verwijderd
[ Voor 88% gewijzigd door Hermarcel op 17-12-2025 13:22 ]
[ Voor 88% gewijzigd door Hermarcel op 17-12-2025 13:22 ]
Ligt er aan waar je je meetspoel hebt. Als je dat ding op de nul van je Victron hebt, meet het maar de individuele stroom van 1 fase. Dat weet ik niet hoe je dat hebt gedaan. Vandaar mijn vraag.Hermarcel schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:22:
@GJzon De meter meet de nulstroom met een eigen klem. Is geen berekening.
Weten doe ik dat niet, ik denk dat hij dat al doet. Mijn redenering is als volgt:GJzon schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:16:
[...]
Kan ie dat ook voor totale nulstroom aangeven? Dus L1, L2 en L3 vectorieel opgeteld?
Ik had mijn post al verwijderd. De nul wordt niet gemeten, maar berekend. My bad.GJzon schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:27:
[...]
Ligt er aan waar je je meetspoel hebt. Als je dat ding op de nul van je Victron hebt, meet het maar de individuele stroom van 1 fase. Dat weet ik niet hoe je dat hebt gedaan. Vandaar mijn vraag.
Ok, duidelijk. Berekenen is ook goed. Scheelt weer een stroomspoel en bedrading.Hermarcel schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:33:
[...]
Weten doe ik dat niet, ik denk dat hij dat al doet. Mijn redenering is als volgt:
Als ik mijn accu's 's nachts (geen PV) oplaad vanaf de grid met een vermogen dat veel groter is dan de rest van mijn huis op dat moment afneemt. Oftewel de grid wordt dan belast met vrijwel gelijke belastingen per fase. De nulstroom weergegeven op de meter nadert dan de 0A. Voor mij duidt dat erop dat er rekening wordt gehouden met de fase-verschuiving.
Nou nee, niet altijd. Ook de aarde heeft een weerstand tussen het aardpunt van de trafo en waar je verder gaat meten. Dus de spanning daar hangt ook af van de belasting (van de aarde) op dat moment.pegagus schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:00:
De nul-leiding hangt aan aarde (in je meterkast, of in het trafostation). De aarde heeft een spanning van 0V. Afgezien van de weerstand over de nulleiding, heeft de andere kant van de nulleiding dus ook een spanning van 0V. De stroom die door de nulleiding loopt heeft dus praktisch geen spanning en geen vermogen. [...]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
[ Voor 17% gewijzigd door pegagus op 17-12-2025 13:53 ]
Dit is 't plaatje bij 3, 7 en 12A. Door de nul gaat dan 7,8A.GJzon schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:30:
[...]
36 A volgens de formule. Zie ook de grafiek.
Verhaal maakt wel duidelijk dat we niet te lichtvaardig moeten denken over teruglevering via slechts 1 fase.
@blb4 Zou je een plaatje kunnen genereren met ongelijke belastingen en zonder teruglevering? Om het verschil visueel te maken. Thx.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Dank je.blb4 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:21:
[...]
Dit is 't plaatje bij 3, 7 en 12A. Door de nul gaat dan 7,8A.
[Afbeelding]
Tot die conclusie kwam ik inderdaad ook, de hoge nulstroom treedt op in de groepenkast waar de verschillende nuldraden samenkomen. Althans, dat zegt mijn redenatie, maar zekerheid heb ik nog niet op dit thema 😊pegagus schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:52:
En wat ik zelf even vergeten was, is dat het voor de nulleiding een optelling is van de drie fasen, dat je dan sowieso in de meterkast zit en dat daar de bedrading 6 of 10 mm2 is. Dus een hogere stroom door de nulleiding, daar is feitelijk in voorzien. Het zelfde geldt voor de fases, die zowel van het net als van PV of accu gevoed kunnen worden.
De datasheet van EVE heb ik aangehouden. En met node-red wat zitten knutselen om te limiteren als de temperatuur echt te laag zou worden. Met de koudere nachten zat ik ook rond de 12 graden maar dat is nog geen ramp omdat er in totaal 64kWh aan hangt. Dan is het vermogen per cel nog steeds niet zo hoog als er 10 of 15kW richting de accu gaat.blaaspijp schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:16:
Ik merk naar de winter periode toe toch dat mijn accu temperatuur aanzienlijk daalt. Recent rond de 12 celcius gezeten.
Wat houden jullie aan als veilige gebruiks temperatuur en wat doen jullie er aan om dat te bewerkstelligen?
Y'24
Het plaatje is gegenereerd middels wat noest Excel werk met sinus en 120 graden verschuiving. De nul is dan de optelling van L1, L2 en L3. De waarde voor N bereken ik idd met die formule.GJzon schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:34:
[...]
Dank je.
Moooooi plaatje. Die 7,81 krijg je (ook) als de formule gebruikt. Of heb je die gebruikt om je grafiek te maken? Met excel of een ander programma??
Maakt het wel heel inzichtelijk.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
AI is your friend.blb4 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 17:10:
[...]
Het plaatje is gegenereerd middels wat noest Excel werk met sinus en 120 graden verschuiving. De nul is dan de optelling van L1, L2 en L3. De waarde voor N bereken ik idd met die formule.
Zodra de temperatuur onder de 11° C komt, moet je de laadstroom maximeren volgens EVE datasheet.blaaspijp schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:16:
Ik merk naar de winter periode toe toch dat mijn accu temperatuur aanzienlijk daalt. Recent rond de 12 celcius gezeten.
Wat houden jullie aan als veilige gebruiks temperatuur en wat doen jullie er aan om dat te bewerkstelligen?
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq