Besteld op 13 AUG maar ik ben nog steeds in afwachting van een leverdatum van mijn King's Red PRO LM (met zwarte velgen). Ik ben toch wel erg gesteld op de mogelijkheid om een granny aan te kunen sluiten mocht dat ooit nodig zijn. Heeft iemand misschien ervaring met laadsnoeren van bv. Temu?
@Plutonite Daarvoor hebben we eigenlijk dit topic: Thuisladen van je EV deel 2
offtopic:
Verder zou ik een beetje huiverig zijn, 16A constant genereerd best wat warmte bij een Schuko-stopcontact en stekkertje... Dat wil je wel goed hebben. In 'fatsoenlijke' granny's zitten daarom ook temperatuursensoren en dergelijke. Overigens vind ik deze specifieke lader nauwelijks goedkoper dan laders die je gewoon in NL kan kopen.
Verder zou ik een beetje huiverig zijn, 16A constant genereerd best wat warmte bij een Schuko-stopcontact en stekkertje... Dat wil je wel goed hebben. In 'fatsoenlijke' granny's zitten daarom ook temperatuursensoren en dergelijke. Overigens vind ik deze specifieke lader nauwelijks goedkoper dan laders die je gewoon in NL kan kopen.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Ik zou met dit soort zaken Temu echt uit je vergelijking halen. Die troep is zo onbetrouwbaar als wat, voldoet vaak niet aan lokale regelgeving en is dus een onnodig risico. Als de boel in de fik vliegt heb je andere problemen en ben je meer kwijt dan die 200 euro investering in een goede grannycable.Plutonite schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:38:
Besteld op 13 AUG maar ik ben nog steeds in afwachting van een leverdatum van mijn King's Red PRO LM (met zwarte velgen). Ik ben toch wel erg gesteld op de mogelijkheid om een granny aan te kunen sluiten mocht dat ooit nodig zijn. Heeft iemand misschien ervaring met laadsnoeren van bv. Temu?
Plutonite schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:38:
offtopic:
Ik heb voor de Enyaq in 2021 deze gekocht. Je kan hem op diverse amperages instellen om op de betreffende locatie niet de stoppen eruit te blazen. Tevens dit verlengsnoer erbij gehaald.
Ik zou graag uitgebreide ervaringen delen, maar helaas maar twee zomervakanties gebruikt. Totaal misschien 5x. Werkte allemaal prima. Tenzij je naar Oost Europa of Balkan gaat is het echt niet meer nodig.
Voor de meeste vakantielanden mag je ze sowieso vaak al niet eens meer gebruiken.
Ik heb voor de Enyaq in 2021 deze gekocht. Je kan hem op diverse amperages instellen om op de betreffende locatie niet de stoppen eruit te blazen. Tevens dit verlengsnoer erbij gehaald.
Ik zou graag uitgebreide ervaringen delen, maar helaas maar twee zomervakanties gebruikt. Totaal misschien 5x. Werkte allemaal prima. Tenzij je naar Oost Europa of Balkan gaat is het echt niet meer nodig.
Voor de meeste vakantielanden mag je ze sowieso vaak al niet eens meer gebruiken.
[ Voor 3% gewijzigd door RandomNick op 25-11-2025 11:57 ]
Sinds 10:00 vanochtend ook eindelijk mijn ID.7 opgehaald! \o/ Heb de eerste sessie personaliseren er al op zitten.
Enige wat mij tot nu toe opviel is dat als ik op de ID Software knop klik in het menu er komt te staan dat de versie niet kan worden weergegeven tot X tijd na het updaten. Ik neem aan dat de dealer de auto misschien heeft laten updaten de afgelopen dagen en dat dit binnenkort tevoorschijn komt dan? Of kan ik nog op een andere manier de software versie van de auto zien?
Enige wat mij tot nu toe opviel is dat als ik op de ID Software knop klik in het menu er komt te staan dat de versie niet kan worden weergegeven tot X tijd na het updaten. Ik neem aan dat de dealer de auto misschien heeft laten updaten de afgelopen dagen en dat dit binnenkort tevoorschijn komt dan? Of kan ik nog op een andere manier de software versie van de auto zien?
Ligt eraan wat je doet in de wintermaanden.I-King schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:47:
Wat is jullie ervaring met deze zware wagen en zomerbanden in de winter? Een echte no-go?
Ik ga elk jaar wel een paar keer naar een kerstmarkt in Duitsland en richting wintersport (Oostenrijk). Dan zijn winterbanden wel aan te raden.
Als je in Nederland blijft zou ik het ook wel zonder aandurven.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Ben je van plan om in de winter lange afstanden in het buitenland te rijden, naar winterport bijvoorbeeld in Oostenrijk of Franse Alpen of ga je een keer een uitstapje maken in de winter in Duitsland? Dan ja, want als je in winterse omstandigheden geen winterreifen hebt, riskeer je een boete in Duitsland, Oostenrijk of Franse berggebieden. Als je bij een ongeval betrokken raakt in de winter word je aansprakelijk gesteld:I-King schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:47:
Wat is jullie ervaring met deze zware wagen en zomerbanden in de winter? Een echte no-go?
https://www.anwb.nl/auto/...rbanden-in-het-buitenland
Ga je niet vaak een besneeuwde berg op en blijft het bij autobahnritjes, dan kun je all-seasons overwegen met Alpine-logo, maar daar lees ik hier nogal verdeelde reacties op. Dan loont het wel om even goed te kijken naar tests, want er zijn een aantal merken die abominabel scoren.
Mijn vroegere Kona kwam ook met grannycable... Buiten de eerste 3 weken toen de laadpaal er niet was, nooit meer gebruikt op 5 jaar tijd. Om geen laadpaal te vinden moet je al naar erg "buitenaf" oorden gaan tegenwoordig denk ik.Ironis schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:53:
[...]
Ik zou met dit soort zaken Temu echt uit je vergelijking halen. Die troep is zo onbetrouwbaar als wat, voldoet vaak niet aan lokale regelgeving en is dus een onnodig risico. Als de boel in de fik vliegt heb je andere problemen en ben je meer kwijt dan die 200 euro investering in een goede grannycable.
1-7 bericht gehad van de dealer dat ie besteld was.RetroHead schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:21:
[...]
Tof eindejaarscadeau :-) wanneer besteld? Ik ga vandaag de private lease aanvraag doen bij de dealer, ze verwachten begin februari de auto te leveren. Private lease kwam bij mij beter uit netto dan operational lease, i.v.m. mobiliteitsbudget. Vind het echt een mooie wagen en kijk er naar uit om de komende jaren hier gebruik van te kunnen maken.
Het is/wordt een zwarte met zwart/beige interieur. Helaas zonder de zwarte velgen. Net als alle andere liggen er de Hudsons onder. Ow en het is een Pro S LE.rjce schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:01:
[...]
1-7 bericht gehad van de dealer dat ie besteld was.
Foto's komen de 30e of 31e wel.
Zwart/beige? Is dat een nieuwe optie? Da's wel erg mooi nl. ik had alleen zwart/zwart of zwart/grijs als optie ...
