Voor besturingen gebruikte we wel eens dit soort modules van bv Phoenix met diodes. Je koppelt er bv twee accu's met laders aan, in dit geval kan je een voeding en de accu nemen.Beer070 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 22:52:
[...]
Ik zou graag verschillende spanningen aan willen kunnen. En ja iets met relais en diodes kan ook, maar wil liever iets van de plank kopen waar een ander al over nagedacht heeft. Ik vertrouw mijn eigen bouw vaardigheden niet zo heel erg
precies!lampy25 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 06:44:
[...]
Voor besturingen gebruikte we wel eens dit soort modules van bv Phoenix met diodes. Je koppelt er bv twee accu's met laders aan, in dit geval kan je een voeding en de accu nemen.
zoiets zocht ik dus. nu nog eentje vinden die flexibel op 2 of 3 bronnen 12V-60V aankan...
Mijn basis accu heeft 48V-56V, USB-C is 5V-20V, en POE is standaard 48V.
Ik zou iets kunnen doen met dit soort setjes ( https://irishwireless.net...a-1-passive-poe-set-afa-1)
en dan een 48V Phoenix quint4 diode of 3 om de cerbo (en POE gevoede lan switch) op maximaal 4 bronnen te laten lopen. Je zou bij wijze van spreken een separate Cerbo voedingskabel vanuit iedere accu box hiermee aan kunnen sluiten.
Leuk idee!
@V_ger Je wil een dc/dc converter met een wide input range van 12-60 V input en 48 V uit.Beer070 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:16:
[...]
precies!
zoiets zocht ik dus. nu nog eentje vinden die flexibel op 2 of 3 bronnen 12V-60V aankan...
Mijn basis accu heeft 48V-56V, USB-C is 5V-20V, en POE is standaard 48V.
Ik zou iets kunnen doen met dit soort setjes ( https://irishwireless.net...a-1-passive-poe-set-afa-1)
en dan een 48V Phoenix quint4 diode of 3 om de cerbo (en POE gevoede lan switch) op maximaal 4 bronnen te laten lopen. Je zou bij wijze van spreken een separate Cerbo voedingskabel vanuit iedere accu box hiermee aan kunnen sluiten.
Leuk idee!
Input ranges van 4:1 is redelijk "normaal".
Een Cerbo zal ca. 10W verbruiken. Ga wat ruimer zitten en kies een vermogen > 20 W.
TRACO is goed in de dc/dc converters. https://www.tracopower.com/series/tmdc-20
Een TMDC20-4818 heeft een input range van 18-75 V. 48 V uit.
Op de ingang plaats je dan met een diode schakeling de diverse inputs (OR-ing).
Hier de optionele DIN-rail mount: https://www.tracopower.com/products/tmp-mk1.pdf
Wil je echt vanaf 12V input, dan kom je in de 12:1 input range terecht, maar moet je wat meer knutselen.
Laat maar weten wat je wilt.
En hier nog een diode module: 4 dioden, common cathode aangesloten:
https://www.camdenboss.co...rail-support/c-23/p-24138
Edit:
Om een diode OR-ing te maken kun je bijv. Phoenix rijgklemmen gebruiken. Laag geprijsd, flexibel en goed verkrijgbaar.
PT 2,5 TWIN BK 3211252 (3 of 4x om de nullen aan te sluiten)
PT 2,5 TWIN-DIO/L-R 3210240 (3 of 4x om de plussen aan te sluiten)
PT 2,5 TWIN-Afsluitplaat 3030488 (1x)
FBSR 3-5 3030174 of FBSR 4-5 3030187 (Rood om de uitgaande kant plus te verbinden)
FBSR 3-5 BU 3036880 of FBSR 4-5 BU 3036893 (Blauw om de uitgaande kant nul te verbinden)
Samen met de Traco dc/dc converter op een DIN-rail zetten en dan ziet het er redelijk profi uit.
[ Voor 25% gewijzigd door GJzon op 06-12-2025 13:22 ]
Of je ruilt je Cerbo voor een Ekrano, die kan gewoon op je 48V busbar. (8 - 70V DC) En je LAN, NAS, router, WiFi, diepvries etc op AC-out als UPS.Beer070 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:09:
Ik ben bezig met wat redesign van mijn LAN omgeving, in combinatie met een gescheiden UPS voor de POE en router, nu dacht ik dat het mooi zou zijn dat de cerbo in geval van een accu uitval ook gevoed zou kunnen worden door deze last resort UPS/accu. Hiervoor heb ik een schakeling nodig die 2 of 3 voedingsbronnen aan kan (liefst POE, USB-C en 48V accu) en dat die deze voeding levert aan de cerbo. Hiermee kan ik de cerbo levend houden als de accu weg is gevallen om een eventuele graceful shutdown te doen.voor LAN heb ik al UniFi waarbij een extra 1kwh accu/ups een mooie optie is voor de POE.
Zelf bouwen kan natuurlijk ook, maar als er een standaard component is dan is dat waarschijnlijk goedkoper
A290GTS EV, PV 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT
Dat kan de Cerbo ook, check "Supply Voltage".HermanGast schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:38:
[...]
Of je ruilt je Cerbo voor een Ekrano, die kan gewoon op je 48V busbar. (8 - 70V DC)
Het probleem van @Beer070 is eerder dat hij de voeding redundant wil maken vanuit verschillende bronspanningen.
Met zo een brede voedingsspanning mogelijkheid kan je met diodes toe, alleen zal dan de laa hoogste spanning als eerste gebruikt worden.
[ Voor 4% gewijzigd door onetime op 06-12-2025 13:17 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Na maanden hier zitten meelezen, en jaloers kijken naar jullie oplossingen is de kogel door de kerk.
met 3x Multiplus 6k5 en 2 xnkon ess pro 32kwh in bestelling, hoop ik binnen een paar weken te beginnen puzzelen.
Het gaat hier over een Belgische installatie. Binnen 2 weken komen ze ook bij mij zo een mooie nieuwe meter plaatsen. Dus tijd voor actie.
Ik heb extra zonnepanelen laten bij plaatsen begin dit jaar, ik heb de elektrische aanpassingen gedaan en alles is mooi gekeurd. Ook had ik reeds een kring voorzien om mijn toekomstige victron installatie te plaatsen. Op mijn garage heb ik 2 omvormers van 3kWp (enkelfasig) in mijn huis staat een 3fase 8k8kWp omvormer.
Het idee zoals hieronder getekend, ik zou mijn victron systeem in parallel laten werken met de elektrische installatie. Ik zou dan op de AC out wat kringen voorzien voor in geval van.... Ik zou bv. eenvoudig mijn installatie langs een krachtstroomstopcontact kunnen voeden (ok, ik hoop dat nooit nodig te hebben)
:strip_exif()/f/image/DbosxsDF0MJkmu9degPYKVCO.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar nu ik toch van multiplus 5000 naar multiplus 6500 ga, kan ik mijn systeem misschien beter van voor in de installatie zetten gewoon in lijn. zodat ik off-grid kan gaan. Moest dat nodig zijn en omdat dat uiteindelijk niet veel extra werk zal zijn. #omdathetkan.
:strip_exif()/f/image/88ZGTLjLxZEPHmTmftGY8Joe.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals aangegeven, het moet gekeurd geraken in Belgie. Ik heb een 20A aansluiting. Ik heb eigenlijk niet meer nodig van het net en zal geen verzwaring aanvragen. De kabels zijn dik genoeg dus het kan wel.
Interne bekabeling is overal 10mm2. dit ga ik ook aanhouden. Bypass staat er tussen om niet volledig afhankelijk van victron te zijn.
Mijn vraag betreft dus de onderste oplossing. Mis ik hier iets? Heb ik automaten te veel staan? niet zwaar genoeg? Klopt mijn setup niet? Mag het misschien gewoon niet in? en moet ik voor optie 1 gaan.
Thx!
met 3x Multiplus 6k5 en 2 xnkon ess pro 32kwh in bestelling, hoop ik binnen een paar weken te beginnen puzzelen.
Het gaat hier over een Belgische installatie. Binnen 2 weken komen ze ook bij mij zo een mooie nieuwe meter plaatsen. Dus tijd voor actie.
Ik heb extra zonnepanelen laten bij plaatsen begin dit jaar, ik heb de elektrische aanpassingen gedaan en alles is mooi gekeurd. Ook had ik reeds een kring voorzien om mijn toekomstige victron installatie te plaatsen. Op mijn garage heb ik 2 omvormers van 3kWp (enkelfasig) in mijn huis staat een 3fase 8k8kWp omvormer.
Het idee zoals hieronder getekend, ik zou mijn victron systeem in parallel laten werken met de elektrische installatie. Ik zou dan op de AC out wat kringen voorzien voor in geval van.... Ik zou bv. eenvoudig mijn installatie langs een krachtstroomstopcontact kunnen voeden (ok, ik hoop dat nooit nodig te hebben)
:strip_exif()/f/image/DbosxsDF0MJkmu9degPYKVCO.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar nu ik toch van multiplus 5000 naar multiplus 6500 ga, kan ik mijn systeem misschien beter van voor in de installatie zetten gewoon in lijn. zodat ik off-grid kan gaan. Moest dat nodig zijn en omdat dat uiteindelijk niet veel extra werk zal zijn. #omdathetkan.
:strip_exif()/f/image/88ZGTLjLxZEPHmTmftGY8Joe.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals aangegeven, het moet gekeurd geraken in Belgie. Ik heb een 20A aansluiting. Ik heb eigenlijk niet meer nodig van het net en zal geen verzwaring aanvragen. De kabels zijn dik genoeg dus het kan wel.
Interne bekabeling is overal 10mm2. dit ga ik ook aanhouden. Bypass staat er tussen om niet volledig afhankelijk van victron te zijn.
Mijn vraag betreft dus de onderste oplossing. Mis ik hier iets? Heb ik automaten te veel staan? niet zwaar genoeg? Klopt mijn setup niet? Mag het misschien gewoon niet in? en moet ik voor optie 1 gaan.
Thx!
Ik denk dat ik zelf het antwoord al weet maar even polsen. Ik heb een simpele manuele noodstroomschakeling gemaakt voor de Victron.
Direct achter de AC-OUT zit een Aardlek van 30mA, daarachter zit 4x 16A automaten.
