Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:39
Ik denk de leuke nummerreeks in dit geval 4+3=7 :)
In dit geval de SuC in Assen met error en die in Groningen die het gewoon doet.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Puppetmaster schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:52:
Ik denk de leuke nummerreeks in dit geval 4+3=7 :)

[...]

In dit geval de SuC in Assen met error en die in Groningen die het gewoon doet.
Als ik een keer in de buurt ben ga ik 'm proberen, hoe snel krijg je de foutmelding?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Je doet je ding in de app en het witte lampje naast de laadpoort blijft alleen wat knipperen.
Waar hij bij de V3 redelijk vlot op groen gaat, blijft hij bij deze V4 een paar minuten knipperen tot je een error in de app krijgt dat de verbinding verbroken is oid.

Er stonden ook twee Tesla’s te laden bij de V4’s, een model Y en een X met CCS converter :X , dus ze leken het wel te doen.
Er zijn daar 4 V4’s, de 16 V3’s waren allemaal vrij…

[ Voor 26% gewijzigd door Puppetmaster op 11-07-2025 11:10 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:45
Puppetmaster schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:07:
Je doet je ding in de app en het witte lampje naast de laadpoort blijft alleen wat knipperen.
Waar hij bij de V3 redelijk vlot op groen gaat, blijft hij bij deze V4 een paar minuten knipperen tot je een error in de app krijgt dat de verbinding verbroken is oid.

Er stonden ook twee Tesla’s te laden bij de V4’s, een model Y en een X met CCS converter :X , dus ze leken het wel te doen.
Er zijn daar 4 V4’s, de 16 V3’s waren allemaal vrij…
Er zijn geruchten dat Tesla rijders die staan te laden bij de SuC als pesterij een SuC laadplek reserveren met de Tesla app wanneer een niet-Tesla die vrije laadplek inrijdt

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
Lijkt me sterk, zeker deze twee achtte ik daar niet toe in staat. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:35
JanHenk schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:47:
[...]

Mijn ervaring met de Enyaq is dat hij de range / verbruik niet reset na een (snel)laadsessie. De eerste keer zal ie waarschijnlijk een lader aanraden die te ver is. Maar op basis van een rollend gemiddelde zal ie dat aanpassen en daarna blijft dat wel gelijk.

Ik moet zeggen dat ik tot nu toe op de lange reizen die ik heb gemaakt, niet vaak gebruik heb gemaakt van de laadplanning van de auto, ik kies vaak een alternatief op basis van bijv. faciliteiten, omgeving, etc. De app ChargingTime vind ik zelf heel handig om gauw te scannen op alternatieven op je route.
Thanks for the ChargingTime tip! Ik gebruikte meestal ABRP maar heb ondertussen na 4 jaar EV de ervaring dat stops meestal anders lopen dan vooraf gepland, en deze app lijkt daar perfect voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
Puppetmaster schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 07:28:
Ik zou niet beide doen, dat is overkill.
In Noorwegen zit tesla om de 50km oid, vaak zitten ze ook samen op een enorm laadplein.
Check de prijzen en locaties en kies er een zou ik zeggen.
In geval van nood kom je ook wel met een andere/lokale lader verder. :)
Maar ik ga een rondje Zweden maken 😏 en niet naar Noorwegen. Nadeel van Ionity is vaak het beperkte aantal stalls, maar bij Tesla zijn de voorzieningen op veel locaties niet ideaal voor een reizend gezin. Ik zal ze allebei heus wel 2x gebruiken, en dan heb je een maandabbo er al wel uit.

[ Voor 7% gewijzigd door RandomNick op 11-07-2025 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
TeslaNerd schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:23:
[...]

Er zijn geruchten dat Tesla rijders die staan te laden bij de SuC als pesterij een SuC laadplek reserveren met de Tesla app wanneer een niet-Tesla die vrije laadplek inrijdt
Kan dit überhaupt wel? Als je al staat te laden kan je toch niet nog een andere stall reserveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:45
RandomNick schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 17:04:
[...]

Kan dit überhaupt wel? Als je al staat te laden kan je toch niet nog een andere stall reserveren?
Als je Tesla staat te laden kan dat wel

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-08 21:11

The Legend

*Plop*

Gisteravond 22.35 vertrokken vanuit Twente richting Zwitserland (bovenop een berg rond Sion). Ongeveer 950 kilometer. Het verbruik viel me in eerste instantie wat tegen met beladen auto en vouwwagen, in vergelijking met de laatste keer dat ik getest heb. Denk dat de koudere accutemperatuur toch wel een verschil maakt. De eerste stint kwam ik boven de 25kWh/100km uit, met de TA op 107. Na de eerste keer snelladen zakte het iets naar 24kWh/100km. Daar bleef het de hele tijd op hangen. Ik had m’n IONiTY (vanwege Elli-abo) stops al wel gepland op dat verbruik, dus dat was eigenlijk wel prima. De eerste drie stops waren steeds een klein kwartiertje. Daarna een keer iets langer omdat de stint 185km was. Rond 7.30 weer een langere stop om ook ff een krentenbol te eten. Vlak daarna kotste helaas een van m’n kinderen de auto onder :X Dus nog een half uur bezig geweest met poetsen. Uiteindelijk waren we rond 11.15 op de camping. Nooit hoeven wachten onderweg, en slechts 1 keer moeten afkoppelen. Ben 1x doorgereden bij een IONITY in Zwitserland die als een soort parkeerkoffer was ingericht met aan de ene kant Tesla laders, en aan de andere kant IONiTY, maar 1 toegang. Daar had ik geen zin in. Toen ben ik doorgereden naar een Electra lader in Sion waar je met de tip uit het Europa-topic ook goedkoop kan snelladen. Al met al prima rit :)

Plug and charge is trouwens best relaxed, werkte iedere keer ook in 1x. Scheelt toch weer wat ‘gedoe’.

[ Voor 3% gewijzigd door The Legend op 11-07-2025 17:19 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

TeslaNerd schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 17:14:
[...]

Als je Tesla staat te laden kan dat wel
Ik mag toch serieus hopen dat dat soort 'streken' niet daadwerkelijk uitgevoerd worden door berijders van wát voor een merk (B)EV dan ook, ongeacht het merk laadpaal en/of benodigd type aansluiting en benodigde kabellengte.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
JanHenk schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:18:
[...]

Ik heb een offerte laten opmaken van een Pro S LE in blauw, met 20” wielen, interieur plus, exterieur plus en trekhaak (alles zonder warmtepomp dus).
Zojuist de handtekening gezet. Eind september hopelijk rijden :)

In vergelijking met de Enyaq uit 2021 rijdt de ID7 toch weer anders. Al is wel veel hetzelfde, het is allemaal net even verbeterd, stuurt strakker, etc. Fijne wagen, kijk ernaar uit.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:41

resusaapje

h less

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bRoldK0te6AlKditr53K7skDBb0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lA1Z91ML43tQzhCPNc4lriZz.jpg?f=fotoalbum_large

Waarom had ik dat niet eerder door!

Snelladers in Duitsland die gewoon je MTC-druppel accepteren. Heerlijk! Geen wachtwoord, geen pin, niks declareren, gewoon tik en klaar! oOo

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

Trouwens, voordat we op de boot gingen, nog snel even langs Ionity Zweden, zodat we in Duitsland meteen een paar 100km konden afleggen. Helaas, na een kwartiertje ging hij in error. En de lader en auto waren het eens; het lag aan de auto. Het zal toch niet hè, niet na de faal van de niet functionele DC poort bij aflevering...
Dus op de boot in de piepzak, ruilauto? Hotel? Extra dag kwijt?

