Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Adjo Producteigenschap.

Klinkt als hetzelfde wat mijn huidige Enyaq doet. Bij manoeuvreren op lage snelheid komt hij af en toe wat hortend en stotend tot stilstand zeg maar :+

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_one007
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 01-09 10:32
Hoe laad je de wagen eigenlijk het best op? Is het beter voor de batterij om minder frequent te laden (bv. rijden tot 20-30%, en vervolgens opladen naar 80%), of juist frequenter te laden?

Gezien ik wegens een aankomende verhuis geen laadpaal heb, ben ik geneigd om steeds te laden vanaf ik de mogelijkheid heb (ook al heb ik nog 50 of 60% capaciteit). Uiteraard laad ik niet tot boven de 80% indien dat niet hoogstnoodzakelijk is (enkel voor op vakantie). Gezien ik makkelijk 800 km per week doe, betekent dat de wagen momenteel bijna dagelijks aan de laadpaal hangt

[ Voor 10% gewijzigd door The_one007 op 15-07-2025 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adjo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-09 19:19

Adjo

my first vectrex...

JanHenk schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:44:
@Adjo Producteigenschap.

Klinkt als hetzelfde wat mijn huidige Enyaq doet. Bij manoeuvreren op lage snelheid komt hij af en toe wat hortend en stotend tot stilstand zeg maar :+
IN dat geval zouden meer ID.7 rijders dit moeten hebben. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shivs
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
The_one007 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:47:
Hoe laad je de wagen eigenlijk het best op? Is het beter voor de batterij om minder frequent te laden (bv. rijden tot 20-30%, en vervolgens opladen naar 80%), of juist frequenter te laden?

Gezien ik wegens een aankomende verhuis geen laadpaal heb, ben ik geneigd om steeds te laden vanaf ik de mogelijkheid heb (ook al heb ik nog 50 of 60% capaciteit). Uiteraard laad ik niet tot boven de 80% indien dat niet hoogstnoodzakelijk is (enkel voor op vakantie). Gezien ik makkelijk 800 km per week doe, betekent dat de wagen momenteel bijna dagelijks aan de laadpaal hangt
Ik laad de auto op als ik het de dag daarna nodig heb en anders als hij rond de 20% range zit, maar ik heb de vrijheid om hem thuis aan de laadpaal te hangen. Als ik dat niet kon, wat de eerste maand het geval was, stond die aan de lader wanneer mijn planning dat toelaat. De batterij condities zijn in dat geval minder van belang voor mij dan mijn eigen gemak.
Adjo schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:49:
[...]
Bij heel langzaam manoeuvreren doet die van mij het ook soms, dat is volgens mij innerent aan de trommelremmen achteraan de auto. Als die wat slippen op lage snelheid hoor je ze een beetje. Ik vind het niet echt storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-09 23:02
Adjo schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:49:
[...]

De ID.7 heeft het (nog?) niet bij mij. Onze Leon PHEV heeft wel knarsende remmen bij stapvoets rijden. Al heeft die wel schijfremmen rondom en regenereert die op de vooras. Klinkt niet echt lekker, maar 'producteigenschap'.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
The_one007 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:47:
Lithiumbatterij zit het liefste tussen 20% en 80%. 100% laden kan ook, maar dan niet dagen laten staan. Dat vindt ie op den duur niet leuk.

Verder weten de internets wel raad: https://nexdrive.nl/nl/ac...uto-topconditie-te-houden

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
DaMenaz schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 14:45:
Dit is dan weer jammer. Kijken of het wegtrekt. Alleen aan deze zijde. Anders bezoekje aan VW.

[Afbeelding]
Inmiddels weer bijna 2 maanden verder. De LED-strip is nog precies even nat van binnen als op de foto. Mocht je dit zelf hebben, laat je dan niet afschepen door de dealer met "trekt wel weg". Lamp is lek en met LED verdampt het vocht niet. Begin augustus krijgt de mijne een nieuwe lichtgevende snor. En nieuwe wissers voor het overige vocht. #*&!^@)_-drukte in de garages.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Adjo schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:41:
Zijn er meer gebruikers die last hebben van een krakend geluid in de remmen? Met name als je bijna stilstaat, en bij het gebruik van autopark hoor ik het heel goed (en de buren denk ik ook :-))

Ik heb de auto sinds begin juni en heb er inmiddels ruim 2.000 km mee gereden.

Heb al aantal keer op een rustige weg de rem aantal keren flink hard ingetrapt om 'in te remmen'. Maar tot nu toe blijft het geluid....
Ja maar alleen als je de rem net niet goed hebt ingedrukt. Volgens mij hoor je dan alleen de achterremmen. De achterremmen zijn naar mijn weten trommelremmen.
De voorremmen zijn schijfremmen en die hoor ik niet.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Klopt het zijn de trommels achter, hoort erbij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adjo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-09 19:19

Adjo

my first vectrex...

Wimhaw schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:20:
[...]

Ja maar alleen als je de rem net niet goed hebt ingedrukt. Volgens mij hoor je dan alleen de achterremmen. De achterremmen zijn naar mijn weten trommelremmen.
De voorremmen zijn schijfremmen en die hoor ik niet.
klopt idd, als je ze nét niet helemaal indrukt, hoor je ze het beste. Maar gewoon accepteren dus, geen reden om even langs de dealer te gaan (kan het uberhaupt gefixt worden?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaMenaz
Vragen of ze de remschoenen goed willen invetten. O-)

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
True schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:14:
[...]

Persoonlijk zou ik de auto (of vergelijkbare auto's) niet eens overwegen zonder de gehele TA-suite.
In mijn Enyaq is de TA nagenoeg onbruikbaar omdat ie maar blijft mekkeren om de handen aan het stuur te doen, door niet-werkende hands-off detectie. Volgens mij een ontwerpfout van de eerste productlijnen (bij sturen met stuurverwarming was dit het geval)... Ik rij dus eigenlijk altijd zonder. Hopelijk werkt dat bij de ID.7 beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
JanHenk schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:33:
[...]
Hopelijk werkt dat bij de ID.7 beter.
Yep. d:)b

Mijn vorige EV wist alleen dat ik nog ademde door het stuur te bewegen. Superirritant op de snelweg. Systeem in de ID.7 is veel fijner.

[ Voor 29% gewijzigd door DaMenaz op 15-07-2025 14:37 ]

Catch my drift?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
JanHenk schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:33:
[...]

In mijn Enyaq is de TA nagenoeg onbruikbaar omdat ie maar blijft mekkeren om de handen aan het stuur te doen, door niet-werkende hands-off detectie. Volgens mij een ontwerpfout van de eerste productlijnen (bij sturen met stuurverwarming was dit het geval)... Ik rij dus eigenlijk altijd zonder. Hopelijk werkt dat bij de ID.7 beter.
Dat had ik in mijn Octavia '21 ook, daar is het stuur voor vervangen en was het opgelost. In mijn ID.7 werkt het naar behoren.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
True schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:18:
[...]

Dat had ik in mijn Octavia '21 ook, daar is het stuur voor vervangen en was het opgelost. In mijn ID.7 werkt het naar behoren.
Goed om te horen! :)

Ik heb er wel eens vaker melding van gemaakt maar meer dan een software-update heb ik niet gekregen. Ze zoeken het ook maar uit met de nieuwe koper :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heftug
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15:26
I-King schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:30:
@JanHenk @Knul @True
Ik heb 'm nog omgegooid naar een Tourer Pro LE. Scheelt in de looptijd 30 euro p/m, maar dan heb je wel een flink pak opties erbij die de auto af maken naar mijn mening. In de gewone LE zitten toch een aantal opties (die ik eigenlijk standaard verwacht had), niet bij. Bedankt voor jullie perspectieven. Nu afwachten tot hij geleverd gaat worden, als ik 't goed lees zo'n 3 maanden?
Gisteren bij Volkswagen geweest. Momenteel levertijd +- 3,5 maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:16
Mijne is ook rond, Ayvens geeft aan 21 weken. Moet wel dit jaar op kenteken natuurlijk.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• resusaapje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-09 15:00

resusaapje

h less

Zo'n toeval. En ik zie het nu pas _O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6yyuiSwy40Q3wQGaKyUVKx5hDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tHSqFqxDMkMDLkFa6vNAK0kh.jpg?f=fotoalbum_large

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:08
Briljant! 😄

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
In de navigatie kun je laadpunten filteren op IONITY. Dan zie je op de kaart de stations en kun je ze als bestemming aantikken.
Ik dacht dat de auto dan ook een route zou plannen langs alleen IONITY-laders, maar daar zit blijkbaar geen link tussen. Ik heb gezocht, maar kan verder nergens een filter vinden. Is het mogelijk om een route te plannen langs bepaalde aanbieders? Zo ja, waar moet ik dan zijn in het systeem?

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joinke
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 04-08 15:57
Hoi, welke app gebruiken jullie om jullie GSM (mobieltje) om muziek af te spelen op de ID.7? Vroeger (in mijn passat) had je nog een handig SD kaartje waar ik uren muziek kon laten afspelen. Nu moet alles via bluetooth via mijn GSM.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pim89
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Mogge allemaal! Ik meld me ook in dit kanaal, na al een tijdje mee te lezen. Begin deze maand is de bestelling geplaatst. Voor een ID.7 Pro S Limited met Interieur pakket plus en de trekhaak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Rm-AIjPq0psdxBgCJXHkPvYla0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VpYbIJjCsNnDJ1v1ouzWXfBJ.png?f=fotoalbum_large

Omdat m’n huidige contract dan pas afloopt is de levering pas eind november. Heeft dus niet per sé met de levertijd van VW te maken.

Op dit moment rijd ik nog een Enyaq. De proefrit met de ID7 overtuigde mij snel. Ik had de mazzel een ID.7 als leenauto mee te krijgen toen de Enyaq bij de garage was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shao Kahn
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-09 13:54
Krijg zojuist te horen dat Mistral Grey niet te bestellen is via LM ( Ayvens).
Wat is dat nu voor iets raars?

[ Voor 4% gewijzigd door Shao Kahn op 16-07-2025 09:58 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Panzerfaust-2779/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
DaMenaz schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:22:
Is het mogelijk om een route te plannen langs bepaalde aanbieders? Zo ja, waar moet ik dan zijn in het systeem?
Zou ik ook graag willen weten.
Ik heb het gepoogd met favorieten, maar ook dat werkt niet. :/

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Puppetmaster schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:07:
Je doet je ding in de app en het witte lampje naast de laadpoort blijft alleen wat knipperen.
Waar hij bij de V3 redelijk vlot op groen gaat, blijft hij bij deze V4 een paar minuten knipperen tot je een error in de app krijgt dat de verbinding verbroken is oid.

Er stonden ook twee Tesla’s te laden bij de V4’s, een model Y en een X met CCS converter :X , dus ze leken het wel te doen.
Er zijn daar 4 V4’s, de 16 V3’s waren allemaal vrij…
Gelukkig!
Net even getest met de e-Up!
Ook die geeft dezelfde error. :)

Ligt dus niet aan de ID.7.
Ik zie nu ook in de Tesla app staan dat laders 1a t/m d buiten bedrijf zijn, dat zij de V4’s, ligt dus aan de locatie.
Het vreemde is dan weer wel dat Tesla’s er probleemloos kunnen laden.
Net toen ik onverrichter zake weer wilde vertrekken kwam er nog een tesla naast me parkeren (er stond ook al een aan de V4 te laden), dus vroeg hem of hij het bij hem wel deed.
Geen probleem gewoon inpluggen en laden zoals gewend van tesla.
Heb ook nog aangegeven dat hij als teslarijders geen voordeel heeft van V4 tov V3, maar dat dat voor non-Tesla’s wel uitmaakt in bezetting. Had hij niet bij stilgestaan. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:19

bonyuri

Investigator!

Shao Kahn schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:55:
Ik kan Mistral Grey ook niet kiezen via de Volkswagen website :?

What Do You Call An Alligator In A Vest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Shao Kahn schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:55:
Niet heel raar gezien dat niet een kleur is die te bestellen is op de ID.7 (in Nederland - en ik meen daarbuiten ook niet): https://www.volkswagen.nl...ijsten/ID7_prijslijst.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door True op 16-07-2025 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shao Kahn
Vreemd. Als ik op Volkswagen.nl kijk is Mistral Grey gewoon te configureren.

https://shorturl.at/FnQK5
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4mkB_LLuNu_3xum959-B2OBBQvM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Oz6f8fu1IPr4EcQCKlXNKeOv.png?f=fotoalbum_large

Voor de goede orde - het gaat om een interieur kleur (half wit), niet exterieur.

[ Voor 68% gewijzigd door Shao Kahn op 16-07-2025 11:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Shao Kahn schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:26:
Vreemd. Als ik op Volkswagen.nl kijk is Mistral Grey gewoon te configureren.

https://shorturl.at/FnQK5
[Afbeelding]

Voor de goede orde - het gaat om een interieur kleur (half wit), niet exterieur.
Je hebt het dus over interieur dat was niet duidelijk.

Volgens mij is dat gewoon deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B1-1usR35svevIW4YbtgbgUbnNo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6ucdrWhgY5YcoYN1WlihcQ6F.png?f=fotoalbum_large

En die heet volgens mij ook wel vaak: 'Microfiber wit met zwart' check de optie: 'N3R-ZP' als ik dit niet mis heb.
Wellicht is dit puur een miscommunicatie.

[ Voor 8% gewijzigd door True op 16-07-2025 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie99
True schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:34:
[...]

[Afbeelding]

En die heet volgens mij ook wel vaak: 'Microfiber wit met zwart' check de optie: 'N3R-ZP' als ik dit niet mis heb.
Alleen dan met zwart stuur als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shao Kahn
Spekkie99 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:37:
[...]

Alleen dan met zwart stuur als ik het goed heb.
correct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
Misschien zijn ze bang voor gore bekleding na 4 jaar i.v.m. restwaarde.

Catch my drift?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

100% dat deze optie gewoon bij Ayvens te kiezen is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NKKi-PFiGtKdqAOF_2-Vc6ySnUs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/03YIE9g4azgxHcfy2JtVAHBy.png?f=fotoalbum_large

Is gewoon een andere naam, want het interieur pakket is automatisch aangevinkt als ik "wit" interieur kies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spekkie99
bonyuri schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:26:
100% dat deze optie gewoon bij Ayvens te kiezen is:
[Afbeelding]

Is gewoon een andere naam, want het interieur pakket is automatisch aangevinkt als ik "wit" interieur kies
Exact, kreeg net een bestel bevestiging en heb ook het wit/zwart interieur gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlushyCarpet
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09:04
[...]