[ Voor 3% gewijzigd door S913 op 25-11-2025 15:59 ]
"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft
Ik heb deze nog niet in de app gezien, maar wel in de auto zelf, en daar is de melding nog veel langer en werd er aangeraden om de auto niet weg te zetten met een SoC lager dan 40%.DaMenaz schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:19:
Hey, deze melding had ik nog niet eerder:
[Afbeelding]
Overigens is het niet heel consistent, gisterenavond kreeg ik de melding niet met een SoC van 20% terwijl de temperatuur al beneden de 4 graden was met een verwachting voor nachtvorst.
@S913 Het is zwart i.c.m. donkergrijs óf zwart i.c.m. lichtgrijs.
Maar sommigen hier noemen het lichtgrijs niet lichtgrijs, maar beige. Ik werd destijds gecorrigeerd toen ik lichtgrijs gebruikte. Ik ben niet kleurenblind, maar heb er tegelijk ook weinig verstand van. Voor mij is beige een enigszins bruine / licht warme tint. Maar dat zie ik persoonlijk niet.
Lang verhaal kort, er zijn op dit moment twee keuzes
Maar sommigen hier noemen het lichtgrijs niet lichtgrijs, maar beige. Ik werd destijds gecorrigeerd toen ik lichtgrijs gebruikte. Ik ben niet kleurenblind, maar heb er tegelijk ook weinig verstand van. Voor mij is beige een enigszins bruine / licht warme tint. Maar dat zie ik persoonlijk niet.
zijn die private lease deals ook nieuw samen te stellen autos dan?RetroHead schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:21:
[...]
Tof eindejaarscadeau :-) wanneer besteld? Ik ga vandaag de private lease aanvraag doen bij de dealer, ze verwachten begin februari de auto te leveren. Private lease kwam bij mij beter uit netto dan operational lease, i.v.m. mobiliteitsbudget. Vind het echt een mooie wagen en kijk er naar uit om de komende jaren hier gebruik van te kunnen maken.
mij werd verteld dat dit op voorraadmodellen was.
Ja hoor, je kan ook je eigen samenstelling nieuw bestellen en vragen om de PL-prijs. Heb ik ook gedaan. Maar doorgaans kunnen ze op voorraad nóg wat extra korting geven.syntesia schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:24:
[...]
zijn die private lease deals ook nieuw samen te stellen autos dan?
mij werd verteld dat dit op voorraadmodellen was.
dan is het zwart met licht grijs, op de plaatjes vond ik het meer beige lijken.JanHenk schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:21:
@S913 Het is zwart i.c.m. donkergrijs óf zwart i.c.m. lichtgrijs.
Geen ervaring met spul van Temu, maar mijn huidige MG4 (en binnenkort mijn ID.4) laad ik op met een Feyree 1 fase granny charger van Aliexpress. Feyree is, na wat rondzoeken op internet, kwalitatief prima (en dat is mijn ervaring uiteindelijk ook, ik heb er zefl wel een CEE stekker aangemaakt met een aparte CEE WCD met eigen aardlekautomaat). Die granny charger wordt binnenkort vervangen voor een Feyree 3 fase wallbox.Plutonite schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:38:
[ Voor 3% gewijzigd door -tom-562 op 25-11-2025 16:57 ]
Vaak bu'j te bang!
Om aan de statistieken toe te voegen.
Besteld 26/09, gisteren bevestiging van toegekomen bij de dealer.
Dat is dus onder de 2 maanden, sneller dan verwacht!
Besteld 26/09, gisteren bevestiging van toegekomen bij de dealer.
Dat is dus onder de 2 maanden, sneller dan verwacht!
Half juli besteld, onlangs via de dealer gehoord hopelijk week 50 gemaakt en week 52 op transport.
Eigen autobeheer, leasemij, dealer, importeur: alle partijen passief en werkelijk nutteloos in het hele proces.
Eigen autobeheer, leasemij, dealer, importeur: alle partijen passief en werkelijk nutteloos in het hele proces.
If you don’t agree or understand why it makes sense for people what they say, do or think, it is not because they are behaving really strangely, bizarrely, or erroneously, it is because your perspective is different
Als u een beetje geluk hebt is dat sneller.BakkerM schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:25:
Half juli besteld, onlangs via de dealer gehoord hopelijk week 50 gemaakt en week 52 op transport.
Mijn wagen was binnen 1 week na produktie bij de dealer. (Pro S LE Tourer)
Toch raar dat er zo'n enorme verschillen op zitten en dat de bestellijst niet als first-in-first-out behandeld wordt.
Ik kan me inbeelden dat het afhangt van wat je net bestelt met welke opties etc, maar dan nog verschilt dat tussen 2 maanden en 6 maanden.
Ik kan me inbeelden dat het afhangt van wat je net bestelt met welke opties etc, maar dan nog verschilt dat tussen 2 maanden en 6 maanden.
Als je een auto bestelt in juli en aangeeft dat je huidige leasecontract tot 30-12 loopt, dan gaan ze ‘m niet in juli al bouwen en geld laten kosten tot je ‘m ophaalt.disco-stu schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:01:
Toch raar dat er zo'n enorme verschillen op zitten en dat de bestellijst niet als first-in-first-out behandeld wordt.
Iemand een idee hoe de functie vertrektijden nu precies werkt?
Mijn SoC is nu 80%, en wil om 11.00 weg met 100% SoC en voorverwarmde accu.
Dus 11.00 als vertrektijd ingesteld. Ik zou denken dat de auto zo'n 1,5u vooraf dan het laatste stukje gaat laden, ruim op tijd om beide doelen te bereiken. Tot mijn verbazing begint het laden gewoon nu direct, en staat de auto dus strak 2,5 uur onnodig op 100%.
Dus 11.00 als vertrektijd ingesteld. Ik zou denken dat de auto zo'n 1,5u vooraf dan het laatste stukje gaat laden, ruim op tijd om beide doelen te bereiken. Tot mijn verbazing begint het laden gewoon nu direct, en staat de auto dus strak 2,5 uur onnodig op 100%.
Bij mij had ik hem op 5 uur vertrek vanmorgen met 100% en interieur opgewarmd voor een lange rit naar het noorden des lands, helaas stond ie op 73% waar ik hem mee aan de lader had gezet savonds........... en niet warm. Is nog niet eerder gebeurd. Dat werd toch wat rustiger rijden (dan de normale 130 op TA). Ach 10 minuten langer over gedaan en toch nog 50km bereik over........ maar laden op kantoor gaf in eerste instantie foutmelding. Pas na 2e keer pakte hij hem.
Zoals hierboven ook al aangegeven, blijf met dit soort spul weg van Temu, Aliexpress en vergelijkbare chinese sites. Spul is (vaak) niet goed getest, bevat (vaak) niet de juiste certificeringen en het is niet eens altijd zeker dat als je een bepaald merk en type besteld het ook daadwerkelijk dat merk en type is ipv namaak.Plutonite schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:38:
Heel eerlijk snap ik ook niet dat mensen met een auto van 60k+ gaan bezuinigen op een goedkoop ladertje. Lees even hoe vaak fietsaccu's al in de fik vliegen door goedkope/slechte laders, bedenk wat dit met je auto kan doen.
Tip van Flip: kijk even op marktplaats naar een grannycharger, er staan hier genoeg op, kies dan bijvoorkeur een van een bekend merk, of een die met een auto origineel is meegeleverd.
