Het grote Victron ontwerp topic

Pagina: 1 ... 45 46 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ghost616
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-12 11:35
Ik ben bezig met een nieuwbouw woning (momenteel nog ruwbouw fase), en heb besloten hier een victron installatie te plaatsen. Nu was ik opzoek naar een installateur voor advies, maar heb er niet echt één gevonden, dus heb ik besloten dit zelf te gaan plaatsen (Mede ook omdat ik alle andere electriciteit en domotica ook al zelf plaats).

Na een aantal maanden research ben ik begonnen met het tekenen van mijn installatie, en wil deze in 2 fase plaatsen. (Eerst fase 1 laten keuren en dan pas verder werken met fase 2)
Fase 1: Victron installatie en kleine electriciteitskast ter ondersteuning (langs de nieuwe meter)
Fase 2: Verdere electriciteit met een grote electriciteitskast voor de woning en domotica

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BTlIf3tuOjEPOSSu0oViBwQp8z0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jaL7de429icorBcLYdmbP5D3.jpg?f=fotoalbum_large

Alle feedback / wijzigingen zijn zeker welkom.
De kabeldiktes voor de DC kant dien ik nog verder uit te zoeken.
En ik zou graag nog een DC schakelaar plaatsen tussen de zonnepanelen en de omvormer.

EDIT: het gaat hier over een belgische installatie

[ Voor 12% gewijzigd door ghost616 op 13-12-2025 11:32 ]

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-12 17:56
De Hager wisselschakelaar is niet de beste keuze. Dit heeft er mee te maken dat de nul-leiding mogelijk niet gelijktijdig schakelt met de fases, waardoor je een zwevende nul krijgt en 400V in plaats van 230V.

En ik snap niet de bedoeling van de verbinding tussen de Victrons en de hoofdschakelaar, parallel aan de Hager wisselschakelaar.

En die SDM energiemeter met modbus, kan die niet met de Victrons communiceren? Dan heb je de Victron energiemeter niet nodig.

• ghost616
pegagus schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:39:
De Hager wisselschakelaar is niet de beste keuze. Dit heeft er mee te maken dat de nul-leiding mogelijk niet gelijktijdig schakelt met de fases, waardoor je een zwevende nul krijgt en 400V in plaats van 230V.
Ok, dan moet ik een andere zoeken, heb je een alternatief dat je kan aanraden?
En ik snap niet de bedoeling van de verbinding tussen de Victrons en de hoofdschakelaar, parallel aan de Hager wisselschakelaar.
Mijn bedoeling is als er iets met de victron installtie is, dat ik deze zonder spanning kan zetten zonder mijn woning zonder stroom te zetten. Dit zorgt ervoor dat ik hier veilig aan kan werken.
En die SDM energiemeter met modbus, kan die niet met de Victrons communiceren? Dan heb je de Victron energiemeter niet nodig.
De SDM meter is bedoeld om uit te lezen met mijn wago PLC, om zo de totale verbruik / opbrengst ook hier te kunnen monitoren, maar ik ging er vanuit dat ik niet met beide toestellen te gelijk deze kan uitlezen. Ik ga dat eens verder uitzoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door ghost616 op 12-12-2025 12:55 ]

• pegagus
Volgens mij wordt Sontheimer wel vaker gebruikt: https://www.techniekwebsh...HOutBoiQqCQxoCtMIQAvD_BwE

Verder snap ik nu wat je hebt getekend, maar je hebt zo heel veel automaten. De wisselschakelaar zou je direct na de meter kunnen plaatsen. Vanuit die schakelaar voedt je direct het huis (middels een 40A automaat of AC-IN van de Victrons. De AC-OUT1 sluit je aan op een hoofdschakelaar 40A en voer je dan weer terug naar de meterkast en dan direct op de zelfde 40A-automaat voor het huis. Dan heb je maar 1 40A automaat nodig.

Bij gebruik van de Victrons is het dan wisselschakelaar - Victron - hoofschakelaar- 40A automaat
Bij storing is het dan wisselschakelaar - 40A automaat.
Bij onderhoud aan de Victrons is het dan wisselschakelaar - 40A automaat en de hoofdschakelaar uit zodat AC-OUT1 spanningsvrij is. De hoofdschakelaar fungeert dan in de praktijk als een werkschakelaar.

