Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem
Afgelopen periode ben ik druk aan het puzzelen geweest met mijn aarding en ook de nodige fouten in de huidige/oude installatie gevonden. Ik heb een TT aansluiting, maar vanaf de HAR in de meterkast loopt is er weleens waar een 6mmq naar de aardpen, maar de HAK, leidingwerk en groepenkast heeft een 2,5mmq aansluiting, deze ga ik ook naar 6mmq laten brengen (ook omdat de meterkast straks vanaf de Victron 3x35A zal ontvangen). Verder zijn de leidingen aangesloten met omwikkelingen en niet een goede aardklem, die zal ik ook vervangen.
Maar goed, lang verhaal kort. Wat ik nergens in de discussies terug heb gezien, is het risico voor TN(S) gebruikers in eiland bedrijf.
Omdat ik zelf TT heb en dus mijn eigen aardpen blijf ik aarde behouden in eiland bedrijf. Mogelijk wordt aankomende jaar ivm werkzaamheden mijn hoofdaansluiting vervangen, wat dan waarschijnlijk TNS wordt. Alleen heb mijn nu al wel bedachten dat mijn aardpen moet blijven.
Hebben de mensen met een TN(S) installatie een aardpen laten slaan, om eiland bedrijf op te vangen? (En dan bedoel ik eiland bedrijf in het geval van kabelbreuk, niet een algemene transformator storing oid)
[ Voor 3% gewijzigd door SkyFlyer op 26-12-2025 10:46 ]
Mijn huis is slimmer dan ik...
Je krijgt dan een IT stelsel.
Ingeval van een TNS stelsel zul je dus een eigen aardpen moeten hebben, want ingeval van werkzaamheden kan ook je aarde losgekoppeld worden…Conrado schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:32:
Volgens mij is, onafhankelijk van het aarding-stelsel, eilandbedrijf toch echt eilandbedrijf. Zoals ik het begrepen heb, koppelt Victron zich in dat geval los van de aarde, en zorgt daar zelf voor door aarde en nul met elkaar te verbinden.
In mijn ontwerp zijn de accukabels 70mm2, dus de aarding vanaf de min bus naar de HAR zal 35mm2 zijn, voor de aarding van de behuizing van de victrons (met M6 oog) zal ik dezelfde kabels gebruiken naar de HAR en daarnaast natuurlijk de aarding vanaf de meterkast en de kabel die terug naar de meterkast gaat.
Dit is tenminste zoals ik het bij elkaar heb gepuzzeld adhv alle handleidingen en de NEN normen.
Ook hier kan ik weinig in de fora over vinden. (Daar waar het probleem van voltage verschuiving bij een zwevende nul voor 30-50ms, bij een complete scheef belasting over de fases, zeer veel aandacht in de foras blijft krijgen)
Niet je - aarden. Alleen de behuizingen voor potentiaalvereffening. En uiteraard de AC kant.SkyFlyer schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:09:
Overigens in dezelfde categorie, maar eenvoudiger op te lossen, hoeveel mensen hebben daadwerkelijk hun min-busbar met 1/2 dikte aangesloten op de HAR, of überhaupt een HAR gemaakt bij hun Victron installatie?
In mijn ontwerp zijn de accukabels 70mm2, dus de aarding vanaf de min bus naar de HAR zal 35mm2 zijn, voor de aarding van de behuizing van de victrons (met M6 oog) zal ik dezelfde kabels gebruiken naar de HAR en daarnaast natuurlijk de aarding vanaf de meterkast en de kabel die terug naar de meterkast gaat.
Dit is tenminste zoals ik het bij elkaar heb gepuzzeld adhv alle handleidingen en de NEN normen.
Ook hier kan ik weinig in de fora over vinden. (Daar waar het probleem van voltage verschuiving bij een zwevende nul voor 30-50ms, bij een complete scheef belasting over de fases, zeer veel aandacht in de foras blijft krijgen)
DC zwevend houden.
ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Dat heeft toch geen invloed op eilandbedrijf...?pvg schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:35:
Ingeval van een TNS stelsel zul je dus een eigen aardpen moeten hebben, want ingeval van werkzaamheden kan ook je aarde losgekoppeld worden…
Waarom stel je dit? Victron is er vrij expliciet over:V_ger schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:11:
[...]
Niet je - aarden. Alleen de behuizingen voor potentiaalvereffening. En uiteraard de AC kant.
DC zwevend houden.
:strip_exif()/f/image/pJkMXY7hA3Lt4ACnUHFL7owu.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.victronenergy...nd-electrical-safety.html
En de NEN norm staat een zwevend DC circuit alleen toe bij een permanente IMD (€300) (NEN 1010 (rubriek 411.6)).
Wederom, waar haal je aarde vandaan in eiland bedrijf? M.a.w. als het aardrelais gesloten is, is de nul met de behuizing verbonden, als de behuizing niet een aarding heeft waar de stroom kan wegvloeien, heb je spanning op je gehele aarde staan, totdat bij een aanraking iemand de aarde gaat vormen en dan een geweldige klap kan krijgen. (Op dat moment springt de ALS welz maar de stroom is dan al door iemand heen naar de aarde gelopen. De Victron Wiring Unlimited, is hier vrij duidelijk over "U bent dan waarschijnlijk al dood "😁.Conrado schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:34:
[...]
Dat heeft toch geen invloed op eilandbedrijf...?
Dat zal niet middels een zekering zijn. Dus de geleverde aarde blijft altijd functioneren.
De aarde is volgens het schema van Victron en ook in mijn huis altijd verbonden, let alleen even op dat je geen cirkel maakt.
Home Assistant Y. , Victron MultiRS + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.
Als de netbeheerder de kabel in de straat vervangt of iemand met een graafmachine trekt de kabel in de straat stuk (als voorbeelden), waar haalt jouw “eiland” dan aarde vandaan?Conrado schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:34:
[...]
Dat heeft toch geen invloed op eilandbedrijf...?
Wat doet de waterleiding in dit geval?
Die is ook in moderne huizen nog aan de aarding gekoppeld.
Echter zijn er leidingen in de straat tegenwoordig van hdpe ipv gietstaal.
Home Assistant Y. , Victron MultiRS + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.
Niets als aarde, de waterleidingen (en bewaping etc) moeten aan de aarde verbonden zijn als potentiaal vereffening, niet als functionele aarde, de leidingen in huis en zeker in de straat zijn vaak inmiddels (i.i.g. deels) kunstof.blaaspijp schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:54:
Goed punt.
Wat doet de waterleiding in dit geval?
Die is ook in moderne huizen nog aan de aarding gekoppeld.
Echter zijn er leidingen in de straat tegenwoordig van hdpe ipv gietstaal.
Dit schema bevat een mppt die niet geïsoleerd is. In dit geval moet de dc kant geaard worden.SkyFlyer schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:07:
[...]
Waarom stel je dit? Victron is er vrij expliciet over:
[Afbeelding]
https://www.victronenergy...nd-electrical-safety.html
En de NEN norm staat een zwevend DC circuit alleen toe bij een permanente OMD (€300) (NEN 1010 (rubriek 411.6)).
Daar wordt de installatie echter niet veiliger van voor werkzaamheden aan de dc kant: je kunt dan heel gemakkelijk kortsluiting maken naar aarde.
De mp zelf is dubbel geïsoleerd (door trafo) en als je dus geen ongeïsoleerde mppt gebruikt, kun je de dc kant zwevend laten (en dat verlaagd dan de kans op kortsluiting aan dc kant).
Geloof het of niet. Die komt gewoon via die kabel je huis binnen. (althans alhier)pvg schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:52:
[...]
Als de netbeheerder de kabel in de straat vervangt of iemand met een graafmachine trekt de kabel in de straat stuk (als voorbeelden), waar haalt jouw “eiland” dan aarde vandaan?
in de stoep voor je huis waar de aansluiting op de hoofdkabel zit wordt de aarde met blanke draad buiten de mof gebracht en loopt mee langs de kabel tot de volgende mof van de buren, zeg een 1,5 mtr verder. Bij elke huisaansluiting (per 2) heb je dan een korte aarde draad los in de grond. (let wel zo zit het hier ter plaatse aangesloten.
Als de aarde helemaal van de middenspanningstrafo zou moeten komen dan krijg je ook heel rare stromen over de lengte v/d kabel tov aardpunt in de woning.
Oplossing bij meegebrachte aarde van de netbeheerder is zelf een pen slaan en deze koppelen met de bestaande aarde. Dat zit hier (2x 2mtr koperbuis gekoppeld met 25mm2 vertind 7mtr uit elkaar, met 10mm2 naar binnenshuis) ook zo omwille van andere zaken, aarding zend spullen en netwerk/pc. Meting in 2023 gaf ook duidelijk aan tov de andere woningen in de straat dat ik hier wel een erg lage aardweerstand had.
In mijn geval zal er ook een MPTT in de installatie zitten, dus daarbij stel je, als ik je goed begrijp, dat volgens jou dan wel de DC min geaard moet zijn op HAR bij de installatie?pvg schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:58:
[...]
Dit schema bevat een mppt die niet geïsoleerd is. In dit geval moet de dc kant geaard worden.
Daar wordt de installatie echter niet veiliger van voor werkzaamheden aan de dc kant: je kunt dan heel gemakkelijk kortsluiting maken naar aarde.