Zijn er nog mensen die niet meer op de Volkswagen app geraken? Die zegt al een paar dagen 'Something went wrong'. Als ik google op vwconnect status dan zie ik inderdaad deze boodschap bovenaan de pagina:
Momenteel ondervinden wij een storing op Volkswagen Connect. Voor meer informatie, klik hier.
Die meer informatie is eigenlijk geen informatie. Het duurt nu al een paar dagen en is best vervelend omdat ik niet meer kan nagaan wat de batterijstatus is en de auto voorverwarmen. Ik heb de cache van de app al opgekuist en opnieuw proberen aan te loggen. Helpt niet.
Momenteel ondervinden wij een storing op Volkswagen Connect. Voor meer informatie, klik hier.
Die meer informatie is eigenlijk geen informatie. Het duurt nu al een paar dagen en is best vervelend omdat ik niet meer kan nagaan wat de batterijstatus is en de auto voorverwarmen. Ik heb de cache van de app al opgekuist en opnieuw proberen aan te loggen. Helpt niet.
Mijn auto is volgens het portal al exact twee weken onderweg van Emden naar Amsterdam, maar ik heb van iemand uit de branche begrepen dat dit puur de melding is dat de auto klaar is bij de fabriek (tenminste voor 90%) en dat de factuur naar de importeur of dealer gestuurd wordt. Aan het einde van het jaar hebben ze hier iets meer haast mee.Inter18 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:44:
[...]
Als u een beetje geluk hebt is dat sneller.
Mijn wagen was binnen 1 week na produktie bij de dealer. (Pro S LE Tourer)
Een andere verklaring kan zijn, dat mijn huidige leasecontract pas op 13 december afloopt en de auto nu ergens geparkeerd staat om met lagere prioriteit naar de dealer gestuurd te worden.
Voor die €100 a €150 verschil zou ik het ook wel weten, al zou mijn auto maar 10k gekost hebben dan nog geen ali troep voor deze toepassing.RudyO schreef op woensdag 26 november 2025 @ 08:18:
[...]
Zoals hierboven ook al aangegeven, blijf met dit soort spul weg van Temu, Aliexpress en vergelijkbare chinese sites. Spul is (vaak) niet goed getest, bevat (vaak) niet de juiste certificeringen en het is niet eens altijd zeker dat als je een bepaald merk en type besteld het ook daadwerkelijk dat merk en type is ipv namaak.
Heel eerlijk snap ik ook niet dat mensen met een auto van 60k+ gaan bezuinigen op een goedkoop ladertje. Lees even hoe vaak fietsaccu's al in de fik vliegen door goedkope/slechte laders, bedenk wat dit met je auto kan doen.
Tip van Flip: kijk even op marktplaats naar een grannycharger, er staan hier genoeg op, kies dan bijvoorkeur een van een bekend merk, of een die met een auto origineel is meegeleverd.
Volgens mij klopt het wel aardig met hoe je het beschrijft. Welk gedrag heb je precies gezien? Op welk percentage stond hij bijv. toen je em aansloot, e.d.. Het is volgens mij namelijk zo dat hij dus het laatste deel 'kort' van te voren laadt zodat de auto ongv. 30 min. voor tijd opgeladen is. Heel vaak hoef ik deze functie zelf niet te gebruiken dus ik ben geen expert hierop.RandomNick schreef op woensdag 26 november 2025 @ 07:38:
Ik overweeg om alsnog voor winterwielen/banden te gaan op de Id.7. Voorheen had ik een 2e set velgen voor mijn auto, nu overweeg ik alleen banden te doen en dan te wisselen. Ik heb 20" Montreal velgen. Iemand nog tips of ervaringen op dit vlak?
Ik heb dezelfde wielen en ga morgen wisselen. Ik heb gevraagd om Continental VikingContact 8 banden, maar weet niet of ik die ook ga krijgen.SlushyCarpet schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:06:
Ik overweeg om alsnog voor winterwielen/banden te gaan op de Id.7. Voorheen had ik een 2e set velgen voor mijn auto, nu overweeg ik alleen banden te doen en dan te wisselen. Ik heb 20" Montreal velgen. Iemand nog tips of ervaringen op dit vlak?
Nieuw lid van de club meldt zich.
Vanochtend opgehaald.
:strip_exif()/f/image/k27JcInpGdKaQ49Lakdv5ISA.jpg?f=fotoalbum_large)
Tourer Pro met Interieur- & Exterieur plus pakket en een trekhaak. Stonewashed blue.
En gelukkig heb ik toch gewoon zwart op zwart interieur ondanks knullige communicatie van de dealer. Ivm leverproblemen Hudson velgen ipv Bergen maar dat maakt me niks uit. Mooie bak zo al zeg ik het zelf.
Vanochtend opgehaald.
:strip_exif()/f/image/k27JcInpGdKaQ49Lakdv5ISA.jpg?f=fotoalbum_large)
Tourer Pro met Interieur- & Exterieur plus pakket en een trekhaak. Stonewashed blue.
En gelukkig heb ik toch gewoon zwart op zwart interieur ondanks knullige communicatie van de dealer. Ivm leverproblemen Hudson velgen ipv Bergen maar dat maakt me niks uit. Mooie bak zo al zeg ik het zelf.
@Homer-Simpson Fijne samenstelling hoor! Veel rijplezier. Maar dat gaat wel lukken 
Over leveringen gesproken. De leveringen in Nederland gaan heel goed, top 10 model inmiddels. En dat is een stevige prestatie voor een auto van dit segment.
Over leveringen gesproken. De leveringen in Nederland gaan heel goed, top 10 model inmiddels. En dat is een stevige prestatie voor een auto van dit segment.
Let wel op dat je de auto dan instelt op 'Laden tot vertrektijd' of 'Laden en klimatiseren tot vertrektijd'. Alleen dan houdt ie rekening met je vertrektijd. Als je de vertrektijd instelt, maar je laadmodus nog altijd op 'Direct laden' laat staan, doet ie er helemaal niets mee.RandomNick schreef op woensdag 26 november 2025 @ 07:38:
Geen idee wanneer precies die melding eruit gaat. Ik kreeg op 11 november bericht dat de auto "onderweg is naar NL". Dus gisteren maar eens contact opgenomen met de dealer (A-Point). Het bleek dat de auto al binnen was. Dus het zal ook een kwestie van administratief verwerken bij de dealer zijn. Mijn huidige lease loopt 29 december af, dus daar zal het waarschijnlijk niet aan liggen.cvanmansom schreef op woensdag 26 november 2025 @ 08:48:
[...]
Mijn auto is volgens het portal al exact twee weken onderweg van Emden naar Amsterdam, maar ik heb van iemand uit de branche begrepen dat dit puur de melding is dat de auto klaar is bij de fabriek (tenminste voor 90%) en dat de factuur naar de importeur of dealer gestuurd wordt. Aan het einde van het jaar hebben ze hier iets meer haast mee.
Een andere verklaring kan zijn, dat mijn huidige leasecontract pas op 13 december afloopt en de auto nu ergens geparkeerd staat om met lagere prioriteit naar de dealer gestuurd te worden.
En waar doe je dat? Bij de dealer of Euromaster of iets anders?Flieger schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:17:
[...]
Ik heb dezelfde wielen en ga morgen wisselen. Ik heb gevraagd om Continental VikingContact 8 banden, maar weet niet of ik die ook ga krijgen.
In mijn geval met een zakelijke lease auto (Ayvens) kan ik via de app een bandenboer selecteren Kwik Shit of Euromaster, dealer stond er niet tussen.
Heb geen idee welke winterbanden ik krijg, dat zie ik morgen wel als ze gemonteerd worden.
Heb geen idee welke winterbanden ik krijg, dat zie ik morgen wel als ze gemonteerd worden.
Wat is het verschil tussen continental Viking contact en wintercontact?
Ik zie de wintercontact hier wel (goed) getest:
https://www.autoweek.nl/a...en-in-de-maat-235-50-r19/
Maar de Viking contact wordt niet genoemd.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Wat AI blaat:Puppetmaster schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:13:
Wat is het verschil tussen continental Viking contact en wintercontact?
De VikingContact-banden (zoals de VikingContact 7 en
Klinkt gezien de naam zeker niet onlogisch. De WinterContacts zullen voor Nederlands gebruik (af en toe een wintersport) ruim voldoende zijn
Nieuwe deelnemer hier. In mei de ID7 Tourer Pro S privé aangeschaft (52k). Was voorraadauto met trekhaak en 20” velgen, maar zonder bepaalde luxere onderdelen, dus geen elektrisch verstelbare stoelen, massage noch het comfort pakket (kan ik bijkopen, maar ja wat heb je eraan).
Inmiddels ruim 11.000 km gereden, en wat een pret is het! Verbruik bij eerste 10k km was 15,3 kWh per 100km (58km/h gemiddelde snelheid), daarbij zowel korte ritjes als veel 130 km/h op Franse snelwegen. Inmiddels loopt het verbruik op, vorige week bij 0-2 graden met volle accu op en neer naar Osnabrück: 410 km verder was nog 70 km over. Verschil zomer-winter is behoorlijk, maar met de 86kW accu blijft de actieradius ok.
Inmiddels ruim 11.000 km gereden, en wat een pret is het! Verbruik bij eerste 10k km was 15,3 kWh per 100km (58km/h gemiddelde snelheid), daarbij zowel korte ritjes als veel 130 km/h op Franse snelwegen. Inmiddels loopt het verbruik op, vorige week bij 0-2 graden met volle accu op en neer naar Osnabrück: 410 km verder was nog 70 km over. Verschil zomer-winter is behoorlijk, maar met de 86kW accu blijft de actieradius ok.
Zo'n VikingContact is dus een Nordic band, net als bijv. de Nokian Hakkapeliitta R5 (een populaire nordic tyre in Scandinavië, hier zie je hem letterlijk nooit) en consorten.
Zelf zou ik daar nooit voor kiezen want hoewel je een wat betere grip hebt op sneeuw en ijs, geef je met Nordics doorgaans best wel wat op qua grip op nat en droog wegdek. Dan moet je wel heel vaak op sneeuw rijden wil je daar profijt van hebben. Ik denk eerlijk gezegd dat ze hier bijna nooit verkocht of gemonteerd worden.
Ik rij om die reden zelfs op 'all weather' in plaats van een 'echte' winterband. Het zijn eigenlijk alle drie een variant op een winterband (incl. 3PMSF-symbool voor alle drie) waarbij de all weather het beste presteert op condities die we hier vaak hebben: nat en droog wegdek rond nul tot 7 graden, terwijl ze het ook nog significant beter doen op gladde condities zoals sneeuw in vergelijking met de reguliere 'zomer'band.
Zelf zou ik daar nooit voor kiezen want hoewel je een wat betere grip hebt op sneeuw en ijs, geef je met Nordics doorgaans best wel wat op qua grip op nat en droog wegdek. Dan moet je wel heel vaak op sneeuw rijden wil je daar profijt van hebben. Ik denk eerlijk gezegd dat ze hier bijna nooit verkocht of gemonteerd worden.
Ik rij om die reden zelfs op 'all weather' in plaats van een 'echte' winterband. Het zijn eigenlijk alle drie een variant op een winterband (incl. 3PMSF-symbool voor alle drie) waarbij de all weather het beste presteert op condities die we hier vaak hebben: nat en droog wegdek rond nul tot 7 graden, terwijl ze het ook nog significant beter doen op gladde condities zoals sneeuw in vergelijking met de reguliere 'zomer'band.
Nog over winterbanden. Heb lang getwijfeld: gaan we van de zomerbanden die meekwamen met de voorraadauto door naar permanente allseasons of toch winterset erbij? En dan blijven bij 20” of over naar 19”, ivm (mogelijk klein verschil in) actieradius en kosten?
Uiteindelijk in Duitsland (rzo24.de) nieuwe 19” velgen (Hudson) met Hankook winterbanden gehaald (1800 euro, incl balanceren, VW sierdop, Duitse btw). Mijn VW dealer hier rekende voor dat zoiets rond 4500 euro zou gaan kosten met Montréal velgen, bizar hoog bedrag. Dus als je ooit nieuwe velgen overweegt: check ook de Duitse markt.
Uiteindelijk in Duitsland (rzo24.de) nieuwe 19” velgen (Hudson) met Hankook winterbanden gehaald (1800 euro, incl balanceren, VW sierdop, Duitse btw). Mijn VW dealer hier rekende voor dat zoiets rond 4500 euro zou gaan kosten met Montréal velgen, bizar hoog bedrag. Dus als je ooit nieuwe velgen overweegt: check ook de Duitse markt.
Bij de dealer. Zit in het leasecontract.SlushyCarpet schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:05:
[...]
En waar doe je dat? Bij de dealer of Euromaster of iets anders?
Oef. Let na het wegrijden goed op de balancering van je wielen bij snelheden boven 100kmh (trillingen in stuur etc). En bereid je voor op 2 uur te wachten op je bandenwissel (als je m niet laat staan en einde dag ophaalt).Flieger schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:01:
[...]
Bij de dealer. Zit in het leasecontract.
Een dealer is geen bandenboer dus ze zijn niet zo snel en balanceren zijn ze minder goed in, dat was iig bij mij afgelopen 5 jaar het geval. Paar keer terug moeten gaan om balancering te laten corrigeren.
Sinds gisteren zit ik met gps-problemen.
Tijdens het rijden zijn zowel de ingebouwde gps als men telefoonnavigatie zitten er naast. Maar echt kilometers weg.
Als mijn gsm niet met de auto verbonden is, is de locatie wel correct.
Nog iemand dit al voorgehad of een idee wat ik er mee kan doen?
Tijdens het rijden zijn zowel de ingebouwde gps als men telefoonnavigatie zitten er naast. Maar echt kilometers weg.
Uhm nee, dat is de mijne.. De jouwe is nog onderwegtaco_ni schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:21:
[Afbeelding]
Hij staat al bij de dealer, 15 december mag ik 'm ophalen
Mooi ding!
En waar kies ik dat? Ik probeerde het nu via de VW App (Vertrektijden >> Laden: vertrekdag en tijd instellen). Dit resulteert dus in een auto die direct gaat laden en niet zorgt dat de beoogde SoC pas kort voor vertrek wordt bereikt.Ironis schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:51:
[...]