Wellicht moet er voor de Victrons nog een aardlekautomaat, maar sommigen plaatsen 300mA en dat is al niet meer aanraakveilig. En daar de Victrons meestal niet in de meterkast zitten, zou je direct voor de Victrons eigenlijk ook nog een werkschakelaar moeten hebben. Het mooiste is als beide werkschakelaars direct naast de Victron zitten, zodat onbedoeld inschakelen niet mogelijk is.

[ Voor 3% gewijzigd door pegagus op 12-12-2025 13:40 ]

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@ghost616 Volgens mij kan die automaat na de hoofdschakelaar en voor de omschakelaar gewoon weg. Er zit er al 1 na de omschakelaar. En wat is het nut van 40A automaten bij een lagere net afzekering?
Wat heb je daar eigenlijk, 32A is een vreemde waarde.
En een 20A automaat voor alleen een meetmodule? 6A toch? Of 1A als je die kan vinden.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:53
onetime schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:01:
@ghost616 En wat is het nut van 40A automaten bij een lagere net afzekering?
Wat heb je daar eigenlijk, 32A is een vreemde waarde.
Ik gok dat dit over een installatie in België gaat?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-12 14:34

Nhz

ghost616 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:54:
[...]

Heb hier ergens gelezen dat de Eaton QM63 3N ook geschikt is.

Groetjes

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09:35
ghost616 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:54:
[...]
[...]
Zie mijn post op 8 december. Sontheimer bijvoorbeeld.

[ Voor 5% gewijzigd door GJzon op 12-12-2025 18:50 ]

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09:42
ghost616 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:04:
Ik ben bezig met een nieuwbouw woning (momenteel nog ruwbouw fase), en heb besloten hier een victron installatie te plaatsen. Nu was ik opzoek naar een installateur voor advies, maar heb er niet echt één gevonden, dus heb ik besloten dit zelf te gaan plaatsen (Mede ook omdat ik alle andere electriciteit en domotica ook al zelf plaats).

Na een aantal maanden research ben ik begonnen met het tekenen van mijn installatie, en wil deze in 2 fase plaatsen. (Eerst fase 1 laten keuren en dan pas verder werken met fase 2)
Fase 1: Victron installatie en kleine electriciteitskast ter ondersteuning (langs de nieuwe meter)
Fase 2: Verdere electriciteit met een grote electriciteitskast voor de woning en domotica

[Afbeelding]

En ik zou graag nog een DC schakelaar plaatsen tussen de zonnepanelen en de omvormer.
Met 38 panelen zou een 3x Multi-RS ook een optie kunnen zijn, hoewel je dat waarschijnlijk niet haalt met het DC voltage. Je zult in deze opstelling een extra conversie hebben van PV naar 48V DC, waarbij de Multi-RS direct kan converteren naar AC voor PV terugleveren.
Als je toch lekker bezig bent met alle automaten, waarom geen vlamboog bescherming en bliksem bescherming op de PV DC kabels? :) Zonder gekheid, ik waardeer het ten zeerste wanneer iemand veel flexibilteit inbouwt om met de installatie te tweaken!!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-12 10:49

swat!

computeraar

ghost616 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:04:

[Afbeelding]

Als je toch met een WAGO PLC aan de gang gaat (let even op dat je een recente versie koopt), zou je kunnen overwegen om de 750-494/5's te gebruiken ipv die Eastrons.

EV6 Plus

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:50
@ghost616
In Nederland mag je de nul van AC-in niet vast maken aan de AC-out, want dan zit je in eilandbedrijf met je nul nog aan de grid verbonden.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• ghost616
pegagus schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:38:
Volgens mij wordt Sontheimer wel vaker gebruikt: https://www.techniekwebsh...HOutBoiQqCQxoCtMIQAvD_BwE

Verder snap ik nu wat je hebt getekend, maar je hebt zo heel veel automaten. De wisselschakelaar zou je direct na de meter kunnen plaatsen. Vanuit die schakelaar voedt je direct het huis (middels een 40A automaat of AC-IN van de Victrons. De AC-OUT1 sluit je aan op een hoofdschakelaar 40A en voer je dan weer terug naar de meterkast en dan direct op de zelfde 40A-automaat voor het huis. Dan heb je maar 1 40A automaat nodig.

Bij gebruik van de Victrons is het dan wisselschakelaar - Victron - hoofschakelaar- 40A automaat
Bij onderhoud aan de Victrons is het dan wisselschakelaar - 40A automaat en de hoofdschakelaar uit zodat AC-OUT1 spanningsvrij is. De hoofdschakelaar fungeert dan in de praktijk als een werkschakelaar.

Wellicht moet er voor de Victrons nog een aardlekautomaat, maar sommigen plaatsen 300mA en dat is al niet meer aanraakveilig. En daar de Victrons meestal niet in de meterkast zitten, zou je direct voor de Victrons eigenlijk ook nog een werkschakelaar moeten hebben. Het mooiste is als beide werkschakelaars direct naast de Victron zitten, zodat onbedoeld inschakelen niet mogelijk is.
Ik ga eens kijken welke automaten ik kan weglaten om nog alles mogelijk te houden, maar inderdaad ik kan vermoedljk er een aantal weglaten.

Ik keek richting 40A zekeringen omdat dit het maximale is wat over 6mm kabels mag gaan (wetende dat ik maar 32A aansluiting heb, maar misschien om eender welke reden wil verzwaren). Maar ik moet eens kijken of er een groot prijsverschil zit tussen 32A en 40A zekeringen.

• ghost616
blb4 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:28:
[...]

Ik gok dat dit over een installatie in België gaat?
Ja klopt een belgische installatie (Noord limburg)

• ghost616
swat! schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 21:25:
[...]

Als je toch met een WAGO PLC aan de gang gaat (let even op dat je een recente versie koopt), zou je kunnen overwegen om de 750-494/5's te gebruiken ipv die Eastrons.
Ik heb de [PFC200]https://www.wago.com/global/plcs-%E2%80%93-controllers/controller-pfc200/p/750-8212#details[/url] al thuis liggen dus dacht deze te gebruiken. Ik had met wago ook al contact gehad en zij zeiden mij zelf dat hun stroommeetmodules vrij prijzig waren en eerder voor industrieel waren. Dus vandaar dat ik richting EASTRON aan het kijken was. Want de bedoeling is om een hoop zaken ook appart te gaan meten (warmtepomp, inductiekookplaat, laden, ...) en hierop dan te kunnen schakelen.

• ghost616
Pim57 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 22:41:
@ghost616
In Nederland mag je de nul van AC-in niet vast maken aan de AC-out, want dan zit je in eilandbedrijf met je nul nog aan de grid verbonden.
Ah goed om te weten, ik vermoed dat er bij de AC out van elke multiplus ok een nul zit. Dus dan ga ik die 3 gewoon samen brengen en los van de null van de inkomende bron naar de wisselschakelaar brengen.

• Beer070
pegagus schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:38:

Ik heb ook een Sontheimer besteld. Overigens denk ik dat kans/duur/risico van 400V op de fasen met de Hager schakelaar bijzonder klein is ga ik toch kijken of ik het passend kan krijgen.

• ghost616
Beer070 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:30:
[...]

Ik heb ook een Sontheimer besteld. Overigens denk ik dat kans/duur/risico van 400V op de fasen met de Hager schakelaar bijzonder klein is ga ik toch kijken of ik het passend kan krijgen.
Ja daar heb ik zelf nog te weinig verstand van, maar als bij een Sontheimer die kans 0 is en bij een hager klein is kan ik beter de Sontheimer plaatsen mits ik ook nog geen onderdelen daarrond heb liggen.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:41
Dat sontheimer verhaal is overigens natuurlijk alleen maar relevant als je onder load wil schakelen.
Als je 1 keer per jaar heen en weer schakelt voor onderhoud kan je natuurlijk ook even eerst alles uitzetten.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Beer070
V_ger schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:53:
Dat sontheimer verhaal is overigens natuurlijk alleen maar relevant als je onder load wil schakelen.
Als je 1 keer per jaar heen en weer schakelt voor onderhoud kan je natuurlijk ook even eerst alles uitzetten.
En ik ben dan precies zo’n lamzak die denkt: dat komt wel goed, en ik schakel het hele zwikkie onder load. Zal je net zien dat je warmtepomp elektronica of een nieuwe Oled tv daardoor wegknalt.

• Beer070
ghost616 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:35:
[...]

Ja daar heb ik zelf nog te weinig verstand van, maar als bij een Sontheimer die kans 0 is en bij een hager klein is kan ik beter de Sontheimer plaatsen mits ik ook nog geen onderdelen daarrond heb liggen.
Zit ook een prijsverschil van 40 of 50 euro tussen een kleinere Hager schakelaar en een grotere Sontheimer. groter -> meer kastruimte nodig.

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:25
Dat klopt op zich, echter bedenk dat de hele energievoorziening van je huis via de Victrons gaat.
Je zult zien dat die precies op kerstavond in storing schieten en jij even snel weer licht wilt hebben. Dan moet het foolproof zijn :)

Mijn huis is slimmer dan ik...

• blb4
Better save than sorry inderdaad maar toch; 't is alleen relevant voor apparaten die daadwerkelijk 3 fasen (en nul) gebruiken. Al je 1 fase groepen gaan er geen last van krijgen, een WP met 2 x 1 groep op verschillende fasen gaat er ook geen last van krijgen opdat 't 2 aparte groepen zijn geen relatie tussen zit. Dus in alle situatie waarin er geen stroom kan gaan lopen tussen de verschillende fases (als de nul onderbroken is) is dit geen probleem.
Ik zat er naast, sorry, als de nul van 1 groep wordt onderbroken is er geen probleem maar als de nul van alle groepen verbonden blijft maar gaat zweven dan krijg je idd een onvoorspelbare situatie met grote kans op veel schade.

[ Voor 13% gewijzigd door blb4 op 13-12-2025 19:01 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• janblok1162
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 13-12 17:30
blb4 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 15:46:
[...]

Better save than sorry inderdaad maar toch; 't is alleen relevant voor apparaten die daadwerkelijk 3 fasen (en nul) gebruiken. Al je 1 fase groepen gaan er geen last van krijgen, een WP met 2 x 1 groep op verschillende fasen gaat er ook geen last van krijgen opdat 't 2 aparte groepen zijn geen relatie tussen zit. Dus in alle situatie waarin er geen stroom kan gaan lopen tussen de verschillende fases (als de nul onderbroken is) is dit geen probleem.
Vroeg me af of dit klopt. Als de nul onderbroken is en de fases niet onderbroken zijn kan er een nulpunts verschuiving ontstaan. Dit betekent concreet dat er 380 volt op je 1 fase apparatuur kan komen te staan. Die kunnen dit over het algemeen niet zo goed hebben. Hiermee sneuvelen dus juist de 1-fase apparaten en niet de 3-fase apparatuur omdat deze gemaakt zijn voor 380V. Daarom is het belangrijk dat de N verbinding als eerste sluit en als laatste verbroken wordt. (Correct me if i'm wrong).

• pegagus
In de meterkast zijn alle nul-leidingen met elkaar verbonden en met aarde. Waar het feitelijk omgaat is dat die verbinding met aarde wordt verbroken. Omdat de stroom wel ergens heen moet, ontstaat er ook spanning op de nul-leiding en daarmee kan het spanningsverschil groter worden dan 230V

• blb4
janblok1162 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:20:
[...]