De mp zelf is dubbel geïsoleerd (door trafo) en als je dus geen ongeïsoleerde mppt gebruikt, kun je de dc kant zwevend laten (en dat verlaagd dan de kans op kortsluiting aan dc kant).
En hoe zie je dit voor de (Yixiang V2 DIY) accu boxen? Die zijn zeker niet geïsoleerd.
Daarnaast stelt de NEN norm het toch sowieso verplicht (of een IMD).
Daarnaast is de MP2 niet dubbel geïsoleerd (het is een klasse 1 apparaat), alleen galvanisch gescheiden, dit is geen beveiliging tegen aanraking. De kans op kortsluiting neemt inderdaad toe, want dat is het bedoelde veiligheid mechanisme, je wilt via de aarde juist kortsluiting, zodat de beveiliging in werking treedt. Kost je je zekeringen inderdaad, maar daar zijn ze voor.
Of is je argument dat 50V nog veilig is en geen aanraak risico vormt ?
Bij het laden van een 16 cell pakket loopt de laadspanning op naar 57-58 voor, met vochtige handen kun je dan een flink amperage op je lichaam krijgen lijkt mij?
Dat ligt er dan inderdaad exact aan hoe de geleverde aarde is aangesloten en de locatie van de kabelbreuk. In jouw situatie heb je eigenlijk zowel TN, als een eigen aardpen op de HAK, maar dan door de netwerkbeheerder geplaatst (naast je eigen koperen pennen natuurlijk). Overigens een mooie oplossing, maar ik heb geen flauw idee hoe gangbaar dit is ? (Ik ben ook maar een "bank hobbyist"...😆webcamjan schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:12:
[...]
Geloof het of niet. Die komt gewoon via die kabel je huis binnen. (althans alhier)
in de stoep voor je huis waar de aansluiting op de hoofdkabel zit wordt de aarde met blanke draad buiten de mof gebracht en loopt mee langs de kabel tot de volgende mof van de buren, zeg een 1,5 mtr verder. Bij elke huisaansluiting (per 2) heb je dan een korte aarde draad los in de grond. (let wel zo zit het hier ter plaatse aangesloten.
Als de aarde helemaal van de middenspanningstrafo zou moeten komen dan krijg je ook heel rare stromen over de lengte v/d kabel tov aardpunt in de woning.
Oplossing bij meegebrachte aarde van de netbeheerder is zelf een pen slaan en deze koppelen met de bestaande aarde. Dat zit hier (2x 2mtr koperbuis gekoppeld met 25mm2 vertind 7mtr uit elkaar, met 10mm2 naar binnenshuis) ook zo omwille van andere zaken, aarding zend spullen en netwerk/pc. Meting in 2023 gaf ook duidelijk aan tov de andere woningen in de straat dat ik hier wel een erg lage aardweerstand had.
In een camper of boot is het chassis de aarde. Als mens sta je op/in het chassis en gaat het dus om het potentiaal tov chassis. In je huis is de aarde de referentie.pegagus schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 15:39:
Waar zit de aarde in een campingbusje met Victron omvormer naar 230V.
Daarnaast wordt nog steeds aangeraden om eindgroepen met 30mA aardleks te beveiligen.
[ Voor 11% gewijzigd door pvg op 26-12-2025 16:11 ]
Ja, correct.SkyFlyer schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:17:
[...]
In mijn geval zal er ook een MPTT in de installatie zitten, dus daarbij stel je, als ik je goed begrijp, dat volgens jou dan wel de DC min geaard moet zijn op HAR bij de installatie?
Ja, ik vind het veiliger de 55.2V 🤨 zwevend te laten, dan om de min pool aan aarde te hangen (geen ongeïsoleerde mppt hier).En hoe zie je dit voor de (Yixiang V2 DIY) accu boxen? Die zijn zeker niet geïsoleerd.
Daarnaast stelt de NEN norm het toch sowieso verplicht (of een IMD).
Daarnaast is de MP2 niet dubbel geïsoleerd (het is een klasse 1 apparaat), alleen galvanisch gescheiden, dit is geen beveiliging tegen aanraking. De kans op kortsluiting neemt inderdaad toe, want dat is het bedoelde veiligheid mechanisme, je wilt via de aarde juist kortsluiting, zodat de beveiliging in werking treedt. Kost je je zekeringen inderdaad, maar daar zijn ze voor.
Of is je argument dat 50V nog veilig is en geen aanraak risico vormt ?
Bij het laden van een 16 cell pakket loopt de laadspanning op naar 57-58 voor, met vochtige handen kun je dan een flink amperage op je lichaam krijgen lijkt mij?
Als je je min pool aan aarde hangt, zorg je dan ook dat je plus pool overal afdoende geïsoleerd is? 😉
Bedankt voor je input!pvg schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:55:
[...]
De aardlek en B25 automaat aan AC-in kun je combineren in één aardlekautomaat. Volgens mij kun je de victron meter ook vanuit diezelfde aardlekautomaat voeden. Dat bespaart je 2x4 din-modulebreedtes.
Je moet even bedenken hoe je de 10mm2 aan elkaar knoopt. In dat deel van de bedrading kan 75A lopen (40A net + 25A pv + 10A pv) en als de changeover in bypass staat zelfs 50+25+10=85A. Je verdeelblokken moeten die 85A aan kunnen. En als je kamrails gebruikt, moet het 16mm2 zijn.
3x25 + 3x10A pv aan AC-out is ook te veel voor 3x 6k5 MP. Ik zou de 3x25A pv aan AC-in zijde zetten, dan is de 10mm2 bedrading ook veilig.
Ik heb de 25A PV input direct voor de AC-IN gezet, op dezelfde automaat (C25) als de Multi's. Zo kan er nooit meer dan 25A terug richting het net, daarvoor heb ik ook een SolarEdge Inline Meter getekend, om zeker te weten dat de gehele PV installatie nooit te veel stroom op wekt.
Volgens mij maakt Eaton geen 300mA selectieve aardlekautomaten, dus het combineren van die twee gaat helaas niet. Het voeden van de Victron VM kan inderdaad wel vanuit die C25 automaat, dat scheelt inderdaad weer wat ruimte in de kast.
Het zou dan zoiets worden:
Groetjes
Nah, nu kan er 50A naar je multi’s… (25A net + 25A pv).Nhz schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:22:
[...]
Bedankt voor je input!
Ik heb de 25A PV input direct voor de AC-IN gezet, op dezelfde automaat (C25) als de Multi's. Zo kan er nooit meer dan 25A terug richting het net, daarvoor heb ik ook een SolarEdge Inline Meter getekend, om zeker te weten dat de gehele PV installatie nooit te veel stroom op wekt.
Volgens mij maakt Eaton geen 300mA selectieve aardlekautomaten, dus het combineren van die twee gaat helaas niet. Het voeden van de Victron VM kan inderdaad wel vanuit die C25 automaat, dat scheelt inderdaad weer wat ruimte in de kast.
Het zou dan zoiets worden:
[Afbeelding]
Maakt dat uit als die kabels kort en dik genoeg zijn?pvg schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:51:
[...]
Nah, nu kan er 50A naar je multi’s… (25A net + 25A pv).
Groetjes
Als dat 10mm2 is, dat kan dat net (50A is max spec voor de 6k5). Wel een ander ding: je kunt de victrons niet spanningsloos maken apart van de pv onderverdeler…Nhz schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 17:31:
[...]
Maakt dat uit als die kabels kort en dik genoeg zijn?
Mocht je wel aarden, hou er dan rekening mee dat de DC stroom bij een losgeschoten minpool door je aarde draad kan gaan lopen. Vandaar deze grote dikte die door Victron wordt genoemd.
Bij vaste installatie (waar wij het hier doorgaans over hebben) aard je de Victron alleen via de AC connectoren. Die hoeft niet apart naar de behuizing te lopen. Zie deze tekst uit de Victron guide:
:strip_exif()/f/image/0q92GhVxP2SHtDoOmJPjP4VW.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat moet nog gebeuren:
-Ik miste twee kabelschoenen voor een kabel naar de RS. Die moet ik nog termineren
-Ik mis nog twee zekeringen en een differentieel om de schakelkast volledig af te werken
-De 10mm2-kabel was ook uitgeput om de RS'sen verder aan te sluiten
-Ethernetkabels dienen nog te worden voorzien
-Ekrano moet nog worden geplaatst
15 januari komt mijn 32kWh NKON-batterij. Dan had ik graag alles klaar gehad.
En ik zoek eigenlijk nog een goede plaats om mijn Ekrano te plaatsen. Ik had liefst zoveel mogelijk samen gezet, maar heb niet veel plaats meer.. Misschien dat ik hem integreer in de deur van de schakelkast.
Hier is mijn eendraadschema:
Maar als ik PV verdeler en AC-IN beide op een eigen 25A automaat zet, dan kan er weer 50A richting het net en dus is er potentieel 75A 'beschikbaar' op de kabels tussen hoofdzekering en PV/AC-IN. Dat is ook niet de bedoeling.pvg schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 17:48:
[...]
Als dat 10mm2 is, dat kan dat net (50A is max spec voor de 6k5). Wel een ander ding: je kunt de victrons niet spanningsloos maken apart van de pv onderverdeler…
Of ik moet met 3 automaten werken, een extra 25A automaat nog vóór de beide 25A automaten van PV en AC-IN. Lijkt me ook een beetje overdreven, niet?