In Kiel was die 300kW Siemens lader die het op de druppel deed daarom een extra opluchting. Meteen op een terrasje en capu met appeltaart besteld ;)

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
The Legend schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 17:17:
Vlak daarna kotste helaas een van m’n kinderen de auto onder :X Dus nog een half uur bezig geweest met poetsen.
Ook lekker in de gaatjes van de bekleding of viel dat mee >:) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

True schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:03:
[...]

Ook lekker in de gaatjes van de bekleding of viel dat mee >:) ?
Zeker! :+ Bij thuiskomst nog wel even goed (laten) schoonmaken met zo’n extractor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flieger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-08 15:21
resusaapje schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 20:33:

Waarom had ik dat niet eerder door!

Snelladers in Duitsland die gewoon je MTC-druppel accepteren. Heerlijk! Geen wachtwoord, geen pin, niks declareren, gewoon tik en klaar! oOo
Hoe deed je het voordat je het doorhad dan? Ik heb tot nu toe altijd en overal met m’n druppel (snel)geladen. Nederland, Duitsland, België, Frankrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• recca
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 31-08 22:03
Gisteren een proefrit gemaakt in de ID.7 Tourer en beviel erg goed, maar ik heb toch nog een paar vragen of onduidelijkheden wellicht dat iemand hier kan helpen.

- Mijn vriendin vond de HUD niet heel fijn is deze ook uit te zetten?
- Zijn de stoelen van het interieurpakket plus anders dan de business pro stoelen of voegt het alleen ventilatie toe? Ik heb in beide gezeten en kon niet zeker zeggen of ze nu hetzelfde zaten. Wellicht de instelling anders.
- Als je gaat parkeren staat het 360 graden beeld rechts kan dat ook links?
- Het glazen dak kan nooit helemaal dicht - zijn er mensen waarbij de kids achterin er toch nog last van hebben in de geblindeerde stand wanneer de zon volop schijnt?

dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigGreen
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11:51
recca schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 10:04:
Gisteren een proefrit gemaakt in de ID.7 Tourer en beviel erg goed, maar ik heb toch nog een paar vragen of onduidelijkheden wellicht dat iemand hier kan helpen.

Ja dat kan.
- Zijn de stoelen van het interieurpakket plus anders dan de business pro stoelen of voegt het alleen ventilatie toe?
De stoelen van het interieurpakket zijn ook geventileerd en er zit ook massage in de zitting van de stoel ipv alleen de rug.
Geen idee
- Het glazen dak kan nooit helemaal dicht - zijn er mensen waarbij de kids achterin er toch nog last van hebben in de geblindeerde stand wanneer de zon volop schijnt?
Geen idee want ik heb geen glazen dak.

dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buddow
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 31-08 19:01
Is er inmiddels al iemand met een terugroepactie op de passagiersairbag die de reparatie heeft kunnen laten uitvoeren? Ik heb nog niet eens een afspraak, nog steeds wachten op onderdelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
buddow schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 10:54:
Is er inmiddels al iemand met een terugroepactie op de passagiersairbag die de reparatie heeft kunnen laten uitvoeren? Ik heb nog niet eens een afspraak, nog steeds wachten op onderdelen...
Lang antwoord: We hadden voor komende week een afspraak staan bij de dealer, maar deze is door de dealer geannuleerd, vanwege een te kort aan onderdelen.
Kort antwoord: nee 8)7

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
recca schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 10:04:

- Zijn de stoelen van het interieurpakket plus anders dan de business pro stoelen of voegt het alleen ventilatie toe? Ik heb in beide gezeten en kon niet zeker zeggen of ze nu hetzelfde zaten. Wellicht de instelling anders.

dank!
In toevoeging op anderen;
  • HUD kan gemakkelijk in/uit met een shortcut, mocht ze alleen het AR deel niet prettig vinden (dat vind mijn vriendin) dan is dat uit te schakelen met de VIEW-knop (ik meen even langer ingedrukt houden) dit blijft zo over meerdere ritten.
  • geen kinderen en ik zit vrijwel nooit achterin, maar ik heb wel eens last van de zon voorin zonder dat het dak gemateerd is als ik dan wissel heb ik er echt geen last meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
buddow schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 10:54:
Ik zou zweren dat ik gelezen had dat iemand dat al gehad had in dit topic, <15 minuten visuele controle en geen noodzaak voor vervanging was het in dat geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frye
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-08 10:43
The Legend schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 17:17:

Plug and charge is trouwens best relaxed, werkte iedere keer ook in 1x. Scheelt toch weer wat ‘gedoe’.
Bedoel je dat je een WeCharge abonnement hebt of van Elli?
Mss beetje offtopic maar hoe werkt plug & charge dan van derde partij? Iets met vin ingeven of je Volkswagen id doorgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Momenteel rijdt ik een ID.4 (1st max) uit 2020. Naar vervanging aan het kijken, mogelijk een ID.7. Hoe zijn hier de ervaringen v.w.b.t. de “kinderziektes” die nogal aanwezig waren bij de ID.3 / ID.4 generaties? Denk bv. aan:

- Krakend (glazen) dak
- Defecte SOS module
- Uitvallen schermen e.d.
- Problemen met aandrijving, vering, stabilisatorstang
- Vage foutmeldingen
- Defecte accu modules
- Defecte puddle lights

Niet dat ik in de ID.4 al deze problemen heb gehad, maar ze komen wel veelvuldig voor. Het gaat me dus om de algemene ervaring van de kwaliteit.

Andere opties zijn bv. een Koreaan of (kuch…) Chinees. Vaak betere specificaties v.w.b.t. laadsnelheid en soms de range, maar eigenlijk wil ik gewoon een Duitser 😅.

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

frye schreef op zondag 13 juli 2025 @ 06:30:
[...]

Bedoel je dat je een WeCharge abonnement hebt of van Elli?
Mss beetje offtopic maar hoe werkt plug & charge dan van derde partij? Iets met vin ingeven of je Volkswagen id doorgeven?
We Charge wordt uitgevoerd door Elli. Idd een koppeling op VIN en je moet in de VW app plug and charge handmatig activeren nadat je een abo hebt afgesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:07
pietermx schreef op zondag 13 juli 2025 @ 07:44:
Het gaat me dus om de algemene ervaring van de kwaliteit.
er is een tabblad over problemen in het Google rekenblad (link onderaan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Momenteel rijdt ik een ID.4 (1st max) uit 2020. Naar vervanging aan het kijken, mogelijk een ID.7. Hoe zijn hier de ervaringen v.w.b.t. de “kinderziektes” die nogal aanwezig waren bij de ID.3 / ID.4 generaties? Denk bv. aan:

- Krakend (glazen) dak
- Defecte SOS module
- Uitvallen schermen e.d.
- Problemen met aandrijving, vering, stabilisatorstang
- Vage foutmeldingen
- Defecte accu modules
- Defecte puddle lights

Niet dat ik in de ID.4 al deze problemen heb gehad, maar ze komen wel veelvuldig voor. Het gaat me dus om de algemene ervaring van de kwaliteit.

Andere opties zijn bv. een Koreaan of (kuch…) Chinees. Vaak betere specificaties v.w.b.t. laadsnelheid en soms de range, maar eigenlijk wil ik gewoon een Duitser 😅.
Bovenaan kun je ook de zoekfunctie gebruiken. En dat werkt omdat we het hier alleen over de ID.7 hebben.
Maar met uitzondering van wellicht de 4.0 sedans (MY24) zijn deze problemen niet voorkomend voor de ID.7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
bdbfz schreef op zondag 13 juli 2025 @ 08:50:
[...]

er is een tabblad over problemen in het Google rekenblad (link onderaan).
Ah dacht eerst dat het beperkt was tot levertijden etc., handig idd! Wel beperkte info (3 gebruikers waarvan 2 ingevuld), dus lastig om statistisch iets te zeggen.

Maar goed een alternatief, bv. de Zeekr 001, daar is ook niet al te veel over bekend. Waarschijnlijk heeft elk merk wel z’n problemen.

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs Hoekstra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-08 21:04
Hebben jullie ook last van de dynamische cruisecontrol die ineens in de ankers gaat omdat hij denkt dat je maar 30 mag? Heb het nu al een paar keer gehad op een N weg in de buurt maar ook op de snelweg ineens naar de 50. Het is super fijn dat de cruisecontrol zich aanpast aan de max snelheid maar dan moet het wel goed werken. Daarbovenop blijf je het gepingel houden van te snel rijden ook al rij ik wel de juiste snelheid en is de auto gewoon in de war.
ID7 Pro uit 2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-08 16:37
Matthijs Hoekstra schreef op zondag 13 juli 2025 @ 11:51:
Hebben jullie ook last van de dynamische cruisecontrol die ineens in de ankers gaat omdat hij denkt dat je maar 30 mag? Heb het nu al een paar keer gehad op een N weg in de buurt maar ook op de snelweg ineens naar de 50. Het is super fijn dat de cruisecontrol zich aanpast aan de max snelheid maar dan moet het wel goed werken. Daarbovenop blijf je het gepingel houden van te snel rijden ook al rij ik wel de juiste snelheid en is de auto gewoon in de war.
ID7 Pro uit 2024
Aanpassende (A)CC op basis van geldende max snelheid is een beruchte feature op veel auto's en ook op VWs. Kaartdata is nogal eens achterhaald, camera analyseert de parallelrijbaan en bijbehorende snelheid nogal eens al de geldende snelheid op de hoofdrijbaan en andersom, en zo zijn er meer redenen waardoor dit regelmatig voor vervelende en gevaarlijke situaties zorgt. Staat bij mij uit en ik hoop echt dat 'Europa' niet gaat afdwingen dit aan te moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Andere opties zijn bv. een (kuch…) Chinees.
Er zijn andere topics voor het waarom, maar ik zou nooit een Chinees (dus incl. Volvo) kopen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs Hoekstra
Weet niet of dit al in dit topic is besproken. Hebben jullie de update naar versie 5 al? Begrijpen ik goed dat niet alle autos dit krijgen? Heb net een jaar oude id7 gekocht. Niet echt op gelet bij de aanschaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Matthijs Hoekstra schreef op zondag 13 juli 2025 @ 16:47:
Weet niet of dit al in dit topic is besproken. Hebben jullie de update naar versie 5 al? Begrijpen ik goed dat niet alle autos dit krijgen? Heb net een jaar oude id7 gekocht. Niet echt op gelet bij de aanschaf.
Meermaals voorbij gekomen, je hebt nul garantie dat je een 5.X update gaat krijgen, vrij recent kwam dit langs: MrSnowflake in "Het grote Volkswagen ID.7 topic"
Dat gezegd het is niet verkeerd om eens te zoeken in het topic naar versie 4 / MY24 / model year 2024 / sedan 4 - dan heb je wat meer context.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs Hoekstra
True schreef op zondag 13 juli 2025 @ 17:18:
[...]

Meermaals voorbij gekomen, je hebt nul garantie dat je een 5.X update gaat krijgen, vrij recent kwam dit langs: MrSnowflake in "Het grote Volkswagen ID.7 topic"
Dat gezegd het is niet verkeerd om eens te zoeken in het topic naar versie 4 / MY24 / model year 2024 / sedan 4 - dan heb je wat meer context.
Ah thanks, onverwacht nieuws. We wachten af. Zou raar zijn dat een jaar oude auto al weer verouderd qua software.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

Matthijs Hoekstra schreef op zondag 13 juli 2025 @ 18:09:
[...]

Ah thanks, onverwacht nieuws. We wachten af. Zou raar zijn dat een jaar oude auto al weer verouderd qua software.
Dan moet je deze draad wat uitgebreider lezen. De softwareleverancier wordt ontmanteld. Dus de software van autos die nog niet eens gebouwd zijn, is nu al legacy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

resusaapje schreef op zondag 13 juli 2025 @ 18:28:
[...]

Dan moet je deze draad wat uitgebreider lezen. De softwareleverancier wordt ontmanteld. Dus de software van autos die nog niet eens gebouwd zijn, is nu al legacy.
Waarbij 'Legacy' natuurlijk ook nog steeds niet hetzelfde betekend als dat wat 'Deprecated' dat doet (of misschien zelfs wel Obsotete en Proprietary in dit geval).

>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frye
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-08 10:43
The Legend schreef op zondag 13 juli 2025 @ 08:47:
[...]

We Charge wordt uitgevoerd door Elli. Idd een koppeling op VIN en je moet in de VW app plug and charge handmatig activeren nadat je een abo hebt afgesloten.
Heb het eens geprobeerd met het 0 euro per maand abonnement om de prijzen te vergelijken voor electroverse.
Als ik nu wil upgraden tijdens vakantieperiode of roadtrip moet ik het contract opzeggen en een met maand abonnement nemen?

Hoe ik het nu begrijp betaal ik 0 euro per maand op dit moment, wordt er ook fysieke kaart gestuurd en is het nu gekoppeld kwa plug en charge? Enkel het upgraden voor een trip met meerdere laadsessies is me niet echt duidelijk.

Edit: en als ik nu bij een laadpaal ga laden en ik selecteer het via laadpas van het werk. Wordt dit dan niet overruled door de WeCharge plug en charge?

[ Voor 9% gewijzigd door frye op 13-07-2025 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelmg2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-08 23:20
Aan de berijders van een ID7: zit er bij de achteruitkijkspiegel een USB aansluiting? Ik zou wel weer eens een dashcam willen hebben maar zit dan met het aansluiten. Kan niet teveel zelf rommelen ivm leaseauto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K0ENH
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 27-08 08:41
marcelmg2 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:24:
Aan de berijders van een ID7: zit er bij de achteruitkijkspiegel een USB aansluiting? Ik zou wel weer eens een dashcam willen hebben maar zit dan met het aansluiten. Kan niet teveel zelf rommelen ivm leaseauto.
In de mijne niet (pro s business) met interieurplus pack.
Maar om dezelfde redenen heb ik onlangs een fitcamx geinstalleerd. Deze maakt gebruik van de stroom van de regensensor. Installatie was verder appeltje eitje.. losmaken van dat betreffende stroomkabeltje was het lastigste ivm de beperkte ruimte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
marcelmg2 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:24:
Nee, deze generatie VAGs hebben dat niet, de vorige hadden dat wel bij de luxere wagens en/of als optie. De ID.7 heeft het niet, niet in een pakket en ook niet in een optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

Sommige vragen staan soms LETTERLIJK beantwoord in deze draad 7(8)7

De query box invullen met "usb dashcam" is sneller dan je vraag invullen :N

https://gathering.tweaker...message/81880426#81880426

[ Voor 25% gewijzigd door resusaapje op 14-07-2025 10:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcelmg2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-08 23:20
Niet reageren is nog sneller. Als ik zoek op usb spiegel vind ik geen letterlijke beantwoording.
In mijn zoektocht op internet en ook hier was het onduidelijk. Soms wel soms niet, sommige landen wel, sommige niet. Vroeger wel, nu niet.
@True en @K0ENH : bedankt voor jullie inhoudelijke reactie.
@resusaapje: bedankt, en denk aan je bloeddruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-08 05:43
Vrijdag en zaterdag een proefrit gemaakt in een ID7 Tourer i.v.m. de erg scherpe private lease deals op dit moment. Goede offerte liggen voor een ID.7 Tourer Pro Limited Edition, maar heb nog voorzichtige twijfel over een paar zaken:

- Kleur:

Heel persoonlijk, maar twijfel tussen blauw (proefgereden) en rood. Rood lijkt me een stuk leuker, maar heb ik nog nergens in het echt kunnen zien. Iemand die hier met een King Red rond rijdt en me kan vertellen of de kleur er in het echt ook leuk uit ziet? :)

- Adaptieve dempers.