1x 16a CEE noodstroom voor Groep 13 op fase rood
1x 16a CEE noodstroom voor Groep 11 op fase blauw
1x 16a voor PV (regulier bedrijf)
1x 16a 19 inch contactdoos in de kast (regulier bedrijf)
Aardrail (De aardedraad van de CEE stekkers zijn afgekoppeld om zo meerdere paden naar de aarde te voorkomen)
Probleem is een trigger happy aardlek van de AC-OUT, de Eaton nog even gewisseld met een oude Emat die ik nog had rondslingeren, en de emat tript later.
Situatie
Bij noodstroom bedrijf schakel ik alle hoofdschakelaars in de meterkast om, en koppel ik het Victron Eiland op de Groep 11 en 13, waardoor de van fase 11 en 13 van stroom zouden moeten worden voorzien. Alle 3 fase of niet noodzakelijke groepen schakel ik uit bij noodstroom.
Fase groen krijg ik met de PV krijg ik keurig ingeschakeld, groep 13 (rood gaat ook nog) echter als ik Groep 13 in de meterkast ingeschakel zodat andere groepen van Fase rood ook gekoppeld worden dan klapt de aardlek bij de Victron eruit,
Lijkt mij een gevalletje teveel lekstroom op de aarlek auto van het Victron Eiland en een kwestie van de 4x 16A automaten te vervangen voor 4x Aardlekautomaten.
Mis ik iets?
N.b.
Ten aanzien van de veiligheid, ik heb automaat sloten zodat het voor andere niet mogelijk is om bij noodstroom bedrijf de hoofdschakelaar om te zetten, en andersom bij normaal bedrijf de CEE automaten in te schakelen bij de Victron. De kabels om via CEE te koppelen liggen altijd in de meterkast, en nooit in de garage bij de Victron.
Direct achter de AC-OUT zit een Aardlek van 30mA, daarachter zit 4x 16A automaten.
1x 16a CEE noodstroom voor Groep 13 op fase rood
1x 16a CEE noodstroom voor Groep 11 op fase blauw
1x 16a voor PV (regulier bedrijf)
1x 16a 19 inch contactdoos in de kast (regulier bedrijf)
Aardrail (De aardedraad van de CEE stekkers zijn afgekoppeld om zo meerdere paden naar de aarde te voorkomen)
Probleem is een trigger happy aardlek van de AC-OUT, de Eaton nog even gewisseld met een oude Emat die ik nog had rondslingeren, en de emat tript later.
Situatie
Bij noodstroom bedrijf schakel ik alle hoofdschakelaars in de meterkast om, en koppel ik het Victron Eiland op de Groep 11 en 13, waardoor de van fase 11 en 13 van stroom zouden moeten worden voorzien. Alle 3 fase of niet noodzakelijke groepen schakel ik uit bij noodstroom.
Fase groen krijg ik met de PV krijg ik keurig ingeschakeld, groep 13 (rood gaat ook nog) echter als ik Groep 13 in de meterkast ingeschakel zodat andere groepen van Fase rood ook gekoppeld worden dan klapt de aardlek bij de Victron eruit,
Lijkt mij een gevalletje teveel lekstroom op de aarlek auto van het Victron Eiland en een kwestie van de 4x 16A automaten te vervangen voor 4x Aardlekautomaten.
Mis ik iets?
N.b.
Ten aanzien van de veiligheid, ik heb automaat sloten zodat het voor andere niet mogelijk is om bij noodstroom bedrijf de hoofdschakelaar om te zetten, en andersom bij normaal bedrijf de CEE automaten in te schakelen bij de Victron. De kabels om via CEE te koppelen liggen altijd in de meterkast, en nooit in de garage bij de Victron.
[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 06-12-2025 16:22 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
In de eerste plaats heel veel plezier toegewenst met dit pad. hopelijk heb je er minstens net zo veel lol in als ik/wij hier allemaal hebben.J_aba schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 15:40:
Na maanden hier zitten meelezen, en jaloers kijken naar jullie oplossingen is de kogel door de kerk.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Thx!
Antwoord op jouw vraag. ja offgrid-capable is leuker, met wat extra panelen zeker in de zomer. wij hebben hier 3xmulti-rs solar (3x6kva), en daarmee redden we alles makkelijk in huis, inclusief warmtepomp, boiler en veel te veel electronica.
Alleen de auto-oplader heb ik op ac-in gepland omdat ik die in principe niet wil gebruiken op de huidige thuis accu.
Ik heb nog niet in detail gekeken naar het ontwerp, er zijn hier mensen die met veel meer plezier naar de details kijken en die er ongetwijfeld goede ideeën over hebben. Mijn taak is nu thuis hier eerst even eten maken.
POE voeding en thuis accu zitten allebei rond 48V. Alleen USB-C is max 20V. met zo'n DC->DC omvormer die strak naar 48V gaat kan ik de POE gevoede switches ook direct hierop laten lopen, dan blijven de cameras, wifi en deurbellen gewoon door draaien. Ik zit te wachten op een account bij Phoenix om te kijken wat het speelgoed gaat kostenonetime schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 13:16:
Met zo een brede voedingsspanning mogelijkheid kan je met diodes toe, alleen zal dan de laa hoogste spanning als eerste gebruikt worden.
Volgens mij kun je beter bij andere bedrijven Phoenix onderdelen bestellen. Zeker als particulier. Bijv. https://www.automation24.nl/Beer070 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:57:
[...]
POE voeding en thuis accu zitten allebei rond 48V. Alleen USB-C is max 20V. met zo'n DC->DC omvormer die strak naar 48V gaat kan ik de POE gevoede switches ook direct hierop laten lopen, dan blijven de cameras, wifi en deurbellen gewoon door draaien. Ik zit te wachten op een account bij Phoenix om te kijken wat het speelgoed gaat kosten
Daar kun je stuks aantallen bestellen. Phoenix wil (logischerwijs) grootverpakkingen leveren.
[ Voor 81% gewijzigd door GJzon op 06-12-2025 18:58 ]
Net gekeken, en ik denk dat 400 euro ex btw iets te veel is voor wat basis redundancy. Het idee om een dc-dc omvormer toe te passen is wel een goed idee.GJzon schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:54:
[...]
Volgens mij kun je beter bij andere bedrijven Phoenix onderdelen bestellen. Zeker als particulier. Bijv. https://www.automation24.nl/
Daar kun je stuks aantallen bestellen. Phoenix wil (logischerwijs) grootverpakkingen leveren.
Ik zit nu te kijken naar twee van deze in serie: https://www.amazon.nl/Hil...-Converter/dp/B07DNHXWV5/
Die kan ik op 24V ieder zetten voor 48V gezamenlijke output en accepteren 6-60V input. met een stel diode's ben ik dan voor rond de 30 euro klaar.
Toch? (wel een beetje houtje touwtje)
@Beer070 Het zijn buck-cenverters, alleen lagere uitgangsspanning dan ingangsspanning, en meestal is de nul doorverbonden tussen in- en uitgang.
edit:
edit:
Over dit item
[...]
HOGE EFFICIËNTIE: De buckmodule kan opmerkelijk efficiënt zijn (maximum 97%), waardoor het nuttig is voor spanning omlaag
[...]
OPMERKING: converter module wordt gebruikt voor spanning down dus zorg ervoor dat de ingangsspanning hoger is dan de uitgangsspanning
[ Voor 53% gewijzigd door onetime op 06-12-2025 19:59 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
ah, dat had ik nog even niet gezien... nog verder zoekenonetime schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 19:55:
@Beer070 Het zijn buck-cenverters, alleen lagere uitgangsspanning dan ingangsspanning, en meestal is de nul doorverbonden tussen in- en uitgang.
edit:
[...]
en zie hier:
https://www.amazon.nl/Boo...dp/B0CD8NCGGS/ref=sr_1_29
Die zou het wel doen toch? (anderhalf keer zo duur is nog steeds goedkoper dan een goeie biefstuk in een restaurant)
[ Voor 27% gewijzigd door Beer070 op 06-12-2025 20:13 ]
Alles samen zit je vlot boven de 25 kVA. Ben je op de hoogte dat je bijgevolg een netstudie moet laten uitvoeren door Fluvius (https://www.fluvius.be/nl...allatie/verloop-netstudie)? Ik geloof dat deze wel gratis is, maar kan mogelijks wel invloed hebben op je project.J_aba schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 15:40:
...
Volgens mij kan je voor AC-In in principe een lichtere automaat van 20A gebruiken die afgestemd is op je netaansluiting. Dat scheelt ook weer in kabeldikte
Gaat 'm ook niet worden. Input is maar 12V.Beer070 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:05:
[...]
ah, dat had ik nog even niet gezien... nog verder zoeken
en zie hier:
https://www.amazon.nl/Boo...dp/B0CD8NCGGS/ref=sr_1_29
Die zou het wel doen toch? (anderhalf keer zo duur is nog steeds goedkoper dan een goeie biefstuk in een restaurant)
Je hebt aangegeven dat je 3 of 4 verschillende spanningen hebt. En je wilt naar 1 uitgangsspanning.
Ik ben uitgegaan dat je USB-C PD hebt met een spanning van 20V. Je hebt dan 20V, 48V en max. 60V van je accu.
Dacht dat ik je redelijk begrepen had en vandaar mijn idee van de Traco dc/dc converter. EUR 75 bij Reichelt.
Met de onderdelen (rijgklemmen etc.) kun je de ingangsschakeling met dioden maken. (OR-ing). Die dingen zitten meest onder de euro/st. Alleen de klem met de diode moet je bij Elektramat halen, Geloof EUR 4/st.
Had het bewust zo gedaan zodat je alle nullen apart aan kan sluiten en alle plussen.
En de TRACO geeft een super stabiele uitgangsspanning en kan wat hebben. En je hebt meerdere uitvoeringen om te kiezen. Wat ik aangaf was een voorbeeld.
Die goedkope Chinese oplossingen, prima voor de hobby en om dingen uit te proberen (heb hier ook van alles liggen) maar ik zou dat nooit en te nimmer op een CERBO o.i.d. willen hebben. Je behoefte aan redundantie kan op een dag wel eens in rook opgaan.
Maar het is net wat je wil. Met alle respect.
@
[ Voor 99% gewijzigd door GJzon op 06-12-2025 21:57 ]
@
[ Voor 99% gewijzigd door GJzon op 06-12-2025 22:03 ]
input van dat ding is 9 - 30V, maar ben met je eens dat de kwaliteit discutabel is.
De TRACO (18-75 -> 48) is bij Conrad 58 euro, en ziet er dan uit als een veel betrouwbaarder oplossing, en nog steeds geen 400 euro.
De TRACO (18-75 -> 48) is bij Conrad 58 euro, en ziet er dan uit als een veel betrouwbaarder oplossing, en nog steeds geen 400 euro.
Ja, en als je het montagehulp er bij neemt, kan alles op een DIN rail. Zoals ik al noemde.Beer070 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:58:
input van dat ding is 9 - 30V, maar ben met je eens dat de kwaliteit discutabel is.
Had trouwens een zwarte rijgklem genoemd maar die is weer lastig te krijgen denk ik. Neem je een blauwe.
@
[ Voor 99% gewijzigd door GJzon op 06-12-2025 22:05 ]
@
[ Voor 99% gewijzigd door GJzon op 06-12-2025 22:08 ]
Hallo allemaal,
Super interessant om het forum te lezen, ben zelf ook van plan een systeem met multiplussen te bouwen. Nu is heb ik nog niet alles gelezen en dit is vast al 100x besproken, maar sluiten we de pylontech batterijen parallel aan of allemaal individueel op de power-in? (En waarom)
Super interessant om het forum te lezen, ben zelf ook van plan een systeem met multiplussen te bouwen. Nu is heb ik nog niet alles gelezen en dit is vast al 100x besproken, maar sluiten we de pylontech batterijen parallel aan of allemaal individueel op de power-in? (En waarom)
Ik ben ook druk aan het voorbereiden en zou altijd elke Pylontech via een T-class zekering apart aansluiten op de busbar. Op deze wijze heb je dan het maximale gedaan indien er sluiting ontstaat in één van de Pylontech accu's. De T-Class zekering is snel genoeg om te beveiligen bij een kortsluiting en is ook minder gevoelig voor arc-flash. Tevens is de weerstand van een T-class iets lager dan van een Adler, dus vandaar de keuze voor een T-class. Zou je de accu's niet apart aansluiten, dan kan bij een kortsluiting meerdere accu's betrokken raken met alle gevolgen van dien.--daniel--- schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:49:
Hallo allemaal,
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Ik denk dat je wel een goed punt hebt, ik neigde meer naar parallel om de eenvoud maar alles eigen zekering klinkt wel beter. Als ik dan 4 pylontech batterijen zou nemen heb ik denk ik wel twee klasse T power-ins nodig om alle 4 de plussen een eigen plek te geven toch?Jojan265 schreef op zondag 7 december 2025 @ 14:01:
[...]
Ik ben ook druk aan het voorbereiden en zou altijd elke Pylontech via een T-class zekering apart aansluiten op de busbar. Op deze wijze heb je dan het maximale gedaan indien er sluiting ontstaat in één van de Pylontech accu's. De T-Class zekering is snel genoeg om te beveiligen bij een kortsluiting en is ook minder gevoelig voor arc-flash. Tevens is de weerstand van een T-class iets lager dan van een Adler, dus vandaar de keuze voor een T-class. Zou je de accu's niet apart aansluiten, dan kan bij een kortsluiting meerdere accu's betrokken raken met alle gevolgen van dien.
Ik ga een T-class dichtbij de Pylontech zetten en dan vandaar met een kabel op een normale Power-in aansluiten. Dan kun je 4 accu's mooi aansluiten.--daniel--- schreef op zondag 7 december 2025 @ 14:28:
[...]
Ik denk dat je wel een goed punt hebt, ik neigde meer naar parallel om de eenvoud maar alles eigen zekering klinkt wel beter. Als ik dan 4 pylontech batterijen zou nemen heb ik denk ik wel twee klasse T power-ins nodig om alle 4 de plussen een eigen plek te geven toch?
:strip_exif()/f/image/V2pG8Fdk1xnuYz4Z43hnmqNK.png?f=user_large)
https://lithiumaccus.nl/p...der-met-class-t-zekering/
[ Voor 3% gewijzigd door Jojan265 op 07-12-2025 15:01 ]
Wee een informatieve video van Toby, dit keer over overbelasting bij een thuisbatterij. Hij zet mooi alle beveiligingen in de meterkast op een rijtje, legt uit waar ze voor dienen en verwijst naar de relevante NEN1010.
Echter, ook hij benoemd niet het eerder besproken probleem dat de Victron's een veiligheid bij kortsluiting niet laten trippen. Ook gebruik hij een Hager omschakelaar die niet optimaal de nul schakelt. Is hier ook al een paar keer besproken.
Ik zag dat @bommer beide zaken al aan 'm gevraagd heeft onder de video, dus wacht zijn reactie af.
Echter, ook hij benoemd niet het eerder besproken probleem dat de Victron's een veiligheid bij kortsluiting niet laten trippen. Ook gebruik hij een Hager omschakelaar die niet optimaal de nul schakelt. Is hier ook al een paar keer besproken.
Ik zag dat @bommer beide zaken al aan 'm gevraagd heeft onder de video, dus wacht zijn reactie af.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Goed punt, ik zal Fluvius eens bellen, hoe flexibel ze zijn, ik ging er van uit dat batterijladers niet mee tellen in deze berekening...erger, ik vind de mp6k5 nog niet terug in de synergrid lijst... zal maar hopen dat dit wel zal komen.pmaene schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:25:
[...]
Alles samen zit je vlot boven de 25 kVA. Ben je op de hoogte dat je bijgevolg een netstudie moet laten uitvoeren door Fluvius (https://www.fluvius.be/nl...allatie/verloop-netstudie)? Ik geloof dat deze wel gratis is, maar kan mogelijks wel invloed hebben op je project.
Volgens mij kan je voor AC-In in principe een lichtere automaat van 20A gebruiken die afgestemd is op je netaansluiting. Dat scheelt ook weer in kabeldikte. De automaat linksonder is bedoeld als remautomaat? Er zit in het derde bord vermoedelijk ook een diff van 30mA? Heb je nagekeken dat dit ook een model van 63A is (al vermoed ik van wel, gezien de huidige PV-installatie)?
Klopt 20A als inkomende zal voldoende zijn... maar breng toch alles maar naar 40A dan wordt mijn installatie gewoon gekeurd op 40A. Gaat meer over, opties open houden.
Ja links onder is is remautomaat. Ik heb een Diff van 63A steken in mijn garage, toen was het idee dat ik daar mijn victrons nog achter ging hangen. dus ik denk dat deze nu ook naar 40A kon zijn. maar ik ga hem rustig laten steken. Ik ben niet van plan om meer dan 40A over die lijnen te trekken.
btw, Keuze MP6k5 ipv MP5, ik zit op 2 fases met een te groot vermogen, ok dat zal maar een uur per dag, enkele dagen per jaar zijn... maar toch. better Save than sorry?
Hager -> sontheimer, ok
Ik zit erover te denken om een 40A contactor te gebruiken voor niet belangrijke groepen die ik niet aan wil hebben in noodstroom stand zoals de autolader en kookplaat. Dit omdat ze de batterij te snel leeg kunnen trekken en ik daardoor 3kva om omvormers kan gebruiken. Ik heb niet meer nodig. Is dat een gebruikelijke oplossing?
Alles is mogelijk: ik heb bijvoorbeeld alle grote verbruikers achter separate relais met stroommeting hangen, en zou onder een bepaalde SoC grote verbruikers kunnen afschakelen.
Echter, het hoeft niet: als je de autolader en kookplaat aan de ACin zijde aansluit, worden ze in eilandbedrijf niet gevoed.
Echter, het hoeft niet: als je de autolader en kookplaat aan de ACin zijde aansluit, worden ze in eilandbedrijf niet gevoed.
Is het dan niet zo dat er nooit stroom uit de batterij naar de autolader of kookplaat gaat en altijd van het net komt? Dat is denk ik niet direct wat ik wil want het kan best zijn dat ik op zonnestroom van eerder op de dag wil koken in de avondConrado schreef op zondag 7 december 2025 @ 18:10:
Alles is mogelijk: ik heb bijvoorbeeld alle grote verbruikers achter separate relais met stroommeting hangen, en zou onder een bepaalde SoC grote verbruikers kunnen afschakelen.
Als het net is aangesloten zitten AC-in en AC-out aan elkaar geschakeld. De ontlading van de accu wordt afhankelijk van de instelling gebaseerd op de stroom meter op de hoofdaansluiting. Als bijvoorbeeld de ev lader hier extra druk op geeft zal de victron er voor proberen te compenseren.--daniel--- schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:11:
[...]
Is het dan niet zo dat er nooit stroom uit de batterij naar de autolader of kookplaat gaat en altijd van het net komt? Dat is denk ik niet direct wat ik wil want het kan best zijn dat ik op zonnestroom van eerder op de dag wil koken in de avond
Nee, @Beer070 beschreef dat al.--daniel--- schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:11:
Is het dan niet zo dat er nooit stroom uit de batterij naar de autolader of kookplaat gaat en altijd van het net komt?
Als je geen eilandbedrijf wenst, hoef je enkel met één kabel op ACin de Victrons aan te sluiten. Dan werkt het hele systeem zoals je verwacht met voeding naar het huis, natuurlijk zonder eilandbedrijf.
Ik ben ook bezig een mooie victron setup te bouwen. Wordt eerst met 1x 6k5 en toekomstig vermoedelijk 3x 6k5 ivm 3 fase indeling gehele woning. Ik heb de Lynx class - T gekozen om de accu’s op in te koppelen. Maar wat schetst mijn verbazing: de ingaande busbar waarop de accu’s worden aangesloten is ook doorverbonden tussen de plus accu aansluiting 1 en 2.
Alle drie de busbars lopen dus geheel door de unit heen. Zo wordt accu 1 dus hard op accu 2 gekoppeld en zit er dus geen zekering tussen de accu’s ten opzichte van elkaar. Ook de T class zekeringen zitten zo dus parallel aan elkaar tussen busbar ‘positief accu’s en positief belasting’.
Ik zou verwachten dat de accu’s op de T class zekering zouden komen en dan via die zekering naar de positieve belasting busbar. Dan zeker je ook de accu’s ten opzichte van elkaar.
Kan iemand mij uitleggen waarom victron voor deze constructie gekozen heeft? Bij de Lynx DC IN zijn ze wel per accu gezekerd..
Edit: plaatje bijgevoegd. De rode lijn loopt dus door. Het zwarte kapje lijkt te suggereren dat het twee losse zijn, maar dat is niet het geval.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/prjcEqs3r5jkZXzPwIWKFieP.jpg?f=user_large)
Edit 2: Victron geeft zelf ook aan dat het losse connecties moeten zijn. Nou twijfel ik aan mijn eigen waarneming 😅 Ik ga morgen nogmaals goed kijken hoe het zit en het kapje er af schroeven.
/f/image/MjUGs4xQcuTMmGOSLYHTizQW.png?f=fotoalbum_large)
Note to self: Volgende keer minder lang doorgaans ‘s avonds 😃. Onder het kapje blijken de bars gelukkig wel onderbroken te zijn. Probleem opgelost!
Alle drie de busbars lopen dus geheel door de unit heen. Zo wordt accu 1 dus hard op accu 2 gekoppeld en zit er dus geen zekering tussen de accu’s ten opzichte van elkaar. Ook de T class zekeringen zitten zo dus parallel aan elkaar tussen busbar ‘positief accu’s en positief belasting’.
Ik zou verwachten dat de accu’s op de T class zekering zouden komen en dan via die zekering naar de positieve belasting busbar. Dan zeker je ook de accu’s ten opzichte van elkaar.
Kan iemand mij uitleggen waarom victron voor deze constructie gekozen heeft? Bij de Lynx DC IN zijn ze wel per accu gezekerd..
Edit: plaatje bijgevoegd. De rode lijn loopt dus door. Het zwarte kapje lijkt te suggereren dat het twee losse zijn, maar dat is niet het geval.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/prjcEqs3r5jkZXzPwIWKFieP.jpg?f=user_large)
Edit 2: Victron geeft zelf ook aan dat het losse connecties moeten zijn. Nou twijfel ik aan mijn eigen waarneming 😅 Ik ga morgen nogmaals goed kijken hoe het zit en het kapje er af schroeven.
/f/image/MjUGs4xQcuTMmGOSLYHTizQW.png?f=fotoalbum_large)
Note to self: Volgende keer minder lang doorgaans ‘s avonds 😃. Onder het kapje blijken de bars gelukkig wel onderbroken te zijn. Probleem opgelost!
[ Voor 35% gewijzigd door master1104 op 08-12-2025 08:39 ]
Ik ben mij aan het oriënteren op een Victron gebaseerd ESS. Idee is om dit voor 2027 geïnstalleerd te hebben, ik heb dus nog wel ff maar toch.
Ik heb een aantal vragen:
1) Ik wil graag dat ‘t hele huis (dus niet de EV) kan doordraaien bij netuitval. Dit kan natuurlijk door het hele huis achter de multiplus II te hangen maar is het niet efficiënter om dit alleen te doen voor apparatuur die niet goed tegen een onderbreking kunnen en overige verbruikers automatisch om te schakelen van netgekoppeld naar naar “uitgang” Multiplus II”? Netuitval komt gelukkig ook weer niet zo vaak voor en anders ben je toch altijd een behoorlijk % extra verbruikt kwijt.
2) Kan je op deze manier ook prima bestaande PV (met Enphase micro’s) omschakelen met ook daarmee een efficiëntie voordeel maar wel de optie om tijdens netuitval deze energie te kunnen blijven oogsten? Ik gebruik micro-omvormers omdat de panelen veel verschillende oriëntaties hebben, vervangen door een Victron MPPT device ligt voor deze dus niet voor de hand).
3) Mijn EV ondersteund (3600W) V2L, zou je bij netuitval (na fysieke scheiding netaansluiting) 1 van de 3 Multiplussen kunnen gebruiken om de EV als backup te gebruiken?
4) Zal ik mijn 2 stuks 6.5 kWh LG RESU batterijen kunnen hergebruiken (nu gekoppeld via een LG RESU PLUS box) maar de capaciteit ook met andere batterijen kunnen uitbreiden (ik denk dat ik minimaal naar 30 kWh wil gaan).
5) Ik kan natuurlijk de huidige hybrideomvormer laten hangen (voor het 1 string, 6 x 375 Wp PV) of vervangen door een Victron Smartsolar MPPT 250/70. Ik denk zelf gewoon direct vervangen, wel zo netjes en efficiënt. Andere ideeën hierover?
Mijn huidige situatie:
Ik heb een all-electric huis met standaard 3 x 25A aansluiting, 3 fase laadpunt (met loadbalancing), 3 fase inductie, 2 fase WP, 3 fase 3700 Wp enphase, 1 fase 2300 Wp Solax hybride met 2 x 6.5 kWh LG RESU batterijen met EPS (Emergency power supply) op die ene fase. Verbruik per jaar in totaal 10 MWh waarvan zo’n 4 MWh voor de EV en 2 MWh voor de WP.
Ik heb een aantal vragen:
1) Ik wil graag dat ‘t hele huis (dus niet de EV) kan doordraaien bij netuitval. Dit kan natuurlijk door het hele huis achter de multiplus II te hangen maar is het niet efficiënter om dit alleen te doen voor apparatuur die niet goed tegen een onderbreking kunnen en overige verbruikers automatisch om te schakelen van netgekoppeld naar naar “uitgang” Multiplus II”? Netuitval komt gelukkig ook weer niet zo vaak voor en anders ben je toch altijd een behoorlijk % extra verbruikt kwijt.
2) Kan je op deze manier ook prima bestaande PV (met Enphase micro’s) omschakelen met ook daarmee een efficiëntie voordeel maar wel de optie om tijdens netuitval deze energie te kunnen blijven oogsten? Ik gebruik micro-omvormers omdat de panelen veel verschillende oriëntaties hebben, vervangen door een Victron MPPT device ligt voor deze dus niet voor de hand).
3) Mijn EV ondersteund (3600W) V2L, zou je bij netuitval (na fysieke scheiding netaansluiting) 1 van de 3 Multiplussen kunnen gebruiken om de EV als backup te gebruiken?
4) Zal ik mijn 2 stuks 6.5 kWh LG RESU batterijen kunnen hergebruiken (nu gekoppeld via een LG RESU PLUS box) maar de capaciteit ook met andere batterijen kunnen uitbreiden (ik denk dat ik minimaal naar 30 kWh wil gaan).
5) Ik kan natuurlijk de huidige hybrideomvormer laten hangen (voor het 1 string, 6 x 375 Wp PV) of vervangen door een Victron Smartsolar MPPT 250/70. Ik denk zelf gewoon direct vervangen, wel zo netjes en efficiënt. Andere ideeën hierover?
Mijn huidige situatie:
Ik heb een all-electric huis met standaard 3 x 25A aansluiting, 3 fase laadpunt (met loadbalancing), 3 fase inductie, 2 fase WP, 3 fase 3700 Wp enphase, 1 fase 2300 Wp Solax hybride met 2 x 6.5 kWh LG RESU batterijen met EPS (Emergency power supply) op die ene fase. Verbruik per jaar in totaal 10 MWh waarvan zo’n 4 MWh voor de EV en 2 MWh voor de WP.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
@blb4 Even wat losse opmerkingen.
Zeker als de Victrons niet ver van je groepenkast hangen, hoezo dan altijd "behoorlijk extra verbruik" ?
Zoveel kost extra kabel lengte toch niet?
Kan de bestaande hybride wel meewerken in een 3fase systeem? (120° fase verschuiving)
Als je zeker weet dat wat je aansluit op je auto alleen verbruikt, moet het kunnen.
Als je extra accu's dezelfde spanning hebben kunnen ze parallel. Anders moet je ze maar apart voor 1 van de 3 fases gebruiken.
Zeker als de Victrons niet ver van je groepenkast hangen, hoezo dan altijd "behoorlijk extra verbruik" ?
Kan de bestaande hybride wel meewerken in een 3fase systeem? (120° fase verschuiving)
Als je zeker weet dat wat je aansluit op je auto alleen verbruikt, moet het kunnen.
Als je extra accu's dezelfde spanning hebben kunnen ze parallel. Anders moet je ze maar apart voor 1 van de 3 fases gebruiken.
Interesting, zo had ik het nog niet bedacht maar klinkt wel logisch. Maar dat betekent dan dus ook als je een verbruiker nooit stroom uit de batterij wil laten gebruiken de enige optie is om deze op AC-OUT-2 aan te sluiten, klopt dat?Conrado schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:36:
[...]
Nee, @Beer070 beschreef dat al.
Als je geen eilandbedrijf wenst, hoef je enkel met één kabel op ACin de Victrons aan te sluiten. Dan werkt het hele systeem zoals je verwacht met voeding naar het huis, natuurlijk zonder eilandbedrijf.
Gisteren eindelijk mijn EV en Accu laden goed gekregen. Ik had namelijk 2 haantjes die beide de volledige amperes wilden gebruiken (bij net laden). Mijn EV verloor deze strijd altijd en je kreeg dus een aan / uit / aan / uit.. waarna de lader in de storing springt.
Nu heb ik de AC in van de victron op 24A gezet. Simpel maar is wel de oplossing. Victron schakelt eerder terug waardoor de auto niet meer uit gaat. De auto staat nog wel op max 25A
Nu heb ik de AC in van de victron op 24A gezet. Simpel maar is wel de oplossing. Victron schakelt eerder terug waardoor de auto niet meer uit gaat. De auto staat nog wel op max 25A
Ik zet de max charge amps van mijn laadpaal op 12A als ik zowel de EV als het ESS aan het laden ben. Dan krijgen ze allebei wat. Ik heb liever dat ze allebei tegelijk laden, dan kan ik beter/langer gebruik maken van mijn aansluiting bij lage tarieven. Als dit overdag is en er is PV beschikbaar gaat de limiet omhoog met wat de PV kan leveren.hhoekstra schreef op maandag 8 december 2025 @ 07:35:
Gisteren eindelijk mijn EV en Accu laden goed gekregen. Ik had namelijk 2 haantjes die beide de volledige amperes wilden gebruiken (bij net laden). Mijn EV verloor deze strijd altijd en je kreeg dus een aan / uit / aan / uit.. waarna de lader in de storing springt.