Groetjes
Lekkker bezig, laat je vooral ook weten je dit geheel door de keuring gaat krijgen?jelleverherstra schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 22:33:
Hier inmiddels ook flink opgeschoten met alles te monteren. Dit is een Belgische installatie.
[Afbeelding]
Wat moet nog gebeuren:
-Ik miste twee kabelschoenen voor een kabel naar de RS. Die moet ik nog termineren
-Ik mis nog twee zekeringen en een differentieel om de schakelkast volledig af te werken
En ik zoek eigenlijk nog een goede plaats om mijn Ekrano te plaatsen. Ik had liefst zoveel mogelijk samen gezet, maar heb niet veel plaats meer.. Misschien dat ik hem integreer in de deur van de schakelkast.
[Afbeelding]
6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh
Ik ben begonnen met het bestellen van de componenten voor mijn eigen thuisbatterij. Dit wordt een 1 fase Victron MP-II met een 16kWh batterij. Heb lang getwijfeld tussen de Multi RS en de MP-II 5000, totdat de MP-II 6k5 beschikbaar kwam. Dit leek mij de meest geschikte omvormer/lader voor mijn situatie en heb deze momenteel in bestelling.
Nu zag ik vandaag op youtube deze test van de MP-II 6k5.Er is nogal wat aan te merken op de test, maar als de test resultaten kloppen dan is de efficiency niet best en is voor mijn situatie de MP-II 5000 misschien wel de betere keus. Heb zelf een grafiekje gemaakt met resultaten uit deze video om te vergelijken met de MP-II 5000.
:strip_exif()/f/image/K560490OwwnGXzGXnvj6XwIW.jpg?f=fotoalbum_large)
Heeft iemand van jullie al eigen data van de MP-II 6K5 om te delen?
Jouw quote gaat over de apparaat handleiding van een individuele MP2, niet een ESS systeem. De quote gaat over het veiligstellen van de werking van de ALS, zodat er bij eiland bedrijf de ALS tript. (Het door mij eerder aangehaalde issue, dat je bij een TN grid zeker moet zijn dat je aarde beschikbaar hebt bij een volledige kabelbreuk aan netbeheerder zijde)master1104 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 17:55:
Het aarden van je DC zijde is alleen nodig als je een MPTT hebt ivm risico op hoge DC spanningen. Deze zijn conform de NEN 3140 tot 120v DC nog veilig in geval van schone en droge omstandigheden. Ik zou zekerheidshalve de helft aanhouden, en dan zit je met een normaal accu pakket prima binnen de veilige grenzen.
Mocht je wel aarden, hou er dan rekening mee dat de DC stroom bij een losgeschoten minpool door je aarde draad kan gaan lopen. Vandaar deze grote dikte die door Victron wordt genoemd.
Bij vaste installatie (waar wij het hier doorgaans over hebben) aard je de Victron alleen via de AC connectoren. Die hoeft niet apart naar de behuizing te lopen. Zie deze tekst uit de Victron guide:
[Afbeelding]
De NEN3410 gaat verder over het veilig werken aan installaties, de de inherent veiligheid van de vaste installaties uit de NEN1010 die ontworpen moeten zijn om te falen bij contactfouten. (Lees: zekeringen te laten springen).
Vergeet niet dat wanneer de DC delen ongeaard zijn er weliswaar "maar" 50-60 volt potentiaal is (en dat is inderdaad aanraak veilig onder droge omstandigheden, maar niet onder vochtige (!)). Maar wel een potentiaal met gigantische Amperage in een potentiële kortsluiting. (De reden dat je in ESS systemen T-class of Addler EF3 zekeringen gebruikt, i.p.v. mega zekeringen)
De aarding is bedoeld om een potentiële kortsluiting om te zetten in een zekere kortsluiting zodat de zekering het systeem uitgeschakeld.
Waar, in off-grid mode, loopt die stroom dan naartoe?SkyFlyer schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 07:18:
[...]
De aarding is bedoeld om een potentiële kortsluiting om te zetten in een zekere kortsluiting zodat de zekering het systeem uitgeschakeld.
Je aardpen.Hermarcel schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:16:
[...]
Waar, in off-grid mode, loopt die stroom dan naartoe?
In een on-grid situatie met kortsluiting naar aarde komt de stroom van de transformator van de netbeheerder en gaat via de aarde terug naar de transformator van de netbeheerder. Een gesloten circuit.
In een off-grid situatie komt de stroom van de omvormer en moet, bij een kortsluiting naar aarde, terug naar de omvormer. Daarom is, in off-grid mode, de koppeling tussen de PE (protective earth) en N (neutral) zo belangrijk. Dat zorgt weer voor een gesloten circuit waardoor je inverter kan afschakelen of aardlekschakelaars kunnen functioneren.
De aardpen in een off-grid situatie is er alleen om metalen delen te vereffenen. Hierdoor voorkom je dat er hoge statische spanningen ontstaan en zich ontladen via je lichaam naar aarde.
We moeten wel opletten dat er niet 2 discussies door elkaar gaan lopen;Hermarcel schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:25:
Stroom kan alleen lopen in een gesloten circuit.
In een on-grid situatie met kortsluiting naar aarde komt de stroom van de transformator van de netbeheerder en gaat via de aarde terug naar de transformator van de netbeheerder. Een gesloten circuit.
In een off-grid situatie komt de stroom van de omvormer en moet, bij een kortsluiting naar aarde, terug naar de omvormer. Daarom is, in off-grid mode, de koppeling tussen de PE (protective earth) en N (neutral) zo belangrijk. Dat zorgt weer voor een gesloten circuit waardoor je inverter kan afschakelen of aardlekschakelaars kunnen functioneren.
De aardpen in een off-grid situatie is er alleen om metalen delen te vereffenen. Hierdoor voorkom je dat er hoge statische spanningen ontstaan en zich ontladen via je lichaam naar aarde.
(1) Moet je het DC circuit aarden. (Zie hierboven, ik denk van wel, en Victron schrijft dit ook voor in de Wiring Unlimited guide voor ESS systemen)
(2) Moet je aarden aan de daadwerkelijke aarde in eiland modus, of kun je het gehele systeem (inclusief AC) laten zweven en dus in offgrid modus een IT systeem hanteren (i.p.v. TT, TN is niet mogelijk in offgrid)
Je hebt het hier nu over de (2) discussie. Mogelijk is dit allemaal te theoretisch, maar mijn redenering is dat er 2 zaken over het hoofd worden gezien. Je hebt gelijk m.b.t. het circuit, maar:
1) Doordat er geen referentie is aan de aarde, kan er een flink potentiaal verschil opbouwen tussen de 0V van het systeem, en de grond van de rest van de wereld. Dit is ook de waarom het een "zwevend" systeem genoemd wordt. Tussen de 0 (en dus ook de aarde) van het AC circuit en de vloer, wanden etc. van het huis kan 100V komen te staan, of 330 tussen de fase en het huis.
2) Zonder de gesloten loop via de aarde, kan in het AC circuit (in huis) nog steeds een aarde contact gemaakt worden, b.v. een fasedraad die in contact komt met een metalen stuk waterleiding in een vochtige muur b.v.. Omdat het offgrid systeem geen aardpen in de door jouw beschreven situatie heeft, is er geen gesloten circuit, zekering en ALS blijven intact (immers, zoals je zelf stelt, is er een volledig circuit nodig om de stroom te laten lopen) (Hierbij zou een veilig systeem al direct moeten falen, maar dat kan nu niet).
Wanneer je dan vervolgens b.v. de wasmachine behuizing aanraakt en de vochtige muur/deel van de waterleiding waar de fase potentiaal op heeft gezet, maak jij het circuit compleet. Op dat moment klapt de ALS, want de stroom komt niet terug via de Null, maar de aarde, maar jij hebt de klap al gekregen.
Het DC systeem is bij mijn installatie zwevend. Het hele systeem zit achter slot en grendel. Uiteraard is de lokatie droog. De metalen kasten zijn geaard.
In de aardpen discussie is dat exact mijn punt, waar het mij verbaast dat er op de fora weinig aandacht wordt besteed aan de (in mijn ogen noodzaak) van een aardpen voor eilandbedrijf, niet een "nice to have". Voor alle mensen met een TT aansluiting is dit automatisch geregeld, maar voor diegene met een TN aansluiting zal hier wel rekening mee moeten houden, waarbij de aansluiting zoals @webcamjan een zeer elegante aansluiting is. (Omdat dit dus eigenlijk een eigen aardpen failover is geleverd door de netbeheerder. Misschien dat dit sowieso de standaard is in Nederland en/of Belgie?)Hermarcel schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:58:
@SkyFlyer Ik schrijf niet dat een aardpen niet zinvol is. Ik schrijf juist dat een aardpen voorkomt dat er hoge (statische) verschillen kunnen ontstaan tussen metalen delen. De PE/N koppeling zorgt er, naast het creëren van een retourpad voor een kortsluitstroom, ook voor dat de nul aan die aardpen wordt gekoppeld.
Wat dacht je van allerlei "stekker-accu's" in ESS-achtige opstellingen waarvan het maar de vraag is of er een PE/N koppeling wordt gemaakt bij off-grid.
Ziet er hartstikke netjes uit. Ik wou dat ik genoeg tijd had om alles zo mooi te maken.jelleverherstra schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 22:33:
Hier inmiddels ook flink opgeschoten met alles te monteren. Dit is een Belgische installatie.