Zitten gelijk in het exterieurpakket en dat brengt een forse meerprijs met zich mee. Proefgereden in een auto met en zonder adaptieve dempers en vond het met name over drempels wel een verschil, maar twijfel of het de meerprijs waard is, gezien ik 95% van de tijd over de snelweg rijdt. In de reviews wordt het wel duidelijk als pluspunt aangegeven.

- Warmtepomp

Bijzonder dat het er standaard niet in zit, maar soit. Ik rij voornamelijk lange stukken waarbij ik de auto kan voorconditioneren. De meerwaarde van een warmtepomp lijkt me dan vrij beperkt, of heb ik het mis? NB: warmtepomp is €23 per maand extra, ofwel €500 over de contractduur. Daar kan ik vrij veel stroom voor verbruiken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigGreen
Knul schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:13:
Vrijdag en zaterdag een proefrit gemaakt in een ID7 Tourer i.v.m. de erg scherpe private lease deals op dit moment. Goede offerte liggen voor een ID.7 Tourer Pro Limited Edition, maar heb nog voorzichtige twijfel over een paar zaken:

- Kleur:

Heel persoonlijk, maar twijfel tussen blauw (proefgereden) en rood. Rood lijkt me een stuk leuker, maar heb ik nog nergens in het echt kunnen zien. Iemand die hier met een King Red rond rijdt en me kan vertellen of de kleur er in het echt ook leuk uit ziet? :)

- Adaptieve dempers.

Zitten gelijk in het exterieurpakket en dat brengt een forse meerprijs met zich mee. Proefgereden in een auto met en zonder adaptieve dempers en vond het met name over drempels wel een verschil, maar twijfel of het de meerprijs waard is, gezien ik 95% van de tijd over de snelweg rijdt. In de reviews wordt het wel duidelijk als pluspunt aangegeven.

- Warmtepomp

Bijzonder dat het er standaard niet in zit, maar soit. Ik rij voornamelijk lange stukken waarbij ik de auto kan voorconditioneren. De meerwaarde van een warmtepomp lijkt me dan vrij beperkt, of heb ik het mis? NB: warmtepomp is €23 per maand extra, ofwel €500 over de contractduur. Daar kan ik vrij veel stroom voor verbruiken ;)
@resusaapje kom er maar in voor die foto's in het rood.

Het kings red wordt ook geleverd op andere ID modellen en die zie je wel vaker.

Ik heb geen adaptieve dempers omdat ik ook geen glazen dak wil (ook de prijs is best hoog) Mis het overigens niet.
Warmtepomp discussie is uitgebreid gevoerd en heb ik ook weggelaten (vorige auto had ik hem wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Knul Inzake de kleur, even zoeken op de posts van resusaapje. Die zal je zeggen dat rood de allerbeste kleur is. Over smaak valt ook niet te twisten.

Inzake de warmtepomp even de volgende overweging. In de private leaseprijzen die ik kreeg (48 maand, 20k/jr) was de warmtepomp aanvinken 24eu per maand extra. Maar als je van een Pro naar een Pro S ging (dus grotere batterij) was dat met mijn variabelen slechts 20 eu per maand extra.

Oftewel, heb je het nodig voor actieradius, zou ik een Pro S nemen, in plaats van een warmtepomp aanvinken op de S. Heb je meer aan en is goedkoper... (Nog los van de discussie over hoeveel range een warmtepomp daadwerkelijk zou toevoegen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
-mijn fout-

[ Voor 94% gewijzigd door JanHenk op 14-07-2025 13:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knul
@JanHenk en @BigGreen dank voor de antwoorden! Dempers laat ik dan maar even voor wat ze zijn. Glazen dak vind ik ook bepaald geen pluspunt, zorgt alleen maar voor extra warmte.

Zie idd dat een Pro S 'maar' 20 eu per maand extra is, anderzijds zou ik met 600km WLTP (en dus reëel 400ish) prima uit de voeten kunnen.

Nu ik de foto's van @resusaapje heb gezien wil ik ook voor een rode gaan, alleen het thuisfront nog even overtuigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:01
Knul schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:06:
@JanHenk en @BigGreen dank voor de antwoorden! Dempers laat ik dan maar even voor wat ze zijn. Glazen dak vind ik ook bepaald geen pluspunt, zorgt alleen maar voor extra warmte.
Glazen dak heeft juist een groot pluspunt: nooit meer ingevreten vogelpoep in je dak. :)

Catch my drift?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

DaMenaz schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:11:
[...]

Glazen dak heeft juist een groot pluspunt: nooit meer ingevreten vogelpoep in je dak. :)
Zul je altijd gaan zien dat die *%#@ vogels pre-cies op het laatste zwarte stukje metaal naar de kofferklep of op je motorkap d'r zooi gaan 'dumpen'.

:(

Dat is in ieder geval mijn persoonlijke ervaring met een glazen dak én een Kings Red ID.x model..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

Zie idd dat een Pro S 'maar' 20 eu per maand extra is, anderzijds zou ik met 600km WLTP (en dus reëel 400ish) prima uit de voeten kunnen.

Nu ik de foto's van @resusaapje heb gezien wil ik ook voor een rode gaan, alleen het thuisfront nog even overtuigen.
Dat hoor ik graag! Rood is de enige kleur. Voor de rest heb je alleen maar 50 shades of grey >:)

Op verkansie in Skandie veel van de andere kleuren gezien. Zwart vond ik mooi, lichtgrijsblauw vond de SOH mooi, wit was ook okee. Probleem wat ik zelf ervaar, is dat alle kleuren niet zo fraai zijn als de auto niet blinkend schoon is. Beetje een stoflaag en alles wordt echt saaigrijs. Ik had echt graag wat meer kleuropties gezien. VW zelf heeft een prachtige groenmetallic lak in huis. Zou ik zo gekozen hebben. Maar goed, gelukkig hebben we allemaal een andere smaak, waardoor ik mijn rode bolide meteen tussen alle grijswaarden kan terugvinden in de megagarage ;)

Ik heb trouwens de GTX, die komt standaard met beperkte range en instelbare dempers. Ik kies toch regelmatig een andere stand. En die range is goed te doen. Ik vind het prima om elke 300km even de benen te strekken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online

Dan gewoon een Pro nemen zonder warmtepomp imo. Komt helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Mijn schoonouders wonen 200km (enkele reis) verderop en het zou toch wel prettig zijn om dat retour op één acculading te halen. Dat moet in de zomer prima te doen zijn, in de winter wordt het wellicht iets uitdagender. Denk dat ik met een paar uurtjes aan de Granny charger een heel eind moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Nu online
Knul schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:28:
Mijn schoonouders wonen 200km (enkele reis) verderop en het zou toch wel prettig zijn om dat retour op één acculading te halen. Dat moet in de zomer prima te doen zijn, in de winter wordt het wellicht iets uitdagender. Denk dat ik met een paar uurtjes aan de Granny charger een heel eind moet komen.
Die keren dat je heen en weer rijdt laad je de auto gewoon op tot 90% of 100% als je hierover twijfels hebt. Dat zal weinig invloed hebben op de kwaliteit van de accu, mits je dat niet standaard gaat doen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K0ENH
Knul schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:28:
zoals @Wimhaw zegt tot 100% laden..
onlangs retourtje Luxemburg op en neer gedaan (204km enkele reis) volgeladen tot 100% en bij terugkomt nog 9% over.. dit was ook nog een vrij regenachtige dag. en anders onderweg even paar minuten fast chargen en dan red je het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Wimhaw schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:34:
[...]

Die keren dat je heen en weer rijdt laad je de auto gewoon op tot 90% of 100% als je hierover twijfels hebt. Dat zal weinig invloed hebben op de kwaliteit van de accu, mits je dat niet standaard gaat doen. :+
Ik ga met een reden Private Leasen :+

[/s], doorgaans ga ik 'm netjes tot 80% laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Nu online
Knul schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:42:
[...]
[/s], doorgaans ga ik 'm netjes tot 80% laden.
normaal gesproken laden we hem ook tot 80%, maar als we echt grote afstanden rijden is het vanaf huis, als we het niet vergeten, laden tot 100%.
Kan geen kwaad! 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
Als je hem niet dagen laat staan met een volle accu, dan kan het prima. Gewoon zorgen dat hij vlak voor vertrek vol is.

Catch my drift?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BigGreen
DaMenaz schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:11:
[...]

Vogels poepen graag op rode lak van de auto (glazen dak vinden ze maar niks)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs Hoekstra
Heeft 1 van jullie ervaring met een andere (rubberen) mat achterin? voor de ID7 Sedan? En ik zoek eigenlijk ook iets waardoor ik boodschappentassen goed achterin kan zetten zonder dat ze omvallen als ik een bocht doorga :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

Matthijs Hoekstra schreef op maandag 14 juli 2025 @ 17:26:
Heeft 1 van jullie ervaring met een andere (rubberen) mat achterin? voor de ID7 Sedan? En ik zoek eigenlijk ook iets waardoor ik boodschappentassen goed achterin kan zetten zonder dat ze omvallen als ik een bocht doorga :)
Al in de ID.7 accessoire-lijst gekeken? Daar staat precies in wat je vraagt. Overigens, de tourer heeft haakjes aan de rand, waaraan je je boodschapentassen kan haken/hangen. Weet niet of de limo die ook heeft? Werkt prima voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asaki
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-08 20:17
Zo, fijn die optie dat de auto automatisch op slot gaat als je weg loopt. Stop met het gebruiken, het is de meest nutteloze optie van de auto. Soms, heel soms, doet de auto het niet en dan blijft hij gewoon open. Was een feest voor de persoon die dit vannacht heeft uitgebuit. Ik heb het op camera, het is bijna komisch. Je ziet de beste meneer twijfelen en denken, zo makkelijk? Ja, zo makkelijk. Wat een k*t optie, zorg toch gewoon eens dat dit soort simpele dingen gewoon werken.

ID7. Rijden OK, de rest is kut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
asaki schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:05:
Zo, fijn die optie dat de auto automatisch op slot gaat als je weg loopt. Stop met het gebruiken, het is de meest nutteloze optie van de auto. Soms, heel soms, doet de auto het niet en dan blijft hij gewoon open. Was een feest voor de persoon die dit vannacht heeft uitgebuit. Ik heb het op camera, het is bijna komisch. Je ziet de beste meneer twijfelen en denken, zo makkelijk? Ja, zo makkelijk. Wat een k*t optie, zorg toch gewoon eens dat dit soort simpele dingen gewoon werken.

Pijnlijk, maar waar, zeker als ik vanuit de kofferbak naar achter wegloop heeft die wel eens kuren. Thuis (oprit, achteruit geparkeerd) kijk ik ook altijd even in de deuropening achterom of de knipperlichten aangeven dat de auto op slot gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

True schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:09:
[...]

Pijnlijk, maar waar, zeker als ik vanuit de kofferbak naar achter wegloop heeft die wel eens kuren. Thuis (oprit, achteruit geparkeerd) kijk ik ook altijd even in de deuropening achterom of de knipperlichten aangeven dat de auto op slot gaat.
Als de oren aanliggen, issie dicht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asaki
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-08 20:17
resusaapje schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:21:
[...]

HA Automatisering :D

Maar ja, wel belachelijk dat het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs Hoekstra
resusaapje schreef op maandag 14 juli 2025 @ 17:33:
[...]

Al in de ID.7 accessoire-lijst gekeken? Daar staat precies in wat je vraagt. Overigens, de tourer heeft haakjes aan de rand, waaraan je je boodschapentassen kan haken/hangen. Weet niet of de limo die ook heeft? Werkt prima voor mij.
als ik op de website van VW kijk zie ik wel matten, maar geen idee hoe duur, de bekijk meer informatie linkt naar een dealer website en daar zie ik die info niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs Hoekstra
asaki schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:05:

Ik heb de auto nooit dicht, ik heb liever dat ze zo wat pakken (als er al wat ligt) dan de ruit kapot tikken en dan kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Matthijs Hoekstra schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:58:
[...]

Ik heb de auto nooit dicht, ik heb liever dat ze zo wat pakken (als er al wat ligt) dan de ruit kapot tikken en dan kijken.
'de ruit kapot tikken'
Jij hebt je auto nog niet zo lang geloof ik :> misschien de 3 ruiten achter de C-stijl, maar de voorste vijf krijg je niet ingetikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

Matthijs Hoekstra schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:57:
[...]

als ik op de website van VW kijk zie ik wel matten, maar geen idee hoe duur, de bekijk meer informatie linkt naar een dealer website en daar zie ik die info niet terug.
ID.7 rijders zijn niet zo van het googlen huh?

https://www.volkswagen.be/app/shop/nl/voor-uw-wagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs Hoekstra
thanks. Als iedereen googled kan het forum dicht :)

Toch wel raar dat navigeren via de VW website naar accessoires dit niet geeft.

Oh en ik was op vw.nl en daar bestaat die pagina niet.

[ Voor 19% gewijzigd door Matthijs Hoekstra op 14-07-2025 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs Hoekstra
True schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:00:
[...]

'de ruit kapot tikken'
Jij hebt je auto nog niet zo lang geloof ik :> misschien de 3 ruiten achter de C-stijl, maar de voorste vijf krijg je niet ingetikt.
Ik heb de afgelopen 12 jaar mijn auto niet meer op slot gedaan, 4 verschillende wagens :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Als ik Google naar iets, kom ik altijd uit op m’n eigen posts op Tweakers :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs Hoekstra
Via Tips/Help, Software-Informatie zie ik dat ik software versie 4.8.1 heb, gewone scherm zegt 4.0, ik zie net online dat iemand die 5.0 op het gewone scherm ziet ook 4.8.1 heeft. Weird.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_one007
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 10:32
Zijn er nog personen waarbij carplay zowel de kaarten van Google Maps als Waze steeds in het donker weergeeft, ook al staat carplay ingesteld op "automatisch"?