Als de auto eerder vol is omdat die wel met 16A mag, zal daarna alleen het ESS verder laden bij laag tarief maar daarmee krijg ik mijn 3x25A niet vol benut.
[ Voor 4% gewijzigd door V_ger op 08-12-2025 09:19 ]
ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Dat denk ik niet. Bij net-bedrijf is alles met elkaar verbonden. Als de batterij dan stroom levert, gaat dat naar alle apparaten. Het enige wat AC-OUT-2 doet is afschakelen als er geen netspanning is. In die situatie voedt de batterij niet de verbruikers achter AC-OUT-2.--daniel--- schreef op maandag 8 december 2025 @ 06:43:
[...]
Interesting, zo had ik het nog niet bedacht maar klinkt wel logisch. Maar dat betekent dan dus ook als je een verbruiker nooit stroom uit de batterij wil laten gebruiken de enige optie is om deze op AC-OUT-2 aan te sluiten, klopt dat?
Wellicht kan het wel de de die stroommeter van Victron op AC-OUT-2 en de simpele regel: er loopt stroom, dus schakel batterij af.
Bijvoorbeeld: Sontheimer Schakelaar 40A 4-polig 20 kW net-0-Not ULO40/4T/NS/Z101/F976, omschakelaar/zwart, 2x4x40 AJ_aba schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:42:
[...]
Goed punt, ik zal Fluvius eens bellen, hoe flexibel ze zijn, ik ging er van uit dat batterijladers niet mee tellen in deze berekening...erger, ik vind de mp6k5 nog niet terug in de synergrid lijst... zal maar hopen dat dit wel zal komen.
Klopt 20A als inkomende zal voldoende zijn... maar breng toch alles maar naar 40A dan wordt mijn installatie gewoon gekeurd op 40A. Gaat meer over, opties open houden.
Ja links onder is is remautomaat. Ik heb een Diff van 63A steken in mijn garage, toen was het idee dat ik daar mijn victrons nog achter ging hangen. dus ik denk dat deze nu ook naar 40A kon zijn. maar ik ga hem rustig laten steken. Ik ben niet van plan om meer dan 40A over die lijnen te trekken.
btw, Keuze MP6k5 ipv MP5, ik zit op 2 fases met een te groot vermogen, ok dat zal maar een uur per dag, enkele dagen per jaar zijn... maar toch. better Save than sorry?
Hager -> sontheimer, okhad nog niet van dat merk gehoord.
Je hebt ze ook in 63A.
Of: https://www.krausnaimer.c...ransfer_Switch-Folder.pdf
Eaton heeft er blijkbaar ook 1: https://www.eaton.com/nl/nl-nl/skuPage.1319915.html
Wat extra info voor- en na-ijlende nul:
https://klimaatproductenk...eit/omschakelaar-driefase
https://meintechblog.de/2...ausschaltfunktion-update/
https://communityarchive....switch-bypass-wiring.html
Als je op Tweakers "Zelf een powerwall bouwen" zoekt op Sontheimer, krijg je ook wat info en plaatjes van de Sontheimer. En waarom men kiest voor deze.
[ Voor 19% gewijzigd door GJzon op 08-12-2025 10:41 ]
Dank, ik geloof dat ik de werking van de Multiplus verkeerd begrepen heb. Ik dacht dat deze altijd zelf het AC-OUT genereerde en dus altijd bezig was. Dit om in staat de zijn frequentie-shift te kunnen doen om PV systemen minder te laten produceren. Maar met nog eens verder lezen zie ik nu dat - logischerwijs - die frequentie-shift alleen nodig is als het Net niet aanwezig is (anders kan overtollig naar net geleverd worden). Als ik het dan dus goed begrijp schakelt de Multiplus AC IN dus direct door naar AC OUT en bij netuitval schakelt hij AC IN los van AC OUT en gaat zelf AC OUT genereren.onetime schreef op maandag 8 december 2025 @ 02:33:
@blb4 Even wat losse opmerkingen.
Er is dus in standaard bedrijf geen vermogensverlies in de Multiplus, je verlies is in deze situatie dus alleen de bekabeling tussen je groepenkast en de Multiplus opstelling.
Mijn huidige hybride omvormer is een 1 fase omvormer, als ik die dus al zou willen behouden dan zal die dus als "gewone" PV omvormer op 1 van de 3 fasen worden aangesloten. En dan heb ik dus de keus deze op AC IN of op AC OUT aan te sluiten.
Dank, ik ga me weer verder inlezen!
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Gelukkig, ik kreeg al angstzweet, en had deze even terug opgezochtmaster1104 schreef op zondag 7 december 2025 @ 23:21:
YouTube: Expanding My System with the Victron 1000A Lynx Busbar (Built-In Cla...
min 5:06
@blb4
Als je je huidige PV-omvormer aan AC-out1 hangt, dan blijven je panelen produceren bij grid-uitval. Maar dan moet je PV-omvormer wel correct reageren op de frequency-shift-regeling die Victron hanteert om het vermogen van je PV te regelen.
Bestudeer ook vooral even de beroemde/beruchte Factor 1.0 rule
Als je je huidige PV-omvormer aan AC-out1 hangt, dan blijven je panelen produceren bij grid-uitval. Maar dan moet je PV-omvormer wel correct reageren op de frequency-shift-regeling die Victron hanteert om het vermogen van je PV te regelen.
Bestudeer ook vooral even de beroemde/beruchte Factor 1.0 rule
Ik ben me aan het orienteren voor een Victron ESS. Ik zie dat de Multiplus ook als GX versie leverbaar is. Lijktr me handiger,scheelt weer een Gerbo GX. Is de functionaliteit gelijk of is het slimmer om toch voor een Gerbo te gaan en geen GX versie van de multiplus?
Ikzelf ga voor een losse GX: qua prijs lijkt het voor de meeste units niet zoveel uit te maken en als de MP of Cerbo stuk gaat kun je een los component vervangen ipv een groot (integraal) onderdeel.nonesuch schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:53:
Ik ben me aan het orienteren voor een Victron ESS. Ik zie dat de Multiplus ook als GX versie leverbaar is. Lijktr me handiger,scheelt weer een Gerbo GX. Is de functionaliteit gelijk of is het slimmer om toch voor een Gerbo te gaan en geen GX versie van de multiplus?
/f/image/lU8y97QAvuTzIa4Ho72govDZ.png?f=fotoalbum_large)
Hoi allen, inmiddels ben ik al enkele weken bezig een Victron setup uit te werken, en dan vooral ook een veilige meterkast. Zie hierboven voor het ontwerp. Voor dit ontwerp heb ik een calculatie gedaan voor alle klemmen / knooppunten en de maximale vermogens. Het ontwerp is gebaseerd om een mix van Harold Halewijn en Toby van Doorn (en feedback uit vorige posts). Er zijn wel wijzigingen omdat de Victron (en batterij) op pakweg 35m van het huis staan: een "omschakelkast" komt dus in de meterkast ipv de schuur. Tevens wordt de victron+batterij met een 5G16 CCA kabel aangesloten welke ik zeer gunstig kon verkrijgen.
De "huis-klem" in de tekening is de huidige meterkast. De HM1500 wordt verplaatst en de rest wordt bijgezet dmv Hager-automaten (type nummers staan erbij).
Mijn vermoeden is dat het ontwerp inmiddels solide is, maar voordat ik alles bestel, nog wel een aantal vragen waar jullie hopelijk bij kunnen helpen:
- Klopt de dimensionering van zekeringen in de Lynx?
- 1. 150A voor elke MP-4k5: bij piek kan 120A lopen
- 2. 40A voor de 150/35 MPPT, de kleinste zekering die boven de 35A rating zit.
- 3. Een 250A / Adler EF3 voor de batterij (yixiang/16kWh, max 157A continue). Geen Class-T omdat het makkelijker en economischer is om een Adler EF3 te plaatsen en qua AIC / veiligheid volgens mij hetzelfde resultaat geeft.
- Is het volgens de NEN dat er geen alamat op de AC-out zit? Er zit een alamat op de AC-in, maar bij 'eilandbedrijf' valt deze volgens mij af (AC-in schakelt dacht ik af?) en dan is er geen aardlek aanspreekbaar. Lost Victron dit zelf intern op?
- Hier op tweakers zie ik veel "300mA / B25" alamats op de AC-in, maar elders zag ik ook "30mA / C20" op de AC-in om selectiviteit te waarborgen. Het is mij niet helemaal duidelijk waarom ik de een of de ander zou moeten kiezen? Het enige dat ik online heb kunnen vinden is dat de lange kabels naar de victron mogelijk voor capaciteit zorgen en potentieel een 30mA dan te makkelijk af slaat.
- De ET112 bij de HM1500 wil ik via RS485 uitlezen. Dat houd dus in dat er vanuit de meterkast een 35 meter lange RS485 naar de schuur gaat. De VM-3P75CT heeft ook een kabel naar de schuur nodig. Ik heb een flink stuk F/UTP kabel liggen: zouden jullie aanraden om 'hack' uit te voeren en 4 van de 8 aders te selecteren voor de VM-3P75CT en 4 voor de ET112? Dan hoef ik namelijk maar 1 UTP kabel te trekken.
Alvast dank voor de hulp!
[ Voor 6% gewijzigd door Hessel_M op 08-12-2025 17:12 ]
als je wil dat een verbruiker nooit stroom van de accu gebruikt, dan moet je hem voor de stroom-meter zetten. (de VM75 bij Victron). Dan wordt het gebruik niet gemeten en ook niet gecorrigeerd door de omvormers.--daniel--- schreef op maandag 8 december 2025 @ 06:43:
[...]
Interesting, zo had ik het nog niet bedacht maar klinkt wel logisch. Maar dat betekent dan dus ook als je een verbruiker nooit stroom uit de batterij wil laten gebruiken de enige optie is om deze op AC-OUT-2 aan te sluiten, klopt dat?
In de meeste gevallen zullen de omvormers en de PV proberen te sturen op zo min mogelijk gebruik, op het geheel. Hierbij worden de accu's voor zover ze gebruikt mogen worden ook aangesproken om te balanceren (als dat nodig is).
Een voorbeeld: Stel, huis gebruik is standaard 1kw, PV wekt 3kw op, accu is half vol. de omvormer zal proberen 2kw naar de accu's te laden.
Als je nu de kookplaat aanzet voor 6kw zal de er 2kw uit de PV komen en 4kw uit de accu, of uit het net, afhankelijk van wat je hebt ingesteld.
Hopelijk helpt dit.
Ik denk dat ik het hele spulletje in een doos weg werk, nog even de vraag of het dan in de doos op een din-rail past. daarvan heb ik er laatst 20 gekocht op amazon voor 8 euro, dus altijd het proberen waard.GJzon schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 22:02:
[...]
Ja, en als je het montagehulp er bij neemt, kan alles op een DIN rail. Zoals ik al noemde.
Had trouwens een zwarte rijgklem genoemd maar die is weer lastig te krijgen denk ik. Neem je een blauwe.
Dit doe ik op dit moment met m'n EV laadpunt. Die zit direct achter de hoofdschakelaar en pas daarachter de kW(h) meter die het vermogen van de netaansluiting meet waarmee mijn huidige hybride omvormer in "Self Use Mode" het netvermogen op 0 probeert te houden.Beer070 schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:40:
[...]
als je wil dat een verbruiker nooit stroom van de accu gebruikt, dan moet je hem voor de stroom-meter zetten. (de VM75 bij Victron). Dan wordt het gebruik niet gemeten en ook niet gecorrigeerd door de omvormers.
In de meeste gevallen zullen de omvormers en de PV proberen te sturen op zo min mogelijk gebruik, op het geheel. Hierbij worden de accu's voor zover ze gebruikt mogen worden ook aangesproken om te balanceren (als dat nodig is).
Een voorbeeld: Stel, huis gebruik is standaard 1kw, PV wekt 3kw op, accu is half vol. de omvormer zal proberen 2kw naar de accu's te laden.
Als je nu de kookplaat aanzet voor 6kw zal de er 2kw uit de PV komen en 4kw uit de accu, of uit het net, afhankelijk van wat je hebt ingesteld.
Hopelijk helpt dit.
Dat hoeft niet. Ik test de gratis software van EVCC, die met een ontzettende hoeveelheid merken laadpalen en solar kan samenwerken. Uiteraard ook met Victron. Daarmee kun je load balancing instellen en bepalen hoe de auto geladen wordt en uit welke bron.blb4 schreef op maandag 8 december 2025 @ 21:40:
Dit doe ik op dit moment met m'n EV laadpunt. Die zit direct achter de hoofdschakelaar en pas daarachter de kW(h) meter ....
Is een actief draadje van hier op Tweakers.
Is er met EVCC ook een integratie met Victron systeem mogelijk?Conrado schreef op maandag 8 december 2025 @ 23:19:
[...]
Dat hoeft niet. Ik test de gratis software van EVCC, die met een ontzettende hoeveelheid merken laadpalen en solar kan samenwerken. Uiteraard ook met Victron. Daarmee kun je load balancing instellen en bepalen hoe de auto geladen wordt en uit welke bron.
Is een actief draadje van hier op Tweakers.
En natuurlijk, liefst integreer je het laadpunt binnen je ems. Minimaal moet je dan ‘t vermogen meten van het laadpunt en meenemen/aftrekken in de “nul op de meter berekening”. Liefst natuurlijk ook sturing van je laadpunt maar dat zou je ook extern (bv via EVCC) kunnen doen. Mijn idee is om dat in een Victron ontwerp mee te nemen. Ik heb een evbox die nu nog via OCPP met laadpaalbeheerder communiceert maar dat stopt binnenkort.
Sterker nog, Victron is één van de sponsoren van het project.blb4 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:25:
Is er met EVCC ook een integratie met Victron systeem mogelijk?
Hoi Allen,
Na een tijd stilgestaan te hebben vanwege tijdgebrek, pak ik mijn thuisbatterij project weer op, in de basis heb ik alle apparatuur (3x MPII-5000, Lynxen, zekeringen, kabels, gereedschap, 4x Yixiang DIY V2, 64 cellen etc. etc. ). Afgelopen week heb ik mijn garage "verbouwd" zodat ik nu de wanden en vloeropvlakte vrij heb om e.a. te monteren.
Nu wil ik echter de achterwanden gaan plaatsen, het is een (vrijstaande) garage uit de jaren 60 en het stukwerk is brokkelig (is ook veel losgekomen bij het verwijderen van de oude vast gemonteerde kasten). Hierom is mijn gedachte om een 18mm multiplex platen tegen de oude muur te plaatsen en daarop de rest van de installatie te monteren. (De Yixiang boxen staan op de bijbehorende dolly).
Aan de electrische kant en de aansturing kant zal ik zeker nog tegen de nodige vragen aanlopen, maar heb ik het meeste wel onder de knie, alleen ik ben geen help in fysieke montage en heb weinig kennis van materiaal soorten etc.
Kan elke (watervaste) multiplex 18mm, of zijn er nog aspecten om op te letten?
(brandwerend multiplex kan ik niet vinden voor particulieren (m.u.v. platen van € 250+ ) dus ik verwacht dat ik ze zal moeten coaten met brandwerende coating, voor hittebescherming, worden ze ook mooi wit van)
Hang je de beugels van de Victron dan met 16/5mm schroeven dan in het multplex, of kun je beter door het multiplex heenboren en diep in de (zachte) baksteen (en oude stucwerk) een plug duwen en op die wijze monteren?
Na een tijd stilgestaan te hebben vanwege tijdgebrek, pak ik mijn thuisbatterij project weer op, in de basis heb ik alle apparatuur (3x MPII-5000, Lynxen, zekeringen, kabels, gereedschap, 4x Yixiang DIY V2, 64 cellen etc. etc. ). Afgelopen week heb ik mijn garage "verbouwd" zodat ik nu de wanden en vloeropvlakte vrij heb om e.a. te monteren.
Nu wil ik echter de achterwanden gaan plaatsen, het is een (vrijstaande) garage uit de jaren 60 en het stukwerk is brokkelig (is ook veel losgekomen bij het verwijderen van de oude vast gemonteerde kasten). Hierom is mijn gedachte om een 18mm multiplex platen tegen de oude muur te plaatsen en daarop de rest van de installatie te monteren. (De Yixiang boxen staan op de bijbehorende dolly).
Aan de electrische kant en de aansturing kant zal ik zeker nog tegen de nodige vragen aanlopen, maar heb ik het meeste wel onder de knie, alleen ik ben geen help in fysieke montage en heb weinig kennis van materiaal soorten etc.
Kan elke (watervaste) multiplex 18mm, of zijn er nog aspecten om op te letten?
(brandwerend multiplex kan ik niet vinden voor particulieren (m.u.v. platen van € 250+ ) dus ik verwacht dat ik ze zal moeten coaten met brandwerende coating, voor hittebescherming, worden ze ook mooi wit van)
Hang je de beugels van de Victron dan met 16/5mm schroeven dan in het multplex, of kun je beter door het multiplex heenboren en diep in de (zachte) baksteen (en oude stucwerk) een plug duwen en op die wijze monteren?
Niet specifiek voor Victron’s, maar in zijn algemeen gebruik je juist een montageplaat om te voorkomen dat je een gatenkaas maakt van de wand er achter.SkyFlyer schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:49:
Je schijnt ook Fermacel gipsplaten er tegen aan te kunnen monteren i.v.m. brand-vertragendheid/werendheid.blb4 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 18:02:
[...]
Niet specifiek voor Victron’s, maar in zijn algemeen gebruik je juist een montageplaat om te voorkomen dat je een gatenkaas maakt van de wand er achter.
Dat zou weer schilderen schelen, Raad je dan de combinatie multiplex met fermacell daar overheen aan? (Geeft 3 cm grip, dat lijkt mij als leek voldoende), of fermacell ipv multiplex en dan in de muur boren?
Ik zou 't Fermacell op het OSB 3 plaat plaatsen. Kun je wat langere schroeven gebruiken om e.e.a. te monteren voor de stevigheid. Dat ga ik in ieder geval wel doen t.z.t.SkyFlyer schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:18:
Dat zou weer schilderen schelen, Raad je dan de combinatie multiplex met fermacell daar overheen aan? (Geeft 3 cm grip, dat lijkt mij als leek voldoende), of fermacell ipv multiplex en dan in de muur boren?
Je kunt de OSB ook eerst op verticale latten (22 mm dik ofzo) schroeven. En dan de fermacell daar op.
Weet je zeker dat je niet ineens in je muur moet boren.
Eerst alle lay-out schetsen van hetgeen je wilt plaatsen. Valt altijd tegen. 100 mm tussen de MP 2's.
Beter een te grote achterplaat dan te weinig.
Er zijn genoeg voorbeelden hoe anderen hun opstelling hebben gemaakt. Beter goed gejat dan slecht bedacht.
https://media.hornbach.nl/hb/datasheet/as.46194811.pdf
[ Voor 19% gewijzigd door GJzon op 09-12-2025 20:51 ]
De installatie wordt in een hoek geplaatst, 1 zijde 84*245 en de andere zijde 174*245, ben van plan die gehele hoek te bekleden (ongeveer, adhv standaard maten, bv 240 hoog)
Heeft OSB dan niet weer veel minder grip dan multiplex of betonplex?
[ Voor 59% gewijzigd door SkyFlyer op 09-12-2025 20:57 ]
Zoiets als dit? https://qion.nl/product/m...wh-3-fase-wandopstelling/SkyFlyer schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:46:
De installatie wordt in een hoek geplaatst, 1 zijde 84*245 en de andere zijde 174*245, ben van plan die gehele hoek te bekleden (ongeveer, adhv standaard maten, bv 240 hoog)
[Afbeelding]
Wat bedoel je met minder grip?
Ik ben van plan om de gehele hoek (raam tot aan schoorsteen) te betimmeren.GJzon schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:58:
[...]
Zoiets als dit? https://qion.nl/product/m...wh-3-fase-wandopstelling/
Wat bedoel je met minder grip?
Met minder grip bedoel ik hoeveel grip de vezels hebben op de schroeven die je erin schroeft, t.o.v. het hout in multiplex en betonplex.
OSB wordt overal voor gebruikt. 18 mm met groeven, passen ze ook mooi in elkaar. Kost weinig. Kun je altijd gratis op maat laten zagen in de bouwmarkten.SkyFlyer schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:16:
[...]
Ik ben van plan om de gehele hoek (raam tot aan schoorsteen) te betimmeren.