Vroeg me af of dit klopt. Als de nul onderbroken is en de fases niet onderbroken zijn kan er een nulpunts verschuiving ontstaan. Dit betekent concreet dat er 380 volt op je 1 fase apparatuur kan komen te staan. Die kunnen dit over het algemeen niet zo goed hebben. Hiermee sneuvelen dus juist de 1-fase apparaten en niet de 3-fase apparatuur omdat deze gemaakt zijn voor 380V. Daarom is het belangrijk dat de N verbinding als eerste sluit en als laatste verbroken wordt. (Correct me if i'm wrong).
Je hebt gelijk, ik zet te denken aan een andere situatie, namelijk de nul los van 1 groep.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:13

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@pegagus Dan heb je natuurlijk ook je 4-polige hoofdschakelaar vervangen door een hele mooie, N-eerst-schakelende variant?

Zo niet, blijf ik bij mijn punt dat mensen steeds vaker te veel in paniek raken door een Hager SFT, terwijl ze al decennia wel een reguliere 4 polige hoofdschakelaar hebben.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Dracoplasm
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:06
Ik zit te denken aan een Multiplus II 48 / 4K5 (of 4500).

Ik heb een drie fase aansluiting, elektrische auto, warmtepomp etc. En natuurlijk zonnepanelen.
Mijn doel is zo min mogelijk van het net te gebruiken. Naar mijn bescheiden mening lijkt mij een 1 fase systeem voldoende gezien de slimme meter saldeert. Een 15kWh accu krijg ik in de zomer niet leeg. Dus laden met max. 55a lijkt mij prima. Volgens mij kan ik op deze manier 8-9 maanden bijna zonder het net. Ik lever in de zomer maanden dan nog steeds terug maar kan de pieken opvangen en s' avonds de accu gebruiken.

Ik heb wat getekend maar dit vind ik wel de lastigste fase. Klopt mijn idee uberhaupt?
Dus vanaf de hoofdschakelaar ga ik naar L1 met een 40a 30mA2P aardlekschakelaar, dan een vrije B16 A IP+N B kar installatieautomaat. Vanaf daar met 3x6mm2 naar een hoofdschakelaar 2pn 40a naast de Victron.

Mijn idee is om op de AC out (1) 1 groep te zetten met een koelkast, wat stopcontacten en twee lampen. Bij stroomuitval kan ik dan altijd nog een enkel pits kookplaatje pakken of iets opladen. Ook hier wil ik gebruik maken van een hoofdschakelaar met daarachter een B16 aardlekschakelaar en nog twee extra zonnepanelen die op het schuurtje liggen. Bij stroomuitval kan de accu dan alsnog een beetje bij druppelen. Verder ga ik met 2x6mm2 naar de (hierboven uitgebreid besproken) SFT225 omschakelaar. Is hier een beter alternatief voor bij 1 fase? Of is het boven geschetste probleem vooral op 3 fase aansluitingen?
Daarna weer een B16 aardlekschakelaar en de losse groep.

Als ik mij niet vergis zou mijn systeem er zo zo'n beetje uit moeten komen te zien. Mis ik iets, zijn mijn aannames onjuist of gebruik ik het systeem verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQHgCuKHpFsuUIIxiyIRnYBqQXs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fQbUngYA2d7dP25zlVxi1PBS.png?f=fotoalbum_large

9.000wp - Atlantic Explorer V4 270 - Itho Amber 120

• blb4
@Dracoplasm, ik snap je schema niet helemaal maar 't idee dat je aan 1 fase batterijsysteem voldoende hebt om je zelfconsumptie te maximalisten (en je teruglevering te minimaliseren) klopt in principe wel. Je 3-fase meter saldeert inderdaad en als dit je enige doel is dan kan 't zo. Je omvormer en batterijsysteem moeten minimaal het maximale vermogen van je PV systemen kunnen laden en je batterij moet voldoende capaciteit hebben. Nadeel kan zijn dat je omvormer afschakelt op te hoge netspanning terwijl je de andere fasen wel flink belast, dat zou dan niet gebeuren met een 3-fase systeem.

[ Voor 14% gewijzigd door blb4 op 13-12-2025 21:28 ]

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:50
@Dracoplasm
Ik snap je schema niet helemaal. Maar je kunt net als ik bijna je hele groepenkast op 1 fase draaien. Met de power assist functie van de MP kun je 40 A leveren, dus prima voor alle kamers/tv/internet/koelkast/vriezer/verlichting/etc.
Je huis kan dan op de ac-out en alleen de laadpaal/fornuis hou je aan de ac-in.