[Afbeelding]
Wat moet nog gebeuren:
[Afbeelding]
Heb je al bedacht hoe je de Victron energy meter gaat aansluiten? Normaal gesproken zet je die op LAN of op de bus, maar dan komt er in zo’n mooi ingerichte kast een los draadje wat mij dan zou irriteren.
Stekker accu's en stekker zonnepanelen zijn niet bepaald veilige systemen (zeker niet als ze via de stekker terugleveren (!). Maar dat lijkt met algemeen duidelijk en zie je ook veel in fora's terug. Maar daar heb je het ook vaak over relatief kleinere systemen, niet de zware 15kVA 3 fase systemen die hier regelmatig voorbij komen met 16-100 kWh opslag.Hermarcel schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:08:
@SkyFlyer
Wat dacht je van allerlei "stekker-accu's" in ESS-achtige opstellingen waarvan het maar de vraag is of er een PE/N koppeling wordt gemaakt bij off-grid.
De meesten zullen hier enkel eiland bedrijven bij een tijdelijke stroomuitval. En ook een stekkeraccu kan genoeg dodelijke stroomleveren.
Dank je!Jazsie schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 00:10:
[...]
Lekkker bezig, laat je vooral ook weten je dit geheel door de keuring gaat krijgen?
Twijfel je daar aan
Je panelen hebben een Isc van 14.0A en Imp van 13.38A. Wat is je gedacht hierover in combinatie met de Maximum operational PV input current limit van 12A van de Multi RS Solar? Wetende dat die stroom nog tikje groter kan worden bij koude temperaturen (en uiteraard optimale omstandigheden).jelleverherstra schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 22:33:
[Afbeelding]
Algemene consensus (afaik) is dat de omvormer gewoon maar stroom gaat trekken zoveel hij wil/aan kan, de rest is dan verloren. De maximum PV short circuit current van 16A blijf je normaal gezien wel onder (afaik belangrijk voor de reverse polarity protection in de omvormer zelf).
Ik heb namelijk zelfde omvormers en ongeveer zelfde panelen (qua stroom dan toch). Mijn gedacht is dat die max stroom weinig gaat voorallen, de omvormer gaat aftoppen en het verlies boeit niet omdat er op dat moment waarschijnlijk toch overproductie is.
Welke automaten en overspanningbeveiligers (?) heb je daar staan bij de zonnepanelen? Let op dat dit DC automaten moeten zijn! AC automaten kunnen gewoon blijven geleiden, genoeg voorbeeldfilmpjes van te vinden, die dingen schieten onmiddellijk in de fik als ze eigenlijk moeten uitvallen (vlamboog wordt niet geblust).
Je DC kabels liggen in bundel, heb je Cca/B2ca gevonden? (ik vind die enkel in het grijs of groen). of gewoon Eca/CPR-loos en dan hopen dat de keurder dezelfde AREI interpretatie heeft als jij of er overheen kijkt (wat ze meestal doen voor zover ik hoor van anderen).
[ Voor 11% gewijzigd door Gunther.S op 27-12-2025 11:39 ]
Ik ga dat met een din-rail RJ45 jack doen (bv. deze, bestaat zeker goedkoper), met klein patch stekkertje van de energiemeter naar die DIN-rail RJ45 jack. Daarachter vertrekt dan een kabel naar eender waar (mooi verstopt achterin de kast).Beer070 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:15:
[...]
maar dan komt er in zo’n mooi ingerichte kast een los draadje wat mij dan zou irriteren.
Binnen het busje heb je gewoon een TN stelsel, immers de aarde is het chassis en jij leeft ook op die aarde. Bij een walstroom/campingstroom situatie is alles aan elkaar gekoppeld dus geen potentiaal verschil. Bij in en uit stappen in offgrid modus is inderdaad een risico. Vooral bij zeer grote campers wordt daarom een tijdelijk aardpen gebruikt, hem ik mij laten vertellen. Maar uiteindelijk is alles een risico afweging. In de fora wordt veel aandacht besteeds aan het risico van een zwevende null tijdens een omschakeling van een tiental ms. Dit is alleen een risico wanneer je scheefbelasting op dat exacte moment hebt over de fases, maar krijgt wel veel aandacht. Sommigen mensen vervangen zelfs preventief hoofdschakelaars om een na-ijlende null te krijgen. Maar de aarde krijg, naar mijn idee, dan weer weinig aandacht.pegagus schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:16:
Nog maar een keer het camperbusje: ook daar heb je op enig moment het risico dat het chassis onder spanning staat en jij met je blote voeten in een plas water staat en je bus aanraakt en die optater krijgt. Daarvoor hebben we de ALS, en ja je krijgt een optater, en ja die overleef je dan.
De meesten zullen hier enkel eiland bedrijven bij een tijdelijke stroomuitval. En ook een stekkeraccu kan genoeg dodelijke stroomleveren.
Absolute veiligheid bestaat niet, en iedereen maakt een eigen afweging. Maar ik het verbaast mij dat het aarden zo weinig aandacht krijgt. (Als bank hobyist was dit ook voor mij het moeilijkst om inzichtelijk te krijgen)
Meer nieuwschierigheid en handig info voor mede tweakers.
Die van mij heb ik nog niet door de keuring gekregen...
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.Gunther.S schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:27:
[...]
Je panelen hebben een Isc van 14.0A en Imp van 13.38A. Wat is je gedacht hierover in combinatie met de Maximum operational PV input current limit van 12A van de Multi RS Solar? Wetende dat die stroom nog tikje groter kan worden bij koude temperaturen (en uiteraard optimale omstandigheden).
Algemene consensus (afaik) is dat de omvormer gewoon maar stroom gaat trekken zoveel hij wil/aan kan, de rest is dan verloren. De maximum PV short circuit current van 16A blijf je normaal gezien wel onder (afaik belangrijk voor de reverse polarity protection in de omvormer zelf).
Ik heb namelijk zelfde omvormers en ongeveer zelfde panelen (qua stroom dan toch). Mijn gedacht is dat die max stroom weinig gaat voorallen, de omvormer gaat aftoppen en het verlies boeit niet omdat er op dat moment waarschijnlijk toch overproductie is.
Welke automaten en overspanningbeveiligers (?) heb je daar staan bij de zonnepanelen? Let op dat dit DC automaten moeten zijn! AC automaten kunnen gewoon blijven geleiden, genoeg voorbeeldfilmpjes van te vinden, die dingen schieten onmiddellijk in de fik als ze eigenlijk moeten uitvallen (vlamboog wordt niet geblust).
Je DC kabels liggen in bundel, heb je Cca/B2ca gevonden? (ik vind die enkel in het grijs of groen). of gewoon Eca/CPR-loos en dan hopen dat de keurder dezelfde AREI interpretatie heeft als jij of er overheen kijkt (wat ze meestal doen voor zover ik hoor van anderen).
Blij dat hier ook een Belgische gebruiker is met de RS als opstelling.
Betreffende de zonnepanelen.
Ik moet mijn zonnepanelen nog kopen (het dak wordt begin volgend jaar vernieuwd) en is dus nog flexibel. Prijs/kwaliteit kwam ik met deze panelen het mooiste uit en deze zouden qua opstelling het mooiste passen op mijn dak.
In totaliteit zou ik uitkomen op ongeveer 16kWp. Dit is ruime voldoende voor mij en een beetje verlies maakt bijgevolg voor mij niet uit. Ik heb inderdaad gekeken dat ik onder de maximum stroom van 16A blijf.
Ik sta er bijgevolg zowat hetzelfde in als jou.
De automaten en overspanningsbeveiligingen zijn inderdaad type DC. Dit heb ik afgekeken van Mario Hooghenboom op Youtube.
CCA solarkabel vind je bij Zelektro (https://www.zelektro.be/d.../solarkabel?attrib=64-628)
Jij de installatie door de keuring gekregen? Van welke regio ben je? Ik woon in Hove (Antwerpen).
Zal ik zeker doen.Jazsie schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:19:
[...]
Meer nieuwschierigheid en handig info voor mede tweakers.
Wat waren de opmerkingen van de keurder?
[ Voor 82% gewijzigd door jelleverherstra op 27-12-2025 20:53 ]
Als ik naar de foto van je installatie kijk, dan krijg ik de indruk dat de DC kabels van de Lynx busbar naar de drie Multiplus RS-en niet identiek van lengte zijn.
Is dat gezichtsbedrog aan mijn kant of kan dit kloppen?
De drie Victrons werken per fase en hebben daardoor individuele lasten of opbrengsten. Dat zal nimmer gelijk zijn.
Zo heb ik 't recent ook van 1 van de trainingsvideo's van Victron begrepen. Bij omvormers die daadwerkelijk parallel werken (komt volgens mij bij consumenten-installatie niet heel vaak voor) moeten de kabels (tussen de omvormers naar de bus-bar) wel gelijke lengte hebben, bij een omvormers op verschillende fasen is dit niet noodzakelijk.Conrado schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:18:
Ik denk ook niet dat ze gelijk zijn, maar dat hoeft volgens mij ook niet. Aan de DC-in zijde is het belangrijk dat accu's gelijk belast en ontladen worden. Daarom moeten de DC-kabels tussen de batterijen en de Lynx Power-in gelijk zijn, zodat ze de busbar gelijk belasten.
De drie Victrons werken per fase en hebben daardoor individuele lasten of opbrengsten. Dat zal nimmer gelijk zijn.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Mogelijk was ik inderdaad in de war met de batterijen.rConrado schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:18:
Ik denk ook niet dat ze gelijk zijn, maar dat hoeft volgens mij ook niet. Aan de DC-in zijde is het belangrijk dat accu's gelijk belast en ontladen worden. Daarom moeten de DC-kabels tussen de batterijen en de Lynx Power-in gelijk zijn, zodat ze de busbar gelijk belasten.
Het klopt wel: kabel lengte dc moet gelijk zijn naar iedere MP
[ Voor 6% gewijzigd door Q op 29-12-2025 14:24 ]
Even opgezocht in de ESS manual en dat is inderdaad zo. De kabels moeten dus zeker wel even lang zijn i.v.m. de volledige symmetrische werking. Vermogen per fase regelen kan wel, maar is afgeraden en zeer inefficiënt. Wordt in NL niet gebruikt.
[ Voor 7% gewijzigd door master1104 op 28-12-2025 10:29 ]
We leren elke keer weer bij! Ik had al wel begrepen dat de vermogenssturing over de som van de fasen kan omdat (in NL) de meter van de netbeheerder ook sommeert. Ik had hier nog niet dieper over nagedacht dan dat er bv bij 1000W verbruik op L1 en 1000W PV teruglevering op L2 dan niets hoeft te gebeuren.master1104 schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:27:
@blb4 Was het niet zo dat de Victrons het benodigde vermogen verdeelde over de fases? Dit ivm het intern salderen in de NL slimme meters?
Even opgezocht in de ESS manual en dat is inderdaad zo. De kabels moeten dus zeker wel even lang zijn i.v.m. de volledige symmetrische werking. Vermogen per fase regelen kan wel, maar is afgeraden en zeer inefficiënt. Wordt in NL niet gebruikt.
[Afbeelding]
Stel dus dat in dit voorbeeld PV maar 700W teruglevert dan zullen de multiplussen dus elk 100W gaan terugleveren om zo efficiënt mogelijk weer op 0 door de meter uit te komen?
Dit snap ik, is voor situatie met sommatie over de fases ook een simpele oplossing (er hoeven geen 3 fases elk apart in balans gehouden te worden).
Maar ik zie nog niet helemaal waarom hiervoor de kabellengtes even lang moeten zijn. Om die 100W terug te kunnen leveren zal het opgenomen vermogen uit de batterij van elke omvormer wel net iets anders zijn vanwege andere weerstand van deze DC kabels. Maar is dat een probleem? Alle DC kabels dezelfde lengte betekend per definitie een hoger verlies.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Bij 1 MP pet fase hoeven de dc kabels niet evenlang te zijn. Ook de netspanning per fase is niet exact gelijk. Alleen als je 2 of meer omvormers op dezelfde fase zet, moeten de dc kabels van deze omvormers evenlang zijn om te zorgen dat de belasting netjes verdeeld wordt. (Geldt overigens ook voor de ac kant in dat geval.)blb4 schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:09:
[...]
We leren elke keer weer bij! Ik had al wel begrepen dat de vermogenssturing over de som van de fasen kan omdat (in NL) de meter van de netbeheerder ook sommeert. Ik had hier nog niet dieper over nagedacht dan dat er bv bij 1000W verbruik op L1 en 1000W PV teruglevering op L2 dan niets hoeft te gebeuren.
Stel dus dat in dit voorbeeld PV maar 700W teruglevert dan zullen de multiplussen dus elk 100W gaan terugleveren om zo efficiënt mogelijk weer op 0 door de meter uit te komen?
Dit snap ik, is voor situatie met sommatie over de fases ook een simpele oplossing (er hoeven geen 3 fases elk apart in balans gehouden te worden).
Maar ik zie nog niet helemaal waarom hiervoor de kabellengtes even lang moeten zijn. Om die 100W terug te kunnen leveren zal het opgenomen vermogen uit de batterij van elke omvormer wel net iets anders zijn vanwege andere weerstand van deze DC kabels. Maar is dat een probleem? Alle DC kabels dezelfde lengte betekend per definitie een hoger verlies.
Je hebt inderdaad gelijk.Q schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 22:18:
@jelleverherstra
Als ik naar de foto van je installatie kijk, dan krijg ik de indruk dat de DC kabels van de Lynx busbar naar de drie Multiplus RS-en niet identiek van lengte zijn.
Is dat gezichtsbedrog aan mijn kant of kan dit kloppen?
Dan zie ik nog steeds het nut niet van gelijke lengtes want op elke fase zal er ook een ander verbruik zijn die moet worden gecompenseerd.master1104 schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:27:
@blb4 Was het niet zo dat de Victrons het benodigde vermogen verdeelde over de fases? Dit ivm het intern salderen in de NL slimme meters?
[Afbeelding]
Dat Victron gaat compenseren wil ik ook net niet omdat we, in België, worden beboet wanneer het verschil op verschillende fases meer dan 5kW bedraagt. Is misschien extreem, maar bij een slechte verdeling eventueel wel mogelijk.
Klopt, zo heb ik het ook benaderd.Conrado schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:18:
Naar de batterijen toe is het wél belangrijke dat dezelfde lengte wordt genomen. Dit (moest er ooit een tweede batterij komen) zal ik ook zeker doen.
[ Voor 33% gewijzigd door jelleverherstra op 28-12-2025 13:08 ]
Aluminium heeft eerder last van metaalmoeheid en breuk. Heeft een hogere weerstand, meer verlies.
Is het wel toegestaan? Ik heb verhalen uit de VK & USA mee gekregen dat ze daar ook meer problemen hebben met Aluminium kabels en bedrading. En nu toch weer koper zijn gaan gebruiken.
Ja de netbeheerders gebruiken het, maar dan wel ingegraven en zonder dat verdere beweging mogelijk is.
En met goede berekening om het koper equivalent te bepalen.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
:strip_exif()/f/image/R0cps9LrDpfN2ewnc9czF0rI.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij ongelijk lengte zal de DC stroom per victron net even anders zijn. Dit doordat de DC spanning per Victron niet gelijk is (DC vermogen dus wel). Hierdoor krijg je in elk geval verschil in de waardes die elke Victron op de DC bus ziet. Wat de exacte impact is weet ik niet, en mogelijk is het inderdaad geen probleem. Zou Victron wel sieren als ze dit dan duidelijker in de handleiding zetten.
[ Voor 19% gewijzigd door master1104 op 28-12-2025 23:59 ]
Het is simpel: hou de dc kabels tussen omvormers en busbar zo kort mogelijk.master1104 schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:47:
Tja het blijft lastige materie met soms tegenstrijdige informatie. Ik hou in elke geval de lengtes gelijk met als reden dat de victrons gelijke vermogens moeten leveren. Per fase verschillend ga je in NL niet zien, dat is echt heel inefficiënt. Vraag me ook af of dat in België wel veel gedaan wordt? Je gaat dan stromen uitwisselen over de DC bus waardoor je omzetverlies, aldus Victron, enorm toeneemt.
[Afbeelding]
Bij ongelijk lengte zal de DC stroom per victron net even anders zijn. Dit doordat de DC spanning per Victron niet gelijk is (DC vermogen dus wel). Hierdoor krijg je in elk geval verschil in de waardes die elke Victron op de DC bus ziet. Wat de exacte impact is weet ik niet, en mogelijk is het inderdaad geen probleem. Zou Victron wel sieren als ze dit dan duidelijker in de handleiding zetten.
Ik zie dat toch anderrsmaster1104 schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:47:
Tja het blijft lastige materie met soms tegenstrijdige informatie. Ik hou in elke geval de lengtes gelijk met als reden dat de victrons gelijke vermogens moeten leveren. Per fase verschillend ga je in NL niet zien, dat is echt heel inefficiënt.
Er zijn tussen alle fase continu verschillen. Ik heb nog geen Victron-systeem, maar meet alle verbruikers afzonderlijk. Wat je ziet gebeuren, zeker in deze dagen, is dat iedere fase net wat terug leverd, totdat een één fase belasting ingeschakeld wordt. Hier is dat bijvoorbeeld de Quooker die regelmatig bij verwarmt. Dan heb je plotseling twee fases die terug leveren, maar één die van het net afneemt.
Terug naar de leidingen. Als je kijkt naar de capaciteiten dat zijn de batterijen bepalend voor de spanning op de busbar. Daar hebben de Victors geen invloed op. Waar we het allemaal over eens zijn is dat de verbindingen met de accu's gelijk zijn, zodat de laad-/ontlaadstromen gelijk zijn.
Hoe je het went of keert, de verbindingen naar de Victrons zijn dat niet. Natuurlijk is het onhandig om daar grote verschillen te introduceren - het blijft verliesvermogen - maar kleine hebben verschillen hebben geen invloed op de werking.
Ik ben ook wel geïnteresseerd om te weten waarom je installatie afgekeurd werd.Jazsie schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:19:
[...]
In eerste instantie was dat ook mijn insteek, maar ik ben overstag gegaan om alle lengtes gelijk te houden door de teksten hierboven in mijn posts en onderstaand citaat uit de Wiring Unlimited manual van Victron. Ze zullen toch goede reden hebben om het zo expliciet te stellen? De omvormers zien een verschillende spanning op hun DC in bij gelijk vermogen als de kabels niet even lang zijn (dat is een natuurkundig feit, de spanningsval is bij gelijk vermogen puur afhankelijk van de weerstand en dus oa lengte van de kabels).pvg schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:55:
[...]
Het is simpel: hou de dc kabels tussen omvormers en busbar zo kort mogelijk.
