens wat vertellen over de beweegreden voor de keuzes welke je overweegt?
Je koopt een serieus grootte installatie 3x15kva met 160kwh accu.
Daarnaast wil je niet gebruik maken van de 1000A busbar van Victron welke ingebouwde zekeringen heeft.
Je zal wel een Victron kWh meter moeten hebben om het goed te laten functioneren.
Kan je verder eens wat vertellen over de beweegreden voor de keuzes welke je overweegt?
Mijn beweegredenen zijn als volgt. Ik wil minimaal 72 uur noodstroom hebben zoals aanbevolen door overheid.
In combinatie met een warmtepomp en een elektrische auto gaat dat al snel om 50kWh per dag.
Om dan 150kWh te halen, is dat makkelijker met MB56 cellen dan MB31, dat bespaard de helft aan behuizingen en aansluitkabels.
Doordat MB56 maar liefst 628Ah hebben, is een normale laad en ontlaadstroom van 0,5C al snel 300A.
Met 5 batterijen parallel, heb ik dus al 1500A lopen op mijn busbar bij een normale accu laad/ontlaad stroom. Dan is de lynx eigenlijk al ongeschikt of ik moet via de BMS de accu beperken qua vermogen.
Om die stromen mogelijk te maken vanuit de multiplus zit ik direct al op het zwaarste model, om 200A op DC te kunnen leveren. Met een 3 fase systeem kan er dan 600A geladen/ontladen worden wat mooi binnen de 1500A valt en tegelijkertijd niet teveel de accu mogelijkheden beperkt.
Als ik ooit ga handelen met de accu, is het wel fijn dat er binnen een kwartier een redelijk hoeveelheid vermogen uitgewisseld kan worden.
In combinatie met een warmtepomp en een elektrische auto gaat dat al snel om 50kWh per dag.
Om dan 150kWh te halen, is dat makkelijker met MB56 cellen dan MB31, dat bespaard de helft aan behuizingen en aansluitkabels.
Doordat MB56 maar liefst 628Ah hebben, is een normale laad en ontlaadstroom van 0,5C al snel 300A.
Met 5 batterijen parallel, heb ik dus al 1500A lopen op mijn busbar bij een normale accu laad/ontlaad stroom. Dan is de lynx eigenlijk al ongeschikt of ik moet via de BMS de accu beperken qua vermogen.
Om die stromen mogelijk te maken vanuit de multiplus zit ik direct al op het zwaarste model, om 200A op DC te kunnen leveren. Met een 3 fase systeem kan er dan 600A geladen/ontladen worden wat mooi binnen de 1500A valt en tegelijkertijd niet teveel de accu mogelijkheden beperkt.
Als ik ooit ga handelen met de accu, is het wel fijn dat er binnen een kwartier een redelijk hoeveelheid vermogen uitgewisseld kan worden.
Wat voor huisaansluiting heb je?
als je het over handelen hebt dan wil je het systeem waarschijnlijk zsm online hebben. Handelen in 2027 is er eigenlijk niet meer.
Verwacht je in een noodsituatie je volledige verbruik door te zetten? Of stop je met het laden van een auto of laad je die elders?
Zo maar wat zaken die bij mij door het hoofd gaan.
Op de busbar kan nooit meer stroom staan als door de MP2 geleverd of gevraagd wordt. Deze is dus beperkt tot 600A en niet de 1500A waardoor de 1000A weer geschikt is.
als je het over handelen hebt dan wil je het systeem waarschijnlijk zsm online hebben. Handelen in 2027 is er eigenlijk niet meer.
Verwacht je in een noodsituatie je volledige verbruik door te zetten? Of stop je met het laden van een auto of laad je die elders?
Zo maar wat zaken die bij mij door het hoofd gaan.
Op de busbar kan nooit meer stroom staan als door de MP2 geleverd of gevraagd wordt. Deze is dus beperkt tot 600A en niet de 1500A waardoor de 1000A weer geschikt is.
[ Voor 19% gewijzigd door blaaspijp op 09-01-2026 23:19 ]
Super leuk dat je er zo in staat en dat je 72 uur vooruit wil kunnen. Ik heb nu zelf een opstelling die zonder EV van april tot oktober off-grid zou kunnen. Voor 3 dagen in de winter moet ik wel nog wat accu’s bijplaatsen.ditbenikecht schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 23:10:
Mijn beweegredenen zijn als volgt. Ik wil minimaal 72 uur noodstroom hebben zoals aanbevolen door overheid.
Hoe lagere C waarde je voor accu’s gebruikt, hoe beter het rendement. Boven 0.5C wordt het al lastig om 80% rendement te halen. In de meeste normale situaties is het lastig om aan 1000A te komen op de busbar tenzij er een serieuze kortsluiting is. (Of als je op een boot elektrische aandrijving op de accu hebt) laden met meer dan 1000A (~50kw) vereist serieuze PV en / of een flinke aansluiting.
In mij rijtjeshuis haal ik zelfs met auto opladen, WP en inductie kookplaat de 18kw van de 3x25a aansluiting nog niet.
Ik hoor graag wat voor leuks jij hebt wat ik nog mis om aan 50kw te komen! (Meer speelgoed is altijd beter)
Misschien de definitie van noodstroom nog eens opzoeken? Dat is namelijk niet dat je per se met alles door kunt gaan of er niets aan de hand is. In bijvoorbeeld een ziekenhuis zit normaliter enkel de essentiële zaken achter de noodstroom, geen poli kunnen draaien is gewoon een verdedigbare keuze om de installatie niet onnodig duur en complex te maken.ditbenikecht schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 23:10:
Verder snap ik je afwegingen niet, je geeft een aardige zak geld uit aan hardware om vervolgens op wat details te willen besparen.
Ik heb een 3x25A aansluiting. Dat is soms te krap waardoor een wasmachine, vaatwasser of oven niet aan kan, of het opladen van de auto moet even pauzeren. Met de powerassist functie hoop ik die bewuste keuze planning weg te nemen. Moet ik daarvoor nog current sensor kopen of kan dat met de energie meter?
Ik heb de multiplus vooral uitgelegd op de DC kant. De AC kant van 45kVA is inderdaad overkill. Als ik naar de rendementscurve kijk is dat niet erg, want juist bij een lage belasting is de multiplus het meest efficiënt.
Het geeft wel leuke mogelijkheden voor meerdere elektrische auto’s opladen, of een dc laadpaal, maar die kosten rond de 20k, wat het niet meer leuk maakt.
Handel ben ik nog niet direct van plan omdat ik nog een gunstig energiecontract heb van Engie met een teruglevertarief die altijd gelijk is aan het leveringstarief. Ze proberen mij wel weg te pesten met vastrecht kosten van 2 euro per dag. Gezien mijn hoge verbruik van 9000kWh en teruglevering van 11000kWh per jaar (totale opwek ongeveer 22000kWh) denk ik dat ik met mijn accu ook een redelijke business case heb om energiebelasting van 16 cent te vermijden.
Ik heb de multiplus vooral uitgelegd op de DC kant. De AC kant van 45kVA is inderdaad overkill. Als ik naar de rendementscurve kijk is dat niet erg, want juist bij een lage belasting is de multiplus het meest efficiënt.
Het geeft wel leuke mogelijkheden voor meerdere elektrische auto’s opladen, of een dc laadpaal, maar die kosten rond de 20k, wat het niet meer leuk maakt.
Handel ben ik nog niet direct van plan omdat ik nog een gunstig energiecontract heb van Engie met een teruglevertarief die altijd gelijk is aan het leveringstarief. Ze proberen mij wel weg te pesten met vastrecht kosten van 2 euro per dag. Gezien mijn hoge verbruik van 9000kWh en teruglevering van 11000kWh per jaar (totale opwek ongeveer 22000kWh) denk ik dat ik met mijn accu ook een redelijke business case heb om energiebelasting van 16 cent te vermijden.
:strip_exif()/f/image/vqW5n61CqKehYBnDbOIHd5jM.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/YepCAI0kzJR4iHBweHBjlXmk.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/H7i0VT8rUod6Y8PieTNUA8g3.png?f=fotoalbum_tile)