En als je een slimme meter hebt met dsmr 5, heb je genoeg aan een P1 meter.

Zie mijn voorbeeld schema
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AnQGVRS1x3h1K7rmpjAyzZ45sKM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vdsPAlnOiUZ4PTxJ4tFHW8SQ.png?f=fotoalbum_large

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:38
Persoonlijk heb ik er voor gekozen om de opbouw helemaal 3 fase gereed te maken. De eerste periode ga ik met 1 fase werken en op het moment dat de businesscase interssant wordt (..) ga ik uitbreiden met twee extra victrons en een extra 16kwh accu.

Mocht het de komende jaren toch minder zinvol blijken dan ik nu inschat, dan heb ik een leuke hobby er bij zonder gelijk all the way in de investering gedoken te zijn.

Ik heb ondertussen geleerd dat ik alles gelijk goed moet inrichten qua infrastructuur. Hoe vaak ik al leidingen, kabels en verdeelkasten heb moeten upgraden in ons huis 😅 Alles wat nu opengaat komt gelijk goede toekomstbestendige infrastructuur in.

[ Voor 23% gewijzigd door master1104 op 13-12-2025 23:38 ]

• blb4
master1104 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 23:35:
Persoonlijk heb ik er voor gekozen om de opbouw helemaal 3 fase gereed te maken. De eerste periode ga ik met 1 fase werken en op het moment dat de businesscase interssant wordt (..) ga ik uitbreiden met twee extra victrons en een extra 16kwh accu.

Mocht het de komende jaren toch minder zinvol blijken dan ik nu inschat, dan heb ik een leuke hobby er bij zonder gelijk all the way in de investering gedoken te zijn.

Ik heb ondertussen geleerd dat ik alles gelijk goed moet inrichten qua infrastructuur. Hoe vaak ik al leidingen, kabels en verdeelkasten heb moeten upgraden in ons huis 😅 Alles wat nu opengaat komt gelijk goede toekomstbestendige infrastructuur in.
Herkenbaar! Maar soms kan je je toch geen goede voorstelling maken van de toekomst. Ik heb hier ook een aantal jaar geleden een mantelbuis met een aantal kabels naar de garage gelegd t.b.v. 1 fase batterijsysteem met noodstroomoptie. Helaas dus maar een 5 aderige 4mm2 voor 't batterijsysteem. Dat hadden dus 2 x 5 aderig 6mm2 moeten zijn..... of eigenlijk: 2 x 5 x 10mm2, je weet maar nooit (kabellengte zo'n 20 meter).

[ Voor 3% gewijzigd door blb4 op 14-12-2025 00:11 ]

• Dracoplasm
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:06
blb4 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 21:22:
@Dracoplasm, ik snap je schema niet helemaal maar 't idee dat je aan 1 fase batterijsysteem voldoende hebt om je zelfconsumptie te maximalisten (en je teruglevering te minimaliseren) klopt in principe wel. Je 3-fase meter saldeert inderdaad en als dit je enige doel is dan kan 't zo. Je omvormer en batterijsysteem moeten minimaal het maximale vermogen van je PV systemen kunnen laden en je batterij moet voldoende capaciteit hebben. Nadeel kan zijn dat je omvormer afschakelt op te hoge netspanning terwijl je de andere fasen wel flink belast, dat zou dan niet gebeuren met een 3-fase systeem.
Ik heb de warmtepomp, inductieplaat en zonnepanelen allemaal op 3 fasen zitten (naja wp op 2). De zonnepanelen zouden dus redelijk verdeeld moeten zijn. De twee extra panelen met losse micro-omvormer wilde ik ook op de AC out zetten voor het geval de stroom stel 2 dagen uitvalt, dan drupt er nog iets de accu in (of de koelkast). De victron kan bij een zonnige dag nooit mijn maximale vermogen bijhouden zoals ik het nu teken, maar dat hoeft toch ook niet? Deel gaat naar gebruikers, wat overblijft naar de victron en de rest op het net. Aangezien ik zoals veel anderen op zonnige dagen te veel opwek en relatief weinig gebruik leek mij een 1 fase prima. Op mijn L1 zit in ieder geval ook de vaatwasser en wasmachine, en een aantal standaard verbruikers. Op L2 en L3 is de rest van het huis verdeeld. Ik krijg 15kWh zelden op tussen mei en augustus. Mijn idee is daarnaast dat als de wasmachine overdag aanstaat of als ik de auto laad (op 16a max) en er komt een wolk langs dan pak ik weer wat uit de accu. Ik wil dus zo veel mogelijk eigen stroom gebruiken met een minimale inzet.

Heb ik iets niet goed in mijn tekening? Of is mijn lijnenspel onduidelijk?
Pim57 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 23:15:
@Dracoplasm
Ik snap je schema niet helemaal. Maar je kunt net als ik bijna je hele groepenkast op 1 fase draaien. Met de power assist functie van de MP kun je 40 A leveren, dus prima voor alle kamers/tv/internet/koelkast/vriezer/verlichting/etc.
Je huis kan dan op de ac-out en alleen de laadpaal/fornuis hou je aan de ac-in.

En als je een slimme meter hebt met dsmr 5, heb je genoeg aan een P1 meter.

Zie mijn voorbeeld schema X
Jouw mooiere schema is wel redelijk wat ik in gedachte had. Alleen heb ik er 2x een hoofdschakelaar tussen gezet naast de MP II om alles ter plaatse uit te kunnen schakelen en wilde ik met een bestaande lege B16 automaat op L1 naar de victron.

Mijn hele huis is nu mooi verdeeld achter de 3 fasen. Ik zou bij stroomuitval wel iets draaiende willen houden, vandaar dit idee. Dus de extra 800watt panelen die de accu een beetje bij kunnen vullen bij stroomuitval en een koelkast die een tijdje blijft draaien.
Ik zou bijvoorbeeld in de winter de accu niet willen gebruiken, enkel om de enkele keren dat ik terug lever op te vangen. Misschien dat dat veranderd in 2027.

Ik kan altijd nog naar 3x een 4k5 (en een tweede 15kWh) en alles (behalve de krachtgroepen) achter een omschakelaar. Maar ook dat is afhankelijk van de toekomst. Mijn keuze voor dit systeem is een alternatief voor de marstek of zendure systeem. Dit is uiteindelijk meer voor minder zonder een ' verplichte' app.

Mijn meter is een Sagemcom T210 D ESMR5. Een P1 meter is dan makkelijker dan een victron stroommeter (minder ruimte, minder geld) ik dacht gelezen te hebben dat dat niet met de cerbo werkte. Maar gemak vind ik ook prettig. Ik wil het liefst alles zo makkelijk mogelijk houden, ook het instellen.

[ Voor 34% gewijzigd door Dracoplasm op 14-12-2025 07:55 ]

9.000wp - Atlantic Explorer V4 270 - Itho Amber 120

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09:27
Als je zelf een Victron thuisbatterij systeem koopt en op verschillende plekken je spul vandaan haalt, dus ook ali etc. Kan je dan de btw terug krijgen?

• Beer070
Rimco schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 20:01:
@pegagus Dan heb je natuurlijk ook je 4-polige hoofdschakelaar vervangen door een hele mooie, N-eerst-schakelende variant?

Zo niet, blijf ik bij mijn punt dat mensen steeds vaker te veel in paniek raken door een Hager SFT, terwijl ze al decennia wel een reguliere 4 polige hoofdschakelaar hebben.
Een fancy hoofdschakelaar heb ik ook niet, en die hager omschakelen gaat met veel snelheid door de kracht van het veermechaniek. Lijkt me stug als de totale schakeltijd meer dan 0.1 seconde is, en dan zou de eerdere nul schakeling daar een veel kleiner verschil in zijn. Nauwelijks de kans om schade aan te richten.
Maar toch leuk om weer een uurtje te knutselen met een nieuwe schakelaar. Therapeutisch kerstcadeau
Pagina: 1 ... 45 46 Laatste