Met minder grip bedoel ik hoeveel grip de vezels hebben op de schroeven die je erin schroeft, t.o.v. het hout in multiplex en betonplex.
De MP 2 ophangbeugels hebben 3 gaten van 6 mm. Als je achterlatten gebruikt van 22 mm en schroeven van 6 x 40 of 45 mm kan je echt niets gebeuren.
En als je 't echt niet vertrouwt, schroef je op de achterkant van de OSB plaat alvast wat horizontale latjes op de plekken waar je de ophangbeugels wilt hebben. Met 6 x 50 mm schroeven.
En als 't dan nog niet vertrouwt: google ' hoe stevig is osb 3'
[ Voor 4% gewijzigd door GJzon op 09-12-2025 21:40 ]
OSB kan je volgens mij met fermacell erop gelijmd krijgen. Geeft wat extra stevigheid. En voor het kracht verschilSkyFlyer schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:46:
[Afbeelding]
Hoef je het niet te laten. Sterk zat. Ik heb gewoon multiplex gebruikt omdat ik dat snel kon krijgen. Underlayment is goedkoper en ziet er hetzelfde uit met brandwerende coating.
Brandwerende coating wordt bij grote hitte een soort bubbel schuim. Dus alles wat in de plaat geschroefd zit geeft nog steeds hitte door, maar krijgt geen zuurstof om te ontbranden. Ik denk dat het vooral voor je gevoel van veiligheid is. Vrijwel alle meterkasten in Nederland hebben volgens de oude nen1010 een houten achterwand en kunnen tot 3x80a aangesloten hebben. De victrons zijn op alle vlakken beter beschermd en als je hier met tweaker ‘s over brainstormt ben je al 10-100x beter bezig dan de gemiddelde Electricien.
Ik denk dat de kans dat een accu in de hens gaat groter is dan een Victron. Ik zou eerder bang zijn voor slechte verbindingen. Niet voor niets dat men e.e.a. controleert met een warmtecamera.Beer070 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:41:
[...]
OSB kan je volgens mij met fermacell erop gelijmd krijgen. Geeft wat extra stevigheid. En voor het kracht verschil
Hoef je het niet te laten. Sterk zat. Ik heb gewoon multiplex gebruikt omdat ik dat snel kon krijgen. Underlayment is goedkoper en ziet er hetzelfde uit met brandwerende coating.
Brandwerende coating wordt bij grote hitte een soort bubbel schuim. Dus alles wat in de plaat geschroefd zit geeft nog steeds hitte door, maar krijgt geen zuurstof om te ontbranden. Ik denk dat het vooral voor je gevoel van veiligheid is. Vrijwel alle meterkasten in Nederland hebben volgens de oude nen1010 een houten achterwand en kunnen tot 3x80a aangesloten hebben. De victrons zijn op alle vlakken beter beschermd en als je hier met tweaker ‘s over brainstormt ben je al 10-100x beter bezig dan de gemiddelde Electricien.
Het controleren met een IR camera doe ik ook, en nog best regelmatig. Maar ik ben bij anderen al menig warmwater doorstroom verwarmer van 11kw tegengekomen die gewoon met 5x1.5mm2 aangesloten zat met kroonsteentjes, zeker weten dat niemand daar ooit met een warmte camera naar heeft gekeken.GJzon schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:44:
[...]
Ik denk dat de kans dat een accu in de hens gaat groter is dan een Victron. Ik zou eerder bang zijn voor slechte verbindingen. Niet voor niets dat men e.e.a. controleert met een warmtecamera.
Wat is er mis met een gatenkaas? 375 mm beton heeft veel voordelen voor de montage.blb4 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 18:02:
[...]
Niet specifiek voor Victron’s, maar in zijn algemeen gebruik je juist een montageplaat om te voorkomen dat je een gatenkaas maakt van de wand er achter.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Be my guest:). Als je een mooie vlakke (betonnen) muur hebt en je goed “voorgedacht” waardoor je alle gaten al kan boren voordat je apparatuur (eronder) op de wand hebt hangen dan kan dat denk ik prima. Bij latere modificaties is dat dan wel ff iets om op te letten. Als je een beetje rotte/oude bakstenen muur hebt met zachte voegen dan is het plaatsen van een montageplaat m.i. een no-brainer; altijd dus ff vooraf beoordelen. Een montageplaat kan ook als voordeel hebben dat je veel vooraf, op een andere lokatie of horizontaal opgesteld al kan monteren.John245 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 06:49:
[...]
Wat is er mis met een gatenkaas? 375 mm beton heeft veel voordelen voor de montage.
[Afbeelding]
Huis uit 1928 van niet al te geweldig beton. Als je bij ons boort, begin je met een 6 mm boor en hou je altijd een gat van 10 mm over. Ik heb ook gewoon latten gezet (slagpluggen), daarop OSB en daar overheen Fermacell. Zelfs de altijd kritische Duitse Elektro Meister was tevreden.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Als je vooraf niet je DDS doet kun je volgens mij er maar beter helemaal niet aan beginnen.blb4 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:30:
[...]
Be my guest:). Als je een mooie vlakke (betonnen) muur hebt en je goed “voorgedacht” waardoor je alle gaten al kan boren voordat je apparatuur (eronder) op de wand hebt hangen dan kan dat denk ik prima. Bij latere modificaties is dat dan wel ff iets om op te letten. Als je een beetje rotte/oude bakstenen muur hebt met zachte voegen dan is het plaatsen van een montageplaat m.i. een no-brainer; altijd dus ff vooral beoordelen. Een montageplaat kan ook als voordeel hebben dat je veel vooraf, op een andere lokatie of horizontaal opgesteld al kan monteren.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Vrijwel niemand lijkt zich te houden aan de geadviseerde afstand van 10 cm rondom de Victron. Ik ben toch wel benieuwd waarom?
Dat vraag ik mij ook afpegagus schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:37:
Vrijwel niemand lijkt zich te houden aan de geadviseerde afstand van 10 cm rondom de Victron. Ik ben toch wel benieuwd waarom?
Eigenwijs??pegagus schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:37:
Vast een combinatie van beschikbare ruimte (of een gebrek daaraan) en de wens voor ee 3 fase systeem. Of een installateur die het zo compacter en dus goedkoper kan bouwen/meenemen.
Ik ben wel een van die oelewappers die netjes ruimte rondom heeft.
Je kan je natuurlijk afvragen waarom die ruimte nodig is en of die eis wel relevant is. De warmteuitwisseling aan de zijkanten is hoe dan ook zeer beperkt. Dat is meer naar boven en naar voren. Voor toegang heeft het ook geen meerwaarde, dus...
Het feit dat iets of iemand iets opschrijft betekent niet automagisch dat het ook een goed idee is. Dat geldt zowel voor fabrikanten, verkopers en mensen op een willekeurig tech forum.
Je kan je natuurlijk afvragen waarom die ruimte nodig is en of die eis wel relevant is. De warmteuitwisseling aan de zijkanten is hoe dan ook zeer beperkt. Dat is meer naar boven en naar voren. Voor toegang heeft het ook geen meerwaarde, dus...
Het feit dat iets of iemand iets opschrijft betekent niet automagisch dat het ook een goed idee is. Dat geldt zowel voor fabrikanten, verkopers en mensen op een willekeurig tech forum.
[ Voor 15% gewijzigd door V_ger op 10-12-2025 16:15 ]
ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Volgens mij heeft Halewijn in zijn systemen de MP's op een (metalen) afstandhouder gezet. Kan ik me iets bij voorstellen want dan heeft de grote achterwand (= groot oppervlak) van de MP's voldoende ruimte om te koelen.V_ger schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:13:
Vast een combinatie van beschikbare ruimte (of een gebrek daaraan) en de wens voor ee 3 fase systeem. Of een installateur die het zo compacter en dus goedkoper kan bouwen/meenemen.
Betekent wel dat je de bedrading /kokers aan de onderkant ook een stukje van de achterwand moet zetten om de bedrading een beetje strak te krijgen.
Dat gaat vooral in verticale richting, toch? Horizontaal mogen ze wel (bijna) tegen elkaar, ten minste dat doet Halewijn ook.pegagus schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:37:
Vrijwel niemand lijkt zich te houden aan de geadviseerde afstand van 10 cm rondom de Victron.
De forto's van @jelleverherstra zijn wat onduidelijk. Maar het horizontale grijze deel lijkt me de railgeleider van de roldeur en daar moet minimaal nog 10 cm boven zitten om de deur te laten werken.
Filmpje van Halewijn. https://www.youtube.com/watch?v=tDTq11CShewConrado schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:24:
[...]
Dat gaat vooral in verticale richting, toch? Horizontaal mogen ze wel (bijna) tegen elkaar, ten minste dat doet Halewijn ook.
De forto's van @jelleverherstra zijn wat onduidelijk. Maar het horizontale grijze deel lijkt me de railgeleider van de roldeur en daar moet minimaal nog 10 cm boven zitten om de deur te laten werken.
Daar zie je een montageplaat met MP's gemonteerd. Let op de bovenkant van die montageplaat. Is 2x omgezet. Grote gaten in de montageplaat onder de MP's.
Het geheel gaat dan in de kast. Voordeel als je plaatwerk gebruikt....
En nog 1: https://www.youtube.com/watch?v=aPZel-nbS68
Bij 4 min. zie je linksonder een omgezette plaat. Dus veel ruimte rondom de MP's.
Sowieso ziet dat systeem er heeeel strak uit met die 4k5's strak naast elkaar.
[ Voor 12% gewijzigd door GJzon op 10-12-2025 16:39 ]
Volgens mij bedoelen we hetzelfde; de lucht gaat verticaal door de kast, dus ze mogen tegen elkaar aan gemonteerd worden. Boven en onder is wel ruimte nodig, toch?
Of 't volgens de fabrikant mag staat neem ik aan in de manual.Conrado schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:40:
Volgens mij bedoelen we hetzelfde; de lucht gaat verticaal door de kast, dus ze mogen tegen elkaar aan gemonteerd worden. Boven en onder is wel ruimte nodig, toch?
Volgens de handleiding:blb4 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:55:
[...]
Of 't volgens de fabrikant mag staat neem ik aan in de manual.
"There should be a clear space of at least 10 cm around the appliance for cooling."