Let wel op dat je de auto dan instelt op 'Laden tot vertrektijd' of 'Laden en klimatiseren tot vertrektijd'. Alleen dan houdt ie rekening met je vertrektijd. Als je de vertrektijd instelt, maar je laadmodus nog altijd op 'Direct laden' laat staan, doet ie er helemaal niets mee.
Ik zie niet waar ik de laadmodus 'direct laden' (in de app) kan instellen.
Met de Enyaq incidenteel wel eens gehad. Loste zich dan binnen een paar uur vanzelf op.stanny schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:01:
Ik wissel al ca. 10 jaar bij de dealer, en altijd prima. Dealers wisselen ook echt veel hoor.Ironis schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:49:
[...]
Oef. Let na het wegrijden goed op de balancering van je wielen bij snelheden boven 100kmh (trillingen in stuur etc). En bereid je voor op 2 uur te wachten op je bandenwissel (als je m niet laat staan en einde dag ophaalt).
Een dealer is geen bandenboer dus ze zijn niet zo snel en balanceren zijn ze minder goed in, dat was iig bij mij afgelopen 5 jaar het geval. Paar keer terug moeten gaan om balancering te laten corrigeren.
Bij 95% heb ik zelf het opladen gestopt. Dat was rond 8u en dus 3 uur voor vertrek. Ik heb het idee als ik het niet had onderbroken de auto zo'n half uur later op 100% zou hebben gestaan.SlushyCarpet schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:03:
[...]
Volgens mij klopt het wel aardig met hoe je het beschrijft. Welk gedrag heb je precies gezien? Op welk percentage stond hij bijv. toen je em aansloot, e.d.. Het is volgens mij namelijk zo dat hij dus het laatste deel 'kort' van te voren laadt zodat de auto ongv. 30 min. voor tijd opgeladen is. Heel vaak hoef ik deze functie zelf niet te gebruiken dus ik ben geen expert hierop.
Inderdaad, een goede keuze!Homer-Simpson schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:33:
Mooie bak zo al zeg ik het zelf.
Ben zelf in blijde verwachting van Belgische VW ID.7 Tourer 77kWh Pro Sport Edition in dezelfde livery-kleuren; Stonewashed Blue Metallic / Black en Soul zetels Black.
De opties die erbij gekomen zijn (BE):
- Alu velgen 19" HUDSON - All Seasons = verplicht te nemen bij All-Seasons-banden
- Pack Design Plus MET panoramisch dak
- Net-laadkabel voor huishoud-stopcontact
- Protection Pack
Als dat maar goed komt
De levering zal plaatsvinden begin Februari 2026 omdat dan de vorige wagen einde lease is.
|| AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | INNO3D RTX 4090 iCHILL X3 | Fractal Design Meshify 2 | 2x LG Ergo 32UN880 | Thermalright Peerless Assasin 120 SE | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 | BE QUIET! Pure Power 12 M 850W | WD Black SN850X 2TB ||
Deze staat in ZwaagRuud schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:33:
[...]
Uhm nee, dat is de mijne.. De jouwe is nog onderwegalthans de kleur en velgen zijn gelijk
![]()
Mooi ding!
“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison
Ziet er ongeveer zo uit in de appRandomNick schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:33:
[...]
En waar kies ik dat? Ik probeerde het nu via de VW App (Vertrektijden >> Laden: vertrekdag en tijd instellen). Dit resulteert dus in een auto die direct gaat laden en niet zorgt dat de beoogde SoC pas kort voor vertrek wordt bereikt.
Ik zie niet waar ik de laadmodus 'direct laden' (in de app) kan instellen.
/f/image/p3pNfa6Sl3dH3q8lN3SOo285.png?f=fotoalbum_large)
Om de wijze van laden en klimatiseren te kiezen tik je op de tegel met SoC en resterende tijd.
In de auto zelf in het laadmenu aan de onderkant, daar heb je een drop-downselectie. En bij het uitzetten bande auto / verlaten, kun je in het ‘tot ziens’-scherm ook kiezen bij een dropdown
Nwt als bij @RandomNick ook bij mij een bekend probleem vanuit mn vorige VAG (ID3). In deze nog niet gehad, bij de vorige loste het zich vaak na een paar uur idd automatisch op. Kan me alleen niet herinneren nu ik er zo over na denk dat mn telefoon er ook zo ver naast zat..stanny schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:01:
Wel echt irritant, rij je lekker op cruise op de snelweg, zegt de auto ineens 'rotonde vooruit' en begint ie uit zichzelf af te remmen
Dank je! Gisterenavond ook zelf gevonden. Het zit een beetje verstopt en is alleen te selecteren als de auto ook daadwerkelijk aan de lader hangt (volgens mij). Deze stond op Direct Laden, en dat verklaart natuurlijk waarom het programma uitgesteld laden niet zijn werk deed zoals bedoeld.Ironis schreef op donderdag 27 november 2025 @ 00:57:
[...]
Ziet er ongeveer zo uit in de app
[Afbeelding]
Om de wijze van laden en klimatiseren te kiezen tik je op de tegel met SoC en resterende tijd.
In de auto zelf in het laadmenu aan de onderkant, daar heb je een drop-downselectie. En bij het uitzetten bande auto / verlaten, kun je in het ‘tot ziens’-scherm ook kiezen bij een dropdown
Ga het morgen weer even proberen.
Voor het archief hieronder de schermen. Klik eerst op het omcirkelde 'direct laden' om in het vervolgscherm te komen.
:strip_exif()/f/image/LbrxJKGABrp8ddM2aui4ww6x.jpg?f=fotoalbum_large)
Er zijn nu goeie private lease acties bij Volkswagen. Erg interessant
Ik weet niet of je naar een andere actie refereert, maar de actie op de VW website op de ID.7 is al veel langer hoor.ryanator schreef op donderdag 27 november 2025 @ 07:16:
Er zijn nu goeie private lease acties bij Volkswagen. Erg interessant
Gisteren de eerste 100km met de ID.7 gemaakt, wel nog even wennen aan de wijze van regenereren met de auto. Advies van de dealer was B in de stad en D op de snelweg. Ben gewend in mn vorige auto dat ik regenereren kan instellen met de flippers van 0 naar heel veel regenereren.
De HUD in de ID.7 is wel echt veeeeeel beter dan in de Kia EV6 die ik hiervoor had. Allereerst de positionering alleen al, daarnaast veel beter qua informatie. De auto rijdt zalig verder, maar dat wisten we al op basis van de proefrit. Heb nu twee de automatische inparkeer functie gebruikt, ik moet zeggen dat ik dat nog wel met samengeknepen billen doe hahaha.
Oh en wat is dat panorama dak VET! Onze proefrit auto had dit niet, maar mijn hemel wat mooi! De kinderen zijn er ook heel blij mee, want die kunnen nu via de bovenkant ook naar buiten kijken. Dat hij niet open kan boeit mij persoonlijk niet, want in de vorige auto deed ik dat ook nooit (lag te vaak troep van bomen op die dan je auto in viel, en op de snelweg is het veel te luid).