Dit werkte bij mijn vorige wagen perfect (overdag lichte modus, 's nachts donkere modus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
Even een controlevraagje, of ik het goed zie. Ik overweeg de Tourer LE in private lease te pakken. Het is even zoeken geweest, maar kom erachter dat ik toch graag de Travel assist wil. Dan kom je qua maandprijs alweer uit op de prijs van de Pro LE waar dit (en sommige extra features) bij inbegrepen zitten. (Elektrisch verstelbare stoelen, verlichting, park assist, draadloos laden telefoon etc.). Klopt dat?

Onder voorbehoud van 60 maanden, 10km, dus de standaard instelling.

[ Voor 7% gewijzigd door I-King op 14-07-2025 22:52 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Mrloki
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 31-08 14:12
Hallo allemaal!

Momenteel rij ik in een ID.4 1st edition uit 2020. Deze moet er later dit jaar uit en dus ben ik naarstig op zoek geweest naar een vervanger. Aan het begin van mijn zoektocht had ik èèn duidelijke eis: Geen Volkswagen, en zelfs geen VAG.

Grootste redenen voor dit standpunt waren het infotainment systeem (de software) en de "langzame" laadsnelheid (ooit begonnen met 125 kWh wat ik de praktijk maar weinig heb gehaald).

Verder heb ik jarenlang met veel plezier in de auto gereden en heeft die mij nooit in de steek gelaten.

Na lang wikken en wegen, Excel sheets , YouTube videos, websites scrollen en autos configureren kwam ik erachter dat ik ook geen chinees wilde rijden en ook andere merken zoals KIA, peugeot en Renault vielen af. Toen kwam ik ineens de ID.7 tegen , in eerste instantie de sedan versie en later de Tourer.

Om de een of andere reden trok deze toch mijn aandacht en op het laatste moment ging het voor mij tussen de ID.7, Tesla Model Y en KIA EV5 (deze is nog niet leverbaar en valt daardoor automatisch af).

Toch maar even langs de Volkswagen dealer en naar de ID.7 gekeken en toch wel enthousiast geworden. In in de auto even met het infotainment gespeeld en Android Auto verbonden om te kijken of dit een beetje fatsoenlijk werkt. Daarna toch een proefrit ingepland en dat reedt fantastisch en ook nog een stuk beter dan de ID.4 (waarschijnlijk vanwege de lagere wegligging en lengte).

Uiteindelijk ook nog een proefrit gemaakt in een Model Y en dit blijft een fantastische auto (los van alle politieke spanningen) met hele goede software (echt veruit het beste wat er beschikbaar is op de mark naar mijn inziens). Ook op veel andere punten leek de Model Y beter dan de ID.7 (ik weet het is eigenlijk een ander segment) maar dit was vooral op papier. Echter was er èèn niet geheel onbelangrijk detail en dat was dat ik de ID.7 vele malen beter vond rijden dan de Tesla.

Daarna nog een aardig tijdje getwijfeld wat te doen en uiteindelijk (mede na een lange rit met een Tesla model 3 van een vriend) de knoop doorgehakt en besloten om voor de ID.7 te gaan.

Lang verhaal kort. Toch weer een Volkswagen (en VAG) auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
I-King schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:48:
Even een controlevraagje, of ik het goed zie. Ik overweeg de Tourer LE in private lease te pakken. Het is even zoeken geweest, maar kom erachter dat ik toch graag de Travel assist wil. Dan kom je qua maandprijs alweer uit op de prijs van de Pro LE waar dit (en sommige extra features) bij inbegrepen zitten. (Elektrisch verstelbare stoelen, verlichting, park assist, draadloos laden telefoon etc.). Klopt dat?
Klopt, staat gewoon in de prijslijst.

De Pro LE is heel compleet. Persoonlijk zou ik niet om enkel Travel assist de Pro nemen. Wel om de rest dat je er ook bij krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RGS
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-08 23:56

RGS

Mrloki schreef op maandag 14 juli 2025 @ 23:30:
Hallo allemaal!

Momenteel rij ik in een ID.4 1st edition uit 2020. Deze moet er later dit jaar uit en dus ben ik naarstig op zoek geweest naar een vervanger. Aan het begin van mijn zoektocht had ik èèn duidelijke eis: Geen Volkswagen, en zelfs geen VAG.

Grootste redenen voor dit standpunt waren het infotainment systeem (de software) en de "langzame" laadsnelheid (ooit begonnen met 125 kWh wat ik de praktijk maar weinig heb gehaald).

Verder heb ik jarenlang met veel plezier in de auto gereden en heeft die mij nooit in de steek gelaten.

Na lang wikken en wegen, Excel sheets , YouTube videos, websites scrollen en autos configureren kwam ik erachter dat ik ook geen chinees wilde rijden en ook andere merken zoals KIA, peugeot en Renault vielen af. Toen kwam ik ineens de ID.7 tegen , in eerste instantie de sedan versie en later de Tourer.

Om de een of andere reden trok deze toch mijn aandacht en op het laatste moment ging het voor mij tussen de ID.7, Tesla Model Y en KIA EV5 (deze is nog niet leverbaar en valt daardoor automatisch af).

Toch maar even langs de Volkswagen dealer en naar de ID.7 gekeken en toch wel enthousiast geworden. In in de auto even met het infotainment gespeeld en Android Auto verbonden om te kijken of dit een beetje fatsoenlijk werkt. Daarna toch een proefrit ingepland en dat reedt fantastisch en ook nog een stuk beter dan de ID.4 (waarschijnlijk vanwege de lagere wegligging en lengte).

Uiteindelijk ook nog een proefrit gemaakt in een Model Y en dit blijft een fantastische auto (los van alle politieke spanningen) met hele goede software (echt veruit het beste wat er beschikbaar is op de mark naar mijn inziens). Ook op veel andere punten leek de Model Y beter dan de ID.7 (ik weet het is eigenlijk een ander segment) maar dit was vooral op papier. Echter was er èèn niet geheel onbelangrijk detail en dat was dat ik de ID.7 vele malen beter vond rijden dan de Tesla.

Daarna nog een aardig tijdje getwijfeld wat te doen en uiteindelijk (mede na een lange rit met een Tesla model 3 van een vriend) de knoop doorgehakt en besloten om voor de ID.7 te gaan.

Lang verhaal kort. Toch weer een Volkswagen (en VAG) auto.
Na een rampzalige Golf 8 GTE eerste generatie (met v1 software) ging ik ook never nooit meer VAG rijden.

Maar wat ben ik toch blij met mijn ID.7. Redelijk probleemloos en een aanrader wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvanmansom
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:54

cvanmansom

IONIQ 5 Lounge RWD LR 20' MY22

Wimhaw schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:48:
[...]

normaal gesproken laden we hem ook tot 80%, maar als we echt grote afstanden rijden is het vanaf huis, als we het niet vergeten, laden tot 100%.
Kan geen kwaad! 8)
In de afgelopen 3,5 jaar heb ik mijn huidige EV (Ioniq 5 RWD) vrijwel altijd tot 100% volgeladen. Dit heeft geen nadelige gevolgen gehad voor mijn bereik voor zover ik dit nu kan inschatten. Ik heb geen eigen paal voor de deur en heb er een gewoonte van gemaakt om te laden wanneer ik kan laden en hem dan te laten staan totdat de auto vol is of totdat ik weg moet. Met het extra bereik van de ID.7 zou voor mij laden tot 80% in 99% van de gevallen wel voldoende zijn, maar het kan dus volgens mij geen kwaad om de auto zo nu en dan (of regelmatig) gewoon vol te laden. Volgens mij zit er sowieso een veiligheidsmarge waardoor 100% laden niet betekent dat het accupakket ook 100% vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ENH
Voor de mensen die met de ID.7 op vakantie gaan of zijn gegaan..
Hoe plannen jullie je route?
Ik zie namelijk verschil tussen ABRP en de VW app voor mijn aankomende rit naar Oostenrijk/Kroatië.

