Vandaar het idee om de omschakelaar in de buurt van de hoofdschakelaar te zetten. Dan kan je daar de feed in gelijk ook uitzetten. Ligt er nog wel een stukje met spanning, maar de rest van het huis is afgesloten en kan veilig geblust worden.Geim schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:57:
[...]
Als je feed-in buiten je hoofdschakelaar om hebt, moet je dit aangeven op je groepenkast.
Daar ga ik hem ook plaatsen, maar dan wel met een markering.Beer070 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:00:
[...]
Vandaar het idee om de omschakelaar in de buurt van de hoofdschakelaar te zetten. Dan kan je daar de feed in gelijk ook uitzetten.
Er is hier een prachtige discussie geweest over al hetgeen je zou moeten markeren voor de brandweer. Ik moet nog steeds een plattegrond voor de meterkast maken om aan te geven waar de omvormers en accu’s in huis geplaatst zijn.Geim schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:05:
[...]
Daar ga ik hem ook plaatsen, maar dan wel met een markering.
Ook helemaal in lijn met PGS37-richtlijn?Beer070 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:08:
[...]
Er is hier een prachtige discussie geweest over al hetgeen je zou moeten markeren voor de brandweer. Ik moet nog steeds een plattegrond voor de meterkast maken om aan te geven waar de omvormers en accu’s in huis geplaatst zijn.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ik volg het topic al een tijd. Ik ben me aan het verdiepen in een thuis accu, de flexibele ontwerpmogelijkheden met Victron spreken me erg aan, technisch zal ik dat wel voor elkaar gaan krijgen met wat hulp van Electra vriendjes. Ik mik op een enkelfasige installatie met een Victron Multiplus II 5000, in combinatie met een 'kant-en-klare' accu van NKON (16kWh o.i.d.
Een ding waar ik echter het minst zeker van ben is van de installatie ruimte. Het systeem zou passen in de garage, maar in verband met kinderen zoek ik toch iets van een simpele installatiekast waar alles in zou passen om het veilig af te kunnen sluiten. Hier kom ik vrij weinig over tegen in het topic. Alternatief zou zijn om een buitenruimte te maken, maar dat is uiteraard significant meer werk.
Welke inbouwmogelijkheden kunnen jullie aanbevelen in een garage, met kinderen die hier langs in en uit lopen? Ik zou ook een gedeelte van de garage af kunnen timmeren, maar dat is alsnog significant meer werkt dan een simpelere kap over het geheel heen.
Een accupakket aan de wand zou het aftimmeren al een stuk makkelijker maken, wellicht is dat een goede optie (maakt het geheel wel weer iets duurder bij bijv. NKON accu's)
Een ding waar ik echter het minst zeker van ben is van de installatie ruimte. Het systeem zou passen in de garage, maar in verband met kinderen zoek ik toch iets van een simpele installatiekast waar alles in zou passen om het veilig af te kunnen sluiten. Hier kom ik vrij weinig over tegen in het topic. Alternatief zou zijn om een buitenruimte te maken, maar dat is uiteraard significant meer werk.
Welke inbouwmogelijkheden kunnen jullie aanbevelen in een garage, met kinderen die hier langs in en uit lopen? Ik zou ook een gedeelte van de garage af kunnen timmeren, maar dat is alsnog significant meer werkt dan een simpelere kap over het geheel heen.
Een accupakket aan de wand zou het aftimmeren al een stuk makkelijker maken, wellicht is dat een goede optie (maakt het geheel wel weer iets duurder bij bijv. NKON accu's)
[ Voor 8% gewijzigd door Stefanovic45 op 01-01-2026 19:36 ]
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Er was hier iemand die het tuinhuisje van z’n schoonmoeder had opgeofferd voor de victron installatie. Zag er heel knap uit.Stefanovic45 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:32:
Ik volg het topic al een tijd. Ik ben me aan het verdiepen in een thuis accu, de flexibele ontwerpmogelijkheden met Victron spreken me erg aan, technisch zal ik dat wel voor elkaar gaan krijgen met wat hulp van Electra vriendjes. Ik mik op een enkelfasige installatie met een Victron Multiplus II 5000, in combinatie met een 'kant-en-klare' accu van NKON o.i.d.
In jouw geval zou ik denk ik een kast timmeren, liefst hoog zodat de kinderen er niet makkelijk bij kunnen.
Ik heb het bij mij dusdanig hoog gemaakt dat mijn vrouw er ook niet bij kan. Dat was overigens haar wens.
Waar moet Walter de Rochebrune nu wonenBeer070 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:39:
[...]
Er was hier iemand die het tuinhuisje van z’n schoonmoeder had opgeofferd voor de victron installatie. Zag er heel knap uit.
In jouw geval zou ik denk ik een kast timmeren, liefst hoog zodat de kinderen er niet makkelijk bij kunnen.
Ik heb het bij mij dusdanig hoog gemaakt dat mijn vrouw er ook niet bij kan. Dat was overigens haar wens.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Die zit er dan warmpjes bij met een houten kubus en climate control voor de omvormers en accu’s. Volgens mij ook elektrische vloerverwarming als ik het me goed herinner
Oh, een grafiek zonder context. Ja die ken ik wel, daar heb je geen zak aan. Leg eens uit waar we naar kijken en waarom het wel of niet relevant zou zijn. Dan kunnen we er misschien wat mee.
ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Dit gaat niet over LFP dus sowieso niet relevant omdat hier volgens mij niemand met iets anders werkt.
Y'24
Ik heb nog ni-cd accu’s in mijn Makita schroefmachine van 26 jaar geleden. Die hebben hun 2500 cycles al wel gehad en de accu’s zijn navenant afgetakeld. Daar heb ik nu toch mooi onderbouwing voorRvV schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:04:
[...]
Dit gaat niet over LFP dus sowieso niet relevant omdat hier volgens mij niemand met iets anders werkt.
Goede avond allen,
Na lang dit topic te hebben gevolgd, heb ik me ook gewaagd aan een thuisaccu set. Eis van de vriendin is dat we volledig offgrid moeten kunnen draaien in geval van calamiteiten. In 2026 wil ik nog een klein beetje handelen op de Day Ahead Market en dan in 2027 nul op de meter. We hebben gekozen voor een 3x Victron 6K5 systeem met 48kWh accu pakket van zonnepanelensuper.
Nu ben ik aan het kijken hoe ik de AC zijde het beste kan aansluiten in mijn situatie. Ik heb veel geleerd en overgenomen van andere wat ook in mijn situatie van toepassing is. Allen hier bedankt voor de al verstrekte informatie!
Onze situatie is alsvolgt. Tussen de schuur en woning hebben we 2 kabels van 5x10mm2 getrokken een paar jaar geleden om al toekomst bestendig te zijn voor een thuisaccu. De schuur heeft een soort van souterrain die alleen toegangkelijk is via een elektrische roldeur. In de souterrain/kelder komen de omvormers en accus te staan. Souterrain/kelder heeft een venitilatieinstallatie die groot genoeg is om aan de PGS37 norm te voldoen en de temperatuur blijft daar het hele jaar redelijk constant.
Om de kabel tussen huis en schuur te beschermen voor de AC IN kant, heb ik bedacht om een aardlek te plaatsen in de huis MK.
Aan de AC OUT kant heb ik nog een aardlek geplaatst om de retour kabel te beschermen in geval van off grid situaties.
Na de AC OUT aardlek heb ik gekozen voor 3x 1P+N remautomaten ipv 3P+N. Als 1 fase overbelast wordt, dan vallen de andere 2 niet automatisch uit.
De Hager SFT omschakelaar komt op de begane grond omdat die wel toegangkelijk is via een loopdeur. Stel dat er wat met de MP's aan de hand is en ik heb geen stroom, dan zou ik de roldeur van de souterrain ook niet open krijgen. Vandaar de keuze om de SFT op een andere verdieping te plaatsen.
De retourkabel wordt dan weer aangesloten op de bestaande hoofdschakelaar van de huis MK.
Er komen noodstoppen in de huis MK, bij de MP's en langs de Hager SFT.
In de MK komt natuurlijk ook een schema met tekst en uitleg te hangen voor de brandweer. Zie ik iets over het hoofd of hebben jullie andere tips?
Ik zit nog te overwegen om de grid eerst naar een aparte hoofdschakelaar te laten gaan en dan pas naar de aardlek en dan de 2 hoofdschakelaars met elkaar mechanisch te koppelen zodat als de brandweer iets moet doen, dan kunnen ze met 1 handeling het huis spanningsvrij maken. Wat is jullie mening?
Na lang dit topic te hebben gevolgd, heb ik me ook gewaagd aan een thuisaccu set. Eis van de vriendin is dat we volledig offgrid moeten kunnen draaien in geval van calamiteiten. In 2026 wil ik nog een klein beetje handelen op de Day Ahead Market en dan in 2027 nul op de meter. We hebben gekozen voor een 3x Victron 6K5 systeem met 48kWh accu pakket van zonnepanelensuper.
Nu ben ik aan het kijken hoe ik de AC zijde het beste kan aansluiten in mijn situatie. Ik heb veel geleerd en overgenomen van andere wat ook in mijn situatie van toepassing is. Allen hier bedankt voor de al verstrekte informatie!
Onze situatie is alsvolgt. Tussen de schuur en woning hebben we 2 kabels van 5x10mm2 getrokken een paar jaar geleden om al toekomst bestendig te zijn voor een thuisaccu. De schuur heeft een soort van souterrain die alleen toegangkelijk is via een elektrische roldeur. In de souterrain/kelder komen de omvormers en accus te staan. Souterrain/kelder heeft een venitilatieinstallatie die groot genoeg is om aan de PGS37 norm te voldoen en de temperatuur blijft daar het hele jaar redelijk constant.
Om de kabel tussen huis en schuur te beschermen voor de AC IN kant, heb ik bedacht om een aardlek te plaatsen in de huis MK.
Aan de AC OUT kant heb ik nog een aardlek geplaatst om de retour kabel te beschermen in geval van off grid situaties.
Na de AC OUT aardlek heb ik gekozen voor 3x 1P+N remautomaten ipv 3P+N. Als 1 fase overbelast wordt, dan vallen de andere 2 niet automatisch uit.
De Hager SFT omschakelaar komt op de begane grond omdat die wel toegangkelijk is via een loopdeur. Stel dat er wat met de MP's aan de hand is en ik heb geen stroom, dan zou ik de roldeur van de souterrain ook niet open krijgen. Vandaar de keuze om de SFT op een andere verdieping te plaatsen.
De retourkabel wordt dan weer aangesloten op de bestaande hoofdschakelaar van de huis MK.
In de MK komt natuurlijk ook een schema met tekst en uitleg te hangen voor de brandweer. Zie ik iets over het hoofd of hebben jullie andere tips?
Ik zit nog te overwegen om de grid eerst naar een aparte hoofdschakelaar te laten gaan en dan pas naar de aardlek en dan de 2 hoofdschakelaars met elkaar mechanisch te koppelen zodat als de brandweer iets moet doen, dan kunnen ze met 1 handeling het huis spanningsvrij maken. Wat is jullie mening?
Mooie opstelling en je hebt er al goed over nagedacht zo te lezen.JHe schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:24:
Goede avond allen,
[Afbeelding]
Mijn eerste vraag zou zijn: zit er een handmatige modus op die roldeur naar het souterrain?
Anders zou ik iets met een UPS of extra backup toch wel fijn vinden, zodat je zonder grid stroom toch bij je omvormers en accu’s kan mocht daar wat mee zijn.
Ik weet dat er wellicht mensen het niet met mij eens zijn, maar het is mijn verwachting dat een brandweer geen moeite heeft met 2 duidelijke schakelaars omhalen, versus 1 schakelaar die mechanisch gekoppeld is. Als je het maar duidelijk documenteert met de juiste stickers op de schakelaars… (in mijn geval zou dat mechanische stuk techniek nog 6 jaar blijven liggen en tot die tijd ook de stickers er niet op zitten, of niet kloppen…)
Alles staat eigenlijk in het plaatje. Kan je iets niet lezen? Is er iets specifieks dat je niet begrijpt?V_ger schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:01:
[...] Oh, een grafiek zonder context. Ja die ken ik wel, daar heb je geen zak aan. Leg eens uit waar we naar kijken en waarom het wel of niet relevant zou zijn. Dan kunnen we er misschien wat mee.
edit: ik begrijp dat het even tijd kost voordat iemand alle informatie uit het plaatje begrijpt. (algemeen)
[ Voor 11% gewijzigd door onetime op 02-01-2026 00:21 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ja we missen informatie zoals batterij techniek / chemie.onetime schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 00:20:
[...]
Alles staat eigenlijk in het plaatje. Kan je iets niet lezen? Is er iets specifieks dat je niet begrijpt?
edit: ik begrijp dat het even tijd kost voordat iemand alle informatie uit het plaatje begrijpt. (algemeen)
Verder kunnen we dit misschien achterhalen omdat het voltage 3 tot 4.2 v per cell is aangegeven.
Bij een LFP is dit 3 tot 3.6
Dus plaatje is niet relevant voor de meeste hier.
:strip_exif()/f/image/vqW5n61CqKehYBnDbOIHd5jM.jpg?f=fotoalbum_large)