Daar gaan ze vanuit dat je de MP praktisch strak op een achtergrond plaatst. Als je voldoende ruimte achter de MP's houdt en slechts een paar cm tussen de MP's, kan ik me niet voorstellen dat ze daar een probleem mee hebben. Zolang de verticale luchtstroom maar voldoende is. Kwestie van oppervlak berekenen. De ringkern trafo zit op de achterplaat en wil daar z'n warmte kwijt. Koper en ijzerverliezen. En de rest van de electronica wordt wel gekoeld dankzij de ingebouwde fan.John245 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:23:
[...]
Volgens de handleiding:
"There should be a clear space of at least 10 cm around the appliance for cooling."
Halewijn zal 't ook niet ongefundeerd gedaan hebben door de MP's op een spacer te zetten.
[ Voor 5% gewijzigd door GJzon op 10-12-2025 17:44 ]
De MP moet ook op een strakke achtergrond volgens de handleidingGJzon schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:43:
[...]
Daar gaan ze vanuit dat je de MP praktisch strak op een achtergrond plaatst. Als je voldoende ruimte achter de MP's houdt en slechts een paar cm tussen de MP's, kan ik me niet voorstellen dat ze daar een probleem mee hebben. Zolang de verticale luchtstroom maar voldoende is. Kwestie van oppervlak berekenen. De ringkern trafo zit op de achterplaat en wil daar z'n warmte kwijt. Koper en ijzerverliezen. En de rest van de electronica wordt wel gekoeld dankzij de ingebouwde fan.
Halewijn zal 't ook niet ongefundeerd gedaan hebben door de MP's op een spacer te zetten.
Als de 4k5 op de ophanghaak is geplaatst, is de ruimte achter MP 7,5 mm...John245 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:47:
[...]
De MP moet ook op een strakke achtergrond volgens de handleidingIk zou geen installateur willen die de handleiding niet volgt. Tenzij hij alle justificaties (inclusief alle berekeningen) beschikbaar maakt.
"ls je voldoende ruimte achter de MP's houdt en slechts een paar cm tussen de MP's, kan ik me niet voorstellen dat ze daar een probleem mee hebben."GJzon schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:58:
[...]
Als de 4k5 op de ophanghaak is geplaatst, is de ruimte achter MP 7,5 mm...
Impliceert dat er iets anders gedaan wordt dan in de handleiding beschreven.
Kun je s.v.p. een kopie maken van de tekst in de handleiding? Kan het niet vinden. Thx.John245 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:07:
[...]
"ls je voldoende ruimte achter de MP's houdt en slechts een paar cm tussen de MP's, kan ik me niet voorstellen dat ze daar een probleem mee hebben."
Impliceert dat er iets anders gedaan wordt dan in de handleiding beschreven.
GJzon schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:16:
[...]
Kun je s.v.p. een kopie maken van de tekst in de handleiding? Kan het niet vinden. Thx.
Het apparaat is geschikt voor wandmontage. Er staat dus niet in dat je 'm stijf tegen de achterwand moet plaatsen. Als 't maar gemonteerd is op een voldoende stijf oppervlak dat in staat is om 't gewicht van het apparaat te dragen.
Mag dus ook aan een lantaarnpaal gemonteerd worden.
En als je dan toch wilt zeuren over de tekst. Er staat: "Er moet een
vrije ruimte van minimaal 10 cm rond het apparaat blijven om te koelen"
Dit geldt dan ook de achterkant...
[ Voor 5% gewijzigd door GJzon op 10-12-2025 19:53 ]
"For mounting purposes, a hook and two holes are provided at the back of the casing (see appendix G)"GJzon schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:32:
[...]
Het apparaat is geschikt voor wandmontage. Er staat dus niet in dat je 'm stijf tegen de achterwand moet plaatsen. Als 't maar gemonteerd is op een voldoende stijf oppervlak dat in staat is om 't gewicht van het apparaat te dragen.
Mag dus ook aan een lantaarnpaal gemonteerd worden.
En als je dan toch wilt zeuren over de tekst. Er staat: "Er moet een
vrije ruimte van minimaal 10 cm rond het apparaat blijven om te koelen"
Dit geldt dan ook de achterkant...
Dat lukt niet op een normale lantaarnpaal.
Ieder heeft zijn punt gemaakt, nu weer constructief verder?
Beugels er voor maken.John245 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:49:
[...]
"For mounting purposes, a hook and two holes are provided at the back of the casing (see appendix G)"
Dat lukt niet op een normale lantaarnpaal.
Het is dat ik deze week nogal druk ben anders had ik het je graag laten zien met een 3D-tekening...
BTW, dit is ook een leuke:
:strip_exif()/f/image/HW7CQQRkWq6K6E92VbjxF2vw.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik weet zeker dat jij 't wel op een groepenkast hebt aangesloten.....
In de handleiding van de Multi RS (deze heb ik geplaatst) hoeft enkel boven en onder het toestel ruimte te worden gelaten. Dit heb ik ook gerespecteerd in mijn installatie.pegagus schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:37:
/f/image/y3vwIidMzPzx5xG2WEvagbEd.png?f=fotoalbum_large)
Hopelijk niet :-)
[ Voor 9% gewijzigd door jelleverherstra op 10-12-2025 21:58 ]
Al die groepen zitten toch achter de Victron.GJzon schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:05:
[...]
Beugels er voor maken.
Het is dat ik deze week nogal druk ben anders had ik het je graag laten zien met een 3D-tekening...![]()
BTW, dit is ook een leuke:[Afbeelding]
Ik weet zeker dat jij 't wel op een groepenkast hebt aangesloten.....
Ja, het staat er ongelukkig. ik denk dat ze gewoon bedoelen dat de AC-in niet gevoed mag worden vanuit een groep in de meterkast. AC-out 1/2 mag natuurlijk wel.John245 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:56:
[...]
Al die groepen zitten toch achter de Victron.
Handleiding is duidelijk heen en weer vertaald. We moeten bijv. voldoen aan de elektrische voorschriften van de kustwacht van de USA... en zo staan er wel meer rare dingen in.
In ieder geval, wat blijkt is dat de teksten verschillend geinterpreteerd kunnen worden.
Het is zoals 't is.
Je zou toch ook verwachten dat er een plaatje is met 3 naast elkaar, dit wordt toch zeer vaak toegepast. Ik zal eens zoeken.Hermarcel schreef op woensdag 10 december 2025 @ 22:44:
In de Quick Install Guide staat dit plaatje:
[Afbeelding]
Update: gevonden in een installatietraining:
/f/image/RUzd23KDyk0HDy1HI2grpdyE.png?f=fotoalbum_large)
De genoemde 10 cm aan beide zijkanten van de Multiplussen geldt dus ook tussen de Multiplussen onderling.
[ Voor 29% gewijzigd door blb4 op 10-12-2025 23:35 ]
@blb4 Ik heb wel een foto, maar da's die van mijn installatie
14cm tussen de units, en naast de linker en rechter. Net genoeg muur dus.
Complimenten, ziet er strak uit. Creatief met de verschillende hoogtes van de kabelgoten.Hermarcel schreef op woensdag 10 december 2025 @ 22:51:
@blb4 Ik heb wel een foto, maar da's die van mijn installatie14cm tussen de units, en naast de linker en rechter. Net genoeg muur dus.
[Afbeelding]
Probleem is dat als je net geen ruimte genoeg hebt, dat je een opstelling zoekt die wel werkt. In dit geval de koeling van de MP.
Mijn idee is dan dat je ze strakker naast elkaar kunt zetten maar de koeling op een andere manier moet verwezenlijken. Oppervlakte vergroting. Als techneut zeg ik, zorg dat je aan de achterkant ruimte maakt. En zorgen dat je voldoende verticale flow hebt. Dus de MP een stuk van de achterwand af. Dat is 't idee wat Halewijn ook heeft gebruikt.
Zoals met zoveel dingen, bewust zijn van je mogelijkheden en oplossingen. Voor elk probleem is wel een oplossing. En andersom, zoals een collega 40 jaar geleden al eens tegen mij zei.
Een CV radiator zit ook nooit strak tegen een muur. Altijd een stuk er van af zodat er flow is aan zowel voor- als achterkant. Warmte gaat altijd van onder naar boven.
[ Voor 12% gewijzigd door GJzon op 11-12-2025 00:04 ]
@GJzon
Dank voor de complimenten. Ben er ook tevreden mee.
Ik denk dat als ik de 10cm tussenruimte niet had kunnen realiseren, dat ik ze dan dichter op elkaar had gehangen. Tenslotte meten de Multi's hun temperatuur en schalen ze af als ze warmer worden. Als daardoor dan een onwerkbare situatie zou ontstaan, dan zou ik de luchtstroom door de Multi's vergroten. Maw ik zou er een extra blower bijzetten die inschakelt als nodig.
Ik denk dat als ik de 10cm tussenruimte niet had kunnen realiseren, dat ik ze dan dichter op elkaar had gehangen. Tenslotte meten de Multi's hun temperatuur en schalen ze af als ze warmer worden. Als daardoor dan een onwerkbare situatie zou ontstaan, dan zou ik de luchtstroom door de Multi's vergroten. Maw ik zou er een extra blower bijzetten die inschakelt als nodig.
Leuke is dat als je ze 40 mm van de achterwand hebt, je er 40 x 40 mm fans achter kunt zetten. Ik heb nu o.a. 40 x 40 mm onder tussen de mijn CV-radiatorplaten geklemd. Op 6 V en superstil. Maar je voelt de warmte er boven uit komen.Hermarcel schreef op donderdag 11 december 2025 @ 00:05:
@GJzon
Trouwens, welke accu's/behuizingen zijn dit die je daar hebt?
Laat maar, al gevonden: V2 boxen met elk 16 x MB31 bij Miaoxin Tie
[ Voor 3% gewijzigd door GJzon op 11-12-2025 00:35 ]
@GJzon
Ik heb 8kVA Multi's. Die wegen ruim 40kg per stuk. Ik denk dat ik ze liever strak tegen de wand hou.
Ik heb 8kVA Multi's. Die wegen ruim 40kg per stuk. Ik denk dat ik ze liever strak tegen de wand hou.
:strip_exif()/f/image/RWgw7EqNgdPYhVxO0JDgQEWF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/93GFxfGwKWbmJNHSqJIsOVXW.jpg?f=fotoalbum_large)