Mijn vermoeden is dat het effect bij een 3 fase opstelling nogal overbelicht wordt door Victron en dat het beperkt is tot de opmerking ‘ De eenheid met slechte bedrading bepaalt de prestatie van het hele systeem.’
Anderzijds krijg je dat natuurlijk ook als je alle kabels langer maakt. Kortom, ik deel de mening hier dat het effect verwaarloosbaar is met 3 fase opstelling, maar de stelligheid van Victron bracht mij toch aan het twijfelen. En ach, die paar cm extra kabel voor een omvormer maakte hier het verschil in kosten niet 😃
:strip_exif()/f/image/4285dY9VchOLibKHDLsbMP4u.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.victronenergy...38-e64f-0b61-4e5a68fad41b
[ Voor 4% gewijzigd door master1104 op 28-12-2025 23:41 ]
Ik heb het niet over het feit dat je opgenomen / PV vermogen per fase niet in onbalans kan zijn. Dat is logisch en hebben we allemaal denk ik. Gaat om dat de victrons dan alsnog alle drie een gelijk vermogen zullen injecteren omdat onze NL slimme meter intern saldeert. Ik heb de tekst iets aangepast zodat het duidelijker is waar ik op doel. Per fase naar 0W regelen zou ontzettend inefficiënt zijn, daarom dat Victron de methode van gelijke injectie per omvormer standaard hanteert. Lees vooral de documentatie voor de uitleg hierover 😃Conrado schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:36:
[...]
Ik zie dat toch anderrs
Er zijn tussen alle fase continu verschillen. Ik heb nog geen Victron-systeem, maar meet alle verbruikers afzonderlijk. Wat je ziet gebeuren, zeker in deze dagen, is dat iedere fase net wat terug leverd, totdat een één fase belasting ingeschakeld wordt. Hier is dat bijvoorbeeld de Quooker die regelmatig bij verwarmt. Dan heb je plotseling twee fases die terug leveren, maar één die van het net afneemt.
Het gaat hier om de brandklasse CCA (CPR-brandclassificatie voor kabels) en niet Copper Clad Aluminium.onetime schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:53:
@Gunther.S @jelleverherstra CCA kabel, Copper Clad Aluminium, zou ik ver vandaan blijven.
Aluminium heeft eerder last van metaalmoeheid en breuk. Heeft een hogere weerstand, meer verlies.
Is het wel toegestaan? Ik heb verhalen uit de VK & USA mee gekregen dat ze daar ook meer problemen hebben met Aluminium kabels en bedrading. En nu toch weer koper zijn gaan gebruiken.
Ja de netbeheerders gebruiken het, maar dan wel ingegraven en zonder dat verdere beweging mogelijk is.
In NL is DCA gebruikelijk echter in BE is dit CCA.
DCA is afkeur in BE.
DIY batterij zijn ze geen fan vanjelleverherstra schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 20:42:
[...]
Zal ik zeker doen.
Wat waren de opmerkingen van de keurder?
DIY batterij zijn ze geen fan vanpmaene schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:17:
[...]
Ik ben ook wel geïnteresseerd om te weten waarom je installatie afgekeurd werd.
Zou je eventueel willen delen welke componenten je gebruikt hebt in je installatie? Wat was de argumentatie van de keurder?
Bedankt.Jazsie schreef op maandag 29 december 2025 @ 01:13:
[...]
Het gaat hier om de brandklasse CCA (CPR-brandclassificatie voor kabels) en niet Copper Clad Aluminium.
In NL is DCA gebruikelijk echter in BE is dit CCA.
DCA is afkeur in BE.
[...]
DIY batterij zijn ze geen fan van.
[...]
DIY batterij zijn ze geen fan van.
In België is CCA inderdaad verplicht wanneer kabels in bundel liggen.
Om problemen te vermijden met de keuring van een thuisbatterij heb ik geopteerd om een 32kWh NKON batterij te kopen met de nodige attesten. Dus ik hoop hier op een soepeler verloop tijdens de keuring :-).
Als ik kijk naar het schema op de website van Victron (link: https://www.victronenergy...Distributor-Ekrano-GX.pdf) dan zie ik de volgende dingen:master1104 schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:38:
[...]
In eerste instantie was dat ook mijn insteek, maar ik ben overstag gegaan om alle lengtes gelijk te houden door de teksten hierboven in mijn posts en onderstaand citaat uit de Wiring Unlimited manual van Victron. Ze zullen toch goede reden hebben om het zo expliciet te stellen? De omvormers zien een verschillende spanning op hun DC in bij gelijk vermogen als de kabels niet even lang zijn (dat is een natuurkundig feit, de spanningsval is bij gelijk vermogen puur afhankelijk van de weerstand en dus oa lengte van de kabels).
Mijn vermoeden is dat het effect bij een 3 fase opstelling nogal overbelicht wordt door Victron en dat het beperkt is tot de opmerking ‘ De eenheid met slechte bedrading bepaalt de prestatie van het hele systeem.’
Anderzijds krijg je dat natuurlijk ook als je alle kabels langer maakt. Kortom, ik deel de mening hier dat het effect verwaarloosbaar is met 3 fase opstelling, maar de stelligheid van Victron bracht mij toch aan het twijfelen. En ach, die paar cm extra kabel voor een omvormer maakte hier het verschil in kosten niet 😃
[Afbeelding]
https://www.victronenergy...38-e64f-0b61-4e5a68fad41b
-Batterijkabels die even lang zijn en de tekst in drukletters dat de kabels even lang dienen te zijn (hierover zijn we allemaal eens)
-De DC-kabels naar de omvormers staat dit niet genoteerd. In de tekening schelen ze ook effectief in lengte
-Mijn DC-kabels naar de omvormers zijn allemaal minder dan 2m lang. In principe zou ik dus voldoen met een 35mm2-kabel. Ik heb overal 70mm2 gebruikt wat de weerstand ten goede komt.
Nu kom ik wel met een aparte vraag. Ik heb 70mm2 DC-kabels voorzien naar de omvormers en heb hier 200A EF3 Adler zekeringen voorzien. In het document zie ik echter 125-150A staan.
Wat zouden jullie adviseren? Zekeringen aanpassen of behouden? Kabelcalculator vertelde mij dat de kabels tot ongeveer 210A geschikt zijn.
Waarom opteer je hier voor een victron shunt als de nkon rechtstreeks met de cerbo kan praten? Ik dacht dat dit niet nodig was en zit bijgevolg ook niet in mijn planning... maar ben wel benieuwd. Mss moet ik mijn plan aanpassen.jelleverherstra schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 22:33:
[Afbeelding]
Wat moet nog gebeuren:
[Afbeelding]
De zekering beschermt de kabel. 70mm2 kan idd ruim 200A aan dus een 200A zekering is prima.[b]jelleverherstra in "Het grote Victron ontwerp topic"jelleverherstra schreef op maandag 29 december 2025 @i.Stijn Ik heb overal 70mm2 gebruikt wat de weerstand ten goede komt.
Nu kom ik wel met een aparte vraag. Ik heb 70mm2 DC-kabels voorzien naar de omvormers en heb hier 200A EF3 Adler zekeringen voorzien. In het document zie ik echter 125-150A staan.
Wat zouden jullie adviseren? Zekeringen aanpassen of behouden? Kabelcalculator vertelde mij dat de kabels tot ongeveer 210A geschikt zijn.
Als je de RS niet begrenst hebt kan hij piekvermogen tot 7kW-9kW --> ~180A trekken.
Shunt is een nauwkeuriger meetinstrument en kan dus beter bepalen hoeveel energie naar links of rechts gegaan is en daardoor beter inschatten wat de SOC van je systeem is.J_aba schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:09:
[...]
Waarom opteer je hier voor een victron shunt als de nkon rechtstreeks met de cerbo kan praten? Ik dacht dat dit niet nodig was en zit bijgevolg ook niet in mijn planning... maar ben wel benieuwd. Mss moet ik mijn plan aanpassen.
Neemt niet weg dat ik het hier ook nog eens moet configureren zodat die als SOC indicator gebruikt wordt
[ Voor 9% gewijzigd door HyperBart op 29-12-2025 15:34 ]
quasi hetzelfde als mij dus, mijn 32x485Wp ligt al even op mijn dak, maar nog niet aangesloten. Ik heb er hetzelfde idee over, max piek boeit niet, maar meer opbrengst bij weinig zon boeit wel.jelleverherstra schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 20:42:
[...]
In totaliteit zou ik uitkomen op ongeveer 16kWp. Dit is ruime voldoende voor mij en een beetje verlies maakt bijgevolg voor mij niet uit. Ik heb inderdaad gekeken dat ik onder de maximum stroom van 16A blijf.
even opgezocht, die gebruikt een Nanque NQSP3Z-40, te zien op deze video. Ik heb het niet meteen op Chineze componenten, of toch niet voor hoofdbeveiliging/essentiële component; misschien steek ik die later nog als ik zeker ben dat het geen kwaad kan. Het zal waarschijnlijk ok zijn, maar veelal ontbreekt documentatie en certificatie bij alles op aliexpress. Behalve de batterij boxen, die ga ik wél in China halen, genoeg goede reviews van gezien.De automaten en overspanningsbeveiligingen zijn inderdaad type DC. Dit heb ik afgekeken van Mario Hooghenboom op Youtube.
Ik bedoelde de batterij kabel, 70mm².CCA solarkabel vind je bij Zelektro (https://www.zelektro.be/d.../solarkabel?attrib=64-628)
Ik ben zelf nog in opbouw, maar traag door weinig tijd.Jij de installatie door de keuring gekregen? Van welke regio ben je? Ik woon in Hove (Antwerpen).
We hebben het dan uiteraard ook niet over aluminium kabel (CCA), maar over de brandklasse (Cca). Ik had in mijn bericht expliciet de uitleg er bij gelinkt als je er meer over wilt weten. Voor België kan dit belangrijk zijn, het hangt ook een beetje af hoe de keurder de voorschriften (AREI) interpreteert. Al veel gehoord dat de keurder dit negeert, maar ik loop liever zelf niet het risico.onetime schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:53:
@Gunther.S @jelleverherstra CCA kabel, Copper Clad Aluminium, zou ik ver vandaan blijven.
Nauwkeurigere meting dan de NKON-BMS. Ik wil het gewoon goed doen.J_aba schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:09:
[...]Waarom opteer je hier voor een victron shunt als de nkon rechtstreeks met de cerbo kan praten? Ik dacht dat dit niet nodig was en zit bijgevolg ook niet in mijn planning... maar ben wel benieuwd. Mss moet ik mijn plan aanpassen.
Wat ik wel belachelijk vond was dat de ANL zekering er niet standaard bij zat.
Ik heb nog even getwijfeld over de SmartBMS omwille van de automatische afschakeling bij problemen, maar dat was me net iets té duur om geen gebruik te maken van de volledige functionaliteit.
Ok, dan ben ik gerust gesteld.Q schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:33:
De zekering beschermt de kabel. 70mm2 kan idd ruim 200A aan dus een 200A zekering is prima.
Als je de RS niet begrenst hebt kan hij piekvermogen tot 7kW-9kW --> ~180A trekken.
Ik ga waarschijnlijk voor 26 x 600Wp en eventueel later nog een 6000Wp op mijn tuinhuis.Gunther.S schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:43:
quasi hetzelfde als mij dus, mijn 32x485Wp ligt al even op mijn dak, maar nog niet aangesloten. Ik heb er hetzelfde idee over, max piek boeit niet, maar meer opbrengst bij weinig zon boeit wel.
Zoals je zegt. Aan piekvermogen in de zomer ga ik niet veel hebben. Zoveel mogelijk opbrengst in de winterperiode is mijn doel. En zonnepanelen zijn zo goedkoop geworden..
Ik volg 100% je mening. Alle hoofdcomponenten in mijn installatie zijn wel van een degelijk Europees merk. Enkel voor de SPD en DC-schakelaars voor de verschillende strings van de zonnepanelen heb ik geopteerd om letterlijk een factor 10 te besparen.Gunther.S schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:43:
even opgezocht, die gebruikt een Nanque NQSP3Z-40, te zien op deze video. Ik heb het niet meteen op Chineze componenten, of toch niet voor hoofdbeveiliging/essentiële component; misschien steek ik die later nog als ik zeker ben dat het geen kwaad kan. Het zal waarschijnlijk ok zijn, maar veelal ontbreekt documentatie en certificatie bij alles op aliexpress. Behalve de batterij boxen, die ga ik wél in China halen, genoeg goede reviews van gezien.
Misschien dat ik ze ooit nog eens omwissel naar een Europees alternatief
Neen, die is inderdaad niet CCA. Misschien moet ik ze nog eens door een CCA buis/flex duwen.
Hoe los jij dit op?
Vandaag komen de overige zekeringen en differentiëlen aan en kan ik alles afwerken.
Dan is het enkel nog wachten tot de batterij hier is!
In ieder geval heel veel plezier toegewenst om dit allemaal in elkaar te zetten. Ik ben nog steeds regelmatig bezig met kleine aanpassingen en plannen voor verandering, het is misschien net zo duur als een paar keer per week in de kroeg zitten, maar ik heb er meer plezier aan.jelleverherstra schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:45:
[...]
Ik ga waarschijnlijk voor 26 x 600Wp en eventueel later nog een 6000Wp op mijn tuinhuis.
Zoals je zegt. Aan piekvermogen in de zomer ga ik niet veel hebben. Zoveel mogelijk opbrengst in de winterperiode is mijn doel. En zonnepanelen zijn zo goedkoop geworden..
[...]
Ik heb een aantal panelen onder een schuinere hoek gezet om vooral in de winter meer opbrengst te hebben.
In de zomer leveren deze panelen vrijwel niks op, maar vandaag doen ze het beter dan de panelen op het platte dak die onder 21 graden staan:
(Dit was een foto tijdens de installatie toen het nog niet af was…)
Je mist toch vooral wat accu specifieke zaken die je via de interne BMS van de accu toch ook naar boven kunt halen (mits CAN door Victron wordt herkend)? Zoals bijvoorbeeld: cel-niveau spanningsbeveiliging, Balancing / cel-balancering en SOC.
Dit omdat ik zie dat de reguliere Lynx steeds vaker is uitverkocht en de NG versie vaker beter geprijst is. Of zie ik iets over het hoofd?
[ Voor 14% gewijzigd door Apoca op 30-12-2025 19:11 ]
Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i
Vandaag 3x Multi RS 6000 binnen gekregen via NKON, de prijs was plots 1100 euro (btw vrij), dat maakte de keus makkelijk tov de 3x 6k5 en nog een losse Smart Solar. Is nu wel ' Niet op voorraad'. Dus weet niet of de prijs zo blijft wanneer hij weer beschikbaar komt maar voor de mensen die er in geïnteresseerd zijn misschien goed om in de gaten te houden. Ik zie en zag elders stuk hogere prijzen.Conrado schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:39:
[...]
Nou, de RS is veel stiller, een stuk, lichter èn genereert minder warmte. Geen idee of daarbij iets zit wat voor jou belangrijk is.
Ik weet niet of je haast hebt. Er schijnt een Multi-RS aan te komen zonder het solar deel. Meer weet ik ook niet.
Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W
Netjes!! Zeker een mooie prijs en gefeliciteerd met de aankoop. Heel veel plezier met het plaatsen!Razor109 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:53:
[...]
Vandaag 3x Multi RS 6000 binnen gekregen via NKON, de prijs was plots 1100 euro (btw vrij), dat maakte de keus makkelijk tov de 3x 6k5 en nog een losse Smart Solar. Is nu wel ' Niet op voorraad'. Dus weet niet of de prijs zo blijft wanneer hij weer beschikbaar komt maar voor de mensen die er in geïnteresseerd zijn misschien goed om in de gaten te houden. Ik zie en zag elders stuk hogere prijzen.
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Gewoon 3 stuks in je mandje gedaan, afrekenen en geen BTW?Razor109 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:53:
[...]
de prijs was plots 1100 euro (btw vrij),.
Ja ze waren toen wel beschikbaar en nu niet, maar je moet registreren, dan zie je prijs en kun je aanklikken van BTW Regeling gebruik wil maken en dan gewoon bestellen. Was in twijfel of het goed ging maar stonden vandaag op de stoep.Geim schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:54:
[...]
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Gewoon 3 stuks in je mandje gedaan, afrekenen en geen BTW?
Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W
[ Voor 99% gewijzigd door janblok1162 op 31-12-2025 16:17 ]
Btw vervalt omdat het een zonnepaneel product is.
Ik heb het hele topic doorgespit, maar blijf twijfels houden. Het lijkt er op dat vroeger SMA alleen uitgelezen kon worden door de Cerbo GX wat prima is voor een ac coupled systeem op AC-IN.
Als ik hier echter lees dan lijkt tegenwoordig een sunspec protocol ondersteund te worden en kunnen ook SMA omvormers afgeregeld worden zodat hun actuele vermogen beperkt kan worden.
Kan iemand dit bevestigen? En zou dit ook goed gaan met 3 SMA omvormers in plaats van 1 enkele?
I love it when a plan comes together!
Ah, natuurlijk. Bedankt. Even niet aan gedacht.blaaspijp schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:21:
Btw vervalt omdat het een zonnepaneel product is.
Als je bereid bent om een beetje te knutselen kan je zelf testen of het goed werkt.daansan schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 08:33:
Kan iemand dit bevestigen? En zou dit ook goed gaan met 3 SMA omvormers in plaats van 1 enkele?
Als je meterkast het toelaat kan je alles tijdelijk anders bedraden en geforceerd in eiland modus gaan als je accu 100% is.
Als je frequentie dan omhoog gaat en de omvormers gaan uit dan werkt het.
Werkt het niet dan zet je de zekering van de zonnepanelen uit en ga je alle bedrading weer orgineel op ac-in aansluiten.
Dit is iets wat ik bij mij zelf ook nog wil testen omdat ik het ook niet zeker weet met Solis en Enphase.
Volgens mij zijn de SMA’s compliant met frequency shift en ook hoge voltage beperking (anders mogen ze sowieso niet op het net aangesloten worden.daansan schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 08:33:
Kan iemand hier bevestigen of een Victron ESS installatie met drie SMA TriPower solar omvormers (totaal 14KW) aangesloten op AC-OUT goed kan functioneren bij net uitval? (Dus in island mode).
Ik heb het hele topic doorgespit, maar blijf twijfels houden. Het lijkt er op dat vroeger SMA alleen uitgelezen kon worden door de Cerbo GX wat prima is voor een ac coupled systeem op AC-IN.
Als ik hier echter lees dan lijkt tegenwoordig een sunspec protocol ondersteund te worden en kunnen ook SMA omvormers afgeregeld worden zodat hun actuele vermogen beperkt kan worden.
Bij hoog voltage (250V?) gaan de SMA’s dan sowieso uit. Als ze frequency shift gevoelig zijn zullen ze hierop reageren in island mode.
Volgens de Victron handleiding kan dit even duren (enige seconden) en moet je dus voldoende accu capaciteit hebben die de energie kan opnemen gedurende die paar seconden.
Afgerond moet je dus accu’s hebben die 14.000/50V = 280A veilig kunnen absorberen, liefst met een C waarde van 0.5 of lager => dus iets van 28kwh aan accu’s… als je een C van 0.9 accepteert is 16kwh ook voldoende, maar wel een risico als je je accu op 99% hebt.
Hopelijk helpt dit antwoord.
Dank, ik ben aan het plannen met 45 of 60 kWh aan capaciteit, misschien best niet tot 100% vol laden dan.Beer070 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 10:17:
[...]
Volgens mij zijn de SMA’s compliant met frequency shift en ook hoge voltage beperking (anders mogen ze sowieso niet op het net aangesloten worden.
Bij hoog voltage (250V?) gaan de SMA’s dan sowieso uit. Als ze frequency shift gevoelig zijn zullen ze hierop reageren in island mode.
Volgens de Victron handleiding kan dit even duren (enige seconden) en moet je dus voldoende accu capaciteit hebben die de energie kan opnemen gedurende die paar seconden.
Afgerond moet je dus accu’s hebben die 14.000/50V = 280A veilig kunnen absorberen, liefst met een C waarde van 0.5 of lager => dus iets van 28kwh aan accu’s… als je een C van 0.9 accepteert is 16kwh ook voldoende, maar wel een risico als je je accu op 99% hebt.
Hopelijk helpt dit antwoord.
Hier wordt de integratie met SMA ook besproken/aangekondigd.
Ik heb alleen het idee dat het niet met frequency shifting opgelost wordt maar dat via Sunspec het vermogen van de SMA gewoon omlaag gezet wordt. Maar zeker weten doe ik dit niet.
Naar welke handleiding verwijs je overigens? Gewoon die van de multiplus?
In je eerdere post refereerde je aan een topic op de Victron-community, daar zie ik niet specifiek genoemd dat het aansturen van de pv-inverters ook gebruikt kan worden in een off-grid situatie.daansan schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 10:27:
[...]
Dank, ik ben aan het plannen met 45 of 60 kWh aan capaciteit, misschien best niet tot 100% vol laden dan.
Ik heb alleen het idee dat het niet met frequency shifting opgelost wordt maar dat via Sunspec het vermogen van de SMA gewoon omlaag gezet wordt. Maar zeker weten doe ik dit niet.
Zelf ben ik dan ook van mening dat frequency shifting het meest fool-proof is: Het werkt gewoon ook als je datacommunicatie onderbroken is.
Wel moet je het per omvormer instellen én testen, verder zorgen dat je standaard niet tot 100% laadt om het vermogen in een noodstroom situatie kwijt te kunnen.
Wellicht helpt dit document je een beetje in de goede richting: https://www.victronenergy.com/live/ac_coupling:start
ps: wat je nog zou kunnen overwegen mocht het niet haalbaar zijn qua vermogens/capaciteit om een omvormer via een omschakelaar aan te sluiten. Dan kan je in geval van nood/off-grid vermogen bijschakelen.
[ Voor 3% gewijzigd door swat! op 01-01-2026 10:59 ]
12*440 oost/west 9*375 oost 9*375 zuid 6*375 west 6*425 zuid
Mooie prijs! Ik heb een maand geleden nog 100 euro per stuk meer betaald en Nkon was toen al de goedkoopste webshop voor de RS (voor zover ik kon vinden).Razor109 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:53:
[...]
Vandaag 3x Multi RS 6000 binnen gekregen via NKON, de prijs was plots 1100 euro (btw vrij), dat maakte de keus makkelijk tov de 3x 6k5 en nog een losse Smart Solar. Is nu wel ' Niet op voorraad'. Dus weet niet of de prijs zo blijft wanneer hij weer beschikbaar komt maar voor de mensen die er in geïnteresseerd zijn misschien goed om in de gaten te houden. Ik zie en zag elders stuk hogere prijzen.
Geeft aan dat SMA met frequentie verschuiving werkt.
Inderdaad de Victron MP2 handleiding. Ik heb multi rs, die doen het ook.daansan schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 10:27:
[...]
Dank, ik ben aan het plannen met 45 of 60 kWh aan capaciteit, misschien best niet tot 100% vol laden dan.
Ik ben het eens met @ger356 en @swat!. Dank!
Als je tot 98% laad dan is er genoeg tijd om af te schakelen, zeker met 45+kwh.
ik ben opzoek naar z'n kabelbox die te zien zijn op de foto waar de kabels samen komen + en - hoe heet dat? ik was net bij stroomwinkel.nl aan het kijken op de website en kon het niet vinden,Robbo schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:37:
[...]
Deze heb ik ook gezien en is voor mij actueel want ik moet nu bedenken (ik zit nog in de ontwerp fase van een nieuw huis), waar ik de omvormers en accupakketten moet laten.
De mogelijkheden die ik nu zie zijn:
- ruimte in de uithoek van de kelder (470x350 x 180cm hoog (!)
- zijwand van de carport (40cm diep, afgewerkt met hout).
Het betreffende gedeelte van de kelder ligt schuin onder de carport in een uithoek van het huis, achter een bestaande (niet verblijf) ruimte en daarmee 6 meter van de vluchtweg (trap). En kan eventueel met een extra muur of brandkast afgewerkt worden. Zoals Toby in zijn video ook laat zien zal ik altijd een directe afzuiging naar buiten voorzien icm de nodige sensoren.
Wat betreft de wand van de carport is de afgassing makkelijker. Daar zou ik iets kunnen bouwen zoals hier ook gedaan is
[Afbeelding]
Al is zo'n kast bouwen wel wat werk (en kosten). En met een (geplande) buitenmaat van 40cm wordt dat wel krap om daar een binnenruimte van een goede 25cm te realiseren. Om een goede warmte huishouding te realiseren icm waterkering en brandwerendheid zal ik al snel een 7cm per kant nodig hebben voor afwerking en isolatie. En dan is nog maar de vraag of dat uberhaupt (ivm het hout) dat allemaal wel kan binnen de PGS37 (ik wens uiteindelijk wel groter te gaan dan 20Kwh).
Overigens staat er een elektrische auto onder de carport![]()
Wat denken jullie?
Bedoel je de Victron Lynx Distributor/Power-in?LEX63 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:10:
[...]
ik ben opzoek naar z'n kabelbox die te zien zijn op de foto waar de kabels samen komen + en - hoe heet dat? ik was net bij stroomwinkel.nl aan het kijken op de website en kon het niet vinden,
12*440 oost/west 9*375 oost 9*375 zuid 6*375 west 6*425 zuid
Dat is een lynx distributor volgens mij. Maar dan zonder kap?LEX63 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:10:
[...]
ik ben opzoek naar z'n kabelbox die te zien zijn op de foto waar de kabels samen komen + en - hoe heet dat? ik was net bij stroomwinkel.nl aan het kijken op de website en kon het niet vinden,
Kan ook een lynx power in zijn, ik haal ze nogal eens door elkaar
Ik zou zeggen in de meterkast, dan kan de brandweer in geval van nood snel zien waar ze alles uit kunnen schakelen.daansan schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:00:
Een andere vraag voor de experts hier: de Sontheimer 3-weg schakelaar: zien jullie die het liefst in de meterkast dicht bij waar het grid binnen komt? (In het woonhuis) Of liever dicht bij het ESS systeem wat 20 meter verder in de schuur staat?
Die frequency shift test kan veel eenvoudiger waarbij de SOC geen 100% hoeft te zijn.blaaspijp schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 10:02:
[...]
Als je bereid bent om een beetje te knutselen kan je zelf testen of het goed werkt.
Als je meterkast het toelaat kan je alles tijdelijk anders bedraden en geforceerd in eiland modus gaan als je accu 100% is.
Als je frequentie dan omhoog gaat en de omvormers gaan uit dan werkt het.
Werkt het niet dan zet je de zekering van de zonnepanelen uit en ga je alle bedrading weer orgineel op ac-in aansluiten.
Dit is iets wat ik bij mij zelf ook nog wil testen omdat ik het ook niet zeker weet met Solis en Enphase.
1. Zet je systeem off grid.
2. Zet in DVCC de laadstroom laag of op nul
Hier zie je mijn test bij 18% SOC. Het grid is off zie het streepje - en de frequentie gaat naar 50.7 Hz.
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
De brandweer pakt gewoon de hoofdschakelaars dunkt me.Beer070 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:07:
[...]
Ik zou zeggen in de meterkast, dan kan de brandweer in geval van nood snel zien waar ze alles uit kunnen schakelen.
Met een ESS in island mode kun je dan nog steeds spanning op je kast hebbenpegagus schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:27:
[...]
De brandweer pakt gewoon de hoofdschakelaars dunkt me.
Als je feed-in buiten je hoofdschakelaar om hebt, moet je dit aangeven op je groepenkast.daansan schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:29:
[...]
Met een ESS in island mode kun je dan nog steeds spanning op je kast hebben