Mijn elektrische apparaten blijven het begeven

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boniaski
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 20:51
Zou iemand met kennis van elektriciteit mij uit de nood kunnen helpen?

Verschillende elektrische apparaten blijven stuk gaan wanneer ik ze vervang door een nieuwe, het lijken allemaal kortsluitingen te zijn. Volgens de verhuurder van mijn woning is er niets mis met de elektriciteit maar dit is gewoon teveel toeval.

Ik zou al graag de zekeringkast willen uitsluiten van het probleem. Kan er iemand mij vertellen als deze set-up ok en zelfs comform de Nederlandse wetgeving is? Ik woon in een huis waarvan enkele jaren geleden de elektriciteit volledig vernieuwd is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qdoFeyuO5gA-YNq94-pT8x_7cbE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/96AbIngC5Y1rjdKqBT4iUwlr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ir9VRmiq5uRfJIZjKWhpNnhUsFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mdO626MPhj7PvQgfFbn4SnQf.jpg?f=fotoalbum_large

Heel veel dank!

[ Voor 36% gewijzigd door Boniaski op 16-06-2025 20:51 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01:06
Goed om even te weten:

Zijn het altijd apparaten op dezelfde groepen?

Treedt schade op bij inschakeling of willekeurig moment?

[ Voor 5% gewijzigd door Exception op 16-06-2025 20:52 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05:01
Zwevende nul?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:00
is het 1 woning of zijn er meerdere appartementen oid?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
eerste waar ik aan denk is idd een zwevende nul...

Maar over welke apparaten hebben we het?
hoeveel?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUnknowny
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:32
Ik sluit me aan bij de rest met zwevende nul maar aangevuld met misschien een slechte aard aansluiting.

Ik mis wel de tweede aardlekschakelaar.
In een woonhuis dien je er per verdieping voor te zorgen dat je bij uitval van de ene groep nog steeds verliching hebt op een andere groep.

Daarnaast ontbreekt na toevoegen van de tweede aardlekschakelaar, de hoofdschakelaar. Je moet namelijk als leek in één handeling de gehele groepenkast spanningsloos kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:45

Illusion

(the art of)

Voordat iedereen allemaal typisch nederlandse eisen/wensen gaat roepen..
Gezien de vele tweepolige 20A groepen ga ik uit van buitenland? @Boniaski belgie?

Verder mee met de rest: wat gaat er stuk, en hoe vaak. Waarschijnlijk een losse nuldraad.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:17
Volgens de nederlandse norm is dit niet goed. Wat er nu zit lijkt erg op belgische normering.
Het eerste wat mij opvalt is C20 en C16. C20 mag sowieso niet naar een standaard WCD toe. (max. 16A)
C-karakastiek is erg ongewoon, maar mag wel gebruikt worden al wordt in nederland bijna altijd B16 gebruikt in huis omgeving. Misschien dat het er zit, maar ik mis ook de hoofdschakelaar.

Maar ben het met de anderen eens. Lijkt erg op een losse nul.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Illusion schreef op maandag 16 juni 2025 @ 22:15:
Voordat iedereen allemaal typisch nederlandse eisen/wensen gaat roepen..
Gezien de vele tweepolige 20A groepen ga ik uit van buitenland? @Boniaski belgie?

Verder mee met de rest: wat gaat er stuk, en hoe vaak. Waarschijnlijk een losse nuldraad.
Qua layout groepenkast idd steekhoudend verschil tussen Nederland en België. Wat het probleem van de defecte apparatuur betreft zie ik niet in dat er verschil is in mogelijke oorzaken tussen Nederland en België, of tussen TT en TN stelsel om bij het vak te blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:45

Illusion

(the art of)

Ramon 73 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 22:22:
[...]

Qua layout groepenkast idd steekhoudend verschil tussen Nederland en België. Wat het probleem van de defecte apparatuur betreft zie ik niet in dat er verschil is in mogelijke oorzaken tussen Nederland en België, of tussen TT en TN stelsel om bij het vak te blijven.
In BE heb je soms nog de oude driehoek netwerken zonder nul, met 230V tussen de fasen ipv 400V. Dan is het juist een losse fase ipv een losse nul die problemen kan veroorzaken. In dit geval lijkt de kast duidelijk gelabeld als zijnde 3F+N, maar je weet het nooit.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Meet de spanning, want meten is weten.
En kijk ook eens of je de stekkers er wel goed in doet. Het kan ook aan de gebruiker liggen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Illusion schreef op maandag 16 juni 2025 @ 22:48:
[...]

In BE heb je soms nog de oude driehoek netwerken zonder nul, met 230V tussen de fasen ipv 400V. Dan is het juist een losse fase ipv een losse nul die problemen kan veroorzaken. In dit geval lijkt de kast duidelijk gelabeld als zijnde 3F+N, maar je weet het nooit.
Klopt idd, die was ik vergeten. Maar ik dacht voornamelijk in Luik/Wallonië en mensen uit die buurten komen niet hier in goed Nederlands vragen stellen.
Pagina: 1