[Afbeelding]

Hmm apart, ik heb dat interieur ook maar geen wit stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlushyCarpet
Sinds eergisteren krijg ik helaas de melding dat het Keyless access systeem niet meer werkt en dat ik de handleiding moet raadplegen. Raadgepleegd maar kon daar niet veel nuttigs uithalen. Ik vrees dat ik dan maar een afspraak moet maken met de garage.

Iemand anders dit probleem al ervaren wellicht? Ik moet de auto nu openen met de afstandbediening (schocker!) maar goed, ik houd niet van foutmeldingen in het scherm en uberhaupt niet van fouten dus hopelijk snel te verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heftug
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15:26
Heeft iemand een foto van de kofferbakmat? Behorende bij de Le Pro tourer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaMenaz
Heftug schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:31:
Heeft iemand een foto van de kofferbakmat? Behorende bij de Le Pro tourer?
Voila.

DaMenaz in "Het grote Volkswagen ID.7 topic"

Verwacht dat ie hetzelfde is als van de Unlimited Pro.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
joinke schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:36:
Hoi, welke app gebruiken jullie om jullie GSM (mobieltje) om muziek af te spelen op de ID.7? Vroeger (in mijn passat) had je nog een handig SD kaartje waar ik uren muziek kon laten afspelen. Nu moet alles via bluetooth via mijn GSM.
Ik heb me laten wijsmaken dat een usb-c stick met muziek op gewoon zou moeten werken.
Zelf nog niet geprobeerd wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

stanny schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 19:45:
[...]

Ik heb me laten wijsmaken dat een usb-c stick met muziek op gewoon zou moeten werken.
Ja.

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-09 21:10
Dag allemaal,
Ik rij nu bijna 5 jaar een Id.4 tot grote tevredenheid. Ik denk dat ik nog even de 7 jaar gratis onderhoud uitspeel en overweeg dan een Id.7 Tourer te kopen voor wat extra range en lager verbruik.

Nu vraag ik me af of mijn huidige velgen ook onder de Id.7 passen. Zomerbanden zitten op 'Drammen 20 inch' en winterbanden op 'Loen 19 inch'. Iemand hier met ervaring of kennis?

Zonwering van Sunny Boy zal ongetwijfeld niet mee kunnen lijkt me. Ik heb ook nog dakdragers met voetjes voor de 4, weer iemand of de dakrails gelijk zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door wheli op 16-07-2025 20:46 ]

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@wheli Wielen zijn dezelfde steek en maat bij mijn weten. Mits je ook een breedset op je ID.4 hebt (grote batterij, maat 255/ achter).

Edit, volgens mij zijn de velgen trouwens dezelfde maat, ongeacht of je een breedset hebt. Zowel 235 als 255 passen op dezelfde velg. De ID.7 wil, behalve de GTX versie, 255 achter.

Klopt niet, kom erop terug.

[ Voor 45% gewijzigd door JanHenk op 17-07-2025 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigGreen
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12:54
wheli schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:45:

Nu vraag ik me af of mijn huidige velgen ook onder de Id.7 passen. Zomerbanden zitten op 'Drammen 20 inch' en winterbanden op 'Loen 19 inch'. Iemand hier met ervaring of kennis?
De velgen passen wel maar de bandenmaat verschilt wel iets.
R19 235/55 ipv R19 235/50
R19 255/50 ipv R19 255/45

Nog niet geprobeerd of dit wel of niet gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
BigGreen schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:58:
[...]

De velgen passen wel maar de bandenmaat verschilt wel iets.
R19 235/55 ipv R19 235/50
R19 255/50 ipv R19 255/45

Nog niet geprobeerd of dit wel of niet gaat.
Je hebt gelijk, ik zie nu ook dat de bandenmaat van de ID.7 afwijkt van de ID.4 en Enyaq en dergelijke. Banden zijn dus minder hoog.

@wheli Velgen passen in ieder geval wel, maar er moeten wel andere banden om imo. Klopt niet, kom erop terug.

[ Voor 3% gewijzigd door JanHenk op 17-07-2025 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
ID.7 heeft achter bredere velgen en banden dan voor. Heeft de ID.4 dat ook?

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyO
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 03-09 16:05
SlushyCarpet schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:11:
Sinds eergisteren krijg ik helaas de melding dat het Keyless access systeem niet meer werkt en dat ik de handleiding moet raadplegen. Raadgepleegd maar kon daar niet veel nuttigs uithalen. Ik vrees dat ik dan maar een afspraak moet maken met de garage.

Iemand anders dit probleem al ervaren wellicht? Ik moet de auto nu openen met de afstandbediening (schocker!) maar goed, ik houd niet van foutmeldingen in het scherm en uberhaupt niet van fouten dus hopelijk snel te verhelpen.
Nou toevallig kreeg ik zondag die melding ook. Maandags gelijk naar dealer gegaan ivm vakantie eind deze week, wat bleek wss een marter die de kabel maar de antenne had doorgeknaagd. Tjsa kan je VW niet kwalijk nemen 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
DaMenaz schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 22:16:
ID.7 heeft achter bredere velgen en banden dan voor. Heeft de ID.4 dat ook?
Ja ik heb ook een breedset bij aflevering gekregen. Wel heeft mijn lokale bandenhandelaar vorig jaar vergeten dat te checken dus nu overal 235 volgens mij.
Ik zal hen ook nog eens vragen, zou op zich wel fijn zijn als de velgen passen. Mijn gevoel zegt dat die 5 mm extra hoogte niet echt relevant is? Maar ik heb er bijzonder weinig kaas van gegeten haha.
Bedankt allemaal!

Edit: ik lees nu dat die 55 niet in mm is maar een percentage van het loopvlak. https://topgear.nl/autoni...n-op-auto-waar-op-letten/
Ik zal het eens vragen aan een bandenhandelaar. Ik betwijfel of de Volkswagen garage het weer. Fijn dat de velgen wel lijken te passen.

[ Voor 20% gewijzigd door wheli op 17-07-2025 06:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:40

Metten

ik hou het graag simpel

wheli schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 06:37:
[...]

Ja ik heb ook een breedset bij aflevering gekregen. Wel heeft mijn lokale bandenhandelaad vorig jaar vergeten dat te checken dus nu overal 235 volgens mij.
Ik zal hen ook nog eens vragen, zou op zich wel fijn zijn als de velgen passen. Mijn gevoel zegt dat die 5 mm extra hoogte niet echt relevant is? Maar ik heb er bijzonder weinig kaas van gegeten haha.
Bedankt allemaal!
De hoogtemaat van banden is een percentage van de breedte. 235/55 is dus 129,25mm en 235/50 wordt 117,5mm. Dat is dus bijna 12mm per bandwang en op de totale diameter van je wiel scheelt het 23,5mm.

Lang verhaal kort: dezelfde velgen is geen probleem, maar dezelfde banden zal niet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:46

Tarin

Just plain weird.

stanny schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 19:45:
[...]

Ook @joinke : dat werkt wel, wij hebben deze, maar net als in de ID.4 begint hij soms wel, soms geen muziek/audio af te spelen, onafhankelijk of je voor het uitstappen de vorige keer je muziek hebt gestopt. Meestal pakt hij daarbij ook de vorige source, maar soms ook niet en dan begint hij vaak bij het eerste nummer (alfabetisch qua naam bestand, geloof ik) op het stickje, speelt daarvan 5 seconden af en springt vervolgens naar het eerste nummer van het eerste album van de band die voorin het alfabet staat (bij ons een nummer van Air).
Is vervelend als de audio redelijk luid stond (want andere bron dus anders afgemixed), maar een swipe over de volumebalk of een kort tikje op de aan/uitknop (pauzeert de muziek) zorgt voor wat rust.

De Golf 7.5 die we hiervoor reden, ook inderdaad met het SD-kaartslot, deed dat eleganter..

Toen ik dit ruim 1,5 jaar geleden per E-Mail bij de klantenservice navroeg (want bij de dealer wisten ze het niet en begonnen ze over die aan sleutels gekoppeld moesten worden (wat bij de ID-serie (nog?) helemaal niet mogelijk is)) kreeg ik geen reaktie.

Qua muziek-apps gebruik ik 95% van de tijd mijn mobieltje (magsafe-puck op brodit-houder, ik ben ouderwets) met Spotify of Apple podcasts, heel soms de Spotify-app in de auto direct (maar die kan niks veranderen aan de queue die je eventueel al eerder opgezet had en is enorm traag, als hij überhaupt start) en anders dat stickje uit de ID.4.

[ Voor 25% gewijzigd door Tarin op 17-07-2025 08:06 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Wielafmetingen ID.7
Velgen:
  • 19" set: 8Jx19 ET45 voor, 8,5Jx19 ET42 achter.
  • 20" set: 8,5Jx20 ET40 voor, 9,5Jx20 ET47 achter.
Steekmaat 5x112. Naafdiameter 57,1mm.

Banden:
  • 19" set: 235/50 R19 voor, 255/45 R19 achter.
  • 20" set: 235/45 R20 voor, 255/40 R20 achter.

Even wat uitgezocht, vooral de ET-maten zijn niet altijd even duidelijk te vinden. Mocht dit niet kloppen, laat het dan even weten. :)

[ Voor 16% gewijzigd door JanHenk op 17-07-2025 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
wheli schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:45:
Terugkomend op deze vraag. Ze passen er sowieso op, omdat ze wel dezelfde steek (5x112) en naafmaat hebben. Maar dan.

Ik begin even bij de 19" set.

Bij mijn weten (gelijk aan de Enyaq namelijk), heeft de 19" Hamar set 8Jx19 voor én 8Jx19 achter (dus een halve inch minder breed achter). De bandenmaat is zoals eerder geconstateerd ook anders, doordat het complete wiel van de ID.4 / Enyaq etc. een grotere omtrek heeft.

Je zou andere banden om de "Hamar" set kunnen leggen. Dan heb je echter wel een halve inch smallere velg achter dan origineel. De bredere (8,5Jx19) velg is 'nodig' omdat het wiel van de ID.7 een smallere omtrek heeft en dus met 255 brede banden (dat is gelijk) een mínder hoge wang... Je kan het proberen. Maar het is dus niet gelijk aan de fabrieksspecificaties van de ID.7 19".

Dan de 20" set. De "Drammen" voor ID.4 zijn 8Jx20 (voor) en 9Jx20 (achter). Hier speelt eigenlijk precies hetzelfde probleem. Je kan er de juiste maat banden om trekken, maar dan heb je eigenlijk een halve inch smallere (in dit geval zowel voor als achter) velg dan origineel.

Ik heb dit even nader uitgezocht, omdat ik zelf ook nog een 19" Hamar set (8Jx19 beide) heb liggen met verkeerde bandenmaat. Die kan ik dus beter verkopen en een andere set halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Metten schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 06:57:
[...]

De hoogtemaat van banden is een percentage van de breedte. 235/55 is dus 129,25mm en 235/50 wordt 117,5mm. Dat is dus bijna 12mm per bandwang en op de totale diameter van je wiel scheelt het 23,5mm.

Lang verhaal kort: dezelfde velgen is geen probleem, maar dezelfde banden zal niet gaan.
Dank voor de toelichting. Ik had inderdaad in mijn nerdsnipe deze websites gevonden en die laten dat ook zien:
- Id.4 https://www.steekmaat.nl/...ID.4%20(2020%20-%20).html
- Id.7 https://www.steekmaat.nl/...ID.7%20(2023%20-%20).html

De ET waarde is kleiner bij de Id.7 maar dat zou op te lossen zijn met een spoorverbreder als ik het goed begrijp. Bouten, steek en naaf zijn gelijk. Verder zoals @JanHenk schrijft.
Een hoop bijgeleerd haha.

Edit:
Ik heb toch nog eens zitten zoeken en de oude factuur gevonden. Die komt toch wel overeen met wat er nu te koop wordt aangeboden voor de Id.7 (8.0J x 19 ET45)
Zou dan wel overeenkomen met mijn velgen (liggen in de opslag):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1V9JAQn9_MJ5i0xn-CRGLgYPK0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z8USRj3wxugXjimBCBnpt9ys.jpg?f=fotoalbum_large

Blijkbaar heten ze ook Hamar, ik dacht Loen maar dat klopt niet.

[ Voor 63% gewijzigd door wheli op 17-07-2025 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shao Kahn
[...]

[Afbeelding]

Het was idd een miscommunicatie.
Dit witte stuur is overigens wel deel van het pakket in BE, maar niet NL.

Eeuwig zonde. Damn you PON

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Bij de Buzz kon je volgens mij per interieurkleur aangeven of je een wit of zwart stuur wilt. Bij de 7 niet helaas.
Misschien een (dure) workaround om een los Buzz-stuur te kopen en die om te zetten met de knoppen en airbagunit van de 7.

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
wheli schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:51:
[...]

Edit:
Ik heb toch nog eens zitten zoeken en de oude factuur gevonden. Die komt toch wel overeen met wat er nu te koop wordt aangeboden voor de Id.7 (8.0J x 19 ET45)
Je link is een velg voor de vooras. Die is inderdaad gelijk. Het verschil zit hem in de achteras, die is (bij de ID7) 8,5J in plaats van 8J. (Bij 19")

Je kan een 255/45 R19 band om die 8J velg trekken, maar ik weet niet hoe lekker dat gaat met die minder hoge wang en in hoeverre je de impact merkt op het rijgedrag. Misschien valt dat heel erg mee. Ik heb ook een Hamar set, ga het wel eens proberen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Shao Kahn schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:27:
[...]

In dit geval komt het uit een UK folder die verwijst naar de Volkswagen website (ik meen .uk of .de).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
@JanHenk @wheli laten we niet vergeten dat we aandrijving op de achteras hebben en dat verschillende maten velg/banden niet gedaan is om het lekker uniek te laten zijn, maar dat hier een reden achter zit.
Grip (vermogen), veiligheid of comfort. Laat zeker die laatste nu echt een USP zijn van de reisauto de ID.7. Een andere band en/of velg op de achteras gooien ga je vast wel merken.

Daarbij zou ik spoorverbreders ook niet wenselijk vinden, dit ken ik van de tijd dat ik een Golf 3 reed, maar toen hadden we het over setjes op een wagen van ~1000kg met veel minder koppel en pk's. Ik zou een half inch minder bandoppervlakte (en dus minder contactoppervlakte) al minder wenselijk vinden laat staan dat de velg met een spoorverbreder contact moet houden. In de regel is het, raak je de achterkant kwijt met sturen ben je de auto kwijt. In de Golf 3 interesseerde mij dat natuurlijk veel minder, was ik half zo oud en was ik helemaal het mannetje met een breedset :7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@True Eens hoor.

Moet wel zeggen dat als je een wielenset zoekt, overal op internet de ID.7 in één adem genoemd wordt met de 3/4/Buzz/Enyaq. Terwijl de velg- en bandenmaten toch echt afwijkend zijn. Dat zet mensen op het verkeerde been.

[ Voor 8% gewijzigd door JanHenk op 17-07-2025 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stanny
  • Niet online
Shao Kahn schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:27:
[...]

Een wit stuur, kan er zelf niet bij waarom ik dat zou willen. Minder warm in de zomer misschien, maar na even wordt dat toch gewoon lelijk door slijtage/vuil? Met degelijk onderhoud zal dat dan wel weer deels te voorkomen zijn, maar lijkt me toch dat een wit stuur sneller de tand des tijds gaat laten zien dan een zwart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:03

bomberboy

BOEM!

stanny schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:54:
[...]

Een wit stuur, kan er zelf niet bij waarom ik dat zou willen. Minder warm in de zomer misschien, maar na even wordt dat toch gewoon lelijk door slijtage/vuil? Met degelijk onderhoud zal dat dan wel weer deels te voorkomen zijn, maar lijkt me toch dat een wit stuur sneller de tand des tijds gaat laten zien dan een zwart?
Omdat het mooi is O+ (smaken, kleuren... O-) )

Ik heb het witte interieur met wit stuur. Sinds september 24, en op dit moment ziet dat er nog steeds netjes uit. En ik ga er van uit dat je het na een paar jaar inderdaad wel zal zien. Maar zonder veel voorzorgen of speciaal er voor op te letten zie ik niet dat het "vuil" of verkleurd is. Op dat vlak zijn de stoelen zelf wel wat gevoeliger als je er bv met een blauwe jeans in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stanny
  • Niet online
bomberboy schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:00:
[...]

Omdat het mooi is O+ (smaken, kleuren... O-) )

Ik heb het witte interieur met wit stuur. Sinds september 24, en op dit moment ziet dat er nog steeds netjes uit. En ik ga er van uit dat je het na een paar jaar inderdaad wel zal zien. Maar zonder veel voorzorgen of speciaal er voor op te letten zie ik niet dat het "vuil" of verkleurd is. Op dat vlak zijn de stoelen zelf wel wat gevoeliger als je er bv met een blauwe jeans in zit.
Ja, ik vind een wit interieur ook mooier, maar ja… 2 kleuters in huis beslissen daar anders over :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
JanHenk schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:09:
[...]

Je link is een velg voor de vooras. Die is inderdaad gelijk. Het verschil zit hem in de achteras, die is (bij de ID7) 8,5J in plaats van 8J. (Bij 19")

Je kan een 255/45 R19 band om die 8J velg trekken, maar ik weet niet hoe lekker dat gaat met die minder hoge wang en in hoeverre je de impact merkt op het rijgedrag. Misschien valt dat heel erg mee. Ik heb ook een Hamar set, ga het wel eens proberen :P
Ik heb me nooit gerealiseerd dat er een andere velg op de achteras zit dan de vooras. Dan zou ik bij een switch naar de 7 dus twee nieuwe velgen moeten kopen en kan ik op de vooras 2 oude gebruiken. Banden moeten dus sowieso nieuw. Ik denk dat ik nog een jaartje langer met de 4 blijf rijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asomers
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 03-09 19:50
Vraagje voor alle ID7 eigenaars hier.

Ik ben aan het kijken voor de opvolger van mijn DS4.
Momenteel schieten volgende wagens over : IX2 / CLA / ID7.

ID7 brengt biedt qua totaalpakket het meeste voor de prijs.

Ik zou kiezen voor de Pro Business Sport (BE) die quasi alles standaard heeft.

BEHALVE, en nu komt mijn vraag: voor isolerende beglazing moet ik het pakket van het pano dak nemen (€1500), terwijl ik totaal geen pano dak wil hebben.

Wat zijn de ervaringen qua geluidsniveau zonder de isolerende ramen?
In de tests boffen ze allen enorm op de stilte, maar dat gaat meestal over wagens met een pano dak, en dus wrs de isolerende ramen.

In mijn DS4 heb ik momenteel ook isolerende ramen en ben dus een stille omgeving gewend geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Asomers schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:49:
Vraagje voor alle ID7 eigenaars hier.

Ik ben aan het kijken voor de opvolger van mijn DS4.
Momenteel schieten volgende wagens over : IX2 / CLA / ID7.

ID7 brengt biedt qua totaalpakket het meeste voor de prijs.

Ik zou kiezen voor de Pro Business Sport (BE) die quasi alles standaard heeft.

BEHALVE, en nu komt mijn vraag: voor isolerende beglazing moet ik het pakket van het pano dak nemen (€1500), terwijl ik totaal geen pano dak wil hebben.

Wat zijn de ervaringen qua geluidsniveau zonder de isolerende ramen?
In de tests boffen ze allen enorm op de stilte, maar dat gaat meestal over wagens met een pano dak, en dus wrs de isolerende ramen.

In mijn DS4 heb ik momenteel ook isolerende ramen en ben dus een stille omgeving gewend geraakt.
n=5(?)
Alle berijders die het gecontroleerd hebben, hebben zowel voor als achter geluidsisolerend glas ook als dit eigenlijk niet in het pakket zou moeten zitten --> True in "Het grote Volkswagen ID.7 topic" (en zie vooral de correcties hierna).
Ik zou het nog even nazoeken in het topic als ik jou was, maar het lijkt dus dat er standaard geluidsisolerend glas geleverd wordt zowel voor als achter ongeacht het feit of dit wel of niet in het pakket zou zitten.
PS van mij krijg je geen garantie, dus niet komen klagen en je vooral zelf even goed inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asomers
True schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:01:
[...]

n=5(?)
Alle berijders die het gecontroleerd hebben, hebben zowel voor als achter geluidsisolerend glas ook als dit eigenlijk niet in het pakket zou moeten zitten --> True in "Het grote Volkswagen ID.7 topic" (en zie vooral de correcties hierna).
Ik zou het nog even nazoeken in het topic als ik jou was, maar het lijkt dus dat er standaard geluidsisolerend glas geleverd wordt zowel voor als achter ongeacht het feit of dit wel of niet in het pakket zou zitten.
PS van mij krijg je geen garantie, dus niet komen klagen en je vooral zelf even goed inlezen.
Thx: het is idd behoorlijk verwarrend nu.
Nu in BE heb je specifiek pakket met pano dak en isolerende beglazing €1500, of pano dak ZONDER isolerende beglazing €1270.
Standaard is in de Sport versie hetvolgende aangeduid: pack design plus zonder pano dak en zonder geluidsisolerende ramen

Ik ga weldra voor een testrit, zal het eens navragen bij de dealer, maar eerlijk, ik zal wrs gewoon het antwoord krijgen zoals het letterlijk in de configurator staat...

[ Voor 6% gewijzigd door Asomers op 17-07-2025 14:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

True schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:01:
[...]

n=5(?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y-cwK6_xKTEiUMMw5bYpKrnDGi4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/LZEQlTTlXpq1XxRFnNEs62nN.gif?f=user_large

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joinke
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 04-08 15:57
https://www.best-selling-...s/?utm_source=chatgpt.com

VW ID.7 doet het nog steeds erg goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:39
Asomers schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:20:
[...]

Nu in BE heb je specifiek pakket met pano dak en isolerende beglazing €1500, of pano dak ZONDER isolerende beglazing €1270.
Standaard is in de Sport versie hetvolgende aangeduid: pack design plus zonder pano dak en zonder geluidsisolerende ramen

Ik ga weldra voor een testrit, zal het eens navragen bij de dealer, maar eerlijk, ik zal wrs gewoon het antwoord krijgen zoals het letterlijk in de configurator staat...
Ik weet niet hoe dat in België gaat, maar als je zelf gaat kopen kun je best nog wel wat onder ha delen over de prijs... Pakketje erbij als bonus, extra inruilwaarde, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

Asomers schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:20:
[...]

Ik zie op de Volkswagen website ook een "Pack Design Plus ZONDER panoramisch dak: Pack Design, Dynamic Chassis Control, progressieve stuurbekrachtiging, ..."
Is dat niet het pakket wat je dan zoekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asomers
bonyuri schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 17:05:
[...]

Ik zie op de Volkswagen website ook een "Pack Design Plus ZONDER panoramisch dak: Pack Design, Dynamic Chassis Control, progressieve stuurbekrachtiging, ..."
Is dat niet het pakket wat je dan zoekt?
Neen, want dan is het ook zonder isolerende beglazing 🙈. Enkel in combinatie met pano dak is dit nog mogelijk in BE.
Soit, we zien wel hoe het afloopt.
Testrit afwachten eerst van de 3 kandidaten, en daarna kan ik me er nog eens in verdiepen indien nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

Alsof ze je hoorden!

De ID7 GTX Limited Edition.

Net als eerder behelst de Limited Edition bij de GTX onder meer het Black Edition-pakket. Ook is er een audiosysteem van Harman Kardon van de partij en elektrisch verstelbare 'ergoActive'-stoelen. Bij de ID7 zit er ook nog een panoramadak bij.

De ID7 kost als GTX Limited Edition minstens €64.990 en dat is maar liefst €7.790 minder. Bestellen kan per direct.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebastiaanarda
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-09 22:17
resusaapje schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 18:37:
Alsof ze je hoorden!

De ID7 GTX Limited Edition.

Net als eerder behelst de Limited Edition bij de GTX onder meer het Black Edition-pakket. Ook is er een audiosysteem van Harman Kardon van de partij en elektrisch verstelbare 'ergoActive'-stoelen. Bij de ID7 zit er ook nog een panoramadak bij.

De ID7 kost als GTX Limited Edition minstens €64.990 en dat is maar liefst €7.790 minder. Bestellen kan per direct.
Als ze dat een paar weken geleden geïntroduceerd hadden.... Ik maar haasten met die bestelling voor de LE uitvoering... Snel de dealer gemailt of ze mijn bestelling nog kunnen aanpassen naar een GTX.

Ik zie nu in de configurator dat je bij de pro limited het exterieur plus pakket niet meer selecteerbaar. Beetje vreemd, bug op de site van VW.NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
True schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 14:18:
Ik heb de 12V aanpassing voor continu spanning op de 12V aansluiting in de kofferbak getest die ook op de andere VAG-modellen mogelijk is. Ik kan bevestigen dat dit precies zo werkt zoals verwacht:
  • 20A zekering in boven positie is: 12V aansluiting werkt alleen bij ingeschakeld contact (standaard bij levering auto)
  • 20A zekering in onder positie is: 12V aansluiting werkt continu (dus geen ingeschakeld contact nodig)
Let op ik heb niets getest qua beveiliging voor lage accuspanning dus gezond boerenverstand is aanbevolen. Het betreft de zekeringen kast linksonder het stuurwiel (onderkant naar voren trekken, terugplaatsen is bovenkant eerst).

[Afbeelding]

Ik heb er geen YouTube filmpje van gemaakt, want dat voegt m.i. toch weinig toe.

PS volgens mij is dat rode ding (linksonder) zo'n zekering-verwijder-tool, maar daar kun je niet bij. Er zit er nog eentje (wit) in de zekeringkast onder de motorkap.
Beetje een noob-vraag, maar hoe kom je bij die zekering? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Achter dit paneel?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCpgFuCxgSI_XHPKnKy8Dqpv24A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cNFj78zElHpJia9hO2hIGppb.jpg?f=fotoalbum_large

Die lijkt best stevig vast te zitten en ik trek niet graag iets stuk…

[ Voor 8% gewijzigd door Puppetmaster op 17-07-2025 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Puppetmaster schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 20:05:
Achter dit paneel?
[Afbeelding]

Die lijkt best stevig vast te zitten en ik trek niet graag iets stuk…
Ja, gewoon de onderkant naar voren trekken (even opletten dat je alleen aan het paneeltje trekt via GoT kan ik niet inschatten hoe lomp jij bent) :P

Edit, even met je nagels de onderkant v.h. paneeltje pakken trek je dan zo los.
Misschien helpt deze foto nog (minder ingezoomd):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6uywI9PEA6x1yMAmLCweie7wwn8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pkY5WP7edDfj4SwFWGqeam4M.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door True op 17-07-2025 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Hoe zit het bij jullie met schade van steenslag? Na een recente poetsbeurt ben ik toch lichtjes teleurgesteld :-(

Ik doe vooral autosnelweg, heb sinds september vorig jaar 29000km gereden dus ik verwacht wel dat er wat puntjes en putjes zijn. En die zijn er ook. Maar aan de motorkap zijn er toch wel 2 "grotere" beschadigingen te zien. Net helemaal op het randje van de motorkap vooraan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjQJsQgjzt91qwfv4sAPXCBURFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1unCZ6oeuZEglacU8a9auw7c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Wi0Lp5zTOTvK11GHb89lldMvQA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OUEd8S0H5fUKMnlU6apmvN1L.jpg?f=fotoalbum_large

Die beschadiging op de 2de foto is toch ongeveer 5mmx3mm groot :(
Het ziet er ook uit alsof de lak daar verder zou durven loskomen als je er aan prutst of bij een volgende wasbeurt met hogedrukspuit.

Iemand anders die dit al gezien heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
bomberboy schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 20:15:
Hoe zit het bij jullie met schade van steenslag? Na een recente poetsbeurt ben ik toch lichtjes teleurgesteld :-(

Ik doe vooral autosnelweg, heb sinds september vorig jaar 29000km gereden dus ik verwacht wel dat er wat puntjes en putjes zijn. En die zijn er ook. Maar aan de motorkap zijn er toch wel 2 "grotere" beschadigingen te zien. Net helemaal op het randje van de motorkap vooraan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het ziet er ook uit alsof de lak daar verder zou durven loskomen als je er aan prutst of bij een volgende wasbeurt met hogedrukspuit.

Welke kleurstelling heb je? Dat is zo lastig te zien (los van het feit dat ik het altijd fout heb als het een grijs-variant is die mogelijk ook blauw kan zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• recca
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:18
sebastiaanarda schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:41:
[...]

Als ze dat een paar weken geleden geïntroduceerd hadden.... Ik maar haasten met die bestelling voor de LE uitvoering... Snel de dealer gemailt of ze mijn bestelling nog kunnen aanpassen naar een GTX.

Ik zie nu in de configurator dat je bij de pro limited het exterieur plus pakket niet meer selecteerbaar. Beetje vreemd, bug op de site van VW.NL?
Hier hetzelfde probleem. Ik zit zelf ook voor private lease te kijken maar de configurator is beetje in de war volgens mij want ook de private lease prijzen staan er niet meer bij. Zal binnenkort wel weer komen verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

recca schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 20:24:
[...]

Hier hetzelfde probleem. Ik zit zelf ook voor private lease te kijken maar de configurator is beetje in de war volgens mij want ook de private lease prijzen staan er niet meer bij. Zal binnenkort wel weer komen verwacht ik.
Met een paar weken komen de MY26 uitvoeringen met bijbehorende nieuwe 'spec's' al weer op de 'markt'.... Be Patient :P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlushyCarpet
RudyO schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 00:56:
[...]

Nou toevallig kreeg ik zondag die melding ook. Maandags gelijk naar dealer gegaan ivm vakantie eind deze week, wat bleek wss een marter die de kabel maar de antenne had doorgeknaagd. Tjsa kan je VW niet kwalijk nemen 😜
Oef, ik heb naar aanleiding van jouw reactie ook even gekeken onder de 'motorkap' en ik zag helaas ook sporen. Kapotgekrabd schuimrubber en een dode vogel hoog in de motorkap. Zal wel voer zijn geweest voor die steenmarter. Balen... Is er voor jou al een oplossing geregeld? En wellicht ook meteen maar verder kijken naar preventieve maatregelen. Ik word niet nog niet vrolijk van de mogelijke schade dat zo'n beest aan kan richten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

bomberboy schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 20:15:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Teleurgesteld naar aanleiding van wát? Als je steenslag op je auto krijgt is dat toch echt iets wat door je eigen toedoen veroorzaakt is, al dan niet door het te kort op een voorligger te blijven gaan rijden.

Die Auto (én VW) kunnen er echt niets aan doen dat er opspanttend gesteente op jouw motorkap terecht gekomen is, of toch wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Will_M schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 20:49:
[...]

Teleurgesteld naar aanleiding van wát? Als je steenslag op je auto krijgt is dat toch echt iets wat door je eigen toedoen veroorzaakt is, al dan niet door het te kort op een voorligger te blijven gaan rijden.

Die Auto (én VW) kunnen er echt niets aan doen dat er opspanttend gesteente op jouw motorkap terecht gekomen is, of toch wel?
Kan ook komen door een passerende auto terwijl jijzelf netjes 100km/u rolt op de rechter strook. Is het een idee om de veroordeling lekker te laten? En anders moet je even in HK kijken, genoeg laagdrempelig te discussiëren daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

True schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 20:55:
[...]

Kan ook komen door een passerende auto terwijl jijzelf netjes 100km/u rolt op de rechter strook. Is het een idee om de veroordeling lekker te laten? En anders moet je even in HK kijken, genoeg laagdrempelig te discussiëren daar.
Als je zelfs daar al bang voor bent dan blijf je beter gewoon helemaal van de openbare weg af, óók met een VW ID.7 :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puppetmaster
True schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 20:10:
[...]

Ja, gewoon de onderkant naar voren trekken (even opletten dat je alleen aan het paneeltje trekt via GoT kan ik niet inschatten hoe lomp jij bent) :P

Edit, even met je nagels de onderkant v.h. paneeltje pakken trek je dan zo los.
Misschien helpt deze foto nog (minder ingezoomd):

[Afbeelding]
Gelukt! Thnx!
Zekering was ook makkelijk te verplaatsen zonder tools. 😄👍🏼

[ Voor 78% gewijzigd door Puppetmaster op 17-07-2025 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• recca
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:18
Will_M schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 20:31:
[...]

Met een paar weken komen de MY26 uitvoeringen met bijbehorende nieuwe 'spec's' al weer op de 'markt'.... Be Patient :P
Zijn dat noemenswaardige updates dan door de jaren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flieger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:52
recca schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:44:
[...]

Zijn dat noemenswaardige updates dan door de jaren?
Een dubbele claxon zou ik wel graag gehad hebben. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTAm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 02-09 22:46
De mijne (besteld op 20.05) staat intussen bij de dealer en kon uitgeleverd worden vanaf morgen (18.07). Aangezien wij dan net op reis vertrekken, zag ik dat niet zitten met onze eerste EV.
Dus een laatste keertje op diesel naar het Zuiden (zeker geen straf, met een 525d).
Op 13.08 stap ik in de ID7 Tourer. Ik heb er zin in.

Ik had wel nog een vraagje: heeft de ID7 een gekoeld handschoenkastje? In mijn Passat gebruikte ik deze steevast als "bar". Of is er anders een andere mogelijkheid?
In de G31 die ik nu tijdelijk rijd, zit dat dus ook niet (standaard).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaMenaz
Ja, handschoenenvak is gekoeld. Vandaag nog een doos gebak in vervoerd.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

True schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 20:17:
[...]

Welke kleurstelling heb je? Dat is zo lastig te zien (los van het feit dat ik het altijd fout heb als het een grijs-variant is die mogelijk ook blauw kan zijn).
Dat is de "Scale Silver Metallic" (verplicht saai leasing grijs :+ )
Will_M schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 20:49:
[...]

Ik verwacht niet dat de ID.7 uitgerust is met een laser die de aankomende steentjes verbrijzelt als ze de richting van de auto uitkomen. Anders had ik wel een Tesla gekozen 7(8)7

Zoals ik schreef verwacht ik echt wel iets van schade na bijna 30k km. Waar ik wel verwonderd over ben is dat het zo'n groot (5mm op 3mm) stuk lak is dat weggesprongen is en dat 2x telkens net op het randje van de motorkap. En dat het er uitziet alsof de lak nog verder zou afbladeren.

Dus expliciet: nee ik ben niet verwonderd dat er schade van steenslag is, wel dat het effect zo groot lijkt te zijn. En dat was ook de bedoeling van mijn vraag: is de schade van steenslag bij anderen ook zo groot of blijft het beperkt tot kleinere putjes (die ik wel verwacht).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
bomberboy schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 23:19:
[...]

Dat is de "Scale Silver Metallic" (verplicht saai leasing grijs :+ )

[...]

Ik verwacht niet dat de ID.7 uitgerust is met een laser die de aankomende steentjes verbrijzelt als ze de richting van de auto uitkomen. Anders had ik wel een Tesla gekozen 7(8)7

Zoals ik schreef verwacht ik echt wel iets van schade na bijna 30k km. Waar ik wel verwonderd over ben is dat het zo'n groot (5mm op 3mm) stuk lak is dat weggesprongen is en dat 2x telkens net op het randje van de motorkap. En dat het er uitziet alsof de lak nog verder zou afbladeren.

Dus expliciet: nee ik ben niet verwonderd dat er schade van steenslag is, wel dat het effect zo groot lijkt te zijn. En dat was ook de bedoeling van mijn vraag: is de schade van steenslag bij anderen ook zo groot of blijft het beperkt tot kleinere putjes (die ik wel verwacht).
Ik denk dat het gewoon domme pech is. Ik heb wel de indruk dat er meer steentjes op de weg en liggen tegenwoordig, want ik hoor regelmatig een tik.

Laatst op één reis van 400 km al 2x een harde tik op de voorruit. Met een grote barst tot gevolg. Maar ik heb in de 72.500 km daarvoor in deze auto tientallen tikken gehoord op de voorruit met amper gevolgen. Nu dus net een steentje dat met een punt de ruit raakte. Motorkap ook diverse putjes inmiddels.

Dat formaat beschadiging op jouw auto is echter wel groot. Maar misschien heb je eens achter een vrachtwagen met grof grind gereden of zo. Maar het lijkt me kansloos om daarvoor de fabrikant aan te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14:43
Ik had op een VW GTI MK7 dat de voorkant er na een 50Kkm niet meer uitzag qua steenslag. Toen over laten spuiten door een specialist die een iets flexibeler lak erop gezet heeft met 140Kkm de auto verkocht met bijna geen steenslag schade. Dus het kan ook anders.

Ik rijd nu in een saaie grijze metallic Octavia voorloper en heb daar na 40Kkm (veel snelweg) nog geen enkele steenslag maar wel veel voorruit beschadigingen (putjes) maw de lak is daar ook steviger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Net de handtekening onder een volledige uitgeruste Pro S LE gezet, komen ze nu net met de GTX LE :P

Het nieuwsartikel op de Volkswagen website, spreekt over 1800 kg trekgewicht voor de GTX LE?? Ik dacht dat dat altijd 1200 kg was?

Is dat “nieuw”?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
JanHenk schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:07:
Net de handtekening onder een volledige uitgeruste Pro S LE gezet, komen ze nu net met de GTX LE :P

Het nieuwsartikel op de Volkswagen website, spreekt over 1800 kg trekgewicht voor de GTX LE?? Ik dacht dat dat altijd 1200 kg was?

Is dat “nieuw”?
Als dat waar is, is dat nieuw en zeer interessant imho.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Will_M schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 20:58:
[...]

Als je zelfs daar al bang voor bent dan blijf je beter gewoon helemaal van de openbare weg af, óók met een VW ID.7 :P
Ik snap echt niet waar dit nu weer vandaan komt?
100 km/u op de rechter strook is toch dood normaal rijgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyO
SlushyCarpet schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 20:41:
[...]

Oef, ik heb naar aanleiding van jouw reactie ook even gekeken onder de 'motorkap' en ik zag helaas ook sporen. Kapotgekrabd schuimrubber en een dode vogel hoog in de motorkap. Zal wel voer zijn geweest voor die steenmarter. Balen... Is er voor jou al een oplossing geregeld? En wellicht ook meteen maar verder kijken naar preventieve maatregelen. Ik word niet nog niet vrolijk van de mogelijke schade dat zo'n beest aan kan richten
Ja was een simpele reparatie geloof ik. Hebben ze tussendoor kunnen uitvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
JanHenk schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:07:

Is dat “nieuw”?
Vergeleken met een volledig uitgeruste Pro S LE (dus met pakketten erbij voor gelijke uitrusting) is dit een mooi prijsje voor de extra power...

Maar wel een beetje zielig dat er nu in de NL configurator opeens €240 bij komt voor geluidsisolerende ruiten voor... Of is dat dan een extra geluidsisolatie bovenop wat er standaard al in zit?

Je verliest op WLTP wel aanzienlijk bereik ten opzichte van de RWD versie, maar het lijkt me dat je met rustig rijden (Eco stand) toch niet zoveel meer gebruikt. Heeft iemand daar ervaring mee: verbruik/bereik van GTX vs WLTP?

En nog een laatste vraag: hier werd een paar maanden geleden een filmpje getoond van een Passat die automatisch stopte voor een rood verkeerslicht. Er werd toen vermeld dat dit niet met een update zou komen naar bestaande VW modellen. Maar als je nu zo'n GTX bestelt, dan krijg je over een aantal maanden toch een modeljaar 26 geleverd. Is al bekend of die functie er dan wel op zit? Ik merk dat ik het gebrek aan OTA functie upgrades toch wel jammer vindt als het om zulke nieuwe functies gaat.

Ik denk dat ik terug van vakantie maar eens een proefrit in een GTX ga maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudyO
buddow schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 10:54:
Is er inmiddels al iemand met een terugroepactie op de passagiersairbag die de reparatie heeft kunnen laten uitvoeren? Ik heb nog niet eens een afspraak, nog steeds wachten op onderdelen...
Ja! Dankzij het harde werk van Pouw Deventer (shout-out _/-\o_ ) heb ik vorige week een nieuwe airbag gekregen zodat ik op vakantie kon. Maar was idd de eerste en, toen nog de enige, airbag die naar Deventer ging.

Worden schandalig langzaam geleverd. Ook heb ik nog altijd geen officleel bericht van VW, iets wat ik ook raar vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Mijn bestelling is woensdag doorgezet, kreeg gisteren leverdatum 17-10 (indicatief uiteraard). Volgens de verkoper is dat zeker weten modeljaar 2026.

Ben benieuwd naar de officiële geüpdatete prijslijst n.a.v. dit nieuws (die kan ik nog niet vinden), want de configurator lijkt ook wat “overhoop” gegooid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
Eerste stint zit erop!
In NL 100kmh gereden, verbruik 18,9. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-08 05:43
JanHenk schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:45:
Mijn bestelling is woensdag doorgezet, kreeg gisteren leverdatum 17-10 (indicatief uiteraard). Volgens de verkoper is dat zeker weten modeljaar 2026.

Ben benieuwd naar de officiële geüpdatete prijslijst n.a.v. dit nieuws (die kan ik nog niet vinden), want de configurator lijkt ook wat “overhoop” gegooid.
Nice! Ik ga zaterdag voor de laatste keer proefrijden en, als vrouwlief het ook bevalt, tekenen. Zit nu wel serieus te twijfelen over de Pro S i.p.v. de reguliere Pro. Die is in mijn configuratie op de website 'maar' 16 euro per maand meer.. Rij minimaal 1x per maand 400km op een dag, met de Pro S weet ik 100% zeker dat ik dat ook in de winter wel ga op één acculading. Dat scheelt weer een keer snelladen met alle bijbehorende kosten, dus ik vermoed zelfs dat het er wel uit kan.

Of reken ik mezelf nou rijk :P Qua mrb maakt het niet uit heb ik al gezien.
Pagina: 1 ... 52 ... 61 Laatste

Let op:
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:

Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1

Voor toekomstige ID.7 rijders die niet kunnen wachten op de ID.7:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers