blb4 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 21:22:
@
Dracoplasm, ik snap je schema niet helemaal maar 't idee dat je aan 1 fase batterijsysteem voldoende hebt om je zelfconsumptie te maximalisten (en je teruglevering te minimaliseren) klopt in principe wel. Je 3-fase meter saldeert inderdaad en als dit je enige doel is dan kan 't zo. Je omvormer en batterijsysteem moeten minimaal het maximale vermogen van je PV systemen kunnen laden en je batterij moet voldoende capaciteit hebben. Nadeel kan zijn dat je omvormer afschakelt op te hoge netspanning terwijl je de andere fasen wel flink belast, dat zou dan niet gebeuren met een 3-fase systeem.
Ik heb de warmtepomp, inductieplaat en zonnepanelen allemaal op 3 fasen zitten (naja wp op 2). De zonnepanelen zouden dus redelijk verdeeld moeten zijn. De twee extra panelen met losse micro-omvormer wilde ik ook op de AC out zetten voor het geval de stroom stel 2 dagen uitvalt, dan drupt er nog iets de accu in (of de koelkast). De victron kan bij een zonnige dag nooit mijn maximale vermogen bijhouden zoals ik het nu teken, maar dat hoeft toch ook niet? Deel gaat naar gebruikers, wat overblijft naar de victron en de rest op het net. Aangezien ik zoals veel anderen op zonnige dagen te veel opwek en relatief weinig gebruik leek mij een 1 fase prima. Op mijn L1 zit in ieder geval ook de vaatwasser en wasmachine, en een aantal standaard verbruikers. Op L2 en L3 is de rest van het huis verdeeld. Ik krijg 15kWh zelden op tussen mei en augustus. Mijn idee is daarnaast dat als de wasmachine overdag aanstaat of als ik de auto laad (op 16a max) en er komt een wolk langs dan pak ik weer wat uit de accu. Ik wil dus zo veel mogelijk eigen stroom gebruiken met een minimale inzet.
Heb ik iets niet goed in mijn tekening? Of is mijn lijnenspel onduidelijk?
Pim57 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 23:15:
@
Dracoplasm
Ik snap je schema niet helemaal. Maar je kunt net als ik bijna je hele groepenkast op 1 fase draaien. Met de power assist functie van de MP kun je 40 A leveren, dus prima voor alle kamers/tv/internet/koelkast/vriezer/verlichting/etc.
Je huis kan dan op de ac-out en alleen de laadpaal/fornuis hou je aan de ac-in.
En als je een slimme meter hebt met dsmr 5, heb je genoeg aan een P1 meter.
Zie mijn voorbeeld schema X
Jouw mooiere schema is wel redelijk wat ik in gedachte had. Alleen heb ik er 2x een hoofdschakelaar tussen gezet naast de MP II om alles ter plaatse uit te kunnen schakelen en wilde ik met een bestaande lege B16 automaat op L1 naar de victron.
Mijn hele huis is nu mooi verdeeld achter de 3 fasen. Ik zou bij stroomuitval wel iets draaiende willen houden, vandaar dit idee. Dus de extra 800watt panelen die de accu een beetje bij kunnen vullen bij stroomuitval en een koelkast die een tijdje blijft draaien.
Ik zou bijvoorbeeld in de winter de accu niet willen gebruiken, enkel om de enkele keren dat ik terug lever op te vangen. Misschien dat dat veranderd in 2027.
Ik kan altijd nog naar 3x een 4k5 (en een tweede 15kWh) en alles (behalve de krachtgroepen) achter een omschakelaar. Maar ook dat is afhankelijk van de toekomst. Mijn keuze voor dit systeem is een alternatief voor de marstek of zendure systeem. Dit is uiteindelijk meer voor minder zonder een ' verplichte' app.
Mijn meter is een Sagemcom T210 D ESMR5. Een P1 meter is dan makkelijker dan een victron stroommeter (minder ruimte, minder geld) ik dacht gelezen te hebben dat dat niet met de cerbo werkte. Maar gemak vind ik ook prettig. Ik wil het liefst alles zo makkelijk mogelijk houden, ook het instellen.
[
Voor 34% gewijzigd door
Dracoplasm op 14-12-2025 07:55
]