[ Voor 16% gewijzigd door sn0x0r op 27-11-2025 07:35 ]
Het afremmen voor een rondpunt of kruispunt op de autosnelweg gaat nog minder abrupt dan de plotse zone 30 waar ik blijkbaar in terecht komBadeen schreef op donderdag 27 november 2025 @ 02:12:
[...]
Wel echt irritant, rij je lekker op cruise op de snelweg, zegt de auto ineens 'rotonde vooruit' en begint ie uit zichzelf af te remmen.
Het lostte zich inderdaad na een paar uur op, maar ene paar uur verder was het wel opnieuw van dat. Bijzonder vervelend en als het blijft duren eens de garage contacteren…
Dit probleem had ik zelfs al met mijn Touran (2018-2021) en dat is inmiddels meer dan vier jaar geleden. Geluk bij een ongeluk: Die had nog niet de huidige hulpsystemen en remde dus niet af. Maar het gebeurde me toen regelmatig dat ik volgens de navigatie door een weiland paralel aan de weg reed. Lijkt me dat ze dat inmiddels wel hadden kunnen oplossen.....Badeen schreef op donderdag 27 november 2025 @ 02:12:
[...]
Nwt als bij @RandomNick ook bij mij een bekend probleem vanuit mn vorige VAG (ID3). In deze nog niet gehad, bij de vorige loste het zich vaak na een paar uur idd automatisch op. Kan me alleen niet herinneren nu ik er zo over na denk dat mn telefoon er ook zo ver naast zat..
Wel echt irritant, rij je lekker op cruise op de snelweg, zegt de auto ineens 'rotonde vooruit' en begint ie uit zichzelf af te remmen.
Ah dan is het me nu pas opgevallen, ik dacht dat dit nieuw wassn0x0r schreef op donderdag 27 november 2025 @ 07:33:
[...]
Ik weet niet of je naar een andere actie refereert, maar de actie op de VW website op de ID.7 is al veel langer hoor.
De GPS problemen heb ik alleen als ik begin in een garage waar geen satelliet te zien is. Dan heeft de auto heel veel moeite om later een fix te vinden. Het herstarten van de infotainment (10 seconden de aan/uit knop aanraken) helpt dan wel altijd.
Bij mij in de straat staat een Allego laadpaal die plakken tegengaat door een boete tarief. Gisteravond heb ik om 11 uur aangekoppeld maar ik wilde niet dat ik vanaf 7.00 een boete zou krijgen dus heb ik het laden ingesteld op laden en klimatiseren om 8.10 weg te gaan. Om 8.05 kon ik de kabel niet uit de auto krijgen. Ik kon wel bij de laadpaal de kabl loskoppelen. Het lampje was op dat moment groen. Ik heb toen weer gekoppeld op de laadpaal en mijn laadpas er langs gehaald en toen werd die weer blauw van actief laden.
Hebben jullie dit ook weleens gehad? Want niet voortijdig een gepland laadeinde kunnen beëindigen is wel irritant.
Hebben jullie dit ook weleens gehad? Want niet voortijdig een gepland laadeinde kunnen beëindigen is wel irritant.
Als het goed is unlock je de kabel sowieso door de auto te ontgrendelen met de knop op de sleutel. Heb je dat geprobeerd?sifel schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:02:
Om 8.05 kon ik de kabel niet uit de auto krijgen. Ik kon wel bij de laadpaal de kabl loskoppelen. Het lampje was op dat moment groen. Ik heb toen weer gekoppeld op de laadpaal en mijn laadpas er langs gehaald en toen werd die weer blauw van actief laden.
[ Voor 18% gewijzigd door Ironis op 27-11-2025 09:27 ]
Zojuist bericht ontvangen dat ze aan het schroeven geslagen zijn in Emden. Paar dagen eerder dan gepland aangezien de auto voor productie in week 49 (volgende week) ingepland stond. Levering staat gepland voor de laatste week van het jaar.
Gisteren een nieuw MagSafe hoesje om mijn iPhone gedaan (origineel Apple). Vanochtend kwam het QI-symbool niet op het scherm in de auto, dus werd de telefoon niet geladen of herkend.
Nadat ik met de slider het draadloos laden in het telefoonmenu in de auto had uitgezet en weer aangezet, werkte het weer normaal.
Lijkt op een toevalligheid. Maar mocht je dit ook hebben, dan werkte dit dus bij mij.
Nadat ik met de slider het draadloos laden in het telefoonmenu in de auto had uitgezet en weer aangezet, werkte het weer normaal.
Lijkt op een toevalligheid. Maar mocht je dit ook hebben, dan werkte dit dus bij mij.
Catch my drift?
SameRuud schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:54:
Zojuist bericht ontvangen dat ze aan het schroeven geslagen zijn in Emden. Paar dagen eerder dan gepland aangezien de auto voor productie in week 49 (volgende week) ingepland stond. Levering staat gepland voor de laatste week van het jaar.
YouTube: So wird der VW ID.7 gebaut – die Produktion in Emden hautnah
4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25
Heel ander dingetje.
Ik krijg mijn vrouw niet aangemeld als gebruiker. Ik heb de app op haar telefoon gezet. Bij gebruikers in het infotainmentsysteem nieuwe gebruiker. In de app de QR code gescand. Op de telefoon staat 'ga op auto verder'. In beeld komt dan Gegevens niet compleet. NAW, toestemming S-PIN.
Toen heb ik in de app de naamgegevens ingevuld bij profiel. Die toestemming zag ik niet. Toen heb ik de webversie van de app geopend omdat die ook voor de shop meer vermocht dan de app. Daar kon ik inderdaad toestemming geven. Die S-PIN zie ik wel maar is een optie die ik niet kan wijzigen. Voor mezelf heb ik die pin ingesteld op het infotainment systeem. Maar ik kom niet verder.
Op die pagina op het infotainmentsysteem waar staat dat de gegevens niet compleet zijn. staat ook een qrcode. Als je in de app probeert een nieuwe auto daarmee te koppelen reageert die niet. Maar als je de QR scanner van de camera van de telefoon gebruikt, opent een webpagina. Maar die is vervolgens helemaal blanco.
Ik vind de usability van deze functie echt aboninabel en het is me ook nog steeds niet gelukt een extra gebruikersprofiel aan te maken. Hoe gaat dat bij anderen?
Ik krijg mijn vrouw niet aangemeld als gebruiker. Ik heb de app op haar telefoon gezet. Bij gebruikers in het infotainmentsysteem nieuwe gebruiker. In de app de QR code gescand. Op de telefoon staat 'ga op auto verder'. In beeld komt dan Gegevens niet compleet. NAW, toestemming S-PIN.
Toen heb ik in de app de naamgegevens ingevuld bij profiel. Die toestemming zag ik niet. Toen heb ik de webversie van de app geopend omdat die ook voor de shop meer vermocht dan de app. Daar kon ik inderdaad toestemming geven. Die S-PIN zie ik wel maar is een optie die ik niet kan wijzigen. Voor mezelf heb ik die pin ingesteld op het infotainment systeem. Maar ik kom niet verder.
Op die pagina op het infotainmentsysteem waar staat dat de gegevens niet compleet zijn. staat ook een qrcode. Als je in de app probeert een nieuwe auto daarmee te koppelen reageert die niet. Maar als je de QR scanner van de camera van de telefoon gebruikt, opent een webpagina. Maar die is vervolgens helemaal blanco.
Ik vind de usability van deze functie echt aboninabel en het is me ook nog steeds niet gelukt een extra gebruikersprofiel aan te maken. Hoe gaat dat bij anderen?
Eerlijk gezegd niet. Zodra ik in de buurt van de auto kom ontgrendelt die meteen. Ik heb ooit een Golf GTE gehad die niet een keyless entry had en daar had ik dit probleem nooit. Ik zal het eens met de sleutel proberen maar die gebruik ik nu dus nooit.JanHenk schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:04:
@sifel Misschien té evident, maar ik vraag het toch. Heb je 'openen' op de sleutel geprobeerd? Hij gaat na vrij korte tijd weer in het slot en dan is het soms nodig om een keer extra te drukken.
De dealer raadde mij met klem af om twee gebruikers toe te voegen en alles vanaf 1 gebruiker te doen. De stoelen en spiegels koppelen aan 1 en 2 voor respectievelijk jou en je partner (of andersom). Hij gaf gewoon eerlijk toe dat dit niet goed werkt en vaker problemen geeft dan dat het oplost. Ook omdat er maar 1 hoofdgebruiker kan zijn volgens mij?sifel schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:47:
Heel ander dingetje.
Ik heb het laten zitten iig, want ook in de Kia gaf dit best wel eens gezeik. Doe nu lekker alles vanaf 1 account.
Ik krijg net te horen dat ze de auto samen met Sinterklaas op 5 december in elkaar gaan schroeven. Benieuwd of ik nog pepernoten ga terug vinden….LuPo schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:42:
[...]
SameMisschien staan ze wel achter elkaar op de band.
YouTube: So wird der VW ID.7 gebaut – die Produktion in Emden hautnah
24 oktober besteld, 5 december eerste schroefje, 30 januari voorlopige aflever datum. Ik kan niet wachten!
Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...
Als je 'niet snel genoeg' de kabel eruit trekt, gaat ie dus weer op het kabelslot. Je kan hem dan ontgrendelen met de sleutel zelf.sifel schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:50:
[...]
Eerlijk gezegd niet. Zodra ik in de buurt van de auto kom ontgrendelt die meteen. Ik heb ooit een Golf GTE gehad die niet een keyless entry had en daar had ik dit probleem nooit. Ik zal het eens met de sleutel proberen maar die gebruik ik nu dus nooit.
En indien je met dynamische tarieven laad, hoe moet je dit dan instellen. Iemand een idee?RandomNick schreef op donderdag 27 november 2025 @ 07:07:
[...]
Dank je! Gisterenavond ook zelf gevonden. Het zit een beetje verstopt en is alleen te selecteren als de auto ook daadwerkelijk aan de lader hangt (volgens mij). Deze stond op Direct Laden, en dat verklaart natuurlijk waarom het programma uitgesteld laden niet zijn werk deed zoals bedoeld.
Voor het archief hieronder de schermen. Klik eerst op het omcirkelde 'direct laden' om in het vervolgscherm te komen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
EVCC is een mooie optie dan.Herman37 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:07:
[...]
En indien je met dynamische tarieven laad, hoe moet je dit dan instellen. Iemand een idee?
Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven
mijn laadpaal kan dit zelf.Ruud schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:09:
[...]
EVCC is een mooie optie dan.![]()
Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven
Maar met dynamische tarieven dan is het tussen 12-4 smiddags en snachts altijd het voordeligst, daar heb ik mijn laadprogramma's op staan.
Wij hebben hier drie gebruikers (1 hoofd- en 2 standaard gebruikers) aangemeld. Tot op heden zonder problemen. Per gebruiker worden alle stoel instellingen kleuren laatst gekozen radio zender netjes meegenomen.sn0x0r schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:05:
[...]
De dealer raadde mij met klem af om twee gebruikers toe te voegen en alles vanaf 1 gebruiker te doen. De stoelen en spiegels koppelen aan 1 en 2 voor respectievelijk jou en je partner (of andersom). Hij gaf gewoon eerlijk toe dat dit niet goed werkt en vaker problemen geeft dan dat het oplost. Ook omdat er maar 1 hoofdgebruiker kan zijn volgens mij?
Ik heb het laten zitten iig, want ook in de Kia gaf dit best wel eens gezeik. Doe nu lekker alles vanaf 1 account.
Gewoon allemaal aanmelden en als het niet werkt kun je altijd terugvallen op de 2 stoel settings en 1 gebruiker.
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Ik zet sowieso het reageren op snelheidsborden uit... Maar heb ook 2 plekken van een geregelde route waar hij toch een bocht ziet die er niet is (ook niet op de kaart trouwens)... Het gebeurt wel aan plekken waar veel op-afritten samenkomen aan Rotterdamstanny schreef op donderdag 27 november 2025 @ 07:40:
[...]
Het afremmen voor een rondpunt of kruispunt op de autosnelweg gaat nog minder abrupt dan de plotse zone 30 waar ik blijkbaar in terecht kom![]()
Het lostte zich inderdaad na een paar uur op, maar ene paar uur verder was het wel opnieuw van dat. Bijzonder vervelend en als het blijft duren eens de garage contacteren…
Indien je thuis met dynamische tarieven laad, en de laadkosten automatisch worden verrekend met je werkgever. Welke stroomtarief vul je dan bij het laadpaalbeheerplatform in voor de verrekening? Op dit moment heb ik een vast jaarcontract en vul ik één keer per jaar het stroomtarief in maar stap over naar dynamisch.
Of zijn er andere opties?
Ik neem aan dat je werkgever hier wel een mening over heeft. Al vul je 1 euro per kWh in, zolang de werkgever hier geen probleem mee heeft en netjes belasting afdraagt kan dit gewoon.Kees Knol schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:54:
Indien je thuis met dynamische tarieven laad, en de laadkosten automatisch worden verrekend met je werkgever. Welke stroomtarief vul je dan bij het laadpaalbeheerplatform in voor de verrekening? Op dit moment heb ik een vast jaarcontract en vul ik één keer per jaar het stroomtarief in maar stap over naar dynamisch.
De belastingdienst gaat een onrealistisch hoge kost niet als onkostenvergoeding maar als loon zien. "netjes belasting afdragen" betekent dan dat het als loon belast moet worden, terwijl het - mits correct tarief - eigenlijk een belastingvrije onkostenvergoeding is. In België wordt elk kwartaal een tarief gepubliceerd dat aanvaard wordt als redelijk tarief voor het vergoeden van stroom: het zogenaamde CREG tarief. Als je de werkelijke kostprijs kan bewijzen, zal een belastingcontroleur daar ook niks tegen kunnen inbrengen.Ruud schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:25:
[...]
Ik neem aan dat je werkgever hier wel een mening over heeft. Al vul je 1 euro per kWh in, zolang de werkgever hier geen probleem mee heeft en netjes belasting afdraagt kan dit gewoon.
Maar dit heeft niks met de ID.7 te maken. Eerder iets voor het Thuisladen van je EV topic?
[ Voor 8% gewijzigd door bdbfz op 27-11-2025 15:56 ]
Daarom zeg ik ook dat er netjes belasting afgedragen moet worden als dat nodig is.bdbfz schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:54:
[...]
De belastingdienst gaat een onrealistisch hoge kost niet als onkostenvergoeding maar als loon zien. "netjes belasting afdragen" betekent dan dat het als loon belast moet worden, terwijl het - mits correct tarief - eigenlijk een belastingvrije onkostenvergoeding is. In België wordt elk kwartaal een tarief gepubliceerd dat aanvaard wordt als redelijk tarief voor het vergoeden van stroom: het zogenaamde CREG tarief. Als je de werkelijke kostprijs kan bewijzen, zal een belastingcontroleur daar ook niks tegen kunnen inbrengen.
ik ben particulier, is dus voor mijn rekening.Kees Knol schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:54:
Het is Continental TS 870 P geworden. Wel een stukje meer afrol geluid en harder dan de Continental EcoContact 6Q die er onder vandaan kwamen.Flieger schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:17:
[...]
Ik heb dezelfde wielen en ga morgen wisselen. Ik heb gevraagd om Continental VikingContact 8 banden, maar weet niet of ik die ook ga krijgen.
Druppelladen betekent volgens mij dat de laadstand behouden wordt... Tot de uren van laden starten OF als de auto de doellaadstand heeft bereikt.Surfroy01 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:03:
Ik kreeg vandaag deze melding in de app, druppelladen? Heb het programma op staan dat hij vannacht laad.
[Afbeelding]
ACC op kaartdata is sowieso niet perfect en daarom gevaarlijk. Ik zou het bij alle auto's op dit moment nog uit laten staan.Badeen schreef op donderdag 27 november 2025 @ 02:12:
[...]
Nwt als bij @RandomNick ook bij mij een bekend probleem vanuit mn vorige VAG (ID3). In deze nog niet gehad, bij de vorige loste het zich vaak na een paar uur idd automatisch op. Kan me alleen niet herinneren nu ik er zo over na denk dat mn telefoon er ook zo ver naast zat..
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente | Proton $20 referral
Vannacht netjes volgens programma geladen, begonnen om 12 uur en was 4 uur later op 80%. Toch lijkt mij dat druppelladen overbodig bedoel er zat nog 37% in, dat raak je niet eens in een nacht stilstaan kwijt. Nouja boeien eigenlijk, hij is weer geladen!Zoomzoom schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:37:
[...]
Druppelladen betekent volgens mij dat de laadstand behouden wordt... Tot de uren van laden starten OF als de auto de doellaadstand heeft bereikt.
Niet perfect, klopt. Gevaarlijk valt wel mee vind ik.True schreef op donderdag 27 november 2025 @ 23:13:
[...]
ACC op kaartdata is sowieso niet perfect en daarom gevaarlijk. Ik zou het bij alle auto's op dit moment nog uit laten staan.
Ik gebruik dat nu sinds begin juli eigenlijk 95% zonder issues.
Nu valt het dik tegen, maar dat is omdat de wagen denkt dat ik in een of andere woonwijk naast de autosnelweg rij. Dan wordt het wel gevaarlijk inderdaad.
Wat me daardoor dan wel weer opvalt is dat de kaartdata prioritair genomen wordt boven de borden langs de weg. Aangezien die kaarten nooit volledig up-to-date zijn, lijkt het me logischer dat de borden langs de weg een grotere doorslag krijgen dan kaartdata.
Of dat systeem loopt gewoon volledig mank als de posititiebepaling niet lukt. Want een concreet voorbeeld: dynamische snelheidsborden boven de autosnelweg geven 110 aan, maar de zone 30 waar de auto zich dacht in te bevinden bleef actief..
Ach ja, rotverwend met zo een systemen. En dan wordt het vooral gevaarlijk als bestuurders daar blindelings op gaan vertrouwen.
Vannacht met uitgesteld laden en klimatiseren geladen. Het werkt in die zin prima dat de auto netjes zo'n 30 min voor vertrek de boeoogde SoC had bereikt. Het voorverwarmen van de accu heb ik nog wat twijfels bij. De auto gaf aan in het laadscherm bij accuverwarming dat er bij wegrijden een whopping 14 kW snelladen mogelijk was. Tevens was de recuperatiebar slechts halfvol. Of hij heeft niet voorverwarmd, of de voorverwarming is slechts zeer beperkt en haalt net het oude randje eruit.RandomNick schreef op donderdag 27 november 2025 @ 07:07:
[...]
Dank je! Gisterenavond ook zelf gevonden. Het zit een beetje verstopt en is alleen te selecteren als de auto ook daadwerkelijk aan de lader hangt (volgens mij). Deze stond op Direct Laden, en dat verklaart natuurlijk waarom het programma uitgesteld laden niet zijn werk deed zoals bedoeld.
Batterijpreconditionering voor vertrek zit er bij mijn weten niet in. Althans, misschien wel als ie echt onder nul is. Maar daarboven wordt ie niet actief verder opgewarmd, voor zover ik weet.
Ik weet niet tot hoe ver je de batterij hebt opgeladen maar een koude en volle batterij beperkt zeker je snellaadvermogen en je recuperatievermogen...
Overigens helpt 'laat laden' wel om de batterij een paar graden op te warmen voor vertrek. In de API zitten blijkbaar de gegevens van min-max battery temp. Ik kan in Home Assistant dus zien dat de HV-batterij bij een lange laadsessie (zeg 50+ kWh à 11kW) wel gewoon met zo'n 5 graden opwarmt.
Ik weet niet tot hoe ver je de batterij hebt opgeladen maar een koude en volle batterij beperkt zeker je snellaadvermogen en je recuperatievermogen...
Overigens helpt 'laat laden' wel om de batterij een paar graden op te warmen voor vertrek. In de API zitten blijkbaar de gegevens van min-max battery temp. Ik kan in Home Assistant dus zien dat de HV-batterij bij een lange laadsessie (zeg 50+ kWh à 11kW) wel gewoon met zo'n 5 graden opwarmt.
Ik snap nog steeds niet waar het idee of beeld vandaan komt dat batterijpreconditionering werkt op afstand. Het hele 'klimatiseren' in de app is m.i. voor cabinecomfort niet om batterijtemperatuur omhoog te krijgen.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente | Proton $20 referral
Vandaag wielwissel naar de winterset. Heb nu Pirelli Cinturato P7 (20”) en die hebben 24.600km gereden, waarvan ca. 2300 demo-kilometers. Voor zat op 4,3 en 4,4mm en achter op 3,7 en 3,4mm. Wel gelijkmatig afgesleten (dus geen gekke mega-slijtage aan de binnenkant). Wel teleurstellend dat ik voor de zomervakantie al wel de achterbanden kan vervangen. We rijden rustig, zeker qua optrekken. Ik hoop dat een groot deel van de slijtage al in de demo-kilometers is gebeurd
Conti EcoContact 6Q doen 210 euro per band zie ik..
Ik ben toch malle pietje niet!
Let op:
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:
Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:
Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1
/f/image/pLnegKGawdw31h3LPH7P2ffF.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mEXHPeYlDV0dOScaDnKS09s0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ug2bOYztGPaduPFXDayLOMHZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/n5XvPlg7RAjYaQhRL3c50Omq.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/HUjv16wQbt6w0MUG5EwLCDA0.png?f=fotoalbum_large)