De 1e dag rijden we tot in Oostenrijk en ABRP zegt dat ik dat met 3 stops red en de VW app wil 4x stoppen.
Daarbij valt het mij op dat ABRP over het algemeen voorstelt om iets meer te laden per laadstop dan de VW app.
De VW app stelt voor om bij 3 van de 4 stops maar tot net boven de 50% te laden.
Mijn gevoel zegt dat ik bij de laadstops beter kan doorladen tot 80% dan stoppen op de door VW aangegeven percentages.
Wat is jullie kijk en ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12:53
resusaapje schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:21:
[...]

Is er geen audio signaal instelbaar bij vergrendelen? Dat kan bij mijn huidige niet VAG wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
K0ENH schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:47:
Ik zie namelijk verschil tussen ABRP en de VW app voor mijn aankomende rit naar Oostenrijk/Kroatië.

De 1e dag rijden we tot in Oostenrijk en ABRP zegt dat ik dat met 3 stops red en de VW app wil 4x stoppen.
Daarbij valt het mij op dat ABRP over het algemeen voorstelt om iets meer te laden per laadstop dan de VW app.
De VW app stelt voor om bij 3 van de 4 stops maar tot net boven de 50% te laden.
Mijn gevoel zegt dat ik bij de laadstops beter kan doorladen tot 80% dan stoppen op de door VW aangegeven percentages.
Stoppen als je moet stoppen en laden zolang je kunt/wil. Don't overthink. De volgende snellader is nooit ver weg.
Heb zelf een Ionity-abonnementje afgesloten voor de komende maand, dus ik laat de VW langs Ionity's navigeren. Route zal dynamisch zijn vanwege de actuele verkeerssituatie.
Ben zelf trouwens fan van PUMP Pro (Carplay). Vind die fijner dan ABRP. Mijn vorige EV had echt verschrikkelijke navigatie en stuurde je vaak via een vae route naar een snellader die niet bestond, op privéterrein stond of stuk was. Inloggen met de autogegevens in PUMP (voor batterijstatus) was daar mijn standaard langeafstandsapp geworden.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ENH
DaMenaz schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:57:
[...]

Stoppen als je moet stoppen en laden zolang je kunt/wil. Don't overthink. De volgende snellader is nooit ver weg.
Heb zelf een Ionity-abonnementje afgesloten voor de komende maand, dus ik laat de VW langs Ionity's navigeren. Route zal dynamisch zijn vanwege de actuele verkeerssituatie.
Ben zelf trouwens fan van PUMP Pro (Carplay). Vind die fijner dan ABRP. Mijn vorige EV had echt verschrikkelijke navigatie en stuurde je vaak via een vae route naar een snellader die niet bestond, op privéterrein stond of stuk was. Inloggen met de autogegevens in PUMP (voor batterijstatus) was daar mijn standaard langeafstandsapp geworden.
ok dus meer koersen op de navigatie van de auto zelf, en laden tot 80%.
aangezien je dan toch nog in het bereik zit van de maximale laadsnelheid.
laadstops van 5-6 minuten zijn sowieso onhandig aangezien een plas pauze met 4 gezinsleden en een kopje koffie toch wel iets meer tijd vergt 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaMenaz
K0ENH schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:02:
[...]

ok dus meer koersen op de navigatie van de auto zelf, en laden tot 80%.
aangezien je dan toch nog in het bereik zit van de maximale laadsnelheid.
laadstops van 5-6 minuten zijn sowieso onhandig aangezien een plas pauze met 4 gezinsleden en een kopje koffie toch wel iets meer tijd vergt 8)7
Als het je niet uitmaakt waar je gaat laden, dan kan dat prima. In het voorjaar ben ik naar Frankrijk geweest en dan loont het altijd wel om even te kijken waar de VW-navi je wil laten stoppen en dan even in Chargeprice te kijken of er geen goedkopere alternatieven in de buurt zijn en met welke laadpas dat dan is. Die kun je dan zelf als laadstop invoeren. Kan echt vele tientallen Euro's schelen.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:32

Je kunt ABRP ook instellen of je veel of juist weinig stops wilt. Meer, maar kortere stops is soms sneller omdat je dan op het snelle deel van de laadcurve blijft. Aan de andere kant is dat ook minder comfortabel rijden (want kortere stukjes), maar dat is een kwestie van voorkeur.

Zelf plan ik liever met ABRP dan met de planner in mijn auto (nog niet VW). Even de avond van tevoren kijken waar ik wil stoppen om bijv. te lunchen en dineren. Dan zorg ik dat ik daar een langere laadpauze heb. Tussendoor houd ik ze dan wat korter. Ik heb een hekel aan tankstations, dus ik stop liever bij een hotel waar ik normaal kan lunchen en naar een toilet kan waar ik niet van hoef te walgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
JanHenk schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 07:50:
[...]

De Pro LE is heel compleet. Persoonlijk zou ik niet om enkel Travel assist de Pro nemen. Wel om de rest dat je er ook bij krijgt.
Voor de kleine meerprijs is het imho een nobrainer om de Pro LE te nemen, zeker als je na afloop van het leasecontract overweegt om de auto over te nemen. Met Travel Assist erbij is de LE 8 euro per maand duurder t.o.v. de Pro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick

Wat mijn ervaring is na 4 zomervakanties met de EV.
- plan niet teveel, want onderweg loopt het meestal anders
- als je het relevant vindt wat je betaald, sluit een Ionity abbo af, of Tesla, of allebei voor een maandje. Met twee laadbeurten heb je dit er meestal uit.

Ik ga zelf dit jaar de ChargingTime app gebruiken. Dit ondersteunt (veel beter dan ABRP) om onderweg flexibel te zijn. Je geeft je bestemming in, je filtert eventueel op diverse variabelen en gaat dan rijden. Onderweg heb je doorlopend inzicht in geschikte laders plus prijzen en kan je makkelijk eerder dan gepland of later dan gepland laden.

Heb zelf nu nog een Enyaq, en heb de planner uit de navigatie nooit gebruikt, maar de Enyaq is al 4 jaar oud en dus werkt deze vast minder goed dan de 5.x software in de ID.7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Nu online
Even een offtopic vraagje over ABRP app. Kan je ook een abbonnement nemen van 1 of 2 maanden ipv dat je een jaar er aan vast zit?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaMenaz
Wimhaw schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:38:
Even een offtopic vraagje over ABRP app. Kan je ook een abbonnement nemen van 1 of 2 maanden ipv dat je een jaar er aan vast zit?
>>>KLIK<<<

[ Voor 3% gewijzigd door DaMenaz op 15-07-2025 10:46 ]

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

Surfroy01 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:55:
[...]

Is er geen audio signaal instelbaar bij vergrendelen? Dat kan bij mijn huidige niet VAG wel.
Zeker wel. Maar persoonlijk vindt ik dat irritant, cheap-ass, jaren '70 vorige eeuw, poseur.

Ik weet, het is een gebrek mijnerzijds ;)

Geinig trouwens in dit verband: als je de klep open hebt staan en je loopt weg, krijg je een enorme PIEP als waarschuwing. Enorm irritant als je tien dozen aan het inladen bent, maar wel erg handig als dat ook zou klinken bij het onafgesloten weglopen. Dus het KAN wel! |:(

[ Voor 28% gewijzigd door resusaapje op 15-07-2025 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Nu online
@DaMenaz Had ik ook gezien, maar ik kan niet in hun voorwaarden terugvinden of je eerst een jaar lang eraan vast zit of niet en dan pas willekeurig kan opzeggen of dat je 1x1 maand betaald en direct opzegd.
Vandaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Wimhaw schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:06:
[...]

@DaMenaz Had ik ook gezien, maar ik kan niet in hun voorwaarden terugvinden of je eerst een jaar lang eraan vast zit of niet en dan pas willekeurig kan opzeggen of dat je 1x1 maand betaald en direct opzegd.
Vandaar!
Maandabonnement is maand. Jaarabonnement is jaar. Zeg je niet op tijd op, dan komt er een maand of jaar bij.

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
JanHenk schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 07:50:
[...]

Persoonlijk zou ik de auto (of vergelijkbare auto's) niet eens overwegen zonder de gehele TA-suite.
cvanmansom schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:15:
[...]

In de afgelopen 3,5 jaar heb ik mijn huidige EV (Ioniq 5 RWD) vrijwel altijd tot 100% volgeladen. Dit heeft geen nadelige gevolgen gehad voor mijn bereik voor zover ik dit nu kan inschatten. Ik heb geen eigen paal voor de deur en heb er een gewoonte van gemaakt om te laden wanneer ik kan laden en hem dan te laten staan totdat de auto vol is of totdat ik weg moet. Met het extra bereik van de ID.7 zou voor mij laden tot 80% in 99% van de gevallen wel voldoende zijn, maar het kan dus volgens mij geen kwaad om de auto zo nu en dan (of regelmatig) gewoon vol te laden. Volgens mij zit er sowieso een veiligheidsmarge waardoor 100% laden niet betekent dat het accupakket ook 100% vol is.
Wat je hierin niet meeneemt (kunt zien) is of het bruto deel van je accu 'opgebruikt' is t.b.v. het gezond houden van het netto deel. Dit ga je vooral zien na een jaar of 5 à 7 met constant tot 100% laden. Buiten de leasecontracten en de standaard garanties. In het geval van een eigen aankoop is dit hierom veel relevanter dan bij een leasebak.
In mijn geval vind ik de waarschuwing zo irritant dat ik het maar accepteer om constant tot 80% te laden en niet hoger dan dat, behalve als ik de range nodig heb. In mijn praktijkervaring heb ik de range in 99% van mijn ritten toch niet nodig en als die laatste 20% het 'm doen is het ook niet meer dan 10 minuten laden bij een snellader op een rit die sowieso zo lang is dat ik even wil pauzeren.

Niet, wij gaan naar Italië en ik heb 1x op ABRP gekeken. Ik denk dat ik gewoon op de bonnefooi ga, auto is compleet genoeg (range + laadcurve) zodat ik mij er niet druk om maak - en ik vind het ook wel een mooie uitdaging om dit maar gewoon 'blind' te doen en kijken of het zonder problemen gaat lukken.
We hebben vakantie, we komen er wel.
Surfroy01 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:55:
[...]

Dat is een beetje dubbel, ja dat is er niet. Er is de mogelijkheid voor een audio signaal bij niet vergrendelen (als je de deuren open hebt terwijl je wegloopt) maar dat werkt alleen als die dat goed detecteerd - en bij het wel gesloten hebben van de deuren gaat het dan goed. Probleem is als je via de achterkant wegloopt de auto het nit altijd goed detecteert en dus ook geen signaal kan afgeven of niet.
Andersom; tütter bij afsluiten is een prima alternatief wat goed werkt, maar dat is er dus niet - je hoort de centrale vergrendeling wel, maar dat is niet echt luid (en niet bedoelt om te als indicatie te werken, me dunkt).
resusaapje schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:59:
[...]

Geinig trouwens in dit verband: als je de klep open hebt staan en je loopt weg, krijg je een enorme PIEP als waarschuwing. Enorm irritant als je tien dozen aan het inladen bent, maar wel erg handig als dat ook zou klinken bij het onafgesloten weglopen. Dus het KAN wel! |:(
Maar dat gaat dan alleen op als de auto detecteert dat je wegloopt én dan zou die de deuren ook op slot kunnen doen, dus niet echt een oplossing.
DaMenaz schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:12:
[...]

Maandabonnement is maand. Jaarabonnement is jaar. Zeg je niet op tijd op, dan komt er een maand of jaar bij.
offtopic:
In NL is het zo met de Wet van Dam dat een jaarcontract na een jaar ook altijd per maand verlengd wordt (of eigenlijk per maand opzegbaar is).

[ Voor 4% gewijzigd door True op 15-07-2025 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Niet of het een of ander, maar die algemene vragen over bijv. ABRP of PUMP Pro passen toch veel beter in het algemene topic: [BEV] Het Elektrische auto's topic - deel 5 of in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 als het specifiek gaat over laden i.c.m. een softwarepakket (althans, dat wat niet te Googlen is).
Dit heeft weinig inhoudelijk te maken met de ID.7, behalve als je wilt weten waar je de OBD2 dongel kunt aansluiten natuurlijk (links onder je stuur).

[ Voor 3% gewijzigd door True op 15-07-2025 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
True schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:17:
Dit heeft weinig inhoudelijk te maken met de ID.7, behalve als je wilt weten waar je de ODB2 dongel kunt aansluiten natuurlijk (links onder je stuur).
offtopic:
On Doard Biagnostics?
;)

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Mbt de navigatie in de auto;
Iedere keer nadat ik ergens naartoe genavigeerd heb, blijven die laatste bestemmingen in het scherm staan.
Je kan ze wel verwijderen in het zoekmenu, maar ik wil je überhaupt niet in m’n scherm hebben staan.
Ik heb het menu uitvoerig doorzocht, maar kan niet vinden hoe dit uit te zetten.

Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
@JanHenk @Knul @True
Ik heb 'm nog omgegooid naar een Tourer Pro LE. Scheelt in de looptijd 30 euro p/m, maar dan heb je wel een flink pak opties erbij die de auto af maken naar mijn mening. In de gewone LE zitten toch een aantal opties (die ik eigenlijk standaard verwacht had), niet bij. Bedankt voor jullie perspectieven. Nu afwachten tot hij geleverd gaat worden, als ik 't goed lees zo'n 3 maanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
@I-King bij mij zou de levering half oktober zijn als ik nu mn handtekening zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
Puppetmaster schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:22:
Mbt de navigatie in de auto;
Iedere keer nadat ik ergens naartoe genavigeerd heb, blijven die laatste bestemmingen in het scherm staan.
Je kan ze wel verwijderen in het zoekmenu, maar ik wil je überhaupt niet in m’n scherm hebben staan.
Ik heb het menu uitvoerig doorzocht, maar kan niet vinden hoe dit uit te zetten.

Iemand een idee?
Voor zover ik weet: in privémodus rijden. Dan slaat hij het niet op. Anders zit er niks anders op dan telkens je data wissen. Zo staat het ook in de handleiding.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adjo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-08 16:50

Adjo

my first vectrex...

Zijn er meer gebruikers die last hebben van een krakend geluid in de remmen? Met name als je bijna stilstaat, en bij het gebruik van autopark hoor ik het heel goed (en de buren denk ik ook :-))

Ik heb de auto sinds begin juni en heb er inmiddels ruim 2.000 km mee gereden.

Heb al aantal keer op een rustige weg de rem aantal keren flink hard ingetrapt om 'in te remmen'. Maar tot nu toe blijft het geluid....
Pagina: 1 ... 51 ... 61 Laatste

Let op:
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:

Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1

Voor toekomstige ID.7 rijders die niet kunnen wachten op de ID.7:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers